Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 2.391.716 views

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Matched: multi, lg
Hallo allemaal,

na de hitte van afgelopen weekend ben ik eruit. Er moet in huis een airco komen. Onlangs heb ik ook zonnepanelen gelegd, dus wil hem ook gebruiken om een deel van het huis te verwarmen.

Even een schets van de situatie: ik heb een oud en slecht geisoleerd huis van in totaal 300 m3. De bedoeling is om de bovenverdieping (2 slaapkamers) (73 m3) en woonkamer (79 m3) te voorzien van een airco. Mijn idee is om op 1 slaapkamer en in de woonkamer een 3,5 Kw unit te hangen. Boven is dat niet ideaal, maar het leidingwerk komt allemaal in het zicht en dat wil ik tot een minimum beperken.

Later zou eventueel in de keuken (+/- 80m3) nog een derde airco geplaatst kunnen worden indien nodig. Voor nu zou ik eerst willen proberen hoe eea werkt met twee airco's.

Nou de vragen:

1 - ik twijfel of ik in deze setup voor een multi split moet gaan of voor twee buitenunits. Ze zullen zelden samen draaien. Boven heb ik nooit de verwarming aan en voor koelen ben ik of boven of beneden. Dat zal dus ook zelden gelijktijdig gebeuren. Ik krijg van de 'experts' die vooral airco's willen verkopen verschillende adviezen.
2. Merkkeuze. Het is me duidelijk dat Daikin en Mitsubishi top zijn. Mijn broer en een vriend hebben onlangs een airco van het merk Aux geplaatst. Afgezien van de kortere garantieperiode zien die er goed uit. Hoge COP, behoorlijk stil, vrij nette afwerking, gratis wifi module bij een leverancier in de buurt en spotgoedkoop. In hoeverre is het de moeite waard om meer te betalen voor een mitsubishi of daikin? Tussenoplossing is wat mij betreft LG, die ook een goede prijs kwaliteit verhouding lijken te hebben.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:10

R-B

Blokkert

bart_g schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:39:
Hallo allemaal,

na de hitte van afgelopen weekend ben ik eruit. Er moet in huis een airco komen. Onlangs heb ik ook zonnepanelen gelegd, dus wil hem ook gebruiken om een deel van het huis te verwarmen.

Even een schets van de situatie: ik heb een oud en slecht geisoleerd huis van in totaal 300 m3. De bedoeling is om de bovenverdieping (2 slaapkamers) (73 m3) en woonkamer (79 m3) te voorzien van een airco. Mijn idee is om op 1 slaapkamer en in de woonkamer een 3,5 Kw unit te hangen. Boven is dat niet ideaal, maar het leidingwerk komt allemaal in het zicht en dat wil ik tot een minimum beperken.

Later zou eventueel in de keuken (+/- 80m3) nog een derde airco geplaatst kunnen worden indien nodig. Voor nu zou ik eerst willen proberen hoe eea werkt met twee airco's.

Nou de vragen:

1 - ik twijfel of ik in deze setup voor een multi split moet gaan of voor twee buitenunits. Ze zullen zelden samen draaien. Boven heb ik nooit de verwarming aan en voor koelen ben ik of boven of beneden. Dat zal dus ook zelden gelijktijdig gebeuren. Ik krijg van de 'experts' die vooral airco's willen verkopen verschillende adviezen.
2. Merkkeuze. Het is me duidelijk dat Daikin en Mitsubishi top zijn. Mijn broer en een vriend hebben onlangs een airco van het merk Aux geplaatst. Afgezien van de kortere garantieperiode zien die er goed uit. Hoge COP, behoorlijk stil, vrij nette afwerking, gratis wifi module bij een leverancier in de buurt en spotgoedkoop. In hoeverre is het de moeite waard om meer te betalen voor een mitsubishi of daikin? Tussenoplossing is wat mij betreft LG, die ook een goede prijs kwaliteit verhouding lijken te hebben.
Op punt 1 geef je zelf het antwoord. Zelden samen -> single split beste oplossing.
Mitsubishi is tweeledig, de MHI (Heavy Industries) of ME (Electric). Beiden gevallen A-merk, net als Daikin.

Aux helemaal nog nooit voorbij zien komen in dit topic.. goedkoop / duurkoop? :?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
bart_g schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:39:
Hallo allemaal,

Nou de vragen:

Doe jezelf een plezier en koop aangezien je er ook mee wilt gaan verwarmen, en als het budget het toelaat een A-merk airco. Er zal heus warme lucht uit komen maar het temperatuur regelgedrag, defrost regeling enz is van die goedkope units vaak gewoon ronduit slecht, met koelen zul je daar wellicht weinig van merken en met alleen koelen kun je wellicht prima af met een B of C airco systeem maar om ermee te verwarmen komen er veel meer zaken om de hoek kijken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:31
High score voor mij in een nacht in de slaapkamer was dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8axJeDyl.png

Dat klopt aardig met de specs, de multi (LG MU3R19) heeft een minimum opgenomen vermogen van 0.29kW bij koelen en gemeten vermogen piekjes van iets boven de 300W. Verbruik is 1.6 kWh over 10 uren = 160W gemiddeld. Dit in een grote slaapkamer van 20 m2 met de deur dicht.

Ik zou nooit meer dan 2.5 kW installeren op een bovenverdieping. De minimum koelvermogen is opgegeven als 1.06 kW en dat is al te veel om te draaien zonder pendelen, hij staat de helft van de tijd uit, en EER/COP (1.06/0.29=3.65) is ook niet fantastisch op minimum power, op nominaal vermogen (5.28/1.11=4.75) is dat beter maar dan moeten wel minimaal 2 units actief koelen. Met de 1x 2.5 op de 2e verdieping kan ik twee bovenverdiepingen van 50 m2 koel houden als alle deuren open staan.

Ook verwarmen was vergelijkbaar, ik draaide het maar een paar uur elke dag, continue = extreem pendelen en hoger verbruik. Dit setje lijkt veel efficiënter met 500W+ uit de stopcontact, niet heel onredelijk met een groter buitenunit die 5.28 / 6.33 kW kan koelen en verwarmen.

TL;DR: kleinste kopen voor boven. 2.5 kW is genoeg voor 50 m2, en 100 m2 bij een goed geïsoleerd huis.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:11
w00key schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:56:
High score voor mij in een nacht in de slaapkamer was dit:

[Afbeelding]

Dat klopt aardig met de specs, de multi (LG MU3R19) heeft een minimum opgenomen vermogen van 0.29kW bij koelen en gemeten vermogen piekjes van iets boven de 300W. Verbruik is 1.6 kWh over 10 uren = 160W gemiddeld. Dit in een grote slaapkamer van 20 m2 met de deur dicht.

Ik zou nooit meer dan 2.5 kW installeren op een bovenverdieping. De minimum koelvermogen is opgegeven als 1.06 kW en dat is al te veel om te draaien zonder pendelen, hij staat de helft van de tijd uit, en EER/COP (1.06/0.29=3.65) is ook niet fantastisch op minimum power, op nominaal vermogen (5.28/1.11=4.75) is dat beter maar dan moeten wel minimaal 2 units actief koelen. Met de 1x 2.5 op de 2e verdieping kan ik twee bovenverdiepingen van 50 m2 koel houden als alle deuren open staan.

Ook verwarmen was vergelijkbaar, ik draaide het maar een paar uur elke dag, continue = extreem pendelen en hoger verbruik. Dit setje lijkt veel efficiënter met 500W+ uit de stopcontact, niet heel onredelijk met een groter buitenunit die 5.28 / 6.33 kW kan koelen en verwarmen.

TL;DR: kleinste kopen voor boven. 2.5 kW is genoeg voor 50 m2, en 100 m2 bij een goed geïsoleerd huis.
maar als hij de helft van de tijd uit staat ook al heeft hij dan een lagere scope is het niet alsnog minder verbruik?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:25
Onlangs heb ik een offerte opgevraagd voor een multi-split airco.
Daikin en LG.
Het betreft voor de buitenunits een LG MU3R19 en van Daikin een 2MXM50
Het viel me op dat vooral bij de verwarmen de LG units al gauw zo’n 3dB luider zijn.
Ook is het minimale opgenomen vermogen een stuk hoger bij LG in vergelijk tot Daikin. (500+ Watt vs. 330)

Het prijsverschil van een buitenunit is aanzienlijk maar nu wel een stuk beter te verantwoorden.

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
elektriekert schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:49:
Onlangs heb ik een offerte opgevraagd voor een multi-split airco.
Daikin en LG.
Het betreft voor de buitenunits een LG MU3R19 en van Daikin een 2MXM50
Het viel me op dat vooral bij de verwarmen de LG units al gauw zo’n 3dB luider zijn.
Ook is het minimale opgenomen vermogen een stuk hoger bij LG in vergelijk tot Daikin. (500+ Watt vs. 330)

Het prijsverschil van een buitenunit is aanzienlijk maar nu wel een stuk beter te verantwoorden.
De buitendelen van LG zijn daarintegen een stuk kleiner en lichter dan die van daikin.
Waarschijnlijk dus een kleinere fan die dus harder moet draaien en dus meer lawaai maakt.

Het verschil in minimalen vermogen zou ik verder niet kunnen verklaren.

[ Voor 4% gewijzigd door rupsen op 17-07-2022 00:02 ]

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-11-2025
Martinusz schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:21:
[...]

In de LG app kun je energieverbruik zien, huidig verbruik en per uur. Ook netjes terug te zoeken per dag/maand/jaar.
In de app de airco aanklikken en dan via de 3 puntjes rechtsboven energiebewaking.
Dat geldt alleen voor de single split. Bij multi split heb je geen energie bewaking in de LG app.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
GermanPivo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Elke 15 minuten is wat vaak, maar elke 3 uur bij verwarmen en inderdaad ook als het niet nodig is. ;)
Niet alle modellen hebben er last van, maar dat staat ergens in dit topic.

@Katth Gewoon voor MHI gaan. Kijkend naar de levensduur van deze dingen is het prijsverschil nihiel, maar kwalitatief wel een stuk beter. ;)
rupsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
[...]

Even een oud vraagstuk ophalen hoor :9

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.
Zelfde verhaal als voorheen, het gaat op basis van temperatuur.

Nu vertelde ik hem jouw verhaal en ik heb er ook een antwoord op gekregen.

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan
Maikie18 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Ja het was maar een voorbeeld. Vind het wel een rare techniek want dan is hij of altijd te vroeg of te laat.
Alleen multisplits dus en het is geen defrost.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 27-07-2022 09:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
GermanPivo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Nu je het zegt... Als je dan ook gelijk even zegt wat het wel is :>
Terugpompen van olie toch?
Het antwoord staat in de middelste quote :p
[...]

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.

Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:31
RnB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:30:
We zijn voornemens om van de winter offertes op te vragen voor een multi-split of meerdere single-split units.

Op dit moment zijn we ons nog aan het oriënteren en aan het inlezen. Nu kwam ik dit topic tegen en misschien kan ik al schop in de juiste richting krijgen.

De TS heb ik doorgenomen en dat was wel even slikken wat er allemaal nog bij komt kijken. Vooral dat we dus niet zomaar blind van de offertes uit moeten gaan (want al snel overbemeten).

Ook het verschil met multisplit of meerdere split vanwege het pendelen van de units, lijkt me wel belangrijk om mee te nemen.

Het plan is om in ieder geval de leefruimte en onze slaapkamer van een unit te voorzien. Als de meerprijs voor een derde unit voor een kantoor of kinderkamer meevalt, dan pakken we die mee.

De leefruimte heeft een inhoud van ruim 130m3 en heeft een L vorm.
De slaapkamer heeft een inhoud van 53m3 en heeft een rechthoekige vorm.

Om te koelen zou ik dan de volgende vermogens moeten hebben:
- 5,2kW voor de leefruimte (130m3*40)
- 2,65kW voor de slaapkamer (53m3*50)
Dat maakt dan 7.85kW voor beide ruimtes. Nu ik dit terug lees, is dat overigens wel bizar. Hoe ga ik dit in de meterkast voor elkaar krijgen?

Om te verwarmen zou ik de volgende vermogens moeten hebben:
- 1,28kW ((22m3 * 12 * 8)/1650)

Zonder alle gegevens ingevuld te hebben (want niet aanwezig), kom ik bij de warmteverliesberekening op bouw-energie.be uit op een warmtevraag van 6,88kW. Dat lijkt totaal niet op wat ik even snel heb berekend. :+

Omdat we zowel willen koelen, als willen verwarmen zullen we moeten kijken naar de A-merken (Mitsubishi en Daikin). Als de meerprijs niet enorm is, zou ik een goede app wel waarderen. Misschien een integratie met Tado (ik heb gezien dat ze een slimme Aircobediening hebben) zou ook wel fijn zijn.

Ook zijn wij geen klussers. We kunnen wel het een en ander, maar omdat we het altijd ook goed willen hebben, laten we dit soort zaken doen door professionals.

Stel wij gaan morgen een aantal offertes opvragen, wat zijn jullie tips & tricks, ervaringen, etc?
Zonder direct op de hele post te reageren: Die 7kW is warmte niet stroom vraag als ik je post goed lees ;) Dat zou in totaal ~1,75kW stroom betekenen bij een SCOP van 4! Van LG trekt de 7kW buitenunit ~11A (had toevallig die PDF open staan).

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:43
Ik heb een heel raar probleem;

Ik heb een multi-split van LG(mu3r21) met drie binnen units 3.5 + 3.5 + 2.5 één unit (de 2.5 op zolder) koelt wel en de andere twee blazen alleen lucht. De compressor slaat wel aan en de fan gaat ook harder draaien maar er komt geen koude lucht uit de andere twee units. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:28
Sturmer93 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:35:
Ik heb een heel raar probleem;

Ik heb een multi-split van LG(mu3r21) met drie binnen units 3.5 + 3.5 + 2.5 één unit (de 2.5 op zolder) koelt wel en de andere twee blazen alleen lucht. De compressor slaat wel aan en de fan gaat ook harder draaien maar er komt geen koude lucht uit de andere twee units. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Gokje....te weinig koelvloeistof in systeem is drukverlies. Lekkage dan. Installateur bellen.

• w00key
Maxwp schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

uh dit is net anders om?
als de buiten unit hoger hangt loopt bij lang uit staan de olie naar de binnen unit welke dan bij starten niet snel naar de compressor komt en deze even "droog" staat
als de buiten unit lager hangt heb je dat niet

had hier ene hele discussie gelezen over dat bij een daikin de compressor stuk liep omdat deze niet genoeg olie kreeg omdat er geen olie trap was gemonteerd
en dacht toch echt dat deze buiten unit hoger hing het probleem ook was.
olie liep dan bij lang uit staan naar de binnen unit toe en werd niet voldoende snel weer rond gepompt
¯\_(ツ)_/¯

Komt echt uit een Daikin installation manual. En bij LG / Mitsubishi vind ik helemaal geen antwoord; LG Multi V heeft wel iets met als je teveel branches hebt, dan moet je iets doen, lang verhaal. Misschien is oil trap iets van vroeger en nu niet zo boeiend meer, ik zie in mijn eigen installatiehandleiding van de LG MU3R19 ook niks over, alleen 10m max hoogteverschil en binnen 10 meter hoef je van Daikin niks.

• w00key
Servee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Ik word echt doodongelukkig als ik die pendel grafieken zie..
Ja klopt, vind het ook niks. Dat stupid unit kan als setpoint ~= meting rond de 150W draaien, maar als hij start geeft hij zoveel gas dat hij er uit klapt zonder steady state te bereiken.

LG (multi)...

Bij mijn buren doet ie wel lekker steady 500-1000W maar ze verbruiken dan ook 10+ kWh per dag, i.p.v. 2.

• Maxwp
w00key schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

¯\_(ツ)_/¯

Komt echt uit een Daikin installation manual. En bij LG / Mitsubishi vind ik helemaal geen antwoord; LG Multi V heeft wel iets met als je teveel branches hebt, dan moet je iets doen, lang verhaal. Misschien is oil trap iets van vroeger en nu niet zo boeiend meer, ik zie in mijn eigen installatiehandleiding van de LG MU3R19 ook niks over, alleen 10m max hoogteverschil en binnen 10 meter hoef je van Daikin niks.
nou ja
inmiddels geinstalleerd ( perfera 3,5kw )
1 unit hangt zo goed als gelijk met de binnen unit
1 hangt er boven de binnen unit
1hangt er onder de binnen unit
de max lengte is 8 meter voor de unit die boven de binnen unit hangt.
de andere zijn allemaal denk 4 meter.

even zien wat het gaat brengen.

de app geinstallerd en de 3 toegevoegd en dat ging redelijk soepel.
helaas werkt domoticz niet met de nieuw wifi module en om nu weer 80 euro plus nog eens 20 euro dus 300 totaal uit te even om dat werkende te krijgen vind ik ook wat te gek
de app werkt redelijk goed.

ow ja happy daikin team lid nu ;-) laten we hopen dat het zo blijft en vooral dat komende winter we er mooi mee kunnen verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 11-08-2022 23:58 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

NB: toevallig heb ik het hierboven net over defrosts. Die blijf je houden alleen LG heeft daar blijkbaar een apart regime voor op tijd ipv wanneer nodig. Zoek even in het topic. Veel over te vinden.
Hierover werd ik tijdje terug ook (terecht) op m'n plek gezet - het tijd gebaseerde gedeelte is geen defrost, maar wel dezelfde nadelen :F Zie hieronder.
[...]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AMDFreak schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:33:
Tweakers,

Momenteel heb een LG PC12SQ 3.5kw op mijn dakkapel staan, om de zolder te verwarmen en te koelen (hij koelt ook de 1ste verdieping mee).

Nu lees ik veel dat LG een &^* is met defrosten e.d. deze zou ik dan ook liever niet in mijn woonkamer willen hebben. Ik wil dan eigenlijk gaan voor een Mitsubishi / Daikin gaan, omdat deze defrosten als het echt nodig is.

Alleen ik zie ff door de bomen het bos niet meer met al die types.. Welke raden jullie aan?
De isolatie van mijn woning is prima.. (bouwjaar 2015).

Ik heb altijd gekeken naar L/W.. maar ik kan gewoon geen fatsoenlijke installateur vinden.. Want er moeten toch ook leidingen helemaal naar zolder getrokken worden?
Nu kan ik tegen een leuke prijs weer een LG laten installeren, waarmee ik eigenlijk wel in bijna 1 jaar heel mijn investering terugverdien.

Alvast bedankt voor het meedenken, en als er nog extra info nodig is, dan geef ik die graag.
De geforceerde defrost cyclus bij LG is alleen van toepassing op multi's, single splits hebben hier geen last van.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• w00key
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

De geforceerde defrost cyclus bij LG is alleen van toepassing op multi's, single splits hebben hier geen last van.
@AMDFreak ^ dit klopt. Geen LG multi nemen. Maar single moet gewoon goed kunnen verwarmen.

Voor single split: net als je huidige unit ben je gebonden aan wat de app kan, en vooral scheduling is erg beperkt, en de units zelf zijn beetje meh / luid en airflow richting gaat voor geen ene meter.

Ik zou voor MHI of Daikin gaan volgende keer.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

w00key schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

@AMDFreak ^ dit klopt. Geen LG multi nemen. Maar single moet gewoon goed kunnen verwarmen.

Voor single split: net als je huidige unit ben je gebonden aan wat de app kan, en vooral scheduling is erg beperkt, en de units zelf zijn beetje meh / luid en airflow richting gaat voor geen ene meter.

Ik zou voor MHI of Daikin gaan volgende keer.
Momenteel heb ik op de dakkapel een single split LG, maar daar heb ik verder geen meter tussen hangen, dus die mooie grafieken die jullie produceren heb ik helaas niet.

Maar ik zou graag een type nummer willen hebben voor een Mitsubishi en een Dailkin, dan kan ik dat prijsverschil overwegen vs. een LG.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:34:
Hebben we hier wel nordic machines nodig? Zelfs afgelopen februari is maar -5.8C gemiddeld op de allerkoudste dag, en warmer dan dat als je de dag temperatuur neem, 's nachts laat ik hem niet aan staan.

Op -7C houdt mijn (relatief simpele LG) multi buitenunit nog 5.2 kW over van de 6.3 kW nominaal, dat is ruim voldoende dus om een polar vortex koudegolf te overleven. Daarnaast kan ik altijd nog de CV aanzetten of COP=1 elektrische kachels gebruiken.

Ik heb in die week 3 - 4.5 m3 per dag verbrand, stel dat het alleen overdag gedurende 12 uur de ketel aan stond, is dat 45/12=3.8kW gemiddeld. Dat moet geen probleem zijn, dat is ruim onder 5.2 kW max. Pas als het nog veel kouder is moet ik 16 or 24 uur shifts draaien of bijstoken.

Overigens vond ik net nog een aardig rapport over warmtepomp prestaties in de praktijk in Noorwegen. Daar vonden ze ook iets dat mij beetje fishy lijkt - namelijk dat bij de warmtepompen met de beste SCOP de Pdesign extra laag wordt gezet, veel lager dan de maximale capaciteit wat haalbaar is.

Dat zorgt ervoor dat ze meer partial load draaien wat prima is voor zuinigheid, maar het wordt wel lastig appels met appels vergelijken zo. Dan komt die LG van mij toch weer beter uit, ze stickeren het met Pdesign=5.2kW, dat betekent dat het gewoon 100% load draait bij de lage temperatuur testen voor verbruik, gewoon A+ zonder trucjes en veel zuiniger in de praktijk als ik maar de helft of kwart van gebruik.

Daarnaast houdt deze unit nog best veel van de nominale capaciteit over bij kou, 5.2 kW @ -7 / 4.9 kW @ -10 van de 6.3 kW nominaal. Bij de Daikin Stylish 3.5 kW is dat 2.17 kW @ -10 van de 4.0 kW nominaal. Dan kost die extra SCOP wat aan power bij echt koud weer.

Anyway, ik denk dat welke set dan ook het prima doet in Nederland zolang je iets anders erbij hebt en als je huis goed is geïsoleerd. Zonder die 2 wordt het heel lastig om 100.0% zeker te zijn van verwarming, lucht-water warmtepompen lossen dat op met een 3 of 6 kW element of hybride met CV backup, met lucht-lucht kunnen we dat oplossen met een los straalkacheltje of blower.
@klompje65 ik denk dat bovenstaande wel mooi uiteenzet waarom een nordic variant niet echt nodig is in Nederland. Ik zou om te beginnen de unit centraal laten ophangen en middels een warmteverlies berekening de juiste capaciteit kiezen en mocht je zekerheid willen koop dan een paar straalkacheltjes en zet die in de schuur voor het geval dat je ooit nog in sneewt met -20 overdag.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 21:52
kibber schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:21:
Ik ben mij inmiddels ook aan het oriënteren op een airco. Het verkrijgen van een offerte is momenteel heel lastig, of ik kom bij de verkeerde partijen uit natuurlijk :).

Het huis in kwestie:
Bouwjaar woning: 1979
Regio: Twente
Isolatie: rondom HR++ glas en kunststof kozijnen, bodembedekking in de kruipruimte
Gasverbruik: +- 600 m3 per jaar met 2 volwassenen

Te koelen ruimtes:
Woonkamer: +- 35 m2
Slaapkamer: +- 15 m2
Kantoor: +- 10 m2

Eerste offerte:

Woonkamer + kantoor:
Multi split MHI SCM 72 ZR-W 7,2 kW
Binnen woonkamer: MHI SRK50ZR-W 5,0 kW
Binnen kantoor: SRK20ZR-W 2,0 kW

Slaapkamer:
Single split MHI SRC 20 ZR-W 2,0 kW
Binnen: SRK20ZR-W 2,0 kW

Nauwelijks boren: alles kan in een rechte lijn van < 1m direct naar buiten
Zover ik kan zien is dit nog excl wifi..

Prijs: 7695 incl BTW

Volgens mij is dit gewoon krankzinnig duur als ik de prijzen hier voorbij zie komen?

De prijzen online wisselen sterk maar ik kom rond de 5k uit zonder installatie..
Probeer eens perfectairco uit Haaksbergen die komen volgende maand bij mij de boel installeren. Die leveren Gree, lg en MHI.

Het hoeveelheid werk en hoeveel airco’s wat ik ga krijgen is het dubbele wat jij nodig hebt, maar mijn offerte zit al ruim onder jouw prijs…

Ik had er een goed gevoel bij, kan volgende maand pas de ervaring met je delen

iRacing Profiel

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vn2000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:45:
[...]

Nee, gaat gewoon om single/multi split.
Koude lucht wordt bij een vloermodel laag bij de vloer aangezogen, en warme lucht opca 100cm hoog weer afgegeven. Dat creëert een natuurlijke circulatie warm omhoog>afkoelen>koude lucht zakt>aanzuigen

Bij een wandmodel moet deze warme lucht naar beneden geblazen worden.

Wandmodel is echter weer efficiënter met koelen. Dan werkt koude lucht op hoogte in je voordeel.
Daar kan ik me idd wel wat bij voorstellen, maar toch als ik de technische gegevens hierop naga, dan zie ik bijvoorbeel dit:

Wandmodel airco's
LG Prestige H09MW NM0 SCOP 5,60
Mitsubishi SRK‑20ZJX‑S SCOP 5,56

Vloermodel airco's (ik houd me aanbevolen voor gunstige alternatieven!)
Panasonic CS-Z35UFEAW SCOP 4,60
Daikin FVXM35A SCOP 4,63

Dan vraag ik me toch af of de gunstigere positie voor verwarming (bij de vloer) opweegt tegen de hogere SCOP waarden van bovenstaande wandmodellen.

Overigens vraag ik me wel af hoeveel waarde er aan SCOP gehecht moet worden, want ik kan me ook voorstellen dat het de-frosten bij de een ook efficienter gaat dan de ander, en dat mogelijk de ene buitenunit minder snel bevriest dan een andere.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:02
dinandus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:50:
[...]

Ben wel benieuwd of je ze ook gebruikt om te koelen? En hoe is dan je ervaring daarmee?
Heb zelf een wandmodel LG, die werkt met verwarmen redelijk en met koelen goed.
Maar zet te denken om van helemaal van het gas af te gaan, en toch een extra kamer model erbij te plaatsen voor net wat meer comfort.
Ik zag ook een combinatie van o.a. Daiking, welke een combinatie kan vormen voor een warm water voorziening en 1 of mischien 2 kamer units, is dat wat?
Ik gebruik ze allemaal voor zowel verwarmen als koelen.
De 3 met multi-split in de slaapkamers zijn als eerste geplaatst met primaire reden te koelen. Jaren dertig huis met dakkapellen in de slaapkamers waardoor het zomers erg warm is en de kids slecht slapen.
Na wat speurwerk hier overtuigd om voor vloermodellen te gaan en de radiatoren te verwijderen, en daarmee dus ook te verwarmen.

Door de ervaring met het verwarmen op de slaapkamers, ook de woonkamer voorzien van een vloermodel. Deze wel single-split zodat deze zijn eigen capaciteit heeft en kan koelen of verwarmen los van de behoefte in de slaapkamers.
Die in de woonkamer is primair aangeschaft voor verwarmen, koelen hebben we daar afgelopen zomer enkel gedaan om de scherpe kantjes eraf te halen tijdens de hittegolf; mooie bijvangst.

Ik meen me te herinneren dat de scop van de vloermodellen wel iets minder is dan die van de beste wandmodellen, maar dat was gezien de cijfers voor mij geen noemenswaardig verschil.

• GermanPivo
ArcticTiger schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:27:
Even een check of ik een scherpe offerte heb ontvangen.
Wegens het terugdringen van het gasverbruik wil ik in onze woning op de 1e verdieping 3 kamers elektrisch gaan verwarmen.
De oppervlaktes (bij benadering): 9/9/10 m2

Nu heb ik een offerte ontvangen voor:
3x LG 2,5kW Standard Plus Dual Inverter op een 6,3kW multisplit buitenunit
Kosten 6300 euro inclusief montage etc.

(Multisplit is mijn eigen keuze geweest gezien de uitstraling zodat ik geen hele berg buitenunits aan de geven heb hangen)
Ik zou sowieso even verder zoeken. Een 6,3 kW voor die kleine oppervlaktes is sowieso overdreven en de prijs kan ook wel beter voor LG. Gezien je beslissing voor multi, kijk bijvoorbeeld naar een MHI SCM50 of een Daikin 3MXM40 - dat moet ook lukken voor onder de €6k.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 13-09-2022 12:00 ]

• w00key
knny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
[...]

Ik krijg hier over paar weken de volgende installatie:

1 buitenunit met 2 binnenunits
Woonkamer: LG PMP15SP 4.2 kW
Slaapkamer LG PC09SK 2,5 kW
Buitenunit: LG Mu2R17

Samen voor €3350,- volledig geïnstalleerd. Dan vind ik ruim 6k voor 3 units binnen wel aan de prijs.
Als je dit hebt besteld voor verwarmen wordt je er niet blij van. Elke 3 uur heb je met LG multi een oil return cycle, je kamer wordt koud, en daarna op bijna max verwarmen om in te halen, je kamer wordt bloedheet, gevolgd door een pauze door "temperatuur >>> setpoint" tot de binnenunit door heeft dat het weer te koud is, en repeat.

- MU3R19 eigenaar.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 13-09-2022 13:14 ]

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:13:
[...]

Als je dit hebt besteld voor verwarmen wordt je er niet blij van. Elke 3 uur heb je met LG multi een oil return cycle, je kamer wordt koud, en daarna op bijna max verwarmen om in te halen, je kamer wordt bloedheet, gevolgd door een pauze door "temperatuur >>> setpoint" tot de binnenunit door heeft dat het weer te koud is, en repeat.

- MU3R19 eigenaar.
Het is voor verwarmen en bijverwarmen. Vrienden van ons hebben t spul al jaartje draaien en die zijn er wel tevreden over eigenlijk. Ik hoor ze niet klagen over bloedhete kamers in winter. Is het misschien een setting oid?

Toch bedankt voor je bericht. Ga het nog eens navragen bij installateur.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• w00key
knny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:18:
[...]

Het is voor verwarmen en bijverwarmen. Vrienden van ons hebben t spul al jaartje draaien en die zijn er wel tevreden over eigenlijk. Ik hoor ze niet klagen over bloedhete kamers in winter. Is het misschien een setting oid?

Toch bedankt voor je bericht. Ga het nog eens navragen bij installateur.
Nee, het is niet continue bloedheet, maar LG multi heeft elke 3 uur een pauze waarin de warmtepomp in de omgekeerde richting wordt gedraaid, dus binnen koud buiten warm.

Daarna, om de kou weer weg te halen gaat de unit veel te hard (hier tenminste) opwarmen. Met goede isolatie is dat gewoon too much.

Oude post gevonden waarin het uitgebreid wordt uitgelegd: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69645630

Wij Tweakers kijken veel beter naar de meetwaardes dan een gemiddeld mens, misschien is dit "okay" voor een gewone consument die niet beter weet. Uit deze thread weet ik dat MHI / Daikin draaien uren en uren zonder gekke pieken in verbruik en temperatuur, en LG kan dat gewoon niet.

Het is minder comfortabel, ik zou dat niet nog een keer voor LG kiezen.

• MotorBeast
dinandus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:55:
[...]

Ik heb in de woonkamer, appartement cirka 90m2 al sinds 2010 een LG C12AWR Neo , Art Cool Paneel, en de C12AWU UEO, 3,5 Kw zonder enig probleem in gebruik voor koelen en verwarmen. Om het jaar een uitgebreide service beurt, alles draait nog prima naar wens, door oorspronkelijk installatie bedrijf welke landelijk werkt.
Probleem is met de multi's volgens gebruikers in dit topic.

• niels-cil
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 15:33
Hallo mede-tweakers, zoals eerder al aangegeven ben ik aan het (onder)zoeken naar de mogelijkheid om airco's te gebruiken om het gasverbruik te beperken. Ik heb gisteren al ruim 3 uren lopen ploeteren door dit topic, maar wil toch graag even mijn casus voorleggen aan jullie en kijken wat voor adviezen er zijn.

Doel

Het doel is om de airo's beneden, in slaapkamer 1, 2 en zolder te gebruiken als hoofdverwarming in de winter met een fallback naar cv-ketel als dit nodig is. In de zomer moet het mogelijk zijn om de kamers te koelen zodat het comfortabel is.

Situatie

Het huis is een tussenwoning uit 2006, dus op zich goed geïsoleerd. Gasverbruik is nu rond de 900 m3 per jaar (inclusief warmwater). De ruimtes (zie eventueel ook de bijgevoegde plattegrond):
  • Beneden (oppervlakte: +- 48 m2); deur bijkeuken is gewoon open en 'hoort' bij het vertrek.
  • Slaapkamer 1 (+- 15 m2); wordt zowel 's nachts als (soms) overdag gebruikt i.v.m. nachtdiensten.
  • Slaapkamer 2(+- 12 m2); in de toekomst als kinderkamer.
  • Zolder (+- 27 m2); voor thuiswerken á 2 keer per week, alleen overdag.
Plattegrond
Beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQJr0ntW4Rx81lUYoImo6eI_9qE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PEXweZ7tlcZeDj6s6S5JltGp.png?f=fotoalbum_large

Slaapkamers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSM82gAFIF8lRnWtLOeTLob4kWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uYhLnTS67W6H6f6Rk9rfTHZt.png?f=fotoalbum_large

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVulmT6NOd61qvy4krwTMZvd2l0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkOCvJicfLkugWnrg2FWZojq.png?f=fotoalbum_large

Opties

Beneden (split; 3,5kw)
  • Mitsubishi Heavy SRK 35ZSX-W
  • Panasonic Etherea Z35-VKE
  • LG F12MT
Slaapkamers 1, 2 en zolder (multi-split)
  • LG PC09SQ (2,5kw); PC09SQ; en PC09SQ of PC12Sk (3.5kw); buiten: MU3R21 (6,2kw)
  • Daikin FTXP20M9 (2kw); FTXP20M9; FTXP25M9 (2,5kw); buiten: 3MXM40N (4kw)

Vragen en advies

Ik vraag me een aantal dingen af, namelijk:
  • zijn de vermogens van de units genoeg voor de aangegeven ruimtes?
  • welke van de opties adviseren jullie mij? Zijn er eventueel nog andere opties die jullie mij kunnen adviseren?
  • in dit topic las ik dat voor het verwarmen LG niet erg aan te raden zijn door o.a. slechte regeling en bij de multi-split oil recycling procedure elke 3 uren. Hoe zit het met de overige airco's qua regeling?
  • de plaatsing in woonkamer is nog een dingetje waar ik over twijfel. Doordat het een tussenwoning is, zijn er langs de lange kant van het huis geen opties om een airco te plaatsen zonder overal goten in het zicht te hebben. De enige optie aan een buitenmuur is in de keuken (zie rode markering 1 op bijgevoegde plattegrond) of met klein stukje goot; optie 2. Zijn dat te overwegen opties, welke zouden jullie aanraden of zien jullie nog andere (betere) opties?
  • Graag sluit ik de airco's aan op mijn home assistant, echter las ik dat dit met nieuwere units van Daikin niet meer gaat. Kan iemand dit bevestigen of zijn er alternatieven om toch te koppelen?

• GermanPivo
niels-cil schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:19:
Hallo mede-tweakers, zoals eerder al aangegeven ben ik aan het (onder)zoeken naar de mogelijkheid om airco's te gebruiken om het gasverbruik te beperken. Ik heb gisteren al ruim 3 uren lopen ploeteren door dit topic, maar wil toch graag even mijn casus voorleggen aan jullie en kijken wat voor adviezen er zijn.

Doel

Het doel is om de airo's beneden, in slaapkamer 1, 2 en zolder te gebruiken als hoofdverwarming in de winter met een fallback naar cv-ketel als dit nodig is. In de zomer moet het mogelijk zijn om de kamers te koelen zodat het comfortabel is.

Situatie

Het huis is een tussenwoning uit 2006, dus op zich goed geïsoleerd. Gasverbruik is nu rond de 900 m3 per jaar (inclusief warmwater). De ruimtes (zie eventueel ook de bijgevoegde plattegrond):
  • Beneden (oppervlakte: +- 48 m2); deur bijkeuken is gewoon open en 'hoort' bij het vertrek.
  • Slaapkamer 1 (+- 15 m2); wordt zowel 's nachts als (soms) overdag gebruikt i.v.m. nachtdiensten.
  • Slaapkamer 2(+- 12 m2); in de toekomst als kinderkamer.
  • Zolder (+- 27 m2); voor thuiswerken á 2 keer per week, alleen overdag.
Plattegrond
Beneden
[Afbeelding]

Slaapkamers
[Afbeelding]

Zolder
[Afbeelding]

Opties

Beneden (split; 3,5kw)
  • Mitsubishi Heavy SRK 35ZSX-W
  • Panasonic Etherea Z35-VKE
  • LG F12MT
Slaapkamers 1, 2 en zolder (multi-split)
  • LG PC09SQ (2,5kw); PC09SQ; en PC09SQ of PC12Sk (3.5kw); buiten: MU3R21 (6,2kw)
  • Daikin FTXP20M9 (2kw); FTXP20M9; FTXP25M9 (2,5kw); buiten: 3MXM40N (4kw)

Vragen en advies

Ik vraag me een aantal dingen af, namelijk:
  • zijn de vermogens van de units genoeg voor de aangegeven ruimtes?
  • welke van de opties adviseren jullie mij? Zijn er eventueel nog andere opties die jullie mij kunnen adviseren?
  • in dit topic las ik dat voor het verwarmen LG niet erg aan te raden zijn door o.a. slechte regeling en bij de multi-split oil recycling procedure elke 3 uren. Hoe zit het met de overige airco's qua regeling?
  • de plaatsing in woonkamer is nog een dingetje waar ik over twijfel. Doordat het een tussenwoning is, zijn er langs de lange kant van het huis geen opties om een airco te plaatsen zonder overal goten in het zicht te hebben. De enige optie aan een buitenmuur is in de keuken (zie rode markering 1 op bijgevoegde plattegrond) of met klein stukje goot; optie 2. Zijn dat te overwegen opties, welke zouden jullie aanraden of zien jullie nog andere (betere) opties?
  • Graag sluit ik de airco's aan op mijn home assistant, echter las ik dat dit met nieuwere units van Daikin niet meer gaat. Kan iemand dit bevestigen of zijn er alternatieven om toch te koppelen?
Vermogens zijn prima. :) Waarom geen Daikin beneden? Of waarom boven geen MHI? (Voor een triple split is dat wel gelijk een 5 kW unit, maar dan moet je even de minimum vermogens vergelijken met de 4kW Daikin). Of iets anders, maar persoonlijk zou ik in ieder geval hetzelfde merk hangen.

Zolang je voor een A-merk gaat (Daikin/MHI/ME) dan zit het wat betreft de regeling wel goed. Als er niet veel over wordt geklaagd, is dat vaak ook met een reden. ;)

Qua plaats zou ik denk ik voor plek 1 gaan - dan kan je net schuin langs de kant richting de woonkamer blazen. Check wel even of je dan niet in de tocht zit aan de eettafel (bij optie 2 zit je dat sowieso).

• renzo4000
  • Laatst online: 08:50
BlazeMuis schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:48:
[...]

Sorry, maar volgensmij is dit topic hier juist voor bedoelt? Voor het koelen en verwarmen van de woning. Het is toch fijn dat je met anderen kan vergelijken.

Mag hier dan alleen over offertes en prut gepraat worden?
Eens... het is nu de actualiteit aangezien we richting kouder weer gaan en vind ik het ook best interessant om te lezen wat de eerste ervaringen zijn rondom verwarmen.

Hier is het ook nog niet nodig maar heb gisteren toch even getest hoe het verwarmen gaat met mijn LG multi. Ik weet dat deze units snel in defrostmode gaan maar gisteren kon ik twee uur verwarmen naar 25 graden (om te testen) zonder defrost. Komt dat dan omdat temperatuur buiten gewoon nog hoog is?

Overigens heb ik een paar jaar terug geen rekening gehouden om te gaan verwarmen met onze ac's maar gezien de huidige energie perikelen willen we dat wel gaan doen. Als deze blijkt dat het echt niet te doen is met deze lg moeten we denk ik toch gaan kijken naar een andere oplossing (voor beneden iig). Dan verhuist de unit van beneden naar zolder en komt er een separate single split beneden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 13:41
niels-cil schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:19:

[/list]
Mijn Daikin doet bij verwarmen iedere 2 uur een oil recycling procedure. Dan gaat hij een paar minuten uit. Niets aan de hand. De regeling in koelmode is prefect en in verwarmingsmode slecht. Het zal gerust niet voor ieder model gelden maar omdat ik geen gas heb is een 7KW nodig om bij vorst genoeg vermogen te hebben. Als mijn Daikin weer defect is buiten garantie ga ik voor een LG.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• MotorBeast
Bjk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:07:
Ik heb een aanbieding ontvangen van een lokale adviseur. Zij adviseren mij 2x een LG PC18SQ 5kW. Doel is primair het verwarmen van de woonkamer, daarnaast bij winters weer of hete zomers het verwarmen/koelen van boven verdieping.

Het advies om beneden in woonkamer de 5.0kW te gebruiken kan ik indenken aangezien het om een vrij grote ruimte gaat. Boven wordt er geadviseerd om de unit boven het trapgat op bovenste verdieping (zolder) aan te brengen. Ik vraag mij af of 5kW voor de boven/zolder verdieping niet teveel is. Hoe zien jullie dit?

Situatieschets (groene blok is airco unit)
[Afbeelding]
Ja waarschijnlijk wel, maar zoals zovelen heb je waarschijnlijk de TS niet gelezen en kan je dit berekenen. En als hij op een multi komt bij LG ga je ook niet blij worden. Zoekfunctie multi LG en alle info is voorhanden.

• w00key
Hoe schatten jullie de warmteafgifte / COP van een l/l systeem? Ik kom op de volgende voor nu:

Unit woonkamer (heat, setpoint 22): 24 in, 32 uit, fan mid=9 m3/min = 540 m3/uur => 1.5 kW.
Unit slaapkamer (fan): 24 in, 34 uit, fan mid=9 m3/min = 540 m3/uur => 1.8 kW.

Power in: 350W (17% van 2 kW)

COP = 9.5? Temperatuur in = unit ruimte temperatuur. Temperatuur uit = IR thermometer op de flap bij uitgang voor windrichting verticaal, die hangt mooi in de luchtstroom.

Overigens werkt dan "fan" cheat op LG multi zeer goed, 1 unit op heat, en de rest op fan. Verbruik is nauwelijks boven 1 unit aan maar geeft wel lekker veel hitte af op 2 plekken. Met 2x heat wilt de compressor te graag hoog stoken en slaat dan vaak af.

Systeem: LG MU3R19, met 1x DC12RH en 1x DC09RH aan.

• w00key
knny schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:21:
[...]

Nou ze zijn vandaag begonnen met installatie en krijg nu toch 2 aparte units. Wordt een 5kW in woonkamer met unit voor het huis en een 3,5 kW in slaapkamer met unit achter woning.

Heel benieuwd hoe het straks allemaal gaat werken en of ik dan nog steeds last heb van pendelen na 3 uur wat LG kwaaltje is.

Prijs komt op 3650,-
Twee losse enkel splits? Dat werkt prima, alleen de multi hebben de 3 uur "bug". Verder zijn het fijne apparaten, heb ze dit seizoen alweer draaien en je verwarmt echt voor niks.

• w00key
Team-RiNo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:34:
[...]

En waar is dat op gebaseerd? Juist als er 2 units in een zelfde ruimte zitten op dezelfde buitenunit kan dit efficiënter zijn dan 2 singles, dit omdat het gecombineerde vermogen van 2 singles over het algemeen hoger ligt dan 1 multi. Bij een multi kunnen de binnenunits dus verder terug moduleren dan wanneer ze ieder een eigen buitenunit zouden hebben.
Jep en dat geldt ook voor maximum vermogen, ipv 3x 2.5 te kopen voor 7.5 kW samen kan je dat setje makkelijk kwijt op een 4 of 5 kW buitenunit, je koelt/stookt toch nooit alle 3 tegelijk op max.

En als je wel 1 unit op max moet gebruiken, bijvoorbeeld mijn 2.5 kW op de slaapkamer, zit ik hier op 50% compressor vermogen = goed voor de COP, in plaats van 2.5/2.5 kW = 100% load.

Maar een multi heeft uit zichzelf slechtere SCOP en energielabel en regeling is niet altijd fantastisch, dus dat blijft beetje tricky. Ik heb de mijne getemd, ben prima te spreken over de LG MU3R19 behalve dat 3 uur probleem met verwarmen, maar ook dat overleef ik wel.

~~

Licht off topic misschien maar mijn nieuwe vriezer is ook een inverter warmtepomp. Funny dat die op lagere snelheid kan draaien, vast goed voor verbruik en consistenter temperatuur. 5* would recommend, vergeleken met de oude 50hz brommer is dit veel stiller / rustiger.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 30-09-2022 15:39 ]

• w00key
verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:55:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dit klopt op het moment dat je bijvoorbeeld 2 stuks gebruikt in dezelfde ruimte, en een derde in een andere ruimte.

Maar als het gaat om alleen 2 units in dezelfde ruimte heb ik hier een beetje moeite mee. Je degradeert de maximale capaciteit van binnenunits op deze manier. Tuurlijk heb je die max. cap niet altijd nodig, maar dan had je toch lichtere zuinigere units geselecteerd in de eerste plaats?
Met een warmteverliesberekening kan je uitrekenen wat je nodig hebt. Als je inderdaad 2x 2.5 kW units, laten we zeggen de LG DC09RH echt moet hebben, goed voor 3.2 kW elk @ -7 graden, dan moet je dat inderdaad niet vervangen door een unit dat minder kan leveren.

Multi is ook niks boven de 5 kW, met 6.8 kW of groter heb je snel problemen met minimale vermogen met 1 unit aan. Met LG ben ik bekendste, de MU3R21 met 1,17 – 7,03 – 7,8 kW is de grootste die ik zou aanraden. Minimum vermogen is maar net iets boven de losse 2.5 kW unit. MU4R25 is met 1,47 – 8,44 – 9,38 kW snel aan het pendelen.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:46

MiBe

Communitymanager
w00key schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:02:
[...]
Multi is ook niks boven de 5 kW, met 6.8 kW of groter heb je snel problemen met minimale vermogen met 1 unit aan. Met LG ben ik bekendste, de MU3R21 met 1,17 – 7,03 – 7,8 kW is de grootste die ik zou aanraden. Minimum vermogen is maar net iets boven de losse 2.5 kW unit.
Bij MHI valt dat verschil best mee hoor. Een SCM50ZS-W doet op papier minimaal 320W bij verwarmen, mijn SCM80ZS-W doet op papier minimaal 350W (maar zie hem in de praktijk tot zo'n 300W terug moduleren). Voordeel van een 8kW multi is weer dat mijn 5kW binnenunit (5,8kW verwarmen) in de woonkamer dat ook echt kan leveren als het behoorlijk koud wordt. Met een single of kleine multi ga je dan al snel inleveren.

Multi boven de 5kW kan - afhankelijk van het gebruiksdoel - wel degelijk een interessante optie zijn.

• w00key
MiBe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:10:
[...]

Bij MHI valt dat verschil best mee hoor. Een SCM50ZS-W doet op papier minimaal 320W bij verwarmen, mijn SCM80ZS-W doet op papier minimaal 350W (maar zie hem in de praktijk tot zo'n 300W terug moduleren). Voordeel van een 8kW multi is weer dat mijn 5kW binnenunit (5,8kW verwarmen) in de woonkamer dat ook echt kan leveren als het behoorlijk koud wordt. Met een single of kleine multi ga je dan al snel inleveren.

Multi boven de 5kW kan - afhankelijk van het gebruiksdoel - wel degelijk een interessante optie zijn.
Oh, die is inderdaad mooi, 1,1/9,3/9,8 min/nom/max.

Bij Daikin springt het bij 3MXM68 al naar 2,01/7,8/10,44, dubbele van de MHI, en LG is MU4R25 ook snel te groot met ~1.5 kW minimum. Okay, bij grote multi een MHI kopen dus, die is perfect terug te regelen.

• w00key
HyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Kan jij de compressor mooi voltijds aan het werk houden? Hier wordt er regelmatig gependeld. Wel leuk om te zien dat naarmate de nacht langer duurt het pendelen minder wordt.

[Afbeelding]
Whoa, dat is wel een echt dramatische grafiek. LG (5.3 kW) multi gaat mooi terug naar 200W en verder met een strakke lijn op minimum vermogen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:50
w00key schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Whoa, dat is wel een echt dramatische grafiek. LG (5.3 kW) multi gaat mooi terug naar 200W en verder met een strakke lijn op minimum vermogen.
elektriekert schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Trekt ook elke keer meteen een kW!
Dat lijkt mij best fors
Ja, ik voel me er ook niet helemaal lekker bij hoor. ;w
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Klep binnen naar beneden? Zo ja, snel op 45 graden zetten. Hij meet anders zijn eigen warmte en dan gaat hij nog sneller pendelen.

En nogmaals, zet die fan aub op auto. Niet knijpen. Met dit weer zal het niet zo'n vaart lopen maar straks als je echt verwarming nodig hebt vliegt je verbruik omhoog. Zeker op de stille stand.
Er staat wel een hoge kast onder :X . Klep staat helemaal naar boven.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:41
w00key schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Ik ben geïnteresseerd welke binnenunit je hebt draaien als het vermogen 200W is. De LG MU3R19 (daar gaat het om neem ik even aan) heeft volgens de combinatietabel van de fabrikant bij één ingeschakelde 2,5kW binnenunit een minimaal opgenomen vermogen van 378W bij koelen en 483W bij koelen. Ik heb altijd ernstige twijfels bij dit soort tabellen. Ik geloof jouw meting meer dan de opgegeven getallen in de tabel, dus vandaar mijn interesse. Hoe heb je de 200W bepaald? Real-time of gemiddeld over een periode?

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• MotorBeast
M_AW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Ik heb het uit deze tabel. Blij om te zien dat het in praktijk lager is. Ik twijfel zelf al langere tijd tussen 2 duo's of 1 quattro-split. De mu4r25 is zelfde hardware als de mu3r19 maar dan een extra poortje en wat je hoger vermogen doordat de software de compressor wat groter bereik biedt.
Alvorens aan te kopen zou ik even zoeken hier in het topic naar het probleem met verwarmen met LG Multi's.
w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• w00key
M_AW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Ik heb het uit deze tabel. Blij om te zien dat het in praktijk lager is. Ik twijfel zelf al langere tijd tussen 2 duo's of 1 quattro-split. De mu4r25 is zelfde hardware als de mu3r19 maar dan een extra poortje en wat je hoger vermogen doordat de software de compressor wat groter bereik biedt.
Je had gezien dat LG multi maar 3 uur aan 1 stuk willen verwarmen? Oil return cycle start dan, gevolgd door als een idioot op max vermogen te verwarmen. Dit is iets waar andere merken geen of minder last van hebben. Ik zou het nooit meer kopen, maar het werkt als je via timer stukjes van 3 uur verwarm.

Daikin op 4MXM68 maat is ook niet aan te raden, MHI lijkt beste in multi te zijn.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:41
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Alvorens aan te kopen zou ik even zoeken hier in het topic naar het probleem met verwarmen met LG Multi's.
w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Dank voor de waarschuwing. Ik ben hier zeker al mee bekend. Vandaar dat ik momenteel meer neig naar twee duo-splits. Maar anderzijds lees ik dan nu ook weer ervaringen met een LG Tripple (nogmaals, zelfde hardware als de LG quattro maar dan met extra set poortjes) die op 200W opgenomen vermogen draait. Vandaar mijn interesse in het type binnenunit en ook hoe het gemeten is. Is het daadwerkelijk 200W, of is het 200W gemiddeld gemeten over 60 minuten interval?
De oil return cycle was ik even uit het oog verloren. Zeker iets om rekening mee te houden, dank! Mijn LG lucht-water warmtepomp heeft dat 1x per uur, maar duurt maar zo'n 30 seconde. Gelukkig valt in de documentatie van alle multi-splits van alle fabrikanten ook gewoon terug te lezen hoe vaak zo'n cycle plaatsvindt en hoelang dan op welk vermogen wordt gedraaid. (Sarcasm)

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• MotorBeast
M_AW schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:45:
[...]

Dank voor de waarschuwing. Ik ben hier zeker al mee bekend. Vandaar dat ik momenteel meer neig naar twee duo-splits. Maar anderzijds lees ik dan nu ook weer ervaringen met een LG Tripple (nogmaals, zelfde hardware als de LG quattro maar dan met extra set poortjes) die op 200W opgenomen vermogen draait. Vandaar mijn interesse in het type binnenunit en ook hoe het gemeten is. Is het daadwerkelijk 200W, of is het 200W gemiddeld gemeten over 60 minuten interval?
De oil return cycle was ik even uit het oog verloren. Zeker iets om rekening mee te houden, dank! Mijn LG lucht-water warmtepomp heeft dat 1x per uur, maar duurt maar zo'n 30 seconde. Gelukkig valt in de documentatie van alle multi-splits van alle fabrikanten ook gewoon terug te lezen hoe vaak zo'n cycle plaatsvindt en hoelang dan op welk vermogen wordt gedraaid. (Sarcasm)
Koop gewoon een MHI, ME of Daikin en je hebt het hele probleem niet.

• MotorBeast
w00key schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 01:30:
[...]

Je had gezien dat LG multi maar 3 uur aan 1 stuk willen verwarmen? Oil return cycle start dan, gevolgd door als een idioot op max vermogen te verwarmen. Dit is iets waar andere merken geen of minder last van hebben. Ik zou het nooit meer kopen, maar het werkt als je via timer stukjes van 3 uur verwarm.

Daikin op 4MXM68 maat is ook niet aan te raden, MHI lijkt beste in multi te zijn.
Ik zou nooit een grote multi kopen. Altijd pendelen als je maar 1 unit aan hebt. Ik heb een duo en zelfs die pendelt en loopt niet zo mooi strak als mijn single beneden. Die vraagt dan ook wel minder bij verwarmen, 19 graden boven, maar toch.

• w00key
verkeerslicht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:55:Een ander feit is dat de gewenste uitwerking ook persoonlijk is. De één wil heel graag een stabiele temperatuur, de ander wil bijvoorbeeld helemaal geen warm huis op het moment dat erin gewerkt wordt. Dus snachts uitzetten waardoor de temp 3 graden zakt is dan helemaal geen probleem, als het eind van de middag maar weer behagelijk is.

Kortom. Ieder z'n ding. Maar ga geen feiten verwisselen met meningen.
Als je er nooit bent overdag (werken als monteur, bij de AH, whatever baan waar remote work niet te doen is) en een woonkamer 24/7 verwarmt wordt je voor gek verklaard. Vroeger kon je dat prima met een tijdprogramma op de CV, tussen 1700 en 2200 is het warm, daarbuiten niet.

Nu kan je datzelfde in de app, zonder 2 uur van te voren al warm te moeten stoken, binnen een kwartier is target bereikt met de L/L / airco. Eerder in deze thread was er expliciet een vraag geweest hierover, kan de airco dat?

Ja, dat kan. Zelfs als je het aanzet pas als je thuis bent gaat dat snel genoeg.

Dat verhaal met lagere RPM / power % is leuk, maar vergeet dus dat transmissie en ventilatieverlies evenredig is aan temperatuurverschil. En het geldt alleen tot je onder minimum zakt. Nu verwarm ik 3 uur op een dag, op 400W dus 20% van max vermogen, proberen dit uit te smeren over 24 uur levert alleen een hoger verbruik op.

En het geld niet in voor elk unit, in dezelfde mate. Mijn LG MU3R19 kan niet goed tegen koud, blijkbaar. Uit Eurovent-certification.com, Heating Condition B en C, en uit de Multi Outdoor Unit capacity table, komen de volgende cijfers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XefhfOofhRHGS4BwE5com7y5Krg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JvYGIFZzHye5qSMpEal3XGPA.png?f=user_large

Op 48% / 30% power is dat unit minder efficient dan de capaciteit tabel, die aangeeft hoeveel dat unit kan verwarmen met bepaalde indoor/outdoor temperatuur. Ik heb de 7+7+9 config gepakt, dat heb ik staan, en de cijfers overgetypt. Nou, ik kan veel beter in de middag met 6 graden buiten op volle power verwarmen dan in de nacht door laten draaien als het even beneden nul dipt, ook zonder de bonus van minder warmteverlies (in kWh) is dat goedkoper.

Ik heb nu ook vaak maar 1 unit aan staan, zo koud is het niet boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXM4FelMpETmFguNHaaXxUGnv_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aLtLZm4Y23FBZZd6tvEwrPbC.png?f=user_large

Vermogen is begrensd door max druk / temperatuur van koelmiddel, binnenunit kan gewoon niet meer dan 3.17 kW kwijt op 20 graden binnen, op max fan speed.

Ook dat is niet verschrikkelijk in de middag / avond, zelfs op max power. Beter inhalen als het weer warmer is dan in de nacht als dT tussen binnen en buiten het hoogst is proberen bij te houden, het meest stoken met de slechtste COP waarde is beetje idioot.

In reality heb ik niet meer dan iets van 4-500W vermogen nodig gehad met af en toe stoken, als je middelt over de 3 uren dat de unit draait aan 1 stuk. Reken maar uit, vorige seizoen is gemiddeld 5 kWh over ongeveer 10 uur, dus 500W gemiddeld. Uitsmeren over 24 uur heeft weinig toegevoegde waarde, Heating CondC met lage output was niet veel beter in COP.

Finally, voor de volledigheid, als het kouder wordt en 2 units vragen max power:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRpByd0vIAH5CS9-P2EOcRziZgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KC9fXz42twC0RGx43u9r9E6I.png?f=user_large

Januari 2022 was vrij fris geweest met 5.6 graden gemiddeld in Rotterdam, maar ook dan heb je periodes waar je dus goedkoop warmte naar binnen kan pompen. Sowieso bijna elke middag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4pWN-5RLaR7Sdc6ifuTWVJ9UaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MRCsQgvNWieYFnL6tJqdPzR4.png?f=user_large

TL;DR: wees niet bang voor 100% compressorvermogen.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:19
Philip J. Dijkstra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

"De Consumentenbond heeft onlangs een test uitgevoerd met split airconditioners van diverse leveranciers. Er zijn in totaal 10 single split airconditioners getest met een capaciteit van 2,5 tot 3,5 kW. Daarbij is er gekeken naar het koel- en verwarmingsrendement, ontvochtiging, comfort (snelheid en gelijkmatige verspreiding), geluid, duidelijkheid van de handleiding, gebruiksgemak en veelzijdigheid in gebruik."

Aangezien ik geen lid ben van de consumentenbond kan ik niet direct zien welke 10 units er onderzocht zijn.
Misschien heel onnozel van mij maar ik had verwacht dat wanneer de consumentenbond zoiets test (juli 2021) er dan in dit topic wel aandacht aan besteed zou worden. Ik ga weer door met het internet afstruinen naar onderzoeken.
Ik vond deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_BH9FguoFgF2CvCiQWtPut0SHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQG9Or3MiYHfjDIA1kAnmaYn.png?f=fotoalbum_large

De klachten over LG gaan altijd over multi splits hier, de singles doen het volgens mij wel prima. De app om ze aan te sturen wordt wel minder gewaardeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Team-RiNo op 15-10-2022 22:29 ]

RTX4090+7800X3D

• MotorBeast
Team-RiNo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Ik vond deze:

[Afbeelding]

De klachten over LG gaan altijd over multi splits hier, de singles doen het volgens mij wel prima. De app om ze aan te sturen wordt wel minder gewaardeerd.
@Philip J. Dijkstra Conclusie Consumentenbond is dan denk ik gecombineerd op een combinatie van prestatie/prijs. Als ik bijvoorbeeld Daikin zie zijn die al weer zuiniger met verwarmen en daar zit het grootste verbruik. Wat is dan beter? Voor mij Daikin dan. Zeker op een gebruik van 15 jaar en de huidige stroomprijzen.

• w00key
Hartox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:02:
Ik wil nog even terugkomen op het gegeven dat de ZSX bleef hangen op een compressor frequentie van 25hz als het boven de 11 graden is. Nu het buiten wat kouder is moduleert hij wel terug naar 12hz.

[Afbeelding]

Vanochtend daalde de temperatuur bij de buitenunit wel weer naar 5 graden, waardoor hij weer in het gebied komt dat hij wil gaan defrosten (nog niet gehad, maar vorig jaar wel veel gezien). Toen ging hij elk uur defrosten terwijl er helemaal geen ijs aan de buitenunit zichtbaar was.

[Afbeelding]

Als ik heel eerlijk ben is het window waarin deze unit "goed" functioneert wel erg klein en raad ik de ZSX niet aan om te gebruiken voor verwarmen. De ZS is denk ik een betere optie omdat die wel mooi terug moduleert bij hogere temperaturen.
Hoeveel watts is 25hz? Ik "stook" niet 24/7 en vind 3-500W als minimum prima, zoveel lager gaat die LG multi niet. Even snel beton warm maken en herrie kan weer uit voor de rest van de dag.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 14:51
w00key schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Hoeveel watts is 25hz? Ik "stook" niet 24/7 en vind 3-500W als minimum prima, zoveel lager gaat die LG multi niet. Even snel beton warm maken en herrie kan weer uit voor de rest van de dag.
Dat is tussen de 350 en 450 watt (afhankelijk van de fan stand, in stand 1 meestal boven de 400, op stand 2 er onder).

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• nischu
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-05-2025
Deze week voor het eerst aan het verwarmen met mijn L/L warmtepomp.
De opstelling ziet er als volgt uit:
LG MU3R19.U21 + PC09SK.NSJ + PC12SK.NSJ
De 2,5kw hangt in de slaapkamer voor koeling, en de 3,5 in de woonkamer voor koeling en verwarming.

Echter een uitdaging, alles werkt goed met koeling, unit gaat langzamer draaien wanneer gewenste temp. is bereikt.
Dit doet de unit helaas niet met verwarmen, en staat gewoon volle bak 1500 Watt te verbruiken.
Gaat vervolgens uit wanneer de temp 1,5 tot 2 graag boven setpoint is, en springt weer aan als de temp. weer gezakt is naar de setpoint.

De installateur zegt dat dat een kwaal is van een Multi split opstelling...
LG heb ik ook een bericht gestuurd, hier helaas nog geen reactie op ontvangen.

Deze discussie volg ik al enig tijd, en hoop dus dat hier wellicht de kennis en ervaring zit om de unit óók met verwarmen rustiger te laten draaien wanneer setpoint in bereik is/bereikt is.

Alvast bedankt voor jullie input!! _/-\o_

• MotorBeast
nischu schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:10:
De 2,5kw hangt in de slaapkamer voor koeling, en de 3,5 in de woonkamer voor koeling en verwarming.

Echter een uitdaging, alles werkt goed met koeling, unit gaat langzamer draaien wanneer gewenste temp. is bereikt.
Dit doet de unit helaas niet met verwarmen, en staat gewoon volle bak 1500 Watt te verbruiken.
Gaat vervolgens uit wanneer de temp 1,5 tot 2 graag boven setpoint is, en springt weer aan als de temp. weer gezakt is naar de setpoint.

Deze discussie volg ik al enig tijd, en hoop dus dat hier wellicht de kennis en ervaring zit om de unit óók met verwarmen rustiger te laten draaien wanneer setpoint in bereik is/bereikt is.

Leuk dat je installateur je een unit met een kwaal :? verkoopt ipv of een beter merk (MHI,ME of Daikin) of gewoon 2 singles. Ik zou die even aan zijn jasje trekken. 1500Watt? :? Hier gisteravond 100Watt. 1500Watt lijkt me ook niet normaal voor een LG. Kijk even in de specs wat hij minimaal kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2022 15:38 ]

• w00key
nischu schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:10:

Oh welkom bij de LG Multi club, ik heb ook een MU3R19. Daar wil je eigenlijk niet bij horen maar helaas. In deze discussie heb ik elke LG multi offerte sterk ontraden maar ik kan niet op iedereen reageren.

Wat okay werkt: zet 1 van de binnenunits eerst aan, wacht 5 tot 10 minuten tot stroomverbruik terug loopt, en daarna hoort het rustig te blijven tot 3 uur na aanzetten. Nadat hij gas terug neemt kan je de 2e op fan zetten voor beetje verwarmen, maar zonder setpoint, dus kan best warm worden, of heat. Dat laatste zorgt voor een hoger wattage = sneller opwarmen, maar dus ook meer pendelen.

Je setpoint kan niet te laag zijn of hij slaat af tijdens de eerste minuten, dan bereikt hij de steady state niet. Te hoog is ook niet goed, dan gaat hij lang door op 1000W+.

Na 3 uren draaien gaat hij in oil return cycle, een soort defrost zonder dat het vriest, en daarna op max draaien. Dat werkt gewoon niet hier, dus ik zet hem altijd uit voor die tijd.

Ik verwarm nu op een tijd programma tussen 04:00 en 06:45 in de woonkamer (laatste beetje daltarief), met setpoint 20C => opwarmen tot ~22C lucht, en beton / meubels nemen in die 3 uur genoeg op om dat weer rustig af te geven gedurende de dag.

Yep, de regeling is erg crap vergeleken met een MHI.

• renzo4000
w00key schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:11:
[...]

Oh welkom bij de LG Multi club, ik heb ook een MU3R19. Daar wil je eigenlijk niet bij horen maar helaas. In deze discussie heb ik elke LG multi offerte sterk ontraden maar ik kan niet op iedereen reageren.

Wat okay werkt: zet 1 van de binnenunits eerst aan, wacht 5 tot 10 minuten tot stroomverbruik terug loopt, en daarna hoort het rustig te blijven tot 3 uur na aanzetten. Nadat hij gas terug neemt kan je de 2e op fan zetten voor beetje verwarmen, maar zonder setpoint, dus kan best warm worden, of heat. Dat laatste zorgt voor een hoger wattage = sneller opwarmen, maar dus ook meer pendelen.

Je setpoint kan niet te laag zijn of hij slaat af tijdens de eerste minuten, dan bereikt hij de steady state niet. Te hoog is ook niet goed, dan gaat hij lang door op 1000W+.

Na 3 uren draaien gaat hij in oil return cycle, een soort defrost zonder dat het vriest, en daarna op max draaien. Dat werkt gewoon niet hier, dus ik zet hem altijd uit voor die tijd.

Ik verwarm nu op een tijd programma tussen 04:00 en 06:45 in de woonkamer (laatste beetje daltarief), met setpoint 20C => opwarmen tot ~22C lucht, en beton / meubels nemen in die 3 uur genoeg op om dat weer rustig af te geven gedurende de dag.

Yep, de regeling is erg crap vergeleken met een MHI.
Hier nu ook enige tijd met een soortgelijke LG multi opstelling aan het verwarmen (echter nu alleen beneden want op de slaapkamers is het echt niet nodig). Ik herken het volledig dat de LG (in multi opstelling althans) maximaal naar 1200-1500 watt gaat voor een paar minuten en dan afschaalt en vervolgens weer snel uit gaat. Dit is verre van ideaal maar gek genoeg lijkt het tot op heden wel de temperatuur prima op pijl te houden in huis(21 graden) :S . Even als voorbeeld, gisteren heeft ie ongeveer 5kWh verbruikt bij 24h draaien (dus zo'n 200 watt per uur gemiddeld) en dat vind ik acceptabel. Ik ben vooral benieuwd wat deze combinatie gaat doen als het echt koud wordt.

Overigens heb ik de LG toentertijd niet uitgekozen om mee te verwarmen maar puur voor het koelen. Dat doet ie dan weer wel erg goed (vind ik zelf). Op minimaal vermogen de hele beneden verdieping lekker koel houden en in de avonden de units op de slaapkamers eveneens en m.i. ook erg stil met zeer acceptabel verbruik.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• renzo4000
JDx schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:12:
1kWh verder en het is nog niet op de gewenste temperatuur, gezien de weersvoorspellingen ga ik vandaag maar een 24/7 schema bedenken en eventueel alvast inschakelen.

Ik denk setpoint 17,5 (18,5 werkelijk) van 07:00 - 23:00 en van 23:00 - 07:00 op 15 (16 werkelijk) ofzo.

Hoeveel graden verschil doen jullie 's nachts?
Bij mijn LG zet ik hem nu overdag op 23 (zodat het werkelijk 21-21.5 graden is), hij moet hier wat hoger ivm de plaatsing waardoor hij te snel afslaat anders. In de nacht zet ik hem op 20 zodat het niet veel kouder wordt dan 19 graden. Ik wil een comfortabel huis en vooral in de ochtend heb ik een hekel aan een kil huis.

Daarnaast lijkt het erop dat 24/7 voor ons beter lijkt te werken qua verbruik ookal is de LG multi geen toppertje wat betreft verwarmen en bijbehorend verbruik(gisteren 7kWh). Ik vind het overigens geen probleem aangezien we meer dan voldoende buffer qua overschot van de panelen.

Volgend jaar staat er een single split voor beneden op de planning en verhuist de LG naar zolder.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

renzo4000 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:08:
[...]

Bij mijn LG zet ik hem nu overdag op 23 (zodat het werkelijk 21-21.5 graden is), hij moet hier wat hoger ivm de plaatsing waardoor hij te snel afslaat anders. In de nacht zet ik hem op 20 zodat het niet veel kouder wordt dan 19 graden. Ik wil een comfortabel huis en vooral in de ochtend heb ik een hekel aan een kil huis.

Daarnaast lijkt het erop dat 24/7 voor ons beter lijkt te werken qua verbruik ookal is de LG multi geen toppertje wat betreft verwarmen en bijbehorend verbruik(gisteren 7kWh). Ik vind het overigens geen probleem aangezien we meer dan voldoende buffer qua overschot van de panelen.

Volgend jaar staat er een single split voor beneden op de planning en verhuist de LG naar zolder.
Oh ik heb dat juist andersom, als ik 's morgens wakker word en van mijn slaapkamer (waar het inmiddels <15 graden is) naar de woonkamer ga heb ik het het eerste uur helemaal niet koud bij 15/16 graden.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• w00key
@MiBe / @Kuusj Daarom is mijn eerste antwoord naar @TSquares: vul even de warmteverliesberekening in met realistische temperatuur voor je eigen regio. In Rotterdam, dus redelijk zuid en dichtbij de kust, is 0 graden zeldzaam.

Ik lees in de vraag ook dat er triple glas is, dat moet dan gaan om een woning die beter geïsoleerd is dan de mijne en veel beter dan een gemiddelde woning in Nederland. Groter dan 3.5 kW lijkt dan erg onnodig behalve als er iets bijzonders aan de hand is - heel groot of erg veel glas / serre / slecht geïsoleerd uitbouw.

@TSquares Overigens zijn de "3.5" modellen niet allemaal hetzelfde. Voor de Stylish 3.5 geldt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qZLJ6-R9Fc7s3ZN8LR6JULOUD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y9H7z9fDnAOy3NvVyk6iYQc1.png?f=fotoalbum_large

Dus op een dag met 0 graden gemiddeld kan je rekenen op ongeveer 3 kW capaciteit, niet 4 kW, tegen een verbruik van 940W stroom.

De RXA42A kan heeft meer vermogen als het koud is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCI1xMUb_hjsHEgyJ3xuJLYTxI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U6HrygDnYUYXM4bJWHWBzMje.png?f=user_large

Dit was mijn record in 2022, voor 3 binnenunits op 1 buiten. 460W gemiddeld over de hele dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J08iTR7DNdwyjPoS0N9kjKYOjIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9BfNEmmxCm69wG0QJvSnkaPC.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt mij erg bijzonder als de 3.5 kW Daikin Stylish single split dat niet beter kan, met minder verbruik. Het zit ruim binnen zijn vermogensgrens van ongeveer 1kW max. Op 22 december 2021 heb ik ook de 11 kW aangetikt, toen vroor het ook 2 dagen achter elkaar met -5 in de nacht.

LG multi kan niet langer dan 3 uur achter elkaar rustig stoken, anders heb ik 24/7 met nachtverlaging gestookt op deze dagen. Ik heb nu een aan/uit schema ingesteld dat na 3 uur een pauze neemt.

• Maxwp
w00key schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:28:
@MiBe / @Kuusj Daarom is mijn eerste antwoord naar @TSquares: vul even de warmteverliesberekening in met realistische temperatuur voor je eigen regio. In Rotterdam, dus redelijk zuid en dichtbij de kust, is 0 graden zeldzaam.

Ik lees in de vraag ook dat er triple glas is, dat moet dan gaan om een woning die beter geïsoleerd is dan de mijne en veel beter dan een gemiddelde woning in Nederland. Groter dan 3.5 kW lijkt dan erg onnodig behalve als er iets bijzonders aan de hand is - heel groot of erg veel glas / serre / slecht geïsoleerd uitbouw.

@TSquares Overigens zijn de "3.5" modellen niet allemaal hetzelfde. Voor de Stylish 3.5 geldt:

[Afbeelding]

Dus op een dag met 0 graden gemiddeld kan je rekenen op ongeveer 3 kW capaciteit, niet 4 kW, tegen een verbruik van 940W stroom.

De RXA42A kan heeft meer vermogen als het koud is:

[Afbeelding]

Dit was mijn record in 2022, voor 3 binnenunits op 1 buiten. 460W gemiddeld over de hele dag:

[Afbeelding]

Het lijkt mij erg bijzonder als de 3.5 kW Daikin Stylish single split dat niet beter kan, met minder verbruik. Het zit ruim binnen zijn vermogensgrens van ongeveer 1kW max. Op 22 december 2021 heb ik ook de 11 kW aangetikt, toen vroor het ook 2 dagen achter elkaar met -5 in de nacht.

LG multi kan niet langer dan 3 uur achter elkaar rustig stoken, anders heb ik 24/7 met nachtverlaging gestookt op deze dagen. Ik heb nu een aan/uit schema ingesteld dat na 3 uur een pauze neemt.
bij het eerste plaatje staat bij -15 660 watt aan verbruik?
dus de COP zakt en het opgewekte warmte zakt 1,79 maar het verbruik zakt ook?

dacht dat het verbruik het zelfde zou blijven en alleen het opgewerkte warmte vermogen zou zakken
lijkt me logisch dat de warmte zakt als ook het wattage zakt?

waarom zakt het wattage van de input?

• GermanPivo
ricardo246 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:22:
[...]

Dan heb ik niets gezegd... LG heeft nogal een appart defrost gedrag volgens de eigenaren hier, geen ervaring met ME...
Van LG is dat geen defrost maar een oil return cycle die elke x tijd wordt uitgevoerd. Speelt overigens alleen bij de multi's.
[...]

[ Voor 35% gewijzigd door GermanPivo op 19-11-2022 00:38 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:01:
[...]

De installatie is vrij recht toe recht aan, een rechte goot naar boven buiten en je kan het aansluiten.
Ik ga eens verder zoeken op internet, zie nu dat het 11k is. dus dan is 4k korting mooi meegenomen!

[...]

Klopt, BestAir heb je goed gegokt.
Kwam ClimaMarket ook tegen inderdaad. Evaringen mee? Zie dat het uit spanje komt
Dat is een eerste snelle voorbeeld. Zie dit topic voor meer info. Als je echt 10K te spenderen hebt zou ik een ander merk kiezen voor multisplit. Als single split is LG prima maar de multi hebben wel eens wat gekke kuren.
Airco bestellen in het buitenland

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• w00key
JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:49:
Ik heb zojuist een offerte ontvangen en gezien de info van dit topic twijfel ik even over het vermogen van alles bij elkaar.

Woonkamer (60m2) | 5kw unit | LG ZUG serie
Slaapkamer (16m2) | 2,1kw unit | LG ZUG serie
Voorkamer (16m2) | 2,1kw unit | LG ZUG serie
Zolder (28m2) | 2,5kw unit | LG ZUG serie
Buitenunit 9,5kw | LG

Hierbij is het wel zo dat ik nooit alle binnenunits tegelijk aan heb, hooguit 3 tegelijk.
Dan schijnt volgens de partij van aanvraag dit meer dan voldoende te zijn.
Hoe denken jullie hier over? Gezien de prijs (10k incl installatie) wil ik het wel zeker weten en laat dit topic mij daar nou net over twijfelen
Zoek in deze topic op LG multi. Link: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen. Je wilt dat echt niet.

- Eigenaar van zo'n systeem + verschillende anderen die ook spijt hebben dat ze geen MHI hebben gekozen.

~~

Voor multi is MHI de enige goede optie. Ze kunnen wel met minimaal vermogen verwarmen, ook bij hele grote boven de 5 kW. Bij Daikin wordt dat gelijk bijna 1 kW opgenomen vermogen / 3 kW verwarming binnen. Bij LG: ja dat kan, voor 3 uur aan 1 stuk, daarna draait de regeling door.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:25
w00key schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:47:
[...]

Zoek in deze topic op LG multi. Link: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen. Je wilt dat echt niet.

- Eigenaar van zo'n systeem + verschillende anderen die ook spijt hebben dat ze geen MHI hebben gekozen.

~~

Voor multi is MHI de enige goede optie. Ze kunnen wel met minimaal vermogen verwarmen, ook bij hele grote boven de 5 kW. Bij Daikin wordt dat gelijk bijna 1 kW opgenomen vermogen / 3 kW verwarming binnen. Bij LG: ja dat kan, voor 3 uur aan 1 stuk, daarna draait de regeling door.
De grotere units van Daikin hebben hier idd last van volgens velen zoals bijvoorbeeld @Slonzo .
Zelf heb ik een 5kW buitenunit en ondervind dit weer niet.
Echter @JustinoFTW wil wel een zware unit :9

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:10

R-B

Blokkert

w00key schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:47:
[...]

~~

ME multisplit zijn ook goed.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• w00key
Nog een voordeel van oversized compressor (met "unlocked" software) - ipv de hele dag warm houden kan je dit doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVmuTyJe10RzwPCHNvU1ts_YeMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ttWXExqfGGRwzBgjpxqkvQQf.png?f=user_large

Voor 1200W x 10 minuten = 200 Wh is de woonkamer gelijk weer op temperatuur (sensor op eettafel), afwezig = uit. Daarna pruttelt het verder op 400W. Deze LG 5.3 kW multi trekt tot 2800W aan vermogen als het moet, de "jet" / "powerful" setting nog nooit gebruikt buiten testen maar het is serieus overpowered.

Maar dat is dan ook de kleinste uit de reeks, de 5.3, 6.2 en 7.0 gebruiken dezelfde kast / compressor / etc, en met mijn gebruik heb je dus echt nooit last van ontdooien (oversized coils buiten) of onvoldoende warmte; behalve die 3 uur LG timer dan.

• Maxwp
w00key schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:50:
Nog een voordeel van oversized compressor (met "unlocked" software) - ipv de hele dag warm houden kan je dit doen:

[Afbeelding]

Voor 1200W x 10 minuten = 200 Wh is de woonkamer gelijk weer op temperatuur (sensor op eettafel), afwezig = uit. Daarna pruttelt het verder op 400W. Deze LG 5.3 kW multi trekt tot 2800W aan vermogen als het moet, de "jet" / "powerful" setting nog nooit gebruikt buiten testen maar het is serieus overpowered.

Maar dat is dan ook de kleinste uit de reeks, de 5.3, 6.2 en 7.0 gebruiken dezelfde kast / compressor / etc, en met mijn gebruik heb je dus echt nooit last van ontdooien (oversized coils buiten) of onvoldoende warmte; behalve die 3 uur LG timer dan.
unlocked software?? is die er dan al?

• renzo4000
Dolbyadt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:27:
@renzo4000 Wanneer mensen willen verwarmen met een airco l/l is het niet echt handig om dit te doen met een unit die met verwarmen maar 1 + heeft. Dan is het logies dat ze wel behoorlijk wat stroom gaan verbruiken. Mijn tip wanneer mensen gebruik maken van verwarmen om zo gas te verminderen zorg dan natuurlijk ook dat je een airco neemt die bij verwarmen 3x +++ heeft dan ben je echt veel goedkoper uit met je stroom verbruik. Voor koelen is bijna iedere airco voldoende en is het verbruik van stroom een stuk minder groot.

IK heb zelf een Daikin Pefera 3,5 khw 3x +++ in de woonkamer (120m3) die verbruikt gemiddeld tussen de 200 a 300watt. Op onze Slaapkamer hebben we een LG standaard 2,5 kwh die heeft ook maar 1x + bij verwarmen
en die pakt toch zeker 500watt gemiddeld. En dat terwijl de slaapkamer maar 40m3 is. Dus het loont om hierop te letten voor een keuze airco wanneer je er mee wilt gaan verwarmen.

Daikin Pefera 3,5 khw:
[Afbeelding]

[...]
Helemaal mee eens en ben daar ook mee bekend (loop al een paar jaar mee in deze topics ;)). Maar voor jouw beeldvorming; ik heb 4 jaar geleden deze multisplit opstelling gekozen om mee te koelen en nooit rekening gehouden er mee te verwarmen (ja dat was toen bekend dat het kon maar totaal niet relevant aangezien verwarmen met gas voor ons gunstiger was). Koelen doet deze multi opstelling van LG heel erg prima, stil en efficiënt en gunstig verbruik.

Maar de wereld is veranderd, wij hebben intussen zonnepanelen (met ruim overschot) en iets met de oorlog en hoge gasprijzen. Dat gezegd hebbende is het voor ons nog steeds veel voordeliger om nu zo te verwarmen.

Voor volgend jaar staat er een nieuwe singlesplit unit op de planning van waarschijnlijk mitsubishi. De unit van beneden verhuist dan naar zolder dus komt volgende winter helemaal goed :)

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:09:
[...]

Als het precies elke 3 uur gebeurt is dat de LG oil return cycle. Dat is een defrost terwijl er geen ijs is, en daarna heb je direct last van pendelen omdat hij als een idioot heel hard gaat verwarmen.

Reden #1 om geen LG te kopen, ik kwam er ook pas achter (met mijn MU3R19) tijdens de eerste verwarm seizoen.
Doet zich alleen voor bij de multi splits van LG.
Daarom heb heb ik 2x losse single unit gekocht.

Ding draait al 3 weken 24/7 en nog geen defrost of oil return cycle gezien.

• w00key
Ik dacht net, oh het is tijd voor de LG timed oil return cycle / defrost, zal ik eentje gewoon laten lopen om te kijken wat er uit komt aan vocht?

Yep, er zat wel wat ijs op de koelblok buiten, maar veel is het niet, kwam misschien een halve kopje water uit. Ondertussen wel weer flink wat watturen verbrand; erg zonde dat het elke 3 uur in de nep defrost moet.

Het is verder een erg mooi apparaat, hij gaat buiten die 3 uur timer om bijna nooit in de defrost, de buitenunit lijkt gewoon oversized voor wat het moet doen en power, ik geloof niet dat ik ooit ook maar aan half power nodig heb. Power zat, dezelfde DKT208MA compressor zit ook in de MU4R25 die 7 kW koelt, 8 kW verwarmt, vandaar dat het idioot veel power kan gebruiken als het nodig is. De (2 x 28 x 14) (row x col x fins) heat exchanger is ook dezelfde als in de grote broer.

Alleen de software/firmware, UGH. LG heeft nodig:

1. Demand control functie. Ik wil helemaal niet dat het als een idioot 2 kW gaat verbruiken en daarna pendelen. Een functie om x% vermogen in te stellen is een must, ook voor geluid naar de buren.
2. Nieuw software/app team, die app mist gewoon functies. Schema maken met mode + temperatuur en wanneer moet toch niet heel lastig zijn, de controller spreekt wifi.
3. Voor de multi: oil reservoir level indicator. De grotere Multi V van LG kan dat wel en doet dat fake defrost alleen als het nodig is. De andere merken hebben dat issue ook niet. Deze wel, elke 3 uur.
4. Een vloermodel; een wand unit is niet echt ideaal voor verwarmen, je zit heel snel in de tocht. Zie kartonnen bouwwerken in deze thread die dat "fixen", DIY kanaal/vloer units.

• w00key
Katth schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:36:
[...]

Mijn Daikin Perfera moet toch echt wel wat harder werken. Dit is met een setpoint van 22 graden en fan speed staat op automatisch. De binnen temperatuur schommelt beetje tussen 21 en 21,5.

[Afbeelding]
Met 14.9 kWh in 15 uur zit je op 1 kW gemiddeld constant; dat is hard werken ja. Krijg je ook genoeg warmte binnen voor terug? Je verwacht een COP van ~3 bij deze temperatuur en hoge load, vervangt dan ~5 m3 gas.

Ik heb hier een flinke multi buiten staan (LG 5.3, maar zo goed als dezelfde unit als de 7 kW) en die zit met ~1 kW verbruik op minder dan half vermogen, voor een totaal van ~14 kWh per dag. Nog steeds veel maar het houdt wel 2 verdiepingen warm.

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-04 10:20
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:49:
[...]

Met 14.9 kWh in 15 uur zit je op 1 kW gemiddeld constant; dat is hard werken ja. Krijg je ook genoeg warmte binnen voor terug? Je verwacht een COP van ~3 bij deze temperatuur en hoge load, vervangt dan ~5 m3 gas.

Ik heb hier een flinke multi buiten staan (LG 5.3, maar zo goed als dezelfde unit als de 7 kW) en die zit met ~1 kW verbruik op minder dan half vermogen, voor een totaal van ~14 kWh per dag. Nog steeds veel maar het houdt wel 2 verdiepingen warm.
Zoals gezegd word het binnen 21/21,5 graden met een setpoint van 22. Dus ja. Wat de COP precies is, geen idee.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• w00key
@Philippe_B

Re: multi wil je alleen als je tegelijk verwarm

Nee niet echt, als je goed kijk naar de combinaties zie je juist dat de MHI multi's perfect zijn voor solo gebruik; ze kunnen net zo laag als andere singles, maar je deelt wel 1 blok van 4 of 6 kW met meerdere units.

Als maar 1 van de 3 aan staat, ook goed, dan mag hij alle vermogen gebruiken. Bij 2 of 3 krijg je dat ze maar een deel van de max vermogen beschikbaar hebben, op de 40: 1x 25 = 3.5 kW, 2x 25 = 2.25 + 2.25 = 4.5 kW totaal.

En 1 binnenunit op max is wel zo efficient, dan loopt je compressor tenminste maar op ~78% vermogen, dat scheelt stroom vs een single split die wel op 100% max vermogen draait.

Ondanks alle gezeik rondom hoe dom de LG multi software/firmware controller is ben ik best tevreden met dat apparaat. 1 blokje buiten van 5.3 kW rated capacity = 150 m2 verwarmd binnen tegen een prima prijs. Ik zou alleen echt voor MHI kiezen de volgende keer, als dat ooit komt, hij gaat zeker nog een paar jaar mee.

• renzo4000
Zoals een aantal van jullie wellicht weten heb ik hier een LG multisplit oplossing (2x 2,5kw op 1e verdieping en 1x 3,5 voor de woonkamer met een MRU21 6,2kw buitenunit). 4 jaar geleden deze oplossing laten installeren met als doel koelen in de zomer. Dat doet deze combinatie heel erg prima en op z'n gemakje en best wel efficiënt en energiezuinig. Toentertijd was verwarmen helemaal nog niet van toepassing en zeker niet nodig.

Echter de tijden zijn veranderd en zijn we sinds deze winter begonnen met verwarmen (voornamelijk voor de woonkamer). Zoals bekend is een LG multi daar niet echt voor geschikt omdat ie wat eerder gaat pendelen en zie ik hem zelden onder de 1000watt komen. Overigens heeft ie het de afgelopen tijd toch aardig op temperatuur kunnen houden hier ... de afgelopen dagen alleen in de ochtend even een boost gegeven met de CV.

Met deze wetenschap heb ik besloten dat de unit die nu beneden hangt naar zolder gaat verhuizen (daar is mijn werkplek sinds Corona en in de toekomst komt daar een chillroom oid voor de kinderen). In de woonkamer wil ik nu dus een singlesplit laten plaatsen die beter functioneert in de winter dan de LG. De te verwarmen ruimte bestaat uit een keuken, woonkamer en nog een uitbouwtje a 10m2 om de hoek waar ook een kantoortje zit (wel allemaal open verbinding). Het gaat om pakweg 130/140m3 en betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2006 met goede isolatie.

Ik heb een offerte gekregen voor twee typen airco's waar mijn voorkeur naar uit ging:

- Daikin FTXM35R
- Mitsubishi SRK35ZSX (ik wil dus nog navraag doen wat de meerprijs is voor de SRK35ZSX F

Het is dezelfde partij die ook mijn LG installatie heeft uitgevoerd en waar ik erg tevreden over ben. Hun services/aftercare is ook erg goed. Ze zijn misschien niet de goedkoopste in de markt maar daar ben ik ook niet persé naar opzoek. Kwaliteit boven kwantiteit.

Voor de Daikin komt het totaal op 3650EUR en voor de Mitsubishi op 3500EUR

Dit is inclusief:

- Verplaatsen LG unit naar boven (afkoppelen, muurboring op 10 meter hoogte, extra leiding werk en opnieuw afvullen en vacuumeren)
- Plaatsen van de binnenunit beneden (op een andere locatie, dus nieuwe muurboring, leidingwerk etc, dichtmaken oude gat en afwerken.

Al met al is dat nog een aardig klusje waar ze dag mee zoet zullen zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden of dat jullie nog goede ideeën hebben welke unit mogelijk beter zou kunnen passen bij mijn situatie. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Mitsubishi SRK35ZSX-WF omdat ik erg positieve berichten lees over deze unit qua effecientie met verwarmen. Ik verwacht dat een 3,5kw voldoende moet zijn aangezien de "beroerde LG opstelling" het nu ook aardig kon bijbenen. De installateur neigt overigens wel richting de 5kw, zeker als we echt echt over willen op volledig verwarmen met een AC. Echter dat laatste is voor ons niet in de planning. De CV blijven we houden sws voor koken en warm water en vinden we het prettig een gas gestookte CV (die overigens net een jaar oud is) aan te houden. Ook wel prettig als backup.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:23

Vos

AFCA

renzo4000 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:49:
Zoals een aantal van jullie wellicht weten heb ik hier een LG multisplit oplossing (2x 2,5kw op 1e verdieping en 1x 3,5 voor de woonkamer met een MRU21 6,2kw buitenunit). 4 jaar geleden deze oplossing laten installeren met als doel koelen in de zomer. Dat doet deze combinatie heel erg prima en op z'n gemakje en best wel efficiënt en energiezuinig. Toentertijd was verwarmen helemaal nog niet van toepassing en zeker niet nodig.

Echter de tijden zijn veranderd en zijn we sinds deze winter begonnen met verwarmen (voornamelijk voor de woonkamer). Zoals bekend is een LG multi daar niet echt voor geschikt omdat ie wat eerder gaat pendelen en zie ik hem zelden onder de 1000watt komen. Overigens heeft ie het de afgelopen tijd toch aardig op temperatuur kunnen houden hier ... de afgelopen dagen alleen in de ochtend even een boost gegeven met de CV.

Met deze wetenschap heb ik besloten dat de unit die nu beneden hangt naar zolder gaat verhuizen (daar is mijn werkplek sinds Corona en in de toekomst komt daar een chillroom oid voor de kinderen). In de woonkamer wil ik nu dus een singlesplit laten plaatsen die beter functioneert in de winter dan de LG. De te verwarmen ruimte bestaat uit een keuken, woonkamer en nog een uitbouwtje a 10m2 om de hoek waar ook een kantoortje zit (wel allemaal open verbinding). Het gaat om pakweg 130/140m3 en betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2006 met goede isolatie.

Ik heb een offerte gekregen voor twee typen airco's waar mijn voorkeur naar uit ging:

- Daikin FTXM35R
- Mitsubishi SRK35ZSX (ik wil dus nog navraag doen wat de meerprijs is voor de SRK35ZSX F

Het is dezelfde partij die ook mijn LG installatie heeft uitgevoerd en waar ik erg tevreden over ben. Hun services/aftercare is ook erg goed. Ze zijn misschien niet de goedkoopste in de markt maar daar ben ik ook niet persé naar opzoek. Kwaliteit boven kwantiteit.

Dit is inclusief:

- Verplaatsen LG unit naar boven (afkoppelen, muurboring op 10 meter hoogte, extra leiding werk en opnieuw afvullen en vacuumeren)
- Plaatsen van de binnenunit beneden (op een andere locatie, dus nieuwe muurboring, leidingwerk etc, dichtmaken oude gat en afwerken.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden of dat jullie nog goede ideeën hebben welke unit mogelijk beter zou kunnen passen bij mijn situatie. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Mitsubishi SRK35ZSX-WF omdat ik erg positieve berichten lees over deze unit qua effecientie met verwarmen. Ik verwacht dat een 3,5kw voldoende moet zijn aangezien de "beroerde LG opstelling" het nu ook aardig kon bijbenen. De installateur neigt overigens wel richting de 5kw, zeker als we echt echt over willen op volledig verwarmen met een AC. Echter dat laatste is voor ons niet in de planning. De CV blijven we houden sws voor koken en warm water en vinden we het prettig een gas gestookte CV (die overigens net een jaar oud is) aan te houden. Ook wel prettig als backup.
Je zou de Daikin FTXM42R nog als optie mee kunnen nemen.

• Frag1le
  • Laatst online: 08:48

- Daikin FTXM35R

Dit is inclusief:

3500 voor de 3.5 kW ZSX en al dat werk, dat leest als een goed aanbod.
In bedrijf heeft de ZSX wel een minder hoge WAF, qua looks, dan menig andere binnenunit met 'stylish' designs.
Iets om misschien rekening mee te houden.
Mijn verbruik hieronder van de afgelopen dagen.

Met die m3 inhoud in jouw HK en gezien je isolatie zou een 3,5 kW kunnen volstaan. Maar reken dit goed uit voor jezelf.

Hier 140 m3 met open trappengat naar de 1e verdieping en redelijke isolatie (eind jaren 80, + enkele verbeteringen) en zelfs bij -7 hield hij de huiskamer nog warm. Boven stoken we alleen ad hoc heel soms de slaapkamers met een convectorkachel.

De Smart M-Air app doet het goed, en ook de Weekly Timer doet het nu ook erg goed.
Ik heb wel geleerd dat ik van de afstandsbediening af moet blijven want als je die gebruikt net (half uur bijv) voor een weekly timer lijkt hij deze soms te skippen omdat de hij dan reeds 'in use' is.

Succes met de keuze en de wijziging!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgXIw1RhxFvWLAisC4f6AXhh_fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meFWh3P4uQKhXbZhuHyJTCzm.jpg?f=fotoalbum_large

• Leanderr

- Daikin FTXM35R

Dit is inclusief:

Ik heb zelf een Daikin Stylish 3,5KW FTXA35BB & RXA35A9 via een vriend van mij gekocht, inclusief installatie voor 3k. Nu was de installatie wel makkelijker dan bij jou en moest de LG niet verplaatst worden. Dus de prijs lijkt mij wel redelijk.

Verder hebben wij boven een multisplit Mitsubishi Heavy Industries SRK-25-ZS-W en SRK-35-ZS-W met SCM-40-ZS-W.

De laatste vind ik wel iets stillen ten opzichte van de daikin. Nu vind ik het design van de daikin wel echt heel gaaf in het zwart en was dit gezien ons oude huisje een doorslag gevende reden.

De prijs lijkt mij niet gek en de app van de Daikin is heel goed te bedienen. Daarnaast is de prijs goed en het voordeel van een partij is wel dat als er over 2 jaar iets mis is met de LG dat partijen niet naar elkaar kunnen gaan wijzen.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• w00key
elwin999 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:01:
vraagje...LG MHI of daikin (perfera) :?

het is me te koud buiten dus dit keer met montage
lg heeft een mooi prijs maar...

https://aircoplazazwolle....olheat-wifi-voorbereiding
hier komt nog bij.. extra kosten voor de perfera

https://aircoplazazwolle....5-kw-indoor-coolheat-wifi

https://aircoplazazwolle....ndoor-r32-cool-heath-wifi
hier moet nog wifi bij..

hier is de prijs goed .. maar zijn de recensies super slecht ;w
https://www.goedkopeairco...m68n-2x-wandunit-ftxm35n/

hier in het noorden wat minder keus helaas
Geen LG multi. Zoek maar op dat keyword in dit topic, er is genoeg over geschreven.

Voor multi kan ik alleen MHI aanraden.

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10-2025
w00key schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:13:
[...]

Geen LG multi. Zoek maar op dat keyword in dit topic, er is genoeg over geschreven.

Voor multi kan ik alleen MHI aanraden.
Bedankt voor je reactie

ik zal dit topic even goed doorlezen :)
ik zag al wel dat ze me een veel te grote airco adviseren
een duo split van 6.8 binnen 4,4/3,5 of 5kw 3,5/3,5 op een ruimte van 130m3 en 89M3 waar het voornamelijk om het (bij)verwarmen gaat
zoals ik het nu lees zou ik eigenlijk beter een 2 keer singel split kunnen nemen
3.5KW en voor de kleinere ruimte een 2.5KW
voor een duo raad je me HMI aan, is dat bij een singel split ook zo?
of 1 singel split in de grote ruimte en af en toe de deur naar boven open? Het huis heeft lucht verwarming

• w00key
Multi vergelijkingstabel

Op dit topic wordt veel geschreven over multi, of het nou goed is of niet, maar het valt me op dat mensen niet goed vergelijken tussen appels en peren. Als eerste moet je weten:

- Er zijn maar een klein aantal types, die met kleine (softwarematige?) veranderingen worden omgezet naar meer modellen.
- Per merk verschilt wanneer ze over gaan naar de volgende
- Brute force is soms nodig, zeker met verwarming

Ik heb uit de databoeken van LG, MHI en Daikin de volgende bij elkaar gezocht, waarbij hele grote verschillen zijn tussen de merken en modellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqrYWkKRJY_Ti8-C7gUBMaZeR7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmvxQyHM82nrGrXYsB3AwboH.png?f=fotoalbum_large

De volgende vallen op:

- LG, MHI kunnen heel mooi terug naar < 20% nominaal vermogen. De vermogens die je kwijt "moet" is minder dan een Daikin Perfera single.
- LG, MHI hebben flinke compressors en kunnen veel hitte leveren over de hele line-up als het vriest. Daikin kan niet tegen kou, behalve de 2MXM52N en de 3MXM68N.
- Heel veel Daikins kunnen serieus niet tegen kou - ik snap zo wel dat ze in een defrost loop terecht komen ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtTxQkTKYaBT8D6v-QCQZ1wGYGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVGh7SiJFGy5fKiEERArAumY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nU4NJsKZNAPIgABaYnYDCodinI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8RqZzUgj9Q24CXLmWQD5hBCI.png?f=user_large

Ze gaan allemaal er vanuit dat je klein beetje met een elektrische COP=1 kachel bij stook bij -10. En bij de 3.5 kW hebben ze de system heating design capacity extra laag gezet zodat hij het "haalt". Not recommended.

Het omgekeerde heb ik hier ervaren met een LG MU3R19 - hij is zo oversized dat hij met de belachelijke 🤘-vorm pendelt, met -7 buiten. Defrost, gevolgd door max power inhalen = binnenunit tript op 24 graden. Dit was zaterdag, ik was ziek dus hij mocht lekker alles extra warm houden op ruim 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCvrflLNJZKAPBDrt3hyZllMrho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0h9guUyTY3ReHoCtXxLKkjP.png?f=fotoalbum_large

Een LG MU3R19 (die zo goed als dezelfde is als de MU4R25) is serieus oversized voor dit huis blijkbaar. Dat is een nadeel, maar goed, ik hoef dus niet bang te zijn voor polar vortices of de elfstedentocht, hij bromt wel mooi rustig @ 1000W de meeste tijd.

Efficiency vs single

Er wordt heel veel geschreven over wat slim is voor verbruik, maar voor mij is de data tot nu toe duidelijk, met een goede multi kan je je verbruik beter laag houden dan meerdere singles. Als ik hier had verwarmd met een 3.5 + 2.5, waarbij de 3.5 het meeste werk moet doen, ~15kWh van de 20, dan had hij zijn werk moeten doen op 70%+ power level. De Daikin Perfera 3.5 met een 2.5 kW Pdesign had het misschien niet eens gehaald op max load 24 uur lang.

In plaats daarvan zit ik hier met een multi die 2400W kan verstoken, gemeten op een HomeWizard plug, en hij zit op de koudste dagen van het jaar op 700W te relaxen, ~30% power level. Dat is ook goed voor de buren, hij maakt nauwelijks herrie en defrost levert maar weinig water op, de warmtewisselaar buiten is niet superchilled t.o.v. buitenlucht, ook die zit te relaxen i.p.v. op max rated capacity te werken. Win win.

Als je een multi hebt waar je een power limit kan instellen, zoals bij Daikin via Demand Control, kan je pendelen vermijden en rustig laten werken op 50% power, zelfs als het vriest; dat moet beter zijn dan een single voor de woonkamer die in een defrost loop zit en 2 boven die niks doen, want boven verwarmen doen we niet / nauwelijks.

Capaciteit bij -10

Wat ook opvalt is capaciteit bij -10 bij verschillende modellen zwaar tegen valt, bij Daikin single tot en met 3.5 kW, en multi tot en met 4 kW. Ik snap niet waarom de 2YC40JXD#C compressor in de 2MXM40M, 2MXM50N, 3MXM40N zo slecht werkt, te kleine warmtewisselaar? In de 3MXM52N is hij weer prima maar dat is wat de heat capacity table zegt, vermijd de eerste 3.

LG en MHI multi maken een sprong bij de 5.0 / 5.2 kW modellen, van 4 kW naar 5 kW.

Regelbereik

De beste modellen kunnen tot < 20% van nominaal vermogen, de slechtste heeft maar een beperkte power range vanaf 46%. Kleinere minimum is beter, maar goed, geef daar niet al te zware weging aan, alleen de 3MXM68N met 2 kW minimum is fors, rest kan tot ~ 1kW en dat is prima. Op een gewone winter dag wil je dat wel hebben, dan praat je over 250W x 4 = ~1kW, 24 kWh thermisch per dag, 6 kWh verbruik. Dat is geen probleem voor de meeste huizen.

LG notes

Ik zou deze niet nog een keer halen. Ook als het niet vriest werkt het met een timed oil return cycle, dat betekent dat het elke 3 uur exact in een mini-defrost gaat; dat is op zich niet erg en binnen een minuut klaar, maar daarna slaat de regeling door en gaat het inhalen op full power -> 🤘.

2400W x warm weer buiten = verschrikkelijk veel hitte, kamer warmt binnen een paar minuten enkele graden op om daarna een half uur af te koelen. Het is gewoon niet fijn.

Ook als het zo koud is is het overkill, moet je nagaan hoe ernstig het is bij 7+ graden buiten.

Vandaag pruttelt hij rustig op 300W, dat is prima, maar elke 3 uur moet hij dus even uit om 🤘 te voorkomen.

Recommended units

Op basis van de specs:

MHI: schijnt allemaal wel goed te zijn. Lager minimum vermogen dan singles van Daikin. De 1x heat, rest op fan "cheat code" werkt voor enorm efficiënt verwarmen. Bij een groter huis de -50 of -60 kiezen.

Daikin, 3MXM52N is prima. Goed vermogen bij kou en groot regelbereik. Demand control kan pieken dimmen. Voor singles is de 4.2/5.0 ook okay. Rest is niet aan te raden, onvoldoende vermogen bij koud weer, waarom zou je dat kopen ipv iets van de concurrent? Fan + heat is niet mogelijk helaas.

Op basis van ervaring:

LG: nope. Behalve als je een tochtpaleis hebt, dan wil je misschien de stupid huge brute force power van de MU3R19+. Fan + heat werkt heel mooi om 300W verbruik te verdelen over 2-3 units.

Sources:

Daikin single data uit https://atexxo.com/wp-con...71_Data-books_English.pdf
Daikin multi data: Google op bijvoorbeeld "3mxm40n data book"
LG details van: https://lg-b2b.ru/upload/..._R32_ODU_2020_English.pdf
MHI: verschillende sites en Eurovent, geen handig boek gevonden met capaciteit bij x°C buiten i.c.m. welke units (bijvoorbeeld 2.5 + 3.5).

Bonus: incidenteel vs continu verwarmen

Voor iets minder comfort kan ik hier, door dat OP buitenunit, prima on demand verwarmen met lagere kosten. Dit was uitgeprobeerd afgelopen donderdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p40vEPsJbi6xXmvw_C0BevF1B5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0halvYSz5lu7LLMiFITfaoKH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvmqtvfA31tMYEoBMebJHIujKMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TTopdoCkCSjFcb9w9IDpd2H3.png?f=user_large

Verbruik is met 30% gedaald van ~15 kWh gemiddeld naar onder de 10 kWh, temperatuur in de woonkamer was prima, ik was er toch niet in de nacht, en daarna was het snel weer ingehaald. De eerste stukje verwarming was met een verkeerde fan stand / uitblaas 100% omhoog gericht, dat deed niet zoveel. Inhalen ging vlot, op ~60% van max power.

Ik ga niet meer proberen lang / 24 uur stoken, dat is toch niet echt mogelijk door de LG 🤘 signature move. Vandaag staat de teller pas op 4.3 kWh, aangezet om half 9 en in een kwartier meet de SensorPush in de woonkamer 19°C+. Het is nu ondertussen opgewarmd tot 20.4°C beneden, 18.2°C boven in de slaapkamer.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 22:58

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:40:
Multi vergelijkingstabel

Op dit topic wordt veel geschreven over multi, of het nou goed is of niet, maar het valt me op dat mensen niet goed vergelijken tussen appels en peren. Als eerste moet je weten:

- Er zijn maar een klein aantal types, die met kleine (softwarematige?) veranderingen worden omgezet naar meer modellen.

Ik heb uit de databoeken van LG, MHI en Daikin de volgende bij elkaar gezocht, waarbij hele grote verschillen zijn tussen de merken en modellen:

[Afbeelding]

De volgende vallen op:

- LG, MHI kunnen heel mooi terug naar < 20% nominaal vermogen. De vermogens die je kwijt "moet" is minder dan een Daikin Perfera single.
- LG, MHI hebben flinke compressors en kunnen veel hitte leveren over de hele line-up als het vriest. Daikin kan niet tegen kou, behalve de 2MXM52N en de 3MXM68N.
- Heel veel Daikins kunnen serieus niet tegen kou - ik snap zo wel dat ze in een defrost loop terecht komen ja

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze gaan allemaal er vanuit dat je klein beetje met een elektrische COP=1 kachel bij stook bij -10. En bij de 3.5 kW hebben ze de system heating design capacity extra laag gezet zodat hij het "haalt". Not recommended.

Het omgekeerde heb ik hier ervaren met een LG MU3R19 - hij is zo oversized dat hij met de belachelijke 🤘-vorm pendelt, met -7 buiten. Defrost, gevolgd door max power inhalen = binnenunit tript op 24 graden. Dit was zaterdag, ik was ziek dus hij mocht lekker alles extra warm houden op ruim 21 graden.

[Afbeelding]

Een LG MU3R19 (die zo goed als dezelfde is als de MU4R25) is serieus oversized voor dit huis blijkbaar. Dat is een nadeel, maar goed, ik hoef dus niet bang te zijn voor polar vortices of de elfstedentocht, hij bromt wel mooi rustig @ 1000W de meeste tijd.

Efficiency vs single

Er wordt heel veel geschreven over wat slim is voor verbruik, maar voor mij is de data tot nu toe duidelijk, met een goede multi kan je je verbruik beter laag houden dan meerdere singles. Als ik hier had verwarmd met een 3.5 + 2.5, waarbij de 3.5 het meeste werk moet doen, ~15kWh van de 20, dan had hij zijn werk moeten doen op 70%+ power level. De Daikin Perfera 3.5 met een 2.5 kW Pdesign had het misschien niet eens gehaald op max load 24 uur lang.

In plaats daarvan zit ik hier met een multi die 2400W kan verstoken, gemeten op een HomeWizard plug, en hij zit op de koudste dagen van het jaar op 700W te relaxen, ~30% power level. Dat is ook goed voor de buren, hij maakt nauwelijks herrie en defrost levert maar weinig water op, de warmtewisselaar buiten is niet superchilled t.o.v. buitenlucht, ook die zit te relaxen i.p.v. op max rated capacity te werken. Win win.

Als je een multi hebt waar je een power limit kan instellen, zoals bij Daikin via Demand Control, kan je pendelen vermijden en rustig laten werken op 50% power, zelfs als het vriest; dat moet beter zijn dan een single voor de woonkamer die in een defrost loop zit en 2 boven die niks doen, want boven verwarmen doen we niet / nauwelijks.

Capaciteit bij -10

Wat ook opvalt is capaciteit bij -10 bij verschillende modellen zwaar tegen valt, bij Daikin single tot en met 3.5 kW, en multi tot en met 4 kW. Ik snap niet waarom de 2YC40JXD#C compressor in de 2MXM40M, 2MXM50N, 3MXM40N zo slecht werkt, te kleine warmtewisselaar? In de 3MXM52N is hij weer prima maar dat is wat de heat capacity table zegt, vermijd de eerste 3.

LG en MHI multi maken een sprong bij de 5.0 / 5.2 kW modellen, van 4 kW naar 5 kW.

Regelbereik

De beste modellen kunnen tot < 20% van nominaal vermogen, de slechtste heeft maar een beperkte power range vanaf 46%. Kleinere minimum is beter, maar goed, geef daar niet al te zware weging aan, alleen de 3MXM68N met 2 kW minimum is fors, rest kan tot ~ 1kW en dat is prima. Op een gewone winter dag wil je dat wel hebben, dan praat je over 250W x 4 = ~1kW, 24 kWh thermisch per dag, 6 kWh verbruik. Dat is geen probleem voor de meeste huizen.

LG notes

Ik zou deze niet nog een keer halen. Ook als het niet vriest werkt het met een timed oil return cycle, dat betekent dat het elke 3 uur exact in een mini-defrost gaat; dat is op zich niet erg en binnen een minuut klaar, maar daarna slaat de regeling door en gaat het inhalen op full power -> 🤘.

2400W x warm weer buiten = verschrikkelijk veel hitte, kamer warmt binnen een paar minuten enkele graden op om daarna een half uur af te koelen. Het is gewoon niet fijn.

Ook als het zo koud is is het overkill, moet je nagaan hoe ernstig het is bij 7+ graden buiten.

Vandaag pruttelt hij rustig op 300W, dat is prima, maar elke 3 uur moet hij dus even uit om 🤘 te voorkomen.

Recommended units

Op basis van de specs:

MHI: schijnt allemaal wel goed te zijn. Lager minimum vermogen dan singles van Daikin. De 1x heat, rest op fan "cheat code" werkt voor enorm efficiënt verwarmen. Bij een groter huis de -50 of -60 kiezen.

Daikin, 3MXM52N is prima. Goed vermogen bij kou en groot regelbereik. Demand control kan pieken dimmen. Voor singles is de 4.2/5.0 ook okay. Rest is niet aan te raden, onvoldoende vermogen bij koud weer, waarom zou je dat kopen ipv iets van de concurrent? Fan + heat is niet mogelijk helaas.

Op basis van ervaring:

LG: nope. Behalve als je een tochtpaleis hebt, dan wil je misschien de stupid huge brute force power van de MU3R19+. Fan + heat werkt heel mooi om 300W verbruik te verdelen over 2-3 units.

Sources:

MHI: verschillende sites en Eurovent, geen handig boek gevonden met capaciteit bij x°C buiten i.c.m. welke units (bijvoorbeeld 2.5 + 3.5).

Voor iets minder comfort kan ik hier, door dat OP buitenunit, prima on demand verwarmen met lagere kosten. Dit was uitgeprobeerd afgelopen donderdag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verbruik is met 30% gedaald van ~15 kWh gemiddeld naar onder de 10 kWh, temperatuur in de woonkamer was prima, ik was er toch niet in de nacht, en daarna was het snel weer ingehaald. De eerste stukje verwarming was met een verkeerde fan stand / uitblaas 100% omhoog gericht, dat deed niet zoveel. Inhalen ging vlot, op ~60% van max power.

Ik ga niet meer proberen lang / 24 uur stoken, dat is toch niet echt mogelijk door de LG 🤘 signature move. Vandaag staat de teller pas op 4.3 kWh, aangezet om half 9 en in een kwartier meet de SensorPush in de woonkamer 19°C+. Het is nu ondertussen opgewarmd tot 20.4°C beneden, 18.2°C boven in de slaapkamer.
Tja, het zullen de specs zijn maar mijn 3MXM40 had geen problemen met de afgelopen vrieskou. Ik moest zelfs met demand control pendelen beperken en defrosten deed ie amper. Toen ik het aan't uitzoeken was had de 52 overigens een hoger minimum dan de 40 dus waarom dat in jouw data niet het geval lijkt snap ik niet zo goed.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 22:55
w00key schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:40:
Multi vergelijkingstabel

[Afbeelding]

De volgende vallen op:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Efficiency vs single

Capaciteit bij -10

Regelbereik

LG notes

Recommended units

Op basis van de specs:

Op basis van ervaring:

Sources:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 2MXM68N moduleert hier prima terug naar 650 a 700 watt. Dit met demand control op 40 procent en econo aan. Tot op heden loont 24u stoken hier ook niet. Op de bovenverdieping iets van comfort winst maar dat vind ik niet in verhouding staan.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-05 09:03
zanza006 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:38:
Sinds enkele dagen heb ik een lucht/lucht warmtepomp opstelling, dit is een LG opstelling MU4R25 U21 met PC18SK NSK en PC09SK NSJ.
Ik weet indien het rond het vriespunt is dat er dan deicing optreed te zien welke lucht vochtingheid het is.
Maar sinds enkele dagen is de buiten temperatuur rond de 10°C wel hoge vochtigheid door regen, maar ik zag dat de deicing ook bij zulke temperaturen op treed.
Is dit normaal?
Ik ken die type nummers niet dus weet niet of het om een multi split opstelling gaat maar als ik zo iets lees dan denk ik meteen aan een oil return cycle. Zoek maar eens op die term in dit topic en je vind genoeg (niet zo leuke) berichten hierover.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• w00key
DriesLec schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
Nog een extra vraag.

Ik zag hier wel eens passeren dat mensen hun binnenunit enkel op ventilatie/fan stand zetten om andere kamers "mee te verwarmen" en mee te profiteren, hoe zit dat?

Dat is dan voor een multisplit en andere binnenunit/kamer vermoed ik. Maar hoe zorgt die stand dan voor verwarming? Overtollige warmte van de unit waar je wel echt warmte vraagt? Of de uitblaaswarmte van een ventilatiestand is standaard x graden waardoor je opwarmt maar gestaag?
Of is het enkel voor bepaalde merken?

Of (and that's very likely) heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen.

Ben benieuwd!
LG, MHI kunnen dat iig. Daikin niet. Andere merken onbekend.

Het gaat inderdaad alleen om multi splits. De compressor buiten zorgt voor koelgas onder hoge druk, in de unit binnen wordt dat samengedrukt tot vloeistof + een hoop warmte.

Hoe hard dat ding buiten draait wordt aangestuurd met de binnenunits, met 1 aan + niet veel kouder dan setpoint draait het bijvoorbeeld op 500W; met een tweede unit op fan verandert dat niet. Maar die zet bij de unit op fan stand, bij LG en MHI iig, wel de ventiel open om de warmtewisselaar binnen wel op te warmen, dus die fan blaast mooi lucht uit van 30 graden, genoeg om een ruimte heel rustig op te warmen.

Het is extra efficiënt door de lage uitblaastemperatuur, (theoretische en praktische) COP wordt bepaald door verschil in temperatuur van beide warmtewisselaars en deze is binnen dan extra laag.

Het is duidelijk niet alleen restwarmte door bleed, hier hoor je duidelijk een verschil in geluid en er gaat serieus veel koelgas door de leidingen, zeker als de unit die master speelt veel vermogen vraagt. Ik heb stukjes gedraaid met 1200-2000W compressorvermogen + 2 extra fan units, dat gaat heel turbo, de binnenunit boven meet dan 23 graden en losse temperatuurloggers buiten de luchtstroom zeggen dan dat het 21 graden is.

• bgrr
  • Niet online
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
Hallo,

Ik heb dus ook een vraagje om met een Airco te gaan verwarmen.

Voor onze slaapkamer was de keus gevallen op een LG S09ET maar na het lezen in dit topic schijnt deze minder geschikt te zijn voor verwarming.

We hebben in de woonkamer een S3-M18KL1MA van 5 Kw die we eigenlijk alleen gebruiken om te koelen, we zouden dus wel graag een LG hebben ivm het gebruiken van de App.

Wat zou een betere (energiezuiniger) alternatief zijn voor de S09ET?

Alvast bedankt!
Bedoel je met LG het minimale vermogen of het probleem met iedere 3u defrost/oil return run ?

De LG single units hebben van laatst genoemde geen last en draaien prima 24/7 in tegenstelling tot de multi units.

Prijs technisch kan ik niet in jouw portemonnee kijken...

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
petertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 01:27:
Vandaag een offerte gekregen om de begane grond te voorzien van een airco. Hierbij kregen we 2 voorstellen. Dit is de situatie:

- Begane grond met open keuken, 72m2, 187m3. Hiervoor hebben we een offerte gekregen voor de LG PC24SK (6,6 kw koelen en 7,5 kw verwarmen).
Alternatief is de Mitsubishi SRK 80ZR-W (8kw koelen en 9kw verwarmen)

We hebben een 2 onder 1 kap woning uit 1971, volledig gerenoveerd en geisoleerd en voorzien van tripple glas.

De LG zou qua vermogen toereikend zijn volgens de installateur. Toch adviseert hij de Mitsubishi om zo meer overcapaciteit te hebben. In de winter zou deze minder kans op defrost hebben als het buiten vriest?

Het idee is om, als dit kan alleen te verwarmen met de airco. Is dit reëel? Of ben je met een airco nog altijd afhankelijk van verwarmen met cv? Warm tapwater even buiten beschouwing gelaten.
En als het verwarmen alleen met de airco mogelijk is, volstaat de LG, of is het inderdaad aan te raden om de Mitsubishi te pakken met meer overcapaciteit?

En wat zijn de ervaringen met beide merken en types?
Als je zo'n grote ruimte wil verwarmen zou ik 2 single splits nemen of in het slechtste geval een multi met 2 binnen groepen

• w00key
MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Die gebruik ik nooit. Na 3 jaar meten weet ik dat het bij mij geen bal uitmaakt in verbruik. Je koopt een WP op basis van warmteverlies zodat je weet hoeveel vermogen je nodig hebt en dan wil je hem gaan knijpen? Logisch dat het dan niet warm wordt toch?
Nou ik mis dat knop hier wel. Na een defrost heeft die van mij soms teveel zin in, ik heb een 3000W piek gezien in de live usage @ HomeWizard energy.

Zo'n buitenunit wil je gewoon knijpen tot 50% of minder maar helaas, LG heeft geen demand control voor multi, wel voor single splits.

• bgrr
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Nou ik mis dat knop hier wel. Na een defrost heeft die van mij soms teveel zin in, ik heb een 3000W piek gezien in de live usage @ HomeWizard energy.

Zo'n buitenunit wil je gewoon knijpen tot 50% of minder maar helaas, LG heeft geen demand control voor multi, wel voor single splits.
De single ook alleen maar bij koelen volgens .ik.
Dan kan ik de energie knop gebruiken op de afstandsbediening om terug te schaken naar 80, 60 of 40 %

Echter bij verwarmen werkt de knop op de afstandsbediening niet.

Gaat om 2x single 3,5 kWh unit bij mij

• w00key
PentaClover schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Inderdaad, de units boven doen dan ook nog 300m3, maar die hebben het een stukje makkelijker.
Tijdens de vorst periode in december zat de buiten unit echt aan zijn max en was zo'n 30 keer per 24h aan het defrosten.
Ik vraag me af of de standaard advies hier om kleine units te halen optimaal is. Een warmtepomp doet het beste bij deellast, bij vollast onder nul stort het rendement in.

Op wat idiote gedrag na ben ik best wel erg tevreden met de LG MU3R19 hier, ding heeft een oversized warmtewisselaar buiten (1x defrost vanochtend ~0730 na een hele avond+nacht draaien) en idioot veel vermogen waardoor het altijd op een lage stand draait (3 kW opgenomen piek vs 600-1000W verbruik afgelopen 24h). Op de ergste dagen met 20 kWh verbruik kon hij het makkelijk aan en dat is best wel fijn.

Het verschilt overigens ook heel erg tussen modellen, Daikin Stylish (FTXA) 3.5 kan op -10 maar 2.17 kW leveren, de MHI SRC 35 ZSX dat ook een "3.5 kW" is levert dan nog steeds 3.4 kW. Je hebt een stuk sneller problemen met de Daikin, daar moet je minimaal naar de 4.2 kW versie gaan of de multi.

• renzo4000
w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Oh wow. Zijn dat echt defrosts? Bij mij ziet de dag er zo uit

[Afbeelding]

Mijn programma verwarmt 2 uur 50 minuten en gaat dan 10 minuten uit, om de meeste van de beruchte oil return cycle te voorkomen; af en toe mag hij dat doen, maar niet elke frikken keer.

Blauw: hij stond uit.

Rode cirkels zijn after-defrost MAX SPEED HEAT pieken. Als het niet vriest zie je een opstart piekje, dan bijna 3 uur rustig lopen. Afgelopen nacht heeft hij een paar defrosts gehad dat ook dienst doet als oil return cycle.

Wat er in de middag gebeurde weet niemand. Hij was gewoon geflipt, maar nu lijkt het weer te gaan.

Die van jou heeft veel minder haast na elke mini pauze, dat wil ik ook :(
Nou ja... ik wil dan liever jouw rustiger verloop ;). Laten we het vooral eensch zijn dat de multi lg's gewoon niet ideaal zijn voor verwarmen(al denk ik dat een optimalisatie van software best nog wel wat winst valt te behalen, maar updates brengt lg nagenoeg niet uit). Koelen doen ze trouwens véél beter gelukkig.

• w00key
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:59:
[...]

Dat is niet zo mini inderdaad. Wat zijn de voordelen / nadelen? Meer (koel)vermogen?
Meer vermogen. Ze gebruiken ruim 2-3x ons kWh per huis, gemiddeld boven de 10000 kWh.

Bij ons zie je ze ook bij grote commerciële units, zoals deze: https://www.lg.com/global/business/multi-v-5

Warme lucht uit een soort schoorsteen blazen en lucht rondom aantrekken door een warmtewisselaar is heel efficiënt, maar bij <= 20 kW vermogen zwaar overkill.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Als je toch naar een L/W WP gaat alleen voor verwarmen....geen L/L doen. L/W is comfortabeler.

Mocht je boven willen verwarmen met L/L dan niet beneden in de hal doen maar boven. Koelen gaat je anders niet lukken in de zomer. Koude lucht stijgt niet en koelen in de zomer is .......zaaaaaaaaaalig. ;)
Op zolder is er een lg s12et airco aanwezig. 1e verdieping heeft screens geautomatiseerd. Dat blijft koel genoeg. Echter een draak van een airco, maar die zit er nu al en zal tzt vervangen worden door een mhi

Helaas geen mogelijkheid voor vloerverwarming op de benedenverdieping door een nehobo vloer en opbouw vv zie ik niet zitten door deuren en een travertin vloer waar we gehecht aan zijn.

Wordt ook verwarmd door Jaga met dbe, dus zal kwa comfort zelfde zijn als een mhi airco.

Vraag ik mij alleen af wat het verschil is van een zsX model op een multi tegenover een ze variant.
Stark schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
Is het zo dat de binnenunit niet lager mag hangen dan de retourleiding naar buiten? Dan wordt het op een kamer voor mij een moeilijk verhaal.

EDIT: Bedoel de condensafvoer
Nee dat maakt niet uit, alleen moet je gebruik maken van een pomp, echter dit maakt hoe dan ook geluid.
Of je kan een andere route vinden voor de condensleiding. Dit hoeft niet per se mee met koelleiding pakket naar buiten.

[ Voor 30% gewijzigd door plaspvd op 25-01-2023 20:04 ]

• MotorBeast
plaspvd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Op zolder is er een lg s12et airco aanwezig. 1e verdieping heeft screens geautomatiseerd. Dat blijft koel genoeg. Echter een draak van een airco, maar die zit er nu al en zal tzt vervangen worden door een mhi

Helaas geen mogelijkheid voor vloerverwarming op de benedenverdieping door een nehobo vloer en opbouw vv zie ik niet zitten door deuren en een travertin vloer waar we gehecht aan zijn.

Wordt ook verwarmd door Jaga met dbe, dus zal kwa comfort zelfde zijn als een mhi airco.

Vraag ik mij alleen af wat het verschil is van een zsX model op een multi tegenover een ze variant.
Jaga met Dbe is juist top voor L/W. Vloerverwarming is niet noodzakelijk. Gaat om lage aanvoer. Ik kan hier L/W doen met gewoon radiatoren. Mijn ervaring is bij echte koude met radiatoren comfortabeler is met aanvoer 20/30/40 graden dan met L/L. Andere warmte en .......stil. Ik stook met vorst niet meer met L/L.

Maar ieder zijn ding maar L/L heeft zijn tekortkomingen vind ik.

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 20:35
Weet iemand of MHI en ME energy modus hebben waar je de airco in verwarm modus kan laten draaien op 80, 60 of 40% power?

Ik weet wel dat LG het heeft, maar alleen in koel modus. En alleen de single splits, dus niet de multi splits.

Sowieso snap ik niet waarom er geen optie is om de airco gewoon op een gekozen wattage laten draaien. Laten we zeggen tussen 300W en 700W ofzo.

• xHEMANx
  • Laatst online: 17-05 23:02
Stark schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:52:
Weet iemand of MHI en ME energy modus hebben waar je de airco in verwarm modus kan laten draaien op 80, 60 of 40% power?

Ik weet wel dat LG het heeft, maar alleen in koel modus. En alleen de single splits, dus niet de multi splits.

Sowieso snap ik niet waarom er geen optie is om de airco gewoon op een gekozen wattage laten draaien. Laten we zeggen tussen 300W en 700W ofzo.
Silent mode bij mhi (mannetje die shhhh zegt, vinger voor mond). Ongeveer ergens in de 40% is dat, afhankelijk van je model. Of bedoel je dat niet?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:09
Stark schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:52:

Bij MHI schijnt het vermogen in Silent Mode 60% te zijn. Dit kan ik echter niet terugvinden in de handleiding. Ook hier kan het niet gebruikt worden bij multisplitsystemen.

Waarom zou je een bepaalde wattage willen? Je wil toch je doeltemperatuur behalen.

• w00key
user109731 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:42:
[...]

[...]

Ik vond dit wel een interessant verhaal dus heb nog even verder gezocht. Ik kwam op deze Koreaanse website deze afbeelding tegen:
[Afbeelding]

De afbeelding door een translator gehaald: 60-63 zijn voor verwarmen, 64-67 voor koelen. 60 is inderdaad de fabrieksinstelling voor verwarmen. Voor 61 staat +4/+6, dus als je 'm instelt op 20 gaat de compressor aan bij 24 en uit bij 26. 63 voor -1/+1 klopt ook met de informatie die je van LG kreeg. De overige waardes in de tabel zijn niet zo interessant denk ik, bijvoorbeeld A9/AA zijn voor test runs. De website heeft ook nog een tweede tabel met 11-14 voor verschillende "ceiling height" waardes (standard, low, high, draft).

Geen idee voor welke modellen dit is en ik ben tevreden met mijn LG duo-split dus geen zin om er mee te rommelen, maar ik wilde het toch even delen voor het geval iemand er iets aan heeft. Eigen risico etc.

@K!aus @w00key
Leuk maar ws n.v.t. bij onze modellen. Staat niks in de installateurs handleiding, enige dat we hebben is een set DIP switches in de multi buitenunit.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:46

MiBe

Communitymanager
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Ok, bedankt.

Bij MHI wordt de geluidsdruk ook verlaagt met 3dBA van het ZS model. Van 48 naar 45dBA.
Maar bij de ZSX beweren ze zelf bij de specs dat het buitendeel zakt naar 35dBA met silent mode, dat vind ik wel een erg groot verschil.
MHI ondersteunt het alleen bij de single splits, dat is wel jammer.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen een MHI en Daikin.
Maak je je zoveel zorgen om het geluidsniveau van de buitenunit? Ik heb een MHI multi (dus zonder silent mode) maar vind de buitenunit echt verre van luidruchtig. Nu is dit natuurlijk een subjectief ding, maar heb zelf meerdere keren bezoekers gehad die verbaasd reageerden dat dat ding überhaupt zo weinig geluid maakt.

De verschillen per merk en/of type zijn overigens wel groot. Een paar huizen verderop hebben ze twee kleinere LG buitenunits hangen (volgens mij wel wat oudere modellen) en die hoor ik altijd flink loeien als ik voorbij loop.

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 20:35
MiBe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Maak je je zoveel zorgen om het geluidsniveau van de buitenunit? Ik heb een MHI multi (dus zonder silent mode) maar vind de buitenunit echt verre van luidruchtig. Nu is dit natuurlijk een subjectief ding, maar heb zelf meerdere keren bezoekers gehad die verbaasd reageerden dat dat ding überhaupt zo weinig geluid maakt.

De verschillen per merk en/of type zijn overigens wel groot. Een paar huizen verderop hebben ze twee kleinere LG buitenunits hangen (volgens mij wel wat oudere modellen) en die hoor ik altijd flink loeien als ik voorbij loop.
Ik heb door mijn installateur LG's laten installeren en ik mag nu andere uitzoeken omdat ik bij de offerte twee keer expliciet gevraagd heb voor stille buiten units, zowel bij mij in de tuin toen we in gesprek waren als ook nog eens via de mail. Man gaf aan dat de unit op de erfgrens nooit zo hard zal klinken, nou ik schaam mij bijna om dat ding aan te zetten. Gelukkig komen ze mij tegenmoet en mag ik een ander merk nemen zonder installatie kosten, moet alleen de meerprijs van de units betalen, wat logisch is.

Dus ja geluid buiten deel is voor mij belangrijk omdat ik in een rijtjes huis woon. Ik heb bij mijn buurman achter in de tuin gestaan en hij heeft twee MHI single splits en die zijn niet zo luid als mijn LG's.

Achteraf als ik dit had geweten had ik natuurlijk direct een ander merk genomen.

Ben alleen aan het twijfelen of ik 1 multi split unit wil met 3 binnen units of 3 single splits wil ivm silent mode. Ik zal zelf ook maar 1 unit tegelijk aanhebben, ik woon alleen. Ze zullen dus niet 24/7 draaien dus weet dan niet of een multi zo handig is. Want soms kom ik niet eens in de woonkamer en ben ik de hele avond op de computerkamer en dat is maar een kleine kamer.

Zal een unit op woonkamer, slaapkamer en computer kamer komen te hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Stark op 22-02-2023 12:33 ]

Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic