And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ah, ja dat is totaal niet wat ik me er bij voorgesteld hadDr. Strangelove schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Dit vind ik wel elegant echter ik had er natuurlijk bij moeten zeggen dat de plaat onregelmatig van vorm is. Echter het zou nog steeds kunnen werken als ik er een rechthoekige backdrop achter maak misschien. Eens even over nadenken. [Afbeelding]
Ziet er wel gaaf uit, maar een vierkant frame wordt ‘m zo niet.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Oh dat is helemaal niet wat ik me bij een 'plaat' had voorgesteldDr. Strangelove schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:54:
[Afbeelding]
Daarvoor moet ik iets aan de plaat vastmaken en dat durf ik niet.
De onregelmatige vorm maakt het er niet makkelijker op.
Is de achterkant vlak?
Dan kan je misschien overwegen om 'm gewoon rechtstreeks vast te kitten op de muur.
Dat zal volgens mij toch het mooiste/netste staan.
Of mag/durf je er echt helemaal niks aan vastmaken en moet het gewoon een 'houder' zijn waar het in past?
[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 29-05-2023 20:00 ]
Zijn al veel goede dingen gezegd. Uiteindelijk is het de vraag welke trade-off's je voorlief wil nemen. Ik heb inmiddels veel te veel typen zagen, en ze blinken allemaal ergens echt in uit.Pixeltje schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Het kan natuurlijk wel, mijn ervaring is wel dat met een invalzaag uit de hand werken lastiger is dan met een gewone cirkelzaag omdat de invalvariant een veer heeft die het blad weer omhoog wil duwen. Een normale cirkelzaag heeft dat niet waardoor uit de hand werken veel makkelijker is.
Plinten of afdeklatten (dubbel?) verstekzagen? > Afkortzaag
Hele lange dikke balken afkorten > Cirkelzaag+speedsquare want geen zin om heel die balk op de afkortzaag te zeulen/precies haaks te leggen
Plaatmateriaal nauwkeurig zagen > Invalzaag + lineaal
Eiken keukenblad wat echt in één keer goed moet zijn > Invalzaag + Lineaal
Maar daarmee is niet gezegd dat je niet 'ns een keer een plint verstek kunt zagen met je invalzaag (ik hoefde er maar één en ging daar echt niet de Makita LS1018 voor in de auto sjouwen) of een keer een stuk plaatmateriaal langs een lat prima recht af kunt zagen met een decoupeerzaag.
Vraag je dus vooral af wat je er het meeste mee gaat doen, en welke za(a)g(en) je in de toekomst nog wil gaan aanschaffen.
De gipsvezel platen zitten erin. Ik heb hét leeuwendeel gewoon ingesneden met een stanleymes en dan over een rand 'gebroken'. GKen Wood schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
[...]
Bij gipsplaten is dat inderdaad een gangbare methode, maar ik vermoed dat dit bij Fermacell niet gaat werken. Die platen zijn anders opgebouwd.
Toevallig heb ik binnenkort zelf een projectje waarbij ik Fermacell wil gebruiken (koof rondom keuken) dus ik ben blij met deze suggesties voor een zaagblad.
aat prima. Soms de rafels nog even bijsnijden.
Kleine stukjes kan je niet breken. Daarvoor heb ik een goedkoop decoupeerzaagje gebruikt voor hout. Gaat ook prima. Zal nu wel bot zijn, maar dat is niet erg.
Je had gelijk. Finish is een afwerklaag. Maar in combinatie met wapeningsband ging het prima. Geen scheurenKurma schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:58:
[...]
Finish is (voor zover ik begrijp) iets minder sterk dan de standaard-Uniflott, waarbij die laatste gebruikt kan worden om voegen van AK-platen zonder wapeningsband te kunnen vullen. Als je dus wel wapeningsband/gaas gebruikt lijkt het mij geen probleem.
De achterkant is vlak gezaagd; ik heb overwogen erin te boren en bouten erin te lijmen en die vervolgens in de muur vast te zetten, maar ik durf er echt niet in te boren.Slonzo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:59:
[...]
Oh dat is helemaal niet wat ik me bij een 'plaat' had voorgesteld
De onregelmatige vorm maakt het er niet makkelijker op.
Is de achterkant vlak?
Dan kan je misschien overwegen om 'm gewoon rechtstreeks vast te kitten op de muur.
Dat zal volgens mij toch het mooiste/netste staan.
Of mag/durf je er echt helemaal niks aan vastmaken en moet het gewoon een 'houder' zijn waar het in past?
Kitten kan misschien maar er is een gerede kans dat het ding over een jaar of twee maximaal van plek veranderd en ik heb geen zin om dan alles opnieuw te moeten stuccen, als ik het er überhaupt al in een stuk vanaf krijg. Vraag me ook af welke kit tegen dit gewicht opgewassen is.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Even gauw wat aan je vragen, ik snap je opmerking niet over “8 mm spanbreedte en dan 4mm per keer”Amtelode schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:02:
Ik zou graag een freesmachine willen kopen maar ik weet eigenlijk niets van houtbewerking.
Op dit moment wil ik er een omdat het deurkozijn van de garage aan beide kanten beneden rot is.
Die stukken heb ik met mijn 18v accu multitool van Makita weggehaald.
Tot nu toe kan ik een zelfde kozijn niet vinden en vind ik het vooral zonde om, als ze het al hebben, 200cm+ profiel te kopen en dan met ruim 170cm restkozijn te zitten.
Dan koop ik liever een balk waarvan het reststuk meer kans heeft om nog ergens gebruikt te worden.
Ook denk ik dat het handig kan zijn om de kozijnen van het huidige huis of het volgende huis te bewerken.
Ik dacht aan een boven/kanten-frees combinatie van Makita omdat ik dus al een 18v accu systeem heb.
Echter is dat ook weer vrij prijzig. Een bovenfrees van de LIDL met 230v aansluiting lijkt me voor het bewerken van losse delen in / om de garage prima maar boven op een ladder bij een kozijn dan weer niet.
Deze leek mij op zich wel OK. Tot 40mm diep, 8mm spanbreedte dus 4mm diepte per keer frezen? En dan een boven/kanten/hoek frees set in MBox want dat is wel fijn. Twee accus en lader heb ik al.
En traploos instelbaar?
https://www.gereedschapce...3ATwhsEAQYBCABEgI3jvD_BwE
Hebben jullie wellicht nog wat ideeen hierover?
Doel je daar mee op de 8mm spantang?
Want dat zegt alleen wat over het freesje dat je kunt gebruiken, namelijk die met een schacht van 8mm (aangegeven met S=8 op de frees meestal). De diameter van het freesbitje waarmee je daadwerkelijk freest (dus het hout mee verspaant) staat daar los van.
Het onderstaande plaatje verduidelijkt het allicht iets.
S= schachtdiameter; oftewel de opname die in je frees zit, bij mijn OF1010 is dat 8mm, jouw gelinkte makita kan 6 en 8 mm schacht-diameters aan.
L= de totale freeslengte, je moet hierbij opletten als je relatief DIEP wilt frezen. Een freesbitje moet namelijk een minimale diepte in de opname worden gestoken, de meeste bitjes hhebben hier een teken voor op de schacht staat....vaak een streepje met een pijl er bij (zo dus: >I, maar dan verticaal)
D= diameter van het verspanende deel van je freesbitje.

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 31-05-2023 07:28 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Niks durven vastmaken schroeven of lijmen aan je kunstwerk aan de muur dan blijft mijn eerdere post de beter oplossing en aangezien de vorm van je stenen kunstwerk.Dr. Strangelove schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Dit vind ik wel elegant echter ik had er natuurlijk bij moeten zeggen dat de plaat onregelmatig van vorm is. Echter het zou nog steeds kunnen werken als ik er een rechthoekige backdrop achter maak misschien. Gewoon zwart schilderen zou al kunnen. Eens even over nadenken. [Afbeelding]
[...]
Of een vitrine kastje maken, achter plaat met opstaande rand dikte steen met acylplaat er voor zodat het er niet uitvalt en het vitrinekastje aan de muur hangen.
Beide oplossingen hoef je niets aan de stenen kunst werk te doen, een andere oplossingen kan ik zo 123 niet bedenken, of je moet hem plat ergens neerleggen of schuin ergens tegen aan.
Of het mooi is dat is verschillend van smaak met een vitrinekast aan de wand kan zeker mooi zijn om het wit te maken en er verlichting in te doen zodat je kunstwerk beter naar voren komt als ik je afbeelding heb gezien.
Ding is nog best een kreng om op te zetten omdat ik met krom rubberwood hout van de bouwmarkt werk, dat ook nog eens tegen de maximale dikte zit (nou ja doordat het krom is is het de facto te dik).
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het kistje werd eerst wat breder. Wat heb ik aan leerpuntjes ondekt:
- kopieerring echt goed vast zetten
- werkstukken beter parallel klemmen, ook al zijn ze wat krom.
- opletten dat je mannetjes en vrouwtjes van de halfhoutverbinding goed overeenkomen
- helemaal goed tot het eind van de mal frezen
Irritant is dat dit dus ruim 20mm dik materiaal is en ik een freesje heb met 20mm snijhoogte. Dus toch in 2 stappen werken...
Daarna met een ander stuk gereedschap voor het eerst gewerkt (hij ligt hier al maanden): de combinatieschaaf (nee geen Festool
Sponningen zijn een aardig stuk geschaafd. Merk wel dat ik de beitel telkens iets dieper zet waar de pro's op internet hem veel dieper zetten en minder hard lijken te drukken tot ze op diepte zijn. En zij beginnen dan aan het eind van de sponning en werken dan naar voren. Nog even oefenen hier.
Zijn er meer mensen hier met zo'n schaaf?
leuk om het enorm ambachtelijke te combineren met zo'n mega brute mal
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Zijn er risico's hieraan verbonden? Hoe stallen jullie je benzinemaaier?
Warmte zou ik me niet zo druk over maken, tegen de tijd dat dit voor je maaier (of de benzine, aspen neem ik aan) een probleem wordt kun je beter entree vragen voor een middagje schuursaunaBramtweakers schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:02:
Hey Allen! Niet elektrisch maar ik hoop dat de kennis hier te vinden is! Ik heb net een benzinemaaier gekocht en wil deze thuis stallen in het schuurtje. Nu wordt dat schuurtje als de zon erop staat best wel warm. Daarnaast is het gemaakt van hout.
Hoi Bram,Bramtweakers schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:02:
Hey Allen! Niet elektrisch maar ik hoop dat de kennis hier te vinden is! Ik heb net een benzinemaaier gekocht en wil deze thuis stallen in het schuurtje. Nu wordt dat schuurtje als de zon erop staat best wel warm. Daarnaast is het gemaakt van hout.
Dat zou geen enkel probleem moeten zijn IMHO
sidenote: wat een gaaf bezit zo'n steen met fossielen.Dr. Strangelove schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Dit vind ik wel elegant echter ik had er natuurlijk bij moeten zeggen dat de plaat onregelmatig van vorm is. Echter het zou nog steeds kunnen werken als ik er een rechthoekige backdrop achter maak misschien. Gewoon zwart schilderen zou al kunnen. Eens even over nadenken. [Afbeelding]
[...]
Normaalgesproken heb je de dop van een jerrycan en de maaier er op zitten, en zouden er geen benzinedampen rond moeten gaan zwerven, toch? Zelfde reden als dat niet de helft van de auto's ontploft of in de fik vliegt als het zomer's warm isBramtweakers schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:36:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga wel wat extra ventilatie toevoegen aan de schuur zodat er geen benzinedampen gaan ophopen maar verder kan hij dan mooi in de schuur!
Extra ventilatie is in de meeste tuinhuisjes niet echt nodig, die zijn zelden luchtdicht (tenzij je het zelf luchtdicht gemaakt hebt).
Ik denk dat de meeste grasmaaiers 4-tact zijn tegenwoordig, hoef je geen mengsmering voor te hebben. Gewone benzine van het tankstation zou wel moeten volstaan (hooguit checken dat je maaier ook met de ethanol toevoeging om kan gaan).Pixeltje schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:13:
Warmte zou ik me niet zo druk over maken, tegen de tijd dat dit voor je maaier (of de benzine, aspen neem ik aan) een probleem wordt kun je beter entree vragen voor een middagje schuursauna
Er bestaat natuurlijk ook gewoon 4takt alkylaatbenzinehenkie196 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:49:
Ik denk dat de meeste grasmaaiers 4-tact zijn tegenwoordig, hoef je geen mengsmering voor te hebben. Gewone benzine van het tankstation zou wel moeten volstaan (hooguit checken dat je maaier ook met de ethanol toevoeging om kan gaan).
Eens hoor alleen zijn er bijna kleine DHZ zaken meer en alleen de gamma praxis en karwei die naar mijn idee veel te duur zijn. Ik haal alles online voor de helft dan die prijzenFrame164 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:01:
[...]
Maar dan later niet klagen dat de Duitse winkels hebben weggeconcurreerd. We hebben gezien wat Mediamarkt heeft gedaan.

Ik zou hem denk ik op een mooie (bijvoorbeeld eikenhouten) plaat lijmen met High Tack o.i.d. en dan de plaat aan de muur monteren op een van de eerder genoemde wijzes.Dr. Strangelove schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:22:
[...]
De achterkant is vlak gezaagd; ik heb overwogen erin te boren en bouten erin te lijmen en die vervolgens in de muur vast te zetten, maar ik durf er echt niet in te boren.
Kitten kan misschien maar er is een gerede kans dat het ding over een jaar of twee maximaal van plek veranderd en ik heb geen zin om dan alles opnieuw te moeten stuccen, als ik het er überhaupt al in een stuk vanaf krijg. Vraag me ook af welke kit tegen dit gewicht opgewassen is.
Het is zo dat de "headed pin 1.2(2pcs)" van de kunststof "change lever" bij het assembleren naar buiten gedrukt moeten worden en daarna in de rand van de metalen "internal gear 37" worden geduwd, anders werkt ie niet goed.
/f/image/2lPbuj3rx5UUKqFyuL3wB5QL.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag/morgen weer wat dingen afstrepen en dan verder met het freesmachine verhaal
@Dr. StrangeloveNivado schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:43:
[...]
Ik zou hem denk ik op een mooie (bijvoorbeeld eikenhouten) plaat lijmen met High Tack o.i.d. en dan de plaat aan de muur monteren op een van de eerder genoemde wijzes.
die fossielen zouden niet misstaan op een mooie houten plank als backdrop, eiken, noten, noem maar wat.
of zoiets als een verdiepte showlijst.
that said.....kun je niet eens naar een lijstenmakerij, die heeft misschien een heel mooie oplossing voor je.
Wat dacht je van een klein maar simpel projectje? Maak een omtrek van de steen, kies drie leuke haken om de steen op te sluiten. Twee onder voor het gewicht, één boven om kantelen te voorkomen. Pak een plank, plak de omtrek er over, zaag uit, verf, haken er in en hang de plank aan de muur. Je kunt de plank natuurlijk iets groter maken dan de steen of juist iets kleiner. Afhankelijk van welke haken. Misschien iets passend bij waar de steen vandaan komt. Mini pickaxe of iets dergelijks. Of kijk eens naar kapstok haken. Veel stijlen, zeker voldoende als je ook nog beried bent de bovenste haak van de twee (bij traditioneel ontwerp) af te zagen.Dr. Strangelove schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:54:
[...]
[...]
Addicted to silent computing
Ik liep tegen precies hetzelfde issue aan met mijn Parkside PTSS 1200 B1 invalzaag. Schroef zat muurvast en draai je al snel over de kop. Ik heb hem nog wel normaal eruit kunnen draaien gelukkig, maar ga er wel een nieuwe schroef in zetten. Als hij volgende keer weer zo vast zit dan komt hij niet goed meer eruit verwacht ik.ranjo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:30:
Gisteravond heb ik even ruzie gehad/gekregen met mijn Parkside invalzaag.
[...]
Dus ik wil het zaagblad vervangen, zit die dus muurvast. Na een paar keer goed duwen met de inbussleutel draaide de bout op een gegeven moment dol.
[...]
De schroef heeft normale draad (dus linksom: los, rechtsom: vast). Ik post het maar even, twijfelde zelf namelijk ook. Zou andersom verwachten, de zaag draait ook linksom en in theorie zou de schroef zichzelf dus los kunnen draaien. Maar daar is dus geen sprake van zoals jij en ik al gemerkt hebben

Hieronder een paar foto's van de originele schroef (een 'laagbolkopschroef M8x20' met sterkteklasse 10.9 eigenlijk):
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Thanks! Al heel vaak naar gekeken maar altijd afgehaakt op de prijs. Deze was te koop in Naturalis in Leiden voor 300 euro, wat gegoogle gaf me het gevoel dat ik echt een bargain had. Nu maar hopen dat hij echt isFraggert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:43:
[...]
sidenote: wat een gaaf bezit zo'n steen met fossielen.
Heb een lijstenmaker tegenover me wonen dus geen slecht planFraggert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:07:
[...]
@Dr. Strangelove
die fossielen zouden niet misstaan op een mooie houten plank als backdrop, eiken, noten, noem maar wat.
of zoiets als een verdiepte showlijst.
that said.....kun je niet eens naar een lijstenmakerij, die heeft misschien een heel mooie oplossing voor je.
Lijmen vind ik wat te spannend om eerlijk te zijn. Ding weegt echt veel.Nivado schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:43:
[...]
Ik zou hem denk ik op een mooie (bijvoorbeeld eikenhouten) plaat lijmen met High Tack o.i.d. en dan de plaat aan de muur monteren op een van de eerder genoemde wijzes.
Ook een goed idee. Ik ga maar eens zoeken naar een paar haken die een beetje smoelen; uiteindelijk is dat zoals @J.E. Weinor ook aangeeft de simpelste oplossing.Crahsystor schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:10:
[...]
Wat dacht je van een klein maar simpel projectje? Maak een omtrek van de steen, kies drie leuke haken om de steen op te sluiten. Twee onder voor het gewicht, één boven om kantelen te voorkomen. Pak een plank, plak de omtrek er over, zaag uit, verf, haken er in en hang de plank aan de muur. Je kunt de plank natuurlijk iets groter maken dan de steen of juist iets kleiner. Afhankelijk van welke haken. Misschien iets passend bij waar de steen vandaan komt. Mini pickaxe of iets dergelijks. Of kijk eens naar kapstok haken. Veel stijlen, zeker voldoende als je ook nog beried bent de bovenste haak van de twee (bij traditioneel ontwerp) af te zagen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-05-2023 16:31 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Chinesium 10.9 dan... Of je bent gewoon vreselijk sterk, dat kan ook natuurlijk. Nieuwe bout zeker invetten voor m erin te draaien!ThinkPad schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:41:
[...]
.....
Hieronder een paar foto's van de originele schroef (een 'laagbolkopschroef M8x20' met sterkteklasse 10.9 eigenlijk):
....
Gave flipperkast. Helaas zit je hier wel in het verkeerde forum.J.E. Weinor schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:11:
En even een fotootje geschoten voor het resultaat.
[Afbeelding]
Bedankt voor je uitleg.Fraggert schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:43:
[...]
Even gauw wat aan je vragen, ik snap je opmerking niet over “8 mm spanbreedte en dan 4mm per keer”
Doel je daar mee op de 8mm spantang?
Want dat zegt alleen wat over het freesje dat je kunt gebruiken, namelijk die met een schacht van 8mm (aangegeven met S=8 op de frees meestal). De diameter van het freesbitje waarmee je daadwerkelijk freest (dus het hout mee verspaant) staat daar los van.
Het onderstaande plaatje verduidelijkt het allicht iets.
S= schachtdiameter; oftewel de opname die in je frees zit, bij mijn OF1010 is dat 8mm, jouw gelinkte makita kan 6 en 8 mm schacht-diameters aan.
L= de totale freeslengte, je moet hierbij opletten als je relatief DIEP wilt frezen. Een freesbitje moet namelijk een minimale diepte in de opname worden gestoken, de meeste bitjes hhebben hier een teken voor op de schacht staat....vaak een streepje met een pijl er bij (zo dus: >I, maar dan verticaal)
D= diameter van het verspanende deel van je freesbitje.
[Afbeelding]
Als ik zoek op "hoe diep kun je frezen" krijg ik als antwoord;
D / 2 = Maximale diepte per keer / per snede i.v.m. netheid en duurzaamheid van je freesbits. "i" is natuurlijk ook belangrijk
Ik bedoel eigenlijk de totale maximale diepte.
De machine die ik op het oog heb heeft als specificatie dat hij maximaal 35mm diep kan frezen.
Maar, kun je dan een bitje van L:97mm er in stoppen? En hoe ver gaat dat bitje in de schacht? Steekt het dan uit onder de voet omdat de schacht niet diep genoeg is / L te lang?
Kun je dan bijv. meerdere bitjes van verschillende lengtes kopen om uiteindelijk 97mm diep te komen?
Niet dat ik straks een keer 37mm diep wil en het dan niet kan.
97mm is even een extreem voorbeeld
Zoals @Kurma en @J.E. Weinor zeggen is het voor deze specifieke klus onzinnig maar ik heb al zo vaak gedacht, had ik nou maar.
Ik vermoed dat de machine 35mm kan "plungen", dus op en neer kan.Amtelode schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:40:
[...]
Bedankt voor je uitleg.
D / 2 = Maximale diepte per keer / per snede i.v.m. netheid en duurzaamheid van je freesbits. "i" is natuurlijk ook belangrijk![]()
De machine die ik op het oog heb heeft als specificatie dat hij maximaal 35mm diep kan frezen.
Ja, als je een hele lange bit hebt steekt 'ie uit onder de voet.Maar, kun je dan een bitje van L:97mm er in stoppen? En hoe ver gaat dat bitje in de schacht? Steekt het dan uit onder de voet omdat de schacht niet diep genoeg is / L te lang?
Dat is hoe het werkt.Kun je dan bijv. meerdere bitjes van verschillende lengtes kopen om uiteindelijk 97mm diep te komen?
Behoorlijk, die zou ik persoonlijk niet aandurven met een kleine handbovenfrees. Ook niet met een grote handbovenfrees trouwens.Niet dat ik straks een keer 37mm diep wil en het dan niet kan.
Je kan er leuke dingen mee doen, maar pas alsjeblieft wel op. Het zijn apparaten die je heel lelijk kunnen verwonden als je er gekke dingen mee doet (zoals uit de losse hand enorme gaten gaan frezen).Zoals @Kurma en @J.E. Weinor zeggen is het voor deze specifieke klus onzinnig maar ik heb al zo vaak gedacht, had ik nou maar.
Elke frees steekt uit onder de voet. Anders frees je namelijk niets vrees ik.Kurma schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Ja, als je een hele lange bit hebt steekt 'ie uit onder de voet.
Bij een bovenfrees steekt de frees niet uit onder de voet, totdat je hem naar beneden duwt.loeberce schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Elke frees steekt uit onder de voet. Anders frees je namelijk niets vrees ik.
Anders zou je niet (nauwkeurig) kunnen invallen.
Als je extreme dieptes nodig hebt kan je inderdaad, zoals hierboven aangegeven, eerst frezen met een korte freesbit en daarna met een langere freesbit om zo de totale diepte te bereiken.
Voor echt diepe gaten is een kolomboor of langgat boor een beter idee.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik snap dat je een grap probeert te maken, het is alleen niet waar. Een freesbitje steekt niet (altijd) uit onder de voet. Hij KAN altijd uitsteken onder de voet (anders heb je er inderdaad niets aan), maar dat is niet hetzelfde. En maak het nou niet nodeloos ingewikkeld, daar heeft iemand die net probeert uit te vinden hoe het werkt niet zo heel veel aanloeberce schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Elke frees steekt uit onder de voet. Anders frees je namelijk niets vrees ik.
Hoi, graag gedaan, we zijn hier om elkaar te helpenAmtelode schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:40:
[...]
Bedankt voor je uitleg.
D / 2 = Maximale diepte per keer / per snede i.v.m. netheid en duurzaamheid van je freesbits. "i" is natuurlijk ook belangrijk![]()
Maar, kun je dan een bitje van L:97mm er in stoppen? En hoe ver gaat dat bitje in de schacht? Steekt het dan uit onder de voet omdat de schacht niet diep genoeg is / L te lang?
Kun je dan bijv. meerdere bitjes van verschillende lengtes kopen om uiteindelijk 97mm diep te komen?
Zoals @Kurma en @J.E. Weinor zeggen is het voor deze specifieke klus onzinnig maar ik heb al zo vaak gedacht, had ik nou maar.
die 37mm.....welke machine is dat? want de Makita heeft 40mm in de specs.
Wat daarmee bedoelt wordt is hoever de machine ingedrukt kan worden, oftwel het verschil tussen helemaal omhoog en helemaal omlaag, ongeacht welk freesje je in de machine hebt zitten.
Mooi gezegd is dat de slag die de machine kan maken. Mijn OF1010 heeft een slag van 55mm.
Het antwoord op "hoe diep kan ik frezen" klinkt alsof je dat in Google hebt ingetypt?
Dat rekensommetje geeft grofweg aan dat je niet meer dan de helft van je freesdiameter in een keer wegfreest. Dat klinkt leuk maar als je in heel hard spul freest met een 18mm frees dan wil je echt niet 9mm in 1 gang wegfrezen, al helemaal niet met zo'n kleine accufrees, dat doe ik zelfs met mijn OF1010 niet.
In heel licht hout kun je daar nog wel mee wegkomen maar ik vind het met de gemiddelde machine (rond de 1000watt) een fikse bewerking. Ik pak meerdere kleinere stapjes om op diepte te komen.
"De machine die ik op het oog heb heeft als specificatie dat hij maximaal 35mm diep kan frezen.
Maar, kun je dan een bitje van L:97mm er in stoppen? En hoe ver gaat dat bitje in de schacht? Steekt het dan uit onder de voet omdat de schacht niet diep genoeg is / L te lang?"
Dat is zo niet te zeggen, dat is afhankelijk van het specifieke freesbitje want ik weet niet hoever die markering op de schacht staat.
En ja, als hobby-ist los je zoiets mooi op, eerst frezen met een korter bitje, en dan een langere erin, dat die dan iets uitsteekt maakt niet uit omdat je even daarvoor al ruimte hebt gefreest.
Dat heb ik ook al wel eens moeten doen
Als je dicht bij Amersfoort woont dan kan ik je wel eens IRL wat uitleggen over houtfrezen, koffie staat klaar.
Vuistregel qua diepte is de helft van de breedte van je frees. Frees je met een bit van 18mm, frees je max 9mm in 1 keer. Als je machine dat aankan...Amtelode schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:40:
[...]
Bedankt voor je uitleg.
Voor zowel in een freestafeltje als los met de hand frezen.
[ Voor 11% gewijzigd door J.E. Weinor op 31-05-2023 12:02 ]
Ik heb echter enkele een Deltaschuurmachine, een action vlakschuurmachine en een bandschuurmachine welke denk ik wat te grof is.
Een excentrische schuurmachine lijkt me dus handiger. Nu kan ik bij de Lidl voor 20 euro een accu-model kopen, maar heb al vaker hier goed gereedschap voor een vriendelijke prijs gevraagd met groot succes.
Ik zoek eentje die goede stofafzuiging heeft. Liefst niet te prijzig maar toch dat ik er lang mee kan. Zag de Makita BO5041 al langs komen hier en de Bosch GEX 125-1. Die zijn beide niet duur vind ik. Of kan ik beter een stapje hoger gaan? Of is die accu-variant van de Lidl ook prima voor 20 euro
Rotel is me iets te gek. Zoveel doe ik dat ook weer niet zelf nog
Ik zou niet voor een accu schuurmachine gaan, niet voldoende power. Ik heb zelf de Makita DBO180, leuk voor licht schuurwerk. Mijn schoonvader heeft een Makita 230v 150mm schuurmachine, dit is echt een wereld van verschil.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
Ik heb een 45 meter aan geschaafd douglasplanken en 33 meter aan douglas-balken. Deze wil ik verder opschuren voor een glad resultaat.
Ik heb echter enkele een Deltaschuurmachine, een action vlakschuurmachine en een bandschuurmachine welke denk ik wat te grof is.
Een excentrische schuurmachine lijkt me dus handiger. Nu kan ik bij de Lidl voor 20 euro een accu-model kopen, maar heb al vaker hier goed gereedschap voor een vriendelijke prijs gevraagd met groot succes.
Ik zoek eentje die goede stofafzuiging heeft. Liefst niet te prijzig maar toch dat ik er lang mee kan. Zag de Makita BO5041 al langs komen hier en de Bosch GEX 125-1. Die zijn beide niet duur vind ik. Of kan ik beter een stapje hoger gaan? Of is die accu-variant van de Lidl ook prima voor 20 euro![]()
Rotel is me iets te gek. Zoveel doe ik dat ook weer niet zelf nogmaar nu met het maken van een BBQ tafel moet ik opeens wel veel schuren en dan is de kleine delta niet handig.
Op de bandschuurmachine na heb ik vrij weinig goede ervaringen met Lidl en vrij veel negatieve.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
Ik heb een 45 meter aan geschaafd douglasplanken en 33 meter aan douglas-balken. Deze wil ik verder opschuren voor een glad resultaat.
Ik zoek eentje die goede stofafzuiging heeft. Liefst niet te prijzig maar toch dat ik er lang mee kan. Zag de Makita BO5041 al langs komen hier en de Bosch GEX 125-1. Die zijn beide niet duur vind ik. Of kan ik beter een stapje hoger gaan? Of is die accu-variant van de Lidl ook prima voor 20 euro![]()
Rotel is me iets te gek. Zoveel doe ik dat ook weer niet zelf nogmaar nu met het maken van een BBQ tafel moet ik opeens wel veel schuren en dan is de kleine delta niet handig.
Zeker als je veel en langer achter elkaar moet schuren is demping van de trillingen vrijwel onmisbaar.
Daarom zou ik zeker naar de bosch/makita/dewalt of eventueel een stapje hoger kijken
wat is er mis met de bandschuurmachine optie? hoe grof die gaat is natuurlijk mede afhankelijk van de korrel op de schuurband.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
Afhankelijk van de maat is er tot P400 ofzo wel een bandje te vinden....of een omdoos met 100 stuks in jouw geval
Met zulke meters aan schuurwerk wist ik het wel
Slechte afwerking, slechte geleiders.
De accuboormachines schijnen redelijk wat bang for the buck te zijn. Schuurmachines geen idee, maar juist daar merk je qua ergonomie het verschil tussen goedkoop en duurkoop op termijn.
Bijna alle waar is naar z'n geld. De tintelingen die die Bosch veroorzaakt...brrr. Ik vind het maar een naar ding en ongeschikt om grote oppervlakten mee te schuren.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
Zag de Makita BO5041 al langs komen hier en de Bosch GEX 125-1. Die zijn beide niet duur vind ik.
Schuurmachines vind ik zo'n categorie waarin het loont meer uit te geven in ruil voor comfort en werkplezier.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Dan zou ik er nooit 1 van de lidl kopen8088 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Bijna alle waar is naar z'n geld. De tintelingen die die Bosch veroorzaakt...brrr. Ik vind het maar een naar ding en ongeschikt om grote oppervlakten mee te schuren.
Schuurmachines vind ik zo'n categorie waarin het loont meer uit te geven in ruil voor comfort en werkplezier.
Met de laatste zin ben ik het 100% eens, en kocht daarom een Mirka en geniet er nog steeds elke seconde dat ik hem vast heb van!
Ja dat kan ik me voorstellen. Maar in welke prijsklasse kom je dan? Echt in de rotel's van 800+ euro?8088 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Bijna alle waar is naar z'n geld. De tintelingen die die Bosch veroorzaakt...brrr. Ik vind het maar een naar ding en ongeschikt om grote oppervlakten mee te schuren.
Dat is ook wel weer waar. Misschien gewoon maar de bandschuurmachine pakken voor deze klus. Het is ook niet heel erg als het nog een beetje ruw is. Het is geen binnentafel of stoelFraggert schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:35:
[...]
wat is er mis met de bandschuurmachine optie? hoe grof die gaat is natuurlijk mede afhankelijk van de korrel op de schuurband.
Afhankelijk van de maat is er tot P400 ofzo wel een bandje te vinden....of een omdoos met 100 stuks in jouw geval![]()
Met zulke meters aan schuurwerk wist ik het wel
Houd ik het daar eerst maar bij. Al komt er zeker nog wel een excenter.

Rotel is een versterkermerkWaah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Ja dat kan ik me voorstellen. Maar in welke prijsklasse kom je dan? Echt in de rotel's van 800+ euro
Rotex is een machine waarmee je kan kiezen tussen lompe afname en excenterschuren. Die machines zijn ook wel erg groot.
Een degelijke vlakschuurmachine of excenter van festool/rupes/mirka zit tussen de 300 en 650 euro.
Als je wilt investeren in iets dat langdurig prettig werkt (een schuurmachine houd je meestal langer vast dan andere gereedschappen), dan zou ik kijken naar Mirka, Rupes of Festool.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:18:
Ja dat kan ik me voorstellen. Maar in welke prijsklasse kom je dan?
Ik ben erg blij met m'n Festool ETS EC 150/5. Nooit meer tintelende handen, de machine staat direct stil zodra ik de knop loslaat en de afzuiging is dusdanig goed dat ik vrijwel stofvrij kan schuren terwijl m'n schuurpapier langer meegaat. Hij koste twee jaar geleden Eur 550. Nu is 'ie iets duurder, maar de prijs/kwaliteitverhouding is naar mening nog steeds dik in orde.
Bedoel je Rotex van Festool? Kan ook, maar ik heb de agressiviteit nooit gemist. Laat je overigens niet afschrikken door adviesprijzen van fabrikanten, in de praktijk valt het meestal stukken lager uit.Echt in de rotel's van 800+ euro?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ik heb eens een keer via iBood een Metabo excentrieke schuurmachine gekocht, de SXE3150 en heb daar een tafel mee afgeschuurd. Hij trilde al een stuk minder dan het Lidl-ding maar nog meer dan me lief was.
Gelukkig heeft de Metabo een knopje erop zitten waarmee je hem aan kan zetten zonder de knop te hoeven vasthouden. kan je je hand een beetje ontspannen of afwisselen tussen links en rechts terwijl dat ding zijn werk doet.
Denk dat ik last heb van zo'n Tweakers momentje want ineens vraag ik me van alles af.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
Je zou verwachten dat een bandschuurmachine veel minder trilt dan een delta, vlak of excentrisch model. Klopt dat?
Dan bedenk ik me dat de hardheid van het hout vast wel invloed op het schuurwerk heeft. Een vuren lat van de bouwmarkt voelt zachter aan dan een honderd jaar oud stuk hout wat langzaam versteent.
Blijkt een maatstaf te zijn voor de hardheid van hout: de Janka methode. Eiken is geindexeerd als 100, vuren is 30 en Douglas Pine [geen idee of ik de juiste houdsoort heb] komt uit op 47.
Hardheidstabel hout | Volgens de methode Janka
--
"45 meter aan geschaafd douglasplanken en 33 meter aan douglas-balken" Wat is de kopmaat en aan hoeveel kanten moeten die geschaafd worden? Voor je het weet zit je op 100 meter plank om te schaven. Dat scheelt nogal.
Je wil geen 800 euro aan een apparaat uitgeven, snap ik, maar er zit wel een enorm gat tussen die Rotex en het beste wat Lidl te bieden heeft, zoiets noemen ze een sink hole of in goed Nederlands een valkuil.
Ik zou met vier dingen rekening houden.
- Mijn toekomstige gezondheid, de rest van je leven schouderklachten is echt niet mals.
- Wannneer moet het werk af zijn?
- Wat zijn de totale projectkosten kosten van schuurpapier en apparaat. Je gaat nogal veel schuurpapier gebruiken en de laagste prijs per m2 schuurpapier is waarschijnlijk niet hetzelfde als de laagste prijs per m2 geschuurd hout.
- Waarom zou je de klus met een schuurmachine doen? In stapjes van grof naar fijn. B.v. grof met de bandschuurmachine en dan nog even fijn met de excentreeder.
Wat betreft dat Lidl soms goede apparaten heeft, helemaal mee eens. Maar die zijn wel voor huis- tuin en keukengebruik. Dat is dit niet. Aan de andere kant denk ik dat je met een bandschuurmachine van Lidl een aardig eind komt. Ooit eens de trap bij mijn broer mee afgeschuurd, daarna weggegooid. Qua kosten kun je een apparaat ook als verbruiksartikel zien.
Een van de verschillen tussen een boormachine en een schuurmachine is dat die tweede continue draait en daarom veel warmer wordt. Ik vermoed dat er dan binnenin de Lidl dingen verbuigen, krom trekken, kapot gaan of smelten. Denk maar eens aan plastic tandwielen.
Ik heb vorig jaar met Parkside bovenfrees een kurklaag weggehaald. Apparaat was nieuw toen ik begon en kapot toen ik een maand later klaar was. Opgestuurd naar Grizzly en zonder vragen een nieuwe gekregen. Als een Lidl apparaat geschikt is voor de klus - en misschien is zo'n bandschuurmachine dat - kun je er geen buil aan vallen.
--
Over schuurpapier. Gebruik je wel eens tape of plakband van de Action? Ik ook niet want het plakt niet. In het algemeen een zelfde soort verhaal voor het allergoedkoopste schuurpapier, je hebt er niks aan. Kost nog meer tijd ook om iedere tien minuten een nieuwe velletje te pakken ook. En qua kosten, laat staan resultaat, hmmm... Helaas, zoals timmerman Koos zegt: gereedschap is een ervaringsgoed.
--
Mijn suggestie, doe eerst eens een proefstukje met wat je hebt. Hoop dat je buiten kunt werken. Zorg voor schaduw, koop desnoods schaduwdoek. Zorg dat er minimaal 24 uur van tevoren twee biertjes in de koelkast liggen, ja voor een keer halve liter blikken Hertog Jan, dat mag. Eerst plassen en een glas water drinken dan een half uur zonder te stoppen schuren. Ook niet met je telefoon spelen. Daarna mag je naar de koelkast. Een goede voorbereiding is het halve werk. Wel even je mondkapje af en handschoenen uit voor je een slok neemt. Beetje respect voor het bier zeg!
Serieus, als je met de apparaten die je hebt eerst wat oefent, weet je beter wat je te wachten staat. Gaat de klus vlotter en wordt het resultaat mooier.
[ Voor 0% gewijzigd door pietje belhamel op 31-05-2023 16:39 . Reden: merknaam foutief ]
Toevallig afgelopen weekend gedaan.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75489974
Je zal eerder moeten kijken naar een elektrische schaaf voor een mooi resultaat.

Na een kwartier per plank met de bandschuurmachine had ik nog steeds geen mooi resultaat.
ik sluit mij aan bij @Fraggert gewoon de bandschuurmachine pakken met de juiste korrel.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
maar ook nog even een opmerking hout werkt. Helemaal glad schuren heeft weinig zin als je het buiten gaat plaatsen, je krijgt gewoon hoogteverschil tussen de afscheiding van de jaarringen. ik zou dus niet snel extreem gaan schuren aan hout wat een plekje buiten krijgt. maargoed ik heb een pokke hekel aan schuren, dus mijn advies kan wat gekleurd zijn
hij heeft al geschaafd hout volgens zijn post, jij hebt fijn bezaagdFabianGTI schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Toevallig afgelopen weekend gedaan.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75489974
Je zal eerder moeten kijken naar een elektrische schaaf voor een mooi resultaat.![]()
Na een kwartier per plank met de bandschuurmachine had ik nog steeds geen mooi resultaat.
Ik heb zelf onlangs de Bosch GET 75 150 aangeschaft, kost ongeveer de helft van de Festool Rotex maar heeft soortgelijke prestaties met een turbo mode en stofafzuiging. Ik moet geverfd hout schuren, met een bandschuurmachine wordt dat een grote rotzooi, dus dit is volgens mij de beste balans tussen prijs, snelheid en afzuiging.Waah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
Het idee is dat het significant sneller gaat dan andere schuurmachines zonder turbo stand en je ook nog eens tijd bespaart met opruimen omdat het meeste stof meteen wordt weggezogen.
Ik heb wel ook nog een harde schuurvoet en beschermingsding apart moeten aanschaffen. Ben ook niet erg onder de indruk van het Bosch schuurnetten, heb nu 3M Extract gekocht, heb daar hoge verwachtingen van heb het nog niet geprobeerd.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Goed punt. Als je daar geen rekening mee houdt kan het op een flinke teleurstelling en een hoop verspilde moeite uitdraaien, zelfs met het dichtste, tropische hardhout.twain4me schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:50:
Helemaal glad schuren heeft weinig zin als je het buiten gaat plaatsen, je krijgt gewoon hoogteverschil tussen de afscheiding van de jaarringen.
[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 31-05-2023 16:59 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tk14cRfimDYGB5YA6x0s0jY7.jpg?f=user_large)
Diepe doppen 1/2'' van Sonic 10-24, 26-28, 30 en tot slot 32.
[Fabrikantcode: 302003; EAN: 4714123792761]
Komt in foam van 190 x 370 mm. Iemand een suggestie voor een opbergkoffer of box waar dit in past?
De Parkside bandschuurmachine PBS 600 B1 oude type is ruk daar heb je geen plezier van en gelijk voor de schroothoop, de band moet wel ronddraaien als je het knopje indrukt aandrijving slecht ontworpen.jichem schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:18:
[...]
Op de bandschuurmachine na heb ik vrij weinig goede ervaringen met Lidl en vrij veel negatieve.
Zeker als je veel en langer achter elkaar moet schuren is demping van de trillingen vrijwel onmisbaar.
Daarom zou ik zeker naar de bosch/makita/dewalt of eventueel een stapje hoger kijken
De type die ik al enkele jaren heb liggen van Parkside PBS 900 B2 is wel goed goed, ook een wat ouder model en niet veel op aan te merken is wat groter en zwaarder in uitvoering en snelheid instelbaar en deze type ook handig op de kop te plaatsen op de werkbank door bijgeleverde klem en een voordeel dat je de schakelaar vast kunt zetten, maar dat geld voor alle machines waar ik mee werk.
Schakelaars die ik moet vasthouden als het pas doet en los laat de machine uitschakelt wil ik niet mee werken en onhandig in gebruik, geld ook voor de slijptol het zal wel normen zijn van Arbowetgeving.
Vind een bandschuurmachine wel handig om er bij te hebben, ken de Makita met als optie een schuurframe dat zijn loodzware machines maar met een bandschuurmachine moet je wel mee kunnen werken anders krijg je deuken in het in hout en oneffenheden en de knop noot loslaten als het op een werkstuk ligt, geheid dat je bandschuurmachine er van door gaat
Ook handig met een bandschuurmachine is de kopse kanten en beter resultaat te schuren voor een mooi glad egaal resultaat dan met een gewone schuurmachine.
Zo'n doppenhouder waar je ze kan inklikken? Al dan niet magnetischpietje belhamel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:00:
Een vriend heeft me geleerd dat je van je vakantiegeld altijd wat leuks moet doen. Dit dus:
[Afbeelding]
Diepe doppen 1/2'' van Sonic 10-24, 26-28, 30 en tot slot 32.
[Fabrikantcode: 302003; EAN: 4714123792761]
Komt in foam van 190 x 370 mm. Iemand een suggestie voor een opbergkoffer of box waar dit in past?
Ik heb hem inmiddels binnen, zo te zien is hij identiek aan de rail van Parkside (alleen 2x zo lang). Past dus prima!Vliedberger schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:41:
Misschien ook voor andere interessant die onlangs de Parkside invalzaag hebben aangeschaft (toen die in de aanbieding was), maar de 140cm liniaal is weer te bestellen bij HBM: link
Ik heb hem iig net besteld en ga eens kijken of deze (nog) past...
Ik heb me de 19e mei weer laten verleiden om bij deze winkel te bestellen. Domweg omdat de andere leveranciers niet alles hadden liggen, of daar in ieder geval eerlijk over waren... Een freesje, een moertje, een centreerdoorn en een stofzuiger-unit.
Alles op voorraad, 1-3 werkdagen levering.
/f/image/mEhcwhtM0L1Z00K0EPZNb3W9.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot heb ik net gemaakt, maar dit waren bij bestellen ook de levertijden.
De centreerdoorn kwam heel snel... de rest zit ik nog steeds op te wachten. Ik heb die winkel aangecshreven en kreeg gisteren dit antwoord:
Huh, het boutje zou toch op voren zijn? Zowel bij bestelling als zojuist.De Zwaluwstaartfrees en Afzuigkap zijn donderdag vanuit Festool naar ons verstuurd. Kan ieder moment bij ons geleverd worden.
De Inbusbout M4x4 heb ik de fabrikant gemaild, zodra ik een bericht terug krijg laat ik het u meteen weten.
Prima hoor lieve winkel dat jullie niet alles op voren hebben, maar wees er ten minste eerlijk over. Nu heb ik daar besteld omdat ze snel kunnen leveren, en valt het weer tegen. Bah.
Herkenbaar. Had ongeveer hetzelfde bij die zaak. Levertijd1-3 dagen op de site. Praktijk 4 weken. Prima als het écht goedkoop moet en er zeer ruim tijd is. Beter zou inderdaad zijn als ze aangeven dat ze binnen 1-3 werdagen bestellen bij de leverancier...Boudewijn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:31:
[...]
Prima hoor lieve winkel dat jullie niet alles op voren hebben, maar wees er ten minste eerlijk over. Nu heb ik daar besteld omdat ze snel kunnen leveren, en valt het weer tegen. Bah.
Overigens houden ze ook echt heel erg van deelzendingen. Zoals 7 items in 6 keer leveren.
[ Voor 7% gewijzigd door Crahsystor op 01-06-2023 00:37 ]
Ja dat. Ze zijn 10% goedkoper dan de andere clubs bij wie ik bestel (gereedschappro, toolmax, gereedschapcentrum ,mastertools) maar ik voel me al een paar keer genaaid met die levertijden. Nu heb ik eens de proef op de som genomen en zie je dat ze dus gewoon jokken over levertijd. En het is stelselmatig, blijkt ook wel uit jouw ervaring. Tijd voor mijn persoonlijke blacklist.Crahsystor schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:36:
[...]
Herkenbaar. Had ongeveer hetzelfde bij die zaak. Levertijd1-3 dagen op de site. Praktijk 4 weken. Prima als het écht goedkoop moet en er zeer ruim tijd is. Beter zou inderdaad zijn als ze aangeven dat ze binnen 1-3 werdagen bestellen bij de leverancier...
Overigens houden ze ook echt heel erg van deelzendingen. Zoals 7 items in 6 keer leveren.
Ik had juist niet bij Toolmax besteld omdat ik het eigenlijk dit weekend binnen wilde hebben.
Waardevolle toevoeging. De vraag ging namelijk juist over schuurmachines.Boudewijn schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:37:
ik heb 2 apparaten van Lidl en beide vind ik ze dusdanig ruk (ja ruk, niet slecht) dat ik het af kan raden.
(...)
Schuurmachines geen idee, (...)
Ik koop mijn groenten en fruit meestal bij de Lidl. Heeft er ook geen fuck mee te maken. Maar de bananen zijn fijn. Dan zullen schuurmachines ook wel fijn zijn.
Punctuality is the politeness of kings
Gotte gotte got, als een merk echt complete troep aflevert (een vlakbank met een geleider die vooraan 5 graden uit het lood staat en 12 graden achterop) heb ik daar persoonlijke ervaring mee. Ik heb geen ervaring met schuurmachines van ze, maar heb er dan ook 0 vertrouwen in. De vibraties en schade daarvan zijn alleen iets moeilijker te meten.dreamscape schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:49:
[...]
Waardevolle toevoeging. De vraag ging namelijk juist over schuurmachines.
Ik koop mijn groenten en fruit meestal bij de Lidl. Heeft er ook geen fuck mee te maken. Maar de bananen zijn fijn. Dan zullen schuurmachines ook wel fijn zijn.
Ik zal het volgende keer voor je uitspellen

Hun groente en fruit is vrij prima trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 01-06-2023 00:51 ]
Is de anti splinterstrip hier wel 'breed' genoeg? Dus bij de eerste keer zagen zaag je er een stukje af?Voggy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:45:
[...]
Ik heb hem inmiddels binnen, zo te zien is hij identiek aan de rail van Parkside (alleen 2x zo lang). Past dus prima!
Heb ik ook gehad met mijn vorige Parkside invalzaag. Oplossing was voor mij terugsturen en ik heb destijds een nieuwe gekregen. Is volgens mij een bekend probleem. Ik kwam het destijds ook op YouTube tegen in een review van de Parkside.ThinkPad schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:41:
[...]
Ik liep tegen precies hetzelfde issue aan met mijn Parkside PTSS 1200 B1 invalzaag. Schroef zat muurvast en draai je al snel over de kop. Ik heb hem nog wel normaal eruit kunnen draaien gelukkig, maar ga er wel een nieuwe schroef in zetten. Als hij volgende keer weer zo vast zit dan komt hij niet goed meer eruit verwacht ik.
De schroef heeft normale draad (dus linksom: los, rechtsom: vast). Ik post het maar even, twijfelde zelf namelijk ook. Zou andersom verwachten, de zaag draait ook linksom en in theorie zou de schroef zichzelf dus los kunnen draaien. Maar daar is dus geen sprake van zoals jij en ik al gemerkt hebben
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
In het kader van duurzaamheid haal ik liever gewoon een nieuw schroefje bij de ijzerwarenhandel.
De machine is ook al 5 jaar oud, dus van garantie is sowieso geen sprake meer.
Ja deze is ook breed genoeg. Ik heb hem nog niet gebruikt, ik wil ook eerst een nieuw zaagblad erop zetten. Goed om te weten dat die schroef linksom losgedraaid moet worden!kieskes schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:45:
[...]
Is de anti splinterstrip hier wel 'breed' genoeg? Dus bij de eerste keer zagen zaag je er een stukje af?
Dat de schroef vanaf de fabriek af al vast zit. Tenminste, dat was bij mij het geval en ik las destijds dat anderen tegen hetzelfde aanliepen.ThinkPad schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:39:
Wat is dat bekende probleem dan? Dat de schroef snel kapot draait, of dat hij zo vast komt te zitten?
In het kader van duurzaamheid haal ik liever gewoon een nieuw schroefje bij de ijzerwarenhandel.
De machine is ook al 5 jaar oud, dus van garantie is sowieso geen sprake meer.
Een shopreview plaatsen lijkt me zinniger.
[ Voor 100% gewijzigd door 8088 op 01-06-2023 12:24 . Reden: reactie op een verwijderde reactie ]
\J.E. Weinor schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:17:
[...]
De Parkside bandschuurmachine PBS 600 B1 oude type is ruk daar heb je geen plezier van en gelijk voor de schroothoop, de band moet wel ronddraaien als je het knopje indrukt aandrijving slecht ontworpen.
De type die ik al enkele jaren heb liggen van Parkside PBS 900 B2 is wel goed goed, ook een wat ouder model en niet veel op aan te merken is wat groter en zwaarder in uitvoering en snelheid instelbaar en deze type ook handig op de kop te plaatsen op de werkbank door bijgeleverde klem en een voordeel dat je de schakelaar vast kunt zetten, maar dat geld voor alle machines waar ik mee werk.
Schakelaars die ik moet vasthouden als het pas doet en los laat de machine uitschakelt wil ik niet mee werken en onhandig in gebruik, geld ook voor de slijptol het zal wel normen zijn van Arbowetgeving.
Vind een bandschuurmachine wel handig om er bij te hebben, ken de Makita met als optie een schuurframe dat zijn loodzware machines maar met een bandschuurmachine moet je wel mee kunnen werken anders krijg je deuken in het in hout en oneffenheden en de knop noot loslaten als het op een werkstuk ligt, geheid dat je bandschuurmachine er van door gaat![]()
Ook handig met een bandschuurmachine is de kopse kanten en beter resultaat te schuren voor een mooi glad egaal resultaat dan met een gewone schuurmachine.
Ik heb ook ervaring met Parkside schuurmachines. Parkside 3-in-1 (driehoek/excentriek en vlak) is okee. Je krijgt wel last van je handen en armen (veel trillingen).
Bandschuurmachine (PBSD 900 A1). De eerste brandde door na een half uur schuren. De tweede heeft het ook maar enkele uren gebruik overleefd. Zonder gekke dingen ermee gedaan te hebben.
Heb nu een Makita Excentrische schuurmachine. En die is 100x beter. Zowel qua afname, minder trillingen en fijner in gebruik.
bijzondere definitie van okee heb jijwebber87 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:50:
[...]
\
Ik heb ook ervaring met Parkside schuurmachines. Parkside 3-in-1 (driehoek/excentriek en vlak) is okee. Je krijgt wel last van je handen en armen (veel trillingen).
Gekocht voor een projectje waar ik binnenkort aan wil beginnen.
Nu was ik eerst van plan 18mm plaat te gebruiken.
Maar dat word voor 99%zekerheid berken multiplex met 2 zijdig hpl toplaag.
Deze plaat is 10,4 mm dik.
Is de machine hierop in te stellen?
De zool tot hart van het zaagblad is een vaste maat, voor zover ik begrijp hoe dat ding werkt.
Iemand die ervaring heeft met deze of soortgelijke lamellenfrees?
In de handleiding staan een hoop plaatjes maar ik begrijp er niks van.
(Misschien moet ik vaker handleidingen lezen om de logica erachter te snappen.)
Logischerwijs kan je hier de afstand tussen biscuit en bovenkant materiaal instellen:FRANQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:57:
Ik heb al een half jaar de Makita DPJ180Z (lamellenfrees), en heb hem nog nooit gebruikt.![]()
De zool tot hart van het zaagblad is een vaste maat, voor zover ik begrijp hoe dat ding werkt.

Oh ik voel me zo dom nuLexo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:04:
[...]
Logischerwijs kan je hier de afstand tussen biscuit en bovenkant materiaal instellen:
[Afbeelding]

Ik had in mijn hoofd bedacht dat je werkstuk en frees beide vlak op de tafel moesten liggen.
En dan kan je dus niks afstellen.
Thanks
ik gebruik die dingen niet vaak anders dan in 18mm , maar was het niet zo dat je bij voorkeur een plaat dikte had van groter dan 15 mm ?FRANQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:57:
Ik heb al een half jaar de Makita DPJ180Z (lamellenfrees), en heb hem nog nooit gebruikt.![]()
Dat kan ook, en als je een haakse verbinding wilt maken (denk niet dat je met 10mm genoeg vlees hebt voor een 45 graden verbinding), zal je eentje vlak moeten doen, en de andere loodrecht (in het vlak van de plaat en op de kopse kant, respectievelijk).FRANQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:08:
Oh ik voel me zo dom nu![]()
Ik had in mijn hoofd bedacht dat je werkstuk en frees beide vlak op de tafel moesten liggen.
En dan kan je dus niks afstellen.
Thanks
Voor de kopse kant kun je de zo'n plaat erop zetten waar je de diepte mee in kan stellen. Of de vaste plaat omklappen en een spacer er tussen doen (mits die bij je Maktia zit). Voor het vlak maakt het niet zoveel uit, daar moet je vooral goed opletten dat je de frees op de juiste plaats neerzet.
Als ik bij Lamello op de site voor de biscuits kijk (in de specs pdf) zal je een grootte 0 biscuit moeten gebruiken, met de juiste diepte instelling. De anderen zijn te groot om een haakse verbinding mee te maken, dan ga je door je plaat heen.
Bedankt voor je antwoord.henkie196 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Dat kan ook, en als je een haakse verbinding wilt maken (denk niet dat je met 10mm genoeg vlees hebt voor een 45 graden verbinding), zal je eentje vlak moeten doen, en de andere loodrecht (in het vlak van de plaat en op de kopse kant, respectievelijk).
Voor de kopse kant kun je de zo'n plaat erop zetten waar je de diepte mee in kan stellen. Of de vaste plaat omklappen en een spacer er tussen doen (mits die bij je Maktia zit). Voor het vlak maakt het niet zoveel uit, daar moet je vooral goed opletten dat je de frees op de juiste plaats neerzet.
Als ik bij Lamello op de site voor de biscuits kijk (in de specs pdf) zal je een grootte 0 biscuit moeten gebruiken, met de juiste diepte instelling. De anderen zijn te groot om een haakse verbinding mee te maken, dan ga je door je plaat heen.
Lamello's 0 heb ik
Volgens mij zat er wel iets van een spacer bij.
Ik ga denk ik maar even een goedkope plaat halen bij de gamma, en daar een bakje van maken.
Om nou meteen die (ruim) 300 euro plaat te gaan gebruiken, vind ik wat spannend
Wilde het op maat laten zagen bij adzaagt.bl
Wat ik hier en daar tegenkom bij de gemiddelde bouwmarkt, is of erg goedkoop en dat merk je aan het dunne blik of de slechte planken die als ze even in een garage staan beginnen door te hangen. Of rete duur als in €200+ voor 1 deel. Maar ertussenin lijkt er niets te zitten.
Bij HBM bijvoorbeeld lijkt het blik iets degelijker te zijn echter ligt daar weer MDF in waardoor dat die met even wat gewicht ook weer begint door te zakken. Nu kan ik wel weer een plaat OSB of multiplex gaan verzagen om het geheel wat degelijker te krijgen, maar het lijkt me sterk dat dit niet standaard te vinden is.
Misschien de Omar van Ikea? Wel open ‘planken’ maar wel wat robuuster dan dat dunne blik.sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
Heeft hier iemand een tip voor een goede, degelijke stellingkast voor in de garage en klushok?
Wat ik hier en daar tegenkom bij de gemiddelde bouwmarkt, is of erg goedkoop en dat merk je aan het dunne blik of de slechte planken die als ze even in een garage staan beginnen door te hangen. Of rete duur als in €200+ voor 1 deel. Maar ertussenin lijkt er niets te zitten.
Bij HBM bijvoorbeeld lijkt het blik iets degelijker te zijn echter ligt daar weer MDF in waardoor dat die met even wat gewicht ook weer begint door te zakken. Nu kan ik wel weer een plaat OSB of multiplex gaan verzagen om het geheel wat degelijker te krijgen, maar het lijkt me sterk dat dit niet standaard te vinden is.
Ik denk het niet. Als je kijkt bij Afmetingen op de site, zie je max. belasting van 15 of 33 kilo...Melmer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Misschien de Omar van Ikea? Wel open ‘planken’ maar wel wat robuuster dan dat dunne blik.
https://ingka.page.link/aDGZ8tDGJdcz3cYo7
Ah dat heb ik dan verkeerd ingeschat. Kon de specs even niet zo snel vinden.Crahsystor schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:59:
[...]
Ik denk het niet. Als je kijkt bij Afmetingen op de site, zie je max. belasting van 15 of 33 kilo...
Met dun blik bedoel je zoiets? Want dat soort heb ik al jaren op verschillende plekken gebruikt. En ja, de hoekprofielen zijn niet super stevig van zichzelf, maar als je de planken er in zet, is het best een solide geheel. Die ik heb kunnen meen ik zo'n 40 kg per plank aan, en het hout hangt niet door.sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
Heeft hier iemand een tip voor een goede, degelijke stellingkast voor in de garage en klushok?
Mooi is anders, maar ik neem even aan dat dat niet heel zwaar mee telt als het in de garage / klushok komt te staan.
Ja zo eentje bedoel ik. Maar mijn ervaring is met de spaanplaat planken dat ze erg snel doorzakken. Het is maar spaanplaat. Een enkel steens garage met kantelpoort en loopdeur zijn zeker niet vochtwerend.henkie196 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:35:
[...]
Met dun blik bedoel je zoiets? Want dat soort heb ik al jaren op verschillende plekken gebruikt. En ja, de hoekprofielen zijn niet super stevig van zichzelf, maar als je de planken er in zet, is het best een solide geheel. Die ik heb kunnen meen ik zo'n 40 kg per plank aan, en het hout hangt niet door.
Mooi is anders, maar ik neem even aan dat dat niet heel zwaar mee telt als het in de garage / klushok komt te staan.
In de kelder heb ik er een keer 2 betonplex planken in opgezaagd. Dat zakt dan niet meer door.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze er geen verkopen met iets beters dan mdf of spaanplaat.
Die van mij hebben ook gewoon spaanplaat, zakt nog altijd niet door. Staan sinds een jaar ofzo in het tuinhuisje en voorlopig nog ok. Mocht dat ooit verslechteren zal ik die planken wel vervangen door watervast OSB of anders multiplex.sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:45:
Ja zo eentje bedoel ik. Maar mijn ervaring is met de spaanplaat planken dat ze erg snel doorzakken. Het is maar spaanplaat. Een enkel steens garage met kantelpoort en loopdeur zijn zeker niet vochtwerend.
In de kelder heb ik er een keer 2 betonplex planken in opgezaagd. Dat zakt dan niet meer door.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze er geen verkopen met iets beters dan mdf of spaanplaat.
Heb bij de Hornbach ook wel losse profielen gezien, kan je het zelf mee opbouwen, dat kan ook nog een mogelijkheid zijn.
Is zeker aan te raden om eerst wat te proberen om de juiste diepte instellingen te vinden en een gevoel te krijgen bij hoe het het beste werkt. Vond het zelf wel behulpzaam om wat videos op te zoeken op youtube hoe anderen er mee werken. Zeker om midden op een plaat de juiste positie te krijgen, zodat je goed uitlijnt met waar de gaten op de plank uit moeten komen, valt nog niet altijd mee (moet het zelf ook nog proberen, heb het tot nu toe alleen nog gebruikt om wat planken aan elkaar te verlijmen voor een gordijnbox).FRANQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:37:
Bedankt voor je antwoord.
Lamello's 0 heb ik![]()
Volgens mij zat er wel iets van een spacer bij.
Ik ga denk ik maar even een goedkope plaat halen bij de gamma, en daar een bakje van maken.
Om nou meteen die (ruim) 300 euro plaat te gaan gebruiken, vind ik wat spannend![]()
Wilde het op maat laten zagen bij adzaagt.bl
Ik heb deze op zolder staan: https://www.ikea.com/nl/n...nken-naaldhout-s99031408/sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
Erg stevig, en op veel verschillende hoogtes in te stellen. Enige nadeel is dat instellen met inbusjes gaat, dus dat je dat niet zomaar doet als hij tegen de muur staat. Alternatief evt een (2e hands) ikea IVAR, die heb ik hier in de schuur staan en die zijn ideaal. Super stevig, en makkelijk te verplaatsen. En er passen precies 1 of 2 Mboxen in, afhankelijk van welke variant je pakt
Ik heb er best veel in de schuur (houten schuur, geen isolatie en stoeptegels als vloer) van een aantal verschillende merken. Dit is mijn favoriet: https://www.lidl.nl/p/ar-shelving-stellingkast/p100242151sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
Deze is echt heel stevig. (Wel vastzetten aan de muur uiteraard)
Ik vind zelf een wandrailsysteem met plankdragers wel handig. Daarmee houd ik de vloer vrij en heb ik opbergruimte hoger op de muur. Afhankelik van de gebruikte planken erg stevig te maken. Hoe meer gewicht, hoe meer rails je plaatst. De muur moet wel stevig zijn natuurlijk.sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
Ik heb dit staan;sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
:strip_exif()/f/image/68vA3WvA9wxWrV06Se9a7Lx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij ikea, of een soort namaak lundia. Tweedehands 50 euro. Tis niet mooi maar erg stevig en makkelijk aan te passen. Planken kunnen met pennen elke 2cm geplaatst worden.
Elk deel is een meter breed en ongeveer 2 meter hoog.
The box of many things is inderdaad een uitkomst. Nu woont er een extra makita lader in, met wat andere ongecategoriseerde bende. Eerder beitels, toen een soldeerijzer en over een maand weer iets anders als dat zo uitkomt. Het is voor mij een manier om mijn werkblad leeg te houden, en if it works and it’s stupid..Lankman schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:39:
Hmmm, misschien is dat wel een manier om mijn probleem op te lossen: "bench of many things"
Ik heb een setje gebruikte schaefer 3000 bij begra gekocht. Dat is top, Zeker de planklengte van 1250mm, waardoor er 3 kratjes van 40 naast elkaar passen.sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
De huismerk medium duty is ook prima. Kijk af en toe wat ze in de aanbieding hebben:
https://www.begra.nl/maga...gebruikte-legbordstelling
Let wel even op dat het normaal b2b is dus ex btw.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Dat is de Ivar van Ikea. Daar heb ik 12m van staan in diepte 30 en 50 cm. Sommigen ingekort om onder het schuine dak te passen van de schuur. Ideaal systeem wat mij betreft.Pixeltje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:07:
[...]
Ik heb dit staan;
[Afbeelding]
Volgens mij ikea, of een soort namaak lundia. Tweedehands 50 euro. Tis niet mooi maar erg stevig en makkelijk aan te passen. Planken kunnen met pennen elke 2cm geplaatst worden.
Elk deel is een meter breed en ongeveer 2 meter hoog.
Hier ook IVAR van IKEA, bleef over na mijn verhuizing. 30 cm diep en ook her en der ingekort om onder de garagedeur te passen. Heel flexibel systeem en je hebt er ook hele kastsystemen voor met deurtjes etc. (Heb ik niet, maar kan wel, hier trouwens de planner)loeberce schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:24:
[...]
Dat is de Ivar van Ikea. Daar heb ik 12m van staan in diepte 30 en 50 cm. Sommigen ingekort om onder het schuine dak te passen van de schuur. Ideaal systeem wat mij betreft.
[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 01-06-2023 21:39 ]
Klopt heb ze al 15 jaar in de schuur staan de legborden zijn van 8 mm spaanplaat of MDF ze buigen op den duur allemaal door en kunnen 35 kg per plank dragen.sweetdude schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:45:
[...]
Ja zo eentje bedoel ik. Maar mijn ervaring is met de spaanplaat planken dat ze erg snel doorzakken. Het is maar spaanplaat. Een enkel steens garage met kantelpoort en loopdeur zijn zeker niet vochtwerend.
Planken vervangen met 8 mm betonplex of multiplex let wel op daar zit ook rommel aan kwaliteit tussen, en hele grote platen die van het liggen in de stellingen in de bouwmarkt al krom trekt.
Ik heb zelf de planken op een gegeven moment vervangen met 8 mm trespa je draagkracht wordt ook een stuk hoger, 6 mm trespa plaatje kan ook en buigt ook niet door.
De wat duurdere en stevige stellingen hebben dwarsligger waar de plank op rust dan alleen de kader rondom
2e hands stellingen kun je vaak ook wel goed terecht zit je meer in de professie klasse met stalen inlegborden en de stellingen zijn ook nog geschoord.
Aan alles zit een prijsklasse aan, laat staan je hebt ze nog van kunststof als stelling blijken ook wel stevig te zijn.
Als tip de goedkope stellingen bij de bouwmarkt met 2 schroeven per deel aan de wand schroeven word de constructie als geheel ook steviger van.
[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 01-06-2023 23:05 ]
Wat @twain4me zegt. Als je trillende/tintelende handen hebt na het schuren heb je al schade opgelopenwebber87 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:50:
[...]
\
Bandschuurmachine (PBSD 900 A1). De eerste brandde door na een half uur schuren. De tweede heeft het ook maar enkele uren gebruik overleefd. Zonder gekke dingen ermee gedaan te hebben.
Heb nu een Makita Excentrische schuurmachine. En die is 100x beter. Zowel qua afname, minder trillingen en fijner in gebruik.
edit: @Lexo had al geantwoordFRANQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:57:
@FRANQ no worries joh, ik ben ook meer van ik moet iets in mijn handen hebben of uitgelegd krijgen om de werking te snappen, wat mij altijd helpt is youtube
met dun plaatmateriaal is het gangbaar dat je een spacer (dus gewoon een vlak plaatje) tussen je werkstuk en de zool plaatst.
Zo maak ik het me ook wel eens makkelijk met mijn Domino.
Er is zelfs een aftermarket spul zoals een Domiplate die je kunt monteren zodat je bij platen met een standaarddikte altijd in het midden zit
https://www.senecawoodwor...plate-for-1-2-and-3-4-ply
Misschien kun jij ook met een opvulplaatje voor elkaar krijgen waar je tegenaanloopt.
[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 02-06-2023 07:55 ]
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).