Denk dat ik last heb van zo'n Tweakers momentje want ineens vraag ik me van alles af.
Je zou verwachten dat een bandschuurmachine veel minder trilt dan een delta, vlak of excentrisch model. Klopt dat?
Dan bedenk ik me dat de hardheid van het hout vast wel invloed op het schuurwerk heeft. Een vuren lat van de bouwmarkt voelt zachter aan dan een honderd jaar oud stuk hout wat langzaam versteent.
Blijkt een maatstaf te zijn voor de hardheid van hout: de Janka methode. Eiken is geindexeerd als 100, vuren is 30 en Douglas Pine [geen idee of ik de juiste houdsoort heb] komt uit op 47.
Hardheidstabel hout | Volgens de methode Janka
--
"45 meter aan geschaafd douglasplanken en 33 meter aan douglas-balken" Wat is de kopmaat en aan hoeveel kanten moeten die geschaafd worden? Voor je het weet zit je op 100 meter plank om te schaven. Dat scheelt nogal.
Je wil geen 800 euro aan een apparaat uitgeven, snap ik, maar er zit wel een enorm gat tussen die Rotex en het beste wat Lidl te bieden heeft, zoiets noemen ze een sink hole of in goed Nederlands een valkuil.
Ik zou met vier dingen rekening houden.
- Mijn toekomstige gezondheid, de rest van je leven schouderklachten is echt niet mals.
- Wannneer moet het werk af zijn?
- Wat zijn de totale projectkosten kosten van schuurpapier en apparaat. Je gaat nogal veel schuurpapier gebruiken en de laagste prijs per m2 schuurpapier is waarschijnlijk niet hetzelfde als de laagste prijs per m2 geschuurd hout.
- Waarom zou je de klus met een schuurmachine doen? In stapjes van grof naar fijn. B.v. grof met de bandschuurmachine en dan nog even fijn met de excentreeder.
--
Wat betreft dat Lidl soms goede apparaten heeft, helemaal mee eens. Maar die zijn wel voor huis- tuin en keukengebruik. Dat is dit niet. Aan de andere kant denk ik dat je met een bandschuurmachine van Lidl een aardig eind komt. Ooit eens de trap bij mijn broer mee afgeschuurd, daarna weggegooid. Qua kosten kun je een apparaat ook als verbruiksartikel zien.
Een van de verschillen tussen een boormachine en een schuurmachine is dat die tweede continue draait en daarom veel warmer wordt. Ik vermoed dat er dan binnenin de Lidl dingen verbuigen, krom trekken, kapot gaan of smelten. Denk maar eens aan plastic tandwielen.
Ik heb vorig jaar met Parkside bovenfrees een kurklaag weggehaald. Apparaat was nieuw toen ik begon en kapot toen ik een maand later klaar was. Opgestuurd naar Grizzly en zonder vragen een nieuwe gekregen. Als een Lidl apparaat geschikt is voor de klus - en misschien is zo'n bandschuurmachine dat - kun je er geen buil aan vallen.
--
Over schuurpapier. Gebruik je wel eens tape of plakband van de Action? Ik ook niet want het plakt niet. In het algemeen een zelfde soort verhaal voor het allergoedkoopste schuurpapier, je hebt er niks aan. Kost nog meer tijd ook om iedere tien minuten een nieuwe velletje te pakken ook. En qua kosten, laat staan resultaat, hmmm... Helaas, zoals timmerman Koos zegt: gereedschap is een ervaringsgoed.
--
Mijn suggestie, doe eerst eens een proefstukje met wat je hebt. Hoop dat je buiten kunt werken. Zorg voor schaduw, koop desnoods schaduwdoek. Zorg dat er minimaal 24 uur van tevoren twee biertjes in de koelkast liggen, ja voor een keer halve liter blikken Hertog Jan, dat mag. Eerst plassen en een glas water drinken dan een half uur zonder te stoppen schuren. Ook niet met je telefoon spelen. Daarna mag je naar de koelkast. Een goede voorbereiding is het halve werk. Wel even je mondkapje af en handschoenen uit voor je een slok neemt. Beetje respect voor het bier zeg!
Serieus, als je met de apparaten die je hebt eerst wat oefent, weet je beter wat je te wachten staat. Gaat de klus vlotter en wordt het resultaat mooier.
[
Voor 0% gewijzigd door
pietje belhamel op 31-05-2023 16:39
. Reden: merknaam foutief ]