Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tool_Freak
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Boudewijn schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:16:
[...]

Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in proxxon dan gedore red. Die laatste maken ook gewoon soms b-kwaliteit spullen met gedore red erop.
Goedemiddag Boudewijn,

Is Proxxon dan een A-merk?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Tool_Freak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:42:
[...]

Goedemiddag Boudewijn,

Is Proxxon dan een A-merk?

Bedankt!
Nee Proxxon is geen A-merk. Zijn vergelijkbaar met Gedore Red.
Beide zijn redelijk spul en prima voor de hobbyist. Gedore gaat echt zijn naam niet te grabbel gooien door rotzooi te leveren onder hun Red naam. Heb zelf ook de Gedore Red momentsleutels en voor af-en-toe gebruik volstaat dit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tool_Freak
@Twijfels

Ah, dus jij hebt hem zelf, vertel eens, heeft hij een mushroom head, of niet? Ik lees op internet alleen maar dat hij een omschakelbare kop heeft, maar verder niks.

Alvast bedankt!

[ Voor 31% gewijzigd door Tool_Freak op 06-09-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Tool_Freak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:34:
@Twijfels

Ah, dus jij hebt hem zelf, vertel eens, heeft hij een mushroom head, of niet? Ik lees op internet alleen maar dat hij een omschakelbare kop heeft, maar verder niks.

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHMyibYCxDIDqL2Zuv9ILEu6P4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABJPyWsm3B3DVq71ZaTSeGIC.jpg?f=user_large
Dit type kop is inderdaad een mushroom head. De Gedore en Gedore Red lijken overigens verder nagenoeg identiek. Mogelijk dat ze bij de blauwe versie wel strakkere toleranties en QA/QC hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tool_Freak
Twijfels schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]
Dit type kop is inderdaad een mushroom head. De Gedore en Gedore Red lijken overigens verder nagenoeg identiek. Mogelijk dat ze bij de blauwe versie wel strakkere toleranties en QA/QC hanteren.
Ah, kijk, mooi! Ik ben trouwens nog eens aan het kijken gekomen en in Duitsland kan ik een Gedore Red momentsleutel krijgen tegen een lagere prijs, en die is dan zelfs nog geen €20 duurder dan die Proxxon in Nederland, dus lekker in Duitsland kopen zeg ik dan!

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Echt slecht is gedore red niet, maar je betaalt wel voor de naam zonder de echte gedore kwaliteit .

Beide zijn gewoon okaye b-merken.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil een gat maken in een rvs spoelbak voor een keukenkraan. Dit moet 35mm zijn begrijp ik. Is het aan te raden om dit te stansen ipv te boren?

Zo ja, is deze Wolfcraft gatsnijder wat? Het is als het goed is maar voor een keertje te gebruiken.

Je hebt hier een sleutel met sleutelmaat 17 voor nodig die ik natuurlijk niet heb :+ kan het ook met een waterpomptang of ben je dan echt aan het beunen?

[ Voor 16% gewijzigd door sloth op 06-09-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 09:04
Pixeltje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:52:
[...]

De zaag die je linkt om te huren is volgens mij de Makita 1018LN, hoewel een mooie zaag kun je bij zaagcapaciteit zien dat ook deze geen 120mm rechtop zaagt (zij geven aan max 91mm, praktijk is íets meer maar houdt echt wel op bij 100mm.

je kunt bedenken of je een betrouwbare 'aanslag' kan maken zodat je eerst de plint tegen de aanslag legt, de helft zaagt en dan de plint omdraait en wederom tegen de stop aan de tweede helft zaagt. Dan is de capaciteit van je zaag ook ineens niet meer zo belangrijk.
Klopt, ze gaven daar ook aan dat ik bij deze de plinten niet staand maar liggend zou moeten zagen. Ben tot nu toe nog geen enkele verhuurder tegengekomen die een afkortzaag verhuurt waarmee ik de 120mm plinten staand kan afzagen..

@Nivado het probleem is dat ik de 120mm plinten hier al thuis heb liggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
sloth schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:01:
Ik wil een gat maken in een rvs spoelbak voor een keukenkraan. Dit moet 35mm zijn begrijp ik. Is het aan te raden om dit te stansen ipv te boren?

Zo ja, is deze Wolfcraft gatsnijder wat? Het is als het goed is maar voor een keertje te gebruiken.

Je hebt hier een sleutel met sleutelmaat 17 voor nodig die ik natuurlijk niet heb :+ kan het ook met een waterpomptang of ben je dan echt aan het beunen?
Ja, stansen heeft een veel mooier resultaat dan boren, een is ook nog eens veel makkelijker/sneller. Die Wolfcraft is prima, die heb ik ook.

Een waterpomptang kan, maar werkt niet heel fijn. Een ring of steeksleutel werkt al veel fijner, en een (dop)ratel het fijnst.

Dat gezegd hebbende, ik zou dan gelijk de slagmoersleutel pakken met een slagdop. Gelukkig heb ik 17mm al van mijn velgdoppen set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:02

A13X

Dude

Cruijff14 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:25:
[...]

Klopt, ze gaven daar ook aan dat ik bij deze de plinten niet staand maar liggend zou moeten zagen. Ben tot nu toe nog geen enkele verhuurder tegengekomen die een afkortzaag verhuurt waarmee ik de 120mm plinten staand kan afzagen..

@Nivado het probleem is dat ik de 120mm plinten hier al thuis heb liggen :+
Wees blij dat je geen vriendin hebt die 200mm plinten wilt 8)7 die zit hier wel O-)

Probleem dat ik nog even lekker voor mij uit schuif :+

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Geen ervaring met die gatsnijder, maar wel de tip om er dan voor een paar euro een ringsleutel oid bij te kopen. Werkt zo veel fijner, en 17 is een veelvoorkomende maat dus die ga je nog wel vaker gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De ikea verkoopt ook zo'n kraangatsnijder. :D
Wist niet dat het bestond tot ik hem nodig had. Toen gebruikt om een bestaand gat groter te maken. Het viel mij tegen hoeveel kracht er nodig was maar het lukte uiteindelijk prima.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nivado
A13X schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:36:
[...]

Wees blij dat je geen vriendin hebt die 200mm plinten wilt 8)7 die zit hier wel O-)

Probleem dat ik nog even lekker voor mij uit schuif :+
Dat zijn geen plinten, dat is lambrisering!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Nivado @Beekforel dank voor jullie reacties. Ik heb dan maar de Wolfcraft ‎3754000 gekocht. Op dit moment voordelig op amazon.de te halen dankzij de 5 euro korting voucher. Gaf net de doorslag op de Ikea unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:53:
Nee Proxxon is geen A-merk. Zijn vergelijkbaar met Gedore Red.
Beide zijn redelijk spul en prima voor de hobbyist. Gedore gaat echt zijn naam niet te grabbel gooien door rotzooi te leveren onder hun Red naam. Heb zelf ook de Gedore Red momentsleutels en voor af-en-toe gebruik volstaat dit goed.
Sommige dingen zijn vergelijkbaar met Proxxon, andere dingen van Gedore Red zijn meer vergelijkbaar met de doppensets die een Aldi of Lidl af en toe te koop hebben. Wat ook prima kan zijn voor af en toe gebruik, als je mazzel hebt. De gedachte dat een merk niet z'n naam te grabbel zou gooien klinkt voor mij hetzelfde als de gedachten dat een politici betrouwbaar zou zijn. Hazet heeft ook een goede naam die je zou denken niet te grabbel willen te gooien, maar toch hebben ze absolute brol verkocht onder hun naam. Gedore is daar ook niet immuun voor, als je naar sommige produkten kijkt.

Maar goed, deze momentsleutels van Gedore Red lijken heel sterk op de Gedore (blauw) DMK drehmaster (die niet meer verkocht lijkt te worden als Gedore blauw), dus ik neem aan dat het wel in orde is met de kwaliteit er van. Alhoewel we natuurlijk niet weten of er concessies zijn gedaan aan QC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:43:
[...]

Wat betreft kracht kom je met een 481 al niet te kort, dus zal de 486 dat zeker niet hebben. Waar m'n slagschroevendraaier bij 6x160 tellerkopschroeven aan het einde duidelijk moeite had, kon ik ze met de 481 echt aandraaien. Aan het einde opletten dat je je pols niet verdraait als de schroef vast zit.
Dat geloof ik ook graag.......de 486 is de opvolger van de 481 :)

De voornaamste reden om de 486 boven de 484 te verkiezen is de, in mijn ogen, veel robuustere bouwkwaliteit en zwaardere uitvoering.

Gelukkig kan je zo'n ding ook instellen met die slipkoppeling, want toen ik van mijn 12v Bosch groen dingetje naar mijn huidige 14,4v Panasonic ging had ik ook in de eerste week al mijn knokkels open liggen :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:33:
[...]

Dat zijn geen plinten, dat is lambrisering!
_O-

je mag al wel een fikse woonkamer danszaal in je franse sjatoo hebben wil je daar als plint mee wegkomen.

centimetertje of 12 lijkt mij (IMHO) al een mooie forse plint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een nieuw schaafje *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSUW5g9lc41BhpayPA8q2DCtZ-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wItL6nkI2Dwtg3jnNdJboSjS.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu: 2x 4 (stanley jaren 60 en axminster), 7 (luban), low angle , spookschaaf en deze unit. Die laatste 3 allemaal Veritas. Ik ben hooked aan dat spul :X
Met tweede beitel erbij, zat bij de tweedehands verkoop. Op zich aardig om A2 eens met pmv11 te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phzjAOHOMAF_PfUPRRgxo0g1QWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrFVtdyPMr0oJbhxpK7pKzfO.jpg?f=fotoalbum_large
Minder leuk is het zaagblad. Ik heb met het ene zaagblad een meter of 5 beuken gezaagd en van het weekend eens in noten. De zaag vliegt vrij snel vol de kickback in (blad was vrijwel meteen uit dankzij electronica) en zaag vliegt op de geleider. Die heeft nu ook een knauw.

Ik later het blad bekijken... Wtf is daarmee gebeurd. Dit was dus een vrijwel nieuw mafell blad waarbij de zaag het werk laat doen, maar wel 4-5cm schulp. Dat gaat prima qua geluid, draaisnelheid, brandplekken etc... Maar heb ik die enorme slijtage daarmee veroorzaakt? Of zou er iets in mijn walnoot hebben gezeten. Heb het blok hout voor die dag ff weggelegd en ben met de tafelzaag een ander blok gaan verzagen. Hele tanden zijn zo'n beetje verdwenen en de buitenste rand toch ook wel 'niet strak' meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 07-09-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 09:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:29:
Een nieuw schaafje *O*

[Afbeelding]

Heb nu: 4, 7, low angle , spookschaaf en deze unit.
Met tweede beitel erbij, zat bij de tweedehands verkoop. Op zich aardig om A2 eens met pmv11 te vergelijken.

[Afbeelding]
Minder leuk is het zaagblad. Ik heb met het ene zaagblad een meter of 5 beuken gezaagd en van het weekend eens in noten. De zaag vliegt vrij snel vol de kickback in (blad was vrijwel meteen uit dankzij electronica) en zaag vliegt op de geleider. Die heeft nu ook een knauw.

Ik later het blad bekijken... Wtf is daarmee gebeurd. Dit was dus een vrijwel nieuw mafell blad waarbij de zaag het werk laat doen, maar wel 4-5cm schulp. Dat gaat prima qua geluid, draaisnelheid, brandplekken etc... Maar heb ik die enorme slijtage daarmee veroorzaakt? Of zou er iets in mijn walnoot hebben gezeten. Heb het blok hout voor die dag ff weggelegd en ben met de tafelzaag een ander blok gaan verzagen. Hele tanden zijn zo'n beetje verdwenen en de buitenste rand toch ook wel 'niet strak' meer.
Dat is niet mis inderdaad, lijkt wel alsof je op een stalen werkbank hebt gezaagd ofzo :?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pixeltje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:31:
[...]

Dat is niet mis inderdaad, lijkt wel alsof je op een stalen werkbank hebt gezaagd ofzo :?
Ja en dat heb ik niet. De balk lag op 3 MDF opoffer latjes (zodat ik niet in mijn werkbank zaag en de spanen mooi weg kunnen) ... en de werkbank zelf is van zwart MDF. Naar spul maar niet voor zaagbladen.

Ik verdenk toch de balk. Als ik daar een spijker of iets in vind vraag ik me af of de houthandel hier nog iets mee gaat doen. Ik ben toch met verzenden en schade aan de splinterstrip 75E kwijt :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 19:07

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik ben op zoek naar een setje krachtdoppen/slagdoppen/slagmoerdoppen in 1/2". Ik zal ze voornamelijk gebruiken voor sleutelen aan de auto in weekenden. Kan iemand mij hier in adviseren? Ze lijken vrij slecht vindbaar in de webshops omdat ze vaak niet onder logische categorieën staan. Ook hebben de meeste shops maar 2 of 3 sets waardoor het lastig vergelijken is.

- Welke merken moet ik wel overwegen en welke kan ik maar beter overslaan? Hazet, Snap-On etc vallen buiten mijn budget maar welke kwaliteitsmerken zijn wel betaalbaar?
- Ik dacht aan max €100 als budget, maar liever minder natuurlijk. Er lijkt redelijk aanbod te zijn onder de €100, maar sommige merken beginnen bij €200 is dat echt nodig?
- Compleetheid van de set is wel een issue, de meeste sets hebben niet alle maten. Ik kan niet goed inschatten welke maten ik nodig heb maar ik weet dat ik bijvoorbeeld een 18mm dop ga nodig ga hebben. Het is wel zo fijn als de ontbrekende maten betaalbaar leverbaar zijn.
- In eerste instantie ben ik op zoek naar een metrische set maar heb ik de toekomst mogelijk ook een inch set nodig, dus als er ook een inch variant van de metrische set bestaat is dat een pluspuntje.
- Ik weet niet goed of lange doppen een meerwaarde hebben, met de gewone hand ratel gebruik ik ze maar weinig, maar daar heeft een verlengstuk geen effect op de hoeveelheid kracht die er overgebracht wordt.
- Krachtdoppen zijn vaak van Chroom Molybdeen (Cr-Mo) gemaakt maar er bestaan ook Chroom-Vanadium (Cr-V) doppen. Is het een beter dan het ander?

Zelf gevonden:
Makita D-41517 €33 CR-Mo) kort
Maten 8, 10, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 25

Makita B-52308 €73 (Cr-Mo) lang
Maten 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 21, 22, 24, 27, 30, 32
18mm ontbreekt, maar bestaat wel (0088381467865) (€10 ex verzenden)

DeWALT DT7506 €73 (Cr-Mo? kan het niet terugvinden) kort
Maten 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 27

Gedore RED R63003012 €48 (Cr-Mo) kort
Maten 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 24
18mm ontbreekt en lijkt ook niet bij Gedore RED in het assortiment te zitten?

Gedore 1646923 €52 (materiaal onbekend) kort
Maten 10, 13, 17, 19, 24
Slechts 5 doppen, andere maten zijn wel leverbaar maar niet goedkoop

Wera 5004580001 €57 (materiaal wordt niet vermeld) kort
Maten 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Milwaukee 4932478290 €85 (Cr-Mo) kort
Maten 10, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 24

HiKOKI 751878 €30 (Cr-Mo) kort
Maten 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 21, 22, 24
18mm ontbreekt, maar bestaat wel (751810) (€6 ex verzenden)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@sjirafje ik kan je helaas inhoudelijk niet helpen, maar mogelijk ga je wat ervaringen vinden en sneller advies krijgen in Goed (auto)sleutelgereedschap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@sjirafje ik zou zelf de electro-apparatuurboeren skippen. Die maken vaak dingen niet zelf en kopen het weer in, tenzij je precies weet waar ze dat doen weet je eigenlijk niet goed wat je koopt.
Ik zou van Wera ook geen invalzaag kopen, dat idee.

Persoonlijk prima ervaringen met wera, maar niet met hun slagdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Heb je wel een cobaltboor om het eerste gat te boren? "normale" boren vinden rvs echt niet leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sjirafje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:33:
Ik ben op zoek naar een setje krachtdoppen/slagdoppen/slagmoerdoppen in 1/2". Ik zal ze voornamelijk gebruiken voor sleutelen aan de auto in weekenden. Kan iemand mij hier in adviseren? Ze lijken vrij slecht vindbaar in de webshops omdat ze vaak niet onder logische categorieën staan. Ook hebben de meeste shops maar 2 of 3 sets waardoor het lastig vergelijken is.

- Welke merken moet ik wel overwegen en welke kan ik maar beter overslaan? Hazet, Snap-On etc vallen buiten mijn budget maar welke kwaliteitsmerken zijn wel betaalbaar?
- Ik dacht aan max €100 als budget, maar liever minder natuurlijk. Er lijkt redelijk aanbod te zijn onder de €100, maar sommige merken beginnen bij €200 is dat echt nodig?
- Compleetheid van de set is wel een issue, de meeste sets hebben niet alle maten. Ik kan niet goed inschatten welke maten ik nodig heb maar ik weet dat ik bijvoorbeeld een 18mm dop ga nodig ga hebben. Het is wel zo fijn als de ontbrekende maten betaalbaar leverbaar zijn.
- In eerste instantie ben ik op zoek naar een metrische set maar heb ik de toekomst mogelijk ook een inch set nodig, dus als er ook een inch variant van de metrische set bestaat is dat een pluspuntje.
- Ik weet niet goed of lange doppen een meerwaarde hebben, met de gewone hand ratel gebruik ik ze maar weinig, maar daar heeft een verlengstuk geen effect op de hoeveelheid kracht die er overgebracht wordt.
- Krachtdoppen zijn vaak van Chroom Molybdeen (Cr-Mo) gemaakt maar er bestaan ook Chroom-Vanadium (Cr-V) doppen. Is het een beter dan het ander?

Zelf gevonden:

Maten 10, 13, 17, 19, 24

als je al een goede normale set hebt zou ik rustig kijken welke doppen je exact nodig hebt voor mijn auto zou ik er maar 2 of 3 nodig hebben de kleine maten zijn hoe dan ook onzinnig imho, wat valt er te rammelen met een krachtdop aan een bout met m6 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:54

Zelf gevonden:

Maten 10, 13, 17, 19, 24

Deels eens met @Boudewijn , behalve dat ik denk dat Makita en Milwauke wel waar voor hun geld leveren.

Zlef heb ik een setje van Rodac, wat als voordeel heeft dat er nog wat extra grote maten in zitten. (handig voor vliegwielen (dynamo bij motorfietsen) en wielnaven, bijvoorbeeld). Rodac is vrij groot in slaggereedschap, dus ik ga er vanuit dat het geen rotzooi is. Maar ik heb ze nog niet zoveel gebruikt dat ik al iets kan zeggen over levensduur (en de kans is groot dat ik daar pas over 20 jaar wat over kan zeggen :+ ).

Lange doppen heb ik voor velgen, met kunststof hoesjes zodat ze de velgen niet beschadigen.

Nog even op wat van je vragen reageren:
- Waarvoor heb je 18 nodig? 11, 14 en 15 zijn al nauwelijks voorkomend, maar 18 ben ik op bougies na volgens mij nog nooit tegengekomen. (Als je bougies zo vastzitten dat je een slagmoersleutel nodig hebt, heb je waarschijnlijk een groter probleem. Ik zou geen slagmoersleutel op een bougie durven te gebruiken, veel te bang dat hij afbreekt.)
- Een setje lange doppen voor velgen (3 maten) is wel handig om te hebben.
- Chrome vanadium is wat doorgaans gebruikt wordt voor normale doppen en ook voor steeksleutels. (vooral de goedkope merken zetten dat er vaak heel groot op). Dat is wat "taaier" en minder hard dan chroom-molybdeen. Slagdoppen en -bits moeten hard zijn, anders vervormen ze. Chrome vanadium is daarvoor dus niet geschikt. Daarom zijn normale doppen dus niet geschikt. Slagdoppen zijn ook iets meer verbruiksmateriaal (bij veel gebruik!) dan normale doppen. Maar bij af en toe hobby-sleutelen zal dat niet zo'n vaart lopen.

Mijn ervaring is, dat als je alles op moment vastzet, je zelden een slagmoersleutel nodig hebt. Tenzij de boel de kans heeft gehad om vast te roesten. Waar het wel onmisbaar voor is, zijn vliegwielen en dergelijke, waarbij het achterliggende kan meedraaien. Vandaar dat ik vooral ook graag grote doppen wilde.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:32:
Ik verdenk toch de balk. Als ik daar een spijker of iets in vind vraag ik me af of de houthandel hier nog iets mee gaat doen. Ik ben toch met verzenden en schade aan de splinterstrip 75E kwijt :/.
1 spijker gaat dit niet veroorzaken, dat is zacht staal, daar vliegt dat zaagblad zo door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:12:
Deels eens met @Boudewijn , behalve dat ik denk dat Makita en Milwauke wel waar voor hun geld leveren.

Zlef heb ik een setje van Rodac, wat als voordeel heeft dat er nog wat extra grote maten in zitten. (handig voor vliegwielen (dynamo bij motorfietsen) en wielnaven, bijvoorbeeld). Rodac is vrij groot in slaggereedschap, dus ik ga er vanuit dat het geen rotzooi is. Maar ik heb ze nog niet zoveel gebruikt dat ik al iets kan zeggen over levensduur (en de kans is groot dat ik daar pas over 20 jaar wat over kan zeggen :+ ).

Lange doppen heb ik voor velgen, met kunststof hoesjes zodat ze de velgen niet beschadigen.

- Waarvoor heb je 18 nodig? 11, 14 en 15 zijn al nauwelijks voorkomend, maar 18 ben ik op bougies na volgens mij nog nooit tegengekomen. (Als je bougies zo vastzitten dat je een slagmoersleutel nodig hebt, heb je waarschijnlijk een groter probleem. Ik zou geen slagmoersleutel op een bougie durven te gebruiken, veel te bang dat hij afbreekt.)
Sommige autofabrikanten (bv. BMW) gebruiken overal 16 en 18, terwijl andere nog de oude maten gebruiken voor M10 en M12 (17 en 19). Als je weet wat je nodig gaat hebben, zorg dan dat je set compleet is met in ieder geval die maten die je nodig hebt.

Qua merken wel eens met @Boudewijn, alhoewel ik Wera ook niet echt een doppen / sleutel merk zou willen noemen. Gedore (blauw), Stahlwille, of Hazet als het wat meer mag kosten en lang mee moet gaan, of anders iets als BGS, Mannesmann, of Gedore Red als het wat minder mag kosten.
- Chrome vanadium is wat doorgaans gebruikt wordt voor normale doppen en ook voor steeksleutels. (vooral de goedkope merken zetten dat er vaak heel groot op). Dat is wat "taaier" en minder hard dan chroom-molybdeen. Slagdoppen en -bits moeten hard zijn, anders vervormen ze. Chrome vanadium is daarvoor dus niet geschikt. Daarom zijn normale doppen dus niet geschikt. Slagdoppen zijn ook iets meer verbruiksmateriaal (bij veel gebruik!) dan normale doppen. Maar bij af en toe hobby-sleutelen zal dat niet zo'n vaart lopen.
Chroom-molybdeen is juist over het algemeen taaier dan chroom-vanadium, en is daarom beter geschikt om de klappen van een slagmoersleutel op te vangen. Chroom-vanadium is brosser en heeft daardoor eerder de neiging om uiteen te spatten als het een keer overbelast wordt. Is ook wel een keer wat uitgebreider besproken in het Goed (auto)sleutelgereedschap topic.
twain4me schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:40:
als je al een goede normale set hebt zou ik rustig kijken welke doppen je exact nodig hebt voor mijn auto zou ik er maar 2 of 3 nodig hebben de kleine maten zijn hoe dan ook onzinnig imho, wat valt er te rammelen met een krachtdop aan een bout met m6 ?
Tja, wat valt er te rammelen aan een inbus 4 boutje in een ikea kast? Toch zijn er zo te lezen velen die dat wel doen. Voor een auto kan het ook handig zijn als je met een slagmoersleutel / slagschroevendraaier makkelijker zo'n bout los krijgt, omdat het op een moeilijk bereikbare plek zit.

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 08-09-2022 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 08:31

Zelf gevonden:

Maten 10, 13, 17, 19, 24

Krachtdoppen kleiner dan 16 of 17 heb je niet nodig, die kan je immers prima met een ratel losdraaien. Als dat écht vastzit breekt de boel gewoon af ( zowel met handgereedschap als slagmoersleutel). Diepe doppen gebruik je zeker als je lichtmetalen velgen hebt, meestal liggen de wielmoeren daarin te diep voor de gewone doppen. Of je een dop 18 nodig hebt hangt af van je auto. Als je een Fiat rijdt ga je hem niet gebruiken, maar bij (o.a.) Japans spul komt het nog wel eens voor. Ik zou om eerlijk zijn gewoon de goedkoopste set pakken en kijken of het bevalt..

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:29:

djiesus -O-

is dat het standaardblad van Mafell wat in je MT55 zit? Welk typennummer? of is het wel een special schulpblad? (ik ben niet zo goed in het herkennen van dat spul)

5cm noten schulpen is een pittige klus, maar dit lijkt mij wel heel extreem qua slijtage

Al zat er iets in je balk, dan zou je dat, IMHO, ook echt wel gehoord moeten hebben, zelfs met gehoorbescherming.

Met zowel mijn oude cirkelzaag, afkortzaag en mijn bovenfrees ben ik al wel eens door een spijker of schroef heen gevlogen en altijd heb ik dat kunnen horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sloth schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:25:
@sjirafje ik kan je helaas inhoudelijk niet helpen, maar mogelijk ga je wat ervaringen vinden en sneller advies krijgen in Goed (auto)sleutelgereedschap
dé tip d:)b

@sjirafje

Kijk ook eens bij Beta :)

https://www.beta-tools.co...eutels-en-toebehoren.html

Ik heb een gewone doppenset in zo'n lekker oranje gekleurde koffer en ben erg te spreken over de kwaliteit ervan.

Kostentechnisch zou ik allicht even kijken voor krachtdoppen in de maten die je écht gaat gebruiken. Dus een kleinere set of zelfs losse doppen in de maten die je nodig hebt.

5 delig setje https://www.toolmax.nl/be...chermhulzen-720lc-s5.html

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 08-09-2022 08:33 ]

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:19:
djiesus -O-

is dat het standaardblad van Mafell wat in je MT55 zit? Welk typennummer? of is het wel een special schulpblad? (ik ben niet zo goed in het herkennen van dat spul)

5cm noten schulpen is een pittige klus, maar dit lijkt mij wel heel extreem qua slijtage

Al zat er iets in je balk, dan zou je dat, IMHO, ook echt wel gehoord moeten hebben, zelfs met gehoorbescherming.

Met zowel mijn oude cirkelzaag, afkortzaag en mijn bovenfrees ben ik al wel eens door een spijker of schroef heen gevlogen en altijd heb ik dat kunnen horen.
Het standaardblad bij de MT55 is een 48 tands blad, dit ziet er uit als aanzienlijk minder tanden (zoals ook wenselijk voor schulpen).

Ik vraag me af of die zwarte lijn is van iets dat het blad is tegengekomen, of dat het op een gegeven moment tandjes begon te verliezen en dat opéén volgende tanden die weer zijn tegen gekomen. Lijkt in ieder geval op iets meer dan alleen een spijker, maar ik heb hier verder nul ervaring mee.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:26:
[...]

Het standaardblad bij de MT55 is een 48 tands blad, dit ziet er uit als aanzienlijk minder tanden (zoals ook wenselijk voor schulpen).

Ik vraag me af of die zwarte lijn is van iets dat het blad is tegengekomen, of dat het op een gegeven moment tandjes begon te verliezen en dat opéén volgende tanden die weer zijn tegen gekomen. Lijkt in ieder geval op iets meer dan alleen een spijker, maar ik heb hier verder nul ervaring mee.
Ik heb de MT55 zelf, en ik heb idd als standaardblad een blad met meer tanden (48 zoals je zegt). Maar mijn MT55 is al wat ouder, vandaar even de vraag voor de zekerheid.

Als dit een schulpblad is dan zou er of een heel stuk Heras hekwerk in die notenboom moeten zitten, of er is iets niet lekker met dat blad IMHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sloth schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:01:
[...]

He wacht even ..heb ik dan nog wel een afkortzaag nodig? :D ik heb al een Makita SP6000 met rail en kende het bestaan van een verstekaanslag niet eens..

Kan mijn setup gecombineerd worden met bij voorbeeld een Festool Hoekaanslag WA 574797? Welke combinatie gebruik jij?
https://www.makita.nl/art...geleider-geleiderail.html

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/196664-7_A1L0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ventabcn.com/storage/app/uploads/public/5a8/801/40a/thumb_1536_0x0_0_0_auto.jpg

@DJMaze

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 08-09-2022 08:39 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:19:
[...]

djiesus -O-

Dit is een schulpblad van mafell. 16 tanden.
Heeft enkele meters gelopen, er is 1 snijplank meegemaakt (en dan ook maar de helft van de zaagsneden, de rest was afkortzaag). En een ander noten balkje, 2 snedes van 60ish cm.

Ik ben geen pro ofzo maar snap ook prima dat je niet als lompe henkie die zaag door die balk moet douwen. Rustig aan, zeker bij massief hout maar zolang je toerental niet hoorbaar/merkbaar inkakt moet je voor mijn gevoel door kunnen zagen. Bij een ander balkje uit dezelfde batch ging dat prima.

Na dit debacle heb ik een derde balkje gepakt en mijn parkside tafelzaag. Dat ging keurig, zelfs met het originele blad.
Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:33:
[...]

Ik heb de MT55 zelf, en ik heb idd als standaardblad een blad met meer tanden (48 zoals je zegt). Maar mijn MT55 is al wat ouder, vandaar even de vraag voor de zekerheid.

Als dit een schulpblad is dan zou er of een heel stuk Heras hekwerk in die notenboom moeten zitten, of er is iets niet lekker met dat blad IMHO.
Inderdaad dus het 16tands blad. Standaard krijg je een 48tands blad bij je zaag.
Als ik tijd en zin heb zal ik eens met de handzaag die balk openzagen, kijken of ik wat kan vinden.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:18:
[...]

Dit is een schulpblad van mafell. 16 tanden.
Heeft enkele meters gelopen, er is 1 snijplank meegemaakt (en dan ook maar de helft van de zaagsneden, de rest was afkortzaag). En een ander noten balkje, 2 snedes van 60ish cm.

Ik ben geen pro ofzo maar snap ook prima dat je niet als lompe henkie die zaag door die balk moet douwen. Rustig aan, zeker bij massief hout maar zolang je toerental niet hoorbaar/merkbaar inkakt moet je voor mijn gevoel door kunnen zagen. Bij een ander balkje uit dezelfde batch ging dat prima.

Na dit debacle heb ik een derde balkje gepakt en mijn parkside tafelzaag. Dat ging keurig, zelfs met het originele blad.
Met jouw reacties hier door de jaren heen in in mijn achterhoofd zie ik jou ook niet lomp en onbenullig door die balk heengaan. :)

ik zou zeker eens kijken of je wat in de balk kunt vinden, zit daar niks in, dan zou je een maandagochtend-zaagblad kunnen hebben. Misschien de moeite waard om dan daarover eens met de leverancier contact op te nemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nivado
Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:22:
[...]

Met jouw reacties hier door de jaren heen in in mijn achterhoofd zie ik jou ook niet lomp en onbenullig door die balk heengaan. :)
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het meest opvallende aan het bovenstaande verhaal vind ik dat @Boudewijn een Parkside tafelzaag heeft :o
Tja, hij is ook groen natuurlijk :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:30:
[...]

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het meest opvallende aan het bovenstaande verhaal vind ik dat @Boudewijn een Parkside tafelzaag heeft :o
_O- _O- _O- wat blijft dit ook een heerlijk topic d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:52
Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:22:
[...]

ik zou zeker eens kijken of je wat in de balk kunt vinden, zit daar niks in, dan zou je een maandagochtend-zaagblad kunnen hebben. Misschien de moeite waard om dan daarover eens met de leverancier contact op te nemen.
@Boudewijn
Let hierbij wel op dat er mogelijk nog afgebroken stukjes van de tanden achter gebleven kunnen zijn.

• sloth
  • Niet online
[...]

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRceseKD_VJITacmUcA-T95yyrZCW4B6KgdJA&usqp=CAU
Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/64814065/uncertainty-uncertainty-everywhere.jpg

Maar even serieus, ik vind tafelzagen eng om mee te werken dus daar zou ik net verwachten dat je wel flink geld op tafel legt voor een Festool met sawstop oid?

• sjirafje
  • Laatst online: 10-05 19:07

sjirafje

No inspirational quotes here

sloth schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:25:
Ik ga daar eens rond lezen en eventueel mijn vraag plaatsen.
Boudewijn schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:05:
@sjirafje ik zou zelf de electro-apparatuurboeren skippen. Die maken vaak dingen niet zelf en kopen het weer in, tenzij je precies weet waar ze dat doen weet je eigenlijk niet goed wat je koopt.
Ik zou van Wera ook geen invalzaag kopen, dat idee.

Persoonlijk prima ervaringen met wera, maar niet met hun slagdoppen.
Ik heb van geen van de krachtdoppen kunnen achterhalen wie ze nu echt maakt. Wel heb ik het idee dat de Milwaukee doppen dusdanig afwijken van alle andere doppen dat ze of speciaal voor hun gemaakt worden of dat zij ze zelf maken.
twain4me schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:40:
[...]

Als ik ergens wel een hekel aan heb is tijdens een klus er achter komen dat ik een bepaalde maat gereedschap niet heb :+ Overigens ben ik het er mee eens dat maten onder de 10mm waarschijnlijk niet nodig zijn.
Wild Chocolate schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:12:
[...]

Mijn ervaring is, dat als je alles op moment vastzet, je zelden een slagmoersleutel nodig hebt. Tenzij de boel de kans heeft gehad om vast te roesten. Waar het wel onmisbaar voor is, zijn vliegwielen en dergelijke, waarbij het achterliggende kan meedraaien. Vandaar dat ik vooral ook graag grote doppen wilde.
Ik zie Makita en Miwaukee doppen in de review filmpjes wel vaker voorbij komen. Kunnen die grote merken het zich veroorloven om troep op de markt te zetten? Rodac kende ik niet, het lijkt een Nederlands merk te zijn zonder eigen productie?
Er zit in het onderstel een bout waar ik die 18 dop voor nodig heb en laat dat nu net de plek zijn waar alles na verloop van tijd een stuk vaster gaat zitten.
henkie196 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:22:
[...]

Sommige autofabrikanten (bv. BMW) gebruiken overal 16 en 18, terwijl andere nog de oude maten gebruiken voor M10 en M12 (17 en 19). Als je weet wat je nodig gaat hebben, zorg dan dat je set compleet is met in ieder geval die maten die je nodig hebt.

Qua merken wel eens met @Boudewijn, alhoewel ik Wera ook niet echt een doppen / sleutel merk zou willen noemen. Gedore (blauw), Stahlwille, of Hazet als het wat meer mag kosten en lang mee moet gaan, of anders iets als BGS, Mannesmann, of Gedore Red als het wat minder mag kosten.

[...]

Chroom-molybdeen is juist over het algemeen taaier dan chroom-vanadium, en is daarom beter geschikt om de klappen van een slagmoersleutel op te vangen. Chroom-vanadium is brosser en heeft daardoor eerder de neiging om uiteen te spatten als het een keer overbelast wordt. Is ook wel een keer wat uitgebreider besproken in het Goed (auto)sleutelgereedschap topic.

[...]

Tja, wat valt er te rammelen aan een inbus 4 boutje in een ikea kast? Toch zijn er zo te lezen velen die dat wel doen. Voor een auto kan het ook handig zijn als je met een slagmoersleutel / slagschroevendraaier makkelijker zo'n bout los krijgt, omdat het op een moeilijk bereikbare plek zit.
Als ik zou weten welke maten ik nodig ga hebben dan zou ik aan 5 doppen waarschijnlijk wel genoeg hebben en dan zou ik mogelijk ook wel bij de echte merken terecht kunnen, maar dat weet ik helaas niet. Overigens gaat het spul maar een paar keer per jaar gebruikt worden dus dan hoeft het ook echt niet het duurste te zijn toch?
Mannesmann en BGS zag ik echt als budget merken maar die zijn op zich wel OK?
Ik ben er wel van overtuigd dat ik Cr-Mo doppen nodig heb zal alle Cr-V doppen buiten beschouwing laten.
Kurma schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:01:
[...]

Krachtdoppen kleiner dan 16 of 17 heb je niet nodig, die kan je immers prima met een ratel losdraaien. Als dat écht vastzit breekt de boel gewoon af ( zowel met handgereedschap als slagmoersleutel). Diepe doppen gebruik je zeker als je lichtmetalen velgen hebt, meestal liggen de wielmoeren daarin te diep voor de gewone doppen. Of je een dop 18 nodig hebt hangt af van je auto. Als je een Fiat rijdt ga je hem niet gebruiken, maar bij (o.a.) Japans spul komt het nog wel eens voor. Ik zou om eerlijk zijn gewoon de goedkoopste set pakken en kijken of het bevalt..
Ik heb begrepen dat ik voor een klus aan het onderstel die 18 dop nodig heb.
Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:25:
[...]

dé tip d:)b

@sjirafje

Kijk ook eens bij Beta :)

https://www.beta-tools.co...eutels-en-toebehoren.html

Ik heb een gewone doppenset in zo'n lekker oranje gekleurde koffer en ben erg te spreken over de kwaliteit ervan.

Kostentechnisch zou ik allicht even kijken voor krachtdoppen in de maten die je écht gaat gebruiken. Dus een kleinere set of zelfs losse doppen in de maten die je nodig hebt.

5 delig setje https://www.toolmax.nl/be...chermhulzen-720lc-s5.html
Beta was ik nog niet echt tegengekomen daar zal ik nog een specifiek op zoeken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 14:20
dragonhaertt schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:38:
[...]

Ook voor jou, net zoals hierboven:

[...]

Accu acties (tenminste voor Makita) zijn voorlopig van de baan, ivm slechte leverbaarheid door corona. Je hoeft dus niet tot januari te wachten en te hopen gratis accu's te krijgen.
Iemand nog insiders info over de nieuwe gratis accu actie van Makita? Ik zoek nog een heggenschaar en een kruimeldief. :9

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 16:24
banaliteit schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:18:
[...]

Iemand nog insiders info over de nieuwe gratis accu actie van Makita? Ik zoek nog een heggenschaar en een kruimeldief. :9
Nog steeds krijg je punten die je kan besteden in de makita shop

• twain4me

twain4me

sloth schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar even serieus, ik vind tafelzagen eng om mee te werken dus daar zou ik net verwachten dat je wel flink geld op tafel legt voor een Festool met sawstop oid?
eng? het is verstandig er ontzag voor te hebben maar in basis veilig genoeg. als je je vinger onder een mes stopt snij je hem er ook af, dat maakt messen niet eng en gevaarlijk maar iets om vakkundig mee om te gaan. onbewaakt moment daar gaat het doorgaans niet over, het gaat over een moment waarbij veiligheidsmaatregelen zijn verwijderd en/of even als niet handig bestempeld. wat ik bijvoorbeeld het vaak zie "mis" gaan is zaagtafels waarbij er geen "kort" spouwmes is of het heel erg veel tijd kost om het te plaatsen je gaat een keer een sponning oid zagen en dan gaat het grote spouwmes incl eventuel afzuiging of afscherming snel in een la. en dat is wat je moet voorkomen. en eigenlijk voorkom je dat alleen maar bij de aankoop anders gaat het een keer gebeuren. sawstop is meer nice to have, al spring hij ook wel eens als het niet nodig is, dus kan een dure hobby worden :+ maar dus wel geschikt voor dat onbewaakte moment.

voorbeeld van een zaag waar je lastig op een juiste manier een sponning mee kan zagen.
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/l/mlt100.jpg

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DJMaze schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:58:
[...]

Daar zit vast aardig wat speling op.
Want?

Je zet dat ding onder de juiste hoek, en de liniaal ligt dan op je werkstuk, die verschuift toch ook niet als je daar gewoon mee zaagt?

[ Voor 29% gewijzigd door Fraggert op 08-09-2022 16:09 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Speling zit er niet op, alleen het zit niet vast aan de rail, dus je moet goed opletten dat hij goed in de rail haakt en niet deels uit die gleuf ligt. En hij heeft geen stops op veelgebruikte hoeken als 90 en 45 graden, dus het afstellen is ook afhankelijk van je eigen nauwkeurigheid.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FRANQ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:09:
[...]

@Boudewijn
Let hierbij wel op dat er mogelijk nog afgebroken stukjes van de tanden achter gebleven kunnen zijn.
Goed punt ga ik doen.
[...]

Hij is groen ja dat klopt. Ik ben beetje beinvloed door Peter Millard en doe dingen dus veel met invalzaag. Nu wilde ik een keer een tafelzaag proberen want als je snel smalle dingen wil zagen is een tafelzaag makkelijker. Parkside ding in de aanbieding gekocht (ook een VVD), doos open gemaakt, facepalm gedaan en in de schuur gezet. De geleider van de VVD wijkt iets van 8 graden af aan de voorkant en 14 aan de achterkant... compleet waardeloos dus.
Frietbakjesplastic en pisbakkenstaal.

Omdat ik wat aversie tegen dit spul heb ontwikkeld heb ik die tafelzaag nieuw in de schuur gezet en nooit meer aangeraakt, tot zondag. Plastic eraf gehaald en het ging zowaar prima.
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Meh waarom zou ik een festool kopen als er ook een erika is? ;)
Ik geloof prima dat het een veilig apparaat is als je normaal doet en nadenkt voor je doet.

offtopic:
Doe me dan stiekem maar liever een felder of hammer ofzo :+

• Twijfels
[...]

Als je geen domme dingen doet die je niet hoort te doen, is een tafelzaag helemaal niet zo eng hoor ;)
Ga je dingen doen die je niet hoort te doen, dan worden ze inderdaad wel eng..

Een SawStop is overigens ook zeker niet heilig, daar heb je alleen wat aan als je je vingers in het blad steekt. Dingen als kickback kunnen minstens zo gevaarlijk zijn zonder dat je het blad ook maar aanraakt met je huid, en daar helpt een SawStop je niet bij.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga morgen een DWC 18-2500 kopen (geen parkside), dat is een gipsplaatschroefautomaatunit (3x woordwaarde)
Omdat het een one-trick pony is wordt dat een tweedehandsje, en die gaat na de bouw van mijn nieuwe huis terug MP op. Het wordt een festool, domweg omdat ik genoeg accu's heb.

Paar vragen:
- Hoe zie ik nu of deze goed werkt? De staat van de geleideplastics?
- Ik wil hem morgen ff testen met een stukje MDF (heb geen gipsplaat over) voor ik hem koop. Kan ik gewoon willekeurige gipsplaatschroeven op band bij de bouwmaat halen? (ja ik snap dat die schroeven niet per se goed werken in MDF maar het gaat om het laden/herladen)

Dat gezegd hebbende:

Ik zoek ook nog een adereindhulzentang (wederom 3x woordwaarde) en ik twijfel of ik een simpele neem: ik ga hem vooral voor de meterkast gebruiken.

Deze unit is 80ish:
https://www.knipex.com/nl...ciforcekrimptangen/975236
Of deze 30 euro versie:
https://knipex-shop.nl/nl...eindhulstang-0-25-16-0-mm

Die laatste lijkt me veel netter parallel te knijpen...

Iemand hier een mening over?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Twijfels schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:42:
[...]

Als je geen domme dingen doet die je niet hoort te doen, is een tafelzaag helemaal niet zo eng hoor ;)
Ga je dingen doen die je niet hoort te doen, dan worden ze inderdaad wel eng..

Een SawStop is overigens ook zeker niet heilig, daar heb je alleen wat aan als je je vingers in het blad steekt. Dingen als kickback kunnen minstens zo gevaarlijk zijn zonder dat je het blad ook maar aanraakt met je huid, en daar helpt een SawStop je niet bij.
Dat. Ik vraag me wel af wat het scenario zou zijn geweest als ik deze balk en dit blad (jaja past niet, gaat om het gedachtenexperiment) op de zaagtafel gelegd zou hebben.

Denk dat ik het verdachte stuk maar afzaag en rustig de andere helft maar op de tafelzaag verwerk.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 08-09-2022 19:02 ]

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05 16:41
Die 'adereindhulzentang' van 80ish euro is bedoeld voor geïsoleerde kabelschoentjes, niet voor adereindhulzen. De juiste Knipex tang is de 97 55 04. Voor alleen thuisgebruik echter een beetje duur... Kloon van a...n niet een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[b]Boudewijn schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:56:[/b

Ik zoek ook nog een adereindhulzentang (wederom 3x woordwaarde) en ik twijfel of ik een simpele neem: ik ga hem vooral voor de meterkast gebruiken.

Deze unit is 80ish:
Of deze 30 euro versie:

Dit zijn 2 verschillende tangen voor verschillende doeleinden.

Gezien je het over de meterkast hebt ga ik er vanuit dat je daadwerkelijk adereindhulzen bedoelt, en dan kan ik alleen maar een tang als deze aanraden:

https://knipex-shop.nl/nl...ende-krimptang-0-08-10-mm

Uiteraard zijn er diverse merken/maten te koop voor diverse prijzen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hobbez86 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:11:
Die 'adereindhulzentang' van 80ish euro is bedoeld voor geïsoleerde kabelschoentjes, niet voor adereindhulzen. De juiste Knipex tang is de 97 55 04. Voor alleen thuisgebruik echter een beetje duur... Kloon van a...n niet een idee?
Meh ik haat goedkoop gereedschap. Buy once, cry once.

Dank voor de toelichting :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:12

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb voor adereindhulzen (en kabelschoentjes en crimp connectors) zo'n combitang van knipex, met meerdere casettes als krimpbek.
Even zoeken wel type dat is. Niet goedkoop maar wel erg degelijk!

Edit: nummer 97 33 01

Voor krimpen van adereindhulzen zijn er ook wel goedkopere opties. De tangen die van 4 kanten krimpen zijn erg fijn. Als ik op werk ben kan ik ook eens kijken wat we daar allemaal hebben liggen, daar zijn een paar erg fijn van.

Weidmuller heeft ook erg fijn spul!

[ Voor 47% gewijzigd door dragonhaertt op 08-09-2022 19:56 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
Voor adereindhulzen een weidmuller.
Voor kabelschoenen (die rood/blauw/gele) een mooie knipex.
Ben je voor €250 klaar :+

Blijkbaar voor alleen de weidmuller :X

Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

[ Voor 36% gewijzigd door Raymond op 08-09-2022 21:01 ]

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:56:
Ik ga morgen een DWC 18-2500 kopen (geen parkside), dat is een gipsplaatschroefautomaatunit (3x woordwaarde)
Omdat het een one-trick pony is wordt dat een tweedehandsje, en die gaat na de bouw van mijn nieuwe huis terug MP op. Het wordt een festool, domweg omdat ik genoeg accu's heb.

Paar vragen:
- Hoe zie ik nu of deze goed werkt? De staat van de geleideplastics?
- Ik wil hem morgen ff testen met een stukje MDF (heb geen gipsplaat over) voor ik hem koop. Kan ik gewoon willekeurige gipsplaatschroeven op band bij de bouwmaat halen? (ja ik snap dat die schroeven niet per se goed werken in MDF maar het gaat om het laden/herladen)

Dat gezegd hebbende:

Deze unit is 80ish:
Of deze 30 euro versie:

Die eerste tang krimpt herhaalbaar op dezelfde kracht. De tweede krimpt zo hard je knijpt, maar ik weet niet hoe mooi. De bek lijkt me trouwens voor geïsoleerde kabelschoenen te zijn, niet voor adereindhulzen.

Ik zou die tweede nooit doen, niet na gewerkt te hebben met het eerste type. Ik heb deze, werkt ook met een mechanisme dat altijd maar één kant op gaat, dus je kan klein beetje knijpen om de kabelschoen of adereindhuls (dit of dit profiel, respectievelijk) vast te zetten in de tang, dan verder doorknijpen om netjes te krimpen. Geeft een beetje een U-profiel op een adereindhuls, maar klemt ze goed vast, en de tang is ook vrij breed, dus je klemt over de hele lengte van de adereindhuls. Ik weet niet hoe dat is met het tweede type tang.

Die tang die @Koekstra linkt is nog beter voor adereindhulsen, geeft mooie hexagonale krimp. Ik heb zelf deze, die geeft een vierkante krimp. Werkt volgens hetzelfde principe als de andere tangen (dus met zo'n eenrichting mechanisme).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:11:
Speling zit er niet op, alleen het zit niet vast aan de rail, dus je moet goed opletten dat hij goed in de rail haakt en niet deels uit die gleuf ligt. En hij heeft geen stops op veelgebruikte hoeken als 90 en 45 graden, dus het afstellen is ook afhankelijk van je eigen nauwkeurigheid.
Wat jij zegt klopt vast :) ……

Ik keek alleen vreemd op van de opmerking van @DJMaze , ik zie dan graag even een reden of oorzaak waar dat vermoeden dan vandaan komt.

We zitten hier om elkaar te helpen en te informeren, dus als iets een POS blijkt te zijn dan scheelt het als je iemand hier behoed voor een miskoop d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:53:
[...]

Ik keek alleen vreemd op van de opmerking van @DJMaze , ik zie dan graag even een reden of oorzaak waar dat vermoeden dan vandaan komt.

We zitten hier om elkaar te helpen en te informeren, dus als iets een POS blijkt te zijn dan scheelt het als je iemand hier behoed voor een miskoop d:)b
exact, daarom vraag ik het hier. Van de usual suspects neem ik dingen ook gewoon aan.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:46

MLLL

Palm Treo 650

henkie196 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:48:
Ik denk dat de afzuiging van vrijwel alle afkortzagen vrij slecht is. Festool doet het het beste, maar dan nog moet je niet rekenen op stofvrij werken. Ik heb wel eens gelezen dat iemand een kap van een Bosch afkortzaag had vervangen voor die van een Festool, en daarmee een behoorlijke verbetering had gehaald.
Dit klopt wel aardig, op mijn Milwaukee sluit ik de stofzuiger al niet eens meer aan, het is te frustrerend om te zien hoe weinig er opgevangen wordt door de stofzuiger. ;)

Wat mij wel positief opvalt is de Makita afkortzaag met een plastic opvangbak, die vangt verrassend veel zaagsel op. Best knap aangezien dat ontwerp misschien wel meer dan 15 jaar oud is

https://www.toolmax.nl/ma...09dznnqgU0RwaAigOEALw_wcB

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:50:
Ik heb voor adereindhulzen (en kabelschoentjes en crimp connectors) zo'n combitang van knipex, met meerdere casettes als krimpbek.
Even zoeken wel type dat is. Niet goedkoop maar wel erg degelijk!

Edit: nummer 97 33 01

Voor krimpen van adereindhulzen zijn er ook wel goedkopere opties. De tangen die van 4 kanten krimpen zijn erg fijn. Als ik op werk ben kan ik ook eens kijken wat we daar allemaal hebben liggen, daar zijn een paar erg fijn van.

Weidmuller heeft ook erg fijn spul!
Thanks ik ga morgen ff kijken :)
Raymond schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:59:
Voor adereindhulzen een weidmuller.
Voor kabelschoenen (die rood/blauw/gele) een mooie knipex.
Ben je voor €250 klaar :+

Blijkbaar voor alleen de weidmuller :X

Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Ja tweeneenhalve nib is wat gortig. Ik ga ff de alternatieven op een rijtje zetten. Dank gents.

Iemand nog een tip voor mijn vraag over gipsschroefautomaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 13:03
Ik moet een aantal delen 160mm spirobuis (ventilatiebuis) op maat doorslijpen.
Wij heeft er ervaring met het haaks doorslijpen van spirobuizen met een multitool?
Dan kan ik overwegen een multitool aan te schaffen in plaats van een gewone slijptol, de slijptol zal nadien toch niet veel meer gebruikt worden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:46

MLLL

Palm Treo 650

barry86 schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:11:
[...]

Zacht rubber met gaatjes om iets te bevestigen [Afbeelding]

[Afbeelding]

En die houder is hard plastic en de laser beweegt als je het versteld. Maar dat lijkt me normaal.
En of je nu een dikke of een dunne paal hebt, met een verende vloer heb je altijd beweging?
Een metalstudprofiel vasttapen aan een deurstijl is goedkoper en veert niet.
Zo doe ik het altijd
Werkt natuurlijk alleen als de laser een magneet heeft aan de zijkant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

possiey schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:33:
Wij heeft er ervaring met het haaks doorslijpen van spirobuizen met een multitool?
Dan kan ik overwegen een multitool aan te schaffen in plaats van een gewone slijptol, de slijptol zal nadien toch niet veel meer gebruikt worden denk ik.
Is gewoon met de ijzerzaag niet veel makkelijker?
Zou zelfs haast zeggen pak een blikschaar, maar weet ff niet hoe dik het spul is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nivado
Geschikt gereedschap voor het zagen van spiro in aflopende volgorde:
-slijptol
-recipro
-bandzaag
-decoupeerzaag
-ijzerzaag
-knabbelschaar
-blikschaar
-juniorzaag
-plasmasnijder
-snijbrander
-multitool

Ik heb redelijk wat met spiro gewerkt (vanuit mijn werk) en heb eigenlijk nog nooit iemand iets anders dan een slijptol zien gebruiken. Het is goedkoop, snel en makkelijk. Het belangrijkste is dat je een goede lijn hebt staan. Daar gebruik ik altijd een (groot) vel papier oid voor, die ik om de buis rol.
Er zijn alternatieven maar multitool zou ik echt niet doen. Dat kost je gewoon meer aan zaagjes dan een goedkope slijper kost. Multi tool zaagjes zijn eigenlijk niet geschikt voor metaal, anders dan een verstoote spijker. En als je vakken gaat vullen in de tijd die je bespaart, heb je onderaan de steep geld verdient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat , het is niet efficient, het werkt niet lekker etc.

een multitool gebruik ik alleen als ik iets verklooid heb (of iemand anders >:) ) en de boel moet fixen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
sloth schreef op woensdag 7 september 2022 @ 00:33:
@Nivado @Beekforel dank voor jullie reacties. Ik heb dan maar de Wolfcraft ‎3754000 gekocht. Op dit moment voordelig op amazon.de te halen dankzij de 5 euro korting voucher. Gaf net de doorslag op de Ikea unit.
Mocht iemand er wat aan hebben, de Wolfcraft heeft prima zijn werk gedaan en was makkelijk te gebruiken. Blij mee :) Mocht een tweaker deze een keertje willen lenen, dm me maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WApslGPvGOtxuEX-q_6JNFpxHm8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yM1cb0x2VhfuPwLn2zQDHNK9.jpg?f=fotoalbum_small

@twain4me ik heb het eerste 10mm gat gemaakt door eerste twee keer voor te boren met een 3mm bosch HSS-G omdat ik die nog had van een vorige klus. De 10mm metaalboor heb ik even geleend, en er eigenlijk niet op gelet of het een colbaltboor was. Het ging iig ook best eenvoudig.

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 08-09-2022 23:42 ]

• Nivado
@Boudewijn mijn tip voor de schroefautomaat, koop hem van een betrouwbare tweaker * Nivado zwaait naar @Raymond
Testen op mdf zou ik niet doen, dat is te hard/taai/breekbaar. Een balkje zacht hout lijkt me beter. Voor zover ik weet zijn de schroeven universeel. Ik gebruik schroeven van Ecotools en van de Hornbach in mijn Makita.
Let wel op dat je gipsplaatschroeven met ph2 bit gebruikt en dat dat voor er ook in/bij zit, er bestaan namelijk ook pz2 spaanplaat schroeven op band (en gipsvelzelplaatschroeven, die hebben een andere kop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 16:24
Ik heb vorige week een stuk spiro strak tegen het plafond met de multitool gedaan, moet er echt niet aan denken dat een aantal keren te moeten herhalen 7(8)7 . Ik zou ook een slijptol/recipro pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:31:
[...]

Thanks ik ga morgen ff kijken :)
[...]

Ja tweeneenhalve nib is wat gortig. Ik ga ff de alternatieven op een rijtje zetten. Dank gents.
En als je ook zelf de buizen gaat leggen, een buizenknipper werkt zoveel makkelijker. Deze werkt goed met gewone PVC buizen, of anders misschien deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Met jouw verhaal : recipro d:)b

Als je zeker weet dat je een slijptol na deze klus niet verder gebruikt, dan is de recipro de meest voor de hand liggende machine om te pakken.

Zeer veelzijdig apparaat om te hebben, van spirobuis tot sloopwerk tot snoeien in de tuin. Koop wel fatsoenlijke zaagjes, ik gebruik ze van Rotec, niet kneiterduur, wel goed en een lange standtijd.

Ik weet niet hoe je in je gereedschap zit, maar misschien is het een overweging in een accu platform te stappen, hoef je daarna alleen nog maar de bodies te kopen :)

Ik pak de simpele groene 700watter Bosch van mijn pa als ik er aan denk hem te lenen ivm de klusplanning. Een eigen recipro staat hoog op de lijst maar ja, ik wil nog zoveel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 14:54
henkie196 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:16:
[...]

En als je ook zelf de buizen gaat leggen, een buizenknipper werkt zoveel makkelijker. Deze werkt goed met gewone PVC buizen, of anders misschien deze.
Ik heb ook een voorkeur voor fatsoenlijk gereedschap, maar voor PVC buizen is het echt niet nodig daar een dure voor te nemen. Deze werkt naar mijn ervaring ook gewoon prima (en 100x prettiger dan klooien met zagen en ontbramen).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 20:01

ViezeVis

Sample Text

Voor het schuren van onze ronde trapleuningen wil ik graag een schuurmachine kopen. Dat lijkt mij wat makkelijker dan met de hand. Zelf keek ik naar een excentrische schuurmachine, maar het liefst heb ik een schuurmachine die naast excentrisch ook vlak kan schuren. Ik gebruik het hobbymatig. Hoogstens gebruik ik het een keer voor het opschuren van deuren of andere houten schotten maar meer ook niet.

Ik denk dat het vloeken in dit topic is, maar voor 30 euro heb je een mega simpel ding van Parkside van de Lidl. Heeft een 3-in-1 functie (vlak, excentrisch en driehoek) en zal "uiteindelijk" de klus ook wel klaren. Maar voor 30 euro weet ik niet of schuren een leuke klus wordt :+

Wat is jullie advies?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
ViezeVis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:24:
Voor het schuren van onze ronde trapleuningen wil ik graag een schuurmachine kopen. Dat lijkt mij wat makkelijker dan met de hand. Zelf keek ik naar een excentrische schuurmachine, maar het liefst heb ik een schuurmachine die naast excentrisch ook vlak kan schuren. Ik gebruik het hobbymatig. Hoogstens gebruik ik het een keer voor het opschuren van deuren of andere houten schotten maar meer ook niet.

Ik denk dat het vloeken in dit topic is, maar voor 30 euro heb je een mega simpel ding van Parkside van de Lidl. Heeft een 3-in-1 functie (vlak, excentrisch en driehoek) en zal "uiteindelijk" de klus ook wel klaren. Maar voor 30 euro weet ik niet of schuren een leuke klus wordt :+

Wat is jullie advies?
Ronde trapleuning zeg je? Iets om ronde dingen mee te schuren natuurlijk, veel leuker dan zo'n 3-in-1!

Maar goed. Ehm, ja. De grap is een beetje dat schuren wat mij betreft nooit een leuke klus wordt, maar je wel heel erg de verschillen merkt in trillingen en stofbeperking. Als je het echt maar zelden gebruikt, zou ik zelf wel lekker voor die Parkside gaan, juist omdat de prijsverschillen best fors zijn voor heel incidenteel gebruik. Ik heb ooit bij Gamma voor een schuurklusje een driehoekje meegenomen voor 15 euro, die gebruik ik ook nog steeds af en toe, gewoon omdat dat is wat ik heb en het gewoon werkt. M'n accu-excenter is ook een prima ding, maar is toch iets minder veelzijdig, vooral als het precies moet (hebben die deuren bijvoorbeeld ook kozijnen met hoekjes die je mee zou nemen?). M'n luxe multitool is dan weer heel precies, maar schiet niet op als je grotere stukken moet. Maar: die twee heb ik dus gekocht omdat ik toen wist wat ik nog specifiek nodig had, met wat meer ervaring onder de riem.

En met 30 euro kan je het setje gerust later aanvullen als je wil, zonder dat dat zonde van je geld is: dan kan je opeens met 2 mensen tegelijk schuren, de Parkside uitlenen, daar het gore werk mee doen, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma

Wat is jullie advies?
Rond hout opschuren zou ik overigens gewoon met het handje doen, is met een machine bijzonder lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04

Wat is jullie advies?
Enkel en alleen voor die paar trapleuningen?

Gewoon met het handje doen. Dat gaat sneller, beter en voordeliger dan met een apparaat van 3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:56:
[...]

Enkel en alleen voor die paar trapleuningen?

Gewoon met het handje doen. Dat gaat sneller, beter en voordeliger dan met een apparaat van 3 tientjes.
Dat ligt er wel een beetje aan wat je van plan bent. Licht opschuren voor een nieuwe laklaag zou ik inderdaad gewoon met het handje doen, geeft ook minder risico dat je ergens per ongeluk een vlakke kant aan je ronde leuning schuurt. Maar als ie helemaal kaal moet om een of andere reden, dan is met de hand wellicht wel een beetje veel werk...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Orion84 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:04:
[...]
Maar als ie helemaal kaal moet om een of andere reden, dan is met de hand wellicht wel een beetje veel werk...
ook daar zou ik niets voor kopen, gewoon laten stralen of eventueel door een fladder ofzo heen laten duwen.
uiteraard is een nieuwe leuning ook nog een mogelijkheid. thuis kaalschuren is eigenlijk gewoon geen optie als het netjes rond moet blijven, ik ga er in iedergeval niet aan beginnen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
twain4me schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:38:
[...]

ook daar zou ik niets voor kopen, gewoon laten stralen of eventueel door een fladder ofzo heen laten duwen.
uiteraard is een nieuwe leuning ook nog een mogelijkheid. thuis kaalschuren is eigenlijk gewoon geen optie als het netjes rond moet blijven, ik ga er in iedergeval niet aan beginnen. :+
Zo denk ik er ook over. Iets rond schuren met een vlakke zool gaat gewoon niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 20:01

ViezeVis

Sample Text

@Kurma @Twam @Raymond @Orion84 @twain4me

Thanks voor de reacties. Wat meer informatie: het gaat in totaal om 6 trapleuningen. Het zijn trapleuningen zonder verf, maar ze zijn volgens mij gelakt met een coating o.i.d. Met de hand schuren is denk ik beter te doen aangezien de leuningen helemaal rond zijn. Had er nog niet over nagedacht dat je met een schuurmachine misschien de trapleuning nog wel eens 'vlakker' kon schuren. Hieronder een foto van de trapleuning.

/E
Deze vraag zal ik misschien in het klustopic moeten stellen?
Kwestie van opschuren met de hand, met korrel 120, grondlakken, daarna opruwen met 220 en schilderen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h0mMsKs.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 09-09-2022 12:24 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ViezeVis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:23:

Kwestie van opschuren met de hand, met korrel 120, grondlakken, daarna opruwen met 220 en schilderen?

[Afbeelding]
vergeet het ontvetten en afstoffen niet, dus om het ontopic te houden ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.paintia.nl/wp-content/uploads/2019/07/schildersstoffer-600x602.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:53:
[...]

De reden is dat je dat ding in het gleufje van de geleiderail plaatst.
Als er al 0,1mm speling tussen het pinnetje en de gleuf zit, dan is het nooit exact 45 graden.

Ook je invalzaag, decoupeerzaag, frees, etc. die je aan de geleiderail monteert heeft iets speling en je moet de geleiderail dus sowieso stevig klemmen.

Dan is een streepje plaatsen met een geodriehoek net zo secuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:23:

Thanks voor de reacties. Wat meer informatie: het gaat in totaal om 6 trapleuningen. Het zijn trapleuningen zonder verf, maar ze zijn volgens mij gelakt met een coating o.i.d. Met de hand schuren is denk ik beter te doen aangezien de leuningen helemaal rond zijn. Had er nog niet over nagedacht dat je met een schuurmachine misschien de trapleuning nog wel eens 'vlakker' kon schuren. Hieronder een foto van de trapleuning.

/E
Of het schuurpapier om je leuning vouwen en vasttapen.
Vervolgens op de boormachine een rubber wiel plaatsen en met dat rubber wiel het schuurpapier laten ronddraaien om je leuning ;)

Je hand er omheen is ook niet netjes "rond".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52
jichem schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Deze heb ik gekocht en een tijdje geleden gebruikt voor wat zichtwerk leidingen.
Prima ding, doet wat hij moet doen. Is hij super handig, nee dat niet maar ook zeker niet onbruikbaar.
Als je in de buurt woonde had je hem zo over kunnen nemen....
Nogmaals dank voor het sturen van het buigijzer. Het is gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx_6cbhjT7a_0RIZalJ_URmDS5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrUTaUk2kkYSL7YUXsizvaVn.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zie je hier de vervanging van T10 naar T22.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2022 21:21 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 13:03
Fraggert schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:23:
[...]

Met jouw verhaal : recipro d:)b

Als je zeker weet dat je een slijptol na deze klus niet verder gebruikt, dan is de recipro de meest voor de hand liggende machine om te pakken.

Zeer veelzijdig apparaat om te hebben, van spirobuis tot sloopwerk tot snoeien in de tuin. Koop wel fatsoenlijke zaagjes, ik gebruik ze van Rotec, niet kneiterduur, wel goed en een lange standtijd.

Ik weet niet hoe je in je gereedschap zit, maar misschien is het een overweging in een accu platform te stappen, hoef je daarna alleen nog maar de bodies te kopen :)

Ik pak de simpele groene 700watter Bosch van mijn pa als ik er aan denk hem te lenen ivm de klusplanning. Een eigen recipro staat hoog op de lijst maar ja, ik wil nog zoveel :+
Bedankt! En ik zit nog niet aan een accu platform dus zou dit een mooie aanleiding kunnen zijn... even snel wat gekeken maar dat is ook echt weer een wereld op zich :) Kiezen voor 18V is wel altijd verstandig? Ik verwacht dan ook in de toekomst een grasmaaier op accu te kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

possiey schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:31:
[...]

Bedankt! En ik zit nog niet aan een accu platform dus zou dit een mooie aanleiding kunnen zijn... even snel wat gekeken maar dat is ook echt weer een wereld op zich :) Kiezen voor 18V is wel altijd verstandig? Ik verwacht dan ook in de toekomst een grasmaaier op accu te kopen :P
Ja, 18volt is voor de thuisklussert meer dan zat. Sterker nog, veel 10,8v spul is tegenwoordig voor bijv schroeven en boren al toereikend.

“Grotere” machines (zoals grasmaaiers en kettingzagenj zijn bij bijv. Makita, DeWalt en Milwaukee voor deze groep dan ook verkrijgbaar in een 2x18 golts uitvoering. Met 2 accus maak je dan 36 volt.

Makita is het meest uitgebreide en vind ik in de regel de fijnste machines hebben, maar eerlijk speelt een stukje Proud of Ownership daar ook in mee.
Wel zit je hiermee in het hogere prijssegment.

Dewalt zou mijn 2de keuze zijn, ik vind bij bijv boormachines en slijptollen net wat minder verfijnd in de hand liggen, kwaliteit is gewoon top.
Prijzen liggen iets lager, je kunt in het geel zwarte kamp IMHO misschien zelfs wel een betere prijs/kwaliteit scoren. Aanbod is ook erg groot.

Milwaukee maakt ook mooi spul en zit in de hoek van DeWalt qua verhaal, volgens mij net iets minder keuze dan DeWalt aan machines.

Had budget een grotere rol gespeelt, dan was ik persoonlijk bij Ryobi uitgekomen denk ik. Prima spul, heel USA schroeft, boort en DIY-t er lustig mee op los.
Bij de hornbach eens wat machines gepakt, fijne ergo, ruime keuze en niet gek duur.

Voor mij gaat op dat ik echt eerst naar de machine kijk die ik nodig hebt, of het in een accu systeem past staat niet op nr. 1 qua prio.

Kakt mijn invalzaag of bovenfrees er mee uit dan wordt dat weer Mafell resp. Festool…..die gebruik in in 99% met afzuiging dus een netsnoer is geen issue. Een multitool ofzo….dan wordt het anders.

Ik stap in elk geval langzaam over op het 18Volt LXT systeem van Makita.

Begonnen met een kruimeldief incl Makita lader en een Yanec replacement accu, paar weken geleden overleed onze heggenschaar, toen was ik met een losse body voor 7 tientjes weer klaar :)

Anyway…..er is hier al veel gezegd over accu systemen. Lees je even in en bezoek ook even een grote gereedschapszak om het spul eens te bekijken :)

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 13:46

Franko P.

Hit it.

Ben me aan het oriënteren om een afkortzaag te kopen. Nu zie ik dat er ook combinatie zagen zijn waarbij je de afkortzaag als het ware om kantelt en er dan een tafelzaag van kan maken. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek, aangezien ik ook nogal wat plaatwerk in stroken moet zagen.

Zijn er hier klussers die zo'n machine hebben? Bevalt deze? Zijn er nog kenmerken waar ik zeker op moet letten?

Enige punt wat voor mij belangrijk is is dat het geheel in te klappen moet zijn zodat ik deze goed op kan bergen in de garage.

Qua merk ben ik niet echt gebonden. Heb een festool inval cirkelzaag en festool bovenfrees. Erg fijn spul, maar redelijk overkill qua prijs en de hoeveelheid werk wat ik ermee doe.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 09:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Franko P. schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:59:
Ben me aan het oriënteren om een afkortzaag te kopen. Nu zie ik dat er ook combinatie zagen zijn waarbij je de afkortzaag als het ware om kantelt en er dan een tafelzaag van kan maken. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek, aangezien ik ook nogal wat plaatwerk in stroken moet zagen.

Zijn er hier klussers die zo'n machine hebben? Bevalt deze? Zijn er nog kenmerken waar ik zeker op moet letten?

Enige punt wat voor mij belangrijk is is dat het geheel in te klappen moet zijn zodat ik deze goed op kan bergen in de garage.

Qua merk ben ik niet echt gebonden. Heb een festool inval cirkelzaag en festool bovenfrees. Erg fijn spul, maar redelijk overkill qua prijs en de hoeveelheid werk wat ik ermee doe.
Ik heb zo’n machine niet, maar heb er ook een tijdje over getwijfeld. Ben ermee gestopt toen ik er een paar ‘gevoeld’ heb in een gereedschapszaak. Komen op mij over als een ‘jack of all trades, master of none’. Ik ben uiteindelijk in verband met budget voor een goede afkortzaag gegaan en heb parallelaanslagen voor mijn invalzaag gemaakt. Op die manier kan ik betrouwbaar maatvast zagen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• BlauwPet
  • Laatst online: 05-11-2022
Mijn woning wordt binnenkort opgeleverd, en er is heel veel muren en plafonds waar ik even goed met een schuurblok oid langs moet om de gipsnaden die zijn gestuct, vlak te maken. De muren zijn dus niet compleet gestuct, alleen de naden. Ik dacht eerst dat met de hand te doen, met zo een schuurpad-op-een-verlengstok, maar het is best heel veel oppervlakte en dus werk. Dus op zoek naar een wandschuurmachine (zo'n stok met elektrieke draaischijf) om te huren... maar nu zie ik dat je voor 1 week zo'n apparaat huren, al een budget machine kunt kopen (tussen de 115-175 euro)... Wie heeft er ervaring met de budget wandschuurmachines? Is het te doen, houden ze het een weekje vol? Vaak zijn de apparaten die je huurt ook al oud en versleten immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Laatst online: 08-04 07:35
BlauwPet schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:45:
Mijn woning wordt binnenkort opgeleverd, en er is heel veel muren en plafonds waar ik even goed met een schuurblok oid langs moet om de gipsnaden die zijn gestuct, vlak te maken. De muren zijn dus niet compleet gestuct, alleen de naden. Ik dacht eerst dat met de hand te doen, met zo een schuurpad-op-een-verlengstok, maar het is best heel veel oppervlakte en dus werk. Dus op zoek naar een wandschuurmachine (zo'n stok met elektrieke draaischijf) om te huren... maar nu zie ik dat je voor 1 week zo'n apparaat huren, al een budget machine kunt kopen (tussen de 115-175 euro)... Wie heeft er ervaring met de budget wandschuurmachines? Is het te doen, houden ze het een weekje vol? Vaak zijn de apparaten die je huurt ook al oud en versleten immers.
Tja het zijn wel budget machines. Dus verwacht er niet teveel van. Maar een weekje moet lukken ;) Ik heb zelf recent via MP voor drie tientjes de Parkside Wand/plafondschuurmachine gekocht. Was een no-brainer want voor mijn doel (naden van de gipsplaten op zolder verder schuren) voldoet ie prima. Hele dag schuren met dat ding zou ik niet doen maar dat komt meer omdat je bovenhands werkt en het een aardig gewicht is. Wel zorgen voor een stofzuiger :)

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:02

A13X

Dude

Ooit zo'n budget Einhell ding gekocht, voor afkorten redelijk. Voor een plaat zagen van enigzins formaat compleet waardeloos. Fence is een waardeloos slap stuk alu/plastic en ik kon geen diepte of hoek instellen. Tafel was denk 35x35cm dus je kon er ook weinig stabiel op leggen.

Had liever een inval/circelzaag gehad en met een speedsquare afgekort. Dus als je zoekt, kijk goed naar de mogelijkheden van zo'n ding.

Awesome

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

De consensus is wel zo’n beetje dat het vleesch noch visch isch :P

Hoewel het uiteindelijk natuurlijk zeer afhangt van jouw specifieke wensen, budget, plaatsgebrek en wat je van een dergelijke machine verwacht.

Genoeg mensen hier die met beperkte tools de meest prachtige dingen maken _/-\o_

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BlauwPet schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:45:
Ik tag @Jellabie even, die heeft vrij veel ervaring met die dingen heb ik gezien :)
Maar als het alleen om de naden gaat: wat is er mis met een vlak- of excentrische schuurmachine en een trap? Kun je later ook nog gebruiken voor andere klussen :)

Edit: protip trouwens: voor je begint met schuren, dek je rookmelders af (simpele badmuts is ideaal) of haal ze weg. Doe je dat niet beginnen ze vanzelf te klagen :P

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 10-09-2022 18:42 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

The Eagle schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:39:
[...]

Ik tag @Jellabie even, die heeft vrij veel ervaring met die dingen heb ik gezien :)
Maar als het alleen om de naden gaat: wat is er mis met een vlak- of excentrische schuurmachine en een trap? Kun je later ook nog gebruiken voor andere klussen :)

Edit: protip trouwens: voor je begint met schuren, dek je rookmelders af (simpele badmuts is ideaal) of haal ze weg. Doe je dat niet beginnen ze vanzelf te klagen :P
Ik heb een goedkope gehad en een prof merk geleend van een vriend, het verschil is best wel enorm, vooral in gewicht en de beweegbaarheid van de kop.

Maar beiden krijgen de job gedaan.

Het nadeel van een kleine excentrische is dat je veel sneller kuilen schuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jellabie op 10-09-2022 19:13 ]

De Nederbelg !

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
@Franko P. ik heb net een afkortzaag besteld. Ik heb ook even naar zo’n omkeerbaar ding gekeken.

Voordeel is compact en mobiel. Grootste nadeel was de zaagdiepte (iig binnen t budget wat ik zoek). Die was beperkt.

Ik ben vooral op zoek naar afkortzaag. Voor plaatmateriaal heb ik de invalzaag (hoewel zaagtafel dan nog handiger is).

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:07

Ik heb er een van marktplaats gehaald (250 geloof ik). Een van Elu. Beest, heel precies en krachtig. Is wel uit mijn bouwjaar, 1983. Van zeer hoge en zware kwaliteit zoals ze ze niet meer maken. Goed op te bergen met gratis spierballen 🥹 heeft wat liefde nodig af en toe maar volgens mij onverwoestbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Laatst online: 05-11-2022
The Eagle schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:39:
[...]
wat is er mis met een vlak- of excentrische schuurmachine en een trap? Kun je later ook nog gebruiken voor andere klussen :)
Ik heb op de verdieping een kap van 53 graden, 5m hoog, zo'n 70m2 bij elkaar.Dat is wat er mis is :) Daarvoor moet ik zelfs met een langnekmachine al op een steiger staan. En de rest is muren en uiteraard wat plafonds. Boven je hoofd werken is met zo'n machine dan net wat makkelijker, en je hebt veel meer bereik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 13:46

Franko P.

Hit it.

Pixeltje schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:22:
[...]

Ik heb zo’n machine niet, maar heb er ook een tijdje over getwijfeld. Ben ermee gestopt toen ik er een paar ‘gevoeld’ heb in een gereedschapszaak. Komen op mij over als een ‘jack of all trades, master of none’. Ik ben uiteindelijk in verband met budget voor een goede afkortzaag gegaan en heb parallelaanslagen voor mijn invalzaag gemaakt. Op die manier kan ik betrouwbaar maatvast zagen.
Dit heeft mij doen besluiten eens verder te kijken en mijn opties nog eens te overwegen.
A13X schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:10:
[...]

Ooit zo'n budget Einhell ding gekocht, voor afkorten redelijk. Voor een plaat zagen van enigzins formaat compleet waardeloos. Fence is een waardeloos slap stuk alu/plastic en ik kon geen diepte of hoek instellen. Tafel was denk 35x35cm dus je kon er ook weinig stabiel op leggen.

Had liever een inval/circelzaag gehad en met een speedsquare afgekort. Dus als je zoekt, kijk goed naar de mogelijkheden van zo'n ding.
Dit heb ik gedaan aangezien ik al een inval cirkelzaag heb.
Smithkj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:44:
@Franko P. ik heb net een afkortzaag besteld. Ik heb ook even naar zo’n omkeerbaar ding gekeken.

Voordeel is compact en mobiel. Grootste nadeel was de zaagdiepte (iig binnen t budget wat ik zoek). Die was beperkt.

Ik ben vooral op zoek naar afkortzaag. Voor plaatmateriaal heb ik de invalzaag (hoewel zaagtafel dan nog handiger is).
Dit is het voor mij ook geworden. Ben gister nog naar de winkel gereden en heb uiteindelijk een afkortzaag van Metabo gekocht. Werkt heerlijk en lekker nauwkeurig. De instelmogelijkheden zijn zeer goed.
Aangezien 95% van het werk wat ik er hier mee moet doen afkorten/hoeken zagen is heb ik daarom besloten niet de beperking van een combinatiezaag (diepte, stabiliteit en nauwkeurigheid) in te ruilen voor het gemak van 2 machines in 1.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het was van de week eigenlijk al duidelijk dat hij er ging komen... een keurig nette bandschroefmachine.
Heel erg niet mijn soort machine (lekker veel rammen) maar wel heel grappig om in een paar seconden 5 schroeven in een plankje te jekkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShK2ipaLi4ATH0kFIeIhQq3fTvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xd6froZUPoHKzcAy10ry11BJ.jpg?f=fotoalbum_large

Best keurig, ongeveer 60% van de nieuwprijs voor betaald. Machine lijkt amper gebruikt te zijn maar is wel uit 2016. Keurige bouwvakker of gewoon ergens in een doos beland (gok dat laatste).
Snap het idee van die losse kop zonder schroefvoeding niet zo goed... dat is hartstikke onhandig tov een gewone accuboormachine, maar prima. Leuk ding 8)

Volgende op de bucketlist is een combinatieschaaf. Die gewoon net zo duur als zo'n accubandschroefmachine :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

Iemand ervaring met die goedkope inspectiecamera's op bol? Ze lijken allemaal hetzelfde en de reviews zijn prima, maar ja...
Dit soort dingen: https://www.bol.com/nl/nl...dLgQ.4_11.12.ProductImage

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1 ... 118 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).