Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:37
Fedde schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:19:
Ik heb de DTm52 ook besteld, maar dan de X2 met accesoireset. Zal tzt wel eens een fotootje schieten. Vond voor wat er bij zat dat een nette deal. Is alleen in backorder.
Om mezelf even te quoten, inmiddels gaat de X2 naar levertijd maart. Daar geen zin in, dus een set zonder accesoires gekocht en een losse accesoireset op de kop getikt. Voordeel van Starlock, dus een bosch Pro 36-dlg. setje erbij!

Foto's volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

BeaM-R

Powerrrrr

Fraggert schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Ik kon hem ook echt niet laten staan, vrij diepe lades (14,5cm) voor schroevendraaiers etc maar later als ik groot ben en een echte klusplek heb kan er ook andere zut in.

Ben nu de zolder aan het opruimen, werkbank is al weg :P

Pics volgen als het spul staat :)
Dat past dan misschien beter in dit topic:
Show je garage/werkhonk - Deel 1

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

barry86 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Bedankt voor het delen van jou ervaring! Gelukkig wonen we in het overwegende bewolkte NL 😉

Ik heb ook eens ergens gelezen van afkortzagen met dubbele laserlijn. Links en rechts van de zaag. Maar volgens mij een niet veel gewaardeerde functie.
Bouwstofzuiger erbij gebruiken zodat je altijd binnen kunt zagen :P
Zou wel kijken of je er een zero clearance plate voor kunt maken/kopen zodat je nog wat mooier kunt zagen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:33:
Ik zweer bij Dewalt en heb inmiddels een aardige rij apparaten staan. Binnenkort ga ik laminaat leggen in alle slaapkamers, en daarbij is een decoupeerzaag wel handig voor leidingen, hoekjes, etc.
Ik denk voor een 18v accu-decoupeerzaag te gaan. Waar moet ik verder op letten? Variabel toerental?
Misschien type greep
Geen idee of je al een voorkeur hebt (vorig jaar is er hier een leuke discussie over geweest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
fenrir schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:53:
[...]

Bouwstofzuiger erbij gebruiken zodat je altijd binnen kunt zagen :P
Zou wel kijken of je er een zero clearance plate voor kunt maken/kopen zodat je nog wat mooier kunt zagen.
Met een bouwstofzuiger en afkortzaag zaag heb je niet zoveel aan binnen, je blijft rommel zagen stof/zaagsel vrij niet mogelijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
J.E. Weinor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:37:
[...]

Met een bouwstofzuiger en afkortzaag zaag heb je niet zoveel aan binnen, je blijft rommel zagen stof/zaagsel vrij niet mogelijk :o
Jep. Recent nog pvc kliklaminaat gezaagd onder de afkortzaag. Het spul zat overal. Bleef gewoon plakken aan de wanden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Jep. Recent nog pvc kliklaminaat gezaagd onder de afkortzaag. Het spul zat overal. Bleef gewoon plakken aan de wanden. 8)7
tsja.. zonder stofzuiger werkt het echt niet beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:10:
tsja.. zonder stofzuiger werkt het echt niet beter ;)
Zelfde met de blaasfunctie op een decoupeer, stofzuiger eraan werkt ook beter om je lijn zichtbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Waarom heb je dat spul niet gesneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
BlackMonkey schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:15:
[...]
Waarom heb je dat spul niet gesneden?
Omdat het keihard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:04
Ik heb recent een Bosch GSS 160 aangeschaft, nu zie ik dat er hier meerdere mede tweakers zijn met dezelfde machine..
Welk schuurpapier en waar kopen jullie de extra vellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dat dacht ik ook, maar gezien zowel de verpakking als de meeste filmpjes op internet het over snijden hadden heb ik het gesneden/gebroken (je snijdt een lijntje en breekt hem op de lijn). Zelfs de hoekjes gingen (bijna altijd) goed. Een stuk sneller en minder ellende dan zagen. Die ik heb gelegd had zelfs een geïntegreerde ondervloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20

Vliegvlug

Flight Simple

Fraggert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:30:
Nou, 2 trappen omhoog en de Gereedschapskist 2.0 a.k.a De Gereedschapskast staat op zolder :P

Na een woeste ronde met de stofzuiger en een natte lap later konden de lades er weer in en ben ik alvast wat aan het indelen.

Hij staat natuurlijk nog niet op zijn plek maar in de tijd dat mijn desktop bestanden op een externe HD stond te kopieren kon ik alvast even denken over wat waar kan komen :)

[Afbeelding]
Zo’n ladekastje komt me erg bekend voor! :P

Ik heb een vergelijkbaar model maar dan de halve breedte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtNQceoK1pNW5qoE9hdjxwKXhX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YH8amN4P4upsMLidWRqAViNV.jpg?f=user_large
Erg fijne kastjes!

Ik heb simpelweg wat van dat kunststof antislip spul wat in keukenlades gebruikt wordt op de bodem van de laatjes gelegd en daar het gereedschap enigszins gesorteerd in gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTPUOA5C609IMsPOK793W8XQ4n4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NCAKCAwCIOJvi4Zp1ShDtSjA.jpg?f=user_large
Ik heb er ook metalen scheidingswandjes bij voor in de lades, die vallen in de spleetjes die je links en rechts in de rand van de lades ziet.
In de praktijk gebruik ik die alleen niet want vind het handiger om de spullen in de lengte te leggen.

Om te voorkomen dat ik steeds de verkeerde la open trek heb ik van die magnetische naambordjes gehaald maar die moet ik nog steeds in gebruik nemen, links bovenop het kastje ligt de rest.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 16-01-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:20

Vliegvlug

Flight Simple

Fraggert schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Ik kon hem ook echt niet laten staan, vrij diepe lades (14,5cm) voor schroevendraaiers etc maar later als ik groot ben en een echte klusplek heb kan er ook andere zut in.
Je bedoelt de hoogte van je lades ga ik vanuit?
Ze lijken me een stuk dieper namelijk.

De maximale hoogte van dingen die in mijn laatjes passen is iets wat hoger dan 10,5 cm
Mijn kastje is 97cm hoog, 61 diep en 37 breed.
Vind dat echt een fijne breedte qua laatjes voor allerlei handgereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barry86 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Bedankt voor het delen van jou ervaring! Gelukkig wonen we in het overwegende bewolkte NL 😉

Ik heb ook eens ergens gelezen van afkortzagen met dubbele laserlijn. Links en rechts van de zaag. Maar volgens mij een niet veel gewaardeerde functie.
Ik vind het heerlijk. Wel nu en dan na verplaatsing even nastellen. Mn na stukje rijden met de auto, of het onderstel over de stoep trilt de boel wat los.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Togi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Misschien type greep
Geen idee of je al een voorkeur hebt (vorig jaar is er hier een leuke discussie over geweest)
Greeptype is heel persoonlijk en dus slim om ff uit te kienen.

Als je meer dan alleen plaatmateriaal wil zagen is variabele snelheid handig.

Lasers op decoupeerzaag heb ik geen goede ervaringen mee. De mijne heeft een soort zero clearance insert met een zwart lijntje, voor het zaagblad. Als dat lijntje op je uitgezette lijn blijft ga je goed ;) . Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 22:52
Vliegvlug schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:44:
[...]

[Afbeelding]
Erg fijne kastjes!

Ik heb simpelweg wat van dat kunststof antislip spul wat in keukenlades gebruikt wordt op de bodem van de laatjes gelegd en daar het gereedschap enigszins gesorteerd in gedaan:
[Afbeelding]
Ik heb er ook metalen scheidingswandjes bij voor in de lades, die vallen in de spleetjes die je links en rechts in de rand van de lades ziet.
In de praktijk gebruik ik die alleen niet want vind het handiger om de spullen in de lengte te leggen.

Om te voorkomen dat ik steeds de verkeerde la open trek heb ik van die magnetische naambordjes gehaald maar die moet ik nog steeds in gebruik nemen, links bovenop het kastje ligt de rest.
Mooie kasten inderdaad. Misschien is het ook wel wat voor mij voor onder mijn werkbank. Hoe heet zo'n kast? Een archiefkast denk ik? Ga ik ook eens kijken op Marktplaats of er iets in de buurt voorbij komt toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thanks, dat topic kende ik nog niet, of was ik vergeten :P
Vliegvlug schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:44:
[...]

[Afbeelding]
Erg fijne kastjes!

[Afbeelding]

nice d:)b die ga ik op marktplaats proberen te scoren, net even wat handiger dan de echt smalle.

mijn kast is 60x70x132, en heeft ook van die scheidingswandjes, die lopen van voor naar achter.

Ik ga in de lades een 4 0f 6mm plaatje MDF in doen, dan kan ik met smeltlijm en wat afvalhout en/of karton een voorlopige indeling maken alvorens definitief wat wandjes vast te lijmen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

webber87 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Mooie kasten inderdaad. Misschien is het ook wel wat voor mij voor onder mijn werkbank. Hoe heet zo'n kast? Een archiefkast denk ik? Ga ik ook eens kijken op Marktplaats of er iets in de buurt voorbij komt toevallig.
gewoon zoeken op dossierkast en archiefkast, komt zo nu en dan een mooie aanbieding voorbij, laat je niet te snel verleiden om 90 euro voor zo'n ding af te tikken.

geduld is een schone zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:33:
Ik zweer bij Dewalt en heb inmiddels een aardige rij apparaten staan. Binnenkort ga ik laminaat leggen in alle slaapkamers, en daarbij is een decoupeerzaag wel handig voor leidingen, hoekjes, etc.
Ik denk voor een 18v accu-decoupeerzaag te gaan. Waar moet ik verder op letten? Variabel toerental?
Neem de DCS334 of DCS335 (afhankelijk of je een D of T greep prefereert). Hebben beiden een variabele snelheid en icm met stofafzuiging blijft je lijntje prima zichtbaar. ;) De DSC331 komt ook nog wel eens voorbij, maar dit is geen brushless machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fraggert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:37:
[...]

gewoon zoeken op dossierkast en archiefkast, komt zo nu en dan een mooie aanbieding voorbij, laat je niet te snel verleiden om 90 euro voor zo'n ding af te tikken.

geduld is een schone zaak :)
zeker, gratis of bijna gratis is duur genoeg >:)

ik heb a4 versies daar zitten freesjes e.d. in dat heet meestal a4 tekeningladenkast, letwel.. je hebt veel kleinetroep nodig om ze te vullen :+
bij keus zou ik voor iets diepers gaan
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/221675/files/169870715/260x300x2/inofec-ladekast-a4-met-18-laden.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 17-01-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:49:
[...]

zeker, gratis of bijna gratis is duur genoeg >:)

ik heb a4 versies daar zitten freesjes e.d. in dat heet meestal a4 tekeningladenkast, letwel.. je hebt veel kleinetroep nodig om ze te vullen :+
bij keus zou ik voor iets diepers gaan
[Afbeelding]
op de wishlist _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13
Dat soort kasten kun je vaak voor een prikkie vinden bij bedrijfsfaillissement veilingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Komt natuurlijk net weer te laat voor je verjaardag :+

Feli @Fraggert :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Komt natuurlijk net weer te laat voor je verjaardag :+

Feli @Fraggert :)
Ja, maar iets anders niet :+ tenmiste als PostNL meewerkt |:(

Cheers mate d:)b *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Klik PVC kan je aan de bovenkant snijden en dan knakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Framoes schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Maar klik PVC een randje van 1 cm in de lengte snijden en dan knikken gaat ook niet makkelijk dan wordt het zagen of doorsnijden schaven kan ook met PVC om een klein randje af te halen.
De verlijmde PVC op vloer zijn dunner is makkelijker in verwerking dan de dikkere varianten.

Met laminaat gaat het zeker niet lukken met een Stanley mes :? daar zijn zaagjes voor voor het strakker werk of de knipper met afgenagelde randen.

Wil je geen stof met zagen binnen kun je altijd nog buiten het laminaat op maat zagen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Oooeeewwwhhhhhh……….. @The Eagle :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qxod5f-25FK1ijpEDdAUUw-pPRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FesauhWaYSIEyEtygRw9aTyd.jpg?f=user_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:08:
Niet al het klik-PVC, dat van ons heeft eenzelfde toplaag als ook op laminaat zit, daar kom je met een mes niet doorheen. En die toplaag slijt de zaagjes van de decoupeer net zo hard als laminaat.
J.E. Weinor schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:57:
Maar klik PVC een randje van 1 cm in de lengte snijden en dan knikken gaat ook niet makkelijk dan wordt het zagen of doorsnijden schaven kan ook met PVC om een klein randje af te halen.
De verlijmde PVC op vloer zijn dunner is makkelijker in verwerking dan de dikkere varianten.

Met laminaat gaat het zeker niet lukken met een Stanley mes :? daar zijn zaagjes voor voor het strakker werk of de knipper met afgenagelde randen.

Wil je geen stof met zagen binnen kun je altijd nog buiten het laminaat op maat zagen. :9
Nee, als je een dun randje eraf moet halen, werkt een knipper niet zo goed. Voor meer substantiele randjes werkt het wel snel en makkelijk. De randjes boeien meestal niet zo heel erg, die stop je normaalgesproken toch onder een plint. Met een decoupeer zien die randjes er ook niet superstrak uit, in ieder geval.

En buiten op maat zagen lijkt me hartstikke leuk om dan iedere keer twee trappen op en neer te lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
henkie196 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:59:
[...]

Niet al het klik-PVC, dat van ons heeft eenzelfde toplaag als ook op laminaat zit, daar kom je met een mes niet doorheen. En die toplaag slijt de zaagjes van de decoupeer net zo hard als laminaat.

[...]

Nee, als je een dun randje eraf moet halen, werkt een knipper niet zo goed. Voor meer substantiele randjes werkt het wel snel en makkelijk. De randjes boeien meestal niet zo heel erg, die stop je normaalgesproken toch onder een plint. Met een decoupeer zien die randjes er ook niet superstrak uit, in ieder geval.

En buiten op maat zagen lijkt me hartstikke leuk om dan iedere keer twee trappen op en neer te lopen :P
Randjes van je (klik) PVC kan wel degelijk belangrijk zijn als je 2 a 3 MM van de bestaande plint legt om later mooi strak langs de plint en kozijn te kitten in kleur met bestaande vaste plinten je wilt geen plakplinten gebruiken zoals vaak met laminaat wat lelijk staat, als ze er onder vallen ja kijkt het niet zo nauw.

Het kitten dat doen de meeste niet heb je een mooie visgraat vloer en hoge witte plinten kijk je tegen die vieze naden en kieren tussen vloer en plint aan, dat komt omdat de vloer nooit vlak egaal is en egaline lost dat niet op alleen oneffenheden.

Ik vind een afgewerkte en nette vloer is kitten in (kleur) voor super strak eind resultaat, voor laminaat haast niet mogelijk wegens de te grote krimp en uitzetting.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Er is was er één jarig hoera hoera :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2b8F_Ymw3KcmgD51ooxfjOm2aM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jIIRdyWrlZB15YiFGIIiwydK.jpg?f=user_large

De DJR183; de kleine recipro zodat Mrs. Fraggert hem ook makkelijk kan hanteren.

Zowel met wat sloopwerk, regulier geklus maar ook in de tuin een mooi extratje om het leven wat makkelijk te maken. Op accu want ik heb een Yanec 5Ah voor in de kruimeldief en heggeschaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:59:
Randjes van je (klik) PVC kan wel degelijk belangrijk zijn als je 2 a 3 MM van de bestaande plint legt om later mooi strak langs de plint en kozijn te kitten in kleur met bestaande vaste plinten je wilt geen plakplinten gebruiken zoals vaak met laminaat wat lelijk staat, als ze er onder vallen ja kijkt het niet zo nauw.

Het kitten dat doen de meeste niet heb je een mooie visgraat vloer en hoge witte plinten kijk je tegen die vieze naden en kieren tussen vloer en plint aan, dat komt omdat de vloer nooit vlak egaal is en egaline lost dat niet op alleen oneffenheden.

Ik vind een afgewerkte en nette vloer is kitten in (kleur) voor super strak eind resultaat, voor laminaat haast niet mogelijk wegens de te grote krimp en uitzetting.
Randjes op 2-3mm van plint lijkt me lastig. Net zoals de vloer nooit helemaal vlak is, is de muur dat ook zelden, dus dat is een boel meten en pielen om die 2-3 mm strak aan te houden. Of een boel kit gebruiken :P

Afkitten van de plinten op de vloer is ook wel iets dat ik heb overwogen, en wat vrouwlief graag zou zien, maar ik ben benieuwd welke kit je daarvoor gebruikt, want op gewone acrylaatkit blijft het stof altijd wat plakken, dat maakt netjes schoonmaken weer een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Nu online
@henkie196 volgens mij gebruik je daar dan weer siliconenkit voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

El-Vder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:08:
@henkie196 volgens mij gebruik je daar dan weer siliconenkit voor.
blijft vaak qua kitnaad wel het mooist. is wel een tijdelijk iets, echt handig plinten schilderen over 5 - 10 jaar is het niet met slicone erop. dat is dan ook de reden dat veel mensen dat kiertje voor lief nemen.

overschilderbare polymeer is dan handiger ik denk dat ik zwaluw hybriseal 2ps op kleur zou pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:48
henkie196 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:19:
[...]
Afkitten van de plinten op de vloer is ook wel iets dat ik heb overwogen, en wat vrouwlief graag zou zien, maar ik ben benieuwd welke kit je daarvoor gebruikt, want op gewone acrylaatkit blijft het stof altijd wat plakken, dat maakt netjes schoonmaken weer een stuk lastiger.
Acrylaatkit is bedoeld om nog geschilderd te worden. Als je dat niet doet blijft stof er idd aan plakken en wordt het heel lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Voor de kit pvc op kleur OTTOSEAL S51 de kleurenkaart bestaat uit 47 kleuren zit je kleur er niet tussen is ook je gewenste eigen kleur te maken.

https://www.ottosealpro.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fraggert schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:12:

[Afbeelding]

De DJR183; de kleine recipro zodat Mrs. Fraggert hem ook makkelijk kan hanteren.

Zowel met wat sloopwerk, regulier geklus maar ook in de tuin een mooi extratje om het leven wat makkelijk te maken. Op accu want ik heb een Yanec 5Ah voor in de kruimeldief en heggeschaar. :)
Bananenmilkshake maken met een reciprozaag......ok, wordt ongetwijfeld een zooi maar kun je doen ja :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 12:21
Ik twijfel of deze vraag in het aanbiedingen en actie forum hoort of hier dus indien verkeerd mijn excuus.

Gisteren heb ik bij toolnation per ongeluk een makita multitool (dtm152) zonder lader en accu's besteld.

https://www.toolnation.nl...er-in-mbox.html?sqr=dtm52

Ik zeg per ongeluk want ik had eigenlijk de versie met accesoireset willen kopen:

Voor 94 euro meer leek me dit een betere deal. Gisteren gelijk de klantenservice benaderd en vandaag gebeld maar de kale versie is al onderweg.

Ik twijfel of ik hem aan de deur ga aannemen of weigeren.
De set met accesoires blijkbaar vanaf maart beschikbaar, dus dat speelt misschien nog mee.

Is dit veel onvoordeliger op valt het mee? Ik heb al even bij toolstation gekeken maar accesoires los aanschaffen lijkt toch een stuk duurder te zijn. Zitten er nutteloze accesoires in de set?

Ik heb geen specifiek gebruiksdoel voor ogen maar hoor veel dat een multitool vaak van pas komt en heb zelf al vaak gedacht "dit was met zo'n multitool vast makkelijker"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:37
Ik heb de gewone (ZJ) gekocht en deze set er los bij gekocht:
https://www.amazon.de/dp/...401_487027711_TE_SCE_dp_1

Uiteindelijk is het gewoon Bosch spul qua accesoires en dit leek mij een mooie accesoire set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
jjohan14 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:
Ik twijfel of deze vraag in het aanbiedingen en actie forum hoort of hier dus indien verkeerd mijn excuus.

Gisteren heb ik bij toolnation per ongeluk een makita multitool (dtm152) zonder lader en accu's besteld.

Ik zeg per ongeluk want ik had eigenlijk de versie met accesoireset willen kopen:

Voor 94 euro meer leek me dit een betere deal. Gisteren gelijk de klantenservice benaderd en vandaag gebeld maar de kale versie is al onderweg.

De set met accesoires blijkbaar vanaf maart beschikbaar, dus dat speelt misschien nog mee.

Is dit veel onvoordeliger op valt het mee? Ik heb al even bij toolstation gekeken maar accesoires los aanschaffen lijkt toch een stuk duurder te zijn. Zitten er nutteloze accesoires in de set?

Ik heb geen specifiek gebruiksdoel voor ogen maar hoor veel dat een multitool vaak van pas komt en heb zelf al vaak gedacht "dit was met zo'n multitool vast makkelijker"
Als je de zaagjes koopt wanneer je ze nodig hebt ben je goedkoper uit. Maar dat heb je met het apparaat dus ook al niet gedaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jjohan14 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:

Als je niet weet wat je ermee gaat doen weet je ook niet wat er straks nutteloos is :P

ik zou mij vooral richten op zaagjes maarja ik zaag er bijna alleen maar mee :+ bosch en fein hebben ook zaagjes en sets en soms zijn er wel aanbiedingen voor sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Ik vraag me altijd af waar je een reciprozaag voor zou gaan gebruiken. Iemand wat voorbeelden?
Denk wanneer je een multitool hebt het zowiezo overbodig is.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Fraggert schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:12:

[Afbeelding]

Ik heb hem ook, en ik moet eigenlijk zeggen ik had meer power verwacht. Vind het een beetje een laf zaagje. Had hem nodig voor een klus waar ik niet goed bij draadeinden kwam die in hout zaten en verankerd waren tegen de muur. Dat is gelukt, en hij is prima om hout pallets aan stukken te zagen. Maar gevoelsmatig mis ik wat power.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BeaM-R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:22:
Ik vraag me altijd af waar je een reciprozaag voor zou gaan gebruiken. Iemand wat voorbeelden?
met een multitool kan ik geen balken van 170x170mm doorzagen of gasbeton blokken ;)
het is doorgaans vooral een sloopzaag in dit "huis" en daarnaast soms gebruikt in de tuin.

multitool gebruik ik met name op de rare plekjes, voor gipsplaat en reparen van bv kozijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 18-01-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

@twain4me Balken van 170x170mm ga je ook niet doorgezaagd krijgen met de DJR183 lijkt me. En ik zou voor zulke balken eerder een cirkelzaag pakken. Kan me wel voorstellen dat in moeilijk bereikbare plekken een recipro handiger is dan een cirkelzaag.
Maar heb nog nooit gedacht, had ik nu maar een recipro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:37

valluik

Probeert ook maar wat

Mijn voorbeelden: kerstboom klein maken voor de groenbak, pallet slopen, alles wat te groot is voor de kliko verkleinen, wortels onder de grond aanpakken als ik een boomstomp aan het weghalen ben, dikke tak uit een boom gezaagd :)

Ik zie het ook als een ‘lange halen snel thuis’ aanpak voor zaken die geen subtiliteit behoeven d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BeaM-R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:51:
@twain4me
dan moet je hem vooral niet kopen ;)

ik heb nooit gedacht had ik nu maar een kleine recipro (ik heb al een decoupeer :9 ) , maar de recipro opzich is een prima ding.. (ze jatten er ook je kattalisator mee)
Een rondje om een balk zagen met een circlezaag is leuk als het ding op de grond ligt. (of kan jij 170mm zagen met je circlezaag ;) ) Als de balk al onderdeel is van het gebouw gaat een recipro echt een heel stuk makkelijker ;) ik heb eigenlijk altijd zaagbladen die ook makkelijk om kunnen gaan met spijkers juist omdat het een "sloop" zaag is.
Eigenlijk is daarin een andere zaag niet handiger. ik gebruik hem niet vaak, maar soms is hij bijna onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 18:55
BeaM-R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:51:
@twain4me Balken van 170x170mm ga je ook niet doorgezaagd krijgen met de DJR183 lijkt me. En ik zou voor zulke balken eerder een cirkelzaag pakken. Kan me wel voorstellen dat in moeilijk bereikbare plekken een recipro handiger is dan een cirkelzaag.
Nog nooit gesloopt in een oud pand met veel hout? Dan ga je een recipro heel snel waarderen... Van alle andere zagen zijn de zaagbladen namelijk heel veel duurder en is de zaag meestal ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Fuel_80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Nog nooit gesloopt in een oud pand met veel hout? Dan ga je een recipro heel snel waarderen... Van alle andere zagen zijn de zaagbladen namelijk heel veel duurder en is de zaag meestal ongeschikt.
Groot sloopwerk nog nooit echt aan de hand gehad nee, dus daarom zal ik hem ook wel nooit gemist hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:15

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wij hebben een huis gekocht met alles hout, waarvan we alles gestript hebben.
Een metaalbladje op de recipro en alle CV en waterleidingen gaan erdoor. Geen vonken (handig bij gasleidingen) itt een slijptol. En het is nog sneller ook.
Houten vloeren eruit halen, draagbalken 75x210 eruit zagen.
Oh, de tuin snoeien. Kastanje takken van 200mm doorsnede rats rats, alle losse taken ontdoen van zijtakjes.
En, je kan strak langs de muur zagen om iets weg te halen.

In het huis-tuin en keuken kluswerk gebruik je hem niet zo vaak, maar als je een iets grote tuin hebt en veel snoeihout/afval is het toch verrekte makkelijk,...

Overigens doe ik dat met een DJR187, die maalt nergens om, gaat maar door.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoerdfoto op 19-01-2023 07:15 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

loewie1984 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb hem ook, en ik moet eigenlijk zeggen ik had meer power verwacht. Vind het een beetje een laf zaagje. Had hem nodig voor een klus waar ik niet goed bij draadeinden kwam die in hout zaten en verankerd waren tegen de muur. Dat is gelukt, en hij is prima om hout pallets aan stukken te zagen. Maar gevoelsmatig mis ik wat power.
Begrijpelijk, en dat was ook wel een lastige afweging hoor. Ik weet niet waar jij hem veel voor inzet?

Voor mij is het uitbreiding op bijv. mijn decoupeer en multitool zodat als ik bijv vervuild oud hout moet zagen ik dat niet hoef te doen met mijn Mafell invalzaag.

Ik heb ook wat reviews bekeken waarbij de kleine met de grotere machines (DJR186 etc) werdt vergeleken.

Ik zal ook bijv, balkjes zagen, palletje slopen, boompje snoeien, douglas palen, hardhout of geïmpregneerd tuinhout en een keer wat stalen koker (maar dan heb je het over 20x20, 40x40 wanddikte 2mm) en dan houd het wel op.

Ik heb ook wel de recipro van mijn pa geleend, een groene Bosch 700watter, dat is ook beperkt qua vermogen maar de juiste zaagjes (Ik heb een setje van Rotec voor diverse doeleinden) maakten al een wereld van verschil.

Ik heb ook de kostprijs even meegenomen, ik wilde namelijk graag één op accu in plaats van een snoer.

We gaan het zien d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Sjoerdfoto schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:15:
[...]

In het huis-tuin en keuken kluswerk gebruik je hem niet zo vaak, maar als je een iets grote tuin hebt en veel snoeihout/afval is het toch verrekte makkelijk,...
Ik had mijn reciprozaag aangeschaft voor algemeen lomp kluswerk.
Maar onlangs veel gebruikt om isolatie materiaal op maat te snijden, ideaal.
Multitool is veel meer voor het fijne werk.

Maar uiteindelijk gebruik ik hem ook meer buiten het huis. Inderdaad voor snoeien van takken of groffe buitenwerkzaamheden.

Wij hebben bijvoorbeeld leem grond die compleet doorwortelt is. Probeer daar maar eens met de schep doorheen te komen... Met de recipro en een lang zaagblad zaag ik eerst plakken en dan pas scheppen. Erg gemakkelijk!

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 19-01-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Naast slopen gebruik ik de recipro ook altijd om bvb. PVC- en spirobuis te zagen, beide met een metaalzaagje. Met een beetje beleid gaat dat prima en snel. Al doende vind je altijd wel wat nieuws waarbij een recipro goed van pas komt :)

Palletten en dergelijke duren veel te lang met recipro, daar neem ik de cirkelzaag voor. Voor in de tuin heb je een kettingzaag. Maar als je enkel een recipro hebt, is dat natuurlijk een stuk beter dan niks/handwerk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:49
Ik heb de recipro zaag gekocht voor eigenlijk alles wat lomp kapot mag. Dus houten vensterbanken tussen 2 muren vast, wortels van bomen die uit de tuin moeten. Keuken slopen waarbij je niet precies weet hoe het vast zit. En tijdens de laatste verbouwing ook een opening in een ytong muurtje zagen. Zou ik zonder de recipro kunnen, vast wel, maar het maakt net als een multitool bepaalde handelingen wel veel makkelijker.

Oh ja, een klusje waar ik heb voor gebruikt heb en me het een goed gevoel gaf (accu versie) in een natte kruipruimte alle gasleidingen weg halen en riolering aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cobras-
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:49
Ik gebruik mijn djr188 om met een lange houtzaag in de grond te snijden en zo een bamboe in toom te houden. Was anders beulenwerk met de schop en een bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 08:58
Ik heb met mijn reciprozaag heel de zoldervloer eruit gezaagd. Alles zat gespijkerd en ben zo dwars door de balken inclusief planken gegaan. Dit was een stuk makkelijker dan met een inval/cirkelzaag i.v.m. de diepte.

Gewoon een lang zaagje erop en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 16:56
Ik wil een Makita accutol, maar geen instapper. Wil een accu en een oplader erbij.

Ga ik dan voor de DHP485RFJ of de DHP485RTJ? Ik ben absoluut een beginnende klusser.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

krizzziz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:34:
Ik wil een Makita accutol, maar geen instapper. Wil een accu en een oplader erbij.

Ga ik dan voor de DHP485RFJ of de DHP485RTJ? Ik ben absoluut een beginnende klusser.
Enige verschil is dat de RFJ 2x 3,0Ah accu's heeft en de RTJ 2x 5,0Ah accu's.
De vraag is hoe vaak en hoe lang achter elkar je verwacht het te gaan gebruiken. Voor thuis wat klussen is 2x 3,0Ah voldoende.
Daarnaast krijg je hier ook nog 20 actiepunten voor die je weer kan inruilen voor een 5,0Ah accu.

Ben je van plan nog meer Makita accuspul aan te schaffen in de toekomst is 5,0Ah wel handiger voor zwaardere machines.

[ Voor 9% gewijzigd door BeaM-R op 19-01-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 16:56
BeaM-R schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Enige verschil is dat de RFJ 2x 3,0Ah accu's heeft en de RTJ 2x 5,0Ah accu's.
De vraag is hoe vaak en hoe lang achter elkar je verwacht het te gaan gebruiken. Voor thuis wat klussen is 2x 3,0Ah voldoende.
Daarnaast krijg je hier ook nog 20 actiepunten voor die je weer kan inruilen voor een 5,0Ah accu.

Ben je van plan nog meer Makita accuspul aan te schaffen in de toekomst is 5,0Ah wel handiger voor zwaardere machines.
Dank voor deze uitleg! Kwam er niet achter wat nou het verschil was. Ik ga voor de 2x 3.0Ah en dan 1x 5.0Ah met de punten dank!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In de tijd dat je ene accu gebruikt wordt kun je de andere laden. Ik heb 18v 5Ah accus voor mijn gereedschap en ben op zoek naar een kleintje. Is echt lichter en na dagen schroeven/klussen merk je dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 20:00
Misschien dat je het zo niet bedoelt, maar 3Ah accu is dan niet de beste keuze. Volgens Makita is die zelfs (een heel klein beetje) zwaarder dan een 5Ah. Beter zou je dan een 1,5/2 Ah accu nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door decipherer op 19-01-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 22:24
Ik was eigenlijk hetzelfde van plan net als @Boudewijn om een 3 Ah accu te kopen naast de 2 18V 5 Ah accu's. Met de overtuiging dat zo'n accu lichter is en dus prettiger werkt bij (bijvoorbeeld) gipsplaten schroeven in een plafond waarbij je lange tijd met een accuboormachine of accuslagschroevendraaier boven je hoofd werkt.

Is er ergens een overzicht van de gewichten van de verschillende Makita accu's? Ik vind wel individuele waardes, maar zoek eigenlijk een overzicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:46

yay

Een 2ah accu is significant lichter en compacter. Ik heb voor mijn handgereedschap 2 accu's van 2ah gekocht. De 3ah die bij mijn accuboormachine zaten hebben nu een ander doel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

chielmi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:21:
Ik was eigenlijk hetzelfde van plan net als @Boudewijn om een 3 Ah accu te kopen naast de 2 18V 5 Ah accu's. Met de overtuiging dat zo'n accu lichter is en dus prettiger werkt bij (bijvoorbeeld) gipsplaten schroeven in een plafond waarbij je lange tijd met een accuboormachine of accuslagschroevendraaier boven je hoofd werkt.

Is er ergens een overzicht van de gewichten van de verschillende Makita accu's? Ik vind wel individuele waardes, maar zoek eigenlijk een overzicht...
De Makita site heeft een vergelijkfunctie.

Bij LXT 18V heb je 2 soorten accu’s. De 5-cellige (1.5 en 2 Ah) en de 10-cellige (3, 5 en 6 Ah). Die laatste zijn door de extra laag cellen groter en zwaarder. Binnen die twee groepjes scheelt het niet noemenswaardig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:01:
In de tijd dat je ene accu gebruikt wordt kun je de andere laden. Ik heb 18v 5Ah accus voor mijn gereedschap en ben op zoek naar een kleintje. Is echt lichter en na dagen schroeven/klussen merk je dat wel.
kijk even bij Yanec

die hebben helaas geen 1,5Ah vervanging maar wel een 3.0Ah voor 28 euro

die weegt wel 700 gram ten opzichte van de originele 3.0 Ah met 640 gram dus voor 't gewicht is dat geen oplossing maar het is niet gek duur.

ik heb die voor mijn makita en panasonic en dat bevalt prima.

Yanec 3.0
https://www.replacedirect...n-voor-makita-schuif.html

origineel 3.0
https://www.makita.nl/art...l1830b-lxt-18v-3-0ah.html

origineel 1.5
https://www.makita.nl/art...1815n-lxt-18-v-1-5ah.html

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 20-01-2023 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gewoon op de Makita site;

ik heb al gefilterd voor je op 18V LXT

https://www.makita.nl/art...roup_id=4491&fromfilter=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:55:
[...]

kijk even bij Yanec

die hebben helaas geen 1,5Ah vervanging maar wel een 3.0Ah voor 28 euro

die weegt wel 700 gram ten opzichte van de originele 3.0 Ah met 640 gram dus voor 't gewicht is dat geen oplossing maar het is niet gek duur.

ik heb die voor mijn makita en panasonic en dat bevalt prima.

Yanec 3.0
https://www.replacedirect...n-voor-makita-schuif.html

origineel 3.0
https://www.makita.nl/art...l1830b-lxt-18v-3-0ah.html

origineel 1.5
https://www.makita.nl/art...1815n-lxt-18-v-1-5ah.html
Thx maar ik doe alleen originele accu's. En dan liever geen Makita. Moet ik ook weer een boormachine kopen van ze :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

BL1815N 18V 1,5Ah 0.35kg
BL1820N 18V 2,0Ah 0.38kg
BL1830N 18V 3,0Ah 0.64kg
BL1840N 18V 3,0Ah 0.65kg
BL1850N 18V 5,0Ah 0.63kg
BL1860N 18V 6,0Ah 0.66kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:18
Framoes schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:19:
[...]

Welke Makita heb je? Ik heb een Makita DFS452 met bijbehorende neusstuk voor bandschroeven.

Ik merk wel dat de schroefbanden (het plastic) van andere merken stugger zijn. Maar zoals @twain4me zegt, kan het ook zijn dat de hoeveelheid stof op de bandschroeven (of in de machine) invloed heeft.

Mijn ervaring is iig dat Grabber soepeler loopt en daardoor minder vaak vastloopt. Dat is op basis van veel dozen van allerlei merken.

Ecotools is wat prijs/kwaliteit betreft sowieso een van de beste. Je betaalt voor bandschroeven van de gereedschapsfabrikanten meer, maar die zijn praktisch hetzelfde.
Bedankt voor je post. Ik was namelijk aan het kijken waar de vastlopers door kwamen. Ik gebruik nu altijd Derfix (van Ecotools), maar om de paar schroeven loopt de machine wel een keer vast en moet ik de schroef eruit halen.

Is dit probleem zo goed als verholpen met de Grabber gipsbanden?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb met grabber hikoki (Hornbach verkoopt ze) en festool bandschroeven (geen idee waar zij inkopen) eigenlijk allemaal prima gewerkt in december. 1-2 dozen per merk weggeschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Wachten... schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor je post. Ik was namelijk aan het kijken waar de vastlopers door kwamen. Ik gebruik nu altijd Derfix (van Ecotools), maar om de paar schroeven loopt de machine wel een keer vast en moet ik de schroef eruit halen.

Ja, Grabber scheelt echt veel tov Ecotools bandschroeven.

Als je met Grabber nog zoveel vastlopers hebt, hou je de machine te scheef ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Ik heb wat advies nodig over zaagbladen.

Ik ga de DeWalt GWS774 afkortzaag kopen. Daar zit een dia216-24t zaagblad op en ik ga er fijn dun hout vooral onder 45gr mee afkorten.
Ik denk daarmee een 60tand te moeten monteren.

Maar ook in zaagbladen land is er zoveel keuze!
Iemand tips? Wanneer is iets goed genoeg en niet overprijst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl1qpxras2OBoELAbsH6R_FQhu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bGXahDzmFpXd1AVaMlnzk2m.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kost 50,-
Maar je hebt ze ook van 15,-

[ Voor 38% gewijzigd door barry86 op 20-01-2023 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Ja, Grabber scheelt echt veel tov Ecotools bandschroeven.

Als je met Grabber nog zoveel vastlopers hebt, hou je de machine te scheef ;)
Of is je bitje rot. Ik had bij mijn tweedehands machine een afgetrapt bitje. Nieuw bitje werkt stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
barry86 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:46:

Ik ga de DeWalt GWS774 afkortzaag kopen. Daar zit een dia216-24t zaagblad op en ik ga er fijn dun hout vooral onder 45gr mee afkorten.

[Afbeelding]

Deze kost 50,-
Ik ben wel tevreden over die Bosch zaagbladen met blauwe coating en Makita zaagbladen. Dan zit je wel rond de €50.

Een zaagblad van €15 zou ik sowieso niet nemen, tenzij je brandhout wil zagen. Kans is groot dat je binnen no time tanden van het blad mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Boudewijn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Of is je bitje rot. Ik had bij mijn tweedehands machine een afgetrapt bitje. Nieuw bitje werkt stuk beter.
Ja, dat kan ook flink veel ergernis opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-06 05:31

......

Deze kost 50,-
Ik ben tevreden met de ecotools zaagbladen in mijn invalzaag. Voor mijn doel prima. Daarbij moet ik zeggen; ik zaag er niet dagelijks mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

[Afbeelding]

Deze kost 50,-
Voor een afkortzaag gebruik je een ander blad dan voor een cirkelzaag. Je hebt te maken met het aantal tanden (veel, je kort af) en een negatieve tandhoek.

Een zaagblad wat alles goed zou moeten kunnen kan meestal alles crap.

Als je niet teveel geld kwijt wil, en niet teveel zaagt is ecotools top. De standtijd (hoe lang het scherp blijft) is redelijk, zeker als je niet te veel hard materiaal zaagt, en voor een DIY-er top. Verwacht geen Leitz, maar het doet er ook niet mijlen ver voor onder qua scherpte.

Ik heb redelijk wat zaagbladen (Felder, Festool, Makita, Bosch, Ecotools, CMT) en koop ze altijd met een wat specifiek doel (afkorten, schulpen, zaagtafel <> cirkelzaag <> afkortzaag) en heb eigenlijk met de meeste goede ervaringen. Volgens mij komt veel van 't top spul van Leitz vandaan, die qua kwaliteit met CMT vergelijkbaar zijn.

Verschil tussen de bladen is wel merkbaar, maar het juiste type blad heeft nog een veel grotere impact. Vooral bij een blad wat niet bizar veel gebruikt is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
simon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:45:
[...]

Voor een afkortzaag gebruik je een ander blad dan voor een cirkelzaag. Je hebt te maken met het aantal tanden (veel, je kort af) en een negatieve tandhoek.

Een zaagblad wat alles goed zou moeten kunnen kan meestal alles crap.

Als je niet teveel geld kwijt wil, en niet teveel zaagt is ecotools top. De standtijd (hoe lang het scherp blijft) is redelijk, zeker als je niet te veel hard materiaal zaagt, en voor een DIY-er top. Verwacht geen Leitz, maar het doet er ook niet mijlen ver voor onder qua scherpte.

Ik heb redelijk wat zaagbladen (Felder, Festool, Makita, Bosch, Ecotools, CMT) en koop ze altijd met een wat specifiek doel (afkorten, schulpen, zaagtafel <> cirkelzaag <> afkortzaag) en heb eigenlijk met de meeste goede ervaringen. Volgens mij komt veel van 't top spul van Leitz vandaan, die qua kwaliteit met CMT vergelijkbaar zijn.

Verschil tussen de bladen is wel merkbaar, maar het juiste type blad heeft nog een veel grotere impact. Vooral bij een blad wat niet bizar veel gebruikt is.
Bedankt voor de uitleg, ik ga mij er 1 bij ecotools bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Wachten... schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb bandschroeven van grabber, eco en goedkope van toolstation geschroeft. Heb echt nooit vastlopers. Ik denk dat je t in je machine moet zoeken...

Ik schroef met een dewalt accu bandschroever.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Makrolon schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb bandschroeven van grabber, eco en goedkope van toolstation geschroeft. Heb echt nooit vastlopers. Ik denk dat je t in je machine moet zoeken...

Ik schroef met een dewalt accu bandschroever.
een makita is best gevoelig voor user errors, sommige mensen lukt het gewoon niet om de "slag" te pakken te krijgen. bv een festtool is veel vergevingsgezinder een dewalt heb ik nog nooit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vandaag voor het eerst een Makita XGT machine in handen gehad. Lekker dagje aan het zagen geweest en partner in crime had (naast een Stihl MS230) een UC003G tophandle mee. Iets compacter dan mijn 2x18V tophandle, fijn zaagje :Y

Familieportret, DUC353 en DUC306 op de voorgrond, de XGT machine op de achtergrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HjOWtmxwkCEEpKXfJliyq_46_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2RizQkWt3yZTZ7bGajIZSTn.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

Orion84 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:15:
Vandaag voor het eerst een Makita XGT machine in handen gehad. Lekker dagje aan het zagen geweest en partner in crime had (naast een Stihl MS230) een UC003G tophandle mee. Iets compacter dan mijn 2x18V tophandle, fijn zaagje :Y

Familieportret, DUC353 en DUC306 op de voorgrond, de XGT machine op de achtergrond:
[Afbeelding]
En hoe is de verhouding tussen de DUC353, UC003G en de Stihl? (Ik heb ervaring met een Stihl 180 en zit naar een DUC353 te kijken.)

[ Voor 4% gewijzigd door yay op 21-01-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Orion84 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:15:

[Afbeelding]
Ik wil ook een eigen bos :(

En je moet je eigen site ff checken, iets met verlopen certificaten en een standaard http site :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

yay schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:37:
[...]

En hoe is de verhouding tussen de DUC353, UC003G en de Stihl? (Ik heb ervaring met een Stihl 180 en zit naar een DUC353 te kijken.)
De MS230 wint het wel van al die accuzagen. De accuzagen onderling schelen voor mijn gevoel niet veel.
The Eagle schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Ik wil ook een eigen bos :(

En je moet je eigen site ff checken, iets met verlopen certificaten en een standaard http site :X
Welke site heb je het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Orion84 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:54:
[...]

De MS230 wint het wel van al die accuzagen. De accuzagen onderling schelen voor mijn gevoel niet veel.
[...]

Welke site heb je het dan over?
Homepage op je t.net profiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:19
In verband met aankoop van een nieuw huis wordt het tijd voor een betere accuboormachine met boortjes, schroefjes etc dan van de IKEA.... Er is geen haast bij geboden dus afwachten voor een goede aanbieding kan.

Op zoek naar een Accuboormachine evt met klopboorfunctie inclusief bitjes en boren (hout, metaal, steen) zodat ik meteen goed voorzien ben. Ik weet niet of het toegestaan is om te linken maar ik heb de volgende twee opties:
1. Bosch professional accuschroefmachine GSR 18V-21, 2x 1,5Ah accu & 63 Accessoires : https://www.gamma.nl/asso...special-ac-case/p/B143182
2. Makita HP457DWE10 Klopboor-/Schroefmachine -18 V - Met 74-Delige accesoireset https://www.bol.com/nl/nl...JHfQ.3_27.30.ProductTitle
3. Zie ik nog andere goede opties over het hoofd?

Optie 1 heeft geen klopboorfunctie maar de koffer trekt me wel sterk aan, de koffer van Makita ken ik wel en is altijd vervelend boortjes terug klikken.

Advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ja, koop de boor die je wil niet op basis van de accesoireset.

Ik zou deze volgorde aanhouden
Kies een accu systeem, daarna kies je een type machine. vervolgens koop je de boortjes/bitjes van een goed merk (wiha,heller etc.)

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 22-01-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
De einhell haakse slijpers (125 en 230) gebruikt voor alle elektra in te slijpen.

De grote is helemaal prima. Dat klein onding daarentegen...

Heeft iemand een idee hoe je die aan uit schakelaar consequent kan bedienen zodat die altijd aangaat? Indien niet. Is er in die prijsklasse een beter alternatief?

Het is me iets te gevaarlijk om een kwartier per keer conract proberen te krijgen en indien er dan contact is, dat de schijf dan zo dicht bij je begint te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tarkin schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:58:
De einhell haakse slijpers (125 en 230) gebruikt voor alle elektra in te slijpen.

Heeft iemand een idee hoe je die aan uit schakelaar consequent kan bedienen zodat die altijd aangaat? Indien niet. Is er in die prijsklasse een beter alternatief?

Het is me iets te gevaarlijk om een kwartier per keer conract proberen te krijgen en indien er dan contact is, dat de schijf dan zo dicht bij je begint te draaien
je weet dat einhell wel iets meer slijptollen aanbied dan 1 125mm machine? dus je omschrijving zegt niet zo veel. Je hebt verschillende type aan en uitschakelaars waaarschijnlijk heb je vooral moeite met het type knopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Patox Een andere goede optie is om meedere losse units voor apart gebruik te kopen.

Als accuboor heb ik n.a.v. de positieve reviews in dit topic 12v GSR 12V-15 gekocht. Het voordeel t.o.v. 18v is dat het een veel lichter, handzamer en makkelijker te gebruiken apparaat is.
Ik heb er dit weekend mee geschroefd en vind het echt een heerlijk ding.

Je hebt ook nog een goede Bosch 12v slagschroevendraaier die me meer dan krachtig genoeg lijkt voor DIY in huis. Beide passen samen in een L-BOXX.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:53
Patox schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:29:
In verband met aankoop van een nieuw huis wordt het tijd voor een betere accuboormachine met boortjes, schroefjes etc dan van de IKEA.... Er is geen haast bij geboden dus afwachten voor een goede aanbieding kan.

Op zoek naar een Accuboormachine evt met klopboorfunctie inclusief bitjes en boren (hout, metaal, steen) zodat ik meteen goed voorzien ben. Ik weet niet of het toegestaan is om te linken maar ik heb de volgende twee opties:
1. Bosch professional accuschroefmachine GSR 18V-21, 2x 1,5Ah accu & 63 Accessoires : https://www.gamma.nl/asso...special-ac-case/p/B143182
2. Makita HP457DWE10 Klopboor-/Schroefmachine -18 V - Met 74-Delige accesoireset https://www.bol.com/nl/nl...JHfQ.3_27.30.ProductTitle

Optie 1 heeft geen klopboorfunctie maar de koffer trekt me wel sterk aan, de koffer van Makita ken ik wel en is altijd vervelend boortjes terug klikken.

Advies?
De Makita is ruk, die accu's die hierbij zitten gaan verder nergens in (cheap ass bouwmarkt uitvoering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:06

Advies?
Zoals reeds opgemerkt, bedenk wat je in toekomst nog wilt van tools. Kies daarop je platform van accu’s.
Makita heeft de meeste losse body’s, ook voor tuingereedschappen.
Dewalt heeft ook diverse tuin tools maar veel minder.
Bosch professional (blauw) geen tuin gereedschap, Bosch groen wel maar zelf geen fan van.
12 volt lijn Bosch is een aanrader voor gemiddelde DHZ, kijk eens op Amazon.nl of de voor aanbiedingen.
Regelmatig de 12 volt accu boor met diverse accessoires voor ca 110-120 euro.

Is er nog Milwaukee, Hikoki en dhz merk ryobi, laatste erg populair in vs, hebben ook ruim assortiment met losse body’s en tuin gereedschap.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeweetje op 22-01-2023 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Of de 18v lijn van Metabo. Die hebben wel tuingereedschap (en goed spul ook, al is de kleinste strimmer nog steeds een halve bosmaaier :+)
Twee opties:
https://www.toolmax.nl/me...amer-combo-set-2-3-2.html
https://www.toolmax.nl/me...amer-combo-set-2-3-4.html

De bs is een schroefboormachine met zeskantige aansluiting, de SB 18 een lichte compacte accu-klopboormachine en kan dus kloppen. Al heb je dat kloppen totaal niet nodig als je ook een multihamer hebt :)

18v systeem van Metabo is trouwens CAS (meerdere fabrikanten gebruiken het), en staat bekend om zijn lange gebruiksduur. Bij Metabo wordt die ook gewoon per apparaat en per accucapaciteit opgegeven (zie Metabo site).

Tot 28-2 trouwens gratis 5,2Ah accu bij een machine (ga dus uit van 2 extra bij een combi set): https://www.toolmax.nl/ac...o/metabo-gratis-accu.html
Nvm, die was niet voor boormachines :)

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 22-01-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Tarkin schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:58:

De instapmodellen van Bosch-Professional zijn vrij netjes geprijsd. Zeker als je even afwacht totdat Amazon weer Bosch-blauw in de aanbieding gooit.

Deze was in november te koop voor €43,-
Deze was in november te koop voor €46,-

@Patox Mocht je voor Bosch gaan, houd dan ook Amazon in de gaten (in het gereedschap-aanbiedingen topic komt doorgaans een melding voorbij wanneer er weer Bosch blauw in de aanbieding is bij Amazon, of je kan Keepa.com gebruiken).
Ik heb zelf mijn accugereedschap van Bosch, doorgaans is dat goedkoper dan iets met dezelfde specs van Makita. De accuboor van Bosch die je linkt is het instapmodel. Dat kan prima zijn, maar is bijvoorbeeld niet brushless. Oh, en je linkt de GSR, dat is de variant zonder klopsysteem. Met klop is GSB bij Bosch.

De Makita die jij linkt heeft zoals al aangegeven de verkeerde accu's, je wilt de apparaten met LXT accu-systeem hebben. Dat is de professionele lijn.

In het algemeen loont het overigens wel om een set met accu's te kopen, combinatie accuboor met accu's is bij de meeste merken de goedkoopste manier om aan een lader en accu's te komen.

Dit is denk ik een heel netjes geprijsde set: https://www.toolmax.nl/bo...in-l-boxx-0615990m5x.html
Is weliswaar €70,- duurder dan die jij linkt, maar is Brushless, heeft een metalen boorkop en je krijgt 3 accu's van 3 Ah, tegen 2 van 1,5 Ah bij die andere set. Klein nadeeltje is wel dat die accu's zwaarder zijn, maar ze gaan dus ook 2 keer zo lang mee.

Zelf heb ik een paar jaar geleden zijn kloploze tegenhanger gekocht, de GSR 18v55 dus, toen nog in een deal met 3 stuks 4 Ah ProCore accu's voor €249,- Maar die zie je nu nergens meer voor dat geld. Oh, enige nadeel van deze combi is dat het geen L-Box is, maar een gewone (stevige) koffer. Dus als je meer koopt, kan je geen mooie stapel maken.

Oh ja, nadeel van de Bosch-blauw lijn is dat ze geen tuingereedschap hebben. Dus als je tuingereedschap wilt, kan je beter voor Makita of Metabo gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Advies?
Ik zou die accu's niet nemen.
Dit is een betere optie met lader, 18V 5,0Ah accu en accessoireset:
https://www.ibood.com/off...boor-accessoireset/764696

Nog beter:
https://www.coolblue.nl/product/836586/makita-dhp485rfj.html
Hier krijg je ook 20 actiepunten voor die je weer kan inruilen voor een gratis 18V 5,0Ah accu.
En kies dan nog een losse accessoireset uit, bijvoorbeeld:
https://www.ibood.com/off...oor-bitset-p-90641/764695
https://www.ibood.com/off...en-bitset-60-delig/765077
https://www.ibood.com/off...ta-bit-en-borenset/765078

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sowieso, voor Bosch blauw en Metabo even bij onze oosterburen kijken. DE is stukje goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:19
The Eagle schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:20:
Sowieso, voor Bosch blauw en Metabo even bij onze oosterburen kijken. DE is stukje goedkoper :)
Ik heb familie in Duitsland dus dat is misschien wel een idee. Bedankt voor de tips allemaal, er komt idd ook een tuin aan met heggen etc dus goeie tips qua systeem voor accus en harmonisatie met ander soort apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:56
Patox schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Ik heb familie in Duitsland dus dat is misschien wel een idee. Bedankt voor de tips allemaal, er komt idd ook een tuin aan met heggen etc dus goeie tips qua systeem voor accus en harmonisatie met ander soort apparaten.
Amazon.de en dan naar huis laten verzenden kan vaak ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
yay schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Sinds ik een ms211 heb ligt m’n duc353 stof te happen. Alleen wanneer t geluid een issue zou zijn pak ik die nog denk ik.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

Oogje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:50:
[...]

Sinds ik een ms211 heb ligt m’n duc353 stof te happen. Alleen wanneer t geluid een issue zou zijn pak ik die nog denk ik.
Bedankt voor je reactie (en @Orion84 ook) dan blijf ik denk ik de MS180 lenen van de buurman en hou ik het geld voor LXT kettingzaag in de zak.
Pagina: 1 ... 134 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).