Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-05 13:22
Tacoos schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:52:
[...]

[accudecoupeerzaag] Gemak en vrijheid; Geen snoer om aan te sluiten en mee te slepen. ...
...wil ik op termijn ook een heggeschaar en grastrimmer erbij
Helemaal met je eens dat accumachines het leven veel gemakkelijker maken. Zelf leg ik gemiddeld eens per jaar bij 'vrienden' laminaat [het lijkt wel of ik er steeds meer krijg]. We waren op een gegeven moment samen bezig en het viel me op dat ik toch een voorkeur had voor mijn bedrade Bosch decoupeerzaag versus zijn 18v accudecoupeerder - ook van goede kwaliteit.

Moeilijk uit te leggen maar net alsof de mijne toch meer kracht had - en vooral dat die kracht niet fluctueerde. Voor een klusjes van een half uur weegt dat niet op tegen accugereedschap maar met drie dagen.

Ook de plaatsing van de batterij en daarmee de gewichtsverdeling van de machine speelt een rol. Hoe goed of slecht die is merk je pas bij een lange klus. In ieder geval, ben er niet helemaal over uit.

Wat ik echt een probleem bij accugereedschap vind, zijn kinderhandjes. 'Dat komt wel goed, ik hou ze in de gaten.' Nee dus, kinderen zijn kinderen. Het is onmogelijk om zonder zand in je schoenen van een strandwandeling terug te komen. Kinderen vinden ook overal een gaatje. En drukken op alle knoppen tegelijk. Liefst met z'n drieen. Maar accugereedschap is wel heerlijk.

Zelf heb ik 18V accuspul van Milwaukee. Begon met de schroeftol en ik vind het een heerlijk ding. Vervolgens de multitool, ook erg fijn. Apparaat trilt nauwelijks. Ik kijk wel eens naar hun decoupeer- en cirkelzagen zonder snoer maar ik ben er nog niet over uit.

[Heb er sowieso geen problemen mee om twee accuplatforms te onderhouden als een bepaald apparaat veel prettiger werkt.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 16:40
Crahsystor schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Heb je ergens gelezen dat hij uitgesloten is of stond hij op het moment dat je keek niet in de cadeauwinkel? Makita zelf zegt: "Let op: het aanbod van cadeaus kan wisselen, en op = op." En ik heb ook wel eens artikelen (accus) gezien, daarna er uit en een week later er weer in. Dus ik zou kijken tot wanneer de punten inwisselbaar zijn en een lijtje maken met zaken die je wel zou willen als de accu in die tijd toch niet beschikbaar komt.
Ik had een week geleden ofzo gekeken toen stond het er nog in, maar ik belde ze vandaag met de vraag of de accu terugkwam en de mevrouw aan de telefoon zei dat de accu alleen mee deed in de actie van januari tot maart..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
[...]

Maar blijkbaar heb je niet veel op met Metabo cq de club erachter. Is dat bij Makita of Bosch dan beter?
Denk dat je het zelf al schrijft, jouw Makita beviel goed, de Metabo van je maat ook. Volgens mij allebei prima gereedschap voor wat de meeste mensen ermee doen. Bij wie je terecht komt is vaak toeval en soms een kwestie van smaak.

Ik fungeer als een soort doorgeefluik. 'Heb nog een oude boormachine, ken jij er iemand voor?' Gaat in de kelder en meestal vraagt een maand later een ander 'zeg heb jij toevallig...' Zit nooit oud accugereedschap tussen.

Mag de woorden eigenlijk niet meer gebruiken hier op het forum, maar op sommig handgereedschap staat toch echt 'Made in West-Germany' en dat gaat nog wel een paar decennia mee. Zelfde met ouderwetse 220-boormachines. Over een aantal jaren moet je op zondagavond een gaatje boren en heb je geen werkende accu meer. Wie dan leeft die dan zorgt hoor, het is maar een voorbeeld.

Echte vraag is hoe lang accu's leverbaar blijven voordat ze vernieuwd en verbeterd worden [en niet meer passen]. Heeft Lidl een paar jaar geleden bij de 12V-serie gedaan. Exact dezelfde specificaties, alleen de oude passen niet meer in de nieuwe lader. De plastic ribbeltjes, zodat de driehoek maar op een manier in het laadstation klikt, waren een halve centimeter verschoven. Heb ze bij de oude er afgeveild en het werkt. Dat zal bij een grotere herziening niet lukken - ook niet altijd qua veiligheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M26P92y4pLyGuaRD5hawuRlFIKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xPHZTrJC1trHo9ba9ckStwNJ.jpg?f=user_large

KKR is een investeerder. Staat in de introductie van dit onderwerp iets moois over dat ze samenwerken met Hikoki maar wie betaalt, is de baas. Mijn achtergrond is in financien. Wat er meestal gebeurd is dat de investeerder geld leent om een bedrijf te kopen. Nadat de overname gelukt is, wordt de prooi dan gedwongen om enorme schulden aan te gaan, zodat de nieuwe baas het geld terug heeft. Staan ze weer op nul plus een gratis bedrijf. Dan komt de echte geldstroom op gang. Ontslagen, rationalisatie, verplaatsing van het productieproces, klantonvriendelijke verkooptrucjes als verbeterde batterijen want de oude zijn niet goed genoeg meer etc. Als je het helemaal slim wil doen, richt je een 'classic line' op. Zelfde spul als vroeger maar dan van inferieure kwaliteit tegen extreem, niet-nostalgische prijzen. En als gereedschapsbezitter moet je wel, zoveel apparaten van een platform dat je er een ballenbak mee kunt vullen.

Metabo is een prachtig merk met mooie machines, ik heb zelf de cirkelzaag met geleiderail van 150 euro. Maar uiteindelijk zal de boel door KKR weer verkocht worden. Het bedrijf zit dan zo vol schulden dat het nauwelijks meer levensvatbaar is. Enige van waarde is dan de merknaam. Over een jaar of wat gaat goedkope rommel met een sticker Metabo de schappen in bij de Action. Vergelijk maar eens met Skil, ook een kwaliteitsmerk met een mooie, lange geschiedenis.

Natuurlijk wil ik niet dat het zo gaat maar de kans is groot van wel. Dus als kopers hopen dat Metabo nog lang reserveonderdelen op voorraad heeft, ik ook.

Overigens is Metabo lid van het Cordless Alliance System [CAS]: Een accu voor alles. Als ik in het lijstje kijk, zijn zij de enige van bekende namen in het wereldje van consumentenaccugereedschap. Wat erg jammer is.

https://www.cordless-alliance-system.com/nl/

Na de universele lader ligt hier een schone taak voor de EU ligt. Hoe moeilijk kan het zijn? Apple maakt immers geen accugereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
decipherer schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:33:
[...]

Er is toch wel een groot verschil tussen zo’n machine en zo’n gips bitje op een schroefmachine. Ik heb laatst de Bosch GTB12V-11 aangeschaft en dat werkt echt zoveel beter dan zo’n bitje. Deze machine trekt zelf het bitje terug zodra de schroef op de juiste diepte zit, waarbij bitje en schroef niet beschadigen, bovendien is de diepte instelbaar. Aantal jaar terug zo’n gipsbitje gebruikt, maar dat was zo’n drama dat ik het uiteindelijk met een regulier bitje gedaan heb.
Dat had ik eerder moeten weten. Dat zo'n accudroogbouwschroevendraaier door het gips heenkomt geloof ik meteen. Maar wat zijn je ervaringen met het achterliggende frame van hout of metaal. Heeft ie daar genoeg kracht voor? Werkt het goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_00Jt1sF-PPpbNDCF95gMTmv1W8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pc5oYWvdHeezSIEZi6F7uHl7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pietje belhamel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:22:
KKR is een investeerder. Staat in de introductie van dit onderwerp iets moois over dat ze samenwerken met Hikoki maar wie betaalt, is de baas. Mijn achtergrond is in financien. Wat er meestal gebeurd is dat de investeerder geld leent om een bedrijf te kopen. Nadat de overname gelukt is, wordt de prooi dan gedwongen om enorme schulden aan te gaan, zodat de nieuwe baas het geld terug heeft. Staan ze weer op nul plus een gratis bedrijf. Dan komt de echte geldstroom op gang. Ontslagen, rationalisatie, verplaatsing van het productieproces, klantonvriendelijke verkooptrucjes als verbeterde batterijen want de oude zijn niet goed genoeg meer etc. Als je het helemaal slim wil doen, richt je een 'classic line' op. Zelfde spul als vroeger maar dan van inferieure kwaliteit tegen extreem, niet-nostalgische prijzen. En als gereedschapsbezitter moet je wel, zoveel apparaten van een platform dat je er een ballenbak mee kunt vullen.

Metabo is een prachtig merk met mooie machines, ik heb zelf de cirkelzaag met geleiderail van 150 euro. Maar uiteindelijk zal de boel door KKR weer verkocht worden. Het bedrijf zit dan zo vol schulden dat het nauwelijks meer levensvatbaar is. Enige van waarde is dan de merknaam. Over een jaar of wat gaat goedkope rommel met een sticker Metabo de schappen in bij de Action. Vergelijk maar eens met Skil, ook een kwaliteitsmerk met een mooie, lange geschiedenis.

Natuurlijk wil ik niet dat het zo gaat maar de kans is groot van wel. Dus als kopers hopen dat Metabo nog lang reserveonderdelen op voorraad heeft, ik ook.
Je weet dat Milwaukee ook al jaren niet meer van Milwaukee is? Sinds 2005 valt het onder Techtronic Industries (TTI), je raadt het al, een chinese / hong kong investeerder. Daarvoor was het overigens ook al 30 jaar niet van Milwaukee, maar goed.

Als een investeerder als eigenaar het criterium is om het merk niet te vertrouwen, dan houd je, denk ik, alleen Makita en Bosch over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
pietje belhamel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Dat had ik eerder moeten weten. Dat zo'n accudroogbouwschroevendraaier door het gips heenkomt geloof ik meteen. Maar wat zijn je ervaringen met het achterliggende frame van hout of metaal. Heeft ie daar genoeg kracht voor? Werkt het goed?

[Afbeelding]
Ik heb het gips tegen houten regels geschroefd en dat ging prima. Kracht is ruim voldoende. De machine is natuurlijk ook gemaakt om het gips ergens tegen aan te schroeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

pietje belhamel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Denk dat je het zelf al schrijft, jouw Makita beviel goed, de Metabo van je maat ook. Volgens mij allebei prima gereedschap voor wat de meeste mensen ermee doen. Bij wie je terecht komt is vaak toeval en soms een kwestie van smaak.

Ik fungeer als een soort doorgeefluik. 'Heb nog een oude boormachine, ken jij er iemand voor?' Gaat in de kelder en meestal vraagt een maand later een ander 'zeg heb jij toevallig...' Zit nooit oud accugereedschap tussen.

Mag de woorden eigenlijk niet meer gebruiken hier op het forum, maar op sommig handgereedschap staat toch echt 'Made in West-Germany' en dat gaat nog wel een paar decennia mee. Zelfde met ouderwetse 220-boormachines. Over een aantal jaren moet je op zondagavond een gaatje boren en heb je geen werkende accu meer. Wie dan leeft die dan zorgt hoor, het is maar een voorbeeld.

Echte vraag is hoe lang accu's leverbaar blijven voordat ze vernieuwd en verbeterd worden [en niet meer passen]. Heeft Lidl een paar jaar geleden bij de 12V-serie gedaan. Exact dezelfde specificaties, alleen de oude passen niet meer in de nieuwe lader. De plastic ribbeltjes, zodat de driehoek maar op een manier in het laadstation klikt, waren een halve centimeter verschoven. Heb ze bij de oude er afgeveild en het werkt. Dat zal bij een grotere herziening niet lukken - ook niet altijd qua veiligheid.

[Afbeelding]

Overigens is Metabo lid van het Cordless Alliance System [CAS]: Een accu voor alles. Als ik in het lijstje kijk, zijn zij de enige van bekende namen in het wereldje van consumentenaccugereedschap. Wat erg jammer is.

https://www.cordless-alliance-system.com/nl/

Na de universele lader ligt hier een schone taak voor de EU ligt. Hoe moeilijk kan het zijn? Apple maakt immers geen accugereedschap.
Metabo is idd van KKR, maar dat CAS alliance verhaal stemt dan weer gunstig. In de professionele wereld zijn die accusystemen veel minder vluchtig dan in de consumentenwereld, precies om de reden die je aangeeft. Pro's pikken het niet zo als ze meerdere systemen naast elkaar moeten hebben. Dus dat Metabo met CAS werkt zie ik alleen maar als voordeel.
Having said that: hun aansluitingen zijn al ruim 10 jaar het zelfde, ongeacht het voltage. 12v, 14,4 en 18v zijn de zelfde aansluitingen en de zelfde laders, en dat al ruim 10 jaar Met het CAS lidmaatschap hebben ze daar een stuk commitment op gegeven, dus dat blijft nog wel even. verwacht ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40
Voor een decoupeerzaag niet perse direct een groot voordeel
Zeker wel. Met snoer zit dat ding continu in de knoop als je gaat figuurzagen. Heb juist speciaal een draadloze gekocht omdat ik helemaal gek werd van dat snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40
pietje belhamel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:40:
Wat ik echt een probleem bij accugereedschap vind, zijn kinderhandjes. 'Dat komt wel goed, ik hou ze in de gaten.' Nee dus, kinderen zijn kinderen. Het is onmogelijk om zonder zand in je schoenen van een strandwandeling terug te komen. Kinderen vinden ook overal een gaatje. En drukken op alle knoppen tegelijk. Liefst met z'n drieen. Maar accugereedschap is wel heerlijk.
Op de leeftijd dat kinderen het nog niet beseffen hebben ze niet eens genoeg kracht om een Makita 18V accu op een machine te zetten. Dus veilig opruimen. Of nog beter: gewoon je accu's in een afgesloten ruimte. De echt kritische apparaten, zoals zagen en heggescharen hebben allemaal beveiliging die twee handen vereist en dat kunnen te jonge kinderen sowieso niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:24:
Op de leeftijd dat kinderen het nog niet beseffen hebben ze niet eens genoeg kracht om een Makita 18V accu op een machine te zetten. Dus veilig opruimen. Of nog beter: gewoon je accu's in een afgesloten ruimte. De echt kritische apparaten, zoals zagen en heggescharen hebben allemaal beveiliging die twee handen vereist en dat kunnen te jonge kinderen sowieso niet.
Meer dan veilig opruimen, ook niet ergens laten liggen met accu er in als je bezig bent. Dat lijkt me het grootste risico. Frees en slijptol trek ik altijd uit het stop contact als ik er niet bij ben, juist zodat niet een van de kinderen er aan zit als ik even ergens anders bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:22
henkie196 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:38:
[...]Als een investeerder als eigenaar het criterium is om het merk niet te vertrouwen, dan houd je, denk ik, alleen Makita en Bosch over?
Ik heb het opgezocht, want ik wist het evenmin.
Volgens mij is DeWalt niet van "een investeerder", maar gewoon op de beurs.
Wikipedia: Stanley Black & Decker

@kinderen
Nooit uw toestel onbeheerd achterlaten, of dat nu 220V of 18V is.
En als je iets niet gebruikt: stekker of batterij eruit (ook niet zo gek veel verschil tussen 220V <> 18V).
En de kinderen leren dat niet alles voor hen is. Met 2 kinderen van ondertussen 9 & 11 jaar heeft dat nog nooit tot vervelende situaties geleid (gelijd).
Ze hebben al wel geholpen met gaten te boren (in beton met SDS, incl gehoorbescherming) en vijzen. Met accu is dat een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Je weet dat Milwaukee ook al jaren niet meer van Milwaukee is? Sinds 2005 valt het onder Techtronic Industries (TTI), je raadt het al, een chinese / hong kong investeerder. Daarvoor was het overigens ook al 30 jaar niet van Milwaukee, maar goed.

Als een investeerder als eigenaar het criterium is om het merk niet te vertrouwen, dan houd je, denk ik, alleen Makita en Bosch over?
Festool, Mafell en Fein schieten mij ook nog even te binnen :)

Ik vind een decoupeerzaag op accu prima, maar heb er een met snoer. Werkt ook prachtig, maar ik doe geen figuurzaag dingen. Daar pak ik mijn Knew Concepts figuurzaag voor >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 16-06-2023 17:23 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
zelf heb ik nu alles op accu. Blijft super handig plus de accu versies zijn net zo goed als de stekker versies.

Maar genoeg keuzes als je geen inversteerdes wil voor je merk alleen die mensen willen ook gewoon geld verdienen daarom hebben ze geen belang bij een slecht draaien merk.

Maar roybi is een goed voorbeeld van een merk dat ondanks een inversterings maatschappij heel goed doet.

Het beste wat je altijd kan doen wat is populair ga daar voor omdat die het langste in productie blijven plus zijn er genoeg derde partijen die spullen maken. Zoals voor makita kan je makkelijk aan third party accus kan komen vast niet zo goed maar altijd beter dan niets hebben. Maar die accus van makita lijken prima mee te gaan heb ze nu al 4-5 jaar en ze doen het als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Advies gevraagd:

Ik wil 3 gaten maken van ongeveer 125mm diameter in een verticale stalen wand (+/- 5mm).

Dat lijkt me wat te groot voor een gatenzaag (zonder magneetvoet, maar met misschien ook wel).
Boren en slijpen lijkt me een puinhoop worden.
Daarom wil ik de decoupeerzaag proberen met veel geduld.

Hebben jullie een advies voor goede zaagjes met standaard aansluiting? Er is nogal veel keus.

Alternatief dacht ik aan een plasmasnijder. Huren lijkt nog niet zo eenvoudig te zijn en over de jaren ben ik wel vaker momenten tegen gekomen waarbij zo'n ding me handig leek.
Dus een goedkoop apparaat lijkt me wel wat. Als het niet superstrak wordt kan ik er mee leven, voor de sporadische klus wil ik wel wat extra werk doen met de flex.

Dit Parkside ding heeft zelfs een ingebouwde compressor. Heeft iemand hier ervaring mee, of met een vergelijkbare prijsklasse? Kan je er ook op een verticale wand mee snijden?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05 12:42
Hoe zijn hier de ervaringen met het laten slijpen danwel vervangen van een kooimes? Ik heb een Gardena kooimesmaaier van 10 jaar oud oud, maait wel nog maar de scherpte is eraf. Gardena raadt slijpen zelf af (natuurlijk 😏) ivm hardheid enz. Nu kan ik ook de gehele kooimes vervangen, kosten €60 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
marc.r schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:23:
Hoe zijn hier de ervaringen met het laten slijpen danwel vervangen van een kooimes? Ik heb een Gardena kooimesmaaier van 10 jaar oud oud, maait wel nog maar de scherpte is eraf. Gardena raadt slijpen zelf af (natuurlijk 😏) ivm hardheid enz. Nu kan ik ook de gehele kooimes vervangen, kosten €60 😬
Zou dat niet gaan met een wetsteen of ijzervijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
The Fatal schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Zou dat niet gaan met een wetsteen of ijzervijl.
Het kan inderdaad wel, maar de theorie van Gardena is dat door het slijpen de hardheid verloren gaat en mes alleen maar sneller weer bot wordt. Ik vraag me af of het echt zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:27

A13X

Dude

marc.r schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:38:
[...]

Het kan inderdaad wel, maar de theorie van Gardena is dat door het slijpen de hardheid verloren gaat en mes alleen maar sneller weer bot wordt. Ik vraag me af of het echt zo is.
Tenzij ze maar een dun stukje gehard hebben zal dat wel meevallen. Het lastige van een kooimes slijpen is dat je alle messen op gelijke afstand van het vaste mes moet slijpen. Anders is 1 mes goed afgesteld en de rest te ruim.

Toen ik begon met werken heb ik een tijdje bij een landbouwmechanisatie bedrijf gewerkt. Daar deed ik ook kooimessen slijpen van duw en zitmaaiers. Daarvoor had ik wel een speciale slijpmachine waar de kooi inging en daarmee het mes perfect rondom rond kon slijpen en elk mes op de juiste hoek. Het vaste mes op de vlakslijper, afstellen en het snijd weer perfect.

Met de hand is dat haast onmogelijk om voor elkaar te krijgen. Dus er is ook optie 3, bedrijf zoeken dat het mes kan slijpen.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:09
marc.r schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:23:
Ik heb het een aantal jaren geleden via de welkoop laten doen. Kostte toen €25.
Zal nu ook wel duurder zijn geworden.

Edit: ervaring is prima btw, minstens zo scherp als nieuw.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond op 18-06-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Raymond schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Ik heb het een aantal jaren geleden via de welkoop laten doen. Kostte toen €25.
Zal nu ook wel duurder zijn geworden.

Edit: ervaring is prima btw, minstens zo scherp als nieuw.
Ik zie nu dat de welkoop hier in het dorp dat ook doet, morgen maar eens langs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

Baytep schreef op zondag 18 juni 2023 @ 06:07:
Advies gevraagd:

Ik wil 3 gaten maken van ongeveer 125mm diameter in een verticale stalen wand (+/- 5mm).

Dat lijkt me wat te groot voor een gatenzaag (zonder magneetvoet, maar met misschien ook wel).

Hebben jullie een advies voor goede zaagjes met standaard aansluiting? Er is nogal veel keus.

Alternatief dacht ik aan een plasmasnijder. Huren lijkt nog niet zo eenvoudig te zijn en over de jaren ben ik wel vaker momenten tegen gekomen waarbij zo'n ding me handig leek.
Dus een goedkoop apparaat lijkt me wel wat. Als het niet superstrak wordt kan ik er mee leven, voor de sporadische klus wil ik wel wat extra werk doen met de flex.

Dit Parkside ding heeft zelfs een ingebouwde compressor. Heeft iemand hier ervaring mee, of met een vergelijkbare prijsklasse? Kan je er ook op een verticale wand mee snijden?
Bedankt!
Knabbelschaar voor in de Boormachine?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81saGRhqOTL._AC_SL1500_.jpg

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sjirafje schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Knabbelschaar voor in de Boormachine?

[Afbeelding]
5mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:59
Baytep schreef op zondag 18 juni 2023 @ 06:07:
Advies gevraagd:

Bedankt!
Wat ga je maken? Zitten de drie gaten naast elkaar in de wand met bijvoorbeeld 1cm ertussen?
Heb je een mogelijkheid om foutjes te verdoezelen omdat je er uiteindelijk een profiel of kap voor zet?
Misschien kan je eerst met een dun plaatje multiplex o.i.d. mal maken. Met de gatenboor eerst een gat maken in een plankje en dat plankje op de een of andere manier tijdelijk tegen de muur fixeren. Dan heb je in ieder geval een referentie om te zagen met je decoupeerzaag.

Alternatief is nog een frees met kopieerring gebruiken? Maar ik heb nog nooit in staal gefreesd….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Wat ga je maken? Zitten de drie gaten naast elkaar in de wand met bijvoorbeeld 1cm ertussen?
Heb je een mogelijkheid om foutjes te verdoezelen omdat je er uiteindelijk een profiel of kap voor zet?
Misschien kan je eerst met een dun plaatje multiplex o.i.d. mal maken. Met de gatenboor eerst een gat maken in een plankje en dat plankje op de een of andere manier tijdelijk tegen de muur fixeren. Dan heb je in ieder geval een referentie om te zagen met je decoupeerzaag.

Alternatief is nog een frees met kopieerring gebruiken? Maar ik heb nog nooit in staal gefreesd….
met een bovenfrees? mag ik dan komen filmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
badkuip schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:16:
Binnenkort ga ik een schutting zetten met 50 verticale planken, zoals dit .
Nu vraag ik me af hoe ik een met een redelijk tempo de planken kan vastzetten. Iedere plank moet met 6 schroeven of 6 spijkers vastgezet worden. Het gereedschap wat ik nu heb is een boormachine en een accuboormachine. Het raamwerk waaraan de blanken vastgemaakt worden is van hardhout (azobe) dus voorboren is een must.

Maar gaten aftekenen, voorboren en vastschroeven en dat bij iedere plank weer zou misschien sneller kunnen.
Zou dit een klus zijn voor een pneumatische tacker/nailgun? Een compressor (25 liter tank) heb ik al en die nailguns zie ik her en der voor nog geen 100 euro voorbij komen.
Ook Youtube zijn ze fan van die nailguns maar ik heb er zelf nog nooit eerder mee gewerkt.

Zou een nailgun van €100 met nagels/spijkers erbij wat zijn? Zouden die nagels in een keer door het hardhout gaan of moet je dan nog steeds voorboren? En zouden de schuttingplanken (red class wood, dat is grenen volgens mij) hiermee doormidden splijten?
Work in progress. Heb er een Makita slagschroevendraaier bij gekocht. Met de cirkelzaag Azobe op maat gemaakt voor het raamwerk. Daarna een mal gemaakt voor het vastboren van de planken. Met een goed boortje voor hardhout de planken voorgeboord en meteen met slagschroevendraaier de planken voorzichtig vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLfSPEWdTkPAfwYLPp0wg846mK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1wUzhoOT4PuXfx2qZmkKP0t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
twain4me schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:20:
[...]

met een bovenfrees? mag ik dan komen filmen..
Ja geen idee vriend, zoals ik zeg, ik heb het nooit gedaan. Wie weet kan het, wie weet kan het ook niet.

Maar ik zou sowieso een mal maken om te zagen, uit de losse hand kan ik geen perfect rond gat zagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Ja geen idee vriend, zoals ik zeg, ik heb het nooit gedaan. Wie weet kan het, wie weet kan het ook niet.

Maar ik zou sowieso een mal maken om te zagen, uit de losse hand kan ik geen perfect rond gat zagen.
Als je potentieel levensgevaarlijk advies geeft is het misschien handiger als je minstens een idee hebt van wat je nu eigenlijk zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@sjirafje dat knabbelding ziet er niet uit alsof het door 5mm staal komt, en ik hou van m'n boormachine.

@badkuip op zich, als je hem goed vasthoudt. Maar zonder dollen, frezen in metaal is niet zo gezond, tenzij ik een kotterbank tegen de muur plak, maar dat wordt lastig.

Ik denk dat ik het eerst met de decoupeer probeer en als dat te lang duurt (best waarschijnlijk) dan maar eens omkijken naar wat lompers.

Heeft iemand adviezen voor goede decoupeerzaagjes voor staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Baytep schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:31:
@sjirafje dat knabbelding ziet er niet uit alsof het door 5mm staal komt, en ik hou van m'n boormachine.

@badkuip op zich, als je hem goed vasthoudt. Maar zonder dollen, frezen in metaal is niet zo gezond, tenzij ik een kotterbank tegen de muur plak, maar dat wordt lastig.

Ik denk dat ik het eerst met de decoupeer probeer en als dat te lang duurt (best waarschijnlijk) dan maar eens omkijken naar wat lompers.

Ik heb okaye ervaringen met zagen in metaal met deze units:
https://www.gereedschappr...uks-universeel-metaalblad

Maar dat is geen 5mm staal.

Edit: Ze geven aan dat het voor alu en dergelijke is, tot 3mm. Of dit gaat werken, geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 18-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
@Baytep
Op zich denk ik dat thuis zonder speciaal gereedschap je het best een HSS gatenzaag kan gebruiken en een goede boormachine.

https://www.ecotools.nl/g...i-metaal-gatenzaag-127-mm
(Vergeet de centerdoorn niet)
https://www.ecotools.nl/adapter-hex-10-mm-32-200-mm-type-b

Of je door 2mm of 5mm heen boort maakt geen zak uit. Het duurt alleen 2,5 keer zo lang.

Wil je dat het zagen beter gaat en dat je zaag langer mee gaat dan moet je snijolie gebruiken.
Eigenlijk sowieso een aanrader bij boren/verspanen in staal.
https://www.ecotools.nl/t...e-boor-en-snijolie-400-ml

Je zou voor de zekerheid 2 zagen kunnen kopen.

Niet een te hoog toerental aanhouden, laag toerental is beter. Bij zo'n grote diameter is er behoorlijk warmteontwikkeling, dus een laag toerental voorkomt dat de zaag verbrand.

[ Voor 49% gewijzigd door FRANQ op 18-06-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 21:25
Kijken of je ergens eens plasmasnijder kan regelen.

Malletje van hout maken o.i.d. en gaan met dat ding.

Edit: let op, je hebt waarschijnlijk ook een compressor nodig voor die plasmasnijder.

[ Voor 32% gewijzigd door MaxDamage op 18-06-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

Euhh nee, overheen gelezen.
Baytep schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:31:

Met 5mm kun je overwegen om een professionele knabbelschaar te huren, die komen wel door 5mm heen. Kost je naar schatting 30 euro (?) voor een dag. Voordeel van een knabbelschaar vind ik dat je heel langzaam en daardoor heel precies kunt werken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:49
Hugo! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:38:
Ik wil zelf een hardhouten schutting gaan zetten met triple blokprofielen. Ik heb al een DHP485RTJ met 2 5ah accu's, ik wil er een schroefmachine bijkopen zodat ik kan voorboren en daarna direct kan schroeven. Nu zit ik te kijken naar de DTD154 met mbox, daar krijg ik 20 punten bij zodat ik nog een extra accu kan kopen. Ik ben nieuw met schroefmachines en ik twijfel of dit een goede (de juiste) aankoop is. In de toekomst ga ik voornamelijk de schroefmachine gebruiken voor het in elkaar zetten van meubels of een schroefje in de muur. Deze machine heeft verschillende standen, klopt het dat ik daar net zo mee kan doseren als met een boormachine? Zodat ik de schroef niet te strak of dol draai? Kortom, is er een andere machine die jullie mij meer aanraden.
ik kwam er net achter dat in het actiewinkeltje momenteel geen 18v accu”s zijn, dus dat plannetje gaat niet op.
(ook net de dtd154 aangeschaft)

edit: zie nu pas dat de schutting al staat. fijn ding die dtd154…

[ Voor 3% gewijzigd door Lochnes op 18-06-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 16:40
Lochnes schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:30:
[...]

ik kwam er net achter dat in het actiewinkeltje momenteel geen 18v accu”s zijn, dus dat plannetje gaat niet op.
(ook net de dtd154 aangeschaft)
Ben er helaas al achtergekomen.
Hugo! schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Niet goed opgelet... Heb de punten, maar blijkbaar geldt de gratis 5ah 18v accu niet voor deze actie, toch wel een domper :|
Heb besloten de punten maar te bewaren, blijkbaar zijn ze een jaar geldig. Ga later wel bedenken wat ik ervan wil kopen, misschien komen de 18v accu’s terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
[...]

Je weet dat Milwaukee ook al jaren niet meer van Milwaukee is?
Nu wel. {Soms ben ik een beetje sloom]

Kunnen die Amerikaans klus-Youtubers nog steeds roepen 'Made in the USA' of is dat ook achterhaald?

Trouwens, er is gelukkig een alternatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knEcvUmedGC0FM229JEknQnquoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNCjj2raFo9laeKjAawYr8d1.jpg?f=fotoalbum_large

Stuurde de link een maand geleden aan mijn broer. Hij is nog niet uitgelachen.

https://www.amazon.de/-/en/20-Piece-Meiwaltee-10-Inch-Extension-6-Point/dp/B09J2621YV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
[...]

Er zijn verschillende typen investeerders. KKR is berucht. Het is een beleggingsinstelling die alleen naar rendement op de korte en middellange termijn kijkt.

Een verzonnen voorbeeld. Om de verkoop te stimuleren geef je tien jaar garantie en beloof je ook een decennium onderdelen op voorraad te houden. Gemiddeld gaat een apparaat na zes jaar kapot. Maakt niet uit, je verkoopt de boel toch over 24-36 maanden.

Denk dat je het in het licht moet zien van de orginele vraag. Of op termijn een Parkside qua garantie en onderdelen een slechtere investering is dan Metabo. De tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb het opgezocht, want ik wist het evenmin.
Volgens mij is DeWalt niet van "een investeerder", maar gewoon op de beurs.
Wikipedia: Stanley Black & Decker
U zei Stanley en dit is toch toon hier je nieuwe gereedschap? Hoop dat 2e-hands ook mag.

Was gisteren in de lokale kringloop voor een 2ehands fiets. Erg hoge prijzen [150-350] dus maar even verder gekeken. Zie ik deze schaaf liggen. Huisraad lijkt me stug. Handvat is gebroken (geen idee hoe dat te repareren] maar verder lijkt de basis in orde. En voor 10 euro kon ik 'm niet laten liggen. Neemt een ander 'm mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIhVlWlj7UC0TdJqdb8-S9GBEho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V6dokZbYtrnksFgv6taspwbz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SlaKtDl8zFbuyHC9OH7XbP59kI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LfVP8kf3cs4dJoVpoIIwkFyo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSnqVP6LMjn-VHRlULi5h6MmnAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fSsQ2SsP1JPcbG9Qwz2pRWqh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ1O6anFq_6kbbhMjiSEj39pjho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jHgZncHqKeoY6ZgEyz39HffR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdlq6v4RjkQcnUKHbG1Fq0BmJAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GGxJJ6hzvPBfYC9NTb5WoJxi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SZw43SzAJF0K5GxPNFnimJ33-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vMSwo8VmNq7GjSkWcwBupNik.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWupdZC8LPmPv3PgzXjEHi_0_6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LPrjN3FtJLDNB0vwTtrCITK8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-05 19:36
Houten handvat is prima te lijmen
Beetje oppoetsen en controleren of de zool nog vlak is, bijtel slijpen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
Houten handvaten en beitels zijn gewoon nieuw te koop voor die dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

FRANQ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:19:
@Baytep
Op zich denk ik dat thuis zonder speciaal gereedschap je het best een HSS gatenzaag kan gebruiken en een goede boormachine.

https://www.ecotools.nl/g...i-metaal-gatenzaag-127-mm
(Vergeet de centerdoorn niet)
https://www.ecotools.nl/adapter-hex-10-mm-32-200-mm-type-b

Of je door 2mm of 5mm heen boort maakt geen zak uit. Het duurt alleen 2,5 keer zo lang.

Wil je dat het zagen beter gaat en dat je zaag langer mee gaat dan moet je snijolie gebruiken.
Eigenlijk sowieso een aanrader bij boren/verspanen in staal.
https://www.ecotools.nl/t...e-boor-en-snijolie-400-ml

Je zou voor de zekerheid 2 zagen kunnen kopen.

Niet een te hoog toerental aanhouden, laag toerental is beter. Bij zo'n grote diameter is er behoorlijk warmteontwikkeling, dus een laag toerental voorkomt dat de zaag verbrand.
mmm ik heb mijn twijfels of dit gaat werken. Je hebt echt een behoorlijk koppel nodig om te zagen, wat een erg zware belasting is voor een boormachine. En twee,je zal echt loodrecht moeten boren, anders hapt de zaag. En drie, toerental zal een uitdaging worden. Voor staal snij je met zon 24m/min en kom je voor Ø127 op 60 toeren uit

Heb geen goede ervaringen met die dunne hss dingen, zelfs in hout heb ik al moeite. plus je geeft 30-40 euro uit aan een zaag die je misschien nooit meer gaat gebruiken.

ik denk dat de decoupeerzaag een betere oplossing is, zaagt niet mooier, maar zal er minder problemen hebben met daadwerkelijk creëren van het gat.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
mrc4nl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:26:
[...]

mmm ik heb mijn twijfels of dit gaat werken. Je hebt echt een behoorlijk koppel nodig om te zagen, wat een erg zware belasting is voor een boormachine. En twee,je zal echt loodrecht moeten boren, anders hapt de zaag. En drie, toerental zal een uitdaging worden. Voor staal snij je met zon 24m/min en kom je voor Ø127 op 60 toeren uit
Eens, met goede onderbouwing!
Heb geen goede ervaringen met die dunne hss dingen, zelfs in hout heb ik al moeite. plus je geeft 30-40 euro uit aan een zaag die je misschien nooit meer gaat gebruiken.
Dat is altijd goedkoper dan de ander opties, dus dat zou wat mij betreft geen argument zijn.
ik denk dat de decoupeerzaag een betere oplossing is, zaagt niet mooier, maar zal er minder problemen hebben met daadwerkelijk creëren van het gat.
Dit gaat echt nooit werken, op basis van je eigen onderbouwing. Je gaat niet langzaam genoeg kunnen zagen.

@Baytep 5mm dik staal zagen met een decoupeerzaag, dan ben je ook zo € 100,- aan zaagjes kwijt, die je nooit meer kan gebruiken. Maar mocht je het willen proberen zou ik eerst zoveel mogelik gaten boren, en dan van gat naar gat zagen.

Op scheepswerven e.d. toepassingen word dikwandig staal met een laser of water op maat gesneden (inclusief alle gaten) voordat het gemonteerd wordt. Gaten die achteraf aangebracht moeten worden gaan met een snijbrander. Dat lijkt mij dan ook verreweg de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
mrc4nl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Je hebt inderdaad wel een vrij sterke boormachine nodig.
Gemiddelde accuboor trekt het inderdaad niet.

Ik heb met gaten tot 80 in staal wel ervaringen met mijn boormachine, dat gaat prima.
Gaten voor 125 mm spiro heb ik alleen nog maar in hout gezaagd.

Die gatzagen van ecotools houden het prima in staal, ze zijn er ook voor gemaakt integenstelling tot de gamma gatenzagen.

Met de decouperzaag zijn beschermingsmiddelen wel een must.
MINIMAAL een veiligheidsbril. Er komen gloeiend hete splinters vanaf.
(eigenlijk sowieso als je staal verwerkt)

Zelf verwacht ik dat je in hoog tempo door decoupeerzaagbladen heen gaat.

Misschien is slijpen dan een beter idee.

@Baytep
Wat voor iets is het eigenlijk waar je doorheen moet?
Ben wel benieuwd. Heb je een fototje?

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 19-06-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Zoiets kan je eigenlijk alleen voor elkaar krijgen met een magneet boormachine met een kerngatboor. Alleen 5mm is dan eigenlijk aan de dunne kant, en een magneet boormachine voor een 125mm boor is ook wel echt groot en zwaar.

Of een plasmasnijder / snijbrander.
Rest is meer kutten dan cutten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
thijsco19 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:01:
Zoiets kan je eigenlijk alleen voor elkaar krijgen met een magneet boormachine met een kerngatboor. Alleen 5mm is dan eigenlijk aan de dunne kant, en een magneet boormachine voor een 125mm boor is ook wel echt groot en zwaar.

Of een plasmasnijder / snijbrander.
Rest is meer kutten dan cutten.
Magneetboor had ik ook op lopen zoeken, maar kon ze niet zo groot vinden in de verhuur.
Nu heb ik er maar 5 minuten naar gezocht, dus misschien is het er wel.

Plasmasnijder is inderdaad ook een goede optie, ligt een klein beetje aan waarin het gat moet komen.
Als het in een woonkamer is zou ik niet zo snel gaan plasmasnijden bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 19-06-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hij gaat 3 gaten zagen, niet productiewerk draaien. Dus met wat beleid kan je best ver komen.

Een beetje afhankelijk van de gewenste afwerking (is het zichtwerk, of functioneel?) kan je prima een goede gatenzaag daarvoor kopen. Die kost afhankelijk van het merk tussen de 50 en 320 euro:

Voorbeeldjes van 2 uitersten:
https://www.bmtechniek.nl...ag-%C3%98-125-mm-compleet
https://www.ecotools.nl/b...tenzaag-industrial-127-mm

Bij ecotools zie ik geen 125mm, alleen 127 (waarschijnlijk met het idee dat je een doorvoer wilt maken voor iets van 125mm en je dus een iets ruimer gat wilt).

Ik zou het wel aandurven. Het kost ff wat tijd en moeite, maar je komt er echt wel doorheen.

Als het lelijk mag worden en smeltend metaal is geen probleem, dan plasmasnijden. Lijkt me nog leuker om te doen ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Door 5mm staal heen wel zorgen voor boor/snijolie, anders gaat een gewone gatenzaag het geen 3 gaten uithouden.

Als de situatie het toelaat zou ik overigens voor plasma gaan. Heb ik zelf niet, wel een snijbrander, en die zet ik dan ook in voor dat soort klussen.

[ Voor 40% gewijzigd door _ferry_ op 19-06-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16

dragonhaertt

@_'.'

Met veel geduld (rustig zagen) en snijolie kan je prima staal zagen met een decoupeerzaag.
Een gatenzaag kan natuurlijk ook, maar daar heb je flik veel koppel (en een sterke pols) voor nodig bij zulke grote gaten.

Voor een paar gaten zou ik gewoon de decoupeerzaag pakken en wat snijolie, en dan rustig aan proberen hoe dat gaat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Bedankt allemaal.

Het is een stalen scheepswand waar ik wat pijp op wil lassen (aan de binnenkant) zodat er ventilatie op kan

125 mm gatenzaag is een aanslag op mijn boormachientje en op m'n polsen waar ik niet zoveel zin in heb.
Dat zou misschien werken met een kolom, of anderzins gefixeerd waarbij het werkstuk mooi vlak is.

Ik ga met de decoupeer aan de slag, en zie wel tot hoelang ik het leuk vind.
"Plasma" heeft op mij ongeveer dezelfde uitwerking als "turbo", dus ik kan wel eens snel overstag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:13

Tjark

DON'T PANIC

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Baytep schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:56:

125 mm gatenzaag is een aanslag op mijn boormachientje en op m'n polsen waar ik niet zoveel zin in heb.
Dat zou misschien werken met een kolom, of anderzins gefixeerd waarbij het werkstuk mooi vlak is.
gatenzagen in een accutol nooit op de boorstand zetten maar op de schroefstand zodat de slipkoppeling je polsen beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16

dragonhaertt

@_'.'

Dat is wel een 45mm gat, niet 125mm.
Dat is bijna 3x zo klein. Dan heb je ook 3x zo veel torque nodig (en 3x zo veel tijd).

In de video doet hij er al 8 minuten over, dat is dus al meer dan 20 minuten per gat met een gatzaag. Een gatzaag verwijderd best veel materiaal, ik denk dat een decoupeerzaag dan toch makkelijker is.
Daarnaast denk ik dat zelfs de hoogste slip-koppeling stand bij de meeste boren niet voldoende zal zijn om een gatzaag van dat formaat te laten draaien in staal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:43
Ik heb mijn oude Dewalt flipover verkocht en ben dus in de markt voor een nieuwe zaagtafel. Alleen twijfel ik tussen een Dewakt DWE7492 en een gebruikte Elektra Beckum PK250/255/300

De reden dat ik twijfel is omdat ik graag zou willen weten hoe de Elektra Beckum zaagtafels zijn, hoe goed is de afzuiging, hoe parallel is de fence, en hoe is het gebruiksgemak tov de DWE7492. Heeft er iemand ervaring met deze machines?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-05 12:41
Om de theorie maar eens in de praktijk toe te passen;
Ik heb net een hoekje van enkele centimeters uit een 4mm dikke stalen buis gezaagd met een decoupeerzaag.
Zaag in de laagste stand, zaagblad van de Action. Met weinig druk en boor/snijolie ging ik er eigenlijk prima maar traag doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48

MLLL

Palm Treo 650

huppelepups schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:56:
Ik heb mijn oude Dewalt flipover verkocht en ben dus in de markt voor een nieuwe zaagtafel. Alleen twijfel ik tussen een Dewakt DWE7492 en een gebruikte Elektra Beckum PK250/255/300

De reden dat ik twijfel is omdat ik graag zou willen weten hoe de Elektra Beckum zaagtafels zijn, hoe goed is de afzuiging, hoe parallel is de fence, en hoe is het gebruiksgemak tov de DWE7492. Heeft er iemand ervaring met deze machines?
Als ik het zo snel zie weegt die Elektra Bekkum 250 al 68 kilo!

Als je die zaag vaak ergens mee naar toe neemt is de DeWalt een nobrainer, ik heb de iets lichtere versie en die is zeer goed tilbaar, zeker als je hem ook nog van zijn onderstel afklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Baytep schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:56:
Bedankt allemaal.

Het is een stalen scheepswand waar ik wat pijp op wil lassen (aan de binnenkant) zodat er ventilatie op kan

Ik ga met de decoupeer aan de slag, en zie wel tot hoelang ik het leuk vind.
"Plasma" heeft op mij ongeveer dezelfde uitwerking als "turbo", dus ik kan wel eens snel overstag gaan.
Met geduld kom je verder ik wil ook altijd te snel net een 10cm gat in baksteen proberen te maken wat een feest maar het gaat alleen heel heel rustig. Zelfde geld voor metaal rustig aan kom je er wel. Plus een goede gaten zaag kost niet zo heel veel maar maakt wel een heel heel mooi gat. Je kan altijd beginnen met de gaten zaag en dan als nog met de decopeer maar dat. scheel wel een hoop lus je heb je perfecte zaag start.

Je voordeel is dat het maar 5mm is (best veel maar dat kan je nog redelijk uit de pols recht houden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:16
@Baytep Een plasmasnijder is hier wel een hele mooie tool voor om het makkelijk en redelijk mooi te doen. Ik heb zelf een parkside zonder compressor (en dus een gewone compressor erbij) en die zou daar met gemak doorheen komen. Dan is het een half uurtje werk al met al. Knabbelschaar kun je vergeten bij die dikte. Haakse slijper zou ook kunnen, maar 125mm is wat klein om makkelijk te doen. Decoupeerzaag kost veel tijd verwacht ik.

Een plasmasnijder is heel makkelijk te bedienen, zeker als je al kunt lassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
Plasma.

Koop dat ding nou maar gewoon, je gaat die nog veel vaker gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:53
Ik heb 2dehands een DeWalt DW745 gekocht, maar deze kwam helaas zonder spouwmes.

Iemand een idee waar deze te vinden is? Meeste sites zijn uit de US...

Partnummer N030675...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 11:27
MrSenne schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:32:
Ik heb 2dehands een DeWalt DW745 gekocht, maar deze kwam helaas zonder spouwmes.

Iemand een idee waar deze te vinden is? Meeste sites zijn uit de US...

Partnummer N030675...
Al bij Kruis gekeken?

https://www.kruis.nl/onderdelen/search?m=73&q=DW745

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Laatst online: 08:53
Aha, die was ik nog niet tegengekomen. Blijkbaar toch een ander nummer dan ik dacht.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MrSenne schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:59:
[...]

Aha, die was ik nog niet tegengekomen. Blijkbaar toch een ander nummer dan ik dacht.

Bedankt!
Ik kan Kruis van harte aanbevelen. 12 juni een repaeatieonderdeel voor mn Makita afkortzaag besteld, is vandaag geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:51
Ik heb al heel wat pagina's meegelezen, maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening.

De komende paar jaar zou ik graag stap voor stap wat elektrisch gereedschap verzamelen. En dan liefst van hetzelfde accu platform. Op dit moment bezit ik alleen een Parkside Performance schroefboormachine op het Parkside 20V platform en een Bosch groen decoupeerzaag op netstroom.

Mijn wensen voor de komende jaren zijn:
- Kleine schroefboormachine
- Schuurmachine
- Slijptol
- Iets van een zaag
- Wellicht een multitool

Ik zie in het topic veel fans van Bosch blauw en Makita. Gezien mijn in-en-om-het-huis kluswensen, en het feit dat ik niet alles in 1 keer koop en dat ik iets van kwaliteit wil denk ik dat dit beide goede keuzes zijn. Maar welk van de platforms koop je je dan op in op basis van de apparatuur hierboven? Ben benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
CarpeVentum schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:53:
Ik heb al heel wat pagina's meegelezen, maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening.

De komende paar jaar zou ik graag stap voor stap wat elektrisch gereedschap verzamelen. En dan liefst van hetzelfde accu platform. Op dit moment bezit ik alleen een Parkside Performance schroefboormachine op het Parkside 20V platform en een Bosch groen decoupeerzaag op netstroom.

- Schuurmachine
- Slijptol
- Iets van een zaag
- Wellicht een multitool

Ik zie in het topic veel fans van Bosch blauw en Makita. Gezien mijn in-en-om-het-huis kluswensen, en het feit dat ik niet alles in 1 keer koop en dat ik iets van kwaliteit wil denk ik dat dit beide goede keuzes zijn. Maar welk van de platforms koop je je dan op in op basis van de apparatuur hierboven? Ben benieuwd naar jullie mening!
Even ongeacht accu platform:
- Kleine schroefboormachine -> 12V schroefboormachine, is voor meeste schroef en boor bezigheden meer dan voldoende, 18V is qua gewicht en formaat toch een stap extra
- Schuurmachine -> zou ik op netstroom nemen, maar bovenal, zou ik zorgen dat er een bouwstofzuiger is om de schuurmachine aan te hangen
- Slijptol -> let op opties (variabel toerental, dodemans schakelaar of aan / uit schakelaar, softstart als het een 230mm versie moet zijn)
- Iets van een zaag -> kan van alles zijn :P
- Wellicht een multitool

Qua Bosch of Makita kan je je niet echt een bult vallen, Makita heeft groter tuinsegment, als je daar ook apparaten denkt nodig te gaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23

- Schuurmachine
- Slijptol
- Iets van een zaag
- Wellicht een multitool

Waarom al die apparaten op accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 11:04
Raymond schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Ik kan Kruis van harte aanbevelen. 12 juni een repaeatieonderdeel voor mn Makita afkortzaag besteld, is vandaag geleverd.
Dat zegt misschien meer over Makita dan Kruis ;)
(Ja ik heb ook een keer onderdelen nodig gehad voor een DeWalt zaag en dat was geen feest qua vindbaarheid en levering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat zal ongetwijfeld meespelen. Maar iig Bosch en Makita gingen prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:49

- Schuurmachine
- Slijptol
- Iets van een zaag
- Wellicht een multitool

Beide goed, als je meer ook met de tuin doet heeft makita in die hoek ook meer goed spul aan bladblazers, bosmaaiers, kettingzagen.
relatief goedkoop zonder accu.

Bosch stunt vaker met de prijs op Amazon.

kwaliteit van beide is prima en ga je geen buil aan vallen. Op sommige machines is de ene net beter dan de andere maar wordt je van beide niet ongelukkig. Als je het niet allemaal in 1 keer koopt heb je ook nog de kans dat tegen de tojd dat jij aan je aankoop toe bent net de ander de betere machine maakt.
Ik heb verder makita omdat de mensen met wie ik wel eens samen een klsusje
doe dat ook hebbem we we dan niet met laders hoeven slepen. Er zijn ook memsen die dan juist het andere kopen omdat hun klusmaatjes alle accus jatten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN

- Schuurmachine
- Slijptol
- Iets van een zaag
- Wellicht een multitool

mijn mening is simpel makita 18v lxt je kan klein beginnen plus met de kado's krijg je zelf gratis tools. plus je kan ook nog met dezelfde accus in tuin machines doen.

- DTM51 samen met een boor kan je bijna alles omdat je ook kan schuren ) Dus zagen schuren
- ddf484 is perfect kan bijna alles (behalve klopboor/hamer Maar die zou ik altijd apart kopen)
- DBO180Z super schuurmachine en super handig op accu omdat je dan alleen maar de slang van de stofzuiger last heb.
- ik heb zelf de 2x18v beetje overkill (zaag vaker 10cm dikke stenen) maar super goed maar een gewone lxt is helemaal top verder
- DJR186Z super machine kan bijna alles zagen alleen redelijk grof ;) handig voor sloop werk en oh bomen zagen zelfs. 8)7

Bosch is ook prima minder keuze dan makita prijs is relatief hetzelfde. Denk alleen makita net even beter is.

Dit weekend weer een klein klusje gedaan gelijk weer tools nodig gehad :9 erg handig allemaal. Mal gemaakt voor straat werk scheelt weer een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik aan een losse dop 1" (engels/imperial dus) met 1/2" opname kom zonder direct een hele set te hoeven kopen en failliet hoef te gaan? Hoeft geen super-de-luxe extralange krachtdop te zijn, en chinesium is goed genoeg, maar ik kan het niet vinden... (in NL dan, china op zich wel een enkeling, al vind ik de varianten daar ook eigenlijk 'te duur' voor china)

Mijn huidige set gaat tot 15/16", maar ik heb een cassettesleutel (voor een fietscassette) met een 1" zeskant. Wel handig om de momentsleutel er op te kunnen zetten, en het (de)monteert ook makkelijker met een passende dop :X

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aiolos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:29:
Iemand een idee hoe ik aan een losse dop 1" (engels/imperial dus) met 1/2" opname kom zonder direct een hele set te hoeven kopen en failliet hoef te gaan? Hoeft geen super-de-luxe extralange krachtdop te zijn, en chinesium is goed genoeg, maar ik kan het niet vinden... (in NL dan, china op zich wel een enkeling, al vind ik de varianten daar ook eigenlijk 'te duur' voor china)

Mijn huidige set gaat tot 15/16", maar ik heb een cassettesleutel (voor een fietscassette) met een 1" zeskant. Wel handig om de momentsleutel er op te kunnen zetten, en het (de)monteert ook makkelijker met een passende dop :X
https://www.weragereedsch...ijving-4013288120939.html

zoiets?
6.50 lijkt me schappelijk en het is geen chinesium.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 20-06-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:24
Ik heb een berg Robinia palen variërend van 10-15 cm die ik wil doorzagen voor een border. Nou overweeg ik al een tijdje een afkortzaag te kopen voor enkele andere klussen waarvoor ik de Metabo KGS 254 M in gedachte heb en vroeg me af of ik de palen hier tussen krijg. De zaag snede gaat tot maximaal 9 cm maar wellicht kan ik het vanaf twee kanten inzagen, iemand hier een advies over?

Alternatief is wellicht een kettingzaag huren voor deze klus, of wellicht heeft iemand nog een andere suggestie. Met de hand doe ik liever niet, het worden iets van 60 zaagsnedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Laatst online: 21:04
J-M-T schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:15:
Ik heb een berg Robinia palen variërend van 10-15 cm die ik wil doorzagen voor een border. Nou overweeg ik al een tijdje een afkortzaag te kopen voor enkele andere klussen waarvoor ik de Metabo KGS 254 M in gedachte heb en vroeg me af of ik de palen hier tussen krijg. De zaag snede gaat tot maximaal 9 cm maar wellicht kan ik het vanaf twee kanten inzagen, iemand hier een advies over?

Alternatief is wellicht een kettingzaag huren voor deze klus, of wellicht heeft iemand nog een andere suggestie. Met de hand doe ik liever niet, het worden iets van 60 zaagsnedes.
Dit is eigenlijk een ideale klus voor een lintzaag. Maar om die er no speciaal voor aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:54:
[...]

https://www.weragereedsch...ijving-4013288120939.html

zoiets?
6.50 lijkt me schappelijk en het is geen chinesium.
Dat is heel schappelijk inderdaad, die heb ik over het hoofd gezien, waarschijnlijk misleid door een dure set.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20

inhico

pw

Je hebt ongeveer 16-17cm ruimte onder het zaagblad, dus zou het moeten lukken om elke paal met twee snedes door te zagen. Lijkt mij ook het meest praktisch, zeker als je toch al van plan was een afkortzaag te kopen.
Alternatief is een grotere afkortzaag; maar kost ook meer en neemt meer ruimte in.
Een kettingzaag (hoeft overigens niet veel te kosten) vind ik niet zo geschikt voor nauwkeurig (recht en qua maatvoering) werken, zeker niet ongeoefend. Er bestaat ook iets als https://www.bosch-diy.com...pen/zagen/nanoblade-zagen. Mogelijk kun je daar nauwkeuriger mee werken (geen ervaring mee), maar ook hier 2 keer zagen.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 19:19

valluik

Probeert ook maar wat

Een reciprozaag en dan met enig beleid gehanteerd?

Overigens, let er met de afkortzaag op dat je die palen heel goed vastklemt (met een klem) voor je zaagt. Probeer zulke ronde dingen nooit met je hand op zijn plek te houden. Die paal gaat 99% zeker op zijn plek rollen door het contact met het zaagblad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je die palen in de lengte gaat zagen, zorg idd voor een goede klem (echt doen, je vingers zijn fijn om te bewaren) en zet een schulpblad op je zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aiolos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:09:
Dat is heel schappelijk inderdaad, die heb ik over het hoofd gezien, waarschijnlijk misleid door een dure set.
Voor de meeste grote merken voor doppen en sleutels (Stahlwille, Gedore, Hazet) kun je losse doppen prima krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 14:35

Ik neem aan dat je de palen gewoon wil afkorten?
Dan kan je gewoon van twee kanten zagen met een afkortzaag, in de lengte zagen met een afkortzaag lijkt me niet verstandig.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Nu online

Ik kreeg geen 12cm (of groter) onder een KGS 254 M, 10cm gaat wel.
inhico schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Je hebt ongeveer 16-17cm ruimte onder het zaagblad, dus zou het moeten lukken om elke paal met twee snedes door te zagen. Lijkt mij ook het meest praktisch, zeker als je toch al van plan was een afkortzaag te kopen.
Alternatief is een grotere afkortzaag; maar kost ook meer en neemt meer ruimte in.
Een kettingzaag (hoeft overigens niet veel te kosten) vind ik niet zo geschikt voor nauwkeurig (recht en qua maatvoering) werken, zeker niet ongeoefend. Er bestaat ook iets als https://www.bosch-diy.com...pen/zagen/nanoblade-zagen. Mogelijk kun je daar nauwkeuriger mee werken (geen ervaring mee), maar ook hier 2 keer zagen.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Het grootste probleem is de beschermkap die niet meer open gaat.

Ik heb de 12cm palen uiteindelijk met een invalzaag en reciprozaag gedaan. Eerst aan alle kanten inzagen met de invalzaag, en het middenstukje met de recipro. Daarna nog even met korrel 40 op de excenter de boel vlak gemaakt.

[ Voor 43% gewijzigd door Nivado op 21-06-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
Fijn advies mbt de Robinia palen! Het gaat inderdaad om het inkorten om van elke 160cm paal drie delen van ongeveer 50-60 cm te maken. Twee keer zagen of eventueel nog een stukje met een recipro zaag is prima maar ik was dus inderdaad bang dat deze dan niet onder de 254 zou passen. Ik lees daar nu even twee conflicterende berichten over.

Goede tips mbt tot vastzetten, die neem ik mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:05
Ik wil graag mijn basis-assortiment schroeven (nog) eens aanvullen met een grotere bestelling bij Ecotools oid.

Vorige keer had ik dit gedaan zonder heel veel research, beetje op gevoel, en had ik veel schroeven met een erg kleine diameter besteld. Beetje op miskeken zeg maar.

Heeft er iemand misschien een leuk overzicht van de meest gangbare maten?
Ik bedoel, bijvoorbeeld;

- Schroeven van 30mm zijn handig omdat je 2 stukken plaatmateriaal van 18mm kan verbinden zonder er doorheen te komen

- Zelfde met schroeven van 20mm voor plaatmateriaal van 12mm

- Schroeven van 4,5 x 40mm zijn mijn inziens ideaal in combinatie met kleine pluggen van Fischer

Ook dezelfde vraag voor bouten. Ik probeer een beetje een basis assortiment aan te leggen van inbus bouten en bijhorende rondellen en moeren. Ook daar niet gemakkelijk. Voordeel is wel dat je een bout kan inkorten natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

J-M-T schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:13:
Fijn advies mbt de Robinia palen! Het gaat inderdaad om het inkorten om van elke 160cm paal drie delen van ongeveer 50-60 cm te maken. Twee keer zagen of eventueel nog een stukje met een recipro zaag is prima maar ik was dus inderdaad bang dat deze dan niet onder de 254 zou passen. Ik lees daar nu even twee conflicterende berichten over.

Het was natuurlijk mijn bedoeling te helpen, niet om verwarring te stichten...
Dus, n.a.v. de reactie van @Nivado ben ik even gaan kijken bij mijn machine (is al wel zo'n 10 jaar oud, dus mogelijk niet helemaal hetzelfde). De ruimte onder het zaagblad is maximaal 16cm. Ik heb het even getest met een stuk hout van 14cm hoog en dat gaat goed. Moet inderdaad wel even de beschermkap handmatig omhoog schuiven. (omhoog schuiven, zaagblad dicht boven het hout brengen, kap weer loslaten. Dus tijdens het zagen zelf geen hand aan de beschermkap). mogelijk niet arbo-proof
Als het ronde palen zijn, lijkt het me dat de kap niet in de weg zal zitten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
@Breezz Heb net vorige maand een aantal doosjes spaanplaatschroeven besteld bij EcoTools.
Het merk schroeven wat je krijgt is 'Derfix'. Prima spul. Het spreekt voor zich dat je torx besteld, kruiskop is ouderwets :P Ik heb 4,0x50, 4,0x60 en 4,5x80 schroeven besteld.

4,0x40 / 4,5x40 is een prima maat qua lengte, maar daar had ik nog zat van (bij Hornbach gekocht destijds).
Heb je geen Bauhaus/Hornbach in de buurt? Die verkopen schroeven/bouten/moeren per stuk, dan kun je van het spul wat je handig lijkt gewoon een handvol kopen i.p.v. dat je straks een doos van 200st. M6 boutjes hebt en voor je project M8 net beter zou uitkomen :P

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
inhico schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Het was natuurlijk mijn bedoeling te helpen, niet om verwarring te stichten...
Dus, n.a.v. de reactie van @Nivado ben ik even gaan kijken bij mijn machine (is al wel zo'n 10 jaar oud, dus mogelijk niet helemaal hetzelfde). De ruimte onder het zaagblad is maximaal 16cm. Ik heb het even getest met een stuk hout van 14cm hoog en dat gaat goed. Moet inderdaad wel even de beschermkap handmatig omhoog schuiven. (omhoog schuiven, zaagblad dicht boven het hout brengen, kap weer loslaten. Dus tijdens het zagen zelf geen hand aan de beschermkap). mogelijk niet arbo-proof
Als het ronde palen zijn, lijkt het me dat de kap niet in de weg zal zitten.
Dank voor het proberen hoor! Is dat dan ook diezelfde Hemubo Metabo 254 of een andere machine met gelijk blad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

J-M-T schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:20:
[...]
Dank voor het proberen hoor! Is dat dan ook diezelfde Hemubo 254 of een andere machine met gelijk blad?
ehm, Hemubo 254 zegt mij niets... Ik heb wat dit betreft alleen ervaring met de Metabo. Ik denk dat hoe het precies werkt, machine-specifiek is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
inhico schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:38:
[...]

ehm, Hemubo 254 zegt mij niets... Ik heb wat dit betreft alleen ervaring met de Metabo. Ik denk dat hoe het precies werkt, machine-specifiek is.
Het ging inderdaad over de Metabo, daar ging ik even in de fout met een eerdere zoekopdracht voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:21:
[...]

Voor de meeste grote merken voor doppen en sleutels (Stahlwille, Gedore, Hazet) kun je losse doppen prima krijgen.
Ja, maar de Engelse maten in NL is natuurlijk iets minder gangbaar (en zoeken op 1” maakt het ook niet makkelijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aiolos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
Ja, maar de Engelse maten in NL is natuurlijk iets minder gangbaar (en zoeken op 1” maakt het ook niet makkelijker)
Klopt, maar ik dacht te lezen dat je vooral sets vond, en als je weet dat bepaalde fabrikanten ook enkele doppen verkopen, kun je per fabrikant eens de code daarvan opzoeken, en daarmee gerichter zoeken.

Bv.
- De door @jadjong genoemde Stahlwille 50A-1
- Gedore D 19 1AF
- Hazet 900AZ-1

Opmerkelijk genoeg allemaal twaalfkant doppen, weet niet of dat een nieuwe standaard is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok bij afkorten, negeer de schulpbladopmerking. Rondom inzagen met je afkortzaag en evt afmaken met een handzaag. Je hebt de bulk dan al machinaal gedaan. Recipro wordt er niet fraaier op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-05 12:41

254 open, 254 naar beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kf79512n5M6YkN_ZmlRxbFANUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBhkEAQjo5oTNvjsuuAOsUNe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwMDX_amVHwnGUAkZO1RhYl4wGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N639mSvCAMb74m2yHzDmiRpE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
Heel erg bedankt! Zal de palen nog eens goed opmeten of ik hiermee weg kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Iemand hier bekend (en tevreden) met een compacte doch redelijk compelte ratel set, die zowel een bitratel als een ratelschroevendraaier bevat? Is bedoeld voor simpel huis- tuin- en keuken gebruik, niet voor b.v. automotive toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baha
  • Laatst online: 15:05
JWolken schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:28:
Iemand hier bekend (en tevreden) met een compacte doch redelijk compelte ratel set, die zowel een bitratel als een ratelschroevendraaier bevat? Is bedoeld voor simpel huis- tuin- en keuken gebruik, niet voor b.v. automotive toepassingen.
Ik kan de Wera Toolcheck Plus warm aanbevelen. Heel compact, bevat alle courante bits + heel wat 1/4" doppen, bitrateltje is heel compact om dingen in lastige plaatsen te bereiken.

Dan nog wel een losse ratelschroevendraaier nodig, het meegeleverde handvatje ratelt niet, en is nogal aan de kleine kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjosh
  • Laatst online: 22-05 10:30
Je zou ook nog dit setje kunnen overwegen van Wera ( heb hem zelf ook :9 )
https://www.weragereedsch...0-sa-6-4013288174000.html

Die ratel kan je als ratel schroevendraaier, of als ratel gebruiken, lange bits zijn ook verdacht handig, en nog wat van die verlengstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zjosh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:39:
Je zou ook nog dit setje kunnen overwegen van Wera ( heb hem zelf ook :9 )
https://www.weragereedsch...0-sa-6-4013288174000.html

Die ratel kan je als ratel schroevendraaier, of als ratel gebruiken, lange bits zijn ook verdacht handig, en nog wat van die verlengstukken.
Voor die prijs kan je ongeveer de Wera toolcheck + PB Swiss 6510-R30 kopen, lijkt me wat fijner werken, zeker de bitrratelschroevendraaier. De Zyklop is wel mooi, maar de kop is erg dik, en het geheel is erg lang. Die dikke kop gaat bij sommige schroeven geheid in de weg zitten. Lange bits zijn wel handig, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
ik heb zo een setje van de lidl best prima voor iets wat ik extreem weinig gebruik maar goed heb ook weinig metalen dingen enzo.
https://www.lidl.nl/h/ger...ensets&productsOnly=false
ik heb de kleinste set maar voor af en toe is lidl spul best prima

Powertool haal ik liever ergens anders maar sleutels etc iets wat ik, zelfde gebruik daar is lidl goed in. Bahco gebruik ik meestal en heb nog een set van dytona ofzo voor de boot die heeft allemaal rare engelse maten en daar is een sleutel wel beter omdat het allemaal niet handig zit waar een bahco te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
MeZZiN schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:19:
[...]

ik heb zo een setje van de lidl best prima voor iets wat ik extreem weinig gebruik maar goed heb ook weinig metalen dingen enzo.
https://www.lidl.nl/h/ger...ensets&productsOnly=false
ik heb de kleinste set maar voor af en toe is lidl spul best prima

Powertool haal ik liever ergens anders maar sleutels etc iets wat ik, zelfde gebruik daar is lidl goed in. Bahco gebruik ik meestal en heb nog een set van dytona ofzo voor de boot die heeft allemaal rare engelse maten en daar is een sleutel wel beter omdat het allemaal niet handig zit waar een bahco te groot is.
Bedankt voor de tip! Lidl spul is gezien de frequentie dat ik het nodig heb waarschijnlijk wel het beste waar voor mijn geld inderdaad. Helaas geen ratelschroevendraaier, maar vind het volgende setje wel interessant: Parkside dopsleutelset. Ziet er in elk geval (over)compleet uit voor waar ik het voor gebruik!

Bonusvraag voor de experts hier: Daar zitten E-profiel doppen tussen. Wanneer / waarvoor worden die gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JWolken schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Bonusvraag voor de experts hier: Daar zitten E-profiel doppen tussen. Wanneer / waarvoor worden die gebruikt?
blijkbaar e-torx oftewel external torx
iets wat ik in ieder geval nooit tegenkom
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/images.factoryoemparts.com/media-pics/11517868-gm-bolts-pack-of-5-torx-e10-head-w-locktite-m8-x-125-x-25mm-new-black-11517868-2.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:31
Leipo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:56:
[...]

blijkbaar e-torx oftewel external torx
iets wat ik in ieder geval nooit tegenkom
[Afbeelding]
In de automotive kom je ze nog wel eens tegen op motorblokken :)

K to the KillaZ

Pagina: 1 ... 157 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).