twain4me schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:08:
[...]
de schroefautomaten met een verleden hebben nieuwe klepjes, klepveertjes en soms een grote veer nodig. daarnaast de juiste bit en fermacel schroeven zijn iets anders dan gips schroeven. fermacel schroeven hebben een iets andere kop en een freesrandje onder de kop.
Klepjes incl veertjes, zo'n vervangings deel heb ik inderdaad al vervangen, dat scheelde een hele hoop.
De oude zat een kleine barst in, en 1 van die veertjes was niet goed meer. Hij word niet voor niet los verkocht denk ik dan maar.
Maar grote veer? Die was ik nog niet tegen gekomen. In het neusstuk vermoed ik? Wellicht is dat nog de moeite waard. Soms duwt die hem namelijk gewoon scheef de band uit, en dan kan die vastlopen.
Framoes schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:15:
[...]
Bij Fermacell zou ik bij voorkeur Fermacellschroeven gebruiken (zoals @
twain4me al zei). Die platen zijn een stuk taaier dan gips. Bij die schroeven kan je ook nog wel eens PH1 proberen vanwege de smallere kop. Maar is ook een kwestie van proberen en kijken wat je het best vindt werken.
Verder is het belangrijk dat je de machine goed recht houdt. Door de lange bit heb je al snel dat de schroef 'omklapt' als je hem iets schuin houdt. Ook weer een kwestie van proberen. Als de machine te stroef loopt, kan je wat WD40 in het neusstuk spuiten. Ik was altijd bang dat het gipsstof dan blijft plakken, maar dat valt heel erg mee.
Het is met dit soort schroefmachines ook een kwestie van een beetje 'feeling' krijgen. Ik werk met twee gasten waarvan een bij wijze van spreken in beide handen zo'n ding kan pakken en dan op een heel plafond misschien 2 schroeven vast laat lopen en de ander het ondingen vindt omdat hij elke 2 schroeven een vastloper heeft. Het is in het begin gewoon even klooien.
Ik gebruik inderdaad de fermacell schroeven. Deze gingen alleen lastiger de proefstukjes in dan de gips schroeven, terwijl voor fermacell ik nu 23 en 30mm heb, en voor gips 35. Misschien de vorm van het kopje?
Nu ja de tip van het nieuwe bitjes wel eens opnieuw naar het bitje gekeken, en jeetje, die was er een stuk slechter aan toe dan een aantal vastlopers geleden.
Andere op gezet en het ging een enorm stuk beter!
WD40 behandeling heeft die ook al gehad om alles lekker gangbaar te maken, liep daarna een stuk soepeler.
Heb vandaag 2 hele strips probleemloos kunnen schroeven, de 3e ging minder met 4 vastlopers. Echter heb ik gemerkt dat als je hem er eerst op zet en duwt, en dan draait je minder vastlopers hebt, en dan ook sneller voelt dat die scheef gaat. Met een beetje geluk kun je het brakke schroefje er dan zo uit schudden.
Begin nu toch te denken dat ik eens moet gaan spelen met de bitjes. Het zijn PH2 schroeven en bits die ik heb, maar wellicht dat een PH1 bit ook lekker zou werken.
Nu bijna de boven verdieping gedaan met de vloerplaten (32m2), en hierna zal de 70m2 van de beneden verdieping volgen. Dus hoe lekkerder die loopt hoe beter. Heb voor nu in ieder geval een tijdje een goed werkende machine kunnen ervaren, en dan is die wel heel erg fijn!