• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor de verschillen zie: https://www.bosch-profess...164C800&categoryId=101351

Meer vermogen, meer functionaliteit voor de 1300 pce.

Reciprozagen blinken vooral uit voor sloopwerk. Maar zijn ook inzetbaar voor ander ruw zaagwerk

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Dus voor 75 euro krijg je er vibration control bij dat 3 m/s2 extra vibratie geeft 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU9MwJ_Tl4Uwnjqs3h5gAI0KcNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIdKBHXUag875uAXaabUWamW.jpg?f=fotoalbum_large

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lankman schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:19:
Dus voor 75 euro krijg je er vibration control bij dat 3 m/s2 extra vibratie geeft 8)7

[Afbeelding]
Dat viel me ook op ja :P, maar die extra vibratie zal wel te maken hebben met de hogere snelheid en de pendel functie?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:25
M4inDC schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:47:
Van bosch blauw heb je nu van die pro deals. En nu zie ik dat er 2 recipeozagen zijn waar je uit kan kiezen, de 1300pce en de 1100e. Wat is nou het verschil?

Ik heb eigenlijk nu niks nodig, en een excentrische zchuurmachine heb ik al.

Of is zo'n reciprozaag niet vaak nuttig, en kan je beter een cirkelzaag halen? Heb ook al een invalzaag met rail....

Keuzes keuzes
Ik heb een goedkope Bosch groen Reciprozaag. Ik gebruik hem voorral met slopen en zou niet zonder willen. Maar een door het voorral grof slopen is zie ik niet de meerwaarde om een duurdere te kopen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Van bosch blauw heb je nu van die pro deals. En nu zie ik dat er 2 recipeozagen zijn waar je uit kan kiezen, de 1300pce en de 1100e. Wat is nou het verschil?

Of is zo'n reciprozaag niet vaak nuttig, en kan je beter een cirkelzaag halen? Heb ook al een invalzaag met rail....

Keuzes keuzes
Mijn stelregel is om elektrisch gereedschap pas te kopen als ik het nodig hebt. Als je nu nog niet weet waar je het voor gaat gebruiken, dan zou ik het niet doen. Zoals het nu klinkt kan je net zo goed een decoupeerzaag of een handzaag kopen. Of geen van allen ;)

Buiten dat is een recipro voor het groffe werk, en een invalzaag voor nette snedes in plaatmateriaal. Tenzij je een specifieke use case voor de cirkelzaag hebt, zou ik dat overigens ook niet doen, het heeft bepaalde voor- en nadelen t.o.v. een invalzaag, maar uiteindelijk kan je het meeste dat je met een cirkelzaag zou doen ook met een invalzaag doen (en andersom). Is meer een kwestie van dat in sommige gevallen de een handiger is dan de ander.

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-10 18:29
henkie196 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:49:
[...]

Mijn stelregel is om elektrisch gereedschap pas te kopen als ik het nodig hebt. Als je nu nog niet weet waar je het voor gaat gebruiken, dan zou ik het niet doen. Zoals het nu klinkt kan je net zo goed een decoupeerzaag of een handzaag kopen. Of geen van allen ;)

Buiten dat is een recipro voor het groffe werk, en een invalzaag voor nette snedes in plaatmateriaal. Tenzij je een specifieke use case voor de cirkelzaag hebt, zou ik dat overigens ook niet doen, het heeft bepaalde voor- en nadelen t.o.v. een invalzaag, maar uiteindelijk kan je het meeste dat je met een cirkelzaag zou doen ook met een invalzaag doen (en andersom). Is meer een kwestie van dat in sommige gevallen de een handiger is dan de ander.
Met een invalzaag met grote platen kun je het alleen af zonder hulp, dan met een tafelcirkelzaag een nadeel neemt ruimte in beslag en je bent vaak afhankelijke door een extra hulp laat staan om even te vervoeren naar een andere locatie, met grote platen kom je net 2 handen te kort.om een mooie rechte lijn te zagen.

De tekst maar iets verduidelijkt. :o

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10 22:03
J.E. Weinor schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:19:
[...]

Met een invalzaag met grote platen kun je alleen af dan met een tafelcirkelzaag nadeel neemt ruimte in beslag en je bent vaak afhankelijke door een extra hulp laat staan om even te vervoeren naar een andere locatie, met grote platen kom je net 2 handen te kort.om een mooie rechte lijn te zagen.
Ik heb het 3 keer gelezen, maar kom er nog niet uit. Wat wil je precies zeggen?

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-10 16:09
kipfel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:25:
[...]

Ik heb het 3 keer gelezen, maar kom er nog niet uit. Wat wil je precies zeggen?
Zoals ik het lees: dat je grote platen, als je alleen bent, makkelijker met een invalzaag kan doen dan met een zaagtafel. Die daarnaast ook nog meer ruimte in neemt en lastiger te verplaatsen is.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Tsja, was mij ook meteen duidelijk hoor :X

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:17
Ik kan wel templates vinden van de festool systainer, en die kan ik vast wijzigen naar een makita mbox. Maar weet/heeft iemand een kant en klare template voor een makita mbox?

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-10 20:24
Wat is het verschil dan?

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:02

Freakie1NL

Grote Baas

Keuzes keuzes
Let wel op met de huidige Pro Deals.
Al voorheen 2x gebruik van gemaakt en niets op aan te merken. Erg snel de boel ontvangen en goedgekeurd (hoogte punt was zelfde dag en 3 dagen later binnen).

Alleen nu met deze deal al reeds 28 oktober (!) aangemeld. Stond toen binnen 3 weken antwoord. Noppes nada. Toen gemaild geen antwoord, gebeld gaven aan dat het enorm druk was en dat het wel tot eind dit jaar kon duren.

Mijn andere ervaringen met Bosch Pro Deals zijn altijd top.

*EDIT*
En terwijl ik dit typte kreeg ik een email. Hoe toevallig wil je het hebben? Ergo je moet dus denken aan ruim 8 weken i.p.v 3 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYNGOEaIYG35by7qRTgO49sSQWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mi2JmMTEraVyTx4fy2616LGn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Freakie1NL op 02-12-2022 11:46 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• L_ars
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-12-2022
Hoi allemaal,

Ik ben thuis bezig met het maken van een lamp waarbij ik een glazen flesje wil vastzetten met onderstaande clips. Ik heb me een ongeluk gezocht op internet maar kan onderstaande clips niet vinden.

Weet iemand wat voor een clips dit zijn en waar ik deze eventueel kan aandchaffen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ6ofQifmFn_fgfDKGNSh4X8QLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6tfKqOLDfFG5s2VXZUngMFh8.jpg?f=user_large

• m181087
  • Laatst online: 08:07
L_ars schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:27:
Hoi allemaal,

Ik ben thuis bezig met het maken van een lamp waarbij ik een glazen flesje wil vastzetten met onderstaande clips. Ik heb me een ongeluk gezocht op internet maar kan onderstaande clips niet vinden.

Weet iemand wat voor een clips dit zijn en waar ik deze eventueel kan aandchaffen?

Alvast bedankt!
[Afbeelding]
Verkeerde topic? Dit is niet echt (elektrisch) gereedschap.
Ik zou het DIY klustopic gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door m181087 op 02-12-2022 13:49 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Zucht . . .
Eindelijk eens de moeite genomen om de nodige aansluitmaterialen voor de compressor te bestellen.
Ik meet van mn luchtfliter de aansluiting op, die is krap 13mm, dus 1/2" volgens mij. Ik heb een heel dikke slang, maar gelukkig hebben ze bij airpress de juiste slangpilaar: https://airpress.nl/slangpilaar-12-mm-1-2-uitwendig-4346872

Vandaag binnen en dat past natuurlijk voor geen meter. Die 1/2" is bijna 2cm in doorsnede 8)7
Dus blijkbaar werken die maten anders dan ik dacht en is die kleine 13mm een 1/4" aansluiting?!? Hebben jullie enig idee hoe het gemeten moet worden? Als ik de inwendige diameter meet, kom ik ook niet op die 1/4" uit.

Dus nu op zoek naar een slangpilaar 13mm/ 1/4", die weer niet lijkt te bestaan.

• J.E. Weinor
Raymond schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:14:
Zucht . . .
Eindelijk eens de moeite genomen om de nodige aansluitmaterialen voor de compressor te bestellen.
Ik meet van mn luchtfliter de aansluiting op, die is krap 13mm, dus 1/2" volgens mij. Ik heb een heel dikke slang, maar gelukkig hebben ze bij airpress de juiste slangpilaar: https://airpress.nl/slangpilaar-12-mm-1-2-uitwendig-4346872

Vandaag binnen en dat past natuurlijk voor geen meter. Die 1/2" is bijna 2cm in doorsnede 8)7
Dus blijkbaar werken die maten anders dan ik dacht en is die kleine 13mm een 1/4" aansluiting?!? Hebben jullie enig idee hoe het gemeten moet worden? Als ik de inwendige diameter meet, kom ik ook niet op die 1/4" uit.

Misschien heb je hier wat aan betreft maten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCNuNXMwG9iPmFi6Ln4YFi0IX_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zJk4FkvIcbKK74k49d4ZS1v.jpg?f=user_large

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-10 20:01
Raymond schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:14:
Zucht . . .

Als je je huidige gekochte slangpilaar wilt houden, kun je gewoon dit er tussen zetten: https://airpress.nl/verlo...ndig-x-1-2-inwendig-37554

andere alternatieven zijn om via een snelkoppeling te werken ipv een vaste slangpilaar (bijv https://airpress.nl/snelkoppeling-euro-1-4-uitwendig-46842 + https://airpress.nl/insteeknippel-euro-12-mm-4346828

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Freakie1NL schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:44:
[...]

Al voorheen 2x gebruik van gemaakt en niets op aan te merken. Erg snel de boel ontvangen en goedgekeurd (hoogte punt was zelfde dag en 3 dagen later binnen).

Alleen nu met deze deal al reeds 28 oktober (!) aangemeld. Stond toen binnen 3 weken antwoord. Noppes nada. Toen gemaild geen antwoord, gebeld gaven aan dat het enorm druk was en dat het wel tot eind dit jaar kon duren.

*EDIT*
En terwijl ik dit typte kreeg ik een email. Hoe toevallig wil je het hebben? Ergo je moet dus denken aan ruim 8 weken i.p.v 3 weken.

[Afbeelding]
Ik heb me 21-10 aangemeld en nog altijd niets van gehoord :'(

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
1 Stück BSP Schlauchanschluss Messing Stecker Fitting 6mm/8mm/10mm/12mm/16mm/19mm/25mm, Schlauch Barb Schwanz männlich BSP Außengewinde Adapter
https://amzn.eu/d/896hI05

Passend onderdeel gevonden!
Geknooi 8)7
Ik maak het mezelf veel te moeilijk. Ik moet gewoon mn 13mm slang wegtiefen en een 10mm er voor in de plaats kopen. Veel makkelijker :+

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

henkie196 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:49:
[...]

[...]
Da's ook mijn strategie. Met toch wel een verrassend resultaat merk ik nu achteraf gezien :P

In mijn geval begon het met "even helpen bij een kennis" om wat gordijnrailzen en een grote houten kapstok op te hangen na een verhuizing. Niet moeilijk, maar in je eentje kom je al gauw een hand tekort...

Tijdens dat prutsen kwam ik er achter dat m'n eigen accuboor wat aan de grote kant is, en ook niet lekker in sommige hoekjes past. Dus heb ik me bij de gereedschapswinkel hier net buiten 't dorp laten verleiden tot een aanbieding van de bekende blauwe Bosch 12V15-FC. (die nu bijna meer mét dan zonder het excenterstuk gebruikt wordt O+ )
Het ging om een ex-showmodel bouwjaar van een paar jaar oud, met een geopende koffer "half vol stof". Maar wel met 3 accu's ipv 2 :9
Die derde accu heeft een soort "te krom" pinnetje op een van de 3 "controlecontacten", en past daardoor wel in de FC, maar loopt in sommige andere apparaten vast. (bijvoorbeeld een D-tect 120 past niet)

Lang verhaal kort, vanwege die 3e accu die anders toch niets ligt te doen, en geklooi met (bouw)lampen aan een snoer niet altijd handig is, heb ik een GLI-12V-330 mini-bouwlampje gekocht, en dat is achteraf gezien de meest briljante gereedschapsaankoop ooit <3
Het gebruik is ongeveer 30% bouw/knutsellamp, en 70% overig gebruik als universele (zak)lamp in en om huis. Ik kan niet meer zonder dat ding _O-
Qua lichtopbrengst moet je er natuurlijk geen wonderen van verwachten, maar het verstelbare (magneet)voetje met haak en statief-schroefdraad maken dat je 'm werkelijk overal kunt neerzetten/leggen/hangen, zelfs aan een stalen CV-verwarmingsbuis :D

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-10 20:44
Vandaag voor het eerst mijn nieuwe aankoop getest; parkside 230mm haakse slijper
Aangenaam verrast! Hij blijkt gewoon een soft start te hebben, terwijl dat nergens staat. Over de levensduur kan ik nog niks zeggen...

• MWDKing
Iemand een tip voor een haakse schroefmachine of een stevig haaks schroefbit/adapter? Ik had een goedkoper haaks schroefbit, maar die kon het koppel van mijn 12v bosch op een 4mm schroef niet aan...

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MWDKing schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:25:
Iemand een tip voor een haakse schroefmachine of een stevig haaks schroefbit/adapter? Ik had een goedkoper haaks schroefbit, maar die kon het koppel van mijn 12v bosch op een 4mm schroef niet aan...
Als je toch al Bosch (profi?) 12v hebt: de FC / Flexi Click modellen? Daar zet een haakse kop bij waar je zowel de bit als "boor" kop op kunt zetten (of zelfs een bit direct in het haakse opzetstuk zetten, maar is wat "losjes" en uiteraard houd die de bit niet vast, wat de bithouder wel doet).

Maar meen ook wel eens een haakse bithouder van Metabo in dit topic gezien te hebben.

• MWDKing
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:56:
[...]

Als je toch al Bosch (profi?) 12v hebt: de FC / Flexi Click modellen? Daar zet een haakse kop bij waar je zowel de bit als "boor" kop op kunt zetten (of zelfs een bit direct in het haakse opzetstuk zetten, maar is wat "losjes" en uiteraard houd die de bit niet vast, wat de bithouder wel doet).

Maar meen ook wel eens een haakse bithouder van Metabo in dit topic gezien te hebben.
Dank voor de tip! Ik heb de GSR 12V-35. Eigenlijk de 'vaste' variant van die FC. Vind het zonde om dan dat apparaat te kopen eigenlijk.

Ik zie dat Bosch wel een 'hoekboormachine' heeft: GWB 12V-10. Maar dat is dan weer erg prijzig voor dat beperkt aantal schroeven.

Ik was eigenlijk best tevreden over een losse hoekbithoud, alleen de volgende moet wat steviger zijn :P

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-10 10:09
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:56:
[...]

Metabo heeft het Quick systeem. Machines met Q in de naam hebben een kop die je kan wisselen. Hebben ze op 12V en 18V.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:57

thijsco19

KTM 990 SMT

MWDKing schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:04:
[...]

Dank voor de tip! Ik heb de GSR 12V-35. Eigenlijk de 'vaste' variant van die FC. Vind het zonde om dan dat apparaat te kopen eigenlijk.

Ik zie dat Bosch wel een 'hoekboormachine' heeft: GWB 12V-10. Maar dat is dan weer erg prijzig voor dat beperkt aantal schroeven.

Ik was eigenlijk best tevreden over een losse hoekbithoud, alleen de volgende moet wat steviger zijn :P
Er is een YouTube filmpje van, als ik het mij goed herinner, project farm die verschillende haakse opzetstukken / bithouders test. Kwamen een aantal goed uit de test.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• MWDKing
thijsco19 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:46:
[...]

Er is een YouTube filmpje van, als ik het mij goed herinner, project farm die verschillende haakse opzetstukken / bithouders test. Kwamen een aantal goed uit de test.
Ik zat hem toevallig net te kijken! Link. Ik heb een deWalt gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 04-12-2022 22:43 ]

• henkie196
  • Niet online
MWDKing schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:04:

Waarom zou dat zonde zijn om naast de gewone de FC versie te halen? Eentje voor het boren, de ander voor het schroeven. Scheelt weer wisselen van bithouder en boor.

• MWDKing
henkie196 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:50:
[...]

Waarom zou dat zonde zijn om naast de gewone de FC versie te halen? Eentje voor het boren, de ander voor het schroeven. Scheelt weer wisselen van bithouder en boor.
Ik heb ook al een slagschroevendraaier. En haaks schroeven doe ik ook zelden. Maar ik heb dus een haakse bithouder gekocht. :)

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-10 10:45
Gisteravond de Bosch GSA 18V-28 recipro binnen. Krijg de laatste tijd veel te vaak slechte en niet herbruikbare pallets binnen dat ik er wat sneller werk van wou maken. Vanochtend gelijk maar even getest en man, wat gaat dat ding als de brandweer :D

Had nooit een recipro in handen gehad, maar zo'n ding weegt nog best serieus veel. Wel een lekker apparaat :*) Accu's zullen met een paar minuten leeggaan gok ik, maar dat mag de pret verder niet drukken. Aangezien zo'n ding toch al zo lomp is nu wel overwegen om eens wat 8 Ah accu's erbij te gaan kopen.

Ook gelijk nog maar even 2 stuks GSR 12V-35 en 1 GDR 12V-110 erbij gekocht, die kan je toch nooit genoeg hebben :P

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Twijfels schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:43:
Gisteravond de Bosch GSA 18V-28 recipro binnen. Krijg de laatste tijd veel te vaak slechte en niet herbruikbare pallets binnen dat ik er wat sneller werk van wou maken. Vanochtend gelijk maar even getest en man, wat gaat dat ding als de brandweer :D

Had nooit een recipro in handen gehad, maar zo'n ding weegt nog best serieus veel. Wel een lekker apparaat :*) Accu's zullen met een paar minuten leeggaan gok ik, maar dat mag de pret verder niet drukken. Aangezien zo'n ding toch al zo lomp is nu wel overwegen om eens wat 8 Ah accu's erbij te gaan kopen.

Ook gelijk nog maar even 2 stuks GSR 12V-35 en 1 GDR 12V-110 erbij gekocht, die kan je toch nooit genoeg hebben :P
een recipro is doorgaans geen extreme energieslurper hoor, ik zou het maar eerst even ervaren voordat je zomaar accu's gaat kopen, of zoek je gewoon een dom excuus?

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 07-12-2022 10:25 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:24:
[...]

een recipro is doorgaans geen extreme energieslurper hoor, ik zou het maar eerst even ervaren voordat je zomaar accu's gaat kopen, of zoek je gewoon een dom excuus?
FTFY; gaat hier om een gereedschap-aankoop he, :P :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• twain4me

twain4me

Fraggert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:50:
[...]

FTFY; gaat hier om een gereedschap-aankoop he, :P :+
Om naar te kijken en op te kunnen scheppen over de specs is het natuurlijk een top aankoop. :+

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-10 10:45
twain4me schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:24:
[...]

Dat laatste natuurlijk!

Zonder gekheid, ik heb veel meer apparaten op 18V en voor o.a. de stofzuiger zou het ook niet verkeerd zijn. Wordt allemaal zakelijk gebruikt en ben laatste tijd ook wat vaker bij klanten op locatie e.e.a. monteren, dan is het wel prettig om gewoon accugereedschap met voldoende batterij te hebben ;)

• twain4me

twain4me

Twijfels schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:00:
[...]

Dat laatste natuurlijk!

Zonder gekheid, ik heb veel meer apparaten op 18V en voor o.a. de stofzuiger zou het ook niet verkeerd zijn. Wordt allemaal zakelijk gebruikt en ben laatste tijd ook wat vaker bij klanten op locatie e.e.a. monteren, dan is het wel prettig om gewoon accugereedschap met voldoende batterij te hebben ;)
dat is een slim excuus :+

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:57

thijsco19

KTM 990 SMT

Twijfels schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:00:
[...]

Dat laatste natuurlijk!

Voor het gereedschap dat je in je hand gebruik zou ik dan toch niet de grootste en zwaarste accus nemen. Gewicht lijkt mij dan belangrijker. Neem dan een paar extra accus mee als je toch te kort komt.
Voor bijv een stofzuiger is een grote dan natuurlijk wel ideaal.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Freakie1NL schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:44:
[...]

*EDIT*

[Afbeelding]
En vandaag binnen gehad. Top ding.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 12:26

valluik

Probeert ook maar wat

Is er iemand die weet of er een haakse aanslag bestaat voor de geleiderail van de Parkside invalzaag?

Ik hoor wel eens iets over de uitwisselbaarheid van Festool en Parkside rails, dus ik dacht dat deze misschien wel ging passen voor mijn rails:
https://www.amazon.nl/gp/...age_o01_s01?ie=UTF8&psc=1

Die kreeg ik gisteren binnen, maar dat past totaal niet helaas. Iemand suggesties?

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-10 17:09
valluik schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:56:
Is er iemand die weet of er een haakse aanslag bestaat voor de geleiderail van de Parkside invalzaag?

Ik hoor wel eens iets over de uitwisselbaarheid van Festool en Parkside rails, dus ik dacht dat deze misschien wel ging passen voor mijn rails:

Die kreeg ik gisteren binnen, maar dat past totaal niet helaas. Iemand suggesties?
Als het goed is, is de parkside geleiderail uitwisselbaar met ook die van Makita. Misschien kun je technische tekeningen vinden van de makitarail, dan zou je het een en ander kunnen opmeten.

Helaas klopt bovenstaand niet.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10 14:14
Slapabeardon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:58:
[...]

Als het goed is, is de parkside geleiderail uitwisselbaar met ook die van Makita. Misschien kun je technische tekeningen vinden van de makitarail, dan zou je het een en ander kunnen opmeten.

Helaas klopt bovenstaand niet.
Ik heb de Parkside invalzaag en heb zowel de originele (2x70) geleiderail als een Scheppbach van 140. Toevallig heb ik onlangs een hoekaanslag gekocht van Fonson. Deze past helaas niet lekker op de Scheppbach, het past wel op de Parkside maar niet helemaal zoals het hoort (te kort).

Bij een bouwgroothandel heb ik de Fonson toen even getest op een Makita-rail en die past perfect en vervolgens heb ik via deze rail van 150cm van Makita gekocht voor 37 euro.

https://www.gereedschapcentrum.nl/makita-199141-8-geleiderail-1500mm.html

Afbeeldingslocatie: https://imgaz2.staticbg.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/5F/E9/b253b949-2a41-43c2-a1f9-6eb90595c962.jpg

• Slapabeardon
webber87 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:17:
[...]

Ik heb de Parkside invalzaag en heb zowel de originele (2x70) geleiderail als een Scheppbach van 140. Toevallig heb ik onlangs een hoekaanslag gekocht van Fonson. Deze past helaas niet lekker op de Scheppbach, het past wel op de Parkside maar niet helemaal zoals het hoort (te kort).

Bij een bouwgroothandel heb ik de Fonson toen even getest op een Makita-rail en die past perfect en vervolgens heb ik via deze rail van 150cm van Makita gekocht voor 37 euro.

https://www.gereedschapcentrum.nl/makita-199141-8-geleiderail-1500mm.html

[Afbeelding]
Deze rail werkt dus wel met de parkside? Dan ga ik er meteen een bestellen!

• webber87
Slapabeardon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:36:
[...]

Deze rail werkt dus wel met de parkside? Dan ga ik er meteen een bestellen!
Nou, daar twijfel ik nu ook over ;-) Mocht het niet passen, dan heb ik wel een reden om te upgraden naar de Makita invalzaag...

Volgens mij zit er een lipje waardoor het mogelijk net niet past :P

Krijg het vanavond binnen, laat het wel weten.

[ Voor 5% gewijzigd door webber87 op 09-12-2022 15:41 ]

• Slapabeardon
webber87 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:41:
[...]

Nou, daar twijfel ik nu ook over ;-) Mocht het niet passen, dan heb ik wel een reden om te upgraden naar de Makita invalzaag...

Volgens mij zit er een lipje waardoor het mogelijk net niet past :P

Krijg het vanavond binnen, laat het wel weten.
Super, ben benieuwd! Ik hoop voor je portemonnee dat hij gewoon past :9

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 12:26

valluik

Probeert ook maar wat

Ik lees ook even met een schuin oog mee!

• J.E. Weinor
valluik schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:56:

Festool en Makita geleiderail weet ik wel, of van parkside de zelfde profilering heeft geen idee en volgens mij heeft triton ook de zelfde profilering.

Voorbeeld afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9VTgshD42Hz0Rk57nuCjo7IN0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JOcxRxx1ouaCmXxYudjHIeM.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zelf deze variant op Ali, geschikt voor Festool en Makita geleiderails, super handig ook voor bepaalde schuinte door de draaischijf in te stellen op bepaalde graden en de kwaliteit is top. voor de voordelige prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scu4Lp4pMDH8LB6V8s6J8PlkP54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5hYkoLIYeMjNVZ137LWeGfs.jpg?f=fotoalbum_large

https://nl.aliexpress.com...7RdC&gatewayAdapt=glo2nld

Is duurder geworden maar zag prijzen tijdens de Black Friday dagen wel ruim 25 a 30 Euro goedkoper en gratis verzenden.

[ Voor 27% gewijzigd door J.E. Weinor op 09-12-2022 21:35 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:49
J.E. Weinor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:11:
[...]

Festool en Makita geleiderail weet ik wel, of van parkside de zelfde profilering heeft geen idee.

Heb zelf deze variant op Ali, geschikt voor Festool en Makita geleiderails, super handig ook voor bepaalde schuinte door de draaischijf in te stellen op bepaalde graden en de kwaliteit is top. voor de voordelige prijs.

[Afbeelding]
Linkje?

• J.E. Weinor

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:11:
[...]

Festool en Makita geleiderail weet ik wel, of van parkside de zelfde profilering heeft geen idee en volgens mij heeft triton ook de zelfde profilering.

Voorbeeld afbeelding.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://nl.aliexpress.com...7RdC&gatewayAdapt=glo2nld

Is duurder geworden maar zag prijzen tijdens de Black Friday dagen wel ruim 25 a 30 Euro goedkoper en gratis verzenden.
Dan gun ik dat toch liever aan het lokale zaagmaat(.com).
Dat zijn geen Ali prijzen.

• J.E. Weinor
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:18:
[...]

Kan wel zijn maar zelfs op Amazon voor het zelfde artikel wat uit China komt zijn duurder dan via Ali rechtstreeks.

Op Bol kom ik zelfs de zelfde artikelen tegen die ook op Ali worden verkocht, enig verschil de prijs.

Dat je het bij de lokale onderneming haalt prima en meer voor betaald, maar ik kijk wel verder dan dat.

• Framoes
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:14:
[...]

Kan wel zijn maar zelfs op Amazon voor het zelfde artikel wat uit China komt zijn duurder dan via Ali rechtstreeks.

Op Bol kom ik zelfs de zelfde artikelen tegen die ook op Ali worden verkocht, enig verschil de prijs.

Dat je het bij de lokale onderneming haalt prima en meer voor betaald, maar ik kijk wel verder dan dat.
Bol en Amazon verkopen dan ook een heleboel Chinees spul dat merkloos is of met vage merknamen die uit een soort random generator lijken te komen.

Dat is anders dan de lokale vakhandel.

• J.E. Weinor
Na lang overwegen wegens een onderstel voor mijn aangeschafte Makita DLS211Zu afkortzaag.

Deze is het geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28xkRHILLP6EjVCxhM04tHYtSQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbiNvWEFxvz49xi2f75UivI5.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.de/-/e...ch-Clamping/dp/B06Y185CH8

Super handig onderstel in hoogte verstelbaar voor meer doeleinden inzetbaar makkelijk op te bergen en te transporteren met de zaag er op, en het geheel van goede en stevig kwaliteit en netjes afgewerkt en geen dunne en slappe constructie.

Het onderstel zeer stabiel zelfs in hoogste stand met de zware afkortzaag er op, een ander voordeel die ik ervaar is transport met de zaag er op door de breedte van de wielen en de machine klem die ver van elkaar afstaan dan de universele onderstellen, en veel stabieler tijdens transport en geen kans dat alles snel omkiepert wat je wel hebt als het geheel smaller is in de basis.

Zelfs vervoer in mijn auto schuin neerzetten en je rijd het geheel er zo in door die extra transport wielen die er standaard onder zitten, dat heb ik uitgeprobeerd super tevreden.

Aanpassingen heb ik ook gedaan de machine klem extra transportwielen er onder gemonteerd zodat de afkortzaag makkelijker te verplaatsen is in de schuur/garage onder de werkbank wegens krappe ruimte en geen vaste plek, laat staan dat je even een latje moet zagen zonder het onderstel te moeten pakken dan is het wel handig die paar wielen er onder dan het gehannes met die zware machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn6XcTApwsLwa4z4PZsx1lfw6Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gG2mLkr0WTOQOlSL4t8PljUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxIPwqKb6PYwki0J2ar6BloCvcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFucuRS6TmTrCBVe7nIOCYpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJZA-gIb6mJ7h0ueRBdEOy3ES1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Uh08STBOJrpqPVGu7rnRuZp.jpg?f=fotoalbum_large

Van dit onderstel heb ik meerdere van gezien onder een ander label naam en kleur zijn allemaal het zelfde en niet overal verkrijgbaar kwam dit onderstel tegen in eerdere topic via een YouTube filmpje.

• webber87
Slapabeardon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:49:
[...]

Super, ben benieuwd! Ik hoop voor je portemonnee dat hij gewoon past :9
Vandaag getest en de Parkside past dus niet op de Makita rail. Ben vergeten foto's te maken maar er zit een klein profieltje welke in de weg zit. Je kunt het wel goed zien in de video van Peter Millard waarbij hij hetzelfde ondervind. Hij geeft ook aan in de video dat je het vast weg kunt halen/slijpen, maar is dat de moeite waard?

De Makita rail oogt en voelt wel wat afgewerkter dan de die van Scheppbach en helemaal in vergelijking met die van Parkside zelf, maar kunnen testen heb ik het dus niet..

Heb de Fonson hoekaanslag wel gebruikt op mijn Scheppbach rail. Ondanks dat het niet helemaal lekker past, heb ik toch een paar zaagsneden kunnen maken. De rail zit niet helemaal lekker in het profiel zegmaar, maar als je de hoek nogmaals even checkt, is het te doen...

• webber87
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:18:
[...]

Oh interessant. Kende deze partij niet, maar het ziet er top uit. Het verschil met Banggood/Ali is momenteel niet zo groot en inderdaad fijn dat je een lokale club ondersteunt. Die variant die ook in graden af te stellen is lijkt mij handig.

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10 21:02
Ik zit met een deur waar ik een slot in wil zetten. Momenteel is er alleen ruimte voor een deurklink,dus er moet nog wat meer uitgefreesd worden. Wat voor apparatuur heb ik hiervoor nodig? Natuurlijk een houtfrees, maar hebben jullie nog tips welk model of waarop te letten? Heb momenteel meeste van Makita (draad en lxt), maar andere merken zijn ook welkom. En welke accesoires?

klussen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT9IGtPb9bSYk4YJ9heOzva7Zq8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVd1AeQUopSmBkMCCbICXdwA.jpg?f=fotoalbum_small

• twain4me

twain4me

floriz87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:52:
Ik zit met een deur waar ik een slot in wil zetten. Momenteel is er alleen ruimte voor een deurklink,dus er moet nog wat meer uitgefreesd worden. Wat voor apparatuur heb ik hiervoor nodig? Natuurlijk een houtfrees, maar hebben jullie nog tips welk model of waarop te letten? Heb momenteel meeste van Makita (draad en lxt), maar andere merken zijn ook welkom. En welke accesoires?

klussen
[Afbeelding]
speedboor +beitel. daar ga je toch geen lange frees +machine voor kopen.

• floriz87
twain4me schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:14:
[...]

Deur is nogal oud en ben bang de deur te slopen met een boor en het is lastig om recht te boren. Bovendien wil ik sowieso een freesmachine kopen, en nu heb ik een extra aanleiding ;). Maar voor een slot heb je denk ik wel wat accessoires/opzetstukken nodig.

• twain4me

twain4me

floriz87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:49:
[...]

Deur is nogal oud en ben bang de deur te slopen met een boor en het is lastig om recht te boren. Bovendien wil ik sowieso een freesmachine kopen, en nu heb ik een extra aanleiding ;). Maar voor een slot heb je denk ik wel wat accessoires/opzetstukken nodig.
Een frees maakt het echt onnodig ingewikkeld. ze zijn namelijk niet echt gemaakt om zo diep te gaan. scharnieren uitvrezen zou een ander verhaal zijn. dit grenst aan waanzin. de lange frezen zijn er met name in 12 mm en je moet nogal een monster hebben om die diepte ook te kunnen halen of je moet nog een paar maten frees kopen. en dan een mal maken, tegen de tijd dat je het hout hebt gezocht voor een mal ben je al klaar met boren., om te boren hoef je de deur nieteens uit de scharnieren te halen zo frezen zou ik voor de eerste keer heel erg afraden.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 12-12-2022 21:01 ]

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10 23:20
Daar heb je een kettingfrees voor om slotgaten te fabriceren.

Dit hout ziet er nogal zacht uit, ik denk dat ik het voorzichtig met smalle speedboren zou proberen, dan heb je wat meer marge om rommelen. Misschien is het ook een idee om express te ruim uit te boren en hakken met de beitel, en er dan een dummy in plasticfolie in te plaatsen met houtrotvuller. Als je die dan verwijderd heb je een mooi egaal slotgat. Timmerman Koos hanteert houtrotvuller en afdekken/vormen met plasticfolie als 'mal' nog wel eens, dus misschien is dat voor jouw klus ook een optie.

• floriz87
Dank voor de reacties. Ik ga morgen eerst even een slot kopen voor de juiste afmetingen en dan voorzichtig met een speedboor aan de slag. Het hout is inderdaad erg zacht, zal sowieso een nieuwe scherpe boor kopen. Hopelijk hebben ze beetje kwaliteit bij de Gamma, is enige waar ik hier naartoe kan
Moet waarschijnlijk nog meerdere deuren doen op deze manier, dus ik houd de frees nog even in mn achterhoofd. Je kunt standaard mallen kopen en met de juiste freesjes moet je eind komen, als ik youtube mag geloven.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:38
floriz87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:13:
Dank voor de reacties. Ik ga morgen eerst even een slot kopen voor de juiste afmetingen en dan voorzichtig met een speedboor aan de slag. Het hout is inderdaad erg zacht, zal sowieso een nieuwe scherpe boor kopen. Hopelijk hebben ze beetje kwaliteit bij de Gamma, is enige waar ik hier naartoe kan
Moet waarschijnlijk nog meerdere deuren doen op deze manier, dus ik houd de frees nog even in mn achterhoofd. Je kunt standaard mallen kopen en met de juiste freesjes moet je eind komen, als ik youtube mag geloven.
Je kan beter een slangenboor gebruiken. Als die speedboor vast slaat tussen 2 gaten en t is zacht hout heb je kans dat ie t Hout uit elkaar drukt waardoor t Hout splijt. Buiten dat is t ook niet fijn voor je polsen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10 23:20
of misschien eenvoudige freesboren waarmee je het materiaal kunt weghalen? Zelf nog nooit gebruikt eigenlijk dus geen idee hoe dat werkt.

• J.E. Weinor
[...]

Er zijn wel speciale mallen voor betreft het uitboren van een slotkast en ook nog betaalbaar als complete set met frezen te gebruiken met een gewone boormachine of op accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbAMsb0_8-GfrhzZ6lHhVPqhpAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UfZTsvb9m4yo4o2DkLmFelJq.jpg?f=user_large

https://www.vevor.nl/pass...HasH8Jr27k_hoCbiMQAvD_BwE

• henkie196
  • Niet online
dimi_v schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:08:
Daar heb je een kettingfrees voor om slotgaten te fabriceren.

Dit hout ziet er nogal zacht uit, ik denk dat ik het voorzichtig met smalle speedboren zou proberen, dan heb je wat meer marge om rommelen. Misschien is het ook een idee om express te ruim uit te boren en hakken met de beitel, en er dan een dummy in plasticfolie in te plaatsen met houtrotvuller. Als je die dan verwijderd heb je een mooi egaal slotgat. Timmerman Koos hanteert houtrotvuller en afdekken/vormen met plasticfolie als 'mal' nog wel eens, dus misschien is dat voor jouw klus ook een optie.
Daar hebben ze inderdaad mooie slotkastfrezen voor. Maar daar kan je ook aardig wat deuren voor kopen, voor wat deze kost :P
twain4me schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:14:
Boren lijkt me wat veiliger, ja. Zo'n frees van 10cm lang die met 10-20k rpm ronddraait, lijkt me vooral vragen om problemen, zelfs als je van die mallen erbij haalt. En beitel voor de hoekjes.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:04
[...]

Dat valt wel mee. Het kan inderdaad met een freesmachine, maar dan heb je wel een zware machine met 12mm opname nodig. Verder is een lange groeffrees met ondersnijders nodig, hierop zou ik niet besparen. Zelf gebruik ik een CMT van 110mm lengte hiervoor. Bovendien is een tweetal zijgeleiders erg handig. Zelf monteer ik die aan beide zijden van de deur, en wel zo dat je precies de breedte van het slotgat goed kunt frezen. De hoogte van het gat kun je beperken door een stel lijmklemmen op de deur te klemmen. Kwestie van hoogte uitlijnen en klem plaatsen zodat de machine niet verder omhoog of omlaag kan.

Als je alles goed hebt ingesteld is het vervolgens een kwestie van rustig gaan frezen, steeds een paar millimeter dieper. Tijdens het frezen moet je niets forceren, als de machine hapt ben je verder van huis.
Je gaat steeds dieper tot je de juiste diepte hebt bereikt of de frees dieper moet instellen. Meestal is verstellen 1-2x nodig, omdat de gemiddelde freesmachine nu eenmaal geen 80+ mm diepteverstelling heeft.

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-10 17:41
Even ter herinnering ( ik dacht er ook pas zojuist aan ), haal de accu',s en laders uit de ongeisoleerde werkplaats.
bij mij nu -3.
Makita's advies
Over laad temeraturen

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-10 10:31
Vrienden met mooi gereedschap, ik neig naar een DTM52 van Makita op basis van de ervaringen hier, daar ik eerst een DTM51 overwoog. De DTM52 is wel interessant als body met mbox, maar dan zonder accesoires. Iemand goede ervaringen met accesoires? Ik neig naar een Fein starterkitje (https://www.toolmax.nl/fe...horenset-35222967060.html zoiets), iemand nog goede suggesties?

• Bernardsimon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Over een klein jaartje word mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, vader altijd al een gereedschap liefhebber geweest. Voornamelijk Makita. Ik zelf heb ondertussen ook al verzameling van de goedkopere Parkside Proffesioneler reeks. Op de foto staat de 360 graden groene kruislijn laser er niet op, en de muurfrees en wat handgereedschap ontbreken ook op de foto.

Hebben jullie Goede ervaring met deze lijn? Als hobby en beetje huis en tuin klusjes? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHQUhFmzlZLGVgWoaL6OrGWK6bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6Ebk6KdT6GeR4icepf367Qk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsLi08sdQMnSD_VjMjlwT1pP6TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DzCPquhgIGaijFfnD1O9P84.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz-dQ7s1GtHBjT-ZcLLR7C-ij8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WRCHgnl2q4fLZ66ytS1IJDU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gZ9TjcKffiHk9rrziGy3Fk0D0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkoOOEvraEDQRx7YvnxIBurC.jpg?f=fotoalbum_large

• Fuel_80
  • Laatst online: 31-10 20:24
Bernardsimon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:38:
Over een klein jaartje word mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, vader altijd al een gereedschap liefhebber geweest. Voornamelijk Makita. Ik zelf heb ondertussen ook al verzameling van de goedkopere Parkside Proffesioneler reeks. Op de foto staat de 360 graden groene kruislijn laser er niet op, en de muurfrees en wat handgereedschap ontbreken ook op de foto.

Hebben jullie Goede ervaring met deze lijn? Als hobby en beetje huis en tuin klusjes? [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alleen ervaring met de kruislijn laser en dat was niet zo'n hele goede. Laser bleek hier onvoldoende nauwkeurig en robuust.. na een jaartje terug moeten sturen omdat hij niet meer waterpas was. Klantenservice is wel too.

Nu overgestapt naar een futech. Stukje duurder maar vooralsnog ook aanzienlijk beter qua nauwkeurigheid en functionaliteit.

• Bernardsimon
Fuel_80 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:24:
[...]

Alleen ervaring met de kruislijn laser en dat was niet zo'n hele goede. Laser bleek hier onvoldoende nauwkeurig en robuust.. na een jaartje terug moeten sturen omdat hij niet meer waterpas was. Klantenservice is wel too.

Nu overgestapt naar een futech. Stukje duurder maar vooralsnog ook aanzienlijk beter qua nauwkeurigheid en functionaliteit.
Die futech's ziet er goed uit ja! Maar die prijs is inderdaad wel wat te hoog voor de paar keer dat ik denk de laser nodig te hebben. Was de parkside ook de groene?

Wil het meer gaan gebruiken voor lijnen uit te zetten voor het freesen van gleuven en wat extra wandcontactdozen. Ik Zal alvorens zeker even controleren wat de nauwkeurigheid / afwijking is voordat ik begin

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Hebben jullie Goede ervaring met deze lijn? Als hobby en beetje huis en tuin klusjes? [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf ook Parkside Performance en ook al die machines die je daar laat zien. Ik vind het echt top apparaten. Geen enkele Performance apparaat heeft me nog teleurgesteld. En vooral voor deze prijzen (ik heb de meeste in de aanbieding gekocht).
Nog een tip voor je. Deze 2 boormachine accessoires (boortjes en bitjes) passen in de koffer van de boormachine:
https://www.lidl.nl/p/par...rmance-boorset/p100357866
https://www.lidl.nl/p/par...teeksleutelset/p100357938
Voor die doosjes zijn speciale inkepingen in de koffer gemaakt.

• Bernardsimon
silmaril8 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:47:
[...]

Ik heb zelf ook Parkside Performance en ook al die machines die je daar laat zien. Ik vind het echt top apparaten. Geen enkele Performance apparaat heeft me nog teleurgesteld. En vooral voor deze prijzen (ik heb de meeste in de aanbieding gekocht).
Nog een tip voor je. Deze 2 boormachine accessoires (boortjes en bitjes) passen in de koffer van de boormachine:
https://www.lidl.nl/p/par...rmance-boorset/p100357866
https://www.lidl.nl/p/par...teeksleutelset/p100357938
Voor die doosjes zijn speciale inkepingen in de koffer gemaakt.
Goed om te horen dat de machines jouw bevallen!
De inlay van de koffers zijn inderdaad heel handig, de twee boor setjes heb ik!

Qua bits ben ik voor de impact-bits gegaan , ook meer voor de langere lengte van sommige bits.

Zie deze :
https://www.lidl.nl/p/parkside-bitset/p100350874

• Fuel_80
  • Laatst online: 31-10 20:24
Bernardsimon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:39:
[...]

Die futech's ziet er goed uit ja! Maar die prijs is inderdaad wel wat te hoog voor de paar keer dat ik denk de laser nodig te hebben. Was de parkside ook de groene?

Wil het meer gaan gebruiken voor lijnen uit te zetten voor het freesen van gleuven en wat extra wandcontactdozen. Ik Zal alvorens zeker even controleren wat de nauwkeurigheid / afwijking is voordat ik begin
Het was inderdaad een groene laser. Uiteindelijk bleek de laser op een meter of 10 een centimeter of 5 af te wijken. Of hij dat vanaf dag 1 deed weet ik niet zeker. In ieder geval, voor het uitzetten van de hoogtes van de vloer ongeschikt. Heb hem dan ook geretourneerd en heb mijn geld terug gekregen.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-10 07:26

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Hebben jullie Goede ervaring met deze lijn? Als hobby en beetje huis en tuin klusjes?
Als zoon van timmerman ben ik enigszins verwend geraakt, maar ik heb de schroefmachine, recipro en slagschroefmachine van de professional lijn gehad en heb ze allemaal geretourneerd vanwege problemen. Schroefmachine had problemen bij zeer lage temperaturen, slagschroefmachine kreeg mijn wielmoeren niet lekker los waar de machine van mijn vader (oke, paar honderd euro duurder) dat wel soepel deed en de recipro was de bediening / afdekkapjes na een keer gebruiken losgeraakt.

Ik heb besloten meer uit te willen geven. Niet omdat ik het nou écht veel gebruik, maar vooral omdat ik niet kan hebben dat we aan de slag moeten en ik hulp geregeld heb en mijn schroefmachine vervolgens weigert omdat het toevallig te koud is buiten. DeWalt 18v geworden, en dat bevalt goed al is het qua prijs dus wel een andere orde.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DualDevil schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:56:
Als zoon van timmerman ben ik enigszins verwend geraakt, maar ik heb de schroefmachine, recipro en slagschroefmachine van de professional lijn gehad en heb ze allemaal geretourneerd vanwege problemen. Schroefmachine had problemen bij zeer lage temperaturen, slagschroefmachine kreeg mijn wielmoeren niet lekker los waar de machine van mijn vader (oke, paar honderd euro duurder) dat wel soepel deed en de recipro was de bediening / afdekkapjes na een keer gebruiken losgeraakt.

Ik heb besloten meer uit te willen geven. Niet omdat ik het nou écht veel gebruik, maar vooral omdat ik niet kan hebben dat we aan de slag moeten en ik hulp geregeld heb en mijn schroefmachine vervolgens weigert omdat het toevallig te koud is buiten. DeWalt 18v geworden, en dat bevalt goed al is het qua prijs dus wel een andere orde.
Bij de performance line heb je ook eenzelfde boormachine (de 'C' versie) die beter tegen lage temperaturen kan. Ikzelf heb dit trouwens nog nooit meegemaakt, maar zag het wel in een review dat als de temperatuur van de boormachine (de 'B' versie) tegen vriespunt aanzit, dat hij dan soms niet aangaat.

De performance line heeft 2 slagschroefmachine: de lichte versie (deze) is niet bedoeld voor wielmoeren. De zware versie (deze) kan dat wel.

De recipro performance machine heb ik echt voor heeeel veel sloopwerk gebruikt en heeft mij nog nooit teleurgesteld. Het is ook heerlijk om een recipro machine te hebben zonder een voedingskabel. Met name in kruipruimtes was dit ideeal.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-10 07:26

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

silmaril8 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:05:
[...]

Bij de performance line heb je ook eenzelfde boormachine (de 'C' versie) die beter tegen lage temperaturen kan. Ikzelf heb dit trouwens nog nooit meegemaakt, maar zag het wel in een review dat als de temperatuur van de boormachine (de 'B' versie) tegen vriespunt aanzit, dat hij dan soms niet aangaat.

De performance line heeft 2 slagschroefmachine: de lichte versie (deze) is niet bedoeld voor wielmoeren. De zware versie (deze) kan dat wel.
Ik snap dat er geschikter tools bestaan, maar wilde liever een compacte machine die ik voor al mijn reguliere klussen én 2x per jaar voor de wielen van 2 auto's kan gebruiken dan dat ik gelijk twee machines wilde. Zeker gezien mijn ervaring dat het met profi spul wel gewoon mogelijk bleek met een normale slagschroefmachine (niet 1/2" maar 6kant bitopname dus met verloop van krachtbit naar 1/2" erin.
De recipro performance machine heb ik echt voor heeeel veel sloopwerk gebruikt en heeft mij nog nooit teleurgesteld. Het is ook heerlijk om een recipro machine te hebben zonder een voedingskabel. Met name in kruipruimtes was dit ideeal.
Tsjah, het zal pech zijn in mijn geval, maar met die ervaringen ben ik er ondanks dat ik weet dat velen heel tevreden zijn toch mee opgehouden het te proberen met Lidl, ook profi lijn. Blijft fijn dat het voor velen zo goed voldoet natuurlijk. Had liever net zo tevreden geweest als jij, stukken goedkoper ;)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56
Weet iemand van het bestaan van een gereedschap om pvc elektra buizen (niet flex) met draad door te zagen/snijden zonder de draden te beschadigen? Een gewone buisschaar heb ik al geprobeerd maar daarmee is de kans op uitschieten te groot. Nu loop ik maar te tobben met een pijpensnijder maar dat is onhandig en vermoeiend.
Ik heb wel deze schaar gevonden, maar op een aantal sites staat aangegeven dat deze voor flexbuis is bedoeld. Iemand een goed idee?

• twain4me

twain4me

jordje schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:12:
Weet iemand van het bestaan van een gereedschap om pvc elektra buizen (niet flex) met draad door te zagen/snijden zonder de draden te beschadigen? Een gewone buisschaar heb ik al geprobeerd maar daarmee is de kans op uitschieten te groot. Nu loop ik maar te tobben met een pijpensnijder maar dat is onhandig en vermoeiend.
Ik heb wel deze schaar gevonden, maar op een aantal sites staat aangegeven dat deze voor flexbuis is bedoeld. Iemand een goed idee?
Ik pak meestal gewoon een mes en snij dan op het hoogste punt van de ribbel, dat werkt trouwens ook met die buizen knippers, je moet alleen niet tever knippen. en na de eerste snede een rondje draaien alsof het een pijpensnijder is na een klein stukje snijden/knippen kan je de buis doorgaans ook veder "breken"

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een tool voor is

edit: ik moet beter lezen :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 18-12-2022 21:28 ]

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-10 20:24
Van knipex https://knipex-tangen.nl/...5-pijpsnijder-knipex.html is er een schaar die dit kan. Alleen weet ik niet of dit ook werkt met 16mm buis

Ik doe het zelf altijd met een NWS striptang https://www.conrad.nl/nl/...0wjgVyEAQYASABEgJDUvD_BwE

Annuleer bovenstaande, ik heb over (niet flex) heen gelezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Erikzelf op 18-12-2022 17:51 ]

• J.E. Weinor
Ik heb deze variant voor meerdere toepassingen zelfs kabelgoten knippen door de verschillende hulpstukken zelfs een hulpstuk om plakplinten laminaat mee te knippen.
Deze universele tang voordeliger dan voor elk doel een losse tang aan te schaffen en meer inzetbaar.

Betreft de elektrabuis gewoon de kniptang er in beetje ronddraaien niet doorknippen even buigen en doormidden.

https://www.hornbach.nl/p...ipschaar-5-delig/5101754/

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een 90 25 185 van Knipex en daar lukt het redelijk mee. Je moet wel voorzichtig blijven. (of ik doe het te weinig. :+ )

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:00
Vaak gebruik ik hier een gewone buizenschaar voor... (zoals die van Lowe) voorzichting een stukje inknippen en dan de schaar er een paar rondjes omheen laten draaien zodat de buis genoeg ingekerfd is zodat deze netjes langs de rand afbreekt.

Voor voorbedraad flexibel werkt een kabelschaar heel mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 18-12-2022 18:57 ]

• Framoes
Die schaar die je linkt doet weinig anders dan een andere buizenschaar. Risico dat je draad raakt is er altijd, maar bij deze kan je dat risico wel minimaliseren. Je kan de bek in verschillende standen zetten, dus ook op net iets door de buis.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 17:16
Multitool of slijpschijf?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:38
Iets inknippen en dan breken met normale buizen schaar. Gaat bij mij echt nooit fout.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• The Eagle
  • Laatst online: 14:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is er mis met een babyzaag en een beetje geduld? Af en toe buis draaien en naderhand wellicht de bramen er af met wat schuurpapier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• henkie196
  • Niet online
Slijpschijf heeft de neiging om het PVC te smelten, en met beiden moet je heel voorzichtig zijn om je kabels niet te raken. Maar ik denk dat een Knipex Bix wel doet wat je lijkt nodig te hebben.

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:51

Heimdallr

Asgard

Hmm kan prima met een gewone buizenschaar alleen het is een kwestie van oefenen. Je moet de schaar op de buis zetten licht aandrukken en dan draaien daarna kan je de buis op het snijpunt openbreken.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb ook tijden zitten knoeien met diverse middelen (pijpsnijder, ijzerzaag, kniptang) en vind dit het fijnste:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0550/2917/0398/products/902210BK-00-F-A-05_800x.jpg?v=1641553627
Werkt prima voor electrabuis, en vandaag ook gebruikt voor buis waar de draden inzaten.

KNIPEX BiX Cutters for plastic pipes and sealing sleeves Ø20-Ø50 mm, 90 22 10 BK

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heimdallr schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:05:
[...]

Hmm kan prima met een gewone buizenschaar alleen het is een kwestie van oefenen. Je moet de schaar op de buis zetten licht aandrukken en dan draaien daarna kan je de buis op het snijpunt openbreken.
Dit inderdaad, kan zelfs met een scherp (zak)mes.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-10 16:09
Mocht je er niet uit komen, kan je natuurlijk ook een goedkope buizenschaar kopen en in het handvat een gat boren en een bout er doorheen. Die zet je dan zover dat je niet verder kan knippen dan de dikte van de buis. (soort diepte stop) en de buis daarna gewoon draaien.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik ben op zoek naar een zo compact mogelijke compressor voor sporadisch schoonblazen van apparatuur e.d. Tot nu toe gebruikte ik daar gewoon spuitbusjes voor maar die bevatten vaak schadelijke gassen en zijn ook vrij prijzig.
https://www.bol.com/nl/nl...3IPgBGEAQYASABEgK9EPD_BwE dit leek me wel een complete set. Iemand hier ervaring mee of een beter alternatief?

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56
Bedankt voor alle antwoorden. Het gaat inderdaad om een niet flexibele pvc buis in een bestaande installatie, met weinig werkruimte. Dus even op je gemak met een zaagje of groot gereedschap boven je hoofd of in een rare hoek gaan staan werken is er niet bij.

Het gevaar van een buizenschaar vind ik dat als je even teveel kracht zet, je doorschiet en de draden beschadigt. Tot nu toe altijd wel goed gegaan.

Overigens vergeten te vermelden dat dit voor professioneel gebruik is, en geld dus min of meer geen rol speelt, zolang het maar aanzienlijk sneller, makkelijker en betrouwbaarder is dan buizenschaar of pijpensnijder.
Framoes schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:00:
[...]

Die schaar die je linkt doet weinig anders dan een andere buizenschaar. Risico dat je draad raakt is er altijd, maar bij deze kan je dat risico wel minimaliseren. Je kan de bek in verschillende standen zetten, dus ook op net iets door de buis.
Dat ik zelf nog niet had gedacht aan een ratelschaar. 8)7 Vooral het gedoseerd en gecontroleerd kracht zetten lijkt me handig. Ik ga het eens testen, en misschien dat ik een kleiner model koop dan welke ik nu heb.
henkie196 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:44:
[...]
Maar ik denk dat een Knipex Bix wel doet wat je lijkt nodig te hebben.
Boudewijn schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:31:
KNIPEX BiX Cutters for plastic pipes and sealing sleeves Ø20-Ø50 mm, 90 22 10 BK
Dit lijkt ook wel een handig dingetje. Misschien dat ik die ook gelijk in de winkelmand gooi.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-10 14:47

Tjark

DON'T PANIC

@Cheesy ik zou kijken naar een die minder dan die 79 dB produceert.

*insert signature here

• The Eagle
  • Laatst online: 14:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cheezus schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:42:
Ik ben op zoek naar een zo compact mogelijke compressor voor sporadisch schoonblazen van apparatuur e.d. Tot nu toe gebruikte ik daar gewoon spuitbusjes voor maar die bevatten vaak schadelijke gassen en zijn ook vrij prijzig.
https://www.bol.com/nl/nl...3IPgBGEAQYASABEgK9EPD_BwE dit leek me wel een complete set. Iemand hier ervaring mee of een beter alternatief?
Ik kan je wel zeggen dat je voor schoonblazen een compressor wilt met reservoir. Ik heb er een zonder, die zou 8 bar moeten geven maar da's niet structureel; er zit door gebrek aan een reservoir geen continue druk achter. Prima voor opblazen van banden, niet voor schoonspuiten. En idd, je wilt hem bij voorkeur zo stil mogelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• webber87
Cheezus schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:42:
Zag deze toevallig bij de Lidl: https://www.lidl.nl/p/par...or-24-l-1500-w/p100342825
Ze hebben ook nog een duurdere versie, maar bij deze staat bij dat het vrij geluidsarm zou zijn. (68db). Geen idee of het genoeg vermogen levert en/of het wat is verder.

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Klopt, dat het een compressor met tank moest zijn had ik al bedacht. 6l is dan de meest compacte die ik tegenkwam. 'Low-noise' uitvoering zou leuk zijn maar vind ik ook alleen terug op de grotere exemplaren (en voor het sporadisch gebruik is dat ook niet zo belangrijk voor mij).

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:59
Cheezus schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:15:
Klopt, dat het een compressor met tank moest zijn had ik al bedacht. 6l is dan de meest compacte die ik tegenkwam. 'Low-noise' uitvoering zou leuk zijn maar vind ik ook alleen terug op de grotere exemplaren (en voor het sporadisch gebruik is dat ook niet zo belangrijk voor mij).
https://www.toolstation.nl/stanley-dst10086si-silent-compressor-olievrij/p10021

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

webber87 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:14:
[...]

Zag deze toevallig bij de Lidl: https://www.lidl.nl/p/par...or-24-l-1500-w/p100342825
Ze hebben ook nog een duurdere versie, maar bij deze staat bij dat het vrij geluidsarm zou zijn. (68db). Geen idee of het genoeg vermogen levert en/of het wat is verder.
Dat is veel te groot voor mij. Het gaat mij echt om een zo compact mogelijk model die je bijvoorbeeld even mee kan nemen naar zolder om de PC uit te spuiten. Met een >20l tank is dat allemaal wat omslachtiger :+

• webber87
Cheezus schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:17:
[...]

Dat is veel te groot voor mij. Het gaat mij echt om een zo compact mogelijk model die je bijvoorbeeld even mee kan nemen naar zolder om de PC uit te spuiten. Met een >20l tank is dat allemaal wat omslachtiger :+
Haha, nee dat wil je niet nee met die Parkside. :P

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Thank, met slang/pistool zit je dan al op het dubbele bedrag.. daar moet ik nog even over nadenken..
Pagina: 1 ... 130 ... 266 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).