Dat ziet er beter uit inderdaad, wat voor foamjjbstolk schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:53:
[...]
Ik heb foam in mijn gereedschapslades en dat is steviger dan wat jij nu hebt. Je kan het ook beter uitsnijden dan je huidige schuim. Zie rechterhelft in deze lader.
[Afbeelding]
Is dat?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Als je er zo veel moet doen, en het toch een bende wordt omdat je sleuven gaat frezen zou ik nat boren. Uiteindelijk netter resultaat en 25 dozen boren met een ‘dozenboor’ in je boormachine is taai werk.possiey schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:20:
Een vraag: Ik ga binnenkort ongeveer 25 inbouwdozen (ver)plaatsen in mijn nieuwe woning. (bouwjaar 1978)
De binnenmuren zijn opgebouwd met betonstenen, zie een voorbeeld hieronder:
De sleuvenzaag + stofafzuiging ga ik inhuren.
Ik twijfel echter met welke methode ik het beste de 82mm gaten kan gaan inboren, droog of nat?
Wie heeft er ervaring met inbouwdozen inboren in dit soort betonstenen?
Is dit relatief goed te doen met een goede droog diamantboor? Of adviseren jullie toch om voor de natte boorvariant te gaan.
Ik ben hoe dan ook wel voornemens een goede machine ervoor in te huren.
Een dozenboor met centreerboor lijkt mij wel handig om de gaten mooi in lijn te kunnen inboren, wordt dit bij zowel nat en droog wel toegepast?
[Afbeelding]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Klopt. Ik denk dat @Pixeltje die bij mij in de werkplaats misschien wel gezien heeft een tijd terug?sphere schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:28:
Volgens mij had @Twijfels van die inlays gemaakt, maar dan gefreesd.
Dat foam uit de foto hier ergens boven is Kaizen foam als ik het zo zie, ik heb daar ook wel eens een inlay uit gemaakt maar vind het persoonlijk geen prettig spul. Je krijgt hem nooit 100% superstrak. Gebruik zelf tegenwoordig een PE schuim hiervoor.
Shameless plug (als het niet mag, verwijderd het dan maar weer modjes
https://rmesolutions.nl/products/koffer-bodem-inlays
Kan ze ook in 20mm dik snijden. Dit materiaal is heel makkelijk en strak met een bovenfrees/kantenfrees te bewerken.
Kan ook wel de volledige contouren voor machines lasersnijden in de inlays, maar dan moet ik SVG of DXF files aangeleverd krijgen
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61306318sphere schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:28:
Volgens mij had @Twijfels van die inlays gemaakt, maar dan gefreesd.
deze bedoelde je
Ik heb 2 18v machines gewoon los in een lbox liggen samen.Pixeltje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:45:
Vraagje, niet direct over gereedschap maar wel gerelateerd. Ik heb twee kleine schroefmachines die samen in een koffer wonen. Das handig voor meerdere redenen maar Bosch is zelf nog niet zo ver. De (halve)inlays die bij de machines horen passen wel samen in een l-boxx maar dan is er nagenoeg geen ruimte voor accesoires. Voor nu heb ik het zo opgelost:
[Afbeelding]
Ook dat is niet optimaal want het foam is puntig aan de onderkant en bepaald niet stevig nu ik er allemaal gaten in gemaakt heb. Eerder heb ik plukfoam inserts van bosch geprobeerd maar dat spul is opgebouwd uit allemaal vierkantjes en ook niet handig. Wat voor alternatieven zijn er?
Ik heb wat gehoord over ‘kaizen’ foam maar het is me onduidelijk of dat steviger is dan het spul wat ik nu heb.. iemand een gouden tip?
Verder een set speedboren, trappen boor, metaalboren, houtboren en diverse bitsets. Heb altijd alles bij de hand alleen ligt het niet super strak in een inlay. Voor mij geen probleem.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb het hier gekocht: https://www.powerplustool...hap-foam-inlay-inleg.html Ze hebben meerdere afmetingen, maar voorraad lijkt laag te zijn op dit moment.Pixeltje schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Dat ziet er beter uit inderdaad, wat voor foam
Is dat?
Ik had precies hetzelfde probleem (zelfde machines en box) onderstaande gehaald, en op maat gesneden en toen beetje puzzelen en uitsparingen snijden. Nu 2 machines, 3 flexiclick koppen, extra batterij (2 andere in de machines) en 2 doosjes met bits (1 normaal en 1 slagbits) allemaal erin.Pixeltje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:45:
Vraagje, niet direct over gereedschap maar wel gerelateerd. Ik heb twee kleine schroefmachines die samen in een koffer wonen. Das handig voor meerdere redenen maar Bosch is zelf nog niet zo ver. De (halve)inlays die bij de machines horen passen wel samen in een l-boxx maar dan is er nagenoeg geen ruimte voor accesoires. Voor nu heb ik het zo opgelost:
[Afbeelding]
Ook dat is niet optimaal want het foam is puntig aan de onderkant en bepaald niet stevig nu ik er allemaal gaten in gemaakt heb. Eerder heb ik plukfoam inserts van bosch geprobeerd maar dat spul is opgebouwd uit allemaal vierkantjes en ook niet handig. Wat voor alternatieven zijn er?
Ik heb wat gehoord over ‘kaizen’ foam maar het is me onduidelijk of dat steviger is dan het spul wat ik nu heb.. iemand een gouden tip?
terugkijkend zou ik het wellicht met de multitool en isolatiemes doen, ipv stanley mes wat ik nu heb gedaan. Maar ja. Al doende leert men.
https://www.hbm-machines....viM2ic3VRe9BoC9y0QAvD_BwE
Dat is helemaal geen beton, maar superslappe hap.possiey schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:20:
Een vraag: Ik ga binnenkort ongeveer 25 inbouwdozen (ver)plaatsen in mijn nieuwe woning. (bouwjaar 1978)
Ik twijfel echter met welke methode ik het beste de 82mm gaten kan gaan inboren, droog of nat?
Is dit relatief goed te doen met een goede droog diamantboor? Of adviseren jullie toch om voor de natte boorvariant te gaan.
Een dozenboor met centreerboor lijkt mij wel handig om de gaten mooi in lijn te kunnen inboren, wordt dit bij zowel nat en droog wel toegepast?
[Afbeelding]
Goodkope droge diamant dozenboor op een accuboor gaat prima.
Sleuvenzaag mag ook best een cheap ding zijn, ik heb er zelf een van einhell
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Bedoel je met super slappe hap iets vergelijkbaars als gewone bakstenen?Illusion schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Dat is helemaal geen beton, maar superslappe hap.
In het bouwdossier wordt gesproken over ‘betonstenen’, vandaar dat ik het vroeg.
Heb inmiddels ook een lijntje uitstaan om het allemaal uit te besteden bij een betonboorder ( voor niet al te veel geld) zodat ik met andere werkzaamheden bezig kan.
Ook sleuven frees ik met een stofzuiger, droog.
Het klinkt alsof je nog in die woning gaat wonen, nat boren is echt smerig.
Mijn advies: traag boren, droog en met een stofzuiger.
Een diamantboor (kroonboor) lacht met betonstenen, welfsels en gewapend beton, dàt is andere koek (gaat ie ook door, maar wat minder enthousiast).
Als dat hetzelfde is als wat ik in huis heb in enkele niet dragende muren, dan valt het al uit elkaar als je een boortje in de buurt van de muur houd. Het is meer aan elkaar geplakt gruis, dus laat je niets wijsmaken door het woord beton.possiey schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Bedoel je met super slappe hap iets vergelijkbaars als gewone bakstenen?
In het bouwdossier wordt gesproken over ‘betonstenen’, vandaar dat ik het vroeg.
Heb inmiddels ook een lijntje uitstaan om het allemaal uit te besteden bij een betonboorder ( voor niet al te veel geld) zodat ik met andere werkzaamheden bezig kan.
Als je iets aan zo'n muur wilt ophangen is dat best lastig, aangezien een rond gat maken vrijwel onmogelijk is, zonder heel diep te boren.
Zoals @Illusion al zegt, houdt het simpel. Ik heb een muurfrees van Parkside, en dat gaat ook prima. Droge diamant dozen zijn ook geen enkel probleem.
Slapper dan baksteen. Pak maar eens een klein steenboortje in je accuboor en probeer eens hoe snel je er in zit.possiey schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Wat ik me eerder afvraag: hoe ga je de sleuven weer netjes dicht zetten? Ga je de hele wand stuccen? Voorzetwandje?
Het feit dat het hier vooral in de dragende muren wordt gebruikt zegt dus niks over hoe makkelijk ik er met een boor in zou kunnen?Illusion schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Slapper dan baksteen. Pak maar eens een klein steenboortje in je accuboor en probeer eens hoe snel je er in zit.
Wat ik me eerder afvraag: hoe ga je de sleuven weer netjes dicht zetten? Ga je de hele wand stuccen? Voorzetwandje?
Ik laat de boel daarna glad stucen inderdaad.
Dit is veel, veel zachter dan baksteen. Ik zou het droog boren. Voor enkele klussen zijn inderdaad de gereedschappen van einhell/parkside etc prima geschikt.possiey schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Belangrijker is echt een goede stofzuiger hebben, en een dozenboor met een goede stofkap. De stof moet echt goed afgezogen worden.
If it ain't broken, don't fix it
De blokken die jij denk ik bedoelt ken ik als 'bims', de correcte naam is drijfsteen denk ik. Maar de stenen uit de vraag zijn dat zo te zien niet, maar wel echt betonstenen.Illusion schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Dat is helemaal geen beton, maar superslappe hap.
De 'bims' had ik in mijn vorige huis en die zijn inderdaad nogal 'slap', daar boor je zo doorheen. De stenen uit de vraag lijken meer op de stenen die in mijn huidige garage gebruikt zijn en die zijn serieus hard. Werd er in ider geval niet blij van toen ik er doorheen moest boren.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Ik heb ze niet gezien toen bij jou maar het verbaasd me ook niet dat je er een oplossing voor hebtTwijfels schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:10:
[...]
Klopt. Ik denk dat @Pixeltje die bij mij in de werkplaats misschien wel gezien heeft een tijd terug?
Dat foam uit de foto hier ergens boven is Kaizen foam als ik het zo zie, ik heb daar ook wel eens een inlay uit gemaakt maar vind het persoonlijk geen prettig spul. Je krijgt hem nooit 100% superstrak. Gebruik zelf tegenwoordig een PE schuim hiervoor.
Shameless plug (als het niet mag, verwijderd het dan maar weer modjes):
https://rmesolutions.nl/products/koffer-bodem-inlays
Kan ze ook in 20mm dik snijden. Dit materiaal is heel makkelijk en strak met een bovenfrees/kantenfrees te bewerken.
Kan ook wel de volledige contouren voor machines lasersnijden in de inlays, maar dan moet ik SVG of DXF files aangeleverd krijgen
Ik ben nieuw hier op het forum en misschien is dit al eerder gevraagd, in dat geval even een linkje van het topic aub en dan verwijder ik deze weer.
Hoe dan ook, ik heb mezelf een aantal maanden geleden een Milwaukee M12 slagmoersleutel (de FIWF12) gekocht en heb deze één keer duftig gebruikt bij een auto van een vriend, een onderdeel van de ophanging moest los en wilde niet echt, wat resulteerde in 2 á 3 minuten continu met dat kleine ding blijven hameren op die moer en uiteindelijk in een kapotte slagmoersleutel. de keerring rond de vierkantopname had het begeven en een van de schroeven waarmee de kop vastzit was door de hitte en de trillingen eruit gerammeld (het draad wat in de kunststof behuizing zat was eruit gestript). Nu heb ik eigenlijk vrijwel meteen een nieuwe gekregen, maar heb ik wel onder uit de zak gekregen van de verkoper dat ik dat niet weer moest flikken, omdat dit specifieke model te licht is voor mijn werkzaamheden en dat ik dat ding niet gebruikt, maar misbruikt heb. Mijn vraag is: zijn er mensen die verstand hebben van dit model slagmoersleutel en die mij kunnen vertellen of ik hem daadwerkelijk "verkracht" heb, of dat hij dat zou moeten kunnen hebben...
Bij voorbaat dank!
Als de boel zo vast zit moet je een andere oplossing zoeken vind ik dan.
Ik denk inderdaad ook dat het je eigen schuld is dat het apparaat defect is geraakt.
Laat het een wijze les zijn en gebruik gereedschap zoals het hoort.
https://wd40.nl/product/kruipolie/ werkt goed.
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Als je zoveel energie in slaan stopt dan kan je beter rust nemen en de situatie doordenken en analyseren, als het 2 keer niet werkt is een derde keer proberen lastig, laat staan minuten lang.
Nieuwe tool, creeer een situatie (bij bout in knetterhard hout draaien) om het droog te oefenen om je tool te leren kennen.
De juiste tool en de juiste werkwijze kunnen wonderen verrichten, gelijk in het echie zonder enige ervaring kan misgaan hoe goed de tool ook is, even oefenen.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:40
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Even naar dit topic verplaatst, maar de verkoper heeft gelijk. Als de moer te vast zit voor de machine dan kan die kloppen wat die wil, maar dat geeft uiteindelijk het resultaat wat je nu hebt gekregen: een kapotte machine.Tool_Freak schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:51:
Hallo Allen,
Ik ben nieuw hier op het forum en misschien is dit al eerder gevraagd, in dat geval even een linkje van het topic aub en dan verwijder ik deze weer.
Hoe dan ook, ik heb mezelf een aantal maanden geleden een Milwaukee M12 slagmoersleutel (de FIWF12) gekocht en heb deze één keer duftig gebruikt bij een auto van een vriend, een onderdeel van de ophanging moest los en wilde niet echt, wat resulteerde in 2 á 3 minuten continu met dat kleine ding blijven hameren op die moer en uiteindelijk in een kapotte slagmoersleutel. de keerring rond de vierkantopname had het begeven en een van de schroeven waarmee de kop vastzit was door de hitte en de trillingen eruit gerammeld (het draad wat in de kunststof behuizing zat was eruit gestript). Nu heb ik eigenlijk vrijwel meteen een nieuwe gekregen, maar heb ik wel onder uit de zak gekregen van de verkoper dat ik dat niet weer moest flikken, omdat dit specifieke model te licht is voor mijn werkzaamheden en dat ik dat ding niet gebruikt, maar misbruikt heb. Mijn vraag is: zijn er mensen die verstand hebben van dit model slagmoersleutel en die mij kunnen vertellen of ik hem daadwerkelijk "verkracht" heb, of dat hij dat zou moeten kunnen hebben...
Bij voorbaat dank!
Ik zou lekker een ander merk kiezen dat niet in no time in je handen smelt.
[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 19-08-2022 22:11 ]
Ik geef de verkoper wel gelijk, als iets niet lukt met een bepaald stuk gereedschap is stug doorgaan nooit goed voor de tool. Gelukkig netjes coulant een nieuwe gekregen, dat is keurig te noemen.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Ik ben al een tijdje op zoek naar een (betaalbare) perstang, maar daardoor is mijn marktplaats frontpage nogal getekend. Nu kwam ik echter deze foto tegen, maar ik kon het niet geloven. Maar: Ook op de B&D website zelf staat men echt met een verfafbrander een perskoppeling te solderen

https://www.blackanddecke.../2016/09/13/16/37/kx2001k

Die van festool gekocht bij mastertools en netjes binnengekregen.
Het is een riem, een band (die om de riem heen gaat zodat je niet telkens in je vlees drukt), een tuigje voor je schouders, een hamer-ophangunit, een boormachine holster, en een algemene bak.
Die bak heeft een binnenvak met rits , groot vak, klein vak, en diverse grote en kleine lussen.
Ik heb vandaag bij een maat elektrabuis aangelegd, en in de grote zak knietjes, zadeltjes, een centraaldoosje, schroeven etc etc gestopt.
In een grote lus mijn installatietang , en in het kleine vak kniptangen ed. Paar schroevendraaiers in de lusjes met een stanleymes en gaan met die banaan. Nog even wat picadries op de randjes klikken.
Dit werkt echt als een trein. Je voelt de spullen amper omdat het gewicht op je schouders ligt (16oz estwing, 18v accuboormachine en zootje knipex tangen wil wel). De bak zit links en rechts achter hamer, boormachine rechtsvoor. Hamer en boormachine moeten aan dezelfde kant van de riem (ivm breedte). Alles kan ook omgedraaid (voor linkshandigen) op de riem geschoven. Het boormachine holster heeft een beveiliging en die kun je ook omdraaien.
Ik heb de helft van de lusjes enzo niet gebruikt maar vind het nu al een topding. Nadelen: geen handleiding, ik zat echt ff te kijken hoe het in elkaar moest. Ben bij festool wel altijd 98 boekjes gewend.
Ook is het niet uitbreidbaar met meer festool bakkes/haakjes/zakjes. Ik had het bijvoorbeeld heel mooi gevonden als ergens een plek was voor een bakje dat je aan je riem kunt hangen met een festool sys-org bakje erin.
Buiten dit gemierenneuk echt wel veel aan xie set gehad vandaag.
mja afentoe vraag ik dat mij ook af. we zijn ook wel wat gewend geraakt, heel veel accu tools hebben immers beveiligingen om de accu te beschermen en beschermen daar ook de tool mee, maar slag(moer)tollen gebruiken niet heel veel stroom als je ze zwaar belast., dus dat zal je als beveiliging toe moeten voegen.Illusion schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:10:
Waarom zit daar dan niet gewoon een thermische beveiliging en of timer in?
Al snap ik ook niet waarom je 3 min zou gaan rammelen op een bout/moer . als er na 15 sec geen beweging in zit en na 30 sec nog steeds niet, waarom dan wel na 3,4 5 of 30 min, was het plan misschien om door te gaan totdat de accu leeg is

Zoals alles in DIY: dat iets kan, maakt nog niet dat het ook een goed idee isNCSmits schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:58:
Misschien wat off-topic, maar ik moest dit toch even delen.![]()
Ik ben al een tijdje op zoek naar een (betaalbare) perstang, maar daardoor is mijn marktplaats frontpage nogal getekend. Nu kwam ik echter deze foto tegen, maar ik kon het niet geloven. Maar: Ook op de B&D website zelf staat men echt met een verfafbrander een perskoppeling te solderen![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
ben wel benieuwd of ze het rubbertje eruit hebben gevist, of lijmen ze hem daar eerst mee vastThe Eagle schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:34:
[...]
Zoals alles in DIY: dat iets kan, maakt nog niet dat het ook een goed idee is

Doet mij denken aan deze prachtige stock foto met een soldeerbout:NCSmits schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:58:
Misschien wat off-topic, maar ik moest dit toch even delen.![]()
Ik ben al een tijdje op zoek naar een (betaalbare) perstang, maar daardoor is mijn marktplaats frontpage nogal getekend. Nu kwam ik echter deze foto tegen, maar ik kon het niet geloven. Maar: Ook op de B&D website zelf staat men echt met een verfafbrander een perskoppeling te solderen![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]

https://www.hornbach.nl/s...elig/7546645/artikel.html
Vooral de koffer lijkt me erg praktisch. Reviews zijn ook goed.
Meet iets meer dan de pms-120 maar het houdt niet over. Nog stééds niet duidelijk waar leidingen lopen en stroom wordt vaker niet dan wel gevonden.Schuey schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:00:
Door bovenstaande video, toch eens een Zircon proberen. Zal de Zircon L50 worden die ik via bol.com gratis op de stoep kan krijgen en retourneren indien nodig.
Ook deze, gaat terug...
beitels zijn meh, boren zijn wat je er van verwacht bij een niet boren merk. als je geen referentie hebt en opzoek bent naar iets goedkoops wat in 95% van de gevallen zal doen waar je het voor hebt gekocht is het prima.sloth schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:07:
Heeft er iemand ervaring of een mening over deze betonboren en beitelset?
Mja…….Pattfield…….dit lijkt mij een gevalletje Silverline, LUX, en weetikveel hoe die bodembakken-merken nog meer heten.sloth schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:07:
Vergelijk even wat beitelsets van andere merken en bekijk daar even de prijzen van. Dan kun je meteen inschatten wat je ongeveer in huis haalt.
Moet het goedkoop vanwege je budget of aanschaf voor 1 klusje is dit allicht verantwoord, gaat het snel stuk dan bij de klantenservice over de balie gooien voor een refund.
Ik koop dit soort spul niet meer in elk geval, maar dat is slechts mijn mening
Fuckit, @twain4me was me weer voor
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dat is dan ook meer dan 3x zoveel Nm als die 12V MilwaukeeTechnofreakz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:22:
Mijn 1120nm hikoki heeft daar totaal geen problemen mee.
Op zich heb je de moeraanzetter wel een beetje mishandeld, maar het is wel apart dat ie kapot is gegaan ipv dat overbelastingsbeveiliging 'm uitschakelde.Tool_Freak schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:42:
Ah, kijk! Weet ik gelijk hoe de vork in de steel zit, bedankt allemaal! De slagmoersleutel kreeg van 2 familieleden al een figuurlijke bak stront over zich heen, omdat hij niet uit zichzelf afsloeg en het niet kon hebben, maar ik twijfelde, vandaar dus even hier de vraag gesteld. Het was ook niet helemaal vrijwillig... die vriend belde me radeloos op, omdat hij niet wist wat hij met die defecte ophanging aan moest, toen ik daar stond griste hij hem zo ongeveer uit mijn handen, maar de verkoper zijn woorden tegen mij, herhalen tegen die vriend mocht niet baten. Over de verkoper valt naar mijn ervaring ook geen kwaad woord te zeggen, goeie gast met verstand van zaken en denkt fantastisch mee met zijn klanten en bovenal: goeie prijzen!
Dat hij kapot ging doet hun motto trouwens geen eer aan. 'Nothing but heavy duty'

Dat soort koffertjes gaan meestal vrij snel stuk. Clipjes zijn meestal matige kwaliteit, dus klemmen al snel niet meer of breken af.sloth schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:07:
Ik heb zelf ervaring met droog boren met deze 132mm diamantboor van Amazon:, aanzienlijk grotere gaten dan wat jij gaat doen dus. Dat gaat prima. Regelmatig pauzeren om de boor te laten afkoelen. Niet de klopstand gebruikenpossiey schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:20:
[Afbeelding]
Icm een opzetstuk voor de stofzuiger (DustTool, maar Bosch heeft ook iets vergelijkbaars) kan je verdomd goed stofvrij werken kan ik je melden. Amper stof! Gebruik wel een stofzuiger die geschikt is voor bouwstof, je huis-tuin-en-keukenstofzuiger molesteer je er waarschijnlijk mee, plus dat het meest fijne stof waarschijnlijk gewoon weer de kamer ingeblazen wordt.
Hier wat foto's ter impressie.
In een muur:
:strip_exif()/f/image/eSEFPkyznNWE2nrEGUqeqzzb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zjgfC3Zn8lcMnAxl6OTFKUK8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WxagN04QUnQMFJT5nYwdUhL0.jpg?f=fotoalbum_large)
En in een vloer:
:strip_exif()/f/image/F8QaTHkqfFbaJsWT7D4pGilX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jB4ABLCDsKnhVcC2iQt6fyr8.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu na 4 gaten geboord te hebben ziet hij er nog prima uit, en ik merkte bij gat nr 4 nog niet dat bij bot werd ofzo.
Catch a smile out there!
Beoogd doel: dunne planken essenhout (parket, 8mm dik) verwerken op een tv-wand.
Volgens mij moet ik daar een pin nailer voor gebruiken, maar welke gauge is eigenlijk geschikt daarvoor? Is er een ‘altijd goed’ maat voor dit soort afwerk- en lijstwerk?
Ik heb al een compressor.
Pin nailers zijn meestal 23 AWG (0.6mm)henkjanvdkolk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:04:
Tips gevraagd. Ik wil binnenkort een tacker aanschaffen.
Beoogd doel: dunne planken essenhout (parket, 8mm dik) verwerken op een tv-wand.
Volgens mij moet ik daar een pin nailer voor gebruiken, maar welke gauge is eigenlijk geschikt daarvoor? Is er een ‘altijd goed’ maat voor dit soort afwerk- en lijstwerk?
Ik heb al een compressor.
Kleine brad nails beginnen vaak bij 18 AWG (1mm)
Op zich zouden die beide wel kunnen, alleen 18AWG laat wel een zichbaar gaatje achter die je dan even zou moeten dichten.
Als je niet wil dichten/verven is een pin nailer (23 AWG) mooier.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Merci! Dan wordt het 23 awg want ik ga ze sowieso verlijmen.dragonhaertt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
Pin nailers zijn meestal 23 AWG (0.6mm)
Kleine brad nails beginnen vaak bij 18 AWG (1mm)
Op zich zouden die beide wel kunnen, alleen 18AWG laat wel een zichbaar gaatje achter die je dan even zou moeten dichten.
Als je niet wil dichten/verven is een pin nailer (23 AWG) mooier.
Thanks voor de tip betreft de opzetstuk en stofzuigerGlenfiddich schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Ik heb zelf ervaring met droog boren met deze 132mm diamantboor van Amazon:, aanzienlijk grotere gaten dan wat jij gaat doen dus. Dat gaat prima. Regelmatig pauzeren om de boor te laten afkoelen. Niet de klopstand gebruiken
Icm een opzetstuk voor de stofzuiger (DustTool, maar Bosch heeft ook iets vergelijkbaars) kan je verdomd goed stofvrij werken kan ik je melden. Amper stof! Gebruik wel een stofzuiger die geschikt is voor bouwstof, je huis-tuin-en-keukenstofzuiger molesteer je er waarschijnlijk mee, plus dat het meest fijne stof waarschijnlijk gewoon weer de kamer ingeblazen wordt.
In een muur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En in een vloer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu na 4 gaten geboord te hebben ziet hij er nog prima uit, en ik merkte bij gat nr 4 nog niet dat bij bot werd ofzo.
Ecotools heeft goede tackers!henkjanvdkolk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:44:
[...]
Merci! Dan wordt het 23 awg want ik ga ze sowieso verlijmen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zo, die heeft vuurvaste vingers! 😳BlackMonkey schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:17:
Doet mij denken aan deze prachtige stock foto met een soldeerbout:
[Afbeelding]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Weer bijgekomen van mijn slechte zin
https://www.amazon.de/-/n...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

https://www.amazon.de/-/n...ref_=lv_ov_lig_dp_it&th=1

Daardoor liggen ze en kan ik makkelijk de maten lezen (met name voor de sporadisch gebruikte engelse maten).
En als voordeel netjes terug in het juiste vakje omdat de maten op het plastic staan.
Maar zo te zien heb je die niet, dan zou ik een houten plaat zagen/frezen zodat alles netjes ligt.
Of schuim zagen.
Zo zeg maar:
:strip_exif()/f/image/FTSKw5aPIuLFOzwVuMfAWbNU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door DJMaze op 22-08-2022 23:11 ]
Dank voor de tip. Dat heb ik meer gelezen. Ik denk dat ik hem daar ga kopen.
Glengoyne 21 is ook lekker
De meeste van m'n doppen zitten in dozen van de sets waar ze in verkocht werden, maar de losse doppen die ik zo heb gekocht heb ik ook op zo'n rail gezet. In ieder geval heb je altijd de doppen bij elkaar en als je ze netjes op grootte sorteerd is het net zo overzichtelijk als in een doos / koffer van een set.Ingelogd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:36:
Irritaties bij te veel losse dopsleutels in een bak; na lang zoeken voor de juiste maat kwam ik er achter dat ik toch een maatje groter nodig had, daarna alles weer tien keer in mijn handen en geen zin meer
.
Weer bijgekomen van mijn slechte zinrond gekeken voor wat beters. Nu kwam ik van die doppenhouder organizers tegen, werkt daar iemand mee? hoe hebben jullie de dopsleutels geordend?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb die onderste ooit bij de hbm meegenomen, voorheen netjes in de koffer, maar die ging na jaren van misbruik kapot. Toen hierop overgestapt en bevalt prima. Gooi ook zo de hele strip in de tas, in plaats van 4 losse doppen die ik denk nodig te hebben. (Om erachter te komen dat je net de ander nodig hebt.)Ingelogd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:36:
Irritaties bij te veel losse dopsleutels in een bak; na lang zoeken voor de juiste maat kwam ik er achter dat ik toch een maatje groter nodig had, daarna alles weer tien keer in mijn handen en geen zin meer
.
Weer bijgekomen van mijn slechte zinrond gekeken voor wat beters. Nu kwam ik van die doppenhouder organizers tegen, werkt daar iemand mee? hoe hebben jullie de dopsleutels geordend?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, ik wil binnenkort een paar gaten boren door baksteen voor 125mm ventilatiebuizen. Zie ik op 1 foto dat je er ook mee door kanaalplaat hebt geboord?Glenfiddich schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Ik heb zelf ervaring met droog boren met deze 132mm diamantboor van Amazon:, aanzienlijk grotere gaten dan wat jij gaat doen dus. Dat gaat prima. Regelmatig pauzeren om de boor te laten afkoelen. Niet de klopstand gebruiken
In een muur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En in een vloer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beta 2.0Pixeltje schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Dat ziet er beter uit inderdaad, wat voor foam
Is dat?
Buurman kwam langs en die bood aan om het foam te lasersnijden. Dat wordt de volgende iteratie maar dit is al stukken beter:
:strip_exif()/f/image/DNM2NG32k76FwRfzVZUkuysE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, ik heb twee van die dingen. Mijn 1/2" doppensetje van Sonic zat standaard op zo'n rail. Nadeel van een standaard meegeleverde rail is dat er niet één of twee extra houders op zitten voor doppen. Anders had ik mijn 16mm bougiedopje en het korte verlgenstuk er ook op kwijtgekund.Ingelogd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:36:
De doos van mijn 3/8" doppenset begon inmiddels uit elkaar te vallen, dus ik heb nog zo'n rail gekocht voor de kleinere set. Ik vind het fijn werken. Die houder van Sonic met kunststof doppen is wel duidelijk fijner om mee te werken dan de goedkope metalen klemmetjes op die 3/8" houder.
Punctuality is the politeness of kings
Het zijn NeHoBo-vloeren waar ik doorheen heb geboord. Kanaalplaat zal vast ook lukken. Wel eerst met een leidingzoeker de wapening lokaliseren zodat je daar tussendoor kan boren.Terrz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:46:
[...]
Bedankt voor de tip, ik wil binnenkort een paar gaten boren door baksteen voor 125mm ventilatiebuizen. Zie ik op 1 foto dat je er ook mee door kanaalplaat hebt geboord?
Catch a smile out there!
De grote vraag is: wil je hoofdpijn hebben?sloth schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:07:
Zo nee, laten liggen.
Zo ja, lekker mee aan de slag gaan.
Pisbakkenstaal van actionkwaliteit
ik dacht het...jij typt hetBoudewijn schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:16:
[...]
De grote vraag is: wil je hoofdpijn hebben?
Zo nee, laten liggen.
Zo ja, lekker mee aan de slag gaan.
Pisbakkenstaal van actionkwaliteit
@sloth ik omschreef het iets tactvoller.......maar eigenlijk dekt Boudewijn zijn mening vrij goed de lading.

Die hele set kost minder dan een losse beitel van een gerenommeerd merk, dat is eigenlijk al een weggevertje.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Voor een enkele klus is zoiets prima, ik ben met een soortgelijke set begonnen van Kreator. Boren vrij snel bot en beitels slijten snel.sloth schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:07:
Later via ecotools wat vervangende beitels gekocht. Grote boren kun je regelmatig in de aanbieding vinden van bijvoorbeeld Hikoki en voldoen mij goed. Heb er inmiddels al aardig wat gaten mee geboord, ook door kanaalplaat heen. Viersnijders zijn natuurlijk nog beter voor gewapend beton maar ook 3x zo duur...
[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 23-08-2022 09:56 ]
Kan mij vaag herinneren dat het iets was in de vorm van: wat geef je een klusser kado?
Voor mijn gevoel stond dit in het bouwen en klussen deel.. maar kan het nu nergens terugvinden?
Stonden voor mijn gevoel veel goede aanraders en tips in, niet alleen voor kado's maar ook voor de beginnende klusser
edit:
Ah, toch gevonden: Handig/Slim gereedschap om als kadootje te geven
@dragonhaertt bedankt! Vond hem zelf ineens ook weer
[ Voor 16% gewijzigd door Sinny op 23-08-2022 12:20 ]
Handig/Slim gereedschap om als kadootje te gevenSinny schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:17:
Weet iemand waar dat topic is gebleven, dat ging over tips voor kado's voor klussers?
Kan mij vaag herinneren dat het iets was in de vorm van: wat geef je een klusser kado?
Voor mijn gevoel stond dit in het bouwen en klussen deel.. maar kan het nu nergens terugvinden?![]()
Stonden voor mijn gevoel veel goede aanraders en tips in, niet alleen voor kado's maar ook voor de beginnende klusser
Dacht ik eens snel te zijn@dragonhaertt bedankt! Vond hem zelf ineens ook weer
[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 23-08-2022 12:21 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik heb zelf deze van Stanley naast de gewone compressor. Gebruik deze als ik ga klussen bij anderen i.c.m. Tacker en spijkerpistool.Marco1994 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:23:
Heeft iemand een tip voor een kleine/handzame compressor geschikt voor een tacker en soms wat spullen schoonblazen. Geluid is niet zo zeer van belang, ruimte wel. Het liefst moet dat ding zo klein mogelijk zijn, maar het liefste wel genoeg capaciteit dat die na elk nietje aanslaat. Zoek ik iets wat niet bestaat of heeft iemand een gouden tip?
Maakt wel lawaai maar leg m meestal buiten of in een andere ruimte i.c.m. Lange slang.
Dat ziet er goed uit, de tip van de lange slang is ook een goede. Op Amazon staat die momenteel voor 119, dat lijkt me een goede deal.Terrz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
Ik heb zelf deze van Stanley naast de gewone compressor. Gebruik deze als ik ga klussen bij anderen i.c.m. Tacker en spijkerpistool.
Maakt wel lawaai maar leg m meestal buiten of in een andere ruimte i.c.m. Lange slang.
Ik zou ook nog even bij bijvoorbeeld de hornbach kijken.Marco1994 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
Dat ziet er goed uit, de tip van de lange slang is ook een goede. Op Amazon staat die momenteel voor 119, dat lijkt me een goede deal.
Ik heb de Sonic doppenrail even opgezocht. Dat ziet er toch wel even kwalitatief beter uit, ga een stripje voor 3/8" doppen bestellen. Zal al een hoop zoek ergernissen schelen en blijft mooi bij elkaar. Als ik nu bezig ben slingeren er altijd wat doppen rond waar ik weer naar op zoek moet gaan.dreamscape schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:48:
[...]
Die houder van Sonic met kunststof doppen is wel duidelijk fijner om mee te werken dan de goedkope metalen klemmetjes op die 3/8" houder.
https://sonic-equipment.c...-doppenrail-leeg-12-delig

Wil in elk bovenhoek je, zo dicht mogelijk in de hoek, een gat boren om een dun kabeltje doorheen te trekken. Maar in de hoek komen is uitermate lastig.
En kan zo online niet echt een handige truuk of opzetstuk vinden.
Zo'n 90 graden stuk is leuk maar is ook vrij fors.
Dan kom ik niet aan de andere kant uitRaymond schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:45:
Schuin boren
Vanaf de andere kant is er heel lastig bij te komen, en is het hopen dat ik goed uit kom. Plus dat het dan aan de andere kant gaat splinteren en je een lelijk gat krijgt.
Dat heb ik al geprobeerd namelijk.
En anders toch maar zoeken naar een zo lang mogelijk klein boortje
[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 23-08-2022 19:04 ]
Ik snap niet helemaal in welke hoek je wilt boren, maar een haaks opzetstuk gevolgd door een excentrische zou je een heel eind moeten brengen?Waah schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:53:
[...]
Dan kom ik niet aan de andere kant uit![]()
Vanaf de andere kant is er heel lastig bij te komen, en is het hopen dat ik goed uit kom. Plus dat het dan aan de andere kant gaat splinteren en je een lelijk gat krijgt.
Dat heb ik al geprobeerd namelijk.
En anders toch maar zoeken naar een zo lang mogelijk klein boortje
Pixeltje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:09:
[...]
Ik snap niet helemaal in welke hoek je wilt boren, maar een haaks opzetstuk gevolgd door een excentrische zou je een heel eind moeten brengen?
:strip_exif()/f/image/bGXkFATuuvQjlio3D4ttKBLf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wil ik, maar dan netjes zo ver mogelijk in de hoek. Zodat het zo min mogelijk zichtbaar is.
Deze was vanaf de andere kant, maar de hoek inschatten is lastig, de hoogte ook. En je hebt het probleem dat het zacht board van de stootborden lelijk scheurt zoals de foto.
[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 23-08-2022 19:16 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 23-08-2022 19:18 ]
Misschien is dat ook wel de oplossing bedenk ik me net. Als het echt zachtboard is natuurlijk.
Maar ik vermoed dat je triplex bedoelt
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Kijk, zoiets zocht ikTranze schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:16:
Met een dunne slangenboor moet dat wel lukken denk ik.
Is ook nog een optie jaBobmeister schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:18:
Sla er een spijker door en trek die er weer uit?
Het stootbord is zacht board, is van dat opplakspul. Daar achter zit wel echt hard hout.The Eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:23:
Als het zachtboard is duw je een spijker er zo door. Heck, dat zou ik nog wel met een stevige naald en een hamer aandurven.
Misschien is dat ook wel de oplossing bedenk ik me net. Als het echt zachtboard is natuurlijk.
Maar ik vermoed dat je triplex bedoelt
Uitscheuren kun je voorkomen met een scherpe boor, snel genoeg draaien en niet hard drukken. De hoek die ik bedoel is zoiets:Waah schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
[Afbeelding]
Dit wil ik, maar dan netjes zo ver mogelijk in de hoek. Zodat het zo min mogelijk zichtbaar is.
Deze was vanaf de andere kant, maar de hoek inschatten is lastig, de hoogte ook. En je hebt het probleem dat het zacht board van de stootborden lelijk scheurt zoals de foto.
:strip_exif()/f/image/pO50D3ph9h44Asvi5tVlVOk2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1LCPy8R8dmPksPNtaCY3vQiS.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat is ook de reden dat ik nog een keertje een borenset met hex aansluiting wil hebben.Pixeltje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:49:
Uitscheuren kun je voorkomen met een scherpe boor, snel genoeg draaien en niet hard drukken. De hoek die ik bedoel is zoiets:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Festool maakt ze. Enig idee welke fabriek die maakt?henkie196 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
En dat is ook de reden dat ik nog een keertje een borenset met hex aansluiting wil hebben.
Ik heb van de week maar weer eens wat spul binnengekregen:
- KL-KS 120

zodat ik een 2e op mijn afkortzaag heb:

- Om al die groen-blauwe zut een beetje te compenseren ook maar wat bij de concurrent gekocht (ik heb al geleiderklemmen voor mijn rail) :

En nee Bosch is natuurlijk net niet he
- Camelia-olie. Wie gebruikt dat hier nog meer? Mijn vrij nieuwe veritas schaaf begint een beetje vliegroest te vertonen, ben ik echt niet blij mee.
- Shinwa winkelhaakje, glubot en nog wat los spul.
Ik heb onlangs in de ramsch een setje Milwaukee boren gekocht met hex uiteinde. Was niet perse de bedoeling om milwaukee te kopen maar deze waren in de aanbieding en het is een complete set van 2 tot 10mm geloof ik. Vooralsnog zijn ze scherp genoeg.henkie196 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
En dat is ook de reden dat ik nog een keertje een borenset met hex aansluiting wil hebben.
:strip_exif()/f/image/UyZOU5iUWKxXzt6ojkAlRK4W.jpg?f=fotoalbum_large)
Het doosje is wel exceptioneel ellendig, typisch voorbeeld van een productontwerper die zijn eigen product niet gebruikt als je het mij vraagt, maar binnenkort wonen ze toch op een andere plek en dan liggen ze gewoon los.
[ Voor 40% gewijzigd door Pixeltje op 23-08-2022 21:48 ]
Je kan ook wd40, hobby of naaimachineolie gebruiken.Boudewijn schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:55:
[...]
- Camelia-olie. Wie gebruikt dat hier nog meer? Mijn vrij nieuwe veritas schaaf begint een beetje vliegroest te vertonen, ben ik echt niet blij mee.
Paul Sellers gebruikt een goedkope 3-in-1 olie (zoek op rag-in-a-can)
Dat je iets kan gebruiken betekend niet dat het ook meteen goed geschikt is.iscara schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Je kan ook wd40, hobby of naaimachineolie gebruiken.
Paul Sellers gebruikt een goedkope 3-in-1 olie (zoek op rag-in-a-can)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Vandaar dat ik Paul Sellers ook noem. Toch een redelijke expert die je beter kan geloven dan mij.rockhopper schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Dat je iets kan gebruiken betekend niet dat het ook meteen goed geschikt is.
Ik heb een Bosch GCL 2-50 G laser
:fill(white):strip_exif()/f/image/O9PaWUXUBShQJgK8b9m35NU8.png?f=user_large)
Deze heeft een horizontale en verticale lijn en loodpunten omhoog en omlaag.
Er wordt een houder meegeleverd de RM10:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oDnZwuFD7xlcxLlZCJf0m1fX.png?f=user_large)
Op het eerste gezicht lijkt dit een handig ding want je schuift de laser er zo op (je hoeft ‘m niet te schroeven), er is een uitsparing aan de onderkant voor de loodlijn en er zit een knop op voor fijnafstelling naar links en rechts. Hij kan aan een haak gehangen worden en er zitten sterke magneten op de achterkant om op metaal te bevestigen.
In de praktijk gebruik ik die houder echter nooit want ik heb geen metaal in de buurt als ik een lijn op de muur wil projecteren en om dan maar een schroef in de tegenoverliggende muur te zetten puur voor de laser gaat natuurlijk ook nergens over. En zelfs al zou ik dat doen dan heb je er nog niets aan omdat de houder geen hoogte verstelling heeft, enkel opzij, dat is een groot gemis.
Zit nu vaak te klooien met boeken van de juiste dikte vinden om de laser maar op de juiste hoogte te krijgen wanneer ik de houder wel gebruik.
Een statief heb ik wel maar is vaak onhandig om neer te zetten vanwege de ruimte die het op de grond inneemt waarbij het of niet past of je er tegenaan stoot, en hij komt ook niet hoog genoeg.
En ipv geld uit te geven om een statief te kopen die hoger kan zit ik nu te kijken naar zo’n telescoop stok die je tussen vloer en plafond klemt.
Lijkt me erg makkelijk en flexibel inzetbaar.
Bosch heeft de BT 350
:fill(white):strip_exif()/f/image/TplrfUKYQPU7MTSwLo6A3gGI.png?f=user_large)
maar die is duur, en zit een hele basis houder bij voor dat geld en de stok is zelfs in ingeschoven toestand erg lang.
De DeWalt DE0288-XJ ziet er een stuk beter uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugHIGZmzeZX75n6LhKOjxVRk.jpg?f=user_large)
Lekker compact op te ruimen, de houder zit er wat degelijker uit en ook fijn dat er een nivelleerbelletje op zit.
Een add-on houder waarmee ook nog fijnafstelling in de hoogte en zijwaarts mogelijk is lijkt me ook wel erg praktisch want uit reviews heb ik al wel begrepen dat zo’n klem aan de stok niet heel nauwkeurig is af te stellen.
Deze lijkt me wel wat, Huepar PV10+
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ncBUHubIsSljAuXwckCdIUUo.webp?f=user_large)
Enige nadeel is dat het loodpunt naar beneden niet meer bruikbaar is, maar ik kan sowieso geen opties vinden voor een houder met fijnafstelling waar dat wel kan.
Bosch TP 320. Fijnafstelling heb ik nooit gemist. Desnoods kun je overal dezelfde afstand/afwijking/offset compenseren.Vliegvlug schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:13:
Mensen hier ervaringen met en advies voor telescoopstokken voor het gebruik met lasers?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ja. Nu moet ik wel toegeven dat ik WD40 graag als waterverdrijver (water-displacement) gebruik maar het ook wel eens aan wil koeken en een bende vormen. Op een veritas schaaf is de prijs van een unitje olie natuurlijk ook niet zo schokkend. Siliconengebaseerd spul valt ivm verven natuurlijk af.iscara schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Vandaar dat ik Paul Sellers ook noem. Toch een redelijke expert die je beter kan geloven dan mij.
Voor algemeen smeren gebruik ik overigens vaak graag Ballistol, dat verkoekt niet. Dus vandaar dat ik ook hier eens mijn licht opsteek.
De rag-in-a-can van Sellers moet ik eens maken, maar ik weet zo 1-2-3 niet wat hij erin stopt. Ff filmpje opnieuw kijken dus
Andere vraag:
Ik heb zo mijn nieuwbouwhuis dat wordt opgeleverd en ik ga veel electra zelf doen, waaronder meerdere 400V aansluitingen (1x oven, 1x voorbereiding voor laadpaal, 1x voorbereiding voor houtbewerkingsapparatuur). Nu heb ik vaker geknutseld aan groepenkasten en weet ik redelijk goed wat ik doe. Hierbij heb ik altijd een Fluke 115 gebruikt, wat op zich een prima ding is... maar toch wil ik een duspol. Redenen:
1: Ergonomie (je moet de meter ergens kwijt, maar het is ook altijd ff knoeien met losse prikkers).
2: Lekstroom bij spanningsmeting tussen fase en aardlek wil nog wel eens een ALS trippen
3: Hij heeft geen indicatie van welke fase je te pakken hebt bij 3-fase aansluitingen
Gevolg is dat ik dus in de markt ben voor een duspol. De T130 van Fluke lijkt een prima optie te zijn (heeft draairichtingsindicatie ivm die krachtstroom). Op zich ben ik over Fluke heel tevreden (heb 4 DMMs van ze liggen...) maar het is wel een beetje de Festool onder de meters en ik hoef hier geen extreem preciese/geijkte meting te hebben. TrueRMS is leuk maar dit gaat om netspanning meten...
UNI-T zag er charmant uit tot ik erachter kwam dit uit de volksrepubliek china komt. Ik begrijp dat je er niet aan ontkomt (zeker met alle onderdelen) maar als ik die lui niet hoef te spekken doe ik het liever niet.
De brymen BT75EU http://www.brymen.com/PD04BT70EU_75EU.html ziet er prima uit. Mis ik nog goede alternatieven? Gezien het netspanning is en ik er vrij serieus mee aan de slag moet is goedkope brol wat minder een optie.
De M611F van Gossen ziet er overigens ook goed uit maar is zelfde prijsrange als de Fluke.
Die had ik dus gemist. De originele. Goed punt. Scheelt ook tov de Fluke (Die Benning is 90 euro).big bang schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:30:
@Boudewijn Waarom niet een originele Benning?
Nog iets minder zelfs bij onze Duitse vrienden.Boudewijn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:54:
[...]
Die had ik dus gemist. De originele. Goed punt. Scheelt ook tov de Fluke (Die Benning is 90 euro).
Dat heeft geen een meter aan denk ik. Je kunt alleen richting van draaiveld meten maar dat zegt niks over welke fase je hebt.Boudewijn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:23:
[...]
3: Hij heeft geen indicatie van welke fase je te pakken hebt bij 3-fase aansluitingen
Heb zelf professioneel de fluke T100 gebruikt en die vomd ik erg fijn, ledjes goed afleesbaar onder allerlei hoeken (t110 is een stuk slechter vind ik)
De mijne werkte de draaiveld niet best trouwens maar dat was exemplarisch denk ik
Die bennings hadden we ook, die waren ook goed maar vond ik wat lomper in gebruik. Dus die zou ik zeker doen als de prijs zelfs goed is
Check, als de volgorde maar goed is.Step5 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Dat heeft geen een meter aan denk ik. Je kunt alleen richting van draaiveld meten maar dat zegt niks over welke fase je hebt.
Ja dat las ik ook. ik ga dit ding een week of 2 hard gebruiken en daarna sporadisch (nu altijd met die DMM gewerkt) . Als ik het elke dag zou doen is een Fluke echt een no-brainer, maar voor nu is de half zo dure Benning prima. Dank.Heb zelf professioneel de fluke T100 gebruikt en die vomd ik erg fijn, ledjes goed afleesbaar onder allerlei hoeken (t110 is een stuk slechter vind ik)
De mijne werkte de draaiveld niet best trouwens maar dat was exemplarisch denk ik
Die bennings hadden we ook, die waren ook goed maar vond ik wat lomper in gebruik. Dus die zou ik zeker doen als de prijs zelfs goed is
Heb nu die Benning digital + stopcontacttester besteld.
Thanks @Bobmeister
Ik heb dit er in gedaan, werkt gewoon goed:Boudewijn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:23:
[...]
De rag-in-a-can van Sellers moet ik eens maken, maar ik weet zo 1-2-3 niet wat hij erin stopt. Ff filmpje opnieuw kijken dus
https://baptist.nl/houtveredeling/olien/japanse-camelia-olie-voor-gereedschappen-100-ml
Tijn89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:55:
[...]
Ik heb dit er in gedaan, werkt gewoon goed:
https://baptist.nl/houtveredeling/olien/japanse-camelia-olie-voor-gereedschappen-100-ml
:strip_exif()/f/image/ThDL16mIUrj09THvQLHLYhrH.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed idee. Ik kreeg dit vandaag binnen
[ Voor 99% gewijzigd door barry86 op 24-08-2022 23:56 ]

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-pijpenbuiger
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Die Bosch TP 320 was ik ook al tegengekomen en de reviews daarvan waren niet al te best.8088 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:44:
[...]
Bosch TP 320. Fijnafstelling heb ik nooit gemist. Desnoods kun je overal dezelfde afstand/afwijking/offset compenseren.
Hij kan wel wat kleiner inschuiven dan de Bosch BT 350 maar is nog steeds best een lang ding in ingeschoven toestand.
Dat compenseren doe ik nu ook wel door bijv een vast aantal centimeters vanaf de lijn dingen af te tekenen wanneer het niet lukt de laserlijn op de gewenste hoogte te krijgen, maar is wel weer extra gedoe en moet ik een hoekhaak pakken om te voorkomen dat ik afwijk, want als ik het uit de losse pols doe is het nooit echt haaks.
Dan is de laserlijn op een simpele manier op de gewenste hoogte zetten echt een stuk fijner.
Had eens een leiding van de radiator die doorgeroest was. Fittingen en koperleiding gehaald bij de gamma. Daar ook zoiets gehuurd ( via boels). Als het niet te veel leidingen zijn zou ik zoiets huren.CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:23:
Heeft iemand nog tips voor een beetje een betaalbare buigijzer voor 15mm CV leiding en koper. Ik zag die van HBM, maar dat is 15 en 22mm in één tang. Dat lijkt me alleen erg onhandig.
[Afbeelding]
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-pijpenbuiger
Ik lees mee, ik ben ook op zoek naar een praktische hoogte verstelbare, ik denk telescoopstang.Vliegvlug schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:51:
[...]
Die Bosch TP 320 was ik ook al tegengekomen en de reviews daarvan waren niet al te best.
Hij kan wel wat kleiner inschuiven dan de Bosch BT 350 maar is nog steeds best een lang ding in ingeschoven toestand.
Dat compenseren doe ik nu ook wel door bijv een vast aantal centimeters vanaf de lijn dingen af te tekenen wanneer het niet lukt de laserlijn op de gewenste hoogte te krijgen, maar is wel weer extra gedoe en moet ik een hoekhaak pakken om te voorkomen dat ik afwijk, want als ik het uit de losse pols doe is het nooit echt haaks.
Dan is de laserlijn op een simpele manier op de gewenste hoogte zetten echt een stuk fijner.
Ik pak de laser nu te weinig omdat hoogte afstelling te veel gedoe is.
Dit ben ik ook tegengekomen:Vliegvlug schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:13:
Mensen hier ervaringen met en advies voor telescoopstokken voor het gebruik met lasers?
Ik heb een Bosch GCL 2-50 G laser
[Afbeelding]
Deze heeft een horizontale en verticale lijn en loodpunten omhoog en omlaag.
Er wordt een houder meegeleverd de RM10:
[Afbeelding]
Op het eerste gezicht lijkt dit een handig ding want je schuift de laser er zo op (je hoeft ‘m niet te schroeven), er is een uitsparing aan de onderkant voor de loodlijn en er zit een knop op voor fijnafstelling naar links en rechts. Hij kan aan een haak gehangen worden en er zitten sterke magneten op de achterkant om op metaal te bevestigen.
In de praktijk gebruik ik die houder echter nooit want ik heb geen metaal in de buurt als ik een lijn op de muur wil projecteren en om dan maar een schroef in de tegenoverliggende muur te zetten puur voor de laser gaat natuurlijk ook nergens over. En zelfs al zou ik dat doen dan heb je er nog niets aan omdat de houder geen hoogte verstelling heeft, enkel opzij, dat is een groot gemis.
Zit nu vaak te klooien met boeken van de juiste dikte vinden om de laser maar op de juiste hoogte te krijgen wanneer ik de houder wel gebruik.
Een statief heb ik wel maar is vaak onhandig om neer te zetten vanwege de ruimte die het op de grond inneemt waarbij het of niet past of je er tegenaan stoot, en hij komt ook niet hoog genoeg.
En ipv geld uit te geven om een statief te kopen die hoger kan zit ik nu te kijken naar zo’n telescoop stok die je tussen vloer en plafond klemt.
Lijkt me erg makkelijk en flexibel inzetbaar.
Bosch heeft de BT 350
[Afbeelding]
maar die is duur, en zit een hele basis houder bij voor dat geld en de stok is zelfs in ingeschoven toestand erg lang.
De DeWalt DE0288-XJ ziet er een stuk beter uit:
[Afbeelding]
Lekker compact op te ruimen, de houder zit er wat degelijker uit en ook fijn dat er een nivelleerbelletje op zit.
Een add-on houder waarmee ook nog fijnafstelling in de hoogte en zijwaarts mogelijk is lijkt me ook wel erg praktisch want uit reviews heb ik al wel begrepen dat zo’n klem aan de stok niet heel nauwkeurig is af te stellen.
Deze lijkt me wel wat, Huepar PV10+
[Afbeelding]
Enige nadeel is dat het loodpunt naar beneden niet meer bruikbaar is, maar ik kan sowieso geen opties vinden voor een houder met fijnafstelling waar dat wel kan.
https://www.amazon.nl/Hue...lescopische/dp/B081RBF6KM

En de telescoop stang
https://www.amazon.nl/Hue...=lp36-s%2Caps%2C90&sr=8-1

Volgens mij kun je deze ook zonder de tripod, alleen de stand gebruiken, en de laser over de gehele lengte gebruiken.
Die van de Bosch lijkt mij ook geschikt, die heeft alleen geen fijne verstelling. Scheelt de helft in kosten

https://www.amazon.nl/Bos...7&pd_rd_i=B00NW3S2HK&th=1
[ Voor 7% gewijzigd door barry86 op 25-08-2022 08:30 ]
Zo'n HBM ding is (zelf wanneer onhandig) wel betaalbaar en ik vind het ook wel leuk om te leren. Dus als het verder een prima ding is voor het geld...vincent_1971 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:54:
[...]
Had eens een leiding van de radiator die doorgeroest was. Fittingen en koperleiding gehaald bij de gamma. Daar ook zoiets gehuurd ( via boels). Als het niet te veel leidingen zijn zou ik zoiets huren.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).