Om terug te komen op mijn zoektocht naar een telescoopstang voor mijn
Bosch GCL 2-50 G laser:
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Ik heb de
DeWalt De0882-XJ laser pole inmiddels binnen en één keer gebruikt.
Hieronderwat foto’s en mijn ervaring tot nu toe.
Unboxing
Stokken
De langste stok, met het telescoopdeel, voetpedaal en veer, is 81,5cm lang.
De lange verlengstukken zijn 62cm en het korte verlengstuk is 31,5cm.
Op de losse delen staan steepjes, de brede streepjes zitten precies één inch uit elkaar, met daartussen kleinere streepjes om halve inches aan te geven.
Ik verwacht dat het geen probleem is dat het geen centimeters zijn want ik stel de laser toch op basis van de lijnen op de muur in en niet op basis van de streepjes op de stok.
De lange stok heeft wel een ander mechanisme om de lengte te veranderen dan in de handleiding staat wat ik wel apart vind. In de handleiding staat een systeem met een drukknop maar in werkelijkheid heeft het een draaisysteem:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wItYGPj6AxWqz08OhjyJLmgm.jpg?f=user_large)
Op de detailfoto’s die ik internet kan vinden kom ik ook enkel het draaisysteem tegen, maar in de overzichtsfoto’s staat weer het drukknop systeem
Zie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugHIGZmzeZX75n6LhKOjxVRk.jpg?f=user_large)
vs
Dat drukknop systeem lijkt me eerlijk gezegd wat makkelijker in gebruik dan het draaisysteem, maar het voordeel van het draaisysteem is wel weer dat je heel precies de lengte kan instellen en daarmee de druk die het veersysteem uitoefent.
Want die drukknop lijkt te werken met vaste afstanden gezien de nokjes in de stok op de plaatjes.
Houder
De houder is steviger en massiever dan ik op basis van de plaatjes vooraf dacht en meet 22cm lang en steekt 15,5cm uit tov de paal.
Erg handig is dat er een waterpasbelletje op zit zodat je de paal makkelijk waterpas kan zetten.
De plafondpad is van zacht rubberachtig materiaal gemaakt wat lichtgrijs van kleur is. Diameter is 7,5cm voor het geheel maar het rubber wat het plafond raakt is iets kleiner.
Draagtas
De draagtas in 82cm lang en 14cm diep en 11cm hoog, dat is zonder het losse vakje voor de houder en plafondpad. Dat vakje is 24cm lang, 12cm diep en 6cm hoog.
De tas zelf had wel een stuk minder diep en hoog kunnen zijn want de stokken liggen er los in te rammelen. Denk dat er vrij makkelijk een dubbele hoeveelheid in zou passen.
Het losse vakje is een prima maatje voor de houder en plafondpad.
Gebruik
Het in elkaar draaien van de verschillende stokdelen gaat aardig soepel. Niet helemaal weerstandsloos overigens.
Ik heb gemerkt dat delen verticaal in elkaar schroeven makkelijker gaat dan horizontaal.
Dan wel met het bovenste stuk beginnen en dan de delen eronder anders wordt het wel erg hoog om het laatste deel er nog op te krijgen

Je moet wel van tevoren weten hoeveel en welke delen je nodig hebt anders is van onderaf naar boven opbouwen wel aan te raden, ondanks dat het minder soepel schroeft, zodat je weet of je als laatste een lang of kort deel nodig hebt.
Ook handig om meteen de houder op het stokdeel te plaatsen waar je de laser qua hoogte ongeveer wilt hebben.
Anders moet je ‘m helemaal van boven naar beneden schuiven.
Dat gaat op zich wel soepel over de gladde delen van de stok maar op de plekken waar twee stokken aan elkaar zitten merk je wel wat weerstand, ook als je de vastzetknop van de houder helemaal losgedraaid hebt. Dit omdat er toch een klein randje zit in de overgang.
Het vastzetten van de laser op de houder gaat gemakkelijk omdat de knop waarmee het schroefdraad in de laser wordt gedraaid erg groot is en goede grip heeft vanwege de inkepingen.
Die inkepingen komen ook goed uit voor de loodlijn van mijn Bosch GCL 2-50 G.
Want als de paal precies waterpas staat schampt de laserlijn net de draaiknop en wordt dan voor de helft tegengehouden, maar loopt ongehinderd door zo’n inkeping:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dyBisAZLXbTTAwW5CoKibpBL.jpg?f=user_large)
(wasknijper om de loodpunt zichtbaar te maken)
Als de paal trouwens maar een heel klein beetje naar voren leunt aan de kant waar de laser zit dan loopt de loodlijn zonder enig probleem langs de knop en hoef je niet op de inkepingen te letten.
Het opzetten van de paal gaat makkelijk met het veermechanisme.
Druk een klein beetje op het voetpedaal om de veer in de drukken, schuif de stok uit tot tegen het plafond en draai het uitschuif deel vast. Dat vastdraaien moet wel redelijk stevig gedaan worden want eerst schoof hij bij mij weer in door de druk van de veer en dan klemt de paal natuurlijk niet goed.
Het vergt wel wat oefening om de paal echt waterpas te zetten maar tegelijkertijd hoeft het ook niet zo precies daar de laser zelf natuurlijk levelt tot een paar graden afwijking.
Het fijn afstellen van de laser gaat verticaal erg makkelijk door aan de knop te draaien die nog prima draait wanneer de laser al vast aan de houder zit.
Hoewel een houder met fijnafstelling uiteraard een stuk nauwkeuriger zal werken.
Horizontaal afstellen is wat lastiger omdat de hele houder dan omhoog of omlaag moet worden gebracht, gelukkig glijdt de houder soepel en zakt de houder niet tot nauwelijks door wanneer hij los wordt gedraaid om te verschuiven omdat het deel wat om de paal valt vrij lang is.
Dus bij weer vastdraaien veranderen de lijn eigenlijk niet van de positie waar je ‘m op in hebt gesteld.
Maar ik sluit niet uit in de toekomst alsnog een houder met horizontaal fijnafstelling aan te schaffen.
Heb de telescoopstang nu één keer gebruikt om een posterlijst op te hangen en had de lijn snel op de gewenste hoogte.
De paal en laser in actie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U08WCwoC3YLf0Fy5ZRR6d7Z8.jpg?f=user_large)
Ik had ik deze situatie geen statief op de grond kwijt gekund dus de paal kwam meteen al van pas!
[
Voor 251% gewijzigd door
Vliegvlug op 04-09-2022 23:59
]