Het is gewoon voor het trillen van beton hoor wat jij er denkt mee te moeten doen hangt toch echt af van jouw hersenpan.
Er mee klaarkomen vast wel met een makitatwain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:40:
[...]
Het is gewoon voor het trillen van beton hoor wat jij er denkt mee te moeten doen hangt toch echt af van jouw hersenpan.
* twain4me is ff in de kelder om het nivo te meten.J.E. Weinor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:44:
[...]
Er mee klaarkomen vast wel met een makita
Kelder, sure. Vergeet je Makita niet voordat je met de zweep krijgttwain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:48:
[...]
* twain4me is ff in de kelder om het nivo te meten.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
ParksideThe Eagle schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:38:
Iemand trouwens nog tips voor een goede maar niet te dure laser afstandsmeter? Heb nog een sinterklaaslijstje te maken / kopen
__/`\__/`\__
Dat de stroomkabel wel eens los wil raken is geen slijtage probleem, dat was al vanaf het begin zo. Er zit onderaan de aansluiting van de stroomkabel een knopje waarmee je hem los kan klikken, maar de aansluiting van de stofzuiger zit er zo dicht onder dat het rubber van die mof er wel eens tegenaan wil duwen, en dan raakt de kabel los. Gebeurd vrij zelden tijdens gebruik, is meer een probleem bij het aansluiten, maar kan toch wel eens gebeuren.jichem schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:06:
Ik heb hem nog maar een paar maanden, dus over duurzaamheid kan ik nog niets zeggen.
De ergonomie is tot noch toe echt fenomenaal, ik heb er laatst 4 uur non stop (alleen slokje water en schuurpapierwissel) mee geschuurd en het leverde geen enkel ongemak op.
De switch was ik in het begin wat sceptisch over, ging hem zelf echt bewust indrukken.
Maar als je de machine gewoon gebruikt alsof de switch er niet is dan is het super natuurlijk.
(ik ga er vanuit dat de machine mij de komende 30 jaar blijft voorzien, maar zo niet zou ik hem alsnog weer kopen)
edit - Het probleem van hierboven heb ik nog niet gehad, maar ook dat zou een slijtage dingetje kunnen zijn.
Heb de vlakschuurmachine nog niet langer dan een uur achtereen gebruikt, maar dat gaat vrij makkelijk. De Rupes excenter heb ik trouwens ook wel uren achtereen gebruikt, ging ook prima. Niet helemaal zonder pijn, maar dat krijg je als je plafonds gaat schuren met een excenter
Raymond in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"
Wagner control pro aanbieding.
Wie weet trouwens nog wat die aanbieding tijdens een eerdere black friday was?
Ik kan die niet terugvinden in de topics. Volgens mij was'ie toen minder dan 300, toch?
Wagner control pro aanbieding.
Wie weet trouwens nog wat die aanbieding tijdens een eerdere black friday was?
Ik kan die niet terugvinden in de topics. Volgens mij was'ie toen minder dan 300, toch?
Ik heb laatst die van Parkside uitgepakt en voor +/- 15 euro echt een net ding!The Eagle schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:38:
Iemand trouwens nog tips voor een goede maar niet te dure laser afstandsmeter? Heb nog een sinterklaaslijstje te maken / kopen
Mee eens, heb hem ook een tijdje nu en het nieuwe huis mee ingemeten, werkt best recht toe recht aan. Of die nauwkeurig is kan ik je niet vertellen, staat vast iets op youtube.rens-br schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:21:
[...]
Ik heb laatst die van Parkside uitgepakt en voor +/- 15 euro echt een net ding!
__/`\__/`\__
Met welke stofzuiger combineer je hem? Misschien zit daar een verschil.henkie196 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:30:
[...]
Dat de stroomkabel wel eens los wil raken is geen slijtage probleem, dat was al vanaf het begin zo. Er zit onderaan de aansluiting van de stroomkabel een knopje waarmee je hem los kan klikken, maar de aansluiting van de stofzuiger zit er zo dicht onder dat het rubber van die mof er wel eens tegenaan wil duwen, en dan raakt de kabel los. Gebeurd vrij zelden tijdens gebruik, is meer een probleem bij het aansluiten, maar kan toch wel eens gebeuren.
Heb de vlakschuurmachine nog niet langer dan een uur achtereen gebruikt, maar dat gaat vrij makkelijk. De Rupes excenter heb ik trouwens ook wel uren achtereen gebruikt, ging ook prima. Niet helemaal zonder pijn, maar dat krijg je als je plafonds gaat schuren met een excenter
Ik heb zelf een Makita en gebruik die rubberen mofjes om hem er op aan te sluiten, het is mij niet opgevallen dat hij dicht bij het klik mechanisme komt.
Zelf heb ik juist de delta van Rupes, en hoewel dat echt een fijne machine is heb ik daar niet het wow gevoel gehad van de Mirka... maar de Rupes is ook de helft van het geld. (van geen van beide spijt gehad)
Enige blijft dat ik voor de delta nog geen fijn schuurpapier gevonden heb. De 3m cube op de Mirka doet ook zeker wat met de schuurbeleving!
Tackers, ik ben op zoek naar eentje om folie op hout te kunnen nieten (klimaatfolie), idealiter ook geschikt voor het opnieuw bekleden van een bank of ander meubel.
Mijn eerste gedachte is: deze wil ik met een accu zodat ik niet met snoeren loop te klooien bij het isoleren, met de hand lijkt mij ook een ramp.
Zou de goedkoopste parkside tacker voldoen met 12v? of is het slimmer om iets meer uit te geven en wordt ik er dan gedurende de rest van de verbouwing ook heel blij mee doordat ik hem dan voor veel meer ga gebruiken? Ik ben tot nu toe van het boren en schroeven, heb geen idee hoe handig een tacker is voor het vastmaken van bijv fermacell of osb in een houtconstructie.
Ik heb tot nu toe alleen Panasonic accu gereedschap, die hebben geen tacker. Zit dus niet vast aan een accu systeem.
Mijn eerste gedachte is: deze wil ik met een accu zodat ik niet met snoeren loop te klooien bij het isoleren, met de hand lijkt mij ook een ramp.
Zou de goedkoopste parkside tacker voldoen met 12v? of is het slimmer om iets meer uit te geven en wordt ik er dan gedurende de rest van de verbouwing ook heel blij mee doordat ik hem dan voor veel meer ga gebruiken? Ik ben tot nu toe van het boren en schroeven, heb geen idee hoe handig een tacker is voor het vastmaken van bijv fermacell of osb in een houtconstructie.
Ik heb tot nu toe alleen Panasonic accu gereedschap, die hebben geen tacker. Zit dus niet vast aan een accu systeem.
Van klussen krijg je grijze haren
Bij die goedkope tackers heb ik altijd het issue dat de nagel/nietje er nooit volledig in gaat en je met een hamer aan de slag moet.fenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
Tackers, ik ben op zoek naar eentje om folie op hout te kunnen nieten (klimaatfolie), idealiter ook geschikt voor het opnieuw bekleden van een bank of ander meubel.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
fenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
Project Farm heeft een aantal weken geleden een hoop nietjesmachines getestLED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:50:
Bij die goedkope tackers heb ik altijd het issue dat de nagel/nietje er nooit volledig in gaat en je met een hamer aan de slag moet.
Let op dat je voor fermacell wel wat power nodig hebt, en je ook nagels met een grote kop gebruikt.
Ik heb mijn hele zolder gedaan met een Bosch handnieter, voor folie op hout of meubelherstel heb je echt geen stroom nodig.
[ Voor 19% gewijzigd door RobNemoo op 18-11-2022 11:04 ]
Volgens mij ga je niet met hetzelfde apparaat folie nieten en plaatwerk bevestigen, maar ik kan me vergissen.fenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Voor stofzuiger aansluiting heb ik deze:jichem schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:27:
Met welke stofzuiger combineer je hem? Misschien zit daar een verschil.
Ik heb zelf een Makita en gebruik die rubberen mofjes om hem er op aan te sluiten, het is mij niet opgevallen dat hij dicht bij het klik mechanisme komt.
Zelf heb ik juist de delta van Rupes, en hoewel dat echt een fijne machine is heb ik daar niet het wow gevoel gehad van de Mirka... maar de Rupes is ook de helft van het geld. (van geen van beide spijt gehad)
Enige blijft dat ik voor de delta nog geen fijn schuurpapier gevonden heb. De 3m cube op de Mirka doet ook zeker wat met de schuurbeleving!
:strip_exif()/f/image/tQfP3cmaIYcZGReoxinMl8zg.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die verdikking waar de stofzuigerslang erin moet zit bij mij ongeveer ter hoogte van het klik systeem, dus dat komt wat ongelukkig uit.
Voor de vlakschuurmachine gebruik ik mirka abranet, dat bevalt mij goed, en is wellicht ook wel in de maat van je Rupes te vinden.
Ik heb op Ali de Mileseey X6 gekocht voor 13 euro incl. verzending. Ik heb nog niet nagemeten of hij klopt, maar ben wel onder de indruk van de kwaliteit. Hij heeft veel functies. Hij zat in een mooi doosje met duidelijke (Engelstalige) handleiding, heel anders dan veel andere Ali meuk. Ik vraag me af of er veel kwaliteitsverschil zit tussen deze en bijvoorbeeld een parkside of de veel duurdere Bosch etc.The Eagle schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:38:
Ik heb een Meterk (lees: goedkoop, chinees ding). Veel functies, ook voor oppervlaktes, bv. Nauwkeurigheid lijkt goed, als ik het vergelijk met bv. m'n duimstokken.Ken Wood schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:21:
Ik heb op Ali de Mileseey X6 gekocht voor 13 euro incl. verzending. Ik heb nog niet nagemeten of hij klopt, maar ben wel onder de indruk van de kwaliteit. Hij heeft veel functies. Hij zat in een mooi doosje met duidelijke (Engelstalige) handleiding, heel anders dan veel andere Ali meuk. Ik vraag me af of er veel kwaliteitsverschil zit tussen deze en bijvoorbeeld een parkside of de veel duurdere Bosch etc.
Het grote verschil met een duurdere Bosch (blauw) dat ik heb gemerkt is vooral in hoe goed het ding nog iets kan aflezen als de condities minder dan optimaal zijn. Buiten met zon houdt de mijne het gauw voor gezien (opgegeven tot 30m, geloof ik, maar dat haal je alleen in het donker, gok ik, in de praktijk is het eerder max 3m met zon, en dan alleen als het een goed oppervlak is met contrast), maar de Bosch blijft veel langer iets kunnen meten.
Een nog veel duurdere Stabila of Leica doet het buiten nog veel beter, met veel meer opties, maar als het niet je werk is, ben je waarschijnlijk beter af met een meetlint.
Wel nog iets wat handig kan zijn, is dat sommige modellen ook over bluetooth de meetwaardes naar je telefoon kunnen overzetten, makkelijk als je de maten wilt vast leggen voor later.
[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 18-11-2022 14:39 ]
Ik heb sinds een jaartje de Makita LD030P. Werkt prima.The Eagle schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:38:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Cpbu535RvLwqTOGlSJvJirM.jpg?f=user_large)
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ik geloof graag dat hierin de verschillen zitten t.o.v. de duurdere varianten. De vraag is natuurlijk ook welke functies je nodig hebt en hoe vaak je het apparaat gebruikt. Ik kan me voorstellen dat een makelaar baat heeft bij een wat duuurder model met exportfunctie etcetera.henkie196 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:30:
[...]
Ik heb een Meterk (lees: goedkoop, chinees ding). Veel functies, ook voor oppervlaktes, bv. Nauwkeurigheid lijkt goed, als ik het vergelijk met bv. m'n duimstokken.
Het grote verschil met een duurdere Bosch (blauw) dat ik heb gemerkt is vooral in hoe goed het ding nog iets kan aflezen als de condities minder dan optimaal zijn. Buiten met zon houdt de mijne het gauw voor gezien (opgegeven tot 30m, geloof ik, maar dat haal je alleen in het donker, gok ik, in de praktijk is het eerder max 3m met zon, en dan alleen als het een goed oppervlak is met contrast), maar de Bosch blijft veel langer iets kunnen meten.
Een nog veel duurdere Stabila of Leica doet het buiten nog veel beter, met veel meer opties, maar als het niet je werk is, ben je waarschijnlijk beter af met een meetlint.
Wel nog iets wat handig kan zijn, is dat sommige modellen ook over bluetooth de meetwaardes naar je telefoon kunnen overzetten, makkelijk als je de maten wilt vast leggen voor later.
Ik heb wel even in de tuin gemeten met de Mileseey en die had snel resultaat bij bewolkt weer. Dieper dan de tuin (13 m) heb ik niet gemeten.
Ik heb een instap bosch blauw, die zat bij de bouwlaser.
Werkt prima, maar wat ik bij deze echt mis en zeker op een volgende moet zitten is een backlight voor het display. Nu loop ik vaak te kutten als je 's-zomers buiten in de zon of 's-winters op een donkere avond wat wil opmeten en het scherm nauwelijks is af te lezen.
Edit: Voor klimaatfolie wil je juist een handtacker. Dat gaat er prima doorheen. Een electrische tacker is veel te zwaar om urenlang boven je hoofd te gebruiken en de bek beschadigd de folie.
Werkt prima, maar wat ik bij deze echt mis en zeker op een volgende moet zitten is een backlight voor het display. Nu loop ik vaak te kutten als je 's-zomers buiten in de zon of 's-winters op een donkere avond wat wil opmeten en het scherm nauwelijks is af te lezen.
Edit: Voor klimaatfolie wil je juist een handtacker. Dat gaat er prima doorheen. Een electrische tacker is veel te zwaar om urenlang boven je hoofd te gebruiken en de bek beschadigd de folie.
[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 18-11-2022 16:02 ]
All-electric.
Ik heb de accu tacker van Parkside op 20v, en die heb ik in de kast laten liggen voor het nieten van klimaatfolie. Daarvoor heb ik een handtacker van Bosch besteld bij ome Bezos, met gelijk 3000 nietjes erbij. Geen accu, geen gedoe. En prima betaalbaar, nu met Black Friday misschien wel voor een habbekrats te krijgenfenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
Die tacker van Parkside raad ik af overigens. Zoals al eerder ook genoemd is, sta je in het gros van de materialen alsnog met een hamer een tik na te geven.

een M12 BST? https://www.klium.be/milw...9QrHZGrkea98aAvxyEALw_wcBfenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
Ik kreeg gratis van iemand een bedrade electrische tacker. Geweldig dat ik dat ding vond, schoot de nietjes overal zo makkelijk in.fenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
Tot hij kapot ging en ik een handmatige tacker kocht, die de nietjes met minimale moeite eigenlijk ook overal in schoot.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb die van mij wel geprobeerd te gebruiken bij het leggen van de oprit, maar 4m haalde je misschien net als je geluk had op een bewolkte dag met die van mij. Het exporteren van de resultaten is ook wel handig als je bij een nieuwhuis de oppervlaktes wilt hebben voor nieuwe vloeren, de raammaten voor gordijnen, en meer van dat soort dingen. Ik heb alles met potlood en papier gedaan, maar zo'n export functie lijkt me zeker wel handig.Ken Wood schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:23:
Ik geloof graag dat hierin de verschillen zitten t.o.v. de duurdere varianten. De vraag is natuurlijk ook welke functies je nodig hebt en hoe vaak je het apparaat gebruikt. Ik kan me voorstellen dat een makelaar baat heeft bij een wat duuurder model met exportfunctie etcetera.
Ik heb wel even in de tuin gemeten met de Mileseey en die had snel resultaat bij bewolkt weer. Dieper dan de tuin (13 m) heb ik niet gemeten.
Overigens heb ik vooral hoveniers met de fancy afstandsmeters gezien, is makkelijk als je snel het oppervlak van een tuin moet weten, en hoeveel vierkante meters graszoden je daar voor nodig hebt, bv.
Die van mij is een LCD met backlight, dus prima te lezen in zonlicht en in het donker. Als die nou ook nog een meting kon doen met al dat zonlichtRonJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:42:
Ik heb een instap bosch blauw, die zat bij de bouwlaser.
Welk model handtacker heb je? de HT-14?valluik schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:53:
[...]
Ik heb de accu tacker van Parkside op 20v, en die heb ik in de kast laten liggen voor het nieten van klimaatfolie. Daarvoor heb ik een handtacker van Bosch besteld bij ome Bezos, met gelijk 3000 nietjes erbij. Geen accu, geen gedoe. En prima betaalbaar, nu met Black Friday misschien wel voor een habbekrats te krijgen![]()
Die tacker van Parkside raad ik af overigens. Zoals al eerder ook genoemd is, sta je in het gros van de materialen alsnog met een hamer een tik na te geven.
gezien de vele reacties (dank!), lijkt een handmatige tacker de betere keuze.
Dit is dus precies wat ik mij afvroeg. Of dit nu wel of niet iets is om rekening mee te willen houden bij de keuze van een tacker. Mijn conclusie is dat ik iets moet aanschaffen voor folie en er niet ook platen of houtwerk mee moet willen kunnen doen.Orion84 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:07:
[...]
Volgens mij ga je niet met hetzelfde apparaat folie nieten en plaatwerk bevestigen, maar ik kan me vergissen.
[ Voor 29% gewijzigd door fenrir op 18-11-2022 19:37 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Ik heb een electrische Einhell TC-EN 20 Combi tacker - Nieten & Spijkers - 6-14mm, ervaring waardeloos de nietjes schieten er niet helemaal in terwijl de krachtregeling die er op zit op max staat vooral een wat hardere hout soort zelf in vuren niet soms wel soms niet.fenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:34:
[...]
Welk model handtacker heb je? de HT-14?
gezien de vele reacties (dank!), lijkt een handmatige tacker de betere keuze.
[...]
Dit is dus precies wat ik mij afvroeg. Of dit nu wel of niet iets is om rekening mee te willen houden bij de keuze van een tacker. Mijn conclusie is dat ik iets moet aanschaffen voor folie en er niet ook platen of houtwerk mee moet willen kunnen doen.
Mijn oude jaren gebruikt een pro versie merk bestaat niet meer maar deed het stukken beter, de slagkracht was veel groter.
Voor andere schietapparaten een tacker op lucht max 70 mm maar daar kun je geen nietjes mee mee slaan wel T-nagels en krammen.
Even gecheckt, die is het ja.fenrir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:34:
[...]
Welk model handtacker heb je? de HT-14?
[...]
Bosch Professional handtacker HT 14 (hout, niettype 53) https://amzn.eu/d/7ETW3By
Vergeet de nietjes niet, die heb je toch nodig en kosten niks:
Bosch Nietjes, Type 53, Lengte 10 Mm, 1,000 Stuks
https://amzn.eu/d/28SqXWk
Ein hell, daar zeg je het ookJ.E. Weinor schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:12:
[...]
Ik heb een electrische Einhell TC-EN 20 Combi tacker - Nieten & Spijkers - 6-14mm, ervaring waardeloos de nietjes schieten er niet helemaal in terwijl de krachtregeling die er op zit op max staat vooral een wat hardere hout soort zelf in vuren niet soms wel soms niet.
Ik ben al een tijdje in de markt voor een multitool. Ik zit al in het Bosch blauw 18v ecosysteem en heb al 2x 4.0Ah accu's. Nu zie ik deze deals bij toolstation, is dit de moeite?
Fein AMM 700 €329
Fein AMM 500 €329
Een vergelijkbare Bosch machine met accessoires zit in dezelfde prijs, al zit er nu met de actie periode wel vaak een extra machine aan gekoppeld maar die heb ik niet direct nodig.
Twijfel alleen nog tussen de 2, voor het geld of de accu's maakt het weinig uit. Maar ik kan niet veel verschillen tussen beide machines vinden buiten een iets hoger toerental. En de starlock plus/max.
Fein AMM 700 €329
Fein AMM 500 €329
Een vergelijkbare Bosch machine met accessoires zit in dezelfde prijs, al zit er nu met de actie periode wel vaak een extra machine aan gekoppeld maar die heb ik niet direct nodig.
Twijfel alleen nog tussen de 2, voor het geld of de accu's maakt het weinig uit. Maar ik kan niet veel verschillen tussen beide machines vinden buiten een iets hoger toerental. En de starlock plus/max.
[ Voor 13% gewijzigd door sweetdude op 20-11-2022 11:55 ]
Even in Duitsland kijken. De 700 die jij linkt is alleen de body.
In DE zie ik ze vanaf 279 inclusief accessoires ex accu . Zie guenstiger.de en dan ff zoeken.
Zelf laatst mijn Metabo MT 18 LTX ook uit DE gehaald, scheelde ook 50 euro.met NL.
Edit: je zou ook naar de https://www.metabo.com/nl...88800-accu-multitool.html kunnen kijken. Die heeft ook starlock plus en ook het CAS systeem, meen dat Fein dat ook gebruikt.
In DE zie ik ze vanaf 279 inclusief accessoires ex accu . Zie guenstiger.de en dan ff zoeken.
Zelf laatst mijn Metabo MT 18 LTX ook uit DE gehaald, scheelde ook 50 euro.met NL.
Edit: je zou ook naar de https://www.metabo.com/nl...88800-accu-multitool.html kunnen kijken. Die heeft ook starlock plus en ook het CAS systeem, meen dat Fein dat ook gebruikt.
[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 20-11-2022 12:24 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
https://www.elektro-plus....=PSM_preissuchmaschine.deThe Eagle schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:07:
Pana 5j
Of op idealo, een betere zoek zoekmachine is er niet om onderling prijzen te vergelijken op de Duitse sites.
Wel opletten als ze naar Nederland verzenden, ook de verzendkosten maar algemeen ongeveer 15 a 20 Euro verzendkosten naar Nederland.
Algemeen zijn verzendkosten binnen Duitsland gratis, uitzonderingen op grote producten en gewicht en distributie (pakhuis) magazijn verzendingen
https://www.idealo.de/pre...M+700+MAX+TOP+AS+AMPSHARE
[ Voor 31% gewijzigd door J.E. Weinor op 20-11-2022 18:44 ]
Voor degenen die in de buurt van de Duitse grens wonen: je kunt je spullen laten opsturen naar een Duits afhaalpunt van DHL, Hermes, DPD etc in de buurt van de grens. Dat scheelt fors in de verzendkosten.
[ Voor 6% gewijzigd door inhico op 20-11-2022 19:16 ]
...
De nieuwere Fein op accu gebruiken de Bosch accu, kwam een paar weken geleden hier ook voorbij. Fein zit niet in het CAS systeem, alhoewel dat eigenlijk ook wel was wat ik had verwacht. Zie je wel vaker dat de wat kleinere (high-end) merken naar het CAS systeem gaan, maar Fein kennelijk niet.The Eagle schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:07:
Bosch is een eigen "CAS" systeem begonnen met de naam Ampshare zie ook: https://www.ampshare.com/be/nlhenkie196 schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:22:
[...]
De nieuwere Fein op accu gebruiken de Bosch accu, kwam een paar weken geleden hier ook voorbij. Fein zit niet in het CAS systeem, alhoewel dat eigenlijk ook wel was wat ik had verwacht. Zie je wel vaker dat de wat kleinere (high-end) merken naar het CAS systeem gaan, maar Fein kennelijk niet.
Ah, 'standaardisatie'. Mooi als je al in Bosch blauw's accu systeem zit, maar ik zie verder niet zo veel ertussen zitten.Fuel_80 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:36:
Bosch is een eigen "CAS" systeem begonnen met de naam Ampshare zie ook: https://www.ampshare.com/be/nl
Ik post hem maar vast:

Ik moet binnenkort een contourmal hebben. Zijn daar nog specifieke merken in die geniale dingen maken?
Gaat hier om stucplaten strak om deurkozijnen heen zetten enzo

Ik moet binnenkort een contourmal hebben. Zijn daar nog specifieke merken in die geniale dingen maken?
Gaat hier om stucplaten strak om deurkozijnen heen zetten enzo
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Er zijn nog niet veel apparaten, het is pas net opgestart.henkie196 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:59:
[...]
Ah, 'standaardisatie'. Mooi als je al in Bosch blauw's accu systeem zit, maar ik zie verder niet zo veel ertussen zitten.
Op zich zie ik wel mooie merken er tussen staan die mee (gaan) doen.
Brennenstuhl, LedLenser, FEIN, Fischer.
Ik ben wel benieuwd waar die in de toekomst mee gaan komen.
Helaas heb ik al een 18V platform, en van Bosch gebruik ik alleen de 12V tools.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Fischer en Rothenberger staan ook op de lijst bij CAS, ben benieuwd of ze daar nu uitgestapt zijn of beiden aan gaan bieden?dragonhaertt schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:39:
Er zijn nog niet veel apparaten, het is pas net opgestart.
Op zich zie ik wel mooie merken er tussen staan die mee (gaan) doen.
Brennenstuhl, LedLenser, FEIN, Fischer.
Helaas heb ik al een 18V platform, en van Bosch gebruik ik alleen de 12V tools.
een haspel op accu?dragonhaertt schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:39:
[...]
Brennenstuhl,
Ik zat meer te denken aan bouwlampen, en dan vooral iets waarvan de CRI ook gespecificeerd wordt.
Ik heb nog maar weinig bouwlampen op accu gezien die een goede spec sheet hebben.
In de camera/film wereld is dat wel heel anders.
Nog altijd nuttiger dan de fischer pluggen op accu
Volgens mij zijn dit voornamelijk relatief grote merken die 1 of enkele producten op accu willen uitbrengen, maar daarvoor geen eigen accu platform willen uitbrengen. Fischer heeft bv. 2 slagmoersleutels, Fein is wel groter qua gereedschap, maar heeft uiteindelijk ook maar enkele producten op accu.
Maar ze doen alsof dit iets nieuws is, uponor gebruikt al weet ik het hoe lang Makita accu's, en zo zijn er vast genoeg andere voorbeelden.
Mafell doet ook mee dacht ik met cas. Maarja die hebben met bosch weer een invalzaagconstructie (de bosch is een simpele versie van de mafell). Ben benieuwd wat daar dan gebeurt.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Klauke (o.a. henco) heeft ook lang makita gehad, maar is overgestapt naar bosch, voor die kleinere merken (in aantal stukken gereedschap) is het logisch om zich te binden aan een grote fabrikant. maar er zit in verschillende accu systemen natuurlijk gewoon een verdienmodel..BrZ schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:08:
[...]
Nog altijd nuttiger dan de fischer pluggen op accu
Volgens mij zijn dit voornamelijk relatief grote merken die 1 of enkele producten op accu willen uitbrengen, maar daarvoor geen eigen accu platform willen uitbrengen. Fischer heeft bv. 2 slagmoersleutels, Fein is wel groter qua gereedschap, maar heeft uiteindelijk ook maar enkele producten op accu.
Maar ze doen alsof dit iets nieuws is, uponor gebruikt al weet ik het hoe lang Makita accu's, en zo zijn er vast genoeg andere voorbeelden.
TTI heeft de perfecte mogelijkheid om zijn merken op het zelfde accusysteem te gooien, en ze doen het met opzet niet.
Mafell, Starmix, Lamello, Eibenstock, Steinel, Scangrip, Rubi zitten allemaal op CAS, inderdaad. Mafell heeft wat raakvlakken met Bosch (geleidingsrail en invalzaag, inderdaad), alhoewel ze in het verleden ook wel eens een bovenfrees aan Festool (Festo toendertijd, misschien?) hebben geleverd, als ik het me goed herinner. Daarnaast heeft Mafell ook omgebadgde Starmix stofzuigers (Metabo ook, trouwens), en ze hebben een boormachine die een afgeleide is aan een Metabo boormachine (zelfde idee als die invalzaag, geloof ik, maar dan is Metabo degene met de originele machine).Boudewijn schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:43:
Mafell doet ook mee dacht ik met cas. Maarja die hebben met bosch weer een invalzaagconstructie (de bosch is een simpele versie van de mafell). Ben benieuwd wat daar dan gebeurt.
Ik overweeg de Makita dtd154 te kopen en wil graag een mbox erbij. Ik heb al een 3Ah accu. Hier: https://www.hd-gereedscha...LDEzhvDw94UYaAsTeEALw_wcB kost deze € 143 en als ik dan nog een losse 5Ah accu voor rond de € 75 koop, of kan ik dat nog voordelig vinden?
Bij de dtd lijkt nu geen accu actie te vinden.
Voor €29,36 meer een DTD171 met M-box iets meer mogelijkheden in instellingen en krachtiger.ebk71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:11:
Ik overweeg de Makita dtd154 te kopen en wil graag een mbox erbij. Ik heb al een 3Ah accu. Hier: https://www.hd-gereedscha...LDEzhvDw94UYaAsTeEALw_wcB kost deze € 143 en als ik dan nog een losse 5Ah accu voor rond de € 75 koop, of kan ik dat nog voordelig vinden?
https://www.gereedschapce...GHZz8n-jwztcaAsbzEALw_wcB
Als je slim bent wacht je tor 1 december en je machine deelneemt aan de actie Makita punten voor een gratis accu scheelt in totaalprijs.
[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-11-2022 14:28 ]
Bijna ieder gereedschapsmerk heeft rebranded stofzuigers.henkie196 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:39:
Daarnaast heeft Mafell ook omgebadgde Starmix stofzuigers (Metabo ook, trouwens).
Uiteindelij zijn het allemaal Bosch, Festool, Starmix of Nilfisk stofzuigers. Veel meer dan dat bestaat er niet echt.
Waar vind ik dan meer info over die makita actie? Want ik zie alleen maar de actie waarbij je punten krijgt als je een product aanschaft wat op de lijst staat?J.E. Weinor schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:23:
[...]
Voor €29,36 meer een DTD171 met M-box iets meer mogelijkheden in instellingen en krachtiger.
https://www.gereedschapce...GHZz8n-jwztcaAsbzEALw_wcB
Als je slim bent wacht je tor 1 december en je machine deelneemt aan de actie Makita punten voor een gratis accu scheelt in totaalprijs.
Bedankt voor de tip, ik ben van bij mij uit relatief snel in de buurt van Aken.The Eagle schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:07:
Maar ik ben eigenlijk zoekend naar de verschillen tussen de verschillende types.
Heeft een bosch blauw/ Fein 500of 700 / metabo iets bijzonders waarom ik juist voor die zou moeten kiezen.
De gelinkte 700 machine is inderdaad zonder accu maar bij de actievoorwaarden bij die shop krijg je alsnog een 4.0Ah accu er gratis bij.
het CAS-systeem waar jullie over praten is niet voor bosch blauw. Dat zou voor mij een extra accu eco systeem betekenen.
Als je al in het Bosch blauw accu systeem zit, zijn je opties Bosch blauw of Fein (en wel goed opletten dat je de nieuwere Fein hebt met Amphare). Bij Bosch moet je ook opletten dat je wel de 18V versie neemt met snelwisselsysteem voor de blaadjes, anders moet je straks alsnog met een inbusboutje pielen om blaadjes te wisselen.sweetdude schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:45:
Bedankt voor de tip, ik ben van bij mij uit relatief snel in de buurt van Aken.
Maar ik ben eigenlijk zoekend naar de verschillen tussen de verschillende types.
Heeft een bosch blauw/ Fein 500of 700 / metabo iets bijzonders waarom ik juist voor die zou moeten kiezen.
De gelinkte 700 machine is inderdaad zonder accu maar bij de actievoorwaarden bij die shop krijg je alsnog een 4.0Ah accu er gratis bij.
het CAS-systeem waar jullie over praten is niet voor bosch blauw. Dat zou voor mij een extra accu eco systeem betekenen.
Buiten dat weet ik niet hoe de Bosch zich verhoudt met de Fein multi-tools, zou aannemen dat Fein wat fijner werkt (minder trillingen enzo), maar weet niet hoe dat in de praktijk is. Het verschil tussen de 500 en 700 lijkt een borstelloze motor en Starlock plus vs Starlock max te zijn. Of je daar in de praktijk veel van gaat merken, durf ik niet te zeggen.
Top, bedankt voor deze info! de 700 dan met ampshare zou dan de meest ideale zijn met zijn brushles motor.henkie196 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:23:
[...]
Als je al in het Bosch blauw accu systeem zit, zijn je opties Bosch blauw of Fein (en wel goed opletten dat je de nieuwere Fein hebt met Amphare). Bij Bosch moet je ook opletten dat je wel de 18V versie neemt met snelwisselsysteem voor de blaadjes, anders moet je straks alsnog met een inbusboutje pielen om blaadjes te wisselen.
Buiten dat weet ik niet hoe de Bosch zich verhoudt met de Fein multi-tools, zou aannemen dat Fein wat fijner werkt (minder trillingen enzo), maar weet niet hoe dat in de praktijk is. Het verschil tussen de 500 en 700 lijkt een borstelloze motor en Starlock plus vs Starlock max te zijn. Of je daar in de praktijk veel van gaat merken, durf ik niet te zeggen.
zoals je in mijn originele post kunt zien zou het gaan om een nieuw model
Door punten in te leveren voor een gratis accu of je spaart door voor een andere Makita product, die nu gelden, alleen de machines in de huidige actie dingen mee.ebk71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:45:
[...]
Waar vind ik dan meer info over die makita actie? Want ik zie alleen maar de actie waarbij je punten krijgt als je een product aanschaft wat op de lijst staat?
Op 1 December is er een nieuwe actie en de daarop geldende type machines van Makita, de nieuw lijst voor 1 december is hier al aangekondigd enkele posts terug. aan de lijst kun je zien welke machine je nu voor ogen hebt vanaf 1 december in de actie valt voor punten.in de Makita shop en daar zit een gratis accu voor 20 punten.
Even registeren na 1 december tijdens je aankoop op makita + 1 jaar extra garantie en je krijgt 20 spaarpunten, dan inleveren voor een gratis accu en die wordt gratis verstuurd naar je adres, hoe lang het duurt dat je de accu binnen hebt geen idee op dit moment, kan zijn met een week of langer dat is wisselend.
[ Voor 19% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-11-2022 18:26 ]
Leuke deal. Maar als je al accus +lader hebt kan je ook de body kopen, daar krijg je alsnog een accu bijsweetdude schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:52:
Ik ben al een tijdje in de markt voor een multitool. Ik zit al in het Bosch blauw 18v ecosysteem en heb al 2x 4.0Ah accu's. Nu zie ik deze deals bij toolstation, is dit de moeite?
Fein AMM 700 €329
Fein AMM 500 €329
https://www.toolstation.n...hare-plus-top-body/p70038
Overigens zou ik altijd voor de kleine gaan. Je zet hem toch vooral in voor de hoekjes waar weinig ruimte is.
[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 21-11-2022 18:42 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Dankzij de opmerkingen van @J.E. Weinor heb ik de lijst met makita actie producten van 1 dec. gevonden en bleef voor mij de keuze een dtd154 of een dtd172 over. Aangezien ik bij toeval een karwei actie met 20% keuzekorting tegenkwam van de dtd172zj voor €180 leek mij dat een goede koop!
Notabene is daar de 154 duurder dan de dtd172.
[ Voor 7% gewijzigd door ebk71 op 21-11-2022 20:32 ]
Stiekem wil ik tijdens de BF deals een keuze maken om voordelig in te stappen in een accu ecosysteem. Naar aanleiding van big bang in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic" over de Bosch GDR 12v-110 zou dat ook het 12v platform van Bosch pro (blauw) kunnen zijn.TheCrius schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:40:
Is er iemand die ervaring heeft met het 12v platform van Bosch Pro? Mijn oog is gevallen op o.a. de GSB 12V-30 en GDR 12V-110.
Wat mij wel aantrekt is dat het allemaal kleine en lichte apparaten zijn waar je misschien als DIY'er meer aan hebt dan een 18v ecosysteem (wat ook wat duurder is).
@TheCrius wat heb jij uiteindelijk gekozen?
@RobNemoo van jou vond ik een post met verschillende 12v tools, jij bent er wel tevreden over begrijp ik? Gaat de GWS 12V-76 lang genoeg mee op een 12v 2 Ah batterij?
@Twijfels @DeadLock jullie zijn beide wel tevreden van de Bosch GDR 12v-110 in de aanbieding?
Uit andere posts begrijp ik dat je er de meeste dingen als niet professionele klusser wel mee kan doen. Behalve zwaardere klussen die meer koppel eisen zoals wielen vervangen
Ik ben inderdaad heel erg tevreden over de Bosch impactschroevendraaier (GDR 12V-110). Tijdens mijn bouw heb ik er duizenden schroeven mee vastgezet (regelwerk met 80mm lange schroeven, regelwerk met kortere schroeven, osb platen, fermacell platen, ...).
Hij is super compact en licht en ligt voor mij super goed in de hand. Geen belasting voor de pols
. Standaard houtschroeven van 80mm gaan vlot, heb ook weleens dikkere schroeven van 120 en 180 moeten doen dan loopt ie wel op de tippen van zijn kunnen. Grootste nadeel waar je je absoluut van bewust moet zijn: het ding maakt een takkeherrie (!!!). Ik gebruik hem *niet* zonder gehoorbescherming.
Laatste jaar heb ik 'm nog amper gebruikt. Om fijn een schroef in de muur te draaien om een schilderijtje op te hangen is de gewone 18v schroefboormachine een stuk fijngevoeliger.
Hij heeft voor mij zeker zijn nut bewezen en ik vind het nog steeds een fantastische tool. Als ik zonder al teveel fijngevoeligheid (veel) moet schroeven heeft ie nog steeds mijn voorkeur. Je hebt immers geen koppelbeveiliging zoals op een normale schroefboormachine. Voor het meeste werk is het ook geen probleem en prima nauwkeurig, maar sommige dingen wil je gewoon iets rustiger aan schroeven zegmaar
.
Het is mijn enige stuk gereedschap in de 12v klasse. Ik overweeg nog een schroefboormachine in die klasse, 2 stuks is altijd handig bij het maken van meubels (kan ik schroeven en boren zonder wisselen van bitjes).
Indien je usecase aansluit op het gebruik van deze impactschroevendraaier dan is het een topmachine.
Hij is super compact en licht en ligt voor mij super goed in de hand. Geen belasting voor de pols
Laatste jaar heb ik 'm nog amper gebruikt. Om fijn een schroef in de muur te draaien om een schilderijtje op te hangen is de gewone 18v schroefboormachine een stuk fijngevoeliger.
Hij heeft voor mij zeker zijn nut bewezen en ik vind het nog steeds een fantastische tool. Als ik zonder al teveel fijngevoeligheid (veel) moet schroeven heeft ie nog steeds mijn voorkeur. Je hebt immers geen koppelbeveiliging zoals op een normale schroefboormachine. Voor het meeste werk is het ook geen probleem en prima nauwkeurig, maar sommige dingen wil je gewoon iets rustiger aan schroeven zegmaar
Het is mijn enige stuk gereedschap in de 12v klasse. Ik overweeg nog een schroefboormachine in die klasse, 2 stuks is altijd handig bij het maken van meubels (kan ik schroeven en boren zonder wisselen van bitjes).
Indien je usecase aansluit op het gebruik van deze impactschroevendraaier dan is het een topmachine.
[ Voor 8% gewijzigd door DeadLock op 21-11-2022 20:51 ]
Hiervoor is een quad driver ook handig (en een heel stuk voordeliger).DeadLock schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:49:
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ik heb de 12v accuschroefboormachine met Flexiclick, en die kan ik op mijn beurt dan weer aanraden. Gebruik ik heel vaak bijv. voor in elkaar zetten van IKEA-meubels, of andere dingen waar je met beleid wil schroeven. Flexiclick is ook echt heel handig af en toe.DeadLock schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:49:
Ik weet natuurlijk niet welke jij hebt. Maar mijn 12V-35 FC heb ik niet veel gebruikt, maar wat ik hem gebruikt heb was niet voor Ikea kastjes in elkaar zetten (wat ook makkelijk met een Ixo kan, of gewoon met het handje). Maar mijn 35 FC heeft ook geen probleem gehad met het in de muur boren (jaren 60 woning, met steen die te boren is, behalve nu en dan plekken waar ook een 230 boormachine niet doorheen komt / wegloopt). Het is naar mijn idee toch echt wel een capabele machine die waarschijnlijk 99% van de werkzaamheden die een standaard klusser in/om het huis zelf wilt doen kan. En in dit DIY topic zitten natuurlijk voldoende personen die ik niet schaar onder de standaard klusser. Daarom is dit een DIY topic en geen 'ik zoek iemand die deze klus in/om het huis kan doen'.MJV schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:06:
[...]
Ik heb de 12v accuschroefboormachine met Flexiclick, en die kan ik op mijn beurt dan weer aanraden. Gebruik ik heel vaak bijv. voor in elkaar zetten van IKEA-meubels, of andere dingen waar je met beleid wil schroeven. Flexiclick is ook echt heel handig af en toe.
Ik heb de 'oude'/goedkope (met koolborstels) de 12V-15 FC dus. Ixo heb ik niet, en het kan zeker met de hand, maar zo leuk vind ik het nu ook weer niet om ergens 24 inbusschroeven in te draaien
.
Maar je hebt helemaal gelijk dat de 12V schroefboormachines zeer capabel zijn, ik bedoelde ook zeker niet dat de machine alleen geschikt is voor lichte werkzaamheden. Ik merk welk dat ik vaak mijn 18V Makita erbij pak om te (klop-)boren, en het schroeven met de Bosch doe.
Maar je hebt helemaal gelijk dat de 12V schroefboormachines zeer capabel zijn, ik bedoelde ook zeker niet dat de machine alleen geschikt is voor lichte werkzaamheden. Ik merk welk dat ik vaak mijn 18V Makita erbij pak om te (klop-)boren, en het schroeven met de Bosch doe.
[ Voor 48% gewijzigd door MJV op 21-11-2022 21:21 ]
Ik ben in de markt voor een bovenfrees, althans ik denk al jaren na over de aanschaf van een dergelijke machine. Voor nu een aantal klussen op de rol staan waar een frees handig kan zijn, zoals het maken van een deur, scharnieren uitfrezen en dat soort soort klusjes.
Loop dus al wat langer rond met de gedachten dat een bovenfrees een goede aanvulling is op de rest van het gereedschap, maar uiteindelijk twijfel ik nu toch een of ik er een moet kopen.
De keuze is eigenlijk een beetje beperkt tussen een bosch GOF 1250 CE (met een makita verloop naar festool rails en een setje bosch frezen), of een festool OF1010, waarbij ik nog frezen moet kopen. De festool rails is al in huis....
Misschien hier nog tips over de aanschaf van een een bovenfrees? Redenen waarom wel of waarom niet?
Loop dus al wat langer rond met de gedachten dat een bovenfrees een goede aanvulling is op de rest van het gereedschap, maar uiteindelijk twijfel ik nu toch een of ik er een moet kopen.
De keuze is eigenlijk een beetje beperkt tussen een bosch GOF 1250 CE (met een makita verloop naar festool rails en een setje bosch frezen), of een festool OF1010, waarbij ik nog frezen moet kopen. De festool rails is al in huis....
Misschien hier nog tips over de aanschaf van een een bovenfrees? Redenen waarom wel of waarom niet?
Snelle vraag. Ik wil voor de kerst een nieuwe boormachine kopen. (De oude B&D 14,4V mag na jaren dienst met pensioen).
Ik heb reeds een Makita grasmaaier en DTW300 slagmoersleutel samen met 2 5ah batterijen.
Nu zag ik de ddf484 en ddf482, en na wat lezen en wil ik voor de 484 gaan vanwege de BL motor. Nu ik eindelijk wil bestellen zie ik dat je voor 10 euro meer ook de dhp484 kan kopen?
Zitten er hier nog haken en ogen aan of heb je voor 10 euro extra een slagboorfunctie op verder identieke machines?
Ter info zijn dit de kosten (omgerekend):
DDF484RTJ: 280 euro (machine, lader, 2x 5ah en koffer)
DHP484RTJ: 290 euro (machine, lader, 2x 5ah en koffer)
Wil graag de versie met 2 accu’s. Dan kan ik namelijk de grasmaaier laden terwijl ik een nieuwe set batterijen steek. Deze vraagt namelijk 2 accu’s tegelijk.
Ik heb reeds een Makita grasmaaier en DTW300 slagmoersleutel samen met 2 5ah batterijen.
Nu zag ik de ddf484 en ddf482, en na wat lezen en wil ik voor de 484 gaan vanwege de BL motor. Nu ik eindelijk wil bestellen zie ik dat je voor 10 euro meer ook de dhp484 kan kopen?
Zitten er hier nog haken en ogen aan of heb je voor 10 euro extra een slagboorfunctie op verder identieke machines?
Wil graag de versie met 2 accu’s. Dan kan ik namelijk de grasmaaier laden terwijl ik een nieuwe set batterijen steek. Deze vraagt namelijk 2 accu’s tegelijk.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik zal de Makita machine die je voor oog hebt niet bij de Karwei gaan halen, Karwei is geen officiële Makita dealer en zijn uitgesloten door alle acties vanuit Makita, geen extra jaar Makita garantie en geen deelname aan het punten actie voor evt. gratis actie.ebk71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:32:
Dankzij de opmerkingen van @J.E. Weinor heb ik de lijst met makita actie producten van 1 dec. gevonden en bleef voor mij de keuze een dtd154 of een dtd172 over. Aangezien ik bij toeval een karwei actie met 20% keuzekorting tegenkwam van de dtd172zj voor €180 leek mij dat een goede koop!
Voor een losse Makita BL1850B Accu 18V 5.0Ah ben je gauw €70 kwijt.
De Makita DDF/DHP 487 is de opvolger en de machine is wat compacter.Rene schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:06:
Snelle vraag. Ik wil voor de kerst een nieuwe boormachine kopen. (De oude B&D 14,4V mag na jaren dienst met pensioen).
Beiden niet waar.J.E. Weinor schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:07:
[...]
Ik zal de Makita machine die je voor oog hebt niet bij de Karwei gaan halen, Karwei is geen officiële Makita dealer en zijn uitgesloten door alle acties vanuit Makita, geen extra jaar Makita garantie en geen deelname aan het punten actie voor evt. gratis actie.
Voor een losse Makita BL1850B Accu 18V 5.0Ah ben je gauw €70 kwijt.
Je kan je actiemachine gewoon registreren voor de puntenactie, Karwei staat gewoon in de lijst met dealers.
https://actie.makita.nl/promotion-registration/create
Daarnaast kan je ook gewoon je machine registreren voor de extra garantie.
En de garantie is standaard 1 jaar op machines, na registratie 3 jaar.
Standaard heb je één jaar garantie op je machines en twee jaar op accu’s en laders. Je kunt machines echter verlengen naar 3 jaar.
https://www.makita.nl/veelgestelde-vragen.html
Maar zijn de DDF/DHP versies verder identiek uitgezonderd van de slagboorfunctie?J.E. Weinor schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:13:
[...]
De Makita DDF/DHP 487 is de opvolger en de machine is wat compacter.
De 484 is prima voor de komende 15+ jaar. Daarom leg ik graag 10 euro extra op tafel voor de DHP als deze verder identiek is…
@Rene Op de klopboorfunctie na inderdaad identiek.
DDF = schroefmachine
DHP = klopboor
DHR = boorhamer
DTD = slagschroevendraaier
DDF = schroefmachine
DHP = klopboor
DHR = boorhamer
DTD = slagschroevendraaier
Je hebt gelijk wist ik niet, dan is het verandert dat Karwei wel mee dingt met Makita acties.BeaM-R schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:17:
[...]
Beiden niet waar.
Je kan je actiemachine gewoon registreren voor de puntenactie, Karwei staat gewoon in de lijst met dealers.
https://actie.makita.nl/promotion-registration/create
Daarnaast kan je ook gewoon je machine registreren voor de extra garantie.
En de garantie is standaard 1 jaar op machines, na registratie 3 jaar.
Standaard heb je één jaar garantie op je machines en twee jaar op accu’s en laders. Je kunt machines echter verlengen naar 3 jaar.
https://www.makita.nl/veelgestelde-vragen.html
Ik heb 5 bodies uit het 18V ecosysteem (55 Nm accuboor, 300 Nm slagmoersleutel, Haakse slijper, multitool en slagschroevendraaier, op die laatste na allemaal brushless). Daarnaast niet zo lang geleden de 12V-35 FC gekocht.sloth schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:38:
[...]
Stiekem wil ik tijdens de BF deals een keuze maken om voordelig in te stappen in een accu ecosysteem. Naar aanleiding van big bang in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic" over de Bosch GDR 12v-110 zou dat ook het 12v platform van Bosch pro (blauw) kunnen zijn.
Wat mij wel aantrekt is dat het allemaal kleine en lichte apparaten zijn waar je misschien als DIY'er meer aan hebt dan een 18v ecosysteem (wat ook wat duurder is).
@RobNemoo van jou vond ik een post met verschillende 12v tools, jij bent er wel tevreden over begrijp ik? Gaat de GWS 12V-76 lang genoeg mee op een 12v 2 Ah batterij?
@Twijfels @DeadLock jullie zijn beide wel tevreden van de Bosch GDR 12v-110 in de aanbieding?
Uit andere posts begrijp ik dat je er de meeste dingen als niet professionele klusser wel mee kan doen. Behalve zwaardere klussen die meer koppel eisen zoals wielen vervangen
Voor mij is die 12V voor "erbij", zodat ik niet steeds de zware 18 V accuboor hoef te pakken. Omdat het kan, niet omdat het moet. Afhankelijk van wat je wil, denk ik dat je met het 12V systeem best een heel eind komt. De 18 V apparaten hebben lomp veel kracht, maar zijn ook weinig subtiel qua afmetingen en gewicht.
De haakse slijper en slagmoersleutel (als ik het over zou doen, zou ik denk ik toch voor de zwaardere gegaan zijn, hoewel ik nog niets ben tegengekomen wat niet losging, en ik altijd nog een 1700 Nm luchtsleutel heb als dat wel voorkomt...) zijn denk ik zaken waar je 18 V voor wilt hebben.
Maar de huidige 12 V machines zijn wel een klap beter dan wat je 10-15 jaar geleden kocht, en voor huishoudelijk gebruik meer dan goed. Ik sleutel en klus graag, dus ben voor wat zwaarders gegaan. Mijn 10-15 jaar oude 12V Bosch-Groen accuboor vond het uitdraaien van de caravanpootjes bovendien na een tijdje niet zo grappig meer (begon de motor te ruiken)...
@sloth ja erg tevreden met de GDR 12V-110. Gebruik ze hele dagen door op het werk en nooit problemen mee gehad. Lekker handzaam en sterk zat voor het meeste werk. Zit zelf nog even te wachten op een actie bij amazon.de (business prime..) hiervoor want ik wil een derde hebben
Ja ik ben er zeer tevreden over. Lekker handzaam spul en echt krachtig genoeg voor mijn toepassingen rondom het huis en mijn Kever. Ik heb slechts 2 stuks 2Ah accu's en kom makkelijk de dag door. Je kunt toch maar 1 tool tegelijk in je handen gebruiken.sloth schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:38:
[...]
Stiekem wil ik tijdens de BF deals een keuze maken om voordelig in te stappen in een accu ecosysteem. Naar aanleiding van big bang in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic" over de Bosch GDR 12v-110 zou dat ook het 12v platform van Bosch pro (blauw) kunnen zijn.
De GWS 12v-76 gebruik ik voor leidingwerk op maat maken en heb er wat plaatwerk van mijn Kever mee geslepen. Nog geen lege accu gehad na een dag van dit werk.
Ik heb ook de combi GSR 12v-35 Flixi-Click en de slagschroevendraaier GDR 12v-110. Samen perfect voor houtbouw. Heb er een dakkapel mee gezet (lange dikke tellerkopschroeven zijn geen probleem) en de zolder afgewerkt (houten wandje met OSB en gipsafwerking) en kwam niks te kort. Na een hele dag voorboren en schroeven liep ik niet tegen een lege accu aan met even bijladen tijdens een luch- of koffiepauze.
De GKS 12v-26 heb ik gebruikt voor houten platen op maat te maken voor de zolder en een tuinhuis en ook daar heel tevreden mee. Je gaat natuurlijk wat langzamer door het hout dan met een grotere cikelzaag, maar het lukt allemaal. Voor mijn toepassingen dus ook weer goed genoeg.
Ik zou er 1 accu bij willen voor de boor en schroef combi, maar geen noodzaak.
Van de 12v lijn zou ik nog de GLI lamp willen (handig onder de Kever, want magnetisch) en wellicht de multitool, maar daar twijfel ik wel aan aangezien ik verwacht (pure aanname) dat die wel accu's vreet bij langere schuurklussen.
Misschien omdat lichtkleur en hoeveelheid toch wat minder van belang is. Het blijft altijd behelpen met kunstlicht, er gaat niets boven daglicht. Zeker voor schilders. Maar wellicht zie ik het verkeerd.dragonhaertt schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:06:
[...]
Ik zat meer te denken aan bouwlampen, en dan vooral iets waarvan de CRI ook gespecificeerd wordt.
Ik heb nog maar weinig bouwlampen op accu gezien die een goede spec sheet hebben.
In de camera/film wereld is dat wel heel anders.
Als ik het goed heb kan de bosch frees met de voet (deze dus) standaard op makita/festool rails. Ik heb geen ervaring met de 1250CE, maar heb wel de oudere GOF 900CE gehad en nu de GOF 1600CE. Ik vind het fijne machines. Wat ik wel zie (nooit mee gewerkt) is dat de festool wat makkelijk verstelt e.d.. Wellicht handig om een keer een winkel in te wandelen waar ze één van beiden hebben zodat je er even aan kunt pielen voor je er eentje koopt.Fuel_80 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:56:
Ik ben in de markt voor een bovenfrees, althans ik denk al jaren na over de aanschaf van een dergelijke machine. Voor nu een aantal klussen op de rol staan waar een frees handig kan zijn, zoals het maken van een deur, scharnieren uitfrezen en dat soort soort klusjes.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dat is dus precies waar CRI voor is!dimi_v schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:12:
[...]
Misschien omdat lichtkleur en hoeveelheid toch wat minder van belang is. Het blijft altijd behelpen met kunstlicht, er gaat niets boven daglicht. Zeker voor schilders. Maar wellicht zie ik het verkeerd.
CRI geeft aan hoe dicht het kleurenspectrum bij daglicht zit. Als je een hoge CRI hebt (98+) en de lichtkleur is juist (5000K) dan heb je praktisch daglicht.
Ik heb veel liever wat minder lumen en een goede CRI en 'straalpatroon' (beam pattern). Inderdaad vooral bij schilderen is dat erg prettig.
Tja, met een frees kan je veel dingen doen die op een andere manier niet of moeilijk te maken zijn. Het is in mijn mening dus een kritiek stukje gereedschap.Fuel_80 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:56:
Wat wel handig is, is om even te bekijken waar je hem voor gaat gebruiken.
Voor kleiner werk is een kantenfrees erg handig. Daar zou ik liever geen bovenfrees voor pakken. Ik merk dat ik met mijn kantenfrees (DRT50) bijna alle klusjes wel aankan als je het maar rustig aan doet. Ik heb daar ook een 'bovenfrees' voet bij, dat maakt het heel breed inzetbaar.
Voor wat zwaarder werk of als je met een rails wil werken is een groter model inderdaad wel prettiger.
Ben uiteindelijk ook voor de 12V lijn gegaan en geen spijt van gehad. Heb er uiteindelijk 2 jaar over gedaan om diverse apparaten uit de Amazon sale te krijgen, maar nu een leuk assortiment in huis (o.a. slagschroefmachine, schroefmachine, decoupeer, multitool, lamp met voldoende accu's). Tot zover erg tevreden en veel gebruik van gemaakt bij de verbouwing. Had overigens ook nog een 12v cirkelzaag, maar die heb ik weer verkocht. Afkortzaag, schuurapparaat en invalzaag heb ik bedraad. Gebruik ze minder vaak en vind het als particulier zonde om daarvoor aanzienlijk bij te betalen.sloth schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:38:
[...]
De slagschroefmachine heeft het één keer zwaar gehad, met lange schroeven in hardhouten palen in de tuin. Als je veel van dat soort werk gaat doet kun je een zwaardere 18v variant overwegen.
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Zoals @Pixeltje aangeeft, de Bosch rail adapter past ook gewoon op een Makita / Festool rails.Fuel_80 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:56:
Buiten dat, ik gebruik een boormal voor de scharnieren. Het grootste probleem met frezen vind ik zelf over het algemeen de geleiding / positionering, en met zo'n boormal los je dat op (gedeeltelijk, in ieder geval). Met een LR32 rail kun je ook een gedeelte van de positionering oplossen, maar ik denk dat je nog steeds de afstand van de zijkant manueel moet tweaken door de rail te verschuiven.
Van alle tools die ik heb, vind ik de bovenfrees eigenlijk nog wel het moeilijkst om goed te gebruiken. Het zal ook wel mijn gebrek aan ervaring zijn, maar ik heb het gevoel dat bij een bovenfrees de mal / geleiding misschien wel net zo belangrijk is als de tool zelf. En gezien de beschikbare geleiding opties en de prijzen daarvoor, ben je daar uiteindelijk misschien wel meer aan kwijt
Let even op wat @BeaM-R zegt.......de DHP is een KLOPboor.Rene schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:18:
[...]
Maar zijn de DDF/DHP versies verder identiek uitgezonderd van de slagboorfunctie?
De 484 is prima voor de komende 15+ jaar. Daarom leg ik graag 10 euro extra op tafel voor de DHP als deze verder identiek is…
Ik had nog niet eerder van de term slagboor gehoord
Die benaming vind ik vrij verwarrend omdat het wel erg lijkt op slagschroevendraaier als "boormachine".
Ik neem aan dat verder hier al gezegd is dat in het geval van de discussie DDF vs DHP het soms kan voorkomen dat de boorkop van de DHP meer speling kan hebben dan de boorkop van de DDF.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Slagboor is voor mij ook een onbekende term, ik neem aan dat @Rene klopboor bedoeld.
De verschillen tussen de verschillende machines en hun toepassingen staat in de topicstart goed uitgelegd.
De verschillen tussen de verschillende machines en hun toepassingen staat in de topicstart goed uitgelegd.
Bedoel inderdaad een klopboor. Dit was een vrije vertaling vanuit het NoorsBeaM-R schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:46:
Slagboor is voor mij ook een onbekende term, ik neem aan dat @Rene klopboor bedoeld.
Ik ben in de markt voor een compressor. Ik heb er nog geen ,maar wel veel geleend / gebruikt.
Ik weet wel dat ik niet zo'n herrie ding wil, dus geen ferm / parkside. Wil er mee tacken en afspuiten, geen stralen of schuren. Weet iemand nog een black-friday aanbieding voor compressoren, of een aanrader voor een goed merk ?
Ik weet wel dat ik niet zo'n herrie ding wil, dus geen ferm / parkside. Wil er mee tacken en afspuiten, geen stralen of schuren. Weet iemand nog een black-friday aanbieding voor compressoren, of een aanrader voor een goed merk ?
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Ik heb een HBM silent model, wel maar 10L dus niet geschikt voor grootgebruikers, maar werkt prima met tackers en af en toe wat schoon blazen. Soms moet je even wachten tot hij weer gevuld is na het afspuiten.
Maakt erg weinig lawaai, gebruik hem ook regelmatig binnen.
de 10L is er niet meer, maar dit is de 20L variant
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
[ Voor 22% gewijzigd door jichem op 22-11-2022 12:32 ]
als je ff het topic doorzoekt op trefwoord compressor dan kun je ff teruglezen, vooral die kleinere stanley compressortjes passeren hier vaak de revue.Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:06:
Ik ben in de markt voor een compressor. Ik heb er nog geen ,maar wel veel geleend / gebruikt.
type nummer weet ik ff zo niet
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Was gisteren bij de makro, die hebben B&D en Scheppach ligen / in de aanbieding.Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:06:
Zal beiden ongetwijfeld rebranded zijn (zeker die Schappach), maar als het doet wat het moet doen: /care
Zag wel een leuke aanbieding voor een low noise compressor met 50 liter tank voor evt. spuitwerkzaamheden minder tankinhoud minder geschikt, met een dubbele drukmeter voordeel continu druk, of het een goed merk is weet ik niet.Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:06:
Ik zelf heb van Airpress 50 liter geen low noise een staand model, voordeel neemt minder ruimte in beslag en makkelijker te verplaatsen.
https://www.toolmania.nl/...ise+Compressor+1,5HP+230v
Dank allen, heb het topic even doorgenomen.
Toch nog veel mensen met een HBM lownoise.
Daarnaast ook veel de stanley fatmax compressor.
https://airpress.nl/still...-88-l-min-24-l-8lcs24-1-0
Dit zijn ook beide mooie modellen. De HBM heeft volgens specs maar 60 DB aan geluid, dat is toch serieus stil.
ik hou het nog even in de gaten tot het echt vrijdag is.
Dit zijn ook beide mooie modellen. De HBM heeft volgens specs maar 60 DB aan geluid, dat is toch serieus stil.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Die twee modellen lijken me (bijna) identiek. Als daar een verschil in dB in zit zal dit eerder aan de meetmethode liggen dan aan de werkelijke geluidsproductie.Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
Dank allen, heb het topic even doorgenomen.
Correct me if I'm wrong.
bij de hyundai (ook ongeveer het zelfde) staat erbij dat de lage waarde op 7 meter is gemeten.dragonhaertt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:20:
[...]
Die twee modellen lijken me (bijna) identiek. Als daar een verschil in dB in zit zal dit eerder aan de meetmethode liggen dan aan de werkelijke geluidsproductie.
Correct me if I'm wrong.
7 meter in een open veld, anechoïsche kamer of gemiddelde werkplaats met betonnen muren?twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:46:
[...]
bij de hyundai (ook ongeveer het zelfde) staat erbij dat de lage waarde op 7 meter is gemeten.
Bij de airpress versie (is het een airpress versie als er VRB op staat?), staat er bij dat die 78 dB op 0m is gemeten.twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:46:
bij de hyundai (ook ongeveer het zelfde) staat erbij dat de lage waarde op 7 meter is gemeten.
De 9L nog wel voor 80 euro minder: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressorjichem schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:31:
Ik heb een HBM silent model, wel maar 10L dus niet geschikt voor grootgebruikers, maar werkt prima met tackers en af en toe wat schoon blazen. Soms moet je even wachten tot hij weer gevuld is na het afspuiten.
Ik zit ook te kijken naar een compressor. Waarschijnlijk vooral om bandjes op te pompen en dingen schoon te blazen, maar ik vroeg me af of je een compressor met een opzetstuk of uitbreiding ook als hogedrukspuit kunt gebruiken? Ik gok van niet omdat de druk veel te laag is daarvoor, maar wie weet. Wat voor opzetstukken gebruiken jullie?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
blaaspistoolShapeshifter schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:10:
[...]
De 9L nog wel voor 80 euro minder: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
Ik zit ook te kijken naar een compressor. Waarschijnlijk vooral om bandjes op te pompen en dingen schoon te blazen, maar ik vroeg me af of je een compressor met een opzetstuk of uitbreiding ook als hogedrukspuit kunt gebruiken? Ik gok van niet omdat de druk veel te laag is daarvoor, maar wie weet. Wat voor opzetstukken gebruiken jullie?
blaaspistool met ballenpomp punt
bandenpomp
spijkerpistool mini brads
spijkerpistool D nagels
spuitpistool
coatinggun (voor dikker spul)
straal dinges
moersleutel (haaks)
slagmoersleutel
pneumatische beitel
Zebby schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:04:
Zijn er schuurmachines die het schuren van raamkozijnen iets minder dan een hels karwei maken? Ik heb het altijd met zo'n "muis" gedaan, maar die zijn allemaal overleden na gebruik voor iets anders.
Met black friday in het voorzicht lijkt het me wel een nuttige aankoop om wat frustratie met die klus te verminderen
Hier eigenaar van een LS21ae, het oudere broertje. Destijds voor 9 tientjes tweedehands op de kop getikt. Blijft een werkpaardje, en bovendien goed te repareren.[message=dragonhaertt in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedscha..."
,noline]T_knoop schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:10[/message]:
[...]
Ik heb een Rupes LS71. Dat is een wereld van verschil met de groene bosch driehoek(en, ze gaan nog weleens stuk) die ik daarvoor had. Kozijnen schoonmaken en ontvetten voordat je begint, goed schuurpapier en regelmatig je papier wisselen helpt ook een hoop.
Ik zou persoonlijk eerder 150e aan een schuurmachine uitgeven en 120 euro aan een bouwstofzuiger uitgeven dan 270 euro aan enkel een schuurmachine.
TLDR: beter een schuurmachine met stofzuiger, dan een schuurmachine zonder stofzuiger.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Hogedrukspuit? Met water?Shapeshifter schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:10:
[...]
De 9L nog wel voor 80 euro minder: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
Als je voor 100 euro klaar wilt zijn en je zit al in het lxt systeem: koop de accu-compressor. Ideaal voor bandjes ed.
Ja, gewoon met een extra tank ofzo, het is maar een gek idee.Raymond schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:53:
[...]
Hogedrukspuit? Met water?
Als je voor 100 euro klaar wilt zijn en je zit al in het lxt systeem: koop de accu-compressor. Ideaal voor bandjes ed.
Nou daar is een gedachte, bijvoorbeeld deze? https://www.makita.nl/art...p180z-18-v-luchtpomp.html
Dat is helemaal geen gek idee inderdaad...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Prima ding om op het een en ander op te pompen, maar er iets mee afblazen... nee dat niet!Shapeshifter schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:02:
[...]
Ja, gewoon met een extra tank ofzo, het is maar een gek idee.
Nou daar is een gedachte, bijvoorbeeld deze? https://www.makita.nl/art...p180z-18-v-luchtpomp.html
Dat is helemaal geen gek idee inderdaad...
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).