• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:17
https://www.lidl.nl/q/search?q=plasmasnijder

Maar let wel even op de dikte en van welke metaalsoort die hoefijzers zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door trabant op 24-03-2026 20:41 ]

KPN is een drieletterwoord

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:14
Blomminator schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:55:
Ik zoek een stukje gereedschap om deze 'hoefijzervorm' in staal netjes rond de maken. De binnenkant is daarmee het lastigste. Eerst uitgetekend op een stukje vierkant staal en met de haakse slijper de grote vormen er in. Maar die binnenkant is nogal lastig. Binnenmaat is ongeveer 65mm.
Vijlen kan, maar dit is niet de enige die ik wil maken en dan sta ik uren en uren te vijlen. Ik heb gepoogd met de imitatie-Dremel iets te slijpen, maar dat opzetstukje draaide vrolijk, maar deed (vrijwel) niks. Wat kan ik mijzelf cadeau geven waarmee ik hier - en eventuele andere gekke projecten in de toekomst - mee uit de voeten kan? Iemand een tip? Ander opzetstukje? Nieuw machientje?

[Afbeelding]
Het ziet er niet heel dik uit en ik denk dat een decoupeerzaag met een metaalzaagje ook een goede optie is.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:06
Ik zoek een stukje gereedschap om deze 'hoefijzervorm' in staal netjes rond de maken. [...]
Ding sandwichen tussen twee plaatjes en dan met een gatenzaag de grote ronding doen?
Plasmasnijder zal ook wel werken. Of om dit figuur uit te zagen een...figuurzaag. Iets als een lintzaag met dun lint. Zelf nul ervaring mee, maar de YouTubers doen het meestal vlot...

Addicted to silent computing

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 15:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zoek een stukje gereedschap om deze 'hoefijzervorm' in staal netjes rond de maken. De binnenkant is daarmee het lastigste. Eerst uitgetekend op een stukje vierkant staal en met de haakse slijper de grote vormen er in. Maar die binnenkant is nogal lastig. Binnenmaat is ongeveer 65mm.
Vijlen kan, maar dit is niet de enige die ik wil maken en dan sta ik uren en uren te vijlen. Ik heb gepoogd met de imitatie-Dremel iets te slijpen, maar dat opzetstukje draaide vrolijk, maar deed (vrijwel) niks. Wat kan ik mijzelf cadeau geven waarmee ik hier - en eventuele andere gekke projecten in de toekomst - mee uit de voeten kan? Iemand een tip? Ander opzetstukje? Nieuw machientje?

[Afbeelding]
Ik weet niet wat je doel is maar ik zou de lokale hoefsmid even vragen of ie niet wat heeft liggen of kan maken. Typisch worden die dingen op de punt van een aambeeld rond gesmeed. Vak op zich, maar beter dan lopen klooien.

Wil je het toch zelf: binnenkant met de slijptol en dan de rest met een elektrische rondvijl voor op de boormachine. Of een rechte slijper ipv een haakse.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-04 17:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik heel eerlijk ben ziet het er uit als een bocht die je voor het grootste deel met een haakse slijper kan maken. beetje versleten (klein) slijpschijfje erop en met beleid de lijn tekenen. (even oefenen je lijn wordt namelijk breder dan de schijf) Daarna steeds weer over die lijn gaan tot je er doorheen bent, doe het wel echt met beleid wat er doorheen rammen dan slaat de schijf vast en heb je een extra uitdaging (niet gewond raken)
Ik denk wel dat je "voorwerk" het in deze lastiger maakt.

edit: Ik had over de 65mm heen gelezen, dat is wel een beetje krap

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-03-2026 21:17 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
@Blomminator Hoe dik is dat plaat?

Voor de plasmasnijder zal je toch ook eerst een mal moeten maken, want die lijn zie je niet.
Maar voor meerdere exemplaren kan dat misschien wel uit. En de snijlijn is nogal ruw, dus aan vijlen ontkom je niet.
Zat net even een filmpje te kijken: Harry the Ferryman snijd er 10 mm dik staal mee. Wel langzaam, maar gaat er wel doorheen.

Alternatief:
Binnengat met een geschikte gatenzaag (ziet er redelijk rond uit). Buitenkant eerst grof met de haakse slijper en dan op een werkbankslijper de rest.

[ Voor 23% gewijzigd door JukeboxBill op 24-03-2026 21:26 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-04 17:50

[Afbeelding]
Grove lamellenschijf op de slijptol?

Al had je achteraf misschien beter met een gatenzaag een rond gat van 65mm kunnen maken en dan afmaken met de slijptol.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Remy!!!! schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Je linkjes werken hier niet :?
Ik kreeg een enorme trackinglink, ik heb denk iets te veel geknipt.

Wise enough to play the fool

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:05
Met wat oefening zou dit gewoon met een haakse slijper moeten kunnen. In plaats van het doorslijpen wat je nu hebt gedaan, kun je het van bovenaf inslijpen, met de ronding mee. Volgens mij is het niet zo dik, dus aan beide kanten inslijpen en dan ben je er toch wel door?

Edit: was allemaal al gezegd, in het vervolg eerst eens doorklikken naar de volgende pagina

[ Voor 6% gewijzigd door Raling op 24-03-2026 22:19 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
Ik ben op zoek naar tooltjes om gereedschap te kalibreren.

Ik kwam op Amazon onderstaande tegen:

https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AS8MM1KZICKMZ&psc=1

Ik moet de parralel geleider en diverse hoogtes nog goed zetten, en dat zonder enige handleiding, altijd handig... :X
Iemand bekend met de spullen van Neotech? Het moet allemaal niet de wereld kosten.

• JukeboxBill
FabianGTI schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:52:

Ik moet de parralel geleider en diverse hoogtes nog goed zetten, en dat zonder enige handleiding, altijd handig... :X
Iemand bekend met de spullen van Neotech? Het moet allemaal niet de wereld kosten.
Geen ervaring met dat merk, maar in algemene zin wel dit:
Het zal bij dat soort toepassingen niet om absolute nauwkeurigheid gaan, maar vooral of alles in lijn staat.
Elk klokje zal dan voldoen, vooropgesteld dat de taster soepel beweegt.

• FabianGTI
JukeboxBill schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Geen ervaring met dat merk, maar in algemene zin wel dit:
Het zal bij dat soort toepassingen niet om absolute nauwkeurigheid gaan, maar vooral of alles in lijn staat.
Elk klokje zal dan voldoen, vooropgesteld dat de taster soepel beweegt.
Het is logisch dat het niet absolute nauwkeurigheid biedt, maar het zal een heel stuk beter zijn dan afmeten/afstellen met een duimstok. :+

Het gaat erom dat alles mooi in lijn zit, en een fractie erin is echt niet zo erg.

• JukeboxBill
FabianGTI schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Het is logisch dat het niet absolute nauwkeurigheid biedt, maar het zal een heel stuk beter zijn dan afmeten/afstellen met een duimstok. :+
Als je het tot dusverre deed met een duimstok dan zal het met een meetklok, zelfs eentje van Amazon, een stuk beter gaan.
Het gaat erom dat alles mooi in lijn zit, en een fractie erin is echt niet zo erg.
Zo heb ik het ook bedoeld.

• FabianGTI
JukeboxBill schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Als je het tot dusverre deed met een duimstok dan zal het met een meetklok, zelfs eentje van Amazon, een stuk beter gaan.

[...]

Zo heb ik het ook bedoeld.
Ik heb de onderdelen besteld, ik ben benieuwd.
De zaag (K3) is nog niet afgesteld omdat ik daar geen goede spullen voor had, maar ik wil hem zo langzamerhand wel echt gaan gebruiken dus ik moet wel wat.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Eenieder bedankt voor het meedenken in het zagen van nieuwe hoefijzers voor mn pony!

Ik heb bij Amazon als test een setje besteld voor slijpschijfjes voor de Dremel. En die gingen er soepel doorheen... En diameter lekker klein, dus goed te Manoeuvreren. Erg tevreden over t tussenresultaat. Nu nog de rest maken. En dan een pony zoeken ofzo.

Eindproduct volgt tzt... Eerst verkoudheid overwinnen, en de voorraad paaseitjes wegwerken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FabianGTI schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:52:

Voor grofstoffelijk calibreren gebruik ik deze:

https://baptist.nl/afteke...up-blocks-metrisch-9stuks

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:29

dragonhaertt

@_'.'

Leuk, die heb ik ook!
Heb er ook een mooi houdertje voor geprint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toluDkxkv7Nqf4grFnwEVMiPL8w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jC38ZoNxNXmafCZSZUsBLiB9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cInKW1vtDFKom3WJA5gBuN3kjAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYdimFpR6uTUbX9DEu2C138V.jpg?f=fotoalbum_tile
Eigen ontwerpje met optie om hem vast te schroeven, of zoals ik hem gebruik, met magneten in de onderkant.
Als je zelf aan het printen wil kan je me wel een DM sturen, ik heb het model nog niet online gegooid.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Helaas, geen printer hier. Maar dank voor het aanbod (y)

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-04 13:20
Ik heb even meningen nodig.

Ik zit hier in de fase dat ik plinten moet zetten. Heb nog zo'n lompe parkside afkortzaag staan. Deze was totaal niet haaks, heb er na een uur met te prutsen hem redelijk nauwkeurig gekregen. Het enige waar ik nog over val is dat het op een plint van 90mm hoog ik een verschil heb van 1/2 mm. Het zijn gelukkig schildersplinten dus met mijn verstekken aan elkaar te zetten met houtlijm is dat redelijk opgelost. Ik krijg het ook maar moeilijk op foto om het te tonen.

Maar een vraag voor toekomstige ik (want deze reeks plinten werk ik nu wel nog af met deze afkortzaag): is een andere afkortzaag genre dewalt/makita/hikoki in de reeks 700-900 euro dan veel nauwkeuriger?

• Kaffe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuF6qCcvTH5Uc-fxZ49zsKAPJvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QLpoOEAvYcL9phsXga4kzW7.jpg?f=fotoalbum_large

Of ben ik nu te pietluttig bezig?

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:24
Kaffe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:11:
Ik heb even meningen nodig.

Ik zit hier in de fase dat ik plinten moet zetten. Heb nog zo'n lompe parkside afkortzaag staan. Deze was totaal niet haaks, heb er na een uur met te prutsen hem redelijk nauwkeurig gekregen. Het enige waar ik nog over val is dat het op een plint van 90mm hoog ik een verschil heb van 1/2 mm. Het zijn gelukkig schildersplinten dus met mijn verstekken aan elkaar te zetten met houtlijm is dat redelijk opgelost. Ik krijg het ook maar moeilijk op foto om het te tonen.

Maar een vraag voor toekomstige ik (want deze reeks plinten werk ik nu wel nog af met deze afkortzaag): is een andere afkortzaag genre dewalt/makita/hikoki in de reeks 700-900 euro dan veel nauwkeuriger?
Zonder het antwoord op de vraag te weten;
heb je de plint rechtop of liggend gezaagd? (dwz: is deze afwijking dus buiging blad + verticale scheefstand of is deze afwijking een scheefstand tussen de achteraanslag en de hoek vd draaitafel?)

Ik zou denken dat het het strakker moet kunnen idd, maar ook met deze zaag?

• trabant
Kaffe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:13:
...
Misschien wel. Want als je je plinten perfect op 90º en 45º hebt gezaagd, zul je merken dat de muren, vloeren cq hoeken dat niet zijn. Dat was althans 20 jaar geleden mijn ervaring toen ik de verbouwing afrondde.
En ik moet hier en daar nog steeds sommige spleten met kit vullen. Die was toen voortijdig op...

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:28
trabant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:05:
[...]
Misschien wel. Want als je je plinten perfect op 90º en 45º hebt gezaagd, zul je merken dat de muren, vloeren cq hoeken dat niet zijn. Dat was althans 20 jaar geleden mijn ervaring toen ik de verbouwing afrondde.
En ik moet hier en daar nog steeds sommige spleten met kit vullen. Die was toen voortijdig op...
In ons huis is zelfs al tijdens de bouw een muur opnieuw opgetrokken omdat ie wel errug ver week. De nieuwe versie was "beter" maar zeker niet haaks ;)

Dus @Kaffe Gewoon je spulleboel zo netjes mogelijk maken, de hoeken met flexibele kit afwerken en daarna een likje verf erover heen. Ja, het gaat je een tijdje dwars zitten want het is niet "perfect" maar na een tijdje (maanden tot een paar jaar) zie je het niet meer ;)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-04 18:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kaffe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:13:
Ik heb zelf een parkside afkortzaag, maar deze is inmiddels vergezeld van een tweede (of derde) hands DeWalt. Grootste probleem waar ik altijd tegenaan liep, was niet het niet haaks kunnen krijgen van de Parkside, maar het haaks houden.

Elke keer als ik ook maar één zaagsnede in verstek zaagde, en de zaag weer op zijn 0-punt zette was hij niet meer haaks en moest hij opnieuw afgesteld worden. Maar.... Hij was met wat gepruts en geduld wel prima haaks af te stellen. Als ik dan even naar je foto kijk, zou dat ook met je Parkside velen malen beter moeten kunnen...

Los van het niet-haaks zijn, lijkt het er wel een kromming in je zaagsnede te zitten. Is je zaagblad nog wel vlak?

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 01-04-2026 15:19 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• trabant
Question Mark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
...
Grootste probleem waar ik altijd tegenaan liep, was niet het niet haaks kunnen krijgen van de Parkside, maar het haaks houden.
...
Bij het exemplaar waar ik indertijd mee mocht werken, kreeg ik vooraf dezelfde waarschuwing. Maar omdat we er na anderhalf jaar intensief verbouwen -dat natuurlijk ook niet allemaal vlekkeloos ging- intussen al woonden, waren de nieuwsgierige katten een groter punt van zorg...

• JukeboxBill
@Kaffe
Heb dit al eerder gepost, maar het kan geen kwaad om het eens te herhalen.
Behalve nauwkeurig afstellen is het ook van belang om de kracht op de geleiding en het frame van de zaagmachine te beperken. Afgezien van wat topmerken is de geleiding door het overstek nogal buigzaam.
Voor nauwkeurig zagen met een afkortzaag is het dus van belang om niet te veel te duwen op de zaag en niet te snel willen zagen. Altijd de zaag het werk laten doen.
Bij zaagmachines met trekmechanisme de geleider vastzetten als je het trekken niet nodig hebt.
Uiteraard zorgen dat het zaagblad scherp is om de kracht op het frame te beperken.

Op mijn Metabo KGS 254 heb ik nu een zaagblad, bedoeld voor accuzaagmachines, gezet. Die is een stuk dunner en daardoor ook veel minder kracht nodig. Scheelt ook wel dat het blad 3 kwaliteiten beter is dan de originele Metabo bladen.

• Kaffe
Evo X schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:33:
[...]

Zonder het antwoord op de vraag te weten;
heb je de plint rechtop of liggend gezaagd? (dwz: is deze afwijking dus buiging blad + verticale scheefstand of is deze afwijking een scheefstand tussen de achteraanslag en de hoek vd draaitafel?)

Ik zou denken dat het het strakker moet kunnen idd, maar ook met deze zaag?
Ik heb beide geprobeerd. Ik steek een rechte cls tegen de achterkant zodat ik de plint mooi rechtop kan zetten, en laat dan de afkortzaag rustig naar beneden gaan. De tip hieronder van een kromzaagblad ga ik wel eens checken.

• Kaffe
trabant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:05:
[...]
Ja, dat snap ik. Ik check ook de meeste hoeken op voorhand met de zweihaak. Maar het is hier dus echt verschil tussen boven en onderkant plint. De hoek zelf is redelijk deftig.

• Kaffe
Question Mark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
[...]

Ik heb zelf een parkside afkortzaag, maar deze is inmiddels vergezeld van een tweede (of derde) hands DeWalt. Grootste probleem waar ik altijd tegenaan liep, was niet het niet haaks kunnen krijgen van de Parkside, maar het haaks houden.

Elke keer als ik ook maar één zaagsnede in verstek zaagde, en de zaag weer op zijn 0-punt zette was hij niet meer haaks en moest hij opnieuw afgesteld worden. Maar.... Hij was met wat gepruts en geduld wel prima haaks af te stellen. Als ik dan even naar je foto kijk, zou dat ook met je Parkside velen malen beter moeten kunnen...

Los van het niet-haaks zijn, lijkt het er wel een kromming in je zaagsnede te zitten. Is je zaagblad nog wel vlak?
Deze tip ga ik dus checken. Straks eens het zaagblad eraf halen.

• Kaffe
JukeboxBill schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:18:
@Kaffe
Heb dit al eerder gepost, maar het kan geen kwaad om het eens te herhalen.
Behalve nauwkeurig afstellen is het ook van belang om de kracht op de geleiding en het frame van de zaagmachine te beperken. Afgezien van wat topmerken is de geleiding door het overstek nogal buigzaam.
Voor nauwkeurig zagen met een afkortzaag is het dus van belang om niet te veel te duwen op de zaag en niet te snel willen zagen. Altijd de zaag het werk laten doen.
Bij zaagmachines met trekmechanisme de geleider vastzetten als je het trekken niet nodig hebt.
Uiteraard zorgen dat het zaagblad scherp is om de kracht op het frame te beperken.

Op mijn Metabo KGS 254 heb ik nu een zaagblad, bedoeld voor accuzaagmachines, gezet. Die is een stuk dunner en daardoor ook veel minder kracht nodig. Scheelt ook wel dat het blad 3 kwaliteiten beter is dan de originele Metabo bladen.
Ik had inderdaad jouw tip al eens gezien bij het nalezen van dit topic. Ik 'negeer' het trekmechanisme. Ik zet met een cls de plint rechtop en laat de zaag zachtjes neerkomen. Blad is een 60tanden blad van ecotools dacht ik.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Een wat meer workaround is.
1 hardhouten blok 10x10x10cm ergens laten zagen. Heb je in 1 oogopslag de afwijking in je hoek te pakken. Tilt , krapper of ruimer in de hoek.
Haaks is in huizen een relatief begrip net als waterpas.
2 zaag 1 of 2 graden armer , beter achter bij de muur in ruimte dan op de zichtlijn.( sommige afkortzagen hebben een speciale stand ervoor.)
3 soms moet je een klein stukje van de achterzijde afschuinen om wijken te voorkomen omdat de stucadoor de hoek niet winkelhaak strak heeft gekregen. Doppie kit boven in zie je een stuk minder van.
4 gebruik afvalstukjes om de aansluiting zo strak mogelijk te krijgen. Dus 1 op maat en aansluitings plint eerst met afval op je zaag instellen, dan boeit t minder of je zaag 89,90,91 is. 😀
5 zoveel mogelijk vertikaal zagen en zet er een op offer stukje dik mdf voor. Zaag je minder op de opkomende kant van t blad.
6 zoveel mogelijk drukzetten op t handvat in verlengde vh zaagblad. ( torsie)
Zo heb ik met een gude 256 best veel kunnen doen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:08
Ik ben naar een zaagtafel aan het kijken.
Ik heb beperkte ruimte (een garage waar ook nog fietsen in staan).

Zat te denken aan een werkbankje maken op wielen waar ik zowel de zaagtafel als mijn afkortzaag in verwerk. Waarbij de afkortzaag weg kan draaien zodat dat dele van de tafel vlak is. Ontwerpen genoeg te vinden op Etsy.

De DeWalt DWE7485 leek mij wel geschikt. Een bouwzaag maar toch redelijk goed af te stellen. De Hikoki C10RJWAZ is een andere kanshebber. Andere suggesties zijn meer dan welkom.

Deze zagen maken nogal een herrie, en ik woon in een woonwijk. Niet dat ik dag in dag uit zaag, zelfs niet wekelijks maar ik wil ook niet voor veel overlast zorgen.

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing die ervoor zorgt dat de zaag wat minder lawaai maakt. Vooral die DeWalt schijnt een herriemaker te zijn. Iemand ervaring met een ombouw met vilt oid of een andere manier om het geluid te reduceren? Of heeft iemand toevallig een betaalbare (500 of minder) tafelzaag gevonden die naar verhouding vrij stil is?

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Retrospect kijk vooral wat skill 1340 AA vs DeWalt jou aan info geeft. YT staat er vol mee.
Die skill is uitermate compact gemaakt.
Niet duur.. en als je een tafel wilt bouwen is zn grootste nadeel , redelijk laag tov een ander poten systeem. ( omdat de poten inklappen onder de zaag en niet los ingestoken worden is de werk hoogte voor lange mensen misschien oncomfertabel op den duur. ( een kruis van 2 balken met poot inleg doet wonderen kan je zelfs stabilisatie stelpootjes in maken.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:40
Nieuwe Hongdui MFT video van Hooked on wood

• JukeboxBill
@Retrospect Je zou ook eens kunnen kijken naar een combinatiezaag, zoals DeWalt DW743N-QS.
Neemt nog minder ruimte in dan twee machines in een tafel verwerken.
Nadeel is wel dat je telkens de zaag moet ombouwen. Niet handig als je vaak moet afwisselen tussen in de lengte zagen en afkorten.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed ik ben op zoek naar twee stukjes gereedschap. Eerst de makkelijke. Let wel ik houd van mooie merken gereedschap.

1: mijn dame leent regelmatig mijn rolmaten. En die vind ik dan weer op random plekken in huis. Nu zou een eigen rolmaat top zijn, met duidelijkerm vormgeving. Punt is dat als ik met 2 Sola's en 1 hultafors werk ik weet dat die dingen redelijk goed op elkaar geijkt zijn. Een of ander gratis prul niet. Weet iemand een degelijk merk dat een roze/vrouwtjes/anderszins herkenbaar ding maakt?

2: okay ik heb een beetje last van ocd. Het meerendeel van mijn sleutel gereedschap is van stahlwille, met een paar wera dingen. Qua schoonmaken en opbergen (harde doosjes ipv klittenband) vind ik SW veel fijner. Ik draai eigenlijk nooit doppen aan gort oid.
Nu heb ik een prachtige 1/2" internal hex set (dus gewoon inbusmannetje) doppen van SW en ik ben op zoek naar zoiets in 1/4", omdat mijn motor een aantal kleine inbusjes heeft die op moment aangedraaid moeten worden. Een inbussleutel afzagen en in een gewone dop douwen vind ik "niet zo". Alleen vind je prima interne hex op 1/2" maar niet op 1/4". Ik overwege bijna een doosje te maken en losse 1/4 doppen te kopen. Losse doppen zo los vind ik a-relaxed, ik raak dingen kwijt en vind het fijn te weten dat ik een hele reeks maten heb. Is hier een reden voor of zoek ik weer eens wat obscuurs?

(Die wera-set met klittenband is leuk maar ik bewerk ook hout in mijn schuur. Houtstof/spanen+klittenband? Meh.)

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 02-04-2026 20:25 ]

• Retrospect
JukeboxBill schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:53:
@Retrospect Je zou ook eens kunnen kijken naar een combinatiezaag, zoals DeWalt DW743N-QS.
Neemt nog minder ruimte in dan twee machines in een tafel verwerken.
Nadeel is wel dat je telkens de zaag moet ombouwen. Niet handig als je vaak moet afwisselen tussen in de lengte zagen en afkorten.
Dit lijkt me dus echt het slechtste van 2 werelden. :)
Maar bedankt voor de tip.
Ik ben meer op zoek naar een compacte zaagtafel en een mogelijkheid om het geluid te reduceren.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:11:
Goed ik ben op zoek naar twee stukjes gereedschap. Eerst de makkelijke. Let wel ik houd van mooie merken gereedschap.

1: mijn dame leent regelmatig mijn rolmaten. En die vind ik dan weer op random plekken in huis. Nu zou een eigen rolmaat top zijn, met duidelijkerm vormgeving. Punt is dat als ik met 2 Sola's en 1 hultafors werk ik weet dat die dingen redelijk goed op elkaar geijkt zijn. Een of ander gratis prul niet. Weet iemand een degelijk merk dat een roze/vrouwtjes/anderszins herkenbaar ding maakt?

2: okay ik heb een beetje last van ocd. Het meerendeel van mijn sleutel gereedschap is van stahlwille, met een paar wera dingen. Qua schoonmaken en opbergen (harde doosjes ipv klittenband) vind ik SW veel fijner. Ik draai eigenlijk nooit doppen aan gort oid.
Nu heb ik een prachtige 1/2" internal hex set (dus gewoon inbusmannetje) doppen van SW en ik ben op zoek naar zoiets in 1/4", omdat mijn motor een aantal kleine inbusjes heeft die op moment aangedraaid moeten worden. Een inbussleutel afzagen en in een gewone dop douwen vind ik "niet zo". Alleen vind je prima interne hex op 1/2" maar niet op 1/4". Ik overwege bijna een doosje te maken en losse 1/4 doppen te kopen. Losse doppen zo los vind ik a-relaxed, ik raak dingen kwijt en vind het fijn te weten dat ik een hele reeks maten heb. Is hier een reden voor of zoek ik weer eens wat obscuurs?

(Die wera-set met klittenband is leuk maar ik bewerk ook hout in mijn schuur. Houtstof/spanen+klittenband? Meh.)
Voor nr 2 zoek je dus een set voor alleen inbus doppen van Stahlwille op 1/4"? Voor zover ik weet hebben ze inderdaad niet zoiets (ook geen set lange doppen op 1/4"). Voor inbusdoppen heb ik zo'n Proxxon 23290 met 1/2" en 1/4" inbusdoppen (en torx). En omdat je toch altijd wat losse doppen voor specifieke dingen nodig hebt, heb ik ook een rail voor de extra doppen, hoofdzakelijk zijn dat lange doppen bij mij (en een paar bijzondere maten), en die heb ik dan weer in een gereedschapskoffer liggen (kan je ook aan de muur schroeven of in een lade leggen, afhankelijk van je voorkeur). Buiten dat, Stahlwille verkoopt ook losse dozen, moet je waarschijnlijk alleen nog een inlay voor maken dan (alhoewel dat vrij simpel moet zijn aangezien als ze er rechtop in passen).

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Boudewijn
Ik denk dat je (als set) iets onmogelijks vraagt. Ook de andere bekende merken uit D hebben het volgens mij niet, Hazet (een van de favo van mij) kent ze ook niet als set. Dus een losse doos met inlegschuim en zelf uitsnijden wordt dan de oplossing.
Maar waarvoor/waarom de obsessie om een 1/4 aansluiting te hebben? Wat is er mis met 1/2?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ollie1965 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:26:
@Boudewijn
Ik denk dat je (als set) iets onmogelijks vraagt. Ook de andere bekende merken uit D hebben het volgens mij niet, Hazet (een van de favo van mij) kent ze ook niet als set. Dus een losse doos met inlegschuim en zelf uitsnijden wordt dan de oplossing.
Maar waarvoor/waarom de obsessie om een 1/4 aansluiting te hebben? Wat is er mis met 1/2?
Ik heb twee momentsleutels op 1/4 voor lage momenten en weinig ruimte. Laatst een verloop naar 1/2" dop gebruikt en een inbusdop. Was weer onhandig qua ruimte. Mijn 1/2" momentsleutel heeft een te hoog minimaal bereik.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:58:
[...]

Voor nr 2 zoek je dus een set voor alleen inbus doppen van Stahlwille op 1/4"? Voor zover ik weet hebben ze inderdaad niet zoiets (ook geen set lange doppen op 1/4"). Voor inbusdoppen heb ik zo'n Proxxon 23290 met 1/2" en 1/4" inbusdoppen (en torx). En omdat je toch altijd wat losse doppen voor specifieke dingen nodig hebt, heb ik ook een rail voor de extra doppen, hoofdzakelijk zijn dat lange doppen bij mij (en een paar bijzondere maten), en die heb ik dan weer in een gereedschapskoffer liggen (kan je ook aan de muur schroeven of in een lade leggen, afhankelijk van je voorkeur). Buiten dat, Stahlwille verkoopt ook losse dozen, moet je waarschijnlijk alleen nog een inlay voor maken dan (alhoewel dat vrij simpel moet zijn aangezien als ze er rechtop in passen).
top, een lege stahlwille doos met plukschuim en de losse sw dopjes, dat wordt hem dan denk ik. Ik wist niet dat je die doosjes los kon kopen. Wel apart dat ze 1000 sets hebben maar dit niet.

• trabant
@Boudewijn Wikkel wat snoezige washi-tape om twee rolmaten, leg er een in de keukenla en een in haar sokkenla of ergens in de badkamer.
En zo'n Wera-setje kun je natuurlijk ook in iets zonder klittenband bewaren. Scharrel desnoods ergens een Stw-blik op en maak een inlay van balsahout.

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

80000

mrox

Boudewijn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:11:

1: Weet iemand een degelijk merk dat een roze/vrouwtjes/anderszins herkenbaar ding maakt?
Shinwa is een vrij bekende japanse leverancier van kwaliteits meetinstrumenten, je bedoeld zoiets als dit in roze (maar of het wat is geen idee) ;) ?:

https://www.amazon.co.jp/...3f-4b97-8ec0-59c18d6dfebe
2: ... inbusjes ... 1/4". Ik overwege bijna een doosje te maken en losse 1/4 doppen te kopen. Losse doppen zo los vind ik a-relaxed, ik raak dingen kwijt en vind het fijn te weten dat ik een hele reeks maten heb. Is hier een reden voor of zoek ik weer eens wat obscuurs?
Je bedoeld zoiets als dit, stahlwille 1/4 inbussen (op een stahlwille plastic rail :+ )?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWfvJq2Gmts-f9XJOPaaHIblr_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EkdwPQYEBBMFd7JQ0UQgtBN.jpg?f=fotoalbum_large

• Retrospect
copykat schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:48:
@Retrospect kijk vooral wat skill 1340 AA vs DeWalt jou aan info geeft. YT staat er vol mee.
Die skill is uitermate compact gemaakt.
Niet duur.. en als je een tafel wilt bouwen is zn grootste nadeel , redelijk laag tov een ander poten systeem. ( omdat de poten inklappen onder de zaag en niet los ingestoken worden is de werk hoogte voor lange mensen misschien oncomfertabel op den duur. ( een kruis van 2 balken met poot inleg doet wonderen kan je zelfs stabilisatie stelpootjes in maken.)
Interessante optie. Thx.
Zo te zien ook een luidruchtige motor.
Moeilijk, een inductiemotor schijnt het stilst te zijn. Helaas zijn dat veelal dure en zware machines. Zie dat Hikoki een zelfde model ook op accu (heb ik al) heeft die brushless is. Zou dat schelen in volume?

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:12
Retrospect schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:33:
Ik ben naar een zaagtafel aan het kijken.
Ik heb beperkte ruimte (een garage waar ook nog fietsen in staan).

Zat te denken aan een werkbankje maken op wielen waar ik zowel de zaagtafel als mijn afkortzaag in verwerk. Waarbij de afkortzaag weg kan draaien zodat dat dele van de tafel vlak is. Ontwerpen genoeg te vinden op Etsy.

De DeWalt DWE7485 leek mij wel geschikt. Een bouwzaag maar toch redelijk goed af te stellen. De Hikoki C10RJWAZ is een andere kanshebber. Andere suggesties zijn meer dan welkom.

Deze zagen maken nogal een herrie, en ik woon in een woonwijk. Niet dat ik dag in dag uit zaag, zelfs niet wekelijks maar ik wil ook niet voor veel overlast zorgen.

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing die ervoor zorgt dat de zaag wat minder lawaai maakt. Vooral die DeWalt schijnt een herriemaker te zijn. Iemand ervaring met een ombouw met vilt oid of een andere manier om het geluid te reduceren? Of heeft iemand toevallig een betaalbare (500 of minder) tafelzaag gevonden die naar verhouding vrij stil is?
Uiteindelijk maken alle zaagtafels herrie, en komt dat vooral door het hout wat je ermee zaagt.
Ik heb zelf de DeWalt 745 gehad, en echt jaren plezier van gehad (vooral het rack & pinion systeem is echt fijn! _/-\o_ ).
Wat mogelijk nog zou kunnen schelen qua geluid is het soort/type zaagblad, maar uiteindelijk zal het allemaal weinig schelen.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:24
Retrospect schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:16:
[...]

Interessante optie. Thx.
Zo te zien ook een luidruchtige motor.
Moeilijk, een inductiemotor schijnt het stilst te zijn. Helaas zijn dat veelal dure en zware machines. Zie dat Hikoki een zelfde model ook op accu (heb ik al) heeft die brushless is. Zou dat schelen in volume?
ben zelf wel tevreden over de 'gewone' hikoki, al is de mijne zwaar mishandeld voor ik hem kocht. Vind het geluid allessinds meevallen; hij lijkt rustig met weinig toeren of geluid te lopen (voor een zaagtafel).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

80000 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:02:
[...]

Shinwa is een vrij bekende japanse leverancier van kwaliteits meetinstrumenten, je bedoeld zoiets als dit in roze (maar of het wat is geen idee) ;) ?:

https://www.amazon.co.jp/...3f-4b97-8ec0-59c18d6dfebe

[...]

Je bedoeld zoiets als dit, stahlwille 1/4 inbussen (op een stahlwille plastic rail :+ )?
[Afbeelding]
shinwa is prima. Even kijken of deze in de eu re krijgen is.

Ja alleen het liefst in stahlwille doosje. Doosje is makkelijk meepakken, en alle doosjes hangen in een zelfbouw rekje. Het facom doosje ligt daarnaast want andere formfactor.

Dank voor de tips, ik ga denk ik stahlwille-doppen los kopen en een doosje kopen. Enige vraag resterende vraag is wel waarom die setjes niet bestaan... :)

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Volgens mij zit t geluid van cirkelzaag apparaten ook veel in de lucht verplaatsing vd tanden.
Softstart laat je een beetje "wennen" voor dat max toeren bezig zijn
Brushles zal vooral efficienter zijn in stroom verbruik. En misschien iets stiller met lopen omdat de koolborstels niet schuren over de koperen veldplaten.
Maar houtzagen is houtzagen.
Je kan t motor huis isoleren maar warmte zal toch afgevoerd moeten worden. Misschien in een box met isolatie plaatsen.

Pagina: 1 ... 278 279 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).