• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
henkie196 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Heb je trouwens met die emmer methode niet dat je dan alsnog drie keer op en neer loopt omdat je toch nog wat vergeten was? Gebeurd mij wel altijd als ik niet meteen de hele koffer meeneem.
Wie zijn hoofd niet gebruikt, moet zijn benen gebruiken. ;)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Dat je daar niet al eerder wat voor gezocht hebt :P Zo'n grote bak is een goede methode om altijd als laatste te vinden wat je nodig hebt, in mijn ervaring.

Ga je iets van foam inlays maken voor de lades? Als je het gewoon los in de lade legt, zou ik wel aanraden om de sleutels bv. in een roletui te doen. Als ik de sleutels zo los bij elkaar heb liggen, is de goede maat meestal toch weer de laatste die ik vast heb. In ieder geval kan je het netjes op volgorde leggen in een roletui :)

Heb je trouwens met die emmer methode niet dat je dan alsnog drie keer op en neer loopt omdat je toch nog wat vergeten was? Gebeurd mij wel altijd als ik niet meteen de hele koffer meeneem. En zelfs dan nog loop ik regelmatig nog extra op en neer om de andere twee koffers op te halen :P
ik ga het mooi sorteren :)

Zoals het nu voor staat dan ga ik in die grote lades allemaal bakjes doen zodat ik, bijvoorbeeld, de verschillende soorten schroevendraaiers bij elkaar heb, een bakje platkoppen, een bakje kuiskoppen een bakje Torxen.......en dat gaat ook op voor steeksleutels, ringsleutels, kopkniptangen, zijkniptangen en kabelstriptangen.

Alle bloedgroepen krijgen dus een eigen bakje, dat ik dan meerdere maten steelsleutels in een bakje heb dat boeit me niet zo heel erg, als ik alleen #15 nodig hebt dan vind ik die gauw genoeg.
Eerst maar eens alles sorteren en kijken welke formaten bakjes (ik gok een tripje Ikea) ik wil gaan gebruiken.

Maar die rol-etui is een goede tip, daar ga ik wel nog even naar kijken _/-\o_ Thanks d:)b

En ja, de emmer-methode zuigt...maar stukken minder dan 40 kilo gereedschapskist sjouwen :P

Ik heb al mijn gereedschap boven op zolder, dus met alleen een emmertje ben ik er sowieso bijna nooit ;)

* Fraggert wil verhuizen en een garage <3

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• twain4me
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:02:
[...]

ik ga het mooi sorteren :)

Zoals het nu voor staat dan ga ik in die grote lades allemaal bakjes doen zodat ik, bijvoorbeeld, de verschillende soorten schroevendraaiers bij elkaar heb, een bakje plakoppen, een bakje kuiskoppen een bakje Torxen.......en dat gaat ook op voor steeksleutels, ringsleutels, kopkniptangen, zijkniptangen en kabelstriptangen.

Alles bloedgroepen krijgen een eigen bakje, dat ik dan meerdere maten steelsleutels in een bakje heb dat boeit me niet zo heel erg, als ik alleen #15 nodig hebt dan vind ik die gauw genoeg.
Eerst maar eens alles sorteren en kijken welke formaten bakjes (ikgok een tripje Ikea) ik wil gaan gebruiken.

Maar die rol-etui is een goede tip, daar ga ik wel nog even naar kijken _/-\o_ Thanks d:)b

En ja, de emmer-methode zuigt...maar stukken minder dan 40 kilo gereedschapskist sjouwen :P

Ik heb al mijn gereedschap boven op zolder, dus met alleen een emmertje ben ik er sowieso bijna nooit ;)

ik mis soms de tijd dat alles meenemen een optie was. :+ als ik dan denk aan alle tijd en ergenis die die mooie gereedschapjes besparen loop ik wel weer een keertje _O-

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:11
twain4me schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:12:
[...]

ik mis soms de tijd dat alles meenemen een optie was. :+ als ik dan denk aan alle tijd en ergenis die die mooie gereedschapjes besparen loop ik wel weer een keertje _O-
Dit schiet af en toe ook door mijn hoofd. Heel tevreden met alle mooie gereedschappen die er in de afgelopen jaren bij zijn gekomen.. maar alles meenemen kost wel heel veel meer dan 3x lopen en dan komt het punt hoe ga je het meenemen.... Vroegâh was alles makkelijker!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Zekers, ik loop liever een keer extra voor mijn OF1010 dan dat ik met een vijl aan de slag moet :P

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:32
jichem schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Dit schiet af en toe ook door mijn hoofd. Heel tevreden met alle mooie gereedschappen die er in de afgelopen jaren bij zijn gekomen.. maar alles meenemen kost wel heel veel meer dan 3x lopen en dan komt het punt hoe ga je het meenemen.... Vroegâh was alles makkelijker!
Vroeger alles makkelijker? kom je in flatgebouw met nog geen liften, om dan met emmers gereedschap 3 of meer op en neer te lopen. :?

• twain4me
J.E. Weinor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Vroeger alles makkelijker? kom je in flatgebouw met nog geen liften, om dan met emmers gereedschap 3 of meer op en neer te lopen. :?
in 1850 had je voor de meeste klusjes alleen een hamer en een paar spijkers om mee te nemen. :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:35:
[...]

in 1850 had je voor de meeste klusjes alleen een hamer en een paar spijkers om mee te nemen. :+
precies, toen ik de laatste hand legde aan de Halve Maen was ik inmiddels ook wel overtuigd van het nut (ondanks die enorme bak herrie uit die krengen) van een slagschroevendraaier :+

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 17:00
jichem schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Zo een verrijdbare gereedschapstoren is echt een uitkomst! Milwaukee packout als je lekker duur wilt maar Qbrick heeft goede tegenhangers. Bij mij zit nu alles in een toren op basis van deze:

Zijn ook lades en sorteerdozen beschikbaar. Dit scheelt mij een hoop gezeik met losse sorteer en gereedschapdozen.

Als alles al in kisten zit zou je natuurlijk ook de kisten met spanbanden aan een hondje kunnen binden.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:10

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hopelijk kan iemand mij even hier een duwtje in de goede richting geven. De slang-adapter van mijn Bosch stofzuiger is op en daarvoor zoek ik een nieuwe, om hem uiteindelijk aan te sluiten op de GSS 160 multi schuurmachine, maar ik ben door alle opties dus even helemaal de weg kwijt..

Volgens mij moet ik met deze op de slang en dan een passend verloop voor de schuurmachine dan een eind moeten komen? Ik ken deze https://www.gereedschappr...fzuig-adapter-op-de-markt maar dan moet ik effectief nog weer verlopen van 49 mm naar 35, en wat ik eigenlijk niet wil want dan krijg je zo'n enorme toeter eraan vast? Mis ik iets of zoek ik verkeerd?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slapabeardon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Zo een verrijdbare gereedschapstoren is echt een uitkomst! Milwaukee packout als je lekker duur wilt maar Qbrick heeft goede tegenhangers. Bij mij zit nu alles in een toren op basis van deze:
[Afbeelding]

Zijn ook lades en sorteerdozen beschikbaar. Dit scheelt mij een hoop gezeik met losse sorteer en gereedschapdozen.

Als alles al in kisten zit zou je natuurlijk ook de kisten met spanbanden aan een hondje kunnen binden.
dat is wel fraai, zowel Milwaukee als DeWalt hebben daar mooie kisten voor.

De systainerboys die Tanos en de meeste andere merken hebben ook nog wel zo'n karretje maar minder uitgebreid als het assortiment als bovengenoemd .

Wel vind ik zo'n karretje nog best lastig met 2 trappen ;)

Ik heb voor wat spul wel al een verrijdbaar werkbankje gemaakt een tijdje terug (bovenste foto).

Staat meteen mijn CTL in die normaliter altijd in de weg staat :P

• Slapabeardon
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:21:
[...]

dat is wel fraai, zowel Milwaukee als DeWalt hebben daar mooie kisten voor.

De systainerboys die Tanos en de meeste andere merken hebben ook nog wel zo'n karretje maar minder uitgebreid als het assortiment als bovengenoemd .

Wel vind ik zo'n karretje nog best lastig met 2 trappen ;)

Ik heb voor wat spul wel al een verrijdbaar werkbankje gemaakt een tijdje terug (bovenste foto).

[Afbeelding]

Staat meteen mijn CTL in die normaliter altijd in de weg staat :P
Ja, dat werkbankje is fantastisch! Trappen zijn inderdaad wel een dingetje, maar ze hebben wel flinke wielen die wat uitsteken aan de achterzijde waardoor dat wat makkelijker wordt.

Met die CTL heb je wel meteen je karretje :*)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slapabeardon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Ja, dat werkbankje is fantastisch! Trappen zijn inderdaad wel een dingetje, maar ze hebben wel flinke wielen die wat uitsteken aan de achterzijde waardoor dat wat makkelijker wordt.

Met die CTL heb je wel meteen je karretje :*)
ik had echt ruimtetekort, mijn zolder fungeert natuurlijk ook als catch-all voor een huishouden aan spullen en de was hangt er et cetera.

Als ik buiten frees of schuur dan zit idd de systainer op de CTL d:)b

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-01 09:04
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Hier een ervaringsdeskundige en een garage is ook altijd te klein ;)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DasNieNix schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Hier een ervaringsdeskundige en een garage is ook altijd te klein ;)
ik geloof het graag, maar ik wil vooral de mogelijkheid tot de begane grond hebben voor mijn klushok :+

Ik heb een redelijke berging, maar vochtig enkelsteens en al tot zijn strot toe vol (aanhangertje staat hoog, droog en uit het zicht).

en ik spaar hard voor mijn spulletjes en wil graag de rechtmatige eigenaar blijven, de tuinberging is ook niet echt een optie, een garage kan ik een stuk beter beveiligen.

Ooit....later als ik groot ben :+

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Heb je op youtube ook. Van die amerikanen die zeggen hoe ze het met een kleine workshop moeten doen. Dat is dan een Amerikaanse "2 car garage". Waar dan wel ntl makkelijk 2 Ford F150s in moeten kunnen passen, en groter dan de gemiddelde Nederlandse onderverdieping..

• J.E. Weinor
Slapabeardon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]

Ibood heeft enkele Qbricks in de deal staan onder kickstart Klussen.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:15
J.E. Weinor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Toevallig aandelen in ibood? :P

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lankman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:50:
Heb je op youtube ook. Van die amerikanen die zeggen hoe ze het met een kleine workshop moeten doen. Dat is dan een Amerikaanse "2 car garage". Waar dan wel ntl makkelijk 2 Ford F150s in moeten kunnen passen, en groter dan de gemiddelde Nederlandse onderverdieping..
ja, die slaan steil achterover als ze mij met -5 in de sneeuw met mijn decoupeerzaagje op het balkon hadden zien zagen _O-

• J.E. Weinor
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:47:
[...]

ik geloof het graag, maar ik wil vooral de mogelijkheid tot de begane grond hebben voor mijn klushok :+

Ik heb een redelijke berging, maar vochtig enkelsteens en al tot zijn strot toe vol (aanhangertje staat hoog, droog en uit het zicht).

en ik spaar hard voor mijn spulletjes en wil graag de rechtmatige eigenaar blijven, de tuinberging is ook niet echt een optie, een garage kan ik een stuk beter beveiligen.

Ooit....later als ik groot ben :+
Vandaar je werkbank in de keuken aan de foto te zien, wassen koken en knutselen op één plek, je had ook de keukenkastjes kunnen gebruiken maar dan zit je weer met de potten en pannen. :o

• J.E. Weinor
praliwi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Toevallig aandelen in ibood? :P
Nee geen aandelen kwam ze gisteren weer toevallig tegen. bestel er af en toe wat op ibood, soms zitten er pareltjes tussen voor een goede deal.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

J.E. Weinor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Vandaar je werkbank in de keuken aan de foto te zien, wassen koken en knutselen op één plek, je had ook de keukenkastjes kunnen gebruiken maar dan zit je weer met de potten en pannen. :o
De balkonzaag-exercitie vond plaats <Y2K ;) de "keuken" is onze wasbak op zolder :)

ik wilde daar graag de mogelijkheid tot het uitspoelen van kwasten, schrobben van schoenen en andere klussen die ik niet wil doen daar waar ik ook kook :+

• J.E. Weinor
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:59:
[...]

De balkonzaag-exercitie vond plaats <Y2K ;) de "keuken" is onze wasbak op zolder :)

ik wilde daar graag de mogelijkheid tot het uitspoelen van kwasten, schrobben van schoenen en andere klussen die ik net wil doen daar waar ik ook kook :+
Je kunt beter verhuizen :o
je berging/schuurtje in de tuin wat je eerder aangaf geen optie om wat anders neer te zetten, of je hebt geen tuin kan ook nog.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

J.E. Weinor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Je kunt beter verhuizen :o
je berging/schuurtje in de tuin wat je eerder aangaf geen optie om wat anders neer te zetten, of je hebt geen tuin kan ook nog.
OT-ig maar enigzins toekomstig workshop-georienteerd :+

We kijken ook rond voor een andere woning op termijn, mijn vrouw heeft ander werk (Apeldoorn) en ik zal vanuit Nijkerk straks naar een nieuw kantoor moeten in Ede (i.p.v. Barneveld).

We hebben al langer de wens iets meer richting het oosten op te gaan en vanuit zuid-Apeldoorn e.o. is woonwerken voo rons een hele goede optie. Daarnaast willen we wat landerlijker en vrijstaand gaan en wat groener.

Moet vast wel lukken ergens in Klarenbeek....Ugchelen, Beekbergen, Lieren ofzo :P

• jichem
J.E. Weinor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:30:
[...]

sorry, sarcasme was niet afdoende toegevoegd.

• Slapabeardon
J.E. Weinor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Top, precies degene die ik nodig heb! Dankjewel :)

• J.E. Weinor
Slapabeardon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Top, precies degene die ik nodig heb! Dankjewel :)
Kijk ook even op de lidl website op Qbrick zoeken, daar staan enkele sorteerbakken enig verschil er zitten geen rode afdichting in de deksel maar verder identiek.

Wil je meer van het Qbrick systeem kijk dan op rotopino.nl het is een Poolse website de prijzen liggen iets hoger maar wel gratis verzending vanuit uit polen naar Nederland en hebben een top service, de reviews op Tustpilot zijn positief

Qbrick zelf komt uit Polen.

https://www.qbricksystem.com/en/

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:53

BeaM-R

Powerrrrr

Aanstaande zaterdag wordt mijn nieuwe werkbank geleverd :9~
Hoekopstelling met plek voor de afkortzaag en hoge kast voor de mboxen.
Gaat een mooi plekje krijgen in de garage :)

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Mini Cooper Clubman Chili * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

BeaM-R schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:53:

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit, ik denk dat de loods herken, daar ga je geen spijt van krijgen!

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Pixeltje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Dat ziet er goed uit, ik denk dat de loods herken, daar ga je geen spijt van krijgen!
Kan kloppen, de loods is van een tweaker hier :)

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Mini Cooper Clubman Chili * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:56
@BeaM-R ha, is dat ook geen verrassing meer :+

@Pixeltje onmiskenbaar he :9

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb wat advies nodig, want ik weet niet welke bouwlamp ik moet kopen 8)7

Ik heb mij keuze al gereduceerd tot deze twee:

Makita DML812
Makita DML805

Beide werken met mijn Makita accu's, zijn verstelbaar en zenden ruim 1000 lumen uit. Ik denk dat het dan neerkomt op gebruiksgemak. Die eerste gebruikt mijn loodgieter ook, vooral om in kleine ruimtes te werken. Die tweede lijkt mij dan weer handig om bijvoorbeeld in een grote kamer te werken. Of zou dat niet uitmaken?

La Batterie des Hommes sans Peur

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:41:
Ik herken de loods niet, maar de materialen zijn wel herkenbaar :P
XWB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:31:

Makita DML812
Makita DML805

Beide werken met mijn Makita accu's, zijn verstelbaar en zenden ruim 1000 lumen uit. Ik denk dat het dan neerkomt op gebruiksgemak. Die eerste gebruikt mijn loodgieter ook, vooral om in kleine ruimtes te werken. Die tweede lijkt mij dan weer handig om bijvoorbeeld in een grote kamer te werken. Of zou dat niet uitmaken?
1000 lumen vind ik eerlijk gezegd niet zoveel. Misschien wel ok in een gerichte bundel om ergens van weinig afstand op te schijnen, maar voor een ruimte te verlichten zou ik eerder richting de 3000 lumen of meer gaan kijken. 5500 K kleurtemp is wel fijn.

• twain4me

Makita DML812
Makita DML805

de 2e heeft helemaal geen 1000 lumen. maar ik zou ze beide niet doen. gewoon omdat het niet heel veel licht is om mee te klussen.. voor een kruipruimte loodgietersklusje wel ok, maar veder zou ik voor iets krachters gaan.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:10

Makita DML812
Makita DML805

Ik heb een looplamp op accu van Makita, ideaal voor het keukenkastjes, kleine hoekjes, enz. Recent een bouwlamp op 230v erbij gekocht bij Toolstation. 2x2000 lumen, prima stevig ding en makkelijk neer te zetten.
https://www.toolstation.n...WEzQJfiRErAUaAsnSEALw_wcB

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Wauw!!! _/-\o_ d:)b

dat ziet er gelikt uit zeg :) Fantastisch, daar ga je een hele hoop lol van hebben.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Makita DML812
Makita DML805

ik overweeg/overwoog ook zo'n ding, maar dan de goedkope versie, (DML802/815) maar het bekruipt mij het gevoel dat je in bouwlampland wel iets meer waar voor je geld kunt krijgen.

Zeker met een interne eigen accu, zodat dat je niet meteen zit met weer aparte accu's.

Het is al een tijdje terug dat ik gekeken heb dus ik zo geen alternatief paraat, maar ik vond het wel even het vermelden waard omje even verder te laten kijken.

Ik begrijp echter zeker het stukje Proud of Ownership om bij je Makita-ecosysteem te bilijven, ik heb de knoop ook nog niet doorgehakt.

• twain4me
Fraggert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:22:
[...]

ik overweeg/overwoog ook zo'n ding, maar dan de goedkope versie, (DML802/815) maar het bekruipt mij het gevoel dat je in bouwlampland wel iets meer waar voor je geld kunt krijgen.

Zeker met een interne eigen accu, zodat dat je niet meteen zit met weer aparte accu's.

Het is al een tijdje terug dat ik gekeken heb dus ik zo geen alternatief paraat, maar ik vond het wel even het vermelden waard omje even verder te laten kijken.

Ik begrijp echter zeker het stukje Proud of Ownership om bij je Makita-ecosysteem te bilijven, ik heb de knoop ook nog niet doorgehakt.
Ik gebruik 1 van de gratis 801's die ik heb min of meer als zaklamp/looplamp/noodlamp. veder gewoon dimbare 230v versies van de aldi :+ totaal was 100 euro voor 0 - 20000 lumen. heb je als klusser volgens mij veel meer aan. en als je stopt met klussen kan je altijd nog vliegtuigen gaan binnenhalen :+ misschien gaan ze ooit een fatsoenlijke lamp maken voor een fastoenlijke prijs.. tot die tijd zou ik zeker geen makita bril opzetten..

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 11-01-2023 08:40]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Ik gebruik 1 van de gratis 801's die ik heb min of meer als zaklamp/looplamp/noodlamp. veder gewoon dimbare 230v versies van de aldi :+ totaal was 100 euro voor 0 - 20000 lumen. heb je als klusser volgens mij veel meer aan. en als je stopt met klussen kan je altijd nog vliegtuigen gaan binnenhalen :+ misschien gaan ze ooit een fatsoenlijke lamp maken voor een fastoenlijke prijs.. tot die tijd zou ik zeker geen makita bril opzetten..
@XWB

dimbaar is een goede tip _/-\o_ d:)b zo'n ding heeft altijd teveel of te weinig licht :)

• jichem

Makita DML812
Makita DML805

Ik roep het nog maar eens een keer, ik zou ook zeker de fenon toolwizzard even bekijken. Werkt ook met makita accu's en geeft gewoon een prettige bak licht!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Ik roep het nog maar eens een keer, ik zou ook zeker de fenon toolwizzard even bekijken. Werkt ook met makita accu's en geeft gewoon een prettige bak licht!
@XWB

https://www.jskhandelsond...achi-en-panasonic-120931/

en bij nog een zwikje handelaren te vinden via Google

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nice, dank iedereen voor het advies :)

La Batterie des Hommes sans Peur

• J.E. Weinor
[...]

Ja inderdaad meer licht en dimbaar met gebruik van een makita accu 14,4 volt en 18 volt.
en dat voor €99 nu in de aanbieding.

https://www.vekto.nl/feno...ig_Mcg9-fnhBoCVvsQAvD_BwE

Hier een filmpje waar het uitgelegd wordt.

YouTube: Fenon toolwizard tw-40s Universele bouwlamp met accu adapte

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 17:01

Makita DML812
Makita DML805

Lijken me 2 lastig te vergelijken dingen. Klein en draagbaar, maar alleen op accu (en die is sneller leeg dan je denkt) of groter en ook op 230V.
Maar de 805 geeft vrij weinig licht. 1000 lumen is ongeveer een forse zaklamp.
Toch een tip: met een DEADML811 heb je 3 x zoveel licht voor (met gratis accu actie) wellicht 10 of 20 euro meer...

Voordeel tov iets als een Fenon:
Vorige week was ik een dagje wat elektra werkzaamheden aan het doen, toen viel het me wel op hoe makkelijk het is dat de lamp gewoon op 230V werkt, en als je dan even de groep uitschakelt, hij meteen overgaat op de accu (en weer terug). En de makita is behoorlijk degelijk gebouwd.

[Voor 12% gewijzigd door dj1981 op 11-01-2023 14:59]

• Fuel_80
Fraggert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:51:
[...]

@XWB

dimbaar is een goede tip _/-\o_ d:)b zo'n ding heeft altijd teveel of te weinig licht :)
https://www.toolmax.nl/11...XH8vGopEzA3xoCfwsQAvD_BwE

Dit is misschien ook nog een goede optie..... Accu, merklamp, dimbaar en ook nog 230V werken.

Ze hebben trouwens ook Bosch only lampen van dit type voor de mensen met een bosch accu set.

[Voor 14% gewijzigd door Fuel_80 op 11-01-2023 15:16. Reden: Aangevuld]

• jichem
dj1981 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Lijken me 2 lastig te vergelijken dingen. Klein en draagbaar, maar alleen op accu (en die is sneller leeg dan je denkt) of groter en ook op 230V.
Maar de 805 geeft vrij weinig licht. 1000 lumen is ongeveer een forse zaklamp.
Toch een tip: met een DEADML811 heb je 3 x zoveel licht voor (met gratis accu actie) wellicht 10 of 20 euro meer...

Voordeel tov iets als een Fenon:
Vorige week was ik een dagje wat elektra werkzaamheden aan het doen, toen viel het me wel op hoe makkelijk het is dat de lamp gewoon op 230V werkt, en als je dan even de groep uitschakelt, hij meteen overgaat op de accu (en weer terug). En de makita is behoorlijk degelijk gebouwd.
Hoe lang werk je aan een dergelijk project dat accu een probleem zou moeten zijn. Op de sterkste stand, die gebruik ik meestal niet, gaat hij 3 uur mee.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 17:04

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Fuel_80 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:12:
[...]
https://www.toolmax.nl/11...XH8vGopEzA3xoCfwsQAvD_BwE

Dit is misschien ook nog een goede optie..... Accu, merklamp, dimbaar en ook nog 230V werken.

Ze hebben trouwens ook Bosch only lampen van dit type voor de mensen met een bosch accu set.
Ik heb even gekeken voor de bosch only, maar ik zie het niet zo snel. Heb je toevallig een linkje?

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Fuel_80
rockhopper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb even gekeken voor de bosch only, maar ik zie het niet zo snel. Heb je toevallig een linkje?
https://www.brennenstuhl....h-professional-18v-system

Ze hebben inmiddels hun multi accu assortiment uitgebreid zie ik. De nut en noodzaak van bosch only zal daarmee wel komen te vervallen ;)

• rockhopper
  • Laatst online: 26-01 17:04

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zal ook wel niet meer gemaakt worden. Daarbij natuurlijk alleen maar beter dat je van alle markten thuis bent. Wel veel mogelijkheden. Gelukkig heb ik het niet meteen nodig dus even kijken of ze tijdens de bouwbeurs aanwezig zijn.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Okasha schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Heb hem rond de lunch al op de post gedaan na contact met de verkoper. Verwacht inderdaad ook geen gedoe, de wet is leidend, niet de garantieperiode die de fabrikant vaststeld. Apparaat ziet er echt nog uitstekend uit, dus ze zien wel dat er goed mee omgegaan is. De winkel zegt dat ik vrij snel na het weekend het apparaat weer thuis kan verwachten direct van Makita NL, ben benieuwd!
Update: Machine niet geregisteerd, ~18 maanden in mijn bezit, maar keurig gerepareerd en geen kosten in rekening gebracht. Had hem 4 werkdagen nadat ik op de post had gedaan weer terug thuis. Ze hebben hem helemaal nagekeken en de schakelaar vervangen. Ik zag ook dat het artikelnummer van de nieuwe schakelaar anders is, wellicht een revisie? Op naar jaren plezier weer hopelijk _/-\o_

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31

[Afbeelding]
Speciaal. Heb nog niet vaak werkbanken gezien die met extrusie-profielen worden gemaakt.
Wel mooi

• J.E. Weinor
Breezz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Speciaal. Heb nog niet vaak werkbanken gezien die met extrusie-profielen worden gemaakt.
Wel mooi
Ja ziet er goed ut zie je niet zoveel met dit systeem, was niet mijn plek betreft de afkort zaag vlak naast een hoek opstelling dilemma kan zijn met langere lentes afkortten waar je niet mee wegkomt en evt. met aanslag op het werkblad aan weerszijden betreft voordeel en gemak.
Een afkortzaag plaats je vaak toch langs een langere rechte muur als vaste opstelling.

De hoge kast voor de m-box met ladegeleider ziet er ook goed uit, ben nu zelf ook aan het orenteren voor zoiets maar dan voor de Qbrick pro 200 en 300 sorteerbakken 10 stuks, maar schrik toch van het het totale kostenplaatje voor de lade geleider telescoop max uittrekbaar gauw 200 euro voor 10 setjes, en plaatmateriaal alleen voor de schapjes €100 en de rest wat er bij komt kijken aan materiaal zit gauw aan de 4 a €450 tikt best aan, en hout is ook niet goedkoop.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:17
Ik ga binnen afzienbare termijn mijn Parkside invalzaag vervangen voor ik denk een Makita SP6000J. Mijn Parkside vriend heeft dusver prima zijn werk gedaan (o.a. een gehele zelfbouw keuken, een paar wandkasten etc. etc.) Maar in precisie blonk de machine niet uit. En aangezien ik al een hoekaanslag van Fonson had gekocht die weer niet op mijn Scheppbach rail paste, vervolgens een Makita rail gekocht waar mijn Parkside weer niet op paste... Gaan we nu ook maar voor de Makita invalzaag :-)

Hoe is de standaard meegeleverde zaagblad? 48 tanden zie ik, dat is prima voor 18mm plaatmateriaal, wat ik meestal zaag. Bij de Parkside apparaten was ik gewend om gelijk het bladen te vervangen door bv. een van Ecotools. Is dat ook aan te raden bij de Makita? Of gewoon lekker laten zitten.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
webber87 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:48:
Ik ga binnen afzienbare termijn mijn Parkside invalzaag vervangen voor ik denk een Makita SP6000J. Mijn Parkside vriend heeft dusver prima zijn werk gedaan (o.a. een gehele zelfbouw keuken, een paar wandkasten etc. etc.) Maar in precisie blonk de machine niet uit. En aangezien ik al een hoekaanslag van Fonson had gekocht die weer niet op mijn Scheppbach rail paste, vervolgens een Makita rail gekocht waar mijn Parkside weer niet op paste... Gaan we nu ook maar voor de Makita invalzaag :-)

Hoe is de standaard meegeleverde zaagblad? 48 tanden zie ik, dat is prima voor 18mm plaatmateriaal, wat ik meestal zaag. Bij de Parkside apparaten was ik gewend om gelijk het bladen te vervangen door bv. een van Ecotools. Is dat ook aan te raden bij de Makita? Of gewoon lekker laten zitten.
Lekker laten zitten als je het mij vraagt. Heb er toch een hele tijd plezier aan gehad

• twain4me
_O-
wat mij betreft een prima zaagblad.

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:41

BoGu5

hmmmz

Ik heb de lxt variant, volgens mij zit daar een wat dunner blad op dan op de SP6000J. Dat vind ik een prima blad. In reviews die ik hiervan gelezen/gekeken heb was men ook heel erg te spreken over het standaard meegeleverde blad.

Als je al in het lxt platform zit is de accu variant ook echt aan te raden btw.

request.getCookies();

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:27
[...]
Ik heb toevallig vorige week mijn 10 jaar oude originele blad vervangen door een nieuwe (opvolgend model), die dus nu ook standaard bij de SP6000 zit. De originele was echt een superblad, waar ik van alles mee gezaagd heb in die tijd. Alleen schulpen gaat er niet echt lekker mee (heb ik nu een 24T blad voor). Die originele ga ik dan ook nog laten slijpen zodat ik een reserve blad heb.

Ik heb ook naar EcoTools gekeken, maar die bladen (industrial line) zijn maar 160mm, en dan klopt de diepte instelling van de zaag niet meer nog minder, en je komt minder diep, dus toch maar voor een originele gekozen, en daar heb ik absoluut geen spijt van!

Het blad van de DSP600 heb ik ook bekeken, die is iets dunner, waardoor het blad wat meer zou kunnen gaan zwabberen. Het zal niet veel zijn, maar als het niet nodig is hou ik liever de precisie van het dikkere blad.

• twain4me
Nivado schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb toevallig vorige week mijn 10 jaar oude originele blad vervangen door een nieuwe (opvolgend model), die dus nu ook standaard bij de SP6000 zit. De originele was echt een superblad, waar ik van alles mee gezaagd heb in die tijd. Alleen schulpen gaat er niet echt lekker mee (heb ik nu een 24T blad voor). Die originele ga ik dan ook nog laten slijpen zodat ik een reserve blad heb.

Ik heb ook naar EcoTools gekeken, maar die bladen (industrial line) zijn maar 160mm, en dan klopt de diepte instelling van de zaag niet meer nog minder, en je komt minder diep, dus toch maar voor een originele gekozen, en daar heb ik absoluut geen spijt van!

Het blad van de DSP600 heb ik ook bekeken, die is iets dunner, waardoor het blad wat meer zou kunnen gaan zwabberen. Het zal niet veel zijn, maar als het niet nodig is hou ik liever de precisie van het dikkere blad.
het eerste wat ik heb gedaan met mijn machine (en blad) is 4cm eiken geschulpt, dat ging gewoon keurig echter zo scherp zijn ze niet lang en dan is een schulpblad wel een stuk handiger. :+

• J.E. Weinor
BoGu5 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Ik heb de lxt variant, volgens mij zit daar een wat dunner blad op dan op de SP6000J. Dat vind ik een prima blad. In reviews die ik hiervan gelezen/gekeken heb was men ook heel erg te spreken over het standaard meegeleverde blad.

Als je al in het lxt platform zit is de accu variant ook echt aan te raden btw.
Voor de Makita LXT op accu zit een dunner zaagblad specialized cordless voor hout, voor aluminium/trespa non-ferro is het blad iets dikker en zwaarder in gewicht maar net weer iets dunner dan de traditionele zaagbladen in dat segment.

De zaagbladen van Makita zijn wel goed het is wel opletten welk zaagblad je neemt op accu machines dat je niet een al te dik zaakblad neemt zoals in een tafelcirkelzaag wat zaagsnede wat breder is.

Is het blad stomp gewoon door een bedrijf in slijptechniek laten slijpen in de buurt en daar kun je als particulier vaak altijd wel terecht en voor die prijs kun je het niet laten en wordt berekend naar aantal tanden welke maakt niet uit,
voor een zaagblad met 60 tanden slijpen was ik €17,50 kwijt, zelfs als een tand is afgebroken kost dat € 2 per tand. daar koop je geen nieuw zaagblad voor.
Ze graveren zelfs je naam en datum in het blad, niet goed kun je gewoon weer terug.

[Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 13-01-2023 10:56]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Op machines zoals de Makita mag je veel meer verwachten van het standaard blad.

Dat blad is multi-use en voor de gemiddelde klusser (die dus wel iets meer wil dan Parkside, Ferm etc) kun je daar echt alles mee.

Prima blad zoals @twain4me @Breezz @BoGu5 en @Nivado al terecht opmerkten

Zelf overweeg ik wel altijd dat als ik veelvuldig eiken zou moeten schulpen als genoemd voorbeeld dat ik een schulpblad daarvoo aanschaf, een deel van die kosten verdien je terug doordat je je standaardblad netjes houd voor ander werk en die niet overmatig belast.

Daarnaast is hardhout schulpen gewoon een pittige klus, met een goed blad belast je je machine ook minder en dat komt de levensduur ten goede.

Met die gedachte koop ik namelijk veel van mijn gereedschap, een invalzaag en bovenfrees koop ik in principe maar 1 keer :)

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

J.E. Weinor schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Ja ziet er goed ut zie je niet zoveel met dit systeem, was niet mijn plek betreft de afkort zaag vlak naast een hoek opstelling dilemma kan zijn met langere lentes afkortten waar je niet mee wegkomt en evt. met aanslag op het werkblad aan weerszijden betreft voordeel en gemak.
Een afkortzaag plaats je vaak toch langs een langere rechte muur als vaste opstelling.
Daar verwacht ik geen problemen mee. Aan de rechterzijde kan het te zagen materiaal voor de hoge kast langs. Dus kan altijd lange lengtes zagen.

• webber87
Fraggert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Op machines zoals de Makita mag je veel meer verwachten van het standaard blad.

Dat blad is multi-use en voor de gemiddelde klusser (die dus wel iets meer wil dan Parkside, Ferm etc) kun je daar echt alles mee.

Prima blad zoals @twain4me @Breezz @BoGu5 en @Nivado al terecht opmerkten

Zelf overweeg ik wel altijd dat als ik veelvuldig eiken zou moeten schulpen als genoemd voorbeeld dat ik een schulpblad daarvoo aanschaf, een deel van die kosten verdien je terug doordat je je standaardblad netjes houd voor ander werk en die niet overmatig belast.

Daarnaast is hardhout schulpen gewoon een pittige klus, met een goed blad belast je je machine ook minder en dat komt de levensduur ten goede.

Met die gedachte koop ik namelijk veel van mijn gereedschap, een invalzaag en bovenfrees koop ik in principe maar 1 keer :)
Dank allen! Uit interesse: Gebruik je voor het schulpen dan een blad met minder tanden? Ik weet niet precies wat je schulpt, maar volgens mij wordt voor schulpen van ruw en vochtig hout een blad met minder tanden omdat het dan makkelijker afvoert t.o.v. kleine tandjes (raakt verstopt?)

Ah correctie: Ik lees dat je eiken schulpt.

• twain4me
webber87 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Dank allen! Uit interesse: Gebruik je voor het schulpen dan een blad met minder tanden? Ik weet niet precies wat je schulpt, maar volgens mij wordt voor schulpen van ruw en vochtig hout een blad met minder tanden omdat het dan makkelijker afvoert t.o.v. kleine tandjes (raakt verstopt?)

Ah correctie: Ik lees dat je eiken schulpt.
schulpen is met de houtnerf mee zagen. dus een plank in de lengterichting doorzagen dat stroopt meer tegen de zaag aan en dus heb je doorgaans veel meer weerstand met zagen. minder tanden zorgt er o.a. voor dat er minder weerstand is en de motor het zaagblad nog rond kan fietsen. daarnaast kunnen ze door de hoek en vorm van de tand meer spanen afvoeren.

• henkie196
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:48:
Voor de Makita LXT op accu zit een dunner zaagblad specialized cordless voor hout, voor aluminium/trespa non-ferro is het blad iets dikker en zwaarder in gewicht maar net weer iets dunner dan de traditionele zaagbladen in dat segment.

De zaagbladen van Makita zijn wel goed het is wel opletten welk zaagblad je neemt op accu machines dat je niet een al te dik zaakblad neemt zoals in een tafelcirkelzaag wat zaagsnede wat breder is.
Al die verschillende diktes van de bladen lijkt me onhandig, moet je ook iedere keer een nieuwe splinterstrip op je rail zetten. Qua dikte zou ik gewoon iets kiezen, en dan verschillende types met diezelfde dikte kopen. CMT heeft bv. wel voor iedere toepassing wat geschikts in de dikte die je zoekt.

Dat de accu-variant een dunner blad gebruikt is volgens mij vooral omdat dat minder vermogen kost, dus gaat je accu langer mee. Ondertussen zitten zowel Mafell als Festool ook voor de bedrade machines op 1.8mm dikte van het standaard meegeleverde blad, ik denk dus niet dat een 1.8mm blad t.o.v. een 2.2mm blad perse minder stijf is. Veel hangt ook af van de produktie technieken, of het zaagblad gebalanceerd is, of er geen interne spanningen in zitten, dat soort dingen.

• inhico
  • Laatst online: 26-01 12:34
henkie196 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Al die verschillende diktes van de bladen lijkt me onhandig, moet je ook iedere keer een nieuwe splinterstrip op je rail zetten. Qua dikte zou ik gewoon iets kiezen, en dan verschillende types met diezelfde dikte kopen. CMT heeft bv. wel voor iedere toepassing wat geschikts in de dikte die je zoekt.

Dat de accu-variant een dunner blad gebruikt is volgens mij vooral omdat dat minder vermogen kost, dus gaat je accu langer mee. Ondertussen zitten zowel Mafell als Festool ook voor de bedrade machines op 1.8mm dikte van het standaard meegeleverde blad, ik denk dus niet dat een 1.8mm blad t.o.v. een 2.2mm blad perse minder stijf is. Veel hangt ook af van de produktie technieken, of het zaagblad gebalanceerd is, of er geen interne spanningen in zitten, dat soort dingen.
Bij Festool kun je geen 2,2mm zaagblad gebruiken op bijv een TS55 FEBQ die bedoeld is voor 1,8mm bladen. Dit vanwege het spouwmes. Hier heb je niet eens de keuze tussen 1,8 en 2,2. Dus is splinterstrip hier geen issue.
Festool zegt zelf dat een 1,8 blad om "goedkeuringstechnische redenen" ook niet op de "oude" REBQ" kan worden gebruikt.
edit: dat heeft te maken met een geleidingsnok. Ik vermoed dat dit betekent dat een 1,8mm blad niet goed kan worden vastgeklemd op een machine voor 2,2mm bladen.

Weet niet helemaal hoe het goed te formuleren, maar het gaat, lijkt me, ook om de positionering van het zaagblad t.o.v. de machine. En dat blad zit tegen een aanslag op de machine en dan een moer er tegenaan die het tegen de machine klemt. Dan zou dat voor de splinterstrip niets moeten uitmaken, toch?

En inderdaad blijkbaar zijn die 1,8mm bladen stijf genoeg, getuige verschillende reviews op youtube. Mooi voorbeeld is ook een Metabo 18V met een groter blad dan alle andere, die prima recht blijkt te zagen.

[Voor 4% gewijzigd door inhico op 13-01-2023 14:44]

...

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-01 12:45
Fraggert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:53:
[...]

een invalzaag koop ik in principe maar 1 keer :)
Dat zou ik ook zeggen als ik een Mafell had. ;)

• henkie196
  • Niet online
inhico schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:41:
Bij Festool kun je geen 2,2mm zaagblad gebruiken op bijv een TS55 FEBQ die bedoeld is voor 1,8mm bladen. Dit vanwege het spouwmes. Hier heb je niet eens de keuze tussen 1,8 en 2,2. Dus is splinterstrip hier geen issue.
Festool zegt zelf dat een 1,8 blad om "goedkeuringstechnische redenen" ook niet op de "oude" REBQ" kan worden gebruikt.
edit: dat heeft te maken met een geleidingsnok. Ik vermoed dat dit betekent dat een 1,8mm blad niet goed kan worden vastgeklemd op een machine voor 2,2mm bladen.

Weet niet helemaal hoe het goed te formuleren, maar het gaat, lijkt me, ook om de positionering van het zaagblad t.o.v. de machine. En dat blad zit tegen een aanslag op de machine en dan een moer er tegenaan die het tegen de machine klemt. Dan zou dat voor de splinterstrip niets moeten uitmaken, toch?

En inderdaad blijkbaar zijn die 1,8mm bladen stijf genoeg, getuige verschillende reviews op youtube. Mooi voorbeeld is ook een Metabo 18V met een groter blad dan alle andere, die prima recht blijkt te zagen.
Dat van Festool is hier wel vaker besproken, meest logische dat toen voorbij kwam was dat op de oude TS55 (REBQ?) alleen een 2.2mm blad kon, omdat het spouwmes ook 2.2mm is. Een 2.2mm spouwmes loopt dus vast als het blad ervoor maar een groef van 1.8mm breed maakt.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou, 2 trappen omhoog en de Gereedschapskist 2.0 a.k.a De Gereedschapskast staat op zolder :P

Na een woeste ronde met de stofzuiger en een natte lap later konden de lades er weer in en ben ik alvast wat aan het indelen.

Hij staat natuurlijk nog niet op zijn plek maar in de tijd dat mijn desktop bestanden op een externe HD stond te kopieren kon ik alvast even denken over wat waar kan komen :)

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:50
[...]

Ik had jou onlangs een vraag gesteld over deze lamp en heb hem daarna aangeschaft. Aantal keren gebruikt nu, erg tevreden mee!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:52
als het over lampen gaat ben ik erg blij met deze:

https://www.elektramat.nl...yOyjGwNlT4h0aAsm7EALw_wcB

die schijnt overal heen waardoor je amper last hebt van schaduw wat je met de meeste lampen wel hebt.

• inhico
henkie196 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Dat van Festool is hier wel vaker besproken, meest logische dat toen voorbij kwam was dat op de oude TS55 (REBQ?) alleen een 2.2mm blad kon, omdat het spouwmes ook 2.2mm is. Een 2.2mm spouwmes loopt dus vast als het blad ervoor maar een groef van 1.8mm breed maakt.
Nu je het zegt; dat is ook zo. Ik geloof dat ik het zelf heb aangedragen... Maar andersom kan blijkbaar ook niet: geen 2,2mm blad op de nieuwe TS55 FEBQ. Zie: https://www.festool.nl/ca...ge/cirkelzaagbladen#FAQ's

...

• J.E. Weinor
inhico schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Nu je het zegt; dat is ook zo. Ik geloof dat ik het zelf heb aangedragen... Maar andersom kan blijkbaar ook niet: geen 2,2mm blad op de nieuwe TS55 FEBQ. Zie: https://www.festool.nl/ca...ge/cirkelzaagbladen#FAQ's
2.2 mm alleen het blad, dan de tand is breder dan het blad 3.2 mm of meer de zaagsnede, zijn wel dinge om rekening mee te houden zoal spouwmes en waar de zaag inloopt behuizing de ruimte kan beperkt zijn etc.

Zaagblad dikte max zelfde dikte als het spouwmes dat wringt zelfs breder 1 a 2 mm breder dan spouwmes zaagt beter zonder de wrijving.

Een tafelzaag heb je vaak wat meer ruimte voordat het zaagblad ergens tegen aanloopt ook de doorsnee van het blad min max bijv. kan er een zaagblad van 300 of 305 x 310 mm etc. max in.
Maar een cirkel/invalzaag zijn wat beperkter met de maten.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

J.E. Weinor schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:15:
2.2 mm alleen het blad, dan de tand is breder dan het blad 3.2 mm of meer de zaagsnede
Nee, het blad dat geleverd wordt bij de REBQ is 1,6 mm dik en heeft een zaagbreedte van 2,2 mm. Het blad dat bij de FEBQ geleverd wordt is 1,2 mm dik en heeft een zaagbreedte van 1,8 mm.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• webber87
Nu ik binnenkort dus mijn Parkside invalzaag ga omruilen voor de Makita SP6000J wil ik ook gelijk een MFT-blad erbij laten maken. Via Marktplaats heb ik iemand gevonden die MFT-bladen op maat kan maken van vochtbestendig MDF. Het idee is een makkelijk en mobiele werktafel waar ik snel en haaks kan zagen straks.

Zijn er nog gedachten over de ideale afmetingen van het MFT-blad? Mijn Makita rail is 150cm. Ik zit te denken om de afmetingen van de MFT-3 te nemen als maatvoering. Daar zal vast over nagedacht zijn, dat dat een handige maatvoering is. De mft 3 is 1102x718. Dan hou ik in de lengterichting met de rail aan beide kanten een kleine 20cm over.

Volgens mij zit ik gewoon prima met de standaardafmetingen. Ik ga waarschijnlijk vooral plaatmateriaal verzagen voor projectjes zoals kastjes etc.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:22
Op dit moment gebruik ik parkside/einhell afkortzagen voor het ruwebouwwerk. Geweldige machines maar niet nauwkeurig, en daar stoorde ik mij toch wel aan.

Ik ga nu aan de slag met o.a. Canvas lijsten en baklijsten maken waarbij de 45gr hoeken nauwkeurig komen.
Mooie reden om een kwaliteit afkortzaag te kopen :*) .

Mijn oog is gevallen op de DeWalt DWS777-QS
https://www.ebay.de/itm/3...et_ver=artemis&media=COPY

Een miskoop kan het denk ik niet zijn. Maar als er nog mensen zijn met tips waarbij ik voor minder geld dezelfde kwaliteit krijg. Dan houd ik me aanbevolen ;)

[Voor 3% gewijzigd door barry86 op 15-01-2023 16:06]

• inhico
barry86 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:05:
Op dit moment gebruik ik parkside/einhell afkortzagen voor het ruwebouwwerk. Geweldige machines maar niet nauwkeurig, en daar stoorde ik mij toch wel aan.

Ik ga nu aan de slag met o.a. Canvas lijsten en baklijsten maken waarbij de 45gr hoeken nauwkeurig komen.

[Afbeelding]

Een miskoop kan het denk ik niet zijn. Maar als er nog mensen zijn met tips waarbij ik voor minder geld dezelfde kwaliteit krijg. Dan houd ik me aanbevolen ;)
Lijkt me een prima apparaat. Ik weet niet waarom je specifiek voor dit model hebt gekozen.
Maar bij vergelijkbaar budget zijn er diverse andere verkrijgbaar, van vergelijkbare kwaliteit en elk met eigen voordelen en nadelen. Bijvoorbeeld Metabo KGS254M: groter zaagblad maar andere telescoopfunctie neemt aanzienlijk meer ruimte in.

...

• barry86
Ja juist. Reden is idd de telescoofunctie. Ik heb nu de “standaard” variant die aan de achterkant uitsteekt. Mega irritant qua ruimte.

De schaduwlijn heb ik geen ervaring mee maar ik lees enkel positieve berichten. Dus lijkt me interessant.

En op 45gr strak zagen lees ik bij deze veel positieve berichten

[Voor 40% gewijzigd door barry86 op 15-01-2023 17:03]

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:40

valluik

Probeert ook maar wat

barry86 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:01:
Ja juist. Reden is idd de telescoofunctie. Ik heb nu de “standaard” variant die aan de achterkant uitsteekt. Mega irritant qua ruimte.

De schaduwlijn heb ik geen ervaring mee maar ik lees enkel positieve berichten. Dus lijkt me interessant.

Ik zit met dezelfde overwegingen. Er is in dit topic ook een Hikoki genoemd door iemand, die heeft ook de telescoopfunctie aan de voorkant. Ben benieuwd hoe de DeWalt bevalt, heb hem ook als optie in beeld :)

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik heb deze recent gekocht. Vind het een prima machine, al moest ik hem wel zelf even afstellen (fluitje van een cent, check YouTube). Daarna zaagt 'ie zeer precies en zaagt met gemak. Enige wat ik jammer vind is dat 'ie geen softstart heeft. Je zult er geen spijt van krijgen denk ik! :D

• J.E. Weinor

[Afbeelding]

Mooi zaagje maar wat het verschil is met DeWalt DWS777-QS en XPS in de aanduiding, geen idee volgens mij zijn ze het zelfde.

Wel een pittige prijs op Ebay als je de verzendkosten meerekent.

Als het alleen om de lijsten te doen is en niet wat anders voor andere zaagwerkzaamheden zeker niet verkeerd, maar wil je meer zal ik toch overwegen om een andere te nemen en meer mogelijkheden met groter zaagblad evt. meer diepte en hoogte 45 graden links en rechts, deze machine is weer beperkt aan gezien de dwarsmotor wat in de weg kan zitten met je werkstukken door de beperkte ruimte hoogte en dubbel verstek.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

barry86 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:01:

In de zomer heb je aan die schaduwlijn als je dan buiten staat te zagen helemaal niets, in de zon zie ik die schaduwlijn niet.

Bij binnenzagen of bewolking daarentegen zie ik die schaduwlijn prima.
(Ik heb een 774 met xps)

• jmachiels
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:23
Ik ben op zoek naar een kabelmantelstripper. Zit nu steeds te klooien met een mesje, maar dat is gedoe. Ik heb de topics doorgelezen en komt tot de volgende selectie:

- Jokari (welke precies?), niet duur, maar moet dat mesje niet steeds afgesteld worden op de kabel en daardoor toch risico op te diep insnijden?
- Knipex ergostrip (mooi maar stuk duurder)
- Knipex 16 64 126

Ik heb al een goede striptang voor de aders, dus dat is niet per se een vereiste. Alhoewel de Knipexes ook kabels kunnen strippen, dat is op zich wel handig voor nauwere ruimtes of korte aders.

Ik zou hem willen gebruiken voor 3x1m2-kabels en ook 3x2.5m2. Hoe meer maten kabel hoe beter.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:52
jmachiels schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:19:
Ik ben op zoek naar een kabelmantelstripper. Zit nu steeds te klooien met een mesje, maar dat is gedoe. Ik heb de topics doorgelezen en komt tot de volgende selectie:

- Joraki (welke precies?), niet duur, maar moet dat mesje niet steeds afgesteld worden op de kabel en daardoor toch risico op te diep insnijden?
- Knipex 16 64 126

Ik heb al een goede striptang voor de aders, dus dat is niet per se een vereiste. Alhoewel de Knipexes ook kabels kunnen strippen, dat is op zich wel handig voor nauwere ruimtes of korte aders.

Ik zou hem willen gebruiken voor 3x1m2-kabels en ook 3x2.5m2. Hoe meer maten kabel hoe beter.
Gewoon een goedkope nemen en een beetje gevoel krijgen voor de diepte ;)

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:59

- Jokari (welke precies?), niet duur, maar moet dat mesje niet steeds afgesteld worden op de kabel en daardoor toch risico op te diep insnijden?
- Knipex 16 64 126

Kijk even op Youtube: Elektriker en/of Efixx en zijn nog wel meer maar dan je een beter idee hoe ze in de praktijk werken. Maar volgens mij is er geen een een miskoop uit je lijstje.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:42

- Knipex 16 64 126

Voor kabels gebruik ik een Weicon 4-28h. Vaak met een stukje restkabel de ideale diepte even vinden want dat verschilt per merk of diameter. Boven de 16mm2 gewoon met een stanleymes of kabelmes.

Voor kleiner snoer is een Jokari nr 1 wel makkelijk. gewoon een rondje er om draaien en met een combinatietang naast de snede de isolatie er af trekken.

[Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 15-01-2023 20:20]

Steam PC BattleLog

• barry86
fenrir schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:49:
[...]

In de zomer heb je aan die schaduwlijn als je dan buiten staat te zagen helemaal niets, in de zon zie ik die schaduwlijn niet.

Bij binnenzagen of bewolking daarentegen zie ik die schaduwlijn prima.
(Ik heb een 774 met xps)
Bedankt voor het delen van jou ervaring! Gelukkig wonen we in het overwegende bewolkte NL 😉

Ik heb ook eens ergens gelezen van afkortzagen met dubbele laserlijn. Links en rechts van de zaag. Maar volgens mij een niet veel gewaardeerde functie.

[Voor 14% gewijzigd door barry86 op 15-01-2023 21:18]

• barry86
J.E. Weinor schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Mooi zaagje maar wat het verschil is met DeWalt
Als het alleen om de lijsten te doen is en niet wat anders voor andere zaagwerkzaamheden zeker niet verkeerd, maar wil je meer zal ik toch overwegen om een andere te nemen en meer mogelijkheden met groter zaagblad evt. meer diepte en hoogte 45 graden links en rechts, deze machine is weer beperkt aan gezien de dwarsmotor wat in de weg kan zitten met je werkstukken door de beperkte ruimte hoogte en dubbel verstek.
Eens, ik kan niet de toekomst kijken. Maar groter blad is dan vaak weer €€ meer.

• jmachiels
PotatoChip schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Voor kabels gebruik ik een Weicon 4-28h. Vaak met een stukje restkabel de ideale diepte even vinden want dat verschilt per merk of diameter. Boven de 16mm2 gewoon met een stanleymes of kabelmes.

Voor kleiner snoer is een Jokari nr 1 wel makkelijk. gewoon een rondje er om draaien en met een combinatietang naast de snede de isolatie er af trekken.
Veel opties, maakt het niet makkelijker. Uit de filmpjes komt de Jakori universeel goed uit als allround stripper, en bij Praxis voor €23 te koop, en ik kan wachten op een 20-25% kortingsbon.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een Jokari Uni Plus 4011391304000 en vind het echt een goed ding. Lijkt me dezelfde als bij Praxis. Veel makkelijker sneller en veiliger strippen dan met een mesje en tang. Ik wil iig niet meer terug :)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:13

- Knipex 16 64 126

Dus je wil mantels van xmvk kabels strippen? En kabelmes is wat je zoekt! Ik heb zelf een jakori, en dan zonder haakmes want ik doe m steeds in mijn broekzak. Dat is dan de 10160. Één keer afstellen op de dikte van je mantel en daarna maakt het niet uit hoe dik de kernen zijn want hij "rekent" vanaf de buiten diameter.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
stevenP schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:19:
[...]

Dus je wil mantels van xmvk kabels strippen? En kabelmes is wat je zoekt! Ik heb zelf een jakori, en dan zonder haakmes want ik doe m steeds in mijn broekzak. Dat is dan de 10160. Één keer afstellen op de dikte van je mantel en daarna maakt het niet uit hoe dik de kernen zijn want hij "rekent" vanaf de buiten diameter.
Jokari

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• barry86
Fraggert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:30:
Nou, 2 trappen omhoog en de Gereedschapskist 2.0 a.k.a De Gereedschapskast staat op zolder :P

Na een woeste ronde met de stofzuiger en een natte lap later konden de lades er weer in en ben ik alvast wat aan het indelen.

Hij staat natuurlijk nog niet op zijn plek maar in de tijd dat mijn desktop bestanden op een externe HD stond te kopieren kon ik alvast even denken over wat waar kan komen :)

[Afbeelding]
Dat zijn echt geweldige ladekasten (y)

• jmachiels
stevenP schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:19:
[...]

Ik zoek een universelw stripper waarmee ik ethernet, huishoudkabels (3x1.5m2?) en zelden dikkere kabels. De Jokari universeel lijkt dit allemaal te kunnen. Bij een kabelmes moet je het mesje opnieuw instellen als je een ander kabeltype wil ontmantelen, dat lijkt bij een universeel mes niet nodig.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:49

Zelf erg tevreden over de KNIPEX ErgoStrip.

• barry86
Heb ik ook op aanraden van dit topic, erg fijn, simpel, klein/praktisch

• barry86

[Afbeelding]

Om toch nog even terug te komen hierop.
DeWalt 774 vs 777 zie ik als grootste verschil het toerental. 4500rpm vs 6300rpm
Maakt dit wezenlijk veel uit? Anders pak ik de 774, scheelt weer euros.
(Voor grote balken heb ik een lompe Einhell)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 15:24

Exigence

dnkroz

+1 voor de ErgoStrip, voor 95% van de kabels die je in een huissituatie gebruikt geschikt :)

[Voor 17% gewijzigd door Exigence op 16-01-2023 09:47]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

barry86 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Dat zijn echt geweldige ladekasten (y)
Ik kon hem ook echt niet laten staan, vrij diepe lades (14,5cm) voor schroevendraaiers etc maar later als ik groot ben en een echte klusplek heb kan er ook andere zut in.

Ben nu de zolder aan het opruimen, werkbank is al weg :P

Pics volgen als het spul staat :)

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik zweer bij Dewalt en heb inmiddels een aardige rij apparaten staan. Binnenkort ga ik laminaat leggen in alle slaapkamers, en daarbij is een decoupeerzaag wel handig voor leidingen, hoekjes, etc.
Ik denk voor een 18v accu-decoupeerzaag te gaan. Waar moet ik verder op letten? Variabel toerental?

[Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 16-01-2023 13:58]

• J.E. Weinor
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:33:
Ik zweer bij Dewalt en heb inmiddels een aardige rij apparaten staan. Binnenkort ga ik laminaat leggen in alle slaapkamers, en daarbij is een decoupeerzaag wel handig voor leidingen, hoekjes, etc.
Ik denk voor een 18v accu-decoupeerzaag te gaan. Waar moet ik verder op letten? Variabel toerental?
Variabel toerental is wel handig als het er op zit, op, en 18 volt handiger in gebruik.

Van DeWalt weet ik niet of er een decoupeerzaag in het assortiment heeft met een blaasfunctie die de stof zaagsel weg blaast hoef je zelf niet te blazen :P zodat je de potloodstreep kunt blijven zien tijdens het zagen.

Makita heeft een nieuwe type decoupeerzaag 18 volt in het assortiment met een blaasfunctie, type
Makita DJV184Z zit led verlichting variabel toerental etc.

Rondingen gaat je haast niet lukken betreft bij verwarmingsbuizen aangezien de rondingen doorsnee vrij klein zijn met een decoupeerzaag om mooi de ronding te zagen, voorboren met een vlinderboor en inzagen met de decoupeerzaag voor het strakke werk, wel goeie vlinderboren gebruiken aan gezien de toplaag vrij hard is met laminaat, zit wel een verschil in vlinder boren soort en kwaliteit.

Een goede zaagblad afkort/decoupeerzaag ook niet onbelangrijk met op lengte afkorten etc.

De laminaat knippers vind ik niets krijg je van die afgerabbelde kanten.
Pagina: 1 ... 133 134 135 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee