• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

mdj84nl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Je kan toch gewoon zoiets gebruiken, heb ik ook :

https://www.bol.com/nl/nl...-1-5-pk/9200000110528700/

Niet meer verkrijgbaar, maar andere merken (HBM) heeft ook dit soort compressortjes.
Voor constante druk (gereedschap, spuiten) niet te gebruiken, maar voor schoonblazen en banden oppompen prima.
Ik heb er zelf geen ervaring mee en ben geen expert op dit gebied, dus als jij uit ervaring kan zeggen dat het werkt dan lijkt me dat inderdaad een goede optie. Maar als ik de omschrijving lees is ie er niet per se voor bedoeld.
Compressor geschikt voor
Bandenvulpistool | Banden oppompen | Ballen oppompen | Luchtmatras oppompen
Het is dus vooral om dingen op te pompen. Kan me zo voorstellen dat de slang die er bij zit als een soort drukvat functioneert, waardoor je alsnog korte stoten lucht kan produceren om iets schoon te blazen, maar de opbrengst van de compressor zelf lijkt me met 160l/min nu niet heel geschikt om iets schoon te blazen. Die makita die ik noemde doet 66 kuub per uur, dat is dus 1100l/min.

Of onderschat ik 160l/min nu en is dat daadwerkelijk genoeg om dingen mee schoon te blazen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Orion84 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:24:
[...]
Ik heb er zelf geen ervaring mee en ben geen expert op dit gebied, dus als jij uit ervaring kan zeggen dat het werkt dan lijkt me dat inderdaad een goede optie. Maar als ik de omschrijving lees is ie er niet per se voor bedoeld.

[...]

Het is dus vooral om dingen op te pompen. Kan me zo voorstellen dat de slang die er bij zit als een soort drukvat functioneert, waardoor je alsnog korte stoten lucht kan produceren om iets schoon te blazen, maar de opbrengst van de compressor zelf lijkt me met 160l/min nu niet heel geschikt om iets schoon te blazen. Die makita die ik noemde doet 66 kuub per uur, dat is dus 1100l/min.

Of onderschat ik 160l/min nu en is dat daadwerkelijk genoeg om dingen mee schoon te blazen?
Nouja, ik heb zelf dan weer niet echt ervaring in langdurig dingen schoonblazen, gebruik het om kruimels uit het dashboard en middenconsole te blazen, of de werkbank ff snel schoon.

Dus misschien heb ik niet echt een idee wat jullie met "schoonblazen"bedoelen :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
J.E. Weinor schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Nee de Hornbach gaf niet aan waarom ze niet aan de prijs van Combitools wat mee deden, verder ben ik er niet op ingegaan hij gaf mij wel aan dan zal ik het bij Combitools bestellen.
Wat de verdere reden er ook mag van zijn geen idee.

Dan kun je wel een bombarie van maken maar daar schiet je niets mee op, dat heb ik in het verleden wel geleerd en resultaat bleef nul, het worden eindeloze discussies en frustraties en rompslof achteraf om je recht te halen.

Al prijkt er een groot bordt in de winkel laagste prijsgarantie en krijg het niet jammer dan einde discussie gewoon doorlopen is mijn motto.
of gewoon ouderwetse onkunde ;)
online gaat het eigenlijk altijd goed, in de winkels gaat er wel eens iets mis in zowel je voor als nadeel.

Ik heb inmiddel 50+ keer laagsteprijs garantie geclaimd en gekregen waarbij misschien 3 keer een extra duwtje nodig was. in de winkel zoek ik wel bepaalde mensen op. als het mis gaat is dat altijd geweest bij iemand die mij normaal er niet mee helpt. naar mijn mening maken ze hun belofte altijd waar.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zoek een freesmachine en mijn oog is gevallen op de Makita RT0702CX3J. Deze is bij Toolstation 231 euro. Nu zie ik bij Hornbach ook de RT0700CX3J voor 235 euro. Het is al eerder in dit topic aan de orde geweest en het enige verschil tussen deze twee lijkt de herstartbeveiliging te zijn. Dit model lijkt ook uit het assortiment te gaan want op de website van Makita is hij al niet meer te vinden.

Nu heeft Hornbach ook de RT0700CX2J in het assortiment voor 184,95 euro. Met LPG kan er nog 18 euro af want bij HD-tools is deze 180 euro. Wat is nu wijsheid om te kopen? Klopt het dat het enige verschil tussen de CX2J en de CX3J de afstandsvoet is? Ik ben wel benieuwd hoe vaak mensen deze voet gebruiken of juist missen (als je hem niet hebt). Het verschil tussen de RT0702CX3J en de RT0700CX2J is dan 72 euro en ik vraag me af of dit het waard is. De afstandsvoet is los wel duurder, maar ik kan niet goed inschatten hoe vaak ik zoiets nodig ga hebben. Dit wordt mijn eerste freesmachine en ik ben vooral van plan hem te gebruiken bij het maken van speelgoed en meubels etc. Ik kan me voorstellen dat de afstandsvoet vooral handig is bij bestaande objecten waar je anders niet goed bij kan.

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-12-2025
Pelle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:22:
Ik heb een handschaaf nodig.
Ik verwacht niet dat het een veelgebruikt stuk gereedschap zal worden, maar ik wil ook geen rommel.

Kan ik me een buil vallen aan een Stanley Bailey nr. 4 van 6 tientjes, of kan ik dan beter iets anders kopen voor hetzelfde geld?

(ik lees her en der dat je ze vaak nog zelf moet vlakken en slijpen - op zich geen probleem, maar als dat niet hoeft bij een ander merk/type dan is dat natuurlijk mooi meegenomen)
De Stanley handschaven zijn goed daar heb je geen miskoop of buil aan, en de beitel slijpen moet je altijd, standaard is wel goed maar het kan scherper dan vanuit de fabriek.

Heb de mijne al ruim 40 jaar en aangeschaft tijdens mijn timmeropleiding de meesten hadden een Stanley schaaf en beitels en zagen van Nooitgedacht en zijn nu van Bahco wegens in het verleden overname, ook op de bouw en worden ze nog gebruikt. een stuk gereedschap wat een leven lang kan mee gaan.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verschil tussen CX2J en CX3J is inderdaad het aantal meegeleverde voeten. Die afstandsvoet kan overigens ook handig zijn om bij kantfreeswerk een groter steunvlak te hebben op je werkstuk, niet alleen voor moeilijk bereikbare hoekjes.

Heb zelf de RT0700CX3J en gebruik vooral de ronde kantenfreesvoet en de bovenfreesvoet. Maar zo veel freeswerk doe ik sowieso niet.

Wat de extra veiligheid van de heropstartbeveiliging (en softstart) van de RT0702CX3J je waard is, is lastig te zeggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-01 20:16
twain4me schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:30:
[...]

of gewoon ouderwetse onkunde ;)
online gaat het eigenlijk altijd goed, in de winkels gaat er wel eens iets mis in zowel je voor als nadeel.

Ik heb inmiddel 50+ keer laagsteprijs garantie geclaimd en gekregen waarbij misschien 3 keer een extra duwtje nodig was. in de winkel zoek ik wel bepaalde mensen op. als het mis gaat is dat altijd geweest bij iemand die mij normaal er niet mee helpt. naar mijn mening maken ze hun belofte altijd waar.
Ik heb laatst Amazon gebruikt om bij een online bestelling LPG te claimen en dat ging prima. In de winkel eigenlijk ook nooit problemen gehad. Zowel in Nieuwegein als Duiven altijd goed geholpen.

Maar je kan idd altijd een medewerker hebben die het nog niet helemaal snapt of gewoon een slechte dag heeft. Hornbach zelf is eigenlijk vrij coulant.

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:32
rainier15 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:07:
Ik ben voor DIY gebruik op zoek naar een (eerste) kruislijnlaser.

Het plan is om er een verlaagd plafond met uit te zetten, een voorzet wand mee uit te zetten en simpeler werk. Dit zal gebeuren in ruimtes met een max. grootte van 5x5 meter.

Na Youtube & door Tweakers zoeken ben ik van de simpelste aliexpress lasers naar 4D lasers van meer dan 600 Euro gegaan (prachtig spul, maar ga ik nooit op de juiste manier benutten).

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Bosch GCL 2-15, deze is voor een heel nette prijs te krijgen bij de Duitse Bouwmarkt. Ook de loodlijn functie lijkt mij handig om te hebben.

Echter zit ik toch te twijfelen om wellicht toch voor de Parkside performance te gaan (https://www.lidl.nl/p/par...islijnlaser-4v/p100339777)
Dit vanwege de betere specs.
Echter vraag ik mij af of dit niet een gevalletje goedkoop-duurkoop gaat worden.
Heeft iemand ervaringen met deze laser?
ik ben een jaar of twee geleden voor deze ali laser gegaan, wat mij betreft echt een aanrader. Ding heeft (in tegenstelling tot ongeveer al mn Parkside gereedschap) een volledige verbouwing overleefd.
Ik heb ook nog ergens een kruislijnlaser liggen maar die gebruik ik nooit meer, voornamelijk omdat deze geen horizontale lijn rondom projecteert. Voor t uitvlakken van een plafond is t erg handig om zonder de laser te verplaatsten in de hele kamer te kunnen werken.
Verder is t uitzetten van haakse hoeken van wandjes in een paar seconden gedaan met een 4D laser en is een kruislijn daar niet erg behulpzaam bij.
Resumé, de Bosch zou ik over slaan in dit geval bij gebrek aan een lijn rondom. Die Parkside laser heb ik geen ervaring mee maar er is niet zoveel wat stuk kan aan een laser bij normaal gebruik en doet 90% van t werk prima omdat deze wel rondom projecteert.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:30
(jarig!)
Orion84 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:24:
[...]

[...]

160 l/min is meer dan zat om dingen mee schoon te blazen. Ik zou echter wel een compressor met een tankje nemen, als is het 10 liter. Qua luchtopbrengst is die 160 l zelfs genoeg om mijn 1700 Nm slagmoersleutel op te laten werken, mits je een iets groter tankje hebt. (Die gebruikt zo'n 140 l/min, nu is dat netto en die 160 van de compressor zal eerder zo'n 120 netto zijn).

Ik heb zelf een 2-cilinder compressor, zo'n beetje de zwaarste die je op 230V kan kopen, die doet 360 l/min.
Die 1100 liter wat dat Makita ding doet, zal met nauwelijks druk zijn en is totaal niet vergelijkbaar met een compressor.

iRacing Profiel

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wild Chocolate schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Die 1100 liter wat dat Makita ding doet, zal met nauwelijks druk zijn en is totaal niet vergelijkbaar met een compressor.
Dat snap ik inderdaad ook, maar die druk heb je voor schoonblazen dus ook niet echt nodig. Maar goed om te horen dat je met 160l/min dus op zich ook voor schoonblazen best uit de voeten kan en daarmee zo'n compressor zonder vat dus ook een optie is :)

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:00
Ik verwacht niet dat het een veelgebruikt stuk gereedschap zal worden, maar ik wil ook geen rommel.

Kan ik me een buil vallen aan een Stanley Bailey nr. 4 van 6 tientjes, of kan ik dan beter iets anders kopen voor hetzelfde geld?

(ik lees her en der dat je ze vaak nog zelf moet vlakken en slijpen - op zich geen probleem, maar als dat niet hoeft bij een ander merk/type dan is dat natuurlijk mooi meegenomen)
Koop absoluut geen nieuwe stanley, dat is gewoon rommel. Abosoluut niet te vergelijken met de stanleys van 40 jaar oude (of nog ouder).
Zoek een gebruikte oude stanley op marktplaats, of geef wat meer uit voor een goede chinese schaaf, bijvoorbeeld van Dictum .

Zoek voor meer info anders eens op woodworking.nl.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
Ook even gesteld in het DIY topic maar: Iemand recent nog iets bij de Hornbach gekocht i.c.m. prijsgarantie? Voorheen matchte ze de prijs en kreeg je nog eens 10% korting bovenop de prijs als 'bedankje' dat je hun er op wees, nu lees ik alleen maar dat ze de prijs matchen en het verschil krijg je als tegoed uitgekeerd op een hornbach cadeaukaart/tegoedbon.

Ben namelijk in de markt voor een makita ls1219 die kost bij hun 822 en elders 799, 10% er bovenop zou dit natuurlijk een zeer goede deal maken maar als dat niet meer is, ga ik hem ook niet nu bestellen/kopen.

discogs

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

J.E. Weinor schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:02:
[...]

De Stanley handschaven zijn goed daar heb je geen miskoop of buil aan, en de beitel slijpen moet je altijd, standaard is wel goed maar het kan scherper dan vanuit de fabriek.

Heb de mijne al ruim 40 jaar en aangeschaft tijdens mijn timmeropleiding de meesten hadden een Stanley schaaf en beitels en zagen van Nooitgedacht en zijn nu van Bahco wegens in het verleden overname, ook op de bouw en worden ze nog gebruikt. een stuk gereedschap wat een leven lang kan mee gaan.
de stanley handschaven van tegenwoordig (na 1970) zijn heel erg goed, als prullenbakverzwaring.

Chinesium, onvlakke zolen, brakke afstelling. Oude schaven zijn goed en de Stanley sweethearts ook (maar dat is wel een dure serie). Nieuwe schaven van ze moet je weg bij blijven.

Qua redelijke schaven: axminster's huismerk en juuma/peaktools van baptist zijn okay geprijsd en niet slecht.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Erikzelf schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:36:
[...]

Koop absoluut geen nieuwe stanley, dat is gewoon rommel. Abosoluut niet te vergelijken met de stanleys van 40 jaar oude (of nog ouder).
Zoek een gebruikte oude stanley op marktplaats, of geef wat meer uit voor een goede chinese schaaf, bijvoorbeeld van Dictum .

dit dus ja.

offtopic:
ik heb een peaktools 4 en 7, en nu een 62, spookschaaf, kleine blokschaaf en combinatieschaaf van veritas. Ben hooked :X

Een moderne stanley #4 waarvan ik geen interesse heb om te weten waar hij is en nog een 60s stanley #4 om een keer te repareren.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2023 20:41 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lees aub mijn reactie hierboven even. Vlakken moet meestal, slijpen en wetten altijd. Al is de beitel goed scherp uit de fabriek (zie je niet vaak), na een tijdje schaven moet je slijpen. Bij sommige staalsoorten werkt de schaaf gewoon niet meer als de beitel bot wordt, en bij sommige kun je met geweld (en lelijke afwerking) door. Beide niet ideaal. Ik vind zelf de pm-v11 legering van veritas vrij makkelijk slijpen en een goede standtijd hebben. A2 is een stuk harder en lastiger slijpen.

Paar stenen, een strop, pasta en een slijphulpje hebben mij enorm geholpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2023 20:48 ]

• twain4me

twain4me

loewie1984 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:26:
Ook even gesteld in het DIY topic maar: Iemand recent nog iets bij de Hornbach gekocht i.c.m. prijsgarantie? Voorheen matchte ze de prijs en kreeg je nog eens 10% korting bovenop de prijs als 'bedankje' dat je hun er op wees, nu lees ik alleen maar dat ze de prijs matchen en het verschil krijg je als tegoed uitgekeerd op een hornbach cadeaukaart/tegoedbon.

Ben namelijk in de markt voor een makita ls1219 die kost bij hun 822 en elders 799, 10% er bovenop zou dit natuurlijk een zeer goede deal maken maar als dat niet meer is, ga ik hem ook niet nu bestellen/kopen.
Dit jaar nog niet :9
Waar lees je dat van die tegoedbon? 10% geld terug staat nog gewoon op de website.

https://www.hornbach.nl/services/laagste-prijsgarantie/

• loewie1984
  • Laatst online: 23:35
twain4me schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Dit jaar nog niet :9
Waar lees je dat van die tegoedbon? 10% geld terug staat nog gewoon op de website.

https://www.hornbach.nl/services/laagste-prijsgarantie/
Ik moet er in alle snelheid overheen gelezen hebben, nouja dan is het zo klaar als een klontje.
LS1219 here I come!

discogs

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand hier ervaring met de Makita DTD157? Ik twijfel tussen de DTD154 en de DTD157. De DTD154 lijkt wat compacter en sterker, maar mist de "auto" stand die de DTD157 wel heeft, gemak dient de mens? Hij is ter aanvulling op mijn 484 om niet de hele tijd bitjes te hoeven wisselen :) Het prijsverschil tussen beide machines lijkt erg minimaal, wel is de 157 ietsje minder compact.

• MJV
  • Laatst online: 22:38

MJV

Okasha schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:13:
Iemand hier ervaring met de Makita DTD157? Ik twijfel tussen de DTD154 en de DTD157. De DTD154 lijkt wat compacter en sterker, maar mist de "auto" stand die de DTD157 wel heeft, gemak dient de mens? Hij is ter aanvulling op mijn 484 om niet de hele tijd bitjes te hoeven wisselen :) Het prijsverschil tussen beide machines lijkt erg minimaal, wel is de 157 ietsje minder compact.
Ik heb de DTD155, en gebruik de auto-stand veel. Makita heeft daar wel over nagedacht, langzaam opstarten en de schroef laten pakken, en dan snelheid verhogen. Qua kracht nog nooit tegen de limieten van de 155 aangelopen (weet niet hoe die zich verhoudt t.o.v. bijv. 157).

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:32

Pelle

🚴‍♂️

Erikzelf schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:36:
[...]

Hmm, dan wordt het al wel weer 2x zo duur. En zo ontzettend vaak ga ik het ding dus ook niet gebruiken.
1 of 2 tientjes extra betalen voor een veel betere kwaliteit vind ik altijd wel de moeite waard, maar een schaaf van de genoemde merken (Peaktools/Luban/Dictum/Axminster) voor pakweg 80 euro lijk ik niet te kunnen vinden.

Misschien dat ik maar een elcheapo HBM schaaf haal en kijk hoever ik daarmee kom.
Mocht dat vies tegenvallen dan betaal ik m'n leergeld en haal ik alsnog een wat duurdere versie voor de volgende keer dat ik het nodig heb.

• Ken Wood
Orion84 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:02:
Verschil tussen CX2J en CX3J is inderdaad het aantal meegeleverde voeten. Die afstandsvoet kan overigens ook handig zijn om bij kantfreeswerk een groter steunvlak te hebben op je werkstuk, niet alleen voor moeilijk bereikbare hoekjes.

Heb zelf de RT0700CX3J en gebruik vooral de ronde kantenfreesvoet en de bovenfreesvoet. Maar zo veel freeswerk doe ik sowieso niet.

Wat de extra veiligheid van de heropstartbeveiliging (en softstart) van de RT0702CX3J je waard is, is lastig te zeggen.
De RT0700 heeft toch ook softstart? Klopt het dat je bij de afstandsvoet de freesdiepte niet kunt instellen?

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pelle schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:57:
Hmm, dan wordt het al wel weer 2x zo duur. En zo ontzettend vaak ga ik het ding dus ook niet gebruiken.
1 of 2 tientjes extra betalen voor een veel betere kwaliteit vind ik altijd wel de moeite waard, maar een schaaf van de genoemde merken (Peaktools/Luban/Dictum/Axminster) voor pakweg 80 euro lijk ik niet te kunnen vinden.

Misschien dat ik maar een elcheapo HBM schaaf haal en kijk hoever ik daarmee kom.
Mocht dat vies tegenvallen dan betaal ik m'n leergeld en haal ik alsnog een wat duurdere versie voor de volgende keer dat ik het nodig heb.
Ik zie wel een Basic Peaktool #4 voor zo'n 80 euro. Niet op voorraad, en geen idee hoe de basic lijn van peaktools is, maar er lijkt in ieder geval wel iets te vinden in die prijsklasse.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:32

Pelle

🚴‍♂️

Ja, die zag ik ook, maar levertijd enkele maanden dus daar heb ik nu niks aan :P

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ken Wood schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:58:
[...]

De RT0700 heeft toch ook softstart?
Oh, nu ik de specs nog eens nalees blijkbaar wel ja. Geen idee wat ze daar dan precies mee bedoelen, of dat ze dat pas later hebben toegevoegd (zonder het productnummer te wijzigen). Volgens mij gaat die van mij gewoon meteen full speed. (in elk geval niet zoals bij mijn decoupeerzaag die pas op snelheid komt als ie weerstand voelt).
Klopt het dat je bij de afstandsvoet de freesdiepte niet kunt instellen?
Klopt, voor het gebruik om in moeilijke hoekjes te komen:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/195562-2_C1L0.jpg

Maar als je die grotere plaat onder de normale kantenfrees voet schroeft om een groter steunvlak te hebben (en extra handgreep), dan natuurlijk wel:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/RT0700CX3J_C1L0_s03.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 03-01-2023 10:33 ]

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:40
rainier15 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:07:
Ik ben voor DIY gebruik op zoek naar een (eerste) kruislijnlaser.

Het plan is om er een verlaagd plafond met uit te zetten, een voorzet wand mee uit te zetten en simpeler werk. Dit zal gebeuren in ruimtes met een max. grootte van 5x5 meter.

Na Youtube & door Tweakers zoeken ben ik van de simpelste aliexpress lasers naar 4D lasers van meer dan 600 Euro gegaan (prachtig spul, maar ga ik nooit op de juiste manier benutten).

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Bosch GCL 2-15, deze is voor een heel nette prijs te krijgen bij de Duitse Bouwmarkt. Ook de loodlijn functie lijkt mij handig om te hebben.

Echter zit ik toch te twijfelen om wellicht toch voor de Parkside performance te gaan (https://www.lidl.nl/p/par...islijnlaser-4v/p100339777)
Dit vanwege de betere specs.
Echter vraag ik mij af of dit niet een gevalletje goedkoop-duurkoop gaat worden.
Heeft iemand ervaringen met deze laser?
Heb in mei deze gekocht https://www.bol.com/nl/nl...er/9300000016294833/?s2a=

Werkt al een tierelier, groene laser geeft zoveel licht dat je ook prima overdag buiten in de zomer ermee kan werken, leuk koffertje erbij met wat accessoires die goed van pas komen. Zelf gebruik ik hem voornamelijk icm een camerastatief om wat hoogte te krijgen.

Schijnt wel dat je hem niet moet laten vallen...

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:30:
Oh, nu ik de specs nog eens nalees blijkbaar wel ja. Geen idee wat ze daar dan precies mee bedoelen, of dat ze dat pas later hebben toegevoegd (zonder het productnummer te wijzigen). Volgens mij gaat die van mij gewoon meteen full speed. (in elk geval niet zoals bij mijn decoupeerzaag die pas op snelheid komt als ie weerstand voelt).
Geen idee hoe Makita een softstart doet, maar m'n bovenfrees heeft ook een softstart, en die gaat wel gewoon naar het ingestelde toerental, maar niet in een klap. Meer geleidelijk, zodat de frees niet bokt in je handen bij het opstarten, of de stoppen eruit slaat. Het lijkt veel op de softstart van een slijptol, naar mijn idee.

Dat wat je omschrijft van je decoupeerzaag is niet wat ik me voorstel bij een softstart, maar wellicht noemt Makita het wel zo.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat zou kunnen inderdaad.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 11:48
ik heb een GSS 160 MULTI uitvoering: Bosch GSS 160 Multi

Normaal kan je daar een stofzuiger op aansluiten. Ik wil er niet mijn centraal sofzuigersyteem aanhangen aangezien al dat fijn stof niet gezond kan zijn!

dus ik dacht aan zo iets Bosch GAS 12-25 PL:
uitvoering: Bosch GAS 12-25 PL

Mijn vraag past dit? zijn er betere alternatieven +- 200 euro?
Is dat een beetje werkbaar flexibel met zo een slang?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
@blinded
Check even of die machine gebruik maakt van fleece zakken. Dat werkt met schuren wel goed.

Als er papieren zakken in gaan, moet je ff verder kijken. Papier zit echt meteen dicht, met schuurstof.

• sweetdude
  • Laatst online: 16:45
blinded schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:54:
ik heb een GSS 160 MULTI uitvoering: Bosch GSS 160 Multi

Normaal kan je daar een stofzuiger op aansluiten. Ik wil er niet mijn centraal sofzuigersyteem aanhangen aangezien al dat fijn stof niet gezond kan zijn!

dus ik dacht aan zo iets Bosch GAS 12-25 PL:
uitvoering: Bosch GAS 12-25 PL

Mijn vraag past dit? zijn er betere alternatieven +- 200 euro?
Is dat een beetje werkbaar flexibel met zo een slang?
Ik gebruik zelf de accu variant, deze is maar een paar tientjes duurder. Maar in het gebruik flexibeler.

Als stofzuiger gebruik ik er wel eens een Kärcher bouwzuiger op (WD serie). Deze gebruik ik ook voor ander gereedschap. Ik heb zelf voor de duurdere WD6 gegaan. Omdat hier ook een stopcontact op zit. De aan/uit knop heeft een optie om hem bij stroomvraag (apparaat inschakeling) de stofzuiger aan te zetten. wat ideaal bij het boren is of op een cirkelzaag.
Afhankelijk van wat je wil schuren is een verlengslang aan te raden maar werkt het goed en stofvrij.

Op het schuurmachine moet ik hem niet op vol vermogen zetten anders zuigt hij zo goed dat het apparaat vast blijft hangen op de plafond >:)

[ Voor 8% gewijzigd door sweetdude op 03-01-2023 12:38 ]

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 11:48
sweetdude schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Ik gebruik zelf de accu variant, deze is maar een paar tientjes duurder. Maar in het gebruik flexibeler.

Als stofzuiger gebruik ik er wel eens een Kärcher bouwzuiger op (WD serie). Deze gebruik ik ook voor ander gereedschap. Ik heb zelf voor de duurdere WD6 gegaan. Omdat hier ook een stopcontact op zit. De aan/uit knop heeft een optie om hem bij stroomvraag (apparaat inschakeling) de stofzuiger aan te zetten. wat ideaal bij het boren is of op een cirkelzaag.
Afhankelijk van wat je wil schuren is een verlengslang aan te raden maar werkt het goed en stofvrij.

Op het schuurmachine moet ik hem niet op vol vermogen zetten anders zuigt hij zo goed dat het apparaat vast blijft hangen op de plafond >:)
Die lijkt wel in prijs range. Enige nadeel tegenover bosch is dat hij minder makkelijk op een schap zal passen in de garage...

• J.E. Weinor
blinded schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Die lijkt wel in prijs range. Enige nadeel tegenover bosch is dat hij minder makkelijk op een schap zal passen in de garage...
Deze zal wel passen op het schap/werkbank, Scheppach HD2P 3-in-1 Koffer Stofzuiger 1250 W

Op ibood komt hij regelmatig voorbij in de deal voor nog geen €60 voor de prijs altijd het proberen waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKE-spHREtzs8lehAhfOgpeJgyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jk8IhjzpaQEzKOV6e0SCQeN0.jpg?f=fotoalbum_large

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Ik zie wel een Basic Peaktool #4 voor zo'n 80 euro. Niet op voorraad, en geen idee hoe de basic lijn van peaktools is, maar er lijkt in ieder geval wel iets te vinden in die prijsklasse.
Die zijn best te doen kan ik uit eigen ervaring vertellen :)

Het huismerk van dictum is okay, en dit is volgens mij dezelfde fabriek als axminster:

https://www.dictum.com/en...thing-plane-no-aa4-703215

Geen topspul maar ik zou deze eerder kopen dam stanley of hbm

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 03-01-2023 14:02 ]

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-01 12:03
Ben op zoek naar een afkortzaag, budget rond de 400 euro. Doel is in eerste instantie plinten van 90mm in verstek of andere hoeken kunnen zagen.

Zoek er één waar je vrij breed mee kan zagen, dus met geleiderails. Nadeel is dat die vaak zo ver uitsteken, ik zoek er één waarbij dat niet zo is, want mn werkbank wordt ook niet zo diep.

Kwam op deze uit: DeWalt dws774. Zijn er ervaringen met het zagen van hoge plinten met deze zaag? Is hij een beetje precies? Of is deze zaag meer geschikt voor het wat minder precieze werk?

[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 03-01-2023 16:43 ]

• Ken Wood
Orion84 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:30:
[...]

[...]

Klopt, voor het gebruik om in moeilijke hoekjes te komen:
[Afbeelding]

Maar als je die grotere plaat onder de normale kantenfrees voet schroeft om een groter steunvlak te hebben (en extra handgreep), dan natuurlijk wel:
[Afbeelding]
Dank voor de toelichting met plaatjes :9
Van de het nut van de afstandsvoet ben ik nog steeds niet heel erg overtuigd, maar die grotere plaat onder de normale frees lijkt me inderdaad wel handig voor meer stabiliteit. Die is echter ook los te koop voor een paar euro. Ik ben nog steeds in dubio. Aan de ene kant toch een vrij groot prijsverschil tussen de 2J en de 3J, aan de andere kant knaagt de FOMAT (fear of missing a tool). Keuzes, keuzes... 8)7

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-01 11:30

Tjark

DON'T PANIC

@praliwi De dws774 heeft een 216mm blad en zaagt (Dus) maar tot 70mm: plint van 90mm ga je dus niet halen, maar dat had je 1blz terug ook kunnen lezen . Dan moet je kijken naar een 254mm blad of meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Tjark op 03-01-2023 17:26 ]

*insert signature here

• praliwi
Tjark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:25:
@praliwi De dws774 heeft een 216mm blad en zaagt (Dus) maar tot 70mm: plint van 90mm ga je dus niet halen, maar dat had je 1blz terug ook kunnen lezen . Dan moet je kijken naar een 254mm blad of meer.
Maar je zaagt een plint toch meestal plat i.p.v. recht op staand? Zuiverder? Of het ik dat mis? Dan past het wel.

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-01 14:12

valluik

Probeert ook maar wat

Mijn eigen ervaring is dat je plinten het best rechtop staand in verstek kunt zagen.
Zaag je het rechtop, dan duw je het zaagblad veel efficienter door het materiaal: recht naar beneden.
Als de plint plat ligt en je de zaag kantelt ga je schuin naar beneden zagen. Dan heeft je schuine neerwaartse druk op de zaag (voor mijn gevoel) meer het effect dat je het zaagblad niet alleen in de zaagrichting, maar ook 'schuin' door het materiaal duwt.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Iemand tips voor een takkenversnipperaar? Ik heb hier zo'n 60 meter heg (struweelhaag), en daarin ook nog wat knotwilgen, dus zit geregeld met takken die niet zomaar in de groene container passen.
Nu zoek ik een niet te dure versnipperaar of hakselaar (elektrisch) die dit jaarlijkse klusje aan kan.
Bij de Hornbach hebben ze een heel assortiment, maar is zo'n machientje van 200 à 250 wat?
https://www.hornbach.nl/c...achines/hakselaars/S9027/

Iemand ervaringen die hij of zij wil delen?

Zou dit wat zijn? https://www.hornbach.nl/p...0-zonder-stopper/5960644/

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2023 18:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• henkie196
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:35:
Iemand tips voor een takkenversnipperaar? Ik heb hier zo'n 60 meter heg (struweelhaag), en daarin ook nog wat knotwilgen, dus zit geregeld met takken die niet zomaar in de groene container passen.
Nu zoek ik een niet te dure versnipperaar of hakselaar (elektrisch) die dit jaarlijkse klusje aan kan.
Bij de Hornbach hebben ze een heel assortiment, maar is zo'n machientje van 200 à 250 wat?

Zelf geen ervaring mee, maar snipperaars kwamen laatst ook al eens voor in Het grote tuinen, balkons en plantentopic.
valluik schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:27:
Mijn eigen ervaring is dat je plinten het best rechtop staand in verstek kunt zagen.
Zaag je het rechtop, dan duw je het zaagblad veel efficienter door het materiaal: recht naar beneden.
Als de plint plat ligt en je de zaag kantelt ga je schuin naar beneden zagen. Dan heeft je schuine neerwaartse druk op de zaag (voor mijn gevoel) meer het effect dat je het zaagblad niet alleen in de zaagrichting, maar ook 'schuin' door het materiaal duwt.
Als je een afkortzaag met trekfunctie hebt zou de richting niet zoveel uit moeten maken, naar mijn idee. Denk dat het vooral makkelijker werkt, en wellicht ook zuiverder. Kan me voorstellen dat staand wel makkelijker is met een nette zaagsnede maken, want je moet er toch voor zorgen dat de tanden aangrijpen in het zichtdeel, dat geeft normaalgesproken de netste snede.

• praliwi
henkie196 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:48:
[...]

[...]

Als je een afkortzaag met trekfunctie hebt zou de richting niet zoveel uit moeten maken, naar mijn idee. Denk dat het vooral makkelijker werkt, en wellicht ook zuiverder. Kan me voorstellen dat staand wel makkelijker is met een nette zaagsnede maken, want je moet er toch voor zorgen dat de tanden aangrijpen in het zichtdeel, dat geeft normaalgesproken de netste snede.
Met trekfunctie, groter blad en met slimme geleiding zodat die niet 50cm uitsteekt aan de achterkant is wel een hele grote stap in prijs, 700+ voor de LS1019 bijv. Ofwel, wat ik wil is niet mogelijk voor mijn budget dan denk ik.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
praliwi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:43:
Ben op zoek naar een afkortzaag, budget rond de 400 euro. Doel is in eerste instantie plinten van 90mm in verstek of andere hoeken kunnen zagen.

Zoek er één waar je vrij breed mee kan zagen, dus met geleiderails. Nadeel is dat die vaak zo ver uitsteken, ik zoek er één waarbij dat niet zo is, want mn werkbank wordt ook niet zo diep.

Kwam op deze uit: DeWalt dws774. Zijn er ervaringen met het zagen van hoge plinten met deze zaag? Is hij een beetje precies? Of is deze zaag meer geschikt voor het wat minder precieze werk?
Ik heb (vooral ook voor hoge plinten) een Metabo KGS 254 M gekocht. Die kan plinten tot ongeveer 13 cm rechtop zagen. Wel wat groter zwaarder en daardoor onhandiger om te verplaatsen dan een 216mm zaag zoals die Dewalt.

Anderzijds (flink) onder je budget. Ik heb nog niet superveel met de Metabo gedaan maar eerste indrukken zijn gewoon goed. Andere tweakers en reviews zijn er ook wel over te spreken.

@valluik ik heb dezelfde ervaring als jij: plinten rechtop zagen is makkelijker en nauwkeuriger, beter resultaat.

• praliwi
sloth schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Ik heb (vooral ook voor hoge plinten) een Metabo KGS 254 M gekocht. Die kan plinten tot ongeveer 13 cm rechtop zagen. Wel wat groter zwaarder en daardoor onhandiger om te verplaatsen dan een 216mm zaag zoals die Dewalt.

Anderzijds (flink) onder je budget. Ik heb nog niet superveel met de Metabo gedaan maar eerste indrukken zijn gewoon goed. Andere tweakers en reviews zijn er ook wel over te spreken.

@valluik ik heb dezelfde ervaring als jij: plinten rechtop zagen is makkelijker en nauwkeuriger, beter resultaat.
Ik zou graag zoiets kopen maar ik zou hem graag op een werkbank zetten (die tegen een muur staat), en een type als dat past eigenlijk niet omdat hij aan de achterkant zo ver uitsteekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iTLCl2Zk7Q24emzBJKJDwRFuy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e37BIAc0Y4f4auEdeNZmhjmc.jpg?f=fotoalbum_large

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:47
praliwi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Ik zou graag zoiets kopen maar ik zou hem graag op een werkbank zetten (die tegen een muur staat), en een type als dat past eigenlijk niet omdat hij aan de achterkant zo ver uitsteekt.

[Afbeelding]
Had ik ook last van. Heb hem toen op een lade gezet die ik kan vergrendelen.

• twain4me

twain4me

praliwi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:07:
[...]

[Afbeelding]
beetje tweaker maakt een gat in de muur. :P

la is een optie net als een te verijden blok en anders toch voor een type kiezen dat niet dergelijke glijstangen heeft.

• praliwi
twain4me schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:03:
[...]

beetje tweaker maakt een gat in de muur. :P

la is een optie net als een te verijden blok en anders toch voor een type kiezen dat niet dergelijke glijstangen heeft.
Denk dat ik inderdaad wel iets kan verzinnen. Om nou 2x zoveel uit te geven puur voor dergelijke glijstangen dat gaat me iets te ver.
Jammer dat ze er niet zijn voor een vriendelijkere prijs.

De Metabo KGS 254 M lijkt me een goede optie. Bedankt voor het meedenken allen!

• Okasha
  • Niet online
Iemand hier ervaring met de Makita DTM52 multitool? Ik wilde vanmiddag van tool wisselen, klikte de grendel om, maar de pin komt niet los en de grendel wil niet terug. Ik kan vervolgens het apparaat ook gewoon inschakelen (ratelt dan wat, maar de pin komt niet los). Ook met een tang komt de pin er niet uit. Heb ook geprobeerd de pin aan te drukken, dat wil ook niet werken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh-qsmFH6sIoS2_XovaA5xNGXXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMvb0a8hhqI6LMcBAQRYMcE8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Okasha op 03-01-2023 20:36 ]

• J.E. Weinor
Ibood heeft een leuke dag aanbieding Makita 18 V Cirkelzaag |165 mm |DHS660ZJ in Mbox.

https://www.ibood.com/offers/nl/s-nl/h
Even 3 pagina's doorbladeren.

[ Voor 10% gewijzigd door J.E. Weinor op 03-01-2023 20:45 ]

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
@Okasha

Moet je die grendel niet wat verder doordrukken? tegen een veerdruk in ofzo?

[ Voor 15% gewijzigd door MaxDamage op 03-01-2023 22:37 ]

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 00:30
(jarig!)
Andrehj schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:35:

Hoi, ik heb er één "vandenAldi", die hetzelfde model/werkingsprincipe heeft wat jij linkt. Die doet het op zich prima, zolang het niet teveel vertakt (pun intended) is. De opening is vrij klein, dus als er nog een stugge zijtak aanzit, dan wil het nog weleens klem komen te zitten. Daar moet je dus rekening mee houden voor wat je invoert. Maar als je eenmaal doorhebt wat het ding wel en niet trekt, dan gaat het best vlot. En er kan een hoop snoei-afval in een groencontainer, als het versnipperd is. (Of je kan het natuurlijk heel mooi composteren ofzo, daar heb ik allemaal geen verstand van).

Het loont ook de moete om even de rotors goed af te stellen, wanneer hij onbelast draait, moet je die nèt horen aangrijpen in elkaar, dan werkt hij het beste. Draai je ze te strak, dan worden ze héél snel héél bot. Staan ze te ruim, dan snippert hij niet goed.

iRacing Profiel

• Okasha
  • Niet online
MaxDamage schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:21:
@Okasha

Moet je die grendel niet wat verder doordrukken? tegen een veerdruk in ofzo?

[...]
Die druk is er niet meer, kan hem zo ver doordrukken als ik wil, maar er gebeurd niets. Machine is zo oud nog niet :) Is de makkelijkste manier nu om naar een service dealer te rijden? Hij is online aangeschaft in Juni 2021, maar zie dat ik deze niet heb geregisteerd.

• Ken Wood
Wat is een beetje goed meetgereedschap? Iemand ervaring met de winkelhaken van ecotools? Ik heb nu een winkelhaak van Wolfcraft maar ben er niet echt tevreden over. De lak laat los en hij is ook niet 100% haaks omdat er speling zit tussen beide delen.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-01 08:08
Ken Wood schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:50:
Wat is een beetje goed meetgereedschap? Iemand ervaring met de winkelhaken van ecotools? Ik heb nu een winkelhaak van Wolfcraft maar ben er niet echt tevreden over. De lak laat los en hij is ook niet 100% haaks omdat er speling zit tussen beide delen.
Volg!

Ben ook al langer op zoek naar winkelhaken/blokhaken/combi squares etc voor een redelijke prijs.
Heb 1 kleine Starett maar is me te prijzig om de grotere broers te kopen

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

BeaM-R

Powerrrrr

@Ken Wood & @Breezz zie de openingspost.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:20
Meetgereedschap is lastig, want het hangt af van je gebruik en je kan geluk hebben bij goedkope tools. Bij houtbewerking komt het niet zo nauw en is 0.5 mm afwijking op een meter redelijk goed te overzien. Bij metaalbewerking is dit heel anders.

Ik vind Shinwa meetgereedschap goede bang-for-buck hebben, en heb ik nooit problemen mee gehad: https://www.fine-tools.com/precision-square.html Dit zijn echter haken die ik niet gebruik tijdens het houtbewerken zelf, maar om m'n andere haken op te eiken en m'n gereedschap mee af te stellen (of als ik 100% moet weten of iets haaks is).

Ik heb ook twee Bahco combinatiehaken maar deze zijn echt helemaal ruk. Omdat het blok van aluminium is, slijt deze erg snel. Je kan hem aanpassen door de heuveltjes bij te vijlen, maar op een gegeven moment staat hij dan weer scheef, erg onbetrouwbaar dus. Eigenlijk moet ik ze vervangen door die van Starrett, die zullen wel m'n leven mee gaan.

Let er overigens op dat elk type blokhaak z'n doel heeft en ook z'n eigen precisie.

Bij meetgereedschap is het overigens meestal: You get what you pay for.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:44

dragonhaertt

@_'.'

TheJVH schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Meetgereedschap is lastig, want het hangt af van je gebruik en je kan geluk hebben bij goedkope tools. Bij houtbewerking komt het niet zo nauw en is 0.5 mm afwijking op een meter redelijk goed te overzien. Bij metaalbewerking is dit heel anders.

Ik vind Shinwa meetgereedschap goede bang-for-buck hebben, en heb ik nooit problemen mee gehad: https://www.fine-tools.com/precision-square.html Dit zijn echter haken die ik niet gebruik tijdens het houtbewerken zelf, maar om m'n andere haken op te eiken en m'n gereedschap mee af te stellen (of als ik 100% moet weten of iets haaks is).

Ik heb ook twee Bahco combinatiehaken maar deze zijn echt helemaal ruk. Omdat het blok van aluminium is, slijt deze erg snel. Je kan hem aanpassen door de heuveltjes bij te vijlen, maar op een gegeven moment staat hij dan weer scheef, erg onbetrouwbaar dus. Eigenlijk moet ik ze vervangen door die van Starrett, die zullen wel m'n leven mee gaan.

Let er overigens op dat elk type blokhaak z'n doel heeft en ook z'n eigen precisie.

Bij meetgereedschap is het overigens meestal: You get what you pay for.
Shinwa is mooi spul, maar het ligt inderdaad heel erg aan wat je wil meten.
Zo zijn er veeeeel verschillende soorten meetinstrumenten en veel verschillen in kwaliteit per instrument.

Zelf gebruik ik vooral:
(digitale) schuifmaat (mitutoyo)
Combinatiehaak (starett economy grade)
Rolmaten (Hultafors class 1)
Referentie haken (din 857-0 / 00)
Verschillende soorten linealen (Shinwa op de verlanglijst)
Setup blocks
Feeler gauge

Wil je groffer spul dan kan je een goedkope speedsquare gebruiken. Wil je metaal bewerken dan heb je nauwkeuriger gereedschap nodig. Voor houtbewerking heeft Banggood heel wat leuk gereedschap voor een zacht prijsje. fine-tools.com (dieter schmid), Baptist en Dictum hebben ook mooi gereedschap voor niet al te veel geld, maar er zijn zat winkels waar je leuke dingen kan kopen (klium, banggood, gereedschapspro etc)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Ken Wood
Die Starrett schrijfhaken zijn schappelijk geprijsd op Amazon.

Zo schappelijk dat het bijna nep lijkt.

• Breezz
Ken Wood schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:28:
Die Starrett schrijfhaken zijn schappelijk geprijsd op Amazon.

Zo schappelijk dat het bijna nep lijkt.
Reviews zijn niet wel niet schitterend om Amazon... Vooral als ik kijk naar de 350mm versie

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb die schrijfhaken van Starrett en zijn prima.
Ze zijn natuurlijk niet gekalibreerd.

• J.E. Weinor
Heb een normale winkelhaak van IRWIN al jaren op zich wel goed maar gebruik vaak de alu driekoek winkelhaak veel nauwkeuriger en meer mogelijkheden om te meten om lijnen uit te zetten heb zowel een kleine en een groter variant van 30 cm en de aanslag werkt ook prettig.

En bij sommige krijg je er een gratis timmerman potlootpen met losse stiften bij er zit een puntenslijpertje in een handige potlood in gebruik.

• Framoes
Okasha schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 06:46:
[...]

Die druk is er niet meer, kan hem zo ver doordrukken als ik wil, maar er gebeurd niets. Machine is zo oud nog niet :) Is de makkelijkste manier nu om naar een service dealer te rijden? Hij is online aangeschaft in Juni 2021, maar zie dat ik deze niet heb geregisteerd.
Lijkt me idd een gevalletje garantie. Ook zonder registratie heb je volgens NL/EU wetgeving twee jaar garantie. Eerste jaar moet de verkopende partij/fabrikant het min of meer gewoon oplossen (tenzij je er overduidelijk mee hebt lopen gooien) en tweede jaar moet jij aantonen dat je er netjes mee bent omgegaan. Maar in de praktijk doen veel bedrijven niet moeilijk.

• Zinloos1
  • Laatst online: 23:08
Weet iemand of de laagste prijs garantie werkt bij Hornbach voor Praxis Plus gebruikers? Of werkt het enkel als je helemaal geen account nodig hebt?

Momenteel aan het kijken naar een Wagner spuitsysteem en die zijn daar nu voor een goede prijs te krijgen.
Wel zeer benieuwd of zo'n spuitsysteem zal bevallen, zag hier een paar ervaringen al voorbij komen, maar zijn er mensen met stevige overwegingen om zo'n HEA systeem niet te kopen? Moet nog een heel huis schilderen en daarnaast wat meubels van een kleurtje voorzien!

• twain4me

twain4me

Zinloos1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:55:
maar zijn er mensen met stevige overwegingen om zo'n HEA systeem niet te kopen? Moet nog een heel huis schilderen en daarnaast wat meubels van een kleurtje voorzien!
Als je afplakken haat ;) lak spuiten doe ik er nooit met een wagner, daar gebruik ik de compressor voor. :+

• Okasha
  • Niet online
Framoes schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Lijkt me idd een gevalletje garantie. Ook zonder registratie heb je volgens NL/EU wetgeving twee jaar garantie. Eerste jaar moet de verkopende partij/fabrikant het min of meer gewoon oplossen (tenzij je er overduidelijk mee hebt lopen gooien) en tweede jaar moet jij aantonen dat je er netjes mee bent omgegaan. Maar in de praktijk doen veel bedrijven niet moeilijk.
Heb hem rond de lunch al op de post gedaan na contact met de verkoper. Verwacht inderdaad ook geen gedoe, de wet is leidend, niet de garantieperiode die de fabrikant vaststeld. Apparaat ziet er echt nog uitstekend uit, dus ze zien wel dat er goed mee omgegaan is. De winkel zegt dat ik vrij snel na het weekend het apparaat weer thuis kan verwachten direct van Makita NL, ben benieuwd!

• Framoes
Weet iemand of de laagste prijs garantie werkt bij Hornbach voor Praxis Plus gebruikers? Of werkt het enkel als je helemaal geen account nodig hebt?

Momenteel aan het kijken naar een Wagner spuitsysteem en die zijn daar nu voor een goede prijs te krijgen.
Wel zeer benieuwd of zo'n spuitsysteem zal bevallen, zag hier een paar ervaringen al voorbij komen, maar zijn er mensen met stevige overwegingen om zo'n HEA systeem niet te kopen? Moet nog een heel huis schilderen en daarnaast wat meubels van een kleurtje voorzien!
Er zijn wel bepaalde voorwaarden betreffende gesloten verkoop of verkoop met lidmaatschap, maar ik weet niet of ze dan bijvoorbeeld Makro (groothandels) bedoelen of elk pasje waar je je voor moet registreren.

Is Praxis Plus gewoon de standaard winkelkaart of een abonnement?

• Zinloos1
Framoes schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Er zijn wel bepaalde voorwaarden betreffende gesloten verkoop of verkoop met lidmaatschap, maar ik weet niet of ze dan bijvoorbeeld Makro (groothandels) bedoelen of elk pasje waar je je voor moet registreren.

Het is eigenlijk gewoon de klantenkaart, iedereen kan hem gratis aanvragen. Maar heb je die niet, dan is de prijs een stuk hoger. Ik zal ze morgen maar eens bellen dan.
twain4me schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Als je afplakken haat ;) lak spuiten doe ik er nooit met een wagner, daar gebruik ik de compressor voor. :+
Een compressor overweeg ik ook, alleen is die meteen erg groot en duur als je er netjes mee wilt kunnen spuiten.

Op zich lijkt me het afplakken niet verschikkelijk als je uiteindelijk keurig resultaat krijgt. Zeker ook voor het spuiten van meubels lijkt me dit ideaal. Voor 400 euro lijkt me dat het een goede investering is.

[ Voor 8% gewijzigd door Zinloos1 op 04-01-2023 21:15 ]

• El-Vder
  • Laatst online: 23:27
Bij mij deden ze een keer moeilijk over de Gamma-pas, zelfde principe als Praxis natuurlijk. Ik zou het allicht proberen, misschien dat de betreffende werknemer het wel accepteert.

• Framoes
El-Vder schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Bij mij deden ze een keer moeilijk over de Gamma-pas, zelfde principe als Praxis natuurlijk. Ik zou het allicht proberen, misschien dat de betreffende werknemer het wel accepteert.
Ze hebben de uitzondering 'Prijzen die alleen gelden voor een beperkte klantenkring'. Als ze moeilijk willen doen, kunnen ze zo'n klantenpas onder die regel scharen. In principe kan iedereen zo'n pas aanvragen, maar omdat niet iedereen er één heeft, val je onder een beperkte klantenkring.

• J.E. Weinor
Framoes schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Praxis plus gewoon om via de APP vooraf registreren om langs de kassa je korting af te dwingen en te scannen het bonnetje uitknippen uit de folder doe ze niet meer aan en zonder app geen korting aan de kassa bijv. 20% naar keuze met uitzondering van afgeprijsde artikelen in de winkel, dat is de doelstelling er van net als bij de super met klantenkaarten voor korting.

Je kan de korting ook gewoon afdwingen zonder al die meuk klantenkaarten of via app aan de kassa en anders mooi laten liggen als het niet kan, maar zo denk ik er over.

Heb al jaren geen gebruik van gemaakt van kortingsbonnetje of een app laat staan klantenkaarten en kreeg de korting ook zo wel uitzonderingen zijn er ook ook, gewoon naar een andere winkel gaan.

Voor kortingen op een artikel is vaak zwart wit kijken vooral bij de bekende bouwmarkten als elektra, hout etc. dan betaal je nog te duur ondanks dat je de korting op hebt laat staan onder het mom van vaste lage prijs daar kan niets aan korting meer af maar je betaald veel te duur.

En als je prijsbewust bent en de weg weet te vinden voor je materiaal ben je veel voordeliger uit dan al die kortingsbonnen.

• J.E. Weinor

Als tip kijk regelmatig op ibood daar word regelmatig Wagner spuitsystemen in de deal aangeboden als dag actie of onder de categorie doe het zelfver en garage sale, er komt vaak een expert van de leverancier aanwezig op de ibood forum om vragen en antwoorden te vinden en andere gebruikers.

Vaak kun je nog wel een voordeliger deal vinden op ibood en er komt regelmatig mooi spul langs en niet alleen van Wagner.
Ook onder categorie Bulk van Ariel pods tot aan badschuim bijv. etc. voordeliger haast niet, pas nog Ariel pods al in 1 besteld 4 x 58 pods color in bulk voor €46.95 voordeliger kon ik het niet krijgen om dit maar als voorbeeld te geven.

Je kun best voordeliger deals scoren en het komt wel eens voor dat je iets duurder uit komt wegens de verzendkosten dat wordt prijzen vergelijken onderling.

• -Niels-
Zinloos1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:14:

Een compressor overweeg ik ook, alleen is die meteen erg groot en duur als je er netjes mee wilt kunnen spuiten.

Op zich lijkt me het afplakken niet verschikkelijk als je uiteindelijk keurig resultaat krijgt. Zeker ook voor het spuiten van meubels lijkt me dit ideaal. Voor 400 euro lijkt me dat het een goede investering is.
Die wagner spuitsystemen zijn ideaal voor t spuiten van hele huizen of ideaal voor meubels; meestal niet en en ;)
Units als een W575 FLEXiO waarbij je uit een potje spuit zijn perfect voor lakken en meubels en dingen als de 250M (waarbij je direct uit de emmer latex spuit) zijn mooi voor huizen.

Het lastige bij de 250M voor lak is dat de eerste liter in t apparaat (slangen etc) verdwijnt voordat er verf uit komt. Nu krijg je dit voor 80% wel terug bij het schoonmaken maar dat is wat laat als je maar een litertje nodig hebt.

Voor systemen met een "eigen potje" als de W575 gaat er dan weer veel te weinig latex in om lekker door te werken, een beetje huis is rustig 70L latex en zo'n 10L emmer spuit je in evenveel minuten zo leeg.

Een tweede voorwaarde is voldoende oppervlak; t schoonmaken is wat meer werk als met een kwast. Maar, met t juiste model spuit, blijft het ideaal werken.
Let dus vooral op dat je de juiste spuit kiest voor t meest voorkomende werk:)

• Zinloos1
-Niels- schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Die wagner spuitsystemen zijn ideaal voor t spuiten van hele huizen of ideaal voor meubels; meestal niet en en ;)
Units als een W575 FLEXiO waarbij je uit een potje spuit zijn perfect voor lakken en meubels en dingen als de 250M (waarbij je direct uit de emmer latex spuit) zijn mooi voor huizen.

Het lastige bij de 250M voor lak is dat de eerste liter in t apparaat (slangen etc) verdwijnt voordat er verf uit komt. Nu krijg je dit voor 80% wel terug bij het schoonmaken maar dat is wat laat als je maar een litertje nodig hebt.

Voor systemen met een "eigen potje" als de W575 gaat er dan weer veel te weinig latex in om lekker door te werken, een beetje huis is rustig 70L latex en zo'n 10L emmer spuit je in evenveel minuten zo leeg.

Een tweede voorwaarde is voldoende oppervlak; t schoonmaken is wat meer werk als met een kwast. Maar, met t juiste model spuit, blijft het ideaal werken.
Let dus vooral op dat je de juiste spuit kiest voor t meest voorkomende werk:)
Ja, daar was ik zelf dus ook een beetje bang voor. Ik moet nu een heel huis schilderen en daarna voornamelijk meubels. Ik vroeg me nog af, werkt de 250M nog als de pot leeg is en je vervolgens blijft sprayen? Want inderdaad het zal vaak maar max een liter zijn dat je nodig hebt voor een kast...

Edit:

Heb maar even gebeld, en het lijkt inderdaad dan toch niet de holy grail. Ik denk dat ik beter af ben een goedkopere te halen puur voor de kast en de rest gewoon te rollen.

Zijn daar nog aanraders in? Of kan ik dan wellicht toch beter uit wijken naar een compressor voor beide oplossingen?

[ Voor 9% gewijzigd door Zinloos1 op 05-01-2023 12:39 ]

• -Niels-
Zinloos1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Ja, daar was ik zelf dus ook een beetje bang voor. Ik moet nu een heel huis schilderen en daarna voornamelijk meubels. Ik vroeg me nog af, werkt de 250M nog als de pot leeg is en je vervolgens blijft sprayen? Want inderdaad het zal vaak maar max een liter zijn dat je nodig hebt voor een kast...
Nee, op t moment dat deze lucht(belletjes) aanzuigt is t klaar en valt de druk weg. Je kunt wel kort overgaan op water pompen en daarmee de verf een ietsjes verder "doordrukken" maar dat geeft wel t risico van je net geschilderde meubelstuk weer schoonspuiten ;)

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Hier toch maar een multitool besteld (Makita DTM52). Die kan Starlock, Starlock Plus en Starlock Max aan.
Welk type Starlock bladen kan ik het best nemen?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kijk eens bij Hogetex

Heb ik wat meetlinealen, een 90 en 45 graden meetblokje weg en een digi schuifmaat.

Goede kwaliteit en prima prijzen en service.*

*was iets niet leverbaar, kreeg belletje of ik akkoord ging met iets kosteloos een duurdere variant met andere maatvoering.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Rob Z schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:29:
Hier toch maar een multitool besteld (Makita DTM52). Die kan Starlock, Starlock Plus en Starlock Max aan.
Zag dat die vandaag bij Combitools in de dagdeal was voor 169 euro.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:20
Rob Z schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:29:
Laatst heb ik 2 setjes van fein besteld. Die waren het goedkoopste, zon 8 euro per blad.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:00
@Rob Z Ik vind de zaagjes van Fein ook erg fijn. Ook wel prima ervaring met Smart zaagjes. O.a bij Toolstation te krijgen. Bosch zaagjes lijken sneller te slijten.

Maar welke zaagjes je ook gebruikt, zet de zaag niet in de hoogste stand, dan gaan ze allemaal een stuk langer mee.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:53
Ik heb de DTm52 ook besteld, maar dan de X2 met accesoireset. Zal tzt wel eens een fotootje schieten. Vond voor wat er bij zat dat een nette deal. Is alleen in backorder.

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Dank voor alle Starlock suggesties! Het handigste type voor de Makita (gewoon, Plus, Max) ga ik nog ervaren dan.
Update: het lijkt erop dat de precieze aansluiting -bij Makita- van het soort blad afhangt.
De importeur heeft er wat leerzame filmpjes over:

[ Voor 63% gewijzigd door Rob Z op 09-01-2023 11:52 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Fraggert schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Kijk eens bij Hogetex

Heb ik wat meetlinealen, een 90 en 45 graden meetblokje weg en een digi schuifmaat.

Goede kwaliteit en prima prijzen en service.*

*was iets niet leverbaar, kreeg belletje of ik akkoord ging met iets kosteloos een duurdere variant met andere maatvoering.
Die hebben geen winkelhaak met maatvoering?

Ik zoek een nieuwe winkelhaak met aanslag en maatvoering maar lees overal klachten van niet haaks zijn. En in de winkels 2 haken tegen elkaar op een waterpas gezet om te constateren dat die ook niet haaks zijn.

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

@Rukapul Hoe nauwkeurig wil je hem hebben?
Als je het uiterst nauwkeurig wil hebben kijk dan eens naar Woodpeckers

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rukapul schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik zoek een nieuwe winkelhaak met aanslag en maatvoering maar lees overal klachten van niet haaks zijn. En in de winkels 2 haken tegen elkaar op een waterpas gezet om te constateren dat die ook niet haaks zijn.
Verrek, sorrie, ik dacht dat ze die echt wel hadden.

Als je zeker wilt zijn van haaksheid (en dat is natuurlijk afhankelijk wat je wilt bereiken) dan zit je toch in de hoek van de DIN-norm waaraan echt goed haakse winkelhaken voorzien can kunnen zijn.

Din 875, die weer te verdelen is in 2, 1, 0 en 00. De laatste, 00, is voor fijnmechanica.

Maar je, daar betaal je in de regel ook voor natuurlijk.

@BeaM-R woodpeckers is wel goed maar ook premium prijzig.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Valt op zich wel mee. Bv minder dan 0.5 mm uitslag op 40cm?

Mijn huidige (of dingetje) heeft een uitslag van meerdere mm.
Maar als ik in de winkel al simpel en afwijking kan waarnemen dan weet ik gewoon niet wat te kopen. 165 euro voor zijn woodpecker is wat veel want te precies en te weinig gebruik.

Hmmm.1 op 1000mm is ca 1/1000 graad afwijking. Misschien toch wat ambitieus :P Iets minder nauwkeurig mag evt dan wel.

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2023 15:10 ]

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

Rukapul schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:58:

Maar als ik in de winkel al simpel en afwijking kan waarnemen dan weet ik gewoon niet wat te kopen. 165 euro voor zijn woodpecker is wat veel want te precies en te weinig gebruik.

Hmmm.1 op 1000mm is ca 1/1000 graad afwijking. Misschien toch wat ambitieus :P Iets minder nauwkeurig mag evt dan wel.
Heb vd Hornbach een winkelhaak (met aanslag, wel zonder maatvoering) die prima haaks is voor redelijk bedrag: CONNEX Winkelhaak 300x180 mm staal https://www.hornbach.nl/p...-300x180-mm-staal/927822/ (€15,50, zijn er ook in ander maat, dacht ik).

Zonder aanslag: CONNEX Winkelhaak 600x330 mm zonder aanslag https://www.hornbach.nl/p...m-zonder-aanslag/4129372/

(Gebruik dit icm met een voor mij afdoendig nauwkeurige 2m rolmaat v BMI (grotere broer:https://www.gereedschappro.nl/bmi-bmimeter-3-m-duimstok-rolmaat-op-een-rolletje ))

[ Voor 8% gewijzigd door kwaakeend op 08-01-2023 15:39 ]

• twain4me

twain4me

Rukapul schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:58:

ik heb een la vol nooitgedagts. ik kocht ze voor corrona altijd voor 25 cent - 2 euro op koningsdag. doen het doorgaans nog een heel leven prima.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:52:
Verrek, sorrie, ik dacht dat ze die echt wel hadden.

Als je zeker wilt zijn van haaksheid (en dat is natuurlijk afhankelijk wat je wilt bereiken) dan zit je toch in de hoek van de DIN-norm waaraan echt goed haakse winkelhaken voorzien can kunnen zijn.

Din 875, die weer te verdelen is in 2, 1, 0 en 00. De laatste, 00, is voor fijnmechanica.

Maar je, daar betaal je in de regel ook voor natuurlijk.

@BeaM-R woodpeckers is wel goed maar ook premium prijzig.
DIN 875 is standaard zonder aanslag, en ook zonder opschrift. Is echt meer om dingen te controleren op haaksheid.

• J.E. Weinor
Rukapul schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Zoiets niet makkelijker in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi4lzn451FGIFfJrzBDsyE_WhLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6LFr9gLs9hvBBJRZ9mIAM50.jpg?f=fotoalbum_large

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ken bovenstaande 'speed square' van op YouTube waar vooral Amerikaanse bloggers er gebruik van maken.

In welke mate is dit een aanrader? Werkt het handiger dan een standaard winkelhaak?

Ik las ook wel een keer dat vooral constructiewerkers dit gebruiken als een rail of ondersteuning bij een cirkelzaak om balken af te korten. Dat zou voor mezelf geen vaak voorkomende usecase zijn.

• twain4me

twain4me

sloth schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:21:
Ik ken bovenstaande 'speed square' van op YouTube waar vooral Amerikaanse bloggers er gebruik van maken.

In welke mate is dit een aanrader? Werkt het handiger dan een standaard winkelhaak?
voor winkelhaak werk werkt het het zelfde, gaat meer om hoeken anders dan 90 graden snel (vandaar speed) af te tekenen
Ik las ook wel een keer dat vooral constructiewerkers dit gebruiken als een rail of ondersteuning bij een cirkelzaak om balken af te korten. Dat zou voor mezelf geen vaak voorkomende usecase zijn.
opzich werkt datprima , maar dat kan met een normale winkelhaak ook (mits niet flinterdun) al is de speedsquare soms makkelijker strak tegen het materiaal aan te houden. al moet ik eerlijk zeggen dat het nooit perfect is dus als je dat zoekt kan je beter een afkortzaag pakken of als je de perfectie toch niet nodig hebt gewoon uit de hand zagen (dat doe ik meestal)

• J.E. Weinor
sloth schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:21:

Ik gebruik alleen nog maar de driehoek om af te tekenen en controle de juiste graden hoek van een werkstuk de gewone winkelhaak gebruik ik nooit haast meer alleen voor een balkje voor haaks afvlakken dat wil met een driehoek niet omdat er geen binnenhoek is, voordeel de verschillende maten die er opstaan en nauwkeuriger en wat stabieler in gebruik.
Ik vind de driehoek handiger in gebruik dan de standaard winkelhaak maar dat kan persoonlijk zijn en voor je doel.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:12:
[...]

DIN 875 is standaard zonder aanslag, en ook zonder opschrift. Is echt meer om dingen te controleren op haaksheid.
Ow, thanks, weer wat geleerd :)

Is er dan ook wel een norm voor die dingen mét opschrift?

Vandaar dat ik ze met die zoekterm ook niet zo 1 2 3 vond voor @Rukapul

Dat wordt dan online bestellen en bij niet haaks terugsturen onder de WKOA.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 08-01-2023 21:34 ]

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:20:
Ow, thanks, weer wat geleerd :)

Is er dan ook wel een norm voor die dingen mét opschrift?

Vandaar dat ik ze met die zoekterm ook niet zo 1 2 3 vond voor @Rukapul

Dat wordt dan online bestellen en bij niet haaks terugsturen onder de WKOA.
Qua norm voor een schrijfhaak met opschrift, dat ben ik nog niet tegengekomen, maar dat zegt ook niet alles, er zijn zoveel normen :P

• Breezz
iscara schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:42:
Ik heb die schrijfhaken van Starrett en zijn prima.
Ze zijn natuurlijk niet gekalibreerd.
Ik had er ééntje besteld en die is ondertussen aangekomen.
Perfect haaks is hij in ieder geval niet, kan de afwijking in mijn potloodlijn zien wanneer ik afteken, omdraai en opnieuw afteken.

Dat is echter geen verwijt, voor dat geld kan je ook niet veel meer verwachten :9

• J.E. Weinor
Breezz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Ik had er ééntje besteld en die is ondertussen aangekomen.
Perfect haaks is hij in ieder geval niet, kan de afwijking in mijn potloodlijn zien wanneer ik afteken, omdraai en opnieuw afteken.

Dat is echter geen verwijt, voor dat geld kan je ook niet veel meer verwachten :9
Ja wat is geen geld? met een afwijking, voor pakweg €25 kun je niet zoveel verwachte maar als je in de prijsklasse van 60 a 70 of wat hoger zit mag je toch wel verwachten dat het perfect haaks is. anders rijp voor in de prullenbak, je koopt geen winkelhaak die niet haaks is naar mijn weten.

• Breezz
J.E. Weinor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Ja wat is geen geld? met een afwijking, voor pakweg €25 kun je niet zoveel verwachte maar als je in de prijsklasse van 60 a 70 of wat hoger zit mag je toch wel verwachten dat het perfect haaks is. anders rijp voor in de prullenbak, je koopt geen winkelhaak die niet haaks is naar mijn weten.
Klopt.
maar het gaat hier om deze exemplaren van €7.

• J.E. Weinor
Breezz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Klopt.
maar het gaat hier om deze exemplaren van €7.
Oke rijp voor de grabbelbak of de Euroshopper toch weer €7 weggegooid met een winkelhaak die niet haaks is lijkt me.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, ik ga even de zolderworkshop op zijn kop gooien.

Ik ben het zat om in mijn gereedschapskist, op zoek naar steeksleutel 15, eerst 12 schroevendraaiers, 4 zijkniptangen, een zwik Torx Tgrepen en 2 hamers in mijnklauwen te hebben voor ik uberhaupt een steeksleutel tegenkom |:(
De kist is afgeladen vol en loodzwaar en ik neem voor een klusje toch altijd een emmertje met wat benodigd spul mee. De kist blijft op zolder want ik vrees dat halverwege de trap het handvat toedeledokie zegt en ik een clusterbom aan handgereedschap door mijn TV en stereo heen zie vliegen :P

Ook de werkbank gaat op de schop, de oude W7 desktop en scherm gaat eruit, ik pak altijd mijn tablet erbij als wat wil checken op youtube oid

Al tijden op marktplaats 2 van die smallere dossierkasten aan het zoeken voor een beetje een prijs en toen ik deze voorbij zag komen meteen toegeslagen.

Was iets groter dan ik dacht………pastte krap aan in de Fabia :+

Had de kar gepakt om hem naar huis te karren en daar met kunst- en vliegwerk in de zeikende regen, met een verhuishondje, door de deur naar binnen gekregen.

De lades heb ik inmiddels los op zolder, die ga ik even poetsen en dan kunnen ze op een stapel en volgt de kast de weg omhoog.

Mooi kastje om heel wat spul even wat meer geordend op te bergen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNWKHixMhOOfNOX8c768gSZNDzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPxO3Gup9hqkUqaWttaSocy6.jpg?f=fotoalbum_large

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Oke rijp voor de grabbelbak of de Euroshopper toch weer €7 weggegooid met een winkelhaak die niet haaks is lijkt me.
Zo sta ik er eigenlijk ook wel overal in. Ik hou van waar voor geld, en niet betalen voor de merknaam. Maar ik heb een nog grotere hekel aan goedkope brol die eigenlijk alleen maar verspilling van materiaal is. Das echt zonde.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:33:
Zo, ik ga even de zolderworkshop op zijn kop gooien.

Ik ben het zat om in mijn gereedschapskist, op zoek naar steeksleutel 15, eerst 12 schroevendraaiers, 4 zijkniptangen, een zwik Torx Tgrepen en 2 hamers in mijnklauwen te hebben voor ik uberhaupt een steeksleutel tegenkom |:(
De kist is afgeladen vol en loodzwaar en ik neem voor een klusje toch altijd een emmertje met wat benodigd spul mee. De kist blijft op zolder want ik vrees dat halverwege de trap het handvat toedeledokie zegt en ik een clusterbom aan handgereedschap door mijn TV en stereo heen zie vliegen :P

Ook de werkbank gaat op de schop, de oude W7 desktop en scherm gaat eruit, ik pak altijd mijn tablet erbij als wat wil checken op youtube oid

Al tijden op marktplaats 2 van die smallere dossierkasten aan het zoeken voor een beetje een prijs en toen ik deze voorbij zag komen meteen toegeslagen.

Was iets groter dan ik dacht………pastte krap aan in de Fabia :+

Had de kar gepakt om hem naar huis te karren en daar met kunst- en vliegwerk in de zeikende regen, met een verhuishondje, door de deur naar binnen gekregen.

De lades heb ik inmiddels los op zolder, die ga ik even poetsen en dan kunnen ze op een stapel en volgt de kast de weg omhoog.

Mooi kastje om heel wat spul even wat meer geordend op te bergen :)

[Afbeelding]
Dat je daar niet al eerder wat voor gezocht hebt :P Zo'n grote bak is een goede methode om altijd als laatste te vinden wat je nodig hebt, in mijn ervaring.

Ga je iets van foam inlays maken voor de lades? Als je het gewoon los in de lade legt, zou ik wel aanraden om de sleutels bv. in een roletui te doen. Als ik de sleutels zo los bij elkaar heb liggen, is de goede maat meestal toch weer de laatste die ik vast heb. In ieder geval kan je het netjes op volgorde leggen in een roletui :)

Heb je trouwens met die emmer methode niet dat je dan alsnog drie keer op en neer loopt omdat je toch nog wat vergeten was? Gebeurd mij wel altijd als ik niet meteen de hele koffer meeneem. En zelfs dan nog loop ik regelmatig nog extra op en neer om de andere twee koffers op te halen :P
Pagina: 1 ... 132 ... 272 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).