Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 17:27
8088 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:19:
Aanschaf van nieuwe accu's lijkt me dan toch een meer voor de hand liggende keuze...
Dacht ik eerst ook maar Parkside kun je niet in de bouwmarkt kopen zover ik weet. Bestellen duurt een paar dagen. Komt volgens mij uit Duitsland. Anders moet je maar net geluk hebben dat ze deze week in de winkel liggen.

Overigens geeft Parkside wel drie jaar garantie. Net voor de tweede keer mijn 12-V frees aangemeld. Eerste is vervangen door een nieuwe.

Een huis is duur genoeg, bericht aan Lidl sturen. Als ie gerepareerd of omgeruild is, verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@pietje belhamel ik was vorige week in de Lidl en daar was een aardig schap met allemaal Parkside spul, ook accu's en laders. Was een permanent schap volgens mij. Geen idee welke accu's precies helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
teacher schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:31:
Je hoort gewoon een opgerookt boortje dan :Y
Met een gloeiende :(

Met geen enkele klopboormachine kom je in vast beton welke boor je er ook indoet je boor verbrand en wordt roodgloeiend zelfs de kop van je boortje breekt af daar is een boorhamer voor, een wat zachtere steen soort kom je zonder klopboor er wel in met een goede boor.

Ik gebruik voor mijn accu machine zonder klopfunctie een piranha boor met een center punt die ook geschikt is om door wandtegels te boren en bakstenen geen probleem zowel buiten als gemetselde binnenmuren. Een knetterharde bakstenen in de gevel met een boorhamer net als die harde steendorpels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
pietje belhamel schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:07:
[...]

Dacht ik eerst ook maar Parkside kun je niet in de bouwmarkt kopen zover ik weet. Bestellen duurt een paar dagen. Komt volgens mij uit Duitsland. Anders moet je maar net geluk hebben dat ze deze week in de winkel liggen.

Overigens geeft Parkside wel drie jaar garantie. Net voor de tweede keer mijn 12-V frees aangemeld. Eerste is vervangen door een nieuwe.

Een huis is duur genoeg, bericht aan Lidl sturen. Als ie gerepareerd of omgeruild is, verkopen.
Parkside is niet voor de langdurige veel gebruiker geschikt en hebben geen lang leven, sprak vandaag nog iemand die veel kust in en om het huis had alles van parkside een en al ellende sommige met een half jaar al stuk en de ander met 1 tot 2 jaar. en is volledig over gegaan op de Makita zowel 220 volt als op het 18volt platform en een wereld van verschil en gaat stukken langer mee, ander voordeel is is er iets stuk zijn er altijd onderdelen van verkrijgbaar, al is de machine 25 jaar oud.

Maar voor iemand die af en toe een keer een gaatje boort en niet veeleisend te werk gaat als klusser is de parkside meer voor dat doel.

Ander punt binnenkort bij de Lidl in de aanbieding schuurband voor een bandschuurmachine een set van 10 stuks verschillende korrel afmeting 75 x 533 mm voor €3,99 geen geld en zijn goede schuurbanden gebruik ze zelf ook, binnenkort zelf ook maar eens een voorraadje ophalen.

[ Voor 10% gewijzigd door J.E. Weinor op 11-07-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-06 23:59
Vliedberger schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:41:
Misschien ook voor andere interessant die onlangs de Parkside invalzaag hebben aangeschaft (toen die in de aanbieding was), maar de 140cm liniaal is weer te bestellen bij HBM: link

Ik heb hem iig net besteld en ga eens kijken of deze (nog) past...
En? Past deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06 22:04
Onze sleuteloverdacht is nabij en nu het voor mij zes weken vakantie is heb ik alle tijd om gereedschap uit te zoeken en dat ben ik dan ook lekker aan het doen O+ .
Ons nieuwe huis stamt uit circa 1935 en is een behoorlijk groot dubbel bovenhuis met daarbij een zolder en is in een wat verouderde staat. We gaan het zoveel mogelijk zelf opknappen en daarbij komt er een atelier met een doka in. Los van het huis hebben we een berging zonder elektriciteit. Kortom, veel hout en minimaal een vijfjarenplan aan klussen en klusjes en ook na het opknappen van ons huis zelf houdt het werken niet op.

Ik had al eerder een eenvoudige Makita schroefmachine (18 V) en een concentrische schuurmachine aangeschaft (230 V) aangeschaft. Het volgende is een multitool van (semi)professionele kwaliteit.
We gaan de multitool gebruiken voor schraap- en schuurwerk zoals deuren, trappen en ander jarendertighoutwerk. Verder veel zagen zoals vloerplanken, leidingen et cetera maar ook voor het maken van lijsten, meubels en wellicht ook kunstwerken. Kortom, voor redelijk zware tot minder zware klusjes.

Ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat er zoveel te koop is en zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb dit topic al flink doorgenomen en door de opmerkingen hier en daar de 230V multitools al weggestreept.

Wat ik verder belangrijk vind:
  • Toereninstelling.
  • Snelwisselsysteem.
  • Geen verplichting tot dure accesoires van eigen merk.
  • Comfortabel werken (vibratie- en geluidsdemping).
Mijn huidige shortlist is:
  • Fein MultiMaster MM500 of MM700: de standaard in de industrie en vanwege het handige Starlock-systeem.
  • Milwaukee: omdat diverse reviews zeggen dat hun accu-versie beter is dan die van Fein.
  • Makita vanwege eerdere goede ervaringen (professioneel en hobbymatig). De accu hiervan is niet compatibel met mijn huidige schroefmachine maar wel met andere apparaten die ik wellicht nog aan wil schaffen.
Wat zouden jullie kiezen met een budget tot 500 euro en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb de makita Multitool: superhandig apparaat! Heeft me al met verschillende klusjes gered.

Makkelijk wisselen van bladen en doet wat ie moet doen :) makita heeft ook Starlock (Max)

Belangrijkste keuze voor mij was dat ik op makita LXT 18v platform zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:38
@Gethijsem Als je al een LXT accu hebt, pak dan de DTM51 of de DTM52. Het minieme nadeel van een mutlitool op accu vind ik is het gewicht; zeker als je ook een bedrade versie hebt gebruikt.

Dat weegt echter totaal niet op tegen het gemak van een accu versie: Juist om in kutplekjes te komen heb je een multitool. En juist op die kutplekjes heb je niet altijd een stopcontact beschikbaar.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Gethijsem schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:27:
Onze sleuteloverdacht is nabij en nu het voor mij zes weken vakantie is heb ik alle tijd om gereedschap uit te zoeken en dat ben ik dan ook lekker aan het doen O+ .
Ons nieuwe huis stamt uit circa 1935 en is een behoorlijk groot dubbel bovenhuis met daarbij een zolder en is in een wat verouderde staat. We gaan het zoveel mogelijk zelf opknappen en daarbij komt er een atelier met een doka in. Los van het huis hebben we een berging zonder elektriciteit. Kortom, veel hout en minimaal een vijfjarenplan aan klussen en klusjes en ook na het opknappen van ons huis zelf houdt het werken niet op.

Ik had al eerder een eenvoudige Makita schroefmachine (18 V) en een concentrische schuurmachine aangeschaft (230 V) aangeschaft. Het volgende is een multitool van (semi)professionele kwaliteit.
We gaan de multitool gebruiken voor schraap- en schuurwerk zoals deuren, trappen en ander jarendertighoutwerk. Verder veel zagen zoals vloerplanken, leidingen et cetera maar ook voor het maken van lijsten, meubels en wellicht ook kunstwerken. Kortom, voor redelijk zware tot minder zware klusjes.

Ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat er zoveel te koop is en zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb dit topic al flink doorgenomen en door de opmerkingen hier en daar de 230V multitools al weggestreept.

Wat ik verder belangrijk vind:
  • Toereninstelling.
  • Snelwisselsysteem.
  • Geen verplichting tot dure accesoires van eigen merk.
  • Comfortabel werken (vibratie- en geluidsdemping).
Mijn huidige shortlist is:
  • Fein MultiMaster MM500 of MM700: de standaard in de industrie en vanwege het handige Starlock-systeem.
  • Milwaukee: omdat diverse reviews zeggen dat hun accu-versie beter is dan die van Fein.
  • Makita vanwege eerdere goede ervaringen (professioneel en hobbymatig). De accu hiervan is niet compatibel met mijn huidige schroefmachine maar wel met andere apparaten die ik wellicht nog aan wil schaffen.
Een multitool is niet hét gereedschap wat al het andere overbodig maakt.. Als ik het zo lees heb je meer aan een zaag, een fatsoenlijke schuurmachine en een stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Mijn Makita schroefmachine heeft wel een 18V-accu maar niet het XLT-systeem, dus wat accu's betreft ga ik gewoon een nieuwe standaard in en ben ik nog niet gebonden aan een merk en heb ik nog geen voorkeur. Wel vind ik Makita prettig werken

Dat ik er een op batterij wil is het feit dat ik het apparaat op willekeurige momenten wil pakken waarbij ik geen zin heb om steeds een haspel uit te rollen en weer op te ruimen en omdat ons huis vol kleine hoekjes zit waar een snoer steeds in de weg zal zitten.

Een multitool is voor mij geen gereedschap wat voor mij het andere overbodig maakt. Juist andersom, het vult mijn andere gereedschap aan dat ontoereikend is. Als ex-technicus bedrijfsinstallaties heb ik overigens voldoende ervaring en situaties meegemaakt om in te schatten of ik zo'n apparaat nodig heb ;-) .

[ Voor 4% gewijzigd door Gethijsem op 12-07-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Gethijsem schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:50:
Mijn Makita schroefmachine heeft wel een 18V-accu maar niet het XLT-systeem, dus wat accu's betreft ga ik gewoon een nieuwe standaard in en ben ik nog niet gebonden aan een merk en heb ik nog geen voorkeur. Wel vind ik Makita prettig werken

Dat ik er een op batterij wil is het feit dat ik het apparaat op willekeurige momenten wil pakken waarbij ik geen zin heb om steeds een haspel uit te rollen en weer op te ruimen en omdat ons huis vol kleine hoekjes zit waar een snoer steeds in de weg zal zitten.

Een multitool is voor mij geen gereedschap wat voor mij het andere overbodig maakt. Juist andersom, het vult mijn andere gereedschap aan dat ontoereikend is. Als ex-technicus bedrijfsinstallaties heb ik overigens voldoende ervaring en situaties meegemaakt om in te schatten of ik zo'n apparaat nodig heb ;-) .
Tjsa, je schrijft net nog op dat je hem wil gebruiken voor deuren, trappen en ander jarendertighoutwerk schuren, VEEL vloerplanken en leidingen zagen en voor het maken van meubels dus voor redelijk zwaar werk. Dan ga ik ervan uit dat je NIET het gereedschap al hebt wat voor dat soort werk gemaakt is.. Maar ik begrijp dat je dat dus al wél hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Gethijsem Dus eigenlijk heb je nog geen "echte" 18v liggen? Dan zou ik naar een Bouwmaat/Groenhart/whatever rijden en kijken welke voor jou met accu het lekkerst in de hand ligt. Fein zal qua trillingen minimaal zijn, al hoor ik ook hele goede verhalen over de Milwaukee.

Het voordeel van de Milwaukee en de Makita is dat je een instap doet op een platform waar vele, vele tools op beschikbaar zijn.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliedberger
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:01
Ja die past! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Kurma schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:59:
[...]

Tjsa, je schrijft net nog op dat je hem wil gebruiken voor deuren, trappen en ander jarendertighoutwerk schuren, VEEL vloerplanken en leidingen zagen en voor het maken van meubels dus voor redelijk zwaar werk. Dan ga ik ervan uit dat je NIET het gereedschap al hebt wat voor dat soort werk gemaakt is.. Maar ik begrijp dat je dat dus al wél hebt?
Voor het grotere werk zoals (vloer)planken en laminaat hebben we een kleine zaagtafel, dat vergat ik te melden, mijn excuses. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een multi tool een uitkomst had geboden, vooral bij kleine details en nu wil ik niet weer steeds misgrijpen of ander gedoe hebben vandaar de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
@Gethijsem Dus eigenlijk heb je nog geen "echte" 18v liggen? Dan zou ik naar een Bouwmaat/Groenhart/whatever rijden en kijken welke voor jou met accu het lekkerst in de hand ligt. Fein zal qua trillingen minimaal zijn, al hoor ik ook hele goede verhalen over de Milwaukee.

Het voordeel van de Milwaukee en de Makita is dat je een instap doet op een platform waar vele, vele tools op beschikbaar zijn.
Ik heb de XT:-accu's nog niet en dit lijkt me een mooie set en deal om te starten: https://tweakers.net/pricewatch/1923568/makita-dtm52rtjx2-2x5-komma-0ah-accu-met-lader-in-mbox.html

Ik hoor het graag als iemand een betere deal weet, b.v. de machine en accu's apart bestellen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:

De nieuwste Fein op accu gebruikt de ampshare accu, die compatible is met Bosch blauw spullen. Wel goed opletten, want er lijken nog modellen te zijn met accu die niet compatible met Bosch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:50
Na de vakantie wil ik gaan beginnen met het opknappen van boeiboord voor/achter en alle kozijnen rondom het huis.

Voor deze klus ben ik op zoek naar een schuurmachine. Momenteel heb ik een handpalm machientje van Bosch (100Watt), maar dat loopt op het einde van zijn leven. Daarnaast denk ik niet dat deze krachtig genoeg is?

Thuis zit ik behoorlijk in het Makita systeem met accu’s. Is schuren op accu te doen? Of kom je kracht te kort? Ik heb ook een VC2512L stofzuiger. Voor in de toekomst als ik binnen aan de gang ga is stofarm schuren natuurlijk een grote plus.

Kwam zelf uit op bijvoorbeeld de Makita b04565k. Ik heb echter totaal geen kijk of ik hiermee gewenste resultaat kan behalen.

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
sjufke schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:13:
Na de vakantie wil ik gaan beginnen met het opknappen van boeiboord voor/achter en alle kozijnen rondom het huis.

Voor deze klus ben ik op zoek naar een schuurmachine. Momenteel heb ik een handpalm machientje van Bosch (100Watt), maar dat loopt op het einde van zijn leven. Daarnaast denk ik niet dat deze krachtig genoeg is?

Thuis zit ik behoorlijk in het Makita systeem met accu’s. Is schuren op accu te doen? Of kom je kracht te kort? Ik heb ook een VC2512L stofzuiger. Voor in de toekomst als ik binnen aan de gang ga is stofarm schuren natuurlijk een grote plus.

Kwam zelf uit op bijvoorbeeld de Makita b04565k. Ik heb echter totaal geen kijk of ik hiermee gewenste resultaat kan behalen.
Ik zou eerder een excenter kopen i.p.v. een vlakschuurmachine. Accuschuren zie ik gewoon niet zo heel veel in, omdat je met een stofzuiger wil schuren (tenzij het niet anders kan) en dus toch al met de schuurmachine aan een slang vastzit. Het schuurt overigens prima, maar het is duurder en het voordeel is er dus gewoon meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:27

Pixeltje

Woo-woohoo!

Normaal zou ik schuren niet op accu doen omdat er toch een stofzuiger aan hangt, maar ik neem aan dat je de boeidelen op hun plek laat hangen, in plaats van ze naar beneden te halen? In dat geval zou een accumachine wel handig zijn omdat je dan op ladder of steiger niet met snoeren aan het klooien bent.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Voor de boeidelen wil je waarschijnlijk een excenter, iets dat ze snel kaal krijgt. Voor de kozijnen zal een excenter minder praktisch zijn, lijkt me, dan kom je beter uit met een vlak of delta-schuurmachine, afhankelijk van de vorm van je kozijnen.

Heb je een steiger of sta je op een ladder voor de boeidelen en de kozijnen op de eerste verdieping? Met een steiger kan je de stofzuiger nog wel binnen bereik neerzetten, dan lijkt een snoer me geen probleem. Sta je op de ladder, dan ga je waarschijnlijk geen stofzuiger in de buurt kunnen krijgen, dus is een accu wellicht wel fijn zodat je niet met een snoer ook in de war zit. Alleen lijkt het extra gewicht van de accu me niet zo fijn als je ook boven je hoofd moet schuren (en je krijgt dan een gezicht vol stof).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 21:58
Gethijsem schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:47:
[...]
Ik hoor het graag als iemand een betere deal weet, b.v. de machine en accu's apart bestellen :).
Ik heb zelf ook de DTM52. Hele fijne machine met een goede anti vibratie demper. Wél moet je er rekening mee houden dat de starlock accesoires wat prijziger zijn. Ik vind wel dat ze langer meegaan gevoelsmatig.

Wat ik heb gedaan is een losse set te halen zonder de accessoires, maar ik had natuurlijk al een accu. Op dit moment geldt er een 20 punten actie op deze set van jou als je hem bij een dealer koopt (https://www.makita.nl/makita-cadeauwinkel.html), alleen is de accu van de 18V momenteel niet op voorraad. Punten blijven 1 jaar geldig en in die tijd vast wel weer, dus dat levert je nog een gratis 5.0 Ah op ergens komend jaar. Is overigens ook bij die link van ToolMax.

Wat ik zou overwegen is het volgende: https://www.gereedschapce...mbox-koolborstelloos.html (of hier: https://www.combitools.nl...cu-lader.html?sqr=dtm52zj) heb je ook de box + bare tool. Ik vind de kit die je deelt te prijzig voor wat je krijgt. Ook qua bijgevoegde accesoires zou ik deze kit halen, ik vind die bijgevoegde te duur voor wat je krijgt: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00BMN1KEO á ong 90 euro.

En dan een losse accu + lader halen, of een starterkit halen waar bijv. nog een boor of een zaag in zit. Die zijn vaak goedkoper. Losse accu 5.0Ah kan je laagste prijs garantie doen, door daar deze te laten zien: https://www.gereedschapce...-accu-5-0ah-197280-8.html, krijg je hem voor https://www.hornbach.nl/p...68836/?searchTerm=bl1850b 63,53 per stuk mee, maakt 127,06.

Eventueel kan je lader meebestellen bij Gereedschapscentrum: https://www.gereedschapce...ng-195584-2.html?q=dc18rc á 42,39. Andere, duurdere optie is gaan voor de dubbellader. https://www.combitools.nl...-196933-6.html?sqr=dc18rd. Leuk als je later nog veel meer Makita 18v koopt.

Maakt: 42,39 + 127,06 + 206,49 + 90 = 450,94 als ik goed heb gerekend. Is net iets goedkoper, maar wel met een veel fijnere accessoireset.

[ Voor 3% gewijzigd door Fedde op 12-07-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-06 22:53
@Gethijsem Ik heb onlangs mijn Bosch 18v ingeruild voor een Fein MultiMaster MM700 omdat deze in een aanbieding was met honderduizend zaagjes plus een accu en zoals @henkie196 al aangaf werkt deze met bosch accu's

Over de Milwaukee kan ik niets zeggen maar als ik de Fein vergelijk met de Bosch, dat is echt een wereld van verschil. Zoveel meer kracht en veel minder trillingen. Daar doe je in ieder geval geen miskoop mee.

Daarmee is de Bosch zeker niet slecht en over de Makita hoor ik ook veel positieve verhalen. Volgens mij is het belangrijkste in welk accu platform je wilt stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 21:58
Mocht je de Makita in je hand willen houden, Combitools in Eindhoven is daar wel een goede winkel voor. Gereedschapscentrum in Tilburg kan ook. Legio opties in de regio Brabant, daar buiten weet ik het niet zo goed :-). Ik zou de DTM51 wel echt afraden, die vond ik te trillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nee, niet op accu doen, maakt de machine alleen maar zwakker en zwaarder terwijl je toch al aan een stofzuigerslang vast zit.

Die Makita B04565k is misschien wel OK voor kozijnen, maar het oppervlak van de boeiboord is waarschijnlijk vele malen groter. Je wil niet uren met zo'n trillend machientje in je hand staan, ikzelf krijg daar vrij snel last van in mijn hand, pols en arm.

Ik denk dat je dus twee machines gaat nodig hebben.

Een excentrische schuurmachine voor grotere oppervlakken is aan te raden. Momenteel is de Mirka Deros met borstelloze motor de beste machine die je kan kopen, ook verkocht onder merken 3M en Metabo. Het is wel een duur ding, er bestaan ook Chinese klonen voor minder dan de helft van de prijs die ook nog steeds in veel opzichten beter presteren dan traditionele machines van A-merken.

Als je verflagen wil verwijderen zonder enorm lang bezig te zijn of een rotzooi te maken (waarmee je weer lang bezig bent met opruimen) heb wil je een zwaardere excenter schuurmachine nemen met "turbo" stand. Dan kom je uit op zoiets als een Festool Rotex of de beter betaalbare Bosch GET 75-150 of Makita BO6050. Dan zet je er een harde schuurvoet op, een beschermpad.

In plaats van schuurpapier gebruik je 710W schuurnet van 3M. Werkt sneller en gaat langer mee dan al het andere spul.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
Een Deros/Rotex voor een paar boeiboorden? Mweh, da's behoorlijk overkill wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:50
Kurma schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:40:
[...]

Ik zou eerder een excenter kopen i.p.v. een vlakschuurmachine. Accuschuren zie ik gewoon niet zo heel veel in, omdat je met een stofzuiger wil schuren (tenzij het niet anders kan) en dus toch al met de schuurmachine aan een slang vastzit. Het schuurt overigens prima, maar het is duurder en het voordeel is er dus gewoon meestal niet.
Weet niet of een excenter wat is voor de kozijnen. Die zijn bepaald niet recht toe recht aan.
Pixeltje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Normaal zou ik schuren niet op accu doen omdat er toch een stofzuiger aan hangt, maar ik neem aan dat je de boeidelen op hun plek laat hangen, in plaats van ze naar beneden te halen? In dat geval zou een accumachine wel handig zijn omdat je dan op ladder of steiger niet met snoeren aan het klooien bent.
Boeidelen blijven idd op zijn plaats zitten. Werk voornamelijk op een steiger. Voorkant misschien zelfs een hoogwerker omdat ik die zakelijk relatief voordelig kan huren.
henkie196 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Voor de boeidelen wil je waarschijnlijk een excenter, iets dat ze snel kaal krijgt. Voor de kozijnen zal een excenter minder praktisch zijn, lijkt me, dan kom je beter uit met een vlak of delta-schuurmachine, afhankelijk van de vorm van je kozijnen.

Heb je een steiger of sta je op een ladder voor de boeidelen en de kozijnen op de eerste verdieping? Met een steiger kan je de stofzuiger nog wel binnen bereik neerzetten, dan lijkt een snoer me geen probleem. Sta je op de ladder, dan ga je waarschijnlijk geen stofzuiger in de buurt kunnen krijgen, dus is een accu wellicht wel fijn zodat je niet met een snoer ook in de war zit. Alleen lijkt het extra gewicht van de accu me niet zo fijn als je ook boven je hoofd moet schuren (en je krijgt dan een gezicht vol stof).
Steiger en/of hoogwerker. Stofzuiger is alleen voor binnen. Daar ga ik buiten niet mee lopen klooien. Moet zeggen dat ik een excenter niet overwogen heb vanwege het idee dat die alleen voor erg grote glade oppervlakken bedoeld is.

Maakt wattage nog wat uit?

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 22:52
Kurma schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:50:
Een Deros/Rotex voor een paar boeiboorden? Mweh, da's behoorlijk overkill wat mij betreft.
Wat is een Rotex precies? Ik dacht dat het een merknaam is van Festool van excentrische schuurmachines die koolborstelloos zijn. Of is het meer dan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
webber87 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:27:
Wat is een Rotex precies? Ik dacht dat het een merknaam is van Festool van excentrische schuurmachines die koolborstelloos zijn. Of is het meer dan dat?
Een gewone excenter heet een random orbital sander in het engels. De zool beweegt rond en trilt, maar als je iets groters tegen komt beweegt de voet er als het ware omheen. De beweging is willekeurig, zoals de engelse naam suggereert, dus de zool kan om de ergste weerstand heen gaan. Een excenter met geforceerde beweging (geared heet dat bij Rupes), forceert de draaibeweging (misschien ook de tril beweging, dat zou, zeker in het geval van de Rotex 90 wel logisch lijken), en die duwt de zool over de oneffenheden. Het resultaat is vooral een grotere afname. De Rotex van Festool kan zowel geforceerd als random draaien, bij Rupes zijn dat bv. altijd twee verschillende machines. De Bosch kan meen ik ook schakelen tussen beide vormen van aandrijving.
Kurma schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:50:
Aan de ene kant, ja, erg duur. Aan de andere kant, Mirka is licht en heeft weinig trillingen, de ene ga je zeker waarderen als je boven je macht moet schuren, de tweede als je langere tijd aan het schuren bent. Rotex doet het sneller, dat kan ook wat waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Goh, mooie set gevonden om het 12v landschap te starten bij Milwaukee (inclusief nieuwsgierige kids :+ )
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-06 23:59
Dankje. En hoe bevalt de parkside invalzaag?
Lees wisselende meningen, is natuurlijk ook niet te vergelijken met Festool of Makita.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 23:58
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:14:
Goh, mooie set gevonden om het 12v landschap te starten bij Milwaukee (inclusief nieuwsgierige kids :+ )

***members only***
Bol vermeld als gewicht: 5.642 g. Mogelijk helpt dat bij het aantonen (niet vergeten gelijk de verpakking even te wegen). Maar blijft ruk idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliedberger
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:01
Ruudstertje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Dankje. En hoe bevalt de parkside invalzaag?
Lees wisselende meningen, is natuurlijk ook niet te vergelijken met Festool of Makita.
Top machine voor de simpele doe-het-zelf'er. Wel heb ik er gelijk een goed zaagblad bij gekocht, met ook meer tanden (van Makita in mijn geval).
Ik heb de combinatie met de lange liniaal nog niet gebruikt voor echt zagen (wel gepast), maar met de bijgeleverde korte liniaal werkt het al prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:20
Hi!

Ik zoek voor de betonmuren van mijn nieuwbouwwoning een boorhamer. Een klopboor is onbegonnen werk kwam ik achter. :+

Nu wil ik mijn bestaande Makita gereedschap wat verder uitbreiden met de HR1841fj SDS-plus boorhamer in mbox i.c.m. een Makita B-53877 boor-/beitelset. Deze beschikt over 470w en 1,4j. Vooral het mbox systeem vind ik fijn voor het opbergen.

Kies bewust voor een met stekker, aangezien ik hem niet heel veel nodig zal hebben, maar er hopelijk heel wat jaren plezier van kan hebben zonder afhankelijk te zijn van het accu platform.

Is dit een boorhamer waarmee ik het harde beton in kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JWWhisky schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:41:

Ja, dat kan hij. Hij heeft alleen geen draaistop dus je hebt niets aan je beitelset.
als je wilt kunnen beitelen zoek je een combihamer. ik zou ook niet persee geld uiteven aan boren van makita, niet dat ze persee slecht zijn, ze zijn alleen in de meeste gevallen te duur. en kan je beter boren kopen van een boren merk. (bv heller)

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 12-07-2023 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Fedde schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb zelf ook de DTM52. Hele fijne machine met een goede anti vibratie demper. Wél moet je er rekening mee houden dat de starlock accesoires wat prijziger zijn. Ik vind wel dat ze langer meegaan gevoelsmatig.

Wat ik heb gedaan is een losse set te halen zonder de accessoires, maar ik had natuurlijk al een accu. Op dit moment geldt er een 20 punten actie op deze set van jou als je hem bij een dealer koopt (https://www.makita.nl/makita-cadeauwinkel.html), alleen is de accu van de 18V momenteel niet op voorraad. Punten blijven 1 jaar geldig en in die tijd vast wel weer, dus dat levert je nog een gratis 5.0 Ah op ergens komend jaar. Is overigens ook bij die link van ToolMax.

Wat ik zou overwegen is het volgende: https://www.gereedschapce...mbox-koolborstelloos.html (of hier: https://www.combitools.nl...cu-lader.html?sqr=dtm52zj) heb je ook de box + bare tool. Ik vind de kit die je deelt te prijzig voor wat je krijgt. Ook qua bijgevoegde accesoires zou ik deze kit halen, ik vind die bijgevoegde te duur voor wat je krijgt: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00BMN1KEO á ong 90 euro.

En dan een losse accu + lader halen, of een starterkit halen waar bijv. nog een boor of een zaag in zit. Die zijn vaak goedkoper. Losse accu 5.0Ah kan je laagste prijs garantie doen, door daar deze te laten zien: https://www.gereedschapce...-accu-5-0ah-197280-8.html, krijg je hem voor https://www.hornbach.nl/p...68836/?searchTerm=bl1850b 63,53 per stuk mee, maakt 127,06.

Eventueel kan je lader meebestellen bij Gereedschapscentrum: https://www.gereedschapce...ng-195584-2.html?q=dc18rc á 42,39. Andere, duurdere optie is gaan voor de dubbellader. https://www.combitools.nl...-196933-6.html?sqr=dc18rd. Leuk als je later nog veel meer Makita 18v koopt.

Maakt: 42,39 + 127,06 + 206,49 + 90 = 450,94 als ik goed heb gerekend. Is net iets goedkoper, maar wel met een veel fijnere accessoireset.
Super bedankt voor deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JWWhisky schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:41:
Hi!

Ik zoek voor de betonmuren van mijn nieuwbouwwoning een boorhamer. Een klopboor is onbegonnen werk kwam ik achter. :+

Nu wil ik mijn bestaande Makita gereedschap wat verder uitbreiden met de HR1841fj SDS-plus boorhamer in mbox i.c.m. een Makita B-53877 boor-/beitelset. Deze beschikt over 470w en 1,4j. Vooral het mbox systeem vind ik fijn voor het opbergen.

Kies bewust voor een met stekker, aangezien ik hem niet heel veel nodig zal hebben, maar er hopelijk heel wat jaren plezier van kan hebben zonder afhankelijk te zijn van het accu platform.

Ik weet niet hoe vast je zit aan het mbox idee, maar een Bosch GBH 2-21 kost zo te zien minder en heeft 2J slagenergie ipv 1.4J, dat is best een verschil. En met draaistop voor beitelen.

Qua boorsets ben ik het wel eens met @twain4me, een Alpen of Heller is waarschijnlijk zelfde of betere kwaliteit voor een lagere prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 13-07-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04

PoweRoy

funky!

Vliedberger schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:41:
Misschien ook voor andere interessant die onlangs de Parkside invalzaag hebben aangeschaft (toen die in de aanbieding was), maar de 140cm liniaal is weer te bestellen bij HBM: link

Ik heb hem iig net besteld en ga eens kijken of deze (nog) past...
Heeft iemand een idee of deze liniaal ook past voor de Bosch PKS 55 A ? (of een andere rails)

Voor de PKS55a hebben ze alleen zo'n plastic variant.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb een compressor in de schuur staan en wil binnenkort eens gaan werken met een tacker. Wat zou voor mij een goede optie zijn?

Op korte termijn wil ik wat handige dingetjes voor in de schuur in elkaar tacken (bijv french cleats), maar wil ook graag wat voorzetwandjes maken van hout.
Op lange termijn nog wat tuinhuis-werk zoals nieuwe gevelbekleding, en het dak moet vervangen worden dus ook panlatten wil ik ermee vastnagelen.

Is het te doen om die twee klussen met éénzelfde machine te klaren? Zo niet, welke apparaten raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
Aardig in twijfel geweest als ik nu eens een afkortzaag zou kopen.
Iedere keer miste ik hem en was ik het weer via andere manieren aan het oplossen. (grote plinten zagen met decoupeerzaag en dergelijke)
Het volgende punt was dan weer als ik bijvoorbeeld een parkside zou kopen of bijvoorbeeld een Bosch.
Vanwege de prime deal en de hornbach laagste prijs garantie gisteren een Bosch GCM 8 SJL gekocht. Misschien zwaar overkill maar in de prijs scheelde het nu allemaal aardig veel waardoor de keuze naar een duurder apparaat wat makkelijker werd. (269,99 euro).
Hopelijk gaat hij bevallen ;)
Misschien binnenkort nog maar een onderstel erbij kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 13-07-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

thespeed schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:40:
Aardig in twijfel geweest als ik nu eens een afkortzaag zou kopen.
Iedere keer miste ik hem en was ik het weer via andere manieren aan het oplossen. (grote plinten zagen met decoupeerzaag en dergelijke)
Het volgende punt was dan weer als ik bijvoorbeeld een parkside zou kopen of bijvoorbeeld een Bosch.
Vanwege de prime deal en de hornbach laagste prijs garantie gisteren een Bosch GCM 8 SJL gekocht. Misschien zwaar overkill maar in de prijs scheelde het nu allemaal aardig veel waardoor de keuze naar een duurder apparaat wat makkelijker werd. (269,99 euro).
Hopelijk gaat hij bevallen ;)
Misschien binnenkort nog maar een onderstel erbij kopen.
ligt zo voor de hand, maar echt nooit bedacht om prime te combineren met de l.p.g. van hornbach. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 22:46
Noeleke schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:29:
Ik heb een compressor in de schuur staan en wil binnenkort eens gaan werken met een tacker. Wat zou voor mij een goede optie zijn?

Op korte termijn wil ik wat handige dingetjes voor in de schuur in elkaar tacken (bijv french cleats), maar wil ook graag wat voorzetwandjes maken van hout.
Op lange termijn nog wat tuinhuis-werk zoals nieuwe gevelbekleding, en het dak moet vervangen worden dus ook panlatten wil ik ermee vastnagelen.

Is het te doen om die twee klussen met éénzelfde machine te klaren? Zo niet, welke apparaten raden jullie aan?
Het eene klinkt als knutselen en de andere als constructie werkzaamheden, dat gaat je denk ik niet lukken met 1 soort tacker. Zelf heb ik deze van makita om te 'knutselen': AF506

Constructie tacker heb ik niet maar deze gebruikt m'n dakdekker: milwaukee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

twain4me schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:45:
[...]

ligt zo voor de hand, maar echt nooit bedacht om prime te combineren met de l.p.g. van hornbach. _/-\o_
Zou ook niet moeten werken volgens de regels van lpg. Staat ook iets over in het aanbiedingentopic, omdat prime deals alleen voor ‘selecte groep klanten’ tellen, geldt de lpg niet. Maargoed, als je het tóch voor elkaar krijgt ben je natuurlijk dubbel blij ;)

Nb; in de vestigingen doen ze vaak niet moeilijk. Online zal dat lastiger zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 13-07-2023 12:52 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pixeltje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:50:
[...]

Zou ook niet moeten werken volgens de regels van lpg. Staat ook iets over in het aanbiedingentopic, omdat prime deals alleen voor ‘selecte groep klanten’ tellen, geldt de lpg niet. Maargoed, als je het tóch voor elkaar krijgt ben je natuurlijk dubbel blij ;)
ahw, daar gaat mijn nieuwe wagner verfspuit weer :'( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:45
Samen met de buurman hebben we een Parkside FHL 900 Heggenschaar (telescopisch) die we om tourbeurt gebruiken voor de snoeibeurten. Werkt perfect voor dat geld.
Tijdens deze snoeibeurt stopt ie echter plotsklaps om de tijd met snoeien, en bewegen de bladen niet heen en weer terwijl de elektrische motor wel blijft draaien. Even opengedraaid en het tandwiel wat de bladen heen en weer laat schuiven, heeft wat afgesleten tandjes. Dat verklaart. Tijd voor een nieuw tandwiel, maar ik kan alleen hele aandrijflijnen vinden, zoals deze (productcode GMBE-SP14539). Die heeft 30 dagen levertijd, dan is de snoeibeurt wel over :D

Ik zoek echter alleen het tandwiel, de rest is nog prima in orde. Weet iemand die uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dnhelle schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:22:
Samen met de buurman hebben we een Parkside FHL 900 Heggenschaar (telescopisch) die we om tourbeurt gebruiken voor de snoeibeurten. Werkt perfect voor dat geld.
Tijdens deze snoeibeurt stopt ie echter plotsklaps om de tijd met snoeien, en bewegen de bladen niet heen en weer terwijl de elektrische motor wel blijft draaien. Even opengedraaid en het tandwiel wat de bladen heen en weer laat schuiven, heeft wat afgesleten tandjes. Dat verklaart. Tijd voor een nieuw tandwiel, maar ik kan alleen hele aandrijflijnen vinden, zoals deze (productcode GMBE-SP14539). Die heeft 30 dagen levertijd, dan is de snoeibeurt wel over :D

Ik zoek echter alleen het tandwiel, de rest is nog prima in orde. Weet iemand die uit te halen?
Bij versleten tandwielen zou ik denken dat ze af en toe een tandje overslaan, niet dat het helemaal stil komt te staan. Dat klinkt eerder alsof de tandwielen niet meer aangedreven worden, of de tandwielen raken elkaar geheel niet meer.

En is een reparatie van 30 euro het waard op een machine van 55 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
@dnhelle Geen garantie meer? Parkside is vaak 2-3 jaar garantie.
Anders misschien laten 3D-printen, wel even opletten qua materiaalkeuze, PLA zal te slap zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
ThinkPad schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:05:
@dnhelle Geen garantie meer? Parkside is vaak 2-3 jaar garantie.
Anders misschien laten 3D-printen, wel even opletten qua materiaalkeuze, PLA zal te slap zijn.
Goed punt! Ga ik checken met de buurman.
henkie196 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Bij versleten tandwielen zou ik denken dat ze af en toe een tandje overslaan, niet dat het helemaal stil komt te staan. Dat klinkt eerder alsof de tandwielen niet meer aangedreven worden, of de tandwielen raken elkaar geheel niet meer.

En is een reparatie van 30 euro het waard op een machine van 55 euro?
Eens, die kosten moet je afwegen. Maar om voor een tandwieltje op te geven, daar ben ik teveel Tweaker voor. Ik heb hem opengedraaid, het grote tandwiel heeft ca. 4/5 tandjes afgesleten waardoor het kleine aandrijftandwiel het grote tandwiel niet meer raakt.
Dit dus, maar dan net andersom: het grote tandwiel is versleten.

Ik zie wel volgende aandrijfunit, eens kijken of die past (op een PHSL B4 heggenschaar).
PHSL900 E5 type: https://grizzlytools.shop/?a=32593&lang=eng
PHSL900 A3 type: https://www.amazon.nl/PHS...rdelen/dp/B09FX76KZS?th=1

Maar goed, als iemand de code van die aandrijfunit vindt, kan ik het tandwiel ook wel uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
Beekforel schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:14:
@pietje belhamel ik was vorige week in de Lidl en daar was een aardig schap met allemaal Parkside spul, ook accu's en laders. Was een permanent schap volgens mij.
Kan heel goed. Parkside had een tijdje geleden ook billboards en radioreclame om mensen op de Parkside website te.attenderen.

Zo'n schap heb ik hier in Rotterdam bij de twee Lidl winkels waar ik kom nog niet gezien. Geen gek idee van ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
dnhelle schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Goed punt! Ga ik checken met de buurman.
[...]

Eens, die kosten moet je afwegen. Maar om voor een tandwieltje op te geven, daar ben ik teveel Tweaker voor. Ik heb hem opengedraaid, het grote tandwiel heeft ca. 4/5 tandjes afgesleten waardoor het kleine aandrijftandwiel het grote tandwiel niet meer raakt.
Dit dus, maar dan net andersom: het grote tandwiel is versleten.

Ik zie wel volgende aandrijfunit, eens kijken of die past (op een PHSL B4 heggenschaar).
PHSL900 E5 type: https://grizzlytools.shop/?a=32593&lang=eng
PHSL900 A3 type: https://www.amazon.nl/PHS...rdelen/dp/B09FX76KZS?th=1

Maar goed, als iemand de code van die aandrijfunit vindt, kan ik het tandwiel ook wel uithalen.
Hoppa! De zoekterm excentrisch tandwiel gaf een hit op grizzlytools. Besteld, nu hopen dat ze snel binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Of hoe verraad ik mijn echte leeftijd? [Sorry het is vakantie voor mij.]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
Gethijsem schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:27:
Het volgende is een multitool van (semi)professionele kwaliteit.

Kan niet zeggen wat je moet kiezen, ik heb alleen de Milwaukee. Ben er zeer tevreden over. Vergrendeling van het zaagblad is degelijk en vervangen gaat soepel. Wat mij het meest bevalt aan de Milwaukee multitool is dat hij nauwelijks trilt. Je armen doen het 's avonds nog. Dat merk je na een paar uur of paar dagen werken. Welk merk je ook kiest, daar zou ik persoonlijk voorrang aan geven.

Tweede pluspunt van de Milwaukee is dat hij ongelooflijk krachtig is. Stand 6, het maximum, gebruik ik bijna nooit.

Tot slot is het ook prettig dat de zaagbladen van de Action gewoon passen, die zijn drie voor vier euro ofzo. Ja ze slijten sneller dan Milwaukee maar die begeeft het ook als je een paar keer op ijzer of beton bent gebotst als je onder een deur doorzaagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPiz0wJKcmipAzZDQcyaLm49kiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9bO7eaiQBq4Es0fuHMT5qhP.jpg?f=fotoalbum_large

Je voelt dat de 5A accu er zit maar de gewichtsverdeling is OK. Ergonomisch vind ik 'm overigens prima. Nadeel is dat het apparaat groot en zwaar is. Dat merk je b.v. als je 'm horizontaal houdt om een kantje laminaat bij the snijden. [Apparaat komt met dieptestop maar die had beter gekund.]

Apparaat maakt ook veel geluid, dus oorbescherming is aan te bevelen. Veiligheidsbril ook want het is een prachtig monster, vreet zich bijna overal doorheen, ook wanneer je het niet verwacht. Al diverse malen rondvliegende splinters gehad.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de Milwaukee. Ik heb de FMT, wat ik destijds bij Toolstation begreep is dat het de eerste versie is met snelspansysteem. Daar even op letten als je voor Milwaukee kiest. Liefst had ik ook nog de 12V gehad maar die heeft geen snelspansysteem. In plaats daarvan eentje van Parkside. Prima voor kleine klusjes maar na vijf minuten gaan je handen pijn doen van het trillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZ9xdw9HtyBxiA9PUJQiVH0EDmc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YYocwqTG2SnUw0N2HZP6RNuP.jpg?f=user_large

Apparaat komt in een Milwaukee systeemkoffer, geen idee hoe ze het noemen. Is ruimte voor lader en zit nog een doosje voor de accesoires in. Dat opbergding is een beetje armoedig. Staat wel groots Milwaukee op - en dat zou veel goed moeten maken. Wie weet, ooit.

Samengevat:
  • Toereninstelling - In zes stappen [en vijf is al Jos Verstappen]
  • Snelwisselsysteem - Ja. Hendel omleggen en schroef een stukje losdraaien en klaar in seconden.
  • Geen verplichting tot dure accesoires van eigen merk - Geen verplichting.
  • Comfortabel werken (vibratie- en geluidsdemping). Vibratie nauwelijks, zover ik weet een van de best scorende apparaten daarop. Geluidsdemping nee, maar weet ook niet of dat mogelijk is - en zo ja wat je er voor inlevert in termen van prestatie en gebruiksgemak.Is ook niet een prio voor mij bij een cirkelzaag maar jouw omstandigheden kunnen heel anders zijn.
Ondanks de hoge prijs beveel ik Milwaukee aan en zou het zelf weer kopen.

Qua platform heb ik een andere mening dan de meesten. Als het nodig is, werk ik met twee platforms. Wanneer een apparaat van een ander merk dat ik veel gebruik, superieur is, beter is voor mijn gezondheid, minder belastend of aanzienlijk sneller of fraaier resultaat oplevert, waarom niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdX3V4tj5CRdJsSb8JISXifE15s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XyEnlYGV1yutjhIgEqvuHH3.jpg?f=fotoalbum_large
Oud (rechts) vs nieuw (links). Mooie machine en voor een hele leuke prijs ook met de prime day deals. Werd daardoor even duur als de 110c via Duitsland :)

Wel echt jammer dat de l-boxxen een stuk slapper gemaakt worden nu. De koffer van de oude accutol is echt onverwoestbaar, deze nieuwe l-boxx voelt een stuk dunner en flexibeler aan en de vorm is net anders genoeg zodat de inlay van de nieuwe machine niet in de oude l-boxx past..

[ Voor 18% gewijzigd door Pixeltje op 13-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 23:57

Illusion

(the art of)

Noeleke schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:29:

Vloeken in de kerk maar ik heb een Einhell TC PN 50 voor €50 en die doet het voor incidenteel gebruik prima.
Heeft ook best aardige reviews.

Een van de redenen waarom ik deze koos is dat er ook 3 maten nietjes en 2 maten nagels bij zitten. En die verwacht ik voorlopig niet op te maken met incidenteel gebruik, dus dat scheelt alweer 30€ aan nietjes kopen.

Als ie ooit stuk gaat weet ik beter wat ik nodig heb en koop dan wel een dure.
https://www.bol.com/nl/nl...c-pn-50/9300000008118010/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Illusion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Vloeken in de kerk maar ik heb een Einhell TC PN 50 voor €50 en die doet het voor incidenteel gebruik prima.
Heeft ook best aardige reviews.
Niet vloeken in de kerk maar een optimale strategie. Doen de meeste verstandige mensen volgens mij. Ik in ieder geval wel. Heb je iets vaker nodig kun je altijd nog iets anders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
pietje belhamel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Of hoe verraad ik mijn echte leeftijd? [Sorry het is vakantie voor mij.]
Wut? Ik volg je niet. Toe aan vakantie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:24
Omdat ik veel deurgrepen moet monteren op zoek naar iets makkelijks. De KREG mal (khi-pull-int) gaat echter maar tot 128mm gat afstand, ik heb 160mm nodig.
Nu staat o.a. amazon vol met legio opties maar of dat allemaal op zelfde kwaliteitsniveau zit als KREG vraag ik me af.
Iemand die ervaring heeft met een boormal die deze afstand heeft? Boorgeleiders zijn pre, naast goede instelbaarheid. Benieuwd welke hieraan voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
significant schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:29:
Omdat ik veel deurgrepen moet monteren op zoek naar iets makkelijks. De KREG mal (khi-pull-int) gaat echter maar tot 128mm gat afstand, ik heb 160mm nodig.
Nu staat o.a. amazon vol met legio opties maar of dat allemaal op zelfde kwaliteitsniveau zit als KREG vraag ik me af.
Iemand die ervaring heeft met een boormal die deze afstand heeft? Boorgeleiders zijn pre, naast goede instelbaarheid. Benieuwd welke hieraan voldoet
Zelf maken?

Als je een kolomboor hebt (ergens in je omgeving) ben je er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
significant schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:29:
Kom je weg met het ding wat hier gereviewed wordt:

https://www.hookedonwood.online/China-Tools-Ranking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:21
Ik ben opzoek naar een manier om een oude Hitachi cirkelzaag op een Makita lineaal/rail te plaatsen. Bestaan er universele adapter platen om een cirkelzaag op een rail te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Raling schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:12:
Ik ben opzoek naar een manier om een oude Hitachi cirkelzaag op een Makita lineaal/rail te plaatsen. Bestaan er universele adapter platen om een cirkelzaag op een rail te plaatsen?
Ik vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:36

dragonhaertt

@_'.'

Raling schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:12:
Heeft je zaag koppelmogelijkheden voor een adapter?
Als je geluk hebt past een Makita rail adapter, maar ik heb geen idee hoe universeel de afstand tussen die stangen is:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/196953-0_C1R0.jpg

Zonder meer info over je zaag kunnen we je niet echt helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door dragonhaertt op 14-07-2023 11:23 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
BlackMonkey schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:41:
[...]

Bol vermeld als gewicht: 5.642 g.
Misschien heeft de vervoerder het gewicht ook geregistreerd en kunnen ze het voor je nakijken.

Ik zou het sowieso meteen bij de verkoper [en evt Bol], transporteur en Milwaukee melden. Een van hen heeft misschien nog een goede suggestie om te kijken waar het fout is gegaan.

[ Voor 26% gewijzigd door pietje belhamel op 14-07-2023 12:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje belhamel
JT schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:03:
[...]

Ik heb zelf de laagste Bosch L-Boxx gekocht, daar zitten alle doosjes in van 3mm en 4mm maten die ik heb (langste 50mm), enkele rvs-maten en wat losse lange maten,
Ging over schroeven hé. Nou er is een reden dat ze bij mij in zakjes in een plastic bakje zitten en dat is mijn fiets. Het is wel geen Vanmoof - alhoewel ik daar nu niet zo rouwig om ben - maar een ouderwetse Batavus met drie versnellingen.Rekje voorop gemonteerd en daar m'n gereedschapstas op. Werkt erg goed hier in Rotterdam, alleen extra oppassen voor de tramrails.

Prettig want school zit om de hoek en parkeerruimte is er vaak niet. Idem bij de andere lokatie een kilometer verderop. Dit werkt echt het snelst.

Ook handig als ik weer eens bij een maat van me wat moet doen. Woont aan de Schieweg, een drukke toegangsweg tot Rotterdam-Centrum, vlak achter Hofplein. Parkeren is onmogelijk, vaak lukt het niet eens om te laden en te lossen.

[gereedschapstas van CLC heb ik overigens gevonden dankzij dit topic, dank daarvoor]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jEwKi111Xk6QEiDJqIUo2HKgaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SMcuPRTFoPmQLlTTRrpsweKb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7wCkOTCFyBuMMex97Id5UqbbzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/btZU8DXhQk5XgEf4cxMxkfvi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP4WR--ryF2lqb6ZdXurS98IY9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1m0m5MGJ2VEFYyNS1MTVcu3S.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4AKgMUN9kLsW9kWJsLrp15U9UY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A8AuO4sj0MUFavQo1Ippq0L8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 08:53
@pietje belhamel Gereedschapstas heeft ook mijn voorkeur. Ik krijg er makkelijker bijv. een boormachine of iets anders bijgestopt. Thuis heb ik systainers, handig dat ik kan stappelen en alles zit er netjes in opgeborgen, maar voor mobiel gebruik pak ik de gereedschapstas. Als je een eindje moet lopen doe ik er nog een schouderband aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

pietje belhamel schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:46:
Ging over schroeven hé. Nou er is een reden dat ze bij mij in zakjes in een plastic bakje zitten en dat is mijn fiets. Het is wel geen Vanmoof - alhoewel ik daar nu niet zo rouwig om ben - maar een ouderwetse Batavus met drie versnellingen.Rekje voorop gemonteerd en daar m'n gereedschapstas op. Werkt erg goed hier in Rotterdam, alleen extra oppassen voor de tramrails.
Toen ik nog in Rotterdam woonde deed ik dat zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri0rh-STLgMXNISYBAkD13aqdO8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgP00maGG51CiECCsNbliTBK.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb die 3d geprinte beugels kort daarna wel vervangen door metalen beugels, zoals op m'n hondje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ypInIiMpvOuR22_ugMESUo5ac8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfxM5iXaNWppOoGGiVZZGKcb.jpg?f=fotoalbum_medium

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Weet iemand of ik ergens nagels kan halen voor de ecotools Bradtacker 16Ga T64, behalve dan bij de ecotools?
Zouden deze ook passen? https://www.toolstation.n...bouwnagels-maat-16/p89851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

orf

8088 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Toen ik nog in Rotterdam woonde deed ik dat zo:

[Afbeelding]

Waar koop je die metalen beugels?
Ik heb die 3d geprinte beugels kort daarna wel vervangen door metalen beugels, zoals op m'n hondje:

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

orf schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:54:
Waar koop je die metalen beugels?
Volgens mij heb ik ze destijds bij Sortimo zelf (de fabrikant dus) gekocht: https://www.mysortimo.nl/...uder/p/000000001000001773
Maar als je zoekt naar EAN 4045294228613 of ProSafe L-BOXX kom je meer verkooppunten tegen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:46
Iemand ervaring met deze zaag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwlISDIQUlE8VlpF5JHC-eJtAro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xPZU5zzUKaDX8IZtpUunG2Rd.png?f=fotoalbum_large
Ik woon in Duitsland, dus vandaar.

Ik zou het liefst Bosch professional series willen. Aangezien mijn accu boormachines ook van Bosch professional zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:25
theduke1989 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:58:
[Afbeelding]

Ik zou het liefst Bosch professional series willen. Aangezien mijn accu boormachines ook van Bosch professional zijn.
Heb je de zoek functie al gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Heb ik inderdaad gedaan. Kon er alleen niet echt uitkomen helaas. Vandaar dat ik het vroeg.

Want er speelt merken voorkeur voor vele.
Type model eentje zegt is goed andere zegt ander model is goed. Zijn ook wat oudere posts..

Daarom, ik zal het sowieso gebruiken voor een werkbank maken, broeikas. Het bouwen van een fundering constructie. En later nog verder ik huis.

Ook wil ik er binnenkort de plinten ermee zagen zodat het recht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
theduke1989 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:46:
[...]

Heb ik inderdaad gedaan. Kon er alleen niet echt uitkomen helaas. Vandaar dat ik het vroeg. Denk wel dat uiteindelijk het merk niet veel zal spelen. (Daar geef ik me over)

Want er speelt merken voorkeur voor vele.
Type model eentje zegt is goed andere zegt ander model is goed. Zijn ook wat oudere posts..

Daarom, ik zal het sowieso gebruiken voor een werkbank maken, broeikas. Het bouwen van een fundering constructie. En later nog verder ik huis.

Ook wil ik er binnenkort de plinten ermee zagen zodat het recht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Je accuplatform maakt voor een bedraad apparaat niet uit toch? Ik zou zelf een maatje groter nemen, 30cm blad en een radiaal zaag, dan heb je net even wat meer speling. Anders kun je maar echt beperkte dingen zagen. Zeker als je nog een huis wil gaan verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
theduke1989 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:58:
[Afbeelding]

Ik heb er eentje, ben er tevreden over als thuis klusser hobbyist aanmodderaar. Heb hem destijds bij de Hornbach met LPG aangeschaft hierdoor had ik de zaagtafel (GTA 2600) er voor dezelfde prijs bij als de losse zaag bij andere shops.

Hij zaagt netjes, verstek in plinten is vele malen beter dan alle verstekbakjes met handzagen die ik geprobeerd heb. Ook met een cirkelzaag een lijntje van 45° volgen is minder nauwkeurig.
grote voordeel met de zaagtafel erbij is dat je kunt afkorten met 1x meten en lekker snel kunt door blijven zagen op dezelfde lengte.
Binnen is de laser handig, buiten is deze echter niet te zien.

Enige waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb is om een stofzuigeradapter te vinden die past op dit ding zodat ik de karcher zuiger erop kan aansluiten.
En een optie om de rode laser te vervangen voor groen zou helemaal geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Anoniem: 289532 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:27:
Je accuplatform maakt voor een bedraad apparaat niet uit toch? Ik zou zelf een maatje groter nemen, 30cm blad en een radiaal zaag, dan heb je net even wat meer speling. Anders kun je maar echt beperkte dingen zagen. Zeker als je nog een huis wil gaan verbouwen
Dan zit je wel in een totaal andere prijsklasse te kijken van zeg maar €700+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
En een 30cm is "verplaatsbaar" en zeker niet draagbaar. Als je rondom het huis klust, is dat zeker een factor.

* Raymond een 216mm naast de 305mm gekocht, puur om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe vaak heb je die 305mm nodig? Als huis tuin en keukenklusser. Ik iig niet, ik zaag dan met mijn afkortzaagje (260mm blad) in tot het maximum en pak dan een trekzaag voor het laatste stukje.
Hij wordt er onnodig lomp en duur van voor iets wat de meeste mensen zelden zullen gebruiken (nog los van het feit dat mijn merk 260 of niets heeft...). Je geleiders ed moeten ook een slag sterker zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:51
sweetdude schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Ik heb er eentje, ben er tevreden over als thuis klusser hobbyist aanmodderaar. Heb hem destijds bij de Hornbach met LPG aangeschaft hierdoor had ik de zaagtafel (GTA 2600) er voor dezelfde prijs bij als de losse zaag bij andere shops.

Hij zaagt netjes, verstek in plinten is vele malen beter dan alle verstekbakjes met handzagen die ik geprobeerd heb. Ook met een cirkelzaag een lijntje van 45° volgen is minder nauwkeurig.
grote voordeel met de zaagtafel erbij is dat je kunt afkorten met 1x meten en lekker snel kunt door blijven zagen op dezelfde lengte.
Binnen is de laser handig, buiten is deze echter niet te zien.

Enige waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb is om een stofzuigeradapter te vinden die past op dit ding zodat ik de karcher zuiger erop kan aansluiten.
En een optie om de rode laser te vervangen voor groen zou helemaal geweldig zijn.
Ik heb hem ook, met hetzelfde onderstel. Soms twijfel ik, had ik maar een tafelzaag gekocht vanwege flexibiliteit. Maar ja, hobby, dus een beetje meer prutsen is acceptabel. Ik gebruik hem met een Bosch zuiger, GAS M 35. Dat is ook gewoon een Kärcher eigenlijk. De gebruikte koppeling is die van Kärcher t/m 2018 meen in. Clip 1.0 (en op de zuiger zelf bajonet 1.0) waar nu de 2.0 gebruikt wordt. Dat wetende is er vast wel een slang of verloop te vinden bij Kärcher zelf.
Stof afvangen blijft een ding overigens, de zuiger vangt lang niet alles op.

Oh en een laatje weetje; de Bosch GAS M 35 (Of L of H) past met een L-Boxx 1 precies onder de zaagtafel. Handig voor de zakken en accesoires. Wel uitkijken dat je niet klem komt te zitten tussen de draagbalk en de box. Auw :+

Addicted to silent computing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke makita tool heeft teacher nu weer gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DBO480Z_C1L0_s100.jpg
Ik was al een tijdje aan het eyeballen naar een 18v schuurmachine, maar makita had tot voor kort alleen een ronde 125mm in het assortiment. De bdo480 is rechtboekig, heeft verwisselbare voeten (klein, groot, delta, en de delta heeft ook velcro aan de bovenkant) en kan ook schuurstroken klemmen. Moest even zoeken, maar adapter 195548-6 past op de machine en op de slang van de dvc750 stofzuiger, dus mobiel schuren en stof afzuigen.

Eerste indruk na kwartiertje: geen schuurbeest, maar een finishing sander met kleine uitslag. Trillingen vallen reuze mee, gewicht ook. Heb nog geen accu leeggeschuurd.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:10
Ik ben op zoek naar een nieuw waterpas. Ik heb nu een Gamma ding maar die schijnen niet zo precies te zijn en deze heeft z’n beste tijd gehad.

Welke waterpas is de enige die je als thuisklusser nodig hebt? Wat is een goed merk/uitvoering? Ik weet niet welk formaat het handigst is? Of een wat grotere en zo’n mini ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@CarpeVentum
Je kan je waterpas supermakkelijk checken: trek 2 strepen, terwijl je tussendoor de waterpas draait. Als'ie goed is, dan zijn de lijnen gelijk aan elkaar.

Mocht je een nieuwe willen: sola en stabila zijn goede merken die ook goed verkrijgbaar zijn.
De lengte is helemaal aan jezelf: ik heb geen idee wat je ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:10
Raymond schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:53:
@CarpeVentum
Je kan je waterpas supermakkelijk checken: trek 2 strepen, terwijl je tussendoor de waterpas draait. Als'ie goed is, dan zijn de lijnen gelijk aan elkaar.

Mocht je een nieuwe willen: sola en stabila zijn goede merken die ook goed verkrijgbaar zijn.
De lengte is helemaal aan jezelf: ik heb geen idee wat je ermee wilt doen.
Mwah schilderijtje recht hangen, kastje stellen, dat soort simpele zaken. M’n huidige is iets van 30-40cm volgens mij, voelt als een prima maat. Maar ik weet niet of je dan niet beter 60cm kan nemen bijv.

[ Voor 4% gewijzigd door CarpeVentum op 16-07-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:25
CarpeVentum schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Mwah schilderijtje recht hangen, kastje stellen, dat soort simpele zaken. M’n huidige is iets van 30-40cm volgens mij, voelt als een prima maat. Maar ik weet niet of je dan niet beter 60cm kan nemen bijv.
Ik heb een elektro (magnetisch met een randje voor op WCDs) van 7cm, een van 40, een van 60 en een van 100cm van Stabila. En dan nog mis ik af en toe een van 80 of 150/200. Want soms is de ene te groot of de andere te klein.
Dus ja welke je nodig hebt is heel persoonlijk.
Maar als je nu nog nooit het idee hebt gehad dat je waterpas te klein is, zou ik vooral een vergelijkbare maat kopen van Stabila of Sola zoals @Raymond al zei. Je kan altijd aanvullen als blijkt dat je iets anders nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Ik heb ooit een 60cm van Stanley gekocht. Niet duur en prima ding. Dat je ‘m controleert op waterpasheid (?) is wel belangrijk, ook als je een duurdere koopt. Naast die van 60 cm heb ik ook nog een langere waterpas van 1.20 meter en een hele kleine van 18cm. Dat laatste vooral omdat een waterpas van 60cm niet ín een kastje past.

Van die drie heb ik de Stanley by far het meest in mijn handen. Mooie maat, keurig waterpas en lekker handzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoals @Pixeltje al zegt, als je een kastje ook van binnen wilt kunnen stellen, blijf dan vooral bij 40cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:11

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik was gisteren bij een kennis bezig ter assistentie met wat oude keukenkastjes ophangen in een schuurtje. Daarbij mijn paar jaar oude kruislijn-laser van de Lidl gebruikt als hoogte-richtpunt voor de te boren gaatjes van de drie ophangstrippen/beugels.

Het meegeleverde plastic statiefje had ik al in een eerder stadium als "volkomen ruk" bestempeld, maar ik denk dat ik toch ook maar eens moet gaan uitkijken naar een verstelbare klem-constructie.
Of anders toch maar overwegen om een paar honderd euro meer uit te geven aan een profie-exemplaar, zodat er een gratis (magneet)klem bij zit... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edtik2GrSOtaeqk0p-AM-XGwo4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBXEkLKOyo4yvooEMwfFFeIG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-98aQYNw8rGuc_L8-lOkl3SRyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYT6CktZ2KFRhVbeEjVmZGwr.jpg?f=fotoalbum_large

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
CarpeVentum schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:41:
Ik ben op zoek naar een nieuw waterpas. Ik heb nu een Gamma ding maar die schijnen niet zo precies te zijn en deze heeft z’n beste tijd gehad.

Welke waterpas is de enige die je als thuisklusser nodig hebt? Wat is een goed merk/uitvoering? Ik weet niet welk formaat het handigst is? Of een wat grotere en zo’n mini ding?
Sola, zou ik aanraden, ik heb bijna alle goeie merken gehad en sola is over gebleven, kost iets maar overleeft jou en mij waarschijnlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Het is die geworden!
Vanwege de prijs en ook dat'ie dunner is dan de cmt en ecotools. Scheelt toch 0.8mm.

Ben benieuwd, volgende week ermee aan de slag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTPPwDtGed9eQhmkYIf5V2-uGH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNul5iphQ99tdpG9m634G3BO.jpg?f=fotoalbum_large

Semi-actiefoto :+

Werkt super! Relatief weinig herrie zelfs.
Gaat er makkelijk doorheen en superstrakke zaagsnede.
* Raymond happy

Edit: uit deze hoek lijkt het een kokertje van 50mm oid, maar het is toch echt een balk van 110mm :D

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 16-07-2023 23:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 14:31
APClll schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:22:
Ik was gisteren bij een kennis bezig ter assistentie met wat oude keukenkastjes ophangen in een schuurtje. Daarbij mijn paar jaar oude kruislijn-laser van de Lidl gebruikt als hoogte-richtpunt voor de te boren gaatjes van de drie ophangstrippen/beugels.

Het meegeleverde plastic statiefje had ik al in een eerder stadium als "volkomen ruk" bestempeld, maar ik denk dat ik toch ook maar eens moet gaan uitkijken naar een verstelbare klem-constructie.
Of anders toch maar overwegen om een paar honderd euro meer uit te geven aan een profie-exemplaar, zodat er een gratis (magneet)klem bij zit... :+

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik liep daar toevallig laatst ook tegen aan en heb bij de hornbach een (de goedkoopste) plafond/montage steun en een Bessey STE-LH multifunctionele/laserhouder gekocht. Kost weinig, werkt perfect!

edit: en die montage/plafond steun is ook zonder laser bijzonder handig!

[ Voor 9% gewijzigd door sjorsjes op 17-07-2023 09:43 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sjorsjes schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:17:
Ik liep daar toevallig laatst ook tegen aan en heb een bij de hornbach een plafond/montage steun en een Bessey STE-LH multifunctionele/laserhouder gekocht. Kost weinig, werkt perfect!

edit: en die montage/plafond steun is ook zonder laser bijzonder handig!
Plafondsteun met houder is inderdaad een goede optie, zo doe ik het ook tegenwoordig, met een plafondsteun die ik toch al had gehaald voor een andere klus. Zoiets is inderdaad handig om dingen omhoog te houden, en je anders handen te kort komt.

@APClll, als je ge-intereseerd bent, je kan in het topic zoeken op stempel of plafondsteun om nog wat meer ervaringen te vinden. Heb persoonlijk een Piher stempel met klem, en een houder die al bij m'n laser zat, die ook fijnstelling voor het verticale heeft. Er was in ieder geval nog iemand met een DeWalt stempel.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 17-07-2023 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

teacher schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:47:
Welke makita tool heeft teacher nu weer gekocht:
[Afbeelding]
Ik was al een tijdje aan het eyeballen naar een 18v schuurmachine, maar makita had tot voor kort alleen een ronde 125mm in het assortiment.
Reported, accu schuurmachines mogen hier toch helemaal niet gepost worden?
Daarmee ga je een hoop mensen tegen de schenen schoppen.
Want daar MOET sowieso een stofzuiger bij en dan is 'ie niet meer draadloos.
Kan je evengoed een schuurmachine met draadje nemen, weet je wel.

Zo, daarmee kan dat onderwerp gelijk weer afgesloten worden en kunnen we 't weer hebben over hoe slagschroevendraaiers enkel gebruikt worden door noobs, satanisten en SM'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
CarpeVentum schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:41:

Stabila AS 80-2, das eigenlijk de beste allround waterpas. Zelfs "Sander" is het met mij eens :) . Ik heb de 30cm, 60cm, 80cm en 180cm lengte. Maar om te beginnen zou ik de 30cm en de 60/80cm aanraden. De 30cm past altijd in de gereedschapskoffer en de 80cm is perfect als de 2 kastjes naast elkaar moet hangen.

https://www.amazon.de/-/e...Level-19162/dp/B07H1T4JJY

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:37

Tjark

DON'T PANIC

Slonzo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Zo, daarmee kan dat onderwerp gelijk weer afgesloten worden en kunnen we 't weer hebben over hoe slagschroevendraaiers enkel gebruikt worden door noobs, satanisten en SM'ers.
Rûstaaagh, rûstaaagh, hij had ook nog een slagschroevendraaier kunnen kopen

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

APClll schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:22:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
een latje en een potlood werken ook goed hoor, voor die paar keer dat het nodig is dus de laser gewoon ergens beetje in de buurt neerzetten en van daaruit de referentie meten. maargoed plafondsteunen, maneet klemmen, statieven etc zijn natuurlijk leuk speelgoed. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Gethijsem schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:50:

Ik zou het mezelf makkelijk maken en kies een merk en daar uitzoeken wat je wilt hebben ik heb nu alles op accu en er komt geen draad meer in bij mij omdat ik draden maar lastig vind. Plus als ik weer een piep klusje heb loop ik heen en pak mijn tool en accu en gaan. Plus ik heb een grote tuin dus alles is zonder stroom (ook zo een klus om af te maken stroom aansluiten kabels liggen er al maar nu nog doen. Stap voor stap. )

Maar voor mijn heggen schaar en kantenmaaier tot mijn multitool en zware boormachine alles gewoon op dezelfde accu super handig en geen gedoe. Plus als je bijvoorbeeld makita kiest kan je nog een hoop gratis accus / tools krijgen met die kado punten. Zo heb ik nu 8 accu's :) een paar jaar terug was de actie per machine een accu nu per 1.5 machine een accu plus je kan ook gewoon boormachines krijgen etc via de punten. Moet er niet aan denken hoe ik mijn klus had moeten doen aan ons prieel buiten in de tuin weer 2 verleng snoeren uitleggen om 1 ding te doen en weer opruimen. Of bomen zagen met de reciprozaag.

We hadden een kante maaier met snoer maar wat een gedoe is dat.

Ik ben zelf 100% over op makita LXT waarom:
1. de accus
2. de grootste range van machines maar ook voor de tuin.
3. elk jaar voor de vakantie gaat de makita water koker / koffie machine gewoon mee super handig onderweg in de frunk. (en de water koker is nu maar 20 punten in de makita store)
4. goede tools hoge kwaliteit
5. het is makita

Maar wat je ook kan doen is 1 platform voor accus kiezen en dan een adapter kopen voor andere merken alleen dan wordt alles wel iets groter. Zelf had ik weinig met dewalt en andere merken en de actie van makita valt bij mij in de smaak dan zeker omdat ik altijd gedoe had met accus.
Slonzo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Lol :D :D :D

Ik ben ook super blij met mijn accu schuurmachine van makita super handig meestal gewoon met een slang er aan van mijn crappy gamma bouw stofzuiger maar handig dat het met accu is. Scheelt mij 1 draad plus de accu gaat super lang mee.

[ Voor 13% gewijzigd door MeZZiN op 17-07-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

iemand toevallig ervaring met de makita auto stofzuiger?

https://www.makita.nl/art...18-v-auto-stofzuiger.html

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DCL184Z_C1L0_s102.jpg

behalve stofzuigen lijkt de blaasfunctie mij wel wat ik heb namelijk een hond met lange haren en dan kan ik haar een beetje droog/schoon blazen onderweg. Thuis hebben we een waterblazer en ik verwacht dat vollume aan lucht natuurlijk niet, maar zou het een beetje werken? heeft iemand toevallig ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@twain4me ik heb ervaring met de steelstofzuiger. Die valt me erg tegen.
Ikzelf zou dus terughoudend zijn en ik zou hem echt graag vooraf zouden willen proberen.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met het betreffende apparaat en die wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:57
Iemand een tip voor een electrische voegenborstel? Vanaf vrijdag heeft de Lidl er eentje voor 60 euro maar daar kan ik geen reviews van vinden, denk nieuw model. Heb zelf Makita LXT maar hun combimachine voor dat doel kost 600 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-07-2023 09:52 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Geen ervaring met dit specifieke product, maar aangezien ik vermoed dat het bij deze niet anders zal zijn: draadloze stofzuigers slagen er in het algemeen niet in om voldoende onderdruk te maken om (zonder extra mechanische hulpmiddelen) echt iets waard te zijn. Zeker niet in autotapijten en dergelijke. Daarnaast hebben ze allemaal een (te) kleine fan die aan hoge toeren draait, en maken ze dus erg veel lawaai. Dat vindt je hond vast niet fijn.

Als je enkel/voornamelijk wil blazen, ben je misschien meer met de DAS180 ;) (maar die is ook erg luid)

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 17-07-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dr. Strangelove schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:51:
Iemand een tip voor een electrische voegenborstel? Vanaf vrijdag heeft de Lidl er eentje voor 60 euro maar daar kan ik geen reviews van vinden, denk nieuw model. Heb zelf Makita LXT maar hun combimachine voor dat doel kost 600 euro.
Check ff of de borstels los leverbaar zijn, zodat je er over 2jr nog steeds wat aan hebt :)
Pagina: 1 ... 160 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).