Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:35
Tacoos schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:22:
[...]
Heb je mijn reactie wel goed gelezen?
Zeker, ik zie het alleen precies andersom.
Relax, geen reden om boos te worden >:)

Wat ik idealiter had willen horen natuurlijk is dat iemand roept: ik heb zo'n Parkside en het ding is zijn geld dubbel en dwars waard of die weet: het ding is de grootste bagger ooit, brand er je vingers niet aan.
Die lees ik niet.

Ik snap dat ik beter af ben met een Metabo/Makita/Bosch, geen discussie.
Vraag is of ik het verschil in kwaliteit de meerprijs waard vind. Daar probeerde ik gevoel voor te krijgen. En uiteindleijk is dat mijn keuze, ook al zou jij anders kiezen.

Verder lees ik best wel wat aandachtspuntjes waar ik wat aan heb als zaagbevestiging en blaas/zuigfunctie om je zaagsnede zichtbaar te houden etc.
Dat neem ik wel mee.
Dat is waar ik bij probeer te helpen. Mijn persoonlijke mening (die weet je al, maar dan anders verwoord) is dat je voor slechts € 50,- een veel betere machine krijgt, die de meerprijs dubbel en dwars waard is.

Ik raad hier vaak Parkside aan, omdat ze in veel gevallen goede spullen leveren voor het geld. Vaak minstens zo goed als andere "budget" merken (zoals Einhell en B&D) maar dan veel goedkoper.
Maar gezien jouw ervaring met de Einhell (die ik deel met een groene Bosch) zeg ik juist, die Parkside moet je niet doen, wordt je niet blij van.

Wat jij uit eindelijk kiest moet je inderdaad helemaal zelf weten. Dat heb ik ook geprobeerd duidelijk te maken, zij het wat cynisch. Mede veroorzaakt door dat er hier vaak de vraag "ik heb deze rommel (vonroc bijvoorbeeld), die hier nooit benoemd wordt gevonden, ik denk dat het beter is dan Mafell, kunnen jullie dat bevestigen?" waarop het antwoord steevast is "nee, das rommel" met als reactie "ik koop het toch niet want het is te mooi om waar te zijn" waarop men meestal komt met dat het inderdaad rommel is. Die vibe kreeg ik nu ook een beetje. Mijn excuses als ik je met mijn reactie beledigd heb, dat was niet mijn bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Puch-Maxi schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Gewone HSS-boortjes voor metaal werken ook prima in hardhout. Eventueel kun je nog experimenteren met Titanium Nitride (TiN) gecoate boortjes. Het schijnt dat boortjes met 5% Cobalt het ook goed doen in hardhout, zelf nog geen ervaring mee overigens (wel getest voor het boren in RVS en dat gaat super).
Die werken prima in hardhout ja.

Ik heb zelf goede ervaringen met Famag en Izar. Famag's blijven echt doorgaan.
Alpen is ook prima, idem voor Rotec.

Niet als malle harrie drukken, nu en dan het boorstel uit het gat halen, niet wrikken helpt allemaal ook enorm.

offtopic:
Als je lomp bent kan alles stuk: Iemand in mijn omgeving kwam met mijn verbouwing meehelpen klussen. Die stond 6mm gaten in vurenhouten latjes (20mm dik) te maken, voor rachels. Ik denk na een tijdje, wat ruik ik toch? Staat deze lompe doch aardige persoon met de boormachine in linksomdraaiende-stand vol gas te geven en gewoon de boor door het hout te rammen. Ik rook en zag letterlijk de rook van de boorpunt afkomen. Ja die Famag boor was daarna zwart uitgeslagen, ik denk niet dat hij nog echt goed scherp/hard is ... heb maar een nieuwe besteld.

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 08-06-2023 17:26 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Weet iemand waar ik zoiets kan kopen? Rockler en Woodpicker (niet meer te koop) heeft zo’n ding maar is blijkbaar alleen in de VS te koop. Heb geen zin om met een trapspin texwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43gu-hzwivpcVtYSQp0BB8iLq6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lQnKx25g0D50Bq7w00r0x8O5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 19:56
mierenfokker schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:54:
Weet iemand waar ik zoiets kan kopen? Rockler en Woodpicker (niet meer te koop) heeft zo’n ding maar is blijkbaar alleen in de VS te koop. Heb geen zin om met een trapspin texwerken.

[Afbeelding]
met 2 stukken karton en wat tape kom je heel ver :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Redelijk wat vergelijkbaar spul op amazon te vinden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:41

[Afbeelding]
Die Rockler kun je wel bestellen, ze bezorgen ook in Nederland. Komt dan wel 50 euro verzendskosten bij, totaal kom je op 155 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
je pakt toch gewoon 2 latjes, die schuif je tegen de 2 zijkanten van de trap aan,zet een klemmetje op de 2 latjes en dan meet je ze na met een rolmaat.

easypeasy :)

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 09-06-2023 09:27 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
nvermen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:58:
[...]

met 2 stukken karton en wat tape kom je heel ver :)
Ja ik heb ook gewoon modeltape, dat is het gewoon niet. Ik zag deze en voor 50 dollar wilde ik deze wel gaan proberen ipv de knutselmethode :)
Dat zijn dropshippers met Aliexpress meuk..
Voggy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Die Rockler kun je wel bestellen, ze bezorgen ook in Nederland. Komt dan wel 50 euro verzendskosten bij, totaal kom je op 155 euro.
Ik vond de 50-55 euro verzendkosten wat prijzig.
Fraggert schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:20:
[...]

je pakt toch gewoon 2 latjes, die schuif je tegen de 2 zijkanten van de trap aan,zet een klemmetje op de 2 latjes en dan meet je ze na met een rolmaat.

easypeasy :)
Ook een methode :)

Dankjewel iig voor de tips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@mierenfokker

of nog simpeler.....kaartje opschuiven tegen de wand en dan spul aflezen.

Afbeeldingslocatie: https://s43635.pcdn.co/wp-content/uploads/2022/02/SS-inside-measurement-feature.jpg.optimal.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 09-06-2023 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nivado
Fraggert schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:27:
@mierenfokker

[Afbeelding]
Dat is ook een goede tip! ik gebruik meestal een laser afstandmeter aangezien ik die toch heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL_2IVFMIqsqR0Aa5L1_DmFmHpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NBeprN9BRBYR78K12s1QJNJM.png?f=user_large
@mierenfokker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

@mierenfokker

[Afbeelding]
Nivado schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Dat is ook een goede tip! ik gebruik meestal een laser afstandmeter aangezien ik die toch heb:

[Afbeelding]
@mierenfokker
Werkt prima bij rechte treden, als je de hoek om moet is een template wel handig :+
3 stukken karton en wat tape komen trouwens al een heel eind. Zeker als je rustig de tijd er voor neemt.
Ik zou voor die ene of twee trappen die ik in mijn leven niet 50+ euro uitgeven aan een stuk gereedschap wat daarna niks ligt te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dragonhaertt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:55:
[...]

[...]

Werkt prima bij rechte treden, als je de hoek om moet is een template wel handig :+
3 stukken karton en wat tape komen trouwens al een heel eind. Zeker als je rustig de tijd er voor neemt.
Ik zou voor die ene of twee trappen die ik in mijn leven niet 50+ euro uitgeven aan een stuk gereedschap wat daarna niks ligt te doen.
ik heb het wel eens uit nood met schetsrol en een beetje tape gedaan sindsdien gebruik ik het spul er altijd voor. 2 hele trappen en je mal is niet groter dan een rol behang om mee te nemen. en doordat schetsrol doorzichtig is kan je het makkelijk op maat snijden en waar je mis zit gewoon een stukje tape.

vervolgens alles in de werkplaats maken ipv op de stoep O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:55:
[...]

[...]

ow ja, wenteltrap, die had ik even niet scherp, het is vrijdag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
een echte tweaker last toch even van wat reststukjes staal een trapspin in elkaar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:04
Zie bij de Gamma deze aanbieding voor de Skill 3080hc accuboormachine..

https://www.gamma.nl/asso...19309?folder=week-23-2023

Is dit wat? Ik ben geen grote klusser, af-en-toe even een gaatje hier en daar. Maar zit nu met een Gamma boormachine en een Gamma klopboormachine. Die zijn echt ruk, en één apparaat voor beide doeleinden is wat praktischer.

Zat te kijken naar een Makita dhp484, maar gezien ik het erg weinig gebruik vind ik wat besparen ook niet erg.
€150,- voor een brushless boormachine, extra grip, verlichting met 2 accu's (al dan wel 2.0ah), klinkt als too good to be true.

Kan er op internet ook weinig over terug vinden. Als het wat beter is dan die bagger van Parkside en Gamma vind ik het het geld wel waard. Maar het zal vast geen Makita / Bosch / Milwaukee zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Valandin op 09-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Valandin schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:43:

Is dit wat? Ik ben geen grote klusser, af-en-toe even een gaatje hier en daar. Maar zit nu met een Gamma boormachine en een Gamma klopboormachine. Die zijn echt ruk, en één apparaat voor beide doeleinden is wat praktischer.

Zat te kijken naar een Makita dhp484, maar gezien ik het erg weinig gebruik vind ik wat besparen ook niet erg.
€150,- voor een brushless boormachine, extra grip, verlichting met 2 accu's (al dan wel 2.0ah), klinkt als too good to be true.

Kan er op internet ook weinig over terug vinden. Als het wat beter is dan die bagger van Parkside en Gamma vind ik het het geld wel waard. Maar het zal vast geen Makita / Bosch / Milwaukee zijn.
als je parkside troep vind zou ik deze skill maar gewoon in de winkel laten liggen.
ik zou wachten tot 1 van de bekende merken een actie heeft waar je blij van wordt. dan koop je je direct in in een accu systeem.

waarom wil je een klopboormachine? zo heel nuttig zijn die dingen niet. te zwak voor beton en met de huidige boortjes niet echt meer nodig voor baksteen.

dit is trouwens ook een prima ding als je met 2AH accu's kan leven, daar staan er meer gloednieuw van op marktplaats omdat het een kado was bij zaagmachines. (die van mij is helaas al weg :+ )
https://www.marktplaats.n...w-dewalt-dcd778d2t-dcd778

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 09-06-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Zelf zou ik het niet meer doen maar door een beetje dhz is het vast prima alleen over een paar jaar is de accu gaar en mag je weer een nieuwe set kopen (paar keer gedaan met groene bosch) en ik ben wel terug ekomen van goedkopere DHZ spullen wat een mega verschil is dat. En het kost allemaal een hoop maar ik heb al genoeg bespaard met de juiste gereedschap dat die kosten het wel waard zijn. Voorbeeld had een pneumatische boor koste veel moeite een blad te verwijderen er mee. Ging ook stuk was na 10 jaar ook wel zijn tijd dus gelijk een makita gekocht iets waar ik dag mee zoet was was nu binnen 1 uur klaar omdat hij gewoon sterker en beter was dan dat prut ding van de praxis. Had ik dat eerder geweten had ik dagen bespaar met het schoonmaken van mijn oude tegel vloer. Goed gereedschap bespaart een hoop tijd.

Mijn case is iets anders dan meeste gok ik ik heb te veel te doen waardoor ik wel veel aan het uitbesteden ben maar vaak de details en lastige klussen die duur zijn om te laten doen maar goedkoop (behalve tijd) dat ik het zelf doe dan scheelt. Plus bij mij is als gelijk groot en zwaarder (oud huis en mega grote tuin)

Zou zelf iets meer weg leggen en voor makita lxt gaan 40v is niet nodig vind ik. Dan kost het nu meer alleen straks minder je kan namelijk ook al je tuin gereedschap op de zelfde accus doen. En dan ook alle andere tools en dat bespaart toch op de lange termijn plus de makita accus gaan super lang mee.

Deze kit is wel een stukje duurder eens maar dan heb je wel gelijk een goede set (heb zelf de boor ook prima voor bijna alles alleen niet hak en breek werk)

https://www.coolblue.nl/product/836586/makita-dhp485rfj.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado

Skil is was een merk van Bosch, en de kwaliteit zat onder groene Bosch. Inmiddels is het eigendom van Chervon wat een Chinese fabrikant is.
Wat al eerder gezegd is, het zal vast voldoen voor de gemiddelde DHZ-er, maar niet beter zijn dan Parkside. Aangezien Parkside veel goedkoper is, is het vooral daarom een slechte deal.

Ik zou met jouw wensen en budget vooral kijken naar 10.8/12V van A-merken. Die zijn vaak minstens zo sterk als de 18V machines van bouwmarkt rommel, maar dan duurzamer, economischer en met een heel platform van gereedschap op dezelfde accu. Ook betekend dit lange beschikbaarheid van accus en hebben deze accus een langere levensduur. (mijn oudste Makita 14.4V is inmiddels 12 jaar oud en is nog steeds prima bruikbaar)

Daarnaast adviseer ik over het algemeen alleen klopboormachines voor mensen die heel vaak in baksteen boren, of als 2e/3e machine. Aangezien het klop mechanisme de kans op speling op de kop enorm vergroot, is dit niet handig als je precies wilt kunnen boren in hout of staal. Met een goede steenboor kom je zonder klopmechanisme ook in baksteen, alleen duurt het ietsjes langer.
Onderaan de streep is het een persoonlijke afweging die je moet maken, ik probeer hier alleen bij te helpen door informatie te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
@mierenfokker

[Afbeelding]
Het is meer dat er net een minimaal verschil tussen allen traptreden zit helaas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die Skil is way overpriced in de basis, en daar komt de bouwmarktmarge van de Gamma nog bovenop.
De prijs die je voor de Makita noemt klinkt als een prima marktconforme prijs.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
The Eagle schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Die Skil is way overpriced in de basis, en daar komt de bouwmarktmarge van de Gamma nog bovenop.
De prijs die je voor de Makita noemt klinkt als een prima marktconforme prijs.
Die prijs die hij noemt is voor de skil, met "vergelijkbare" eigenschappen. Een DHP484 met 2 accu's en een lader red je niet voor dat geld. Met een goede (gratis accu) actie en slim inkopen kom je op minimaal 200,- voor een complete set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klopt die makita set is ongeveeer 100 euro duurder maar op de langere termijn verdien je dat wel terug omdat je meer kan met de accus plus de boor hout het langer vol.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nieuw stuk gereedschap :) slechts 108 jaar in gebruik geweest bij een oud mannetje, altijd binnen gestaan, met lichte gebruikssporen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX5qQdnabuC4UIF4A-dNBIaJFdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k46dxJxfyFp9FzERpRDpNF8r.jpg?f=user_large

in september reeds binnengesleept, alle 200-300 kilo (ik moet schatten hier, zo ver gaat mijn weegschaal niet), gedemonteerd en een paar maanden laten staan ivm drukte, maar de laatste week flink doorgehaald. Basis met wielen gemaakt en de hele machine een makeover gegeven, alles gerestaureerd, geverfd, gesmeerd en gesteld. Ik moet alleen de beitels nog allemaal slijpen, maar ik moest toch even proberen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk7Jp4zt9yqR__qCMZVcRlsF3Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGy7h3Y73QEharI4ET3jeTMq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs4G6mmBB1NdXiuZ4r0dx9ADeXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUGI2B9RaN7SkG3mW7nAFdHC.jpg?f=fotoalbum_large

je maakt een beginnetje met een forstner bit of een slangenboor (zoals het vroeger ging) en dan steek je de rest van het vierkante gat, ofwel de sleuf, uit. De hefboom zorgt dat je een hele grote hoeveelheid kracht achter de beitel zet, dus zeker met dit relatief zachte vurenhout erin druk je de beitel er gewoon in.

Zo maak je dus eenvoudig sleuven voor pen-en-gat verbindingen, in plaats van alles met de hand uit te beitelen, en het is ook een stuk precieser :).

De wielen zijn om het stuk te klemmen, dan links een kleinere voor verstelling achter/voor, het grote wiel voor verstelling links/rechts. Ik heb nieuwe houten inlegdelen gemaakt en ook een knop aan dat ene wiel gemaakt zodat hij prettiger te gebruiken is.

Deze kan ook weer een rondje mee, naast mijn lintzaag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Zaagblad vraagje. Met een kleine maand ga ik een alu overkapping plaatsen en ik moet wat kokers op maat zagen. Daarvoor wil ik even een nieuw blad op de machine zetten.

Ik twijfel tussen een ecotools:
https://www.ecotools.nl/h...ndustrial-305x30-100tands

En een cmt:
https://amzn.eu/d/7ZK3gZK

Prijsverschil is niet relevant. (15eur oid).

Heb ik de goeie cmt gekozen? (Op mijn afkortzaag passen 305mm bladen).

Welke zou het meest geschikt zijn om alu kokers te zagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik zie dat de CMT een negatieve zaaghoek heeft, dat maakt m wat geschikter voor brosse Kunstoffen, het "hapt" minder"

Denk dat het voor aluminium niet zo uitmaakt, al heb ik zelf een "expert for aluminium" blad van bosch,, zijn vaak goedkoper. (En heeft blijkbaar ook negatieve zaaghoek)

zoals deze bijv
https://www.amazon.de/dp/B00R12AIQ6

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 10-06-2023 11:51 ]

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
MeZZiN schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:58:
Zelf zou ik het niet meer doen maar door een beetje dhz is het vast prima alleen over een paar jaar is de accu gaar en mag je weer een nieuwe set kopen (paar keer gedaan met groene bosch) en ik ben wel terug ekomen van goedkopere DHZ spullen wat een mega verschil is dat. En het kost allemaal een hoop maar ik heb al genoeg bespaard met de juiste gereedschap dat die kosten het wel waard zijn. Voorbeeld had een pneumatische boor koste veel moeite een blad te verwijderen er mee. Ging ook stuk was na 10 jaar ook wel zijn tijd dus gelijk een makita gekocht iets waar ik dag mee zoet was was nu binnen 1 uur klaar omdat hij gewoon sterker en beter was dan dat prut ding van de praxis. Had ik dat eerder geweten had ik dagen bespaar met het schoonmaken van mijn oude tegel vloer. Goed gereedschap bespaart een hoop tijd.

Mijn case is iets anders dan meeste gok ik ik heb te veel te doen waardoor ik wel veel aan het uitbesteden ben maar vaak de details en lastige klussen die duur zijn om te laten doen maar goedkoop (behalve tijd) dat ik het zelf doe dan scheelt. Plus bij mij is als gelijk groot en zwaarder (oud huis en mega grote tuin)

Zou zelf iets meer weg leggen en voor makita lxt gaan 40v is niet nodig vind ik. Dan kost het nu meer alleen straks minder je kan namelijk ook al je tuin gereedschap op de zelfde accus doen. En dan ook alle andere tools en dat bespaart toch op de lange termijn plus de makita accus gaan super lang mee.

Deze kit is wel een stukje duurder eens maar dan heb je wel gelijk een goede set (heb zelf de boor ook prima voor bijna alles alleen niet hak en breek werk)

https://www.coolblue.nl/product/836586/makita-dhp485rfj.html
Met de Makita LXT 18 volt lijn is het veel meer inzetbaar aan elektrische tools de je in en om het huis gebruikt, van radio tot aan betonboor en van bladblazer tot aan de grasmachine.

Je betaald iets meer in begin als basis set de rest koop je als losse body, je begint met het schroefmachientje een lader en accu heb je al vast om te beginnen, de rest van je tools koop je zonder lader en accu.

Op deze manier bereid je het assortiment veel voordeliger uit, en met de actie gratis accu van Makita kost het je minder, dan voor elk verschillende merkt elektrische gereedschap te kopen met accu en lader wat niet op elkaar past en duurder uit bent in verhouding.

Op deze manier ben ik ook begonnen met Makita en in al die jaren het assortiment aardig uitgebreid op de 18 volt LTX lijn heb als basis set aangeschaft de rest als body en er liggen al 7 accu's die gratis via actie zijn verkregen.

Ander voordeel alles op 1 lijn de vrijheid hierin even gras maaien of een schroefje in draaien en dat op 1 de zelfde accu en geen geklooi meer met verlengsnoeren werken laat staan op vakantie handig (camping) bijv.

Al maak je weinig gebruik kan Makita toch een uitkomst zijn op 18 volt LXT lijn te nemen voor later wat je evt. aanschaft, laat staan dat je heel lang jaren onderdelen verkrijgbaar zijn van Makita als er iets stuk gaat, dat kun je van parkside of andere budgetmerken niet zeggen, is het stuk rijp voor de kliko kost je weer een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Nivado schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Skil is was een merk van Bosch, en de kwaliteit zat onder groene Bosch. Inmiddels is het eigendom van Chervon wat een Chinese fabrikant is.
Wat al eerder gezegd is, het zal vast voldoen voor de gemiddelde DHZ-er, maar niet beter zijn dan Parkside. Aangezien Parkside veel goedkoper is, is het vooral daarom een slechte deal.

Ik zou met jouw wensen en budget vooral kijken naar 10.8/12V van A-merken. Die zijn vaak minstens zo sterk als de 18V machines van bouwmarkt rommel, maar dan duurzamer, economischer en met een heel platform van gereedschap op dezelfde accu. Ook betekend dit lange beschikbaarheid van accus en hebben deze accus een langere levensduur. (mijn oudste Makita 14.4V is inmiddels 12 jaar oud en is nog steeds prima bruikbaar)

Daarnaast adviseer ik over het algemeen alleen klopboormachines voor mensen die heel vaak in baksteen boren, of als 2e/3e machine. Aangezien het klop mechanisme de kans op speling op de kop enorm vergroot, is dit niet handig als je precies wilt kunnen boren in hout of staal. Met een goede steenboor kom je zonder klopmechanisme ook in baksteen, alleen duurt het ietsjes langer.
Onderaan de streep is het een persoonlijke afweging die je moet maken, ik probeer hier alleen bij te helpen door informatie te verschaffen.
Hoe zijn de machines van AEG in verhouding met andere merken zoals Makita DeWalt vs parkside Skil etc.

Dan Scheppach is toch ook niet meer het merkt wat het vroeger was en uit China wordt geproduceerd alleen de naam nog overeind als label? geld ook voor de Ferm ook niet meer te vergelijken wat het ooit was.

Electra Beckum top producten nu Metabo de bekende vlak- vandiktbankje de blauwe afkortzagen van Metabo uit de stal van Electra Beckum en de tafelcirkelzagen. worden nog steeds gemaakt door Metabo maar of de kwaliteit het zelfde is gebleven durf ik niet te zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door J.E. Weinor op 10-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Raymond schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:05:
Zaagblad vraagje. Met een kleine maand ga ik een alu overkapping plaatsen en ik moet wat kokers op maat zagen. Daarvoor wil ik even een nieuw blad op de machine zetten.

En een cmt:

Volgens de omschrijving van CMT is dat de goede, ja. Alhoewel er op 300mm meer keuze lijkt te zijn. Welke beter is, geen idee. Voor het prijsverschil zou ik voor CMT gaan, maar ik heb geen ervaring met deze specifieke bladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Hoe zijn de machines van AEG in verhouding met andere merken zoals Makita DeWalt vs parkside Skil etc.

Dan Scheppach is toch ook niet meer het merkt wat het vroeger was en uit China wordt geproduceerd alleen de naam nog overeind als label? geld ook voor de Ferm ook niet meer te vergelijken wat het ooit was.

Electra Beckum top producten nu Metabo de bekende vlak- vandiktbankje de blauwe afkortzagen van Metabo uit de stal van Electra Beckum en de tafelcirkelzagen. worden nog steeds gemaakt door Metabo maar of de kwaliteit het zelfde is gebleven durf ik niet te zeggen.
AEG powertools is van dezelfde club als Milwaukee. waarbij Milwaukee het paradepaard is uiteindelijk is er niets meer over van al die merken. en is alle ziel er uitgeperst door investeringsmaatschapijen en gevormd tot eenheidsworst. Voor de aeg zonnepanelen wordt ook betaal voor de naam, door een vaag bedrijfje dat gewoon chineese oem panelen met een sticker van een duitse vlag verkoopt.

zoveel prachtige merken die inmiddels alleen maar gerebrande chineese crap verkopen onder de noemer duitse kwaliteit. neem bv ook gude. ik had eigenlijk liever dat die merken er gewoon helemaal niet meer zouden zijn en gewoon de chinese fabrikanten van het spul hun eigen A lijn zouden opzetten en in europa zouden verkopen (zoals bv bij de zonnepanelen en omvormers wel gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
mrc4nl schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:50:
Ik zie dat de CMT een negatieve zaaghoek heeft, dat maakt m wat geschikter voor brosse Kunstoffen, het "hapt" minder"

Denk dat het voor aluminium niet zo uitmaakt, al heb ik zelf een "expert for aluminium" blad van bosch,, zijn vaak goedkoper. (En heeft blijkbaar ook negatieve zaaghoek)

zoals deze bijv
https://www.amazon.de/dp/B00R12AIQ6
Ook niet onbelangrijk totale dikte zaagblad, vooral met Makita afkortzagen met de hoge aanslag wegens verstekzaken dat luistert heel nauw in ruimt tussen zaagblad en de hoge aanslag, enig is dan de hoge aanslag verwijderen zodat er meer spelingsruimte ontstaat.

Dat is een dingetje dat Makita niet over nagedacht heeft met die efficut zaagbladen. dat geld zelfs voor de 40 volt lijn van Makita, laat staan dat er nog steeds ongelijkheid is met de onder en boven aanslag wat niet verstelbaar is.

Je wilt niet dat dat je zaagblad tegen de aanslag aanloopt je betaald er genoeg voor lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:24

En een cmt:

Die van Ecotools deed het prima hier.
(zaag voorzichtig en zorg dat je geen stukjes van enkele cm's overhoudt bij afkorten want die springen weg of je machine in)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

En een cmt:

De CMT 297 serie is echt heel fijn.
MAAR, de 297.096.13M heeft géén low-noise freesgleuven. Dat zou ik, zeker bij het zagen van aluminium, niet aanraden.

Je kan dan beter de 297.096.12M pakken: (Die is trouwens ook goedkoper!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMElzfmTulA3dsFDMkTtbHLnFHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOp2UqcgZx6drlrlobPdF2HT.png?f=fotoalbum_large
(ik heb zelf de 260mm versie van de 297, let niet op de gele highlight)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Met de Makita LXT 18 volt lijn is het veel meer inzetbaar aan elektrische tools de je in en om het huis gebruikt, van radio tot aan betonboor en van bladblazer tot aan de grasmachine.

Je betaald iets meer in begin als basis set de rest koop je als losse body, je begint met het schroefmachientje een lader en accu heb je al vast om te beginnen, de rest van je tools koop je zonder lader en accu.

Op deze manier bereid je het assortiment veel voordeliger uit, en met de actie gratis accu van Makita kost het je minder, dan voor elk verschillende merkt elektrische gereedschap te kopen met accu en lader wat niet op elkaar past en duurder uit bent in verhouding.

Op deze manier ben ik ook begonnen met Makita en in al die jaren het assortiment aardig uitgebreid op de 18 volt LTX lijn heb als basis set aangeschaft de rest als body en er liggen al 7 accu's die gratis via actie zijn verkregen.

Ander voordeel alles op 1 lijn de vrijheid hierin even gras maaien of een schroefje in draaien en dat op 1 de zelfde accu en geen geklooi meer met verlengsnoeren werken laat staan op vakantie handig (camping) bijv.

Al maak je weinig gebruik kan Makita toch een uitkomst zijn op 18 volt LXT lijn te nemen voor later wat je evt. aanschaft, laat staan dat je heel lang jaren onderdelen verkrijgbaar zijn van Makita als er iets stuk gaat, dat kun je van parkside of andere budgetmerken niet zeggen, is het stuk rijp voor de kliko kost je weer een nieuwe.
Precies dat plus dat Makita de grootste lijn heeft van tools voor 1 batterij platform mijn laatste 2x18v machine is een water koker :o Erg handig voor onze breakfast bar onderweg we hadden de makita koffie machine al alleen die was een beetje langzaam zeker omdat tesla steeds sneller laad kunnen we bijna geen ronde thee meer maken voordat de auto klaar is.

Ander voordeel is er is ook vaak bij machines een wat goedkopere optie en de betere optie vaak brushless maar wel weer iets duurder. Dus voor ieder wat wils plus de bare tools zijn zeer betaalbaar als je accus al hebt plus je krijgt vaak ook nog 20 punten bij een tool kan je nog een accu extra regelen of een zelf LXT machines als je die zoekt. Jaren terug was het echt feest in januari begonnen en na 2 jaar had ik meer dan 8 accus ik heb er maar 8 gehouden vond dat wel een mooi nummer de rest verkocht. Dus directe korting op mijn machines. Echt helemaal top de nieuwe kado punten zijn iets minder maar je heb wel meer keuze zoals stofzuigers (handig ding) water kokers maar ook lxt machines.

Wil zeker niet zeggen dat andere merken minder zijn DeWalt is ook helemaal top verder alleen daar heb ik de tafel zaag van super ding zeker met die poten. Maar de machine range is wat beperkter. De andere merken weet ik niet hoe goed ze zijn en makita is zeker niet perfect. Mijn boormachine ging stuk na 3 jaar maar goed heb hem ook behoorlijk gebruikt de laatste 3 jaar maar onder garantie en anders kon ik het zelf ook fixen was een stom palletje in de trigger die stuk was maar gelukkig garantie dus niet mijn probleem.

Maar kies een merk die veel opties heeft zoals makita dewalt of als je wat meer budget wil RYOBI hoor ik zat goede dingen over plus RYOBI heeft een mega grote lijn van alles en nog wat. net zoals makita. maar koop een batterij platform met de meeste opties omdat batterijen bij houden en opgeladen houden als moeilijk genoeg is met 1 range laat staan met meer dan 1 range. Blij het mega handig vinden dat ik naar buiten loop een van mijn accu mee neem en dan mijn heggen kan doen en dan nog even de gras trimmen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:43
Ik wil zelf een hardhouten schutting gaan zetten met triple blokprofielen. Ik heb al een DHP485RTJ met 2 5ah accu's, ik wil er een schroefmachine bijkopen zodat ik kan voorboren en daarna direct kan schroeven. Nu zit ik te kijken naar de DTD154 met mbox, daar krijg ik 20 punten bij zodat ik nog een extra accu kan kopen. Ik ben nieuw met schroefmachines en ik twijfel of dit een goede (de juiste) aankoop is. In de toekomst ga ik voornamelijk de schroefmachine gebruiken voor het in elkaar zetten van meubels of een schroefje in de muur. Deze machine heeft verschillende standen, klopt het dat ik daar net zo mee kan doseren als met een boormachine? Zodat ik de schroef niet te strak of dol draai? Kortom, is er een andere machine die jullie mij meer aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hugo! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:38:
Ik wil zelf een hardhouten schutting gaan zetten met triple blokprofielen. Ik heb al een DHP485RTJ met 2 5ah accu's, ik wil er een schroefmachine bijkopen zodat ik kan voorboren en daarna direct kan schroeven. Nu zit ik te kijken naar de DTD154 met mbox, daar krijg ik 20 punten bij zodat ik nog een extra accu kan kopen. Ik ben nieuw met schroefmachines en ik twijfel of dit een goede (de juiste) aankoop is. In de toekomst ga ik voornamelijk de schroefmachine gebruiken voor het in elkaar zetten van meubels of een schroefje in de muur. Deze machine heeft verschillende standen, klopt het dat ik daar net zo mee kan doseren als met een boormachine? Zodat ik de schroef niet te strak of dol draai? Kortom, is er een andere machine die jullie mij meer aanraden.
Je vraag hoort denk ik beter thuis in het [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 das geregeld dus

Maar in het kort, met een slagschroevendraaier kun je ook moduleren, dus doldraaien is niet nodig. De standen op de machine gaan vaak over de hoeveelheid kracht die hij zet als je de trekker volledig indrukt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Pixeltje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Je vraag hoort denk ik beter thuis in het [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 das geregeld dus

Maar in het kort, met een slagschroevendraaier kun je ook moduleren, dus doldraaien is niet nodig. De standen op de machine gaan vaak over de hoeveelheid kracht die hij zet als je de trekker volledig indrukt.
Bedankt, heb niet doorgehad dat ik mijn post niet in dit topic had geplaatst.
Is een "veel" goedkopere slagschroevendraaier in mijn geval dan een betere investering, of heb ik nog wel iets aan die T stand en de 3 doseringen? Het idee dat ik er punten bij krijg en daarmee een extra accu kon aanschaffen sprak me wel aan, maar die zou ik natuurlijk net zo goed los kunnen bijkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Net zelf de DTD154 gekocht wel even wennen maar wat gaan schroeven er hard in :) je kan hem regelen ik heb hem zelf nu op iets lager staan ging prima. En de trigger is best gevoelig dus als de instellingen niet genoeg zijn dan kan je nog iets minder hard in drukken. Ben zelf wel blij met impact alleen zorg voor goede bitjes er komt veel kracht op. De Milwaukee Shockwave Impact Duty bit zijn top voor je impact driver. Gewone kunnen alleen die kan je slopen dan.

Het zal wel even wennen zijn dat wel .... en het geluid is minder subtiel maar wat gaat het rap. En je kan prima een kleine accu gebruiken dat scheelt een hoop gewicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Hugo! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Is een "veel" goedkopere slagschroevendraaier in mijn geval dan een betere investering, of heb ik nog wel iets aan die T stand en de 3 doseringen? Het idee dat ik er punten bij krijg en daarmee een extra accu kon aanschaffen sprak me wel aan, maar die zou ik natuurlijk net zo goed los kunnen bijkopen.
Ik heb zelf de DTD153 zonder standen, en ik had die stiekem wel graag gewild.
Als je een nieuw apparaat koopt zou ik dus zeker aanraden om eentje met meerdere standen te kopen.

De slagschroevendraaierdiscussie is hier al heeeel vaak gevoerd, dus die zal ik verder niet herhalen. Persoonlijk pak ik de slagschroevendraaier voor bijna al het schroefwerk.
Klein schroefwerk doe ik tegenwoordig met een 12V schroefboor. Boorwerk doe ik met een 18V schroefboor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, niet alle slagschroevendraaiers kan je doseren door minder hard te knijpen. Bij het zien van wat Youtube video's vroeg ik mij af waarom men schroeven pulserend in het hout aan het draaien was, totdat ik zelf zo'n onding in mijn handen had. Mijn eigen stokoude slagschroevendraaien gaat gewoon harder draaien naarmate je harder in de trekker knijp, maar sommige nieuwe modellen hebben een automatische snelheid. Je knijpt dan in de trekker en het ding gaat rustig draaien, zodra er weerstand wordt gevoeld gaat het ding sneller draaien.
Ik vind alleen het rustig draaien soms nog te snel en wanneer je een zelf tappende schroef door wat aluminium probeert te boren is er in het begin 0,0 weerstand waardoor het boren eeuwen duurt en als de schroef er eenmaal een beetje doorheen is gaat het ding opeens sneller draaien waardoor je de handel dol draait. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Ik heb die drie standen ook op mijn slagtol, en het helpt wel. Zeker als je niet alleen 8x280 weg staat te draaien. Standje 3 gebruik ik alleen voor echt lomp werk, standje 1 en 2 zijn voor t ‘dagelijkse’ werk. Ik vind het een toevoeging in ieder geval dus als je de ruimte hebt zou ik de 154 kopen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
[...]

Ik heb ook een DTD154, en de standen zijn wmb onmisbaar. Verreweg het meeste doe ik op stand 2. Alleen het grotere/zwaardere werk gaat op 3. Een SSD zonder standen, die dus altijd op de hoogste stand staat zou ik niets aan hebben.
De T stand op de 154 is voor zelfborende parkers (bijvoorbeeld voor luchtkanalen) en die gebruik ik da ook alleen voor de zelfborende parkers (als ik het niet vergeet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik zou daar geen slagtol voor kopen, maar als je hem koopt zou ik zeker 1 met standen adviseren zoals de DTD154 (ik heb hem zelf ook) persoonlijk zou ik een 12v schroefmachientje kopen voor ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 15:26
Heeft er hier iemand ervaring met accu excenterschuurmachines?

Mijn schoonvader heeft zijn mooie festool met afzuiging weer meegenomen voor zijn eigen klussen en ik zit nu zonder schuurmachine ;)

Ik zit op dit moment te twijfelen tussen 2 verschillende opties:

1) Parkside accu excenterschuurmachine 20V systeem
2) Makita BDO180Z (J) (uitvoering: Makita 18 V Excenter schuurmachine (DBO180ZJ))

Ding waar ik mee zit: ik heb al een accuboormachine van Makita met 2 18V accu's + Lader.
Van parkside 20V heb ik nog niets en moet ik dus de acculader en accu nog bij kopen.

kosten optie 1: ~65€
kosten optie 2: ~100-120€ (met of zonder mbox)

zijn er mensen hier die ervaring hebben met een of beide producten?
Is die makita echt zo veel beter om bijna 2x zo veel te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Laatst online: 11:56
fjux schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:02:

Mijn schoonvader heeft zijn mooie festool met afzuiging weer meegenomen voor zijn eigen klussen en ik zit nu zonder schuurmachine ;)

2) Makita BDO180Z (J) (uitvoering: Makita 18 V Excenter schuurmachine (DBO180ZJ))

Ding waar ik mee zit: ik heb al een accuboormachine van Makita met 2 18V accu's + Lader.
Van parkside 20V heb ik nog niets en moet ik dus de acculader en accu nog bij kopen.

Ik heb hier de Makita en die bevalt prima voor thuisklusjes. Wel zou ik zorgen voor minimaal 2x 5Ah accu's zodat je ze af kan wisselen. Je bent zo door een accu heen en het duurt wel even voor ze weer geladen zijn. Geen ervaring met de Parkside, wou op 1 platform blijven voor de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
cpt.skydiver schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Ik heb hier de Makita en die bevalt prima voor thuisklusjes. Wel zou ik zorgen voor minimaal 2x 5Ah accu's zodat je ze af kan wisselen. Je bent zo door een accu heen en het duurt wel even voor ze weer geladen zijn. Geen ervaring met de Parkside, wou op 1 platform blijven voor de accu's.
Oh dat is een goede, ik weet even niet 123 of ik nu 3Ah accu's heb of 5...

Bij parkside was ik aan het kijken naar de 2Ah, maar beter een grotere dus..
Op 1 platform blijven is idd ook zeker interessant.

Hoe lang gaat hij ongeveer mee op 1 accu van 5Ah?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Drie keer in de maand een klein stukje oneffenheid wegwerken? Neem de Makita op accu. 17 deuren schuren? Neem de Festool equivalent (zonder accu) met een goede stofzuiger. De afzuiging en gebrek aan trillingen tussen 65, 110 en 350 is echt het geld waard als je er langer dan een uur mee werkt.
Vorige maand wat muren geschuurd (eigen stucwerk recht trekken :P) en dan merk je de meerwaarde van goede afzuiging. Met een Makita + goede stofzuiger is alles wit en zit je na vijf minuten in de dichte mist, met een Festool REQ ligt er aan het einde van de werkzaamheden een heel klein laagje stof op de vloer. Alsof je een maandje op vakantie bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jadjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Nee, niet alle slagschroevendraaiers kan je doseren door minder hard te knijpen. Bij het zien van wat Youtube video's vroeg ik mij af waarom men schroeven pulserend in het hout aan het draaien was, totdat ik zelf zo'n onding in mijn handen had. Mijn eigen stokoude slagschroevendraaien gaat gewoon harder draaien naarmate je harder in de trekker knijp, maar sommige nieuwe modellen hebben een automatische snelheid. Je knijpt dan in de trekker en het ding gaat rustig draaien, zodra er weerstand wordt gevoeld gaat het ding sneller draaien.
Ik vind alleen het rustig draaien soms nog te snel en wanneer je een zelf tappende schroef door wat aluminium probeert te boren is er in het begin 0,0 weerstand waardoor het boren eeuwen duurt en als de schroef er eenmaal een beetje doorheen is gaat het ding opeens sneller draaien waardoor je de handel dol draait. :P
Dat pulserend draaien van een schroefmachine Makita heeft het niet en ooit met zon schroefmachine gewerkt, het merk weet ik niet meer daar zat deze stand op pulserend schroeven en een hele hoge snelheid met 32 standen in kracht een top machientje en ook niet goedkoop. via werk gebruikt.

Dat pulserend schroeven doe ik met mijn Makita ook vooral met rvs schroeven en in wat harder hout, gewoon met de knop op en neer de schroef in draaien dan volledig in een keer op snelheid.

En je hebt minder kans dat je de schroefkop vernageld door pulserend te schroeven vooral rvs is gevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:12:
Drie keer in de maand een klein stukje oneffenheid wegwerken? Neem de Makita op accu. 17 deuren schuren? Neem de Festool equivalent (zonder accu) met een goede stofzuiger. De afzuiging en gebrek aan trillingen tussen 65, 110 en 350 is echt het geld waard als je er langer dan een uur mee werkt.
Vorige maand wat muren geschuurd (eigen stucwerk recht trekken :P) en dan merk je de meerwaarde van goede afzuiging. Met een Makita + goede stofzuiger is alles wit en zit je na vijf minuten in de dichte mist, met een Festool REQ ligt er aan het einde van de werkzaamheden een heel klein laagje stof op de vloer. Alsof je een maandje op vakantie bent geweest.
Sowieso de stofzuiger, ongeacht hoe veel je gaat schuren, zou ik zeggen.

Qua Festool niveau heb je ook nog Rupes als een wat goedkopere optie, of een Mirka als wat duurdere optie. Je ervaring met de REQ heb ik ook met m'n Rupes, blijft hoofdzakelijk een dun laagje stof op de muur achter als ik die schuur, misschien een klein beetje op de vloer met een groffere korrel, hangt er vanaf. Qua trililngen heb ik er ook uren mee kunnen werken, dat is bij zoveel schuurwerk wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
jadjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:12:
Ik denk dat ik hem nu idd koop voor de kleinere klusjes, voor de grotere klussen klop ik wel aan bij mijn schoonvader.
Maar als hij hem zelf nodig heeft wil ik wel een alternatief hebben (al is het alternatief slechter)
Zoals nu dus, moet nog 2 deuren en 1 kozijn schuren voor ik aan het schilderen kan.

Maar als ik het zo lees is de consensus dus Makita en niet de Parkside.

[ Voor 3% gewijzigd door fjux op 12-06-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:41
henkie196 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:56:
[...]

Sowieso de stofzuiger, ongeacht hoe veel je gaat schuren, zou ik zeggen.
Dit. Zonder stofzuiger wordt het echt een bende.
En als je er een stofzuiger aan gaat hangen dan kun je net zo goed een schuurmachine met snoer overwegen. (Hoewel deze nauwelijks goedkoper zijn als je de accu al hebt?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
fjux schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat ik hem nu idd koop voor de kleinere klusjes, voor de grotere klussen klop ik wel aan bij mijn schoonvader.
Maar als hij hem zelf nodig heeft wil ik wel een alternatief hebben (al is het alternatief slechter)

Ik zou toch niet zo snel een schuurmachine op accu kopen. Na trillingen, is gewicht de belangrijkste factor voor fijn schuren. Een accu beperkt niet alleen de gebruiksduur, hij verhoogt ook het gewicht. Daarnaast schuur ik altijd met de stofzuiger aangesloten, dus of je met slang of met snoer en slang werkt, maakt ook weinig uit.

@henkie196 Ik heb de Rupes destijds ook bekeken toen ik mijn ETS125 ging kopen. Die 2 machines lijken zoveel op elkaar, dat ik durf te beweren dat ze uit dezelfde fabriek komen. Uiteindelijk voor de Festool gekozen vanwege cashback, snoer systeem en de Systainer.

[ Voor 15% gewijzigd door Nivado op 12-06-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
Bedankt allemaal, ik denk dat ik overga op de aanschaf van de DTD154.
twain4me schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Ik zou daar geen slagtol voor kopen, maar als je hem koopt zou ik zeker 1 met standen adviseren zoals de DTD154 (ik heb hem zelf ook) persoonlijk zou ik een 12v schroefmachientje kopen voor ernaast.
Wat zou je dan adviseren? een 12v schroefmachine zie ik niet zo zitten aangezien ik al 18v accu's heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
fjux schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:10:
Zoals nu dus, moet nog 2 deuren en 1 kozijn schuren voor ik aan het schilderen kan.

Voor kozijnen lijkt een excenter niet bijzonder geschikt, voor dat soort oppervlaktes wil je eerder een deltaschuurmachine, of een vlakschuurmachine als het een kozijn is met vooral rechte hoeken.

Hoofdvoordeel voor de Makita in de overweging met de Parkside lijkt me overigens de mindere trillingen, niet zo fijn als je na twee minuten al een gevoelloze hand hebt en je nog een half uur schuurwerk voor de boeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
henkie196 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Voor kozijnen lijkt een excenter niet bijzonder geschikt, voor dat soort oppervlaktes wil je eerder een deltaschuurmachine, of een vlakschuurmachine als het een kozijn is met vooral rechte hoeken.

Hoofdvoordeel voor de Makita in de overweging met de Parkside lijkt me overigens de mindere trillingen, niet zo fijn als je na twee minuten al een gevoelloze hand hebt en je nog een half uur schuurwerk voor de boeg hebt.
Nu wordt de keuze nog moeilijker ;)

Tot nu toe hebben we alle kozijnen gedaan met de excentrische (festool met afzuiging), Jaren 30 woning, er is niets recht hier.
Weet niet of dat verschil maakt? of dan toch verder kijken en iets meer uitgeven aan deen schuurmachine waar je de kop kan wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nivado schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:14:
Ik zou toch niet zo snel een schuurmachine op accu kopen. Na trillingen, is gewicht de belangrijkste factor voor fijn schuren. Een accu beperkt niet alleen de gebruiksduur, hij verhoogt ook het gewicht. Daarnaast schuur ik altijd met de stofzuiger aangesloten, dus of je met slang of met snoer en slang werkt, maakt ook weinig uit.

@henkie196 Ik heb de Rupes destijds ook bekeken toen ik mijn ETS125 ging kopen. Die 2 machines lijken zoveel op elkaar, dat ik durf te beweren dat ze uit dezelfde fabriek komen. Uiteindelijk voor de Festool gekozen vanwege cashback, snoer systeem en de Systainer.
Als ik de Rupes ER305 vergelijk met de ETS 125 lijken het toch wel verschillende machines. De Festool heeft niet zo'n duidelijke pistoolgrip als de Rupes, bv. Ik heb zelf overigens een ER153, maar die lijkt vervangen te zijn door de ER303.

Gewicht is inderdaad wel een ding, alhoewel dat vooral is als je boven je hoofd moet schuren. In mijn geval zou een accu wel relatief erg zwaar zijn, aangezien m'n machine geloof ik zo'n 1.5 kg is, en een 5Ah accu al gauw een kilo weegt, en dat is een boel extra gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
fjux schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:26:
Nu wordt de keuze nog moeilijker ;)

Tot nu toe hebben we alle kozijnen gedaan met de excentrische (festool met afzuiging), Jaren 30 woning, er is niets recht hier.
Weet niet of dat verschil maakt? of dan toch verder kijken en iets meer uitgeven aan deen schuurmachine waar je de kop kan wisselen?
Het lijkt me in ieder geval niet superfijn om met zo'n grote zool van een excenter op een relatief klein oppervlak te schuren, maar als je dat eerder al hebt gedaan en dat werkte prima voor jou, dan zou je dat ook gewoon kunnen blijven doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
henkie196 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Het lijkt me in ieder geval niet superfijn om met zo'n grote zool van een excenter op een relatief klein oppervlak te schuren, maar als je dat eerder al hebt gedaan en dat werkte prima voor jou, dan zou je dat ook gewoon kunnen blijven doen :)
Ah is het de grote van de zool, de kozijnen in ons huis zijn zeer breed. (Erg mooi, maar ook veel werk)
De zij randjes doen we met de hand.

Maar vind voor nu de stap naar een festool qua geld nogal groot, dus denk dat ik de makita doe, en lekker de festool van schoonvaders leen voor de grotere klussen.

Of is er een leuk (schappelijk geprijsd) alternatief dat zowel excentrisch als delta kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
dragonhaertt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:00:
[...]

De CMT 297 serie is echt heel fijn.
MAAR, de 297.096.13M heeft géén low-noise freesgleuven. Dat zou ik, zeker bij het zagen van aluminium, niet aanraden.

Je kan dan beter de 297.096.12M pakken: (Die is trouwens ook goedkoper!)
[Afbeelding]
(ik heb zelf de 260mm versie van de 297, let niet op de gele highlight)
Thanks! Dat van het low-noise had ik idd ook gezien.
Ik moet alleen wel een koker van 110x110 doorzagen, terwijl met een 305mm blad de officiele spec 107mm is van mijn zaag. Met een 300mm blad maak ik het nog wat spannender voor mezelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
J.E. Weinor schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Dat pulserend draaien van een schroefmachine Makita heeft het niet en ooit met zon schroefmachine gewerkt, het merk weet ik niet meer daar zat deze stand op pulserend schroeven en een hele hoge snelheid met 32 standen in kracht een top machientje en ook niet goedkoop. via werk gebruikt.

Dat pulserend schroeven doe ik met mijn Makita ook vooral met rvs schroeven en in wat harder hout, gewoon met de knop op en neer de schroef in draaien dan volledig in een keer op snelheid.

En je hebt minder kans dat je de schroefkop vernageld door pulserend te schroeven vooral rvs is gevoelig.
Metabo had/heeft dat. Mijn bedrade machine van metabo doet dat ook. Maar ik zou zelf nooit mn 230v machine pakken om een schroefje in te draaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
fjux schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Ah is het de grote van de zool, de kozijnen in ons huis zijn zeer breed. (Erg mooi, maar ook veel werk)
De zij randjes doen we met de hand.
Met een excenter kom je niet in de hoekjes. Voor kozijnen gebruik ik een delta (DTS400).
Maar vind voor nu de stap naar een festool qua geld nogal groot, dus denk dat ik de makita doe, en lekker de festool van schoonvaders leen voor de grotere klussen.
Snap ik, ieder moet voor zich zijn eigen keuze maken. Ik was het zat om steeds gereedschap te moeten gaan halen als ik iets nodig had. Dus heb alles wat nodig op een gegeven moment maar gekocht.
Of is er een leuk (schappelijk geprijsd) alternatief dat zowel excentrisch als delta kan?
Ik heb hier wel eens iets gelezen over een blauwe Bosch met verwisselbare voet, maar ik heb het type niet onthouden, en of het een combi excenter/delta is weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
henkie196 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Als ik de Rupes ER305 vergelijk met de ETS 125 lijken het toch wel verschillende machines. De Festool heeft niet zo'n duidelijke pistoolgrip als de Rupes, bv. Ik heb zelf overigens een ER153, maar die lijkt vervangen te zijn door de ER303.
Ow dan ben ik mogelijk in de war met de DTS400 die op een rupes lijkt. Of een van de twee op een Mirka 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
fjux schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:02:

Ga voor makita omdat je de accus toch al heb parkside is prima als je 1 klusje heb en daarna niet meer nodig heb. plus je moet nog accus kopen etc.

Heb zelf die schuurmachine. Ging prima met afzuiging (een oude gamma bouw stofzuiger met zak). Ja na een paar uur is hij een beetje vermoeiend maar goed ben ook niets gewend. Resultaat is wel top. Zonder afzuiging echt buiten alleen met dat rare ding er achter op het werkt maar niet echt goed. Ik heb wel voor de rare hoeken (kozijn) mijn multi tool gebruik (met delta kop) om die te schuren zou alleen nooit een heel kozijn willen doen met een delta schurmachine / multitool dat zou dat langzaam gaan.

En ja makita is echt zoeel beter met een accu red ik best een hoop geschuurd te krijgen. ik heb kozijnen muren en veel te veel geplamuurde stukken. prachtig glad. Wel 60-80/120 en 240 kopen en in die volgorde. Je kan andere merken gebruiken maar ben heel tevreden met de makita schuurschijven.

En je kan deze gebruiken om een standaard stofzuiger aan te sluiten. https://www.amazon.nl/-/e...verloop%2Caps%2C76&sr=8-2

[ Voor 4% gewijzigd door MeZZiN op 12-06-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Raymond schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Thanks! Dat van het low-noise had ik idd ook gezien.
Ik moet alleen wel een koker van 110x110 doorzagen, terwijl met een 305mm blad de officiele spec 107mm is van mijn zaag. Met een 300mm blad maak ik het nog wat spannender voor mezelf :+
Als je een plank tegen je fence aan monteert (38mm dik) dan is de officiële cutting capacity 120 mm × 292 mm
Zelfs met (2x) 2.5mm minder zou je dat dus makkelijk kunnen zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Nivado schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:58:
Ik heb hier wel eens iets gelezen over een blauwe Bosch met verwisselbare voet, maar ik heb het type niet onthouden, en of het een combi excenter/delta is weet ik ook niet.
Da's de gss160 multi
https://www.bosch-profess.../gss-160-multi-06012A2300

Da's een vlakschuurmachine, met 3 voeten. Niet echt handig te wisselen, dus die van mij heeft standaard de deltavoet eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:51:
Da's de gss160 multi
https://www.bosch-profess.../gss-160-multi-06012A2300

Da's een vlakschuurmachine, met 3 voeten. Niet echt handig te wisselen, dus die van mij heeft standaard de deltavoet eronder.
Voor wat @fjux vraagt, ken ik alleen de Festool Rotex 90, waar je een delta voet en een excenter voet op kunt zetten. Valt alleen redelijk ruim buiten de opgegeven budget range, uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
henkie196 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Voor wat @fjux vraagt, ken ik alleen de Festool Rotex 90, waar je een delta voet en een excenter voet op kunt zetten. Valt alleen redelijk ruim buiten de opgegeven budget range, uiteraard ;)
Dat is inderdaad het model dat mijn schoonvader heeft.

Ik ga lekker voor de makita voor het kleine werk, en klop wel even aan bij de schoonfamilie als ik het zat ben of groter werk moet doen ;)
Bedankt voor alle hulp allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
fjux schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:15:
Dat is inderdaad het model dat mijn schoonvader heeft.

Ik ga lekker voor de makita voor het kleine werk, en klop wel even aan bij de schoonfamilie als ik het zat ben of groter werk moet doen ;)
Bedankt voor alle hulp allemaal!
Dan snap ik dat je er goed de kozijnen mee kon doen, daar is zo'n Rotex 90 juist uitermate voor geschikt. Klein excenter zooltje, en ook de delta voet voor de hoekjes. Een gewone excenter (meestal 125 of 150mm) zal dan een stuk minder fijn werken, en daarmee kom je niet in de hoekjes.

Voor deuren is een grotere excenter waarschijnlijk wel fijn, maar hangt er ook vanaf hoe kaal het moet worden. Als je de deur kaal moet maken, dan zeker een excenter (of liever nog iets met een geforceerde beweging, zoals een rotex ook heeft, maar andere merken hebben vaak ook wel zo'n machine ergens in het assortiment), maar als het hoofdzakelijk gaat om een beetje op te schuren als voorbereiding voor een nieuwe laklaag, dan is een vlakschuurmachine waarschijnlijk meer geschikt.

En voor kozijnen is een vlak- of deltaschuurmachine ook meer geschikt, over het algemeen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb net een paar kozijnen gedaan en daar simpelweg wat 3m schuurkussentjes voor gebruikt.
Volgens mij net zo makkelijk als een machine voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
henkie196 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:05:
[...]

Dan snap ik dat je er goed de kozijnen mee kon doen, daar is zo'n Rotex 90 juist uitermate voor geschikt. Klein excenter zooltje, en ook de delta voet voor de hoekjes. Een gewone excenter (meestal 125 of 150mm) zal dan een stuk minder fijn werken, en daarmee kom je niet in de hoekjes.

Voor deuren is een grotere excenter waarschijnlijk wel fijn, maar hangt er ook vanaf hoe kaal het moet worden. Als je de deur kaal moet maken, dan zeker een excenter (of liever nog iets met een geforceerde beweging, zoals een rotex ook heeft, maar andere merken hebben vaak ook wel zo'n machine ergens in het assortiment), maar als het hoofdzakelijk gaat om een beetje op te schuren als voorbereiding voor een nieuwe laklaag, dan is een vlakschuurmachine waarschijnlijk meer geschikt.

En voor kozijnen is een vlak- of deltaschuurmachine ook meer geschikt, over het algemeen.
Ah, ik ben dus gewoon zeeeeeer verwend met die Rotex 90.

Vergeleken met die gaat de DBO180ZJ dus tegenvallen voor kozijnen?

Zou een Dbo480z een betere keuze zijn dan? zo te zien kan die vlak en delta?

Nogmaals situatie:
Paneel deuren schuren (randjes/profielen met de hand)
kozijnen schuren.

Ik snap dat de Rotex 90 de beste optie gaat zijn, maar ga hem zelf niet aanschaffen als hij al in de familie is. ik wil vooral een alternatief hebben om mee te schuren als hij niet beschikbaar is (Zoals nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De DBO180ZJ is prima ook voor kozijnen alleen je heb nog een delta schuurmachine nodig voor de hoekjes (altijd handig om die los er bij te hebben) Met die Dbo480z heb je meer beide oplossingen alleen kost het iets meer moeite omdat een vlakschuurmachine langzamer is dan een orbital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Laatst online: 07:40
Op zoek naar tips; heeft iemand ervaring met droogbouwschroevendraaiers?
Moet binnenkort een flink plafond en schuin dak afwerken, dus een goeie smoes om eens ergens in te investeren.
Milwaukee heeft de M18 FSG maar kan niks vinden waarin hij daadwerkelijk vergeleken wordt met een andere machine.
Bosch heeft ook wel wat, maar dat accusysteem heb ik niet. Met snoer wel de GSR 6-25 TE, maar is uiteindelijk net zo duur.

Wat is wijsheid, gewoon de Milwaukee doen? Of toch met snoer in de hoop dat het snoer lang genoeg is. (Bosch geeft dit vreemd genoeg niet aan...)

Edit: In de reserveonderdelencatalogus gevonden, L=4.15m.
Dus samengevat, iemand ervaring met de Milwaukee?

[ Voor 17% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 13-06-2023 18:07 ]

dot.blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@Rostvertol-Mil

Alleen echt nuttig op metalstud, maar met de huidige snelle accutollen ook dan eigenlijk overbodig.
Hoezo investering? als je klaar bent met je huis is het gewoon een stuk gereedschap wat ligt te verstoffen.
Als je je gipsplaten avontuur wil versnellen neem dan een schroef automaat.

* twain4me heeft een tijdje plafonds geplaatst en dat ding kwam de bus eigenlijk niet uit.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 13-06-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Tacoos schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:18:
Ik ben op zoek naar een decoupeerzaag op accu('s).

Ga ik een buil vallen aan Parkside?
Vraag een is waarom wil je zonder stekker als je het incidenteel gebruikt?
Vraag twee: hoe ben je bij Metabo terecht gekomen?

Je geeft aan dat het incidenteel gaat gebruiken. Natuurlijk is een Metabo van 200 euro kaal beter dan een Parkside van 80. Dus? Als je mede-Tweakers hun powertools mee naar bed nemen [en het liefst ook nog de Golf GTI als die zou passen], moet jij dat dan ook?

Zelf help ik een dag per week op een lagere school. Toen ik begon, liet de adjunct mij trots het gereedschapshok zien. Ze had er duidelijk geen verstand van. Cirkelzaag van 30 jaar geleden met een soort van Samoerai-blad dat levensgevaarlijk los zat en als je de stekker erin stak, het eerste beste kind terminaal decoupeerde en jou electrocuteerde. Weg ermee.

Onze school heeft gelukkig wel wat centjes maar toch geef ik dat liever uit aan houten hijskranen voor de meisjes dan te duur gereedschap. Een en ander van Parkside in de 20V reeks aangeschaft. Prima geschikt voor wat ik tegenkom. Wordt het ingewikkelder kan ik altijd nog van huis iets meebrengen maar voor mij is dit een goed voorbeeld van incidenteel gebruik. Ben je geen hobbyklusser of pro, voldoet Parkside van Lidl. En de garantie is ook uitstekend. Meer dan eens niet tevreden geweest over mijn aankoop en dat is altijd keurig geregeld.

Wat betreft de beschikbaarheid van accu's en onderdelen, geen idee maar wat belooft Metabo dan? En onthou dat Metabo door Hitachi/Hikoki is overgenomen in 2016. Vervolgens kopen de financiele aasgieren van KKR Hikoki op. Die lui verpatsen zelfs hun moeder voor een half kwartje. Garantie tot zelfs maar de deur, laat me niet lachen. Gebruik je iets weinig en wil je er lang mee doen, koop een ding met een snoer.

In 2016 al mijn gereedschap bij een brand verloren. Moeder en dochter maken het uitstekend. Was aan het klussen bij mijn hoogzwangere peetdochter toen het huis twee weken voor de bevalling tot de grond toe afbrandde. Alles weg. Behalve de meisjes!!! Op zo'n moment geef ik mijn geld liever uit aan andere dingen dan duur gereedschap en een Lidl decoupeerzaag gekocht. Mijn verbrande, vorige was er een van de Aldi, heb ik minstens tien laminaatvloeren mee gelegd. Het ding van de Lidl was hels. Als ik links wilde, ging hij rechtdoor, als ik rechtdoor wilde, zei het ding boink of wat dan ook. Verder ben ik linkshandig en als ik de zaaglijn goed wilde volgen kwam ik altijd met de stofafvoer in botsing. Kuch, kuch, kuch. Goedkoop maar slecht. Mijn vorige van de Aldi was goedkoop en goed. Zonder brand zou ik er waarschijnlijk nog mee werken.

Na een jaar was ik de Parkside machine zo zat dat ik een Bosch blauw heb gekocht [ca. 125 euro, 2018]. Veel beter. Constructie is zwaarder en heeft meer kracht. Zat onlangs op de fiets met een grote, zware tas voorop en een doosje achterop. En maar wiebelen. Tas te zwaar? Nee, een kant van de bagagedrager achter was doorgeroest. Denk dat het een goede vergelijking is voor het verschil in werken met een duurder apparaat of met een goedkopere machine.

Tweede voordeel van Bosch etc. is dat hij door zijn kracht en stevigheid veel soepeler moeilijke hoeken en bochten neemt. Geen gedouw, gewoon rustig aanleggen en wachten tot hij zich er doorvreet. Heb ik zo'n ding nodig op school? Nee. Is het prettig? Ja.

Zelf denk ik dat voor de meeste incidentele gebruikers Parkside prima is. Wil je ook een heggenschaar o.i.d op hetzelfde accuplatform, lees eens wat recensies door alvoor je beslist.

Overigens is mijn Bosch decoupeerzaag met stekker. Best handig voor als over twintig jaar alle bestaande accu's vervangen moeten worden door opslageenheden gemaakt van suikerspin - voor de woelige woelrat én het milieu - ik stop de stekker er gewoon in.

En als mijn vriendin een weekje weg is en ik een apparaat mee naar bed mag nemen? Om recht te zagen bijvoorbeeld. [Ik snurk nogal]

Deze, de mini cirkelzaag van Parkside. 12V. Heb ook een dom ding van Bosch blauw maar dat is bagger.

https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-handcirkelzaag-12v-zonder-accu/p100338831

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

pietje belhamel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Je geeft aan dat het incidenteel gaat gebruiken. Natuurlijk is een Metabo van 200 euro kaal beter dan een Parkside van 80. Dus? Als je mede-Tweakers hun powertools mee naar bed nemen [en het liefst ook nog de Golf GTI als die zou passen], moet jij dat dan ook?

Zelf help ik een dag per week op een lagere school. Toen ik begon, liet de adjunct mij trots het gereedschapshok zien. Ze had er duidelijk geen verstand van. Cirkelzaag van 30 jaar geleden met een soort van Samoerai-blad dat levensgevaarlijk los zat en als je de stekker erin stak, het eerste beste kind terminaal decoupeerde en jou electrocuteerde. Weg ermee.

Onze school heeft gelukkig wel wat centjes maar toch geef ik dat liever uit aan houten hijskranen voor de meisjes dan te duur gereedschap. Een en ander van Parkside in de 20V reeks aangeschaft. Prima geschikt voor wat ik tegenkom. Wordt het ingewikkelder kan ik altijd nog van huis iets meebrengen maar voor mij is dit een goed voorbeeld van incidenteel gebruik. Ben je geen hobbyklusser of pro, voldoet Parkside van Lidl. En de garantie is ook uitstekend. Meer dan eens niet tevreden geweest over mijn aankoop en dat is altijd keurig geregeld.

Wat betreft de beschikbaarheid van accu's en onderdelen, geen idee maar wat belooft Metabo dan? En onthou dat Metabo door Hitachi/Hikoki is overgenomen in 2016. Vervolgens kopen de financiele aasgieren van KKR Hikoki op. Die lui verpatsen zelfs hun moeder voor een half kwartje. Garantie tot zelfs maar de deur, laat me niet lachen. Gebruik je iets weinig en wil je er lang mee doen, koop een ding met een snoer.

In 2016 al mijn gereedschap bij een brand verloren. Moeder en dochter maken het uitstekend. Was aan het klussen bij mijn hoogzwangere peetdochter toen het huis twee weken voor de bevalling tot de grond toe afbrandde. Alles weg. Behalve de meisjes!!! Op zo'n moment geef ik mijn geld liever uit aan andere dingen dan duur gereedschap en een Lidl decoupeerzaag gekocht. Mijn verbrande, vorige was er een van de Aldi, heb ik minstens tien laminaatvloeren mee gelegd. Het ding van de Lidl was hels. Als ik links wilde, ging hij rechtdoor, als ik rechtdoor wilde, zei het ding boink of wat dan ook. Verder ben ik linkshandig en als ik de zaaglijn goed wilde volgen kwam ik altijd met de stofafvoer in botsing. Kuch, kuch, kuch. Goedkoop maar slecht. Mijn vorige van de Aldi was goedkoop en goed. Zonder brand zou ik er waarschijnlijk nog mee werken.

Na een jaar was ik de Parkside machine zo zat dat ik een Bosch blauw heb gekocht [ca. 125 euro, 2018]. Veel beter. Constructie is zwaarder en heeft meer kracht. Zat onlangs op de fiets met een grote, zware tas voorop en een doosje achterop. En maar wiebelen. Tas te zwaar? Nee, een kant van de bagagedrager achter was doorgeroest. Denk dat het een goede vergelijking is voor het verschil in werken met een duurder apparaat of met een goedkopere machine.

Tweede voordeel van Bosch etc. is dat hij door zijn kracht en stevigheid veel soepeler moeilijke hoeken en bochten neemt. Geen gedouw, gewoon rustig aanleggen en wachten tot hij zich er doorvreet. Heb ik zo'n ding nodig op school? Nee. Is het prettig? Ja.

Zelf denk ik dat voor de meeste incidentele gebruikers Parkside prima is. Wil je ook een heggenschaar o.i.d op hetzelfde accuplatform, lees eens wat recensies door alvoor je beslist.

Overigens is mijn Bosch decoupeerzaag met stekker. Best handig voor als over twintig jaar alle bestaande accu's vervangen moeten worden door opslageenheden gemaakt van suikerspin - voor de woelige woelrat én het milieu - ik stop de stekker er gewoon in.

En als mijn vriendin een weekje weg is en ik een apparaat mee naar bed mag nemen? Om recht te zagen bijvoorbeeld. [Ik snurk nogal]

Deze, de mini cirkelzaag van Parkside. 12V. Heb ook een dom ding van Bosch blauw maar dat is bagger.

https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-handcirkelzaag-12v-zonder-accu/p100338831
Maar nu wil ik weten waar de jongens mee spelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
badkuip schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:26:
Al mijn 3 en 4 mm boortjes zijn aan gort gegaan bij het voorboren van de paaltjes van mijn hardhouten tuinhekje voorthuis. Bestaan er boren die hier beter tegen kunnen of speciaal voor gemaakt zijn?
Boor zelf ook altijd voor. Ooit gelezen [geen idee of het waar is] dat voorboren een tot 60 procent sterkere verbinding oplevert.
  1. Koop goedkope staalboren.
  2. Hier in Rotterdam heb je Big Bazar. De mislukte Action heeft restpartijen van Stanley en Dewalt opgekocht. Zitten ook veel houtboortjes tussen. Vijf voor tien euro. Bevallen goed. Aanbod verschilt per winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Waypoint schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:35:
Ik ben op zoek naar een mooie sleutelset. Hoeft geen top kwaliteit te zijn maar wel iets waar ik jaren mee vooruit kan dus wel iets goeds.
Normaal adviseer ik geen tweedehands maar met kwaliteitsgereedschap kun je bijna geen buil vallen. Heb hier nog prachtige Knipex tangen made in West-Germany. En nee, die zijn niet te koop. Ook niet voor een zacht prijsje.

Onlangs een 1/2'' doppenset van Gedore gekocht. Maat 8 t/m 32 voor 120 euro. En ja, de kleinere maten met een half inch ratel zijn een beetje raar, maar ik vond het een mooie koop.

Tijdens het zoeken ook regelmatig sleutelsets van Gedore tegengekomen voor heel schappelijke prijzen. OK, dan is het nog steeds duur maar je hoeft het nooit meer opnieuw te kopen. Erg in de verleiding maar als je de helft van de maten al van Gedore/Stahlwille hebt, wordt het een stuk minder een koopje. Los kopen is helemaal geen optie.

Je pikt de serieuze verkopers er meestal zo uit. Geen eindeloze verhalen over dit gereedschap kan nog mee in je kist - zou het domste ooit zijn - maar gewoon de feiten. Serie X, maten Y, merk Z.

Met vriendelijke groet,

Ex-Stahlwille fan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvVF4IdqC13P7g0umshXPbE5pZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RgMBSZCpy4HA0MLFgGiruroO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
dragonhaertt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Als je een plank tegen je fence aan monteert (38mm dik) dan is de officiële cutting capacity 120 mm × 292 mm
Zelfs met (2x) 2.5mm minder zou je dat dus makkelijk kunnen zagen.
"Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath."

Nederlands is al als een taal zonder mensen die het spreken. Of is het?

[ Voor 16% gewijzigd door pietje belhamel op 13-06-2023 19:01 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

pietje belhamel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:00:
[...]

"Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath."

Nederlands is al als een taal zonder mensen die het spreken. Of is het?
Of is het nuttig??
Sorry dat ik een Engelse handleiding aan het lezen was. Voortaan zal ik voorstellen om een plank tegen het hek van de zaag aan te monteren...
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Laatst online: 07:40
twain4me schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:17:
@Rostvertol-Mil

Alleen echt nuttig op metalstud, maar met de huidige snelle accutollen ook dan eigenlijk overbodig.
Hoezo investering? als je klaar bent met je huis is het gewoon een stuk gereedschap wat ligt te verstoffen.
Als je je gipsplaten avontuur wil versnellen neem dan een schroef automaat.

* twain4me heeft een tijdje plafonds geplaatst en dat ding kwam de bus eigenlijk niet uit.
Ah goeie input! Dus gewoon met de accutol. Had je nog iets speciaals voor de diepteinstelling? Of ging dat op gevoel/slipkoppeling prima?

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pietje belhamel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Normaal adviseer ik geen tweedehands maar met kwaliteitsgereedschap kun je bijna geen buil vallen. Heb hier nog prachtige Knipex tangen made in West-Germany. En nee, die zijn niet te koop. Ook niet voor een zacht prijsje.

Onlangs een 1/2'' doppenset van Gedore gekocht. Maat 8 t/m 32 voor 120 euro. En ja, de kleinere maten met een half inch ratel zijn een beetje raar, maar ik vond het een mooie koop.

Tijdens het zoeken ook regelmatig sleutelsets van Gedore tegengekomen voor heel schappelijke prijzen. OK, dan is het nog steeds duur maar je hoeft het nooit meer opnieuw te kopen. Erg in de verleiding maar als je de helft van de maten al van Gedore/Stahlwille hebt, wordt het een stuk minder een koopje. Los kopen is helemaal geen optie.

Je pikt de serieuze verkopers er meestal zo uit. Geen eindeloze verhalen over dit gereedschap kan nog mee in je kist - zou het domste ooit zijn - maar gewoon de feiten. Serie X, maten Y, merk Z.

Met vriendelijke groet,

Ex-Stahlwille fan

[Afbeelding]
Eens. Ik sleutel weinig maar heb wel een set steeksleutels en een 1/2" doppenset tweedehands gekocht. Gewoon omdat het verdomd handig is om wel te hebben, maar ik niet de volle mep wil betalen. Als het optisch nog netjes is kan er ook weinig stuk aan steeksleutels.

Waarom de ex-Stahlwille trouwens?
offtopic:
Ik heb juist Stahlwille gekocht voor de gewone sleutels, en de doppen. Heb daar verder geen enorme voorkeur in : Facom/Hazet/Gedore/Snap-on is ook allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:02:
Eens. Ik sleutel weinig maar heb wel een set steeksleutels en een 1/2" doppenset tweedehands gekocht. Gewoon omdat het verdomd handig is om wel te hebben, maar ik niet de volle mep wil betalen. Als het optisch nog netjes is kan er ook weinig stuk aan steeksleutels.
Tweedehands A-merk kan voor sleutels inderdaad best prima. Ook iets als Proxxon zal voor veruit de meeste mensen meer dan genoeg zijn. Maar aan de andere kant, vergelijk wat zo'n sleutelset kost t.o.v. wat er gemiddeld aan elektrisch gereedschap hier voorbij komt. En als je dan mee neemt dat die sleutels over 20 jaar nog net zo bruikbaar zijn, wat vrij twijfelachtig is voor elektrische spullen, vind ik persoonlijk de kosten ook voor nieuw A-merk sleutels en doppen niet zo enorm.

Een 1/2" doppenset is misschien niet zo bruikbaar in en om huis, maar 1/4" doppenset, zeker met bitopnames, komt regelmatig wel van pas. Sleutels heb ik ook regelmatig nodig, en niet alleen voor onderhoud aan de fietsen, maar je komt ook wel vaak boutjes of moertjes tegen in en om huis, en daar heb je zoiets toch voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Rostvertol-Mil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:42:
[...]

Ah goeie input! Dus gewoon met de accutol. Had je nog iets speciaals voor de diepteinstelling? Of ging dat op gevoel/slipkoppeling prima?
dat ging op gevoel en/of gipsplaatbitje (maar vooral met de automaat)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 14-06-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
Deze zomer krijgen we de sleutel van onze nieuwe jarendertigwoning. Het is een huis vol klussen en klusjes grote kamers en kleine kamers en veel schuine wanden. De komende jaren zijn we dus wel zoet wat betreft schilderen en timmeren. Binnekort gaan we eens langs om kennis te maken met de verkoper en om een keuken in te meten. Om het me gemakkelijk te maken wil ik alvast een laser afstandsmeter gaan aanschaffen, met een budget van zo'n 150 Euro.

Ik heb al veel rondgekeken met name in dit topic en ik sta op het punt om de knoop door te hakken voor deze Bosch GLM 50 C.

Pluspunten: hellingsensor en bluetooth (we schetsen graag op onze iPad Pro / iMacs).

Heeft iemand hier positieve of juist negatieve ervaringen met dit apparaatje?
Zijn er vergelijkbare / betere opties die ook de overweging waard zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Rostvertol-Mil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:02:
Op zoek naar tips; heeft iemand ervaring met droogbouwschroevendraaiers?
Moet binnenkort een flink plafond en schuin dak afwerken, dus een goeie smoes om eens ergens in te investeren.
Milwaukee heeft de M18 FSG maar kan niks vinden waarin hij daadwerkelijk vergeleken wordt met een andere machine.
Bosch heeft ook wel wat, maar dat accusysteem heb ik niet. Met snoer wel de GSR 6-25 TE, maar is uiteindelijk net zo duur.

Wat is wijsheid, gewoon de Milwaukee doen? Of toch met snoer in de hoop dat het snoer lang genoeg is. (Bosch geeft dit vreemd genoeg niet aan...)

Edit: In de reserveonderdelencatalogus gevonden, L=4.15m.
Dus samengevat, iemand ervaring met de Milwaukee?
Ik snap de meerwaarde van zo’n ding niet t.o.v een normale boormachine met gipsbit niet echt. Investeer dan in een (tweedehands) schroefautomaat. Zelf eens een tweedehands Makita gekocht via Marktplaats en zo’n ding werkt echt heel fijn en snel. Je hoeft geen schroeven meer te pakken en heeft diepte instelling zodat je de schroeven er niet “door” schroeft.

Nu een aantal klussen mee gedaan en kan het iedereen aanbevelen die veel gaat gipsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:04:
[...]

Tweedehands A-merk kan voor sleutels inderdaad best prima. Ook iets als Proxxon zal voor veruit de meeste mensen meer dan genoeg zijn. Maar aan de andere kant, vergelijk wat zo'n sleutelset kost t.o.v. wat er gemiddeld aan elektrisch gereedschap hier voorbij komt. En als je dan mee neemt dat die sleutels over 20 jaar nog net zo bruikbaar zijn, wat vrij twijfelachtig is voor elektrische spullen, vind ik persoonlijk de kosten ook voor nieuw A-merk sleutels en doppen niet zo enorm.

Een 1/2" doppenset is misschien niet zo bruikbaar in en om huis, maar 1/4" doppenset, zeker met bitopnames, komt regelmatig wel van pas. Sleutels heb ik ook regelmatig nodig, en niet alleen voor onderhoud aan de fietsen, maar je komt ook wel vaak boutjes of moertjes tegen in en om huis, en daar heb je zoiets toch voor nodig.
True. Ware woorden. Die 1/2" is pas gekomen na voldoende doppen op 1/4. Dat dit spul zelfs in high-end uitvoering veel minder kost dan electrisch gereedschap is ook wel weer grappig.

Heb je trouwens negatieve ervaringen met Stahlwille?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
Terrz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:19:
[...]

Ik snap de meerwaarde van zo’n ding niet t.o.v een normale boormachine met gipsbit niet echt. Investeer dan in een (tweedehands) schroefautomaat. Zelf eens een tweedehands Makita gekocht via Marktplaats en zo’n ding werkt echt heel fijn en snel. Je hoeft geen schroeven meer te pakken en heeft diepte instelling zodat je de schroeven er niet “door” schroeft.

Nu een aantal klussen mee gedaan en kan het iedereen aanbevelen die veel gaat gipsen.
Er is toch wel een groot verschil tussen zo’n machine en zo’n gips bitje op een schroefmachine. Ik heb laatst de Bosch GTB12V-11 aangeschaft en dat werkt echt zoveel beter dan zo’n bitje. Deze machine trekt zelf het bitje terug zodra de schroef op de juiste diepte zit, waarbij bitje en schroef niet beschadigen, bovendien is de diepte instelbaar. Aantal jaar terug zo’n gipsbitje gebruikt, maar dat was zo’n drama dat ik het uiteindelijk met een regulier bitje gedaan heb.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
Gethijsem schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:15:
Deze zomer krijgen we de sleutel van onze nieuwe jarendertigwoning. Het is een huis vol klussen en klusjes grote kamers en kleine kamers en veel schuine wanden. De komende jaren zijn we dus wel zoet wat betreft schilderen en timmeren. Binnekort gaan we eens langs om kennis te maken met de verkoper en om een keuken in te meten. Om het me gemakkelijk te maken wil ik alvast een laser afstandsmeter gaan aanschaffen, met een budget van zo'n 150 Euro.

Ik heb al veel rondgekeken met name in dit topic en ik sta op het punt om de knoop door te hakken voor deze Bosch GLM 50 C.

Pluspunten: hellingsensor en bluetooth (we schetsen graag op onze iPad Pro / iMacs).

Ik heb deze en ben er erg blij mee, eindelijk lukt het om in m’n eentje nauwkeurig wat grotere afstanden te meten, ideaal. De helling sensor gebruik ik met name om te bepalen dat iK goed recht meet, daar is die goed genoeg voor. Als ik een helling meet en dan het apparaat omdraai en nog eens meet zit er wel een klein verschil in (< 1 graad) Geen ervaring met andere laser afstandsmeters dus daar kan ik weinig over zeggen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:27:
True. Ware woorden. Die 1/2" is pas gekomen na voldoende doppen op 1/4. Dat dit spul zelfs in high-end uitvoering veel minder kost dan electrisch gereedschap is ook wel weer grappig.

Heb je trouwens negatieve ervaringen met Stahlwille?
Ik heb sleutels en doppen / ratels van Gedore, Stahlwille, en Hazet. Mijn ervaring is dat het Gedore en Stahlwille spul heel goed is, geen problemen mee gehad. Hazet is prima, als er made in Germany op staat, anders behoorlijk hit and miss, in mijn ervaring.

Goedkoop spul zoals bv. Gamma sleutels zou ik van weg blijven, passing is slecht, is zelfs al eens iets van gebroken bij mij. Bahco doppen ook niet heel goede ervaringen mee, soms ronduit slechte passing op het aandrijfvierkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb de glm500 en ben er zeer tevreden mee. De hellingshoek is zuiver, heb dit meerdere malen gecheckt met andere meetapparatuur (analoog en digitaal).

De afstanden zijn allemaal spot on, op max 1mm binnen de meter, nagemeten met een talmeter.
Daarboven ook okay maar iets minder aandacht aan besteed.

Bluetooth, geen idee. Ik klus niet met laptop erbij.
De oppervlakte en inhoud berekenen doe ik nooit, dus geen mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:26
@Gethijsem De variant die jij benoemt heb ik niet, maar wel de GLM 50-27 C waar ik zeer tevreden over ben. Zoals @decipherer ook al aangaf is het makkelijk meten in je eentje.
Zou je aanraden om goed aanbiedingen in de gaten te houden, als je nog de tijd hebt daarvoor.

[ Voor 15% gewijzigd door El-Vder op 14-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
decipherer schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:33:
[...]

Er is toch wel een groot verschil tussen zo’n machine en zo’n gips bitje op een schroefmachine. Ik heb laatst de Bosch GTB12V-11 aangeschaft en dat werkt echt zoveel beter dan zo’n bitje. Deze machine trekt zelf het bitje terug zodra de schroef op de juiste diepte zit, waarbij bitje en schroef niet beschadigen, bovendien is de diepte instelbaar. Aantal jaar terug zo’n gipsbitje gebruikt, maar dat was zo’n drama dat ik het uiteindelijk met een regulier bitje gedaan heb.
Ah duidelijk, dan is het beter dan zo'n bitje. Maar waar ik eigenlijk meer op doelde was de meerwaarde van zo'n machine kopen terwijl je ook een schroefautomaat kan kopen. Die doet hetzelfde als de gipsmachine, maar heeft dan ook nog een band met schroeven er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
[...]
Om het me gemakkelijk te maken wil ik alvast een laser afstandsmeter gaan aanschaffen
[...]
Dat kan stukken goedkoper als je een kloon uit China pakt: Hahn in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 126"

Mocht je geen toegang tot de HK hebben: gaat om de "HANMATEK Laser Afstandsmeter 50M" voor €29,99
Ding was vorige week voor €23,99 in de aanbieding. Inmiddels weer €29,99, wat ik alsnog niet duur vind. En hij is accurater dan ik had verwacht! Op 2-4 meter scheelt het soms een millimeter met m'n rolmaat.
Heb zelf ook een goedkope uit China, die meet ook nauwkeurig genoeg: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als er een mooi en goed werkend westers product is, moet je dan per se de Chinezen willen spekken?

Ik betaal persoonlijk graag het verschil om die lui niet te sponsoren. Ben blij daarin in dit geval een keuze te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Niks moet, maar €150 of €29 vind ik nogal een verschil. Tenzij je het natuurlijk dagelijks gebruikt of er je geld mee moet verdienen, dan zou ik ook voor de A-merk variant met garantie e.d. gaan. Voor mij is het meer een handig hebbedingetje, die €100+ die ik bespaar steek ik dan liever in een goede boormachine of schuurmachine o.i.d.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:35:
Niks moet, maar €150 of €29 vind ik nogal een verschil. Tenzij je het natuurlijk dagelijks gebruikt of er je geld mee moet verdienen, dan zou ik ook voor de A-merk variant met garantie e.d. gaan. Voor mij is het meer een handig hebbedingetje, die €100+ die ik bespaar steek ik dan liever in een goede boormachine of schuurmachine o.i.d.
Mijn ervaring met het verschil tussen een Bosch en een no-name laser afstandsmeter is dat ze allebei nauwkeurig zijn, maar als je ook buiten wat wilt opmeten, dan werkt de Bosch onder de meeste condities nog wel, terwijl de goedkope al gauw geen meting meer kan doen.

Wat trouwens niet betekend dat de Bosch niet ook uit China komt, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
El-Vder schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:46:
@Gethijsem De variant die jij benoemt heb ik niet, maar wel de GLM 50-27 C waar ik zeer tevreden over ben. Zoals @decipherer ook al aangaf is het makkelijk meten in je eentje.
Zou je aanraden om goed aanbiedingen in de gaten te houden, als je nog de tijd hebt daarvoor.
@El-Vder ziet er ook goed uit, wat zijn de belangrijkste verschillen? Ik ben nog geen kenner en zie die zo snel even niet (op de Bosch website).

Edit: gevonden 'Is voorzien van een verbeterde acculooptijd (in vergelijking met het voorgaande model GLM 50 C Professional) en feedback door zowel geluid als trillingen om het succes van metingen te bevestigen.'

Nu voor €164,64 bij Amazon, nieuwe model en aangezien ik dol ben op feedback lijkt deze me de iets betere keuze. Er is ook een variant met groene laser voor een paar tientjes meer maar aangezien we geen tuin gaan hebben en ik niet van plan ben om bouwvakker of grotverkenner te gaan worden lijkt die me wat overkill.

@ThinkPad dank, ik zal er ook even naar kijken. Hoewel ik liever net als @Boudewijn voor wat degelijker spul ga. Goed gereedschap is het halve werk, wat ook nog een waarheid is als een koe }:O (weet ik uit (professionele) ervaring :) ).

[ Voor 38% gewijzigd door Gethijsem op 14-06-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:26
@Gethijsem ik stond toen ook voor de keuze en wilde zelfde als jij, kwam alleen die 50-27 goedkoper tegen dus vandaar voor die gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Niet goed opgelet... Heb de punten, maar blijkbaar geldt de gratis 5ah 18v accu niet voor deze actie, toch wel een domper :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

Tacoos

i am i

pietje belhamel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Gemak en vrijheid; Geen snoer om aan te sluiten en mee te slepen.
Voor een decoupeerzaag niet perse direct een groot voordeel, maar zoals gezegd wil ik op termijn ook een heggeschaar en grastrimmer erbij en dan vind ik snoerloos een groot voordeel

mijn vrouw heeft laatst al met de heggeschaar een snoer doorgesneden :X

[...snip...]

[...snip...]
Ooit had ik een accuschroef/boormachine van Makita die goed beviel.
Toen deze sneuvelde heb ik echter een Metabo gekocht omdat een maatje van me die echt veel klust, helemaal wegliep met Metabo.En die beviel beter (maar ik ging ook van 10,8V naar 18V en 8 jaar moderner...)
Toen mijn eerste Metabo versleten was, heb ik gewoon weer een Metabo gekocht. Meer zit er niet achter.
Maar blijkbaar heb je niet veel op met Metabo cq de club erachter. Is dat bij Makita of Bosch dan beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Tacoos op 16-06-2023 12:14 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:16
Hugo! schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Niet goed opgelet... Heb de punten, maar blijkbaar geldt de gratis 5ah 18v accu niet voor deze actie, toch wel een domper :|
Heb je ergens gelezen dat hij uitgesloten is of stond hij op het moment dat je keek niet in de cadeauwinkel? Makita zelf zegt: "Let op: het aanbod van cadeaus kan wisselen, en op = op." En ik heb ook wel eens artikelen (accus) gezien, daarna er uit en een week later er weer in. Dus ik zou kijken tot wanneer de punten inwisselbaar zijn en een lijtje maken met zaken die je wel zou willen als de accu in die tijd toch niet beschikbaar komt.

Addicted to silent computing

Pagina: 1 ... 156 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).