Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Nee. Geen optie. Niet on speaking terms met de buren en dat gaat ook niet gebeuren.Lankman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:55:
Kan je niet een schutting paneel tijdelijk verwijderen? An sich geen ervaring met die dingen, maar in Amerika is dat volgens mij de standaard ipv een grondboor
Ook een optie maar zoiets gaat maar 20cm. Ik zal iets van een 90cm moeten. Daarnaast is de ruimte die ik heb maar een 20cm ongeveer.Orion84 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:15:
Een elektrische Grondboor huren die weinig ruimte nodig heeft?
https://gecoverhuur.nl/hu...en/elektrische-grondboor/ bijvoorbeeld
Cm of 90. Vastzetten met aarde of beton. Zijn palen voor een potdeksel schutting.BeaM-R schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:16:
Ik weet niet hoe diep je de palen de grond in wilt hebben, en hoe je die vast wilt zetten? Is uitgraven met een schop geen betere optie? Ik weet niet precies hoe zo'n palenschop werkt maar volgens mij dien je die ook te draaien in de grond.
Dankje! Niet kunnen vinden. Mooie video. Hard werken Maar prima gereedschap dus!Teijgetje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:42:
@Robbie T
[YouTube: Post Hole Digger Showdown!]
Tip voor harde grond: just add water.
[YouTube: Post hole digging]
20cm? Diameter jaRobbie T schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:58:
Ook een optie maar zoiets gaat maar 20cm. Ik zal iets van een 90cm moeten. Daarnaast is de ruimte die ik heb maar een 20cm ongeveer.
Standaard lengte van zo'n Makita grondboor is 80cm, en die kan je verlengen met stukken van 54cm.
Had hetzelfde probleem bij mijn vorige woning, heb toen gewoon een flinke moer op mijn oude grondboor gelast en met een ratel hem erin gedraaid.Robbie T schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:38:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een palenschop?
[Afbeelding]
Ik moet een aantal palen van 88x88 de grond in hebben vlak naast een bestaande schutting en heb zodoende niet veel ruimte waardoor ik geen grondboor kan gebruiken.
En daarna het originele handvat weer teruggezet uiteraard.
Wat voor ratel? Heb je daar iets meer info over?MG88 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:54:
[...]
Had hetzelfde probleem bij mijn vorige woning, heb toen gewoon een flinke moer op mijn oude grondboor gelast en met een ratel hem erin gedraaid.
En daarna het originele handvat weer teruggezet uiteraard.
Och ja.BrZ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:36:
[...]
20cm? Diameter ja
Standaard lengte van zo'n Makita grondboor is 80cm, en die kan je verlengen met stukken van 54cm.

Neem aan gewoon een 1/2" of 3/4" ratel met een dop om op die gelaste moer te zetten.Robbie T schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:55:
Wat voor ratel? Heb je daar iets meer info over?
Ik las het ook eerst zo, vanmorgenOch ja.'t was tijd om naar bed te gaan
Ik ga heb incidenteel gebruiken, maar ik wil wel graag iets hebben waarbij recht ook echt recht is en 90 graden ook daadwerkelijk 90 graden.
Gezien het spaarzame gebruik richt ik mij op budget merken. Momenteel twijfel ik tussen de Parkside (1200W 265mm, 120 euro) of HBM (1200W 165mm, 90 euro deze maand). Voor beide heb ik extra geleiderail nodig, totaal wil ik tegen de 3 meter kunnen doen).
Van de HBM machine heb ik geen reviews kunnen vinden. Verder weet ik niet wat de 'echte' prijs is, want alles bij HBM is van X voor Y.
Zijn mijn eisen te hoog voor deze machines / moet ik een stapje 'hoger'? En welke van deze 2 heeft de voorkeur?
[ Voor 6% gewijzigd door pumpidumpi op 09-11-2022 11:32 ]
Aah, ja. Op die manier. Eens kijken of ik zoiets voor elkaar krijg. Tot nu toe lijkt de palenschep nog de beste oplossing :-)henkie196 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:54:
[...]
Neem aan gewoon een 1/2" of 3/4" ratel met een dop om op die gelaste moer te zetten.
Ha, nog geen koffie gehad zeker ;-)[...]
Ik las het ook eerst zo, vanmorgen
Ook met een budget invalzaag met liniaal ga je dit netjes krijgen.pumpidumpi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:23:
Ik moet een paar rij'en vlonderplanken afzagen in een rechte lijn. Dus dit lijkt mij een goed moment om eens een invalzaag te kopen. Ook omdat de planken 28mm hardhout (heel hard) zijn, dat is voor de decoupeerzaag wat teveel vrees ik.
Ik ga heb incidenteel gebruiken, maar ik wil wel graag iets hebben waarbij recht ook echt recht is en 90 graden ook daadwerkelijk 90 graden.
Gezien het spaarzame gebruik richt ik mij op budget merken. Momenteel twijfel ik tussen de Parkside (1200W 265mm, 120 euro) of HBM (1200W 165mm, 90 euro deze maand). Voor beide heb ik extra geleiderail nodig, totaal wil ik tegen de 3 meter kunnen doen).
Van de HBM machine heb ik geen reviews kunnen vinden. Verder weet ik niet wat de 'echte' prijs is, want alles bij HBM is van X voor Y.
Zijn mijn eisen te hoog voor deze machines / moet ik een stapje 'hoger'? En welke van deze 2 heeft de voorkeur?
Vervang wel het zaagblad door iets beters als je door zulk hardhout heen moet.
Ecotools heeft goede zaagbladen voor een nette prijs.
Dit is werk voor een tafelzaag.pumpidumpi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:23:
Ik moet een paar rij'en vlonderplanken afzagen in een rechte lijn. Dus dit lijkt mij een goed moment om eens een invalzaag te kopen. Ook omdat de planken 28mm hardhout (heel hard) zijn, dat is voor de decoupeerzaag wat teveel vrees ik.
En anders met een gewone cirkelzaag met zijgeleiding of gewoon langs een lat of profiel.
O.a. 2 types op netstroom.
Deze van 3.000 W voor € 39,99.

En deze van 2.600 W voor € 44,99.

De goedkopere lijkt op alle vlakken beter. Meer Watt, grotere zak, hakt alles net wat fijner, etc.
Waarom is deze dan goedkoper.
Lijkt onlogisch, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
De duurdere lijkt wieltjes te hebben, maar of dat nou zo'n groot verschil is.
EDIT: LIDL HEEFT DE PRIJS INMIDDELS GECORRIGEERD.
[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 09-11-2022 18:05 ]
Hier voor hobby-gebruik ook een CTM-mini, en zeker in combinatie met de bluetooth afstandbediening een erg fijn apparaat. Tijdens afzuigen van zagen/schuurmachines gebruik ik de 230V van de stofzuiger, maar voor even snel iets los opzuigen is dat knopje geniaal._ferry_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:08:
[...]
M'n zinnen staan nu op de CTL mini. Iets groter maar heeft wieltjes en een instelbare snelheid. Dat laatste is denk ik een grote plus bij schuren.jammer dat de sys dat niet heeft eigenlijk. Want toen ik de Karcher op de schuurmachine had zoog deze zich veel te vast. Dan had ik een koppelstuk waar hij valse lucht langs kon zuigen nodig.
Voornamelijk gekozen vanwege de formfactor: compact & vierkant en de mogelijkheid de Makita-kistjes erop te kunnen stapelen. En met een los verkrijgbaar filter kun je 'm ook als waterstofzuiger gebruiken.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Het lijkt erop dat hetzelfde kunnen qua geleverde vermogen (windsnelheid, aantal kuub), maar de goedkopere is zuiniger?Rzaan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:48:
Lidl verkoopt een aantal bladblazers van Parkside.
De goedkopere lijkt op alle vlakken beter. Meer Watt, grotere zak, hakt alles net wat fijner, etc.
[ Voor 4% gewijzigd door pumpidumpi op 09-11-2022 16:47 ]
Ja klopt op zo'n manier inderdaad.Robbie T schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:47:
[...]
Aah, ja. Op die manier. Eens kijken of ik zoiets voor elkaar krijg. Tot nu toe lijkt de palenschep nog de beste oplossing :-)
[...]
Ha, nog geen koffie gehad zeker ;-)
Je linkt twee keer het zelfde product. Bovendien is het gelinkte product (de eerste, die jij de goedkopere noemt), geen 39 maar 59 euro en dus duurder.Rzaan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat verschil zit hem in blaassnelheid, zuigvolume en versnipperingsverhouding die bij de duurdere beter zijn.
Either way: beiden wil je niet. Gelukkig hebben ze beiden een versnipperaar met metalen messen, maar ik zie bij geen van beiden de mogelijkheid om de behuizing van de fan / versnipperaar open te maken. Dus als ie verstopt zit met wat natte bladeren of andere troep, mag je met een schroevendraaier aan de slag.
Ik heb een Eurom waarbij ie wel open kan, maar die is niet meer leverbaar zie ik.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik had dezelfde vraag ook aan Lidl gesteld, en klaarblijkelijk stond er de verkeerde prijs bij.
De link verkeerd... klopt. Heb ik aangepast.The Eagle schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:59:
[...]
Je linkt twee keer het zelfde product. Bovendien is het gelinkte product (de eerste, die jij de goedkopere noemt), geen 39 maar 59 euro en dus duurder.
De prijs had ik echter goed vanmiddag, maar is sinds een paar uurtjes verhoogd.
Ook Lidl vond waarschijnlijk dat het niet klopte, nadat ik ze een bericht had gestuurd.
Bij toolstation is er nu 10% korting op Stanley Huntsville die ook kniezakken heeft. Kost ongeveer 35 euro.
Andere optie is Dassy waar @Goudvis wel fan van is las ik in Deel 4. Ga je eerder naar 65 euro maar lijkt me duurzaam, goede kwaliteit en lekker dragen.
Volgens mij is de hbm imvalzaag een rebrand van de scheppach pl55. Daar zijn meerdere reviews van te vinden, m.i. Is dat een prima keus voor 90 euro. Ik zou wel een wat grotere geleiderail scoren, die twee kleine stukjes aan elkaar verbinden werkt echt niet fijn.pumpidumpi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:23:
Moet je dan de tafelzaag op de kop over de vlonder schuiven?bbbrumbrum schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:52:
[...]
Dit is werk voor een tafelzaag.
En anders met een gewone cirkelzaag met zijgeleiding of gewoon langs een lat of profiel.
Ja, ga gewoon passen en vergelijken. een "handig" zakje meer of minder is van minder groot belang dan hoe hij zit.sloth schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:47:
Niet echt gereedschap maar heeft iemand tips voor een goede werkbroek?
Bij toolstation is er nu 10% korting op Stanley Huntsville die ook kniezakken heeft. Kost ongeveer 35 euro.
Andere optie is Dassy waar @Goudvis wel fan van is las ik in Deel 4. Ga je eerder naar 65 euro maar lijkt me duurzaam, goede kwaliteit en lekker dragen.
kniezakken zou ik niet teveel waarde aan hechten. Die kniebeschermers had ik in mijn werkbroeken, maar die zaten zo vaak op de verkeerde plek dat ik ze eruit gegooid heb.sloth schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:47:
Awesome
Voordeel is dat de kniepads vanaf boven in de zakken gestopt worden, hierdoor “ontsnappen” ze niet en goede pasvorm. Ga er nagenoeg nooit naast zitten.
Enige nadeel is dat de knoop lastig te openen is.
Die heb ik een tijdje geleden ook in de aanbieding gekocht. Best tevreden van, redelijke pasvorm, heb wel een riem nodig, er zit geen elastiek in de broekband. Duurzaamheid is prima, bij een werkbroek van de Hornbach scheurde ik in no-time uit in het kruis. Niet door m'n zware "gereedschap"sloth schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:47:
Enige nadeel vind ik de extra "buitenzakken" die je ook op de foto's ziet. Die vind ik onhandig dus ik prop ze via een daarvoor bestemde opening in de broek. Dan gaat prima maar na het aantrekken zitten die extra zakken opgekruld tussen je bovenbeen en de broek en die dan moet ze even in vorm brengen door je handen in die zakken te doen. Ik denk dat ik ze maar eens een keer afknip...
Die goedkope die nu blijkbaar duurder is lijkt exact op mijn Bosch.Rzaan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EDIT: LIDL HEEFT DE PRIJS INMIDDELS GECORRIGEERD.
En dat vind ik toch wel zo'n onwijs klote ding...
Ik zou die echt afraden.
Ik hoor niet veel goede verhalen over deze goedkopere bladblazers.FRANQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:42:
[...]
Die goedkope die nu blijkbaar duurder is lijkt exact op mijn Bosch.
En dat vind ik toch wel zo'n onwijs klote ding...
Ik zou die echt afraden.
Ik zag er bij de kringloop een paar liggen en daar vroegen ze € 15 voor.
Ik dacht 'dan kan ik beter een nieuwe kopen'.
Het is niet dat we hem hier per sé nodig hebben, maar het zou handig zijn.
Dat klopt! Ooit tijdens een klus bij een hovenier zo'n Dassy gekocht (ter vervanging van de afgetrapte trainingsbroek), en sindsdien niet meer anders gehad.sloth schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:47:
Disclaimer: Ik ben zeker geen bouwprof, wel tamelijk fanatiek klusser. Het kan best dat professionals op dit forum nog beter ervaringen met andere werkbroeken hebben.
Wat ik fijn vind aan die Dassy-broeken:
- de broekband a.d. binnenzijde verstelbaar elastiek heeft (dmv een knoop en gaten in het elastiek) waardoor-ie altijd goed sluit.

- je links één buitenzak hebt die afsluitbaar is met klittenband+flap, zo heb ik mijn telefoon of portemonnee altijd vrij van zand/stof gehouden als ik die een keer per se op zak moest hebben tijdens klussen

- je rechts een smal en diepe zak hebt precies onder de (dmv drukknoop verkleinbare) hamer-lus, handig voor duimstokken, maar ook bruikbaar (icm de hamerlus) voor lijmklemmen of een waterpas. Plus insteekvakken voor sleutels oid.

- je links en rechts zakken hebt die flapzakken hebt, met daaronder een reguliere broekzak
- de flap-zakken dus altijd vrij liggen als je ergens gehurkt zit
- en de flapzakken weer zijn onderverdeeld in één groot vak, twee kleine vakjes met rechts een trits schroevendraaier- cq. pennenhouders

- alle zakken zich perfect lenen om een schroefmachine/slagschroevendraaier aan te hangen (ik heb zelf 18V Makita, dus niet het kleinste spul). Ook 2 18V Makita's en de Bosch 12V-15FC kan ik met de handen vrij meedragen.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Ik heb dus deze.Rzaan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:48:
[...]
Ik hoor niet veel goede verhalen over deze goedkopere bladblazers.
Ik zag er bij de kringloop een paar liggen en daar vroegen ze € 15 voor.
Ik dacht 'dan kan ik beter een nieuwe kopen'.
Het is niet dat we hem hier per sé nodig hebben, maar het zou handig zijn.
:strip_exif()/f/image/xXbOxEAIaPzucdgyI7W1yn9Y.png?f=user_large)
Maar dat handvat zit niet goed om de machine in balans te houden.
En omdat de aanzuigpijp en uitblaas pijp zo geconstrueerd zijn moet je de machine helemaal ombouwen om van blazen naar zuigen te gaan.
Omdat je bij de blaas stand bij de waaier zou kunnen, moet je daar een apart luchtrooster op zetten.
Dit word afgedwongen met een in de behuizing weggewerkte schakelaar.
Het "slakkenhuis" is zo ruim dat daar allemaal blad in verzamelt, en ik meerdere keren dat slakkenhuis leeg moet schrapen. Het slakkenhuis is ook niet glad, er staan kunststof paaltjes in waar de schroeven van de behuizing doorheen gaan. Hierachter verzamelt dus zooi, en daardoor slipt het hele huis dicht.
Het is gewoon een machine waar niet helemaal goed over nagedacht is.
Die parkside lijkt er wel heel erg veel op, dus ik vermoed dat deze dezelfde eigenaardigheden heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 10-11-2022 09:03 ]
Mijn 'klassieke' stanley koffer is het aan het begeven en ik wil overwegen om voortaan te werken met een mbox. Maar alles los erin (zoals nu ook in de stanley koffer, moet ik toegeven), zie ik niet meer zitten.
Of eventueel andere oplossingen?
Edit:
Er bestaat een soort van Makita mbox met lades: KLIK
Maar die is met €150 wel erg duur vind ik
[ Voor 19% gewijzigd door Breezz op 10-11-2022 10:09 ]
De (nieuwere) sortainer van Festool is zo te zien behoorlijk goedkoper te krijgen. Maar buiten stapelbaarheid zie ik weinig voordelen van zo'n oplossing. Met alles los in de bakjes heb je nog steeds dat je rond moet graven om de juiste sleutel of schroevendraaier te vinden, ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van. Of je moet het in oprol etuis doen en die dan in de bak leggen.Breezz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:42:
Kent er iemand een goede inlay (zo'n textiel, ook wel 'canvas' genoemd eventueel) waarmee je een mbox kan omtoveren tot efficiënte kist voor handgereedschap?
Mijn 'klassieke' stanley koffer is het aan het begeven en ik wil overwegen om voortaan te werken met een mbox. Maar alles los erin (zoals nu ook in de stanley koffer, moet ik toegeven), zie ik niet meer zitten.
Edit:
Voor 150€ zou ik eerder naar een Parat koffer kijken met een handige indeling voor jou.
[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 10-11-2022 11:27 ]
Ik vind deze oplossing precies wel al veel beter dan alles los in 1 grote bak. Ja je moet nog wat graven maar toch veel minder diep..henkie196 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:26:
[...]
De (nieuwere) sortainer van Festool is zo te zien behoorlijk goedkoper te krijgen. Maar buiten stapelbaarheid zie ik weinig voordelen van zo'n oplossing. Met alles los in de bakjes heb je nog steeds dat je rond moet graven om de juiste sleutel of schroevendraaier te vinden, ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van. Of je moet het in oprol etuis doen en die dan in de bak leggen.
Voor 150€ zou ik eerder naar een Parat koffer kijken met een handige indeling voor jou.
Ik heb ondertussen 2 van die sortainers, het zijn echt ideale gereedschapkoffers/opslagboxen. Ze zijn erg stevig, maar daardoor ook wel wat aan de zware kant. Maar goed, zo vaak hoef ik ze niet te slepen, en indien ik ze wel moet meenemen dan heb ik ook vaak de stofzuiger mee, en kan ik ze daarop vervoeren.henkie196 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:26:
[...]
De (nieuwere) sortainer van Festool is zo te zien behoorlijk goedkoper te krijgen. Maar buiten stapelbaarheid zie ik weinig voordelen van zo'n oplossing. Met alles los in de bakjes heb je nog steeds dat je rond moet graven om de juiste sleutel of schroevendraaier te vinden, ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van. Of je moet het in oprol etuis doen en die dan in de bak leggen.
Dat is inderdaad wel zo, ja. Een grote bak is niet anders dan een emmer gebruiken (en dan is de emmer een stuk goedkoper). Aardig wat profs gebruiken de emmer als gereedschapskist, overigens.Breezz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:20:
Ik vind deze oplossing precies wel al veel beter dan alles los in 1 grote bak. Ja je moet nog wat graven maar toch veel minder diep..
Maar zo'n sortainer is dan nog niet veel beter dan een simpele uitvouwbare gereedschapskist. Zo'n uitvouwbare heb ik ook, maar als ik daarin een sleutel nodig heb, heb ik meestal iedere sleutel wel een keer vast gehad voordat ik de goede maat heb. Daarom vind ik het vrij duur voor een niet (in mijn ogen) suboptimale oplossing.
Een gereedschapskoffer met een goede indeling is in mijn ervaring veel fijner om je (hand)gereedschap mobiel en netjes opgeborgen te hebben.
:strip_exif()/f/image/AtsvbeQGBocjdTrpIlEY2mig.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/yhv5eV2XH74XPBm4ksb9I3gv.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik vind persoonlijk een zware systainer niet heel makkelijk om te dragen, iets dat minder diep is, draagt een stuk makkelijker omdat je je handen niet zo ver van je benen hoeft uit te steken. Vooral een trap op of af (wat ik thuis regelmatig doe) is niet fijn met een lompe en zware systainer.Remy!!!! schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:47:
Ik heb ondertussen 2 van die sortainers, het zijn echt ideale gereedschapkoffers/opslagboxen. Ze zijn erg stevig, maar daardoor ook wel wat aan de zware kant. Maar goed, zo vaak hoef ik ze niet te slepen, en indien ik ze wel moet meenemen dan heb ik ook vaak de stofzuiger mee, en kan ik ze daarop vervoeren.
Makita heeft ook deze nog in het assortiment. Maar hier kan niet heel veel in.Breezz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:42:
Kent er iemand een goede inlay (zo'n textiel, ook wel 'canvas' genoemd eventueel) waarmee je een mbox kan omtoveren tot efficiënte kist voor handgereedschap?
Edit:
uitvoering: Makita P-84137 Gereedschapskoffer
/f/image/6g9886EzcTJZxXfxbRKW0RKU.webp?f=fotoalbum_large)
Verder zijn er ook wel inlays voor Mboxen verkrijgbaar met vakverdeling, bijvoorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KP301gorL8OXnMVZLjLeP0Z4.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bNbc9hO8mpKoGNfmWpMa3abt.jpg?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door BeaM-R op 10-11-2022 18:09 ]
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ik zag deze laatst bij lift monteurs op werk. Wist niet dat het een ding was, in bijzonder die multiplex rand is mooi gevonden.henkie196 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:51:
[...]
Dat is inderdaad wel zo, ja. Een grote bak is niet anders dan een emmer gebruiken (en dan is de emmer een stuk goedkoper). Aardig wat profs gebruiken de emmer als gereedschapskist, overigens.
Maar zo'n sortainer is dan nog niet veel beter dan een simpele uitvouwbare gereedschapskist. Zo'n uitvouwbare heb ik ook, maar als ik daarin een sleutel nodig heb, heb ik meestal iedere sleutel wel een keer vast gehad voordat ik de goede maat heb. Daarom vind ik het vrij duur voor een niet (in mijn ogen) suboptimale oplossing.
Een gereedschapskoffer met een goede indeling is in mijn ervaring veel fijner om je (hand)gereedschap mobiel en netjes opgeborgen te hebben.
[Afbeelding: gereedschap] [Afbeelding: gereedschap]
:strip_exif()/f/image/yWq8oZ20X2Ngp8tqY5Sgw1o6.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar heb zelf deze, als upgrade van zo'n fisher open bak met twee vakken :

[/quote]

Wat ook kan is zelf een inlay op maat ontwerpen in bv autocad of tinkercad en deze laten printen met PETG. Zelf heb ik wat boorhouders, bakjes, tangenhouders, dopsleutel houders, etc geprint voor mijn makpac's.
Of anders een inlay op maat maken van triplex.
Natuurlijk alleen als je wat tijd hebt om te tweaken
Is dit vaker het geval?
Via de site van Metabo kwam ik uit bij https://www.mysortimo.nl/...OXX-136-G4/c/47227?q=:tsaBreezz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:42:
Edit:
Dat lijkt een beetje de gouden standaard in dat soort dingen. Niet goedkoop, maar ze lijken alle indelingen te hebben die je je maar kunt bedenken, in een vrijwel overal compatibel systeem
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
zo dan, ik hou het wel gewoon bij mijn emmertjesThe Eagle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:39:
[...]
Via de site van Metabo kwam ik uit bij https://www.mysortimo.nl/...OXX-136-G4/c/47227?q=:tsa
Dat lijkt een beetje de gouden standaard in dat soort dingen. Niet goedkoop, maar ze lijken alle indelingen te hebben die je je maar kunt bedenken, in een vrijwel overal compatibel systeem
meerdere keren mee gedaan, altijd na een aantal weken opeens een track en trace en dan kwam t binnen.. twijfel alleen of ik wel of niet een bevestiging kreeg.NCSmits schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:28:
Hebben mensen hier ervaring met de Bosch PRO Deals en de afhandeling er van? Ik heb een week of 5 geleden een afkortzaag gekocht die voor deze deal in aanmerking kwam. Ik heb me daarna aangemeld voor een van de gratis tools, maar na een bevestigingsmail dat ik me juist had aangemeld, niets meer van gehoord. Ook geen bevestiging dat mijn aanvraag is goedgekeurd.
Is dit vaker het geval?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Welke Dassy heb je? Ik keek even op de site, en werd overvallen door het enorme aanbod.Goudvis schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:00:
[...]
Dat klopt! Ooit tijdens een klus bij een hovenier zo'n Dassy gekocht (ter vervanging van de afgetrapte trainingsbroek), en sindsdien niet meer anders gehad.
Ik wil namelijk ook van die trainingsbroek af
Mijn huis is slimmer dan ik...
El-Vder schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:37:
@NCSmits twee keer meegedaan en beide keren bevestiging gekregen en dat het even kan duren om alle gegevens te controleren. Daarna uit het niets een track&trace.
Ok, gewoon maar even afwachten dan.Makrolon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 06:25:
[...]
meerdere keren mee gedaan, altijd na een aantal weken opeens een track en trace en dan kwam t binnen.. twijfel alleen of ik wel of niet een bevestiging kreeg.
[ Voor 22% gewijzigd door NCSmits op 11-11-2022 09:50 ]

Mijn boefje is liev!
Wat hebben we nodig:
- Schroefmachine (ik heb een deWalt maar lijkt me handig als we een extra hebben)
- Bandschuurmachine
- Sleuvenfrees
- Excenter schuurmachine
- Multittool
De sleuvenfrees is ook nog wel op marktplaats te krijgen voor een enkele verbouwing, wat is dan handig om naar te kijken? 2 bladen, 3 of soms wel 5. Ook het wattage zegt mij niet heel veel, snap dat hoe hoger het vermogen hoe makkelijker het gaat.
De schuurmachines zijn vooral bedoeld voor trappen en stukken vloer en deuren, we hebben al een mouse voor het fijne werk.
En dan de vraag alles op accu of niet, ik weet dat de accus beter zijn geworden maar kan je er een uur of 2 mee werken?
__/`\__/`\__
De Seattle.Conrado schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:40:
[...]
Welke Dassy heb je? Ik keek even op de site, en werd overvallen door het enorme aanbod.
Ik wil namelijk ook van die trainingsbroek af
Enig nadeel is dat de stevige stof in de zomer wat warm kan voelen, maar ook in hoogzomer met fysiek zwaar werk (3 kuub zand wegkruien bv.) is het hebbelijk, dat zeg ik als 'intensieve zweter'.
Mijn meest versleten broek gaat aankomende zomer in ieder geval door het leven als korte broek.
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar dan voor een decoupeerzaag...JB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:12:
Vanaf 1 december weer gratis accu's bij MakitaTwijfel nu of ik alvast bestel (bladzuiger), of nog wacht mbt black friday achtige zaken
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Sleuvelfrees van Ferm oid werkt prima. 2 bladen was voor mij zat icm boorhamer (die wil je niet te zwaar om het restant eruit te bikken) voor het trekken van leidingen.Mistacal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:24:
Voor onze verbouwing heb ik een aantal tools nodig. Het zal hoogstens een verbouwing meegaan maar zaken zoals een schuurmachine willen we wel wat langer gebruiken, wat raden jullie aan? Zelf zitten we te denken aan Parkside of is dat vloeken in de kerk?
Wat hebben we nodig:
- Schroefmachine (ik heb een deWalt maar lijkt me handig als we een extra hebben)
- Bandschuurmachine
- Sleuvenfrees
- Excenter schuurmachine
- Multittool
De sleuvenfrees is ook nog wel op marktplaats te krijgen voor een enkele verbouwing, wat is dan handig om naar te kijken? 2 bladen, 3 of soms wel 5. Ook het wattage zegt mij niet heel veel, snap dat hoe hoger het vermogen hoe makkelijker het gaat.
De schuurmachines zijn vooral bedoeld voor trappen en stukken vloer en deuren, we hebben al een mouse voor het fijne werk.
En dan de vraag alles op accu of niet, ik weet dat de accus beter zijn geworden maar kan je er een uur of 2 mee werken?
Minstens zo belangrijk is een bouwstofzuiger. Zoek eens op Makita in dit topic, die heeft een betaalbaar model van ca. 120 euro.
Fijn he. Ik moet nu wel al bladeren ruimen, heb jij de dikkepeer zaag ook al nodig?Super_ik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:36:
[...]
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar dan voor een decoupeerzaag...
Wat ik nu gevaarlijk vind, kijkende naar bepaalde webshops; sommigen zeggen "20 spaarpunten bij aankoop van" bijvoorbeeld de DUB363ZV. Ga ik dan kijken in de puntenwinkel van Makita, zie ik voor 20 punten een Accu (BL1021B) CXT 12 V Max 2,0 Ah

Bij een andere shop staat "*gratis accu vanaf 1 december" mogelijk middels de spaarpunten die je ontvangt...
[ Voor 44% gewijzigd door JB op 11-11-2022 13:59 ]
Mijn boefje is liev!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik zie weinig gereedschap in je lijstje wat echt meerwaarde heeft op accu maar behalve de schroeftol kan ook de multitool snoerloos handig zijn.Mistacal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:24:
Voor onze verbouwing heb ik een aantal tools nodig. Het zal hoogstens een verbouwing meegaan maar zaken zoals een schuurmachine willen we wel wat langer gebruiken, wat raden jullie aan? Zelf zitten we te denken aan Parkside of is dat vloeken in de kerk?
Wat hebben we nodig:
- Bandschuurmachine
- Sleuvenfrees
- Excenter schuurmachine
- Multittool
Ik zie bij beide geen problemen met accu's schuurmachines wil je bij voorkeur op een stofzuiger en dan is een snoer nog maar een kleine beperking. sleuvenfrezen heb je in veel soorten en maten en zelfs de simpelste zijn geschikt voor de zachtere materialen kom je bij beton wil je een zo goed kogelijk ding.. mijn advies, gewoon alles aftekenen en een goed merk huren.
Wat betreft bandschuurmachines ik heb er hier 3 en gebruik ze bijna nooit meer sinds ik een excentische heb, als je zwaarder werk hebt is een lakfrees waarschijnlijk een beter idee.
En vergeet idd de bouwstofzuiger niet, imho 1 van de meest ondergewaardeerde stukjes gereedschap.
Schroefmachine de 12v Bosch professional met verschillende koppen halen.Mistacal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:24:
Wat hebben we nodig:
- Bandschuurmachine
- Sleuvenfrees
- Excenter schuurmachine
- Multittool
En sleivenfrees een ferm of Gude oid. Ik gebruik de Gude al een paar jaar zonder problemen
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Multitool kan ook schuren trouwens, weet alleen niet of dat in jouw situatie wat toevoegt.
Maakt het uit of ik een 2.4 of een 3.0 er in doe?
Nee.M4inDC schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:52:
Onlangs een bosch gcm 8 sjl afkortzaag gekocht, en nu wil ik daar wat laminaat mee gaan zagen. Nu zie ik dat er een blad van 216 x 30 x 2.8 wordt bij geleverd, maar welke diktematen kunnen er allemaal in?
Het enige wat roet in t eten kan gooien is een te dun blad, dat wordt wiebelig.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Houd er rekening mee dat laminaat zaagbladen zo'n beetje rauw lust, dus dat het blad snel bot zal zijn. Een (goede) laminaatsnijder, of laminaatzaagjes voor de decoupeerzaag zijn goede alternatieven.M4inDC schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:52:
Onlangs een bosch gcm 8 sjl afkortzaag gekocht, en nu wil ik daar wat laminaat mee gaan zagen. Nu zie ik dat er een blad van 216 x 30 x 2.8 wordt bij geleverd, maar welke diktematen kunnen er allemaal in?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7rGIarollTVwCWUcpmBStlGu.jpg?f=user_large)
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Dat is waar. Maar een afkortzaag gebruiken voor laminaat zagen op maat is zoveel keer fijner dan met een laminaatsnijder of decoupeerzaag. Daar heb ik graag het extra geld voor een nieuw zaagblad voor over. Een afkortzaag is snel en precies wat een strakke net zaagsnede geeft en je kan er elke hoek mee zagen wat je wilt.MJV schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:19:
Houd er rekening mee dat laminaat zaagbladen zo'n beetje rauw lust, dus dat het blad snel bot zal zijn. Een (goede) laminaatsnijder, of laminaatzaagjes voor de decoupeerzaag zijn goede alternatieven.
Het voordeel van een laminaatsnijder is dat het snel gaat en zo goed als stofvrij is. Maar het grote nadeel is dat waar er gesneden wordt, het laminaat wat uit elkaar getrokken wordt, waardoor je scheurtjes ziet in het gesneden vlak en het dsu geen massief geperst hout meer is. Als er dan ergens in een hoekje water wordt gemorst, dan zal het water snel in dit laminaat trekken dan bij laminaat gezaagd met afkortzaag.
Enige wat ik me afvraag, heeft hij genoeg power voor mijn usecase.
Ik gebruik veel eikenhout, kersenhout of notenhout, meestal afschuinen, verjongen of hier en daar een sleuf frezen. Ga ik daar op problemen stuiten?
Ik was persoonlijk wel erg blij met de laminaatsnijder toen ik laatst de vloer op de zolder legde. Toch fijn dat je zonder en lawaai en zonder stof snel de planken op maat kon knippen.silmaril8 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:29:
Dat is waar. Maar een afkortzaag gebruiken voor laminaat zagen op maat is zoveel keer fijner dan met een laminaatsnijder of decoupeerzaag. Daar heb ik graag het extra geld voor een nieuw zaagblad voor over. Een afkortzaag is snel en precies en je kan er elke hoek mee zagen wat je wilt.
Het voordeel van een laminaatsnijder is dat het snel gaat en zo goed als stofvrij is. Maar het grote nadeel is dat waar er gesneden wordt, het laminaat wat uit elkaar getrokken wordt, waardoor je scheurtjes ziet in het gesneden vlak en het dsu geen massief hout meer is. Als er dan ergens in een hoekje water wordt gemorst, dan zal het water snel in dit laminaat trekken dan bij laminaat gezaagd met afkortzaag.
Maar neem in ieder geval een aantal (relatief goedkope) bladen als je toch met de afkortzaag aan de gang gaat (ook voor de decoupeerzaag), die slijten erg snel op laminaat.
Ik heb de POF 1400 en de DRT50 dus enigszins vergelijkbaar. Als je nu met de POF 1200 goed uit de voeten kunt denk ik niet dat vermogen te kort gaat komen.Zinloos1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:46:
Ik overweeg (als hij voor een mooie prijs voorbij komt) een Makita DRT50ZJX2 te halen als boven/kantenfrees. Ik heb nu een bosch POF1200 ae, werkt op zich goed alleen de kabel is onhandig en het is een wat lomp apparaat.
Ik gebruik veel eikenhout, kersenhout of notenhout, meestal afschuinen, verjongen of hier en daar een sleuf frezen. Ga ik daar op problemen stuiten?
En anders kun je meestal wel een sleuf in meerdere gangen doen. Tenzij je een speciaal profiel wil frezen natuurlijk.
Ik heb de DRT50(zjx9). Het is een heel fijn machientje maar hou in gedachten dat het een kleine freesmachine is. Hij kan veel aan, maar ik doe dingen vaak in twee of meer gangen. Ook veel eik en walnoot gehad hier de laatste tijd en dat gaat prima, doch met beleid. Als ik lomper werk heb pak ik een grotere bovenfrees.Zinloos1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:46:
Ik overweeg (als hij voor een mooie prijs voorbij komt) een Makita DRT50ZJX2 te halen als boven/kantenfrees. Ik heb nu een bosch POF1200 ae, werkt op zich goed alleen de kabel is onhandig en het is een wat lomp apparaat.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
zaagsnede zowel in lengte als breedte niets op aan te merken zaagt nauwkeurig en makkelijk de diepte in te stellen een laserline zit er op een indicatie lampje dat de spanning er op zit vier verschillende zaagjes er bij een steviger koffer en een lang snoer, en dat voor een betaalbare prijs.
Zelfs van de week bij de buurman gebruikt voor een graniet blad keuken voor de inductie kookplaat, de opening moest groter worden en met de (diamant) schijf die er bij zat ging dat perfect wel op een rustige manier laag voor laag er door heen slijpen wel droog de stof viel mij mee die er af kwam.
Deze invalzaag is het.
:strip_exif()/f/image/yyQEHsf3vrAlZ9mVKCiOdMgV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door J.E. Weinor op 12-11-2022 00:34 ]
MAKITA LS1019L telescopische dubbel-verstekzaag 260 mm gratis verzenden + gratis Makita onderstel
https://www.klium.nl/maki...kzaag-260-mm-1510w-502051
80mmBeaM-R schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:24:
Iemand toevallig in bezit van een Makita MLS100N afkortzaag en de maat weet/op kan meten vanaf werkblad tot aan het draaiplateau?
[Afbeelding]
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Ik heb deze nu thuis staan, via dezelfde aanbieding. Heel fijn apparaat en het onderstel is ook erg prettig. Snel in te klappen en redelijk compact op te bergen.J.E. Weinor schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:42:
Kwam een mooie aanbieding van Klium tegen, ik twijfel wel voor aanschaf en voor de prijs niet goedkoper gezien + nog 5 jaar makita garantie tijdens registratie.
MAKITA LS1019L telescopische dubbel-verstekzaag 260 mm gratis verzenden + gratis Makita onderstel
https://www.klium.nl/maki...kzaag-260-mm-1510w-502051
De zaag is een zwaar ding, maar zodra hij staat is hij heel fijn in gebruik. Als je er de ruimte voor hebt zou ik niet twijfelen.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
De zaagbladen bij ecotools zijn aardige kwaliteit, en niet duur. Decoupeerzaag voor laminaat vind ik onpraktisch.MJV schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:19:
[...]
Houd er rekening mee dat laminaat zaagbladen zo'n beetje rauw lust, dus dat het blad snel bot zal zijn. Een (goede) laminaatsnijder, of laminaatzaagjes voor de decoupeerzaag zijn goede alternatieven.
Ecotools zaagbladen zou ik ook aanraden inderdaad, goede prijs-kwaliteit.Trichoglossus schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:32:
[...]
De zaagbladen bij ecotools zijn aardige kwaliteit, en niet duur. Decoupeerzaag voor laminaat vind ik onpraktisch.
Laminaat dat ik heb gelegd met decoupeerzaag was met behulp van speedsquare:

Daarmee zaag je snel en perfect (sowieso perfect genoeg voor onder de plint) haaks.
[ Voor 20% gewijzigd door MJV op 12-11-2022 09:34 ]
Bedankt!
Maakt gebruik van click systeem om koppen uit te wisselen. Je kan de bitjes direct in de kop klikken er is buiten normale kop ook een excentrische en een haakse kop. Beide al veel gebruikt.
Wereld tool.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jAwzQpPwOPxXZRRg1Wti55N4.png?f=user_large)
De 15 is wel een ouder model met een motor met koolborstels. De nieuwere 35 is brushless waardoor die ook bv wat langer op de accu kan etc. Prijsverschil is uit mijn hoofd overigens wel fors (100+ denk ik). Zelf heb ik eerder dit jaar de 35 FC gekocht in ieder geval, "omdat het kan". Maar de 15 FC zal vast ook prima zijnDanny2008 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:57:
Mijn laatste aankoop is een set bosch GSR 12V-15 FC Professional
Maakt gebruik van click systeem om koppen uit te wisselen. Je kan de bitjes direct in de kop klikken er is buiten normale kop ook een excentrische en een haakse kop. Beide al veel gebruikt.
Wereld tool.
[Afbeelding]
Nu wil ik graag een goeie gereedschap-set die lang meegaat. Ik zat zelf te denken aan een gereedschaps-kar, dan heb ik meteen alles compleet en heeft alles een plekje.
HBM, Datona en Mannesman hebben allemaal best goed uitziende en gevulde gereedschaps-karren. Wat vinden jullie van de kwaliteit hiervan? Is die wat of compleet nutteloos?
Budget hiervoor ligt rond de 700 euro
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Voor een gevulde Gedore/Facom/Beta etc kar moet je denken aan 2000+
Snap-On Hazet etc zijn nog weer een flinke stap duurder.
[ Voor 32% gewijzigd door sjirafje op 12-11-2022 12:19 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Het antwoord op die vraag is: it depends.Atlas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:58:
Mijn handmatige gereedschap is op dit moment een verzameling van Action, knipex, wera en over de afgelopen jaren verzameld gereedschap…
Nu wil ik graag een goeie gereedschap-set die lang meegaat. Ik zat zelf te denken aan een gereedschaps-kar, dan heb ik meteen alles compleet en heeft alles een plekje.
HBM, Datona en Mannesman hebben allemaal best goed uitziende en gevulde gereedschaps-karren. Wat vinden jullie van de kwaliteit hiervan? Is die wat of compleet nutteloos?
...
voor 600 euro ga je niet heel ver komen met een gevulde kar van een beetje kwaliteit. wat ik dus zou doen is of gewoon loos spul blijven kopen of als je geld teveel hebt een snap-on /hazet etc. of je moet graag naar je gereedschap willen kijken ipv gebruiken. dan is zoon budgetset natuurlijk primaAtlas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:58:
Mijn handmatige gereedschap is op dit moment een verzameling van Action, knipex, wera en over de afgelopen jaren verzameld gereedschap…
Mijn mening: voor 700 euro (of ietjes minder) koop je een degelijke gereedschapskar, alleen dan zonder gereedschapAtlas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:58:
Een goede kar van Gedore / Beta etc gaat snel naar 500+ voor een lege kar, als hobbyist heb je dan echter wel een kar voor het leven. Daarnaast heeft elk merk zijn eigen sterktes/zwaktes en gebruikt iedereen wat anders.
Koop een goede lege kar, leg daar je Knipex en Wera spullen in en gooi je Action gereedschap de kliko in en vervang dat met het overgebleven budget
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Voor wat het waard is……..inversteer in goed gereedschap, dan hoef je dat maar 1 x te kopen. Dat merk je wel denk aan het knipex en wera spul dat je hebt.Atlas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:58:
Koop dan ook wat je nodig hebt, en maak in de loop je verzameling compleet ipv in 1 x een volle kar waar allicht spul in zit dat je niet/nooit/te weinig gebruikt og al hebt.
Soms wil je ook net een iets grotere tang of langere schroevedraaier dan in de set zit.
Kijk ook eens bij Beta, niet heel goedkoop maar wel een hele mooie prijs/kwaliteit.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Alle lidl/hbm/action spullen die vaak gebruikt werden zijn allang vervangen. Alleen sommige dingen die ik uiterst zeldzaam nodig heb (minder dan 1x per jaar) hou ik nog aan (tot ze stuk gaan).
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Mee eens koop een lege kar en vul hem zelf met gereedschap.Twijfels schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:57:
[...]
Mijn mening: voor 700 euro (of ietjes minder) koop je een degelijke gereedschapskar, alleen dan zonder gereedschap![]()
Een goede kar van Gedore / Beta etc gaat snel naar 500+ voor een lege kar, als hobbyist heb je dan echter wel een kar voor het leven. Daarnaast heeft elk merk zijn eigen sterktes/zwaktes en gebruikt iedereen wat anders.
Koop een goede lege kar, leg daar je Knipex en Wera spullen in en gooi je Action gereedschap de kliko in en vervang dat met het overgebleven budget
Ik heb onderstaande van HBM is wel een fijne stevige kar.
Ding zit ramvol gereedschap maar kan het gewicht prima verdragen.
:strip_exif()/f/image/M2o6cKMYMNbB8GiE2c3KKjGy.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Een kar is mooi, als je altijd klust daar waar die kar is. Het is wat minder praktisch als je op zolder aan het klussen ben en dan maar het gereedschap dat je denkt nodig te hebben in een emmer te knikkeren en mee naar boven te nemen. En dat dan nog een paar keer doen, want er is altijd wel iets dat je toch nog nodig hebt en niet bij je hebt (gebeurd mij altijd, in ieder geval).Atlas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:58:
Daarnaast zit in een gereedschapsset over het algemeen spul dat je eigenlijk nooit nodig hebt, en er mist ook altijd wel iets dat je wel nodig hebt. Vooral dat laatste is dan weer lastig op te bergen in een complete kar. Zou ook mooi zijn als je bestaande Knipex en Wera spul in zo'n kar past, want die gaan van betere kwaliteit zijn dan iets van HBM / Datona / Mannesmann.
Je hebt nu al bepaalde spullen, dus ik neem aan dat je ook een idee hebt van wat je nog nodig hebt. Koop een mooie koffer of kar, als je wilt, en vul dat dan met wat je hebt en wat je nodig hebt.
Ik gebruik mijn metabo BAE 75 vooral ondersteboven, en dan is het best een hele fijne toevoeging.twain4me schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:55:
[...]
Wat betreft bandschuurmachines ik heb er hier 3 en gebruik ze bijna nooit meer sinds ik een excentische heb, als je zwaarder werk hebt is een lakfrees waarschijnlijk een beter idee.

It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik ben ook voor de 35 gegaan. Eigenlijk het fijnste stuk elektrisch gereedschap dat ik ooit heb gekocht.RobertMe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:19:
[...]
De 15 is wel een ouder model met een motor met koolborstels. De nieuwere 35 is brushless waardoor die ook bv wat langer op de accu kan etc. Prijsverschil is uit mijn hoofd overigens wel fors (100+ denk ik). Zelf heb ik eerder dit jaar de 35 FC gekocht in ieder geval, "omdat het kan". Maar de 15 FC zal vast ook prima zijn
Met wat geluk gevonden op de Italiaanse Amazon, was daar een tientje duurder dan de 15 in Nederland.
Sowieso aan te raden om goed te zoeken voordat je Bosch blauw koopt, het is altijd wel ergens in de aanbieding.
https://www.bosch-professional.com/nl/nl/18v-boormachines/
Ze staan zelfs als BOSCH GSR | GSB apparaten op hun website zonder vergelijkingsknop o.i.d.
GSR is Schrauber, GSB is Bohr als ik t goed heb. Schroeven of klopboor dus.SquareOne schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:23:
Noob vraag, maar wat is het verschil tussen BOSCH GSR en BOSCH GSB 18v apparaten?
Ze staan zelfs als BOSCH GSR | GSB apparaten op hun website zonder vergelijkingsknop o.i.d.
Helder dank!Pixeltje schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:25:
[...]
GSR is Schrauber, GSB is Bohr als ik t goed heb. Schroeven of klopboor dus.
Ik heb de HBM gehaald voor 90 euro, met extra geleiderail van 140 cm voor 30 euro. Let op dat verbindingsstuk daar extra bijgekocht moet worden voor 5 euro.Marco1994 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:52:
[...]
Volgens mij is de hbm imvalzaag een rebrand van de scheppach pl55. Daar zijn meerdere reviews van te vinden, m.i. Is dat een prima keus voor 90 euro. Ik zou wel een wat grotere geleiderail scoren, die twee kleine stukjes aan elkaar verbinden werkt echt niet fijn.
Het zagen in mijn vlonder gaat als zagen in boter, dat valt me niks tegen. De zaagsnede is ook goed, niet super maar voor een vlonder meer dan voldoende.
De plaat van de zaag was wel krom, op de rail stond hij te wiebelen. Ik heb de zaag eraf geschroefd en de plaat onder spanning gezet. Nu is het wiebelen minimaal en acceptabel voor mij. Verder zie ik dat het zaagblad scheef staat tov de machine (en belangrijker de plaat). Dat scheelt niet veel, maar waarneembaar met het oog. Voor nu geen issue, maar ik vermoed dat het de kwaliteit van de zaagsnede niet ten goede komt.
Ondanks dat ik me heel goed kan vinden in de mening van de meeste vind ik de investering echt buitenproportioneel ten opzichte van wat je er mee doet maar dit is hoogste persoonlijk. Als je 1x per maand eens wat klust of af en toe een wiel uit een fiets moet halen of zadel hoger zetten is een budget kar echt meer dan prima. Zelf heb ik ook vooral HBM en action spul en ik sleutel zeer regelmatig (2 motoren volledig gebouwd) en het gereedschap is nog in zeer goede staat. Wel is het zo dat wanneer iets stuk gaat omdat het van mindere kwaliteit is ik het vervang voor wel iets beter maar niet meteen premium. Heb 3 sleutels van mijn vader geërfd en die zijn volgens mij samen net zo duur als dat het overige gereedschap bij elkaar kostAtlas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:58:
Zelf heb ik een gereedschapsbord gemaakt van een oude pallet, ook heb ik inlays gekocht voor een klein koffertje van HBM maar dat was vooral voor het circuit handig. Voor de verbouwing koop ik een heel goedkoop gereedschapsetje om door het huis heen te slepen zoals schroevendraaiers en tangetjes dat scheelt behoorlijk wat heen en weer lopen.
Hier was die nog in aanbouw, is nu volledig gevuld.
:strip_exif()/f/image/xQMJwK80CKJlnrneAI4R2B6C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 14-11-2022 09:43 ]
__/`\__/`\__
Wat ik aan de kar vooral heel handig vind is dat alles een vaste plek heeft en je direct ziet als je wat mist. Mijn gereedschap slingert nu her en der rond, en daar wordt ik een beetje moe van. Die kar zal dus eigenlijk nooit van zijn plek komen maar is eigenlijk een veredeld gereedschap opruim ding
Voor betere suggesties mbt bovenstaande sta ik ook zeker open
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Als het goed is kun je hem op de rails met schroeven even stellen. Verder wil ik je als tip meegeven even de veer van de zag wat af te korten, dit zorgt ervoor dat je minder druk uit hoeft uit te oefenen om hem in te laten vallen. Staan wat tutorials van op internetpumpidumpi schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:29:
[...]
Ik heb de HBM gehaald voor 90 euro, met extra geleiderail van 140 cm voor 30 euro. Let op dat verbindingsstuk daar extra bijgekocht moet worden voor 5 euro.
Het zagen in mijn vlonder gaat als zagen in boter, dat valt me niks tegen. De zaagsnede is ook goed, niet super maar voor een vlonder meer dan voldoende.
De plaat van de zaag was wel krom, op de rail stond hij te wiebelen. Ik heb de zaag eraf geschroefd en de plaat onder spanning gezet. Nu is het wiebelen minimaal en acceptabel voor mij. Verder zie ik dat het zaagblad scheef staat tov de machine (en belangrijker de plaat). Dat scheelt niet veel, maar waarneembaar met het oog. Voor nu geen issue, maar ik vermoed dat het de kwaliteit van de zaagsnede niet ten goede komt.
Zie mijn oplossing hierboven, je kan dan nog eventueel in een constaterend kleurtje maken zodat het wat meer opvalt. Scheelt een hele hoop geld maar je moet de ruimte ervoor hebben. Een gevulde kar is gewoon prima als je tevreden bent met kwaliteit action/lidlAtlas schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:52:
Dank allemaal voor de overwegingen
Wat ik aan de kar vooral heel handig vind is dat alles een vaste plek heeft en je direct ziet als je wat mist. Mijn gereedschap slingert nu her en der rond, en daar wordt ik een beetje moe van. Die kar zal dus eigenlijk nooit van zijn plek komen maar is eigenlijk een veredeld gereedschap opruim ding
__/`\__/`\__
je zoekt dus eigenlijk een opbergsysteem voor je gereedschap waarbij je makkelijk kunt zien of alles netjes opgeborgen is op zijn vaste plak in dit systeem.Atlas schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:52:
Dank allemaal voor de overwegingen
Het zou dus ook een vaste kast / ladeblok of zelfs een wand opbergsysteem kunnen zijn?
[ Voor 0% gewijzigd door fenrir op 14-11-2022 10:35 . Reden: typo ]
Van klussen krijg je grijze haren
Dat schroeven gaat niet heel soepel, maar ik bedoel wat anders. Hij tordeert doordat de plaat krom is, zelfde voel je als je hem gewoon op de vlakke vloer zet.Marco1994 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:27:
[...]
Als het goed is kun je hem op de rails met schroeven even stellen. Verder wil ik je als tip meegeven even de veer van de zag wat af te korten, dit zorgt ervoor dat je minder druk uit hoeft uit te oefenen om hem in te laten vallen. Staan wat tutorials van op internet
Met black friday in het voorzicht lijkt het me wel een nuttige aankoop om wat frustratie met die klus te verminderen
Het voornaamste probleem is inderdaad een opberg systeem. Nu slingert alles maar rond en heeft eigenlijk geen vaste plek...fenrir schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:30:
[...]
je zoekt dus eigenlijk een opbergsysteem voor je gereedschap waarbij je makkelijk kunt zien of alles netjes opgeborgen is op zijn vaste plak in dit systeem.
Het zou dus ook een vaste kast / ladeblok of zelfs een wand opbergsysteem kunnen zijn?
Een 2e bijkomend voordeel van de gereedschapskar is dat het 1 set is en je dus niet 4324 verschillende doosjes hebt met gereeschap (doppenset, sleutels etc).
Maar ik sta dus zeker open voor suggesties
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).