Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:47:
edit: @Lexo had al geantwoord d:)b

@FRANQ no worries joh, ik ben ook meer van ik moet iets in mijn handen hebben of uitgelegd krijgen om de werking te snappen, wat mij altijd helpt is youtube :) je kunt zoveel filmpjes vinden over gereedschap met allerlei handige tips en tricks, dat is echt fantastisch _/-\o_

met dun plaatmateriaal is het gangbaar dat je een spacer (dus gewoon een vlak plaatje) tussen je werkstuk en de zool plaatst.

Zo maak ik het me ook wel eens makkelijk met mijn Domino.

Er is zelfs een aftermarket spul zoals een Domiplate die je kunt monteren zodat je bij platen met een standaarddikte altijd in het midden zit
https://www.senecawoodwor...plate-for-1-2-and-3-4-ply

Misschien kun jij ook met een opvulplaatje voor elkaar krijgen waar je tegenaanloopt. :)
Makita heeft zelf ook een opvulplaat. Volgens de omschrijving kom je daarmee in het midden van een 12mm plaat uit, of voor bij verstekverbindingen. Kan alleen niet zo zien of die standaard ook bij de lamellenfrees van @FRANQ zit.

Kan me ook sterk herinneren wel eens zo'n kaart gezien te hebben waarin stond welke opvulplaat je nodig had voor welke dikte van het materiaal, welke diepte instelling, en welke hoek de platen hadden t.o.v. elkaar. Maar helaas kan ik het niet meer vinden. Of misschien was het voor de Zeta P, niet de gewone lamellenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 23:02
Hmm, kut:
Festool Filtersack Sc-Fis-Ct from 19,48 € at idealo: https://static.apps.idealo.com/link/th6YBC2QbBpxVJg57

Afgelopen jaar even 100% in prijs gestegen 8)7
Nu heb ik gelukkig nog een voorraadje, maar dit is wel ernstig :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Raymond schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:29:
Hmm, kut:
Festool Filtersack Sc-Fis-Ct from 19,48 € at idealo: https://static.apps.idealo.com/link/th6YBC2QbBpxVJg57

Afgelopen jaar even 100% in prijs gestegen 8)7
Nu heb ik gelukkig nog een voorraadje, maar dit is wel ernstig :o
Op Amazon NL €17 gratis verzenden weet niet wat die zakken van Festool eerder hebben gekost.

Als je elke keer de zak moet weggooien en hoe lang je er mee doet wordt dat zeker een dure aangelegenheid.

Misschien een ander oplossing after-market stofzuiger zak wat goedkoper is, je betaald ook vaak voor de naam, en anders met cycloon er tussen als het mogelijk is voor je situatie dan kun langer met een zak doen.

Maar dat de prijzen stijgen dat klopt dat is overal zo, zag ook op idealo een machine staan dat van begin maart tot nu ruim €60 euro is gestegen maar nog steeds goedkoper dan een NL prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door J.E. Weinor op 02-06-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Makita heeft zelf ook een opvulplaat. Volgens de omschrijving kom je daarmee in het midden van een 12mm plaat uit, of voor bij verstekverbindingen. Kan alleen niet zo zien of die standaard ook bij de lamellenfrees van @FRANQ zit.

Kan me ook sterk herinneren wel eens zo'n kaart gezien te hebben waarin stond welke opvulplaat je nodig had voor welke dikte van het materiaal, welke diepte instelling, en welke hoek de platen hadden t.o.v. elkaar. Maar helaas kan ik het niet meer vinden. Of misschien was het voor de Zeta P, niet de gewone lamellenfrees.
goeie aanvulling _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Enige tijd terug vroeg ik advies voor een afkortzaag en invalzaag. Nog even een kleine terugkoppeling hierover. Uiteindelijk hakte mevrouw Roozzz de knoop door, door de Makita 1018 voor mijn verjaardag te geven. En dat was naar volle tevredenheid. Inmiddels zitten alle plinten er in en heb ik erg veel lol van dit ding gehad.

De invalzaag bevalt al even goed. Maakte het verwerken van plaatmateriaal, wandpanelen en inkorten van deuren uiterst eenvoudig :)

Dank aan een ieder voor het meedenken (y)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Roozzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:52:
Enige tijd terug vroeg ik advies voor een afkortzaag en invalzaag. Nog even een kleine terugkoppeling hierover. Uiteindelijk hakte mevrouw Roozzz de knoop door, door de Makita 1018 voor mijn verjaardag te geven. En dat was naar volle tevredenheid. Inmiddels zitten alle plinten er in en heb ik erg veel lol van dit ding gehad.

De invalzaag bevalt al even goed. Maakte het verwerken van plaatmateriaal, wandpanelen en inkorten van deuren uiterst eenvoudig :)

Dank aan een ieder voor het meedenken (y)
Geen fotootje van het resultaat :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Enige tijd terug vroeg ik advies voor een afkortzaag en invalzaag. Nog even een kleine terugkoppeling hierover. Uiteindelijk hakte mevrouw Roozzz de knoop door, door de Makita 1018 voor mijn verjaardag te geven.
Nice! ga je heel veel plezier van hebben. ik ben toevallig net jarig geweest, ik heb een gebakje gehad. verschil moet er zijn :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-06-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
@Roozzz
Ik heb de 1219L en daar krijg ik geen deur onder om in te korten. Hoe heb jij dat met de 1018 gedaan? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:07:
@Roozzz
Ik heb de 1219L en daar krijg ik geen deur onder om in te korten. Hoe heb jij dat met de 1018 gedaan? :D
Net zoals hij dat plaatmateriaal verzaagd heeft, denk ik. Met de invalzaag ;) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:54
@Roozzz

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Roozzz
eerst in strookjes gezaagd met de invalzaag, daarna afgekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@Roozzz
:D
henkie196 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Net zoals hij dat plaatmateriaal verzaagd heeft, denk ik. Met de invalzaag ;) :P
Zo dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

twain4me schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:11:
[...]

eerst in strookjes gezaagd met de invalzaag, daarna afgekort.
Mijn lijmklemmen zijn niet groot genoeg hiervoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oeps, te snel gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:46
Voor wat klein elektra gepruts (microcontrollers en aanverwanten) moet ik denk ik ook maar eens aan de adereindhulzen(+tang). Deze tang + hulzen van Baurix op Amazon is vaker langs gekomen in dit topic. Maar even wat vraagjes van mij als leek:
  • Zijn adereindhulzen uberhaupt geschikt voor mijn use case? Bv wat kabels in een schroefterminal zetten.
  • Is dit ook geschikt voor AC (230V) gebeuren? Dan is het toekomstige toepassingsgebied wat breder :p (Anders krijg ik die bak nooit leeg)
  • Klopt het dat Baurix "merk" is? Ook in relatie met voorgaande vraag. Ik ga in de toekomst liever niet Chinees no-name spul gebruiken op 230V. En ik ken alleen Knipex, wat Baurix uiteraard niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:33:
Voor wat klein elektra gepruts (microcontrollers en aanverwanten) moet ik denk ik ook maar eens aan de adereindhulzen(+tang). Deze tang + hulzen van Baurix op Amazon is vaker langs gekomen in dit topic. Maar even wat vraagjes van mij als leek:
  • Zijn adereindhulzen uberhaupt geschikt voor mijn use case? Bv wat kabels in een schroefterminal zetten.
  • Is dit ook geschikt voor AC (230V) gebeuren? Dan is het toekomstige toepassingsgebied wat breder :p (Anders krijg ik die bak nooit leeg)
  • Klopt het dat Baurix "merk" is? Ook in relatie met voorgaande vraag. Ik ga in de toekomst liever niet Chinees no-name spul gebruiken op 230V. En ik ken alleen Knipex, wat Baurix uiteraard niet is.
Geen idee van Baurix, ik ken het merk verder niet. Maar even verder kijken op amazon suggereert dat de tang zo ongeveer identiek is aan 10-20 andere adereindhulstangen, dus ik gok dat het toch ergens uit China afkomstig is. Buiten dat kan de kwaliteit van de adereindhulzen zelf ook veel uitmaken over hoe goed de adereindhulzen blijven zitten.

Ik heb nooit gewerkt met micro-controllers, maar als je schroefterminals (soort van kleine kroonsteentjes, als ik het goed zie?) niks kleiners dan 0.5 mm2 verwachten, zou het wel goed moeten gaan, denk ik (de tang zou tot 0.25 mm2 aan moeten kunnen, maar de set adereindhulzen erbij is tot 0.5 mm2, als ik het goed zie).

Voor 230 V zou het het wel geschikt moeten zijn. Normaalgesproken zal je niet veel groter dan 2.5 mm2 tegenkomen in huis, buiten de meterkast, zonnepanelen, of een evt. laadpaal, dus verwacht niet dat je die grotere maten veel gaat nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
RobertMe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:33:
Dat de adereindhulzen geschikt is voor 230 volt 12 volt en 24 volt zeker, heb ze gebruikt in mijn verdeelkast en andere toepassingen geen probleem, komen uit China + 6 zijdige tang heb het al 2 jaar in bezit en al veel gebruikt het bakje met eindhulzen zijn nog niet op :) stevige tang goed afgewerkt en doet waar het voor bedoeld is het draad goed vast in de hulz klemmen

Die tangen lijken allemaal op elkaar alleen de handvaten met een andere eigen naam er op onder de noemer white label, dat zie je wel vaker met producten het eigen beheer en verkoop zie je niet zo veel meer alles wordt vaak tegenwoordig uitbesteed en zelf bedrijven die alleen maar produceren en zelf niet verkopen op de markt.

Nadeel van white label producten die allemaal op elkaar lijken is slechte informatie te vinden laat staan te achterhalen van welke fabrikant het zijn, en ook losse accessoires en onderdelen haast of niet verkrijgbaar zijn., het is massa productie is het kapot weggooien en en volledig een nieuwe bestellen tenzij het onder garantie valt maar dat is zelf nog lastig.

Of Baumix een zelfstandig merk is niet dat ik het weet maar ga er maar niet vanuit en onder de white label valt.
Zoeken onder de naam Baumix kom je snel achter of het is een brand merk dat zie ook ook wel eens staan bij producten dat zijn producten die ze zelf verkopen onder eigen vlag met eigen naamlogo.

Zelfs bekende merken wordt niet alles uit eigenbeheer meer geproduceerd wat je vroeger veel meer zag maar de markt is versplinterd het is of bedrijven bestaan niet meer dan wel door overnames en het product is verdwenen dan alleen nog maar de naam overeind blijft en de kwaliteit niet meer het zelfde is, maar dat zie je ook in de prijzen onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
@J.E. Weinor ik neem aan dat jij dan deze hebt? https://www.amazon.nl/BAU...eindhulzen/dp/B08NF8ZPG9/ Dat is dan de zeskant. Met als voordeel neem ik aan dat die als het goed is de boel wat vaster (rondom) aandrukt?

V.w.b. white label en productie uitbesteden is natuurlijk ook zo. Maar het is natuurlijk wat anders dan bv een Bosch die de cirkel/invalzagen door Mafell laat maken of Makita met stofzuigers van Nilfisk vs onbekend merk die een eigen naampje laat zetten op iets dat uit een "no name Chinese fabriek" komt. In het eerste geval hebben Bosch & Makita uiteraard een eigen naam hoog te houden en daardoor hoge standaarden/kwaliteitscontroles ook al besteden ze het uit, en daarnaast besteden ze het ook nog eens uit aan (semi) marktleider op dat specifieke productgebied, vs dan een no-name Chinese fabriek dat hetzelfde product onder 5 namen uitbrengt en de verschillende "merken" en geen enkele van die merken een "naam" heeft, of echt een goede kwaliteitscontrole zal (laten) doen, of....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:19
@RobertMe 4 zijdige tang drukt de huls ook wel goed vast, prima voor incidenteel gebruik. 6 Zijdig is wel mooier. Ik zie dat het verschil 5 euro is, aan jou de keuze.
Ik ben als gierige hollander voor de goedkoopste gegaan toendertijd, bevalt prima maar ik gebruik hem weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 10:49
ik gebruik wel regelmatiger eindhulsjes, en had eerst een chinese 4-zijdige crimper.
wisselende ervaringen, dus dacht dat het inherent aan het type tool lag.

Heden dag mij enkel nog maar beklaagd dat ik niet sneller de upgrade naar de Knipex gemaakt had :)
Toch een veel betere, consistentere crimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
nvermen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:32:
ik gebruik wel regelmatiger eindhulsjes, en had eerst een chinese 4-zijdige crimper.
wisselende ervaringen, dus dacht dat het inherent aan het type tool lag.

Heden dag mij enkel nog maar beklaagd dat ik niet sneller de upgrade naar de Knipex gemaakt had :)
Toch een veel betere, consistentere crimp.
Model/prijs? Zeker zo een van €200? Dat is het mij dan niet waard :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
RobertMe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:09:
@J.E. Weinor ik neem aan dat jij dan deze hebt? https://www.amazon.nl/BAU...eindhulzen/dp/B08NF8ZPG9/ Dat is dan de zeskant. Met als voordeel neem ik aan dat die als het goed is de boel wat vaster (rondom) aandrukt?

V.w.b. white label en productie uitbesteden is natuurlijk ook zo. Maar het is natuurlijk wat anders dan bv een Bosch die de cirkel/invalzagen door Mafell laat maken of Makita met stofzuigers van Nilfisk vs onbekend merk die een eigen naampje laat zetten op iets dat uit een "no name Chinese fabriek" komt. In het eerste geval hebben Bosch & Makita uiteraard een eigen naam hoog te houden en daardoor hoge standaarden/kwaliteitscontroles ook al besteden ze het uit, en daarnaast besteden ze het ook nog eens uit aan (semi) marktleider op dat specifieke productgebied, vs dan een no-name Chinese fabriek dat hetzelfde product onder 5 namen uitbrengt en de verschillende "merken" en geen enkele van die merken een "naam" heeft, of echt een goede kwaliteitscontrole zal (laten) doen, of....
Nee ik heb die tang niet van dat merk maar deze via Ali wel duurder geworden zag ik heb er 20 Euro voor betaald des tijds wel 2 jaar terug voor de set met eindhulzen maar wel een goede tang. en doet zijn werk goed niets op aan te merken op zich.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TFe4IkocT_JdX3iTY6T0-3r68c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/at0Sb7DJmGlhRPOQBLrLxW7S.jpg?f=user_large

https://nl.aliexpress.com...5bDO&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 10:49
RobertMe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Model/prijs? Zeker zo een van €200? Dat is het mij dan niet waard :p
jah €120 (Knipex 97 53 14) voor maar een handvol connectors zou overkill zijn, doe je er ettelijke honderden zou ik al twijfelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door nvermen op 02-06-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:25
Binnenkort ga ik een schutting zetten met 50 verticale planken, zoals dit .
Nu vraag ik me af hoe ik een met een redelijk tempo de planken kan vastzetten. Iedere plank moet met 6 schroeven of 6 spijkers vastgezet worden. Het gereedschap wat ik nu heb is een boormachine en een accuboormachine. Het raamwerk waaraan de blanken vastgemaakt worden is van hardhout (azobe) dus voorboren is een must.

Maar gaten aftekenen, voorboren en vastschroeven en dat bij iedere plank weer zou misschien sneller kunnen.
Zou dit een klus zijn voor een pneumatische tacker/nailgun? Een compressor (25 liter tank) heb ik al en die nailguns zie ik her en der voor nog geen 100 euro voorbij komen.
Ook Youtube zijn ze fan van die nailguns maar ik heb er zelf nog nooit eerder mee gewerkt.

Zou een nailgun van €100 met nagels/spijkers erbij wat zijn? Zouden die nagels in een keer door het hardhout gaan of moet je dan nog steeds voorboren? En zouden de schuttingplanken (red class wood, dat is grenen volgens mij) hiermee doormidden splijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
badkuip schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:16:
Binnenkort ga ik een schutting zetten met 50 verticale planken, zoals dit .
Nu vraag ik me af hoe ik een met een redelijk tempo de planken kan vastzetten. Iedere plank moet met 6 schroeven of 6 spijkers vastgezet worden. Het gereedschap wat ik nu heb is een boormachine en een accuboormachine. Het raamwerk waaraan de blanken vastgemaakt worden is van hardhout (azobe) dus voorboren is een must.

Maar gaten aftekenen, voorboren en vastschroeven en dat bij iedere plank weer zou misschien sneller kunnen.
Zou dit een klus zijn voor een pneumatische tacker/nailgun? Een compressor (25 liter tank) heb ik al en die nailguns zie ik her en der voor nog geen 100 euro voorbij komen.
Ook Youtube zijn ze fan van die nailguns maar ik heb er zelf nog nooit eerder mee gewerkt.

Zou een nailgun van €100 met nagels/spijkers erbij wat zijn? Zouden die nagels in een keer door het hardhout gaan of moet je dan nog steeds voorboren? En zouden de schuttingplanken (red class wood, dat is grenen volgens mij) hiermee doormidden splijten?
Mijn voorkeur zou toch echt schroeven zijn ipv spijkers.

Ik had alle planken van te voren gezaagd en afgetekend, en vervolgens een boortje in mijn accuschroefmachine en het juiste bitje in mijn slagschroevendraaier. Dit ging echt gigantisch snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
wouter.N schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Mijn voorkeur zou toch echt schroeven zijn ipv spijkers.

Ik had alle planken van te voren gezaagd en afgetekend, en vervolgens een boortje in mijn accuschroefmachine en het juiste bitje in mijn slagschroevendraaier. Dit ging echt gigantisch snel.
Ja, maar die slagschroevendraaier die is er dus nog niet. Dus ik kan €100 in een nailgun stoppen of €250 in een slagschroevendraaier....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
badkuip schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Ja, maar die slagschroevendraaier die is er dus nog niet. Dus ik kan €100 in een nailgun stoppen of €250 in een slagschroevendraaier....
Erg overdreven, je koopt een prima Makita 18v voor 69 euro (link)

Dat zou mijn voorkeur hebben tov een nailgun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
wouter.N schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Erg overdreven, je koopt een prima Makita 18v voor 69 euro (link)

Dat zou mijn voorkeur hebben tov een nailgun.
Met die 69 euro ben je er nog niet, het apparaat heeft ook nog een accu en een lader nodig. Loopt het al weer aardig naar de €150.

Maar waarom zou jij het schroeven in plaats van spijkeren dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:37
badkuip schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Met die 69 euro ben je er nog niet, het apparaat heeft ook nog een accu en een lader nodig. Loopt het al weer aardig naar de €150.

Schroeven trekt ook de plank strak tegen de paal aan. bij spijkeren heb je de kans bij krachten op de plank dat de spijker naar buiten komt en dan de plank ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 15:13
Heeft iemand toevallig ervaring met de volgende excentrische schuurmachine van hbm? https://www.hbm-machines....ne-met-variable-toerental ik kan voor hobby/incidenteel gebruik me niet echt een schuurmachine van 500/600 euro veroorloven. En zo op het eerste gezicht lijkt hij ergonomisch op een Moria. Ook zien de specs er best oke uit. Zou dit een hele grote miskoop zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
[...]

Dan koop je een SSD van een merk waar je al wel accus van hebt.
1. Omdat hout werkt en daardoor in verloop van tijd spijkers los komen te zitten. De schutting van mijn buren zitten een paar mooie golven in omdat planken nog maar aam een kant vast zitten.
2. Omdat dergelijke spijkers kromslaan in azobe. Daar heb je dikkere spijkers en een sterkere/grotere tacker voor nodig dan een van 100,-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24
Nivado schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:22:
[...]

Dan koop je een SSD van een merk waar je al wel accus van hebt.

[...]

1. Omdat hout werkt en daardoor in verloop van tijd spijkers los komen te zitten. De schutting van mijn buren zitten een paar mooie golven in omdat planken nog maar aam een kant vast zitten.
2. Omdat dergelijke spijkers kromslaan in azobe. Daar heb je dikkere spijkers en een sterkere/grotere tacker voor nodig dan een van 100,-
Of nog veel simpeler "Grow your own schutting" met inheems hout! Een steekschop bij de bouwmarkt naar keuze en een rij Carpinus Betulus meer heb je niet nodig. Tevens een belangrijke waardeplant, schuilplaats en voedselvoorziening voor diverse insecten en dieren! Als bonus wordt je tuin direct een groen paradijsje en geen inspiratieloze vinexhell. En natuurlijke een goede redenen om een kicke accuheggenschaar te kopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:36:
[...]

je gaat toch voorboren dan heb je helemaal geen slagtol nodig.

planken vooraf voorboren op de schutting monteren met een lijmklem en afstandsblokje de gaatjes even na prikken en vast schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Zoals eerder al werd aangegeven de planken schroeven op de paal, dan spijkers schieten niet moeilijk over doen eerder kans van terugslag of je moet hele goede schieter hebben maar dan nog, en een paal heeft veerkracht niet stabiel als vast ondergrond, sla maar eens een spijker boven in een paal in de grond weet haast wel zeker dat je met moeite de spijker fatsoenlijk strak in de in de paal slaat met een hamer.

Je zet eerst alle palen in de grond je zaagt de planken op lengte tot hard paal, alle planken waar de schroeven komen voorboren en verzinken.

Je begint met de onderste rij planken als eerste te bevestigen, de 2e plank boven de onderste met een afstand klosje er tussen en de bovenste plank er op zetten met een boortje in de paal voorboren het gat in de plank die heb je al voorbereid. vastschroeven en de volgende plank er boven op tot gewenste hoogte.

Voordeel op deze manier je kunt de paal nog iets corrigeren voordat je in de paal voorboord en vastschroeft en je hoeft niet elke plank af te meten, wel tussentijds even de hoogte meten of je nog goed uit komt op hoogte met je laatste plank boven.

Makkelijk bij dit soort klussen is dat je 2 schroef/boor machines hebt 1 voor het schroefbitje en de ander voor het boortje dan hoef je niet steeds om te wisselen.

Al de basis in begin goed is waterpas als zowel de hoogte paal dan gaat de rest vanzelf dan ben je niet aan het martelen en elke keer te klooien het komt niet goed uit. en een stuk van de paal bovenkant wat te ver uitsteekt af te zagen tot gelijke hoogte, nog een lastige klus met een hand of elektrische zaag met hardhout.

Dan is een reciprozaag wel een handige tool als je die hebt maar nog lastig zagen als de paal te veel wiebelt, laar staan op een huishoudtrapje :)

Wat ook niet onbelangrijk is koop goede schroeven (RVS) of coating voor hardhout met (Torx T20) en geen rommel van de Gamma bijv. waar je nog veel voor betaald ook.

Zal zeggen doe je voordeel mee advies genoeg lijkt me, een mannetje extra is ook wel handig met je klus en werk tenslotte sneller duurt geen dagen in 1 dag wel gepiept als handige Harry :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 21:45
Hi mede tweaker klussers! Ik heb een vraagje. Als beginnende klusser wil ik aan de gang gaan met steigerhout en zelf kleine kastjes en een bureau maken. Over enkele maanden wil ik ook het laminaat en de plinten vervangen waarbij deze apparatuur hopelijk goed van pas komt. Nu ben ik opzoek naar een cirkel/verstekzaag van ong max 200 euro (voor nu nog zonder tafel)

Ik kwam de volgende apparaten tegen:

Parkside performance https://www.lidl.nl/p/par...QTgqRlsiE6GxoCqbAQAvD_BwE

Metabo https://www.coolblue.nl/product/515409/metabo-kgs-216-m.html

Black en Decker https://www.coolblue.nl/p...ack-decker-bes700-qs.html

Heeft iemand ervaring met deze apparaten of kan iemand hier advies over verschaffen?

[ Voor 8% gewijzigd door ColdBurn89 op 03-06-2023 14:11 ]

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ColdBurn89 Ik hoop dat je je niet verkijkt op de stofzakjes maar een aparte stofzuiger er op aan gaat sluiten. Stof krijg je nooit in dat stofzakje zo lang er geen zuigkracht achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
sypie schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:17:
@ColdBurn89 Ik hoop dat je je niet verkijkt op de stofzakjes maar een aparte stofzuiger er op aan gaat sluiten. Stof krijg je nooit in dat stofzakje zo lang er geen zuigkracht achter zit.
Yes een bouwstofzuiger is geen probleem die is aanwezig :) Als je andere aanbevelingen hebt hoor ik het ook hoor. Deze 3 die ik had gevonden zijn niet heilig!

[ Voor 12% gewijzigd door ColdBurn89 op 03-06-2023 14:21 ]

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ColdBurn89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:09:
Hi mede tweaker klussers! Ik heb een vraagje. Als beginnende klusser wil ik aan de gang gaan met steigerhout en zelf kleine kastjes en een bureau maken. Over enkele maanden wil ik ook het laminaat en de plinten vervangen waarbij deze apparatuur hopelijk goed van pas komt. Nu ben ik opzoek naar een cirkel/verstekzaag van ong max 200 euro (voor nu nog zonder tafel)

Heeft iemand ervaring met deze apparaten of kan iemand hier advies over verschaffen?
ik zou die black en decker en zeker de metabo lekker in de winkel laten staan. parkside geen ervaring mee. maar is als merk wat mij betreft hit and miss.
de gratis machine actie van dewalt is voorbij anders zou ik de DWS774-QS aanraden, maar die zal nu boven budget zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
ColdBurn89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:09:

Geen ervaring met bovenste drie afkort zagen de parksite zal ik achterwege laten wegens de slechte afstelling in veel topics

Als keuze 1 Metabo een goed merk goed af te stellen deze type weet ik niet en keuze 2 black en decker voordeel van deze heeft een schaduwlijn in in plaats van een laser lijn maar de afstelling haaks moet wel haaks zagen verticaal horizontaal.

Maar als het jouw niet veel uitmaakt de nauwkeurigheid en alleen maar voor de een keer de ruwe steigerplanken afkort dan kun je het wel voor gebruiken. en of je de plank 1 een keer kunt doorzagen of je moet het telkens omdraaien, de machine zijn vrij klein betreft afmeting meer voor het lichte werk geschikt.

Maar zoals je eerder aangaf wat je met een afkortzaag wilt doen komt nauwkeurigheid wel als belangrijk punt , kun je beter iets meer uitgeven voor een afkort zaag heb je veel meer plezier aan, en veel hoeft zeker niet als de hoofdprijs van topmachines te zijn, er zijn ook goede machines voor je klus en betaalbaar als beginner ook het verstek schuin eenzijdig met dwarsmotor wat vaak in de weg zit, of tweezijdig links en rechte met afgeschuinde motor een overweging om te maken.

Je kun beter iets meer uitgeven voor je doel dan dat je later steeds ergens tegen aan loopt dat verdient zich al dubbel terug, en vaak met die budget afkortzagen is het zaagblad wat niet zaagt kun je die eerst vervangen dan merk je al het verschil, om als voorbeeld aan te kaarten.

Loop eens een bouwmarkt binnen zoals (Hornbach of Bauhaus) bij je in de buurt staan verschillende classes dan zie je het verschil onderling met bepaalde machines. op een plaatje ziet het er goed uit totdat je het in handen hebt en ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Geen ervaring met bovenste drie afkort zagen de parksite zal ik achterwege laten wegens de slechte afstelling in veel topics

Als keuze 1 Metabo een goed merk goed af te stellen deze type weet ik niet en keuze 2 black en decker voordeel van deze heeft een schaduwlijn in in plaats van een laser lijn maar de afstelling haaks moet wel haaks zagen verticaal horizontaal.

Maar als het jouw niet veel uitmaakt de nauwkeurigheid en alleen maar voor de een keer de ruwe steigerplanken afkort dan kun je het wel voor gebruiken. en of je de plank 1 een keer kunt doorzagen of je moet het telkens omdraaien, de machine zijn vrij klein betreft afmeting meer voor het lichte werk geschikt.

Maar zoals je eerder aangaf wat je met een afkortzaag wilt doen komt nauwkeurigheid wel als belangrijk punt , kun je beter iets meer uitgeven voor een afkort zaag heb je veel meer plezier aan, en veel hoeft zeker niet als de hoofdprijs van topmachines te zijn, er zijn ook goede machines voor je klus en betaalbaar als beginner ook het verstek schuin eenzijdig met dwarsmotor wat vaak in de weg zit, of tweezijdig links en rechte met afgeschuinde motor een overweging om te maken.

Je kun beter iets meer uitgeven voor je doel dan dat je later steeds ergens tegen aan loopt dat verdient zich al dubbel terug, en vaak met die budget afkortzagen is het zaagblad wat niet zaagt kun je die eerst vervangen dan merk je al het verschil, om als voorbeeld aan te kaarten.

Loop eens een bouwmarkt binnen zoals (Hornbach of Bauhaus) bij je in de buurt staan verschillende classes dan zie je het verschil onderling met bepaalde machines. op een plaatje ziet het er goed uit totdat je het in handen hebt en ziet.
Dank voor de goede uitleg! Heb je ook een aanbeveling? Ik ga morgen maar eens naar de Hornbach, even kijken wat ze allemaal hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
twain4me schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:56:
[...]

ik zou die black en decker en zeker de metabo lekker in de winkel laten staan. parkside geen ervaring mee. maar is als merk wat mij betreft hit and miss.
de gratis machine actie van dewalt is voorbij anders zou ik de DWS774-QS aanraden, maar die zal nu boven budget zijn.
Matabo is wel goed, en als beginner koop je geen dure DeWalt Makita Festool etc, van ergens vanaf rond 600 Euro lijkt mij.

Voor ook een goede afkortzaag heb je ook wel ergens tussen 300 a 500 euro als beginner en heb je meer aan als de 3 die genoemd zijn, maar afhankelijk wat je er mee wilt doen en meer mee wilt doen,

Je koop geen afkortzaag van 1000 Euro voor 1 plankje per jaar om af te korten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Matabo is wel goed, en als beginner koop je geen dure DeWalt Makita Festool etc, van ergens vanaf rond 600 Euro lijkt mij.

Voor ook een goede afkortzaag heb je ook wel ergens tussen 300 a 500 euro als beginner en heb je meer aan als de 3 die genoemd zijn, maar afhankelijk wat je er mee wilt doen en meer mee wilt doen,

Je koop geen afkortzaag van 1000 Euro voor 1 plankje per jaar om af te korten 8)7
Dankjewel dat klopt. Alleen het is goed om te weten waar je op moet letten zoals afstellingen etc. Ik snap ook dat een machine van 1000 euro beter is dan die van 150 euro, maar waar ligt een beetje de prijs/kwaliteit voor een beginnende doe-het-zelver? In principe maakt het niet veel uit als het nu wat goedkoper is. Als ik echt meer wil doen moet ik vanzelf wel een beter en duurder product aanschaffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

ik heb de metabo en hij is echt niet goed. maatvaste repeterende zaagsnedes is nagenoeg onmogelijk een beginner een ksg 216 geven geeft nagenoeg gegarndeerd geen rechte/haakse zaagsnedes. het is gewoon een butt ding. Leuk voor ruwbouw maar zodra je iets meer wil valt het ding gewoon door de mand.. ja ik heb er duizenden zaagsnedes mee gemaakt en het merendeel is naar tevredenheid want ruwbouw , maar liever geef je je geld uit aan een andere zaag.
de zaag die ik aanbeveel is overgens geen 600 of 1000 euro maar iets meer dan 300 , dus waar die opmerking vandaan komt weet ik ook niet. maar als @ColdBurn89 graag scheve plankjes wil mag hij de zaag hier zo ophalen hoeft hij ook geen 200 euro uit te geven aan 1 die net zo slecht is.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 03-06-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
twain4me schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:22:
[...]

ik heb de metabo en hij is echt niet goed. maatvaste repeterende zaagsnedes is nagenoeg onmogelijk een beginner een ksg 216 geven geeft nagenoeg gegarndeerd geen rechte/haakse zaagsnedes. het is gewoon een butt ding. Leuk voor ruwbouw maar zodra je iets meer wil valt het ding gewoon door de mand.. ja ik heb er duizenden zaagsnedes mee gemaakt en het merendeel is naar tevredenheid want ruwbouw , maar liever geef je je geld uit aan een andere zaag.
de zaag ik aanbeveel is overgens geen 600 of 1000 euro maar iets meer dan 300 , dus waar die opmerking vandaan komt weet ik ook niet. maar als @ColdBurn89 graag scheve plankjes wil mag hij de zaag hier zo ophalen hoeft hij ook geen 200 euro uit te geven aan 1 die net zo slecht is.
Hahahaha dan kan ik net zo goed met de decoupeerzaag aan de haal gaan, scheelt ook weer en zijn ze net zo recht (of scheef)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
ColdBurn89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Dank voor de goede uitleg! Heb je ook een aanbeveling? Ik ga morgen maar eens naar de Hornbach, even kijken wat ze allemaal hebben
Een Bosch professioneel blauw GCM 8 SJL bij de Hornbach is wel een goede machine, een familielid heeft hem ook heb er al paar keer mee gezaagd op de klus ter plekke, ik zelf heb een Makita DLS211 op accu.
Bij Hornbach kost de zaag €448 maar als je slim bent en zoekt de goedkoopste online zag ik voor € 373 bij HD tools dat scheelt toch weer €75 op de zelfde machine wel even opletten vaak EA nummers overeen komen, en als beginner wil je toch niet al te veel geld aan besteden en alles is al duurder geworden ook je steigerplanken die koop je ook niet bij de bouwmarkt zoals de gamma/Praxis betaal je de hoofdprijs vaak bij een lokale handel ben je stukken voordeliger uit en beter dan de kromme planken.

Doe je voorstel bij Hornbach en je krijgt de machine ook voor die prijs en zelfs nog iets goedkoper meende 10% tussen het prijsverschil + 5 jaar garantie je heb een top machine waar je lang mee vooruit kunt voor een betaalbare prijs en je doel.

Geld uitgeven voor een budget apparaat waar je tegen aanloopt wat niet goed werkt heb je niet veel aan weggegooid geld lijkt me, en je kunt de zaag weer verpatsen voor pakweg 30 a 50 Euro, meer zal het vast niet opbrengen, ik kaart dit maar aan als voorbeeld.

Als verdere tip met prijzen op Amazon kan de prijs ook schommelen en via andere wegen op idealo.de kan toch behoorkijk schelen zelfs met verzendkosten, zo had ik laatst een Metabo van dikte bankje scheelde mij €90 inclusief verzenden in vergelijk met de NL prijzen als je een bepaalde type op het oog hebt en veel meer artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

twain4me schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:22:
ik heb de metabo en hij is echt niet goed. maatvaste repeterende zaagsnedes is nagenoeg onmogelijk een beginner een ksg 216 geven geeft nagenoeg gegarndeerd geen rechte/haakse zaagsnedes. het is gewoon een butt ding. Leuk voor ruwbouw maar zodra je iets meer wil valt het ding gewoon door de mand..
Helemaal akkoord hiermee.
Hij is wel wat beter af te stellen, maar dan nog laat het ding te wensen over.
Er is beter te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

En Black & Decker zou ik hier enkel noemen in de zin "B&D is absolute rommel, ver weg van blijven" :P
B&D is het prul-/budgetmerk van Stanley. Echt helemaal niks waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Een Bosch professioneel blauw GCM 8 SJL bij de Hornbach is wel een goede machine, een familielid heeft hem ook heb er al paar keer mee gezaagd op de klus ter plekke, ik zelf heb een Makita DLS211 op accu.
Bij Hornbach kost de zaag €448 maar als je slim bent en zoekt de goedkoopste online zag ik voor € 373 bij HD tools dat scheelt toch weer €75 op de zelfde machine wel even opletten vaak EA nummers overeen komen, en als beginner wil je toch niet al te veel geld aan besteden en alles is al duurder geworden ook je steigerplanken die koop je ook niet bij de bouwmarkt zoals de gamma/Praxis betaal je de hoofdprijs vaak bij een lokale handel ben je stukken voordeliger uit en beter dan de kromme planken.

Doe je voorstel bij Hornbach en je krijgt de machine ook voor die prijs en zelfs nog iets goedkoper meende 10% tussen het prijsverschil + 5 jaar garantie je heb een top machine waar je lang mee vooruit kunt voor een betaalbare prijs en je doel.

Geld uitgeven voor een budget apparaat waar je tegen aanloopt wat niet goed werkt heb je niet veel aan weggegooid geld lijkt me, en je kunt de zaag weer verpatsen voor pakweg 30 a 50 Euro, meer zal het vast niet opbrengen, ik kaart dit maar aan als voorbeeld.

Als verdere tip met prijzen op Amazon kan de prijs ook schommelen en via andere wegen op idealo.de kan toch behoorkijk schelen zelfs met verzendkosten, zo had ik laatst een Metabo van dikte bankje scheelde mij €90 inclusief verzenden in vergelijk met de NL prijzen als je een bepaalde type op het oog hebt en veel meer artikelen.
offtopic:
Nofi, maar zou fijn zijn als je iets aan je sliertzinnen deed. Die hele lap tekst zijn slechts 5(!) zinnen, leest voor geen meter :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-06 18:15
Breezz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Zo'n doppenhouder waar je ze kan inklikken? Al dan niet magnetisch
Dank je. Normaal is zo'n rek wel een optie. In dit geval weet ik het niet. Doppen zijn 77mm lang en ik gok dat het gewicht een paar kilo is. Wat voor mij ook belangrijk is, is dat ik het mee kan nemen. Ik klus meestal bij anderen. [Als in bij de loodgieter thuis lekt de kraan ook altijd.]

Op dit moment bewaar ik mijn 1/2'' doppen in een stevige plastic bak van Action. Incomplete set weliswaar maar werkt prima. Ook een paar van die dozen gekocht voor mijn diverse boortjes. Ook goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lf56tGZmMQCogFP89EzUOpmfa0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9hboW44B7Vc4K1aWZZIPd5e5.jpg?f=user_large

Doppen 3/8'' en 1/4'' zitten in eenvoudige L-Boxx mini's. Doet het ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcE5y7mVziysWo1lA_OgbDUK-30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/47FrmU4qaW4WfuKJ68NCflmL.jpg?f=user_large

'Gelukkig' heb ik nog tijd. Ik weet dat dit topic bedoeld is om je nieuwe aanwinsten te tonen maar dat duurt nog even. Op de site van Winparts staat dat de set op voorraad is. Vergeef me dat ik daarom niet op het tabje levertijd heb geklikt. Deed ik pas nadat ik op de mail kreeg dat de verwachte levertijd een juli is. Neem aan 2023.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrAHSOh21PefjOjHlYL5cH13rLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WBYjNeQXrtJBCsFhkeXKpld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pV9n4gJGkXJwXkRndcoppxM_nY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p8o2oVmxIS7RE6E3cll33Kcx.jpg?f=user_large

Leuk hoor dat drop shipping maar misschien niet vanuit Oekraine?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietje belhamel
sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
Heeft hier iemand een tip voor een goede, degelijke stellingkast voor in de garage en klushok?
Ik heb Ikea Ivar stellingkasten. Passen precies twee 40cm euronormkratten naast elkaar. Wel al jaren geleden gekocht toen een plank 80*50 nog 10 euro kostte.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ggd9yAoMYQpcDhCrQS8FZfgVAlo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0UMaxPmrFQiYZRNXyMQZo5UT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bugRra_8SgaRK5HxoouCjq9YZYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HESadtbZUmRMTtWyJuwnof1Z.jpg?f=user_large

[Blijkt dat de meeste kartonnen dozen voor groente en fruit in de supermarkt ook aan de euronorm voldoen. Komt dat even mooi uit voor mijn schroeven en spijkers.]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dpl6F4WrTO13OlZO90T0x5mMET4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t2juZUeCzYc2AUVmjWT4aIru.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietje belhamel
[...]

Een keer per jaar? Gewoon met een handzaag. Zonde van je 1.000 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdAhIqW7QyBWzSNvE7l5ZOXDarA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pYC6qHhYOmUnTgHezbWxibkG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
pietje belhamel schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Een keer per jaar? Gewoon met een handzaag. Zonde van je 1.000 euro.

[Afbeelding]
Al zonde van het geld voor een plankje per jaar, moet je nog met de hand zagen ook ook nog :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietje belhamel
akatar schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Schroeven trekt ook de plank strak tegen de paal aan. bij spijkeren heb je de kans bij krachten op de plank dat de spijker naar buiten komt en dan de plank ook.
Met deeldraad wel, voldraad lang niet altijd.
"Wanneer gebruik je deeldraad schroeven?

Wanneer je hout op hout wilt bevestigen zoals een plank op een balk is het aan te raden om deeldraadschroeven te gebruiken. Deze schroeven kunnen door het gladde stuk het hout goed aantrekken. Wanneer je in dit geval voldraad schroeven gebruikt zal de plank van de balk worden afgeduwd."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy_g3b1IgsQwQ4LMn-BF_qv6Tn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nx0u44mmzDYtMMeoHnlcoRLQ.png?f=user_large
bron: Fastar Schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-06 22:53
@ColdBurn89

De hornbach heeft de GCM 80 SJ staan voor €220.
Wat ik zo zie is dat een goedkopere uitvoering van de GCM 8 SJ wat echt wel een fijne machine is.

Volgens mij heb je daar meer plezier van dan de genoemde Metabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 16:03
Erikzelf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:25:
@ColdBurn89

Wat ik zo zie is dat een goedkopere uitvoering van de GCM 8 SJ wat echt wel een fijne machine is.

ik heb daar de 8 SJL voor ongeveer dezelfde prijs op de kop weten te tikken door laagste rpijs en gestunt v\n amazon. dus even goed in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil graag een heggenschaar kopen en aangezien ik al wat van Bosch heb lijkt me dat het makkelijkst.

Ik kwam op deze: https://www.praxis.nl/tui...5-24-zonder-accu/10118770

Nu staat erbij dat die 36V 2Ah accu nodig heeft, mijn grasmaaier accu is 36V 4Ah. Dat werkt dus niet samen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:28

Pixeltje

Woo-woohoo!

Sport_Life schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:10:
Ik wil graag een heggenschaar kopen en aangezien ik al wat van Bosch heb lijkt me dat het makkelijkst.

Nu staat erbij dat die 36V 2Ah accu nodig heeft, mijn grasmaaier accu is 36V 4Ah. Dat werkt dus niet samen?
Jawel hoor, het voltage (en de fysieke aansluiting) van je accu zijn bepalend. De 2 of 4 Ah zeggen alleen iets over hoe lang de accu mee gaat. Een 4Ah heeft een grotere capaciteit dus gaat langer mee.

Het kan zijn dat die 4Ah accu ook zwaarder is, dus of het comfortabel werkt in de heggenschaar is een tweede, maar die accu kun je gewoon gebruiken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 23:37

Sterker nog, ze hebben het bij Praxis over een 2 mAh accu, succes met zoeken daarnaar _O-

Maar zonder gekheid, zolang je het juiste accu-systeem hebt, mag een zwaardere accu altijd, zoals @Pixeltje ook aangeeft. Dat betekent bij Bosch, dat je Bosch-blauw niet kan uitwisselen met Bosch-Groen.

Overigens wordt voor sommige apparaten wel een minimale accugrootte aanbevolen, omdat een grotere accu doorgaans ook een grotere (continu-)stroom kan leveren. Sommige zware apparatuur, zoals slijptollen en zware boorhamers halen met een kleinere accu niet hun volle vermogen (naast dat ze in enkele minuten een accu leegtrekken).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
Erikzelf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:25:
@ColdBurn89

Top! Enige wat ik zag is dat deze geen laser of schaduw lijn heeft. Maakt dat iets uit of is de lijn bij dit apparaat ook goed te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-06 22:53
Laserlijn is wel leuk, maar ik gebruik het bijna nooit.
Gewoon de zaag naar beneden drukken en het zaagblad uitlijnen op je potloodstreepje werkt ook prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Zoals al gezegd: indien zelfde accu systeem werkt het samen. Wel goed checken btw, wil nog wel eens veranderen, zeker bij tuingereedschap :)

Heb zelf deze: https://www.metabo.com/nl...50-accu-heggenschaar.html
Die is zelfs met 2*2Ah accu plus lader goedkoper te krijgen dan jouw Bosch zonder. Daarbij heb je dan een semi professionele machine, die licht, uitgebalanceerd (icm accu) en stil is. Leg de specs maar eens naast elkaar, die Bosch legt het denk ik af.
Gisteren nog ca 20m taxus van 60cm hoog mee geknipt, had er een 5Ah accu aan hangen, maar die was nog niet half leeg aan het einde.

Had zelf voorheen een 55cm bosch met snoer, die maakte veel meer herrie en was een stuk zwaarder.

Overigens heeft Metabo momenteel een gratis 5Ah accu voor diverse machines (body only zo te zien). Maar dan ben je voor ca 120 euro klaar, moet je alleen even wachten op je accu: https://www.metabo.com/nl...chines/accu-tuinmachines/

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 05-06-2023 00:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:32

Tacoos

i am i

Ik ben op zoek naar een decoupeerzaag op accu('s). Het is meer voor voorkomende gevallen dan dat ik em elke week gebruik.
Nu heb ik een Einhell op 230V wat werkelijk een draak van een ding is, die ik ook liever niet dan wel gebruik.

Als accuboor/schroefmachine heb ik een Metabo, die ik zeer regelmatig gebruik en waar ik ook tevreden over ben. Maar een decoupeerzaag op hetzelfde platform kost al gauw tegen de 200 euro en voor wat ik ermee doe is dat eigenlijk zwaar overkill.

Daarom neig ik naar een Parkside Perfomance 20V machine. Incl lader en accu's ben ik dan minder kwijt dan aan een Metabo
Andere apparaten die ik sporadisch gebruik als een heggeschaar en grastrimmer zou ik dan ook op Parkside platform kunnen kopen.

Ga ik een buil vallen aan Parkside? Of moet ik bang zijn dat er over 2 jaar niks meer op dat platform te krijgen is of dat de acu's na een week dood zijn?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tacoos schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:18:
Ik ben op zoek naar een decoupeerzaag op accu('s). Het is meer voor voorkomende gevallen dan dat ik em elke week gebruik.
Nu heb ik een Einhell op 230V wat werkelijk een draak van een ding is, die ik ook liever niet dan wel gebruik.

Als accuboor/schroefmachine heb ik een Metabo, die ik zeer regelmatig gebruik en waar ik ook tevreden over ben. Maar een decoupeerzaag op hetzelfde platform kost al gauw tegen de 200 euro en voor wat ik ermee doe is dat eigenlijk zwaar overkill.

Daarom neig ik naar een Parkside Perfomance 20V machine. Incl lader en accu's ben ik dan minder kwijt dan aan een Metabo
Andere apparaten die ik sporadisch gebruik als een heggeschaar en grastrimmer zou ik dan ook op Parkside platform kunnen kopen.

Ga ik een buil vallen aan Parkside? Of moet ik bang zijn dat er over 2 jaar niks meer op dat platform te krijgen is of dat de acu's na een week dood zijn?
Wat aan de Einhell maakt dat je het een draak vindt om te gebruiken? Als dat bijvoorbeeld is dat het ding op en neer stuitert, zoals wel meer goedkope decoupeerzagen, dan is denk ik de meer relevante vraag of de Parkside minder daarvan last heeft. De duurdere decoupeerzagen (zoals de Metabo, maar ook Bosch blauw, etc) zijn over het algemeen fijner om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

henkie196 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Wat aan de Einhell maakt dat je het een draak vindt om te gebruiken? Als dat bijvoorbeeld is dat het ding op en neer stuitert, zoals wel meer goedkope decoupeerzagen, dan is denk ik de meer relevante vraag of de Parkside minder daarvan last heeft. De duurdere decoupeerzagen (zoals de Metabo, maar ook Bosch blauw, etc) zijn over het algemeen fijner om mee te werken.
Dat inderdaad en hij zaagt scheef tov de lijn van de machine dus het is nagenoeg onmodelijk om ook maar een kort stuk recht te zagen.
En er zit nog een snoer aan :P Dat is anno 2023 echt een nadeel.

De door mij gelinkte machine is van de Parkside Performance lijn en het duurste wat Parkside op decoupeerzaag gebied levert. Ik hoopte dat dat toch minstens een redlijke decoupeerzaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Multitool vraag.

Dit SMART isolatiezaag 100mm zaagblad past niet op mijn Fein Multimaster MM 500. Normale OIS aansluiting (lijkt me) terwijl de Fein natuurlijk StarlockPlus heeft.

Wat is volgens jullie de meest geschikte oplossing?

A: Een adapter kopen voor de Fein multitool. Deze unit van Oslo Tool kwam al eerder in het topic voorbij. Met 53 EUR met shipping wel een dure optie. Lijkt me wel kwaliteit en bespaar je nadien wat op andere zaagjes.

B: Een goedkope multitool (voor 'erbij') kopen. Ik zit in het Parkside 20v ecosysteem dus dan kom je bij deze jongen voor maar 45 EUR met verzending uit. Kwaliteit is niet te vergelijken met Fein, maar mogelijk wel handig als je een keer wat doet waar je geen wandcontactdoos bij de hand hebt.

C: anders, namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Tacoos schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Dat inderdaad en hij zaagt scheef tov de lijn van de machine dus het is nagenoeg onmodelijk om ook maar een kort stuk recht te zagen.
En er zit nog een snoer aan :P Dat is anno 2023 echt een nadeel.

De door mij gelinkte machine is van de Parkside Performance lijn en het duurste wat Parkside op decoupeerzaag gebied levert. Ik hoopte dat dat toch minstens een redlijke decoupeerzaag is.
Decoupeerzagen zijn eigenlijk niet bedoelt om recht te zagen. Dat gezegd hebbende, wat jij beschrijft is iets waar alle goedkope decoupeerzagen last van hebben. Bij de duurdere is het al beter, maar perfect wordt het niet, dat is inherent aan het type zaag. Ook kunnen de zaagjes verschil maken. De ene is wat flexibeler en zal eerder scheef gaan, de ander wat stugger, welke weer moeilijker de bocht om te krijgen is.

Ik heb zelf een Makita decoupeer zaag, die is prima. Ik heb begrepen dat de Mafells echt top zijn, maar ook onbetaalbaar. Bosch Blauw verkoopt gerebrande Mafells, die vrijwel identiek zijn als ik me niet vergis, dus die zijn ook erg goed. is hier erg populair.
Dewalt, Metabo, Millwaukee en Makita zijn allemaal prima machines.

Kortom, gezien jouw vraag verwacht ik niet dat de Parkside een upgrade gaat zijn voor jou (afgezien van het snoer).

[ Voor 1% gewijzigd door Nivado op 05-06-2023 13:17 . Reden: Gecorrigeerd door henkie196 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nivado schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:57:
Decoupeerzagen zijn eigenlijk niet bedoelt om recht te zagen. Dat gezegd hebbende, wat jij beschrijft is iets waar alle goedkope decoupeerzagen last van hebben. Bij de duurdere is het al beter, maar perfect wordt het niet, dat is inherent aan het type zaag. Ook kunnen de zaagjes verschil maken. De ene is wat flexibeler en zal eerder scheef gaan, de ander wat stugger, welke weer moeilijker de bocht om te krijgen is.

Ik heb zelf een Makita decoupeer zaag, die is prima. Ik heb begrepen dat de Mafells echt top zijn, maar ook onbetaalbaar. Bosch Blauw verkoopt gerebrande Mafells, die vrijwel identiek zijn als ik me niet vergis, dus die zijn ook erg goed.
Dewalt, Metabo, Millwaukee en Makita zijn allemaal prima machines.

Kortom, gezien jouw vraag verwacht ik niet dat de Parkside een upgrade gaat zijn voor jou (afgezien van het snoer).
De Bosch GKT55 invalzaag is een soort van rebrand van de Mafell MT55, maar de MT55 heeft wat meer fijnstel mogelijkheden. De decoupeerzagen van Bosch hebben volgens mij niets gemeen met die van Mafell.

Het hangt af van wat @CarpeVentum met scheef zagen bedoelt, kan zijn dat het blad scheef gaat (kan met elke decoupeerzaag gebeuren, ook met een hele dure, en ook met dure zaagblaadjes), dat is inderdaad inherent aan het ontwerp. Of dat het zaagblaadje niet recht naar voren in de machine steekt, dat zou een nieuwe model wel kunnen fixen (evt. met een paar keer terugsturen). Alhoewel dat ook wel vrij eenvoudig is om te corrigeren bij het zagen (maar blijft irritant, natuurlijk).

Als je bedenkt wat er wel niet scheef of niet recht kan gaan met een decoupeerzaag, is het eigenlijk alleen voor de ruwe klusjes geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

henkie196 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:12:
[...]

[...knip...]

Als je bedenkt wat er wel niet scheef of niet recht kan gaan met een decoupeerzaag, is het eigenlijk alleen voor de ruwe klusjes geschikt.
Als je het zo stelt, wat is dan nog het voordeel van het investeren in een duurdere machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 21:15
Tacoos schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Als je het zo stelt, wat is dan nog het voordeel van het investeren in een duurdere machine?
Het is niet zo mooi recht als een invalzaag of zaagtafel. Maar mijn bosch gst160 is toch wel in staat om een goede zaagsnede te produceren die niet te vergelijken is met die van een goedkope instapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Van wat ik hoor / lees van de goedkopere decoupeerzagen, is het vooral gebruiksgemak / comfort waar je mee wint. Niet dat het ding in je hand stuitert bij het zagen, wat natuurlijk ook niet helpt met een nette zaagsnede maken.

Buiten dat kunnen er ook handige features op zitten, zoals het (zonder aangesloten afzuiging) toch wat afzuiging hebben, of juist blazen, zodat het lijntje dat je probeert te volgen ook zichtbaar blijft, en niet onder het stof terecht komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 23:37
[...]

Om lange, rechte stukken te zagen is een decoupeerzaag niet het beste gereedschap. Maar om kleine stukjes uit te zagen in afwijkende vormen (je zou het "decouperen" kunnen noemen :+ ), is hij toch onmisbaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben op zoek naar een mooie sleutelset. Hoeft geen top kwaliteit te zijn maar wel iets waar ik jaren mee vooruit kan dus wel iets goeds. Meer om af en toe te sleutelen aan de fiets of bij het klussen. Ik doe niks met auto’s. Hebben jullie nog tips (Behalve de Bosch blauw die ik in de search tegen kwam)? Ligt wellicht aan mijn zoek skills want ik kwam maar 1 post tegenover sleutels (?).

En ik zoek nog een mooi setje met lange mini schroevendraaiers , voor het vervangen / open maken van speelgoed. Wat voor standaard maten heb ik dan nodig of iemand een tip voor een setje ? Zijn vooral hele kleine maten kruis en pozi schroevendraaiers met een hele lange steel volgens mij.

Ook voor een mooi setje hout beitels ben ik in de race. Heb nu 1 nooitgedacht en verder Stanley beitels maar wil toch een setje van 3/4 nieuwe beitels kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Waypoint op 06-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Waypoint schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:35:
Ik ben op zoek naar een mooie sleutelset. Hoeft geen top kwaliteit te zijn maar wel iets waar ik jaren mee vooruit kan dus wel iets goeds. Meer om af en toe te sleutelen aan de fiets of bij het klussen. Ik doe niks met auto’s. Hebben jullie nog tips (Behalve de Bosch blauw die ik in de search tegen kwam)? Ligt wellicht aan mijn zoek skills want ik kwam maar 1 post tegenover sleutels (?).

En ik zoek nog een mooi setje met lange mini schroevendraaiers , voor het vervangen / open maken van speelgoed. Wat voor standaard maten heb ik dan nodig of iemand een tip voor een setje ? Zijn vooral hele kleine maten kruis en pozi schroevendraaiers volgens mij.
Voor sleutelgereedschap kan je misschien beter even zoeken in: Goed (auto)sleutelgereedschap

Wat betreft kleine schroevendraaiers, dan denk ik aan 000 - 00 - 0?
PB-swiss heeft mooie schroevendraaiers, maar ook andere bekende merken zijn prima zoals wear of wiha.

Voor af en toe gebruik vind ik dit een heel fijne tool: https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=3&Prod=127045
Niet echt een set, maar ideaal voor in een gereedschapskoffer of toolbelt.

Wil je echt een vaste set of is een kling-wissel set ook goed? Moet het ESD zijn? Hoe lang wil je de klingen? Zo veel verschillende opties!

Voor kleine schroefjes maak ik overigens 90% van de tijd gebruik van zo'n setje:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/m894lBzknklG/QkWJlP5/371x840.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 06-06-2023 14:49 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

dragonhaertt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Voor sleutelgereedschap kan je misschien beter even zoeken in: Goed (auto)sleutelgereedschap

Wat betreft kleine schroevendraaiers, dan denk ik aan 000 - 00 - 0?
PB-swiss heeft mooie schroevendraaiers, maar ook andere bekende merken zijn prima zoals wear of wiha.

Voor af en toe gebruik vind ik dit een heel fijne tool: https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=3&Prod=127045
Niet echt een set, maar ideaal voor in een gereedschapskoffer of toolbelt.

Wil je echt een vaste set of is een kling-wissel set ook goed? Moet het ESD zijn? Hoe lang wil je de klingen? Zo veel verschillende opties!

Voor kleine schroefjes maak ik overigens 90% van de tijd gebruik van zo'n setje:
[Afbeelding]
Thnx ! Mbt je vraag het hoeft geen esd te zijn hoor. Een wisselsetje mag ook. Maar ik heb nu zo’n Ali expres setje en wil nu gewoon wat goeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Waypoint schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:35:

En ik zoek nog een mooi setje met lange mini schroevendraaiers , voor het vervangen / open maken van speelgoed. Wat voor standaard maten heb ik dan nodig of iemand een tip voor een setje ? Zijn vooral hele kleine maten kruis en pozi schroevendraaiers met een hele lange steel volgens mij.

Ook voor een mooi setje hout beitels ben ik in de race. Heb nu 1 nooitgedacht en verder Stanley beitels maar wil toch een setje van 3/4 nieuwe beitels kopen.
Qua sleutelset, Proxxon heeft goede sleutels met een fijne prijs-kwaliteit verhouding. Ring-steeksleutel is denk ik wel handig. Zorg ook voor een volledige set van zeg 6-22, je hebt over het algemeen maar een beperkt aantal maten nodig, maar kom vaak genoeg wat uitzonderlijke maten tegen dat ik toch blij ben dat ik een volledige set heb in die range.

Voor speelgoed kom je meestal wel uit met PH1 en PH0, het echt kleine spul zoals PH000 is tegenwoordig vaak vervangen door Torx 5 of Torx 6. Maar dat laatste kom je alleen tegen als je electronica open gaat schroeven (zoals je telefoon, bv). Ik heb zelf een setje kleine Wiha ESD schroevendraaiers in een keukenla, makkelijk om even te pakken als je iets open moet maken voor de kids. Die optie die @dragonhaertt linkt is ook handig om gewoon ergens neer te leggen waar je er makkelijk bij kan (maar niet makkelijk kwijt raakt :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
henkie196 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Van wat ik hoor / lees van de goedkopere decoupeerzagen, is het vooral gebruiksgemak / comfort waar je mee wint. Niet dat het ding in je hand stuitert bij het zagen, wat natuurlijk ook niet helpt met een nette zaagsnede maken.

Buiten dat kunnen er ook handige features op zitten, zoals het (zonder aangesloten afzuiging) toch wat afzuiging hebben, of juist blazen, zodat het lijntje dat je probeert te volgen ook zichtbaar blijft, en niet onder het stof terecht komt.
Dat ben ik toch niet met je eens. Duurdere machines hebben over het algemeen een stevigere en stabilere pendel constructie, waardoor niet de gehele penden al scheef gaat, maar alleen het zaagje. Mijn Makita is al echt een hele verbetering t.o.v. van mijn oude groene Bosch. Blauwe Bosches hoor/lees ik vaker dat ze heel stabiel zijn.

@Tacoos Decoupeerzagen is juist typisch iets waarbij ik goedkope machines afraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 16:03
sloth schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:27:
Multitool vraag.

Dit SMART isolatiezaag 100mm zaagblad past niet op mijn Fein Multimaster MM 500. Normale OIS aansluiting (lijkt me) terwijl de Fein natuurlijk StarlockPlus heeft.

Wat is volgens jullie de meest geschikte oplossing?

A: Een adapter kopen voor de Fein multitool. Deze unit van Oslo Tool kwam al eerder in het topic voorbij. Met 53 EUR met shipping wel een dure optie. Lijkt me wel kwaliteit en bespaar je nadien wat op andere zaagjes.

B: Een goedkope multitool (voor 'erbij') kopen. Ik zit in het Parkside 20v ecosysteem dus dan kom je bij deze jongen voor maar 45 EUR met verzending uit. Kwaliteit is niet te vergelijken met Fein, maar mogelijk wel handig als je een keer wat doet waar je geen wandcontactdoos bij de hand hebt.

C: anders, namelijk...
Ligt eraan hoevaak je het zaagje gaat gebruiken of beide investeringen het waard zijn.

SMART geeft zelf aan dat deze in de "trade range" en niet "profesional range" valt. En dat het een "non-starlock" systeem betreft
https://smart-toolgroup.c...r-100mm-insulation-blade/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

[...]

Zomaar voor de vuist weg:
- een apparaat waarvan je de indruk hebt dat het jou kan overleven, of iig reserveonderdelen heel lang beschikbaar zijn
- comfort bij lang gebruik; uitgebalanceerd, zeker is accu
- precisie
- goede garantie
- robuust, geschikt om als het moet lang mishandeld te worden en blijven werken.

Wat betreft bovenstaande punten heb ik meer vertrouwen in Metabo dan in parkside ;)
Wellicht interessant: bij de Metabo STA 18 LTX 140 (body) krijg je nu een gratis 5,2Ah accu (wel in Nl kopen uiteraard, BE en DE dealers uitgesloten). Die body doet momenteel 209 bij Toolstation.
Voor jouw parkside ben je 160 euro kwijt. Die 50 euro verschil zou ik er blind bijleggen, scheelt je ook een accuwissel.

Vraag is wel even of je al op het juiste accusysteem van metabo zit (er zijn er meer) en welke lader je nu hebt. Meestal past het wel, maar is handig als je dat zeker weet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nivado schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:19:
Dat ben ik toch niet met je eens. Duurdere machines hebben over het algemeen een stevigere en stabilere pendel constructie, waardoor niet de gehele penden al scheef gaat, maar alleen het zaagje. Mijn Makita is al echt een hele verbetering t.o.v. van mijn oude groene Bosch. Blauwe Bosches hoor/lees ik vaker dat ze heel stabiel zijn.

@Tacoos Decoupeerzagen is juist typisch iets waarbij ik goedkope machines afraad.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met goedkope decoupeerzagen, dus ik baseerde me vooral op wat ik gehoord / gelezen heb over de goedkopere decoupeerzagen. Ik buig voor jouw ervaring ;)

Wellicht is het wat analoog aan schuurmachines. Wil je niet veel last hebben van de trillingen van het apparaat, loont het om wat meer te investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:19
henkie196 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:59:
[...]

Ik heb persoonlijk geen ervaring met goedkope decoupeerzagen, dus ik baseerde me vooral op wat ik gehoord / gelezen heb over de goedkopere decoupeerzagen. Ik buig voor jouw ervaring ;)

Wellicht is het wat analoog aan schuurmachines. Wil je niet veel last hebben van de trillingen van het apparaat, loont het om wat meer te investeren.
Ik heb juist geen ervaring met duurdere decoupeerzagen. Ik heb een budget decoupeerzaag en deze werkt voor mij prima. Het ding trilt veel en is waarschijnlijk over 5 jaar stuk. Maar ik gebruik deze maar zelden en als ik hem gebruik is het maar heel kort. In tegenstelling tot schuren ben je nooit een half uur aan het zagen.
Uiteindelijk hangt het er vanaf hoe veel je het ding gebruikt en hoe lang achter elkaar.
(En ja, iemand kan vast wel een grote klus noemen waarbij je de halve dag met zo'n zaag in je handen staat. Dan zou ik gewoon lekker investeren in een knappe machine.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Heb een budget (b&d) decoupeer, en het is denk ik toch mijn minst favoriete apparaat. Goed genoeg voor grof, maar nooit haaks of recht. Wat dat betreft begrijp ik henkies reactie meteen. Dat gezegd hebbende snap ik ook dat ik nooit met een fatsoenlijk merk decoupeer gewerkt heb. Pak alleen die Bosch als er een gat binnen in een plank of plaat moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Lankman schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:27:
Heb een budget (b&d) decoupeer, en het is denk ik toch mijn minst favoriete apparaat. Goed genoeg voor grof, maar nooit haaks of recht. Wat dat betreft begrijp ik henkies reactie meteen. Dat gezegd hebbende snap ik ook dat ik nooit met een fatsoenlijk merk decoupeer gewerkt heb. Pak alleen die Bosch als er een gat binnen in een plank of plaat moet komen.
Ik heb een fatsoenlijke (blauwe Bosch), hiervoor een budgetding. Het is inderdaad een hele verbetering in gebruiksgemak. Denk aan bv. een lang en flexibel snoer, in plaats van een korte stugge, of de manier waarop je de zaagbladen wisselt. Een wisselsysteem met boutjes die je los en vast moet draaien is gewoon kut en zorgt ervoor dat je te lang met versleten of kromme zaagjes werkt. En ja, hij is stabieler, zaagt makkelijker en meer haaks. Dat gezegd hebbende, een decoupeerzaag zaagt per definitie niet perfect recht en haaks, daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-06 22:04
The Eagle schreef op maandag 5 juni 2023 @ 00:28:
[...]

Zoals al gezegd: indien zelfde accu systeem werkt het samen. Wel goed checken btw, wil nog wel eens veranderen, zeker bij tuingereedschap :)

Heb zelf deze: https://www.metabo.com/nl...50-accu-heggenschaar.html
Die is zelfs met 2*2Ah accu plus lader goedkoper te krijgen dan jouw Bosch zonder. Daarbij heb je dan een semi professionele machine, die licht, uitgebalanceerd (icm accu) en stil is. Leg de specs maar eens naast elkaar, die Bosch legt het denk ik af.
Gisteren nog ca 20m taxus van 60cm hoog mee geknipt, had er een 5Ah accu aan hangen, maar die was nog niet half leeg aan het einde.

Had zelf voorheen een 55cm bosch met snoer, die maakte veel meer herrie en was een stuk zwaarder.

Overigens heeft Metabo momenteel een gratis 5Ah accu voor diverse machines (body only zo te zien). Maar dan ben je voor ca 120 euro klaar, moet je alleen even wachten op je accu: https://www.metabo.com/nl...chines/accu-tuinmachines/
Bedankt voor de tip, zojuist mijn grasmaaier nog even geregistreerd voor de gratis accu :)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

The Eagle schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Zomaar voor de vuist weg:
- een apparaat waarvan je de indruk hebt dat het jou kan overleven, of iig reserveonderdelen heel lang beschikbaar zijn
- comfort bij lang gebruik; uitgebalanceerd, zeker is accu
- precisie
- goede garantie
- robuust, geschikt om als het moet lang mishandeld te worden en blijven werken.

Wat betreft bovenstaande punten heb ik meer vertrouwen in Metabo dan in parkside ;)
Wellicht interessant: bij de Metabo STA 18 LTX 140 (body) krijg je nu een gratis 5,2Ah accu (wel in Nl kopen uiteraard, BE en DE dealers uitgesloten). Die body doet momenteel 209 bij Toolstation.
Voor jouw parkside ben je 160 euro kwijt. Die 50 euro verschil zou ik er blind bijleggen, scheelt je ook een accuwissel.

Vraag is wel even of je al op het juiste accusysteem van metabo zit (er zijn er meer) en welke lader je nu hebt. Meestal past het wel, maar is handig als je dat zeker weet :)
Snap ik. En een goede aanbieding, zeker!
Maar: ik heb bij mijn accuschroefmachientje 2x een 4Ah accu en ik heb nog niet zonder gezeten, dus eigenlijk niet de behoefte aan meer accu's. Dan heb ik liever 50 euro korting op de machine :P

Terwijl als ik voor Parkside ga, heb ik voor 160 euro de duurste decoupeerzaag, 2 4Ah smart (geen idee wat dat is?) accus en een lader. En elke volgende machine daarna kost factoren minder dan bij Metabo en met 2 accu's verwacht ik niet in de problemen te komen.

In zijn algemeenheid vind ik zo'n accuplatform op zich een prettig systeem, maar hoe groot is de kans dat als ik nu voor een platform kies, ik er over 2-3 jaar nog machines voor kan kopen?
En is dat risico groter bij Parkside dan bij een A-merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Tacoos schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Snap ik. En een goede aanbieding, zeker!
Maar: ik heb bij mijn accuschroefmachientje 2x een 4Ah accu en ik heb nog niet zonder gezeten, dus eigenlijk niet de behoefte aan meer accu's. Dan heb ik liever 50 euro korting op de machine :P

Terwijl als ik voor Parkside ga, heb ik voor 160 euro de duurste decoupeerzaag, 2 4Ah smart (geen idee wat dat is?) accus en een lader. En elke volgende machine daarna kost factoren minder dan bij Metabo en met 2 accu's verwacht ik niet in de problemen te komen.

In zijn algemeenheid vind ik zo'n accuplatform op zich een prettig systeem, maar hoe groot is de kans dat als ik nu voor een platform kies, ik er over 2-3 jaar nog machines voor kan kopen?
En is dat risico groter bij Parkside dan bij een A-merk?
€ 50,- korting en dan een machine die nog niet de de helft waard is van wat je er voor betaald (want je betaald ook voor nieuwe accu's en een lader), vindt ik persoonlijk echt een slechte deal. Bij die Metabo heb je onderaan de streep gewoon veel meer value for money.

Merken die gratis accu's weggeven doen dit om mensen voordelig op hun platform te krijgen, zodat ze uiteindelijk meer van dat platform gaat kopen. Als ze dan overstappen op een ander systeem lopen ze dus het risico dat mensen dan overstappen op een ander merk, want het "ik heb daar al accu's van" argument gaat niet meer op. Dat risico neemt een bedrijf alleen als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld omdat er nieuwe, veel betere accu techniek beschikbaar is (zie overstap naar Li-Ion).

Bovendien is die Parkside niet beter dan je Einhell. Dus wat wil je horen? Niet wat ik schrijf in ieder geval, want daar reageer je niet op, dus ga lekker die Parkside kopen. Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Iemand tips voor een goeie pockethole jig? Kan her en der wel wat op het internet te koop vinden, maar geen idee welke de moeite waard zijn. Wil graag eentje waar je een plank in kan klemmen, niet een die je ergens bovenop legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:28

Pixeltje

Woo-woohoo!

Anoniem: 289532 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:54:
Iemand tips voor een goeie pockethole jig? Kan her en der wel wat op het internet te koop vinden, maar geen idee welke de moeite waard zijn. Wil graag eentje waar je een plank in kan klemmen, niet een die je ergens bovenop legt.
Ik heb ooit (in een aanbieding) de Kreg K4 (of K5, ben ik even kwijt) gekocht, dat is een aanrader. Klemt goed, alles erbij wat je nodig hebt. De inzet kun je eruit halen zodat je óók een keer een pockethole kan boren in een plank die bijvoorbeeld als ergens in vast zit.

UJK schijnt ook een goede jig te maken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:54:
Deze meneer even kijken:

YouTube: China Tools Ep.37. I Wish I had seen this video before buying a Pock...

Ik vermoed dat 'ie dezelfde leraar Engels had als Rutte, maar hij maakt prima reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pixeltje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Ik heb ooit (in een aanbieding) de Kreg K4 (of K5, ben ik even kwijt) gekocht, dat is een aanrader. Klemt goed, alles erbij wat je nodig hebt. De inzet kun je eruit halen zodat je óók een keer een pockethole kan boren in een plank die bijvoorbeeld als ergens in vast zit.

UJK schijnt ook een goede jig te maken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
kreg maakt de k4 en k5 niet meer en de halve wereld is opzoek naar die dingen dus een nieuwe zal je niet snel meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:21:
kreg maakt de k4 en k5 niet meer en de halve wereld is opzoek naar die dingen dus een nieuwe zal je niet snel meer vinden.
Zijn de nieuwe 520 / 720 Kreg's niet vervangers, dan? Als ik het goed heb, zijn die zelf instellend, scheelt weer zelf de instelling iedere keer goed zetten. Armor tools en UJK zouden ook behoorlijk goede jigs maken, heb ik begrepen. Heb zelf ook de Kreg K5, trouwens, maar wel met UJK schroeven (torx ipv die square drive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Al mijn 3 en 4 mm boortjes zijn aan gort gegaan bij het voorboren van de paaltjes van mijn hardhouten tuinhekje voorthuis. Zal wel komen doordat het goedkope boortjes waren en omdat ik ze te heet heb laten worden.
Bestaan er boren die hier beter tegen kunnen of speciaal voor gemaakt zijn? Op de website van de Toolstation en in het rek bij de Gamma kan ik ze zo niet vinden...
Ik denk eraan om voor de schutting achterthuis ook weer voor te boren met 3 of 4 mm, wil daar met 4mm dikke schroeven gaan werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Kurma schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Ik heb een fatsoenlijke (blauwe Bosch), hiervoor een budgetding. Het is inderdaad een hele verbetering in gebruiksgemak. Denk aan bv. een lang en flexibel snoer, in plaats van een korte stugge, of de manier waarop je de zaagbladen wisselt. Een wisselsysteem met boutjes die je los en vast moet draaien is gewoon kut en zorgt ervoor dat je te lang met versleten of kromme zaagjes werkt. En ja, hij is stabieler, zaagt makkelijker en meer haaks. Dat gezegd hebbende, een decoupeerzaag zaagt per definitie niet perfect recht en haaks, daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld.
Er zijn 2 soorten vormen decoupeerzagen met beugelgreep en T-handgreep, de T handgreep noem ik altijd een pendelzaag.

Deze 2 verschillen het zijn allebei decoupeerzagen, maar wel verschil op de de manier met zagen de beugelgreep ben je verder af van je werkstuk dan de T-greep (pendelzaag). ligt wat prettiger in de hand en meer geschikt voor het fijnere werk dan met beugel greep.

Maar dat is persoonlijk welke vorm decoupeerzaag je prettigst mee werkt.

Het vasthouden van de machine maakt een verschil om mee te werken, met een T- handgreep vind ik in bepaalde situatie fijner zagen dan met beugelgreep het voelt anders zagen naar mijn idee en hanteerbaarder in bepaalde situaties.

Dat ze scheef zagen hebben ze allemaal last van ook niet onbelangrijk of er een goede stevige zool onder zit, bij de goedkoopste budget hebben vaak een zool van dun metaal, ergens tegen aanstoten de zool krom.

Een rechte lijn zagen langs een lat wil op zich wel, maar het zaagblad heeft de nijging om diagonaal te gaan zagen waardoor het niet haaks is hoe dikker het hout hoe meer kans dat het schuin zaagt.

Ook niet te snel zagen door je werkstuk en gewoon de zaag zijn werk doet op een rustige manier zo voorkom je of minder kans dat je zaagblad schuin diagonaal wegloopt en je werkstuk niet meer haaks is.

Zaagbladen onderling zit ook verschil in bepaalde zaagsnede en toepassingen voor het materiaal wat je zaagt, met een zaagblad voor ijzer geschikt kun je rustig hout mee zagen bijv. triplex of dun hout werkt beter naar mijn inzien dan met een zaagblad voor hout. en minder kans op splintering en strakker zaagt, laat staan stuiteren van je werkstuk die niet goed vast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:24:
[...]

Zijn de nieuwe 520 / 720 Kreg's niet vervangers, dan? Als ik het goed heb, zijn die zelf instellend, scheelt weer zelf de instelling iedere keer goed zetten. Armor tools en UJK zouden ook behoorlijk goede jigs maken, heb ik begrepen. Heb zelf ook de Kreg K5, trouwens, maar wel met UJK schroeven (torx ipv die square drive).
volgens mij was de k5 een stuk goedkoper dan de 720 (maar dat weet jij misschien beter) mits je bankrekening het aan kan is kreg wel top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:32:
volgens mij was de k5 een stuk goedkoper dan de 720 (maar dat weet jij misschien beter) mits je bankrekening het aan kan is kreg wel top.
Misschien een tikkeltje duurder, maar van wat ik er van zie, is de 720 redelijk vergelijkbaar (volledige set met volledige set). Maar kan ook zijn dat ik het me verkeerd herinner, het is al even geleden dat ik de jig kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Kurma schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Deze meneer even kijken:

YouTube: China Tools Ep.37. I Wish I had seen this video before buying a Pock...

Ik vermoed dat 'ie dezelfde leraar Engels had als Rutte, maar hij maakt prima reviews.
Ah ja, heb deze vent wel eens langs zien komen, maar nooit echt z'n video's uitgekeken. Denk dat je wel snapt waarom :P Heb hem besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Ah ja, heb deze vent wel eens langs zien komen, maar nooit echt z'n video's uitgekeken. Denk dat je wel snapt waarom :P Heb hem besteld!
Je hebt ze ook van het merk Trend, maar geen ervaring met een pockethole de prijs op ibood lijkt voor dat apparaatje dan wel voordelig, scheelt de helft als je sommige prijzen voorbij ziet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
badkuip schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:26:
Al mijn 3 en 4 mm boortjes zijn aan gort gegaan bij het voorboren van de paaltjes van mijn hardhouten tuinhekje voorthuis. Zal wel komen doordat het goedkope boortjes waren en omdat ik ze te heet heb laten worden.
Bestaan er boren die hier beter tegen kunnen of speciaal voor gemaakt zijn? Op de website van de Toolstation en in het rek bij de Gamma kan ik ze zo niet vinden...
Ik denk eraan om voor de schutting achterthuis ook weer voor te boren met 3 of 4 mm, wil daar met 4mm dikke schroeven gaan werken..
gewoon niet te diep in 1x willen boren in hardhout.
ik boor altijd max een cm, dan boor er weer uit en de vastgelopen houtslierten uit de boor halen zodat deze weer schoon is, weer een cm boren, etc.

iets meer werk, maar geen last van kapotte, gebroken of anders gesloopte boortjes

vaak is het genoeg om de volle boor net tegen het het geboorde gaatje te houden en even de boor te laten spinnen: de houtslierten springen dan vaak vanzelf al los en uit de boor. is even een handigheidje, maar daarna kost het schoonmaken maar max 1 seconde extra werk :P
een enkele keer ben je net te ver gegaan, zit het hout te vast in de boor en heb je een schroevendraaier of schroef nodig om de boor schoon te pulken

[ Voor 18% gewijzigd door Leipo op 07-06-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Een goede set boren helpt op zich ook wel.

Ik heb al een aantal jaar deze set, en nog nooit een boortje hiervan gebroken.

Mooi recht boren en niet te snel boren helpt ook wel bij kleine maten zoals 3 en 4 mm.

Famag maakt trouwens ook mooit bits met countersink.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Nivado schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:30:
[...]

€ 50,- korting en dan een machine die nog niet de de helft waard is van wat je er voor betaald (want je betaald ook voor nieuwe accu's en een lader), vindt ik persoonlijk echt een slechte deal. Bij die Metabo heb je onderaan de streep gewoon veel meer value for money.
Heb je mijn reactie wel goed gelezen?
Bovendien is die Parkside niet beter dan je Einhell. Dus wat wil je horen? Niet wat ik schrijf in ieder geval, want daar reageer je niet op, dus ga lekker die Parkside kopen. Veel plezier er mee.
Relax, geen reden om boos te worden >:)

Wat ik idealiter had willen horen natuurlijk is dat iemand roept: ik heb zo'n Parkside en het ding is zijn geld dubbel en dwars waard of die weet: het ding is de grootste bagger ooit, brand er je vingers niet aan.
Die lees ik niet.

Ik snap dat ik beter af ben met een Metabo/Makita/Bosch, geen discussie.
Vraag is of ik het verschil in kwaliteit de meerprijs waard vind. Daar probeerde ik gevoel voor te krijgen. En uiteindleijk is dat mijn keuze, ook al zou jij anders kiezen.

Verder lees ik best wel wat aandachtspuntjes waar ik wat aan heb als zaagbevestiging en blaas/zuigfunctie om je zaagsnede zichtbaar te houden etc.
Dat neem ik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
badkuip schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:26:
Gewone HSS-boortjes voor metaal werken ook prima in hardhout. Eventueel kun je nog experimenteren met Titanium Nitride (TiN) gecoate boortjes. Het schijnt dat boortjes met 5% Cobalt (HSCo) het ook goed doen in hardhout, zelf nog geen ervaring mee overigens (wel getest voor het boren in RVS en dat gaat super).

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1 ... 155 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).