@
Goudvis Ik wil niet dat dit topic in een lampen topic verzand, dat is min of meer de reden dat ik ook geen modellen aankaart. Voor een liefhebber is er een lamp voor iedere situatie te bedenken. Wat jij hebt is een poging voor "een oplossing voor alles", dat niet werkt in de ogen van een liefhebber.
Om je een idee te geven waar je allemaal rekening mee kan houden, behalve het toepassings-vlak:
- lichtsterkte (een bak licht zegt niet zoveel, maar ik las dat er 1000 lumen uit die van jou komen) let wel dat je ook teveel licht kan hebben voor werk dichtbij
- lichtkleur (meestal aangeduid in temperatuur) de meeste bouwlampen vertellen hier niet zoveel over. Maar om het simpel te houden, je hebt koud licht, neutraal licht en warm licht. Meestal wordt koud licht verkocht omdat het dan "feller" lijkt. Tijdens schilderwerk wil je juist liever neutraal licht
- licht CRI, dit gaat nog wat dieper in op kleur echtheid specifiek. Deze zit idealerwijs boven de 90.
- soort straal dat eruit komt, verstraler of breedstraler, of ertussen in, of zelfs verstelbaar of niet...
- manier van laden / soort accu / besnoerd of niet
- bediening, simpel aan uit of diverse standen met daartussen hoe veel ga je merken bij een stap omhoog/omlaag...
- hoe lang je licht werkt (kan het de hele dag aan of zit je na een uur al aan een snoer)
- draagbaarheid, wat de een iedere dag bij zich wil dragen is voor de ander een molensteen om de nek
- betrouwbaarheid, budget, aftersales etc
Anyway voor wat het waard is ik zal mijn lampjes even opnoemen:
- nitecore srt 5 mijn go-to lamp. Ik heb er 5 van. Licht en klein genoeg om mee te nemen en in koffer/tas te stoppen. Licht schaalt traploos op via een ring. Opbrengst is redelijk met 750 lumen, maar voor huidige opbrengst aan de lage kant. Ja het is al een oud beestje. In zaklampen land gaat vernieuwing bijna net zo snel als in mobieltjes land.
- Bosch GLI-80 12V (kreeg ik bij een set) alleen handig omdat het simpel aan/uit is en lange tijd meegaat op accu's die ik veel heb. Verder een groot lomp ding, hufterproof. Totaal ongeschikt voor werk wegens formaat en lage opbrengst (80 lumen) ideaal voor de benedenverdieping mocht er even snel ergens licht nodig zijn (meterkast/donker hoekje)
- wat kleiner spul voor aan de sleutelbos, ongeschikt voor kluswerk, net goed genoeg om de sleutel in het slot te krijgen bij duisternis.
- specifieke lampen voor hobby werk, denk aan type straal of mooie afwerkingen