Grappig. Ik heb de impactbitset van milwaukee in zo’n zelfde container en vind hem wel prettig. Wat vind je er niet prettig aan?Pixeltje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:45:
[...]
Ik heb onlangs in de ramsch een setje Milwaukee boren gekocht met hex uiteinde. Was niet perse de bedoeling om milwaukee te kopen maar deze waren in de aanbieding en het is een complete set van 2 tot 10mm geloof ik. Vooralsnog zijn ze scherp genoeg.
[Afbeelding]
Het doosje is wel exceptioneel ellendig, typisch voorbeeld van een productontwerper die zijn eigen product niet gebruikt als je het mij vraagt, maar binnenkort wonen ze toch op een andere plek en dan liggen ze gewoon los.
Ja, ik kan sowieso wel eens proberen of die klem op mijn zaag past. Een kapex aanschaffen om deze zaag te vervangen ligt niet binnen mijn (huidige) wensenlijstBoudewijn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:57:
Neem de festool zaag . Die schroefdingen zijn allemaal tamelijk k*t als je dat festool systeem gewend bent (de aanslagen ook trouwens).
Deze heb ik gekocht en een tijdje geleden gebruikt voor wat zichtwerk leidingen.CurlyMo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:41:
[...]
Zo'n HBM ding is (zelf wanneer onhandig) wel betaalbaar en ik vind het ook wel leuk om te leren. Dus als het verder een prima ding is voor het geld...
Prima ding, doet wat hij moet doen. Is hij super handig, nee dat niet maar ook zeker niet onbruikbaar.
Als je in de buurt woonde had je hem zo over kunnen nemen....
De boortjes zitten soort van ramvast in de houders en je hebt niet echt ruimte om je vingers te laten als je er eentje uit wilt peuteren. Gevolg is dat je vingers openhaalt aan de scherpe boortjesB-lex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:03:
[...]
Grappig. Ik heb de impactbitset van milwaukee in zo’n zelfde container en vind hem wel prettig. Wat vind je er niet prettig aan?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Was je er al wel achter dat je de interne houder inclusief boortjes omhoog kunt kantelen? Dat plastic blok scharniert in de container.Pixeltje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
De boortjes zitten soort van ramvast in de houders en je hebt niet echt ruimte om je vingers te laten als je er eentje uit wilt peuteren. Gevolg is dat je vingers openhaalt aan de scherpe boortjes
Jazeker, dat helpt een beetje. De boortjes zitten gewoon heel goed vast..B-lex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:52:
[...]
Was je er al wel achter dat je de interne houder inclusief boortjes omhoog kunt kantelen? Dat plastic blok scharniert in de container.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
De onderkant van de staaf waarmee hij vast zit klik je in de kapex en draai je een halve slag.sjorsjes schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:35:
[...]
Ja, ik kan sowieso wel eens proberen of die klem op mijn zaag past. Een kapex aanschaffen om deze zaag te vervangen ligt niet binnen mijn (huidige) wensenlijst
Denk dat dat festool specifiek is.
Ik gebruik zelf deze van de Lidl.Vliegvlug schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:13:
Mensen hier ervaringen met en advies voor telescoopstokken voor het gebruik met lasers?
Ik heb een Bosch GCL 2-50 G laser
[Afbeelding]
Deze heeft een horizontale en verticale lijn en loodpunten omhoog en omlaag.
Er wordt een houder meegeleverd de RM10:
[Afbeelding]
Op het eerste gezicht lijkt dit een handig ding want je schuift de laser er zo op (je hoeft ‘m niet te schroeven), er is een uitsparing aan de onderkant voor de loodlijn en er zit een knop op voor fijnafstelling naar links en rechts. Hij kan aan een haak gehangen worden en er zitten sterke magneten op de achterkant om op metaal te bevestigen.
In de praktijk gebruik ik die houder echter nooit want ik heb geen metaal in de buurt als ik een lijn op de muur wil projecteren en om dan maar een schroef in de tegenoverliggende muur te zetten puur voor de laser gaat natuurlijk ook nergens over. En zelfs al zou ik dat doen dan heb je er nog niets aan omdat de houder geen hoogte verstelling heeft, enkel opzij, dat is een groot gemis.
Zit nu vaak te klooien met boeken van de juiste dikte vinden om de laser maar op de juiste hoogte te krijgen wanneer ik de houder wel gebruik.
Een statief heb ik wel maar is vaak onhandig om neer te zetten vanwege de ruimte die het op de grond inneemt waarbij het of niet past of je er tegenaan stoot, en hij komt ook niet hoog genoeg.
En ipv geld uit te geven om een statief te kopen die hoger kan zit ik nu te kijken naar zo’n telescoop stok die je tussen vloer en plafond klemt.
Lijkt me erg makkelijk en flexibel inzetbaar.
Bosch heeft de BT 350
[Afbeelding]
maar die is duur, en zit een hele basis houder bij voor dat geld en de stok is zelfs in ingeschoven toestand erg lang.
De DeWalt DE0288-XJ ziet er een stuk beter uit:
[Afbeelding]
Lekker compact op te ruimen, de houder zit er wat degelijker uit en ook fijn dat er een nivelleerbelletje op zit.
Een add-on houder waarmee ook nog fijnafstelling in de hoogte en zijwaarts mogelijk is lijkt me ook wel erg praktisch want uit reviews heb ik al wel begrepen dat zo’n klem aan de stok niet heel nauwkeurig is af te stellen.
Deze lijkt me wel wat, Huepar PV10+
[Afbeelding]
Enige nadeel is dat het loodpunt naar beneden niet meer bruikbaar is, maar ik kan sowieso geen opties vinden voor een houder met fijnafstelling waar dat wel kan.
Is een plafondsteun waar ik mijn kruislijnlaser aan kan klemmen. Misschien niet helemaal wat je zoekt, want erg groot. Maar je kan hem ook als plafondsteun gebruiken
dat is wel interesant, maar heb je dan ook een universele klemhouder voor de laser?Ken Wood schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
Ik gebruik zelf deze van de Lidl.
Is een plafondsteun waar ik mijn kruislijnlaser aan kan klemmen. Misschien niet helemaal wat je zoekt, want erg groot. Maar je kan hem ook als plafondsteun gebruikenen hij is niet duur.
Ik heb ook de laser van de Lidl en die heeft een bepaald klem systeem waardoor ik die eraan kan klemmen:barry86 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
dat is wel interesant, maar heb je dan ook een universele klemhouder voor de laser?

Prima site, al meerdere spullen gekocht en is altijd goed gegaan. Mooie zaagtafel trouwens, ga je veel plezier van hebben. Doe jezelf een plezier en bestel ook gelijk een featherboard mee.Zinloos1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:01:
Ik kijk al een tijdje naar een DWE7942 zaagtafel en ben nu van plan er eentje aan te gaan schaffen. Zag dat ze bij Klium een oké prijs hebben, is dat dan een officiële seller? Want die website van dewalt zelf laat enkel standaard de fysieke shops zien.
@Vliegvlug Bosch heeft ook de TP320, die is een stukje goedkoper. Ik herken je worsteling, en twijfel ook al een tijdje om zo'n stang aan te schaffen. Deze week nog een planken geplaatst, en kleine fluctuatie in (in dit geval houten) vloer zorgt ervoor dat de laser op het statief alle kanten op gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 25-08-2022 21:26 ]
Mijn laser kwam met de Bosch BM1, mét fijnafstelling. De houder heeft de schroef-aansluiting ook redelijk dicht bij de rand, waardoor de loodlijn waarschijnlijk nog bruikbaar is. (de loodlijn van de gll 3-80 ligt wat verder naar voren, ik weet niet zeker of jouw loodlijn ook hier nog op werkt)Vliegvlug schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:13:
Mensen hier ervaringen met en advies voor telescoopstokken voor het gebruik met lasers?
Ik heb een Bosch GCL 2-50 G laser
[Afbeelding]
Deze heeft een horizontale en verticale lijn en loodpunten omhoog en omlaag.
Er wordt een houder meegeleverd de RM10:
[Afbeelding]
Op het eerste gezicht lijkt dit een handig ding want je schuift de laser er zo op (je hoeft ‘m niet te schroeven), er is een uitsparing aan de onderkant voor de loodlijn en er zit een knop op voor fijnafstelling naar links en rechts. Hij kan aan een haak gehangen worden en er zitten sterke magneten op de achterkant om op metaal te bevestigen.
In de praktijk gebruik ik die houder echter nooit want ik heb geen metaal in de buurt als ik een lijn op de muur wil projecteren en om dan maar een schroef in de tegenoverliggende muur te zetten puur voor de laser gaat natuurlijk ook nergens over. En zelfs al zou ik dat doen dan heb je er nog niets aan omdat de houder geen hoogte verstelling heeft, enkel opzij, dat is een groot gemis.
Zit nu vaak te klooien met boeken van de juiste dikte vinden om de laser maar op de juiste hoogte te krijgen wanneer ik de houder wel gebruik.
Een statief heb ik wel maar is vaak onhandig om neer te zetten vanwege de ruimte die het op de grond inneemt waarbij het of niet past of je er tegenaan stoot, en hij komt ook niet hoog genoeg.
En ipv geld uit te geven om een statief te kopen die hoger kan zit ik nu te kijken naar zo’n telescoop stok die je tussen vloer en plafond klemt.
Lijkt me erg makkelijk en flexibel inzetbaar.
Bosch heeft de BT 350
[Afbeelding]
maar die is duur, en zit een hele basis houder bij voor dat geld en de stok is zelfs in ingeschoven toestand erg lang.
De DeWalt DE0288-XJ ziet er een stuk beter uit:
[Afbeelding]
Lekker compact op te ruimen, de houder zit er wat degelijker uit en ook fijn dat er een nivelleerbelletje op zit.
Een add-on houder waarmee ook nog fijnafstelling in de hoogte en zijwaarts mogelijk is lijkt me ook wel erg praktisch want uit reviews heb ik al wel begrepen dat zo’n klem aan de stok niet heel nauwkeurig is af te stellen.
Deze lijkt me wel wat, Huepar PV10+
[Afbeelding]
Enige nadeel is dat het loodpunt naar beneden niet meer bruikbaar is, maar ik kan sowieso geen opties vinden voor een houder met fijnafstelling waar dat wel kan.

Ik ga zelf denk ik een goede plafondstempel kopen om hem aan op te hangen, in plaats van een willekeurige stok die verder niet zo veel doet.
Zoals de Bessey STE:

En dan maak ik een simpel houdertje met een metalen plaat, waar de bosch houder tegenaan gemagnetiseerd past.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Zelf geen ervaring mee.
https://www.bessey.de/en-...ti-function-laser-fixture
Klopt, maar die heeft geen 'fijnafstelling' zoals mijn bijgeleverde houder wel heeft, dus een magnetische aansluiting is voor mij wat makkelijker.MaxDamage schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:42:
Bessey heeft zelfs een speciale laserhouder voor die paal.
Zelf geen ervaring mee.
https://www.bessey.de/en-...ti-function-laser-fixture
Ik ben zelf nog van plan om deze klem van Piher bij m'n plafondsteun (ook van Piher te halen). Ik heb zo'n soortgelijk voetje bij m'n laser als jij, en had dezelfde gedachte als jij, dat een plaatje om het voetje op vast te zetten makkelijker is, en dat de fijnafstelling van zo'n voetje ook makkelijker zou zijn om mee te werken dan zo'n speciale houder zoals die van Bessey.dragonhaertt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:56:
Klopt, maar die heeft geen 'fijnafstelling' zoals mijn bijgeleverde houder wel heeft, dus een magnetische aansluiting is voor mij wat makkelijker.
Mooie klem, die gaat bij mij op het verlanglijstje.henkie196 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
Ik ben zelf nog van plan om deze klem van Piher bij m'n plafondsteun (ook van Piher te halen). Ik heb zo'n soortgelijk voetje bij m'n laser als jij, en had dezelfde gedachte als jij, dat een plaatje om het voetje op vast te zetten makkelijker is, en dat de fijnafstelling van zo'n voetje ook makkelijker zou zijn om mee te werken dan zo'n speciale houder zoals die van Bessey.
Ik vind de bessey stempels wel wat mooier/goedkoper dan Piher, maar Piher is zeker goed en degelijk spul!
Hallo,Boudewijn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:57:
Neem de festool zaag . Die schroefdingen zijn allemaal tamelijk k*t als je dat festool systeem gewend bent (de aanslagen ook trouwens).
Vraag:
Ik heb een Volkswagen en ben op zoek naar een set nieuwe banden. Ik vind de huidige banden niet zo fijn. Heeft iemand tips?
Antwoord:
Koop gewoon een Mercedes.
Tja...
Goed punt, maar ik heb eigenlijk nog nooit een andere klem gezien dan een schroefklem bij bosch/makita/dewalt/whatever. Als elke fabrikant nu een handig klem mechanisme aanbood was je analogie beter geweestKrijnemans schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:34:
[...]
Hallo,
Vraag:
Ik heb een Volkswagen en ben op zoek naar een set nieuwe banden. Ik vind de huidige banden niet zo fijn. Heeft iemand tips?
Antwoord:
Koop gewoon een Mercedes.
Tja...
Er zijn diverse merken die hebben wel een soort "handige" knop waarmee je de schroef naar onder kunt schuiven en je je dus niet een ongeluk draait (bv Metabo). Ben wel met je eens dat de klem van Festool wel handig isBoudewijn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Goed punt, maar ik heb eigenlijk nog nooit een andere klem gezien dan een schroefklem bij bosch/makita/dewalt/whatever. Als elke fabrikant nu een handig klem mechanisme aanbood was je analogie beter geweest
Hij moest even wat dingen bij elkaar scharrelen dus ik kon mooi even langs de gereedschapdisplays van Hikoki, Milwaukee en…….Makita

Ik kijk verlekkerd nog wel eens naar de verschillende DDF’s en kon nu mooi even dat spul eens bepotelen.
In het rek stonden de DDF484 en DDF486 naast elkaar.
:strip_exif()/f/image/ZX4bjXsAsutO6iSPhCt7LFk4.jpg?f=fotoalbum_large)
De 484 staat al heel lang op mijn verlanglijstje……maar sodeju…..wat is die 486 een bakbeest van een machine
Als je die in je handen hebt, dan valt het aanzienlijke verschil in gewicht meteen op, de 486 is heel zwaar en voelt echt een heel stuk robuuster aan, dat prijsverschil voel je echt wel goed terug in je machine.
Meteen maar ff plaatje geschoten, het verschil in machines is goed te zien.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wat een beest is dat met zijn 77Nm
Als je hem aan je broek klipt zakt je broek er vanaf
Ik raad je aan om die DDF486 eens uit te proberen op zware klussen zoals houtdraaibouten.
[ Voor 23% gewijzigd door DJMaze op 27-08-2022 22:26 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Dat laatste doe je toch met een slagschroevendraaier?? Scheelt flink wat belasting op je polsenDJMaze schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:10:
@Fraggert hier een DHP448 voor naast mijn lichte BDF343.
Ik raad je aan om die DDF486 eens uit te proberen op zware klussen zoals houtdraaibouten.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dat is de Huepar LP36 telescoopstang met statief, die was ik ook al tegen gekomen maar heb ik uiteindelijk weggestreept van mijn shortlist.barry86 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:15:
[...]
En de telescoop stang
https://www.amazon.nl/Hue...=lp36-s%2Caps%2C90&sr=8-1
[Afbeelding]
Volgens mij kun je deze ook zonder de tripod, alleen de stand gebruiken, en de laser over de gehele lengte gebruiken.
Ten eerste omdat ik dat statief wat erbij zit toch niet ga gebruiken, maar ligt dan wel in de weg en je betaalt er wel voor. Je kan de stang inderdaad ook zonder statief gebruiken.
Ten tweede omdat de kwaliteit me nie al te best leek na het zien van deze review: YouTube: Huepar LP36 Tripod Product Review
Ik had al tijdens het kijken het idee dat het vastschroeven van de delen erg zwaar ging en toen bleek daarna dat hij de delen niet meer uit elkaar kreeg en met tangen in de weer moest om het weer uit elkaar te krijgen.
Zijn oplossing was daarna het schroefdraad maar wat in te vetten maar toen was ik er al klaar mee.
Dat is de Bosch groen TP-320 inderdaad, maar de kwaliteit schijnt niet al te best zijn en de stang ook vrij flexibel waardoor de laser snel gaat trillen als je er langs loopt op bijv. een laminaatvloer.Die van de Bosch lijkt mij ook geschikt, die heeft alleen geen fijne verstelling. Scheelt de helft in kosten
[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/Bos...7&pd_rd_i=B00NW3S2HK&th=1
Bovendien is dit ook een lange stang, wel minder lang dan de Bosch BT 350 maar nog steeds een ruime meter.
Ik vind het een creatieve oplossing zo’n PARKSIDE Plafondsteun en niet duur ook.Ken Wood schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
Ik gebruik zelf deze van de Lidl.
Is een plafondsteun waar ik mijn kruislijnlaser aan kan klemmen. Misschien niet helemaal wat je zoekt, want erg groot. Maar je kan hem ook als plafondsteun gebruikenen hij is niet duur.
Maar inderdaad niet wat ik zoek vanwege de lengte, wil het juist zo compact mogelijk hebben om op te kunnen bergen.
En de laser er op bevestigen en dat ook nog makkelijk in de hoogte verstellen zal niet meevallen met zo’n dikke stang.
Die Bosch BM1 houder kwam ik in mijn zoektocht ook al tegen. Ik had gewild dat die bij mijn laser was geleverd ipv de RM10 die ik nu heb. In hoogte afstellen is een stuk nuttiger dan opzij.dragonhaertt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Mijn laser kwam met de Bosch BM1, mét fijnafstelling. De houder heeft de schroef-aansluiting ook redelijk dicht bij de rand, waardoor de loodlijn waarschijnlijk nog bruikbaar is. (de loodlijn van de gll 3-80 ligt wat verder naar voren, ik weet niet zeker of jouw loodlijn ook hier nog op werkt)
[Afbeelding]
Voordeel van de BM1 is ook dat hij, itt de RM10, wel past op de klem die bij de Bosch BT 350 telescoopstang wordt geleverd.
Ik snap dan ook echt niet dat de RM10 niet past, Bosch had makkelijk het randje zo kunnen maken dat het wel gepast had, gemiste kans van hun.
Enige nadeel van de BM1 is dat die niet zo’n schuifkoppeling met mijn laser heeft maar een schroefdraad gebruikt.
Wanneer je vaak een stempel gebruikt kan ik me die afweging wel voorstellen ja.Ik ga zelf denk ik een goede plafondstempel kopen om hem aan op te hangen, in plaats van een willekeurige stok die verder niet zo veel doet.
Zoals de Bessey STE:
[Afbeelding]
Ik gebruik nooit een stempel en dan is zo’n ding juist een groot sta in de weg en daarom voor mij geen goede keuze en een speciale stok enkel voor een laser juist wel.
Zo’n plaatje heb ik ook al aan zitten denken voor mijn RM10 houder maar omdat die niet in hoogte verstelbaar is heeft dat helaas weinig nut.En dan maak ik een simpel houdertje met een metalen plaat, waar de bosch houder tegenaan gemagnetiseerd past.
Ik zie het überhaupt nut van die houder eigenlijk niet, heb me dat alleen niet gerealiseerd toen ik de laser kocht.
Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de DeWalt DE0882 besteld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugHIGZmzeZX75n6LhKOjxVRk.jpg?f=user_large)
Ik laat nog wel weten hoe die bevalt.
Nog niet de Huepar houder met fijnafstelling gekocht trouwens want vond dit voorlopig al duur genoeg. Maar mocht dat toch niet lekker werken en frustratie opleveren dat ga ik het zeker nog overwegen.
Ik heb indertijd voor mijn Bosch afkortzaag de festoolklem besteld. De onderkant van de voet met een schuurpapiertje een heel klein beetje dunner en ruw gemaakt. Ik kan hem er nu soepel inplaatsen en hij klemt super.sjorsjes schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:56:
[...]
Iemand toevallig een tip voor een alternatief voor de Festool klem die op deze zaag past?
Ik ben nog nooit een ander alternatief tegengekomen. De klem van Festool was maar iets van 30 tientjes, dus voor mij een nobrainer.
je moet nu op 50€ rekenen maar als dat werkt wel een mooie oplossingErikzelf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:04:
[...]
Ik heb indertijd voor mijn Bosch afkortzaag de festoolklem besteld. De onderkant van de voet met een schuurpapiertje een heel klein beetje dunner en ruw gemaakt. Ik kan hem er nu soepel inplaatsen en hij klemt super.
Ik ben nog nooit een ander alternatief tegengekomen. De klem van Festool was maar iets van 30 tientjes, dus voor mij een nobrainer.
@twain4me @Fraggert @Framoes @Boudewijn @Terrzsloth schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:07:
Heeft er iemand ervaring of een mening over deze betonboren en beitelset?
https://www.hornbach.nl/s...elig/7546645/artikel.html
Vooral de koffer lijkt me erg praktisch. Reviews zijn ook goed.
Dank voor dit setje af te raden. Inmiddels als alternatief in de aanbieding voor weinig een enkele 4-snijder gekocht (Bosch Prof betonboor SDS-plus-7 X5L 6,0X).
Na een afkortzaag van een maat te hebben geleend wil ik nu voor mezelf op zoek naar een geschikte unit. Op basis van ervaringen hier en mijn eigen voorkeuren lijkt me de DeWalt DWS774-QS op dit moment de beste keuze:
- Prijs/kwaliteit verhouding wel goed
- Na wat afstelling rechte en accurate zaagsneden
- Compact om te dragen en op te bergen (telescoop systeem)
- XPS / schaduwlijn die je niet echt hoeft bij te stellen (wat bij sommige zagen niet kan voor deze prijs)
- Behoorlijke zaagdiepte van 70mm
- Vooringestelde vaste verstekhoeken van 15°, 22.5°, 30°, 45°, 90°
De plinten die ik verticaal wil zagen zijn meestal <70mm. Deurlijsten kunnen horizontaal en grof werk kan altijd nog met de handzaag of in 2x lijkt me.
Omdat ik de afkortzaag niet super vaak denk te gebruiken investeer ik dan nu liever het niet uitgegeven bedrag in een goede multitool van bijvoorbeeld Fein.
Wat zouden jullie doen? behalve @Boudewijn die sowieso een KAPEX van 1400 euro zal adviseren
@bonzz.netninja jij nog altijd tevreden van je DWS774? iig bedankt voor je review
Verder zou ik ook even kijken naar een zaag met trekfunctie: kost ruimte, maar maakt hem nog breder inzetbaar.
Maar 200€ is best veel (en zo'n Fein is ook erg fijn...): je zou ook nog even kunnen kijken wat Bosch, Metabo, Makita etc kunnen leveren en/of zo mogelijk wachten op een goeie aanbieding.
Overigens gebruik ik de afkortzaag vaker dan vooraf gedacht.
...
"Er is altijd een dikkere balk" is een spreuk die hier eens langskwam.
De variabele zaagdiepte heb ik alsnog niet gemist. 'Voorritsen' van rabatdelen voor buiten lukt ook uit de losse hand wel.
Maar ik heb er wel een invalzaag bij met ook een kort lineaal van een meter (aanrader).
En daarmee heb ik dikke balken gedaan door ze drie maal in te zagen en het restant met de handzaag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bWOrhwWzQYVRY7xjCGANbeY6.jpg?f=user_large)
Zo heb ik het ook gedaan om wat tafelpoten op de juiste lengte te krijgen (en allemaal op de gelijke lengte). Maar dan met deze, legt wat makkelijker aan dan met 80cm rail.Rob Z schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:38:
@sloth Vanwege de compactheid hier eveneens een DWS774 en nog geen spijt van gehad.
"Er is altijd een dikkere balk" is een spreuk die hier eens langskwam.
De variabele zaagdiepte heb ik alsnog niet gemist. 'Voorritsen' van rabatdelen voor buiten lukt ook uit de losse hand wel.
Maar ik heb er wel een invalzaag bij met ook een kort lineaal van een meter (aanrader).
En daarmee heb ik dikke balken gedaan door ze drie maal in te zagen en het restant met de handzaag.
[Afbeelding]

Maar dat is ook waarom ik een afkortzaag eigenlijk alleen in ~250mm formaat zou overwegen, want met de meeste ~210mm afkortzagen had ik ditzelfde trucje ook kunnen doen, want de meesten halen de 80mm ook niet. En dan denk ik dat ik met m'n invalzaag toch wat netter / preciezer kan werken.
@inhico de Dewalt DWS774-QS heeft ook een trekfunctie. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het groter blad handiger is. Wat voor klussen waren dat bij jou waar het 254mm blad winst opleverde?
Verder lijkt de Metabo KGS 254 M me ook wel een mooie keuze. Algemeen goede reviews. Alleen in deze test (vanaf 5min30) heeft de rechte zaagsnede een best grote afwijking, zelfs na verder afstellen. Klinkt dit nog bekend bij iemand?
@Rob Z Ik heb ook een invalzaag met rail hier (SP6000) die ik hiervoor kan gebruiken inderdaad. Dus dan denk ik weer, gewoon voor de compactere DWS774-QS gaan
@henkie196 ik begrijp je post niet helemaal, zeg je dat je achteraf bekeken gewoon een 216mm afkortzaag had kunnen kopen omdat je dit soort klussen met je invalzaag en een rail?
Overigens hoop ik dat er vanaf donderdag weer een DeWalt cashback of andere korting actie komt, dan zou de keuze snel gemaakt zijn
Nee, wat ik bedoel is dat, als ik een afkortzaag zou kopen, dat ik dan zou willen dat die wat dikkere balkjes in een keer kan doorzagen. Met m'n invalzaag kan ik tot 56mm doorzagen, ik zoek dus iets dat aanzienlijk meer kan dan dat bij een afkortzaag, anders biedt het (voor mij) niet voldoende extra. Ook omdat ik zeker weet dat ik zo'n 3x zaagsnede zoals @Rob Z laat zien, netjes kan maken met m'n invalzaag, en het is maar de vraag of dat zo netjes lukt met een afkortzaag (die meestal minder nauwkeurig zijn dan een invalzaag).sloth schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
@henkie196 ik begrijp je post niet helemaal, zeg je dat je achteraf bekeken gewoon een 216mm afkortzaag had kunnen kopen omdat je dit soort klussen met je invalzaag en een rail?
Tikje voor de hand liggend: bij dikkere balken. In eerste instantie was het doel alleen latjes voor rachelwerk voor gipsplaten snel en mooi recht te kunnen zagen. Al snel ook vloerbalken, balken voor knieschotten, frame voor tuinhuis, palen voor hekwerk. Overigens heb ik die Metabo KGS 254 M: heb er niet iets aan hoeven afstellen: is kaarsrecht en precies de juist lengte (of beter: laser-lijn staat op de juiste plek. Ook 45 graden is nauwkeurig genoeg. Bij zagen onder andere hoeken meet ik het zelf na en teken het af.sloth schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
Dank @inhico @Rob Z @henkie196
@inhico de Dewalt DWS774-QS heeft ook een trekfunctie. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het groter blad handiger is. Wat voor klussen waren dat bij jou waar het 254mm blad winst opleverde?
Verder lijkt de Metabo KGS 254 M me ook wel een mooie keuze. Algemeen goede reviews. Alleen in deze test (vanaf 5min30) heeft de rechte zaagsnede een best grote afwijking, zelfs na verder afstellen. Klinkt dit nog bekend bij iemand?
...
Ik heb de BESSEY ST290 gekocht. Iets duurder (35,-) en deze is van goede kwaliteit. Voelt robuust aan.
:strip_exif()/f/image/M2mqgYjQheuI4eEaIRa9uaNo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/utu71CNTVj8yCZVRIsjOosPv.jpg?f=fotoalbum_large)
De stang is eenvoudig uit te trekken en fijne hoogte verstelling door de paal te draaien.
Deze heb ik gecombineerd met deze houder van 12,- van aliexpres en ik dacht voor 25/30 op bol.com.
:strip_exif()/f/image/NWQcr2VAQBKDMA8XzN97kLHU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CfO2z7pH0Fwb5jDQ5y4MAmne.jpg?f=fotoalbum_large)
En die kun je universeel op alles plaatsen wat plat of rond is.
Het enigste wat mist is de fijn afstelling. Voor mijn eigen kan ik dat prima met de hand fijn verschuiven.
Voor 50,- ben ik te tevreden met de set. Snel en praktisch
:strip_exif()/f/image/Ti0KPAYZ98SStH74yN8R4Oal.jpg?f=fotoalbum_large)
De Bessy stangen zijn in verschillende hoogtes verkrijgbaar
Heb je een linkje naar die houder op Ali/Bol?barry86 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:30:
Terugkomend op de discussie/vragen (waaronder van mijzelf) over een telescoopstang voor een laser. Er is zat verkrijgbaar maar ik zocht ook iets robuuster die wat meer gewicht aankan voor algemeen kluswerk. Uiteraard tegen een schijt prijs.
Ik heb de BESSEY ST290 gekocht. Iets duurder (35,-) en deze is van goede kwaliteit. Voelt robuust aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De stang is eenvoudig uit te trekken en fijne hoogte verstelling door de paal te draaien.
Deze heb ik gecombineerd met deze houder van 12,- van aliexpres en ik dacht voor 25/30 op bol.com.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het enigste wat mist is de fijn afstelling. Voor mijn eigen kan ik dat prima met de hand fijn verschuiven.
Voor 50,- ben ik te tevreden met de set. Snel en praktisch [Afbeelding]

Zal wel even een verschil zijn met mijn huidige ienieminie Bosch
Nog net op tijd om er een gratis 5Ah accu bij te krijgen die ook op de heggenschaar past
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hoe bevalt deze? Ben op zoek naar een schuurmachine waar ik binnenkort de garagedeur (hardhout rabatdelen) mee kan schuren. Naast kozijnen heb ik verder ook behoorlijk wat grote vlakken met de dakrandpanelen en nog een tuinhuisje. Wil dus best wat meer uitgeven voor een goeie.jichem schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:58:
Na lang twijfelen toch maar een upgrade gedaan in schuurmachines, er staat me een grote verbouwing te wachten en vooral het schuurwerk zag ik tegen op. (plus dat ik gewoon graag de sprong wilde wagen)
De gss160a is vervangen door een Rupes RU-LS71TE, de delta gebruik ik te weinig om de overstap naar Mirka of festool te verantwoorden.
De GEX 125-150 is vervangen door een Mirka DEROS 5650CV. Deze machine gebruik ik ook veel voor de hobby van hout bewerken. Helaas heb ik ze door tijd gebrek op dit moment nog niet echt kunnen testen, de Mirka wel even snel droog geprobeerd en wow...daar wordt ik denk ik echt heel blij van!
De Abranet was slecht te leveren dus nu voor 3M Xtract Cubitron II gegaan (gelezen op woodworking) kijken of het echt zo'n goede standtijd heeft.
Waar ik overigens echt veel tijd al mee kwijt ben is uitvinden welke systainer met T-lock ik het beste/voordeligste kan kopen voor het schuur papier. Die van Mirka en Rupes zelf in ieder geval niet, die zijn 100 euro/ stuk
Ja prima ding. Ik heb hem wel gesloopt na een paar weken door even onnadekend een latje niet goed tegen de achterstop te drukken, hout sloeg vast, brak stuk alu van geleider af (en vloog door de ruimtesloth schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
@bonzz.netninja jij nog altijd tevreden van je DWS774? iig bedankt voor je review

Inmiddels onderdeel vervangen en het lijk nu weer ok, maar helemaal gerust ben ik er niet op
Qua machine is hij heel fijn, en ik kan hem mooi klein in de kast opbergen en monteren in mijn zaagstation als ik hem nodig heb.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik heb deze nu ook een paar jaar en ben er tevreden mee. Is accuraat (en ook na te stellen als het nodig is) en dat XPS vind ik erg handig.sloth schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Bedoel je de DHP484?DJMaze schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:10:
@Fraggert hier een DHP448 voor naast mijn lichte BDF343.
Een klopfunctie (DHP) hoef ik niet overigens want ik heb een losse klopboor en boorhamer.
De DHP484.......daar klus ik nu even mee bij een maatje voor zijn motorberging, erg fijne machine. Die DDF486 is de opvolger van de DDF481, dat is ook al zo'n bakbeest.
Ik kijk langzaam om me heen voor een vervanger van mijn 14,4 Panasonic en zal overgaan op Makita (ik heb een lader en accu, kruimelzuiger en heggeschaar)
De 486 overweeg ik omdat die echt wel robuuster is dan de 484 maar meteen een klapje duurder maar ik geloof wel dat ik de eerstvolgende 20 jaar dan geen nieuwe hoef
Alleen dat gewicht is wel erg for, maar ik heb een lichte 10,8 vol Bosch GSR voor licht schroefwerk.
Als ik ooit weer een grote veranda, schuur of ander ruwhoutbouw-project ga doen dan komt er een slagschroevendraaier bij. Dat werkt echt zo veel prettiger met dikke schroeven of van die constructie tellerkoppen (gebruik ik tegenwoordig in plaats van lompe houtdraadbouten)
Naast de DHP484 schroef ik bij die maat met de DTD152.
Met het bouwen van constructies is dat echt zo ontzettend fijn werken.....het enige nadeel vind ik die enorme takkeherrie......niet voor mijzelf (pak wel oorkappen) maar voor buurtgenoten, wat een kutgeluid

Ik snap ook werkelijk waar niet waarom ik van die amerikaanse youtube meubelmakers zie die daadwerkelijk met dat spul (ja, zelfs 18V) meubels in elkaar schroeven met zo'n slagtol en 3.0x30 schroefjes

Fijne tip, die zet ik op mijn verjaardagslijst, niet alleen voor een laser, maar ook voor bijv een (accu)bouwlampbarry86 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:30:
Terugkomend op de discussie/vragen (waaronder van mijzelf) over een telescoopstang voor een laser. Er is zat verkrijgbaar maar ik zocht ook iets robuuster die wat meer gewicht aankan voor algemeen kluswerk. Uiteraard tegen een schijt prijs.
[Afbeelding]De Bessy stangen zijn in verschillende hoogtes verkrijgbaar
[rant]
Veel handiger dan een zwaar en lomp statief waarbij je over die poten heen flikkert...of je die poten niet lekker kwijt kunt waar je je licht nodig hebt..laat staan dat je voor dat zware stalen ding een plek moet hebben om op te bergen...ja in de schuur achter in de tuin....en je hebt hem natuurlijk nét nodig op zolder
[/rant]
De Rupes is nog niet gebruikt, dat komt in de komende weken.SubSun schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:23:
[...]
Hoe bevalt deze? Ben op zoek naar een schuurmachine waar ik binnenkort de garagedeur (hardhout rabatdelen) mee kan schuren. Naast kozijnen heb ik verder ook behoorlijk wat grote vlakken met de dakrandpanelen en nog een tuinhuisje. Wil dus best wat meer uitgeven voor een goeie.
De mirka heb ik denk ik een half uurtje gebruikt en is echt geweldig. Let op: ik kan hem alleen met de gex125-150 vergelijken, maar dan is hij echt van een andere planeet.
De machine weegt maar 1 kg, en dat is echt heel erg licht. De trillingen zijn echt een fractie van de bosch en de afname is echt goed.
Dus als je het geld hebt, en er voor over uiteraard, dan is het zeker een goede aankoop!
Overigens gebruik ik hem met het 3m schuurgaas, nog niet met iets anders gebruikt.
Ah, ik geloof best dat de Mirka een toppertje is, maar dat is wel een stap te ver voor mijjichem schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:46:
[...]
De Rupes is nog niet gebruikt, dat komt in de komende weken.
De mirka heb ik denk ik een half uurtje gebruikt en is echt geweldig. Let op: ik kan hem alleen met de gex125-150 vergelijken, maar dan is hij echt van een andere planeet.
De machine weegt maar 1 kg, en dat is echt heel erg licht. De trillingen zijn echt een fractie van de bosch en de afname is echt goed.
Dus als je het geld hebt, en er voor over uiteraard, dan is het zeker een goede aankoop!
Overigens gebruik ik hem met het 3m schuurgaas, nog niet met iets anders gebruikt.
Het ging om de Rupes. Vroeg mij af of het de meerprijs waard is tov de hier vaak genoemde Bosch GSS160 of de Makita BO4565.
Op zich heb ik best wat grote oppervlakken, maar het hoeft maar eens in de 5 jaar of zelfs nog langer.
Iemand 1 hiervan echt aan te raden of kan er geen foute keuze tussen deze 3?
//zojuist de Bosch besteld voor een schappelijke prijs via Amazon!
[ Voor 3% gewijzigd door SubSun op 31-08-2022 22:39 ]
Zou een accu tacker een optie kunnen zijn? Ben zelf aan het kijken naar eentje van Parkside, hoor hier graag meningen over, het betreft deze: https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345358Marco1994 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:23:
Heeft iemand een tip voor een kleine/handzame compressor geschikt voor een tacker en soms wat spullen schoonblazen. Geluid is niet zo zeer van belang, ruimte wel. Het liefst moet dat ding zo klein mogelijk zijn, maar het liefste wel genoeg capaciteit dat die na elk nietje aanslaat. Zoek ik iets wat niet bestaat of heeft iemand een gouden tip?
Verder ben ik ook nog aan het kijken naar een momentsleutel. Zou iemand mij kunnen vertellen of ik beter voor Gedore Rood of voor Proxxon kan gaan? Heb ooit al eens gehoord dat er mensen zijn die Proxxon met Gedore Blauw vergelijken (don't shoot the messenger).
Alvast bedankt!
Daar heb ik me eerlijk gezegd niet in verdiept, het bijkomende voordeel van een compressor leek me ook wel wat. Ik heb inmiddels een tacker van ecotools binnen gekregen en de eerder genoemde stanley compressor. Echter was de compressor defect bij aankomst, dus ik moet helaas wachten op een nieuwe.Tool_Freak schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:33:
[...]
Zou een accu tacker een optie kunnen zijn? Ben zelf aan het kijken naar eentje van Parkside, hoor hier graag meningen over, het betreft deze: https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345358
De tackers van ecotools zijn wel echt fijn, heb inmiddels 3 verschillende en werken allemaal even goed!Marco1994 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:44:
[...]
Daar heb ik me eerlijk gezegd niet in verdiept, het bijkomende voordeel van een compressor leek me ook wel wat. Ik heb inmiddels een tacker van ecotools binnen gekregen en de eerder genoemde stanley compressor. Echter was de compressor defect bij aankomst, dus ik moet helaas wachten op een nieuwe.
De 16g durft bij mij wel eens double firen, de 18g en 23g doen het inderdaad gewoon goed.jichem schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:01:
De tackers van ecotools zijn wel echt fijn, heb inmiddels 3 verschillende en werken allemaal even goed!
Misschien heb je hier ook nog wat aan? (Uit het kortingscodes topic)
Tjark schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:07:
Weer bij Ibood in de aanbieding: Bosch GCM 12 GDL voor 650 euro. Dan mogelijk bij de Hornbach voor ongeveer 585 euro met LPG (maar weinig voorraad)
Bosch GCM 12 GDL Kap- en Verstekzaag | 2000 W
https://ibood.com/nl/nl/p...12-gdl-kap-en-verstekzaag
Prima ding eigenlijk, verwacht niet dat je er hardhout mee vast schiet maar vuren latjes en MDF gaat prima. Nieten gaat de machine wel beter af dan spijkers, en je moet redelijk wat kracht zetten maar voor 50 eu een prima apparaat.Tool_Freak schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:33:
[...]
Zou een accu tacker een optie kunnen zijn? Ben zelf aan het kijken naar eentje van Parkside, hoor hier graag meningen over, het betreft deze: https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345358
Verder ben ik ook nog aan het kijken naar een momentsleutel. Zou iemand mij kunnen vertellen of ik beter voor Gedore Rood of voor Proxxon kan gaan? Heb ooit al eens gehoord dat er mensen zijn die Proxxon met Gedore Blauw vergelijken (don't shoot the messenger).
Alvast bedankt!
Hier ook een DHP481 (bakbeest), DTD152 (slagtol) en een DDF483 (lichte 18v schroever). Is wel echt een topcombi en kan alles aan. Pas een grote schutting gebouwd (14x14 palen met rabat er tussen) en de slagtol was zker de moeite waard. Aan het eind van dag 3 kwam de buurjongen wel naar buiten of het nu eindelijk eens klaar wasFraggert schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Naast de DHP484 schroef ik bij die maat met de DTD152.
Met het bouwen van constructies is dat echt zo ontzettend fijn werken.....het enige nadeel vind ik die enorme takkeherrie......niet voor mijzelf (pak wel oorkappen) maar voor buurtgenoten, wat een kutgeluid![]()
Ik snap ook werkelijk waar niet waarom ik van die amerikaanse youtube meubelmakers zie die daadwerkelijk met dat spul (ja, zelfs 18V) meubels in elkaar schroeven met zo'n slagtol en 3.0x30 schroefjes
thanksUncle Mel schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:26:
[...]
Hier ook een DHP481 (bakbeest), DTD152 (slagtol) en een DDF483 (lichte 18v schroever). Is wel echt een topcombi en kan alles aan. Pas een grote schutting gebouwd (14x14 palen met rabat er tussen) en de slagtol was zker de moeite waard. Aan het eind van dag 3 kwam de buurjongen wel naar buiten of het nu eindelijk eens klaar was
De reden dat ik een beetje twijfel tussen de 484 en 486 is dat ik met mijn 14,4 Panasonic met grote Forstner maar ook dikke houtboren, wel heb gemerkt dat ik die over de zeik krijg.
Nu is een 18V machine natuurlijk al een stuk sterker, maar ik twijfel of ik dus niet beter iets meer uitgeef en all-in ga voor zo'n 486. Dat ding is zwaar maar ik sta er niet 8 uur per dag mee te werken.
Wetende dat ik de 12volt GSR schroefmachine van Bosch er ook nog naast heb, dat vind mijn vrouw ook een fijn machientje, en bij een grote houtklus een excuus heb voor een DTD
Gelukkig doet de Panasonic het nog maar een goede voorbereiding is het halve werk, dan hoef ik niet op stel en sprong van alles nog uit te zoeken en kan ik gewoon op "Bestellen" klikken
Fuckit......die 486 staat voorlopig op #1
[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 05-01-2023 10:30 . Reden: tiepvautjuh ]
Ik heb dat ding eens gekocht maar ik ben gematigd enthousiast. Eigenlijk niet heel erg enthousiast trouwens.Tool_Freak schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:33:
[...]
Alvast bedankt!
Zachter hout gaat wel prima zoals MDF, maar ik heb geprobeerd door 9mm multiplex te schieten met de spijkers en de nietjes en ze raken niet verzonken. Betekent dus overal een klap met de hamer achteraan als het niet uit mag steken.
Het probleem speelde uiteraard meer bij de nietjes dan bij de spijkers.
Oh, en ik loop altijd verschrikkelijk te kl*ten met bijvullen

Ik heb ooit deze afkortzaag van Parkside gekocht. Ik vind de stofafzuiging echt ver onder de maat. Als ik mijn Festool stofzuiger er aan koppel dan zit nog heel mijn tuin onder het zaagstof. Verder heb ik zo mijn bedenkingen bij de nauwkeurigheid, ik heb er al verschillende keren aan gesleuteld om alles netjes haaks en recht te krijgen maar heb altijd idee dat weer wat verloopt. Maar voor tuinwerk zoals een houthok bouwen is secuur genoeg.henkie196 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:33:
[...]
Nee, wat ik bedoel is dat, als ik een afkortzaag zou kopen, dat ik dan zou willen dat die wat dikkere balkjes in een keer kan doorzagen. Met m'n invalzaag kan ik tot 56mm doorzagen, ik zoek dus iets dat aanzienlijk meer kan dan dat bij een afkortzaag, anders biedt het (voor mij) niet voldoende extra. Ook omdat ik zeker weet dat ik zo'n 3x zaagsnede zoals @Rob Z laat zien, netjes kan maken met m'n invalzaag, en het is maar de vraag of dat zo netjes lukt met een afkortzaag (die meestal minder nauwkeurig zijn dan een invalzaag).
Als ik de constructies van bv Metabo of Bosch machines kijk dan lijkt deze niet veel anders (kopieeren ze het frame niet allemaal van elkaar?). Wat zijn de ervaringen met de stofafzuiging want daar lees ik niet veel over.
De stofafzuiging van de bosch gcm 8SJ is echt heel slecht....dimi_v schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:29:
[...]
Ik heb ooit deze afkortzaag van Parkside gekocht. Ik vind de stofafzuiging echt ver onder de maat. Als ik mijn Festool stofzuiger er aan koppel dan zit nog heel mijn tuin onder het zaagstof. Verder heb ik zo mijn bedenkingen bij de nauwkeurigheid, ik heb er al verschillende keren aan gesleuteld om alles netjes haaks en recht te krijgen maar heb altijd idee dat weer wat verloopt. Maar voor tuinwerk zoals een houthok bouwen is secuur genoeg.
Als ik de constructies van bv Metabo of Bosch machines kijk dan lijkt deze niet veel anders (kopieeren ze het frame niet allemaal van elkaar?). Wat zijn de ervaringen met de stofafzuiging want daar lees ik niet veel over.
Yup, maar ook met een festool afkortzaag houd je gewoon een geitenbende. Is inherent aan het apparaat.henkie196 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:48:
Ik denk dat de afzuiging van vrijwel alle afkortzagen vrij slecht is. Festool doet het het beste, maar dan nog moet je niet rekenen op stofvrij werken. Ik heb wel eens gelezen dat iemand een kap van een Bosch afkortzaag had vervangen voor die van een Festool, en daarmee een behoorlijke verbetering had gehaald.
De troep is wel binnen 20-30cm van het zaagblad, en op de grond eronder. Het spuit niet weg ofzo.
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 02-09-2022 12:13 ]
Dat is uiteindelijk wel een mooie oplossing geworden!barry86 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor 50,- ben ik te tevreden met de set. Snel en praktisch [Afbeelding]
Niet wat ik zoek vanwege de lengte van de paal en het niet zo goed kunnen afstellen van de hoogte waarop de klem komt maar de prijs-performance ratio is wel echt top.
Zijn de voetjes van die Bessey paal van hard of zacht kunststof?
Aangezien zo’n paal meer voor bouwwerkzaamheden bedoelt is zou ik bij hard plastic me toch wel een beetje zorgen maken over beschadiging van mijn gestucte plafond.
En is die houder niet erg ‘wobbly’?
Het lijkt zo dun plastic. Dat als je langs de paal loopt de laser lijn gaat wiebelen?
Natuurlijk niet als je een harde ondergrond hebt maar bij laminaat bijv, wat een beetje meeveert vanwege de zachte ondervloer.
Ben het helemaal eens met je wat betreft statieven!Fraggert schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:35:
[...]
Fijne tip, die zet ik op mijn verjaardagslijst, niet alleen voor een laser, maar ook voor bijv een (accu)bouwlamp![]()
[rant]
Veel handiger dan een zwaar en lomp statief waarbij je over die poten heen flikkert...of je die poten niet lekker kwijt kunt waar je je licht nodig hebt..laat staan dat je voor dat zware stalen ding een plek moet hebben om op te bergen...ja in de schuur achter in de tuin....en je hebt hem natuurlijk nét nodig op zolder![]()
[/rant]
Ze staan altijd in de weg of ze kunnen niet staan waar je het wilt. (gewicht het ik eigenlijk geen last van want mijn statief is van aluminium) Vandaar ook mijn zoektocht naar een telescoopstang om mijn laser op de kunnen bevestigen.
Heb je een linkje naar de Ali-express variant toevallig?barry86 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je dat gewicht niet moet onderschatten ook al sta je er maar een uurtje mee te werken.Fraggert schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:36:
[...]
thanks![]()
De reden dat ik een beetje twijfel tussen de 484 en 486 is dat ik met mijn 14,4 Panasonic met grote Forstner maar ook dikke houtboren, wel heb gemerkt dat ik die over de zeik krijg.
Nu is een 18V machine natuurlijk al een stuk sterker, maar ik twijfel of ik dus niet beter iets meer uitgeef en all-in ga voor zo'n 486. Dat ding is zwaar maar ik sta er niet 8 uur per dag mee te werken.
Het is jammer dat Makita de gewichten van die machines zo onnauwkeurig aangeeft, enkel inclusief accu en dan enkel maar uitgesplitst in lage en hoge accu terwijl de accu’s binnen zo’n categorie ook al van gewicht verschillen.
Ik heb hier wat van mijn machines en accu’s op de weegschaal gezet:
Machines
Makita | DHP480 | 1249 gram |
Makita | DDF484 | 1202 gram |
Bosch | GSR 12V-15FC | 834 gram |
Bosch | GSR 10,8 V-EC HX | 542 gram |
Accu’s
Bosch | 12V 2.0Ah | 179 gram |
Makita | BL1820 (lage accu 2.0Ah) | 364 gram |
Makita | BL1830B (hoge accu 3.0Ah) | 607 gram |
Makita | BL1850B (hoge accu 5.0Ah) | 635 gram |
Ik ben ooit begonnen met de DHP480 icm de 2.0Ah accu’s.
Mag jij raden welke machine ik nu het liefst pak
Dat is de Bosch GSR 10,8 V-EC HX
Ik heb er zelfs een setje hex multi-purpose boortjes voor gekocht.
Is met zijn 721 gram inclusief 2.0Ah accu echt heerlijk licht.
Als het zwaarder moet pak ik de DDF, het verschil met de DHP is niet zo groot maar toch wel merkbaar want hij ligt lekkerder in de hand. Zou ook de gewichtsverdeling kunnen zijn natuurlijk, dat klopmechaniek van de DHP zal meer gewicht naar de voorkant brengen.
Ik pak dan vreemd genoeg wel weer een hoge accu bij de DDF maar dat heeft er denk ik vooral mee te maken dat er nog een hoge haak onder zit waardoor die met een lage accu niet kan staan en dat er geen lading indicatie op de lage accu’s zit en de nieuwere machines die ook niet meer hebben wat de DHP480 nog wel had, dus dan weet ik niet hoe vol de accu nog is.
De zwaarste combo die ik heb, de DHP480 met 5Ah accu is 1884 gram.
Voor de DDF486 geeft Makita op: Gewicht met hoge LXT 18 V accu 2,6 kg
Dat is bijna een verschil in gewicht van mijn lichtste Bosch inclusief accu!
Heb beide machines net even samen in 1 hand gehouden om het gewicht van de DDF486 te simuleren en daar zou ik zelf niet echt heel lang mee willen werken tenzij ik die brute kracht echt nodig hebt eerlijk gezegd. Dus vraag je af hoeveel van dat soort werk je daadwerkelijk denkt te gaan doen, want ook als je die kracht niet nodig hebt sta je het wel de hele tijd te tillen.
Die Bosch GSR machines zijn heerlijke dingen inderdaad! Ben er echt fan van. Hoewel ik de gewichtsverdeling van de FC niet echt goed vind eerlijk gezegd. Vanwege het FlexiClick systeem met verwisselbare koppen zit het gewicht teveel naar voren.Wetende dat ik de 12volt GSR schroefmachine van Bosch er ook nog naast heb, dat vind mijn vrouw ook een fijn machientje, en bij een grote houtklus een excuus heb voor een DTD
M.i. is het gat tussen een 12V GSR en een 486 te groot.
Ik zou zelf eerder een DDF484 kopen icm een DTD (wanneer nodig) dan een 486.
Zoals je zelf al zegt een goed excuus om een DTD te kopen wanneer de klus te zwaar wordt voor de 484.
Met de 486 kan je dat haast niet meer zeggen, hooguit dat het wat langzamer gaat dan een DTD.
Zou je dat nou wel doen zo’n impulsaankoop?Gelukkig doet de Panasonic het nog maar een goede voorbereiding is het halve werk, dan hoef ik niet op sel en sprong van alles nog uit te zoeken en kan ik gewoon op "Bestellen" klikken![]()
Kan zwaar op de maag liggen.
Je kunt beide hiervoor gebruiken maar ik denk dat een afkortzaag makkelijker en nauwkeuriger is.Cruijff14 schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:51:
Goeiemorgen, ik heb de afgelopen drie dagen een nieuwe vloer in mijn huis gelegd en wil de komende dagen dit afronden incl plaatsen van 120x18mm plinten. Over dat laatste een vraag; is een verstekzaag hiervoor de beste oplossing om de plinten netjes gezaagd te krijgen, of zou bijvoorbeeld een (inval)cirkelzaag ook volstaan? Heb op het moment geen van deze apparaten dus moet aangeschaft worden voor de plinten, waarbij ik de voorkeur geef aan een (inval)cirkelzaag omdat die minder ruimte inneemt en misschien sneller in de toekomst gebruikt gaat worden tov een verstekzaag.. Om een beetje binnen een budget te blijven zat ik btw te kijken naar deze verstekzaag: https://www.lidl.nl/p/parkside-kap-en-verstekzaag/p100331353
Ik weet vanaf hier niet hoeveel plinten je gaat leggen maar met een goede verstekbak en scherpe zaag kun je ook met de hand hele nette hoeken maken. Als je de afkort of invalzaag alleen zou kopen voor de plinten is het misschien zonde van je investering?
[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 04-09-2022 08:56 ]
Wat betreft kracht kom je met een 481 al niet te kort, dus zal de 486 dat zeker niet hebben. Waar m'n slagschroevendraaier bij 6x160 tellerkopschroeven aan het einde duidelijk moeite had, kon ik ze met de 481 echt aandraaien. Aan het einde opletten dat je je pols niet verdraait als de schroef vast zit.Fraggert schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:36:
[...]
thanks![]()
Wetende dat ik de 12volt GSR schroefmachine van Bosch er ook nog naast heb, dat vind mijn vrouw ook een fijn machientje, en bij een grote houtklus een excuus heb voor een DTD![]()
Gelukkig doet de Panasonic het nog maar een goede voorbereiding is het halve werk, dan hoef ik niet op sel en sprong van alles nog uit te zoeken en kan ik gewoon op "Bestellen" klikken![]()
De Parkside verstekzaag kan maximaal 9cm hoog volgens de specificaties. Dus dat ga je niet redden voor je 12cm plinten.Cruijff14 schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:51:
Goeiemorgen, ik heb de afgelopen drie dagen een nieuwe vloer in mijn huis gelegd en wil de komende dagen dit afronden incl plaatsen van 120x18mm plinten. Over dat laatste een vraag; is een verstekzaag hiervoor de beste oplossing om de plinten netjes gezaagd te krijgen, of zou bijvoorbeeld een (inval)cirkelzaag ook volstaan? Heb op het moment geen van deze apparaten dus moet aangeschaft worden voor de plinten, waarbij ik de voorkeur geef aan een (inval)cirkelzaag omdat die minder ruimte inneemt en misschien sneller in de toekomst gebruikt gaat worden tov een verstekzaag.. Om een beetje binnen een budget te blijven zat ik btw te kijken naar deze verstekzaag: https://www.lidl.nl/p/parkside-kap-en-verstekzaag/p100331353
Verder is het een erg goedkoop ding. Ik heb geen eigen ervaringen maar de kans dat ie niet volledig recht zal zagen is bestaande. Ook kan je je vragen stellen over de bouwkwaliteit en de levensduur.
Zelf ben ik naar een Metabo KGS 254 M aan het kijken. Officieel doet die ook maar 9,2cm, maar volgens deze review zit er speling tot ongeveer 13cm en kan het dus nét YouTube: Timmertip 659 Metabo KGS 254M afkortzaag.
Een cirkelzaag lijkt me niets voor plinten. Te onhandig werken. De zaagsneden lijken me ook niet mooi genoeg afgewerkt.
De tip van @Pixeltje over een verstekbak en met de hand zou ook kunnen. Zelf geen ervaring mee, maar hoor er wel negatieve zaken over. Je kan ook niet makkelijk snel even een paar mm extra afkorten of 1-2° meer in verstek afzagen, wat heel makkelijk wel kan met een afkortzaag.
Je zou ook naar een kleinere en goedkopere 216mm verstekzaag zoals een Metabo KS 216 M kunnen kijken en de plinten horizontaal schuin in verstek zagen. Werkt wel niet zo handig vind ik. En dan ben je beperkt tot 47°. Zijn al je hoeken vrij recht? Dat kan je op voorhand wel alvast meten d.m.v. een zweihaak.
[ Voor 16% gewijzigd door sloth op 04-09-2022 12:30 ]
Ik heb m'n plinten ook gedaan met een invalzaag, het kan wel netjes. Wel met rail of verstekaanslag erbij. Rechtop staande plinten in één keer zou wel makkelijker werken, maar 12cm is behoorlijk wat om in één keer te willen zagen, niet veel zagen die dat (volgens de spec) kunnen. En ook niet alle afkortzagen zijn even nauwkeurig (of blijven even nauwkeurig), en een mm afwijking is niet zoveel op een pergola, maar is wel zichtbaar bij plinten.sloth schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:19:
De Parkside verstekzaag kan maximaal 9cm hoog volgens de specificaties. Dus dat ga je niet redden voor je 12cm plinten.
Verder is het een erg goedkoop ding. Ik heb geen eigen ervaringen maar de kans dat ie niet volledig recht zal zagen is bestaande. Ook kan je je vragen stellen over de bouwkwaliteit en de levensduur.
Zelf ben ik naar een Metabo KGS 254 M aan het kijken. Officieel doet die ook maar 9,2cm, maar volgens deze review zit er speling tot ongeveer 13cm en kan het dus nét YouTube: Timmertip 659 Metabo KGS 254M afkortzaag.
Een cirkelzaag lijkt me niets voor plinten. Te onhandig werken. De zaagsneden lijken me ook niet mooi genoeg afgewerkt.
De tip van @Pixeltje over een verstekbak en met de hand zou ook kunnen. Zelf geen ervaring mee, maar hoor er wel negatieve zaken over. Je kan ook niet makkelijk snel even een paar mm extra afkorten of 1-2° meer in verstek afzagen, wat heel makkelijk wel kan met een afkortzaag.
Je zou ook naar een kleinere en goedkopere 216mm verstekzaag zoals een Metabo KS 216 M kunnen kijken en de plinten horizontaal schuin in verstek zagen. Werkt wel niet zo handig vind ik. En dan ben je beperkt tot 47°. Zijn al je hoeken vrij recht? Dat kan je op voorhand wel alvast meten d.m.v. een zweihaak.
Verstekbak met handzaag lijkt me ook niks, ik heb in ieder geval nooit de snedes met een handzaag zo mooi gekregen als met de invalzaag.
[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 04-09-2022 12:44 ]
Zacht rubber met gaatjes om iets te bevestigenVliegvlug schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:25:
[...]
Dat is uiteindelijk wel een mooie oplossing geworden!![]()
Niet wat ik zoek vanwege de lengte van de paal en het niet zo goed kunnen afstellen van de hoogte waarop de klem komt maar de prijs-performance ratio is wel echt top.
Zijn de voetjes van die Bessey paal van hard of zacht kunststof?
Aangezien zo’n paal meer voor bouwwerkzaamheden bedoelt is zou ik bij hard plastic me toch wel een beetje zorgen maken over beschadiging van mijn gestucte plafond.
En is die houder niet erg ‘wobbly’?
Het lijkt zo dun plastic. Dat als je langs de paal loopt de laser lijn gaat wiebelen?
Natuurlijk niet als je een harde ondergrond hebt maar bij laminaat bijv, wat een beetje meeveert vanwege de zachte ondervloer.
:strip_exif()/f/image/AZfMqB5vFMc4waOul6FWLSXo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wrRu2jMu8uH7DS38MnlgpN6v.jpg?f=fotoalbum_large)
En die houder is hard plastic en de laser beweegt als je het versteld. Maar dat lijkt me normaal.
En of je nu een dikke of een dunne paal hebt, met een verende vloer heb je altijd beweging?
Zou de zaag in eerste instantie enkel hiervoor kopen, maar als ik ‘m eenmaal heb zal ‘ie vast wel vaker gebruikt worden, maar dan denk ik dat een invalzaag net iets handzamer en veelzijdiger is dan een afkortzaag (die ook meer ruimte inneemt).
Wat betreft of de park side het kan; ik dacht dat dit wel kon aangezien je het zaagblad ook kan kantelen, dan leg je de plint dus neer en dan zou het volgens mij wel uitkomen toch met een zaag lengte van 240mm bij 45 graden
:strip_exif()/f/image/ZM1Iza1q57vvywwKGTQSFL2m.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de DeWalt De0882-XJ laser pole inmiddels binnen en één keer gebruikt.
Hieronderwat foto’s en mijn ervaring tot nu toe.
Unboxing
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8FYuuxABC1hUV8OjEzGjhp2K.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mSbA6dsBzFvKLAFXgQN7ZzSB.jpg?f=user_large)
Stokken
De langste stok, met het telescoopdeel, voetpedaal en veer, is 81,5cm lang.
De lange verlengstukken zijn 62cm en het korte verlengstuk is 31,5cm.
Op de losse delen staan steepjes, de brede streepjes zitten precies één inch uit elkaar, met daartussen kleinere streepjes om halve inches aan te geven.
Ik verwacht dat het geen probleem is dat het geen centimeters zijn want ik stel de laser toch op basis van de lijnen op de muur in en niet op basis van de streepjes op de stok.
De lange stok heeft wel een ander mechanisme om de lengte te veranderen dan in de handleiding staat wat ik wel apart vind. In de handleiding staat een systeem met een drukknop maar in werkelijkheid heeft het een draaisysteem:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wItYGPj6AxWqz08OhjyJLmgm.jpg?f=user_large)
Op de detailfoto’s die ik internet kan vinden kom ik ook enkel het draaisysteem tegen, maar in de overzichtsfoto’s staat weer het drukknop systeem
Zie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugHIGZmzeZX75n6LhKOjxVRk.jpg?f=user_large)
vs
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WH0IugpSE0x7DGPrnBiARiTG.jpg?f=user_large)
Dat drukknop systeem lijkt me eerlijk gezegd wat makkelijker in gebruik dan het draaisysteem, maar het voordeel van het draaisysteem is wel weer dat je heel precies de lengte kan instellen en daarmee de druk die het veersysteem uitoefent.
Want die drukknop lijkt te werken met vaste afstanden gezien de nokjes in de stok op de plaatjes.
Houder
De houder is steviger en massiever dan ik op basis van de plaatjes vooraf dacht en meet 22cm lang en steekt 15,5cm uit tov de paal.
Erg handig is dat er een waterpasbelletje op zit zodat je de paal makkelijk waterpas kan zetten.
De plafondpad is van zacht rubberachtig materiaal gemaakt wat lichtgrijs van kleur is. Diameter is 7,5cm voor het geheel maar het rubber wat het plafond raakt is iets kleiner.
Draagtas
De draagtas in 82cm lang en 14cm diep en 11cm hoog, dat is zonder het losse vakje voor de houder en plafondpad. Dat vakje is 24cm lang, 12cm diep en 6cm hoog.
De tas zelf had wel een stuk minder diep en hoog kunnen zijn want de stokken liggen er los in te rammelen. Denk dat er vrij makkelijk een dubbele hoeveelheid in zou passen.
Het losse vakje is een prima maatje voor de houder en plafondpad.
Gebruik
Het in elkaar draaien van de verschillende stokdelen gaat aardig soepel. Niet helemaal weerstandsloos overigens.
Ik heb gemerkt dat delen verticaal in elkaar schroeven makkelijker gaat dan horizontaal.
Dan wel met het bovenste stuk beginnen en dan de delen eronder anders wordt het wel erg hoog om het laatste deel er nog op te krijgen
Je moet wel van tevoren weten hoeveel en welke delen je nodig hebt anders is van onderaf naar boven opbouwen wel aan te raden, ondanks dat het minder soepel schroeft, zodat je weet of je als laatste een lang of kort deel nodig hebt.
Ook handig om meteen de houder op het stokdeel te plaatsen waar je de laser qua hoogte ongeveer wilt hebben.
Anders moet je ‘m helemaal van boven naar beneden schuiven.
Dat gaat op zich wel soepel over de gladde delen van de stok maar op de plekken waar twee stokken aan elkaar zitten merk je wel wat weerstand, ook als je de vastzetknop van de houder helemaal losgedraaid hebt. Dit omdat er toch een klein randje zit in de overgang.
Het vastzetten van de laser op de houder gaat gemakkelijk omdat de knop waarmee het schroefdraad in de laser wordt gedraaid erg groot is en goede grip heeft vanwege de inkepingen.
Die inkepingen komen ook goed uit voor de loodlijn van mijn Bosch GCL 2-50 G.
Want als de paal precies waterpas staat schampt de laserlijn net de draaiknop en wordt dan voor de helft tegengehouden, maar loopt ongehinderd door zo’n inkeping:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dyBisAZLXbTTAwW5CoKibpBL.jpg?f=user_large)
(wasknijper om de loodpunt zichtbaar te maken)
Als de paal trouwens maar een heel klein beetje naar voren leunt aan de kant waar de laser zit dan loopt de loodlijn zonder enig probleem langs de knop en hoef je niet op de inkepingen te letten.
Het opzetten van de paal gaat makkelijk met het veermechanisme.
Druk een klein beetje op het voetpedaal om de veer in de drukken, schuif de stok uit tot tegen het plafond en draai het uitschuif deel vast. Dat vastdraaien moet wel redelijk stevig gedaan worden want eerst schoof hij bij mij weer in door de druk van de veer en dan klemt de paal natuurlijk niet goed.
Het vergt wel wat oefening om de paal echt waterpas te zetten maar tegelijkertijd hoeft het ook niet zo precies daar de laser zelf natuurlijk levelt tot een paar graden afwijking.
Het fijn afstellen van de laser gaat verticaal erg makkelijk door aan de knop te draaien die nog prima draait wanneer de laser al vast aan de houder zit.
Hoewel een houder met fijnafstelling uiteraard een stuk nauwkeuriger zal werken.
Horizontaal afstellen is wat lastiger omdat de hele houder dan omhoog of omlaag moet worden gebracht, gelukkig glijdt de houder soepel en zakt de houder niet tot nauwelijks door wanneer hij los wordt gedraaid om te verschuiven omdat het deel wat om de paal valt vrij lang is.
Dus bij weer vastdraaien veranderen de lijn eigenlijk niet van de positie waar je ‘m op in hebt gesteld.
Maar ik sluit niet uit in de toekomst alsnog een houder met horizontaal fijnafstelling aan te schaffen.
Heb de telescoopstang nu één keer gebruikt om een posterlijst op te hangen en had de lijn snel op de gewenste hoogte.
De paal en laser in actie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U08WCwoC3YLf0Fy5ZRR6d7Z8.jpg?f=user_large)
Ik had ik deze situatie geen statief op de grond kwijt gekund dus de paal kwam meteen al van pas!
[ Voor 251% gewijzigd door Vliegvlug op 04-09-2022 23:59 ]
Je bent dan beperkt tot 45°. Als je stompe hoeken hebt (was bij mij het geval) dan gaat dat niet met de Parkside zaag. Of je kan er mee leven dat de plint wat 'open' staat en je werkt dit bij met wat kit.Cruijff14 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:43:
Wat betreft of de park side het kan; ik dacht dat dit wel kon aangezien je het zaagblad ook kan kantelen, dan leg je de plint dus neer en dan zou het volgens mij wel uitkomen toch met een zaag lengte van 240mm bij 45 graden
Vergeet die invalzaag alsjeblieft, daar ga je niet nauwkeurig plinten op 45 graden mee kunnen zagen...Cruijff14 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:43:
@Pixeltje, @sloth & @henkie196, het gaat om grofweg 70m in totaal aan plinten (een appartement waarvan ongeveer 80m2 voorzien moet worden). Dus ik denk dat een handzaag net even wat te veel handarbeid gaat geven![]()
Zou de zaag in eerste instantie enkel hiervoor kopen, maar als ik ‘m eenmaal heb zal ‘ie vast wel vaker gebruikt worden, maar dan denk ik dat een invalzaag net iets handzamer en veelzijdiger is dan een afkortzaag (die ook meer ruimte inneemt).
[Afbeelding]
Dan ben je sneller en nauwkeuriger met een verstekbakje en een goeie zaag
[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 04-09-2022 19:03 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Neemt geen ruimte in, als je t weinig gaat gebruiken ook goedkope oplossing.
Het werkt niet erg makkelijk, maar het is best goed te doen om met een invalzaag netjes op 45 graden te zagen. Een afkortzaag waar de plinten rechtop onder kunnen, werkt zonder meer veel makkelijker, alhoewel nauwkeurigheid misschien niet 100% is. Misschien werkt een zaagtafel nog wel het mooist, eigenlijk.Makrolon schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:02:
Vergeet die invalzaag alsjeblieft, daar ga je niet nauwkeurig plinten op 45 graden mee kunnen zagen...
Dan ben je sneller en nauwkeuriger met een verstekbakje en een goeie zaag
Ik kan in ieder geval met de invalzaag en verstekaanslag of geklemde rail de plinten wel netjes krijgen, YMMV. Als je verder nog wel een keer een kast wilt maken, is een invalzaag ook wel handig. Anders is het misschien gewoon makkelijker om een afkortzaag met voldoende zaagdiepte te huren, als je er toch geen klusjes voor hebt in de (redelijk nabije) toekomst, zeker niet als je op een appartement dat ding niet goed kwijt kan.
Ik heb ook wel eens een plint een klein beetje korter gemaakt met een handzaag, maar het resultaat daarvan was gewoon lelijk. Misschien niet de goede type zaag gebruikt, of misschien werkt het gewoon niet goed met een plint afgewerkt met folie, misschien werkt dat beter met een gelakte plint.
Een afkortzaag zou na een handzaag mijn go-to zijn. Ik heb teveel slechte ervaringen met net-niet-strak bik de invalzaag en liniaal. Met een afkortzaag moet je ook goed je best doen om met de plint op zijn ‘kant’ nette hoeken te krijgen. Staand werkt veel beter maar een afkortzaag waar 120mm rechtop onder past is wel een meteen een budgetvreter. Mijn makita ls 1018ln pakt max 100mm, en daar zit een 260mm blad op. Je moet dus al naar een grotere zaag dan deze om rechtop te kunnen verwerken.Cruijff14 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:43:
@Pixeltje, @sloth & @henkie196, het gaat om grofweg 70m in totaal aan plinten (een appartement waarvan ongeveer 80m2 voorzien moet worden). Dus ik denk dat een handzaag net even wat te veel handarbeid gaat geven![]()
[Afbeelding]
He wacht even ..heb ik dan nog wel een afkortzaag nodig?henkie196 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:24:
[...]
Het werkt niet erg makkelijk, maar het is best goed te doen om met een invalzaag netjes op 45 graden te zagen. Een afkortzaag waar de plinten rechtop onder kunnen, werkt zonder meer veel makkelijker, alhoewel nauwkeurigheid misschien niet 100% is. Misschien werkt een zaagtafel nog wel het mooist, eigenlijk.
Ik kan in ieder geval met de invalzaag en verstekaanslag of geklemde rail de plinten wel netjes krijgen, YMMV. Als je verder nog wel een keer een kast wilt maken, is een invalzaag ook wel handig.
Kan mijn setup gecombineerd worden met bij voorbeeld een Festool Hoekaanslag WA 574797? Welke combinatie gebruik jij?
De -1 is mooi om 2 planken naadloos aan elkaar aan te sluiten.sloth schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:01:
He wacht even ..heb ik dan nog wel een afkortzaag nodig?ik heb al een Makita SP6000 met rail en kende het bestaan van een verstekaanslag niet eens..
Maar exact 45 graden is lastig. Dan zou je een verstekbak moeten maken en daar je rail op vast klemmen.
Dan heb je een telescopische verstekzaag.
Zou mooi zijn als Makita (of anderen) een roterende tafel heeft waar je rail op kan draaien (net als zo'n trein draaischijf)
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Op deze manier was redelijk drama hier. Deze stand vereist flinke stevigheid van de machine, iets dat mijn 216 of 256 DeWalt niet had.Cruijff14 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:43:
[Afbeelding]
Vanalles geprobeerd, maar rechtop met 45 graden instelling werkte verreweg het makkelijkst. Dan moet alleen wel je blad aardig groot zijn, want anders ga je snel de motor of iets anders raken, dat werkt flink frustrerend.
Mijn tip zou dan ook zijn even plannen alles ineens te zetten en daarvoor een groot ding te huren - of te lenen indien je iemand kent.
Ging bij mij om al vooraf afgelakte MDF-plinten overigens. Dan moet je nauwkeurig werken zonder achteraf te willen bijwerken..
Ik zou denken dat het wel zou moeten passen. Ik heb zelf een Mafell MT55cc en een Mafell F-WA verstekaanslag. Een invalzaag zou je onder verstek eigenlijk met twee handen vast moeten houden, naar mijn idee, met één hand werkt dat niet zo handig (je moet de zaag naar beneden duwen om in te laten vallen, maar bij mij gaat het dan niet altijd even soepel op de rail, het werkt beter om een hand op de voet van de invalzaag te houden, maar die hand heb je nodig om de verstekaanslag vast te houden).sloth schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:01:
He wacht even ..heb ik dan nog wel een afkortzaag nodig?ik heb al een Makita SP6000 met rail en kende het bestaan van een verstekaanslag niet eens..
Kan mijn setup gecombineerd worden met bij voorbeeld een Festool Hoekaanslag WA 574797? Welke combinatie gebruik jij?
Zoals gezegd, een afkortzaag zou naar mijn idee zeker makkelijker werken. Maar ik heb ondertussen zo ook al zo'n 70m aan plinten gezet, en met best goede resultaten. Die exacte 45 graden lukt wel om af te zagen, maar met hoe het stucwerk gedaan is, maakt het over het algemeen niet zoveel uit, want de hoeken zijn toch nooit precies 90 graden.
Heeft iemand hier een tip voor een goede verstekbak? Ik heb diverse geprobeerd met uiteenlopende prijzen.Pixeltje schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:55:
[...]
Je kunt beide hiervoor gebruiken maar ik denk dat een afkortzaag makkelijker en nauwkeuriger is.
Ik weet vanaf hier niet hoeveel plinten je gaat leggen maar met een goede verstekbak en scherpe zaag kun je ook met de hand hele nette hoeken maken. Als je de afkort of invalzaag alleen zou kopen voor de plinten is het misschien zonde van je investering?
Maar aan het eind gaan ze of snel kapot of zijn ze vanaf het begin echt ruk. (of ik ben te kritisch
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan, twee jaar geleden met de nieuwe plinten in mijn huis.MacbookProx schreef op maandag 5 september 2022 @ 01:15:
[...]
Op deze manier was redelijk drama hier. Deze stand vereist flinke stevigheid van de machine, iets dat mijn 216 of 256 DeWalt niet had.
Vanalles geprobeerd, maar rechtop met 45 graden instelling werkte verreweg het makkelijkst. Dan moet alleen wel je blad aardig groot zijn, want anders ga je snel de motor of iets anders raken, dat werkt flink frustrerend.
Mijn tip zou dan ook zijn even plannen alles ineens te zetten en daarvoor een groot ding te huren - of te lenen indien je iemand kent.
Ging bij mij om al vooraf afgelakte MDF-plinten overigens. Dan moet je nauwkeurig werken zonder achteraf te willen bijwerken..
Mijn plinten zijn 22mm dik en 90mm hoog, dikke jongens dus.
Eerste gedachte was de Lidl-afkortzaag maar had mijn twijfels erbij hoe nauwkeurig die kan zagen en of de hoge plinten eronder zouden passen. Goedkoop is duurkoop dacht ik.
Ik heb toen een lang weekend een zaag gehuurd. Dat is deze van Gereedschapsverhuur in Bunnik.
Het is even een kwestie van doorbuffelen zodat je klaar bent voordat de zaag weer terug moet. Achteraf gezien ben ik er blij mee dat ik het zo heb aangepakt en niet zelf ben gaan prutsen met een goedkope zaag.
Ik ben ook al een tijd aan het uitkijken naar iets om te helpen recht/verstek te zagen dat niet zoveel ruimte inneemt als een verstekzaag.jichem schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:27:
[...]
Heeft iemand hier een tip voor een goede verstekbak? Ik heb diverse geprobeerd met uiteenlopende prijzen.
Maar aan het eind gaan ze of snel kapot of zijn ze vanaf het begin echt ruk. (of ik ben te kritisch)
Ik zou graag de Z-saw zaaggeleider proberen maar het is helaas wel wat duurder dan gemiddelde verstekbak:
https://www.gereedschappr...n-compleet-met-s-265-zaag
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Kan iemand mij advies geven of ik beter voor een Gedore Red momentsleutel of voor een Proxxon Microclick momentsleutel kan gaan? Gedore Red is bekender en heeft volgens mij een speciale kop die je uit elkaar kunt klikken en er dan andersom in kunt zetten (mij is verteld dat het beter is voor het momentsleutel mechanisme om maar 1 kant op te draaien, wat dus mogelijk zou zijn bij Gedore Red?), maar Proxxon ken ik van eigen ervaring en bevalt me goed en is daarbij ook wat goedkoper wat beter bij mijn bijstandsuitkering budget past. Anderzijds, de kans dat ik in de automotive linkse draad tegen ga komen is aanwezig, maar niet gigantisch (linkse draad wordt gebruikt als de motor linksom draait en de moer/bout daardoor los zou kunnen komen), dus wat zou die “mushroom” kop (zo heet dat volgens mij) van Gedore Red voor zin hebben?
Alvast bedankt!
Zo te zien heeft Gedore Red inderdaad van die momentsleutels met een 'mushroom head'. En grappig genoeg lijkt dat type van Gedore (blauw) niet meer leverbaar.Tool_Freak schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:14:
Goedenavond allen,
Kan iemand mij advies geven of ik beter voor een Gedore Red momentsleutel of voor een Proxxon Microclick momentsleutel kan gaan? Gedore Red is bekender en heeft volgens mij een speciale kop die je uit elkaar kunt klikken en er dan andersom in kunt zetten (mij is verteld dat het beter is voor het momentsleutel mechanisme om maar 1 kant op te draaien, wat dus mogelijk zou zijn bij Gedore Red?), maar Proxxon ken ik van eigen ervaring en bevalt me goed en is daarbij ook wat goedkoper wat beter bij mijn bijstandsuitkering budget past. Anderzijds, de kans dat ik in de automotive linkse draad tegen ga komen is aanwezig, maar niet gigantisch (linkse draad wordt gebruikt als de motor linksom draait en de moer/bout daardoor los zou kunnen komen), dus wat zou die “mushroom” kop (zo heet dat volgens mij) van Gedore Red voor zin hebben?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/ABJPyWsm3B3DVq71ZaTSeGIC.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het voordeel daarvan is inderdaad dat je zowel linksom als rechtsom een bout op moment kunt zetten. Dat komt echter niet vaak voor, dus tenzij je nu al weet dat je daar tegen aan gaat lopen (in het bereik dat je nu een momentsleutel zoekt), zou ik het niet al te zwaar mee laten wegen.
Er zijn ook andere momentsleutels met zo'n soort kop dan alleen Gedore Red, overigens, of anders met een 'push through' vierkant, waarbij je het vierkant aan de ene kant of de andere kant uit kunt laten steken, en daarmee hetzelfde principe bereikt als met die mushroom head.
:strip_exif()/f/image/D0k0l8SIpBzLOiqewbLcSFg9.jpg?f=fotoalbum_medium)
Buiten dat omkeerbare, Proxxon is goed spul, Gedore Red kan ook prima zijn, maar is wat meer wisselend in de kwaliteit die je er voor krijgt.
Hey Henkie196,henkie196 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:52:
[...]
Zo te zien heeft Gedore Red inderdaad van die momentsleutels met een 'mushroom head'. En grappig genoeg lijkt dat type van Gedore (blauw) niet meer leverbaar.
[Afbeelding: Gedore momentsleutel]
Het voordeel daarvan is inderdaad dat je zowel linksom als rechtsom een bout op moment kunt zetten. Dat komt echter niet vaak voor, dus tenzij je nu al weet dat je daar tegen aan gaat lopen (in het bereik dat je nu een momentsleutel zoekt), zou ik het niet al te zwaar mee laten wegen.
Er zijn ook andere momentsleutels met zo'n soort kop dan alleen Gedore Red, overigens, of anders met een 'push through' vierkant, waarbij je het vierkant aan de ene kant of de andere kant uit kunt laten steken, en daarmee hetzelfde principe bereikt als met die mushroom head.
[Afbeelding: momentsleutel doorduw vierkant]
Buiten dat omkeerbare, Proxxon is goed spul, Gedore Red kan ook prima zijn, maar is wat meer wisselend in de kwaliteit die je er voor krijgt.
Bedankt voor het bericht, die mushroom head en push through vierkant zijn zodat het mechanisme maar 1 kant op hoeft te werken, wat schijnbaar beter is, maar de Proxxon is ook gewoon omkeerbaar, daar zit alleen zo’n ratelkop op, met een omschakelknopje, dus die werkt ook gewoon linksom en rechtsom.
Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar Proxxon, vooral omdat ik daar ervaring mee heb en het me toch wel behoorlijk goed bevalt!
Dankjewel!
[ Voor 61% gewijzigd door Tool_Freak op 06-09-2022 09:37 ]
Je kan de Proxxon (en de meeste gewone momentsleutels) inderdaad omdraaien in de ratelrichting met het palletje, maar het mechanisme voor op moment te zetten werkt altijd maar één kant op. Dus je kunt met de Proxxon beide kanten opratelen, maar nog altijd maar in één richting dingen op moment zetten.Tool_Freak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:35:
Hey Henkie196,
Bedankt voor het bericht, die mushroom head en push through vierkant zijn zodat het mechanisme maar 1 kant op hoeft te werken, wat schijnbaar beter is, maar de Proxxon is ook gewoon omkeerbaar, daar zit alleen zo’n ratelkop op, met een omschakelknopje, dus die werkt ook gewoon linksom en rechtsom.
Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar Proxxon, vooral omdat ik daar ervaring mee heb en het me toch wel behoorlijk goed bevalt!
Dankjewel!
Zie het maar als dat je een andere kop erop kan zetten, maar uiteindelijk heeft de momentsleutel eronder voor zowel de mushroom head, push through vierkant, en de ratel kop gewoon hetzelfde mechanisme zitten, dat altijd maar één kant op op moment kan zetten.
@Makrolon, @Smithkj, @henkie196, @Pixeltje, @MacbookProx, @badkuip; ik denk dat ik die invalzaag inderdaad maar laat voor wat het is. Heb gisteren een aantal bedrijven in de regio Den Haag afgebeld of zij een verstekzaag te huur hebben die mijn formaat plinten verstek zouden kunnen zagen (120x18mm), maar bij allen nul op rekest of het antwoord dat ik de plint liggend zou moeten zagen om het te laten passen. Peerby heb ik helaas niet super goede ervaringen mee, dus ik denk dat ik dat even laat voor wat het is.
Ik twijfel nu nog steeds tussen die parkside verstekzaag voor €139 of het huren van deze jongen voor €68. Denk dat ik niet veel betere alternatieven heb helaas (tenzij iemand de gouden tip heeft
De zaag die je linkt om te huren is volgens mij de Makita 1018LN, hoewel een mooie zaag kun je bij zaagcapaciteit zien dat ook deze geen 120mm rechtop zaagt (zij geven aan max 91mm, praktijk is íets meer maar houdt echt wel op bij 100mm.Cruijff14 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:44:
@sloth ik heb vooralsnog enkel 90°-ish hoeken, dus ik denk dat dat wel te doen is dan. Aangezien het een oud appartement is, weet ik toch al dat de muren scheef aflopen en hier en daar met wat kit moet sjoemelen (bijvoorbeeld dat over die 120mm de onderkant een stuk meer naar binnen loopt).
@Makrolon, @Smithkj, @henkie196, @Pixeltje, @MacbookProx, @badkuip; ik denk dat ik die invalzaag inderdaad maar laat voor wat het is. Heb gisteren een aantal bedrijven in de regio Den Haag afgebeld of zij een verstekzaag te huur hebben die mijn formaat plinten verstek zouden kunnen zagen (120x18mm), maar bij allen nul op rekest of het antwoord dat ik de plint liggend zou moeten zagen om het te laten passen. Peerby heb ik helaas niet super goede ervaringen mee, dus ik denk dat ik dat even laat voor wat het is.
Ik twijfel nu nog steeds tussen die parkside verstekzaag voor €139 of het huren van deze jongen voor €68. Denk dat ik niet veel betere alternatieven heb helaas (tenzij iemand de gouden tip heeft)
je kunt bedenken of je een betrouwbare 'aanslag' kan maken zodat je eerst de plint tegen de aanslag legt, de helft zaagt en dan de plint omdraait en wederom tegen de stop aan de tweede helft zaagt. Dan is de capaciteit van je zaag ook ineens niet meer zo belangrijk.
Dat kan die Parkside ook niet!Pixeltje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:52:
[...]
De zaag die je linkt om te huren is volgens mij de Makita 1018LN, hoewel een mooie zaag kun je bij zaagcapaciteit zien dat ook deze geen 120mm rechtop zaagt (zij geven aan max 91mm, praktijk is íets meer maar houdt echt wel op bij 100mm.
je kunt bedenken of je een betrouwbare 'aanslag' kan maken zodat je eerst de plint tegen de aanslag legt, de helft zaagt en dan de plint omdraait en wederom tegen de stop aan de tweede helft zaagt. Dan is de capaciteit van je zaag ook ineens niet meer zo belangrijk.
@Cruijff14 Ik zou de Makita huren, die is sowieso nauwkeuriger dan de Parkside. Daarnaast zou ik serieus overwegen om plinten van max 90mm hoog te kiezen. Het is moeilijk te verwoorden waarom het zo is, maar verstekzagen door je zaag te kantelen is gewoon kut veel moeilijker/onhandiger dan draaien. Rechtop verstekzagen heeft enorm de voorkeur. Wellicht een idee het om een keer te proberen, voor dat je een keuze maakt.
Dacht dat 'laatst' een keer voorbij was gekomen dat de Makita afkortzagen vaak (regelmatig?) een bepaalde afwijking leken te hebben. Het verhaal was volgens mij dat als je op een plaat inzaagt zonder uit te trekken, en dan nog keer op maximale afstand, dat je dan wel twee parallelle lijnen kreeg, maar niet lijnen die in elkaars verlengde lagen. Lastig als je zaagsnede daardoor altijd wat breder wordt dan je verwacht, zeker als het nauwkeurig moet zijn met plinten.Nivado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:03:
Dat kan die Parkside ook niet!
@Cruijff14 Ik zou de Makita huren, die is sowieso nauwkeuriger dan de Parkside. Daarnaast zou ik serieus overwegen om plinten van max 90mm hoog te kiezen. Het is moeilijk te verwoorden waarom het zo is, maar verstekzagen door je zaag te kantelen is gewoon kut veel moeilijker/onhandiger dan draaien. Rechtop verstekzagen heeft enorm de voorkeur. Wellicht een idee het om een keer te proberen, voor dat je een keuze maakt.
Kon je wel oplossen met afstellen, geloof ik, maar in ieder geval iets om in de gaten te houden.
Dat heb ik (hier) niet gezien. Wat ik wel gezien heb is dat invalzagen dit doen omdat het zaagblad een heel klein beetje scheet staat, dat is opzettelijk gedaan om niet vast te lopen, en dat doen alle (goede) invalzagen.henkie196 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:41:
[...]
Dacht dat 'laatst' een keer voorbij was gekomen dat de Makita afkortzagen vaak (regelmatig?) een bepaalde afwijking leken te hebben. Het verhaal was volgens mij dat als je op een plaat inzaagt zonder uit te trekken, en dan nog keer op maximale afstand, dat je dan wel twee parallelle lijnen kreeg, maar niet lijnen die in elkaars verlengde lagen. Lastig als je zaagsnede daardoor altijd wat breder wordt dan je verwacht, zeker als het nauwkeurig moet zijn met plinten.
Kon je wel oplossen met afstellen, geloof ik, maar in ieder geval iets om in de gaten te houden.
Voor zover ik weet staan de Makita afkort zagen redelijk hoog in de markt, in ieder geval een stuk hoger dan de Metabo's.
Bedankt!
Aha, nou, weer wat geleerd! Ik ben echter nogal een twijfelaar en ik houd van veelzijdigheid, dat zou dus betekenen dat ik voor de Gedore Red zou moeten gaan met de mushroom head, maar ik weet niet of dat voor mij wel opweegt tegen het feit dat ik er extra voor kwijt ben. Ik zal dus nog even nadenken over wat ik doe!henkie196 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:43:
[...]
Je kan de Proxxon (en de meeste gewone momentsleutels) inderdaad omdraaien in de ratelrichting met het palletje, maar het mechanisme voor op moment te zetten werkt altijd maar één kant op. Dus je kunt met de Proxxon beide kanten opratelen, maar nog altijd maar in één richting dingen op moment zetten.
Zie het maar als dat je een andere kop erop kan zetten, maar uiteindelijk heeft de momentsleutel eronder voor zowel de mushroom head, push through vierkant, en de ratel kop gewoon hetzelfde mechanisme zitten, dat altijd maar één kant op op moment kan zetten.
Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in proxxon dan gedore red. Die laatste maken ook gewoon soms b-kwaliteit spullen met gedore red erop.Tool_Freak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:31:
[...]
Aha, nou, weer wat geleerd! Ik ben echter nogal een twijfelaar en ik houd van veelzijdigheid, dat zou dus betekenen dat ik voor de Gedore Red zou moeten gaan met de mushroom head, maar ik weet niet of dat voor mij wel opweegt tegen het feit dat ik er extra voor kwijt ben. Ik zal dus nog even nadenken over wat ik doe!
Volgens mij ging dat over de 1019LN/1219LNhenkie196 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:41:
[...]
Dacht dat 'laatst' een keer voorbij was gekomen dat de Makita afkortzagen vaak (regelmatig?) een bepaalde afwijking leken te hebben. Het verhaal was volgens mij dat als je op een plaat inzaagt zonder uit te trekken, en dan nog keer op maximale afstand, dat je dan wel twee parallelle lijnen kreeg, maar niet lijnen die in elkaars verlengde lagen. Lastig als je zaagsnede daardoor altijd wat breder wordt dan je verwacht, zeker als het nauwkeurig moet zijn met plinten.
Met een stuk hout moest je de zaag afstellen door de armen te wringen.
Iets wat mij nog steeds pijn doet toen ik een voorbeeld video zag.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).