Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Yep, uit m’n hoofd 3 mio Q2 en 6 mio Q3, schiet lekker op.Pukson schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:27:
[...]
Klopt idd. Voor mij ook 12 weken. Krijg mijn 2de shot bevrijdingsdag:) toepasselijk.
Maar met her Janssen vaccin gaan we wel hard. 1 shot en klaar. Als we daar nou veel van krijgen, zet daar dan maximaal van in.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ach dat scheelt weer opslag want prikken doen we er toch niet mee :’(eamelink schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:45:
Nou, teleurstellend. Blijkbaar worden er van de 3 miljoen in Q2 maar liefst een duizelingwekkende ... 170k geleverd in April.
Verwijderd
Maar jongvolwassenen staan nu niet bekend als 'belangrijk' voor de overheid. Dat zie je ook aan het nutteloos opsluiten uit solidariteit naar ouderen en straks ouderen uit solidariteit eerder vrijheid geven ivm hun vaccinatie.
Waarom zou een vaccinatie gevaarlijk zijn? Zeker voor jongeren met een goed immuunsysteem is het totaal ongevaarlijk. Daarnaast hebben de meeste jongeren al veel vaccinaties gehad, zeker als je ook een beetje reist. Mijn gele boekje staat helemaal vol!Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:19:
Ik ben oprecht benieuwd naar de échte vaccinatiebereidheid, vooral onder jongeren die nu ook geen jaarlijkse griepprik nemen en ook nauwelijks risico lopen. Waardoor een vaccinatie (op lange termijn) wellicht gevaarlijker kan zijn dan het virus. (Let op dan heb ik het over jongeren, voor ouderen is het virus weer gevaarlijker dan de vaccinatie).
Maar jongvolwassenen staan nu niet bekend als 'belangrijk' voor de overheid. Dat zie je ook aan het nutteloos opsluiten uit solidariteit naar ouderen en straks ouderen uit solidariteit eerder vrijheid geven ivm hun vaccinatie.
De overheid kijkt naar kwetsbaarheid, dus ook mensen die ziek zijn of andere redenen, krijgen voorrang. Dat heet een verzorgingsstaat.. En ik ben blij dat het van 'zwak' naar 'sterk' gaat.. Je kunt ook kiezen van 'rijk' naar 'arm' of willekeurig, maar dan kun je nog als laatste aan de beurt zijn.
Verwijderd
Vaccinaties die niet halsoverkop ontwikkeld zijn inderdaad. Je weet overigens de lange termijn effecten niet van een nieuwe vaccinatie. Dat is een feit.dangerousp schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:24:
[...]
Waarom zou een vaccinatie gevaarlijk zijn? Zeker voor jongeren met een goed immuunsysteem is het totaal ongevaarlijk. Daarnaast hebben de meeste jongeren al veel vaccinaties gehad, zeker als je ook een beetje reist. Mijn gele boekje staat helemaal vol!
Juist vanwege het goede immuunsysteem is het toch niet nodig om jongvolwassenen te vaccineren? Die kunnen in veel gevallen corona wel aan en zodra de ouderen gevaccineerd zijn is de druk op de zorg laag genoeg om die paar uitzonderingen op te vangen.
Sterker nog: met een vaccinatie kan je het virus alsnog mee- en overdragen. Dus om ervoor te zorgen dat het virus zich niet verspreid hoef je je niet te vaccineren.
Verwijderd
Juist. Een verzorgingsstaat werkt twee kanten op. Ook vanuit ouderen naar jongeren. Zoals ouderen thuisblijven totdat ze gevaccineerd zijn en jongeren vrijlaten.dangerousp schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:24:
[...]
De overheid kijkt naar kwetsbaarheid, dus ook mensen die ziek zijn of andere redenen, krijgen voorrang. Dat heet een verzorgingsstaat.. En ik ben blij dat het van 'zwak' naar 'sterk' gaat.. Je kunt ook kiezen van 'rijk' naar 'arm' of willekeurig, maar dan kun je nog als laatste aan de beurt zijn.
Zodra ouderen hun vaccinatie hebben dan kan iedereen toch weer vrij? Waarom vrijheid laten afhangen van een vaccinatie voor jongeren? Is dat solidariteit? De vaccinatie was gericht op het verlichten van de zorg. Flatten the curve, waar het ooit allemaal mee begon.
Dus als ouderen gevaccineerd zijn en jongeren niet: dan nog zal ze zorg enorm verlicht zijn en zijn alle beperkingen niet meer nodig, ook niet voor jongeren.
Het doel is niet meer de zorg verlichten, het doel is nu de vaccinatie (indirect) verplichten.
Ik zou zeggen lees even wat meer erover, de argumenten die je hier poneert zijn al tig keer langs gekomen en inhoudelijk op in gegaanVerwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:30:
[...]
Vaccinaties die niet halsoverkop ontwikkeld zijn inderdaad. Je weet overigens de lange termijn effecten niet van een nieuwe vaccinatie. Dat is een feit.
Juist vanwege het goede immuunsysteem is het toch niet nodig om jongvolwassenen te vaccineren? Die kunnen in veel gevallen corona wel aan en zodra de ouderen gevaccineerd zijn is de druk op de zorg laag genoeg om die paar uitzonderingen op te vangen.
Sterker nog: met een vaccinatie kan je het virus alsnog mee- en overdragen. Dus om ervoor te zorgen dat het virus zich niet verspreid hoef je je niet te vaccineren.
PSN
Verwijderd
[ Voor 92% gewijzigd door RoD op 24-03-2021 08:57 ]
Stop met aannames doen, en lees je in. Het is inderdaad nog niet 100% zeker, maar het lijkt er wel op. Ik (jongere) neem het vaccin liever gisteren dan vandaag en maak mij 0% zorgen om 'lange termijn effecten'. 90+ van mijn sociale contacten denken er net zo over. Oftewel: het is maar net het perspectief dat je zelf creëert.Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:43:
[...]
Wat een volkomen ongeldig argument is wanneer je als gevaccineerde het virus nog steeds kan meedragen.
Als je het niet wil pak je het toch gewoon niet?
----
Wat betreft het Janssen vaccin. Hoe werkt die productie? Komende maand 'slechts' 170.000 van de in totaal 3 miljoen in Q2. Dus de productie verachtvoudigd in de twee maanden er na?
Verwijderd
[ Voor 90% gewijzigd door RoD op 24-03-2021 13:03 ]
Het zal denk ik te maken hebben met het opstarten / opschalen van de hele productie-keten over meerdere locaties heen.snaggyheadshot schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:50:
[...]
Wat betreft het Janssen vaccin. Hoe werkt die productie? Komende maand 'slechts' 170.000 van de in totaal 3 miljoen in Q2. Dus de productie verachtvoudigd in de twee maanden er na?
Zo gaat bijvoorbeeld ook Merck helpen met de productie.
Deel van de productie vind hier plaats, maar het afvullen gebeurt dan weer in de US.
Als dit allemaal achter de rug is zal er denk ik binnen de EU een grondige evaluatie nodig zijn.
Hopelijk doen ze dat in een zaal met grote spiegels.snaggyheadshot schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:33:
Als dit allemaal achter de rug is zal er denk ik binnen de EU een grondige evaluatie nodig zijn.
Vziw wordt voor J&J wordt het vaccin in Europa gemaakt en in de VS in flesjes gedaan.snaggyheadshot schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:33:
Op die manier wordt wel de indruk gewekt dat Johnson de VS als het ware voortrekt. Niet heel bewonderenswaardig voor een Amerikaans bedrijf, maar toch. Het is immers in de EU ontwikkeld. Hetzelfde voor Pfizer.
Die zit dus in een wederzijdse houdgreep van 2 machtsblokken.
PSN
Juist om deze reden denk ik dat we nog maar eens goed moeten nadenken over afhankelijkheid van andere landen. Dat de VS ons inmiddels zo aan ons voorbij gegaan is op gebied van vaccinaties wilt toch wel iets zeggen. Terwijl ze AZ daar geeneens gebruiken. Helemaal als je beseft dat wij blijkbaar wel de kennis (Pfizer --> Biontech (DE) / J&J --> Janssen (NL)) hebben maar door een of de andere manier niet dezelfde productiecapaciteit en mogelijkheden als de VS.YakuzA schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:41:
[...]
Die zit dus in een wederzijdse houdgreep van 2 machtsblokken.
Maar goed, om toch positief te blijven: AZ/Pfizer en Moderna gaan in april steeds meer leveren en dan komt Janssen er nog bovenop. Het licht in de tunnel is nog ver weg maar wordt wel steeds feller
[ Voor 5% gewijzigd door snaggyheadshot op 24-03-2021 09:45 ]
Niks is honderd procent zeker, maar er zit natuurlijk wel een verdere gradatie in aannames. Het gelijkstellen van bovenstaande artikel met de aanname dat "het vaccin niet veilig is op de lange termijn" is natuurlijk een van de bekende drogredenen, false equivalency. Helaas is die nuance iets wat veel criticasters niet onder de knie hebben. Ze overschatten nogal eens het eigen inschattingsvermogen.Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:10:
[...]
Aangezien niet 100% zeker een aanname is. Denk ik dat het goed is dat we dat niet hier gaan verspreiden. Lijkt me goed dat dit dan verandert wordt in: *knip* als je stelling aandraagt, dan deze graag ook onderbouwen. Losse flodders heeft niemand wat aan.
Aangezien aannames in dit geval 2 kanten op gaan. Tenzij er een gewenste kant en een monddoodkant is.
https://www.irishtimes.co...-doses-1.4518387?mode=amp
30m doseringen uit nl voor de export naar uk.
Ze zijn wel scherp daar in Italie.s3n schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:53:
Weer een mooi hoofdstuk in de AZ soap:
https://www.irishtimes.co...-doses-1.4518387?mode=amp
30m doseringen uit nl voor de export naar uk.
Ik snap niets van de supply chain bij die vaccins. Je produceert oa in Leiden. Stuurt dan vrachtwagens (met vriezers) over de Alpen naar Italie om ze daar in flesjes te stoppen en stuurt de pallets dan weer in vrachtwagens terug.
Heeft AZ al eens een partij van 30 miljoen ooit aan de EU geleverd de afgelopen 3 maanden ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Pfizer stuurt ze per schip naar de VS om het daar te bottlen en dan komt het terug naar europa.loekf2 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Ze zijn wel scherp daar in Italie.
Ik snap niets van de supply chain bij die vaccins. Je produceert oa in Leiden. Stuurt dan vrachtwagens (met vriezers) over de Alpen naar Italie om ze daar in flesjes te stoppen en stuurt de pallets dan weer in vrachtwagens terug.
Heeft AZ al eens een partij van 30 miljoen ooit aan de EU geleverd de afgelopen 3 maanden ?
Dat ze in Italie nu 30 miljoen in de EU geproduceerde dosissen vinden die al bijna naar de UK gingen is weer het zoveelste voorbeeld.
Ik zou ze allemaal in beslag nemen als ik Italië was.
Morgen dacht ik. En alleen voor fabrikanten die zich niet aan de leverafspraken gehouden hebben. Dus voor Pfizer/Moderna zou het geen impact hebben.LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:31:
De EU kwam deze week toch met definitieve wetgeving om die dosissen hier te houden?
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Dat zou ook mijn eerste reactie zijn. Echter is het op internationaal vlak natuurlijk wel een lastig speelveld. Blijkbaar hebben we uit het VK ook weer spullen nodig om het Pfizer en mogelijk het Jansen vaccin te maken. Het is wel nodige om ieder geval enige diplomatie te vertonenLZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:31:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik denk dat ze mogelijk wel beslag kunnen leggen zodat de hoeveelheid geleverd aan de EU op het correcte, initieel afgesproken peil is voor Q1.LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:31:
De EU kwam deze week toch met definitieve wetgeving om die dosissen hier te houden? de UK heeft ook al toegegeven dat ze alleen zo hard kunnen gaan door ikke ikke beleid en de hebzucht van farmaceuten zoals AZ. Johnson nam het snel terug toen ie het eruit gefloept had, maar wat men vermoedde blijkt te kloppen.
Dat ze in Italie nu 30 miljoen in de EU geproduceerde dosissen vinden die al bijna naar de UK gingen is weer het zoveelste voorbeeld.
Wat daar boven zit is mogelijk om te exporteren, daar kun je vanuit rechtswege niet zoveel tegen in brengen vermoed ik.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-03-2021 11:36 ]
PSN
Ik neem aan dat hun gedrag grote consequenties gaat hebben.
LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:44:
Ben wel benieuwd wat er met de famaceut AZ gaat gebeuren zodra men niet meer afhankelijk is van hun vaccin.
Ik neem aan dat hun gedrag grote consequenties gaat hebben.
Ik weet niet wie de PR daar doet, maar je kan t beter laten doen door zanger Rinus, die zal er een minder groot zooitje van maken.
Het lijkt mij diplomatiek het gunstige als de EU zónder exportverbod toch weet te bewerkstelligen dat AZ (een heel significant deel van) die 30 miljoen dosissen liever aan de EU levert dan aan het VK. Maarja, wellicht krijg je dat pas goed voor elkaar als je weet waarom AZ nu zo graag aan het VK levert.
De US heeft AZ niet eens nodig. Die zijn eind mei klaar met het vaccineren van 70% (of hoger) van de bevolking met Pfizer, Moderna en J&J. Ik lees zelfs dat ze een overschot van vaccins hebben in verschillende staten of dat iedereen boven de 18 een afspraak kan maken. Er liggen daar ook nog 30 miljoen AZ vaccins op de plank, maar vanwege het exportverbod mogen die niet verscheept worden.LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:49:
Ja, en dan ook nog die goedkeuring in de US die er voorlopig niet in lijkt te zitten en de beschuldigingen van het het cherrypicken van data in die fase 3 trials. En die zogenaamde 79% effectiviteit die de US zou hebben onderzocht die binnen een paar uur als complete onzin is ontmaskert.
Ik weet niet wie de PR daar doet, maar je kan t beter laten doen door zanger Rinus, die zal er een minder groot zooitje van maken.
[ Voor 6% gewijzigd door TheRicolaa10 op 24-03-2021 11:58 ]
Dat is volgens mij nog niet duidelijk.LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:49:
En die zogenaamde 79% effectiviteit die de US zou hebben onderzocht die binnen een paar uur als complete onzin is ontmaskert.
Er wordt nu naar nieuwe data gekeken als ik het goed begrijp.
Dat er iets niet goed zit bij die club van AZ is een understatement.
Ik heb in mijn leven ook aardig wat verkloot.
Maar nooit zoveel zaken op een rij.
Inmiddels heeft de EU 30 miljoen doses geexporteerd maar uit de UK komt er nul terug.
Het contract tussen de EU en AZ is niet zo slecht en ook nog van eerdere datum als het UK AZ contract. Dit lijkt eerder op wilfull misconduct maar het is misschien nog te vroeg om daarover te spreken.
https://www.ad.nl/buitenl...-onaanvaardbaar~ae71567b/
Wat ze daar ontdekt hebben is ook precies hetgene wat AZ de EU nog schuldig was. Ik zeg, in beslag nemen en verdelen over de lidstaten.
Je zou bijna denken dat de UK een vies spelletje heeft gespeeld als AZ zo'n enorme klant als de EU zo blijft schofferen. Verwacht dat er de komende maanden nog wel een beerput opengaat ergens.
Volgens mij is dit het enige "goede" (vanuit UK perspectief) aan de brexit. ze hebben ons op de een of andere manier kunnen naaien.eamelink schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:50:
Ik ben toch wel benieuwd of er ooit boven tafel komt wáárom AZ ten koste van alles wél massaal aan het VK blijft leveren. In dit topic is eerder gesproken over contractuele verschillen, en zelf verschillen tussen landen over de juridische invulling van 'best reasonable effort'. Maar ik ben benieuwd of dat nou het hele verhaal is of niet.
Het lijkt mij diplomatiek het gunstige als de EU zónder exportverbod toch weet te bewerkstelligen dat AZ (een heel significant deel van) die 30 miljoen dosissen liever aan de EU levert dan aan het VK. Maarja, wellicht krijg je dat pas goed voor elkaar als je weet waarom AZ nu zo graag aan het VK levert.
Ik vermoed dat die 29 miljoen vaccins nu zijn gevonden door tips van individuele medewerkers in de logistieke keten. Zoiets houd je nooit onder de pet als al die mensen zelf een vested interest hebben (en dat hebben we nu met vaccineren).
een treffende spreuk
Ik vraag me ondertussen steeds meer af wat de Britse inlichtendiensten voor blackmail hebben op het AZ bestuur. Want het wordt met de week duidelijker dat er inderdaad een behoorlijk luchtje aan zit.LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:55:
De EU is nu wel goed pissig:
Wat ze daar ontdekt hebben is ook precies hetgene wat AZ de EU nog schuldig was. Ik zeg, in beslag nemen en verdelen over de lidstaten.
Je zou bijna denken dat de UK een vies spelletje heeft gespeeld als AZ zo'n enorme klant als de EU zo blijft schofferen. Verwacht dat er de komende maanden nog wel een beerput opengaat ergens.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Edit: pa gaf data verkeerd door, is een maand eerder. Dan speelt dit een stuk minder.
[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 24-03-2021 20:36 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik hopelijk ergens in juli
Een niet zo vies argument is dat de UK ook gewoon heel veel eerder met AZ is gaan vaccineren. Dat ze er veel meer hebben ontvangen komt dus deels ook gewoon omdat wij ze op dat moment nog niet wilde hebben.LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:55:
De EU is nu wel goed pissig:
Ik weet niet of ze, net als Israël, ook onderzoek mogelijk hebben gemaakt. Dat zou wellicht ook een logisch (deel van de) verklaring kunnen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 24-03-2021 16:25 ]
Hopelijk een beetje sneller als al die wappies AstraZenica gaan weigeren
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
De EU heeft heel lang onderhandeld over contracten. Met name over hoeveel landen mee gingen doen en hoeveel er dus besteld moest worden. Daardoor was een groot deel van de productiecapaciteit al verkocht.blissard schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:22:
[...]
Een niet zo vies argument is dat de UK ook gewoon heel veel eerder met AZ is gaan vaccineren. Dat ze er veel meer hebben ontvangen komt dus deels ook gewoon omdat wij ze op dat moment nog niet wilde hebben.
Ik weet niet of ze, net als Israël, ook onderzoek mogelijk hebben gemaakt. Dat zou wellicht ook een logisch (deel van de) verklaring kunnen zijn.
Nu de productie lager is dan verwacht verdeelt AZ die tegenvaller niet over de contracten gebaseerd op de beloofde leverdatum, maar op volgorde van het plaatsen van de bestelling.
Juridisch logisch. Maar politiek gevoelig als vaccins geëxporteerd worden terwijl het land waar ze gemaakt wordt maar 1/3 van hun bestelling krijgt geleverd.
Je bent je bewust van het feit dat de EU eerder het contract met AZ heeft getekend dan het VK?
krijg ook AstraZenica twijfelde wel ff moet ik zeggen maar goed was heel fflink0007 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:24:
[...]
Je bent niet meteen een wappie als je geen half-werkend vaccin wil. Ik wacht liever ook op een goed vaccin (biontech). Ik gok zo dat als ik nu het AZ vaccin neem, ik straks niet meer het biontech vaccin zal krijgen. En daarmee ben ik dus onbeschermd tegen bijvoorbeeld de zuid-afrikaanse variant.link0007 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:24:
[...]
https://www.politico.eu/a...uk-astrazeneca-contracts/Indoubt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:41:
@RocketKoen
Je bent je bewust van het feit dat de EU eerder het contract met AZ heeft getekend dan het VK?
1 dag eerder getekend.
Maar het VK had 3 maanden eerder al een bindende overeenkomst met AZ over het reserveren van productie exclusief voor het VK.
Plus dat volgens dit artikel, het contract van de EU door prutsers is geschreven.
Als iedereen zo denkt is het wachten op de volgende variant waar geen enkel vaccin meer tegen werkt.Avalaxy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:46:
[...]
Je bent niet meteen een wappie als je geen half-werkend vaccin wil. Ik wacht liever ook op een goed vaccin (biontech). Ik gok zo dat als ik nu het AZ vaccin neem, ik straks niet meer het biontech vaccin zal krijgen. En daarmee ben ik dus onbeschermd tegen bijvoorbeeld de zuid-afrikaanse variant.
Wat bedoel je met half werkend?Avalaxy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:46:
[...]
Je bent niet meteen een wappie als je geen half-werkend vaccin wil. Ik wacht liever ook op een goed vaccin (biontech). Ik gok zo dat als ik nu het AZ vaccin neem, ik straks niet meer het biontech vaccin zal krijgen. En daarmee ben ik dus onbeschermd tegen bijvoorbeeld de zuid-afrikaanse variant.
Serieus per schip? Waarom niet per vliegtuig? Wellicht duurder maar neem aan dat de tijdswinst het rechtvaardigt.418O2 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:02:
[...]
Pfizer stuurt ze per schip naar de VS om het daar te bottlen en dan komt het terug naar europa.
Counties volgens mij voornamelijk, niet hele staten, dus dat is wat optimistisch. Hier in NC zijn er een klein aantal counties die nu iedereen uitnodigen voor een vaccin maar de grote jongens zoals Mecklenburg en Wake hebben verre van een overschot. Ik heb 2 weken geleden mijn eerste prik Pfizer prik gehad en aan de hoeveelheid beschikbare reserveringsslots te zien kunnen we hier wel vrij vlot door naar de volgende groep: alle volwassenen.TheRicolaa10 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:52:
[...]
De US heeft AZ niet eens nodig. Die zijn eind mei klaar met het vaccineren van 70% (of hoger) van de bevolking met Pfizer, Moderna en J&J. Ik lees zelfs dat ze een overschot van vaccins hebben in verschillende staten of dat iedereen boven de 18 een afspraak kan maken. Er liggen daar ook nog 30 miljoen AZ vaccins op de plank, maar vanwege het exportverbod mogen die niet verscheept worden.
Dat is niet hoe de effectiviteit van een vaccin werkt.Avalaxy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:46:
[...]
Je bent niet onbeschermd. De kans dat je met dat vaccin alsnog een infectie oploopt is wat groter dan Biontech/Phizer. Maar als je een infectie oploopt zijn de symptomen ook een stuk milder. Hooguit een paar dagen in bed in plaats van aan de beademing. En het is een heel groot verschil met ongevaccineerd zijn.
Juist in de tijd dat nog niet iedereen een vaccin kan krijgen is de kans dat je besmet wordt erg groot. Als je wacht op 1 bepaald vaccin dan krijg je die pas op het moment dat alle andere mensen hun vaccin al hebben. Dan is de kans op besmetting, zelfs zonder vaccin, juist heel laag door groepsimmuniteit.
Daarnaast komt er zeer waarschijnlijk de mogelijkheid om later nog een booster shot te krijgen die je tegen nieuwe varianten beschermt.
[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 24-03-2021 16:58 ]
In de Elsevier staat hier een inzichtelijk stuk over.RocketKoen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:36:
[...]
De EU heeft heel lang onderhandeld over contracten. Met name over hoeveel landen mee gingen doen en hoeveel er dus besteld moest worden. Daardoor was een groot deel van de productiecapaciteit al verkocht.
Wild om zich heen slaande EU gevaar voor Nederland
In dit artikel komt aan bod dat het VK door de Brexit niet meer naar anderen kan wijzen als iets misgaat en er daardoor in Londen een heel andere politieke dynamiek is ontstaan.
De Engelse regering MOEST het wel zelf oplossen en had niet de 'luxe' om de verantwoordelijkheid naar Brussel door te schuiven. En waar in de EU landen iedereen de zeggenschap braaf aan Brussel afstond om vervolgens achterover te leunen en af te wachten was men in Londen keihard aan het werk om dingen gedaan te krijgen.
Dit in tegenstelling tot de EU, waar vooral veel energie wordt gestoken in het zoeken naar een zondebok. Vanuit de landen krijgt Ursula van der Leyen de zwarte piet, en zij op haar beurt probeert telkens de farmaceuten en het VK aan te vallen. Dit zonder enige grond want juridisch heeft ze geen poot om op te staan.
Frankrijk en Italië zijn nu groot voorstander van het plegen van wat in essentie contractbreuk is. Hiermee willen ze de EU een protectionistische koers laten varen welke ze nationaal ook niet vreemd is. Waarschijnlijk krijgen ze Duitsland nu mee aangezien Merkel de grip op haar landgenoten aan het kwijtraken is en een externe vijand in zo'n geval bijzonder welkom is.
Het enige valide argument dat de EU heeft is dat het onmenselijk is dat in de EU geproduceerde vaccins ook op het moment dat de ziekenhuizen in het VK leegstromen daar nog naartoe worden geëxporteerd, terwijl op het vasteland de burgers nog bij bosjes sterven.
En het lijkt me verstandiger dat de EU met de pet in de hand met dit argument naar de Britten gaat, dan dat ze een protectionistische (contractueel illegale) koers gaan varen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat ben ik inderdaad grotendeels met je eens maar niet helemaal. Het artikel van Politico is een van de betere overigens maar heeft toch enkele tekortkomingen. Het is redelijk geschreven vanuit het anglosaksisch perspectief. Niet vreemd als je weet wie de auteurs zijn. Dat neemt niet weg dat ze echt wel hun best hebben gedaan dingen boven tafel te krijgen.RocketKoen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:46:
[...]
https://www.politico.eu/a...uk-astrazeneca-contracts/
1 dag eerder getekend.
Maar het VK had 3 maanden eerder al een bindende overeenkomst met AZ over het reserveren van productie exclusief voor het VK.
Plus dat volgens dit artikel, het contract van de EU door prutsers is geschreven.
Er zijn inderdaad flinke verschillen tussen Brits en Belgisch contract recht. ErR wordt echter voorbijgegaan aan een belangrijk aspect en ik heb het vermoeden dat dat door Astra Zenica ook deels veronachtzaamd is. In het Britse contact staan boetes en represailles vastgelegd. In het Belgische contract veel minder. De represailles zitten echter al verankerd in de wet, Als je als contractschrijver daarmee al genoegen neemt dan hoef je dat verder niet te omschrijven. Dat neemt niet weg dat ze er wel zijn.
Een represaille in de wet is een export verbod op hier geproduceerde vaccins als er niet aan de leververplichting wordt voldaan. Er zin echter ook andere. Dus hoewel het in het Britse contract duidelijker staat omschreven zijn de juridische mogelijkheden onder Belgisch recht niet minder. De interpretatie van de rechter speelt een grotere rol maar daar is voldoende jurisprudentie over. Als een voorbeeld (but not limited to...), er kan een andere producent worden aangewezen waarbij de volledige kosten op AZ worden verhaald.
De EU heeft dus wel degelijk tanden waarmee ze kunnen bijten: exportverbod, liquidated damages, productie door een andere partij op kosten van AZ en de lijst gaat nog veel verder. Of ze dat ook gaan doen is dan weer wat anders.
Ik hoop eigenlijk dat het niet hoeft en dat er op een andere manier naar een oplossing kan worden gezocht.
Nogmaals: ik heb de contracten niet beoordeeld, maar ken mijn weg in de materie. Ik heb honderden contracten onder zowel Engels recht, Belgisch recht en zo nog een paar voornamelijk Europese rechtssystemen beoordeelt.
Waaruit maak je op dat het een contractueel illegale koers is. Ik heb nog niets gezien wat daarop duidt.alexbl69 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:32:
[...]
In de Elsevier staat hier een inzichtelijk stuk over.
Wild om zich heen slaande EU gevaar voor Nederland
In dit artikel komt aan bod dat het VK door de Brexit niet meer naar anderen kan wijzen als iets misgaat en er daardoor in Londen een heel andere politieke dynamiek is ontstaan.
De Engelse regering MOEST het wel zelf oplossen en had niet de 'luxe' om de verantwoordelijkheid naar Brussel door te schuiven. En waar in de EU landen iedereen de zeggenschap braaf aan Brussel afstond om vervolgens achterover te leunen en af te wachten was men in Londen keihard aan het werk om dingen gedaan te krijgen.
Dit in tegenstelling tot de EU, waar vooral veel energie wordt gestoken in het zoeken naar een zondebok. Vanuit de landen krijgt Ursula van der Leyen de zwarte piet, en zij op haar beurt probeert telkens de farmaceuten en het VK aan te vallen. Dit zonder enige grond want juridisch heeft ze geen poot om op te staan.
Frankrijk en Italië zijn nu groot voorstander van het plegen van wat in essentie contractbreuk is. Hiermee willen ze de EU een protectionistische koers laten varen welke ze nationaal ook niet vreemd is. Waarschijnlijk krijgen ze Duitsland nu mee aangezien Merkel de grip op haar landgenoten aan het kwijtraken is en een externe vijand in zo'n geval bijzonder welkom is.
Het enige valide argument dat de EU heeft is dat het onmenselijk is dat in de EU geproduceerde vaccins ook op het moment dat de ziekenhuizen in het VK leegstromen daar nog naartoe worden geëxporteerd, terwijl op het vasteland de burgers nog bij bosjes sterven.
En het lijkt me verstandiger dat de EU met de pet in de hand met dit argument naar de Britten gaat, dan dat ze een protectionistische (contractueel illegale) koers gaan varen.
Overigens wel een lekkere situatie. Ik kan nog net overal "Nee" op zeggen, maar mijn dochter is al 5 dagen ziek (verkouden, hoesten, koorts) en mijn vriendin is vandaag begonnen. Meteen wezen testen, maar nog geen uitslag.
Ik ben in theorie dus nog vrij.
Moet dat inderdaad enigszins nuanceren. Net als jij heb ik de contracten niet volledig beoordeeld.Indoubt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:51:
[...]
Waaruit maak je op dat het een contractueel illegale koers is. Ik heb nog niets gezien wat daarop duidt.
Het feit dat de EU - ondanks beschuldigingen over het niet nakomen van afspraken - geen juridische stappen jegens AZ onderneemt (hoewel ze er al weken mee dreigen) vind ik echter veelzeggend.
Hetzij ze weten dat ze geen poot hebben om op te staan, hetzij dit is contractueel onmogelijk. Hoewel ik het vrij vreemd zou vinden dat je in een contract met AZ een clausule op zou laten nemen dat je ze onder geen enkel beding kunt vervolgen, ook niet als ze zelf contractbreuk plegen.
Maar rekening houdende met het feit dat namens de EU niet de grootste juridische breinen de onderhandelingen hebben gevoerd valt dat natuurlijk ook niet geheel uit te sluiten.
De onrust binnen de EU over de trage vaccinatie begint nu dermate groot te worden dat zelfs bij een minieme kans op succes het juridisch aanvechten van AZ vanuit PR oogpunt logisch zou zijn. Maar zelfs nu doen ze het niet. Het verlies van zo'n procedure zou de situatie voor de EC natuurlijk alleen maar erger maken.
In ieder geval: uit de handelswijze van de EU maak ik op dat er op geen enkele manier contractbreuk is gepleegd (wat iets anders is dan vertrouwensbreuk), en dat het instellen van een exportverbod van de zijde van de EU dan illegaal is.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik denk dat je lichaam het niet fijn vind om binnen 4 weken na geïnfecteerd te zijn geweest al het vaccin te krijgen, net zoals dat er tijd tussen de prikken moet zitten.Lennnn schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:04:
In de gezondheidsverklaring moet je invullen of je de laatste 4 weken corona hebt gehad. Waarom is dat relevant?
Je doet nogal wat aannames.alexbl69 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:08:
[...]
Moet dat inderdaad enigszins nuanceren. Net als jij heb ik de contracten niet volledig beoordeeld.
Het feit dat de EU - ondanks beschuldigingen over het niet nakomen van afspraken - geen juridische stappen jegens AZ onderneemt (hoewel ze er al weken mee dreigen) vind ik echter veelzeggend.
Hetzij ze weten dat ze geen poot hebben om op te staan, hetzij dit is contractueel onmogelijk. Hoewel ik het vrij vreemd zou vinden dat je in een contract met AZ een clausule op zou laten nemen dat je ze onder geen enkel beding kunt vervolgen, ook niet als ze zelf contractbreuk plegen.
Maar rekening houdende met het feit dat namens de EU niet de grootste juridische breinen de onderhandelingen hebben gevoerd valt dat natuurlijk ook niet geheel uit te sluiten.
De onrust binnen de EU over de trage vaccinatie begint nu dermate groot te worden dat zelfs bij een minieme kans op succes het juridisch aanvechten van AZ vanuit PR oogpunt logisch zou zijn. Maar zelfs nu doen ze het niet. Het verlies van zo'n procedure zou de situatie voor de EC natuurlijk alleen maar erger maken.
In ieder geval: uit de handelswijze van de EU maak ik op dat er op geen enkele manier contractbreuk is gepleegd (wat iets anders is dan vertrouwensbreuk), en dat het instellen van een exportverbod van de zijde van de EU dan illegaal is.
Wat je nu wil is vaccins en niet perse geld. De vaccins zijn er al, enige wat je moet doen is de export verbieden. Dat kan nu al bij wet. Dat is gewoon legaal.
Dus je hebt een ultiem middel, welke reeds in wet is gegoten en de meest snelle resultaten geeft voor hetgeen je wil bereiken en jij maakt de assumptie dat dat illegaal is omdat ze AZ niet voor het bankje slepen. Dat kan toch altijd later nog als ze dat willen, dat heeft dan geen haast meer.
Ik ben er overigens niet zomaar voor. Het is een enorm zwaar middel waar we Trump over hebben veroordeelt toen hij het toepaste. Overigens doet Biden hetzelfde. Hij zegt het alleen vriendelijker.
Denk je dat de VS het ook illegaal doet? het is daar ook gewoon wettelijk mogelijk, net als hier dus.
Dat was toen we dachten dat het netjes in onderling overleg kon.Indoubt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:31:
[...]
Ik ben er overigens niet zomaar voor. Het is een enorm zwaar middel waar we Trump over hebben veroordeelt toen hij het toepaste. Overigens doet Biden hetzelfde. Hij zegt het alleen vriendelijker.
Nu dat niet blijkt te kunnen moet je m.i. Toch een andere methode aanpakken.
Je ziet dat hierover onvoldoende gecommuniceerd wordt, de focus ligt nu in z'n geheel op het juridische gedeelte terwijl dat helemaal niet de oorspronkelijk inzet was. Sommige mensen zouden zeggen dat is slim gespeeld van de Angelsaksische landen, maar hier gaat een zeer diep en fundamenteel conflict in schuil over hoe internationale samenwerking in crisistijden functioneert. Het is ondanks diplomatie, verdragen en mooie woorden ieder voor zich.
De strategie van de EU en lidstaten zou dan ook moeten zijn om die impliciete werkelijkheid als uitgangspunt te maken voor beleid en strategie. D.w.z. zorg ervoor dat juridisch en geopolitiek het eigenbelang van de EU gewaarborgd wordt in de toekomst. Je moet juist nu hierin doorpakken, want als de VS/VK zich uit de crisis hebben geprikt zal de toon direct omslaan in verzoening en samenwerking, tot de volgende crisis zich aandringt.
Daarom hoop ik dat de EU beseft wat een mogelijk volgende strategische stap wordt. Terwijl wij in de lockdown zitten, prikken de VS/VK zich uit de derde golf waarna de VS en VK mogelijke een nieuwe PR campagne kunnen richten op de EU door expliciet vaccins te geven aan de EU.
Ze lopen dan kans het PR verhaal 2 keer te verliezen. Eerst door z.g.n. slecht te onderhandelen, daarna door afhankelijk te zijn van gunsten van het VS/VK of erger, onze geopolitieke vijanden.
Kortom, de EU had nog vertrouwen in samenwerking met bondgenoten. Met een dure en harde les wordt duidelijk dat als het erop aankomt die tijd voorbij is.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Dat betekent, stam + t .
22 mei ? Dan pas..... Schiet allemaal lekker op, dit circus gaat nog wel een jaar duren zo....Apache4u schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:38:
Eindelijk heeft mijn moeder (76) haar uitnodiging binnen gekregen voor vaccinatie. En meteen een afspraak gemaakt natuurlijk. Eerste prik 17 april, 2e op 22 mei. Ik ben er blij mee.
Vraag mij af hoe Hugo de Jonge z'n voorspelde aantallen gevaccineerden per mei en juni in godsnaam denkt te gaan halen
Do { Ping } while ( LOL )
Tsjah, deels komt dat doordat er risicogroepen voor gingen en AZ gereserveerd was voor de nog ouderen.Shadow_Agent schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:45:
[...]
22 mei ? Dan pas..... Schiet allemaal lekker op, dit circus gaat nog wel een jaar duren zo....
![]()
Vraag mij af hoe Hugo de Jonge z'n voorspelde aantallen gevaccineerden per mei en juni in godsnaam denkt te gaan halen
Hoe ze het gaan halen? Door de huisartsen eindelijk eens aan het prikken te krijgen...
Lijken de dreigementen van de EU toch zin te hebben gehad. Ze zullen de inboedel wel willen verdelen ofzo, ben benieuwd naar het statement.De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk komen met een gezamenlijke verklaring nadat onrust ontstond over de export van vaccins. De EU en het VK zeggen een "win-winsituatie en vaccinaties voor alle burgers" te willen.
Ondertussen is de EU niet de enige:
India legt tijdelijk de export van AstraZeneca-vaccins die daar worden gemaakt stil. Het land heeft ze zelf nodig vanwege het toenemende aantal infecties, zeggen bronnen tegen persbureau Reuters en de BBC.
ik krijg de eerste 3 april en de tweede 19 juni wat ik wel hoorde dat huisartsen vanaf mei gaan prikkenShadow_Agent schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:45:
[...]
22 mei ? Dan pas..... Schiet allemaal lekker op, dit circus gaat nog wel een jaar duren zo....
![]()
Er werd gezegt 17 april eerste en 22 mei de tweede, dat is 5 weken tussentijd. Dat is gewoon het beleid.Shadow_Agent schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:45:
[...]
![]()
De aantallen die Hugo noemt gaan allemaal over de eerste prik volgens mij.
Klinkt dan bijna alsof die allemaal met het Jansen vaccin bezig gaan?bie100 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:04:
[...]
ik krijg de eerste 3 april en de tweede 19 juni wat ik wel hoorde dat huisartsen vanaf mei gaan prikken
Die datum valt toevallig samen met die leveringen.
PSN
Janssen is echter maar 1 prikYakuzA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:16:
[...]
Klinkt dan bijna alsof die allemaal met het Jansen vaccin bezig gaan?
Huisartsen doen volgens mij elk merk behalve Pfizer op dit moment. Voor kwetsbaren/ouderen gaan ze namelijk ook op bezoek met Moderna.
denk het had contact opgenomen met het RIVM in verband mijn zoon met een WLZ indicatie en die wisten mij te vertellen dat die in mei aan de beurt is bij de huisartsYakuzA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:16:
[...]
Klinkt dan bijna alsof die allemaal met het Jansen vaccin bezig gaan?
Mijn reactie was eigenlijk alleen op het 2e deel van de post:Plenkske schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:22:
[...]
Janssen is echter maar 1 prik![]()
Huisartsen doen volgens mij elk merk behalve Pfizer op dit moment. Voor kwetsbaren/ouderen gaan ze namelijk ook op bezoek met Moderna.
Wilde niet de hele post verknippenik wel hoorde dat huisartsen vanaf mei gaan prikken
PSN
dat is correct maar misschien gaan ze vanaf mei meer prikken zettenPlenkske schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:27:
Echter huisartsen zijn al een tijdje bezig met prikken hoor... Het is inderdaad nog niet in een mega tempo en slechts bepaalde groepen.
Hoop het ook.Drardollan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:53:
Bijna 60k prikken gerapporteerd vandaag. Eindelijk begint het ergens op te lijken, zaten we vorig weekend nog te kniezen met 27k ondertussen zijn we zowat verdubbeld. Hopen dat we dit tempo, inclusief de versnelling, volhouden. Dan komen er mooie weken aan.
Voor de volledigheid, dit is de stand van zaken.
💉Vaccinatiedag 79, De we-maken-eindelijk-weer-wat-tempo editie.
— Yorick (@YorickB) 25 maart 2021
Totaal geschat: 2.224.463 (+57.994)
Totaal geregistreerd: 1.598.336 (+30.065)
7-daags gemiddelde: +35.319 per dag.https://t.co/hkiBKCZWGW pic.twitter.com/C36WFXMfbz
Ik ben trouwens ook wel benieuwd wanneer ze al die systemen op orde hebben zodat "geschat" niet meer nodig is.
Zie ook https://www.tweedekamer.n...20bij%20het%20RIVM%29.pdf voor meer informatie over vaccinatie/voorraad en de registratie.Rzaan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:16:
Volgens mij heeft dat er mee te maken dat ze artsen niet willen opzadelen met nog meer administratie die ze dan elke dag moeten doen.
Wat ik begreep tijdens de livestream zat een probleem vooral in het feit dat sommige softwareleveranciers van de "huisarts-pakketten" de software moest updaten, maar dat dat niet zo vlot ging.
Daar ben ik niet zo mee bezig. Voor zover ik weet gaat het om uitgeleverde vaccins, ik durf wel te stellen dat deze geen 3 weken in een koelkast meer liggen. Misschien een dag of 3 a 4 met wat pech. Ik denk dat het getal behoorlijk accuraat is, en naar het einde van de crisis toe zal het steeds accurater worden.Plenkske schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:42:
[...]
Ik ben trouwens ook wel benieuwd wanneer ze al die systemen op orde hebben zodat "geschat" niet meer nodig is.
De Brexit is een kostbare vergissing gebleken. Wat is er mooier voor de brexiteers dan nu deze coupe te kunnen plegen. Reken maar dat dit bij de oudere Britten (degenen die de brexit tegen de wil van de meerderheid van de jongere Britten er door drukte) gigantisch goed scoort. Ik denk dat er in het old boys network heel wat druk is uitgeoefend op de top van AZ. Velen daarvan zullen trouwens dezelfde achtergrond hebben. Dus dat bleek een makkelijke overwinning.defiant schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:22:
De kern van het conflict is dat de EU dacht dat er internationaal zou worden samengewerkt, terwijl de Angelsaksische landen het als een pure vorm van geopolitieke macht beschouwden. Dat in een klimaat waarin ook geopolitieke vijanden de vaccins alleen inzetten als geopolitiek wapen.
Je ziet dat hierover onvoldoende gecommuniceerd wordt, de focus ligt nu in z'n geheel op het juridische gedeelte terwijl dat helemaal niet de oorspronkelijk inzet was. Sommige mensen zouden zeggen dat is slim gespeeld van de Angelsaksische landen, maar hier gaat een zeer diep en fundamenteel conflict in schuil over hoe internationale samenwerking in crisistijden functioneert. Het is ondanks diplomatie, verdragen en mooie woorden ieder voor zich.
De strategie van de EU en lidstaten zou dan ook moeten zijn om die impliciete werkelijkheid als uitgangspunt te maken voor beleid en strategie. D.w.z. zorg ervoor dat juridisch en geopolitiek het eigenbelang van de EU gewaarborgd wordt in de toekomst. Je moet juist nu hierin doorpakken, want als de VS/VK zich uit de crisis hebben geprikt zal de toon direct omslaan in verzoening en samenwerking, tot de volgende crisis zich aandringt.
Daarom hoop ik dat de EU beseft wat een mogelijk volgende strategische stap wordt. Terwijl wij in de lockdown zitten, prikken de VS/VK zich uit de derde golf waarna de VS en VK mogelijke een nieuwe PR campagne kunnen richten op de EU door expliciet vaccins te geven aan de EU.
Ze lopen dan kans het PR verhaal 2 keer te verliezen. Eerst door z.g.n. slecht te onderhandelen, daarna door afhankelijk te zijn van gunsten van het VS/VK of erger, onze geopolitieke vijanden.
Kortom, de EU had nog vertrouwen in samenwerking met bondgenoten. Met een dure en harde les wordt duidelijk dat als het erop aankomt die tijd voorbij is.
En dan maar lullen over contracten om ons bezig te houden.
een treffende spreuk
https://www.nu.nl/coronav...e-is-een-prik-genoeg.html
Dit zou het totale proces van het inenten van de Nederlandse bevolking kunnen versnellen. De gezondheidsraad had dit eerder al geadviseerd en het lijkt er nu op dat de regering hier in mee gaat en dit omzet naar een algemeen advies.
Zwakkeren en risicogroepen wordt wel aangereaden om op tijd hun tweede inenting te halen.
Of het daadwerkelijk uit gaat maken voor het opschieten van de inentingen moeten we natuurlijk nog gaan zien. De verwachting is echter van wel en het RIVM moet nu uitzoeken hoeveel versnelling kan worden bereikt.
Het zou sowieso goed zijn om iedereen nu maar 1 shot te geven (de zwakkeren en risico groepen uitgezonderd). Wie weet is een tweede helemaal niet meer nodig, als een enkel shot al voldoende beschermd om de crisis het hoofd te bieden. Uiteindelijk kan dit virus alleen "overleven" als er voldoende gastheren en gastdames zijn, als dadelijk 70% van de bevolking een eerste shot heeft gehad, wat al erg goed beschermd, dan knalt de R omlaag en zal het virus het (gelukkig) moeilijk genoeg hebben.Indoubt schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:39:
Het lijkt erop dat voor mensen die (bewezen?) covid hebben gehad nu het advies krijgen voorlopig maar één vaccinatie prik te gaan halen. De eventuele tweede kan dan een half jaar worden uitgesteld
https://www.nu.nl/coronav...e-is-een-prik-genoeg.html
Dit zou het totale proces van het inenten van de Nederlandse bevolking kunnen versnellen. De gezondheidsraad had dit eerder al geadviseerd en het lijkt er nu op dat de regering hier in mee gaat en dit omzet naar een algemeen advies.
Zwakkeren en risicogroepen wordt wel aangereaden om op tijd hun tweede inenting te halen.
Of het daadwerkelijk uit gaat maken voor het opschieten van de inentingen moeten we natuurlijk nog gaan zien. De verwachting is echter van wel en het RIVM moet nu uitzoeken hoeveel versnelling kan worden bereikt.
Sowieso is de verwachting dat eind 2021 en later er meer dan voldoende vaccins op voorraad zijn, dan kan je altijd nog een herhaling/booster zetten waar nodig.
Dit zijn geen complotwappies
"In Zuid-Afrika is een variant opgedoken waar AstraZeneca in het geheel niet tegen werkt, en die mutatie is nu ook in Europa te vinden."
En dit kan natuurlijk een issue worden...
"Het risico bestaat dat vaccinatie onbedoeld bijdraagt aan het selecteren van stammen die niet zo gevoelig zijn voor de antilichamen die door het vaccin worden aangemaakt. Die ongevoelige mutanten worden dan misschien nog sneller dominant."
[ Voor 47% gewijzigd door Lethalis op 26-03-2021 09:17 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ze gaan er even aan voorbij dat ook voor jonge mensen de gevolgen van Covid enorm kunnen zijn.Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:13:
Pleidooi: beter niet iedereen vaccineren, het coronavirus verdwijnt namelijk toch niet
"In Zuid-Afrika is een variant opgedoken waar AstraZeneca in het geheel niet tegen werkt, en die mutatie is nu ook in Europa te vinden."
Dat weten we toch ook? Ruwweg iedereen van 60+ kan je zien als de risicogroep en iedereen van 18+ met serieus onderliggend lijden en morbide obesitas als zwakkeren.jongetje schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:09:
Als we weten wie de zwakkeren zijn dan moeten we die toch sowieso als eerste inenten? Volgens mij is het te lastig om dit uit te pluizen dat de overheid gewoon domweg van 120 naar beneden vaccineert tot ze op 18 zijn.
Het beleid van de overheid is er ook op gericht om die groepen als eerste gevaccineerd te hebben, aangevuld met mensen in de zorg.
Er lopen hier wel wat dingetjes door elkaar. We vaccineren niet om de enige reden om het virus uit te roeien. We vaccineren zodat minder mensen in 't ziekenhuis belanden en de zorg overspoelen.Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:13:
Pleidooi: beter niet iedereen vaccineren, het coronavirus verdwijnt namelijk toch niet
Dat is precies wat we doen.Mulder: ,,Maar corona kunnen we niet uitroeien. Dus dat beleid zou je moeten heroverwegen: vaccineren alleen als iemand er op individueel niveau voordeel van heeft, je zou je eerst moeten richten op de ouderen en risicogroepen en vervolgens kijken wie zich verder wil laten vaccineren.’’
Dus je hebt kritiek, dan wordt er gevraagd wat moet je dan doen en dan zeg je "daar moet de Gezondheidsraad zich over buigen". Tja beetje makkelijk.Wie zou je het vaccin niet hoeven geven?
Waar je de grens legt, daar moet de Gezondheidsraad zich over buigen, vinden Mulder en Walk. ,,Maar dat het bij kinderen en jongeren geen zin heeft om ze te vaccineren is zonneklaar’’, zegt Mulder. ,,Wel of niet vaccineren blijft een vrije keus, maar het zijn in principe vooral hoogrisicogroepen die eventueel baat hebben van vaccinatie.’’
[ Voor 20% gewijzigd door xzaz op 26-03-2021 09:20 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Er is hoe dan ook een probleem met de huidige strategie.Lennnn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:17:
[...]
Ze gaan er even aan voorbij dat ook voor jonge mensen de gevolgen van Covid enorm kunnen zijn.
Als wij in Europa volop inzetten op een vaccin (zoals Astra Zeneca) dat niet werkt voor bepaalde varianten die mogelijkerwijs snel dominant zullen worden, waar zijn we dan mee bezig?
Je hebt iets nodig dat een bredere immuunrespons geeft en niet alleen op het Spike eiwit focust.
Maar ja, om daar nou weer met z'n allen op te gaan zitten wachten voor een jaar of langer... ik denk niet dat dat goed gaat komen.
Niemand zegt ook dat vaccinatie de heilige graal is.Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:21:
[...]
Maar ja, om daar nou weer met z'n allen op te gaan zitten wachten voor een jaar of langer... ik denk niet dat dat goed gaat komen.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Is er dan een garantie dat het doormaken van een andere variant die bredere immuunrespons wel geeft tegen eender welke toekomstige variant ?Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:21:
[...]
Er is hoe dan ook een probleem met de huidige strategie.
Als wij in Europa volop inzetten op een vaccin (zoals Astra Zeneca) dat niet werkt voor bepaalde varianten die mogelijkerwijs snel dominant zullen worden, waar zijn we dan mee bezig?
Je hebt iets nodig dat een bredere immuunrespons geeft en niet alleen op het Spike eiwit focust.
Zo nee, dan lijkt het mij betrekkelijk weinig uit te maken, met dien verstande dat een vaccinatie minder risico's oplevert dan het door maken van eender welke variant.
Zwak stuk in mijn ogen. Zoals aangegeven is het beleid precies zoals ze aangeven. En Zuid-Afrika is niet gestopt met AZ omdat AZ niet werkt, maar omdat het minder werkt dan verwacht. En in dat geval kan je beter de focus leggen op vaccins die beter werken.Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:13:
"Het risico bestaat dat vaccinatie onbedoeld bijdraagt aan het selecteren van stammen die niet zo gevoelig zijn voor de antilichamen die door het vaccin worden aangemaakt. Die ongevoelige mutanten worden dan misschien nog sneller dominant."
Tevens vind ik dat ze de plank misslaan met hun aanname dat vaccineren mutaties in de hand werkt. Ik denk, op basis van wat ik heb gelezen aangezien ik niet medisch onderlegd ben, dat zorgen dat er zo min mogelijk zieken zijn veel beter werkt. De kans dat een virus muteert is 1 op X (ik heb geen idee hoeveel), als je dus veel zieken hebt is de kans groot dat het virus muteert. Door het aantal zieken drastisch omlaag te brengen haal je die mutaties onderuit. Natuurlijk zullen er nog steeds mutaties zijn, maar vele malen minder.
Tevens ben ik van mening dat een virus zich niet uit zichzelf muteert, een virus heeft niet de hersens om door te hebben dat er vaccins gezet worden. Mutaties zijn spontane veranderingen die je niet kunt beïnvloeden. Heel veel mutaties zijn geen lang leven beschoren, die zetten zichzelf buiten spel. Het is zaak om het aantal mutaties zo laag mogelijk te krijgen, des te meer kans hebben we op uitroeien van Corona.
Ik ben het er ook niet mee eens dat Corona in deze vorm een blijvertje is. Voorgangers als Spaanse Griep , Mexicaanse Griep, bof, mazelen, rodehond, Hepatitis B en polio (en zo zijn er nog meer) hebben we met vaccins voor het grootste deel verbannen uit de Westerse Wereld. Andere virussen als de griep en verkoudheid doen we bewust weinig tegen, behalve dan een griepprik bij ouderen en zwakkeren, en laten we woekeren.
Ik wel hoor! Vaccinatie is absoluut de heilige graalxzaz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Niemand zegt ook dat vaccinatie de heilige graal is.
Wat mij betreft is 1 van de voordelen die we nu hebben het feit dat we verschillende vaccins beschikbaar hebben. Elk vaccin heeft zijn voor en nadelen en werkt beter of slechter tegen een variant. Maar in de basis werken ze allemaal voldoende tegen alles op dit moment, je wordt misschien nog wel ziek maar hoeft niet meer naar het ziekenhuis.Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:21:
[...]
Er is hoe dan ook een probleem met de huidige strategie.
Juist door een meerdere vaccins in te zetten kweek je een diversiteit in immuniteit. Je haalt de snelheid uit de verspreiding omdat een virusvariant diverse vaccins tegenkomt, het wordt veel lastiger om zich te verspreiden op die manier. Waar het virus nu bij iedereen kan nestelen, heb je zo meteen de situatie dat bijvoorbeeld de ZA variant maar bij 1 op de 5 mensen kan nestelen als 4 van de 5 vaccins wél effectief zijn. En bij die ene waar het wel nestelt is wel zodanig beschermd dat hij of zij niet heel erg ziek meer wordt.
Je kan niet leven met zaken 'stel dat die variant X doet', morgen kan er ook een meteoriet op de aarde vallen en zijn we allemaal weg. Het is onzinnig om je druk te maken over situaties die zich hypothetisch kunnen voordoen in de toekomst.
De ontwikkeling van betere vaccins zal ongetwijfeld doorgaan en afhangen van de resultaten van deze vaccins. Als in 2023 of 2024 blijkt dat Corona niet meer voorkomt, dan zal die ontwikkeling stoppen. En in een andere situatie zal er verder gewerkt worden aan betere vaccins. Ik denk wel dat het onmogelijk is om een vaccin te ontwikkelen die tegen alles beschermd, dat is ons nog nooit gelukt. Maar als je ziet wat we in 12 maanden voor elkaar hebben gekregen, dan maak ik mij geen zorgen dat als het nodig is we met extra tijd meer voor elkaar krijgen.
En vergeet ook niet dat je nu AZ kan krijgen, die beschermd tegen de belangrijkste varianten op dit moment. Het kan prima dat je eind 2021 of later nog een booster met Pfizer/Moderna/Janssen/*willekeurig ander vaccin* krijgt om je immuunsysteem extra alert te maken.
Voor nu is, in mijn ogen, AZ een prima middel om in te zetten. Voorkomt druk op de zorg. Maar ik denk niet dat het de heilige graal is, als andere vaccins breder en makkelijk beschikbaar komen zal AZ mogelijk niet meer gebruikt worden. Maar dat is koffiedik kijken.
Nou, dat durf ik ook wel te zeggen hoor. Vaccinatie is de heilige graal. Dat heeft het verleden al vele malen uitgewezen en ik zie geen enkele reden waarom dat in dit geval niet zo zou zijn.xzaz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Niemand zegt ook dat vaccinatie de heilige graal is.
En buiten dat verleden baseer ik mij dan op resultaten uit onder andere Israël, Gibraltar en de UK. Duidelijker dan we daar zien wordt het niet.
En om dit te staven:
Wow. Bijna alle 34 duizend inwoners van Gibraltar hebben hun coronaprik gehad. Er zijn geen coronapatienten meer in ziekenhuizen of bejaardenhuizen, en ook geen nieuwe besmettingen. Avondklok wordt geschrapt. Vanaf zondag vervalt mondkapjesplicht op straat. pic.twitter.com/nXiKRPWraT
— Rob Zoutberg (@zoutberg) 25 maart 2021
[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 26-03-2021 09:46 ]
Ik ben ook niet medisch onderlegd en mij wordt altijd verteld dat ik moet luisteren naar de experts.Drardollan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:30:
[...]
Zwak stuk in mijn ogen.
Tevens vind ik dat ze de plank misslaan met hun aanname dat vaccineren mutaties in de hand werkt. Ik denk, op basis van wat ik heb gelezen aangezien ik niet medisch onderlegd ben...
Jona Walk, recent gepromoveerd op vaccin-immunologie, en arts-microbioloog Bert Mulder
Goh deze lijken toch meer verstand ervan te hebben dan jij en ik? Of niet soms?
We hebben de griep nooit verbannen. Veel griepen die je nu krijgt, zijn nog steeds afstammelingen van de Spaanse en Mexicaanse griep. Die is nooit verdwenen.Ik ben het er ook niet mee eens dat Corona in deze vorm een blijvertje is. Voorgangers als Spaanse Griep , Mexicaanse Griep, bof, mazelen, rodehond, Hepatitis B en polio (en zo zijn er nog meer) hebben we met vaccins voor het grootste deel verbannen uit de Westerse Wereld. Andere virussen als de griep en verkoudheid doen we bewust weinig tegen, behalve dan een griepprik bij ouderen en zwakkeren, en laten we woekeren.
Sterker nog, jij kunt vandaag nog steeds de Mexicaanse griep krijgen.
De andere ziektes muteren niet zo snel, waardoor ze makkelijker met vaccins in te dammen zijn.
Dat we "bewust weinig" tegen verkoudheid doen klopt ook niet helemaal. Onderzoekers zijn al jaren bezig met rhinovirussen, alleen die muteren zo verschrikkelijk hard dat er nauwelijks iets tegen te doen is. Anders zou je daar inmiddels ook al een vaccin tegen krijgen hoor
Bedankt dat je de discussie bij deze gesloten hebt.Lethalis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Goh deze lijken toch meer verstand ervan te hebben dan jij en ik? Of niet soms?
Ik vind dat deze artsen (of beter gezegd dit artikel) de plank misslaan, hoeveel titels ze ook mogen hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 26-03-2021 10:41 ]
Ja, maar wel met een aanzienlijke gereduceerde kans.,,Uit onderzoek dat in Oxford is gedaan, blijkt dat mensen ook nog virusdragers kunnen zijn nadat ze gevaccineerd zijn’’, zegt Walk.
De effectiviteit tegen symptomatische Covid. De effectiviteit tegen ernstige Covid weten we niet, maar doorgaans zijn vaccins vooral goed in het beschermen tegen ernstige Covid. Daarnaast, de andere vaccins werken wél.Zo is Zuid-Afrika al gestopt met AstraZeneca omdat dat vaccin niet werkt tegen de variant die daar dominant is.
,,De effectiviteit tegen die specifieke variant blijkt echt nul’’, zegt Mulder. Het steeds opduiken van nieuwe varianten heeft dus als gevolg dat de vaccinaties in de toekomst minder effectief zullen zijn dan nu lijkt.
Ja joh, gooi meteen het hele Rijksvaccinatieprogramma er maar uit, met je "onnodig vaccineren". Daarnaast kunnen ook jongeren ernstig ziek worden van Covid, en die kans is nog hoger dan een mogelijke ernstige bijwerking van het AZ-vaccin waarvan nog steeds niet vast staat of er echt een relatie is met het vaccin. En iemand die verstand heeft van vaccins zou toch ook moeten weten dat de kans op bijwerkingen op de lange termijn heel, heel erg klein zijn. Je geeft het immers niet chronisch zoals bij medicijnen. Dit is niets controversieels, dit weten we simpelweg vanuit de ruime ervaring met vaccinatieprogramma's. Daarbij zijn er inmiddels al tientallen miljoenen mensen gevaccineerd en is het ook alweer een behoorlijke tijd geleden dat de eerste fase 1-studies zijn afgerond, dus inmiddels begint er ook wel wat lange-termijndata te komen.Walk: ,,Het onnodig vaccineren is ook tegen onze medische principes. Als je niet ernstig ziek kan worden door het virus én er ook niemand mee beschermt als je je laat vaccineren, waarom zou je dan het risico lopen op bijwerkingen die we zeker voor de lange termijn niet kennen?’’
Vaccins voorkomen alle Covid-geïnduceerde ziekenhuisopnames/dood (goed, zal in de praktijk wat minder zijn) zonder noemenswaardige bijwerkingen, maar langere studies zijn nodig om een benefit-risk te makenZij wijst hierbij op het feit dat er vooralsnog alleen gegevens zijn over de veiligheid gedurende de eerste twee maanden na vaccinatie. Langere studies zijn nodig om een volledig beeld van de voordelen en risico’s te krijgen.
Dit is wel heel erg hypothetisch, en wordt geroepen zonder dat er bewijs voor is. Zullen we misschien dit soort hypothetische zaken even op de plank leggen nu er dagelijks duizenden coronadoden vallen? Daarnaast wordt dit as we speak onderzocht met variantspecifieke boosters. Dit gaat overigens voor de griep ook gewoon goed.,,Een ander probleem is dat we nog niet weten of als iemand eenmaal gevaccineerd is, zij later nog goed antistoffen maken tegen andere coronavarianten.’’ Een nieuwe vaccinatie tegen een nieuwe variant kan daardoor minder effectief zijn.
Ah, dus zo snel mogelijk het vaccinatiebeleid tegenhouden, goed idee,,Op dit gebied moet nog heel veel onderzocht worden’’, benadrukken de onderzoekers. Maar ze komen nu met hun analyse omdat het vaccinatiebeleid er nog steeds op gericht is om in juli zoveel mogelijk mensen ingeënt te hebben tegen corona.
Het lijkt er op dat deze mensen echt de basis nog moet worden uitgelegd. Ze gaan én voorbij aan het feit dat ook jongeren ziek kunnen worden, gaan voorbij aan het feit dat transmissie duidelijk afneemt na vaccinatie, en dan ook nog aan het feit dat als je een enorm virusreservoir laat bestaan, dat het virus dan nog meer kans heeft om allerlei mutaties te ontwikkelen.Mulder: ,,Maar corona kunnen we niet uitroeien. Dus dat beleid zou je moeten heroverwegen: vaccineren alleen als iemand er op individueel niveau voordeel van heeft, je zou je eerst moeten richten op de ouderen en risicogroepen en vervolgens kijken wie zich verder wil laten vaccineren.’’
Echt WTF heb ik net gelezen.
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.