Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:30

JT

VETAK y0

Breezz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:13:
Ik wil graag mijn basis-assortiment schroeven (nog) eens aanvullen met een grotere bestelling bij Ecotools oid.

Vorige keer had ik dit gedaan zonder heel veel research, beetje op gevoel, en had ik veel schroeven met een erg kleine diameter besteld. Beetje op miskeken zeg maar.

Heeft er iemand misschien een leuk overzicht van de meest gangbare maten?
Ik bedoel, bijvoorbeeld;

- Schroeven van 30mm zijn handig omdat je 2 stukken plaatmateriaal van 18mm kan verbinden zonder er doorheen te komen

- Zelfde met schroeven van 20mm voor plaatmateriaal van 12mm

- Schroeven van 4,5 x 40mm zijn mijn inziens ideaal in combinatie met kleine pluggen van Fischer

Ook dezelfde vraag voor bouten. Ik probeer een beetje een basis assortiment aan te leggen van inbus bouten en bijhorende rondellen en moeren. Ook daar niet gemakkelijk. Voordeel is wel dat je een bout kan inkorten natuurlijk.
Ik heb een paar jaar geleden het een beetje onderzocht en kwam een test tegen waarin de schroeven van Hornbach (Dresselhaus dacht ik?) er goed uitkwamen met een geode prijs. Ik heb niet alles wat ik nu ga opnoemen maar als ik nu opnieuw zou moeten kopen dan de volgende lengtes in 3 en 4 millimeter:
- 16
- 25
- 30
- 40
- 50

Eventueel de 25 achterwege laten. En uiteraard alles lekker in Torx ;) No way dat ik ooit nog pozidriv of kruiskop koop.

Verder zijn de RVS-schroeven prima op zich, maar ik zou nu toch kiezen voor de gecoate schroeven van Dynaplus. Daar haal ik binnenkort denk ik mijn eerste doosje van. Schijnen schade aan de coating redelijk zelf te repareren en ze hebben het voordeel dat ze niet afbreken bij teveel kracht. Bij erin schroeven is dat met RVS nog tot daaraan toe, dan doe je voorzichting. Maar als ze er ooit nog eens uit moeten dan weet je niet hoe vast het zit en afgebroken = onmogelijk om eruit te halen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 21:18
Ik wil graag mijn basis-assortiment schroeven (nog) eens aanvullen met een grotere bestelling bij Ecotools oid.

Vorige keer had ik dit gedaan zonder heel veel research, beetje op gevoel, en had ik veel schroeven met een erg kleine diameter besteld. Beetje op miskeken zeg maar.

Heeft er iemand misschien een leuk overzicht van de meest gangbare maten?
Ik bedoel, bijvoorbeeld;

- Schroeven van 30mm zijn handig omdat je 2 stukken plaatmateriaal van 18mm kan verbinden zonder er doorheen te komen

- Zelfde met schroeven van 20mm voor plaatmateriaal van 12mm

- Schroeven van 4,5 x 40mm zijn mijn inziens ideaal in combinatie met kleine pluggen van Fischer

Ook dezelfde vraag voor bouten. Ik probeer een beetje een basis assortiment aan te leggen van inbus bouten en bijhorende rondellen en moeren. Ook daar niet gemakkelijk. Voordeel is wel dat je een bout kan inkorten natuurlijk.
Ik heb deze aanvulling een tijd geleden gedaan. maar ben voor Woodies gegaan. ik heb zo'n beetje alle maten tot 5cm lengte besteld. zeker de kortere kosten niet de wereld.
kwaliteit is voor mij tot nu toe goed geweest. Ik merk wel dat ik bij de laatste projectjes ook wel wat langere had kunnen gebruiken. dus ik ga dit binnenkort weer doen.
Uiteindelijk zie je toch aan de voorraad welke sneller op gaan, hier kun je dan altijd wat van bij bestellen.

oh ja en webshops vergelijken helpt. Voor mij was BNV tools de goedkoopste destijds
https://www.bnvtools.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

JT schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden het een beetje onderzocht en kwam een test tegen waarin de schroeven van Hornbach (Dresselhaus dacht ik?) er goed uitkwamen met een geode prijs. Ik heb niet alles wat ik nu ga opnoemen maar als ik nu opnieuw zou moeten kopen dan de volgende lengtes in 3 en 4 millimeter:
- 16
- 25
- 30
- 40
- 50

Eventueel de 25 achterwege laten. En uiteraard alles lekker in Torx ;) No way dat ik ooit nog pozidriv of kruiskop koop.

Verder zijn de RVS-schroeven prima op zich, maar ik zou nu toch kiezen voor de gecoate schroeven van Dynaplus. Daar haal ik binnenkort denk ik mijn eerste doosje van. Schijnen schade aan de coating redelijk zelf te repareren en ze hebben het voordeel dat ze niet afbreken bij teveel kracht. Bij erin schroeven is dat met RVS nog tot daaraan toe, dan doe je voorzichting. Maar als ze er ooit nog eens uit moeten dan weet je niet hoe vast het zit en afgebroken = onmogelijk om eruit te halen.
Ik heb ook dresselhaus torx schroeven, in de volgende maten:

3x12
3x16
3x20
3x30
3x45

4.5x12
4.5x25
4.5x35
4.5x50
4.5x70

6x40
6x70
6x100

Deze selectie heb ik gemaakt om verschillende lengtes te hebben en een mooie selectie van diktes. Ze passen ook goed in de assortiment dozen die ik gebruik. Ook sluiten deze maten goed aan bij de Hornbach TOX Multifunctionele TRI pluggen.
Voor mij dus een perfecte selectie.

éénmalig een flinke investering maar heeeel handig als je niet telkens heen en weer hoeft naar de bouwmarkt voor die ene maat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Let wel op: technisch gezien mag/kan je 4,5mm schroeven niet gebruiken in 5x25 pluggen (zoals de hier populaire Fisher DuoPowers > Technische gegevens). Weet niet hoe 't bij jullie zit, maar ik gebruik meer 5mm pluggen dan 6mm. Dus toch iets om op te letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
JWolken schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Bedankt voor de tip! Lidl spul is gezien de frequentie dat ik het nodig heb waarschijnlijk wel het beste waar voor mijn geld inderdaad. Helaas geen ratelschroevendraaier, maar vind het volgende setje wel interessant: Parkside dopsleutelset. Ziet er in elk geval (over)compleet uit voor waar ik het voor gebruik!

Bonusvraag voor de experts hier: Daar zitten E-profiel doppen tussen. Wanneer / waarvoor worden die gebruikt?
Lijkt me een keurig setje om bijna alles los / vast te maken :) en natuurlijk heeft het niet qualiteit maar prima voor een paar keer per jaar als je een ding tegen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sweetdude schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb deze aanvulling een tijd geleden gedaan. maar ben voor Woodies gegaan. ik heb zo'n beetje alle maten tot 5cm lengte besteld. zeker de kortere kosten niet de wereld.
kwaliteit is voor mij tot nu toe goed geweest. Ik merk wel dat ik bij de laatste projectjes ook wel wat langere had kunnen gebruiken. dus ik ga dit binnenkort weer doen.
Uiteindelijk zie je toch aan de voorraad welke sneller op gaan, hier kun je dan altijd wat van bij bestellen.

oh ja en webshops vergelijken helpt. Voor mij was BNV tools de goedkoopste destijds
https://www.bnvtools.nl/
Ik had best wat woodies en ben nu bij spax uitgekomen. Spax 'bijt' wat lekkerder en heeft een minder blauwe gloed.

Veel T15 in 3mm, van 12 tm 40mm. Daarnaast T20 in 4mm. Van 20mm tot 100 redelijk groot deel van het assortiment (ergens schakel ik over op 5mm).
Daarnaast nog wat brutere houtdraadbouten enzo en wat spul in RVS.

Dresselhaus heb ik in RVS gehad bij een klus van een maatje, geen idee waarom hij RVS kocht voor binnen. Lekker goedkoop want huismerk ofzo. Daar merk je echt wel verschil met Spax RVS. Gezien de vrij beperkte hoeveelheid schroeven die ik erdoorheen jekker en de kosten van de rest van mijn gereedschap vind ik het wel prima om iets meer voor een fijne schroef uit te geven.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 23:55
Hier vooral Würth en Dynaplus en paar doosjes spax.
In het verleden kocht ik vooral Wurth. Goed spul, maar ik kan er nu meer goed aankomen.
Dynaplus bevalt me ook prima, ik kan er goed mee uit de voeten.
Van spax heb ik ook wat doosjes, in mijn gebruik heb ik geen voorkeur voor spax of dynaplus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Boudewijn schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:01:
[...]

Ik had best wat woodies en ben nu bij spax uitgekomen. Spax 'bijt' wat lekkerder en heeft een minder blauwe gloed.

Veel T15 in 3mm, van 12 tm 40mm. Daarnaast T20 in 4mm. Van 20mm tot 100 redelijk groot deel van het assortiment (ergens schakel ik over op 5mm).
Daarnaast nog wat brutere houtdraadbouten enzo en wat spul in RVS.

Dresselhaus heb ik in RVS gehad bij een klus van een maatje, geen idee waarom hij RVS kocht voor binnen. Lekker goedkoop want huismerk ofzo. Daar merk je echt wel verschil met Spax RVS. Gezien de vrij beperkte hoeveelheid schroeven die ik erdoorheen jekker en de kosten van de rest van mijn gereedschap vind ik het wel prima om iets meer voor een fijne schroef uit te geven.
Waar merkte je het verschil in? In die test die ik vond kwam Dresselhaus met de gewone schroef goed eruit qua sterkte.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vraag van heel andere orde: ik zoek een lijmpistool (smeltlijm), die de mogelijkheid heeft om tussendoor de patronen te wisselen. Dit ivm verschillende kleuren lijm en een creatieve kleuter.

Steinel en rapid maken veel modellen, maar nergens zie ik vermeld staan dat het mogelijk is om tussendoor te wisselen. Kennen jullie een model waarmee dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
Raymond schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:10:
Vraag van heel andere orde: ik zoek een lijmpistool (smeltlijm), die de mogelijkheid heeft om tussendoor de patronen te wisselen. Dit ivm verschillende kleuren lijm en een creatieve kleuter.

Steinel en rapid maken veel modellen, maar nergens zie ik vermeld staan dat het mogelijk is om tussendoor te wisselen. Kennen jullie een model waarmee dat kan?
Is toch een kwestie van patroon eruit trekken en een andere kleur erin. Beetje door laten lopen om het laatste beetje van kleur 1 eruit te halen en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb de proxxon sleutel en bit set binnen, thanks nog voor de tips!

Uiteraard gaat natuurlijk net vandaag zowel mijn perslucht slang als de bandenpomp kapot.
Iemand nog tips voor goede merken? Bij voorkeur met spiraalslang. Had die van Stanley maar die is binnen een jaar weer kapot dus zoek wel wat duurzamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-07 16:43
Waypoint schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:46:
Ik heb de proxxon sleutel en bit set binnen, thanks nog voor de tips!

Uiteraard gaat natuurlijk net vandaag zowel mijn perslucht slang als de bandenpomp kapot.
Iemand nog tips voor goede merken? Bij voorkeur met spiraalslang. Had die van Stanley maar die is binnen een jaar weer kapot dus zoek wel wat duurzamers.
Spiraalslangen zijn eigenlijk altijd ruk. Een rubberen slang is gewoon stukken beter. Het mooist is op een automatische haspel, maar gewoon een lange slang die je zelf oprolt en ophangt kan ook. De beste bandenpomp is de welbekende Eurodainu/Michelin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Kurma schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Spiraalslangen zijn eigenlijk altijd ruk. Een rubberen slang is gewoon stukken beter. Het mooist is op een automatische haspel, maar gewoon een lange slang die je zelf oprolt en ophangt kan ook. De beste bandenpomp is de welbekende Eurodainu/Michelin.
Waarom is dat ruk ? Ik gebruik hem zowel vast (garage) als mobiel tijdens het klussen (tracker ed). Vandaar dat ik twijfel over de haspel en de spiraal op zich wel beviel maar alleen niet qua materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:36
Wat stoppen jullie in de slagschroevendraaier? Ik zit te kijken naar de lange Wera Impaktor bits. Deze zijn speciaal ontworpen zodat ze wat kracht op kunnen vangen. Er is ook een Impaktor bithouder. Deze is ook speciaal ontworpen om kracht op te vangen.
Wat heeft de bithouder voor toegevoegde waarde tov alleen de lange bits direct in de slagschrovendraaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Voggy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:36:
Wat stoppen jullie in de slagschroevendraaier? Ik zit te kijken naar de lange Wera Impaktor bits. Deze zijn speciaal ontworpen zodat ze wat kracht op kunnen vangen. Er is ook een Impaktor bithouder. Deze is ook speciaal ontworpen om kracht op te vangen.
Wat heeft de bithouder voor toegevoegde waarde tov alleen de lange bits direct in de slagschrovendraaier?
Ik heb laatst wat flinke houtdraadbouten in een paal douglas palen gedraaid, het bitje zit nu muurvast in de bithouder door alle kracht die erop gekomen is. Ben blij dat dit niet in de slagschroevendraaier is gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
met impact bithouders kan je standaard bitjes gebruiken. (ook die meegeleverd zijn in de doosjes van schroeven) ik heb eigenlijk altijd de shockwave van milwaukee en als bonus kan je je bit er mee magnetisch maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Anoniem: 289532 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:56:
[...]

Ik heb laatst wat flinke houtdraadbouten in een paal douglas palen gedraaid, het bitje zit nu muurvast in de bithouder door alle kracht die erop gekomen is. Ben blij dat dit niet in de slagschroevendraaier is gebeurd
even flink kracht op zetten in de andere richting werkt meestal wel, maar het kan dat de bithouder tever vervormd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Waypoint schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Waarom is dat ruk ? Ik gebruik hem zowel vast (garage) als mobiel tijdens het klussen (tracker ed). Vandaar dat ik twijfel over de haspel en de spiraal op zich wel beviel maar alleen niet qua materiaal
Omdat die dingen heel hard zijn en daarom makkelijk beschadigen. En omdat ze altijd in de knoop zitten. En omdat je ze niet netjes op kan bergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-07 09:07
Hier gaan er PB Swiss bitjes in, gewoon de reguliere 50mm versies, ze hebben geen specifieke impakt bits. Zowel Wera als Milwaukee impakt bitjes knappen vrij snel kapot. PB Swiss houden het erg lang uit, laatst na 2 jaar dagelijks misbruik eindelijk een bitje die af is gebroken, kop van de inbus was nog steeds prima in orde. Ze kosten een veelvoud van andere bitjes, maar de levensduur is ongekend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 17:32

80000

mrox

Waypoint schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Mijn ervaring is dat spiraalslangen van pvc inderdaad ruk zijn omdat de slang altijd verstrikt raakt in zijn eigen spiraal. Ze kosten ook niet zoveel, meestal zitten ze ook in zon goedkoop setje.

Ik heb nu een spiraalslang van polyurethaan van duits merk. Kost wel wat meer, maar dat probleem is er dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:32
(jarig!)
twain4me schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:17:
[...]

met impact bithouders kan je standaard bitjes gebruiken. (ook die meegeleverd zijn in de doosjes van schroeven) ik heb eigenlijk altijd de shockwave van milwaukee en als bonus kan je je bit er mee magnetisch maken.
Hier ook alleen maar shockwave in verschillende lengtes.

Wel versie 2 nemen, met de zilveren kop. De zwarte kop moet je meteen weggooien. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 11:16
Ik gebruik al een tijdje de Wiha TY bitjes
De korte zijn 29mm lang en passen daardoor direct in de bit houder van de schroef machine
In combinatie met de 12V Bosch schroef- of slagschroefmachine een superkorte combinatie.
Maar ze zijn er ook in 50mm lengte. Ik gebruik eigenlijk nooit een losse bithouder erbij.

Ik gebruik ze heel intensief, maar in de afgelopen 3 jaar nog geen één gesneuveld.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58

Helemaal met voorgaande reacties eens w.b.t. Dresselhaus van Hornbach. Voor huis-, tuin- en keukengebruik uitstekend. En ja, ook hier zoveel mogelijk Torx. Het is ronduit superieur. Overigens werk ik meestal in hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWBeGGzqLYiLp2qdbIgQZLIOsb0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6bts6EyXOJsgj6xMFoQvuHq.jpg?f=user_large

Grosso modo geldt voor mij hoe langer hoe dikker. Denk dat mijn meest gebruikte schroef 4.0 x 40 is. Heeft misschien ook te maken omdat ik dan met mijn 3 mm houtboor kan voorboren. Maar dat is voor iedereen anders.

Het is inderdaad makkelijk om zaken op voorraad te hebben maar aan langere schroeven, b.v. 80mm stel je vaak toch andere eisen. Omdat je ze in een zwaardere constructie gebruikt bijvoorbeeld. Als je die in je thuisvoorraad wil opnemen, koop er wat los. Ben je in ieder geval gedekt en ik vermoed dat je voor speciale projecten vaak toch uitwijkt naar merken als Dynaplus. Van de kleinere maten, koop ze lekker per doos.

Meeste klusjes doe ik voor anderen. Bijvoorbeeld een houten doosje weer in elkaar zetten door de hoeken vast te schroeven of de bodem opnieuw vast te zetten. In dat geval wil ik de maximale breedte van het hout benutten. Veel van dat soort zaken kun je geen tweede keer meer repareren. Vandaar ook dat ik 3mm in lengtes tot 40 of 50mm heb.

Over tijd verzamel en krijg je nogal wat. Terugvinden is altijd lastig. Kwam een poosje geleden deze handige doosjes bij Big Bazaar tegen. Werkt voor mij prettig omdat ik er een stel in een plastic tas kan gooien en meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_z1WF0AUzUos9_7vXTI544AFSp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pw8guYpgsnHn0OHsYOYJO3l2.jpg?f=user_large

3.0x12 In TX [Wuerth], PZ [Reisaco] en dan ook nog in PH. Beetje overdreven, krijg ik van m'n leven niet op maar vaak als mensen wat overhebben of iemand overlijdt, krijg ik het. Scheelt de volgende weer een tripje naar de bouwmarkt. En de portemonnaie kan ook dichtblijven. Overigens had ik zes zakjes a 200 stuks van de PH en nog eens vijf of zes van de PZ. Nu zit er circa een zakje per doosje. Van de rest bouwen wat vrienden een spijkerbed. Ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxiAfn8wDYPf5ofixWK1vx5n2Ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/95eY9lvPiMUVHG8UKsOcK2SR.jpg?f=user_large

Veel gaat er ook weg. Een van mijn buren heeft een kleinzoon van een jaar of 12 die graag klust. Daar schuif ik het een en ander naar toe. Hou wel op een papiertje bij wat. Langzaam faseer ik ook alle niet-torxschroeven uit. Wil nog wel wat PH en PZ overhouden. Niets is irritanter dan iemand die iets met drie Torx en een kruiskopschroef heeft vastgezet. Plus, soms is de kwaliteit van de Philipsschroeven in mijn assortiment beter dan de Torx maar langzaam gaat alles eruit.

Overigens gooi ik geen merken bij elkaar. Soms is de kwaliteit van een soort schroeven zo slecht - Chinesium bijvoorbeeld - dat ik de hele doos wegkieper. Nee ook niet naar het buurjongetje. Goed werk vereist fatsoenlijke spullen. Als hij dat over een paar als stelregel aanhoud, ben ik dik tevreden.

In de tweede doos zit alles van 5mm en meer. Inhoud geeft mooi aan hoe lastig het is om veelgebruikte maten op voorraad te hebben. Hoe kies je? Vijf x 30 mm schroeven van Dresselhaus zijn bijvoorbeeld de perfecte maat voor die goedkope Ikea krukjes van vijf euro. Die repareer ik op school nogal vaak. Het is maar vijf euro voor een nieuwe? Nou en, ecoschool enzo zeg ik dan tegen de juf. [Nee, niet Ecotools]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/temOCmer_NNIocYTKDnJiThhKvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1bkBUUVeSYway5DDzDEfzJhG.jpg?f=user_large

De Rotadril en Dynaplus had ik nodig voor een bankje dat om een boom heen is getimmerd. Reus staat er 30 jaar en drukt het bankje uit elkaar. Twee jaar geleden zou het schoolplein al onderhanden genomen worden. Laatste stand is over een jaar of twee gaat het dan echt gebeuren. Tot die tijd probeer ik de boel met kunst- en vliegwerk bij elkaar te houden. De boom wint uiteindelijk altijd. Gelukkig wel. Vandaar die schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmKiJfjOZTgzCgAnGcJQaO7vjDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/69wdeBtiwUF8qZl8hIuNuKde.jpg?f=user_large

Kleine dozen heb ik waar mogelijk overgepakt. Krat drie is vnl grote dozen. Gaat helemaal nergens over. Vier verschillende smaken 4x40. Spax, prima schroeven. Heco idem. Net als die van Dresselhaus. Geen idee meer wat het vierde merk was maar die doen het ook. Gelukkig een courante maat dus dat gaat wel op. En natuurlijk de kleinzoon van oma. Heeft ie drie hamers, ziet hij dat er nog een in de grabbelton liggen. 'Mag ik die hebben?' Vertel maar waarom je twee dezelfde hamers nodig hebt, dan is ie voor jou. Wie wil er een bankhamer van 300 gram? Schroeven is een ander verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9gstomnDsNFOc7sIoqyRwlpgCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N9oxNcj1MjQIFWgXjT5TR3c1.jpg?f=user_large

Bij de grotere maten zie je meer Dynaplus. Vind het erg fijne schroeven, kop mooi afgewerkt. Ronde, niet scherpe zijkant is ook een plus. Alleen jammer dat ze zo slordig die stickers plakken. Er is nogal verschil tussen deeldraad en voldraad. Wel fijn als je dat meteen kunt zien. Overigens gebruik ik weinig voldraad dus dat zou ik pas inslaan als een project er om vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hUUtHeUsTWXexHGYBnlMjjRTWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQkQxlSItXhcRmCgQ4SCHRM3.jpg?f=user_large

Bak vier is alleen maar 4.0 en 4.5 millimeter doorsnede. Vier is blijkbaar mijn favoriete maat. De groene stip die je op sommige doosjes ziet, geeft aan dat het RVS schroeven zijn. In een andere bak ligt ook een magneet. Alles wat blijft plakken is niet roestbestendig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDDWjhj3Ll5WwLMUAMLrowrD0TU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lYWTwINaYXWtb3rPiBlu8A8d.jpg?f=user_large

Doos vijf tenslotte zijn alleen maar bolkopschroeven. Meestal denk je bij een schroef aan de veelgebruikte universeel- of spaanplaatschroef die je verzinkt. Wil je een handvat, wielen of een ijzeren plaatje vastzetten in hout, zijn bolkopschroeven prettig. En ik was er zo klaar mee om telkens met een schroevendraaier door het restbakje te roeren op zoek naar die ene bolkopschroef. Vandaar. Ook hier weer veel grijs-oranje doosjes van Dresselhaus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u2NRamGtWgZF9GZCkSxsAo78V4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1GxMLmJaRAKy4qsCGCtIjSnf.jpg?f=user_large

De blauwe doos zijn zelftappende schroeven, een keertje gebruikt om een plankje aan zo'n aluminium plafond te bevestigen zodat ik een lamp kon ophangen. Weer wat geleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF_ILzRcBAVa80aVzKNOaf6jGM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JzultLunPBtZ4GV1I2Yvsmto.jpg?f=user_large

Moraal van het verhaal, je kunt beter in de bouwmarkt gaan wonen dan de Ikea. Compleet is een illusie. Gewoon wat courante maten in ca 3 en 4 mm doorsnede en je komt een heel eind. Maar voor het klusje af is, moet je toch nog een keer naar de bouwmarkt dus maak je niet druk.

Ga lekker naar Hornbach, gooi wat maten in je wagentje en relax. Je komt er binnenkort toch weer. Alles liever dan weer dat leuke kraampje met stoffen op de farmer's market. Ja toch? Gordijnrails hangen al maanden, nou is het jouw beurt schat.

Serieus, ik vind Hornbach schroeven prima. Heel veel maten, groot assortiment en je kunt ze ook per stuk kopen, gewoon het zakje afwegen. En als je alles van een merk hebt, hoef je niet lang na te denken over welke maat het is. 3.0 Mm is TX-10 en vier is 20.

Overigens boor ik bijna altijd voor. Men zegt dat de verbinding dan tot 60 procent sterker is. Persoonlijk gaat het me meer om het eindresultaat. Hoe Dresselhaus schroeven zich houden zonder voorboren weet ik niet. Over de RVS-kwaliteit durf ik ook niks te zeggen. Roestvrij staal is minder sterk dan het metaal waar normale schroeven uit gemaakt worden.

Qua prijs zit je goed met Dresselhaus. Vergis je niet hoeveel schroeven in een project gaan zitten. Kosten lopen snel op. Ooit op school wielen onder taalkasten gemonteerd. Vier wielen is zestien schroeven per kast. Niet alleen heeft de Gamma niet genoeg voorraad voor een ganse school, het is ook nog eens vier of vijf keer duurder uit mijn hoofd.

Weinig ervaring met Praxis en Karwei [ook van Gamma] maar de kwaliteit van het Gamma huismerk vind ik zo slecht dat ik het mijd, tenzij het echt niet anders kan. Maar da's mijn persoonlijke ervaring.

Omdat ik meestal bij anderen klus, na tien jaar zitten de nieuwe plinten thuis nog steeds niet tegen de muur - oh, kun je die ook lijmen, had dat eerder gezegd - heb ik een compacte gereedschapstas samengesteld. Zit ook een doosje met veel voorkomende schroeven in, gewoon een soepel plastic bak met deksel van de kringloop. In zip bags per maat alles gesorteerd. Uit ervaring weet ik dat ik nauwelijks groter dan 5mm doorsnede gebruik. Doosje en daarmee mijn tas werden steeds zwaarder. Op een keer, na de afwas, radicaal geschoond. Behalve 4.0*40 en nog een paar populaire maten, maximaal tien schroeven per smaak. Tot op heden nog niet misgegrepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KXmwbgCJL-S2WWTkSjZMQM_yZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/41pz2yJT9fJIUfTnNSQbAOZi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIlRCQ32etepQwmlOKIQaQ410r4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUwjPo8HTsEOGQ4S3p75Pgnv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScE-Vj1Mv7Ve5a_jJ5aIHRhOyfI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v66JGBcpdYMl5wrziJTgnQT7.jpg?f=user_large

Op de foto zie je bovenin het doosje pluggen. Mag ik even een lans breken voor de pluggen van Wurth? De beste ter wereld. En die hebben ze niet bij Hornbach.

En kopse kanten van laatjes die gemaakt zijn van 3 mm multiplex zet ik weer vast met microschroeven. In dit geval 2.2 * 16. De eerste keer met m'n tolletje. Doe je een keer maar nooit weer. Af en toe ben ik zo'n domme aap. Ik weet het, moet het weten maar doe het toch. Waarom Appelflap die je bent? Echt, terwijl ik dit schrijf word ik weer boos op mijzelf. Maar OK, microschroeven dus. Die moet je eigenlijk ook wel in je assortiment hebben. Het houdt nooit op. Een grote samenzwering dat zeg ik je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYM0AnzEki4XI_NheSBoKXuCUj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f4nf6Z1jvY6wlJMusZmu80DZ.jpg?f=user_large

[Enne, ff onder ons, doe een paar 4.0x40 schroeven in je portemonnaie. Net als McGuyver. Je kunt er maar om verlegen zitten.]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje belhamel
Timmerman Koos is een hit:

Matige kop Algemeen Dagblad, timmerman Koos is een vakman met veel ervaring die weet waarover hij praat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMi2JHDjSJgCQmqm6eK1LxNAdWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qIfVncbcckXJBkXfhRm9aDO.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.ad.nl/binnenland/timmerman-koos-is-een-hit-maar-meest-geniale-uitvindingen-worden-het-slechtst-bekeken~a7a4507b/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 07:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Serieus een halve pagina volpennen over schroeven. Ik vind het knap :D
Heb je ook evenveel accutollen als lades met schroeven? :p

* The Eagle heeft het geluk dat zijn buurman filiaal leider is bij een technische groothandel gericht op de bouw, en het meeste dus indien nodig voor heet weinig of tegen inkoopprijs kan hebben.

Al is een gemiddeld assortiment schroeven van Ikea eigen ook voldoende voor wat simpele klusjes heb ik gemerkt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pietje belhamel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Veel gaat er ook weg. Een van mijn buren heeft een kleinzoon van een jaar of 12 die graag klust. Daar schuif ik het een en ander naar toe. Hou wel op een papiertje bij wat.
waarom hou je dat bij? krijgt hij de rekening als hij 18 is?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurma
twain4me schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:34:
[...]

I guess you could say

Afbeeldingslocatie: https://66.media.tumblr.com/518ee55341142f964abcd8fb8677a4a9/tumblr_o9g4ghdPsg1s3y9slo2_500.gif

he's screwed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36
pietje belhamel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:42:
Timmerman Koos is een hit:

Matige kop Algemeen Dagblad, timmerman Koos is een vakman met veel ervaring die weet waarover hij praat.

[Afbeelding]

https://www.ad.nl/binnenland/timmerman-koos-is-een-hit-maar-meest-geniale-uitvindingen-worden-het-slechtst-bekeken~a7a4507b/
Ik kijk graag zijn filmpjes op youtube. Kijkt lekker weg ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 18:44
Ik wil mijn gereedschap makkelijker kunnen verplaatsen, en ben daarom aan het kijken naar WorkMo van Sortimo. Het systeem an sich lijkt mij geweldig. Mooi uitbreidbaar en veel mogelijkheden.
Helaas passen twee 24-500's net niet naast elkaar in mijn kofferbak, maar als eentje een kwartslag is gedraaid wel.

Het is alleen wel heel erg duur. En ik heb stapels met Makita koffers staan die natuurlijk niet mooi samenwerken met Sortimo. Maar die gebruik ik nu toch niet, nu ligt alles overal los, en wordt los in de kofferbak gegooid.

Weet iemand een (betaalbaarder) alternatief voor de WorkMo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Raling schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:51:
Ik wil mijn gereedschap makkelijker kunnen verplaatsen, en ben daarom aan het kijken naar WorkMo van Sortimo. Het systeem an sich lijkt mij geweldig. Mooi uitbreidbaar en veel mogelijkheden.
Helaas passen twee 24-500's net niet naast elkaar in mijn kofferbak, maar als eentje een kwartslag is gedraaid wel.

Het is alleen wel heel erg duur. En ik heb stapels met Makita koffers staan die natuurlijk niet mooi samenwerken met Sortimo. Maar die gebruik ik nu toch niet, nu ligt alles overal los, en wordt los in de kofferbak gegooid.

Welke opties van dat systeem spreken je dan vooral aan? Want het klinkt alsof je vooral de lades wil gebruiken om je (hand?) greeedschap in op te bergen. Of denk je dat je zo'n werkblad ook nog wel in de kofferbak kwijt kunt?

Of anders gezegd, welke opties van dat WorkMo systeem moet een alternatief ook kunnen bieden om aantrekkelijk te zijn voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
henkie196 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Welke opties van dat systeem spreken je dan vooral aan? Want het klinkt alsof je vooral de lades wil gebruiken om je (hand?) greeedschap in op te bergen. Of denk je dat je zo'n werkblad ook nog wel in de kofferbak kwijt kunt?

Of anders gezegd, welke opties van dat WorkMo systeem moet een alternatief ook kunnen bieden om aantrekkelijk te zijn voor jou?
Wat mij aanspreekt is het idee van een 'draagbare' gereedschapwagen. Op sommige plekken zal het met een hondje/trolley gebruikt worden, in andere gevallen staan de kisten naast elkaar in de laadbak van een gator. Het gaat mij dus om het organiseren en vervoeren van accu en handgereedschap.
Het werkblad zal soms met benchdogs gebruikt worden, en soms als aflegbak. Werkhoogte van een ruime meter is voor mij prima. De perfoplaat lijkt mij ook wel praktisch.

Eerlijk gezegd zit ik al wel een paar jaar naar WorkMo, maar het is zo gigantisch duur. Misschien moet ik mij daar maar gewoon bij neer gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Raling schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Wat mij aanspreekt is het idee van een 'draagbare' gereedschapwagen. Op sommige plekken zal het met een hondje/trolley gebruikt worden, in andere gevallen staan de kisten naast elkaar in de laadbak van een gator. Het gaat mij dus om het organiseren en vervoeren van accu en handgereedschap.
Het werkblad zal soms met benchdogs gebruikt worden, en soms als aflegbak. Werkhoogte van een ruime meter is voor mij prima. De perfoplaat lijkt mij ook wel praktisch.

Eerlijk gezegd zit ik al wel een paar jaar naar WorkMo, maar het is zo gigantisch duur. Misschien moet ik mij daar maar gewoon bij neer gaan leggen.
Waarom niet gewoon wielen voor je Makita kisten zoals:

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/resize/0088381468411.jpeg/500/500/True/makita-accessoires-trolley-geschikt-voor-alle-mboxen-van-makita-p-83886-p-83886.webp of Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/TR00000001_C1L0.jpg

Qua werkoppervlak kan je bovenop een MFT systainer zetten:
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/media/a5/4b/8e/1655384423/D2786D9E-04F4-406C-BA7A-068ECF825170-multifunctional-table--sys-mft-.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Raling schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:51:

zelf alles van makita en dat hondje helemaal handig je heb nu zelf boxen met lades van maktia
Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.com/media/catalog/product/cache/718e7ff44f5655dfb31a2130437d0fd9/p/-/1770378/1585296/p-84311-makstor-case-nr-3-4-4-drawers-1-large-2-small-1-medium-.jpg en omdat je makita toch al heb kan je daar toch beter mee verder scheelt weer een hoop geld.
iIk gebruik die milwaukee shockware bits helemaal goed plus kwamen goed uit een test van een youtuber die veel merken geprobeerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-07 16:13
MeZZiN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:29:
[...]

zelf alles van makita en dat hondje helemaal handig je heb nu zelf boxen met lades van maktia
[Afbeelding] en omdat je makita toch al heb kan je daar toch beter mee verder scheelt weer een hoop geld.

[...]
Was zelf aan het kijken voor zulke m-box assortiment kisten, maar ik vind ze erg duur. Tussen de €110-€140 zo uit mijn hoofd.

Uiteindelijk gegaan voor deze voor de helft van de prijs ongeveer, is ook wel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:23
Die moet je afstapelen om er iets uit te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:00:
Die moet je afstapelen om er iets uit te kunnen halen.
Als hij voor de rest M-boxen heeft, maakt het toch niet uit, want die kan hij toch niet stapelen, dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
henkie196 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:01:
[...]

Als hij voor de rest M-boxen heeft, maakt het toch niet uit, want die kan hij toch niet stapelen, dan :P
Hoezo? De doos die ik doorstuur is toch te stapelen?
Hij is besteld maar nog niet aangekomen, dus weet het zelf niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:02
Breezz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Ze zijn stapelbaar net als de ander Mboxen. Maar om er iets uit te halen moet je hem uit de stapel halen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Breezz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:13:
Ah, ik dacht dat M-box van Bosch was, was in de war.

Buiten dat, stapelbaar is mooi als je het op zo'n steekkar of wieltjes kan zetten, maar buiten dat vind ik het nooit zo handig. Het is mooi als je het niet nodig hebt, zeg maar, anders blijf je toch op- en af stapelen.

[ Voor 27% gewijzigd door henkie196 op 26-06-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Bedankt voor alle antwoorden!
dragonhaertt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Waarom niet gewoon wielen voor je Makita kisten zoals:

[Afbeelding] of [Afbeelding]

Qua werkoppervlak kan je bovenop een MFT systainer zetten:
[Afbeelding]
Omdat er gewoon ontzettend veel lucht in die dingen zit. Als ik nou een bestelbus of caddy had, dan was het niet zo erg om die te transporteren. Dan had het er ook mooi netjes in rekken kunnen staan.

Ik wil graag een hogere gereedschap dichtheid kunnen transporteren, en daarnaast is zo'n werkoppervlak op hoogte mooi meegenomen.

Een alternatief kan dus ook zijn: koop een geschikte auto.
MeZZiN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:29:
[...]

[Afbeelding] en omdat je makita toch al heb kan je daar toch beter mee verder scheelt weer een hoop geld.
Dat scheelt zeker een hoop geld. Als het goed is zijn die lades van hetzelfde materiaal als de buitenkant, en om eerlijk te zijn vind ik die kisten maar goedkoop aanvoelen.
henkie196 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Buiten dat, stapelbaar is mooi als je het op zo'n steekkar of wieltjes kan zetten, maar buiten dat vind ik het nooit zo handig. Het is mooi als je het niet nodig hebt, zeg maar, anders blijf je toch op- en af stapelen.
Precies dat. Je blijft bezig.

Waar ik dus op zoek is een mobiele variant van de ouderwetse stalen gereedschapswagen. Ik zou dan bij Sortimo WorkMo uitkomen bij tweemaal de 24-500, met lades. En wellicht eentje met T-boxxen. Om de variant met de L-boxxen (Bosch) geef ik dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Raling schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:15:

[...]

Omdat er gewoon ontzettend veel lucht in die dingen zit. Als ik nou een bestelbus of caddy had, dan was het niet zo erg om die te transporteren. Dan had het er ook mooi netjes in rekken kunnen staan.

Ik wil graag een hogere gereedschap dichtheid kunnen transporteren, en daarnaast is zo'n werkoppervlak op hoogte mooi meegenomen.

Tja, als je de MBox als platform zelf niet geschikt vindt dan heeft het ook niet zo veel zin om het argument aan te halen: "En ik heb stapels met Makita koffers staan die natuurlijk niet mooi samenwerken met Sortimo"

Met wat hardschuim inlays en systainers die de juiste maat hebben kan je prima veel gereedschap per m3 meenemen.
Ik heb vaak 2-3 tools per systainer en dan zijn die dingen al zwaar genoeg. 3-4 van die kisten op elkaar gestapeld is al te zwaar om langere afstand mee te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 11:37

Dentheman

Zie signature

Ik heb al even gezocht in de geschiedenis van dit topic, maar er is niet zoveel over geschreven, ik heb een elektrische Makita kettingzaag en ondertussen al een paar kettingen versleten. Ik wil dus een paar oude kettingen oplappen, volgensmij is een vijl het beste, maar werkt een slijpmachine ook redelijk (en vooral sneller) en is meer consistent:

Ik heb mijn oog laten vallen op een einhell https://www.toolstation.n...ehrqcUKd-XWsaAsg6EALw_wcB

Voor de prijs van +/- 2 nieuwe kettingen zou ik met deze kettingslijper de levensduur van de kettingen een paar keer mee moeten kunnen verlengen, zijn er mensen die ervaring hebben met zaagkettingen slijpen/vijlen en op dit gebied aanbevelingen hebben?

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 11:00

thijsco19

KTM 990 SMT

@DenthemanIk heb er zelf geen ervaring mee (of met het slijpen van een ketting).
Wel kan ik de volgende video aanbevelen, hij heeft nog een aantal video's over het slijpen met een vijl.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Dentheman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:03:
Ik heb al even gezocht in de geschiedenis van dit topic, maar er is niet zoveel over geschreven, ik heb een elektrische Makita kettingzaag en ondertussen al een paar kettingen versleten. Ik wil dus een paar oude kettingen oplappen, volgensmij is een vijl het beste, maar werkt een slijpmachine ook redelijk (en vooral sneller) en is meer consistent:

Ik heb mijn oog laten vallen op een einhell https://www.toolstation.n...ehrqcUKd-XWsaAsg6EALw_wcB

Voor de prijs van +/- 2 nieuwe kettingen zou ik met deze kettingslijper de levensduur van de kettingen een paar keer mee moeten kunnen verlengen, zijn er mensen die ervaring hebben met zaagkettingen slijpen/vijlen en op dit gebied aanbevelingen hebben?
Tip:
Ervaringen openhaardhout - Deel 2

Even serieus: jij koopt gewoon elke keer een nieuwe ketting, wanneer de huidige bot is?

Ik slijp mn ketting zeker 2x op een zaagdag. Dus hoeveel kettingen heb je al gekocht, of hoe bot laat je ze worden? :o

Ga even langs een zaak die spul voor kettingzagen verkoopt en koop daar 2-3 vijltjes (2 ronde en een platte), de juiste houder (laat je adviseren, diameter en houder hangen af van de ketting) en een tooltje waarmee je de hoogte van de dieptesteller kan controleren (vijlkaliber). Ga niet werken met een elektrische slijper, dat werkt niet.
En lees je even in over het slijpen. Het is best eenvoudig en met wat oefening slijp je de ketting scherper dan uit de fabriek.
Kwestie van de juiste houding en vijlhoek weten vast te houden.

En als je regelmatig zaagt: volg ff een cursus. Met ecc1 leer je alle nodige basics al. Kost weinig (paar honderd €) en je zaagt er zoveel beter door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Raymond uit interesse: hoe lang ben je dan bezig met het scherpen van je zaag? Kan me van vroeger nog herinneren dat dat met de hand toch wel enige tijd in beslag nam (50cm blad iirc).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:38

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb de luiemensenversie van Stihl, daar zitten alle vijlen in een plastic houder die je in een keer over de ketting trekt. Als ik een dag aan het zagen ben gebruik ik die vaak, kost 5 minuten per keer ofzo. Ideaal.

Enige nadeel is dat ze specifiek voor de ketting zijn, maar ik heb één motorzaag die ik gebruik met evenzoveel bladen dus die keuze was snel gemaakt. De andere (mccullogh oid) gebruik ik alleen voor lomp sloopwerk, die ketting krijgt veel te verduren en wordt dus wat vaker gewisseld (spijkers in oude balken enzo).

[ Voor 42% gewijzigd door Pixeltje op 26-06-2023 21:50 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
The Eagle schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:33:
@Raymond uit interesse: hoe lang ben je dan bezig met het scherpen van je zaag? Kan me van vroeger nog herinneren dat dat met de hand toch wel enige tijd in beslag nam (50cm blad iirc).
5-10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,

Ik heb een Bosch D-tect 120 leidingdetector gekocht.
Het was een rib uit mijn lijf.
Hij vindt alles op gebied van staal en hout etc....
Maar met elektrakabels heeft ie wel moeite.
Hij ziet verborgen elektraleidingen aan als metaal en detecteert daarbij geen elektriciteit.
Hoe ik dat weet dat het elektraleidingen zijn? De draagmuren hier hebben geen wapening....Alleen bij de betonnen kolommen aan de buitengevel is wapening te vinden. (flatgebouw uit de jaren 60). Draagmuren zijn hier 21 cm dik.

Als je de lampen aanzet en de apparaten in WCD steekt en daarbij aanzet, dan meet ie wel elektriciteit.... maar na 30 cm van de WCD's en lichtschakelaars meet ie niets meer. Heel vervelend en best wel raar eigenlijk.

Het enige lichtpuntje van dit apparaat is dat ie kan aangeven of metaal/hout onder/boven/links/rechts bevindt en de lampjes groen/oranje/rood en flikkerend rood maken het duidelijk. maar...elektra,...drama??

Ik heb verder het idee dat een D-tect 120 het erg moeilijk vind heeft om in een steengaasplafond metaal van de balken te detecteren. Ik denk zelf dat aanwezigheid van steengaas de detectie van wapening in het plafond verslechtert :'(

[ Voor 48% gewijzigd door MedionAkoya op 27-06-2023 08:29 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Zet je wel een grote verbruiker op de wwcd die je wilt volgen? Een lampje is niet veel, 8l zou denken aan minimaal 1000+ Watt, liefst meer. Vroeger deed ik het met een stofzuiger, en dan olvaccuum trekken. Werkt nu minder goed omdat we van dat gekke meer watt is beter af zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Lankman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:35:
Vroeger deed ik het met een stofzuiger, en dan olvaccuum trekken.
Een stofzuiger gebruikt niet méér stroom als hij vacuüm trekt. De belasting is zelfs lager (daarom gaat hij harder lopen).
Tenzij het een bouwstofzuiger met losse koel-stroom is, is dit ook erg slecht voor de motor. Deze zal zonder de luchtstroom niet meer koelen en te warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:23
Ik zou toch graag jullie mening vragen over iets dat al vaak voorbij is gekomen. Ik wil namelijk een schuurmachine kopen voor de volgende klusjes: traprenovatie en voor in de toekomst het schuren van de kozijnen binnen en buiten en buitendeuren.

Uit wat zoekwerk komt naar voren dat ik feitelijk 3 keuzes heb: delta, excenter en vlak. Aangezien ik zelf een Makita multitool bezit heb ik geen delta meer nodig voor de hoeken. Wat betreft excenter en vlak kan ik niet goed inschatten welke handiger is in mijn situatie.

Mijn afweging:
- Excenter is sneller voor de traptredes, maar minder handig voor de wangen. Ook sneller met schuren van deuren.
- Excenter is niet handig voor de binnenkant van de kozijnen aangezien deze rond is. Grote kans dat je de beglazingsrand / glas beschadigd? Vlak is volgens mij ideaal daarvoor.
- Voorkant van de kozijnen kan zowel met vlak als excenter gedaan worden.
- Excenter wordt vaak benoemt in de context van kaalschuren van hout. Dat is niet handig voor voor schuurwerkzaamheden waar ik de kozijnen opnieuw moet schilderen.

Ik overweeg deze 2 machines:
- Voor vlak de Makita DBO484Z: https://www.makita.nl/art...lm-vlakschuurmachine.html
- Voor excenter de Makita DBO180Z: https://www.makita.nl/art...center-schuurmachine.html

Kloppen mijn aannames / afwegingen?

[ Voor 7% gewijzigd door banaliteit op 27-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
banaliteit schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:55:
Ik zou toch graag jullie mening vragen over iets dat al vaak voorbij is gekomen. Ik wil namelijk een schuurmachine kopen voor de volgende klusjes: traprenovatie en voor in de toekomst het schuren van de kozijnen binnen en buiten en buitendeuren.

Uit wat zoekwerk komt naar voren dat ik feitelijk 3 keuzes heb: delta, excenter en vlak. Aangezien ik zelf een Makita multitool bezit heb ik geen delta meer nodig voor de hoeken. Wat betreft excenter en vlak kan ik niet goed inschatten welke handiger is in mijn situatie.

Mijn afweging:
- Excenter is sneller voor de traptredes, maar minder handig voor de wangen. Ook sneller met schuren van deuren.
- Excenter is niet handig voor de binnenkant van de kozijnen aangezien deze rond is. Grote kans dat je de beglazingsrand / glas beschadigd? Vlak is volgens mij ideaal daarvoor.
- Excenter wordt vaak benoemt in de context van kaalschuren van hout. Dat is niet handig voor voor schuurwerkzaamheden waar ik de kozijnen opnieuw moet schilderen.

- Voor vlak de Makita DBO484Z: https://www.makita.nl/art...lm-vlakschuurmachine.html
- Voor excenter de Makita DBO180Z: https://www.makita.nl/art...center-schuurmachine.html

Globaal kloppen je aannames wel.

Om nog wat aandachtspuntjes mee te geven:
  • Zonder stofafzuiging wordt het een grote stofboel. De stofzakken die er bij zitten werken wel, maar zijn niet zo effectief als actieve afzuigen met een bouwstofzuiger. Je schuurpapier zal ook minder snel vollopen met goede afzuiging.
  • Een excenter op kozijnen is niet zo handig omdat de voet niet goed kan steunen. Als je ronde kozijnen hebt, is het waarschijnlijk makkelijker om met de hand met een schuursponsje ofzo te schuren.
  • Een excenter heeft een hogere afname dan een vlakschuurmachine of delta, maar een lakfrees is nog veel sneller om een trap kaal te krijgen. Daarnaast komt de excenter niet in de hoeken, dus daar heb je toch nog een vlakschuurmachine (voor een rechte trap), of een deltaschuurmachine (als de trap de bocht om gaat) nodig. Trapwangen en stootborden gaat goed met een vlakschuurmachine
  • Een excenter is naar mijn idee niet geschikt om op te schuren tussen de laklagen, die gaat veel te hard.
  • Let ook op de hoogte van je schuurmachine. Ik heb speciaal een lage vlakschuurmachine gekocht voor onze trap, omdat je anders niet tussen de treden komt (of tot de stootborden), omdat de machine tegen de trede er boven aan stoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 21:22

Ik gebruik zo'n geval. Kwestie van op tijd vijlen, dan is het zo gepiept. Als je te lang doorzaagt ben je veel meer tijd kwijt om de tanden en de dieptesteller weer goed te krijgen.
Wel even de juiste vijlhouder zoeken voor jouw ketting.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.welkoop.nl/assets/images/800_800_box/2200012084717_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
The Eagle schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:06:
Serieus een halve pagina volpennen over schroeven. Ik vind het knap :D
Heb je ook evenveel accutollen als lades met schroeven? :p
Nou je het zegt. Ben best trots op mezelf.

[Begin langzaam te snappen wat een Tweaker is]

Helaas, nee nauwelijks accu's. Al had ik maar de helft aan accu's van wat ik schroeven heb, had ik ze allemaal verkocht en zat nou op een onbewoond eiland.

[En alsjeblieft geen opmerkingen over de tegenstelling tussen onbewoonde eilanden en zitten op een onbewoond eiland. Da's overdreven]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 09:24

Ik heb er een, werkt perfect.
En als je niet alleen maar netjes hout zaagt een uitkomst.
Als je namelijk grond raakt is je ketting zo snel zo bot dat daar geen vijltje meer goed aan doet.
En je raakt al snel vuiligheid als je flink aan de gang bent met hakken en zagen.
Een vijltje is meer voor onderweg om het even aan te zetten, niet om snel je ketting weer als nieuw te maken.

Bij Amazon trouwens goedkoper.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• pietje belhamel
twain4me schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:34:
[...]

21, hoe ouder je bent, hoe beter vakkenvullen verdient. Serieus, hij droomt nu al van zijn 13e verjaardag, mag hij gaan vakkenvullen. Schijnt een wetswijziging te zijn.

Ik hou het bij omdat het menneke een hoarder is - het liefst duikt hij in een afvalcontainer voor hout om het onder zijn bed te bewaren, we zijn pas geleden maar naar de bouwmarkt gegaan om een paar werkhandschoenen voor hem te kopen, hij heeft grotere handen dan ik - maar bovenal omdat ik het hem gun.

Mensen geven mij veel 2e-hands spullen omdat ze weten dat ik er altijd wel een goed, nieuw thuis voor vind. Zit ook regelmatig gereedschap bij maar meestal geen complete sets. Denk b.v. aan doppen of sleutels. Krijg ik weer wat van iemand, kijk ik op mijn lijstje. Maar ook als hij bijvoorbeeld een no name sleutel heeft gehad en ik heb een betere, mag hij die wisselen. Normaal zeg je, hou ze maar allebei maar dit is zelfbescherming.

Ook wel eens gebeurd dat ik 'm bij de Action tegen kwam. Is 12 jaar en staat te kwijlen bij een tangetje. Dan kan hij beter even zijn zakgeld bewaren terwijl ik rondvraag. Resultaat is meestal 50/50.

Hij en z'n kleine broertje hebben al genoeg meegemaakt vandaar.

Je hebt wel gelijk hoor, als hij 21 is, betalen. Met rente.Samengestelde interest zelfs. Maar eerst moet hij de stelling van Pythagoras maar eens leren. Hij was een keer aan het meehelpen en riep 'dat kan ik niet'. Ach, geef het tijd, komt vanzelf als je bij wiskunde de stelling van Pythagoras hebt geleerd. Zijn vader schiet er nu nog van in de lach. Maar was het wel helemaal met me eens.[Kleine zit nu in een school-is-stom fase. Maar het kwartje dat als je beter kunt rekenen, je ook mooiere dingen kunt maken, is inmiddels gevallen.]

En geen zorgen, ik vraag het altijd eerst aan oma of het OK is of ik hem gereedschap X of Y geef. Veiligheid boven alles.

Toen we trouwens van de bouwmarkt terugfietsen, zag hij een container. Ging meteen kijken.

"HALLO, wat hebben we nou net gekocht en waarom?"

"Oh ja" Grote grijns

Hij had beter kunnen vragen waar de bijpassende veiligheidschoenen bleven. Hij eet 100 boterhammen per dag. Fiets ff op en neer naar Ikea Delft vanuit Rotterdam. Hoe lang denk je dat zo'n puber in een paar schoenen past. Een ochtend? Moet ik drie keer per dag nieuwe veiligheidsschoenen voor 'm kopen. Hou ik zelf geen geld meer over om mijn schroevencollectie uit te breiden.

Fijn menneke dat overloopt van het enthousiasme maar soms moet de rem er even op. Klussen is gewoon zijn ding.Als ik 'm een beetje kan helpen, waarom niet. Vandaar dat lijstje. En voor de afbetalingsregeling natuurlijk maar da's ons geheimpje. Bedankt voor de suggestie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mrc4nl schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:50:
Ik zie dat de CMT een negatieve zaaghoek heeft, dat maakt m wat geschikter voor brosse Kunstoffen, het "hapt" minder"

Denk dat het voor aluminium niet zo uitmaakt, al heb ik zelf een "expert for aluminium" blad van bosch,, zijn vaak goedkoper. (En heeft blijkbaar ook negatieve zaaghoek)

zoals deze bijv
https://www.amazon.de/dp/B00R12AIQ6
Het is die geworden!
Vanwege de prijs en ook dat'ie dunner is dan de cmt en ecotools. Scheelt toch 0.8mm.

Ben benieuwd, volgende week ermee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

pietje belhamel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Die repareer ik op school nogal vaak. Het is maar vijf euro voor een nieuwe? Nou en, ecoschool enzo zeg ik dan tegen de juf. [Nee, niet Ecotools]
d:)b Ik ga binnenkort op school zo een vuren picnickbank repareren waar een aantal delen rot van zijn maar de rest nog wel een jaar of 2 mee kan. Scheelt geld en voor het milieu :Y)
Vier is blijkbaar mijn favoriete maat.
Hier ook hoor, bij mij is 80 a 90 procent van wat ik gebruik 4mm.
Omdat ik meestal bij anderen klus, na tien jaar zitten de nieuwe plinten thuis nog steeds niet tegen de muur - oh, kun je die ook lijmen, had dat eerder gezegd - heb ik een compacte gereedschapstas samengesteld. Zit ook een doosje met veel voorkomende schroeven in, gewoon een soepel plastic bak met deksel van de kringloop.
Ik heb zelf de laagste Bosch L-Boxx gekocht, daar zitten alle doosjes in van 3mm en 4mm maten die ik heb (langste 50mm), enkele rvs-maten en wat losse lange maten, waar ik de doosjes op de plank heb staan. Die gebruik ik toch weinig maar voor die ene keer dat ik de koffer mee heb en niet die doosjes en ik het tóch nodig heb dan kan ik dat pakken. Oh en Fischer Duo's 6mm en 8mm.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Raymond schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Het is die geworden!
Vanwege de prijs en ook dat'ie dunner is dan de cmt en ecotools. Scheelt toch 0.8mm.

Ben benieuwd, volgende week ermee aan de slag.
Ik heb die in 20cm op m'n Bosch Prof 20cm afkortzaag. Werkt perfect :Y) Ook prima voor hout.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 11:37

Dentheman

Zie signature

Raymond schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Tip:
Ervaringen openhaardhout - Deel 2

Even serieus: jij koopt gewoon elke keer een nieuwe ketting, wanneer de huidige bot is?
Nee dat niet, ik zaag helaas geen geldbomen om :p Maar meerdere kettingen is wel handig, ik gebruik de kettingzaag doorgaans alleen voor boomhout, maar laatst ook met een verbouwing gebruikt, dan kom je snel een schroef/spijker tegen en is het lekker als je een reserve hebt, ook mocht je onverhoopt een keer per ongeluk de grond meepakken tijdens het zagen en je snel de botte ketting wilt wisselen.

Bedankt voor de tips, ik ga er nog even over nadenken maar ik neig naar een vijl voor bijslijpen én een slijper voor misbruikte kettingen :D

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:40:
[...]

Ik heb er een, werkt perfect.
En als je niet alleen maar netjes hout zaagt een uitkomst.
Als je namelijk grond raakt is je ketting zo snel zo bot dat daar geen vijltje meer goed aan doet.
En je raakt al snel vuiligheid als je flink aan de gang bent met hakken en zagen.
Een vijltje is meer voor onderweg om het even aan te zetten, niet om snel je ketting weer als nieuw te maken.

Bij Amazon trouwens goedkoper.
I disagree, als je een beetje handigheid krijgt in het vijlen dan is elke ketting retescherp te krijgen met de hand.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:36
Oogje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:02:
[...]

I disagree, als je een beetje handigheid krijgt in het vijlen dan is elke ketting retescherp te krijgen met de hand.
tijd over... helpt hier ook goed bij...

[ Voor 4% gewijzigd door Geneuzel op 29-06-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-07 18:54

Ik heb gewoon een dremel met een diamantstift erbij als ik ga zagen.

Als hij bot is met de diamantstift alle schakels door, en binnen 3 minuten zaag je weer.
Hoeft de ketting er ook niet af.

Zie het meer als een turbo vijl. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN

Ik hou altijd netjes mijn ketting bij door af en toe te veilen. Ging lang prima.

had iemand ingehuurd om bomen te zagen en de tuin op te knappen. Leende mijn stihl en dat ging prima alleen na een dag bot natuurlijk dus hij nieuwe ketting halen 8)7 had nog aangeven te vijlen elke keer. Maar goed ketting was toch al redelijk oud dus prima een verse te halen. Nu was hij iets te ver gegaan en plus had geen zin om er mee bezig te houden dus vervangen was sneller.

Maar heb nu zo een stihl vijl die super handig werkt. Goed bijhouden kan je stukken sneller en makkelijker zagen.
Raling schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:15:

[...]

[...]

Dat scheelt zeker een hoop geld. Als het goed is zijn die lades van hetzelfde materiaal als de buitenkant, en om eerlijk te zijn vind ik die kisten maar goedkoop aanvoelen.

[...]

Precies dat. Je blijft bezig.

Waar ik dus op zoek is een mobiele variant van de ouderwetse stalen gereedschapswagen. Ik zou dan bij Sortimo WorkMo uitkomen bij tweemaal de 24-500, met lades. En wellicht eentje met T-boxxen. Om de variant met de L-boxxen (Bosch) geef ik dus niets.
Wat je ook kan doen en dat doe ik nu ook is wat boxen samen voegen zoals de boormachines in 1 doos het is natuurlijk niet zo mooi als een box per stuk maar prima te doen. Vind ook dat de box van de multi tool veel te groot is?

Voor mij ben juist blij dat het een doos heeft dan blijft het netjes losse machine raak ik of kwijt of moet goed zoeken elkeer nu is het pakken naar de klus brengen en klaar en zo weer opgeruimt.

[ Voor 32% gewijzigd door MeZZiN op 29-06-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 09:24
Oogje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Alleen in hoeveel tijd?
En ook allemaal gelijk natuurlijk.........
Een vijltje is leuk als je in een bos staat, met één ketting die bot raakt (maar nog niet is)

Het gekke is dat als ik mijn kettingen wegbracht naar de tuin- en parkshop om ze te laten slijpen, ze altijd met de machine geslepen werden, in no time, voor relatief weinig (€7,50).
Nooit werd er gezegd "oh, die doe ik (nog) wel even met de hand, gaat prima, kost je maar een half uur arbeidsloon" ;) :+

Ik ben dus van makkelijk, en snel. ;)
Al dat handwerkgezwoeg en slagen tellen is niet voor mij.
Voor 6 kettingen laten slijpen heb ik die Einhell al dik verdient.
Mijn vijltje hangt dus aan de wilgen.............

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 29-06-2023 18:26 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 11:05

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA8Ax69TjBysPXOUBgJxB03ndnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPkZaCp8GMF3sqvDsNY6mWWb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBbiE7y88OTq1gw9VHPqspY-0jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyWTMQme7xfNvXY74l5mSq5L.jpg?f=fotoalbum_large

die kan weer een rond mee. Voor vergelijk, als losse kop op de rommelmarkt gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuoO7xvYkqAL4LwaPi3NbMJ-sGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o80jwpbCw5eUqHudrJhlT5kG.jpg?f=fotoalbum_large

steel zelf gemaakt uit essenhout, met de hand verzaagd, geschaafd en geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@HTT-Thalan Waar heb je dat spul in laten weken / ontroesten? En wat is er daardoor evt van het hout van bijv de handboor overgebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 11:05

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

The Eagle schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
@HTT-Thalan Waar heb je dat spul in laten weken / ontroesten? En wat is er daardoor evt van het hout van bijv de handboor overgebleven?
Azijn, en alhoewel dat prima werkt als je geduld hebt (weekje ofzo) heb ik uiteindelijk een lamellenschijf gebruikt en een vijl, er zaten gewoon teveel putten in. Het hout van de handboor had ik al afgeschreven vooraf vanwege scheuren, maar die zijn nu gewoon erg nat :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://www.gamma.nl/asso...CT44QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ean is hetzelfde als bij de Hornbach en daar is'ie 236,95.
Dus lpg van toepassing.
* Raymond heeft voor €210 een fijne accumaaier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Iemand al een goed alternatief gevonden voor de steel+zuigmond van de bekende Makita VC2512L stofzuiger?

Zou graag een wat groter en beter exemplaar willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-07 14:47
Ik ga binnenkort aan de slag met een autoaccu (off the grid power) en bedrading. Ik ben op zoek naar kabelschoentjes samen met een tang.
Zou deze set van HBM wat zijn? Ik ben een af en toe klusser en msischien zal ik het 2 of 3x per jaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:52
badkuip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:28:
Ik ga binnenkort aan de slag met een autoaccu (off the grid power) en bedrading. Ik ben op zoek naar kabelschoentjes samen met een tang.
Zou deze set van HBM wat zijn? Ik ben een af en toe klusser en msischien zal ik het 2 of 3x per jaar gebruiken.
Niet deze van HBM maar ik heb een vergelijkbare krimptang (lijkt als 2 druppels water) ook voor af en toe gebruik en deze doet wat hij moet doen. Zorg dat de gestripte kabel ver genoeg in het kabelschoentje gaat en dat deze goed in de tang ligt.

Met de bijgeleverde kabelschoentjes kan je wel een paar keer oefenen en kan je de komende 100 jaar vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nog iemand een tip voor een degelijke waterpas van zo'n 120-130 cm? Ik heb er al een van 40cm en merk dat die soms onpraktisch kort is.
Deze is wel redelijk goedkoop: https://www.gamma.nl/asso...waterpas-1200mm/p/B172812 en van Stanley wat niet per se een slecht merk is, maar ik lees er ook wel weer wat twijfelachtige reviews over.
De Stanley FatMax I-Beam link zag ik bij de Praxis in het schap wat mij wel weer praktisch lijkt door de ingebouwde meetlat, maar dat is ook weer soort van behelpen omdat die alleen praktisch in gebruik is vanuit de voorkant én met de juiste kant boven. De Hornbach heeft dan nog de MAURERLOB (link) in het assortiment, maar dat is een Duits merk wat mij niets zegt en de reviews zijn ook hier niet even lovend.
Anders lijkt het een STABILA te worden, mij niet bekend, maar (ook in dit topic) wel eens genoemd als een degelijk merk. Zij hebben ook een 'elektricien's waterpas' in het assortiment die (zo lijkt het) wel op alle vier de manieren te gebruiken is en ook aan één kant een meetlat afgedrukt heeft staan.

Ik denk dat concreet de vraag is, zijn er mensen met ervaring met een meetlat op hun waterpas en zo ja is die meerwaarde praktisch? Het prijsverschil lijkt toch zo'n €25 voor een normale STABILA of ~€45-50 voor de Electric link een overweging te zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IK heb die electricienswaterpas en diverse gewone (deze set: https://www.stabila.com/e...cision-for-130-years.html) van Stabila. Stabila en Sola zijn beide prima.
Omdat het geen heel dure dingen zijn blijf ik liever bij de merken ipv de Gamma/Hornbach-modellen.

Als je electradozen af gaat tekenen zijn die gaten berehandig. Voor het uitmeten gebruik ik die schaalindeling niet omdat je altijd een forse parallax-fout hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

True schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:03:
Nog iemand een tip voor een degelijke waterpas van zo'n 120-130 cm? Ik heb er al een van 40cm en merk dat die soms onpraktisch kort is.
Deze is wel redelijk goedkoop: https://www.gamma.nl/asso...waterpas-1200mm/p/B172812 en van Stanley wat niet per se een slecht merk is, maar ik lees er ook wel weer wat twijfelachtige reviews over.
De Stanley FatMax I-Beam link zag ik bij de Praxis in het schap wat mij wel weer praktisch lijkt door de ingebouwde meetlat, maar dat is ook weer soort van behelpen omdat die alleen praktisch in gebruik is vanuit de voorkant én met de juiste kant boven. De Hornbach heeft dan nog de MAURERLOB (link) in het assortiment, maar dat is een Duits merk wat mij niets zegt en de reviews zijn ook hier niet even lovend.
Anders lijkt het een STABILA te worden, mij niet bekend, maar (ook in dit topic) wel eens genoemd als een degelijk merk. Zij hebben ook een 'elektricien's waterpas' in het assortiment die (zo lijkt het) wel op alle vier de manieren te gebruiken is en ook aan één kant een meetlat afgedrukt heeft staan.

Ik denk dat concreet de vraag is, zijn er mensen met ervaring met een meetlat op hun waterpas en zo ja is die meerwaarde praktisch? Het prijsverschil lijkt toch zo'n €25 voor een normale STABILA of ~€45-50 voor de Electric link een overweging te zijn.
Ik gebruik die van de Hornbach voor in de tuin, wel prima ding daarvoor maar vrij dunne behuizing vind ik. Nooit echt gecheckt of hij vlak is eigenlijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erikzelf
Ooit eens een deurpost geplaatst waarbij ik een Gamma eigen merk waterpas heb gebruikt. Kon ik vervolgens de deur even scheef als de post schaven 😤 Ik gebruik dus nooit meer een goedkope waterpas. Alleen Sola en Stabila voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Erikzelf op 02-07-2023 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 15:50

Voor een Stabila waterpas betaalbaar en verschillende lengtes bij Bauhaus zie link.

https://nl.bauhaus/waterp...terpas-type-70/p/11090105

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 09-07 20:59
Erikzelf schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:11:
Ooit eens een deurpost geplaatst waarbij ik een Gamma eigen merk waterpas heb gebruikt. Kon ik vervolgens de deur even scheef als de post schaven 😤 Ik gebruik dus nooit meer een goedkope waterpas. Alleen Sola en Stabila voor mij.
Waterpas kun je eenvoudig controleren op werking door deze 180 graden te draaien.
Doe dit regelmatig en zeker nadat waterpas gevallen is.
Zo voorkom je teleurstelling door afwijkingen.
De betere waterpassen kunnen meestal beter tegen een stootje, maar dit maakt de goedkopere niet bij voorbaat ongeschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Die afteken gaten op een electric lijken me praktisch, als je daadwerkelijk meerdere stopcontacten naast elkaar ermee wil gaan boren. Ik heb een stabila met een meetlat erop afgedrukt (maar dan begint in het midden met nul en meet uit naar de beide uiteinden, handig als je ergens iets in het midden op wilt hangen). Ik kan niet zeggen dat ik denk dat ik de maatgeving erop echt gauw verwacht te gebruiken. Het zal echt van de situatie afhangen.

Maar buiten dat, goede ervaringen met Sola Stabila, heb een aantal veel buiten gebruikt, en ondanks wat stuiteren af en toe, nog altijd netjes vlak en recht.

[ Voor 0% gewijzigd door henkie196 op 03-07-2023 05:03 . Reden: oeps, vergist in merk ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik zou Gamma huismerk waterpassen ten zeerste aanraden indien je iets niet waterpas wil plaatsen. Ik heb er ook zeer slechte ervaringen mee, rommel in het kwadraat :) Moest je toch waterpas willen, kan je inderdaad beter naar Stabila kijken oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Die afteken gaten op een electric lijken me praktisch, als je daadwerkelijk meerdere stopcontacten naast elkaar ermee wil gaan boren.
Ik gebruik hem iets anders, maar dit kan ook. Vaak heb ik ook nog een mal liggen zoals Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/11338.jpg om de doosranden af te tekenen. voelt beter, ondanks dat in principe stippen genoeg zijn.
Dan zet ik de eerste stip met de waterpas (dit omdat je dan de 'standaard hoogte' vanaf de grond goed hebt) waar ik een horizontale/verticale lijn doorheen zet. (ik vertrouw de waterpas van de mal niet per se).
Daarna gebruik ik de mal om de rest strak af te tekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 15:48
Ik zit te denken om een geleiderail van Makita te kopen en deze in te korten. Mijn zaagtafel is (1157 x 773 mm)
groot. Ik heb nu alleen een Makita-rail van 150, wat handig is voor de lengtestukken maar voor korte stukken zoek ik nog een kort stuk en ik zit te denken aan +-80cm.

Ik zie dat Makita's kortste rail 100cm is en de 150cm veruit het goedkoopste. Dus die kopen en dan inkorten met een geschikt zaagblad? Dan houd ik ook nog een mooi stukje van +-70cm over. Of is het een slecht idee?

Zou het dan kunnen met een Trespa zaagblad? Die heb ik nog liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-07 22:10
webber87 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:34:
Ik zit te denken om een geleiderail van Makita te kopen en deze in te korten. Mijn zaagtafel is (1157 x 773 mm)
groot. Ik heb nu alleen een Makita-rail van 150, wat handig is voor de lengtestukken maar voor korte stukken zoek ik nog een kort stuk en ik zit te denken aan +-80cm.

Ik zie dat Makita's kortste rail 100cm is en de 150cm veruit het goedkoopste. Dus die kopen en dan inkorten met een geschikt zaagblad? Dan houd ik ook nog een mooi stukje van +-70cm over. Of is het een slecht idee?

Heb ik ook gedaan, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-07 10:01
webber87 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:34:

Bij aanschaf van mijn makita invalzaag zaten 2 1500mm rails. 1 heb ik zo gelaten, de andere in in 90 en 60cm gezaagd, dit leek mij handiger dan 70 en 80 wat te dicht bij elkaar ligt. Tot heden geen enkele spijt gehad, een ook de rails van 60 gebruik ik vaker dan verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 15:48
@Birkin Thanks!
@jichem Goede tip. Ik ga dezelfde maten aanhouden als jij dat hebt gedaan.
Hoe hebben jullie het gezaagd? Met de invalzaag met een blad voor aluminium? Ik ga thuis eens checken of mijn Trespa blad ook zou kunnen.

Ga nu eens op zoek naar een scharniersysteem voor de rail zoals Peter Millard dat heeft. Handig om snel af te korten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-07 10:01
Ik heb gewoon een aluminium blad op de afkortzaag gezet en hem heel goed geklemd. Daarna heel rustig doorzagen, even een vijltje over de rand heen, hoewel er vrijwel geen braam te zien was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erikzelf
Voor een enkele zaagsnede kun je ook prima een blad voor hout gebruiken.
Zorg er wel voor dat je zaagblad op volle toeren draait voordat je gaat zagen.

En denk aan je PBM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 18:43
Vrinden! Ik ben op de markt voor een nieuwe afkortzaag. Dit voor mijn nieuwbouwhuis dat begin volgend jaar wordt opgeleverd en ik wat klusjes heb bedacht waar ik deze op kan verantwoorden. Daar ik op dit moment al een (veel te grote) mooie Makita collectie heb, twijfel ik tussen de LS1018LN of de duurdere LS1019L. Wat zijn hier de ervaringen, toevallig iemand die beide heeft geweest? LS1018LN kost tegenwoordig rond de 450 euro en de LS1019L rond de 760 euro, maar dat is wel bij Klium met gratis onderstel wat voor deze zaag wel een goede deal lijkt te zijn als je rondkijkt. Dit onderstel kan evt. nog voor 110 euro op internet 2e hands (huidige MP prijs) mocht ik het niks vinden, maar het lijkt me ook wel handig in het begin.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen met beide zagen en iemand die de pro's en con's kan delen op basis hiervan? Met name ook of de 19 het prijsverschil waard is, daar ik wel naar deze zaag neig. Ook omdat ik hem dan op de werktafel tegen de muur kan zetten zodra de werken klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 09-07 20:59
Fedde schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:14:
Vrinden! Ik ben op de markt voor een nieuwe afkortzaag. Dit voor mijn nieuwbouwhuis dat begin volgend jaar wordt opgeleverd en ik wat klusjes heb bedacht waar ik deze op kan verantwoorden. Daar ik op dit moment al een (veel te grote) mooie Makita collectie heb, twijfel ik tussen de LS1018LN of de duurdere LS1019L. Wat zijn hier de ervaringen, toevallig iemand die beide heeft geweest? LS1018LN kost tegenwoordig rond de 450 euro en de LS1019L rond de 760 euro, maar dat is wel bij Klium met gratis onderstel wat voor deze zaag wel een goede deal lijkt te zijn als je rondkijkt. Dit onderstel kan evt. nog voor 110 euro op internet 2e hands (huidige MP prijs) mocht ik het niks vinden, maar het lijkt me ook wel handig in het begin.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen met beide zagen en iemand die de pro's en con's kan delen op basis hiervan? Met name ook of de 19 het prijsverschil waard is, daar ik wel naar deze zaag neig. Ook omdat ik hem dan op de werktafel tegen de muur kan zetten zodra de werken klaar zijn.
Heb zelf de metabo kgs254 met uitstekende stangen, prima zaag maar erg onhandig en lomp om op te bergen.
Als je perse Makita blauw wilt en je kunt het jezelf veroorloven de LS1019L kopen.
Anders even bij deWalt kijken voor de helft vd prijs. https://www.gereedschapce...0ocA6lEAQYAiABEgKw2fD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb sinds kort een Milwaukee Redstick Backbone. Daar kun je backbones mee breken. Plus 30 jaar precisiegarantie. Ik heb besloten iets meer uit te geven voor een waterpas voor het leven. Deze: https://www.milwaukeetool...tick-backbone-box-levels/

Edit: ik lees nu je onderste stuk en het gaat je om specifiek een met een meetlat. Dat weet ik dan weer niet :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JT schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Ik heb sinds kort een Milwaukee Redstick Backbone. Daar kun je backbones mee breken. Plus 30 jaar precisiegarantie. Ik heb besloten iets meer uit te geven voor een waterpas voor het leven. Deze: https://www.milwaukeetool...tick-backbone-box-levels/

Edit: ik lees nu je onderste stuk en het gaat je om specifiek een met een meetlat. Dat weet ik dan weer niet :P
Ik overwoog het prijsverschil van zo'n 25€, jij komt aan met eentje die nog eens 75€ meer is dan dat prijsverschil >:)
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de STABILA Waterpas 70, 120 cm, 25€ bij de Hornbach daar kan ik er nogal wat van laten vallen voordat ik duurder uit ben dan jouw Amerikaans stukje aluminium ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:53
banaliteit schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:55:

Mijn afweging:

En wat is dan een handige stofzuiger? Moet nl ook hier 2 trappen doen en 2 deuren. Heb al een Bosch GSS 160 waarmee ik volgens mij prima uit de voeten kan. Wil een stofzuiger met een lange slang, anti static, voeding van schuurmachine via stofzuiger en niet al te veel herrie. Is een instap Festool echt veel beter dan een mooie van Bosch bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Festool is wel erg makkelijk met zakken legen, daarnaast is een CTL Midi niet heel gek geprijsd tov van de concurrentie. De CTL en CTM hebben ook dezelfde filter, dus het is eigenlijk gewoon een M-klasse stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:02:
Festool is wel erg makkelijk met zakken legen, daarnaast is een CTL Midi niet heel gek geprijsd tov van de concurrentie. De CTL en CTM hebben ook dezelfde filter, dus het is eigenlijk gewoon een M-klasse stofzuiger.
Is de CT 15 E niet voldoende? Scheelt weer wat Euro's. Ben slechts een amateur klusser :)
En hoe kom ik erachter of de slang ook past op mijn schuurmachine?

[ Voor 7% gewijzigd door GoEV6 op 04-07-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 18:43
@Jeweetje dank! Vind die deWalt niet echt porem... Opbergen geloof ik wel, ruimte is niet zo'n issue. Meer benieuwd naar wat gebruikservaringen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GoEV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:13:
[...]

Is de CT 15 E niet voldoende? Scheelt weer wat Euro's. Ben slechts een amateur klusser :)
Volgens mij heeft deze geen stoffilter, dus dat zou ik voor schuren niet doen. Dan blaas je alles wat je afzuigt met schuren weer terug de ruimte in. Zou minimaal stofklasse L nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Volgens mij heeft deze geen stoffilter, dus dat zou ik voor schuren niet doen. Dan blaas je alles wat je afzuigt met schuren weer terug de ruimte in. Zou minimaal stofklasse L nemen.
Dank ik zie het, goed punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Een bouwstofzuiger zonder stoffilter zie ik nog niet zo snel op de markt verschijnen.
Volgens mij zit dit filter erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07 22:13
GoEV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:13:
[...]

Persoonlijk zou ik dan gewoon voor de Makita vc2512l gaan. Die festool is sowieso beter maar voor de amateur is die Makita 100x dan een normale (of geen). stofzuiger. Bij Amazon is hij 166 euro.

edit: De slang die er standaard bijzit is geloof ik niet anti-static, maargoed ook hier heb ik, ook amateur klusser, nooit problemen mee ondervonden.

[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjes op 04-07-2023 20:41 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Pagina: 1 ... 158 ... 254 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).