Metro2002 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:30:
[...]
Maar dit zijn allemaal korte termijn voordelen, daar gaat het artikel nu juist ook om. Nergens zeggen ze dat vaccineren niet helpt tegen ernstig covid, ook zeggen ze niet dat het niet helpt tegen de ziektelast en het aantal doden op dit moment.
Dat is nou mijn punt, dat ze dat helemaal negeren, terwijl het daar juist om draait. Daarnaast zijn dit niet korte-termijnvoordelen. Als je niet dood gaat heb je daar op de wat langere termijn ook heus wel plezier van.
De essentie van de bepaling van de waarde van vaccineren is benefit-risk. Daardoor mag je dit niet negeren, daarmee is je analyse al per direct waardeloos.
Het gaat juist om de lange termijn waarbij ze eigenlijk stellen dat het wellicht juist op de lange termijn voor meer ellende kan zorgen als je iedereen nu vaccineert ipv alleen de zwakkere groep vanwege de mutaties en het toch net iets anders reageren van je lichaam op een vaccin dan op het virus zelf. Ook de besmettelijkheid is een ding dat gewoon nog beter onderzocht moet worden.
Dit is extreem onwaarschijnlijk. Dit is alleen een theoretisch risico. Er is helemaal geen reden om aan te nemen dat er in de toekomst spontaan allerlei nare dingen gaan gebeuren. Er is werkelijk waar nul komma nul bewijs, dit is simpelweg bangmakerij.
Het punt mbt mutaties ligt veel genuanceerder, zoals ik in mijn vorige post al aangaf.
Dat doen ze dus wel, dat geef ik in mijn post aan. Er wordt een hele hoop genegeerd en gespind. Dat is overduidelijk. Wat je overigens bedoelt met "is niet helemaal compleet" zul je moeten uitleggen. Dit soort vaagheden zijn nou juist het probleem.
Ik vind het niet schadelijk om dit soort kanttekeningen te zetten bij zo'n massa vaccinatieplan als dit. Het kan juist heel schadelijk zijn als je de mogelijke lange termijn nadelen wegwuift en doet alsof die niet bestaan.
Ze bestaan dan ook helemaal niet

Het is makkelijk om het gangbare narratief te volgen en te doen alsof dat de enige waarheid is maar dit soort tegengeluiden geven aan dat de ene groep artsen het niet altijd maar beter weet dan de andere groep artsen. De waarheid zal in het midden liggen.
Nee, de waarheid ligt niet in het midden. Dit is een extreem slechte conclusie op basis van onwetendheid over wat we wel en niet weten over vaccineren. Dit is een heel erg slecht artikel op basis van theoretische bangmakerij waarbij alle beschikbare data over vaccins wordt genegeerd. Een argument als "arts 1 zegt X, arts 2 zegt Y, dus het zal wel beide half waar zijn" is nou precies hoe wetenschap
niet werkt. Deze club verspreidt een onthutsende hoop ongefundeerde onzin, dat simpel te weerleggen is met wat we weten over vaccineren.