• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:49
Doorkruien totdat de kuip het echt begeeft en dan een nieuwe kuip erop?

KPN is een drieletterwoord

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:26
Blomminator schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:45:
Ik heb een heelveelstehandse kruiwagen in m'n bezit! Met lekke band maar 'verder nog prima!'.
Enfin, band geplakt, lagertjes likje vet en ja.. zo kan ik natuurlijk prima een blokje haardhout of wat gevallen blad vervoeren.
Maar ik zie een drietal scheurtjes - na vervoer van bakstenen. Ik kan vast leven mèt scheurtjes. Maar de klusser in mij neigt naar reparatie met iets van glasvezel+chemische troep.

Is het verstandig dit te maken? Scheurt dit verder? Of ben ik nu aan t miereneuken en kan ik m'n kostbare tijd beter steken in de 4829 andere projecten die ook af moeten? Ik zou het wel zonde vinden als dit de kruiwagen verder onbruikbaar maakt. Het is niet vanwege de esthetiek, maar de levensduur.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als het een thermoplast is, zou je het vanaf de onderkant kunnen lassen met een (regelbare) soldeerbout en er nietjes of paperclips insmelten. (Je hebt hier ook speciale setjes voor, op Ali-Express, bijvoorbeeld)

Overigens wil je de nietjes dan niet roodgloeiend stoken zoals op de plaatjes daar. Je wilt het plastic smelten, niet verbranden. Je zet het nietje op het kunststof en knijpt dan de trekker in totdat het erin smelt. Beter een paar keer net te snel loslaten dan in één keer de hele boel verbranden.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-10-2025 18:23 ]

iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb een heelveelstehandse kruiwagen in m'n bezit! Met lekke band maar 'verder nog prima!'.
Enfin, band geplakt, lagertjes likje vet en ja.. zo kan ik natuurlijk prima een blokje haardhout of wat gevallen blad vervoeren.
Maar ik zie een drietal scheurtjes - na vervoer van bakstenen. Ik kan vast leven mèt scheurtjes. Maar de klusser in mij neigt naar reparatie met iets van glasvezel+chemische troep.

Is het verstandig dit te maken? Scheurt dit verder? Of ben ik nu aan t miereneuken en kan ik m'n kostbare tijd beter steken in de 4829 andere projecten die ook af moeten? Ik zou het wel zonde vinden als dit de kruiwagen verder onbruikbaar maakt. Het is niet vanwege de esthetiek, maar de levensduur.
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn zoon heeft een 3D pen. Als ik dit zo zie dan zou dat de ideale kandidaat zijn om dit mee te repareren. Filament er in poeren en gaan :)
Zelf nog nooit specifiek aan de hand gehad maar ik kan me vorostellen dat dat prima gaat werken..
En verder zou ik iets van een stuk worteldoek oid in de kruiwagen doen, stuk minder beschadigingen.

* The Eagle weet nu ook weer waarom ie liever een stalen kruiwagen zou hebben dan een kunststoffen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:12
The Eagle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
* The Eagle weet nu ook weer waarom ie liever een stalen kruiwagen zou hebben dan een kunststoffen :+
Inderdaad. Mijn 100 liter Matador zit vol butsen en builen na veel jaren, duizenden stenen, klinkers etc. En natuurlijk zand, grind, compost, you name it.....

De mijne heeft ook het voordeel dat het wiel iets verder naar achter (richting mij...) te monteren was waardoor een volle kruiwagen minder zwaar in de hand ligt en daardoor ook weer iets makkelijker kiept. Ik zie die mogelijkheid zo snel niet (meer) op hun website - maar goed dit is al een oudje.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Mijn zoon heeft een 3D pen. Als ik dit zo zie dan zou dat de ideale kandidaat zijn om dit mee te repareren. Filament er in poeren en gaan :)
Zelf nog nooit specifiek aan de hand gehad maar ik kan me vorostellen dat dat prima gaat werken..
En verder zou ik iets van een stuk worteldoek oid in de kruiwagen doen, stuk minder beschadigingen.

Is dat PLA? Dat gaat niet goed met vochtige omstandigheden zoals een kruiwagen op den lange duur vrees ik. Edit: gaat met UV licht ook niet lekker.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dikke vingers….

[ Voor 92% gewijzigd door Fraggert op 27-10-2025 12:21 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De stalen kruiwagen staat hier toch bewust achter z'n kunststoffen conculega. Eigenlijk alleen als ik lomp met blokken hout wil gooien, wordt ik blijer van het stalen exemplaar.

• trabant
De staal vs. kunststof kruiwagenbak-discussie hebben we al eens gehad.
Staal kan meer hebben en gaat (al dan niet vol blutsen) langer mee, maar is ook zwaarder en lawaaieriger.
Het hangt dus maar net van de beoogde inzet af.
Daarmee samenhangend de keuze voor 'upgraden' met gele kruiwagenwielen voor zware lasten. Die kunnen inderdaad een veel groter gewicht aan, maar ze stuiteren dan ook als een gek als ze te licht belast worden. Daar is ook al menigeen van terug gekomen.

• Gwaihir
  • Niet online
Die gele wielen gaat m.i. vooral over het niet lek kunnen rijden. Daarvoor in ruil zijn ze duurder en rijden ze gewoon minder fijn dan lucht.

Ik herken niet direct dat staal langer mee gaat. D.w.z. kunststof kan met één lompe actie afgelopen zijn, maar zo lang die uit blijft...

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-10 12:46
Luchtbanden op een kruiwagen duwen zwaarder dan vol-kunststofwielen als hij vol/zwaar beladen is. Daarentegen zakken de kunststof wielen dieper weg in (te) zachte grond. Dat is ook de reden waarom mijn schoonvader (die boer is) de voorkeur geeft aan luchtbanden.

• DjoeC
Luchtbanden. Vrij stevig oppompen tot tegen t stuiteren aan. Ik heb nooit gemerkt dat de mijne zwaar duwt, maar dat kan ook natuurlijk aan de lagers liggen - wegzakken in natte grond doen ze allemaal als je er 100-200kg in hebt liggen. Moet je vaak heen en weer dan doen een paar steigerplanken natuurlijk wonderen. O ja, en houten klompen aan want dan zak je zelf ook minder diep weg als met laarzen.

• trabant
Gwaihir schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:15:
Ik herken niet direct dat staal langer mee gaat. D.w.z. kunststof kan met één lompe actie afgelopen zijn, maar zo lang die uit blijft...
Kunststof kan geen stommiteiten met vuur van de buurjongen hebben. Dat is iemand in mijn straat overkomen, ik zag hem toevallig zijn kruiwagen met gesmolten bak als oud ijzer aan de straat zetten. Ik meteen er op af met de vraag wanneer hij zijn band voor het laatst had opgepompt. Dat wist de man niet meer. Daaruit concludeerde ik dat zijn band beter was dan de mijne, die ik bij gebruik twee keer per dag moest bijpompen. De wielen waren amper verwisseld of er stopte een morgenster met de vraag of hij het wrak mee mocht nemen. En zo waren er drie mensen blij.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Diegene die de kruiwagen weg deed, deed dat ook omdat de band lek was. En inderdaad, dat was geen superleuke klus om te doen. Maar met de grote bandenwippers van de motor ging het heel soepel. Binnenbandje eruit, en plakkertje erop. Staat al 24 uur kei- en keihard. Dat zie ik niet veel meer ..

Ik gebruik het voor houtblokjes naar de achtertuin/houthok. Dat scheelt heel veel heen/weer wandelen.
Daarnaast wat bladeren, dus het is niet zwaar. En ik heb geen gras. Het is de oprit, woonkamer, pad door de achtertuin. Niks wegzakken of modder.

Ik heb een popnageltangetje ergens, en nog wat metalen plaatjes. Ik denk dat dat misschien wel leuk is om te doen. Maar goed.. geen dringende klus. Het niet-werkende stopcontact buiten en de al-maanden-in-de-doos-in-de-schuur-wachten-op-plaatsing tuinverlichting mag eerst.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:48
Na weer eens een poosje klungelen met het oeroude B&D statief en haakse slijper er in om wat stalen pijp onder 45 graden af te zagen, wat moeizaam en onnauwkeurig wel is gelukt, ben ik nu toch eens aan het kijken naar de Evolution R210CMS+ afkortzaag met die magische zaagbladen.
Machine kost maar ca. €100, maar een extra zaagblad is €33 en eentje speciaal voor aluminium maar liefst €58. Lijkt op die handel met inktjet printers.
Ga de machine toch maar kopen, want het zaagt vrijwel vonkvrij, terwijl ik met de slijpschijf eerst een natte handdoek op moet hangen, met name ook om het slijpsel niet overal naar toe te laten ontsnappen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
454SS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:38:
Luchtbanden op een kruiwagen duwen zwaarder dan vol-kunststofwielen als hij vol/zwaar beladen is. Daarentegen zakken de kunststof wielen dieper weg in (te) zachte grond. Dat is ook de reden waarom mijn schoonvader (die boer is) de voorkeur geeft aan luchtbanden.
Een volle kruiwagen met een luchtband gaat veel makkelijker over een drempel oid ik had er zelf nooit over na gedacht maar bij lucht vormt de band mee. ik kwam er achter toen ik beton ging storten.. Ik had ineens spijt van mijn massieve band :+

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:30

[Afbeelding][Afbeelding]
Je zou het ook kunnen laten lassen, hoogst waarschijnlijk is de bak van pe, wat gemakkelijk te lassen is.

• DjoeC
Blomminator schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:27:
Daarnaast wat bladeren, dus het is niet zwaar.
Voor bladeren zet ik een rondje kippengaas in de bak, dan kan er al snel 200 liter meer in ;)

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
trabant schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:10:
De staal vs. kunststof kruiwagenbak-discussie hebben we al eens gehad.
Staal kan meer hebben en gaat (al dan niet vol blutsen) langer mee, maar is ook zwaarder en lawaaieriger.
Het hangt dus maar net van de beoogde inzet af.
Daarmee samenhangend de keuze voor 'upgraden' met gele kruiwagenwielen voor zware lasten. Die kunnen inderdaad een veel groter gewicht aan, maar ze stuiteren dan ook als een gek als ze te licht belast worden. Daar is ook al menigeen van terug gekomen.
Paar stenen in een stalen bak en je hebt zo de beschermlaag er af, en dan gaat het gauw roesten. Niet meer buiten laten staan, daarna. Dat heb je weer niet met een plastic bak. Aan de andere kant, plastic bak met scheuren en gaten erin klinkt ook erg herkenbaar. Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen.

Qua band is een luchtband over het algemeen comfortabeler, denk ik. Kwestie van de band voldoende op druk houden. Alhoewel, toen de mijne na een tijdje helemaal leeg in de schuur stond, heb ik er ook zo'n massieve band op gezet (geen binnenband ook, dus niet eenvoudig te repareren). Niet zo comfortabel, maar bij af en toe gebruik geeft het minder problemen. Ermee over een drempel gaan is wel een stuk lastiger als de band niet meegeeft, zoals @twain4me ook al zegt.

• Robertdj
  • Niet online
De vraag zou voor mij vooral zijn: ga ik mogelijk bramen of andere doorns tegenkomen? Zo niet zou ik voor luchtbanden gaan.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:27

dollyking

duck tape

JukeboxBill schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:17:
Na weer eens een poosje klungelen met het oeroude B&D statief en haakse slijper er in om wat stalen pijp onder 45 graden af te zagen, wat moeizaam en onnauwkeurig wel is gelukt, ben ik nu toch eens aan het kijken naar de Evolution R210CMS+ afkortzaag met die magische zaagbladen.
Machine kost maar ca. €100, maar een extra zaagblad is €33 en eentje speciaal voor aluminium maar liefst €58. Lijkt op die handel met inktjet printers.
Ga de machine toch maar kopen, want het zaagt vrijwel vonkvrij, terwijl ik met de slijpschijf eerst een natte handdoek op moet hangen, met name ook om het slijpsel niet overal naar toe te laten ontsnappen.
ah een drycutter, ben ik ook voor in de markt om kokerprofiel voor taatsdeuren mee te zagen, laat je ervaring maar weten. Zondag al mijn lastafel getest met het maken van een frame foor de afzuiging. Daar kwam ik erachter dat een bandzaag machine het toch niet helemaal is om haaks te zagen.

• DjoeC
henkie196 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:08:
[...]
Paar stenen in een stalen bak en je hebt zo de beschermlaag er af, en dan gaat het gauw roesten. Niet meer buiten laten staan, daarna.
Misschien is er een kwaliteitsverschil? Ik heb hier na enkele tientallen jaren (hobby) slopen, bouwen, bestraten, etc. totaal geen last van. Deze kwam trouwens niet uit de bouwmarkt en keuze was op basis van gebruik in de boerenkant van mijn familie.

• henkie196
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:15:
Misschien is er een kwaliteitsverschil? Ik heb hier na enkele tientallen jaren (hobby) slopen, bouwen, bestraten, etc. totaal geen last van. Deze kwam trouwens niet uit de bouwmarkt en keuze was op basis van gebruik in de boerenkant van mijn familie.
Kan goed zijn, alhoewel de mijne ook niet uit de bouwmarkt kwam. Een verzinkte bak zal wat bestendiger zijn dan een gelakte bak, ook, die zijn minder gevoelig voor beschadigingen. Zal bij mij ook niet geholpen hebben dat hij wel een paar weken in de nattigheid buiten heeft gestaan met het straten rondom het huis.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:30
[quote]henkie196 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

Paar stenen in een stalen bak en je hebt zo de beschermlaag er af, en dan gaat het gauw roesten. Niet meer buiten laten staan, daarna. Dat heb je weer niet met een plastic bak. Aan de andere kant, plastic bak met scheuren en gaten erin klinkt ook erg herkenbaar. Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen.

/quote]
Heb hier eenm Fort kruiwagen, gekocht via aannemersbedrijf, met stalen bak staan die ik 35 jaar geleden nieuw gekocht heb tijdens de bouw van mijn huis, er zijn enkele gaten in geroest na 30 jaar. Die stalen bakken zijn van behoorlijk hard staal, anders was deze al veel eerder einde carriere geweest. Deze staat altijd buiten, in weer en wind.

• henkie196
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:43:
Heb hier eenm Fort kruiwagen, gekocht via aannemersbedrijf, met stalen bak staan die ik 35 jaar geleden nieuw gekocht heb tijdens de bouw van mijn huis, er zijn enkele gaten in geroest na 30 jaar. Die stalen bakken zijn van behoorlijk hard staal, anders was deze al veel eerder einde carriere geweest. Deze staat altijd buiten, in weer en wind.
Ik heb deze, maar de laklaag daarvan was makkelijk beschadigd na een paar stapels stenen te hebben vervoerd.

• DjoeC
henkie196 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Ik heb deze, maar de laklaag daarvan was makkelijk beschadigd na een paar stapels stenen te hebben vervoerd.
Wat je al eerder aangaf: zoek een thermisch verzinkte.....

• Gwaihir
  • Niet online
Interessant om ook even te lezen dat er (vlakke verharde) werkomgevingen zijn waar zo'n massieve band geen nadelen heeft. Voor mij is 'n kruiwagen vooral voor in de tuin werken, dus ik krijg volop / uitsluitend die zachte ondergrond en (stoep)randjes mee.

Afgelopen zomer wel de tweede band geplakt, maar da's in 10 jaar, dus nog wel te doen. (Schillen van tamme kastanje zijn hoofdverdacht en probeer ik te vermijden.) En de banden goed hard houden. (Ik maak 2x per jaar een rondje met de compressor.)
Dat lijkt me worst-of-both-worlds. Koop verzinkt of kunststof.

• trabant
[...]

Voor stenen zijn er dan ook aangepaste kruiwagens, met minder wand...

(Maar die zitten weer niet lekker)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pixabay.com/photo/2014/11/27/20/37/rest-548173_960_720.jpg

• DjoeC
trabant schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:43:
[...]
Voor stenen zijn er dan ook aangepaste kruiwagens, met minder wand...

(Maar die zitten weer niet lekker)
[Afbeelding]
Die ziet er kwalitatief wel prima uit! De juiste lengte, diepte en voldoende wand voor nek en hoofd. Lijkt me arbo technisch in orde.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:31

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

trabant schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:03:
[...]

Diederen in Sjènne* en doe daar Joop de groeten.
*Schinnen

Edit: de vrouw had van twee handwerkers nog "Ubachsberg" en ene Diederen in Schinveld gehoord.
Ubachsberg ben ik al zo vaak langsgereden en nooit een keer nagedacht om te stoppen :+ Dank!

Ik heb nu ook wat freesbitjes gekocht om een roundover te kunnen doen. Denk dat het verstandig is klein te beginnen met wat werkstukjes en dan oefenen, oefenen en nog meer oefenen.. De frees is een Black en Decker van 800W, niet de meest solide constructie maar ik kijk eens hoe ver ik kom.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• henkie196
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:53:
Wat je al eerder aangaf: zoek een thermisch verzinkte.....
Gwaihir schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:11:
Dat lijkt me worst-of-both-worlds. Koop verzinkt of kunststof.
Jep, helemaal mee eens (aldoende leert men :P ). De verzinkte versie is alleen wel 2x zo duur. Maar goed, op het moment staat de kruiwagen hoofdzakelijk in het tuinhuisje, dus heeft het verder niet zo veel te lijden.

• DjoeC
henkie196 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:18:
[...]

[...]

Jep, helemaal mee eens (aldoende leert men :P ). De verzinkte versie is alleen wel 2x zo duur. Maar goed, op het moment staat de kruiwagen hoofdzakelijk in het tuinhuisje, dus heeft het verder niet zo veel te lijden.
Tja, nu heb je d'r al een. Verslijt die eerst en koop dan een goeie. Voor anderen: doe t in 1 keer goed en neem een verzinkte kruiwagen. Dat kost dan maar 1 keer geld. En die prijs? Verzinken is ontzettend duur geworden, daarom zie je het ook minder vermoed ik want voor de fabrikanten en de handel geldt: massa is kassa, beter 3 slechte verkopen dan 1 goeie want die laatste klant komt niet meer terug....

[ Voor 18% gewijzigd door DjoeC op 29-10-2025 09:08 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38

MJV

Toch is er ook een verschil tussen roesten en doorroesten. Ik heb een keer op Marktplaats 3 Matador kruiwagens gekocht (iemand ging verhuizen) en die hadden er al een aardig leven opzitten. Verf is er al lang en breed af maar eer dat ze echt slecht of onbruikbaar worden daar zal nog aardig wat tijd overheen gaan. Zeker als je ze rechtop een beetje beschut wegzet.

• El-Vder
  • Laatst online: 22:32
Hier een vraag aan de houtbewerkers. Ik zoek een bankschaaf om cadeau te doen. Op het wensenlijstje staat deze van HBM. Ik denk dat er nog best een kwaliteitsprong te maken is met een budget van €50,- zoals bijv. de Stanley Handyman #4. Maar een goede tweedehands schaaf zou ook een optie zijn. Is deze Stanley veel beter en als ik naar tweedehands kijk waar moet ik dan op letten?

• trabant
@El-Vder Kijk eens bij de Kringloop. Daar zouden ze wel eens een overschot aan die dingen kunnen hebben.

• DjoeC
trabant schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:42:
@El-Vder Kijk eens bij de Kringloop. Daar zouden ze wel eens een overschot aan die dingen kunnen hebben.
Helaas, niet elke kringloop heeft gereedschap. 90% van die ik (of beter: mijn betere helft) bezoekt heeft niets of vrijwel niets. Overigens heeft deze: https://www.spullewaard.nl/de-werkplaats-bouwhal/ recent een uitbreiding met bouwspullen e.d. gekregen. Mogelijk hebben ze daar meer keuze dan gemiddeld - ik ben er nog niet geweest.

• trabant
Het is qua kringloopwinkels maar net waar je zit en wanneer je er binnenkomt. Als je geluk hebt, is het vak met gereedschap net gevuld en kun je voor een habbekrats interessant spul scoren, om al dan niet profitabel op MP te zetten. En als je minder geluk hebt, is een ander je daarmee voor geweest...

• twain4me

twain4me

El-Vder schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:19:
Hier een vraag aan de houtbewerkers. Ik zoek een bankschaaf om cadeau te doen. Op het wensenlijstje staat deze van HBM. Ik denk dat er nog best een kwaliteitsprong te maken is met een budget van €50,- zoals bijv. de Stanley Handyman #4. Maar een goede tweedehands schaaf zou ook een optie zijn. Is deze Stanley veel beter en als ik naar tweedehands kijk waar moet ik dan op letten?
Zelf ben ik van mening dat je beter geen keuzes voor een ander kan maken als het gaat om gereedschap, met uitzondering van hebbendingetjes doe ik gereedschap dan ook niet zo snel kado. Of er moet een specifiek merk/type bekend zijn wat de krijger daadwerkelijk wil. ik zweer zelf bij de oudere stanley's maar daar moet je toevallig tegenaan lopen, anders zijn ze veel te duur. En vaak moet je er ook wat tijd in steken. (in de meeste nieuwe schaven moet je trouwens ook tijd steken)

• twain4me

twain4me

DjoeC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Helaas, niet elke kringloop heeft gereedschap. 90% van die ik (of beter: mijn betere helft) bezoekt heeft niets of vrijwel niets. Overigens heeft deze: https://www.spullewaard.nl/de-werkplaats-bouwhal/ recent een uitbreiding met bouwspullen e.d. gekregen. Mogelijk hebben ze daar meer keuze dan gemiddeld - ik ben er nog niet geweest.
Het komt met vlagen er moet net een huis zijn leeggehaald met gereedschap . En als het er is zijn de prijzen doorgaans zo goed dat het er nog geen dag ligt. beetje het zlefde met dingen als een Le Creuset braadpan. als ze er zijn kosten ze vaak het dubbele van een "normale" braadpan in een kringloop winkel, maar dat is nog steeds goedkoop en ook die verdwijnen vrijwel direct. Op een gemiddelde koningsmarkt maak je over 1 dag gezien meer kans. wel vroeg gaan anders ben ik je ook daar voor :P

• JukeboxBill
El-Vder schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:19:
Die van HBM zie je op de foto de slijpsporen door het vlakken van de beitel zitten. Die krijg je nooit echt scherp geslepen, tenzij je de beitel eerst helemaal gaat polijsten. En dan nog is de vraag wat de kwaliteit is, zie er van komen dat de beitel na eventjes schaven gelijk weer bot is.
Bij een gebruikte schaaf moet je letten op de conditie van de zool, zoals krassen en vlakheid. Ook gangbaarheid van de schroefdraad, m.n. het stelmechanisme is een aandachtspunt.
En als het ding roestig is kan je hem beter laten liggen.

Hoe de Stanleys van tegenwoordig zijn, weet ik niet, maar een oude Stanley kan met enige zorg een leven lang mee. Die van mij is inmiddels al ruim 40 jaar oud.

• El-Vder
  • Laatst online: 22:32
trabant schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:42:
Ik loop altijd mijn standaard rondje door de kringloop hier, pannen en kookgerei, gereedschap en boeken. Soms zit er wat moois tussen maar meestal niets. Toch bedankt voor de tip.
twain4me schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Zelf ben ik van mening dat je beter geen keuzes voor een ander kan maken als het gaat om gereedschap, met uitzondering van hebbendingetjes doe ik gereedschap dan ook niet zo snel kado. Of er moet een specifiek merk/type bekend zijn wat de krijger daadwerkelijk wil. ik zweer zelf bij de oudere stanley's maar daar moet je toevallig tegenaan lopen, anders zijn ze veel te duur. En vaak moet je er ook wat tijd in steken. (in de meeste nieuwe schaven moet je trouwens ook tijd steken)
Dank je ik zal eens vragen voor een ander cadeau.
JukeboxBill schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Die van HBM zie je op de foto de slijpsporen door het vlakken van de beitel zitten. Die krijg je nooit echt scherp geslepen, tenzij je de beitel eerst helemaal gaat polijsten. En dan nog is de vraag wat de kwaliteit is, zie er van komen dat de beitel na eventjes schaven gelijk weer bot is.
Bij een gebruikte schaaf moet je letten op de conditie van de zool, zoals krassen en vlakheid. Ook gangbaarheid van de schroefdraad, m.n. het stelmechanisme is een aandachtspunt.
En als het ding roestig is kan je hem beter laten liggen.

Hoe de Stanleys van tegenwoordig zijn, weet ik niet, maar een oude Stanley kan met enige zorg een leven lang mee. Die van mij is inmiddels al ruim 40 jaar oud.
Die HBM gaat het dus sowieso niet worden, zou niks kunnen zijn voor die prijs als ik naar het aanbod van Baptist en bijbehorende prijzen kijk.

[ Voor 67% gewijzigd door El-Vder op 29-10-2025 14:08 ]

• Blomminator
  • Niet online
Ooit heb ik een Bosch PSB700-2RE gedoneerd gekregen.. omdat de kop niet goed meer was. Nu wilde ik net een paar gaatjes boren in een setje stoeptegels (wat zijn die dingen hard!!) en de kop is inderdaad niet oke. Ik kan de boortjes niet goed klemmen, waardoor ze slippen. En de 'buitenkant' kwam een stukje omhoog.
En de kop is niet meer leverbaar.
Iemand nog een idee of ik hier iets mee kan, of kan ik beter m'n cc trekken en een gbh 2-28 f laten bezorgen?

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43

sjirafje

No inspirational quotes here

@Blomminator Welk antwoord heb je het liefst? ;)
Dit is natuurlijk een prima moment om de gbh 2-28 te bestellen, maar je kunt ook de boorkop vervangen door een universele.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• twain4me

twain4me

@Blomminator Ook als die boormachine het boortje wel goed vast kan houden blijven die tegels hard en van beton. ;) Daar zijn klopboren niet heel goed in.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 29-10-2025 17:34 ]

• JukeboxBill
dollyking schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:04:
[...]

ah een drycutter, ben ik ook voor in de markt om kokerprofiel voor taatsdeuren mee te zagen, laat je ervaring maar weten. Zondag al mijn lastafel getest met het maken van een frame foor de afzuiging. Daar kwam ik erachter dat een bandzaag machine het toch niet helemaal is om haaks te zagen.
Nou, ik heb hem binnengekregen eind van de middag. Nog net op tijd om hem uit te pakken en wat te proefzagen.
De aanleiding om de machine te kopen was om buis 12x2 in verstek te kunnen zagen. Dat gaat prima, mooie gladde snede direct geschikt voor hardsolderen. Alleen een klein braampje er af vijlen. Zonder nog eerst iets aan de machine te hebben afgesteld ook precies 45 graden.
Ook nog een koker 30x30x1 gezaagd, ook mooi haaks in beide richtingen.
Verder helemaal zoals ik had verwacht na het bekijken van een aantal filmpjes op Youtube. Het grootste minpunt was daar telkens de klungelige materiaalklem en dan ook nog maar eentje.
Ding is erg licht dus ergens op vastmaken is wel nodig, maar dat was ik toch al van plan. Dan kan ik ook een beter klemmechanisme en de montagepunten voor een lengtestop er op bouwen. Het lage gewicht is ook wel een pluspunt want dan kan ik hem met plank en al in de stelling opbergen zonder een breuk te tillen.
Morgen eens kijken hoe het gaat met wat zwaarder materiaal. Afgaande op wat ik op YT heb gezien moet dat ook wel kunnen als je maar geen haast hebt.

• henkie196
  • Niet online
Blomminator schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:52:
Ooit heb ik een Bosch PSB700-2RE gedoneerd gekregen.. omdat de kop niet goed meer was. Nu wilde ik net een paar gaatjes boren in een setje stoeptegels (wat zijn die dingen hard!!) en de kop is inderdaad niet oke. Ik kan de boortjes niet goed klemmen, waardoor ze slippen. En de 'buitenkant' kwam een stukje omhoog.
Iemand nog een idee of ik hier iets mee kan, of kan ik beter m'n cc trekken en een gbh 2-28 f laten bezorgen?
Gemiddelde grijze stoeptegel is over het algemeen relatief zacht, maar wel nog van beton. Maar wat @twain4me al zegt, een klopboor doet het niet zo goed in beton, die boorhamer die je voorstelt zal er met gemak doorheen gaan, even oppassen als je er bijna doorheen bent dat je niet de hele onderkant eraf slaat.

• Blomminator
  • Niet online
Hmm, ik wist niet dat er universele koppen bestaan! Dat is wellicht - afhankelijk van de prijs nog een optie @sjirafje . Dat moet ik uitzoeken.

Ik ken de 2-28 van wat kluswerk uit het verleden. Dat werkte zeker lekker. @henkie196 . Maarja. Die was van de baas..

Ik ga er over nadenken. Enerzijds wil ik graag een mooie collectie gereedschap en een slagmoer-iets en een boorhamer staan nog op de lijst. Ik heb ook geen andere boormachine of iets.. dus het is deze gammele.. of niks.
Anderzijds probeer ik het geld niet als water door mn vingers te laten lopen... En is de ruimte in de schuur ook eindig. De groeiende stapel Boxxen beginnen Mw. ook op te vallen.

T mooie is weer. Ik wil 3 stoeptegels van gaatjes voorzien om daar 3 buitenlampjes op te plaatsen. Deze komen dan stevig in de tuinaarde te liggen. 2 schroefjes en 1 dik gat voor de kabel.
De vorige eigenaar gevraagd waar de kabel buiten ligt. Die loopt langs de schutting, 2cm onder de grond.

Ik gisteren met de lunch naar buiten.. handje in de vette polderklei en jawel .... Kabel! Even gemeten hoe lang de kabel voor de lamp moet worden, en in de schuur wat kabels en doosjes voorbereid... Vanmorgen... Halve huis donker! Aardlek eruit.
Eerst de koffiemachine omgelust, de vrouw gerust gesteld en alle stekker eruit. En jawel . De draad naar achter toe - waar niets aangesloten is - gooit sluiting. Óf mijn 'oppakken' van de kabel was al funest.. of het stopcontact wat half in de boom vergroeid zit heeft net vannacht met de regen ellende gegeven. Maar dat is wel heel, heel toevallig .

In elk geval.. het 'Ach lief, klein klusje, paar lampjes. En je klust graag. En dat is ècht gezellig dan! En dan kun je ook makkelijk 's avonds hout pakken. Dat wil je toch? Nou. Dat is een goed idee. Ik heb al lampen gekocht hoor. Ze staan daar. Regel jij dat dan even?!'. Gaat inmiddels en in rap tempo alweer naar een klus die tot voorjaar 2028 tijd gaat kosten....

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JukeboxBill schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:17:
tevens @dollyking

ik heb die kleine 210 van Evolution ook....voor het geld is dat echt een prima zaag, zeker als je (sporadisch) wat klein spul er mee wilt gaan zagen en geen 100x100x8 koker of massief spul.
Nadeel is het kleine formaat als je daar wat forser spul op wilt zagen, klemmen gaat niet echt fantastisch en zeker in bijv alu dan wil je zaagblad best nog wel een beetje gaan zoeken.

ik heb een tijd terug ook een wat grotere metaallintzaag van HBM gehad.....wat een gezeik mee gehad.....blikken troep....niet fatsoenlijk af te stellen.....echt waardeloos.

zo'n ding: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-115-metaallintzaag

die kocht ik omdat een maatje van me ongeveer deze heeft: https://www.hbm-machines....ele-metaallintzaagmachine

en die laatste werkt op zich een stuk beter, makkelijker af te stellen en zaagt prima.

ik kocht echter die met dat onderstel want die had als extra functie dat hij helemaal rechtop kan en dan werkt hij als horizontale lintzaag met een plankje als tafel voo rhetzelfde geld en ik had de ruimte voor dat ding.

anyway..paar weken mee lopen kloten en toen verkocht op MP.....ik leen die van me maatje wel. :P

moraal van het verhaal........mocht je die Evo namelijk veel te veel rotzooi maken...want metaal zagen (en ook alu) is echt niet grappig met als die splinters......daar moet je echt even om denken........dan ga je namelijk al gauw denken aan zo'n lintzaag.....want dat zaagt echt een heel stuk schoner en ook stiller,

Weet dan even waar je aan begint ;) .

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 30-10-2025 07:56 . Reden: tiepvaut ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:52:
Afschrijven, huilen en kijken voor wat anders.

Ik heb die 2-28 ook......goede machine, werkt erg prettig ...maar het kan simpeler. Kijk gewoon naar een beetje fatsoenlijke hamerboor en investeer in goede 4snijders.....zo'n mooie boormachine werkt fijn, maar als je daar een setje van die kutboren van Piranha insteekt of andere brol is dat zonde.

Makita heeft een "budget"-lijn......dat heet Maktec.....ik heb wel eens een schuurmachine daarvan in mijn handen gehad en dat werkte prima.

kijk anders even naar een shortlist die je eventueel interessant vind en post die hier even, kunnen we allicht nog even wat ervaringen delen.

Dat gezegd hebbende.....zo'n verwisselbare boorkop zoals die bij de 2-28 verkrijgbaar is, is wel erg handig als meerwaarde. Maar dan heb ik het wel over het boren van fors grote gaten in douglas palen met 36mm slangenboren of lange en dikke houtdraadbouten van >20cm ofzo (verandabouw, schuren etc).

Hou dus ook even rekening met de prijs van een setje goede SDS betonboren.

• Blomminator
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

Afschrijven, huilen en kijken voor wat anders.

Ik heb die 2-28 ook......goede machine, werkt erg prettig ...maar het kan simpeler. Kijk gewoon naar een beetje fatsoenlijke hamerboor en investeer in goede 4snijders.....zo'n mooie boormachine werkt fijn, maar als je daar een setje van die kutboren van Piranha insteekt of andere brol is dat zonde.

Kijk anders even naar een shortlist die je eventueel interessant vind en post die hier even, kunnen we allicht nog even wat ervaringen delen.

Dat gezegd hebbende.....zo'n verwisselbare boorkop zoals die bij de 2-28 verkrijgbaar is, is wel erg handig als meerwaarde.
Mams gebeld, de Bosch PBH 2100 RE van pa staat alweer jaren niks te doen. Die mag ik meenemen. Dat is voor nu prima, en met verwisselbare kop. Voelt beetje gek vind ik.. pa hard voor gespaard en dan ga ik er mee aan de haal. Maarja.. Beter wel gebruiken en plezier van hebben.

Ik heb vrij recent van Alpen een set setjes gekocht. Steen, metaal, beton en hout. Dat is lekker spul. Misschien nog wat grotere diameters erbij zoeken. Die betonboortjes zijn geen 4 snijders, maar voor het gaatje hier en daar niet gek. Zal een zoeken of er ergens losse, betaalbare boortjes te vinden zijn!

• henkie196
  • Niet online
Blomminator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:10:
Mams gebeld, de Bosch PBH 2100 RE van pa staat alweer jaren niks te doen. Die mag ik meenemen. Dat is voor nu prima, en met verwisselbare kop. Voelt beetje gek vind ik.. pa hard voor gespaard en dan ga ik er mee aan de haal. Maarja.. Beter wel gebruiken en plezier van hebben.

Ik heb vrij recent van Alpen een set setjes gekocht. Steen, metaal, beton en hout. Dat is lekker spul. Misschien nog wat grotere diameters erbij zoeken. Die betonboortjes zijn geen 4 snijders, maar voor het gaatje hier en daar niet gek. Zal een zoeken of er ergens losse, betaalbare boortjes te vinden zijn!
Setjes met steen, metaal en hout hebben vaak geen SDS (beton) boortjes erin zitten. Een boorhamer heeft een SDS(+) kop, en een gewoon boortje blijft niet zitten in een SDS kop. Alpen of Heller SDS boortjes zijn niet zo duur.

• Blomminator
  • Niet online
Setjes met steen, metaal en hout hebben vaak geen SDS (beton) boortjes erin zitten. Een boorhamer heeft een SDS(+) kop, en een gewoon boortje blijft niet zitten in een SDS kop. Alpen of Heller SDS boortjes zijn niet zo duur.
Ja, wat ik nu heb is gewoon. 4 losse sets;

Ik heb niks SDS.. aangezien ik geen SDS kop heb. Maar misschien heeft pa er enkele. En anders zal ik Helaas Helaas wéér gereedschap moeten kopen. Tsja.. Soms zit het tegen!

• JukeboxBill
Blomminator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:39:
Hmm, ik wist niet dat er universele koppen bestaan! Dat is wellicht - afhankelijk van de prijs nog een optie @sjirafje . Dat moet ik uitzoeken.

Ik ken de 2-28 van wat kluswerk uit het verleden. Dat werkte zeker lekker. @henkie196 . Maarja. Die was van de baas..

Ik ga er over nadenken. Enerzijds wil ik graag een mooie collectie gereedschap en een slagmoer-iets en een boorhamer staan nog op de lijst. Ik heb ook geen andere boormachine of iets.. dus het is deze gammele.. of niks.
Anderzijds probeer ik het geld niet als water door mn vingers te laten lopen... En is de ruimte in de schuur ook eindig. De groeiende stapel Boxxen beginnen Mw. ook op te vallen.
. . .
Als je het aantal machines wil beperken dan zou je eens kunnen kijken naar een boormachine met combi kop. De boorkop is dan verwisselbaar van gewoon recht naar SDS d.m.v. een soort bajonet koppeling. Weet niet of Bosch dat heeft maar Makita i.i.g. wel.

[ Voor 38% gewijzigd door JukeboxBill op 30-10-2025 12:23 ]

• henkie196
  • Niet online
Blomminator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:04:
Ja, wat ik nu heb is gewoon. 4 losse sets;

Ik heb niks SDS.. aangezien ik geen SDS kop heb. Maar misschien heeft pa er enkele. En anders zal ik Helaas Helaas wéér gereedschap moeten kopen. Tsja.. Soms zit het tegen!
Het is wel Alpen, maar beton boren zonder SDS... Verklaard misschien ook de slechte reviews voor een gedeelte :P

Maar mag aannemen dat je pa die wel heeft liggen op SDS, anders blijven de boortjes er sowieso niet in zitten.
JukeboxBill schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:21:
Als je het aantal machines wil beperken dan zou je eens kunnen kijken naar een boormachine met combi kop. De boorkop is dan verwisselbaar van gewoon recht naar SDS d.m.v. een soort bajonet koppeling. Weet niet of Bosch dat heeft maar Makita i.i.g. wel.
De GBH 2-28 heeft dat er wel bij zitten, in ieder geval.

• Gwaihir
  • Niet online
Nogal een gimmick, vind ik dat. Ik heb dat ook, van AEG, maar het aantal keren dat ik de non-SDS kop erop gezet heb is echt zéér gering. Het kan nl. prima met SDS (evt. in zachtere steen met de hamerstand uit), óf met de schroefboormachine.

En die AEG is heel goed doseerbaar, verrassend voor zo'n bakbeest, maar toch heb ik nimmer enige behoefte gevoeld er een schroef mee los of vast te draaien. Dus 'n schroefboormachine uitsparen om het aantal machines te beperken, zie ik toch echt niet zitten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gwaihir schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Nogal een gimmick, vind ik dat. Ik heb dat ook, van AEG, maar het aantal keren dat ik de non-SDS kop erop gezet heb is echt zéér gering. Het kan nl. prima met SDS (evt. in zachtere steen met de hamerstand uit), óf met de schroefboormachine.
Net niet zou ik zeggen. Heb hier ook 'n Bosch blauw schroefboormachine op accu, met verwisselbare koppen (de traditionele die je moet aanspannen en dan nog een zeskant waar zowat elk bitje in past). Klopboormachine heeft ook een gewone spankop als accessoire, maar de SDS-kop zit er standaard op.

De meeste occasionele klussers hebben volgens mij nog altijd een stapel spul met gladde schachten ipv SDS. Weinig mensen die hun hele assortiment aan boorkoppen willen vervangen volgens mij. Dus dat komt zeker nog van pas, als je koppen kan wisselen. Al heel dankbaar gebruik van gemaakt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zie de zin van sds op een klopboor niet, alleen op een boorhamer.
Dat zijn handige machines, maar ik zou daar dan weer geen schroeven mee in willen draaien. Te lomp en ook wel wat speling door het hamermechanisme.

Sterker nog, ik ben al behoorlijk voorzien in boor- en schroefmachines, maar anders zou ik overwegen een schroefmachine zonder klopstand te kopen. Scheelt ook weer acuratesse, lompheid en gewicht.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Gwaihir
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:14:
De meeste occasionele klussers hebben volgens mij nog altijd een stapel spul met gladde schachten ipv SDS. Weinig mensen die hun hele assortiment aan boorkoppen willen vervangen volgens mij. Dus dat komt zeker nog van pas, als je koppen kan wisselen. Al heel dankbaar gebruik van gemaakt.
Gladde schachten zeker niet weggegooid. Maar waarvoor pak jij de 'lompe machine' dan met 'n gladde schacht erin? (En wanneer toch maar de schroefboormachine?)

• JukeboxBill
Gwaihir schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

En die AEG is heel goed doseerbaar, verrassend voor zo'n bakbeest, maar toch heb ik nimmer enige behoefte gevoeld er een schroef mee los of vast te draaien. Dus 'n schroefboormachine uitsparen om het aantal machines te beperken, zie ik toch echt niet zitten.
Het is ook niet bedoeld om een schroefmachine uit te sparen, maar om ook in hout en staal te kunnen boren met dezelfde boormachine.

• Gwaihir
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:03:
Het is ook niet bedoeld om een schroefmachine uit te sparen, maar om ook in hout en staal te kunnen boren met dezelfde boormachine.
Waarom wil je / ik dat dan, als ik toch die andere, handzamere machine heb? Het doorsnee boren in hout en staal vergt niet dat hoge vermogen.

Ik heb voor in 't jaar een keer die kop gebruikt, geloof ik, maar toen wilde ik dan ook 29 mm gaten in RVS hebben. Dat lijkt me geen alledaagse use case.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-10 17:59
Ik ben nu al een tijdje aan het klussen in mijn nieuwe woning en ben aanbeland bij het plaatsen van nieuwe deuren. Eigenlijk wil ik kijken of ik de deur er zelf in kan gaan hangen. Een kantfrees heb ik wel, maar ik ben er al achter dat een bovenfrees met kopieerring wel een heel stuk makkelijker is :)

Welk merk zouden jullie aanbevelen voor de eerste keer aanschaf voor een bovenfrees?

Ik heb al gekeken naar Skil, Einhell of Parkside, maar ik word nu niet heel veel wijzer welke voor mijn doel beter geschikt is.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:32
ItMeAedri schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:11:
Ik ben nu al een tijdje aan het klussen in mijn nieuwe woning en ben aanbeland bij het plaatsen van nieuwe deuren. Eigenlijk wil ik kijken of ik de deur er zelf in kan gaan hangen. Een kantfrees heb ik wel, maar ik ben er al achter dat een bovenfrees met kopieerring wel een heel stuk makkelijker is :)

Welk merk zouden jullie aanbevelen voor de eerste keer aanschaf voor een bovenfrees?

Ik heb al gekeken naar Skil, Einhell of Parkside, maar ik word nu niet heel veel wijzer welke voor mijn doel beter geschikt is.
Volgens mij is er momenteel een leuke triton in de aanbieding bij de toolstation.

Verder is het net zo persoonlijk qua voorkeuren als bij veel andere dingen.

Zelf heb ik een metabo signal omdat ik het meetklokje vd diepte uitlezing leuk vind.

De makitas staan doorgaans ook goed aangeschreven en voor niet al te zware klussen vind ik de rt702 van ze een mooie set met allerlei verschillende voetjes erbij.

De vraag is eerst hoe zwaar de klussen zijn: schacht 6&8 of zelfs 12mm maakt wel uit in het aanbod van machines?

• JukeboxBill
ItMeAedri schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:11:

Freesmallen voor scharnieren hebben een bepaalde maat kopieerring en freesdiameter nodig. De ring moet dan wel passen en ook monteerbaar zijn in de freesmachine.
Dus daar zal je op moeten letten.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-10 17:59
Evo X schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:23:
[...]

Volgens mij is er momenteel een leuke triton in de aanbieding bij de toolstation.

Verder is het net zo persoonlijk qua voorkeuren als bij veel andere dingen.

Zelf heb ik een metabo signal omdat ik het meetklokje vd diepte uitlezing leuk vind.

De makitas staan doorgaans ook goed aangeschreven en voor niet al te zware klussen vind ik de rt702 van ze een mooie set met allerlei verschillende voetjes erbij.

De vraag is eerst hoe zwaar de klussen zijn: schacht 6&8 of zelfs 12mm maakt wel uit in het aanbod van machines?
Wij hebben al frezen, 6 en 8mm.. Volgens mij zijn dit vrij gangbare maten?
JukeboxBill schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Freesmallen voor scharnieren hebben een bepaalde maat kopieerring en freesdiameter nodig. De ring moet dan wel passen en ook monteerbaar zijn in de freesmachine.
Dus daar zal je op moeten letten.
Ik zal even kijken wat de freesmal die wij al hebben nodig heeft :) ik meen mij te herinneren dat we eerder naar een 24mm kopieerring hebben gekeken.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Evo X schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:23:
[...]
...Volgens mij is er momenteel een leuke triton in de aanbieding bij de toolstation.
De vraag is eerst hoe zwaar de klussen zijn: schacht 6&8 of zelfs 12mm maakt wel uit in het aanbod van machines?...
https://www.toolstation.n...-bovenfreesmachine/p61859
Met dank aan @MJV ben ik ook een trotse nieuwe eigenaar. 6/8 mm schacht, maar 12, 1/2" en 1/4" zijn ook leverbaar. Die van mij komt in een zelfbouw freestafel.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:09
Vraag: paar geleden tijdens wat kluswerk in huis een HK40 kitpistool gekocht. Werkte prima. Daarna incidenteel uit de schuur gepakt voor kleine klusjes. Vandaag opnieuw nodig, maar de stang zit vast, volledig naar voren en weigert nog te bewegen. Handvat beweegt wel ook naar ontgrendelingspositie, maar geen effect op de stang. Stelschroef los/vast, stang met ander gereedschap geprobeerd te bewegen niks. Zitten verder niet veel opties op om te proberen. Gevalletje jammer maar helaas? Of is er een magische manier om hier weer beweging in te krijgen?

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, heb zojuist mijn nieuwe festo ts60 invalzaag en een nieuwe festo 140cm geleiderail ontvangen. Super mooie machine!

Ik heb vraag mbt de rail: Het valt mij op dat de rail (die voor zover ik kan zien gewoon brand new is) en in originele verpakking kwam, een klein tikje hol is in het midden...met een klein heel flauw knikje..

Dus de lengte richting is wel recht maar de lineaal ligt dus in het midden een heel klein beetje omhoog van je plaat (aan de zaagkant )....

Heeft er iemand ervaring met festo rails en zijn die dingen nooit exact helemaal plat als een dubbeltje als ze nieuw uit verpakking komen ? Ik verwacht dat het geen probleem is met zagen want dan drukt de machine hem wel op de plaat maar wil toch ff checken en evt terug sturen

dank voor meedenken mvg mb

• MisterB
  • Niet online
En vraag 2: welke klemmen werken het bestte om die rail vast te klemmen op je werkstuk... je hebt van die vrij prijzige festo spanklemmen maar ook zag ook wat universele alternatieven .. iemand een tip ? thx gr mb

• Evo X
MisterB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:19:
En vraag 2: welke klemmen werken het bestte om die rail vast te klemmen op je werkstuk... je hebt van die vrij prijzige festo spanklemmen maar ook zag ook wat universele alternatieven .. iemand een tip ? thx gr mb

Die van ecotools werken bij mij prima. Veel kracht heb je meestal ook niet nodig, Zeker niet met nieuwe strips onder jouw rail

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Lankman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

https://www.toolstation.n...-bovenfreesmachine/p61859
Met dank aan @MJV ben ik ook een trotse nieuwe eigenaar. 6/8 mm schacht, maar 12, 1/2" en 1/4" zijn ook leverbaar. Die van mij komt in een zelfbouw freestafel.
Fijn ding inderdaad om in een tafel te hangen, maar, naar mijn bescheiden mening, een verschrikkelijk apparaat om uit de hand te gebruiken. Door de matige kwaliteit van de bedieningsonderdelen vergt het invallen behoorlijk wat vingergymnastiek.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• MisterB
  • Niet online
hi, thx , wil jij eens langs je geleiderail kijken (dus met rail rechtop erlangs kijken).. is die perfectly vlak of ook wat bol/hol ?

• Evo X
MisterB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

hi, thx , wil jij eens langs je geleiderail kijken (dus met rail rechtop erlangs kijken).. is die perfectly vlak of ook wat bol/hol ?
Mijn rails en zaag zijn helaas verre van festool kwaliteit en afgetrapt (en helaas even in opslag) moet je dit antwoord dus schuldig blijven. Heb ze van woodstar en scheppach en droom nog ooit van een makita of festool :)

• MisterB
  • Niet online
ok thx, heb wel vaker gelezen dat die rails vaak niet helemaal top zijjn maar meestal zijn dat de 250+ rails

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

MisterB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:19:
Ik gebruik twee Bessey GTR16S6 klemmen naar tevredenheid.

Wat betreft de geleiderails: ik heb hier meerdere rails van Makita, waaronder een van 300 cm, maar geen enkele vertoont knikjes of andere afwijkingen. Als je het merkt met het heen en weer bewegen van de zaag zou ik de verkoper aanspreken.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gwaihir schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Gladde schachten zeker niet weggegooid. Maar waarvoor pak jij de 'lompe machine' dan met 'n gladde schacht erin? (En wanneer toch maar de schroefboormachine?)
Mortel aanmaken bv., maar da's wel een zeskant. En staalborstels, die hebben wel een gladde schacht.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MisterB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Festo spullen zijn nogal oud, dus wellicht ligt het daaraan ;)

Au serieux: ik heb 2 Festool rails, beide zijn keurig vlak.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Boudewijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:54:
Ik zie de zin van sds op een klopboor niet, alleen op een boorhamer.
Waarom niet? Ik vind het een hele vooruitgang. Of is in Nederland een klopboor iets anders dan in Vlaanderen?

Voor boorhamers zie ik toch vooral SDS Plus Max.

Edit: mijn klopboor heeft SDS Plus, niet de gewone SDS :). Niet dat dat veel verschil lijkt te maken met de non-Plus versie.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 30-10-2025 20:55 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Borromini schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Waarom niet? Ik vind het een hele vooruitgang. Of is in Nederland een klopboor iets anders dan in Vlaanderen?

Voor boorhamers zie ik toch vooral SDS Plus.
Lompe kop, soms ook wat speling.

Hier in NL:

- Schroefmachine (zie je weinig), kan schroeven.
- Boormachine kan schroeven en boren.
- Klopboor: Kan ook kloppen, voor in baksteen
- Boorhamer: Kan hamerend boren, voor in beton. Hier hoort SDS op te zitten wmb.
- Breekhamer: als je ook nog met een beitel aan de slag wil. Helemaal lompe dingen.

• MisterB
  • Niet online
dank voor alle info. Ik heb een retour/vervangings aangemaakt, Dit is niet goed zeker niet voor nieuw ding en gaat me irriteren .. dank voor de info .. ik ga wel vast de tangen bestellen ...

kwam er trouwens achter dat de makita langsgeleider van mijn kantenfrees (drt50) ook past op deze festo rail dus dat valt weer mee !!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MisterB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:47:
dank voor alle info. Ik heb een retour/vervangings aangemaakt, Dit is niet goed zeker niet voor nieuw ding en gaat me irriteren .. dank voor de info .. ik ga wel vast de tangen bestellen ...

kwam er trouwens achter dat de makita langsgeleider van mijn kantenfrees (drt50) ook past op deze festo rail dus dat valt weer mee !!
Noem het nou aub Festool, Festo was de oude naam van het merk. Festo maakt nog allemaal leuke pneumatische dingen maar is ondertussen wel een andere onderneming.

Ik heb qua railklemmen een setje van Bessey (EZR15-6) en ik vind het geen heel fijne klemmen, ondanks dat ik de meeste producten van Bessey echt fijn vind.

Mijn Mafell-klemmen zijn ongeveer hetzelfde ontwerp en wel fijn uitgevoerd, volgens mij omdat ze stijver zijn. Van Festool heb ik 1 FS-HZ 160 (F-klem met hefboom) en dat is een heel fijne klem, ook wel duur voor wat je krijgt.
De FSZ 120 (een F-klem met draaiende bediening) heb ik ook, die zijn ook prima maar wat meer werk (en heel veel goedkoper).

• MisterB
  • Niet online
ja het is idd festool en geen idee waarom ik het festo noemde ... ik ga toch voor die festool spanklemmen .. kosten wat meer maar lijjkt me mooi spul.. dank voor alle info gr

heb nu een 140 cm rail (die weliswaar retour gaat maar krijg andere neem ik aan) en wil nog wat kortere rail kopen van 80 of 100 maar ook 1 die iets dat langer is dan een plaat multiplex ... twijfel tussen een 140 erbij en koppelstukken of gewoon een lange rail van 270 ... ik denk eigenlijjk dat een rail uit 1 stuk gewoon stabieler en rechter is (als er geen deuken inzeitten...) .. jullie ideeen ? Prrijs maakt me niet echt uit.

reg mb

[ Voor 56% gewijzigd door MisterB op 30-10-2025 20:37 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Bosch heeft de GBH 2-26 F met SDS Plus-kop. Heb 'm zelf en ben er heel tevreden van. Als je wat rondkijkt vind je ze ook in combinatie met een SDS Plus-borensetje ineens.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:53
@MisterB Prijs is één, een bijna 3m ding opslaan is een ander. Ik heb twee Makita rails, met koppelstrips. Gekloot, relatief dan, maar wel makkelijk op te slaan en wat minder kwetsbaar. Qua recht en stabiel geen enkel probleem.
Heb je zeker de ruimte en is één lang stuk geen probleem; lekker doen. Je kunt hem altijd nog doormidden zagen.

Addicted to silent computing

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MisterB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:33:
ja het is idd festool en geen idee waarom ik het festo noemde ... ik ga toch voor die festool spanklemmen .. kosten wat meer maar lijjkt me mooi spul.. dank voor alle info gr

heb nu een 140 cm rail (die weliswaar retour gaat maar krijg andere neem ik aan) en wil nog wat kortere rail kopen van 80 of 100 maar ook 1 die iets dat langer is dan een plaat multiplex ... twijfel tussen een 140 erbij en koppelstukken of gewoon een lange rail van 270 ... ik denk eigenlijjk dat een rail uit 1 stuk gewoon stabieler en rechter is (als er geen deuken inzeitten...) .. jullie ideeen ? Prrijs maakt me niet echt uit.

reg mb
Koppelstukken is wel een beetje klungelen bij Festool, maar een 3m rail die je 2x gebruikt is ook klungelen. Gebruik je het een paar keer per jaar, dan zou ik lekker kopppelstukken nemen. Vaker? Dan de rail.
Opslaan en vervoeren is ook een drama met zo'n mega-rail. Ik heb de mijne hangen, omdat leggen veel ruimte kost. Kun je hem niet lekker kwijt? Dan niet doen.

Voor Festool heb ik een 140 en een 80cm rail. Geen koppelstukken omdat ik dat een rotsysteem vind.
Besef je aub ook dat een deur schulpen ook niet ideaal is met 2x 140, een beetje deur is 265 ofzo.

Voor Mafell heb ik 2x 160 en een 90. Daar zit een fijner koppelsysteem bij, dat ook echt stabiel is.

• MisterB
  • Niet online
Hi thx opslaan geen enkel probleem

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MisterB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:03:
Hi thx opslaan geen enkel probleem
Dan zou ik hier wel even naar kijken :

https://mastertools.nl/nl...estool-geleiderail-491501

Ik kan hem niet kwijt en vind hem eerlijk gezegd ook te duur voor mijn gebruik.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:28

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Dan zou ik hier wel even naar kijken :

https://mastertools.nl/nl...estool-geleiderail-491501

Ik kan hem niet kwijt en vind hem eerlijk gezegd ook te duur voor mijn gebruik.
Volgens mij passen Festool zagen ook gewoon op een Makita rails, welke ongeveer de helft kost van een Festool rails.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25
dragonhaertt schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Volgens mij passen Festool zagen ook gewoon op een Makita rails, welke ongeveer de helft kost van een Festool rails.
Of deze set: https://www.amazon.nl/gp/product/B0D7CV2476/?th=1, let er dan op dat je de G2 koopt.
Passen bijna alle merken op.

[ Voor 19% gewijzigd door manusjevanalles op 31-10-2025 09:27 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38

MJV

[...]

Inderdaad. Er zijn een aantal merken die hetzelfde profiel gebruiken. Ik heb voor mijn Makita ook ooit voor een prima prijs 2x70cm Triton rails gekocht. Eentje weggegeven, maar die andere gebruik ik zeer regelmatig, is best fijn om niet met een lang stuk rails te zitten voor een klein stukje zagen.

• MisterB
  • Niet online
zolang de rails maar recht en vlak is ... en die festool was dat kennelijk niet ... verder vindt ik het niet erg om origineel spul te gebruiken ondanks prijs , heel vaak (maar vast niet altijd) is dat net ff strakker ..dank voor alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Recentelijk hebben we gras gelegd en heb een prima grasmaaier, maar die doet de randen tegen de schutting natuurlijk niet goed. Kortom een grastrimmer lijkt me wel iets. Nu zit ik volledig in het Makita accu systeem, dus logischer keus om voor Makita te gaan. Nu kwam ik uitvoering: Makita DUM604ZX (Zonder accu's en lader, in doos, inclusief buxus...
tegen en dat leek me wel wat, maar kom in dit topic er maar weinig ervaringen van tegen. Dus iemand ervaringen of tips?

• DjoeC
rens-br schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:46:
Recentelijk hebben we gras gelegd en heb een prima grasmaaier, maar die doet de randen tegen de schutting natuurlijk niet goed. Kortom een grastrimmer lijkt me wel iets. Nu zit ik volledig in het Makita accu systeem, dus logischer keus om voor Makita te gaan. Nu kwam ik uitvoering: Makita DUM604ZX (Zonder accu's en lader, in doos, inclusief buxus...
tegen en dat leek me wel wat, maar kom in dit topic er maar weinig ervaringen van tegen. Dus iemand ervaringen of tips?
Tja, hier ligt zoiets van Bosch die eigenlijk niet gebruikt wordt. Gaat langzaam, paar cm breed en daardoor langer bezig, slecht voor de rub of de knieën. Praktijk: ik gebruik de grote heggenschaar of de bosmaaier. Bosmaaier is overigens slecht als je de schutting raakt. Ik zou zo'n buxusschaar aan een stok nemen. Zoiets: https://www.toolstation.n...-heggenschaar-body/p17875

• Gwaihir
  • Niet online
maar kom in dit topic er maar weinig ervaringen van tegen. Dus iemand ervaringen of tips?
Heeft 'n beetje een eigen topic: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

En ik zou er zo eentje met een draad kopen. (Bescheiden draad, geen bosmaaier.)

Edit: het zou trouwens wel kunnen dat Makita die stok goed voor elkaar heeft; de machine lijkt daar aardig in evenwicht onder te hangen. Bij Stihl, en volgens die foto ook Einhell, is dat niet het geval en daar helpen zulke mini wieltjes niet aan.

Ik heb dus beide: strimmer en knipper. Want een strimmer heeft nl. de neiging het gras soms plat te drukken i.p.v. te snijden. Maar de strimmer pak ik wel veel vaker. Ook met stok is zo'n knipper nl. nog de matige ervaring die @DjoeC beschreef.

[ Voor 43% gewijzigd door Gwaihir op 31-10-2025 19:33 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
DjoeC schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:11:
[...]

Tja, hier ligt zoiets van Bosch die eigenlijk niet gebruikt wordt. Gaat langzaam, paar cm breed en daardoor langer bezig, slecht voor de rub of de knieën. Praktijk: ik gebruik de grote heggenschaar of de bosmaaier. Bosmaaier is overigens slecht als je de schutting raakt. Ik zou zo'n buxusschaar aan een stok nemen. Zoiets: https://www.toolstation.n...-heggenschaar-body/p17875
Dat is in principe toch hetzelfde apparaat als die makita, maar dan aan een stok (die Makita ook verkoopt)
Gwaihir schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Heeft 'n beetje een eigen topic: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

En ik zou er zo eentje met een draad kopen. (Bescheiden draad, geen bosmaaier.)

Edit: het zou trouwens wel kunnen dat Makita die stok goed voor elkaar heeft; de machine lijkt daar aardig in evenwicht onder te hangen. Bij Stihl, en volgens die foto ook Einhell, is dat niet het geval en daar helpen zulke mini wieltjes niet aan.

Ik heb dus beide: strimmer en knipper. Want een strimmer heeft nl. de neiging het gras soms plat te drukken i.p.v. te snijden. Maar de strimmer pak ik wel veel vaker. Ook met stok is zo'n knipper nl. nog de matige ervaring die @DjoeC beschreef.
Qua trimmer, moet ik dan denken aan bijvoorbeeld de uitvoering: Makita DUR193Z

• MisterB
  • Niet online
Heb veel makita lxt accu spul en we hebben een husqvarna mower die idd ook de laatste 10cm niet doet maar ik heb voor een meer degelijke (accu) bosmaaier gekozen (husqvarna) want dat werkt al 9 jaar perfect, sterke draad, komt er goed uit als ie kort wordt, sterke motor en je kan er ook ander onkruid / riet etc mee doen... denk dat die makita 18v trimmers gewoon te licht zijn zeker als je wat meer meters moet doen

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 31-10-2025 22:32 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb zon makita trimmer en voor lichte klusjes is die prima; randjes, onkruidjes, etc. Het is zeker geen bosmaaier.

Wise enough to play the fool

• DjoeC
@rens-br Volgens mij hebben wij deze: https://www.praxis.nl/tui...v-met-1-5ah-accu/10083630 met het heggeschaar deel werkt t wel wat beter want iets meer breedte en zijdelings werken gaat wat soepeler.

• MisterB
  • Niet online
Lol ff op je knieen grasrandjes doen...

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb deze Makita DUM604ZX met bijbehorende stok al langere tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKLfeZlcYP2NiP3a9Bf6ygzk1iQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0wslfWkxhWYR7Zsr9yqi9Hds.jpg?f=user_large
Zie: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Ik moet zeggen dat het als grastrimmer op de stok uiterst slecht werkt, viel me echt zwaar tegen.
Uit het handje gaat het nog wel enigszins.
Maar uiteraard niet heel relaxt om op je knieën een grasrandje mee te gaan doen.

Omdat de tuin opnieuw is aangelegd met meer gras uiteindelijk dit jaar deze GLORIA Elektrische Gras-en Kantensnijder FineCut 230V grastrimmer gehaald en die is zo op het oog praktisch hetzelfde als die Makita met stok maar het verschil is dat deze wel gewoon goed werkt! :*)

Ken het merk verder niet en over duurzaamheid kan ik ook nog niets zeggen, maar de prijs was niet al te hoog en hij heeft veel positieve reviews dus maar gekocht om te proberen.
Wel de 230V versie omdat ik niet op een anders accusysteem wilde investeren voor iets wat ik niet veel gebruik, qua kosten en dat die accu’s dan een groot deel van het jaar werkeloos liggen en ik ze dan ongetwijfeld vergeet op te laden.

Het Makita buxusschaar opzetstuk is voor kleine plantjes nog wel handig, maar die heb ik niet meer, of om heel snel een klein stukje te haag te doen met niet al te dikke takjes. Maar dat doe ik ook niet zo vaak dus achteraf was die DUM604ZX een DUMme aankoop van me ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Makita heeft een anti-omval lipje. Wordt gebruikt bij 45graden hoeken.

Kijk aub even of dat blijft passen. De vraagsteller zei letterlijk dat geld niet uit maakt, koop dan lekker Festool.

Pagina: 1 ... 264 265 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).