Vraag een is waarom wil je zonder stekker als je het incidenteel gebruikt?
Vraag twee: hoe ben je bij Metabo terecht gekomen?
Je geeft aan dat het incidenteel gaat gebruiken. Natuurlijk is een Metabo van 200 euro kaal beter dan een Parkside van 80. Dus? Als je mede-Tweakers hun powertools mee naar bed nemen [en het liefst ook nog de Golf GTI als die zou passen], moet jij dat dan ook?
Zelf help ik een dag per week op een lagere school. Toen ik begon, liet de adjunct mij trots het gereedschapshok zien. Ze had er duidelijk geen verstand van. Cirkelzaag van 30 jaar geleden met een soort van Samoerai-blad dat levensgevaarlijk los zat en als je de stekker erin stak, het eerste beste kind terminaal decoupeerde en jou electrocuteerde. Weg ermee.
Onze school heeft gelukkig wel wat centjes maar toch geef ik dat liever uit aan houten hijskranen voor de meisjes dan te duur gereedschap. Een en ander van Parkside in de 20V reeks aangeschaft. Prima geschikt voor wat ik tegenkom. Wordt het ingewikkelder kan ik altijd nog van huis iets meebrengen maar voor mij is dit een goed voorbeeld van incidenteel gebruik. Ben je geen hobbyklusser of pro, voldoet Parkside van Lidl. En de garantie is ook uitstekend. Meer dan eens niet tevreden geweest over mijn aankoop en dat is altijd keurig geregeld.
Wat betreft de beschikbaarheid van accu's en onderdelen, geen idee maar wat belooft Metabo dan? En onthou dat Metabo door Hitachi/Hikoki is overgenomen in 2016. Vervolgens kopen de financiele aasgieren van KKR Hikoki op. Die lui verpatsen zelfs hun moeder voor een half kwartje. Garantie tot zelfs maar de deur, laat me niet lachen. Gebruik je iets weinig en wil je er lang mee doen, koop een ding met een snoer.
In 2016 al mijn gereedschap bij een brand verloren. Moeder en dochter maken het uitstekend. Was aan het klussen bij mijn hoogzwangere peetdochter toen het huis twee weken voor de bevalling tot de grond toe afbrandde. Alles weg. Behalve de meisjes!!! Op zo'n moment geef ik mijn geld liever uit aan andere dingen dan duur gereedschap en een Lidl decoupeerzaag gekocht. Mijn verbrande, vorige was er een van de Aldi, heb ik minstens tien laminaatvloeren mee gelegd. Het ding van de Lidl was hels. Als ik links wilde, ging hij rechtdoor, als ik rechtdoor wilde, zei het ding boink of wat dan ook. Verder ben ik linkshandig en als ik de zaaglijn goed wilde volgen kwam ik altijd met de stofafvoer in botsing. Kuch, kuch, kuch. Goedkoop maar slecht. Mijn vorige van de Aldi was goedkoop en goed. Zonder brand zou ik er waarschijnlijk nog mee werken.
Na een jaar was ik de Parkside machine zo zat dat ik een Bosch blauw heb gekocht [ca. 125 euro, 2018]. Veel beter. Constructie is zwaarder en heeft meer kracht. Zat onlangs op de fiets met een grote, zware tas voorop en een doosje achterop. En maar wiebelen. Tas te zwaar? Nee, een kant van de bagagedrager achter was doorgeroest. Denk dat het een goede vergelijking is voor het verschil in werken met een duurder apparaat of met een goedkopere machine.
Tweede voordeel van Bosch etc. is dat hij door zijn kracht en stevigheid veel soepeler moeilijke hoeken en bochten neemt. Geen gedouw, gewoon rustig aanleggen en wachten tot hij zich er doorvreet. Heb ik zo'n ding nodig op school? Nee. Is het prettig? Ja.
Zelf denk ik dat voor de meeste incidentele gebruikers Parkside prima is. Wil je ook een heggenschaar o.i.d op hetzelfde accuplatform, lees eens wat recensies door alvoor je beslist.
Overigens is mijn Bosch decoupeerzaag met stekker. Best handig voor als over twintig jaar alle bestaande accu's vervangen moeten worden door opslageenheden gemaakt van suikerspin - voor de woelige woelrat én het milieu - ik stop de stekker er gewoon in.
En als mijn vriendin een weekje weg is en ik een apparaat mee naar bed mag nemen? Om recht te zagen bijvoorbeeld. [Ik snurk nogal]
Deze, de mini cirkelzaag van Parkside. 12V. Heb ook een dom ding van Bosch blauw maar dat is bagger.
https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-handcirkelzaag-12v-zonder-accu/p100338831