Kan niet zeggen wat je moet kiezen, ik heb alleen de Milwaukee. Ben er zeer tevreden over. Vergrendeling van het zaagblad is degelijk en vervangen gaat soepel. Wat mij het meest bevalt aan de Milwaukee multitool is dat hij nauwelijks trilt. Je armen doen het 's avonds nog. Dat merk je na een paar uur of paar dagen werken. Welk merk je ook kiest, daar zou ik persoonlijk voorrang aan geven.
Tweede pluspunt van de Milwaukee is dat hij ongelooflijk krachtig is. Stand 6, het maximum, gebruik ik bijna nooit.
Tot slot is het ook prettig dat de zaagbladen van de Action gewoon passen, die zijn drie voor vier euro ofzo. Ja ze slijten sneller dan Milwaukee maar die begeeft het ook als je een paar keer op ijzer of beton bent gebotst als je onder een deur doorzaagt.
Je voelt dat de 5A accu er zit maar de gewichtsverdeling is OK. Ergonomisch vind ik 'm overigens prima. Nadeel is dat het apparaat groot en zwaar is. Dat merk je b.v. als je 'm horizontaal houdt om een kantje laminaat bij the snijden. [Apparaat komt met dieptestop maar die had beter gekund.]
Apparaat maakt ook veel geluid, dus oorbescherming is aan te bevelen. Veiligheidsbril ook want het is een prachtig monster, vreet zich bijna overal doorheen, ook wanneer je het niet verwacht. Al diverse malen rondvliegende splinters gehad.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de Milwaukee. Ik heb de FMT, wat ik destijds bij Toolstation begreep is dat het de eerste versie is met snelspansysteem. Daar even op letten als je voor Milwaukee kiest. Liefst had ik ook nog de 12V gehad maar die heeft geen snelspansysteem. In plaats daarvan eentje van Parkside. Prima voor kleine klusjes maar na vijf minuten gaan je handen pijn doen van het trillen.
Apparaat komt in een Milwaukee systeemkoffer, geen idee hoe ze het noemen. Is ruimte voor lader en zit nog een doosje voor de accesoires in. Dat opbergding is een beetje armoedig. Staat wel groots Milwaukee op - en dat zou veel goed moeten maken. Wie weet, ooit.
Samengevat:
- Toereninstelling - In zes stappen [en vijf is al Jos Verstappen]
- Snelwisselsysteem - Ja. Hendel omleggen en schroef een stukje losdraaien en klaar in seconden.
- Geen verplichting tot dure accesoires van eigen merk - Geen verplichting.
- Comfortabel werken (vibratie- en geluidsdemping). Vibratie nauwelijks, zover ik weet een van de best scorende apparaten daarop. Geluidsdemping nee, maar weet ook niet of dat mogelijk is - en zo ja wat je er voor inlevert in termen van prestatie en gebruiksgemak.Is ook niet een prio voor mij bij een cirkelzaag maar jouw omstandigheden kunnen heel anders zijn.
Ondanks de hoge prijs beveel ik Milwaukee aan en zou het zelf weer kopen.
Qua platform heb ik een andere mening dan de meesten. Als het nodig is, werk ik met twee platforms. Wanneer een apparaat van een ander merk dat ik veel gebruik, superieur is, beter is voor mijn gezondheid, minder belastend of aanzienlijk sneller of fraaier resultaat oplevert, waarom niet?