Juist het schulpen ging in mijn herinnering beter (lees: minder brandvlekken) dan het inkorten. Maar ach. Dat is de achterkant van het bureau geworden, en een zijkant, en beide zijden tegen de muur aan. Zie je niks van dus.twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:20:
[...]
48 tanden is best wel wat om hardhout mee te schulpen. (met de vezels mee zagen) je moet al een aardige machine hebben om dat goed rond te krijgen.
Mooi toch, en met die gedachte/instelling kan je in iedergeval prima in de bouw werken.RobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Juist het schulpen ging in mijn herinnering beter (lees: minder brandvlekken) dan het inkorten. Maar ach. Dat is de achterkant van het bureau geworden, en een zijkant, en beide zijden tegen de muur aan. Zie je niks van dus.
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:40:
[...]
Mooi toch, en met die gedachte/instelling kan je in iedergeval prima in de bouw werken.
Het mooie van "vroegah"is dat je vanzelf in dat soort gereedschap groeide. nu is alles dusdanig goedkoop dat voor een kleine klus al heel wat van dat potentieel gevaarlijk spul gekocht kan worden. Mijn eerste circelzaag en bovenfrees kosten echt een klein vermogen en heb ik echt niet tegelijk gekocht, dan kon ik niet meer eten die maandRobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:53:
[...]
Of ik daar nu de ideale persoon voor ben. Ik bouw meer dingen met een toetsenbord vanuit een bureaustoel (alhoewel ik het nu sinds een week of twee ook staand kan). Dat ik nu met zo'n klusje meteen een frees mijn duim in boor is misschien ook een indicatie dat ik het beste ver uit de buurt kan blijven van power tools.
Ik had nu inderdaad op tijd van een maand of 2, 3 een multitool, schroef/boormachine, kantenfrees en schuurmachine (allen Bosch 12V, op schuurmachine na, die is met draadje), en nog een deko(?) kruislijnlaser gekocht. Hopelijk hoef ik die de komende 20, 30 jaar dus niet meer te kopen. Hoogstens nog een keer zelf een invalzaag kopen en wellicht een afkortzaag.twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
Het mooie van "vroegah"is dat je vanzelf in dat soort gereedschap groeide. nu is alles dusdanig goedkoop dat voor een kleine klus al heel wat van dat potentieel gevaarlijk spul gekocht kan worden. mijn eerste circelzaag en bovenfrees kosten echt een klein vermogen en heb ik echt niet tegelijk gekocht.. Dan kon ik niet meer eten die maand
Dat proberen was ik aan het doen. En toen ging het ineens mis, oepsie. Daarna voornamelijk de geleende (groene, yukde oplossing nu is, gewoon lekker oefenen. geen rare fratsen uit halen en de apparaten leren kennen.
Als je nu al een spijker met een toetsenbord in de muur probeert te krijgen kun je denk ik idd beter achter je bureau blijven zittenRobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:53:
[...]
Of ik daar nu de ideale persoon voor ben. Ik bouw meer dingen met een toetsenbord vanuit een bureaustoel (alhoewel ik het nu sinds een week of twee ook staand kan). Dat ik nu met zo'n klusje meteen een frees mijn duim in boor is misschien ook een indicatie dat ik het beste ver uit de buurt kan blijven van power tools.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja dat heeft ieRobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:14:
[...]
Langzamer zagen dus. Mijn vader kwam met de "tip" aan zetten om sneller te zagen. Maar het was zijn zaag, die die letterlijk nog nooit gebruikt heeft. Dus de tip om juist langzamer te zagen heb ik dan meer vertrouwen in. Klinkt an zich ook wel weer logisch I guess. Langzamer zagen, op lager toerental, geeft als het goed is minder wrijving? dus wordt het allemaal minder warm. Als ik het goed begrepen heb hebben de gleufjes / spiraaltje echt in het blad daar ook mee van doen?
Weet trouwens niet of de Parkside zaag überhaupt een toerenregeling heeft.
Het blad was trouwens helemaal nieuw en "extra" hiervoor gekocht (standaard zit op een Parkside zaag maar een 24 tands blad, nu een 48 tands gebruikt). Dus ik ga er vanuit dat dat wel scherp is.
nou vaak heb je te weinig doorvoer voor je zaagsnelheid. Dan kun je of je zaag sneller gaan bewegen, of het blad minder toeren laten maken.RobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:14:
[...]
Langzamer zagen dus. Mijn vader kwam met de "tip" aan zetten om sneller te zagen. Maar het was zijn zaag, die die letterlijk nog nooit gebruikt heeft. Dus de tip om juist langzamer te zagen heb ik dan meer vertrouwen in. Klinkt an zich ook wel weer logisch I guess. Langzamer zagen, op lager toerental, geeft als het goed is minder wrijving? dus wordt het allemaal minder warm. Als ik het goed begrepen heb hebben de gleufjes / spiraaltje echt in het blad daar ook mee van doen?
Weet trouwens niet of de Parkside zaag überhaupt een toerenregeling heeft.
Het blad was trouwens helemaal nieuw en "extra" hiervoor gekocht (standaard zit op een Parkside zaag maar een 24 tands blad, nu een 48 tands gebruikt). Dus ik ga er vanuit dat dat wel scherp is.
Andere opties:
Het blad is niet parallel aan de geleider
Blad is bot
Hoeveel tanden heeft je blad? 48 tanden is met mijn machine in kops hout ook een probleem. 48 is voor afkorten prima.
Druk je de snede dicht of zit er veel spanning in je hout?
Hoe zien de spanen eruit en kunnen die uberhaupt wegkomen?
Draait het blad de goede kant op?
Dat zou mij eerlijk gezegd niet eens verbazen, dat de gehele zaag net een heel klein beetje scheef staat. Is dus iets om na te kijken.Boudewijn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:52:
Het blad is niet parallel aan de geleider
Lijkt mij sterk, gezien het nieuw was.Blad is bot
48 inderdaad, alles met hetzelfde blad gedaan. Zoals ik al in een eerdere post aangaf had ik het idee dat het afkorten juist ietsje slechter was dan het schulpen.Hoeveel tanden heeft je blad? 48 tanden is met mijn machine in kops hout ook een probleem. 48 is voor afkorten prima.
Zaagwerk op de tuintafel gedaan met tempex platen er onder. Dus het afval bleef gewoon liggen en trok niet de snede dicht of zo.Druk je de snede dicht of zit er veel spanning in je hout?
Daar heb ik geen enkel idee meer van. Maar echte spanen waren er IIRC niet. Of in ieder geval geen grote.Hoe zien de spanen eruit en kunnen die uberhaupt wegkomen?
I sure hope soDraait het blad de goede kant op?
Draairichting lijkt goed dan.RobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Dat zou mij eerlijk gezegd niet eens verbazen, dat de gehele zaag net een heel klein beetje scheef staat. Is dus iets om na te kijken.
I sure hope soIIRC met de tanden omhoog, er vanuit gaande dat aan de voorkant het blad omhoog draait, wat zo is? (Daardoor dat de spliterstrip zijn werk doet?)
Leg je geleider eens op een plaat en laat de zaag eens invallen zonder een voorwaartse beweging te maken. Vergelijk je zaagsnede met de geleider
Vaak kun je hem wat stellen met schroefjes onderop. Geen ervaring mee, mijne was (en is) gewoon goed.
Was het afkorten of schulpen waar je brand vlekken kreeg, en was het met afkortzaag of alles met inval?RobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Juist het schulpen ging in mijn herinnering beter (lees: minder brandvlekken) dan het inkorten. Maar ach. Dat is de achterkant van het bureau geworden, en een zijkant, en beide zijden tegen de muur aan. Zie je niks van dus.
Wat ik las recent is dat de tip bij schulpen is dat er max 3 zaag tanden tegelijk in het hout zitten waardoor er ook voldoende mogelijkheid is om zowel zaagsel als hout af te voeren. Ik schulp douglas bv met een 12tands blad op mijn invalzaag.
De hardhouten deur ook met 12tands, 48 tands voor 2cm hardhout klinkt mij als best veel. Das meer voor plaat materiaal.
Maar eventueel idd langzamer zagen kan ook helpen.
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Dat doet ie altijd ietsje naar binnen toe als ik het internet mag geloven.RobertMe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Dat zou mij eerlijk gezegd niet eens verbazen, dat de gehele zaag net een heel klein beetje scheef staat. Is dus iets om na te kijken.
De Makita hier had dat teveel waardoor de zaagsnede verbrandde. Het komt vrij secuur.
Zie hier een filmpje met uitleg.
Ik ben toch blij dat ik die klemmen heb bij m'n rails. Niet goedkoop, maar zou er ook niet op willen vertrouwen dat de rails netjes blijven liggen op een 2.5m meubelpaneel die ik in de lengte afkort.. Plus dat het veel makkelijker is om dan één kant goed te leggen en vast te klemmen, en dan de andere kant goed te leggen en vast te klemmen, dat schuift toch altijd een beetje als je het eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant goed wil leggen.Boudewijn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:02:
@webber87 Peter millard heeft een filmpje over een rail square zelfmaken.
Zelf gebruik ik een taigatools railsquare. Hier gebruik ik als ik dinne strips moet zagen vaak een combinatiehaak mee om zowel aan voor als achterkant van de plank de rail goed te drukken (dan heb je 3 meetpunten ipv 2, ervanuitgaande dat je plank haaks is).
Mijn mafell rails liggen stabieler dan mijn festool rail, maar ik wil er nog eens eenhandsklemmen voor kopen (heb wel draaiklemmen van festool). Maarja duur, zelfs als je ze met bosch logo koopt.
Ik heb die railsquare gekocht omdat ook ik het lastig vond platen goed te verzagen.
offtopic:
Peter millard doet trouwens zo'n beetje alles met invalzaag ipv cabinet saw et cetera. Het kan dus prima.
Dan ligt het goed vast en kan ik met een gerust hart gewoon de zaag langs de rail bewegen en komt het er zo uit als ik het uitgetekend heb.
De hoekaanslag werkt makkelijk bij afkorten van balkjes. Alleen moet ik die van mij, ondanks een nokje op de 0 graden positie, toch altijd even goed zetten met een winkelhaak, die centreert zichzelf helaas niet helemaal goed.
Een goed zaagblad gebruiken maakt echt een wereld van verschil, maar de machine ook. De Scheppach die ik had, viel veel eerder terug in z'n toeren dan de Makita (hoewel die Makita wel 100w meer heeft, zal vooral de bouwkwaliteit het verschil maken).
Voor schulpen gebruik je een blad met weinig tanden (want je hebt minder last van tear-out + de zaagsnedes zijn over het algemeen lastiger voor een machine) en wil je zo groot mogelijke holtes tussen de tanden om het zaagsel te kunnen afvoeren. Zie bijvoorbeeld deze video over lintzagen, maar hetzelfde principe geldt ook voor cirkelzagen: YouTube: The physics of bandsaw resawing
Bij afkorten (en plaatmateriaal over het algemeen ook) wil je juist een blad met zoveel mogelijke tanden om een zo net mogelijke zaagsnede te krijgen. Weinig tanden werken ook, maar dan krijg je wel een lelijk eindresultaat. Voor een houtskelet wandje is dat natuurlijk geen probleem, vandaar dat je veel bouwzagen ziet met een heel grof blad want dat zaagt lekker snel en makkelijk.
Ook zit er nog verschil in diktes van zaagbladen, dat maakt helemaal veel uit. Een dun blad heeft een stuk minder weerstand omdat ie minder materiaal hoeft weg te halen.
Voor schulpen gebruik je een blad met weinig tanden (want je hebt minder last van tear-out + de zaagsnedes zijn over het algemeen lastiger voor een machine) en wil je zo groot mogelijke holtes tussen de tanden om het zaagsel te kunnen afvoeren. Zie bijvoorbeeld deze video over lintzagen, maar hetzelfde principe geldt ook voor cirkelzagen: YouTube: The physics of bandsaw resawing
Bij afkorten (en plaatmateriaal over het algemeen ook) wil je juist een blad met zoveel mogelijke tanden om een zo net mogelijke zaagsnede te krijgen. Weinig tanden werken ook, maar dan krijg je wel een lelijk eindresultaat. Voor een houtskelet wandje is dat natuurlijk geen probleem, vandaar dat je veel bouwzagen ziet met een heel grof blad want dat zaagt lekker snel en makkelijk.
Ook zit er nog verschil in diktes van zaagbladen, dat maakt helemaal veel uit. Een dun blad heeft een stuk minder weerstand omdat ie minder materiaal hoeft weg te halen.
Was bij beiden, zowel schulpen als afkorten. Alles met de invalzaag.Paladin schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Was het afkorten of schulpen waar je brand vlekken kreeg, en was het met afkortzaag of alles met inval?
Overigens zijn er ook wat brandplekjes van het frezen (met een 16mm freesje, in een Bosch POF 1400 ACE). Is dat dan ook weer door een te hoog toerental? Neem aan van wel dan.
Overigens ook goede tip(s) m.b.t. schulpen. Om minder tanden te gebruiken omdat kans op tearout veel kleiner is en het letterlijk meer ruimte geeft voor afvoeren zaagsel etc.. En het afkorten had ik dan waarschijnlijk langzamer moeten zagen.
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik merk dat ik brandplekken krijg bij frezen als ik te snel wil, dus de veel materiaal in 1x willen doen of gewoon te veel kracht op de frees zetten.RobertMe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:23:
[...]
Overigens zijn er ook wat brandplekjes van het frezen (met een 16mm freesje, in een Bosch POF 1400 ACE). Is dat dan ook weer door een te hoog toerental? Neem aan van wel dan.
Maar snelheid heeft ook invloed volgens mij staat in de frees handleiding ook wel snelheid per diameter aangeraden word, grote diameter moet minder snel dan kleine diameter.
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Weet iemand of die cadeauwinkel van Makita vaak van items wisselt??? Dat ik over een maand ineens andere cadeaus kan kiezen?
En hoe lang zijn die punten geldig? Ik zie dat niet staan of ik kijk verkeerd.
Zit ik me hier wat in te lezen nog op de DDF484 t.o.v de 481/482, lees ik de tip dat je met 30 punten een 18V 5.0Ah LXT accu kunt pakken
Ik krijg nu geen punten bij welke DDF dan ook
Er staat geen 18V accu meer in de cadeaushop
Dat puntensysteem van makita in plaats van die accu actie vind ik wel balen zeg, had laatst de simpelste LXT heggenschaar gekocht omdat de oude stuk was en kreeg dus 10 punten na registratie.
Zit ik me hier wat in te lezen nog op de DDF484 t.o.v de 481/482, lees ik de tip dat je met 30 punten een 18V 5.0Ah LXT accu kunt pakken
Ik krijg nu geen punten bij welke DDF dan ook

Er staat geen 18V accu meer in de cadeaushop

Dat puntensysteem van makita in plaats van die accu actie vind ik wel balen zeg, had laatst de simpelste LXT heggenschaar gekocht omdat de oude stuk was en kreeg dus 10 punten na registratie.
[ Voor 36% gewijzigd door Fraggert op 09-08-2022 09:37 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wat @Paladin hierboven al zegt.RobertMe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:23:
Elke verspanende bewerking, zoals frezen en zagen, is een balanceeroefening tussen toerental van het verspanende gereedschap en de doorvoersnelheid van het gereedschap door het werkstuk heen.
Brandplekken zijn soms domweg onvermijdelijk door het soort materiaal maar je kunt proberen iets sneller door je werkstuk heen te gaan of dus je toeren wat te laten zakken.
Een brandplek ontstaat doordat je gereedschap net ff te lang 1 plek bewerkt.
Het gevoel krijgen hoeveel materiaal je max wilt wegfrezen is iets dat je gaandeweg wel leert, goed naar je machine luisteren en voelen of je je machine overbelast of het materiaal protesteert.
Ik frees liever een keer extra met een mooi eindresultaat dan lopen wrikken en wringen en de boel overbelasten. Scheelt ook een stukje veiligheid.
[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 09-08-2022 09:32 ]
Ik weet niet of het vaak wisselt, maar als de 18V 5Ah accu's op zijn, is de puntenwinkel vrij nutteloos geworden imo. De accu's leveren ca. 2x zoveel euro's per punt op dan de overige artikelen. Punten zijn beperkt houdbaar. Je hebt volgens mij 30 dagen na eindigen van de actie periode om je punten te claimen, en dan verlopen ze blijkbaar ook gelijk:Fraggert schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:20:
Weet iemand of die cadeauwinkel van Makita vaak van items wisselt??? Dat ik over een maand ineens andere cadeaus kan kiezen?
[rant]
Zit ik me hier wat in te lezen nog op de DDF484 t.o.v de 481/482, lees ik de tip dat je met 30 punten een 18V 5.0Ah LXT accu kunt pakken…..staat die niet meer in de cadeauwinkel![]()
![]()
[/rant]
https://www.makita.nl/makita-cadeauwinkel.htmlKoper is zelf verantwoordelijk voor tijdig inwisselen van Cadeaupunten (binnen de actieperiode). Zie actiepagina voor alle lopende acties.
Ik ben het verder helemaal met je eens dat het geen verbetering is. Doe mij maar gewoon een gratis accu bij een DDF482 of een DUR181 e.d.
Volgens mij klopt het wel min of meer wat ie zegt, maar is 0.5deg niet erg veel? Dat is 1.4mm over de diameter van het zaagblad...Rob Z schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Dat doet ie altijd ietsje naar binnen toe als ik het internet mag geloven.
De Makita hier had dat teveel waardoor de zaagsnede verbrandde. Het komt vrij secuur.
Kan er verder ook niet veel over vinden.
Dit verklaard zó veel! Bij alle kromme/geknikte en anderssins overlappende zaagsnedes, die ik gemaakt heb in de loop der jaren, ben ik hier wel tegen aangelopen. Ik heb altijd gedacht dat ik de lineal dan niet goed ge-/verlegd had o.i.d. Blijkt het gewoon by design te zijnRob Z schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Dat doet ie altijd ietsje naar binnen toe als ik het internet mag geloven.

Bedankt voor de tip!
DRAFTER86 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Volgens mij klopt het wel min of meer wat ie zegt, maar is 0.5deg niet erg veel? Dat is 1.4mm over de diameter van het zaagblad...
Kan er verder ook niet veel over vinden.
offtopic:
Daarom moet je ook geen makita kopen.
* Boudewijn rent
* Boudewijn rent
Au serieux: die zagen wijken dus altijd wat af. Wat is daar het idee achter?
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 09-08-2022 12:29 ]
De Makita kun je natuurlijk ook gewoon op 0deg stellen, maar blijkbaar is dat niet de bedoelingBoudewijn schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
offtopic:
* Boudewijn rent
Als ik een gok mag doen: hierdoor loopt ie altijd een bepaalde kant op, en dus naar één kant van de speling.
Zie hier voor nog wat meer achtergrond (meningen
Als je de zaag met een afwijking van 0.5 graden op je rails zet en je trekt hem er over heen krijg je lijkt mij gewoon een iets bredere zaagsnede.... lijkt me niet echt een probleem.
Ik gok dat het is om te voorkomen dat het zaagblad aan de achterkant ook contact maakt met het hout en daarmee potentieel de zaag omhoogwipt.Boudewijn schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:24:
Edit: net zoals er ook wel eens gesteld wordt dat de fence bij een tafelzaag niet precies parallel met het blad zou moeten staan, maar aan de achterkant iets er vanaf (dikte van een velletje papier).
[ Voor 23% gewijzigd door simonr op 09-08-2022 21:17 ]
Even een vraag over Fein multitool en accessoires.
Als je niet officiële accessoires hulpstukken wil gebruiken, kan je dan gewoon bijvoorbeeld deze Starlock hulpstukken van ecotools aanschaffen? Wel niet op voorraad, maar zijn vast ook via andere weg te verkrijgen?
Ik kijk specifiek naar een Fein Multimaster MM500. Het lijkt me wel fijn (pun intended
) om echt goede kwaliteit te hebben.
Vaak lees ik dat je een multitool met accu wil. Maar ik heb altijd wel een wandcontactdoos kort bij en anders vind ik het wel prima om even een verlengsnoer te nemen. Momenteel zit ik in nog geen enkel accu ecosysteem, anders zou dat mijn voorkeur wel veranderen. Op dit moment ook niet meteen behoefte aan.
Als je niet officiële accessoires hulpstukken wil gebruiken, kan je dan gewoon bijvoorbeeld deze Starlock hulpstukken van ecotools aanschaffen? Wel niet op voorraad, maar zijn vast ook via andere weg te verkrijgen?
Ik kijk specifiek naar een Fein Multimaster MM500. Het lijkt me wel fijn (pun intended
Vaak lees ik dat je een multitool met accu wil. Maar ik heb altijd wel een wandcontactdoos kort bij en anders vind ik het wel prima om even een verlengsnoer te nemen. Momenteel zit ik in nog geen enkel accu ecosysteem, anders zou dat mijn voorkeur wel veranderen. Op dit moment ook niet meteen behoefte aan.
ze zijn er al een tijdje niet meer bij ecotools en veder is de spoeling ook dun. newone (even zoeken op newone of starlock) via ali is een van de weinige opties maar wel handig als je weet dat je anders een orgineel blad gaat slopen. mocht je een mooie set voor een goede prijs tegen het lijf lopen van orginele zaagjes zou ik ze zeker wel kopen. er is zeker wel kwaliteits verschil.sloth schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:24:
Even een vraag over Fein multitool en accessoires.
mijn fein is 1 van de weinige tools die ik nog met snoer heb en eigenlijk is dat wel prima, het snoer is erg soepel en lang en dus fijn werkenIk kijk specifiek naar een Fein Multimaster MM500. Het lijkt me wel fijn (pun intended) om echt goede kwaliteit te hebben.
Nou het is inmiddels echt tijd geworden om mijn eigen set accugereedschap aan te schaffen. Ik heb altijd de luxe gehad om het complete DeWalt arsenaal van een vriend te lenen, maar ik wil het nu gewoon zelf in huis halen.
Ik zie mijzelf als een gemiddelde doe-het-zelver die de meeste klussen niet uit de weg zal gaan, maar ook zeker zelf geen verbouwing zal gaan doen. In de toekomst, wanneer we verhuisd zijn naar een plek met een loods/schuur, lijkt het me leuk om wat meer met houtbewerking bezig te zijn maar dat is nu nog niet van toepassing.
Ik heb nog geen noemenswaardige tools liggen en ben dus volledig vrij in mijn keuze voor het merk/platform, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Alle reviews en buying guides die ik lees, lijken vooral gedreven te zijn door affiliate links en durf ik niet objectief te interpreteren. Omdat ik toch een keuze heb proberen te maken, ben ik uitgekomen op de Ryobi One+ 18V lijn die voor m'n gevoel de sweetspot lijkt te raken met gereedschap dat kwalitatief boven het instapniveau ligt en een ruim genoeg aanbod heeft voor een goede prijs. Ik heb niet zozeer een budget waar ik mij per se aan wil houden, maar realiseer ook dat het volstrekt onnodig is om echt professioneel spul in huis te halen.
Ik heb nu het volgende lijstje van Ryobi One+ 18V producten samengesteld:
Ik zie mijzelf als een gemiddelde doe-het-zelver die de meeste klussen niet uit de weg zal gaan, maar ook zeker zelf geen verbouwing zal gaan doen. In de toekomst, wanneer we verhuisd zijn naar een plek met een loods/schuur, lijkt het me leuk om wat meer met houtbewerking bezig te zijn maar dat is nu nog niet van toepassing.
Ik heb nog geen noemenswaardige tools liggen en ben dus volledig vrij in mijn keuze voor het merk/platform, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Alle reviews en buying guides die ik lees, lijken vooral gedreven te zijn door affiliate links en durf ik niet objectief te interpreteren. Omdat ik toch een keuze heb proberen te maken, ben ik uitgekomen op de Ryobi One+ 18V lijn die voor m'n gevoel de sweetspot lijkt te raken met gereedschap dat kwalitatief boven het instapniveau ligt en een ruim genoeg aanbod heeft voor een goede prijs. Ik heb niet zozeer een budget waar ik mij per se aan wil houden, maar realiseer ook dat het volstrekt onnodig is om echt professioneel spul in huis te halen.
Ik heb nu het volgende lijstje van Ryobi One+ 18V producten samengesteld:
- Schroefboor R18DD5-0
- Boorhamer R18SDS-0
- Decoupeer R18JS-0
- Schuurmachine R18PS-0
- Multitool R18MT-0
- Heggenschaar OHT1845
Ryobi is inderdaad geen merk gericht of zwaar professioneel gebruik, dus wat dat betreft ligt de kwaliteit vaak wat lager dan DeWalt/Bosch blauw/Makita/Festool/MilwaukkeeMvdD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:03:
Nou het is inmiddels echt tijd geworden om mijn eigen set accugereedschap aan te schaffen. Ik heb altijd de luxe gehad om het complete DeWalt arsenaal van een vriend te lenen, maar ik wil het nu gewoon zelf in huis halen.
Ik heb nu het volgende lijstje van Ryobi One+ 18V producten samengesteld:Ik sta heel erg open voor feedback en alternatieven, alvast bedankt!
- Schroefboor R18DD5-0
- Boorhamer R18SDS-0
- Decoupeer R18JS-0
- Schuurmachine R18PS-0
- Multitool R18MT-0
- Heggenschaar OHT1845
Aan de andere kant is Ryobi best prima spul en vaak een stuk goedkoper. Je zal voor de simpele klusjes ruim voldoende hebben aan Ryobi.
Wat dat betreft is het inderdaad belangrijker om te investeren in een platform, welk platform dat dan ook is. Het belangrijkste aan het platform is de selectie aan tools die ze aanbieden.
Behalve wat je nu wil kopen, denk ook even na over de toekomst, heeft Ryobi alle gereedschappen die je denkt nodig te gaan hebben?
Wat betreft je huidige selectie, een deltaschuurmachine zou niet mijn eerste keus zijn. Zeker omdat je multitool ook een (delta) schuurvoet heeft. Een excenter of bandschuurmachine is wat nuttiger imho.
Aangezien je al ervaring hebt met het gebruik van een flinke selectie accu-gereedschap kan je je eigen gebruik het beste inschatten.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Heb toevallig gisteren de knoop door gehakt. Na lang zoeken op internet en prijzen bekijken van tools die je vaak gebruikt en minder vaak. Kwam Ryobi het beste er uit. Tools die je veel gebruikt zijn gewoon goed als je reviews mag geloven. En de tools die je maar een paar keer per jaar gebruikt zijn zonder accu veel goedkoper dan de concurenten. En voor dat geld kan je die tool prima op de plank hebben liggen.MvdD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:03:
Ik heb nu het volgende lijstje van Ryobi One+ 18V producten samengesteld:Ik sta heel erg open voor feedback en alternatieven, alvast bedankt!
- Schroefboor R18DD5-0
- Boorhamer R18SDS-0
- Decoupeer R18JS-0
- Schuurmachine R18PS-0
- Multitool R18MT-0
- Heggenschaar OHT1845
Wat ik ook heb gezien is dat ze in de VS nog best veel meer tools hebben die wij nog niet kunnen krijgen.
Dus verwacht voor de toekomst dat die ook hier goed te krijgen zijn en dat ze nog meer allround ( gereedschap, in huis producten en tuin en zwembad tools ) gaan worden dan b.v. Makita of Bosch.
Heb de schroefklopboor , slijptool , frees ,bouwlamp en Afkortzaag tafel besteld op 18Volt.
Enige jammere is dat ze in de VS wel een inval zaag hebben maar hier nog niet.
En wat voor accu's ga jij er bij bestellen of zitten sommige tools al met een accu in een aanbieding?
Ik heb de accu klopboormachine gekocht met 2 accus en 1 oplader er bij 1x 2.0 1x5.0 voor 260 euro
Was goedkoper dan losse accu en oplader en dan nog die boormachine.
Heb die 5.0 nodig voor de zaagtafel.
[ Voor 19% gewijzigd door Dark Angel op 10-08-2022 12:16 ]
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
*verkeerde topic
[ Voor 95% gewijzigd door Frenkie567917 op 10-08-2022 11:06 ]
De dingen die ik in de toekomst nog wil toe wil voegen zijn een slijptol, afkortzaag, cirkelzaag, een tafelzaag en wat tuingereedschap. Dus wat dat betreft zit ik wel goed en een deel daarvan wil ik toch bekabeld hebben dus dan kan ik ook uitwijken naar een ander merk.dragonhaertt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Behalve wat je nu wil kopen, denk ook even na over de toekomst, heeft Ryobi alle gereedschappen die je denkt nodig te gaan hebben?
Wat betreft je huidige selectie, een deltaschuurmachine zou niet mijn eerste keus zijn. Zeker omdat je multitool ook een (delta) schuurvoet heeft. Een excenter of bandschuurmachine is wat nuttiger imho.
Goed punt over de deltaschuurmachine, een excentrische schuurmachine zou inderdaad de betere keuze zijn, bedankt!
Ik verwacht ook dat Ryobi de One+ lijn nog flink gaat uitbreiden dus dat is een mooi vooruitzicht.Dark Angel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:55:
[...]
Wat ik ook heb gezien is dat ze in de VS nog best veel meer tools hebben die wij nog niet kunnen krijgen.
Dus verwacht voor de toekomst dat die ook hier goed te krijgen zijn en dat ze nog meer allround ( gereedschap, in huis producten en tuin en zwembad tools ) gaan worden dan b.v. Makita of Bosch.
...
En wat voor accu's ga jij er bij bestellen of zitten sommige tools al met een accu in een aanbieding?
Ik heb de accu klopboormachine gekocht met 2 accus en 1 oplader er bij 1x 2.0 1x5.0 voor 260 euro
Was goedkoper dan losse accu en oplader en dan nog die boormachine.
Heb die 5.0 nodig voor de zaagtafel.
Qua accu's ga ik voor twee 2.0 Ah's en een 5.0 Ah. Heb ook geen specifieke aanbieding ofzo ergens gezien dus ga maar gewoon voor de laagste prijzen die ik op Google kan vinden haha.
[ Voor 3% gewijzigd door MvdD op 10-08-2022 21:27 ]
Ik wil graag mijn Bosch GSS 18v-10 vlakschuurmachine aansluiten op mijn Bosch GAS 18v-10 bouwzuiger aansluiten. Daarvoor heb ik voor een paar Euro zo'n generiek pvc verloopstuk aangeschaft waarbij de juiste maat afgesneden kan worden. Het deel wat over de aansluiting van de schuurmachine schuift raakt echter toch redelijk eenvoudig los. Is er een trucje om dit vaster aan te sluiten. Of zijn er wellicht betere adapters verkrijgbaar?
Ik had bij mijn bosch machines altijd een slangenklem er omheen vanwege het zelfde probleem.witterholt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:25:
Ik wil graag mijn Bosch GSS 18v-10 vlakschuurmachine aansluiten op mijn Bosch GAS 18v-10 bouwzuiger aansluiten. Daarvoor heb ik voor een paar Euro zo'n generiek pvc verloopstuk aangeschaft waarbij de juiste maat afgesneden kan worden. Het deel wat over de aansluiting van de schuurmachine schuift raakt echter toch redelijk eenvoudig los. Is er een trucje om dit vaster aan te sluiten. Of zijn er wellicht betere adapters verkrijgbaar?
Ryobi maakt in elk geval prettig in de hand liggende gereedschappen, zeker gezien de prijs. Mocht ik een lager budget hebben voor mijn aankopen dan stond Ryobi in elk geval heel hoog in mijn lijst, en waarschijnlijk bovenaan.MvdD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:03:
- Schroefboor R18DD5-0
- Boorhamer R18SDS-0
- Decoupeer R18JS-0
- Schuurmachine R18PS-0
- Multitool R18MT-0
- Heggenschaar OHT1845
Onderschat ook ergonomie (materiaal van handvaten, trillingsterkte, etc) niet als onderdeel van de kwaliteit, gebruiksgemak en allicht zelfs een stukje Pride of Ownership.
Zelf ga ik nu richting het Makita 18v ecosysteem omdat ik erg te spreken ben over het werken ermee. Bosch Pro vind ik erg wisselend in hun niveau van afwerking, de tijden dat het gros in dld werd gemaakt liggen ver achter ons.
Mocht je nog een alternatief willen, kijk dan naar DeWalt, verhoudingsgewijs is het geelzwarte kamp (volgens mij) net even iets goedkoper te vinden dan Makita terwijl ze ook een enorm aanbod aan (accu)machines hebben.
Dan ga je wel, t.o.v. Ryobi een stuk meer kwaliteit in huis halen.
Mijn beleving is dat DeWalt erg robuust aanvoelt, net even een stukje minder verfijnd dan Makita. Ergonomisch is het spul ook erg dik in orde.
Buiten accugereedschap kijk ik verder eigenlijk per item wat het beste bij mij past, mijn zaagtafel is een DeWalt en mijn bovenfrees is van F€stool, zeker bij gesnoerde apparaten, waarbij de accuvariant soms erg duur kan zijn, kijk ik breder dan het feit welke accu’s ik heb.
Succes met de keuzes in elk geval
Hangt af van welke diameters.Makrolon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:08:
Zijn hier mensen met ervaring met diamant boormachines nat/droog?
Een gewone SDS boormachine kan al makkelijk tot 40-50mm.
Ik heb 10 gaten (67mm) in gewapend beton gemaakt (nat) met een goedkope (€130) Black & Decker en dat ging heel soepel.
Ik heb lang geleden eens een Irwin-zaag gekocht, iets met speciale tanden enzo.Bloemstukje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:22:
Met de hand zagen lijkt de beste oplossing. Ik was van plan deze te kopen, maar wellicht heeft iemand hier nog andere ideeen?
Dat zaagt héérlijk.
https://www.irwin.nl/tool...80-plus-universal-handsaw
Om een tuintafel te maken, had ik Douglas poten van 11cm gekocht, daar geraakte mijn afkortzaag ook nier door. Een fluitje van een cent met die handzaag.
Welkom bij aflevering 382 van * dragonhaertt zoekt het perfecte stukje gereedschap
Ik ben aan het rondkijken naar een goede veiligheidsbril.
Sinds een tijdje gebruik ik een relatief simpele bril voor algemene klusjes.

Voor werk met fijnstof/chemicaliën wil ik graag een degelijke bril die ook volledig afgesloten is (un-vented / sealed). Vooral werken met bepaalde lijmen of spuitlak die irriterende gassen afgeven vind ik niet prettig zonder oogbescherming. Ik heb liever een halfgelaatsmasker + goede bril dan een volgelaatsmasker.
Van 3M had ik de 2890 bril gekocht, maar deze past mijn gezicht niet goed en laat alsnog veel lucht in.

Ook de Farenheit van 3M sluit niet goed aan, al is het een stuk beter dan de bovenstaande.

UVEX heeft een mooie selectie brillen die wat beter bij mijn smalle hoofd passen, maar die maken voor zo ver ik weet geen unvented modellen behalve dit model:

Nu kwam ik ook Bollé safety tegen, een mij onbekend merk, maar heeft iemand daar ervaring mee?
Ze hebben zowel brillen als overzetbrillen die voldoen aan de EN166 norm voor gas en fijnstof (gemarkeerd met een 5).
Zoals de Ultim8:

en de Atom:

Ik heb twee modellen van Bollé besteld om eens uit te proberen, maar als ze niet goed passen gaan ze weer retour. Is er iemand anders die ervaring heeft met dit merk, of misschien een ander goed alternatief voor veiligheidsbrillen, te dragen boven een (3M) halfgelaatsmasker, bestendig tegen fijnstof en het liefste ook gas/damp? (un-vented)

Voor werk met fijnstof/chemicaliën wil ik graag een degelijke bril die ook volledig afgesloten is (un-vented / sealed). Vooral werken met bepaalde lijmen of spuitlak die irriterende gassen afgeven vind ik niet prettig zonder oogbescherming. Ik heb liever een halfgelaatsmasker + goede bril dan een volgelaatsmasker.
Van 3M had ik de 2890 bril gekocht, maar deze past mijn gezicht niet goed en laat alsnog veel lucht in.

Ook de Farenheit van 3M sluit niet goed aan, al is het een stuk beter dan de bovenstaande.

UVEX heeft een mooie selectie brillen die wat beter bij mijn smalle hoofd passen, maar die maken voor zo ver ik weet geen unvented modellen behalve dit model:

Nu kwam ik ook Bollé safety tegen, een mij onbekend merk, maar heeft iemand daar ervaring mee?
Ze hebben zowel brillen als overzetbrillen die voldoen aan de EN166 norm voor gas en fijnstof (gemarkeerd met een 5).
Zoals de Ultim8:

en de Atom:

Ik heb twee modellen van Bollé besteld om eens uit te proberen, maar als ze niet goed passen gaan ze weer retour. Is er iemand anders die ervaring heeft met dit merk, of misschien een ander goed alternatief voor veiligheidsbrillen, te dragen boven een (3M) halfgelaatsmasker, bestendig tegen fijnstof en het liefste ook gas/damp? (un-vented)
Past een ruimzichtbril überhaupt een beetje boven een halfgelaatsmasker? Zou denken dat dat op de neus een beetje botst, alhoewel ik het eigenlijk nooit zelf heb geprobeerd.dragonhaertt schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:44:
Welkom bij aflevering 382 van * dragonhaertt zoekt het perfecte stukje gereedschap
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals de Ultim8:
[Afbeelding]
en de Atom:
[Afbeelding]
Buiten dat, ik heb zelf ook nog niet de ideale ruimzichtbril kunnen vinden, die passen bij mij ook nooit helemaal sluitend. Zou op zich niet zo moeilijk moeten zijn, zou je denken, heel veel duikbrillen en zwembrillen lukt het wel, maar in de praktijk niet zo eenvoudig te vinden.
Maar waarom geen volgelaatsmasker? Voor wat jij beschrijft is dat nu juist het meest passend. Als ik adembescherming en oog / gelaatsberscherming nodig heb, dan pak ik m'n volgelaatsmasker, dan ga ik niet moeilijk doen met een bril die toch nooit 100% goed aansluit, en daarnaast de rest van m'n gezicht onbeschermd laat. En mijn volgelaatsmasker is gewoon goed passend bij mij, hoefde ik niet verschillende types voor te proberen.
Bollé gebruiken we in de bouw veel. Maken verschillende soorten brillen (helder/zonnebril etc) met verschillende pasvormen. Zal geen top-of-the-line zijn maar zeker ook geen troep.dragonhaertt schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:44:
Zoals de Ultim8:
[Afbeelding]
en de Atom:
[Afbeelding]
Of ze je passen is natuurlijk van meer factoren afhankelijk
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Inmiddels wat ervaring rijker: Ik kreeg al snel bericht van Toolnation met waar ik de zaag naartoe kon sturen (postbus, dus gratis).GeleFles schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:18:
Zaterdag m'n Makita DHS680 cirkelzaag weer eens gebruikt om wat MDF te zagen...
Op een gegeven moment leek het alsof hij het zwaar had, maar zat niet scheef in de groef en de plank hing niet tegen het blad (ik was pas 5-6cm in het MDF), en stopte ie ermee.
Daarna kreeg ik hem niet meer werkend, accu was nog vol, lampjes op de zaag knipperde niet (accu vol volgens de lampjes op de zaag), maar geen reactie. (ook met een andere volle accu niet)
Met een beetje schudden en tikken tegen de zaag wilde ie soms even een tikje aanslaan om daarna weer stil te vallen...
Blad eraf gehaald, schoongemaakt voor zover dat kan vanaf de buitenkant, maar helaas geen verbetering.
Op een gegeven moment leek ie wel weer wat vaker aan te slaan... dus ik hou de knop even langer ingedrukt en schud/tik nog wat meer... begint steeds meer onregelmatig te bewegen, maar opeens ook de rook uit de unit![]()
Hele herkenbare lucht, volgens mij een elco of andere electronica doorgefikt
Zaag is nog geen 1,5 jaar oud en als ik hem meer dan 10 klusdagen heb gebruikt is het veel...
Zou dus nog onder garantie moeten vallen, iemand ervaring met de garantie via toolnation?
Na het versturen binnen een paar dagen reactie dat ze hem door hebben gestuurd naar Makita.
Deze week de zaag weer gerepareerd teruggekregen van Makita, dus al en al niet zo lang zonder gezeten.
Antwoordnummers zijn gratis, postbus toch niet?GeleFles schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Inmiddels wat ervaring rijker: Ik kreeg al snel bericht van Toolnation met waar ik de zaag naartoe kon sturen (postbus, dus gratis).
Na het versturen binnen een paar dagen reactie dat ze hem door hebben gestuurd naar Makita.
Deze week de zaag weer gerepareerd teruggekregen van Makita, dus al en al niet zo lang zonder gezeten.
dan was het een antwoordnummerStep5 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:05:
[...]
Antwoordnummers zijn gratis, postbus toch niet?
Zoals velen zit ik te wachten op de levering van een Panasonic warmtepomp
.
In voorbereiding op de levering wil ik zo veel mogelijk al gereed hebben.
Ik ben van plan 28mm stalen cv-leidingen te gebruiken, knelkoppelingen voor het verbinden, en alles met gebogen bochten. Ik kom echter beperkt ervaringen tegen als het gaat om handmatig 28mm stalen cv-leidingen buigen. Ik zie hier wel handtangen voor, maar ik vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben. Zowel of het uberhaupt realistisch is voor een kantoormens om 28mm stalen buis te buigen
en of er merk voorkeuren etc zijn?
Vooralsnog lijk ik vooral op een wisent 28mm pijpbuiger uit te komen.
Aangezien er ook drinkwaterleidingen gelegd moeten gaan worden zou het helemaal tof zijn om ook 15mm koper te kunnen buigen. De enige oplossing hiervoor lijkt vooralsnog twee buigijzers te kopen/lenen/huren. Zijn er alternatieven?
Ik ben van plan 28mm stalen cv-leidingen te gebruiken, knelkoppelingen voor het verbinden, en alles met gebogen bochten. Ik kom echter beperkt ervaringen tegen als het gaat om handmatig 28mm stalen cv-leidingen buigen. Ik zie hier wel handtangen voor, maar ik vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben. Zowel of het uberhaupt realistisch is voor een kantoormens om 28mm stalen buis te buigen
Aangezien er ook drinkwaterleidingen gelegd moeten gaan worden zou het helemaal tof zijn om ook 15mm koper te kunnen buigen. De enige oplossing hiervoor lijkt vooralsnog twee buigijzers te kopen/lenen/huren. Zijn er alternatieven?
Life is not about specs, it is about joy!
Een positieve ervaring met garantie en after-sales bij Toolnation. Dat is er een om in te lijsten...GeleFles schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Inmiddels wat ervaring rijker: Ik kreeg al snel bericht van Toolnation met waar ik de zaag naartoe kon sturen (postbus, dus gratis).
Punctuality is the politeness of kings
Is het zichtwerk? Anders zou ik kijken naar flexibel. Een stalen buis buigen en dan ook nog precies goed is soms best lastig. In 28 wordt je helemaal niet vrolijk van. Mocht je flexibel gebruiken maar niet kunnen/willen persen kan je rtm gebruiken.bartvl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:50:
Zoals velen zit ik te wachten op de levering van een Panasonic warmtepomp.
Ik ben van plan 28mm stalen cv-leidingen te gebruiken, knelkoppelingen voor het verbinden, en alles met gebogen bochten. Ik kom echter beperkt ervaringen tegen als het gaat om handmatig 28mm stalen cv-leidingen buigen. Ik zie hier wel handtangen voor, maar ik vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben. Zowel of het uberhaupt realistisch is voor een kantoormens om 28mm stalen buis te buigenen of er merk voorkeuren etc zijn?
Nee ik doelde wel echt op de grotere diameters.Cafe Del Mar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:31:
[...]
Hangt af van welke diameters.
Een gewone SDS boormachine kan al makkelijk tot 40-50mm.
Ik heb 10 gaten (67mm) in gewapend beton gemaakt (nat) met een goedkope (€130) Black & Decker en dat ging heel soepel.
[...]
Ik heb lang geleden eens een Irwin-zaag gekocht, iets met speciale tanden enzo.
Dat zaagt héérlijk.
https://www.irwin.nl/tool...80-plus-universal-handsaw
Om een tuintafel te maken, had ik Douglas poten van 11cm gekocht, daar geraakte mijn afkortzaag ook nier door. Een fluitje van een cent met die handzaag.
Maar heb inmiddels deze binnen:

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Beperkt tot geen zichtwerk. Deels binnen deels buiten. Ik zal eens naar het rtm systeem kijken, maar de huidige afweging vanwege de kosten van dat soort koppelingen was om traditioneel met staal en knel te werken. (Ca 20m met 5 bochten keer twee (aanvoer en retour))jichem schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:29:
[...]
Is het zichtwerk? Anders zou ik kijken naar flexibel. Een stalen buis buigen en dan ook nog precies goed is soms best lastig. In 28 wordt je helemaal niet vrolijk van. Mocht je flexibel gebruiken maar niet kunnen/willen persen kan je rtm gebruiken.
Koppelingen en buis zijn wel duurder, het gereedschap is dan weer veel goedkoper. Het vervelende vond ik aan staal dat als je ergens achterlangs moet dat vaak niet uit 1 stuk kan en je dus meer koppelingen nodig hebt. Zelf heb ik van de week een stuk 25mm flexibel door een dichte koof van de zolder naar beneden getrokken. Met staal zou ik elke keer stukken van maximaal 2 meter kunnen gebruiken. Dit had dan in 3 of 4 delen gemoeten.bartvl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Beperkt tot geen zichtwerk. Deels binnen deels buiten. Ik zal eens naar het rtm systeem kijken, maar de huidige afweging vanwege de kosten van dat soort koppelingen was om traditioneel met staal en knel te werken. (Ca 20m met 5 bochten keer twee (aanvoer en retour))
Een kind kan de was doen met 28mm buigen mits je de juiste gereedschappen hebt.bartvl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:50:
Ik ben van plan 28mm stalen cv-leidingen te gebruiken, knelkoppelingen voor het verbinden, en alles met gebogen bochten. Ik kom echter beperkt ervaringen tegen als het gaat om handmatig 28mm stalen cv-leidingen buigen. Ik zie hier wel handtangen voor, maar ik vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben. Zowel of het uberhaupt realistisch is voor een kantoormens om 28mm stalen buis te buigenen of er merk voorkeuren etc zijn?
:strip_exif()/f/image/FbNTpaL8WHyPPHS7D5c4eIyn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PblG5LQUf160wDK8CNK2F0fj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf een buigijzer gemaakt anders ben je 200 euro kwijt voor een degelijk ding of je moet huren.
Maar het is zwaar werk en als je onervaren bent is het ook moeilijk om de bochten op de juiste plaats te krjjgen.
Dan is een uponor achtig variant mischien handiger met een klein buighulpje.
En als je beide leidingen uit 1 stuk kunt maken ben je maar 4 pers of knelkoppelingen nodig.
Ik heb zelf gekozen voor 28mm staal omdat ik er niet veel moeite mee heb maar voor een eerste keer is het geen aanrader, het kan natuurlijk wel.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Buis heet stoken, dat plooit gemakkelijker eventueel zand in doen zodoende dat die niet in klapt.bartvl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:50:
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hmmm, ja, anders doe ik dat inderdaad maar gewoon.PolderPloer! schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 01:43:
[...]
Waarom koop je geen ijzerzaag? Met de hand ben je zo door die 6mm heen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Die zaagjes zijn 20 euro per stuk, zullen in een bulkpak vast geen 5 euro kostenvalluik schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:53:
[...]
Ik ben niet zo onder de indruk van de zaagjes van Bosch zelf. Ik vind ze niet lang mee gaan, zeker gezien de prijs. Ik gebruik ze met Starlock, die zijn sowieso wat duurder volgens mij.
Volgens mij zijn er wel eens verpakkingen in de aanbieding met meer zaagjes erin. Voor 6mm rvs zou ik er meerdere halen, of zoals al gezegd met de hand.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik vind de standtijd van de Multitool zaagjes, A of B kwaliteit in beiden gevallen belachelijk kort tov de prijs.
Maar het werkt wel erg “fein” 😉
Maar het werkt wel erg “fein” 😉
Ga je ook koelen? Zou ik geen knelkoppelingen willen, die kunnen gaan lekken en dit valt soms niet snel op als er armaflex dampdichte isolatie omheen zit. In deze gevallen zou ik altijd pers koppelingen gebruiken of ouderwets solderen, maar pers is het handigst en meest bedrijfszeker. Daarnaast zou ik geen staal maar koper gebruiken.bartvl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Beperkt tot geen zichtwerk. Deels binnen deels buiten. Ik zal eens naar het rtm systeem kijken, maar de huidige afweging vanwege de kosten van dat soort koppelingen was om traditioneel met staal en knel te werken. (Ca 20m met 5 bochten keer twee (aanvoer en retour))
Ik heb de bokjes die denk ik de inspiratie waren voor deze. 2 sets toughbuilt C700.barry86 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn er ervaringen met een soort gelijke bok?
Ik twijfel over de kwaliteit. Ik zie ze voor 70/80 maar ook 150/200 per set. HBM zag ik zelf eens voorbij komen voor 50,- een set.
Die zijn lomp maar echt stevig en fijn om op te werken, behalve dat ze net te laag zijn.... zoals alle bokjes.
Wat wil je ermee doen? Als je ze elke dag 4 trappen op moet dragen zijn ze niet ideaal.
Ik heb de toughbuilt variant van dit type bokken.
Ik vind ze ideaal. Zeker met een frame van houten balkjes erop, waardoor je een soort tafel maakt.
De liggers zijn 120x38mm.
De dwarsbalkjes 2en3tjes.
Ik heb de dwarsbalkjes met de afkortzaag voorzien van inkepingen zodat deze op de liggers klemmen.
Dus deze tafel is zonder schroeven op te bouwen.
Hier ligt er een hoop troep op, ik heb helaas geen foto met de kale tafel is.
:strip_exif()/f/image/Iy1uybCISjy6w4bq9k7PNTim.jpg?f=fotoalbum_large)
[Afbeelding]
Ik twijfel over de kwaliteit. Ik zie ze voor 70/80 maar ook 150/200 per set. HBM zag ik zelf eens voorbij komen voor 50,- een set.
In eerste instantie waarschijnlijk niet koelen, maar zodra er er keer vloerverwarming komt vermoedelijk wel. Lijkt me wel verstandig daar op voor te sorteren.PolderPloer! schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 02:05:
[...]
Ga je ook koelen? Zou ik geen knelkoppelingen willen, die kunnen gaan lekken en dit valt soms niet snel op als er armaflex dampdichte isolatie omheen zit. In deze gevallen zou ik altijd pers koppelingen gebruiken of ouderwets solderen, maar pers is het handigst en meest bedrijfszeker. Daarnaast zou ik geen staal maar koper gebruiken.
Waarom zou je koper ipv staal gebruiken?
Staal roest, bij koelen komt vaak wat condens vrij, water en staal gaan niet samen. Als je nu al weet dat je ooit gaat koelen zou ik alles er goed op voorbereiden, zonde als je twee keer moet of later problemen krijgt. Verwarming in huis zie ik als een eerste levensbehoefte, dus niet op besparen. Just my 2 cents…bartvl schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:27:
[...]
In eerste instantie waarschijnlijk niet koelen, maar zodra er er keer vloerverwarming komt vermoedelijk wel. Lijkt me wel verstandig daar op voor te sorteren.
Waarom zou je koper ipv staal gebruiken?
Let op dat de poten in hoogste verstelbaar zijn. Ik heb een set van ToughBuilt die in principe heel fijn zijn, alleen die zijn vast 70 of 75cm hoog. Als je 1.90 lang bent zoals ik toevallig dan is dat een soort volautomatische rugpijn generator.barry86 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stanley 1-92-980 voor als je wat langer bent.miekol schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:29:
[...]
Let op dat de poten in hoogste verstelbaar zijn. Ik heb een set van ToughBuilt die in principe heel fijn zijn, alleen die zijn vast 70 of 75cm hoog. Als je 1.90 lang bent zoals ik toevallig dan is dat een soort volautomatische rugpijn generator.
Ja dat is vaak ook het probleem. Ik ben 1m98 en het moet hoog zijn. 99% van het inklapbare spul zoals de thoughbuilt is te laag. De Stanley 1-92-980 is dan weer mooi hoog maar niet volledig inklapbaar.jadjong schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Stanley 1-92-980 voor als je wat langer bent.
Ik ben ze nog niet hoger tegengekomen dan 82cm…
[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 13-08-2022 14:02 ]
Ik zou het echt met uponor buis doen. Ik denk dat je onderschat wat een lompe buis 28mm staal is om mee te werken..bartvl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Bij Warmteservice kan je een tang huren om de koppelingen mee te persen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Tijd voor een vraag van mij. Ik krijg binnenkort mijn nieuwbouwhuis geleverd en ik ga daar best wat doen, waaronder verlaagde plafonds en alle electra min of meer opnieuw.
Nu ben ik geen 18 meer en 800x een trapje op om zadeltjes, schroefjes, kniptang, striptang, koper, wago's, accuboormachine te pakken is niet ideaal als je 4x COVID hebt gehad.
Ik vind ze foeilelijk.maar ga toch voor de gereedschapsgordel. Daar wil ik in/aan kunnen hangen:
Paar kleine vakjes:
Paar potloden (pica , rotring, krasmes)
Stanleymes
Paar schroevendraaiers
Paar tangen
Hamer
Vak voor schroeven
1x 18v accuboormachine ( die heeft al een riemclip)
Bij voorkeur een groot vak multimeter, grote tang, whatever.
Dit niet allemaal tegelijk maar bij electrawerk is schroeven , accuboor, duspol, tangen, schroevendraaier best een handige combi.
Voor raggelen heb je ook eea.
Bij houtbewerken gebruik ik het niet. Dit is puur voor klussen in/rond huis met trapje op, trapje af etc. Gezien mijn hamer nogal wat weegt en mijn 18v boormachine ook is een schouderband wel zo lekker denk ik.
Dit soort spul durf ik niet blind online te kopen omdat het best persoonlijk is. Heeft iemand een tip voor de betere merken of modellen?
Stanley is populair maar ik weiger chinese merken.
Hornbach kan maar vind ik vaak so-so.qua kwaliteit. (https://www.hornbach.nl/s...akken/955737/artikel.html)
Festool heeft een goed uitziend ding maarja daar zit wel de festoolprijs aan (https://mastertools.nl/pr...3b0QRxEAYYASABEgJ2a_D_BwE)
Iemamd nog een tip voor een andere soortgelijke unit?
Nu ben ik geen 18 meer en 800x een trapje op om zadeltjes, schroefjes, kniptang, striptang, koper, wago's, accuboormachine te pakken is niet ideaal als je 4x COVID hebt gehad.
Ik vind ze foeilelijk.maar ga toch voor de gereedschapsgordel. Daar wil ik in/aan kunnen hangen:
Paar kleine vakjes:
Stanleymes
Paar schroevendraaiers
Paar tangen
Hamer
Vak voor schroeven
Dit niet allemaal tegelijk maar bij electrawerk is schroeven , accuboor, duspol, tangen, schroevendraaier best een handige combi.
Bij houtbewerken gebruik ik het niet. Dit is puur voor klussen in/rond huis met trapje op, trapje af etc. Gezien mijn hamer nogal wat weegt en mijn 18v boormachine ook is een schouderband wel zo lekker denk ik.
Dit soort spul durf ik niet blind online te kopen omdat het best persoonlijk is. Heeft iemand een tip voor de betere merken of modellen?
Hornbach kan maar vind ik vaak so-so.qua kwaliteit. (https://www.hornbach.nl/s...akken/955737/artikel.html)
Festool heeft een goed uitziend ding maarja daar zit wel de festoolprijs aan (https://mastertools.nl/pr...3b0QRxEAYYASABEgJ2a_D_BwE)
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 13-08-2022 18:38 ]
Voor trapjeswerk gebruik ik vaak liever m'n 12v accuboor. Stuk lichter. De 18v is binnenshuis vaker aan de beurt voor boren en dan komt toch de stofzuiger erbij, en die past niet lekker in je toolbelt
Ik heb een kleine toolbelt van Parat, die hebben niet zo'n volledig ding als de Festool, maar je kan combineren met verschillende zakjes.Boudewijn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:37:
Tijd voor een vraag van mij. Ik krijg binnenkort mijn nieuwbouwhuis geleverd en ik ga daar best wat doen, waaronder verlaagde plafonds en alle electra min of meer opnieuw.
Paar kleine vakjes:
Stanleymes
Paar schroevendraaiers
Paar tangen
Hamer
Vak voor schroeven
Ik heb de Parabelt S, handig voor een paar kleine dingen. Gebruik hem niet zo vaak, eigenlijk, vooral gebruikt tijdens de bouw van het huis toen er nog geen trappen in het huis waren. Als ik nu bij het plafond moet zijn, is een huishoudtrap met een vakje of een bak eraan meestal wat ik gebruik. Alhoewel die toolbelt eigenlijk ook wel makkelijk was geweest, nu ik er over nadenk, als ik er maar aan had gedacht op dat moment
[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 13-08-2022 19:08 ]
Ik kan alles wat je noemt makkelijk kwijt in mijn werkbroekken (korte en lange), ik heb broeken van Herock.Boudewijn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:37:
Tijd voor een vraag van mij.
....
Misschien een optie?
Ik vind dit eigenlijk best een nette prijs voor Festool.Boudewijn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:37:
T.o.v. andere gordels draag je het gewicht ervan ook beter verdeelt over je lijf, zal prettiger zijn met trappen op/af gaan etc, zeker als je hem een hele dag om hebt. Gebruiksgemak is met zo'n gordel dan toch belangrijk, zit het niet fijn, gebruik je hem na de eerste keer ook niet meer. Als je de prijs afzet tegen uren gebruik en de waarde van de gereedschapjes die erin hangen zou ik niet te moeilijk doen over de extra centen
En bevalt ie niet of is de klus klaar dan verkoop je alles waar Festool op staat gelukkig snel weer tegen 90% van de nieuwprijs
@Boudewijn Sowieso een slimme zet om zo'n gordel aan te schaffen, ik klus zelden meer zonder. Al is het maar om een lampje op te hangen, scheelt zoveel frustratie
. Ik heb de goedkopere versie van deze: https://www.amazon.de/Rol...sr=8-24&wIndexMainSlot=25
Prima ding, geen vak voor schroefboormachine maar die kun je ook prima met de haak aan een van de vakken hangen. Hoewel een vak veiliger is natuurlijk. Makita heeft overigens ook een modulaire reeks, waar je dus kunt kiezen welke je wil.
Prima ding, geen vak voor schroefboormachine maar die kun je ook prima met de haak aan een van de vakken hangen. Hoewel een vak veiliger is natuurlijk. Makita heeft overigens ook een modulaire reeks, waar je dus kunt kiezen welke je wil.
Dat onderschatten zou je zo maar eens gelijk in kunnen hebben.Makrolon schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Ik zou het echt met uponor buis doen. Ik denk dat je onderschat wat een lompe buis 28mm staal is om mee te werken..
Bij Warmteservice kan je een tang huren om de koppelingen mee te persen.
Maar goed, 32mm multipijp is misschien lichter, maar wel weer nog een slagje groter…
Ik verdiep me er nog even verder in!
[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 13-08-2022 22:18 ]
@Boudewijn als je veel aan je plafond gaat werken is een rol steigertje wellicht ook handig. Kan je gelijk je gordel aan hangen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik vind de festool nog best schappelijk kwa prijs. Als ik naar het aanbod van bijvoorbeeld makita kijk is dat soortgelijk of duurder:Boudewijn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:37:
https://www.makita.nl/artikel/makita-e-05175-gereedschapsgordel-5-delig-zwaargewicht.html
Die goedkope van de hornbach heb ik 2 jaar geleden bij toolstation gekocht. Voor plafond werk nog ok, maar je kan je 18v machine niet goed ophangen en de vakjes zijn net te klein om op een fijne manier schroeven uit te halen.
Voor de klussen op zolder ben ik eigenlijk ook op zoek naar een goede riem 😅
Ik ben benieuwd waar je voor gaat!
Je moet de Makita adviesprijs natuurlijk niet met de Festool marktprijs vergelijken.Tijn89 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:53:
[...]
Ik vind de festool nog best schappelijk kwa prijs. Als ik naar het aanbod van bijvoorbeeld makita kijk is dat soortgelijk of duurder:
https://www.makita.nl/artikel/makita-e-05175-gereedschapsgordel-5-delig-zwaargewicht.html
De marktprijs van de Makita ligt ca. 10,- lager dan die van de Festool. Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat de Festool best schappelijk geprijsd is.
Haha weet ik, maar dit was makkelijker te vinden dan op bijvoorbeeld de site van toolmax😉Nivado schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:41:
[...]
Je moet de Makita adviesprijs natuurlijk niet met de Festool marktprijs vergelijken.![]()
De marktprijs van de Makita ligt ca. 10,- lager dan die van de Festool. Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat de Festool best schappelijk geprijsd is.
Prijs kan je soms halveren 👍🏻
Die heb ik niet. Er komt wel ooit een kleine schroefmachine maar goed... Kost duah.phYzar schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:02:
Voor trapjeswerk gebruik ik vaak liever m'n 12v accuboor. Stuk lichter. De 18v is binnenshuis vaker aan de beurt voor boren en dan komt toch de stofzuiger erbij, en die past niet lekker in je toolbelt
Ja ik zit stiekem ook naar kleding te kijken maar een riem met schouderding is fijner voor gewichtsverdeling.DRAFTER86 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Ik kan alles wat je noemt makkelijk kwijt in mijn werkbroekken (korte en lange), ik heb broeken van Herock.
Misschien een optie?
Ja true , mn die gewichtsverdeling helpt. Ook kan mijn vriendin ook nog iets met zo'n riem itt mijn broek. Ik durf mijn 18V boormachine ook niet echt aan die clipjes van Festool te hangen. Ze zullen er vast over nagedacht hebben maar een smak is zo gemaakt.Twijfels schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:40:
[...]
Ik vind dit eigenlijk best een nette prijs voor Festool.
T.o.v. andere gordels draag je het gewicht ervan ook beter verdeelt over je lijf, zal prettiger zijn met trappen op/af gaan etc, zeker als je hem een hele dag om hebt. Gebruiksgemak is met zo'n gordel dan toch belangrijk, zit het niet fijn, gebruik je hem na de eerste keer ook niet meer. Als je de prijs afzet tegen uren gebruik en de waarde van de gereedschapjes die erin hangen zou ik niet te moeilijk doen over de extra centen![]()
En bevalt ie niet of is de klus klaar dan verkoop je alles waar Festool op staat gelukkig snel weer tegen 90% van de nieuwprijs
Die vind ik dan weer best veel geld voor een onbekend merk. En idd geen schouderdeel.MJV schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:12:
@Boudewijn Sowieso een slimme zet om zo'n gordel aan te schaffen, ik klus zelden meer zonder. Al is het maar om een lampje op te hangen, scheelt zoveel frustratie. Ik heb de goedkopere versie van deze: https://www.amazon.de/Rol...sr=8-24&wIndexMainSlot=25
Neuh doe ik ook niet. Weet dat bij Festool de adviesprijs ook 20% boven straatprijs ligt. Ik kijk meestal ff bij gereedschappro/baptist/toolmax/mastertools/toolstation en nog een paar. Schrap de toolnation prijs (vaak goedkoopste en dat merk je in de service/communicatie) en dan heb je wel een reeel beeld.Nivado schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:41:
[...]
Je moet de Makita adviesprijs natuurlijk niet met de Festool marktprijs vergelijken.![]()
Heb zodoende, ook nav de opmerking hier over het hornbach ding besloten de festool te kopen bij mastertools. Goedkoopste en op voren , en sympathieke gasten.
offtopic:
nu schaafkrullen uit de 36mm slang van mijn ctl midi haleb. Jeej.
nu schaafkrullen uit de 36mm slang van mijn ctl midi haleb. Jeej.
Uiteindelijk heb ik de onderstaande Snickers tool houder, met de officiële riem gekozen.Boudewijn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:37:
Paar kleine vakjes:
Stanleymes
Paar schroevendraaiers
Paar tangen
Hamer
Vak voor schroeven
Het S model paste mij een stuk beter en ook de sluiting was degelijker dan bij de L riem die ik eerst had gekregen.
Ik ben erg tevreden over de riem en de pouch, ik heb ook bretels en spijkerzakjes erbij voor als ik wat grotere klussen doe.
Als je wil kan ik wel een geüpdate foto maken van hoe ik hem nu in gebruik heb.dragonhaertt schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:57:
[...]
Om hier nog maar eens op terug te komen.
Vandaag de Snickers toolbelt binnen gekregen.
(ik had een S besteld, maar een L gekregen, dus die gaat sowieso retour)
Erg mooi tasje, maar de riem is niet geweldig. Ik vind de gesp niet erg stevig, en door hoe het gemaakt is kan je geen tasjes met volledige lus er aan hangen. Deze riem combineren met een Snikki tasje zal dus niet gaan.
Ik denk niet dat ik hem laat vervangen, maar gewoon mijn geld terug vraag.
Het tasje is bijna precies wat ik wil, maar doordat er geen volledige lus aan zit, is hij slecht te combineren met een 'normale' riem.
Het kan wel, maar dan heb je een best smalle riem nodig, en moet je die er doorheen rijgen. Hij steunt dan maar op twee plekken.
Voor de impressie: [Afbeelding]
Het is deze set, niet goedkoop maar wel goede kwaliteit!

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 14-08-2022 16:40 ]
Kleine update hier over.dragonhaertt schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals de Ultim8:
[Afbeelding]
en de Atom:
[Afbeelding]
De Bollé Atom geeft een goede seal, maar helaas niet meer als ik hem boven een masker draag, dan komt de neusbrug net iets te hoog om volledig af te sluiten.
De Bollé Baxter heeft een hele goede vorm voor mijn gezicht, maar vanwege de dunne seal sluit die niet geheel op de wang af (aan één kant, ik ben blijkbaar niet erg symmetrisch.) Deze past wél heel goed boven een masker.
Als laatste ga ik de Bollé Ultim8 proberen, welke dezelfde vorm heeft als de Baxter maar een dikkere rubberen seal.
Is het normaal dat je bij een (Makita) slijpschijf, een licht geratel hoort wanneer je de schijf met de hand ronddraait?
Op de haakse slijper meestal wel ja. Als je gewoon een losse slijpschijf ronddraait, zou hij stil moeten zijn.Breezz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:24:
Is het normaal dat je bij een (Makita) slijpschijf, een licht geratel hoort wanneer je de schijf met de hand ronddraait?
Punctuality is the politeness of kings
"Lang" Geleden werden op een beurs van die heel dunne flexovit slijpschijfjes uitgedeelt in een cd jewel case. Eigenlijk nooit getest welk geluid daar uit kwam.. .dreamscape schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
Op de haakse slijper meestal wel ja. Als je gewoon een losse slijpschijf ronddraait, zou hij stil moeten zijn.
De accuversie hier heeft dat inderdaadBreezz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:24:
ik ben voor mijn werkbroek (zodat ik niet mijn jeans sloopte) naar een bedrijfskledingzaak gegaan om te passen.Boudewijn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:37:
zit er in jouw buurt niet een shop voor veiligheid/werkkleding/bedrijfskleding, ketens zoals Polvo of GBI en een snelle google levert er vast nog wat meer op.
ff zoeken op gereedschapsgordel, merkens als Snickers en Fristads hebben ze ook in hun leveringsprogramma.
EDIT:
spuit 11.......

je hebt de Festool besteld.......die ziet er wel heel mooi uit joh
ik ben benieuwd hoe die bevalt.
[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 16-08-2022 10:28 ]
Ik ben voornemens mijn huidige tangen te vervangen voor knipex tangen, maar welke greep hebben jullie het liefst? Ik heb geen zaak in de buurt om ze te proberen.
Rood, rood/blauw of rood/geel? Rood/blauw en rood/geel lijken gelijk aan elkaar, behalve het bredere uiteinde van het handvat van de vde versie.
VDE is zeker geen must, maar voor een paar euro meer per tang wellicht handig om toch te hebben.
Rood, rood/blauw of rood/geel? Rood/blauw en rood/geel lijken gelijk aan elkaar, behalve het bredere uiteinde van het handvat van de vde versie.
VDE is zeker geen must, maar voor een paar euro meer per tang wellicht handig om toch te hebben.
De dikkere rood/blauw handvatten zijn zeker een stuk fijner dan de simpele plastidip rode.Basfr schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:56:
Ik ben voornemens mijn huidige tangen te vervangen voor knipex tangen, maar welke greep hebben jullie het liefst? Ik heb geen zaak in de buurt om ze te proberen.
Het enige nadeel is dat het handvat wat dikker is, wat wat lastiger kan zijn in nauwe ruimtes.
Ik heb vooral rood/blauw en geen VDE tangen. Het kan inderdaad wel handiger zijn om VDE te hebben maar ik heb het zelf eigenlijk nooit nodig.
Als je perse één kleur wil, niet alle tools die in rood-blauw te krijgen zijn zijn ook in VDE te krijgen
[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 16-08-2022 21:02 ]
Ik vind zelf de rood-blauwe handvaten fijner dan de simpele rode, toch wat ergonomischer. VDE kan wel eens handig zijn voor bepaalde tangen, maar zeker niet nodig voor alle types tangen. De vraag lijkt me meer welke tangen je nog meer kan gebruikenBasfr schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:56:
Alles per se in één kleur is natuurlijk leuk (ocd incoming
) maar lijkt me zeker niet nodig. Een kracht zijsnijtang, kombitang en telefoontang moet in beginsel wel voldoende zijn. Evt later nog aan te vullen met een waterpomp- en/of sleuteltang en adereindhulstang.
VDE is zo te zien vaak niet eens duurder, of zelfs goedkoper dan rood/blauw, dus dan wordt het maar VDE
VDE is zo te zien vaak niet eens duurder, of zelfs goedkoper dan rood/blauw, dus dan wordt het maar VDE
Die zijkniptang, kombitang, en telefoontangen zijn naar mijn idee vaak ook de tangen die het meeste gebruikt worden in situaties waarin VDE relevant kan zijn. Alhoewel ik persoonlijk een normale combitang vaak wat te lomp vind voor dat soort werkzaamheden.Basfr schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:18:
Alles per se in één kleur is natuurlijk leuk (ocd incoming) maar lijkt me zeker niet nodig. Een kracht zijsnijtang, kombitang en telefoontang moet in beginsel wel voldoende zijn. Evt later nog aan te vullen met een waterpomp- en/of sleuteltang en adereindhulstang.
Let zijkniptangen bij Knipex wel even op, ze hebben vele verschillende types met verschillende kracht overbreng verhoudingen, van een gewone zijkniptang, krachtzijkniptang, tot wat ze X-cut noemen. Het verschil merk je in de praktijk wel, ik gebruik zelf het liefst de X-cut, dat knipt veel makkelijker dan de gewone zijkniptang.
Ik heb striptang en de installatie tang (https://www.gereedschapce...ietang-elektro-200mm.html) in vde. En volgens mij nog een kniptang.
De rest is allemaal roodblauw op een nijptang na. Roodblauw is iets lastiger reinigen maar wel ergonomischer. Als je veel met vet en smeer werkt snap ik die gladde grips wel maar dat speelt bij mij niet.
De rest is allemaal roodblauw op een nijptang na. Roodblauw is iets lastiger reinigen maar wel ergonomischer. Als je veel met vet en smeer werkt snap ik die gladde grips wel maar dat speelt bij mij niet.
Anoniem: 70904
Dan kom je meer uit op het juiste gereedschap voor het type werk. Een standaard zijkniptang is leuk voor losse vd draadjes, en een snoertje 3x.75 o.i.d. gaat ook nog wel. Voor grotere draden/kabels zijn weer andere tangen op de markt. Bijvoorbeeld een kabelknippertje voor ymvk 3/5x2,5 en 10² losse draadjes. Voor een stap groter zijn er ook weer andere tangen maar, dat kom je in huis niet zo snel tegen.henkie196 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:18:
[...]
Die zijkniptang, kombitang, en telefoontangen zijn naar mijn idee vaak ook de tangen die het meeste gebruikt worden in situaties waarin VDE relevant kan zijn. Alhoewel ik persoonlijk een normale combitang vaak wat te lomp vind voor dat soort werkzaamheden.
Let zijkniptangen bij Knipex wel even op, ze hebben vele verschillende types met verschillende kracht overbreng verhoudingen, van een gewone zijkniptang, krachtzijkniptang, tot wat ze X-cut noemen. Het verschil merk je in de praktijk wel, ik gebruik zelf het liefst de X-cut, dat knipt veel makkelijker dan de gewone zijkniptang.
Zo'n gelinkte installatie tang is ook een raar ding. Voor veel draden strippen is het heel ongemakkelijk. De combi kop kan je geen fatsoenlijke draailas mee maken. Het neemt wat minder ruimte in beslag zou nog de enige voordeel zijn die ik kan bedenken.
Hoe het voor de gebruiker in de hand ligt is nog het belangrijkste. Het eindresultaat wordt altijd beter als er prettig gewerkt kan worden.
Ik heb blauwrood en vind ze lekker werken. Roodgeel voelt wat harder aan iirc. En ik heb ook een klein zwartgrijs ESD-safe zijkniptangetje. Voelt prettig aan en is mooi om te zien
GMS-120 besteld, want al die mensen die geen stroom meten terwijl ze weten dat er een kabel loopt, tja, dat moet toch niet kunnen, zal wel niet kloppen. Dat kan toch niet zomaar verkocht worden?
Vandaag binnen, proberen...

Hoe is het mogelijk. Weet waar sommige stroomkabels zitten, meet helemaal niks... Ik was gewaarschuwd en toch ben ik gepikeerd
De D-Tect 120 vind ik veel te duur... Iemand een goedkoper alternatief wat wel gewoon werkt zoals geadverteerd? Deze gaat weer snel terug naar bol.com...

Hoe is het mogelijk. Weet waar sommige stroomkabels zitten, meet helemaal niks... Ik was gewaarschuwd en toch ben ik gepikeerd
De D-Tect 120 vind ik veel te duur... Iemand een goedkoper alternatief wat wel gewoon werkt zoals geadverteerd? Deze gaat weer snel terug naar bol.com...
Schuey schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:26:
GMS-120 besteld, want al die mensen die geen stroom meten terwijl ze weten dat er een kabel loopt, tja, dat moet toch niet kunnen, zal wel niet kloppen. Dat kan toch niet zomaar verkocht worden?
Door bovenstaande video, toch eens een Zircon proberen. Zal de Zircon L50 worden die ik via bol.com gratis op de stoep kan krijgen en retourneren indien nodig.
Vraagje, niet direct over gereedschap maar wel gerelateerd. Ik heb twee kleine schroefmachines die samen in een koffer wonen. Das handig voor meerdere redenen maar Bosch is zelf nog niet zo ver. De (halve)inlays die bij de machines horen passen wel samen in een l-boxx maar dan is er nagenoeg geen ruimte voor accesoires. Voor nu heb ik het zo opgelost:
:strip_exif()/f/image/sFMZ7SZQyU5C10gi2yRkuNz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook dat is niet optimaal want het foam is puntig aan de onderkant en bepaald niet stevig nu ik er allemaal gaten in gemaakt heb. Eerder heb ik plukfoam inserts van bosch geprobeerd maar dat spul is opgebouwd uit allemaal vierkantjes en ook niet handig. Wat voor alternatieven zijn er?
Ik heb wat gehoord over ‘kaizen’ foam maar het is me onduidelijk of dat steviger is dan het spul wat ik nu heb.. iemand een gouden tip?
:strip_exif()/f/image/sFMZ7SZQyU5C10gi2yRkuNz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook dat is niet optimaal want het foam is puntig aan de onderkant en bepaald niet stevig nu ik er allemaal gaten in gemaakt heb. Eerder heb ik plukfoam inserts van bosch geprobeerd maar dat spul is opgebouwd uit allemaal vierkantjes en ook niet handig. Wat voor alternatieven zijn er?
Ik heb wat gehoord over ‘kaizen’ foam maar het is me onduidelijk of dat steviger is dan het spul wat ik nu heb.. iemand een gouden tip?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
@Pixeltje ik heb een 18v-60 en een gdx in een koffer met lader en een berg meuk. Je moet uitladen als je gaat klussen maar voor mij werkt het.
Een vraag: Ik ga binnenkort ongeveer 25 inbouwdozen (ver)plaatsen in mijn nieuwe woning. (bouwjaar 1978)
De binnenmuren zijn opgebouwd met betonstenen, zie een voorbeeld hieronder:
De sleuvenzaag + stofafzuiging ga ik inhuren.
Ik twijfel echter met welke methode ik het beste de 82mm gaten kan gaan inboren, droog of nat?
Wie heeft er ervaring met inbouwdozen inboren in dit soort betonstenen?
Is dit relatief goed te doen met een goede droog diamantboor? Of adviseren jullie toch om voor de natte boorvariant te gaan.
Ik ben hoe dan ook wel voornemens een goede machine ervoor in te huren.
Een dozenboor met centreerboor lijkt mij wel handig om de gaten mooi in lijn te kunnen inboren, wordt dit bij zowel nat en droog wel toegepast?
De binnenmuren zijn opgebouwd met betonstenen, zie een voorbeeld hieronder:
De sleuvenzaag + stofafzuiging ga ik inhuren.
Ik twijfel echter met welke methode ik het beste de 82mm gaten kan gaan inboren, droog of nat?
Wie heeft er ervaring met inbouwdozen inboren in dit soort betonstenen?
Is dit relatief goed te doen met een goede droog diamantboor? Of adviseren jullie toch om voor de natte boorvariant te gaan.
Ik ben hoe dan ook wel voornemens een goede machine ervoor in te huren.
Een dozenboor met centreerboor lijkt mij wel handig om de gaten mooi in lijn te kunnen inboren, wordt dit bij zowel nat en droog wel toegepast?
In een l-boxx 136 kun je ook beter stapelen, doe ik met mijn grote schroeftol ook. Deze zitten in een 102 boxx en de inlay die je bij de babydagga krijgt ziet er zo uit:sphere schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:02:
@Pixeltje ik heb een 18v-60 en een gdx in een koffer met lader en een berg meuk. Je moet uitladen als je gaat klussen maar voor mij werkt het.
:strip_exif()/f/image/gwKJBvUIyuQmKY3hm95rmsyR.jpg?f=fotoalbum_large)
(Rolmaat voor schaal).
Daar past de bitset dus niet meer bij, en de opzetstukken voor de flexiclick ook nauwelijks. Komt vooral omdat de machine schuin in de inlay ligt..
Ik heb foam in mijn gereedschapslades en dat is steviger dan wat jij nu hebt. Je kan het ook beter uitsnijden dan je huidige schuim. Zie rechterhelft in deze lader.Pixeltje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:45:
Vraagje, niet direct over gereedschap maar wel gerelateerd. Ik heb twee kleine schroefmachines die samen in een koffer wonen. Das handig voor meerdere redenen maar Bosch is zelf nog niet zo ver. De (halve)inlays die bij de machines horen passen wel samen in een l-boxx maar dan is er nagenoeg geen ruimte voor accesoires. Voor nu heb ik het zo opgelost:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49BzxWoGVqCBSjBT8T83uTnQ.jpg?f=user_large)
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).