• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:12
Psvrandy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Namaak willen we natuurlijk niet, zijn er specifieke punten waar je namaak goed aan kan herkennen?
Vooral op sites als Amazon moet je oppassen. En daar kom je geheid op uit als je in het Duits gaat zoeken.
Aan het uiterlijk is namaak niet zo direct te herkennen, zeker op een foto niet, want die worden ook gemanipuleerd.
En als je een aantrekkelijke aanbieding vind bij een normale gereedschapzaak in Duitsland, doe dan onderzoek of die betrouwbaar is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Namaak sets die niet overduidelijk nep zijn ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen, nagenoeg perfect nagemaakte accu's zijn er in overvloed. Ik gebruik meestal Idealo om te zoeken in duitsland maar de prijs verschillen zijn het voor een enkel boormachientje wat mij betreft niet waard. Hornbach LPG is imho doorgaans de betere route. Erg goedkoop bij een onbenkende verkoper (niet alleen via amazon) zou ik niet snel op afstand doen.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:55
JukeboxBill schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Goede kans dat je dan namaak vind.
Het is altijd verstandig om uit te zoeken met wie je zaken doet, als je koopt bij een duitse dealer lijkt mij het risico op namaak te verwaarlozen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bij Bosch blauw registreer je alles, tot en met accu's aan toe, voor verlengde fabrieksgarantie. Kocht laatst een paar accu's die zonder enige Bosch verpakking bleken te komen, maar na het probleemloos invullen van de serienummers als 'van mij' had ik toch wel het gevoel nieuwe (en echte) accu's te hebben. Onterecht?

En doet Makita niet net zoiets? (Of zouden ze dat 'ns heel snel moeten gaan doen?)

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:16
Gwaihir schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:42:
Bij Bosch blauw registreer je alles, tot en met accu's aan toe, voor verlengde fabrieksgarantie. Kocht laatst een paar accu's die zonder enige Bosch verpakking bleken te komen, maar na het probleemloos invullen van de serienummers als 'van mij' had ik toch wel het gevoel nieuwe (en echte) accu's te hebben. Onterecht?

En doet Makita niet net zoiets? (Of zouden ze dat 'ns heel snel moeten gaan doen?)
Ik neem dat er een controle op zit. Dus ja, je kan er vanuit gaan dat het echt is. Einhell doet het ook zo.

Bij Hikoki hoef ik vreemd genoeg de accu's niet te registreren. Geen idee hoe dat zit.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:07
sphere schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:11:
[...]

wow. ik heb niks gezegd.
Dit is mijn pronkstukje geweest, deze was (uiteraard) net niet de goede maat. De inkeping van het kozijn zat 25 cm verkeerd maar, de 2e poging ligt er superstrak in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxuTbcq0v5Hr3AzA-yOgmcp1PgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vQuhRBd6TBnOOupXWj7hmmC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zeg ik, alles ligt er superstrak in.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 16-05-2026 20:10 ]

• Gwaihir
  • Niet online
T.a.v. condensatie in een schuurtje: mijn kacheltje dat specifiek op een snel stijgend dauwpunt reageert, is vanochtend meermaals ingeschakeld. Dat is typerend: het probleem is niet koude an sich, maar juist koude metalen gereedschappen (en bankschroef e.d.) bij snel vochtiger wordende lucht. En dat gebeurt vooral bij weersovergangen waar de lucht snel warmer wordt op natte dagen. Die zijn er vooral in voorjaar en herfst.

(o.a. @jordyyyys )

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 17-05-2026 12:40 ]

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:20
Iemand ervaring met de Parkside performance multitool? https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-multitool-550-w/p100405317?utm_source=lidlplus&utm_medium=app&utm_campaign=sit-dom_other_others_prd-share_ao_omc_omc_nf_tr_ao

Ik was eigenlijk aan het kijken naar een op accu. Maar voor deze prijs kan ik hem eigenlijk niet laten liggen..

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
Psvrandy schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:26:
Iemand ervaring met de Parkside performance multitool? https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-multitool-550-w/p100405317?utm_source=lidlplus&utm_medium=app&utm_campaign=sit-dom_other_others_prd-share_ao_omc_omc_nf_tr_ao

Ik was eigenlijk aan het kijken naar een op accu. Maar voor deze prijs kan ik hem eigenlijk niet laten liggen..
Als je hem niet kunt laten liggen vooral doen dan.

Zelf heb ik een Einhell TP op accu die brushless is. Daar zit trilreductie op maar moet zeggen dat ik er weinig van merk. Het is een onaangenaam apparaat om lang mee te werken o.a. door trilling en geluid. Ik ben zeer benieuwd hoe dit hele goedkope model zonder enige trilreductie bevalt.

• DJ Wildplasser
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:31

Ik had de niet performance variant en daar was binnen no-time de as van de motor afgebroken. Wel onder garantie een nieuwe gekregen natuurlijk. Daarna heb ik hem niet veel meer gebruikt.

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:38

Ik heb de accu versie, ben er niet weg van, de 1st trilde de kopas mee waardoor het zaagblad opzij trilde, De 2de en de 3de vallen uit als je de machine wat langer wil gebruiken, en er wat kracht wordt verwacht. Moet je even wachten, doet het weer even en stopt er weer mee. Denk iets met thermische beveiliging.

P.S

Zelfde probleem met de 12v performance boormachine.

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:20
Bedankt voor de ervaringen. Dan laat ik hem toch maar voorbij gaan.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
Psvrandy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:40:
Bedankt voor de ervaringen. Dan laat ik hem toch maar voorbij gaan.
Misschien beter naar een Bosch groen kijken. De PMF serie, te vinden bij de Gamma bijvoorbeeld.

Heb er zelf een jarenlang gebruikt. Doet het wat het moet doen. Nu (10 jaar later) pas vervangen voor een Bosch professional GOP multitool.

[ Voor 31% gewijzigd door TheKerremenke op 18-05-2026 09:54 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag: ik heb hier een Bosch ART23 Easytrim grastrimmer. Gras trim ik er niet meer mee. Maar wilde het ding ombouwen naar een onkruid borstel. Iemand dat al eens gedaan? Zag op bol en co universele staalborstels voor bosmaaiers. Maar dat lijkt meer voor grover geweld.

Zag wel dat iemand iets soortgelijks gedaan had, maar dit lijkt me niet het beste idee:
:X

Ik wil eigenlijk gewoon een staalborstel monteren. Iemand dat ooit al eens gedaan en evt tips welke ik zou moeten hebben? :)

Voor gras hoeft ie niet meer gebruikt te worden, daar heb ik iets anders voor:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je krijgt dat onkruid toch ook wel weg met een zaagblad? Of mis ik nu wat?

:+

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:50
The Eagle schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:11:
Vraag: ik heb hier een Bosch ART23 Easytrim grastrimmer. Gras trim ik er niet meer mee. Maar wilde het ding ombouwen naar een onkruid borstel. Iemand dat al eens gedaan? Zag op bol en co universele staalborstels voor bosmaaiers. Maar dat lijkt meer voor grover geweld.

Zag wel dat iemand iets soortgelijks gedaan had, maar dit lijkt me niet het beste idee:
[YouTube: How To Fit Circular Saw Blade On Strimmer.(JUST FOR EXPERIMENT)]
:X

Ik wil eigenlijk gewoon een staalborstel monteren. Iemand dat ooit al eens gedaan en evt tips welke ik zou moeten hebben? :)

Voor gras hoeft ie niet meer gebruikt te worden, daar heb ik iets anders voor:)
Pas wel op voor wegspringende draadjes, minimaal een veilheidsbrilnopzetten, maar ik vermoed dat een staalborstel uit elkaar gaat vallen/vliegen en mogelijk aanzienlijke schade kan aanrichten. Ik heb zo'n woeste borstel voor de bosmaaier, echt een stevig model, maar na 5 minuten testen is ie op de plank terecht gekomen. Werkt tegen onkruid maar schraapt ook de toplaag van de klinkers.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Dat filmpje is schieten op de mussen met een duuts kanon! Die gek moet geen egel tegenkomen.

KPN is een drieletterwoord

• trabant
  • Nu online
DjoeC schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Pas wel op voor wegspringende draadjes, ...
Nu je dat zegt: ooit wat velgen met een komborstel op de flex onderhanden genomen. Na afloop drie keer de terrasvloer met een magneet 'geveegd' en verbaasd wat die magneet die derde keer nog steeds meenam.
Drie jaar later krijg ik op een zomerse dag alsnog zo'n kronkelige inmiddels roestige borstelhaar in mijn voet.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja daar heb je dan met een zaagblad weer geen last van :)

ik ben wel echt blij met het goede voorbeeld van die man, hij gebruikt keurig nitril-handschoentjes bij het klussen. Kijk dat is veilig aan de slag!

[ Voor 57% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2026 22:58 ]

• JukeboxBill
trabant schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:40:
Dat filmpje is schieten op de mussen met een duuts kanon! Die gek moet geen egel tegenkomen.
Ik moet uit ervaring en tot mijn schande bekennen dat een egel ook een standaard draadtrimmer niet overleefd.
Overigens zijn er ook zaagbladen als officieel accessoire verkrijgbaar voor de Stihl (en ws. nog meer merken) bosmaaiers, maar die zijn dan bedoeld voor struikgewas, niet om gras te maaien zoals op dat filmpje.

• The Eagle

The Eagle

Mijn grastrimmer is een Metabo RTD 18 LTX BL 30. Die pakt op draad gewoon Hedera, taxus en andere bossage mee. Niks mis met lomp werk :P Daar zit het probleem niet, wel tussen de tegels ;)

Maar die losse draadjes had ik nog niet aan gedacht. Rennen hier wel kinderen rond.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:20

Vliegvlug

Flight Simple

Zo’n grote ronde staalborstel schijf is inderdaad niets voor onkruid tussen tegels e.d. weghalen.
Zoals @DjoeC al aangeeft sloopt dat je oppervlak

Hier iemand die zo’n ding test en het is helemaal waardeloos: YouTube: BRUSH WIRE TRIMMER

Edit:
Misschien als je een kleine komborstel met messing ‘haren’ neemt ipv staal dat het net wel zacht genoeg is voor je tegels.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 19-05-2026 08:00 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:57
trabant schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Nu je dat zegt: ooit wat velgen met een komborstel op de flex onderhanden genomen. Na afloop drie keer de terrasvloer met een magneet 'geveegd' en verbaasd wat die magneet die derde keer nog steeds meenam.
Drie jaar later krijg ik op een zomerse dag alsnog zo'n kronkelige inmiddels roestige borstelhaar in mijn voet.
Ik heb de roosters die ik voor mijn kinderen over mijn vijver heb liggen een keer ontroest met een komborstel.
Had de roosters op schragen gelegd, en toen lekker borstelen met de flex.

Ik kon na een paar minuten de draden van de komborstel uit mijn buik trekken. :X
Daarna maar een oude jas aan getrokken.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Gwaihir
  • Niet online

[..]

Dergelijke apparaatjes zijn er wel. T.o.v. je strimmer zit de as dan een kwartslag gedraaid en krijg je er een beschermkapje en een steunwieltje bij.

O.a. op die link zie je ook de geschikte borsteltjes. Daaronder ook nylon exemplaren. Die slijten sneller dan staal, maar geven ook minder krassen en bovenal, niet van die nare staaldraadstukjes die overal heen vliegen.

Ik heb staal en nylon voor op een stevige bosmaaier. Ik vind het allemaal niet fantastisch. Gebruikt om achterstand weg te werken, maar daarna eigenlijk niet meer. In 't klein zou ik helemaal niet weten wat ik ermee moet. Je kunt m.i. makkelijk de draadstrimmer as is langs zo'n voeg halen..

• trabant
  • Nu online
Maar wat is er mis met een onkruidmes en een kussentje onder je knieën? Daar haal je ook (een deel van) de wortels mee weg. En je hebt ze ook aan een lange steel.
Je moet alleen niet de goedkoopste willen; ooit bij een supermarktactie genoeg zegeltjes voor een Gardena onkruidmes bijeen gekregen, en ik was vooral bezig met het ding terug rechtbuigen.

Of ga schrobben.

• Linux gebruiker
Vliegvlug schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:45:
[...]

Zo’n grote ronde staalborstel schijf is inderdaad niets voor onkruid tussen tegels e.d. weghalen.

Hier iemand die zo’n ding test en het is helemaal waardeloos: YouTube: BRUSH WIRE TRIMMER

Edit:
Misschien als je een kleine komborstel met messing ‘haren’ neemt ipv staal dat het net wel zacht genoeg is voor je tegels.
Onkruid weghalen tussen klinkers doe met het bosmaaier hulpstuk Makita EM404MP die verticaal hou, zodanig dat de draad tussen de voeg het onkruid wegmaait. Hiervoor gebruik biologisch afbreekbare maaidraad van 2 mm. Het gaat zodanig goed dat ik van mijn vriendin het zo mag blijven doen.

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, precies. De klus daadwerkelijk afronden kun je niet met dit type tool. (Aan de andere kant, onkruid komt er toch wel weer...) Echt meters maken kun je er ook niet mee, dus ik zie er persoonlijk niets in.

Ik heb hier zo'n 800m2 halfopen bestrating. Dan moet je iets dat meters maakt. En 'ns een keertje met de staalborstel (grotere machine) er overheen beschadigt / slijt de gebakken waaltjes ook niet erg zichtbaar. Maar het is lomp tegen lomp. Eenmaal zo'n beetje onder controle is bijhouden met de bosmaaier met draad al veel prettiger. Vooral indien je op een vochtige ondergrond werkt, sla je nog redelijk wat worteltjes mee eruit en stoft het niet al te zeer.

Nadeel van grondig te werk gaan met het onkruidmes is dat je ook veel zand uit de voegen met de wortels wegtrekt. Gaten waar juist weer makkelijk zaden + water samenkomen. En dat vind ik moeilijk aanvullen, zonder dat ik dat losse zand de volgende ronde weer weg blaas of veeg. Onmiskenbaar voordeel is natuurlijk dat je véél meer wortels mee pakt. Dus doen we, ondanks het oppervlak, in de late herfst wel een ronde op die manier. En dan de voegen weer aanvullen op 't moment dat het de hele winter kan inregenen e.d. En nog steeds heb ik het gevoel dat ik de eerste keer zaden en zooi eraf blazen in het voorjaar ook een akelig groot deel van mijn nieuwe voegen weer verwijder :|.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Edit:
Die heb ik ook een keer geprobeerd, en teruggestuurd. Niet mee te werken. Met wat creativiteit weten te installeren maar het ding is heel zwaar en was niet goed te centreren waardoor het voor extreem veel trillingen zorgde. Dan heb je ook nog eens kleine stukjes staaldraad die het in je tuin achterlaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DjoeC
[...]
En dus door naar de dokter om je Tetanusbescherming weer bij te werken?

• Gwaihir
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:42:
Hiervoor gebruik biologisch afbreekbare maaidraad van 2 mm.
Die bestaat niet, voor zover ik weet. Het product wat zo verkocht werd, mag absoluut niet meer zo genoemd worden; dat bleek nogal trieste greenwashing.

Dit gaat om een draad die bijzonder snel uiteen valt in kleine deeltjes. Impliciet werd gesuggereerd dat dat uiteenvallen vervolgens net zo rap door zou gaan totdat er niets meer van over is, en / of dat die kleine deeltjes onschadelijk zouden zijn. Inmiddels weten we dat ze helemaal niet (snel) verder uiteen vallen en dat juist zulke microplastics bijzonder schadelijk zijn, omdat allerlei biologische systemen er niet mee om kunnen gaan. (Dieren kunnen wat ze binnen krijgen niet meer uit hun lichaam krijgen. Wij ook niet.)

• DjoeC
[...]

Edit:
Ik gebruik "gewoon" 3mm nylon draad, dezelfde die ik gebruik om (sloot)kanten te maaien. Slijt wel op bestrating maar zodra je er wat handigheid in krijgt valt ook dat nog wel mee. En je moet "leren" wat de juiste maairichting is. Mijn draad is redelijk lang (meer draaiweerstand, maar je kunt m meer horizontaal gebruiken met minder slijtage. Doe het een keer of 3-4 per jaar over de hele oprit en alle terrassen, ~ 400 m2, kost een kleine zaterdag per keer.

O ja, extra voordeel: Je kunt er ook aangekoekt mos mee verwijderen. Weer beter dan met azijn aan de gang.
trabant schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:09:
Maar wat is er mis met een onkruidmes en een kussentje onder je knieën? Daar haal je ook (een deel van) de wortels mee weg. En je hebt ze ook aan een lange steel.
Je moet alleen niet de goedkoopste willen; ooit bij een supermarktactie genoeg zegeltjes voor een Gardena onkruidmes bijeen gekregen, en ik was vooral bezig met het ding terug rechtbuigen.

Of ga schrobben.
Gaat niet gebeuren op dat oppervlak. We hebben onvoldoende kinderen (inclusief in de buurt) om dat een paar keer per jaar te doen.
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Die bestaat niet, voor zover ik weet. Het product wat zo verkocht werd, mag absoluut niet meer zo genoemd worden; dat bleek nogal trieste greenwashing.

Dit gaat om een draad die bijzonder snel uiteen valt in kleine deeltjes. Impliciet werd gesuggereerd dat dat uiteenvallen vervolgens net zo rap door zou gaan totdat er niets meer van over is, en / of dat die kleine deeltjes onschadelijk zouden zijn. Inmiddels weten we dat ze helemaal niet (snel) verder uiteen vallen en dat juist zulke microplastics bijzonder schadelijk zijn, omdat allerlei biologische systemen er niet mee om kunnen gaan. (Dieren kunnen wat ze binnen krijgen niet meer uit hun lichaam krijgen. Wij ook niet.)
Da's inderdaad wel een groot probleem. Maar dat is het gebruik van groene aanslagreiniger, azijn, roundup, etc. natuurlijk ook. Er is geen simpele oplossing als je je terrassen en je oprit niet in een heemtuin wilt omvormen.

[ Voor 51% gewijzigd door DjoeC op 19-05-2026 11:11 ]

• Gwaihir
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:50:
Ik moet uit ervaring en tot mijn schande bekennen dat een egel ook een standaard draadtrimmer niet overleefd.
Overigens zijn er ook zaagbladen als officieel accessoire verkrijgbaar voor de Stihl (en ws. nog meer merken) bosmaaiers, maar die zijn dan bedoeld voor struikgewas, niet om gras te maaien zoals op dat filmpje.
Werd hij/zij daarbij in winterslaap gestoord?

We doen hier bepaalde werkzaamheden niet tijdens hun winterslaap. De impliciete veronderstelling daarbij is dat ze vanuit hun dagelijkse slaap wél de benen nemen wanneer je met alle bombarie langzamerhand in de buurt komt.

• JukeboxBill
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Werd hij/zij daarbij in winterslaap gestoord?

We doen hier bepaalde werkzaamheden niet tijdens hun winterslaap. De impliciete veronderstelling daarbij is dat ze vanuit hun dagelijkse slaap wél de benen nemen wanneer je met alle bombarie langzamerhand in de buurt komt.
Nee, het was in het late voorjaar. Gras was al te lang om de egel te zien. Kan ook zijn dat ie al was aangereden en niet meer kon vluchten want het was wel in de buurt van de straat.

• Gwaihir
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:06:
Da's inderdaad wel een groot probleem. Maar dat is het gebruik van groene aanslagreiniger, azijn, roundup, etc. natuurlijk ook. Er is geen simpele oplossing als je je terrassen en je oprit niet in een heemtuin wilt omvormen.
Je vergelijkt nu met oplossingen die niet eens meer toegestaan zijn. Zo gemakkelijk laat ik mijn punt niet verdunnen :P.

Ik accepteer ook maar dat ik dat plastic van de standaard draad over de tuin verspreidt. Je moet toch wat, zoals jij ook zegt. Waar ik de grote moeite mee heb is dat die zogenaamd super biologische draad, waar onder dat mom als premium oplossing flink extra aan verdiend werd, juist het tegenovergestelde is.
Doe het een keer of 3-4 per jaar over de hele oprit en alle terrassen, ~ 400 m2, kost een kleine zaterdag per keer.
Ah, top referentie! Ik doe het inmiddels veel vaker. Al met al 8 à 10x per jaar, schat ik. Maar dan niet al te volledig; steeds in een dik uur, hooguit twee de meest behoeftige plekken. Had al de indruk dat me dat een beter resultaat in minder tijd oplevert en dat zie ik t.o.v. jouw schattingen ook terug :).

• DjoeC
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:21:
[...]
Ah, top referentie! Ik doe het inmiddels veel vaker. Al met al 8 à 10x per jaar, schat ik. Maar dan niet al te volledig; steeds in een dik uur, hooguit twee de meest behoeftige plekken. Had al de indruk dat me dat een beter resultaat in minder tijd oplevert en dat zie ik t.o.v. jouw schattingen ook terug :).
Ik ga er wel wat vaker met de bladblazer overheen. De gemeentebomen, de "natuur" uit de gemeentelijke bermen (en de weilanden van de buren) laten ook nogal wat rommel en zaad achter. Zaad dat niet kiemt hoeft later ook niet weggehaald te worden.

• Gwaihir
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:31:
Ik ga er wel wat vaker met de bladblazer overheen. De gemeentebomen, de "natuur" uit de gemeentelijke bermen (en de weilanden van de buren) laten ook nogal wat rommel en zaad achter. Zaad dat niet kiemt hoeft later ook niet weggehaald te worden.
Ja, om de week is 't advies van mijn hovenier.

En dan doe ik nu dus meestal ook eerst een stukje met de bosmaaier.

• The Eagle

The Eagle

Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Dergelijke apparaatjes zijn er wel. T.o.v. je strimmer zit de as dan een kwartslag gedraaid en krijg je er een beschermkapje en een steunwieltje bij.

O.a. op die link zie je ook de geschikte borsteltjes. Daaronder ook nylon exemplaren. Die slijten sneller dan staal, maar geven ook minder krassen en bovenal, niet van die nare staaldraadstukjes die overal heen vliegen.

Ik heb staal en nylon voor op een stevige bosmaaier. Ik vind het allemaal niet fantastisch. Gebruikt om achterstand weg te werken, maar daarna eigenlijk niet meer. In 't klein zou ik helemaal niet weten wat ik ermee moet. Je kunt m.i. makkelijk de draadstrimmer as is langs zo'n voeg halen..
Ik weet dat die apparaatjes er zijn. Maar geen zin om 130 euro uit te geven voor iets wat ik al heb :P
Bosmaaier er overheen halen kan ook. Maar dacht ff handig te zijn. Duidelijk geen goed idee, beter de bosmaaier pakken dan :)

• Gwaihir
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:13:
Ik weet dat die apparaatjes er zijn. Maar geen zin om 130 euro uit te geven voor iets wat ik al heb :P
Ik bedoelde ook niet dat je er eentje moet kopen, maar dat je daar de voor zo'n motortje geschikte borsteltjes vind (één van je vragen). En het maximaal te verwachten resultaat (je andere vraag).

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:58
Goedemiddag,

Een korte vraag; ik ben opzoek naar een goede (of misschien de juiste) hogerdruk reiniger. Klinkt heel simpel, maar is toch flinke keuze. Zelf al wel gekeken, diverse vergelijkers bekeken, maar nog niet echt de - in mijn optiek - juiste gevonden...

Een aantal zaken/wensen/eisen:
Gebruik > In de hoofdzaak om de auto te wassen (Dus een autowaskit lijkt mij top), maar daarnaast ook voor het afspuiten van buitenmeubilair (hoeft geen mega kracht op), maar ook de jaarlijkse poetsbeurt van de buitentegels staat op de planning (dus daarom zou je dan weer zo'n terrasborstel willen).
Wensen > qua functionaliteit zou een oprolbare slang er bij wel heel fijn zijn, maar mocht dit enorm in de kosten lopen, of andere minpunten met zich mee brengen, dan kan ik daar wel overheen stappen als wens.
Prijs > ergens rond de 300-400 euro zou mooi zijn, maar een top model voor 500 euro incl de accessoires, kan ik ook nog wel veroorloven.

Uiteraard qua merken gekeken naar Karcher, Nilfisk, maar ook een Stihl zou prima zijn (heeft iemand uberhaupt ervaring met Stihl hogedrukreiniger?)

Welke zouden jullie aanraden?

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:11
Heyman schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:17:
Goedemiddag,

Een korte vraag; ik ben opzoek naar een goede (of misschien de juiste) hogerdruk reiniger. Klinkt heel simpel, maar is toch flinke keuze. Zelf al wel gekeken, diverse vergelijkers bekeken, maar nog niet echt de - in mijn optiek - juiste gevonden...

Een aantal zaken/wensen/eisen:
Gebruik > In de hoofdzaak om de auto te wassen (Dus een autowaskit lijkt mij top), maar daarnaast ook voor het afspuiten van buitenmeubilair (hoeft geen mega kracht op), maar ook de jaarlijkse poetsbeurt van de buitentegels staat op de planning (dus daarom zou je dan weer zo'n terrasborstel willen).
Wensen > qua functionaliteit zou een oprolbare slang er bij wel heel fijn zijn, maar mocht dit enorm in de kosten lopen, of andere minpunten met zich mee brengen, dan kan ik daar wel overheen stappen als wens.
Prijs > ergens rond de 300-400 euro zou mooi zijn, maar een top model voor 500 euro incl de accessoires, kan ik ook nog wel veroorloven.

Uiteraard qua merken gekeken naar Karcher, Nilfisk, maar ook een Stihl zou prima zijn (heeft iemand uberhaupt ervaring met Stihl hogedrukreiniger?)

Welke zouden jullie aanraden?
Kranzle, daarvan is de bouwkwaliteit merkbaar beter en robuuster dan Karcher. Op mijn werk zweren ze erbij.

• The Eagle

The Eagle

Kranzle is het topmerk. Kärcher is leuk maar veel dure marketing. Nilfisk zit er tussenin. Ook goed reparabel, itt Kärcher.
Koop er wel een met zoveel mogelijk accessoires, als je die later moet kopen zijn ze vaak significant duurder.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:01
RobNemoo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Kranzle, daarvan is de bouwkwaliteit merkbaar beter en robuuster dan Karcher. Op mijn werk zweren ze erbij.
Dat is niet gek, gezien de prijs 8)7 Dit valt op zich wel in de categorie: "Ik zoek een accutol voor thuis om een keer een schilderij op te hangen" en de beste man een Festool of Mafell aanbevelen ;)
In navolging van @The Eagle : Neem ook Eurom mee in je zoektocht. Hebben een aluminium pomp en goede service. Ik heb zelf een oud model Force 3000 waar de behuizing van het rolmechanisme was gescheurd. Kreeg gratis een nieuwe opgestuurd.

[ Voor 22% gewijzigd door KillaZ op 19-05-2026 15:06 ]

K to the KillaZ

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:11
KillaZ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:02:
[...]

Dat is niet gek, gezien de prijs 8)7 Dit valt op zich wel in de categorie: "Ik zoek een accutol voor thuis om een keer een schilderij op te hangen" en de beste man een Festool of Mafell aanbevelen ;)
Daar ben ik zelf ook altijd wel huiverig voor bij zulke vragen en adviezen, maar TS oppert 500 euro als een max bedrag en daar vind je wel al een goeie Kranzle voor.

Goedbedoeld advies van mijn kant, maar ik begrijp je punt. :*)

• Gwaihir
  • Niet online
Lukt dat 'n beetje? Metaal vanaf een behoorlijk aantal vierkant meter verzamelen met een magneet? En met welke dan? Wie hebben ervaring?

Wat van die staaldraadjes die rondslingeren. Een paar verloren schroefjes op de oprit of in het gras. Zie ze maar 'ns terug te vinden in een groot, niet overzichtelijk gebied. Eentje nekte twee jaar later een kooimaaier. Dit voorjaar met de hand de rand van de zwemvijver gedaan, maar ook die borsteltjes verliezen draadjes - slecht voor voeten en folie.

Vroeg me al 'ns eerder af of daar een geschikte magneet voor is. Kom nu ik zoek vooral dingen tegen voor heel gericht oprapen wat je al ziet liggen (raapt 500g tot 2kg). Dat lijkt me voor ongericht zoeken te weinig. Maar wat is dan wel een verstandige maat? Zoiets wellicht (claim: ca. 15kg)? Enerzijds claimen dat soort producten van alles, maar anderzijds heb ik ook de indruk 'nog maar wat sterker' niet zo maar verstandig is; dat magneten véél te lomp kunnen (onpraktisch en gevaarlijk).
Wat voor magneet gebruikte jij?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:41
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:39:
Lukt dat 'n beetje? Metaal vanaf een behoorlijk aantal vierkant meter verzamelen met een magneet? En met welke dan? Wie hebben ervaring?

Wat van die staaldraadjes die rondslingeren. Een paar verloren schroefjes op de oprit of in het gras. Zie ze maar 'ns terug te vinden in een groot, niet overzichtelijk gebied. Eentje nekte twee jaar later een kooimaaier. Dit voorjaar met de hand de rand van de zwemvijver gedaan, maar ook die borsteltjes verliezen draadjes - slecht voor voeten en folie.

Vroeg me al 'ns eerder af of daar een geschikte magneet voor is. Kom nu ik zoek vooral dingen tegen voor heel gericht oprapen wat je al ziet liggen (raapt 500g tot 2kg). Dat lijkt me voor ongericht zoeken te weinig. Maar wat is dan wel een verstandige maat? Zoiets wellicht (claim: ca. 15kg)? Enerzijds claimen dat soort producten van alles, maar anderzijds heb ik ook de indruk 'nog maar wat sterker' niet zo maar verstandig is; dat magneten véél te lomp kunnen (onpraktisch en gevaarlijk).

[...]

Ik heb om spijkers uit onze houtkachel te halen die overblijven als we pallethout stoken een vismagneet gekocht. die zitten normaal aan een touw en worden dan in een sloot gegooid om dingen op te vissen uit het water. werkt perfect bij ons.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DjoeC

Een beetje met de auto rondrijden. Het zal je verbazen hoe makkelijk autobanden schroefjes, spijkers en ander scherp spul vinden......

• Linux gebruiker
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Bedoel je deze? https://www.donargroen.nl/biologisch-afbreekbaar-maaidraad of deze https://wimvanbreda.nl/actueel/greenline-100-biologisch-afbreekbaar-maaidraad/ of https://www.wolfswinkel.nl/biologisch-maaidraad/100200015/greenline-biologisch-maaidraad-20mm-15m

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05

MJV

[...]

Ik heb een paar magneten van Hi-Fi speakers die ik in mijn kindertijd ooit heb esloopt en die werken verrassend goed voor de omgevallen doosjes/bakjes met spijkertjes enzo. Is een ronde magneet van zeg 12,5cm doorsnee met gat in het midden.

Helaas zit er nog geen automatische sorteerfunctie op voor als je hele assortimentskoffer op de grond pleurt op :+.

• trabant
  • Nu online
...

Wat van die staaldraadjes die rondslingeren. ...

[...]

Ik had nog een hoefijzermagneet van ± 10 cm lengte liggen, daarmee heb ik over de grond gedweild, met het idee "beter dit dan niets."
Maar steek je licht eens op bij Supermagnete.de.

• Gwaihir
  • Niet online
Ik zie 2x dezelfde en een eigen merk. Dat laatste claimt een keurmerk. Is het rapport daarvan beschikbaar? Hieraan kan ik nl. niet zien of het een mooie recente nieuwe ontwikkeling is, of een resterende stuiptrekking van de bagger van slechts enkele jaren geleden. Een keuringsrapport uit 2025 zou bijvoorbeeld positief veelzeggend kunnen zijn.

• prein2
  • Laatst online: 19:23

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Ik zie 2x dezelfde en een eigen merk. Dat laatste claimt een keurmerk. Is het rapport daarvan beschikbaar? Hieraan kan ik nl. niet zien of het een mooie recente nieuwe ontwikkeling is, of een resterende stuiptrekking van de bagger van slechts enkele jaren geleden. Een keuringsrapport uit 2025 zou bijvoorbeeld positief veelzeggend kunnen zijn.
https://www.greenable.shop/nl-nl/pages/ons-verhaal

sinds 2025 tüv austria gekeurd. rapport niet gevonden..

Is een nederlands bedrijf trouwens

• Gwaihir
  • Niet online
@prein2 @Linux gebruiker Het zijn wel exact dezelfde merken als uit deze review uit 2023. Die gaat over gebruikskwaliteit. Kort daarna kwam het 'bio' aspect stevig in opspraak.

https://www.stad-en-groen...-is-de-kwaliteit-afdoende

Ik vertrouw 't niet meer.

• prein2
  • Laatst online: 19:23

prein2

Monument verduurzamen is leuk

wel interessant.. die andere, van donar groen, claimt ook een tüv austria rapport.

tüv zou ik niet zo snel in twijfel brengen.. en het is dus getest om binnen 24 maanden afgebroken te zijn.

los van de overmatige slijtage van bovenstaand artikel ben ik ook nog niet overtuigd.. als we nou eens een testrapport konden vinden..

• Gwaihir
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:15:
en het is dus getest om binnen 24 maanden afgebroken te zijn.
Afgebroken waarnaar?

De claim was altijd al zo. Maar dat bleek dus afgebroken naar vervelende microplastics (en daarna niet verder, d.w.z. vast wel in 50+ jaar, maar niet op hoog tempo).

[Heb m'n hovenier indertijd flink bewerkt of hij niet helemaal over moest. En flink bakzeil bij 'm gehaald.]

• Linux gebruiker
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Ik hoop dat ik kan vertrouwen op ISO 17556 en TUV normen/keuringen, die staan toch ergens voor of trek jij deze in twijfel?

• trabant
  • Nu online
En dan nog: tuinhaarden die voor Duitsland zijn afgekeurd, worden in NL gedumpt. Het kan dus zijn, dat zo'n keuringsrapport simpelweg in een tabelletje bepaalde gemeten waarden aangeeft en dat je elders moet kijken wat andere instanties van die waarden vinden.

• Gwaihir
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:55:
Ik hoop dat ik kan vertrouwen op ISO 17556 en TUV normen/keuringen, die staan toch ergens voor of trek jij deze in twijfel?
Met deze voorgeschiedenis begin ik vanuit gezonde twijfel, ja. Dan wil ik echt meer info.

Instituten als TNO en TUV testen in de basis wat je als opdrachtgever vraagt. Dus even cru gezegd, als jij betaalt, een witte draad inlevert en vraagt: "Is deze wit?" Dan heb je vervolgens een TUV gekeurd product. En normen zijn er ook erg veel en kennen per norm vaak veel opties / niveaus. Ik ken deze niet specifiek. Ik heb hier een aardlekschakelaar conform NPR1800. Plaats jij die met een gerust hart in je groepenkast?

(Dan zou je fout zitten. Want NEN 1010 is in die context erg relevant. Met NPR 1800 heb ik alleen maar gezegd dat de erin gebruikte schroefjes conform een ooit breed gebruikelijke maatvoering zijn.)

Op eerste blik, https://www.iso.org/standard/74993.html , lijkt deze norm in elk geval een goede. Maar het lijkt ook primair een rekenmethode: degradatie tot een (zelf te kiezen?) maximum niveau van degradatie. Daar zou TUV dan iets over moeten zeggen.
Pagina: 1 ... 284 285 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).