henkie196 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Al die verschillende diktes van de bladen lijkt me onhandig, moet je ook iedere keer een nieuwe splinterstrip op je rail zetten. Qua dikte zou ik gewoon iets kiezen, en dan verschillende types met diezelfde dikte kopen. CMT heeft bv. wel voor iedere toepassing wat geschikts in de dikte die je zoekt.
Dat de accu-variant een dunner blad gebruikt is volgens mij vooral omdat dat minder vermogen kost, dus gaat je accu langer mee. Ondertussen zitten zowel Mafell als Festool ook voor de bedrade machines op 1.8mm dikte van het standaard meegeleverde blad, ik denk dus niet dat een 1.8mm blad t.o.v. een 2.2mm blad perse minder stijf is. Veel hangt ook af van de produktie technieken, of het zaagblad gebalanceerd is, of er geen interne spanningen in zitten, dat soort dingen.
Bij Festool kun je geen 2,2mm zaagblad gebruiken op bijv een TS55 FEBQ die bedoeld is voor 1,8mm bladen. Dit vanwege het spouwmes. Hier heb je niet eens de keuze tussen 1,8 en 2,2. Dus is splinterstrip hier geen issue.
Festool zegt zelf dat een 1,8 blad om "goedkeuringstechnische redenen" ook niet op de "oude" REBQ" kan worden gebruikt.
edit: dat heeft te maken met een geleidingsnok. Ik vermoed dat dit betekent dat een 1,8mm blad niet goed kan worden vastgeklemd op een machine voor 2,2mm bladen.
Weet niet helemaal hoe het goed te formuleren, maar het gaat, lijkt me, ook om de positionering van het zaagblad t.o.v. de machine. En dat blad zit tegen een aanslag op de machine en dan een moer er tegenaan die het tegen de machine klemt. Dan zou dat voor de splinterstrip niets moeten uitmaken, toch?
En inderdaad blijkbaar zijn die 1,8mm bladen stijf genoeg, getuige verschillende reviews op youtube. Mooi voorbeeld is ook een Metabo 18V met een groter blad dan alle andere, die prima recht blijkt te zagen.
[Voor 4% gewijzigd door inhico op 13-01-2023 14:44]
...