Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 10:12
Zebby schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:04:
Zijn er schuurmachines die het schuren van raamkozijnen iets minder dan een hels karwei maken? Ik heb het altijd met zo'n "muis" gedaan, maar die zijn allemaal overleden na gebruik voor iets anders.
Met black friday in het voorzicht lijkt het me wel een nuttige aankoop om wat frustratie met die klus te verminderen :D
Ik heb een Rupes LS71. Dat is een wereld van verschil met de groene bosch driehoek(en, ze gaan nog weleens stuk) die ik daarvoor had. Kozijnen schoonmaken en ontvetten voordat je begint, goed schuurpapier en regelmatig je papier wisselen helpt ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

Atlas schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:08:
[...]

Het voornaamste probleem is inderdaad een opberg systeem. Nu slingert alles maar rond en heeft eigenlijk geen vaste plek...
Een 2e bijkomend voordeel van de gereedschapskar is dat het 1 set is en je dus niet 4324 verschillende doosjes hebt met gereeschap (doppenset, sleutels etc).

Maar ik sta dus zeker open voor suggesties :)
Het grootste nadeel van een gereedschaps kar is de inflexibiliteit.
Je koopt gereedschap dat je mogelijk al hebt, gereedschap dat je nooit gaat gebruiken en er zullen ook dingen missen die je er eigenlijk bij in wil.

Ik zou aanraden om gewoon een lege kar te kopen, met rubberen matten. Een jaartje zelf gereedschap kopen en organiseren tot je iets hebt wat je prettig vind werken, en daarna een keer inlays (laten) maken of opruim/organisatie systeempjes kopen om in de lade te leggen.

Het is wat meer werk, maar je krijgt zo wel precies wat je wil (voor minder geld, of betere kwaliteit, afhankelijk van welk gereedschap je koopt)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 11:22
T_knoop schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:10:
[...]

Ik heb een Rupes LS71. Dat is een wereld van verschil met de groene bosch driehoek(en, ze gaan nog weleens stuk) die ik daarvoor had. Kozijnen schoonmaken en ontvetten voordat je begint, goed schuurpapier en regelmatig je papier wisselen helpt ook een hoop.
Ok, 270 euro en dan 30 per schuurpapier mag ik hopen dat het je niet alleen figuurlijk tot climax brengt met de vibraties :+
Ik dacht aan bijvoorbeeld https://www.hbm-machines....inclusief-12-schuurvellen maar qua prijs is dat ook niet hoog genoeg dat ik vertrouw kwaliteit te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zebby schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:35:
Ok, 270 euro en dan 30 per schuurpapier mag ik hopen dat het je niet alleen figuurlijk tot climax brengt met de vibraties :+
Ik dacht aan bijvoorbeeld https://www.hbm-machines....inclusief-12-schuurvellen maar qua prijs is dat ook niet hoog genoeg dat ik vertrouw kwaliteit te kopen.
Is ook wel goedkoper te vinden, maar als je budget 35 euro is, is dat ruim buiten bereik, ja.

Maar goed, wat vond je zo hinderlijk aan het schuren van kozijnen in het verleden? Met welke schuurapparaten heb je gewerkt? Als je voorgestelde vervanging een indicatie is voor waar je tot nu toe mee hebt gewerkt, denk ik niet dat je een noemenswaardig andere ervaring gaat hebben met deze van de HBM. Misschien wel met de Rupes, maar dat hangt dus af van wat jij zo hinderlijk vond aan het schuren hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:17
Zebby schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat de kans op een letterlijke climax beduidend groter is met de HBM machine die je zelf aanhaalt.
Natuurlijk kan je daarmee je kozijnen schuren, en misschien zelfs fijner dan met de hand. Maar het is geen antwoord op de vraag die zelf stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-06 10:49
Zijn er schuurmachines die het schuren van raamkozijnen iets minder dan een hels karwei maken? Ik heb het altijd met zo'n "muis" gedaan, maar die zijn allemaal overleden na gebruik voor iets anders.
Met black friday in het voorzicht lijkt het me wel een nuttige aankoop om wat frustratie met die klus te verminderen :D
Zelfs een schilder gebruikt geen schuurmachine om het kozijn te schuren, en zo intens hoef je niet te schuren, je gaat de oude verflaag er toch niet afschuren tot dat je het hout weer ziet?

Kozijn ontvetten dan met een schuurpapiertjes ligt er overheen stofvrij maken evt. in de grond/primer en dan aflakken.
Je bent langer bezig met een schuurmachine om te schuren dan met de hand voor je kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 27-06 11:22
J.E. Weinor schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:34:
[...]

Zelfs een schilder gebruikt geen schuurmachine om het kozijn te schuren, en zo intens hoef je niet te schuren, je gaat de oude verflaag er toch niet afschuren tot dat je het hout weer ziet?

Kozijn ontvetten dan met een schuurpapiertjes ligt er overheen stofvrij maken evt. in de grond/primer en dan aflakken.
Je bent langer bezig met een schuurmachine om te schuren dan met de hand voor je kozijnen.
Niet? Mijn hout is op een aantal plekken wel toe aan een goede schuurbeurt, te lang mee gewacht. Dus ik wil daar zeker wel wat dieper doorgaan.
Tot nu toe nooit met iets anders gewerkt dan Bosch of B&D, niet echt top spul. Maar ik hoef inderdaad niet heel veel te doen, dus als een schuurmachine dan overkill is, dat zou kunnen.
Het zijn veel hoekjes en randjes, dus met papier zonder dunne punt zoals die machines hebben daarbij komen is lastig. Maar een blok met echt goed schuurpapier zou voor de rechte stukken best wel eens kunnen werken dan?

Mijn irritaties waren dus om er goed bij te kunnen, hoe snel het papier slijt/scheurt/eraf schuift en hoe lang je bezig bent om goed de verf eraf te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zebby schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:55:
Niet? Mijn hout is op een aantal plekken wel toe aan een goede schuurbeurt, te lang mee gewacht. Dus ik wil daar zeker wel wat dieper doorgaan.
Tot nu toe nooit met iets anders gewerkt dan Bosch of B&D, niet echt top spul. Maar ik hoef inderdaad niet heel veel te doen, dus als een schuurmachine dan overkill is, dat zou kunnen.
Het zijn veel hoekjes en randjes, dus met papier zonder dunne punt zoals die machines hebben daarbij komen is lastig. Maar een blok met echt goed schuurpapier zou voor de rechte stukken best wel eens kunnen werken dan?

Mijn irritaties waren dus om er goed bij te kunnen, hoe snel het papier slijt/scheurt/eraf schuift en hoe lang je bezig bent om goed de verf eraf te krijgen.
Zelf geen ervaring met kozijnen schuren, maar een andere schuurmachine gaat de bereikbaarheid niet oplossen, in ieder geval. Met de hand schuren waarschijnlijk ook niet, maar dat zou ook goed te doen moeten zijn met een goed schuurblokje of een houder voor het schuurpapier.

Een vlakschuurmachine ipv een deltaschuurmachine lijkt me makkelijker te werken voor de hoeken, die kun je gewoon in de hoek zetten, zonder met het puntje van de delta heen en weer te hoeven gaan.

Qua schuurpapier scheuren en slijten, overweeg eens een wat betere kwaliteit van schuurpapier te kopen. Ik heb op mijn schuurmachines nog nooit gehad dat het schuurpapier los liet, scheurde, en het slijt ook niet overmatig. Kan ook helpen om de schuurmachine op een (bouw)stofzuiger te zetten, dan loopt je schuurpapier minder snel vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Zebby schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:55:
[...]

Oke duidelijk weet niet wat voor tools je hebt aan gereedschap maar met een multitool kun je zelfs schuren daar zet je een driekoek op en schuurpapier met klittenband voor de lastige hoekjes de oppervlakken kun je met een vlakschuurmachine doen.

Met een multitool is een handig stuk gereedschap niet alleen voor schuren maar ook voor zagen op lastige punten waar je niet bij kunt met een gewone zaag

Tenslotte als je al veel schuurt of klust kun je beter iets meer geld uitgeven, ik heb alles van makita op 18volt en makkelijk uit te breiden door losse body's dat scheelt in de kosten zelfs met gratis accu door acties, en het gemak en goede kwaliteit en je kunt makkelijk uitbreiden

Schuurpapier zit ook verschil in kwaliteit de goedkope papieren versies daar kun je niet fatsoenlijk mee schuren schuurpapier scheurt zo kapot en de korrel schuur je er van af in plaats dat je het hout schuurt, ook hechting met zool klittenband zit verschil onderling aan goede hechting.

Gebruik al jaren een handpalm schuurmachine van makita daar is zelfs nog onderdelen van verkrijgbaar en al ruim 30 jaar in bezit en werkt nog steeds perfect, ik knip het schuurpapier in stukjes klem het aan de zool en schuren maar, gebruik daarvoor wel stevig schuurpapier gaat langer mee op een velletje, zelfs gebruik ik schuurpapier van een bandschuurmachine omdat die vaak is uitgerust met stevig (nylon/katoen) rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zoon muis zijn echt de hel op aarde. die dingen schuren een uurtje goed en daarna moet je ze eigenlijk gewoon weg mieteren.. op een bepaald moment rammelen ze alleen intern nog :+

is een goede verfkrabber niet een idee? even goed krabben zodat je alle losse meuk te pakken hebt. Glad schuren met de hand en vervolgens gronden (lakplamuur) en aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20
Black weeks overal, erg leuk, maar deze wou ik jullie niet onthouden.

Parkside accu schroefmachine (met 13mm opname en stalenkop) voor €60 zonder accu.
Echt een top ding voor weinig geld!

https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100339780

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/22c7be639aa39cbabae16bb88dbf15c1.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 09:58
Bij de goedkopere schuurmachines krijg je snel last van je arm/pols door de trillingen. Bij wat betere machines (Festool DTS400 om maar wat te noemen) kun je zonder problemen urenlang doorgaan. Verder helpt het voor de beleving ook enorm om met goede stofafzuiging te werken. Je schuurpapier gaat dan ook veel langer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:37
aljd3k schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:37:
[...]

Bij de goedkopere schuurmachines krijg je snel last van je arm/pols door de trillingen. Bij wat betere machines (Festool DTS400 om maar wat te noemen) kun je zonder problemen urenlang doorgaan. Verder helpt het voor de beleving ook enorm om met goede stofafzuiging te werken. Je schuurpapier gaat dan ook veel langer mee.
Instap spullen idd (te) veel trillingen…
Maar een Festool van ca 300 euro af doen als de wat betere machine :? :)
Voor minder dan 130 euro is er bv een vergelijkbare machine van Bosch professional te koop.
kun je prima meerdere uren per dag mee schuren zonder last van je handen en armen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 19:41
Zelf gebruik ik voor dergelijk staand schuurwerk een Bosch GSS 160 Multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57

BeaM-R

Powerrrrr

Atlas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:58:
Mijn handmatige gereedschap is op dit moment een verzameling van Action, knipex, wera en over de afgelopen jaren verzameld gereedschap…
Nu wil ik graag een goeie gereedschap-set die lang meegaat. Ik zat zelf te denken aan een gereedschaps-kar, dan heb ik meteen alles compleet en heeft alles een plekje.

HBM, Datona en Mannesman hebben allemaal best goed uitziende en gevulde gereedschaps-karren. Wat vinden jullie van de kwaliteit hiervan? Is die wat of compleet nutteloos?
Budget hiervoor ligt rond de 700 euro :)
Misschien is dit interessant voor je?

Stanley STHT6-80827

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:33
Om laminaat te zagen kan ik dan beter deze gebruiken https://www.ecotools.nl/h...-30-mm-t-60-vlak-daktand/

Dan een vergelijkbare met wisseltand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-06 16:35
barry86 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:41:
Black weeks overal, erg leuk, maar deze wou ik jullie niet onthouden.

Parkside accu schroefmachine (met 13mm opname en stalenkop) voor €60 zonder accu.
Echt een top ding voor weinig geld!

https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100339780

[Afbeelding]
Lijkt me deze een stuk gunstiger...

https://www.lidl.nl/p/par...oefmachine-20v/p800003115

__/`\__/`\__

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 16:54
Zo. Na rondvraag hier in het topic is de kogel door de kerk. Handgereedschap gaat vanaf nu mee (altijd in de wagen) in een systainer met 3 lades, ter vervanging van mijn klassieke stanley koffer.

Hij is een stukje zwaarder maar ben er wel erg blij mee. Veel makkelijker om iets terug te vinden en ik durf nu ook fragieler gereedschap meenemen (goede schuifmaat bijvoorbeeld, die gooide ik niet graag los in mijn koffer).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hol7qqMpmnY37PqtUlIllvKKyTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmRIxV3emQIHu0A5VvgjWzt2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jxi61B32CSmSj-0pJiqh4t_Wfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqdlb2ovdekSIzcx2G5QB9KL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGsYcwSu79wPt2hj6v7qtAfPj5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGSoQlRBHsuHZIzP6mjIf2Gc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDh4z9xiONP1kulLqXiy85V4UGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZr693r35i4vbdXjLqOxCuQx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 13:48
Ik heb vanavond een massief eikenhouten salontafeltje opgepikt voor 15 eu, het gaat me om het blad. We willen namelijk een plank boven de kapstop en dit was de goedkoopste manier om aan eikenhout te komen.

Nu wil ik dat borstelen, iemand ervaring met of kan iemand zeggen of dat gaat lukken met een satineer/borstelschuurmachine?

Als ik op internet kijk zie ik vooral dat het snel meters maken is met zo’n apparaat tov een band of excenter schuurmachine, en niet zozeer voor het verweren of aanbrengen van karakter op hout.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Inderdaad, die kan ook goed zijn werk doen!
Ik ben er alleen minder fan van omdat ze direct wat logger/zwaarder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Goede tip, ik zocht nog een machine om standaard bij de schoonmoeder neer te zetten voor klusjes daar.
Scheelt weer veel gesleep, en voor dat geld incl accu en lader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
jichem schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:25:
[...]

Goede tip, ik zocht nog een machine om standaard bij de schoonmoeder neer te zetten voor klusjes daar.
Scheelt weer veel gesleep, en voor dat geld incl accu en lader...
Gisteren nog wel even flink wat filmpjes gekeken, 1 stand is niet echt wat en de 2e is wel echt krachtig dus denk een goede aankoop. Ik heb zelf al een deWalt en twijfel nu heel erg om er een slagschroefmachine bij te kopen want dat lijkt me ook echt wel een handig ding in plaats van 2 gewone schroefmachientjes.

Ik heb nu de deWalt DCF887N gezien en daar krijg je gratis een 4aH accu bij. Die kost nu 100 euro, ik wil er ook nog een extra accu bij kopen, een namaak deWalt van 123Accu (is dat wat?). Dan kan ik in ieder geval de accus onderling uitwisselen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistacal op 15-11-2022 10:42 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Breezz schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:21:
Zo. Na rondvraag hier in het topic is de kogel door de kerk. Handgereedschap gaat vanaf nu mee (altijd in de wagen) in een systainer met 3 lades, ter vervanging van mijn klassieke stanley koffer.
Ik vind dit wel mooi en overzichtelijk! Zeker als je ook andere spullen in Systainers hebt.

Zelf heb ik veel in L Boxxen, en daarop aansluiten zou handig zijn. Heeft iemand een goeie tip voor iets vergelijkbaars in L Boxx systeem? Ik kan me wel een lage box met een vakverdeling voorstellen. Maar misschien is er iets specifieks voor wat ik niet ken?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mddd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:46:
Ik vind dit wel mooi en overzichtelijk! Zeker als je ook andere spullen in Systainers hebt.

Zelf heb ik veel in L Boxxen, en daarop aansluiten zou handig zijn. Heeft iemand een goeie tip voor iets vergelijkbaars in L Boxx systeem? Ik kan me wel een lage box met een vakverdeling voorstellen. Maar misschien is er iets specifieks voor wat ik niet ken?
Volgens mij passen Sortimo en L-boxx spullen ook bij elkaar (of zelfde fabrikant, als ik het goed heb), dus zoiets zou dan wellicht passen voor jou? Sortimo heeft ook losse bakjes als indeling te koop.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 15-11-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Mistacal schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:33:
[...]

Gisteren nog wel even flink wat filmpjes gekeken, 1 stand is niet echt wat en de 2e is wel echt krachtig dus denk een goede aankoop. Ik heb zelf al een deWalt en twijfel nu heel erg om er een slagschroefmachine bij te kopen want dat lijkt me ook echt wel een handig ding in plaats van 2 gewone schroefmachientjes.

Ik heb nu de deWalt DCF887N gezien en daar krijg je gratis een 4aH accu bij. Die kost nu 100 euro, ik wil er ook nog een extra accu bij kopen, een namaak deWalt van 123Accu (is dat wat?). Dan kan ik in ieder geval de accus onderling uitwisselen.
Voor thuis of langere klussen daar heb ik mijn Makita machines, maar regelmatig als ik op bezoek ga dan moet er nog even snel iets gebeuren.
Ideaal als er daar dan gewoon een machine staat die ik kan pakken.
De dewalt die je linkt is wel een slagschroevendraaier, hoewel de parkside ook zo genoemd wordt is dat gewoon een klopboor.

(als je hier 3x achter elkaar slagschroevendraaier fluistert volgt er vanzelf een discussie over het nut en lawaai van die machine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
jichem schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:
[...]

Voor thuis of langere klussen daar heb ik mijn Makita machines, maar regelmatig als ik op bezoek ga dan moet er nog even snel iets gebeuren.
Ideaal als er daar dan gewoon een machine staat die ik kan pakken.
De dewalt die je linkt is wel een slagschroevendraaier, hoewel de parkside ook zo genoemd wordt is dat gewoon een klopboor.

(als je hier 3x achter elkaar slagschroevendraaier fluistert volgt er vanzelf een discussie over het nut en lawaai van die machine)
Ja snap ik helemaal, heb ik zo bij mijn moeder gedaan, dat gesjouw met mijn spullen.

Het leek mij wel een welkome aanvulling op de gewone schroefmachine. Parkside heeft ook een slagschroevendraaier maar die is uitverkocht. Uniformiteit vind ik ergens ook wel handig ivm laders en accu's. Het lawaai, tsja, als je in rust wilt werken moet je niet gaan klussen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
:

[ Voor 132% gewijzigd door J.E. Weinor op 15-11-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Er ging iets fout :?

[ Voor 95% gewijzigd door J.E. Weinor op 15-11-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
mddd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:46:
[...]

De Makita makpac heeft ze ook met laden indeling vakverdeling en losse bakjes indeling maar vind de kwaliteit algemeen van de makpac systainers van mindere kwaliteit en gaan gauw kapot, vooral de sluitingen en als je iets te hard tegen aanstoot breekt het plastic.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 16:54
J.E. Weinor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:07:
[...]

De Makita makpac heeft ze ook met laden indeling vakverdeling en losse bakjes indeling maar vind de kwaliteit algemeen van de makpac systainers van mindere kwaliteit en gaan gauw kapot, vooral de sluitingen en als je iets te hard tegen aanstoot breekt het plastic.
[/quote]
De Makpac is ook dubbel zo duur als de systainer die ik heb gekocht. Kwaliteit van de systainer lijkt me zelfs beter.

Ik heb ook al mijn gereedschap van Makita dus was onlogisch om mijn handgereedschap in een systainer te steken. Echter is de volle systainer zodanig zwaar dat ik hem toch niet zou vastklikken aan een andere...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
Jeweetje schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:54:
[...]

Instap spullen idd (te) veel trillingen…
Maar een Festool van ca 300 euro af doen als de wat betere machine :? :)
Voor minder dan 130 euro is er bv een vergelijkbare machine van Bosch professional te koop.
kun je prima meerdere uren per dag mee schuren zonder last van je handen en armen.
Ietwat ongelukkig uitgedrukt ;D

Ik heb zelf ook een Bosch GSS 160 gehad en wat betreft trillingen van het apparaat zelf is het wel prima te doen ja. Ben inmiddels overgestapt op Festool DTS 400 REQ en ondanks dat de apparaten op papier misschien vergelijkbaar zijn vind ik de Festool voor kozijnen een stuk prettiger werken, o.a. door:
- variabel toerental
- betere stofafzuiging
- schuin aflopende voet waardoor je makkelijker in hoeken komt
- kunststof beschermrand die trillingen opvangt als je tegen een rand aan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Breezz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:17:
[...]

De Makpac is ook dubbel zo duur als de systainer die ik heb gekocht. Kwaliteit van de systainer lijkt me zelfs beter.

Ik heb ook al mijn gereedschap van Makita dus was onlogisch om mijn handgereedschap in een systainer te steken. Echter is de volle systainer zodanig zwaar dat ik hem toch niet zou vastklikken aan een andere...
Ja het aantal boxen op elkaar klikken een behoorlijk gewicht, doe ik ook niet onhandig om mee te slepen, een Makita trolley zal dan weer een uitkomst kunnen bieden van A naar B.

Te veel makita boxen levert ook weer de benodigde ruimte in en koop zelfs nu een body zonder makpac, scheeldt toch weer 20 euro voor nr.2 of 3 kan wel weer in een andere box de ruimte is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35

JB

Cédric roelt!

Bestellen bij CombiTools of Toolnation? Prijs scheelt 7 euro :+

Ik zie nu dat HD-gereedschap (HD-tools) ook adverteert met Makita punten. Zijn zij inmiddels officieel dealer?

edit:
Ja dus! dealerlocator van Makita heeft HD-gereedschap (HD-tools) er nu ook bij staan.

[ Voor 74% gewijzigd door JB op 15-11-2022 17:35 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Nu we het toch over boxen hebben, laatst een aantal Fixtainers aangeschaft van Fisscher.
Vind deze ideaal voor pluggen schroeven, boutjes, etc.
Zijn eenvoudig stapelbaar en aan elkaar te klikken, de indeling is met schotjes zelf te bepalen, en de prijs valt reuze mee. Een lege box is voor minder dan 10 euro te vinden. Maar je kan ze ook met allerhanden pluggen en schroeven bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkB5G6Hu5gp14HeDGbkcXXpXemg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oQ1Serv1lDTQXgsAhVJudX1D.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door BeaM-R op 15-11-2022 18:24 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

BeaM-R schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:23:
Zijn eenvoudig stapelbaar en aan elkaar te klikken, de indeling is met schotjes zelf te bepalen, en de prijs valt reuze mee.
En ze zijn compatible met de L-BOXX en L-TRAY/i-BOXX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycYxwqW5vjYUFj0jzqLSQTqjmoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m9ElPmS2ablFDiofy07KpxHv.webp?f=user_large
Een lege box is voor minder dan 10 euro te vinden. Maar je kan ze ook met allerhanden pluggen en schroeven bestellen.
Denk dat Eur 6,95 bij de Hornbach de laagst mogelijke prijs is in Nederland voor een lege L-BOXX mini.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 00:21
8088 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:41:
[...]

En ze zijn compatible met de L-BOXX en L-TRAY/i-BOXX.

[Afbeelding]

[...]

Denk dat Eur 6,95 bij de Hornbach de laagst mogelijke prijs is in Nederland voor een lege L-BOXX mini.
Dat ziet er nice uit. Heb je daar een linkje van? * RobertMe heeft gevulde L-boxx minis van Wago, Spax & Fisher. Ze kunnen stapelen met de grote broers zou wel nice zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Stapelen met/op full-sized L-BOXXen gaat niet, wel passen ze erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIhyiPSHPUbN3pokcD_G2vhI1go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH7gNO20euJucn0n9m04Jmjb.jpg?f=fotoalbum_large

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
RobertMe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:55:
[...]

Dat ziet er nice uit. Heb je daar een linkje van? * RobertMe heeft gevulde L-boxx minis van Wago, Spax & Fisher. Ze kunnen stapelen met de grote broers zou wel nice zijn.
L

De kleine opbergers kun je apart stapelen en de grote L boxen of verschillende merken onderling op elkaar passen waarschijnlijk wel of niet onderling. past het er in is nog maar de vraag bepaalde merken weer wel.

Hornbach verkoopt industrial en wel degelijk van goede kwaliteit en stap hoger dan het merk Kupper ook bij Hornbach wat ook niet slecht is, van gereedschapskist met laden tot aan opbergers laat staan van complete werkplaatsinrichting.

De gereedschap ophangborden van Kupper zijn van goede kwaliteit als los en set verkrijgbaar en de ideaalste gatenpatroon waar je veel meer mee kan dan bijv. van Raaco met vierkante gaten waar je afahankelijk en beperkt bent met het zelfde merk, ik zelf heb 6 borden voor de achterwand van Kupper, en als je wilt kun je zelf iets maken door kleine sorteer verdeel opbergers aan op te hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door J.E. Weinor op 15-11-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fenrir schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:40:
Excenters,

Ik wil binnenkort muren op gaan schuren in ons huis om het stucwerk met latex te verwijderen op plekken waar ik het niet los gestoken krijg. In een tijdspanne van twee jaar verwacht ik dit in meerdere ruimtes te gaan doen.

In de verdere toekomst staat houtschilderwerk in de planning, het liefst koop ik 1 apparaat waarmee ik beide kan doen in plaats van twee apparaten. Als ik zin heb misschien ook nog een keer een houten vloer opschuren. Het apparaat zal een blijvertje worden in de gereedschapverzameling. Ik heb al een Festool delta.

Selectie tot nu toe:
Metabo sxe 150
Festool ets ec150/5
Flex ore 5 150
Festool rotex 125 (iets goedkoper dan een ets ec 150).
[Afbeelding]

De flex is een stuk goedkoper dan de andere opties, maar ik kan er maar weinig ervaringen van terug vinden.
Voor gereedschap dat ik lang en vaker verwacht te gebruiken geef ik liever wat meer geld uit, zeker als het dan geen wegwerp kwaliteit meer is gerepareerd kan worden.
Merk gebonden ben ik niet, heb tot nu toe makita, metabo, de walt, festool, fein, panasonic maar ook gamma huismerk verzameld.

Bovenstaande werkzaamheden wil ik doen terwijl we in de andere kamers wonen. Stofzuiger aansluiting is een must, de festool midi zal zeker gebruikt gaan worden. Hierdoor heeft een 230v aansluiting voor de excenter een sterke voorkeur, er zit immers dan toch al een slang aan.

Is er iemand die ervaring heeft met de flex ore en dit kan vergelijken met (een van) de andere machines?
Ben je er nog uit gekomen? ;)

Beetje zelfde vraag hier, maar gek genoeg kwam m'n vrouw met de opmerking dat ze een beetje gek werd van de driehoek voor grotere oppervlaktes (tafels, deuren etc). Dat laat ik me geen twee keer zeggen...

Nu nog de vraag welke festool het moet worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

MikeyMan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:32:
[...]

Beetje zelfde vraag hier, maar gek genoeg kwam m'n vrouw met de opmerking dat ze een beetje gek werd van de driehoek voor grotere oppervlaktes (tafels, deuren etc). Dat laat ik me geen twee keer zeggen...

Nog niets gekocht op schuurmachine gebied.
Ik hoop enigzins op een aanbieding waarbij de dewalt dwe6423 minder dan 75 is, anders zal het een kostbaarder model worden met een kleinere hoogte zodat ik meer delen van de trap kan schuren. Denk aan een Festool ets ec qua behuizing. ik hou het nu wat in de gaten, koop wel wat als ik hem ook echt nodig verwacht te hebben.

Iemand bekend met ATT machines? Het lijkt iets Frans te zijn, ik was nog https://www.dejonggereeds...ijsdoorbraak/#description tegengekomen in mijn zoektocht naar een excenter.

Heb recent wel een combi hamer met beitels gekocht, de hier welbekende Bosch gbh 2-28. Die heb ik tot toe ook nog niet nodig gehad (het ging makkelijker los dan verwacht).

[ Voor 12% gewijzigd door fenrir op 15-11-2022 19:43 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
8088 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:59:
Stapelen met/op full-sized L-BOXXen gaat niet, wel passen ze erin:

[Afbeelding]
Dat ze niet te stapelen zijn op de grote / normale L-Boxxen snap ik ;) Maar welke box is het dan op het plaatje waar ze wel perfect in passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

RobertMe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:43:
Dat ze niet te stapelen zijn op de grote / normale L-Boxxen snap ik ;) Maar welke box is het dan op het plaatje waar ze wel perfect in passen?
Ah sorry, verkeerd begrepen. Van links naar rechts: L-BOXX 102 (met twee keer U x 6 H63), LS-Tray 72 en de i-BOXX 72 (wat geloof ik een LS-Tray met deksel is).

[ Voor 11% gewijzigd door 8088 op 15-11-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
8088 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:56:
[...]

Ah sorry, verkeerd begrepen. Van links naar rechts: L-BOXX 102 (met twee keer U x 6 H63), LS-Tray 72 en de i-BOXX 72 (wat geloof ik een LS-Tray met deksel is).
Ik gok dan een L-Boxx 102 met losse bakjes waarbij het toevallig net zo past? Of is er ook een kant en klare L-Boxx met die indeling / vakken? Hetzelfde dus als dat een Bosch het gereedschap levert in een L-Boxx met de juiste inlays erbij i.p.v een compleet lege L-Boxx waar je het gereedschap los in moet dumpen :p

Edit:
Post is al geedit met de bakjes erbij. Dank d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 14:33
sloth schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:40:
@Cafe Del Mar wat voor schuim is dit, waar koop je dat?
Soort geluidsisolatiepaneel, gekocht bij Amazon
https://www.amazon.de/gp/product/B09V1MHGXX

Voor een eerdere koffer, een jaar of 15 geleden, heb ik ook geluidsisolatie gekocht bij de lokale DHZ. De schuurmachine die in die koffer zit, gaat nog steeds prima mee, ergo: het schuim doet wat het moet doen :).
sloth schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:47:
Niet echt gereedschap maar heeft iemand tips voor een goede werkbroek?
Ik gebruik gewoon oude broeken en indien nodig koop ik een broek op Vinted :).
Kniebeschermers koop ik apart, want niet elke klus vereist kniebeschermers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:

(als je hier 3x achter elkaar slagschroevendraaier, slagschroevendraaier, slagschroevendraaier..... fluistert volgt er vanzelf een discussie over het nut en lawaai van die machine)
U riep :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
@Fraggert
Een slagschroevendraaier moet je nooit kopen, dat ding maakt zo'n ontzettende herrie en voegt niets toe!
Mensen die beweren dat het wel iets toevoegt willen gewoon graag hun aankoop goedpraten en hebben een schurft hekel aan hun buren. Alleen tokkies werken met een slagschroevendraaier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:32:

Klinkt als een klus voor een excenter? Dus als je Festool kiest is de keuze relatief beperkt ;)
Mistacal schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:39:
Ja snap ik helemaal, heb ik zo bij mijn moeder gedaan, dat gesjouw met mijn spullen.

Het leek mij wel een welkome aanvulling op de gewone schroefmachine. Parkside heeft ook een slagschroevendraaier maar die is uitverkocht. Uniformiteit vind ik ergens ook wel handig ivm laders en accu's. Het lawaai, tsja, als je in rust wilt werken moet je niet gaan klussen.
Over slagschroevendraaiers gesproken, is er iemand die ervaring heeft met de Milwaukee M12 FID en FQID (de gewone slagschroevendraaier en de surge / hydraulische versie)? De FQID surge heeft als max koppel 50 Nm staan, waarvan ik me afvraag of dat me gaat helpen met de houtdraadbouten ergens in te schroeven, aangezien m'n gewone schroefmachine tot 40 Nm zou moeten gaan, en die komt daar meestal niet erg ver mee. De FID staat daarentegen met 147 Nm in de specs, dus het verschil met de surge versie lijkt wel erg groot op basis van de specs. Is er iemand die daar ervaring mee heeft in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@henkie196 ja excenter of rotex. Waarbij die laatste misschien wat veelzijdiger is. En lager, wat met trappen een voordeel zou kunnen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:31:
@henkie196 ja excenter of rotex. Waarbij die laatste misschien wat veelzijdiger is.
Rotex heeft ook gewone excenter stand, dus is inderdaad veelzijdiger. Maar duurder, uiteraard. En de vraag is of je die grote oppervlakken alleen kaal moet schuren, of die ook tussen verflagen even licht wil opschuren. Want dat laatste gaat wellicht wat hard met een excenter.

/edit
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:31:
En lager, wat met trappen een voordeel zou kunnen zijn.
Bij kaal schuren, zeker. Alhoewel ik eigenlijk de (nieuwe) trappen bij ons geheel met de vlakschuurmachine heb gedaan.

[ Voor 23% gewijzigd door henkie196 op 16-11-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@henkie196 moet me er wat beter in verdiepen zie ik. Ze hebben ets, ets-ec en rotex.

Prijs vind ik minder belangrijk. Kunnen poetsen is wellicht nog wel een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:36:
@henkie196 moet me er wat beter in verdiepen zie ik. Ze hebben ets, ets-ec en rotex.

Prijs vind ik minder belangrijk. Kunnen poetsen is wellicht nog wel een pre.
En de Rotex 90 kan je ook een delta voet op zetten, als je dat ook wilt, maar toch wat sneller kaal moet schuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

henkie196 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:39:
[...]

En de Rotex 90 kan je ook een delta voet op zetten, als je dat ook wilt, maar toch wat sneller kaal moet schuren ;)
Dat lukt met de DTS400 wel.

90 lijkt me misschien wat klein voor grote oppervlakken. Ga even vergelijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:55:
[...]

Dat lukt met de DTS400 wel.

90 lijkt me misschien wat klein voor grote oppervlakken. Ga even vergelijken ;)
Ik heb hier zelf de RO 90, ETS 125 en RO 125.

Sinds aanschaf van de ETS 125 raak ik de andere eigenlijk praktisch niet aan :o
De Rotex kan iets sneller schuren, maar (zeker op Rotex stand) is soms best lastig om lekker in bedwang te houden. De ETS daarentegen kan je makkelijk lichtjes met een hand op rusten en de machine het werk laten doen, die is lekker gebalanceerd.

Voor grote oppervlakken is de 90 zeker te klein, de 125 is dan een mooie allrounder. Als het echt enkel voor grote oppervlakken is zou je overigens beter af zijn met de 150.

Keuze tussen ETS en RO is vooral afhankelijk van wat je precies gaat schuren. Wil je meerdere lagen kaal hebben van harde verf, dan is de RO echt een sterke aanrader omdat het haast een bandschuur is met afname op Rotex stand. Gaat het om lichtjes opschuren van (nieuwe) oppervlakken zou ik altijd opperen voor de ETS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:59
henkie196 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:33:
[...]

Rotex heeft ook gewone excenter stand, dus is inderdaad veelzijdiger. Maar duurder, uiteraard. En de vraag is of je die grote oppervlakken alleen kaal moet schuren, of die ook tussen verflagen even licht wil opschuren. Want dat laatste gaat wellicht wat hard met een excenter.

/edit

[...]

Bij kaal schuren, zeker. Alhoewel ik eigenlijk de (nieuwe) trappen bij ons geheel met de vlakschuurmachine heb gedaan.
Ik dacht dat een Rotex een merknaam is van Festool van excentrische schuurmachines? Er zit wel een verschil tussen excentrische- en roterende machines. Waarbij een roterende machine alleen ronddraait, en de excentrische daarnaast ook pulseert. Of bedoel je dat ook?

[ Voor 12% gewijzigd door webber87 op 16-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:27:
@Fraggert
Een slagschroevendraaier moet je nooit kopen, dat ding maakt zo'n ontzettende herrie en voegt niets toe!
Mensen die beweren dat het wel iets toevoegt willen gewoon graag hun aankoop goedpraten en hebben een schurft hekel aan hun buren. Alleen tokkies werken met een slagschroevendraaier!
Hear! Hear!

Lekker op zondagochtend, nog brak van het rellen na de voetbalwedstrijd, samen met wat incompetente maten en een bak Schultenbrau als ontbijt een halfbakken kliko-garage in elkaar draaien. Liefst van geïmpregneerde waaibomen-Gamma-planken met een kopmaat van 20x200 en een paar vuren balkjes 40x40 en daar dan met 160Nm en 100 dB een kleine 4 dozen 4.0x80 tellerkoppen in leegjanken :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jichem
die waaibomenplanken, zaag je die dan liever met een cirkelzaag of een invalzaag?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
jichem schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:25:
die waaibomenplanken, zaag je die dan liever met een cirkelzaag of een invalzaag?
slijptol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
webber87 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:08:
Ik dacht dat een Rotex een merknaam is van Festool van excentrische schuurmachines? Er zit wel een verschil tussen excentrische- en roterende machines. Waarbij een roterende machine alleen ronddraait, en de excentrische daarnaast ook pulseert. Of bedoel je dat ook?
Rotex is inderdaad een merknaam van Festool. Het verschil is in principe dat de rotex een geforceerde draaibeweging maakt (geared heet het bij Rupes, dus draaiing geforceerd met tandwiel aandrijving), terwijl die bij een excenter dat niet een directe aandrijving is. Als ik het goed begrijp komt bij een excenter de rotatie als gevolg van de trillingen van de aandrijving, dus duwt de machine het schuurpapier niet over elke oneffenheid heen, zoals bij de geforceerde rotatie, maar trilt er meer overheen.

De geforceerde rotatie is meer vergelijkbaar met een bandschuurmachine, de excenter is meer vergelijkbaar (in aandrijving) met een vlakschuurmachine.

[ Voor 23% gewijzigd door henkie196 op 16-11-2022 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:52
Zal je verrassen hoe goed dat nog gaat..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Twijfels schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:02:
[...]

Ik heb hier zelf de RO 90, ETS 125 en RO 125.

Sinds aanschaf van de ETS 125 raak ik de andere eigenlijk praktisch niet aan :o
De Rotex kan iets sneller schuren, maar (zeker op Rotex stand) is soms best lastig om lekker in bedwang te houden. De ETS daarentegen kan je makkelijk lichtjes met een hand op rusten en de machine het werk laten doen, die is lekker gebalanceerd.

Voor grote oppervlakken is de 90 zeker te klein, de 125 is dan een mooie allrounder. Als het echt enkel voor grote oppervlakken is zou je overigens beter af zijn met de 150.

Keuze tussen ETS en RO is vooral afhankelijk van wat je precies gaat schuren. Wil je meerdere lagen kaal hebben van harde verf, dan is de RO echt een sterke aanrader omdat het haast een bandschuur is met afname op Rotex stand. Gaat het om lichtjes opschuren van (nieuwe) oppervlakken zou ik altijd opperen voor de ETS.
En om het nog ingewikkelder te maken, bij een festool 125 schijn je ook 150mm voet te kunnen monteren waarmee je je machine upgrade naar een grotere voet. Het wordt dan een ets(ec) 150/3. Heb je bijna twee machines voor de prijs van 1 :9

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
@Fraggert
Fraggert schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:08:
[...]

Hear! Hear!

Lekker op zondagochtend, nog brak van het rellen na de voetbalwedstrijd, samen met wat incompetente maten en een bak Schultenbrau als ontbijt een halfbakken kliko-garage in elkaar draaien. Liefst van geïmpregneerde waaibomen-Gamma-planken met een kopmaat van 20x200 en een paar vuren balkjes 40x40 en daar dan met 160Nm en 100 dB een kleine 4 dozen 4.0x80 tellerkoppen in leegjanken :+
_/-\o_ _/-\o_

Raap me op! Zo heurt ut!!!

Mooi nieuws voor de buren dan, weten ze meteen wie ze in de wijk hebben. Klinkt waarschijnlijk mooi naast een ducati met open termignonis en een dikke 1 pitter!!

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Als je het goed wilt doen dan jank je tenminste 30 gaten met je klopboor in een betonnen wand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
jichem schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:06:
Als je het goed wilt doen dan jank je tenminste 30 gaten met je klopboor in een betonnen wand
Zeker dat gaan we doen op 1 januari, de sloophamer vol erin om 06:30!!!!

Iemand tips voor een setje dopbits? Ik denk niet dat die van HBM een lang leven hebben

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
fenrir schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:35:
En om het nog ingewikkelder te maken, bij een festool 125 schijn je ook 150mm voet te kunnen monteren waarmee je je machine upgrade naar een grotere voet. Het wordt dan een ets(ec) 150/3. Heb je bijna twee machines voor de prijs van 1 :9
M'n 150mm Rupes excenter werd geleverd met 125mm zool. Die heb ik nog niet gebruikt, ik weet ook niet hoeveel verschil het maakt in hoe snel het gaat. Meestal pak ik de excenter toch voor de grote lappen, dus dan lijkt een 150mm me vaker toepasselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

henkie196 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:35:
[...]

Rotex is inderdaad een merknaam van Festool. Het verschil is in principe dat de rotex een geforceerde draaibeweging maakt (geared heet het bij Rupes, dus draaiing geforceerd met tandwiel aandrijving), terwijl die bij een excenter dat niet een directe aandrijving is. Als ik het goed begrijp komt bij een excenter de rotatie als gevolg van de trillingen van de aandrijving, dus duwt de machine het schuurpapier niet over elke oneffenheid heen, zoals bij de geforceerde rotatie, maar trilt er meer overheen.

De geforceerde rotatie is meer vergelijkbaar met een bandschuurmachine, de excenter is meer vergelijkbaar (in aandrijving) met een vlakschuurmachine.
Als het goed is kun je die aandrijving uitzetten toch? Daarmee ook als normale excenter te gebruiken. Of als poetsmachine.

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:55
Ik ben op zoek naar een prima schroef/boormachine die niet al te vaak gebruikt zal worden (paar dagen per maand) maar wel lang mee moet gaan.Gebruik: hout boren tot +- 25mm, schroeven en heel soms een klein gaatje in staal. Door al de verschillende merken en het verschil tussen dhz en profi lijnen zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar mijn vraag.

Ik kwam zelf uit op bijvoorbeeld deze https://www.toolnation.nl...8-volt-2-0-ah-li-ion.html of deze https://www.toolmax.nl/ma...i8idiRRqV6_8aAmy9EALw_wcB. Gaat dit nou om de profi lijnen van Hikoki en Makita? En zijn deze aan te raden of zie ik iets over het hoofd? Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom deze DeWalt https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html veel duurder is, terwijl de accus kleiner zijn dan de Hikoki.

Verder leek een machine op netstroom me eigenlijk praktischer omdat die geen accus heeft die het kunnen begeven, bijvoorbeeld zoiets https://www.rotopino.nl/b...chine-makita-df0300,88737. Waarom gebruikt bijna niemand zulk soort schroefmachines?

• barry86
aojudo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:38:
Ik ben op zoek naar een prima schroef/boormachine die niet al te vaak gebruikt zal worden (paar dagen per maand) maar wel lang mee moet gaan.Gebruik: hout boren tot +- 25mm, schroeven en heel soms een klein gaatje in staal. Door al de verschillende merken en het verschil tussen dhz en profi lijnen zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar mijn vraag.

Ik kwam zelf uit op bijvoorbeeld deze https://www.toolnation.nl...8-volt-2-0-ah-li-ion.html of deze https://www.toolmax.nl/ma...i8idiRRqV6_8aAmy9EALw_wcB. Gaat dit nou om de profi lijnen van Hikoki en Makita? En zijn deze aan te raden of zie ik iets over het hoofd? Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom deze DeWalt https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html veel duurder is, terwijl de accus kleiner zijn dan de Hikoki.

Verder leek een machine op netstroom me eigenlijk praktischer omdat die geen accus heeft die het kunnen begeven, bijvoorbeeld zoiets https://www.rotopino.nl/b...chine-makita-df0300,88737. Waarom gebruikt bijna niemand zulk soort schroefmachines?
Voor jou doelstelling is dit perfect:
https://www.lidl.nl/p/par...oormachine-20v/p100272168

Als je een duits adresje hebt, dan kan het zelfs voor €67
https://www.lidl.de/p/par...pabsp-20-li-b2/p100272168

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/2a248166733a1bd37051d33ab3f54935.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 14:21
barry86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:16:
[...]

Voor jou doelstelling is dit perfect:
https://www.lidl.nl/p/par...oormachine-20v/p100272168

Als je een duits adresje hebt, dan kan het zelfs voor €67
https://www.lidl.de/p/par...pabsp-20-li-b2/p100272168
Voor een tientje minder bij de LIDL in nederland kun je ook deze aanschaffen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:45:
Als het goed is kun je die aandrijving uitzetten toch? Daarmee ook als normale excenter te gebruiken. Of als poetsmachine.
Dat kan inderdaad, maar de Rotex blijft een zware, lompe machine.
De ETS is wat dat betreft wel aangenamer en beter gebalanceerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slonzo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:50:
[...]

Dat kan inderdaad, maar de Rotex blijft een zware, lompe machine.
De ETS is wat dat betreft wel aangenamer en beter gebalanceerd.
Check. De keuze is daarna nog reuze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjJI92pst8N1OKl1o-tsgqU6xY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rglx1vxBqXNkupriHoAw5rVM.png?f=fotoalbum_large

• aojudo
Dank voor de suggestie! Ik heb tot op heden niet zo goede ervaringen met parkside schuurmachines gehad, dat maakte me wat huiverig om daar een boormachine te halen. Zou een van de opties die ik stuurde niet langer meegaan oid?

• jichem
Qua excenter ben ik extreem in mijn nopjes met mijn Mirka Deros. Echt een geweldig lichte machine (1kg) die je zelf kan uitbalanceren nadat je de trillingen uitleest via bluetooth. Ook hier een 150mm en 125mm schuurzool bij en een losse powercable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
aojudo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:07:
[...]

Dank voor de suggestie! Ik heb tot op heden niet zo goede ervaringen met parkside schuurmachines gehad, dat maakte me wat huiverig om daar een boormachine te halen. Zou een van de opties die ik stuurde niet langer meegaan oid?
Nee dat denk ik niet, denk dat de goedkopere van de grote merken echt niet beter zijn omdat er een merkje op zit. Pas als je wat dieper in de buidel gaat tasten zal je kwaliteitsverschil zien.

Zelf ben ik heel content met alles wat ik tot nu toe van parkside heb gehaald.

__/`\__/`\__

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Enige voordeel die ik zie is dat ze bij bijv Makita nog steeds het assortiment uitbreiden op hun LXT platform waardoor ik verwacht dat de accu’s daarvan de komende jaren nog wel leverbaar zijn.
Bij Parkside is het natuurlijk altijd maar afwachten of de Lidl ze volgend jaar nog heeft.
Ik zag dat de Makita die jij voorstelde maar een 1,5AH accu’s heeft. Betwijfel of je daar een dagje klussen mee redt.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Verschil tussen Parkside en een groot merk is dat de kans dat je na 15 jaar nog onderdelen kunt krijgen wat groter is bij de grote merken. Zo heb ik een paar jaar terug een Makita van een kleine 20 jaar oud kunnen repareren omdat er een exploded view met onderdeel nummers beschikbaar was en de benodigde onderdelen ook verkrijgbaar waren. Maar aan de andere kant hoe groot is de kans dat het over 15 jaar nog de moeite waard is om een Parkside te repareren?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jichem schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:32:
Qua excenter ben ik extreem in mijn nopjes met mijn Mirka Deros. Echt een geweldig lichte machine (1kg) die je zelf kan uitbalanceren nadat je de trillingen uitleest via bluetooth. Ook hier een 150mm en 125mm schuurzool bij en een losse powercable.
Da's wel vet :) Mirka stond ook op mijn shortlist want je leest er goeie dingen over - behalve over die paddle switch, die durft naar het schijnt nogal eens de geest geven. Da's natuurlijk wel een redelijk essentieel onderdeel van de machine :X Gebruik je de jouwe intensief? Geen issues mee?

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:44:
Da's wel vet :) Mirka stond ook op mijn shortlist want je leest er goeie dingen over - behalve over die paddle switch, die durft naar het schijnt nogal eens de geest geven. Da's natuurlijk wel een redelijk essentieel onderdeel van de machine :X Gebruik je de jouwe intensief? Geen issues mee?
Enige probleem dat ik met m'n DEOS heb is dat de kabel (ook los te klikken) wel eens los wil gaan omdat die te dicht op de aansluiting van de stofzuiger zit en dat die tegen de ontsluiting van de kabel aan duwt. Buiten dat fijn, licht ding, comfortabel in gebruik.

• jichem
Slonzo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:44:
[...]

Ik heb hem nog maar een paar maanden, dus over duurzaamheid kan ik nog niets zeggen.
De ergonomie is tot noch toe echt fenomenaal, ik heb er laatst 4 uur non stop (alleen slokje water en schuurpapierwissel) mee geschuurd en het leverde geen enkel ongemak op.
De switch was ik in het begin wat sceptisch over, ging hem zelf echt bewust indrukken.
Maar als je de machine gewoon gebruikt alsof de switch er niet is dan is het super natuurlijk.

(ik ga er vanuit dat de machine mij de komende 30 jaar blijft voorzien, maar zo niet zou ik hem alsnog weer kopen)

edit - Het probleem van hierboven heb ik nog niet gehad, maar ook dat zou een slijtage dingetje kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jichem op 17-11-2022 14:07 ]

• barry86
[...]

Dat kan ik mij goed voorstellen. Ik ben echt parkside fan, maar alles wat oscileert/trilt is drama van de parkside. Moet je eens de "multitool" in de hand hebben, dat ding trilt harder in de hand dan op het zaagblad :+

Echter de schroefmachines zijn echt goed.
Ze komen ook uit vele testen als beste koop mbt prijs/kwaliteit verhouding.

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 17-11-2022 14:51 ]

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

aojudo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:38:

Dit is wel een mooie aanbieding voor 129,00 euro
Bosch PSB 1800 LI-2 Systembox Accuboormachine – Met 2 x 18 V accu's en lader - Incl. 241 accessoires

• barry86
Die heb ik ook, daar zit een 0,5sec vertraging in met de knop indrukken en het schroeven. Dat ervaar ik als erg irritant. Ook is het toerental niet hoog. Maar als je weinig klust dan kan het een prima machine zijn.

• barry86
Slapabeardon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:40:
[...]

Voor een tientje minder bij de LIDL in nederland kun je ook deze aanschaffen:
Deze is ook erg interessant. Hij is iets lomper, maar daarintegen heb je wel de klopfunctie om steen te kunnen boren.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:44
Ik zit al even te kijken naar elektrisch gereedschap en mijn oog is vooral gevallen op Makita. Ik heb wat ervaring met andere merken, maar wil nu voor het eerst zelf een goed setje aanschaffen. Ik zag zelf de DLX2180TJ combiset voorbij komen.

Ik had gelezen dat brushless fijn is en een klopboorfunctie is ook een must. Is deze set dan een beetje een goede set? Ik wil het gaan inzetten voor kleine klusjes binnen huis, eventueel later wat grotere klussen en ook voor mijn bedrijf voor relatief lichte dingen (heb geen klusbedrijf oid). Maar ik merk vaak dat goed gereedschap wel écht het halve werk is, vandaar zo'n set :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 13:48
@reputatio absoluut.
Ik heb ooit eens de volgende spullen los gekocht.

Makita DHP485Z (89 eu)
Makita DTD152Z (79 eu)

Maar doorgaans kun je er vanuit gaan: 18V, Brushless, Makita zit je gewoon goed.
Ik heb mijn 220V boormachine van Worx in ieder geval nooit meer aangeraakt nadat ik de makita in huis heb gehaald.

En je zult een grijns op je gezicht krijgen de eerste keer dat je schroeven met een impact driver in een stuk hout schroeft. Dat is haast verslavend :P

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 19:56
reputatio schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:11:
Ik zit al even te kijken naar elektrisch gereedschap en mijn oog is vooral gevallen op Makita. Ik heb wat ervaring met andere merken, maar wil nu voor het eerst zelf een goed setje aanschaffen. Ik zag zelf de DLX2180TJ combiset voorbij komen.

Ik had gelezen dat brushless fijn is en een klopboorfunctie is ook een must. Is deze set dan een beetje een goede set? Ik wil het gaan inzetten voor kleine klusjes binnen huis, eventueel later wat grotere klussen en ook voor mijn bedrijf voor relatief lichte dingen (heb geen klusbedrijf oid). Maar ik merk vaak dat goed gereedschap wel écht het halve werk is, vandaar zo'n set :)
Ik heb deze set bij Amazon.nl gekocht via Amazon zelf, alleen zaten daar 3 accus bij voor €381,14. Nadat ik had besteld ging de prijs weer omhoog.
https://www.amazon.nl/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1

• aojudo
sjirafje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:26:
Verschil tussen Parkside en een groot merk is dat de kans dat je na 15 jaar nog onderdelen kunt krijgen wat groter is bij de grote merken. Zo heb ik een paar jaar terug een Makita van een kleine 20 jaar oud kunnen repareren omdat er een exploded view met onderdeel nummers beschikbaar was en de benodigde onderdelen ook verkrijgbaar waren. Maar aan de andere kant hoe groot is de kans dat het over 15 jaar nog de moeite waard is om een Parkside te repareren?
Hier ben ik inderdaad ook bang voor, hoewel @barry86 wel positief is. Liever heb ik hem helemaal zonder accu's omdat hij dan een stuk langer mee kan gaan. Iemand ervaringen met schroefboormachines op netstroom (zoals deze https://www.rotopino.nl/b...chine-makita-df0300,88737)?

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 10:39
aojudo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:45:
[...]

Hier ben ik inderdaad ook bang voor, hoewel @barry86 wel positief is. Liever heb ik hem helemaal zonder accu's omdat hij dan een stuk langer mee kan gaan. Iemand ervaringen met schroefboormachines op netstroom (zoals deze https://www.rotopino.nl/b...chine-makita-df0300,88737)?
Als je tweedehands niet erg vindt zou ik kijken naar een metabo op marktplaats. Zelf heb ik een 25 jaar oude liggen op 230V en dat is een beest. Ik denk dat je voor
25,- a 30,- wel een kunt vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

aojudo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:45:
[...]

makita is doorgaans idd prima te reparen voor een zeer schappelijk bedrag.. ik heb ook ervaring met hitatchi voor een klein onderdeel van een decoupeerzaag en moest toen meer dan 25 euro betalen. waar je bij makita voor een vergelijkbaar onderdeel 3 euro betaald. ik zou er dus niet vanuit gaan dat je de bekende merken per definitie kan repareren, sommige maken de onderdelen zo duur dat het heel snel financieel zinloos is. even kijken bij kruis op de site voor wat prijzen kan wel handig zijn.

Makita accu's staan er ook om bekend dat ze erg lang meegaan (mijn oudste zitten al ver boven de 10 jaar en gaan hard richting de 15 in basis kan zoon ding op netsnoer ook prima werken, vroeger waren alle boren op snoer, daar kon je ook prima mee schroeven, en dan miste je nog de slipkoppeling, maar waarom zou je! Snoerloos is zoveel makkelijker. bij gereedschap als een schuurmachine snap ik het snoer argument wel, maar bij een boorschroefmachine is de beweeg vrijheid zoveel waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:36:
[...]
maar waarom zou je snoerloos is zoveel makkelijker. bij gereedschap als een schuurmachine snap ik het snoer argument wel, maar bij een boorschroefmachine is de beweeg vrijheid zoveel waard.
Dit.
En als je even wat zaken kadert voor jezelf is een investering van 8 tientjes wel te overzien toch? Daar koop je op dit moment een Parkside Accu-schroefboormachine 20V inclusief batterij en lader voor.

Voor evenveel geld koop je een Makita DF0300. Maar als je net even geen wandcontactdoos kort bij hebt en je moet een kabelhaspel of verlengsnoer kopen, ben je al veel duurder uit voor meer ongemak :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-06 18:15
@Fraggert

Tok tok. Hallo buurman, alles goed?

Trotse bezitter van een plastic kist met daarin twee Milwaukee's. De andere is een schroeftol. Een dag per week ben ik vrijwilliger op een lokale basisschool als klusjesman. Vroeger leerde je rekenen, tegenwoordig heb je taal- en rekenkasten. Die zijn gemaakt van multiplex. Om een of andere reden kun je de set wielen alleen bestellen op het moment dat je ook de kast aanschaft. Plus dat het 500 euro extra kost.

Ben inmiddels ongeveer halverwege. Moet nog zo'n 20 kasten. Stap een is een extra balkje ter versteviging onder de kast. Zonder lijm. Stap twee is vier wielen met op iedere hoek een houtdraadbout. Voor het rollend gedeelte alleen al 16 schroeven.

Je snapt al wat er volgt, de kasten met kosmos-onderwijs. Dat zijn een soort Billy boekenkasten maar dan van multiplex en op hun kant. Eerst in de lengte verstevigen, dan [zes] wielen eronder. Ik heb een set ratelringsleutels [ringratelsleutels] maar toch.

Misschien dat mensen in een slecht huwelijk hun aankoop van een slagschroevendraaier moeten rechtvaardigen, geen idee. Als vrijgezel slaap ik links en mijn slagtol rechts. En binnenkort gaan we trouwen.

Trouwens die schroeftol hé. Onlangs bezig bij een vriendin. Pakt zij mijn 18V tol om de kroonsteentjes van de lamp los te draaien. De stroom was er gelukkig af.

Op Tweakers heet zoiets 'random use case' begrijp ik. Mijn jongere broer die er verstand van heeft, zegt altijd dat je wel het juiste gereedschap moet gebruiken. Hij noemt me trouwens ook broertje. En weet je wat de kinderen op school zeggen? Mijn pappa heeft ook een boormasjien. Raar hé. Dat het nooit mamma is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-06 18:15
[...]

Zelf gebruik ik van alles door elkaar. Batterijmachines van Parkside, Bosch en Milwaukee. Ontwerp van Parkside is over het algemeen uitstekend. Kwaliteit soms minder. Garantie van Lidl is top. Onlangs een 12V bovenfrees gekocht die het na een maand of drie begaf. Nieuwe gekregen. Idem voor hun 12V acculamp. Die ging na 10 seconden automatisch uit. Hoefde de oude niet eens op te sturen, meteen vervangen.

Zelfde ervaring met overige electronica in de fysieke Lidl winkel. Ze nemen het zonder vragen terug. Erg prettig. Overigens vind ik het wel handig om een account aan te maken bij Lidl en dan te bestellen.

Apparaten zelf zijn over het algemeen uitstekend. Mijn Parkside minicirkelzaag verslaat mijn Bosch 12V op alle gebieden. Maar ik geloof dat er al meer is gezegd over de baby Bosch. Onlangs nog 80m2 laminaat gelegd met de Parkside.

Heb een groene 12V accutol van Parkside. Moet je niet mee in beton boren maar voor alle overige klusjes is hij prima. Vorige is vijf jaar meegegaan en ik vraag veel van ze. Ligt hier ook een oranje Black & Decker in de weggeefbak. Die is echt niet beter.

Het gaat niet alleen om het apparaat maar ook je techniek. Hoe boor je een gat in een stenen muur? Nog belangrijker zijn de zaagjes en boortjes. Dat zijn verbruiksartikelen. Koop liever een simpeler apparaat en spendeer de rest aan kwaliteitsboortjes en zaagjes. Zeker als het gaat om metaal. En wat boorolie. Vier euro bij de oranje winkel.

En ja mijn Ferrari gaat harder dan mijn Lelijke Eend. Maar wat een beestachtig plezier heb ik van dat ding. En nog geld over voor Sint ook.

Tot slot: bij je eerste tolletje, koop twee accu's.

• twain4me

twain4me

pietje belhamel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:59:
[...]

Trouwens die schroeftol hé. Onlangs bezig bij een vriendin. Pakt zij mijn 18V tol om de kroonsteentjes van de lamp los te draaien. De stroom was er gelukkig af.
doe ik ook 9 van de 10 keer het is dan ook gewoon een schroefboutje. vastdraaien doe ik meestal nog wel met een schroevendraaier. :+
Op Tweakers heet zoiets 'random use case' begrijp ik. Mijn jongere broer die er verstand van heeft, zegt altijd dat je wel het juiste gereedschap moet gebruiken. Hij noemt me trouwens ook broertje. En weet je wat de kinderen op school zeggen? Mijn pappa heeft ook een boormasjien. Raar hé. Dat het nooit mamma is.
mijn vrouw heeft een eigen boormachine. bij uitzondering mag ik hem op het dak gebruiken (hij is handzamer en lichter dan mijn 18v machines ) maar je moet niet denken dat ik hem mag gebruiken als ze zelf aan het klussen is :+ mijn zus heeft trouwens dezelfde metabo, haar vriend (2 linker handen en het talent om alles stuk te maken) mag er helemaal niet aan komen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 09:25
@Fraggert
Alleen tokkies hebben buren. Nette mensen wonen vrijstaand. :+

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jichem
RonJ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:53:
[...]

Alleen tokkies hebben buren. Nette mensen wonen vrijstaand. :+
Met wie deel je dan je schultenbrau?

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
henkie196 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:30:
[...]

Klinkt als een klus voor een excenter? Dus als je Festool kiest is de keuze relatief beperkt ;)

[...]

Over slagschroevendraaiers gesproken, is er iemand die ervaring heeft met de Milwaukee M12 FID en FQID (de gewone slagschroevendraaier en de surge / hydraulische versie)? De FQID surge heeft als max koppel 50 Nm staan, waarvan ik me afvraag of dat me gaat helpen met de houtdraadbouten ergens in te schroeven, aangezien m'n gewone schroefmachine tot 40 Nm zou moeten gaan, en die komt daar meestal niet erg ver mee. De FID staat daarentegen met 147 Nm in de specs, dus het verschil met de surge versie lijkt wel erg groot op basis van de specs. Is er iemand die daar ervaring mee heeft in de praktijk?
Volgens mij had iemand in het topic net zo'n M12 surge gekocht. Maar ik weet even niet meer wie.
jichem schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:57:
[...]

Met wie deel je dan je schultenbrau?
En het geluid van je zaagtafel met roestig blad waarmee je hele zaterdagen balken schulpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:29:
[...]

mijn vrouw heeft een eigen boormachine. bij uitzondering mag ik hem op het dak gebruiken (hij is handzamer en lichter dan mijn 18v machines ) maar je moet niet denken dat ik hem mag gebruiken als ze zelf aan het klussen is :+ mijn zus heeft trouwens dezelfde metabo, haar vriend (2 linker handen en het talent om alles stuk te maken) mag er helemaal niet aan komen _O-
Ik wist niet dat Metabo ook vibrators maakte :+

Wat je daar zelf mee op het dak zou moeten doen...YKINMK zullen we maar zeggen :P

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 17-11-2022 20:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

The Eagle schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:27:
[...]

Ik wist niet dat Metabo ook vibrators maakte :+

Wat je daar zelf mee op het dak zou moeten doen...YKINMK zullen we maar zeggen :P
ik heb er 1 van makita, dus waarom niet :+

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DVR850_C1C0.jpg

• The Eagle

The Eagle

twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:30:
[...]

ik heb er 1 van makita, dus waarom niet :+

[Afbeelding]
Willen we dat weten? :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Iemand trouwens nog tips voor een goede maar niet te dure laser afstandsmeter? Heb nog een sinterklaaslijstje te maken / kopen :)

Pagina: 1 ... 127 ... 252 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).