Breezz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:13:
Ik wil graag mijn basis-assortiment schroeven (nog) eens aanvullen met een grotere bestelling bij Ecotools oid.
Vorige keer had ik dit gedaan zonder heel veel research, beetje op gevoel, en had ik veel schroeven met een erg kleine diameter besteld. Beetje op miskeken zeg maar.
Helemaal met voorgaande reacties eens w.b.t. Dresselhaus van Hornbach. Voor huis-, tuin- en keukengebruik uitstekend. En ja, ook hier zoveel mogelijk Torx. Het is ronduit superieur. Overigens werk ik meestal in hout.
Grosso modo geldt voor mij hoe langer hoe dikker. Denk dat mijn meest gebruikte schroef 4.0 x 40 is. Heeft misschien ook te maken omdat ik dan met mijn 3 mm houtboor kan voorboren. Maar dat is voor iedereen anders.
Het is inderdaad makkelijk om zaken op voorraad te hebben maar aan langere schroeven, b.v. 80mm stel je vaak toch andere eisen. Omdat je ze in een zwaardere constructie gebruikt bijvoorbeeld. Als je die in je thuisvoorraad wil opnemen, koop er wat los. Ben je in ieder geval gedekt en ik vermoed dat je voor speciale projecten vaak toch uitwijkt naar merken als Dynaplus. Van de kleinere maten, koop ze lekker per doos.
Meeste klusjes doe ik voor anderen. Bijvoorbeeld een houten doosje weer in elkaar zetten door de hoeken vast te schroeven of de bodem opnieuw vast te zetten. In dat geval wil ik de maximale breedte van het hout benutten. Veel van dat soort zaken kun je geen tweede keer meer repareren. Vandaar ook dat ik 3mm in lengtes tot 40 of 50mm heb.
Over tijd verzamel en krijg je nogal wat. Terugvinden is altijd lastig. Kwam een poosje geleden deze handige doosjes bij Big Bazaar tegen. Werkt voor mij prettig omdat ik er een stel in een plastic tas kan gooien en meenemen.
3.0x12 In TX [Wuerth], PZ [Reisaco] en dan ook nog in PH. Beetje overdreven, krijg ik van m'n leven niet op maar vaak als mensen wat overhebben of iemand overlijdt, krijg ik het. Scheelt de volgende weer een tripje naar de bouwmarkt. En de portemonnaie kan ook dichtblijven. Overigens had ik zes zakjes a 200 stuks van de PH en nog eens vijf of zes van de PZ. Nu zit er circa een zakje per doosje. Van de rest bouwen wat vrienden een spijkerbed. Ofzo.
Veel gaat er ook weg. Een van mijn buren heeft een kleinzoon van een jaar of 12 die graag klust. Daar schuif ik het een en ander naar toe. Hou wel op een papiertje bij wat. Langzaam faseer ik ook alle niet-torxschroeven uit. Wil nog wel wat PH en PZ overhouden. Niets is irritanter dan iemand die iets met drie Torx en een kruiskopschroef heeft vastgezet. Plus, soms is de kwaliteit van de Philipsschroeven in mijn assortiment beter dan de Torx maar langzaam gaat alles eruit.
Overigens gooi ik geen merken bij elkaar. Soms is de kwaliteit van een soort schroeven zo slecht - Chinesium bijvoorbeeld - dat ik de hele doos wegkieper. Nee ook niet naar het buurjongetje. Goed werk vereist fatsoenlijke spullen. Als hij dat over een paar als stelregel aanhoud, ben ik dik tevreden.
In de tweede doos zit alles van 5mm en meer. Inhoud geeft mooi aan hoe lastig het is om veelgebruikte maten op voorraad te hebben. Hoe kies je? Vijf x 30 mm schroeven van Dresselhaus zijn bijvoorbeeld de perfecte maat voor die goedkope Ikea krukjes van vijf euro. Die repareer ik op school nogal vaak. Het is maar vijf euro voor een nieuwe? Nou en, ecoschool enzo zeg ik dan tegen de juf. [Nee, niet Ecotools]
De Rotadril en Dynaplus had ik nodig voor een bankje dat om een boom heen is getimmerd. Reus staat er 30 jaar en drukt het bankje uit elkaar. Twee jaar geleden zou het schoolplein al onderhanden genomen worden. Laatste stand is over een jaar of twee gaat het dan echt gebeuren. Tot die tijd probeer ik de boel met kunst- en vliegwerk bij elkaar te houden. De boom wint uiteindelijk altijd. Gelukkig wel. Vandaar die schroeven.
Kleine dozen heb ik waar mogelijk overgepakt. Krat drie is vnl grote dozen. Gaat helemaal nergens over. Vier verschillende smaken 4x40. Spax, prima schroeven. Heco idem. Net als die van Dresselhaus. Geen idee meer wat het vierde merk was maar die doen het ook. Gelukkig een courante maat dus dat gaat wel op. En natuurlijk de kleinzoon van oma. Heeft ie drie hamers, ziet hij dat er nog een in de grabbelton liggen. 'Mag ik die hebben?' Vertel maar waarom je twee dezelfde hamers nodig hebt, dan is ie voor jou. Wie wil er een bankhamer van 300 gram? Schroeven is een ander verhaal.
Bij de grotere maten zie je meer Dynaplus. Vind het erg fijne schroeven, kop mooi afgewerkt. Ronde, niet scherpe zijkant is ook een plus. Alleen jammer dat ze zo slordig die stickers plakken. Er is nogal verschil tussen deeldraad en voldraad. Wel fijn als je dat meteen kunt zien. Overigens gebruik ik weinig voldraad dus dat zou ik pas inslaan als een project er om vraagt.
Bak vier is alleen maar 4.0 en 4.5 millimeter doorsnede. Vier is blijkbaar mijn favoriete maat. De groene stip die je op sommige doosjes ziet, geeft aan dat het RVS schroeven zijn. In een andere bak ligt ook een magneet. Alles wat blijft plakken is niet roestbestendig.
Doos vijf tenslotte zijn alleen maar bolkopschroeven. Meestal denk je bij een schroef aan de veelgebruikte universeel- of spaanplaatschroef die je verzinkt. Wil je een handvat, wielen of een ijzeren plaatje vastzetten in hout, zijn bolkopschroeven prettig. En ik was er zo klaar mee om telkens met een schroevendraaier door het restbakje te roeren op zoek naar die ene bolkopschroef. Vandaar. Ook hier weer veel grijs-oranje doosjes van Dresselhaus.
De blauwe doos zijn zelftappende schroeven, een keertje gebruikt om een plankje aan zo'n aluminium plafond te bevestigen zodat ik een lamp kon ophangen. Weer wat geleerd.
Moraal van het verhaal, je kunt beter in de bouwmarkt gaan wonen dan de Ikea. Compleet is een illusie. Gewoon wat courante maten in ca 3 en 4 mm doorsnede en je komt een heel eind. Maar voor het klusje af is, moet je toch nog een keer naar de bouwmarkt dus maak je niet druk.
Ga lekker naar Hornbach, gooi wat maten in je wagentje en relax. Je komt er binnenkort toch weer. Alles liever dan weer dat leuke kraampje met stoffen op de farmer's market. Ja toch? Gordijnrails hangen al maanden, nou is het jouw beurt schat.
Serieus, ik vind Hornbach schroeven prima. Heel veel maten, groot assortiment en je kunt ze ook per stuk kopen, gewoon het zakje afwegen. En als je alles van een merk hebt, hoef je niet lang na te denken over welke maat het is. 3.0 Mm is TX-10 en vier is 20.
Overigens boor ik bijna altijd voor. Men zegt dat de verbinding dan tot 60 procent sterker is. Persoonlijk gaat het me meer om het eindresultaat. Hoe Dresselhaus schroeven zich houden zonder voorboren weet ik niet. Over de RVS-kwaliteit durf ik ook niks te zeggen. Roestvrij staal is minder sterk dan het metaal waar normale schroeven uit gemaakt worden.
Qua prijs zit je goed met Dresselhaus. Vergis je niet hoeveel schroeven in een project gaan zitten. Kosten lopen snel op. Ooit op school wielen onder taalkasten gemonteerd. Vier wielen is zestien schroeven per kast. Niet alleen heeft de Gamma niet genoeg voorraad voor een ganse school, het is ook nog eens vier of vijf keer duurder uit mijn hoofd.
Weinig ervaring met Praxis en Karwei [ook van Gamma] maar de kwaliteit van het Gamma huismerk vind ik zo slecht dat ik het mijd, tenzij het echt niet anders kan. Maar da's mijn persoonlijke ervaring.
Omdat ik meestal bij anderen klus, na tien jaar zitten de nieuwe plinten thuis nog steeds niet tegen de muur - oh, kun je die ook lijmen, had dat eerder gezegd - heb ik een compacte gereedschapstas samengesteld. Zit ook een doosje met veel voorkomende schroeven in, gewoon een soepel plastic bak met deksel van de kringloop. In zip bags per maat alles gesorteerd. Uit ervaring weet ik dat ik nauwelijks groter dan 5mm doorsnede gebruik. Doosje en daarmee mijn tas werden steeds zwaarder. Op een keer, na de afwas, radicaal geschoond. Behalve 4.0*40 en nog een paar populaire maten, maximaal tien schroeven per smaak. Tot op heden nog niet misgegrepen.
Op de foto zie je bovenin het doosje pluggen. Mag ik even een lans breken voor de pluggen van Wurth? De beste ter wereld. En die hebben ze niet bij Hornbach.
En kopse kanten van laatjes die gemaakt zijn van 3 mm multiplex zet ik weer vast met microschroeven. In dit geval 2.2 * 16. De eerste keer met m'n tolletje. Doe je een keer maar nooit weer. Af en toe ben ik zo'n domme aap. Ik weet het, moet het weten maar doe het toch. Waarom Appelflap die je bent? Echt, terwijl ik dit schrijf word ik weer boos op mijzelf. Maar OK, microschroeven dus. Die moet je eigenlijk ook wel in je assortiment hebben. Het houdt nooit op. Een grote samenzwering dat zeg ik je.
[Enne, ff onder ons, doe een paar 4.0x40 schroeven in je portemonnaie. Net als McGuyver. Je kunt er maar om verlegen zitten.]