• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-04 18:19
Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
[...]

Dat is precies hoe ik er ook inrolde.....maatje van me liet BMBE (electrode lassen) aan me zien en proberen maar dat vond ik echt helemaal niks. Ik kon amper zien wat ik deed ondanks een goede lashelm,
Een andere maat had op zijn werk een TIG machine staan, daar eens mee geklooit en dat beviel me veel beter. Gewoon rustigjes aan en duidelijk zicht hoewel de handcoordinatie daarbij een heel stuk ingewikkelder is en ook de voorbereiding voor het lassen want het is een kritischer proces.
Een MIGmachine zit er een beetje tussen in en is ook relatief makkelijk.

Echt goed lassen kan ik niet, maar een paar delen aan elkaar krijgen met een fatsoenlijke rups, zoals een kippenren of een poort dat moet nog wel lukken.
Misschien hier dan toch eens kijken naar een Mig ja.

(Semi offtopic; ik ben halverwege je topic op ander forum over de speakers, wat een werk joh _/-\o_ )

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mission schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:46:
[...]

Misschien hier dan toch eens kijken naar een Mig ja.

(Semi offtopic; ik ben halverwege je topic op ander forum over de speakers, wat een werk joh _/-\o_ )
Belangrijkste is dat je iemand hebt die even wat kan voordoen en corrigeren, maar ik heb vooral ook echt heel veel filmpjes gekeken op youtube. Als je de theorie snapt en weet waar je naar moet kijken kom je een eind.

Vergis je niet....ik ben echt geen handige Harry of Uber-klusser hoor.....ik steek vnl. ergens gewoon veel tijd in. Zo ook met die luidsprekers....dat is echt een monsterklus geweest van 5 jaar.

Met tijd kom je echt een heel eind d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• copykat
  • Laatst online: 16:54

copykat

Good copy isn't bad

Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:50:
[...]

Belangrijkste is dat je iemand hebt die even wat kan voordoen en corrigeren, maar ik heb vooral ook echt heel veel filmpjes gekeken op youtube. Als je de theorie snapt en weet waar je naar moet kijken kom je een eind.

Vergis je niet....ik ben echt geen handige Harry of Uber-klusser hoor.....ik steek vnl. ergens gewoon veel tijd in. Zo ook met die luidsprekers....dat is echt een monsterklus geweest van 5 jaar.

Met tijd kom je echt een heel eind d:)b
5 jaar! Nou ben ik ook nieuwsgierig...
Offtopic
"Uber klusser...."
* copykat ziet een handige harrie in een uber stappen met zn gereedschap...

_O-

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:55:
[...]

5 jaar! Nou ben ik ook nieuwsgierig...
Offtopic
"Uber klusser...."
* copykat ziet een handige harrie in een uber stappen met zn gereedschap...

_O-
have at it... ;)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:50
Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
.....maatje van me liet BMBE (electrode lassen) aan me zien en proberen maar dat vond ik echt helemaal niks. Ik kon amper zien wat ik deed ondanks een goede lashelm,
Een andere maat had op zijn werk een TIG machine staan, daar eens mee geklooit en dat beviel me veel beter. Gewoon rustigjes aan en duidelijk zicht hoewel de handcoordinatie daarbij een heel stuk ingewikkelder is en ook de voorbereiding voor het lassen want het is een kritischer proces.
Een MIGmachine zit er een beetje tussen in en is ook relatief makkelijk.
BMBE vind ik een echte buitensport. Toen we daarmee werkten in de gloednieuwe T2-campus in Genk, kon de afzuiging het niet aan. Dat wil zeggen, die stond maar op halve kracht, want als die echt zijn werk deed, zoog die de deuren open en kon iedereen zo binnenlopen, terwijl de cursisten allemaal in hun eigen kotje zaten en het stond daar net vol met mooie nieuwe spullen.
Bovendien zijn die elektroden erg gevoelig voor verkeerde (=te vochtige) opslag.
Echt goed lassen kan ik niet, maar een paar delen aan elkaar krijgen met een fatsoenlijke rups, zoals een kippenren of een poort dat moet nog wel lukken.
Dat is wel een bijverschijnsel van die cursus: ik kan nu een goede las van een slechte onderscheiden en met het hart op de tong is dat niet altijd even prettig voor de toehoorder.... >:)
Maar die hoeft dat lang niet altijd persoonlijk te nemen, want er wordt bij gebrek aan beter nog akelig veel gekloemeld met ondeugdelijke* apparaten waarmee gewoon geen goede las te maken valt. En zo blijven we beunen met broddelgebak...

*Kapot, versleten of domweg te goedkoop gebouwd. Ik gun iedereen een Fronius of een Lorch, maar dat moet ergens vandaan komen.

KPN is een drieletterwoord

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

trabant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:34:
[...]
BMBE vind ik een echte buitensport. Toen we daarmee werkten in de gloednieuwe T2-campus in Genk, kon de afzuiging het niet aan. Dat wil zeggen, die stond maar op halve kracht, want als die echt zijn werk deed, zoog die de deuren open en kon iedereen zo binnenlopen, terwijl de cursisten allemaal in hun eigen kotje zaten en het stond daar net vol met mooie nieuwe spullen.
Bovendien zijn die elektroden erg gevoelig voor verkeerde (=te vochtige) opslag.

[...]
Dat is wel een bijverschijnsel van die cursus: ik kan nu een goede las van een slechte onderscheiden en met het hart op de tong is dat niet altijd even prettig voor de toehoorder.... >:)
Maar die hoeft dat lang niet altijd persoonlijk te nemen, want er wordt bij gebrek aan beter nog akelig veel gekloemeld met ondeugdelijke* apparaten waarmee gewoon geen goede las te maken valt. En zo blijven we beunen met broddelgebak...

*Kapot, versleten of domweg te goedkoop gebouwd. Ik gun iedereen een Fronius of een Lorch, maar dat moet ergens vandaan komen.
ik wil eigenlijk nog even met een maatje op MIG-cursus inderdaad, toch even wat extra instructie en wat begeleiding :).

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Een mooie rups leggen wil nog niet zeggen dat het een goede las is.
Heb het meegemaakt dat iemand net een (BMBE) lasapparaat had en prachtige rupsen kon maken, maar met een hamerklap de stukken van elkaar sloeg.
Had er geen benul van dat je het staal ook moest laten smelten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nooit geweten dat BMBE de nederlandse afkorting is voor MMA. Ik noem het al een eeuwigheid MMA. Zelf las ik dikker spul met BMBE en dun meestal met tig. Als er toen al van die betaalbare MIG machientjes waren geweest had ik dat genomen. maar ik heb toen gekozen voor een jong gebruikte kemppi MMA - TiG het grootste verschil met een parkside achtig ding is als je dun materiaal wil lassen. Mijn kemppi wil 1,5 mm nog wel lassen met BMBE Bij de parkside van een maatje is dat bijna onmogelijk. dan lijkt er teveel variatie te zitten in afstelling en schomelingen in de stroom. maar 3 mm staal aan elkaar bakken gaat met beide. Natuurlijk is er nog wel verschil vooral bij het starten, maar als ik eerlijk ben zou ik nu niet snel een kemppi meer kopen, het verschil met veel goedkopere alternatieven is gewoon niet zo extreem meer. Die kleine chinese inverters zijn eigenlijk zo slecht niet.

• trabant
twain4me schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:50:
Nooit geweten dat BMBE de nederlandse afkorting is voor MMA. Ik noem het al een eeuwigheid MMA.
Manual Metal Arc kende ik dan weer niet. Voor het lassen met wolfraam elektroden gebruiken we in Nederland dan weer wel de Engelse benaming Tungsten (inert gas), waar de Duitsers het weer wel over Wolfram hebben (WIG-Schweißen).

• trabant
En zo komt er weer een oud trauma bovendrijven, van een geleende Cebora pocket MIG 880, die mij tot een vernieuwde verbale creativiteit noopte, en wel van het soort vocabulaire dat mijn moeder mij nooit geleerd zou hebben. Een nadere blik op de brochure leerde mij waarom...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMAlktH-o94tZgREnFqe1EBUvFU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Cda2Y1bJ0DMzBanG75Ecdc.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door trabant op 24-04-2026 13:27 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de verschillen met de Mafell MT55CC. Mafell maakt die, en ook de machines van Bosch zijn uitgeklede Mafells (met mogelijk meer tolerantie oid), maar die Bosch Expert zit daar dan weer tussen. Mooi dingetje (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 24-04-2026 13:39 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:39:
Ik ben stiekem wel benieuwd naar de verschillen met de Mafell MT55CC. Mafell maakt die, en ook de machines van Bosch zijn uitgeklede Mafells (met mogelijk meer tolerantie oid), maar die Bosch Expert zit daar dan weer tussen. Mooi dingetje (y)
Das volgens mij net een andere, de Bosch PRO GKT 55 GCE is gebaseerd op de Mafell MT55CC.

Die ik heb is volgens mij wel een eigen model, opvolger van de Bosch GKT 18V-52 GC.

Volgens mij praktisch hetzelfde, paar kleine verschillen zoals handgrepen, de kleur zwart en geen bluetooth.

Ga binnenkort nog zo'n nieuwe 8.0 Ah EXPERT EXBA18V-80 accu erbij kopen, die zijn tabless en tot 2400W. Voor mijn machine wordt minimaal de 5.5 Ah aangeraden maar de 8.0 is qua form factor net zo groot.

[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 24-04-2026 13:55 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Soms heb je een beeld bij gereedschap en op het moment dat je het een keer gebruikt, denk je: "Is dat het nou?" En stiekem is dat best vaak zo, omdat veel van die handige dingetjes ook een oplossing zijn waarvoor een probleem is gezocht, met een marketing-sausje zodat je denkt dat je niet zonder kan.

Omdat er flink wat gipsplaatwerk aan zat te komen (alleen mijn woonkamer al 150 m²) en door wat uitdagingen met de planning een stucadoor niet heel handig is (die moet dan alleen voor de woonkamer 3x komen), had ik bedacht dat een langnekschuurmachine wel handig was. Die heb ik dus enige tijd geleden in de aanbieding bij ome Jeff gekocht.

Dat je nog steeds de hoekjes moet doen en het zwaar zou zijn maar tegelijk wel makkelijk, dat had ik wel bedacht, maar wat een enorme zegen is dat ding voor het stof. Hij vangt echt bijna alles en je muren zijn direct ook stof vrij (genoeg) _/-\o_

uitvoering: Bosch GTR 55-225

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Navi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:45:
[...]

Das volgens mij net een andere, de Bosch PRO GKT 55 GCE is gebaseerd op de Mafell MT55CC.

Die ik heb is volgens mij wel een eigen model, opvolger van de Bosch GKT 18V-52 GC.

Volgens mij praktisch hetzelfde, paar kleine verschillen zoals handgrepen, de kleur zwart en geen bluetooth.
Ja mede omdat dus de gewone blauwe Bosch en de Mafell bij Mafell vandaan komen ,vraag ik me af hoe die apparaten zich tot die Bosch Expert verhouden. De gewone Bosch is overigens vziw al een prima apparaat.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:59:
Soms heb je een beeld bij gereedschap en op het moment dat je het een keer gebruikt, denk je: "Is dat het nou?" En stiekem is dat best vaak zo, omdat veel van die handige dingetjes ook een oplossing zijn waarvoor een probleem is gezocht, met een marketing-sausje zodat je denkt dat je niet zonder kan.

Omdat er flink wat gipsplaatwerk aan zat te komen (alleen mijn woonkamer al 150 m²) en door wat uitdagingen met de planning een stucadoor niet heel handig is (die moet dan alleen voor de woonkamer 3x komen), had ik bedacht dat een langnekschuurmachine wel handig was. Die heb ik dus enige tijd geleden in de aanbieding bij ome Jeff gekocht.

Dat je nog steeds de hoekjes moet doen en het zwaar zou zijn maar tegelijk wel makkelijk, dat had ik wel bedacht, maar wat een enorme zegen is dat ding voor het stof. Hij vangt echt bijna alles en je muren zijn direct ook stof vrij (genoeg) _/-\o_

uitvoering: Bosch GTR 55-225
Als je een flink aantal meters plafond hebt geschuurd, kan je zo'n langnekmachine ook wel waarderen ;) Het stofvrij was bij mijn gewone schuurmachines ook wel al zo, maar is zeker wel fijn, ja, vergeleken met een andere machine (en vooral de stofafzuiging), waar je overal nog stof terug vond naderhand.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb al vaker m'n buurman al vaker geroemd hier maar ik heb een man-crush ofzo. Sympathieke kerel, stokdoof, ergens begin 80. Nog geen enkele keer in een ander iets gezien dan een oud kluspak. Stond ik deze week op de oprit 2 kuub eikenhouten stammen te zagen en kloven .. even een praatje voor de gezelligheid. Vraag ik terloops voor een momentsleutel... "Jajoh, wel meerdere, kom maar langs!"

Ik erheen vanavond, in t schuurtje. Een paradijs voor de snuffelaar/klusser. Mooie werkbank. Niet mooi, als in.. nieuwe. Maar gewoon 50 jaar gebruikt. Lasdruppels, oude flesjes smeer, 34 (!) handzagen aan te plafond aan spijkertjes, eindeloos veel vakjes met bouten, moeren..

En zo wandelde ik met een dikke grijns naar huis met deze 2 beauties. "Je hebt ze vanavond niet nodig, kan ik ze wat langer lenen?"

Jaja, doe rustig aan, mijn wielen zitten goed vast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV673TOMg3eNMGKbvsGnX2swHwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbIWOQy2frq5FvwgUYld8YFJ.jpg?f=fotoalbum_large

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een bouwstofzuiger. Lang getwijfeld, maar na verschillende filmpjes en vergelijkingen te hebben gezien toch gekozen voor de Parkside Performance PPWD 30 B2. Eigenlijk wil ik juist af van al het B-merk elektrisch gereedschap, maar deze schijnt echt behoorlijk goed te zijn. Het is ook nog eens een H-klasse bouwstofzuiger, die zijn van A-merken echt niet te vinden voor dit soort bedragen.

Nu maakt de klasse me niet heel veel uit. Een aantal redenen dat ik de Parkside heb verkozen over bijvoorbeeld deze Starmix IS AR – 1425 EHP is:
- De parkside heeft een antistatische slang, bij starmix tik je daar nog eens €200 extra voor af;
- Deze heeft een draadloze aan/uitknop die je aan het uiteinde van je buis monteert, wat het wel erg makkelijk maakt bij draadloos gereedschap;
- De prijs;
- Slang van 3,5 meter (de starmix is 3,2 en sommige merken zijn nog korter).

En er waren nog wat voordelen die ik alweer vergeten ben.

Oh en een tip voor de geïnteresseerden. De parkside kost bij Lidl België €249,99 i.p.v. €269,- in Nederland. Daarnaast kosten 4 vliesfilterzakken (klasse H) daar standaard €19,99 en bij ons €34,99. Ik heb het dus in België besteld en gekozen voor een afhaalpunt net over de grens.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Blomminator schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:22:
Ik heb al vaker m'n buurman al vaker geroemd hier maar ik heb een man-crush ofzo. Sympathieke kerel, stokdoof, ergens begin 80. Nog geen enkele keer in een ander iets gezien dan een oud kluspak. Stond ik deze week op de oprit 2 kuub eikenhouten stammen te zagen en kloven .. even een praatje voor de gezelligheid. Vraag ik terloops voor een momentsleutel... "Jajoh, wel meerdere, kom maar langs!"

Ik erheen vanavond, in t schuurtje. Een paradijs voor de snuffelaar/klusser. Mooie werkbank. Niet mooi, als in.. nieuwe. Maar gewoon 50 jaar gebruikt. Lasdruppels, oude flesjes smeer, 34 (!) handzagen aan te plafond aan spijkertjes, eindeloos veel vakjes met bouten, moeren..

En zo wandelde ik met een dikke grijns naar huis met deze 2 beauties. "Je hebt ze vanavond niet nodig, kan ik ze wat langer lenen?"

Jaja, doe rustig aan, mijn wielen zitten goed vast!

[Afbeelding]
Die linker is een mooi sleuteltje 8)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:16
miicker schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:31:
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een bouwstofzuiger. Lang getwijfeld, maar na verschillende filmpjes en vergelijkingen te hebben gezien toch gekozen voor de Parkside Performance PPWD 30 B2. Eigenlijk wil ik juist af van al het B-merk elektrisch gereedschap, maar deze schijnt echt behoorlijk goed te zijn. Het is ook nog eens een H-klasse bouwstofzuiger, die zijn van A-merken echt niet te vinden voor dit soort bedragen.

Nu maakt de klasse me niet heel veel uit. Een aantal redenen dat ik de Parkside heb verkozen over bijvoorbeeld deze Starmix IS AR – 1425 EHP is:
- De parkside heeft een antistatische slang, bij starmix tik je daar nog eens €200 extra voor af;
- Deze heeft een draadloze aan/uitknop die je aan het uiteinde van je buis monteert, wat het wel erg makkelijk maakt bij draadloos gereedschap;
- De prijs;
- Slang van 3,5 meter (de starmix is 3,2 en sommige merken zijn nog korter).

En er waren nog wat voordelen die ik alweer vergeten ben.

Oh en een tip voor de geïnteresseerden. De parkside kost bij Lidl België €249,99 i.p.v. €269,- in Nederland. Daarnaast kosten 4 vliesfilterzakken (klasse H) daar standaard €19,99 en bij ons €34,99. Ik heb het dus in België besteld en gekozen voor een afhaalpunt net over de grens.
was die Parkside niet degene die een ongelofelijke teringherrie maakte?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:54:
[...]

Heb er in de reviewfilmpjes weinig over gehoord, maar goed, daar heb ik gehoorbescherming voor wat ik meestal toch draag bij de apparaten waarvoor ik deze wil gebruiken.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• trabant
Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:50:
[...]

Deze is nog mooier...

• copykat
  • Laatst online: 16:54

copykat

Good copy isn't bad

No Hands schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:54:
[...]

Volgens mij was dat t vorige model dat ze uitgefaseert hebben. ( Hij was een tijdje niet leverbaar dus ik neem aan dat dit phase ii is.)

‐-------‐--------------------------------
Ik zit nu gipsplaat en pir te zagen met een handzaag.
Gebruik mn lidl parkside nat droogzuiger met mn zelfgebouwde cyclone ton om t gipszaagsel op te zuigen. De zuigkracht regeling is top. Even terug regelen 1/3 en 95% vd gipszaagstof komt in de ton.
Check af en toe t lamellen filter vd stofzuiger maar t lijkt in de fiberzak te blijven als t voorbij de cycloneton komt.
Ik was van plan om deze toe te voegen voor fijnstof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34KfzhIB9JRkV5CylRxTiU8yGa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1vDHK4pt9lpud1IlHA3Kepb.jpg?f=fotoalbum_large
Maar dit lijkt niet noodzakelijk.
Disclamer, wel even stevige vuiniszak én P3 masker op met ton legen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:50:
[...]

Dat wilde ik ook net zeggen, je kunt nooit genoeg gereedschap hebben.
Ollie kijkt in zijn Beta kast en ziet er 2 Stahlwille staan O-)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Pagina: 1 ... 281 282 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).