• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:00
RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:48:
Nou heb ik een hoop onzin gelezen over vaccinaties.. en van leken kan ik me dat nog voorstellen, maar dit zijn dus blijkbaar wetenschappers die dit soort onzin durven uitkramen.
Ah, dus zo snel mogelijk het vaccinatiebeleid tegenhouden, goed idee d:)b Stel je voor dat we op het punt komen zoals in de UK en in Israël, waar de ziekenhuizen leeg stromen. Moeten we niet willen.
Je moet serieus Gibraltar kijken. Hele bevolking is daar gevaccineerd. Ziekenhuizen leeg, 1 geval per dag nog. Alle maatregelen gaan dit weekend overboord.

Dat is hoe het hier ook wordt. Niet vandaag, niet morgen en niet volgende week. Maar over niet al te lange tijd is dat hier ook de realiteit en duidelijker dan dat wordt het niet om te laten zien dat vaccineren absoluut de heilige graal is in deze.
Echt WTF heb ik net gelezen.
Zo heb ik het ook ervaren. En dan ben ik een leek.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Ik ben ook niet medisch onderlegd en mij wordt altijd verteld dat ik moet luisteren naar de experts.

Jona Walk, recent gepromoveerd op vaccin-immunologie, en arts-microbioloog Bert Mulder

Goh deze lijken toch meer verstand ervan te hebben dan jij en ik? Of niet soms?
Zou je inderdaad zeggen ja, dat maakt het ook zo bizar. Wat ik vermoed is dat deze mensen willen scoren. Met dit krankzinnige verhaal staan ze nu in het AD. Soms is het dit soort mensen ook om exposure te doen. Wellicht staat het in Medisch Contact ook wat genuanceerder opgeschreven, maar ik kan het bronartikel niet vinden. Overigens heeft MC ook een opiniesectie, dus je moet het ook vooral niet met goed wetenschappelijk onderbouwde papers verwarren.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:55:
[...]
Wellicht staat het in Medisch Contact ook wat genuanceerder opgeschreven, maar ik kan het bronartikel niet vinden.
Mja dat is natuurlijk wel een dingetje. Dat heb ik ook eerder meegemaakt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de krant selectief aan het quoten is waardoor het meer gekleurd overkomt.

Maar ik ben benieuwd. Ze gaan geheid een hoop reacties krijgen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:47

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het Artikel is misschien niet best maar dat hoeft noodzakelijkerwijs diegene die geïnterviewd is niet te diskwalificeren.

Ik zie dat wel vaker, een hooglereaar doet onderzoek, schrijft een rapport, wordt ge-peer reviewed en vervolgens moet er een stukje over in de krant waarbij lukraak dingen door elkaar worden gehaald of de waarheid geweld wordt aan gedaan om het voldoende te simplificeren voor de lezers.

Dat zoiets hier dan wordt gefileerd is mogelijk terecht. De meeste tweakers kunnen beter het stuk in "Nature" gaan lezen of de onderzoeksrapporten.

We zijn hier, ik generaliseer even, zowel in staat om daar veel uit te halen, zij het niet alles, en we zijn hier buitengewoon kritisch.

Dat is geen disqualifier, ik ben eigenlijk blij dat er mensen zijn die nadenken, kritisch zijn en dingen uitpluizen. Ja, soms misschien wat te veel, maar op feestboek is het te weinig en in menig mediakanaal ook.

Ik vondt het stuk bij de Gelderlander ook niet zo sterk en meen dat ik er zo wat gaten inschiet. Echter wil dat iet zeggen dat er in sommige aspecten niet een kern van waarheid in zit.

Dan is het aan ons om te checken welke stukken hout snijden en welke niet. We zitten hier tenslotte op tweakers en niet op feestboek 8)

• Drardollan
Indoubt schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:00:
Het Artikel is misschien niet best maar dat hoeft noodzakelijkerwijs diegene die geïnterviewd is niet te diskwalificeren.

Ik zie dat wel vaker, een hooglereaar doet onderzoek, schrijft een rapport, wordt ge-peer reviewed en vervolgens moet er een stukje over in de krant waarbij lukraak dingen door elkaar worden gehaald of de waarheid geweld wordt aan gedaan om het voldoende te simplificeren voor de lezers.
Vandaar dat ik mijn commentaar gericht heb op het artikel en niet op de wetenschappers erachter. Ik vind het een zwak stuk, niet meer en niet minder. Met de inhoud van het stuk hoe het er nu staat, ben ik het niet eens.

Wat niet wil zeggen dat deze mensen niet kundig zijn.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 13:53

basdej

OutSystems Consultant

Drardollan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:53:
Bijna 60k prikken gerapporteerd vandaag. Eindelijk begint het ergens op te lijken, zaten we vorig weekend nog te kniezen met 27k ondertussen zijn we zowat verdubbeld. Hopen dat we dit tempo, inclusief de versnelling, volhouden. Dan komen er mooie weken aan.
Ik vrees helaas dat deze versnelling tijdelijk zal zijn omdat ze nu de voorraad van AstraZeneca moeten inhalen, en het daarna weer het trage tempo zal zijn.

Hoi.

• Drardollan
basdej schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Ik vrees helaas dat deze versnelling tijdelijk zal zijn omdat ze nu de voorraad van AstraZeneca moeten inhalen, en het daarna weer het trage tempo zal zijn.
Ik niet, welke feiten baseer jij je op?

As we speak komt er namelijk een extra levering van 170k Pfizer binnen (bron: https://www.metronieuws.n...xtra-vaccins-coronavirus/) en vanaf volgende week donderdag krijgen we zelfs elke week 2,5 keer meer binnen (500.000 ipv 200.000) per week (bron: https://www.nu.nl/coronav...ljoen-doses-per-week.html).

En dan heb ik het nog niet over Janssen en andere mogelijke vaccins die eraan komen.

AZ is leuk voor erbij, maar wat mij betreft al afgeschreven als serieus vaccin. Het wordt nu enkel en alleen nog geprikt omdat we het toch hebben en het absoluut een bepaalde bijdrage levert in het naar beneden brengen van het aantal mensen in de ziekenhuizen. Op het moment dat andere leveranciers meer leveren zal AZ steeds verder afgeschaald worden, zeker omdat andere leveranciers betere vaccins leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 26-03-2021 10:17 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-01 12:10
basdej schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Gelukkig krijgen we vanaf april veel meer vaccins binnen van Pfizer, en ook Janssen komt erbij (in het begin nog wel weinig). Dus het kan wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 26-03-2021 10:17 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-01 12:10
Drardollan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:16:
Op het moment dat andere leveranciers meer leveren zal AZ steeds verder afgeschaald worden, zeker omdat andere leveranciers betere vaccins leveren.
Ik denk dat dit pas gaat gebeuren als iedereen al volledig is gevaccineerd. Tot die tijd hebben we nou eenmaal elk vaccin nodig. Maar volgens mij bedoel je dat ook ?

• Drardollan
Plenkske schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat dit pas gaat gebeuren als iedereen al volledig is gevaccineerd. Tot die tijd hebben we nou eenmaal elk vaccin nodig. Maar volgens mij bedoel je dat ook ?
Absoluut.

AZ is voor nu prima, maar als we straks in Q3/Q4 zitten en we een overvloed aan andere vaccins kunnen aanschaffen dan is AZ de eerste die eruit gaat. Niet alleen in Nederland, maar in de hele EU verwacht ik. AZ heeft bijzonder hoog spel gespeeld en dat wordt ze niet in dank afgenomen verwacht ik.

Of dat moment komt als iedereen een vaccin heeft gehad of eerder, dat is koffiedik kijken. Het hangt vooral van de levering van anderen af en niet zozeer of iedereen gevaccineerd is. Al zullen die 2 momenten niet ver van elkaar liggen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 26-03-2021 10:28 ]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:08
Ik denk dat de UK nog best een probleem kan gaan krijgen.

De in de EU geproduceerde vaccins worden door Italie tegengehouden en India gaat ook niet meer exporteren (en die maken hele vrachtladingen aan AZ voor o.a. UK) Ik las een paar dagen geleden al een stuk dat de eerste tekenen van problemen voor de UK al opkwamen. Ja, ze hebben al veel mensen een eerste prik gegeven, maar de 2e blijven ze aardig in achter.

Ook de arme landen gaan hier hard door geraakt worden ivm Covax. India produceert 2,4 miljoen vaccins per dag.

[ Voor 12% gewijzigd door LZ86 op 26-03-2021 10:34 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:04

Rzaan

Altijd zoekende

Zoals een groot denker ooit zei: Gas op die lolly.
Op dit moment niet zaniken over AZ. Het werkt, dus prikken.
Wie het niet wil... er staan duizenden mensen klaar die het vandaag nog willen hebben.
Als de pandemie grotendeels voorbij is, of in ieder geval in rustiger vaarwater is gekomen, dan is de tijd om bij AZ eens iemand aan zijn oren te gaan trekken.

Maar we moeten ook nog eens even afwachten of alle fouten/blunders allemaal de schuld zijn van AZ.
Kan het me haast niet voorstellen. Niet omdat het zulke nobele mensen zullen zijn, maar een fuck up en zeker meerdere achter elkaar hebben zelden maar 1 'schuldige'.

Het is een beetje zoals bij National Geopgraphics' Air Crash Investigation: Het stormde en hagelde die dag, de mecanicien van dienst had buikloop, het boutje was eigenlijk bedoeld voor in een Opel Kadett, de piloot was emotioneel in de war want ruzie met zijn vriend, de co-pilot lag te slapen want had net een huilbaby gekregen, het vliegtuig was verkeerd geladen door de loading crew die de avond daarvoor doorgezakt waren bij de Toppers, en toen ging het mis.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@RoD Jona Walk staat toch echt achter het artikel, want ze deelt het zelf ook op LinkedIn.

https://www.linkedin.com/...vity:6781095557504016384/

Ik ben even gaan kijken. Had eigenlijk wel gehoopt op wat meer discussie daar, maar helaas. Ga ervoor zou ik zeggen :P Misschien reageert ze wel.

Want dat vind ik eerlijk gezegd interessanter dan dat de discussie met mij gevoerd wordt _O-

Elke keer als iemand wat roept, dan wordt via andere kanalen diegene weer afgebrand. Ik mis die discussie tussen de mensen zelf.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Drardollan
LZ86 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:33:

De in de EU geproduceerde vaccins worden door Italie tegengehouden en India gaat ook niet meer exporteren (en die maken hele vrachtladingen aan AZ voor o.a. UK) Ik las een paar dagen geleden al een stuk dat de eerste tekenen van problemen voor de UK al opkwamen. Ja, ze hebben al veel mensen een eerste prik gegeven, maar de 2e blijven ze aardig in achter.

Ook de arme landen gaan hier hard door geraakt worden ivm Covax. India produceert 2,4 miljoen vaccins per dag.
Ik denk dat de UK nog veel meer gedoe gaat krijgen na Corona. De hele Brexit wordt verhuld door Corona. Maar dat is een discussie voor een ander topic ;)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-01 21:27
@Lethalis Wat het voor leken lastig maakt, is de waarde die soms gehecht wordt (bewust, onbewust, soms door bubbels) aan afwijkend geluid. 'Deze wetenschappers zullen het toch wel weten' is daarin opmerkelijk, daar ze ingaan tegen vele vakgenoten. Weten die het dan niet? Het is voor een leek vaak moeilijk die consensus te zien, en de afwijkende geluiden op waarde (soms veel, soms het papier waarop het gedrukt is niet waard) te schatten. Ik denk dat voor leken wat terughoudendheid om zijn plaats is, dus afwijkend geluid maakt niet dat de consensus opeens anders is. Dat is pas nadat de wetenschap er zelf over eens is.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 14:10
ijdod schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:52:
@Lethalis Wat het voor leken lastig maakt, is de waarde die soms gehecht wordt (bewust, onbewust, soms door bubbels) aan afwijkend geluid. 'Deze wetenschappers zullen het toch wel weten' is daarin opmerkelijk, daar ze ingaan tegen vele vakgenoten. Weten die het dan niet? Het is voor een leek vaak moeilijk die consensus te zien, en de afwijkende geluiden op waarde (soms veel, soms het papier waarop het gedrukt is niet waard) te schatten. Ik denk dat voor leken wat terughoudendheid om zijn plaats is, dus afwijkend geluid maakt niet dat de consensus opeens anders is. Dat is pas nadat de wetenschap er zelf over eens is.
Er is ook weinig afwijkend geluid in dit interview.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• RoD
  • Niet online

RoD

ijdod schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:52:
Wetenschappers zijn het eigenlijk nooit eens, en ook mensen die in het vakgebied zelf zitten, kunnen er falikant naast zitten. Normaal komt dat niet zo in het publieke domein, want laten we wel wezen, wie wist er hier iets over een benefit-risk en efficacy rates voor de coronapandemie? :+ Dus meestal blijft het gesteggel en het eventuele facepalmen "binnenskamers", en uiteindelijk komt er een soort consensus uit, waar nooit iedereen het mee eens is. En je hebt ook altijd een paar "extremisten" er tussen zitten. Opzich is dat niets nieuws, alleen daar lees je dus als leek nooit over.

Daarbij moet ook worden aangetekend, zoals ik in mijn vorige post al zei, dat veel wetenschappers corona als een kans zien om te scoren. Alles wat er over de pandemie wordt gezegd komt in het nieuws, en exposure is belangrijk voor wetenschappers. Ik denk dat dit zeker een rol heeft gespeeld bij het "scherp" neerzetten van hun punt.

Waar ik mij echter enorm aan stoor is dat het een verhaal is waarbij beschikbare informatie en hard bewijs gewoon genegeerd wordt, en zaken op een bepaalde wijze gespind worden dat ze in het narratief passen. Dat is echt heel, heel kwalijk. Je kan best een punt maken dat je gerichter moet vaccineren en bijvoorbeeld jongeren niet zou moeten vaccineren, maar dan moet je je wel baseren op beschikbare data en een interpretatie daarvan geven. Deze mensen negeren heel veel belangrijke data, zoals:
  • de gigantische effectiviteit van de vaccins op ernstige Covid
  • bescherming tegen varianten zoals de Zuid-Afrikaanse variant door andere vaccins dan die van AZ, plus dat het precieze effect van AZ simpelweg nog onduidelijk is
  • de enorme ziektelast en aantal doden die nog steeds elke dag hoger wordt
  • het zeer goede veiligheidsprofiel van de vaccins + onwaarschijnlijkheid dat er iets van "lange termijn" effecten zijn bij vaccins
  • dat jongeren wel degelijk ernstig ziek kunnen worden van Covid
  • het praktijkbewijs dat vaccineren helpt in meerdere landen die al ver zijn met vaccineren
Als je dat allemaal niet meeneemt, neem ik dit niet te goeder trouw aan. Dit is gewoon schadelijk.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 19:31

Metro2002

Memento mori

RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:33:
[...]
Waar ik mij echter enorm aan stoor is dat het een verhaal is waarbij beschikbare informatie en hard bewijs gewoon genegeerd wordt, en zaken op een bepaalde wijze gespind worden dat ze in het narratief passen. Dat is echt heel, heel kwalijk. Je kan best een punt maken dat je gerichter moet vaccineren en bijvoorbeeld jongeren niet zou moeten vaccineren, maar dan moet je je wel baseren op beschikbare data en een interpretatie daarvan geven. Deze mensen negeren heel veel belangrijke data, zoals:
  • de gigantische effectiviteit van de vaccins op ernstige Covid
  • bescherming tegen varianten zoals de Zuid-Afrikaanse variant door andere vaccins dan die van AZ, plus dat het precieze effect van AZ simpelweg nog onduidelijk is
  • de enorme ziektelast en aantal doden die nog steeds elke dag hoger wordt
  • het zeer goede veiligheidsprofiel van de vaccins + onwaarschijnlijkheid dat er iets van "lange termijn" effecten zijn bij vaccins
  • dat jongeren wel degelijk ernstig ziek kunnen worden van Covid
  • het praktijkbewijs dat vaccineren helpt in meerdere landen die al ver zijn met vaccineren
Als je dat allemaal niet meeneemt, neem ik dit niet te goeder trouw aan. Dit is gewoon schadelijk.
Maar dit zijn allemaal korte termijn voordelen, daar gaat het artikel nu juist ook om. Nergens zeggen ze dat vaccineren niet helpt tegen ernstig covid, ook zeggen ze niet dat het niet helpt tegen de ziektelast en het aantal doden op dit moment.

Het gaat juist om de lange termijn waarbij ze eigenlijk stellen dat het wellicht juist op de lange termijn voor meer ellende kan zorgen als je iedereen nu vaccineert ipv alleen de zwakkere groep vanwege de mutaties en het toch net iets anders reageren van je lichaam op een vaccin dan op het virus zelf. Ook de besmettelijkheid is een ding dat gewoon nog beter onderzocht moet worden.

De beschikbare data is ook niet helemaal compleet dus is het nogal voorbarig om te stellen dat deze wetenschappers de cijfers en feiten negeren.

Ik vind het niet schadelijk om dit soort kanttekeningen te zetten bij zo'n massa vaccinatieplan als dit. Het kan juist heel schadelijk zijn als je de mogelijke lange termijn nadelen wegwuift en doet alsof die niet bestaan.

Het is makkelijk om het gangbare narratief te volgen en te doen alsof dat de enige waarheid is maar dit soort tegengeluiden geven aan dat de ene groep artsen het niet altijd maar beter weet dan de andere groep artsen. De waarheid zal in het midden liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 26-03-2021 12:32 ]

• ijdod
Metro2002 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:30:
De waarheid zal in het midden liggen.
Dat is dus precies het punt wat ik hierboven maakte: nee dus. Of beter: dat is niet de manier waarop wij als leken dat kunnen interpreteren. Het is geen 'narratief'.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 20:20
[...]

Het gaat juist om de lange termijn waarbij ze eigenlijk stellen dat het wellicht juist op de lange termijn voor meer ellende kan zorgen als je iedereen nu vaccineert ipv alleen de zwakkere groep vanwege de mutaties en het toch net iets anders reageren van je lichaam op een vaccin dan op het virus zelf. Ook de besmettelijkheid is een ding dat gewoon nog beter onderzocht moet worden.
Wat is het alternatief dan? Volgens mij is er ook nog steeds een grote groep < 50 zonder onderliggend lijden wat in het ziekenhuis terecht komt.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Maar dit zijn allemaal korte termijn voordelen, daar gaat het artikel nu juist ook om. Nergens zeggen ze dat vaccineren niet helpt tegen ernstig covid, ook zeggen ze niet dat het niet helpt tegen de ziektelast en het aantal doden op dit moment.
Dat is nou mijn punt, dat ze dat helemaal negeren, terwijl het daar juist om draait. Daarnaast zijn dit niet korte-termijnvoordelen. Als je niet dood gaat heb je daar op de wat langere termijn ook heus wel plezier van.

De essentie van de bepaling van de waarde van vaccineren is benefit-risk. Daardoor mag je dit niet negeren, daarmee is je analyse al per direct waardeloos.
Dit is extreem onwaarschijnlijk. Dit is alleen een theoretisch risico. Er is helemaal geen reden om aan te nemen dat er in de toekomst spontaan allerlei nare dingen gaan gebeuren. Er is werkelijk waar nul komma nul bewijs, dit is simpelweg bangmakerij.

Het punt mbt mutaties ligt veel genuanceerder, zoals ik in mijn vorige post al aangaf.
De beschikbare data is ook niet helemaal compleet dus is het nogal voorbarig om te stellen dat deze wetenschappers de cijfers en feiten negeren.
Dat doen ze dus wel, dat geef ik in mijn post aan. Er wordt een hele hoop genegeerd en gespind. Dat is overduidelijk. Wat je overigens bedoelt met "is niet helemaal compleet" zul je moeten uitleggen. Dit soort vaagheden zijn nou juist het probleem.
Ik vind het niet schadelijk om dit soort kanttekeningen te zetten bij zo'n massa vaccinatieplan als dit. Het kan juist heel schadelijk zijn als je de mogelijke lange termijn nadelen wegwuift en doet alsof die niet bestaan.
Ze bestaan dan ook helemaal niet 8)7
Het is makkelijk om het gangbare narratief te volgen en te doen alsof dat de enige waarheid is maar dit soort tegengeluiden geven aan dat de ene groep artsen het niet altijd maar beter weet dan de andere groep artsen. De waarheid zal in het midden liggen.
Nee, de waarheid ligt niet in het midden. Dit is een extreem slechte conclusie op basis van onwetendheid over wat we wel en niet weten over vaccineren. Dit is een heel erg slecht artikel op basis van theoretische bangmakerij waarbij alle beschikbare data over vaccins wordt genegeerd. Een argument als "arts 1 zegt X, arts 2 zegt Y, dus het zal wel beide half waar zijn" is nou precies hoe wetenschap niet werkt. Deze club verspreidt een onthutsende hoop ongefundeerde onzin, dat simpel te weerleggen is met wat we weten over vaccineren.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 19:31

Metro2002

Memento mori

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Wat is het alternatief dan? Volgens mij is er ook nog steeds een grote groep < 50 zonder onderliggend lijden wat in het ziekenhuis terecht komt.
Het aantal mensen onder de 50 dat in het ziekenhuis komt is slechts 16% van het totaal en het aantal overlijdens in die leeftijdsgroep hangt op 1%

Je zou dan kunnen denken aan inderdaad iedereen boven de 50 vaccineren en daarna kijken hoe de boel zich ontwikkelt. De ziekenhuizen zullen dan niet meer vol liggen zodat je genoeg ruimte hebt om de groep < 50 op te vangen mocht dat nodig zijn.
Natuurlijke immuniteit vormt dan vanzelf waardoor de groep < 50 later ook geen vaccin meer hoeft.

Ook is de groep 50 min de grootste groep in Nederland dus voorkom je (hopelijk) dat de mutaties voet aan de grond krijgen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 13:40

Nox

Noxiuz

RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:48:

[...]

Het lijkt er op dat deze mensen echt de basis nog moet worden uitgelegd. Ze gaan én voorbij aan het feit dat ook jongeren ziek kunnen worden, gaan voorbij aan het feit dat transmissie duidelijk afneemt na vaccinatie, en dan ook nog aan het feit dat als je een enorm virusreservoir laat bestaan, dat het virus dan nog meer kans heeft om allerlei mutaties te ontwikkelen.

Echt WTF heb ik net gelezen.
Misschien is het wat verkeerd verwoord en heeft hij de shift gemaakt van uitnodiging op leeftijd versturen naar een opt-in van de overige bevolking. Wat ik vernam van een vriendin in België gaan ze per postcodegebied af naar 'als je een prikje wil bel ff en maak een afspraak, of je nou 18, 24 of 58 bent, iedereen is welkom'.

Ze hadden daar wat problemen dat men na oproep niet kwam opdagen (en ik vermoed daardoor te veel spillage).

Dus zodra de kwetsbaarsten gevaccineerd zijn met voorrang is het voor de rest: wie het eerst komt het eerst maalt.

Dat geeft als voordeel dat er veel gewilligen zijn en je dus op hoog tempo kan doorprikken zonder dat je een seintje moet krijgen dat je een andere groep mag uitnodigen ofzo en daar op respons moet wachten.

Ik hoop dat hij het in ieder geval zo bedoelt, als hij suggereert dat we net zo goed kunnen stoppen ... eehh... wtf ja :?

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 26-03-2021 13:52 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Metro2002 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Het aantal mensen onder de 50 dat in het ziekenhuis komt is slechts 16% van het totaal en het aantal overlijdens in die leeftijdsgroep hangt op 1%
En op het moment dat iedereen boven de 50 gevaccineerd is, is +/- 100% van de mensen in het ziekenhuis met Covid < 50

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:52:
[...]

En op het moment dat iedereen boven de 50 gevaccineerd is, is +/- 100% van de mensen in het ziekenhuis met Covid < 50
Hoewel we al een tijdje een groot deel van die 80+ gevaccineerd hebben komen ze toch nog redelijk veel in het ziekenhuis:

Afbeeldingslocatie: https://allecijfers.nl/images/corona-rivm/Leeftijdsverdeling_ziekenhuis_Corona.svg
(extern plaatje van de bron van je quote).

Ik had verwacht op z'n minst een trendbreuk te zien, iets van een 5 tot 10 procent minder van het aandeel.

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 26-03-2021 13:55 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Drardollan
Nox schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:54:
[...]

Hoewel we al een tijdje een groot deel van die 80+ gevaccineerd hebben komen ze toch nog redelijk veel in het ziekenhuis:

[Afbeelding]
(extern plaatje van de bron van je quote).

Ik had verwacht op z'n minst een trendbreuk te zien, iets van een 5 tot 10 procent minder van het aandeel.
Ik heb even naar de link gekeken en mij is onduidelijk of dit plaatje de nieuwe opnames laat zien of het huidig aantal opgenomen patiënten.

Want in het tweede geval is het logisch, de groep moet nog uitstromen.

• Nox

Nox

Noxiuz

Drardollan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Ik heb even naar de link gekeken en mij is onduidelijk of dit plaatje de nieuwe opnames laat zien of het huidig aantal opgenomen patiënten.

Want in het tweede geval is het logisch, de groep moet nog uitstromen.
Goede, zoals het er staat lijken het 'opnames' dus nieuwe opnames. Maar ook in het geval dat het uitstromen nog moet gebeuren zou jet anders moeten zijn, mijn ma werkt in het bejaardenhuis en daar hebben 2 of 3 weken terug alle bewoners de 2e prik gehad. Dus die hebben de eerste al begin februari gehad als ik het me goed herinner (ma zelf op 19 januari).

Maargoed, zij komen ook niet in het ziekenhuis (die gaan naar een cohortlocatie om er te sterven of uit te zieken om het bot te zeggen :+)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:06
[...]

Precies! en dus 84 procent minder dan nu :)

Dus dan kun je versoepelen en zal het wel wat gaan stijgen, maar kan de zorg het wel beter aan.

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 26-03-2021 14:11 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Rzaan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:35:
Zoals een groot denker ooit zei: Gas op die lolly.
Op dit moment niet zaniken over AZ. Het werkt, dus prikken.
Wie het niet wil... er staan duizenden mensen klaar die het vandaag nog willen hebben.
Als de pandemie grotendeels voorbij is, of in ieder geval in rustiger vaarwater is gekomen, dan is de tijd om bij AZ eens iemand aan zijn oren te gaan trekken.

Maar we moeten ook nog eens even afwachten of alle fouten/blunders allemaal de schuld zijn van AZ.
Kan het me haast niet voorstellen. Niet omdat het zulke nobele mensen zullen zijn, maar een fuck up en zeker meerdere achter elkaar hebben zelden maar 1 'schuldige'.

Het is een beetje zoals bij National Geopgraphics' Air Crash Investigation: Het stormde en hagelde die dag, de mecanicien van dienst had buikloop, het boutje was eigenlijk bedoeld voor in een Opel Kadett, de piloot was emotioneel in de war want ruzie met zijn vriend, de co-pilot lag te slapen want had net een huilbaby gekregen, het vliegtuig was verkeerd geladen door de loading crew die de avond daarvoor doorgezakt waren bij de Toppers, en toen ging het mis.
Maar dan moeten ze er wel zijn.
offtopic:
Ik kan me meermaals herinneren dat die fuckups vaak ook 1 of 2 oorzaken hebben, zoals een defect lampje en niet-oplettende piloot ofzo :P Onderzoek zal later uitwijzen wat er echt aan de hand was

Maar in de UK hebben ze ook moderne/pfizer/janssen goedgekeurd. Zijn die dan ook enorm slecht leverbaar?

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:23
Nox schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat dit nog te vroeg is; M'n opa en oma van 83 zijn volgens mij een week of 3 geleden voor 't eerst geprikt, m'n oma van 83 heeft volgens mij nog geen eens de uitnodiging gehad. Het duurt 2 weken voordat je enig effect van een inenting gaat merken in de besmettingscijfers. De opnames lopen daar nog langer achteraan, want tussen het moment dat iemand besmet is getest en opgenomen wordt zit vaak ook wel 1 a 2 weken. Dus in de instroom van deze week vallen, als 't goed is, mensen die een week of 4-6 geleden hun 1e prik hebben gehad weg. En die een week 4-6 geleden hun 2e prik, en dus 7-9 weken geleden hun 1e prik hebben gehad weg. Dat waren er nog niet zoveel. En in de afgelopen 4 weken nog minder. En desondanks zien we al wel een afname van het percentage.

• TheRicolaa10
De overheid heeft stiekem de pagina aangepast naar voor 1 oktober 2021 ipv 1 juli een vaccinatie: https://www.rijksoverheid...e/aanpak-coronavaccinatie

• Nox

Nox

Noxiuz

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:15:
De overheid heeft stiekem de pagina aangepast naar voor 1 oktober 2021 ipv 1 juli een vaccinatie: https://www.rijksoverheid...e/aanpak-coronavaccinatie
Ik open de pagina. Eerste regel: "De overheid wil dat iedereen boven de 18 jaar begin juli 2021 een coronaprik kan krijgen. "

Oktober komt op heel de pagina niet voor :?

• Drardollan
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:15:
Je bent gehackt.

• TheRicolaa10
Nox schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Ik open de pagina. Eerste regel: "De overheid wil dat iedereen boven de 18 jaar begin juli 2021 een coronaprik kan krijgen. "

Oktober komt op heel de pagina niet voor :?

• Drardollan

[ Voor 23% gewijzigd door Drardollan op 26-03-2021 14:22 ]

• Drardollan
jongetje schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Precies! en dus 84 procent minder dan nu :)

Dus dan kun je versoepelen en zal het wel wat gaan stijgen, maar kan de zorg het wel beter aan.
Het vaccineren stopt niet, dus dat gaan stijgen zal ook minimaal zijn.

• Drardollan
Nox schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Goede, zoals het er staat lijken het 'opnames' dus nieuwe opnames. Maar ook in het geval dat het uitstromen nog moet gebeuren zou jet anders moeten zijn, mijn ma werkt in het bejaardenhuis en daar hebben 2 of 3 weken terug alle bewoners de 2e prik gehad. Dus die hebben de eerste al begin februari gehad als ik het me goed herinner (ma zelf op 19 januari).
Zover mij bekend is de groep 80+ echt pas net voor de 2e maal gedaan en nog niet eens klaar. Het is wel logisch dat dit nog niet in deze cijfers te zien is.

Geef het een week of 3, dan verwacht ik dat de groep 80+ langzaam uit de ziekenhuizen en cijfers verdwijnt, en dan gaan we over op de groep 75+, 70+, etc. etc.

Het is nu net allemaal nog te vroeg, hoe graag we het ook zouden willen zien :)

In de besmettingen binnen de verpleeghuizen en in de leeftijdsgroep zie je overigens wel overduidelijk het effect op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/98_leeftijd_relatief_care.png

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/99_leeftijd_relatief_case.png

[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 26-03-2021 14:30 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Haha, half nederland heeft duidelijk niks beters te doen dan F5'en op overheidswebsites en Twitter vol schijten met moment opnames :)

PSN

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:52
Mijn ega heeft van het rivm een uitnodiging voor het prikje ontvangen.
Met een maar voor de helft geprinte gezondheidsverklaring 8)7

• Artwido
  • Laatst online: 22:52
*verkeerde forumsectie*

[ Voor 90% gewijzigd door Artwido op 27-03-2021 07:12 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Artwido schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:49:
Heb gistermiddag mijn eerste vaccinatie gekregen.
De Astrazeneca.
Vannacht kreeg ik koorts. Vandaag de hele dag koorts, rond de 38,6 graden.
Verder nergens last van. Ook gewoon eetlust. Ik hoop dat ik morgen koortsvrij ben.
Iemand hier gevaccineerd en wat is je ervaring?
Pssst
Ervaringen met betrekking tot de coronavaccinaties

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
NIJMEGEN - Vaccineren van kinderen en jonge, gezonde mensen tegen corona levert weinig op. Groepsimmuniteit is namelijk onhaalbaar, het coronavirus zal niet meer verdwijnen en in steeds nieuwe varianten opduiken.
Artikel in Brabants Dagblad van twee artsen
(arts/onderzoekers) die vraagtekens hebben bij het massaal vaccineren van gezonde, jonge mensen.
Mooi om dergelijke stukken te lezen, zeker als een jong gezond iemand die zich geel en groen ergert aan het gebrek van publiekelijk debat over dit onderwerp. Een artikel zoals dit zal ongetwijfeld weer veel negatieve reacties oproepen - echter, paradoxaal genoeg, komen die reacties tot stand juist dóór het er niet over te hebben. Als je geen enkele ruimte laat voor een open en eerlijk gesprek over het nut van het massaal vaccineren van jongeren, krijg je al snel dat artsen met een "afwijkende" mening worden weggezet als dissident en soms zelfs als "gevaarlijk". Een zeer onwenselijke ontwikkeling.

https://www.bd.nl/brabant...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• ijdod
@Jedi_Pimp Je bedoelt "leuk om iets te lezen wat mijn mening bevestigt"?

Het artikel werd een paar pagina's terug aan gepost en behandeld, inclusief enige discussie over wat je beschrijft. Het probleem is dat dit soort artikelen worden aangehaald voor mensen die hun mening mee willen onderbouwen, niet door mensen die er met kennis naar kijken en afzetten tegen de consensus en actuele kennis op dat gebied. Dat is wat de wetenschap is en doet.

"Ja maar dit zijn specialisten". Dat klopt. Dat zijn hun vele vakgenoten ook, een zwaluw maakt geen zomer. Zelfs als het in de media goed overgenomen wordt zonder context te verliezen zijn het net mensen. Met soms blinde vlekken, behoefte om te scoren, vreemde aannames, enzovoorts. En soms ook goede punten, die als ze steekhoudend zijn de consensus doen wijzigen.

Uiteraard is er niets mis met dergelijke berichten posten en bespreken, maar het wordt vaak wel een beetje triomfantelijk gebracht.

[ Voor 82% gewijzigd door ijdod op 26-03-2021 19:41 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:38
[...]

Dat is nu met de maatregelen , als alles open gaat daarna, wat gebeurd er dan met mensen onder die leeftijdsgrens die eventueel wel zieker worden ? Simpelweg omdat de aantallen besmettingen weer toenemen. Ik zou zeggen gewoon doorgaan met vaccineren en pas als een groot deel gevaccineerd is.

Nu zijn er zeg 7K besmettingen, wat als straks blijkt bij alles opengooien dat toch veel meer mensen in de lagere categorieën ziek worden en naar het ziekenhuis moeten. Dat is nogal een onbekende factor.

Vaccinatie moet de focus hebben, dat steeds aanpassen en op en afbouwen van maatregelen heeft alleen maar geleid tot meer onzekerheid en meer onduidelijkheid. Hou het gewoon een keer simpel. We gaan pas open tot X% gevaccineerd is. Dan hoef je ook niet meer te praten over perspectief en weet ik het allemaal.

• Jedi_Pimp
ijdod schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:31:
@Jedi_Pimp Je bedoelt "leuk om iets te lezen wat mijn mening bevestigt"?

Het artikel werd een paar pagina's terug aan gepost en behandeld, inclusief enige discussie over wat je beschrijft. Het probleem is dat dit soort artikelen worden aangehaald voor mensen die hun mening mee willen onderbouwen, niet door mensen die er met kennis naar kijken en afzetten tegen de consensus en actuele kennis op dat gebied. Dat is wat de wetenschap is en doet.

"Ja maar dit zijn specialisten". Dat klopt. Dat zijn hun vele vakgenoten ook, een zwaluw maakt geen zomer. Zelfs als het in de media goed overgenomen wordt zonder context te verliezen zijn het net mensen. Met soms blinde vlekken, behoefte om te scoren, vreemde aannames, enzovoorts. En soms ook goede punten, die als ze steekhoudend zijn de consensus doen wijzigen.
Oh, sorry als het al is gepost. Ik heb de laatste pagina's niet gelezen na getwijfeld te hebben of dit überhaupt in dit topic hoorde :)

Jammer dat je zo je post opent. Het gaat niet om mijn mening, het gaat erom dat je dit uitgangspunt niet belicht hoort. Dat heeft niks met wetenschap te maken, dat heeft te maken met het feit dat het narratief al is bepaald zonder dat er überhaupt een gesprek over gevoerd is. Ik ben overigens totaal geen anti-vaxxer, maar blijkbaar moet je nu al enthousiast zijn om niet weggezet te worden als gekkie. Maargoed, ik ga eerst even de laatste pagina's lezen voordat ik verder ga posten :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CornermanNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:37:
[...]

Dat is nu met de maatregelen , als alles open gaat daarna, wat gebeurd er dan met mensen onder die leeftijdsgrens die eventueel wel zieker worden ? Simpelweg omdat de aantallen besmettingen weer toenemen. Ik zou zeggen gewoon doorgaan met vaccineren en pas als een groot deel gevaccineerd is.

Nu zijn er zeg 7K besmettingen, wat als straks blijkt bij alles opengooien dat toch veel meer mensen in de lagere categorieën ziek worden en naar het ziekenhuis moeten. Dat is nogal een onbekende factor.

Vaccinatie moet de focus hebben, dat steeds aanpassen en op en afbouwen van maatregelen heeft alleen maar geleid tot meer onzekerheid en meer onduidelijkheid. Hou het gewoon een keer simpel. We gaan pas open tot X% gevaccineerd is. Dan hoef je ook niet meer te praten over perspectief en weet ik het allemaal.
Je zou moeten kijken hoeveel mensen onder de 50 het gehad hebben en hoeveel daarvan in het ziekenhuis zijn gekomen. Dat kan je dan makkelijk extrapoleren naar de volledige populatie.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

10% van de opnames op de IC is onder de 50. Volgens mij kan je dan rustig zeggen dat als iedereen onder 50 nu nog corona krijgt en niet gevaccineerd is de IC het aan moet kunnen. De kans van opname is gewoon laag. Daarnaast zullen er zeker in de categorie mensen 40-50 een hoop mensen het vaccin nemen. 40-50 is weer het grootste deel van die 10%

[ Voor 30% gewijzigd door TrailBlazer op 26-03-2021 19:55 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Oh, sorry als het al is gepost. Ik heb de laatste pagina's niet gelezen na getwijfeld te hebben of dit überhaupt in dit topic hoorde :)

Jammer dat je zo je post opent. Het gaat niet om mijn mening, het gaat erom dat je dit uitgangspunt niet belicht hoort. Dat heeft niks met wetenschap te maken, dat heeft te maken met het feit dat het narratief al is bepaald zonder dat er überhaupt een gesprek over gevoerd is. Ik ben overigens totaal geen anti-vaxxer, maar blijkbaar moet je nu al enthousiast zijn om niet weggezet te worden als gekkie. Maargoed, ik ga eerst even de laatste pagina's lezen voordat ik verder ga posten :)
Ik heb geprobeerd uiteen te zetten waarom dit mijns inziens onzin is: RoD in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."

De vraag is erg belangrijk, we kunnen natuurlijk niet miljoenen mensen gaan vaccineren als dat niet zinvol is. Dat zou medisch gezien onverantwoord zijn. Het is in die zin dus prima om daar een discussie over te voeren, maar dan moet het wel met zinnige argumenten zijn. En daar ontbreekt het dus aan. Als je een case wil maken dat "jonge mensen" (hoe dan ook gedefinieerd) niet gevaccineerd moeten worden dan zul je aan moeten tonen dat de benefit-risk op individueel niveau en populatieniveau negatief is, en dat wordt op geen enkele wijze gedaan.

Er worden overigens onderzoeken gedaan in kinderen (<18 jaar) dus we krijgen hier binnenkort hardere data over.

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Ik heb geprobeerd uiteen te zetten waarom dit mijns inziens onzin is: RoD in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."

De vraag is erg belangrijk, we kunnen natuurlijk niet miljoenen mensen gaan vaccineren als dat niet zinvol is. Dat zou medisch gezien onverantwoord zijn. Het is in die zin dus prima om daar een discussie over te voeren, maar dan moet het wel met zinnige argumenten zijn. En daar ontbreekt het dus aan. Als je een case wil maken dat "jonge mensen" (hoe dan ook gedefinieerd) niet gevaccineerd moeten worden dan zul je aan moeten tonen dat de benefit-risk op individueel niveau en populatieniveau negatief is, en dat wordt op geen enkele wijze gedaan.

Er worden overigens onderzoeken gedaan in kinderen (<18 jaar) dus we krijgen hier binnenkort hardere data over.
Ik vind het vooral heel kwalijk dat ze als "experts" voluit de media opzoeken. Blijkbaar staan ze met hun artikel ook in Medisch Contact en in nog veel meer kranten.

Het klopt gewoon niet wat ze zeggen en dat is gevaarlijk. Natuurlijk willen we meer data, maar zoals het er nu op lijkt voorkomen vaccins vrijwel alle ziekenhuisopnames.

Erg gevaarlijk om dan maar het volk op te stoken om zich niet te laten vaccineren. Ook voor de individuele gevallen. Covid kan permanente schade achterlaten, ook voor jongeren.

• ijdod
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Ik hoor dat uitgangspunt wel belicht, eerlijk gezegd, maar dat komt wellicht door mijn bubbel. Het een 'narratief' noemen impliceert in feite ook al het nodige, en ook dat je alle concrete informatie over vaccinaties ook als zodanig wegzet. Het impliceert een afweging tussen gelijke standpunten waarvan er een een oneerlijke voorsprong zou hebben want "dat is het narratief". Dat kan ik niet rijmen met wat we weten van vaccinaties in het algemeen, en ook met wat we weten van Covid19 en de nu gebruikte vaccins.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 26-03-2021 20:14 ]

• Jedi_Pimp
[...]

Thanks, ik ga het lezen en kom er later op terug.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:34
LZ86 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:33:

Dat heeft weer een andere reden.

Net zoals de productie in de EU van Astra Zeneca problemen heeft is het nu een sterk verminderde opbrengst aan de overkant van de oceaan.

Men dacht dat optevangen door een levering vanuit plant in India maar India zegt terecht dat ze zelf nodig hebben, temeer daar men zelf productiefaciliteit heeft in het VK.

Blijft over wat productiecapaciteit in de EU (Leiden) . Alleen de EU is nog niet vergeten dat er een paar maanden geleden een grote zending vanuit de EU naar het VK is gegaan daar Astra Zeneca toendertijd ook verminderde opbrengsten had. En er is nog niets de andere kant opgekomen. Ook nog niets naar het wereldwijde COVAX programma vanuit het VK.

En ja, dat levert nu problemen op daar men massaal 1e lading prikken is gaan zetten zonder een ruime reserve vooraad aan te houden voor de 2e prik.

Dan neem ik nog niet mee dat men 10 miljoen doses Pfizer nodig heeft welke in Zwitserland gefabriceerd worden en in Italië gebotteld.

• gekkie
  • Laatst online: 27-01 23:09
Lennnn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Ik vind het vooral heel kwalijk dat ze als "experts" voluit de media opzoeken. Blijkbaar staan ze met hun artikel ook in Medisch Contact en in nog veel meer kranten.

Het klopt gewoon niet wat ze zeggen en dat is gevaarlijk. Natuurlijk willen we meer data, maar zoals het er nu op lijkt voorkomen vaccins vrijwel alle ziekenhuisopnames.

Erg gevaarlijk om dan maar het volk op te stoken om zich niet te laten vaccineren. Ook voor de individuele gevallen. Covid kan permanente schade achterlaten, ook voor jongeren.
Wat ik ook enigszins mis is dat zij (J.W.) betrokken lijkt bij vitamine studies met betrekking tot COVID gesponsord door een vitamine fabrikant. Daar zou dus ook een belangenverstrengeling kunnen zijn door vaccinaties te degraderen tov proberen te voorkomen / behandelen, dan wel in ieder geval wat meer tijd te winnen en publiciteit te krijgen om een studie en bij behorende financiering proberen rond te krijgen op dit thema.

https://www.cambridge.org...D0D19B048E1D8AB9D83754CFC
R. J. discloses application of a patent on vitamin K in Covid-19. R. J. and J. W. have a scientific collaboration with Kappa Bioscience AS, a manufacturer of vitamin K2 (MK-7).
Kan op zich prima zijn dat het allemaal nuttig is om ook te onderzoeken, maar in combinatie met alle andere inhoudelijke kritiek op het artikel, meh.

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:11:
[...]

Wat ik ook enigszins mis is dat zij (J.W.) betrokken lijkt bij vitamine studies met betrekking tot COVID gesponsord door een vitamine fabrikant. Daar zou dus ook een belangenverstrengeling kunnen zijn door vaccinaties te degraderen tov proberen te voorkomen / behandelen, dan wel in ieder geval wat meer tijd te winnen en publiciteit te krijgen om een studie en bij behorende financiering proberen rond te krijgen op dit thema.

https://www.cambridge.org...D0D19B048E1D8AB9D83754CFC

[...]

Kan op zich prima zijn dat het allemaal nuttig is om ook te onderzoeken, maar in combinatie met alle andere inhoudelijke kritiek op het artikel, meh.
Daar maak ik me dan weer minder druk om. Heel veel artsen/wetenschappers hebben dergelijke banden met de industrie. Het werkt namelijk zo dat de belanghebbenden (bedrijven) een grote zak met geld hebben, en voor hun onderzoek artsen nodig hebben. Zo werkt het met alle klinische onderzoeken zo'n beetje, behalve die paar onderzoekjes waarbij de wetenschappers zelf met een klein budgetje wat aanrommelen.

Het geeft natuurlijk wel aan dat deze meneer in een bepaalde richting denkt, en een bepaalde interesse heeft. Maar belangenverstrengeling in de zin dat er een financieel motief achter zijn uitspraken zit in samenwerking met een bedrijf, nee, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als er echt een kwaadaardig motief achter zou zitten, dan zouden ze dit niet declareren.

Wetenschappers moeten namelijk al hun banden met de industrie en al hun financieringsstromen inzichtelijk maken. En let wel, de wetenschappers worden niet zelf betaald, maar het bedrijf maakt onderzoeksgeld over naar het instituut waarbij ze werken. Overigens werkt dat niet in alle landen zo, in sommige landen moet je namelijk naast het contract met het instituut, er ook eentje met de arts zelf sluiten. Onderzoeken gaan daar vaak ook wat gemakkelijker...

In ieder geval, lang verhaal kort, van disclosures mbt banden met de industrie word ik niet warm. Genoeg waakhonden om te kijken of het allemaal wel netjes verloopt :)

Wat betreft exposure, dat lijkt me wel een aannemelijke verklaring.

• Drardollan
Na een dipje gisteren vandaag weer 55k (naar schatting). Op deze dag met veel te hoge cijfers van de besmettingen en opnames is dat wel weer fijn hoog!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 16:46
Drardollan schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:37:
Na een dipje gisteren vandaag weer 55k (naar schatting). Op deze dag met veel te hoge cijfers van de besmettingen en opnames is dat wel weer fijn hoog!
Mja, maar toch:
Coronadashboard zegt 416.002 prikken te plannen voor deze week (22-28 maart). Op 21 maart stonden we op 2.098.036 prikken, vandaag (26-3) op 2.323.611. Nog 225.575 om de doelstelling van 416.002 te halen. Ik hoop dat dat lukt, maar dan moet er komende twee dagen wel een veel opgeschaald worden.

• Drardollan
vanaalten schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Mja, maar toch:
Coronadashboard zegt 416.002 prikken te plannen voor deze week (22-28 maart). Op 21 maart stonden we op 2.098.036 prikken, vandaag (26-3) op 2.323.611. Nog 225.575 om de doelstelling van 416.002 te halen. Ik hoop dat dat lukt, maar dan moet er komende twee dagen wel een veel opgeschaald worden.
Morgen is het vast weer beter. Loopt altijd iets achter.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 27-03-2021 17:35 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 16:46
Drardollan schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Morgen is het vast weer beter. Loopt altijd iets achter.
Hmmm, een beetje heb je wel gelijk, want nu zegt de sluitwaarde van 27-3 dat er tot en met gisteren 2.355.458 is geprikt. Maar dan nog, als het doel per vandaag 2.514.038 is, moet er vandaag - op een zondag - dus ruim 158k prikken gezet worden. Ik geloof daar niet zo in. Ik hoop het wel, zou fijn zijn als het opschalen gaat lukken, maar ik zie het doel van 416k prikken afgelopen week nog niet gehaald worden.

• Jedi_Pimp
[...]

Je post gelezen en ik kan me vinden in de meerderheid van je kritiekpunten. Bij nader inzien, komt het artikel tot dezelfde conclusie als ik, namelijk het in twijfel trekken van de effectiviteit en nut van het massaal vaccineren van jonge, gezonde mensen - echter met veelal andere argumenten die medisch van aard zijn. Argumenten waar jij op jouw beurt weer terechte kritiek op hebt.

Mijn argumentatie is eigenlijk veel meer ethisch ingestoken dan medisch. Uit correspondentie met diverse artsen wordt mijn vermoeden bevestigd: namelijk dat praktisch de enige reden voor jonge, gezonde mensen om zich te laten vaccineren, hun eigen gezondheid is. Ik heb nog steeds geen enkel normale uiteenzetting gezien die in gaat op de vraag: waarom zou ik me laten vaccineren, als ouderen een kwetsbaren reeds gevaccineerd zijn, los van de eventuele gevolgen voor mijn eigen gezondheid?

Laat ik nou net zelf autonomie willen kunnen uitoefenen op de risico's die ik neem inzake mijn eigen gezondheid. Aangezien dit meer te maken heeft mijn weerzin tegen een (binnenlands) vaccinatiebewijs en mijn eigen ethische normen en waarden die daar aan ten grondslag liggen, ga ik even buurten in het andere topic hierover :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Je post gelezen en ik kan me vinden in de meerderheid van je kritiekpunten. Bij nader inzien, komt het artikel tot dezelfde conclusie als ik, namelijk het in twijfel trekken van de effectiviteit en nut van het massaal vaccineren van jonge, gezonde mensen - echter met veelal andere argumenten die medisch van aard zijn. Argumenten waar jij op jouw beurt weer terechte kritiek op hebt.

Mijn argumentatie is eigenlijk veel meer ethisch ingestoken dan medisch. Uit correspondentie met diverse artsen wordt mijn vermoeden bevestigd: namelijk dat praktisch de enige reden voor jonge, gezonde mensen om zich te laten vaccineren, hun eigen gezondheid is. Ik heb nog steeds geen enkel normale uiteenzetting gezien die in gaat op de vraag: waarom zou ik me laten vaccineren, als ouderen een kwetsbaren reeds gevaccineerd zijn, los van de eventuele gevolgen voor mijn eigen gezondheid?

Laat ik nou net zelf autonomie willen kunnen uitoefenen op de risico's die ik neem inzake mijn eigen gezondheid. Aangezien dit meer te maken heeft mijn weerzin tegen een (binnenlands) vaccinatiebewijs en mijn eigen ethische normen en waarden die daar aan ten grondslag liggen, ga ik even buurten in het andere topic hierover :)
Kijk, dat is een goeie vraag. Ik denk dat de korte samenvatting is dat als jong persoon, je dit juist niet voor jezelf doet, maar voor de samenleving. Dat zal ook voor mijzelf gelden: ik heb al Covid gehad en het heeft op mij geen invloed gehad (was alleen even smaak/geur kwijt, dus niet bijzonder boeiend). Ik laat mij echter wel vaccineren, met de volgende overwegingen die voornamelijk medische/epidemiologische gronden hebben:
  • ik verminder de kans dat ik iemand anders besmet
  • ik vind het ook wel prettig om mij nog beter te beschermen tegen het coronavirus. Ik mag het dan weliswaar gehad hebben, maar ook mensen zoals ik kunnen in het ziekenhuis belanden. Het vaccin is heel erg veilig, dus dan is voor mij de balans alsnog positief. Dan ben ik waarschijnlijk ook iets beter beschermd tegen varianten.
  • ik vind het moreel gezien het juiste om te doen tegenover mensen die zich niet kunnen vaccineren. Er zijn honderdduizenden mensen met een verzwakt immuunssysteem die ofwel niet gevaccineerd kunnen worden, of er geen voldoende baat bij hebben. Dat is voor mij persoonlijk een vorm van solidariteit gelijk aan belasting betalen.
  • door mijzelf te vaccineren verklein ik het risico dat ik persoonlijk als virusreservoir dien, waardoor de mutatiekans afneemt (iets wat met een toenemende vaccinatiegraad ook steeds relevanter wordt)
Maargoed, dat zijn dus mijn overwegingen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik hoorde net van een vriend dat zijn moeder van 72 gisteren ook gevaccineerd is met astrazeneca door de huisarts. Ik had wel gehoord dat mensen boven de 65 nu van de Gezondheidsraad ook gevaccineerd mochten worden, maar wist niet dat ze ook al ingepland werden. Ik vond het ieder geval bemoedigend dat het al actief gebeurd dus.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 19:15

pro_6or

amateur_60r

Drardollan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Zwak stuk in mijn ogen. Zoals aangegeven is het beleid precies zoals ze aangeven. En Zuid-Afrika is niet gestopt met AZ omdat AZ niet werkt, maar omdat het minder werkt dan verwacht. En in dat geval kan je beter de focus leggen op vaccins die beter werken.

Tevens vind ik dat ze de plank misslaan met hun aanname dat vaccineren mutaties in de hand werkt. Ik denk, op basis van wat ik heb gelezen aangezien ik niet medisch onderlegd ben, dat zorgen dat er zo min mogelijk zieken zijn veel beter werkt. De kans dat een virus muteert is 1 op X (ik heb geen idee hoeveel), als je dus veel zieken hebt is de kans groot dat het virus muteert. Door het aantal zieken drastisch omlaag te brengen haal je die mutaties onderuit. Natuurlijk zullen er nog steeds mutaties zijn, maar vele malen minder.

Tevens ben ik van mening dat een virus zich niet uit zichzelf muteert, een virus heeft niet de hersens om door te hebben dat er vaccins gezet worden. Mutaties zijn spontane veranderingen die je niet kunt beïnvloeden. Heel veel mutaties zijn geen lang leven beschoren, die zetten zichzelf buiten spel. Het is zaak om het aantal mutaties zo laag mogelijk te krijgen, des te meer kans hebben we op uitroeien van Corona.

Ik ben het er ook niet mee eens dat Corona in deze vorm een blijvertje is. Voorgangers als Spaanse Griep , Mexicaanse Griep, bof, mazelen, rodehond, Hepatitis B en polio (en zo zijn er nog meer) hebben we met vaccins voor het grootste deel verbannen uit de Westerse Wereld. Andere virussen als de griep en verkoudheid doen we bewust weinig tegen, behalve dan een griepprik bij ouderen en zwakkeren, en laten we woekeren.
Is ZA gestopt met AZ? ZA <> AZ

een treffende spreuk

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Al een tijdje geleden bij testen van AZ tegen de ZA variant, maar dat leek niet heel erg goed onderbouwd.

PSN

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Wanneer gaat het prikken nu omhoog in snelheid? Als je naar die trapjes kijkt van geleverde ampullen dan lijkt het wel of er alleen Pfizer wordt geprikt. Ik weet wel dat dat niet zo is maar als die staatjes kloppen lijkt het alsof er steeds meer op de plank ligt.

We zakken ook weer weg in Europa qua snelheid.

Mijn oom tante en neef zijn alledrie ziek 60 68 en 39. Veel te dik, dik en redelijk op gewicht. Via zijn werk in huis gekomen. Mijn ouders ook nog geen zicht op een prik.

Ondertussen loopt het aantal zieken maar omhoog.

een treffende spreuk

• Drardollan
pro_6or schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Yep.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pro_6or schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:47:
We zakken ook weer weg in Europa qua snelheid.
Wat gebruik je hier voor als bron.
Want de overzichten die ik kan vinden, OurWorldInData, lijkt het of NL onderaan staat, maar als je dan kijkt naar de datums, dan is de peildatum voor de NL'se cijfers altijd een paar dagen eerder dan voor de andere landen.

• alexbl69
  • Laatst online: 31-01 20:07
Rzaan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:11:
[...]

Want de overzichten die ik kan vinden, OurWorldInData, lijkt het of NL onderaan staat, maar als je dan kijkt naar de datums, dan is de peildatum voor de NL'se cijfers altijd een paar dagen eerder dan voor de andere landen.
Wellicht dat ze dat noodgedwongen doen omdat Nederland geen accurate cijfers afgeeft, doch enkel Hugo's 'voorspellingen'.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• smartje74
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Maar we gaan nu meters maken met de pop-up prik container in Zandvoort voor maar liefst...........75(!!) mensen per dag.. 8)7 |:(

Verwijderd

smartje74 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:39:
Maar we gaan nu meters maken met de pop-up prik container in Zandvoort voor maar liefst...........75(!!) mensen per dag.. 8)7 |:(
Gelukkig is NL groter dan Zandvoort. In mijn Dorpje komt ook een extra prikpost. Mooi, want anders mag je 20km verderop een prik halen. Alle beetjes helpen!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

alexbl69 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:23:
Wellicht dat ze dat noodgedwongen doen omdat Nederland geen accurate cijfers afgeeft, doch enkel Hugo's 'voorspellingen'.
Dat zou best kunnen, maar dat wil nog niet zeggen dat Nederland ook daadwerkelijk wegzakt.
Want telkens als de cijfers weer geupdate worden, dan kun je zien dat Nederland ergens in de middenmoot hangt.
Ik bedoel: Noteer de cijfers van Frankrijk waren 14.95 per 100 op 26 maart.
Even afwachten wat de cijfers van Nederland waren op 26 maart.
Nu zijn alleen maar de Nl'se cijfers van 21 maart te zien (12.24 per 100 inwoners)

De cijfers moeten in ieder geval wel rap omhoog willen we voorkomen dat de IC's niet gevaarlijk vol komen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben niet zo'n voorstander van die kleine priklocaties.
Kleine locaties vragen relatief veel meer arbeidsinzet dat grote locaties.
Als je al mensen tekort hebt, en materialen, dan moet je m.i. inzetten op schaalvergroting.
De 'arbeid' (reizen bijvoorbeeld) moet je dan laten leveren door de klanten:

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Rzaan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:11:
[...]

ah, de grafiekjes die de volkskrant elke dag (einde middag) publiceert.

een treffende spreuk

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Die gebruiken volgens mij de data van OurWorldInData.
Dus lopen ze altijd een paar dagen achter wat Nederland betreft.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:17
Heel hoog staan we ook volgens deze EU tracker ook nog niet hoor: https://qap.ecdc.europa.e...e-tracker.html#uptake-tab

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Niet 'heel hoog' staan is niet hetzelfde als achterlopen.

Als ik snel effe naar de cijfers in de link kijk, zie ik bijvoorbeeld dat we het net zo goed doen als Frankrijk, Spanje, Noorwegen, Italie, Griekenland om er maar een paar te noemen.
Niet dat het allemaal niet sneller moet, maar ik zie nog nergens grafieken waaruit duidelijk blijkt dat Nederland op dezelfde dag onderaan bungelt voor wat betreft 1ste prik gegeven.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het kan echt wel stukken beter en moet dat ook wat mij betreft, zeker in zo'n klein landje moet je toch aardig gas kunnen geven. Maar die grafiekjes word ik wel moe van inderdaad. Ik heb voor de lol eens dezelfde bron gepakt en kon daarmee ook grafiekjes maken waarbij we zo'n beetje voorop lopen. Het is net met wie je je (in Europa) wilt vergelijken.

Daarnaast verbaast het mij nog steeds hoe weinig er over gecommuniceerd wordt. Eventjes waren er spotjes, maar nu kom ik nergens meer iets van uitleg of stimuleren tegen. Zo verbaast het mij niets als velen er eigenlijk niet zo'n zin in hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 29-03-2021 10:59 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Misschien doen ze dat omdat ze de drukte sowieso niet aankunnen?
Als er straks weer wat 'lucht' komt, dan misschien weer gaan flyeren?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

smartje74 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:39:
Perfect dat ze zo kleinschalig bezig zijn om al onze ouderen en mensen die slecht ter been zijn zo te helpen.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rzaan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:29:
Die gebruiken volgens mij de data van OurWorldInData.
Dus lopen ze altijd een paar dagen achter wat Nederland betreft.
Our world in data lijkt heel erg achter te lopen wat NL betreft, die hebben nu nog de data van 21 maart als meest recente staan.

PSN

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YakuzA schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Perfect dat ze zo kleinschalig bezig zijn om al onze ouderen en mensen die slecht ter been zijn zo te helpen.
We moeten gewoon grote klappen maken met minimale effort zo snel mogelijk prikken zetten. Dit is gewoon niet zo effectief mogelijk prikken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrailBlazer schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:20:
[...]

We moeten gewoon grote klappen maken met minimale effort zo snel mogelijk prikken zetten. Dit is gewoon niet zo effectief mogelijk prikken.
Voor de doelgroep die daar geprikt wordt is het extreem effectief lijkt het iig.
Het alternatief lijkt in dit geval een arts die dagenlang huisbezoek moet doen om 1, 2 of 3 mensen per uur te prikken.

Effectief prikken heeft veel meer factoren dan mensen per uur tellen.
1 60+’er prikken die slecht ter been is kan meer helpen voor het inperken van de ziekenhuisbezetting dan 100 mensen uit de 20-50 jaar.

PSN

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 11:45
(jarig!)
YakuzA schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Our world in data lijkt heel erg achter te lopen wat NL betreft, die hebben nu nog de data van 21 maart als meest recente staan.
Volgens mij ligt dat aan het land en Nederland geeft elke dinsdag een update geloof ik. Maar dan met gegevens tm de zondag ervoor zo lijkt het.

Zeker de dag voordien lijkt het dus ernstig gesteld. Morgen weten we meer.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zou het niet efficiënter zijn om die 75 personen per dag op te halen en naar een grote priklocatie te brengen?
Ik bedoel: Of je een slecht ter been zijnde nu 20 minuten in een busje naar Haarlem laat zitten, of 10 minuten van huis naar een prikcontainer... ik zie het grote voordeel niet zo.
Ze moeten er toch naar toe.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rzaan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:37:
Zou het niet efficiënter zijn om die 75 personen per dag op te halen en naar een grote priklocatie te brengen?
Ik bedoel: Of je een slecht ter been zijnde nu 20 minuten in een busje naar Haarlem laat zitten, of 10 minuten van huis naar een prikcontainer... ik zie het grote voordeel niet zo.
Ze moeten er toch naar toe.
Met 1 busje kun je dan 4 tot 6 personen per dag doen.
Klinkt ook niet veel efficiënter.

Ik vind dit soort initiatieven om de zorg dichter bij de oudere mensen te brengen juist prijzenswaardig.

PSN

• jongetje
Dat busje kost ook geld om de hele tijd heen en weer te rijden. Voor 75 mensen moet je dan best vaak heen en weer rijden, moeten die mensen met mondkapjes op. Nu zet je een "busje" (container) op 1 plek en hoeft er helemaal niet gereden te worden maar wordt je direct geholpen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jongetje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:51:
Dat busje kost ook geld om de hele tijd heen en weer te rijden. Voor 75 mensen moet je dan best vaak heen en weer rijden, moeten die mensen met mondkapjes op. Nu zet je een "busje" (container) op 1 plek en hoeft er helemaal niet gereden te worden maar wordt je direct geholpen.
Hoe komen die oude mensen dan bij die priklocatie in Zandvoort?
Of wonen al die mensen binnen 200 meter van die container?

Verwijderd

Las net dat er in mijn vorige woonplaats heel veel mensen niet op komen dagen voor hun vaccinatie en dat de priklocatie vanwege logistieke problemen al meer dan een week gesloten is.

Wel bizar dat de vaccins voor "no show" dan gewoon de afvalbak in kunnen, terwijl er mensen met smart op zitten te wachten. Mag hopen dat die mensen niet nog een keer voorrang krijgen, maar nu gewoon helemaal achteraan aan mogen sluiten....

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:17
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:02:
Las net dat er in mijn vorige woonplaats heel veel mensen niet op komen dagen voor hun vaccinatie en dat de priklocatie vanwege logistieke problemen al meer dan een week gesloten is.

Wel bizar dat de vaccins voor "no show" dan gewoon de afvalbak in kunnen, terwijl er mensen met smart op zitten te wachten. Mag hopen dat die mensen niet nog een keer voorrang krijgen, maar nu gewoon helemaal achteraan aan mogen sluiten....
Stond je er bij of heb je een bron voor o.a. die afvalbak?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

https://www.rijnpost.nl/n...-veenendaal-even-gesloten
Als het om dit stukje gaat....
Niet echt een sterk stukje journalistiek.

Maar hoe zit het toch met de grote en met veel bombarie aangekondigde locatie aan de Schoolstraat in Veenendaal? Een lezer wilde er een afspraak maken. Dat lukte dus niet. ‘’Daar worden sinds anderhalve week geen mensen meer geprikt. Ik wilde het naadje van de kous weten en belde daarom donderdag 25 maart de GGD in Amersfoort. ‘Weet u dat wel heel zeker, meneer? Er staan daar allemaal afspraken ingepland!’ Ja mevrouw, de vaccinatiestraat zit potdicht, terwijl er momenteel een overschot aan vaccins is.”

Na navraag kreeg de Veenendaler het volgende te horen: ‘’Het is een logistiek probleem. De komende weken gaan we op andere plekken zeer intensief prikken. De locatie in Veenendaal wordt maar matig bezocht, maar daar gaan we vanaf maandag 29 maart ook weer vaccineren.”

Matig bezocht
Matig bezocht? Zou het dan toch waar zijn dat veel Veenendalers, om welke reden dan ook, zich niet laten prikken. Dat vragen anderen zich af nadat ze via-via hoorden dat er behoorlijk wat vaccins over zijn omdat men niet komt opdagen. Die zijn dan niet meer bruikbaar...

'een lezer', 'anderen' en nog wat aannames.

Verwijderd

henkzelf schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Stond je er bij of heb je een bron voor o.a. die afvalbak?
Als iemand niet op komt dagen, is er geen "reservelijst" met armen waar wel in geprikt kan worden. Het vaccin is dan niet altijd meer bruikbaar. Maar mogelijk speelt dit alleen maar bij priklocaties die echt heel veel no-show hebben. Deze priklocatie is zelfs gewoon anderhalve week gesloten en bij navraag bij de GGD bleek de opkomst er heel laag te zijn. Volgens mij is AstraZeneca overigens een paar dagen bruikbaar na voorbereiding.

Laten we het erop houden, dat volgens de plaatstelijke media op die plek vaccin verspild werd door een hoog percentage afhakers. Neem aan dat zo'n journalist wel even wat uitzoekt na het ontvangen van een tip van een lezer en niet zomaar wat uit z'n duim gaat zuigen. (Al geloof ik niet dat alle vaccins voor no-show weggegooid worden. Kan we voorstellen dat dit wel eens nodig zou kunnen zijn als het een structureel iets is.)

Weet overigens ook niet of het uitmaakt dat het niet de GGD is die daar prikt. Het zijn huisartsen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2021 14:26 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maar huisartsen prikken met AZ.
Daarvan was het prikken langere tijd opgeschort.
Zou dat er niet mee te maken kunnen hebben?

Heb je een link naar het bericht?

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 29-03-2021 14:30 ]

• jongetje
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Als iemand niet op komt dagen, is er geen "reservelijst" met armen waar wel in geprikt kan worden. Het vaccin is dan niet altijd meer bruikbaar. Maar mogelijk speelt dit alleen maar bij priklocaties die echt heel veel no-show hebben.
Die vaccins halen ze toch niet allemaal in de ochtend uit de koeling en zijn aan het einde van de dag niet meer goed? Ik neem aan dat ze elke keer een kleine voorraad pakken, die wegprikken en dan weer nieuwe pakken. Als er dan veel minder mensen komen dan blijft er toch gewoon meer voorraad over en kunnen die voor volgende keren gebruikt worden (lijkt mij).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Als iemand niet op komt dagen, is er geen "reservelijst" met armen waar wel in geprikt kan worden.
Voor zover ik het overal lees, zijn er overal reserve lijsten.
Beginnend bij alle medewerkers van de prikstraat.

PSN

• Drardollan
TrailBlazer schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Het is misschien de 1000e keer dat je het leest en niet leuk. Maar als er geen vaccins zijn, dan is er niets te prikken.

Nederland houdt, net als de meeste landen, een voorraad aan om aan de tweede prik te kunnen voldoen. In de UK hebben ze dat niet gedaan en daar lopen ze nu de problemen in (er is niet voor niets zoveel te doen om die AZ vaccins, de UK zet alles op alles om die te krijgen). Het resultaat is mogelijk een derde prik en grotere kans op mutaties die voet aan de grond krijgen.

Zoals de meneer van de GGD vorige week aangaf in het nieuws, hij heeft meer dan genoeg capaciteit om 24/7 te prikken. Maar hij heeft geen vaccins om te prikken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De vraag zou wel kunnen zijn: Moeten we misschien toch meer mensen een 1ste prik geven, zelfs als we het risico lopen dat er dan geen 2de prik voor ze is?
Op die manier lukt het misschien beter om de cijfers in ziekenhuizen en IC's niet te veel te laten stijgen.

Dan moet je wel later deze mensen weer een 2de keer een 1ste prik geven. Omdat de 1ste keer dan te lang geleden is.

• Drardollan
Gonadan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:58:
Het kan echt wel stukken beter en moet dat ook wat mij betreft, zeker in zo'n klein landje moet je toch aardig gas kunnen geven.
Zoals elke keer, zorg dat er vaccins zijn en ze gaan de arm in. Tot op heden is het daadwerkelijk prikken nog geen dag (OK, de 2 gladde maandagen misschien) een probleem geweest. We kunnen zo naar de half miljoen tot een miljoen prikken per week. Als er vaccins zijn.....

Maar niet getreurd, vanaf deze week gaan de leveringen van Pfizer van 200k naar 500k per week. Een verdubbeling. Het zal heel even duren voor de vaccins beschikbaar komen, maar dan gaan we weer meer gas geven.
Daarnaast verbaast het mij nog steeds hoe weinig er over gecommuniceerd wordt. Eventjes waren er spotjes, maar nu kom ik nergens meer iets van uitleg of stimuleren tegen. Zo verbaast het mij niets als velen er eigenlijk niet zo'n zin in hebben.
Ik denk dat de huidige doelgroepen wel doordrongen zijn van de noodzaak. Ik denk dat ze het zwaardere geschut voor later bewaren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vertraging die komt door een te hoge prognose, ik geloof dat Hugo weer aan het terugkrabbelen is O-)

Zie ook filmpje in de tweet.

• Drardollan
Rzaan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:41:
De vraag zou wel kunnen zijn: Moeten we misschien toch meer mensen een 1ste prik geven, zelfs als we het risico lopen dat er dan geen 2de prik voor ze is?
Op die manier lukt het misschien beter om de cijfers in ziekenhuizen en IC's niet te veel te laten stijgen.

Dan moet je wel later deze mensen weer een 2de keer een 1ste prik geven. Omdat de 1ste keer dan te lang geleden is.
Zo simpel is het niet, dat brengt een hoop andere problemen met zich mee. Een mogelijke derde prik en mogelijke mutaties. Los van dat het allemaal zoveel zin niet meer heeft nu.

Op dit moment loopt 64->60 weer met AZ en Pfizer/Moderna is aangekomen bij ongeveer 75 (dit weet ik uit betrouwbare bron). De volgende groep 74-70 zal over niet al te lange tijd een oproep krijgen. Over niet heel lange tijd zal 60+ op deze manier gevaccineerd zijn.

En dan wordt de wereld een stuk mooier.

• Drardollan
Wolly schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:44:
Vertraging die komt door een te hoge prognose, ik geloof dat Hugo weer aan het terugkrabbelen is O-)

[Twitter]

Welkom in Nederland. Daar waar een prognose van een minister direct aangenomen wordt als keihard feit door de media.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:44:

[Twitter]

Inderdaad, het is al verschoven van half april 4 miljoen, naar tweede helft april 4 miljoen. Iets wat tijdens die uitspraak eigenlijk ook al wel duidelijk was.

De jonge probeert gewoon structureel positiever te rapporteren dan realistisch is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.