3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik heb nu een bouwstofzuiger van Gamma eigen merk en bij het boren in beton heeft deze wel schokken. Erg irritant.sjorsjes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:40:
[...]
Persoonlijk zou ik dan gewoon voor de Makita vc2512l gaan. Die festool is sowieso beter maar voor de amateur is die Makita 100x dan een normale (of geen). stofzuiger. Bij Amazon is hij 166 euro.
edit: De slang die er standaard bijzit is geloof ik niet anti-static, maargoed ook hier heb ik, ook amateur klusser, nooit problemen mee ondervonden.
Wat moet ik mij voorstellen bij schokken?GoEV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Ik heb nu een bouwstofzuiger van Gamma eigen merk en bij het boren in beton heeft deze wel schokken. Erg irritant.
Statische elektriciteit die ontlaad als je de slang aanraakt.
If you can see, look. If you can look, observe
Yes dat idd. Vooral voelbaar in de spieren in je onderarm.Roozzz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:29:
[...]
Statische elektriciteit die ontlaad als je de slang aanraakt.
Nu ben ik een aantal van die dingen aan t bekijken en zit er vanzelfsprekend nogal wat prijsverschil tussen de merken.
Normaal ben ik niet zo van de goedkope merken (want die gaan toch eerder kapot) maar aangezien ik dit ding toch aanzienlijk minder ga gebruiken ga ik toch de vraag stellen:
Hoe goed zijn die mixers van Atika, einhell, sheppach enz? Reviews van een atika van €70 zijn niet altijd even positief. Het merk “rubi” ziet er oké uit maar met 0 reviews is dat lastig beoordelen..
Er zijn er bij HORNBACH genoeg te krijgen maar ik zie ze amper met reviews.
Ik zoek dus zo’n ding waarmee ik een cementkuip met beton kan maken, 60L. Iemand tips? Tot €150 ofzo.
Ik denk nu bijv aan deze: https://www.obi.de/multit...47206#Artikelbeschreibung
Redelijk positieve reviews, jammer dat er geen koffer bij zit maar goed. Ik woon overigens in Duitsland dus Duitse of NL zaak is np.
[ Voor 14% gewijzigd door De_Bastaard op 04-07-2023 22:18 ]
Wellicht is dit nog een prima optie.De_Bastaard schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:15:
Oké ik denk dat ik een mortelmixer wil hebben. Betonmolen kan ook maar die gaat me op een gegeven moment in de weg staan.
Nu ben ik een aantal van die dingen aan t bekijken en zit er vanzelfsprekend nogal wat prijsverschil tussen de merken.
Normaal ben ik niet zo van de goedkope merken (want die gaan toch eerder kapot) maar aangezien ik dit ding toch aanzienlijk minder ga gebruiken ga ik toch de vraag stellen:
Hoe goed zijn die mixers van Atika, einhell, sheppach enz? Reviews van een atika van €70 zijn niet altijd even positief. Het merk “rubi” ziet er oké uit maar met 0 reviews is dat lastig beoordelen..
Ik zoek dus zo’n ding waarmee ik een cementkuip met beton kan maken, 60L. Iemand tips? Tot €150 ofzo.
Redelijk positieve reviews, jammer dat er geen koffer bij zit maar goed. Ik woon overigens in Duitsland dus Duitse of NL zaak is np.
https://www.lidl.nl/p/par...bele-roerstaaf/p100358815
https://www.lidl.nl/p/parkside-beton-en-verfmixer/p100345282
Tijd geleden is deze vraag ook voorbij gekomen. Misschien even terugzoeken.De_Bastaard schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:15:
Oké ik denk dat ik een mortelmixer wil hebben. Betonmolen kan ook maar die gaat me op een gegeven moment in de weg staan.
Ondanks dat ik ook graag A merk gereedschap heb, heb ik als mortelmixer een Vonroc. Ding werkt prima en eigenlijk weinig behoefte aan wat anders.
Heb zelf voor de woningrenovatie paar jaar geleden deze gehaald: Makita vc2512l. Deze gebruik ik nog steeds. Voor mij is het nog wel even de vraag wat ik ermee ga doen als de renovatie helemaal is afgerond. Hij is namelijk vrij groot. Wellicht geen bouwstofzuiger meer, of een kleinere kopen. Maar ik vind het zo tof dat je water kan opzuigen.GoEV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:57:
[...]
En wat is dan een handige stofzuiger? Moet nl ook hier 2 trappen doen en 2 deuren. Heb al een Bosch GSS 160 waarmee ik volgens mij prima uit de voeten kan. Wil een stofzuiger met een lange slang, anti static, voeding van schuurmachine via stofzuiger en niet al te veel herrie. Is een instap Festool echt veel beter dan een mooie van Bosch bijvoorbeeld?
Laat aub even weten wat voor scharnier je gekocht hebt. Ik ben ook nog in de markt voor zo'n ding.webber87 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:28:
@Birkin Thanks!
@jichem Goede tip. Ik ga dezelfde maten aanhouden als jij dat hebt gedaan.
Hoe hebben jullie het gezaagd? Met de invalzaag met een blad voor aluminium? Ik ga thuis eens checken of mijn Trespa blad ook zou kunnen.
Ga nu eens op zoek naar een scharniersysteem voor de rail zoals Peter Millard dat heeft. Handig om snel af te korten.
Ik heb nu een Kärcher maar om met een schuurmachine te kunnen werken moet je wel de zuigkracht kunnen regelen. Bij nader inzien had ik nooit die Kärcher moeten kopen en meteen een goede Bosch of Festool.GoEV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:57:
[...]
En wat is dan een handige stofzuiger? Moet nl ook hier 2 trappen doen en 2 deuren. Heb al een Bosch GSS 160 waarmee ik volgens mij prima uit de voeten kan. Wil een stofzuiger met een lange slang, anti static, voeding van schuurmachine via stofzuiger en niet al te veel herrie. Is een instap Festool echt veel beter dan een mooie van Bosch bijvoorbeeld?
Ik heb met m'n Stabila's nog geen problemen gehad met precisie. Maar als je graag duur wilt, Stabila heeft ook wel dure waterpassenJT schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:54:
Hij is voor 75 euro te krijgen en precisie is mij ook wat waard na ervaring met goedkopere waterpassen
Dat is wel bijzonder, Boren in beton duurt bij mij zelden lang genoeg om veel lading op te bouwen. Slijpen in beton is wat anders, dan krijg ik ook wel schokjes met mijn bouwstofzuiger (Starmix). Als je dat wilt voorkomen, moet je een anti-statische slang nemen (en een bouwstofzuiger die er mee om kan gaan, oftewel, die een goede aarding heeft voor de slangaansluiting (en dan ook op een geaard stopcontact).GoEV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:00:
Ik heb nu een bouwstofzuiger van Gamma eigen merk en bij het boren in beton heeft deze wel schokken. Erg irritant.
Vond ik ook bijzonder. Had dit ook bij het schuren van een binnenmuur. Dus tijd voor wat anders. Allen dank voor de tips ik ga er eentje uitzoeken en bestellen.henkie196 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:43:
[...]
Ik heb met m'n Stabila's nog geen problemen gehad met precisie. Maar als je graag duur wilt, Stabila heeft ook wel dure waterpassen![]()
[...]
Dat is wel bijzonder, Boren in beton duurt bij mij zelden lang genoeg om veel lading op te bouwen. Slijpen in beton is wat anders, dan krijg ik ook wel schokjes met mijn bouwstofzuiger (Starmix). Als je dat wilt voorkomen, moet je een anti-statische slang nemen (en een bouwstofzuiger die er mee om kan gaan, oftewel, die een goede aarding heeft voor de slangaansluiting (en dan ook op een geaard stopcontact).
Ik heb eigenlijk alleen maar DeWalt gereedschap, maar had ook een mixer nodig voor een klein klusje. Ik vond de DeWalt prijs hiervan te hoog voor hoeveel ik het nodig heb, dus ik heb voor een keertje voor 15 zaken tegellijm + 15 zakken egaline de enkele mixer van de lidl die @Kingsolo linkt gebruikt. Doet het prima en is goed sterk.De_Bastaard schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:15:
Enige nadeel is dat ie kort is, dus je staat wat ongemakkelijk voorover te mengen. Maar dat hebben al die goedkope mixers. Opgelost door m'n kuip op 2 pallets te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door NCSmits op 05-07-2023 09:56 ]
Merk is bij dit soort dingen niet heel belangrijk, ik weiger alleen mijn handen open te halen aan slecht afgewerkte onderdelen, even bekijken in de winkel heeft dus wel mijn voorkeur. rubi is ook een prima ding (heb er zelf 1 ) en is gewoon een A merk als je dat toch wilt. Maar waarschijnlijk maken ze ze niet zelf, ze zijn oorspronkelijk van de tegelsnijders.De_Bastaard schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:15:
Ik kan ook de mixer van mijn vader lenen, die is al meer dan 50 jaar in de bouw gebruikt en werkt nog als nieuw. Dat gaan die goedkope dingen in ieder geval niet halen, maar voor die enkele verbouwing zijn ze echt meer dan prima
Bosch is Kärcher met wat wijzigingen in dit geval. In ieder geval mijn GAS M 35 wel. Kärcher heeft gewoon een breed assortiment. Misschien is er wel een verloop te krijgen met valse lucht schuif? Kun je alsnog de zuigkracht regelen.De_Bastaard schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:38:
[...]
Ik heb nu een Kärcher maar om met een schuurmachine te kunnen werken moet je wel de zuigkracht kunnen regelen. Bij nader inzien had ik nooit die Kärcher moeten kopen en meteen een goede Bosch of Festool.
Addicted to silent computing
Als je hem gelijk na gebruik even laat draaien in een emmer water dan is hij zo weer schoon en krijg je niet allemaal aangekoekte cementresten op de roerstaaf.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 05-07-2023 14:40 ]
Heb vanmiddag een “einhell” gekocht hier bij de obi. 1400watt, softstart en regelbaar. Ga hem zsm uitproberen.
ik vroeg me af of iemand van jullie ervaringen heeft met Parkside PABS 20-Li D4 accu schroefmachine?
/f/image/lw4fquBvYPORMVM8ZqLZOrjY.png?f=fotoalbum_large)
Gaat om deze.
Heb voor 75€ gekocht inclusief accu 20v 4AH. en oplader alles (nieuw), heb zelf nog niet gebruikt. Maar dat ik alvast weet wat ik kan verwachten.
Buiten de renovatie van ons huis waar ik vaak Bosch professional neem, is de tijd aangekomen om het rustiger aan te doen met geld uitgeven.
[ Voor 35% gewijzigd door theduke1989 op 06-07-2023 05:50 ]
Ik heb ook al die 12V parkside machines laten liggen, ook al waren die half geld. Ik vond het zonde om iets te kopen, puur omdat het goedkoop was.
Deze zal alleen voor kleine dingen bedoeld zijn. De Bosch professional voor de zwaardere klussen.Raymond schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:22:
Had je die dan niet beter kunnen laten liggen?
Ik heb ook al die 12V parkside machines laten liggen, ook al waren die half geld. Ik vond het zonde om iets te kopen, puur omdat het goedkoop was.
Al is inderdaad 12V aan de matige kant.
Die ik heb is 20V 5aH.
[ Voor 7% gewijzigd door theduke1989 op 06-07-2023 08:01 ]
Voor kleine dingen is een 12V juist heel geschikt. Ik gebruik bijna alleen maar mijn 12V machine rond het huis.theduke1989 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:00:
[...]
Deze zal alleen voor kleine dingen bedoeld zijn. De Bosch professional voor de zwaardere klussen.
Al is inderdaad 12V aan de matige kant.
Die ik heb is 20V 5aH.
Goed mijn Bosch Professional 18v 4Ah doe ik vrijwel alles mee. Maar die is nu wel erg oud geworden, ziet er ook niet meer uit. Hij doet het nog wel natuurlijk, maar tijd voor een nieuwe. De Parkside had ik gekocht voor €25 exclusief batterij en oplader moest deze namelijk erbij kopen. Op zich nog prima. De Bosch kost 199€ is toch wel een groot verschil namelijk. Maar met de renovatie toch doorheen gekomen.kipfel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Voor kleine dingen is een 12V juist heel geschikt. Ik gebruik bijna alleen maar mijn 12V machine rond het huis.
wat gek, mijn machines doen nooit mee aan schoonheidswedstrijden, waar kan je je inschrijven? Deze machine ligt in functionaliteit vrij dicht bij wat je al hebt.. laten liggen is de goedkoopste en waarschijnlijk de beste optie. oud en minder mooi is wat mij bereft echt geen reden om iets nieuws te kopen. .en aangezien je de renovatie al grotendeels achter je lijkt te hebben liggen waar ga je hem nog voor gebruiken? Of je moet hem mooi blinkend in de woonkamer op een plankje willen zetten, dan is het vast een goede aankoop.theduke1989 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:19:
[...]
Goed mijn Bosch Professional 18v 4Ah doe ik vrijwel alles mee. Maar die is nu wel erg oud geworden, ziet er ook niet meer uit. Hij doet het nog wel natuurlijk, maar tijd voor een nieuwe. De Parkside had ik gekocht voor €25 exclusief batterij en oplader moest deze namelijk erbij kopen. Op zich nog prima. De Bosch kost 199€ is toch wel een groot verschil namelijk. Maar met de renovatie toch doorheen gekomen.
zonder gekheid, je kan beter alleen gereedschap kopen wat je ook echt nodig hebt, dat is uiteindelijk goedkoper dan dingen vooruit kopen, tegen de tijd dat je bosch echt dood gaat is er weer een andere (of dezelfde) aanbieding. En zijn je nieuwe accu's niet al 2 jaar oud tegen de tijd dat je het echt gaat gebruiken etc.
Naast het feit dat Parkside hier regelmatig langs komt, vind ik het een nogal bizarre werkwijze om eerst iets te kopen "om minder geld uit te geven" en dan pas te vragen of het een goed product is?theduke1989 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 05:47:
ik vroeg me af of iemand van jullie ervaringen heeft met Parkside PABS 20-Li D4 accu schroefmachine?
[Afbeelding]
Gaat om deze.
Heb voor 75€ gekocht inclusief accu 20v 4AH. en oplader alles (nieuw), heb zelf nog niet gebruikt. Maar dat ik alvast weet wat ik kan verwachten.
Lijkt mij een heel normaal ding dat als je machine haast op is en je komt een aanbieding tegen om hem te kopen.
Parkside 18 volt kan je je niet echt een buil aan vallen toch?
Zolang je er niet professioneel mee aan de slag gaat, gaan ze best lang mee.
En professioneel wat minder lang, daar daar is de prijs naar.
En wat bedoel je met de uitlijning van de kop? Dat hij niet ronddraait maar een elips maakt?
En precisiewerk? Kan je geen kleine gaatjes boren?
Overdrijf je niet een beetje om een negatief punt te kunnen maken? De consumentenbond heeft hem getest
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 06-07-2023 10:59 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Topspul.agitri schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:11:
Heeft er iemand ervaring met makita 40v, zelf denk ik dat ik overstap daarop gezien het mij heel wat snoeren bespaard (als in apparaten met stekker, bv; 230mm slijptol).
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Dat gold niet voor hun andere serie met 18V accus zoals deze.Sjoerdfoto schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:31:
[...]Topspul.
Is dat van die 40V lijn al onderzocht?Nadelen
De accu heeft een zeer korte levensduur
Het was voor mij destijds een reden om voor de DeWalt te kiezen, waar ik nog steeds zeer tevreden mee ben. Helaas was toen destijds de veel goedkopere Parkside PABS 20-Li een hele tijd niet aan te komen. Mijn zoon heeft hem later gekocht en vond hem ook prima.
De makita 18V LXT lijn is geen succes? Volgens wie, de consumentenbond?route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Dat gold niet voor hun andere serie met 18V accus zoals deze.
Als je in de accu's gaat kijken is Makita een van de betere qua design, zoals bijvoorbeeld beschreven door bekende youtubers zoals AVE of ProjectFarm
[ Voor 23% gewijzigd door dragonhaertt op 06-07-2023 12:00 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Gebaseerd op jarenlange ervaring is zowel de CXT, LXT als XGT een succes.route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:43:
[...]
[...]
Is dat van die 40V lijn al onderzocht?
Het was voor mij destijds een reden om voor de DeWalt te kiezen, waar ik nog steeds zeer tevreden mee ben. Helaas was toen destijds de veel goedkopere Parkside PABS 20-Li een hele tijd niet aan te komen. Mijn zoon heeft hem later gekocht en vond hem ook prima.
Meerdere slijptollen met 8AH accus op XGT, presteren super.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Mijn inmiddels 12 jaar oude LXT accu's zijn het hier absoluut niet mee eens!route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:43:
[...]
[...]
Ik ben een aantal jaar geleden gestopt met naar de CB te luisteren. de BS die je hierboven linkt is een goed voorbeeld van waarom.
Verder merk ik dat er vaak grote verschillen zitten in range tussen de artikelen die ze testen, dat de selectie uit de markt zeer beperkt is (4 van de 20+ beschikbare merken testen). En lees je bij de eerste zin al dat de tester geen verstand heeft van het geen getest wordt.
Echter is met de keuze voor DeWalt is absoluut niets mis.
[ Voor 14% gewijzigd door Nivado op 06-07-2023 12:57 ]
Er staan ook reviews bij en ook daar werd dit ook genoemd.
Tis heel simpel, toch? Als je zelf geen ervaring hebt waar je bijvoorbeeld bij de baas zo'n machine kunt testen, dan ga je af op een mix van info van de Consumentbond en online ervaringen. Ik ga niet blind ergens op varen.
En zoals altijd zijn mixen van ervaringen. Des te groter de groep van de mensen is die feedback geeft, dan heb je minder kans op een misser.
Technisch zag Makita er verder prima uit.
Ben zeker blij met de DeWalt, de accus zijn probleemloos en ik kreeg er 2 bij met een koffer.
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 06-07-2023 13:06 ]
Ik heb geen account dus geen toegang tot de 'testresultaten', maar ik vraag me dan wel enorm af wat zij zo slecht vinden aan die accu's, en waar dat op is gebaseerd. (er staan sowieso maar 4 reviews bij, dus dat is nou niet echt een grote groep)route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:57:
Die accus waren toch blijkbaar een zwak punt bij de test.
Er staan ook reviews bij en ook daar werd dit ook genoemd.
Tis heel simpel, toch? Als je zelf geen ervaring hebt waar je bijvoorbeeld bij de baas zo'n machine kunt testen, dan ga je af op een mix van info van de Consumentbond en online ervaringen. Ik ga niet blind ergens op varen.
En zoals altijd zijn mixen van ervaringen. Des te groter de groep van de mensen is die feedback geeft, dan heb je minder kans op een misser.
Technisch zag Makita er verder prima uit.
Ben zeker blij met de DeWalt, de accus zijn probleemloos en ik kreeg er 2 bij met een koffer.
Zowel de laders als de accu's van makita zijn erg goed gemaakt, mechanisch en elektrisch. Het is één van de meest gebruikte accu platformen ter wereld zowel in de consumenten als prosumer markten.
DeWalt is natuurijk ook weinig mis mee, maar om het DeWalt platform te kiezen boven het Makita platform, gebaseerd op de accu's vind ik bijzonder.
[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 06-07-2023 13:43 ]
PS: Een simpele praktische tip: Mijn antwoord staat er nu 2x.... ipv een volledige quote volstaat toch een" @naam" ook om een antwoord mee te starten? Dat kan ik prima mee omgaan.
En: Dat houdt het forum imho beter leesbaar dan al die complete quote blokken die direct op een antwoord volgen.
Ik snap dat dat jouw motivatie is en jouw redenering, maar ik kan de consumentenbond pagina niet lezen en was wel benieuwd waaróm ze denken dat die accu's slecht zijn.route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:49:
@dragonhaertt agIk heb mijn motivatie gegeven, heb er verder niks an toe te voegen.
PS: Een simpele praktische tip: Mijn antwoord staat er nu 2x.... ipv een volledige quote volstaat toch een" @naam" ook om een antwoord mee te starten? Dat kan ik prima mee omgaan.
En: Dat houdt het forum imho beter leesbaar dan al die complete quote blokken die direct op een antwoord volgen.
Ik zie persoonlijk namelijk geen reden om te kiezen voor DeWalt gebaseerd op alléén de accu.
DeWalt, Makita LXT, Milwaukkee, Mafell, Bosch blauw, Festool etc liggen allemaal héél dicht bij elkaar wat betreft kwaliteit van de accu.
Er zijn zat redenen om de één boven de ander te verkiezen, maar 'levensduur van de accu' is er niet eentje die ik hier eerder langs heb horen komen, zéker niet voor Makita.
Daarnaast wat betreft de quotes (off topic) vind ik persoonlijk quotes een stuk makkelijker lezen, zeker als er meerdere mensen en discussies door elkaar heen lopen.
Dit topic is niet alleen voor een één op één gesprek. Als mensen later terug lezen wat er gezegd wordt hoeven ze met quotes niet terug te scrollen om te zoeken wat er gezegd was en waar op gereageerd wordt.
Ff hier, want discussie is niet op zn plek in het aanbiedingentopic:Tjark schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:18:
Toolstation heeft wat aanbiedingen, icm met Hornbach LPG kan dat leuk(er) zijn.
bv https://www.toolstation.nl/makita-dmr107-bouwradio/p12165 €131,22 -> €118
verder: https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p19768
Die bitset heb ik ook en ik kan hem van harte aanbevelen! Het is nu de bitset die ik standaard pak, ipv mn wera impactor.
Tis alleen voor leden. Niet alle types hadden een slechte accu en ik heb ook geen toegang tot uitgebreidere tabellen die door de CB zelf intern gebruikt worden. Dat vond en vind ik ook een dikke min van de CB. Met wat meer data kan ik zelf ook wel afwegen hoe sterk een bepaald punt wel of niet doorslaggevend is voor een bepaalde keuze. Ben daar vast niet de enige in, ook hier zullen velen dat graag weten.dragonhaertt schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:59:
[...]r ik kan de consumentenbond pagina niet lezen en was wel benieuwd waaróm ze denken dat die accu's slecht zijn.
Voor de rest waren voor mij de Makita en DeWalt verder vergelijkbaar en was het prijsverschil ruim 2 jaar geleden iets meer dan €100 en voor wat ik er mee doe was de DeWalt dan prima.
Een stukje in een topic dat steeds over dezelfde vraag blijft gaan, lijkt mij heel overzichtelijk en is dan uitstekend terug leesbaar, het is niet door iets anders onderbroken en dan komt compleet quoten bij mij storend over, zeker als het vorige antwoord er direct boven staat, het staat er dan werkelijk 2x .... komen er dan 3 mensen met een hele korte oneliner... dat leest bij mij niet prettig.persoonlijk quotes een stuk makkelijker lezen, zeker als er meerdere mensen en discussies door elkaar heen lopen......Dit topic is niet alleen voor een één op één gesprek. Als mensen later terug lezen wat er gezegd wordt hoeven ze met quotes niet terug te scrollen om te zoeken wat er gezegd was en waar op gereageerd wordt.
Als er dan toch iets specifieks uit zoiets gequoate wordt, dan vind ik het wel zeer zinvol/prettig . Dat geeft extra focus aan dat gene wat er zo specifiek uitgelicht wordt!
[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 06-07-2023 20:00 . Reden: typos ]
Ah, ja. Lekker duidelijk.route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:33:
[...]
Tis alleen voor leden. Niet alle types hadden een slechte accu.
Behalve dat alle lxt types dus gewoon dezelfde accu gebruiken.
Beetje jammer dat de onderbouwing niet verder gaat dan 'de Consumentenbond heeft gezegd dat sommige accus slecht zijn'
Daar valt dus totaal geen conclusie aan vast te knopen en komt op mij over als mis-informatie als je dit in een gereedschapstopic gaat verkondigen als waarheid.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat bedoel ik inderdaad.Teijgetje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:57:
@Slonzo
Overdrijf je niet een beetje om een negatief punt te kunnen maken?
Maar hoezo, overdrijven? Het is niet bepaald een geheim dat de uitlijning van de kop met name bij goedkope machines dikwijls een dingetje is. Maar ik zeg toch net dat hij prima zal voldoen zolang je er niet al teveel 'precisie' (bij gebrek aan een beter woord) van verwacht?
Die heb ik ook gehad, zwak koppel met laag toerental en zwaar.theduke1989 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 05:47:
Hallo allen,
[Afbeelding]
Gaat om deze.
Buiten de renovatie van ons huis waar ik vaak Bosch professional neem, is de tijd aangekomen om het rustiger aan te doen met geld uitgeven.
De zwarte performance versie is dan wel weer zeer goed en heeft veel aanzien in prijs/kwaliteit.
Dit wou je zeker niet horen?
Mogelijk hebben ze een rotte accu gehad.route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:43:
[...]
[...]
Door diep ontladen kunnen ze stuk gaan.
Of een 1,5 Ah accu.
Ik heb ook geen CB account, dus kan het niet zien.
Mijn zwager en ik hebben gezamenlijk ongeveer 20 accu's, de oudste zijn ongeveer 10 jaar oud.
Ik heb nog nooit 1 stukke accu gehad.
De LXT machines schakelen uit voordat de accu schade oploopt. Met uitzondering van de zaklamp.
Ik gebruik mijn accu's ook heel het jaar, voor klussen en tuinieren. Dat helpt ze ook gezond te houden.
Maar zowel DeWalt als Makita gebruikt exact dezelfde accu techniek. Enkel de behuizing is anders, zodat je merkgebonden bent.
Een DeWalt accu diep ontladen, en je oplader herkent hem ook niet meer.
Is nooit goed om negatieve berichten te horen. Zoals gezegd is mijn Bosch Professional GSR-18V(4.0Ah) op dit moment nog OK, en heb de meeste zware werkzaamheden achter de rug.barry86 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:11:
[...]
Die heb ik ook gehad, zwak koppel met laag toerental en zwaar.
De zwarte performance versie is dan wel weer zeer goed en heeft veel aanzien in prijs/kwaliteit.
Dit wou je zeker niet horen?
De Parkside is nog voor de rustige en wat minder stressvolle werkzaamheden. Beetje boren, schroefjes vastmaken in niet harde hout etc. Meer niet.
Bosch professional kost €200
Parkside 75€ is ook natuurlijk een groot verschil.
Zo'n Bosch heb ik ook, prima ding. Maar dan begrijp ik niet helemaal waarom je er een Parkside naast wil hebben, al helemaal als je niet veel geld meer wil uitgeventheduke1989 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:16:
[...]
Is nooit goed om negatieve berichten te horen. Zoals gezegd is mijn Bosch Professional GSR-18V(4.0Ah) op dit moment nog OK, en heb de meeste zware werkzaamheden achter de rug.
De Parkside is nog voor de rustige en wat minder stressvolle werkzaamheden. Beetje boren, schroefjes vastmaken in niet harde hout etc. Meer niet.
Bosch professional kost €200
Parkside 75€ is ook natuurlijk een groot verschil.
De 20v gebruik ik voor grote gatenzagen etc. daarnaast ook een 12 versie van de performance gekocht voor de vrouw (zij vindt de 18v makita te zwaar en lomp) en ook deze valt mij 100% mee. Mijn moeder had een groene parkside boormachine voor de 3 keer per jaar dat ze hem nodig had, die hebben we in de container gemikt en een bosch 12v voor gehaald. Die groene wobbelde zo dat je hem prima kon gebruiken om pannenkoekenbeslag te maken....
Ik ben op zoek naar een nieuwe zaagtafel, maar de Dewalts zijn me net iets te gortig voor mijn hobbygebruik. Als ik met die Skil nagenoeg dezelfde kwaliteit krijg voor de helft van de prijs zou dat mooi zijn!
Geen direct antwoord op je vraag, maar een wat meer bekende en beproefde DeWalt-kloon is de Hikoki C10RJWAZ. Is misschien een paar tientjes duurder.JWolken schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:24:
Iemand hier ervaring met de Skil 1340 AA zaagtafel? Lijkt op een Dewalt kloon, maar vraag me af hoe ie qua kwaliteit in de buurt komt.
Ik ben op zoek naar een nieuwe zaagtafel, maar de Dewalts zijn me net iets te gortig voor mijn hobbygebruik. Als ik met die Skil nagenoeg dezelfde kwaliteit krijg voor de helft van de prijs zou dat mooi zijn!
Zou kunnen, ben zelf > 40 j (beta) onderzoeker combi PL op een ander gebied geweest en ik zou zelf dat obv een n=1 waarneming niet zo maar op durven te schrijven....FRANQ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:46:
[...]Mogelijk hebben ze een rotte accu gehad.
Soms is het testen van veel en vooral dure spullen erg duur, daarvan weet ik dat ze de Consumentenbond met zuster organisaties in het buitenland samen doen.
Deze Youtube video geeft wel een (deel)indruk van hoe accuboormachines getest worden.
YouTube: Boormachines - Hoe we testen (Consumentenbond)
Je ziet daar komt meer bij kijken dan alleen maar wat boren en schroeven, er worden o.a. ook laad-/ontlaad cycli gemeten en geplot
En zo zijn er nog meer tips, niet in de volle zon leggen, etc...Ik gebruik mijn accu's ook heel het jaar, voor klussen en tuinieren. Dat helpt ze ook gezond te houden.
En te diep ontladen wordt bij alle merken afgeraden, dus ook voor deze:
Een DeWalt accu diep ontladen, en je oplader herkent hem ook niet meer.
Mijn zoon had voor hun renovatie 2 Bosch accuboormachines gekocht van bijna 200 euro per stuk die net toevallig afgeprijsd waren, na 2 maanden intensief gebruik begaven de accu's het. Ze hebben toen die Parkside gekocht die net in de aanbieding was en hebben daar de rest van de renovatie van bijna een half jaar totaal probleemloos mee afgemaakt. Voor al het boor- en schroefwerk dat er mee gedaan moest worden waren ze prima. Mss voor het meer "instrumentenmakerwerk" dus het erg fijne werk of dan nauwkeurigheid en de stabiliteit voldoende is, weet ik niet.jichem schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:24:
De parkside performance versie heb ik een aantal maanden geleden gekocht voor 70 euro incl accu en lader, en in tegenstelling tot de andere machines van parkside vind ik die performance serie best wel oke.
De keuze van de boormachine hangt imho dus deels ook af van tot welke doelgroep je behoort.
Mijn vader (bouwvakker) gebruikt al jaar en dag Makita, maar hem nog nooit horen zeuren over de accu's. Alleen dat de machines na jaren misbruikt ophouden.
Dus tja. We blijven wel bezig met N=1 op deze manier.
Geef ik mijn N=1 over parkside accu's wel.Hortz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:26:
Zo heeft iedereen wel een N=1 verhaal.
Mijn vader (bouwvakker) gebruikt al jaar en dag Makita, maar hem nog nooit horen zeuren over de accu's. Alleen dat de machines na jaren misbruikt ophouden.
Had een 20v accu bij de stokheggenschaar van Parkside, lag deze winter in dezelfde berging als de 5 makita accu's. Allen vol of bijna vol, die 5 van Makita doen het nog prima. De 20v van Parkside heeft zichzelf ontladen en geeft nog een whopping 4v over de polen. Lader pakt hem niet meer op, zelfs als ik wat lading over pomp en hem er met 17 volt in stop. Die kan ik dus weggooien.
Awesome
*insert signature here
Bijzondere keuze. Toen mij hetzelfde overkwam heb ik de verkoper aangeschreven voor reparatie of vervanging.route99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:21:
(...) na 2 maanden intensief gebruik begaven de accu's het. Ze hebben toen die Parkside gekocht die net in de aanbieding was (...)
[ Voor 14% gewijzigd door 8088 op 07-07-2023 11:59 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Dat kon ik dan wel weer begrijpen. Nu waren ze tegen redelijke kosten binnen 1 uur vervangen, een prioriteitskwestie dus.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
opzich is dat ook wel een beetje de opzet van dit topic, N=1verhaaltjes delen. er zijn maar weinig mensen die een dubbel blind wetenschappelijkverandwoorde test doen in hun schuurtjeHortz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:26:
Zo heeft iedereen wel een N=1 verhaal.
Andere input over het aanschaffen van gereedschap altijd welkom
Dat is nou precies wat de CB wel doet, die vellen in zo'n onderzoek vergelijkingstest een oordeel over N=1. Dat is ook de reden waarom er hier over je stelling dat Makita Accu's slecht zijn gevallen wordt.route99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:21:
[...]
Zou kunnen, ben zelf > 40 j (beta) onderzoeker combi PL op een ander gebied geweest en ik zou zelf dat obv een n=1 waarneming niet zo maar op durven te schrijven....
Soms is het testen van veel en vooral dure spullen erg duur, daarvan weet ik dat ze de Consumentenbond met zuster organisaties in het buitenland samen doen.
Als ik de ervaring van de CB zet tegenover:
- ik heb 12 Makita LXT accu's (zowel 14,4V als 18V) variërend in leeftijd van 1 tot 12 jaar) waar ik nog nooit problemen mee gehad heb, behalve dat de oudere iets teruglopen in capaciteit, maar het verder nog naar behoren doen.
- ik hier nog niet eerder iets gelezen heb over klachten over Makita LXT accu's
- ik alleen maar positieve geluiden hoor van Makita gebruikers, ook in de bouw.
- uit meerdere bronnen heb vernomen dat de LXT accu's zowel mechanisch als elektrisch zeer goed in elkaar steken.
Dan kom ik tot de conclusie dat er niets mis is met de LXT Accu's van Makita. Waarschijnlijk hadden ze zelfs direct een nieuwe accu gekregen als ze contact hadden opgenomen met Makita.
Ik snap dat jij minder waarde hecht aan mijn opsomming omdat ik de genoemde bronnen (anders dan dit forum) op dit moment niet kan reproduceren, en daarmee slecht één bron ben.
Dat neemt echter niet weg dat ik het verkondigen dat Makita LXT accu's slecht zijn op basis van een test van de CB waarbij N=1 niet terecht vind.
Ik vertrouw dit forum een stuk meer dan die rommelonderzoekjes waar je lijkt het betaald in kan komen.
Als je het statistisch verantwoord wilt doen, zou je inderdaad minimaal een sample grootte van N = 30 moeten hebben, maar liever nog een stuk groter. Dat gaat niemand doen, natuurlijk, maar al die N = 1 verhaaltjes bij elkaar kunnen natuurlijk ook wel een indruk geven. Of je moet iemand hebben die veel van die dingen in- of verkoopt, die zou ook een redelijk idee moeten kunnen krijgen van hoe vaak er iets voor reparatie / vervanging terugkomt.twain4me schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:21:
opzich is dat ook wel een beetje de opzet van dit topic, N=1verhaaltjes delen. er zijn maar weinig mensen die een dubbel blind wetenschappelijkverandwoorde test doen in hun schuurtje
Deels mee eens.Knappel schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:42:
Consumentenbond is onbetrouwbaar inderdaad zie bv hier https://kassa.bnnvara.nl/...liteit-en-betrouwbaarheid
Ik vertrouw dit forum een stuk meer dan die rommelonderzoekjes waar je lijkt het betaald in kan komen.
Maar zeker hier op tweakers moet je er wel een bepaalde filter overheen laten.
Men wilt hier tot in minuscuul detail alles overdenken.
Ja, een Festool zal heus een betere machine x zijn. Maar soms kans een Parkside voor betreffende user minstens net zo goed zijn zeker als je kijkt naar de bijbehorende kosten.
PSN: Flix20-NL
Pas wel op met de combopacks, soms zijn deze duurder dan los aanschaffen (zeker als je de acties en puntenwinkel meetelt)agitri schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:25:
Na lezen van verschillende reacties, is mijn oog op deze set gevallen van makita klik, zijn er dingen die missen voor algemeen gebruik?
Het loont om alle machines die je wil even op een lijstje te zetten en dan zelf te kijken hoe veel die los kosten.
Ook is er soms een ander model van hetzelfde type machine die wat beter is dan degene in de combopacks (vooral bij 18V machines van toepassing)
Al lijkt dit een redelijk goede deal te zijn vanwege de extra 2 accu's die je er nu (tijdelijk) bij krijgt.
Bijvoorbeeld: als je die set nu zelf samenstelt kost het ongeveer 1850 euro, zonder accu's.
Daarbij krijg je 120 actiepunten, goed voor 2 gratis accu's (bl4040)
Zonder die tijdelijke bonus accu's zou je dan dus 200 euro goedkoper uit zijn.
Dat is zeker ook waar. Ik heb trouwens zo’n groene parkside schroefboor, ouder model. Zeker niet perfect, beetje zwaar, maar kost geen drol en doet het al jaren. Ik heb daarnaast een paar Bosch pro 12v, die pak ik eigenlijk altijd. Ook met dank aan dit forum. Zeer tevreden.Flix20 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:47:
[...]
Deels mee eens.
Ja, een Festool zal heus een betere machine x zijn. Maar soms kans een Parkside voor betreffende user minstens net zo goed zijn zeker als je kijkt naar de bijbehorende kosten.
Is sowieso goed om alles een beetje te filteren. Of in perspectief proberen te plaatsen, in ieder geval. En dat geldt voor beide kanten van het spectrumFlix20 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:47:
Deels mee eens.
Ik zou niet zo snel zo'n grote set kopen. Vaak zit er dan net het verkeerde model boormachine of slijper in e.d.agitri schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:25:
Na lezen van verschillende reacties, is mijn oog op deze set gevallen van makita klik, zijn er dingen die missen voor algemeen gebruik?
Ik adviseer dan ook altijd te kijken naar wat je nodig hebt, en daarvan iets te kopen. Ook hoeft niet alles op accu te zijn. Voor veel dingen is het onmisbaar, voor sommige kan het handig zijn, en voor sommige is het eerder onzinnig.
Begin met een basis set met lader en accu's (RTJ), en vul daarna aan met losse bodies. Vaak heeft Makita ook acties waarbij je een gratis accu kan krijgen.
Als ik kijk naar de gelinkte set zijn de schakelaar van de slijptol (vastzet i.p.v. veiligheidsschakelaar) en het feit dat de boormachine een klopboor is de eerste 2 dingen die mij opvallen die ik (persoonlijk) anders zou willen.
Ik kijk naar deze set omdat het op een redelijk goede aanbieding lijkt, het liefste zou ik voor de DK0162G601 gaan IPV de DK0128G601 omdat de cirkelzaag wel op geleide rail past.Nivado schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:02:
[...]
Ik zou niet zo snel zo'n grote set kopen. Vaak zit er dan net het verkeerde model boormachine of slijper in e.d.
Ik adviseer dan ook altijd te kijken naar wat je nodig hebt, en daarvan iets te kopen.
Mijn plan was dan ook om de HS004 erbij aan te schaffen maar ik lees al dat ik daar misschien al een fout in maak door de set te kopen ipv losse body's.
Juist omdat ik van wat spullen met stekker af wil (230mm slijptol bv) kies ik voor deze oplossingOok hoeft niet alles op accu te zijn. Voor veel dingen is het onmisbaar, voor sommige kan het handig zijn, en voor sommige is het eerder onzinnig.
Ben wel benieuwd naar wat jij dan zou vervangen.Als ik kijk naar de gelinkte set zijn de schakelaar van de slijptol (vastzet i.p.v. veiligheidsschakelaar) en het feit dat de boormachine een klopboor is de eerste 2 dingen die mij opvallen die ik (persoonlijk) anders zou willen.
agitri schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:11:
Heeft er iemand ervaring met makita 40v, zelf denk ik dat ik overstap daarop gezien het mij heel wat snoeren bespaard (als in apparaten met stekker, bv; 230mm slijptol).
Vanwaar specifiek de keuze voor 40V? Ben je een dusdanig veeleisend/professioneel gebruiker? Zijn er specifieke apparaten die niet op (2x)18V beschikbaar zijn en waarbij je per se een accu-tool nodig hebt ipv. 230V?agitri schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:25:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Voor huis tuien en keuken spul prima. Maar zodra je iets meer vraagt, b.v. staal bouwers, is er niet genoeg kracht (koppel) aanwezig en met een 40V systeem wel.
Dat is een vergelijkbaar verhaal met een 750w accutol slijper of 1500w.
[ Voor 12% gewijzigd door barry86 op 07-07-2023 13:26 ]
Veeleisend, valt mee, ik gebruik het veel. Het is dat ik op het moment aan kijken ben om over te stappen qua gereedschap en graag van de snoeren af wil.Orion84 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:18:
[...]
[...]
Vanwaar specifiek de keuze voor 40V? Ben je een dusdanig veeleisend/professioneel gebruiker? Zijn er specifieke apparaten die niet op (2x)18V beschikbaar zijn en waarbij je per se een accu-tool nodig hebt ipv. 230V?
De reden is dat ik merk dat op het moment dat ik aan het (ver)bouwen ben in en rondom het huis, er niet zoveel scheelt in 18v / 230v gereedschap, overal is wel een stekker voor de iets 'zwaardere' klussen. Maar op het moment dat ik iets nieuws bouw wat verder is van het huis +- 50m, is er geen stroom dus weer terug haspel en apparaat halen, uitrollen, apparaat erin steken en ding doen.
Ik zou het fijn vinden als ik dan het apparaat bij heb, accu erin en kan gebruiken.
Practisch voorbeeld: met het inkorten van lateien (staal, beton, enz), was het haspel halen, uitrollen, trap op sleuren, ding doen en weer einde dag opruimen. Buiten dat om, haspel ligt altijd in de weg is het niet het ding zelf dan wel de kabel.
Maar als jij er het geld voor over hebt: ga je gang, van wat ik er van gezien heb qua reviews en de ervaring met een 40V kettingzaag is het top spul
Blijft nog we de tip die hierboven al langs kwam staan: zo'n combi kit is lang niet altijd ideaal.
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 07-07-2023 13:47 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik kijk er meestal zo naar, op het moment dat ik dus voor dat eene ding het werk moet laten vallen om het op te zetten zodat ik die eene taak kan doen, dan is dat niet handig, ik ben dan onderbroken en moet weer andere dingen doen wat me stoort in het werk. Dan is kwestie van even accu wisselen een hele prettige ervaring. Daarnaast hoef ik dus die haspel niet mee mee te nemen (ja accu's moeten ook opgeladen worden, dan is het een kwestie van wat accu's halen en weer terug)Orion84 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:45:
Wat ik wil zeggen: je keuze voor je hele collectie laten bepalen door bepaalde uitzonderlijke gevallen kan een vrij dure grap zijn. Super dat je dan een slijptol hebt waar je ook zware klussen mee kan doen waar een 18V tekort schiet, maar als je dan ondertussen voor al je andere gereedschap (waar 18V misschien wel prima voldoet) zowat de dubbele prijs betaalt, is dat het dan waard? Of kan je dan beter die enkele keer toch even een haspel uitrollen?
Ben ook razend benieuwd naar de performance, ik wil dan ook mn afkortzaag gaan vervangen en de doorslijper mocht het bevallen.Maar als jij er het geld voor over hebt: ga je gang, van wat ik er van gezien heb qua reviews en de ervaring met een 40V kettingzaag is het top spul
Blijft nog we de tip die hierboven al langs kwam staan: zo'n combi kit is lang niet altijd ideaal.
Ps. zelf vind ik het prettig om 1 accu platform te hebben
Pps. dit gebeurd zo vaak in het werk, stofzuiger halen voor de afkorter want je moet stenen of blokken inkorten, dan weer lateien inkorten, staal inslijpen want maten kloppen niet, zo zijn er een tal van die dingen die op een dag veel tijd in beslag nemenOf kan je dan beter die enkele keer toch even een haspel uitrollen?
[ Voor 10% gewijzigd door agitri op 07-07-2023 14:11 ]
Dat werkt toch wel erg fijn, alles snoerloos.
Ben nu aan het kijken naar een 2 accu grasmaaier en grastrimmer. En eventueel een extra accu erbij.
Ik heb 2 kleine stukjes gras, maar ik moet wel steeds 50 meter snoer afrollen(en weer opruimen)nu.
De haakse slijper heb ik bewust met snoer gekocht. In het verleden veel met een accutol van makita gewerkt, maar weinig kracht en de accu was vrij snel leeg altijd.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Anoniem: 289532
Het nadeel van die combo-packs vind ik altijd dat het een cirkelzaag is i.p.v. een invalzaag, dat zou het eerste zijn dat ik zou veranderen. Verder kun je inderdaad op detailniveau naar de uitvoeringen van de machines kijken, maar dat is wel afhankelijk van wat jij belangrijk vindt. Als deze set voldoet aan wat je wil en het is goedkoper dan loskopen, gewoon doen toch? Kwalitatief is het goed spul.
Van het XGT platform Ik zou kiezen:agitri schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:14:
[...]
Ben wel benieuwd naar wat jij dan zou vervangen.
Slagschroevendraaier: TD003
Accutol: DF002
Haakse slijper: GA029
Invalzaag: SP001
De toepassing waar ik een boorhamer voor nodig heb is voor het af beitelen van een cementstuclaag van een bakstenen keldermuur.
Erna moeten nog flink wat gaten in de bakstenen worden geboord voor het injecteren van de muur.
Zou deze machine daar met 2 Joule zwaar genoeg/geschikt voor zijn?
Baksteen kom ik met mijn 12v boormachientje nog doorheen. Die cementstuclaag heb ik geen ervaring mee maar lijkt me ook niet zo'n probleem.checkdiz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:51:
ik zie bij Amazon een mooie aanbieding voor een boorhamer, de GBH 2-21.
De toepassing waar ik een boorhamer voor nodig heb is voor het af beitelen van een cementstuclaag van een bakstenen keldermuur.
Erna moeten nog flink wat gaten in de bakstenen worden geboord voor het injecteren van de muur.
Hiervoor heb je met deze machine meer dan genoeg vermogen.checkdiz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:51:
ik zie bij Amazon een mooie aanbieding voor een boorhamer, de GBH 2-21.
Zelfs redelijk grote gaten in begon gaat prima met deze machine.
Jouw advies toch aangenomen om niet voor sets te gaan maar losse machines, ben uitgekomen op:Nivado schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:02:
[...]
Van het XGT platform Ik zou kiezen:
Slagschroevendraaier: TD003
Accutol: DF002
Haakse slijper: GA029
Invalzaag: SP001
- HS011 - vervanging voor de sp001, ik doe niet veel met fijnbouw
- JR002 - recipro
- GA005 - slijptol
- HP001 - toch voor de klop versie gegaan omdat deze niet zo hard klopt, is handig voor wat zachtere steen soorten en dakpannen enz.
- HR004 - voor wat zwaardere gaatjes boren in steen beton
- GA038 - gelijk een vervanger voor mn 230v slijptol
- TD003 - op jouw advies hier ook op uitgekomen
- VC004 - en stofzuiger is helemaal fijn zonder stekker mits het werkt, maar dat laat ik nog wel weten
hameren (hamerboren) doe je eigenlijk nooit in steen, maar alleen in beton.voor steen is het in basis de verkeerde machine.agitri schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:19:
[...]
Jouw advies toch aangenomen om niet voor sets te gaan maar losse machines, ben uitgekomen op:Op of aanmerkingen mag altijd.
- HR004 - voor wat zwaardere gaatjes boren in steen
- [/li]
https://www.amazon.nl/Bos...werkbereik/dp/B087XPRPCD/
https://www.amazon.nl/Bos...Laserdiode/dp/B07HL76LXX/
Wat raden jullie aan, gaan voor de fellere groene laser, of de rode laser maar dan een uitgebreider pakket (namelijk met ontvanger). Het zal voornamelijk voor gebruik binnen in huis zijn.
Ik heb ook wel de goedkopere GLL 2-10 of GLL 2-15 met groene laser overwogen, maar die hebben helaas in tegenstelling tot hun "rode" equivalenten weer geen loodlijnpuntjes...
Overigens heb ik ook deze aanbieding nog overwogen, dat is ook wel een heel compleet pakket, maar ben toch bang dat met de Bosch Groen lijn er uiteindelijk is bezuinigd op de nauwkeurigheid en dat het weer ergernis gaat opleveren.
[ Voor 25% gewijzigd door Glenfiddich op 11-07-2023 13:00 ]
Catch a smile out there!
Beetje gekke redenatie. Ik maak veel hout-stalen meubels. Ik zit op het DeWalt ipv Makita platform, maar gebruik eigenlijk alleen maar m'n 18v DeWalt gereedschap. De (60v) flexvolt apparaten vind ik vooral snel veel te zwaar worden voor veel gebruik. Heb standaard 2 slijpers liggen, één met een doorslijpschijf en eentje met een afbraak of lamellenschijf. Als ik kokers op maat slijp voor het lassen doe ik dat op een stationaire bandzaag, dat is toch veel preciezer dan een slijptolletje.barry86 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:25:
Een accuslijptop op 20v is naar mijn ervaring alleen geschikt voor een 1mm pijpje doorslijpen.
Voor huis tuien en keuken spul prima. Maar zodra je iets meer vraagt, b.v. staal bouwers, is er niet genoeg kracht (koppel) aanwezig en met een 40V systeem wel.
Dat is een vergelijkbaar verhaal met een 750w accutol slijper of 1500w.
Als je heel veel met 230mm slijper staat is het overigens wel de overweging waard, maar er zit nogal een verschil tussen 1mm pijpjes en spul waar je met een 230mm slijper aan gaat staan
Dus jij boort zonder de 'hamer' functie in bv. baksteen?twain4me schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:24:
[...]
hameren (hamerboren) doe je eigenlijk nooit in steen, maar alleen in beton.voor steen is het in basis de verkeerde machine.
Gewoon een vraag, ik weet namelijk niet beter dan dat ik al 20+ jaar in baksteen/kalkzandsteen/beton 'klopboor', zoals wij (wij als in, de mensen die ik ken
klopboren zijn voor baksteen hamerboren zijn voor beton.agitri schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:01:
[...]
Dus jij boort zonder de 'hamer' functie in bv. baksteen?
Gewoon een vraag, ik weet namelijk niet beter dan dat ik al 20+ jaar in baksteen/kalkzandsteen/beton 'klopboor', zoals wij (wij als in, de mensen die ik ken) het hier noemen.
als je 26mm ofzo wil boren zou ik gewoon hameren
[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 11-07-2023 13:04 ]
Ik gebruik het voor beide, nooit echt misgegaantwain4me schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:03:
[...]
klopboren zijn voor baksteen hamerboren zijn voor beton.
Eensals je 26mm ofzo wil boren zou ik gewoon hamerenmaar voor 5-10 is kloppen in basis de juiste oplossing voor baksteen en met de huidige boortjes is dat ook niet nodig, maargoed dat gaat wel een stuk langzamer.
[ Voor 34% gewijzigd door agitri op 11-07-2023 13:07 ]
ik heb genoeg kapotte bakstenen gezien die gewoon nog heel waren geweest zonder hamerfunctie. het is overegens niet mijn "regel"agitri schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:05:
[...]
Ik gebruik het voor beide, nooit echt misgegaan
Ja zien gebeuren genoeg, maar nooit zelf gedaan, denk toch dat het aan het 'Fingerspitzengefühl' ligttwain4me schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:06:
[...]
ik heb genoeg kapotte bakstenen gezien die gewoon nog heel waren geweest zonder hamerfunctie. het is overegens niet mijn "regel"
je hebt ook verschil in hoe hard de machine hamerd, de ene baksteen is de andere ook niet. (je heb bv ook die leuke holle die lijken met hamerboren van buiten dan prima, maar zijn van binnen helemaal naar de klote door uitschalen etc.agitri schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:08:
[...]
Ja zien gebeuren genoeg, maar nooit zelf gedaan, denk toch dat het aan het 'Fingerspitzengefühl' ligt
Niet echt fingerspitzengefuhl, zou ik denken, meer een functie van hoeveel slagkracht je boorhamer heeft. Door een baksteen heen met boorhamer is vrij spectaculair. Of spraakverwarring tussen klopboor en boorhamer?agitri schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:08:
Ja zien gebeuren genoeg, maar nooit zelf gedaan, denk toch dat het aan het 'Fingerspitzengefühl' ligt
in de bouw wordt eigenlijk standaard de boorhamer gepakt en gaat dus ook vaak mis.henkie196 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:13:
[...]
Niet echt fingerspitzengefuhl, zou ik denken, meer een functie van hoeveel slagkracht je boorhamer heeft. Door een baksteen heen met boorhamer is vrij spectaculair. Of spraakverwarring tussen klopboor en boorhamer?
En in een echt ouderwetse volwaardig baksteen boor ik ook vaak met fingerspitzengevoel met de boorhamer Dat is wel een vrij "slappe" boorhamer. je kan de meeste boorhamers wel dozeren met de trekker.
Met onderstaande, boor ik in gevelstenen/kalkzand en beton.henkie196 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:13:
[...]
Niet echt fingerspitzengefuhl, zou ik denken, meer een functie van hoeveel slagkracht je boorhamer heeft. Door een baksteen heen met boorhamer is vrij spectaculair. Of spraakverwarring tussen klopboor en boorhamer?

En met deze, in dakpannen, gevelsteen, zachtere steen soorten zegmaar

Ik heb inderdaad bij de bouw van ons huis gezien dat ze allemaal eigenlijk standaard de boorhamer pakten. Ook wel gezien hoe ze de volledige achterkant van zo'n porotherm blok eraf sloegen (zo'n 60x20, geloof ik), vandaar dat ik het liefst gewoon een normale boormachine pak om daarin te boren. Die porotherm is hol van binnen en dat sla je helemaal kapot met een boorhamer, in ieder geval.twain4me schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:19:
in de bouw wordt eigenlijk standaard de boorhamer gepakt en gaat dus ook vaak mis.
En in een echt ouderwetse volwaardig baksteen boor ik ook vaak met fingerspitzengevoel met de boorhamer Dat is wel een vrij "slappe" boorhamer. je kan de meeste boorhamers wel dozeren met de trekker.
Die onderste lijkt me geweldige overkill voor wat zachte stenen, zo'n 40V machine lijkt me handiger om grote gaten in staal te boren ofzoagitri schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:21:
Met onderstaande, boor ik in gevelstenen/kalkzand en beton.
[Afbeelding]
En met deze, in dakpannen, gevelsteen, zachtere steen soorten zegmaar![]()
[Afbeelding]
De truc (ofja mijn manier om het te doenhenkie196 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:26:
[...]
Die onderste lijkt me geweldige overkill voor wat zachte stenen, zo'n 40V machine lijkt me handiger om grote gaten in staal te boren ofzo
Dan zijn het heel veel, heel snel, kleine trillingen waardoor je goed gevoel hebt bij wat je doet.
Overigens is het meer boor 5/6 dan 12 ofzo
[ Voor 4% gewijzigd door agitri op 11-07-2023 13:32 ]
Beetje een slagkrachtdingetje inderdaad, maar in baksteen hamer ik nooit. Zelfs mijn lichtste hamerboor (cheapo groene Bosch dingetje) klopt de bakstenen aan gort. ALS ik met de hamerboor in zachter materiaal boor, is het omdat ik een beter SDS boortje heb, dan kan het gewoon zonder hameren.henkie196 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:13:
Klopboor is dan weer geen probleem, nog nooit brokken mee gehad.
Dat herkenbare "PRRRREEEEEEEEE PREEEEEE PREEEEE" gejengel ook van iemand die in de buurt een half uur lang een gat in beton probeert te krijgen met een klopboormachine met een goedkoop bouwmarkt steenboortje...

Wise enough to play the fool
Ik gebruik al een jaartje of 2 gewoon parkside boren en ferex van de aldi (zelfde producent volgens mij) en voor 8/9 euro, gewoon gebruiken tot ie op is en dan in de oudijzerbak, werkt prima. Voorheen kocht ik ze van bosch super duur 13+ euro ps. en gaan net zo lang mee (voor mijn gevoel
Meest spectaculaire voor mij was ooit dat ik een Hilti op een gasbetonmuur moest zetten (bij gebrek aan iets lichters)
Die hilti had ik overigens in mijn handen gekregen omdat ik de laatste gewone steenboor van 6 gesloopt had op een hardbakken bakstenen buitenmuur waar de kiezels in zaten. Kwam niet verder met kloppen. Trok het boortje terug en toen viel de boorpunt uit de boor op de grond
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Of iemand die met z'n volle gewicht op de boor hangt omdat ie niet verder komt. Van ons Pa geleerd: af en toe de boor naar achteren halen om het gruis af te voeren. Maar goed ik was er niet bij.Slonzo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Dat herkenbare "PRRRREEEEEEEEE PREEEEEE PREEEEE" gejengel ook van iemand die in de buurt een half uur lang een gat in beton probeert te krijgen met een klopboormachine met een goedkoop bouwmarkt steenboortje...
Optie twee is dat iemand betonboren van de Action gebruikt. Waarschijnlijk omdat ze zo tevreden zijn over het plakband van diezelfde winkel. Die tape heeft namelijk een automatische zelfverwijderfunctie.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).