• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:14
Ik heb deze week een 73 kWh Lounge besteld. Deze had de dealer nog in de pijplijn zitten en komt juli al 😁

Mijn angst zat erin dat de 73 kWh variant straks een soort oud modelletje zou zijn, en dat nieuwe features enkel voor de 77 kWh variant (modeljaar 2023) zouden worden uitgebracht.

De dealer heeft via mail bevestigd dat concreet enkel de volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
- Accu 77 kWh i.p.v. 73 kWh
- Smart Frequency Dampers
- Optie voor digitale binnen- en buitenspiegels is erbij gekomen
- Preconditioning zit sowieso op de 77 kWh variant maar zou middels een software update ook naar de 73 kWh variant moeten komen (90% zeker)
- De 77 kWh variant biedt geen toekomstige voordelen t.o.v. de 73 kWh die op basis van een software update worden toegevoegd (m.a.w. de 73 kWh variant blijft verder even veel ondersteund als de 77 kWh variant)

Batterij preconditioning voor de 73 kWh variant wordt nog ontwikkeld en ze kunnen niet garanderen dat ze dit werkend gaan krijgen. Daarom kunnen ze die feature dus nog niet bevestigen; wie weet blijkt tijdens verdere tests dat het toch niet mogelijk is met de oude hardware. Ze proberen het echter wel.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-11 23:02

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Ik zie dat de ios Bluelink app een update heeft gehad. Ik zie nu op de kaart functie voor het eerst een Here maps logo. En mijn accu status lampje is foetsie.

[ Voor 14% gewijzigd door de meester01 op 29-04-2022 18:18 ]

• Matdehaas
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-02 16:18
In 2 dagen naar het Gardameer gereden. Net aangekomen. Alleen geladen bij Ionity. Lukte altijd, maar wel vaak pas na 2 of 3 keer connecten. De laadstekker moest ik aangedrukt houden bijvoorbeeld. Laden ging snel: korte piek van 225kWh. Relakst aangekomen. Prima reisauto.

• sigmarv
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-05-2022
Wie kan mij zeggen wat ik verkeerd doe? Ik krijg geen stroom als ik een stekker in de 220v aansluiting onder de achterbank steek. Maar kan ook niets in het instructie boekje vinden.
Is er ergens een instelling welke ik moet activeren?

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:31
sigmarv schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:17:
Wie kan mij zeggen wat ik verkeerd doe? Ik krijg geen stroom als ik een stekker in de 220v aansluiting onder de achterbank steek. Maar kan ook niets in het instructie boekje vinden.
Je moet de auto echt helemaal aan zetten ("starten", dat "ready" in beeld komt) om dit stopcontact te laten werken. De V2L buiten de auto werkt wel als de auto uit staat. Erg jammer vind ik, want ik wilde de koelbox in de auto laten staan toen we een nachtje in een hotel zaten tijdens de reis, maar dat werkt dus niet...
TheJVH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:17:
[...]

Je moet de auto echt helemaal aan zetten ("starten", dat "ready" in beeld komt) om dit stopcontact te laten werken. De V2L buiten de auto werkt wel als de auto uit staat. Erg jammer vind ik, want ik wilde de koelbox in de auto laten staan toen we een nachtje in een hotel zaten tijdens de reis, maar dat werkt dus niet...
Daarvoor bestaat de Utility Mode cq Kampeermodus toch?

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:31
bilgy_no1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:42:
[...]

Daarvoor bestaat de Utility Mode cq Kampeermodus toch?
Dan moet de sleutel in de auto blijven en blijft de auto ook "aan".

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:26
In VS is de software update van april beschikbaar. Onderstaande YouTuber heeft een video gemaakt van het installatieproces en de nieuwe functionaliteit (vanaf 3:44 min.).
sigmarv schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:17:
In instellingen moet V2L aanstaan. Dit wordt dan aangegeven op het EV scherm, daar moet V2L rechtsonder staan. Volgens mij kun je het op dat scherm ook veranderen.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:26

-CJ

Not remastered

Amersfoort schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:58:
In VS is de software update van april beschikbaar. Onderstaande YouTuber heeft een video gemaakt van het installatieproces en de nieuwe functionaliteit (vanaf 3:44 min.).
[YouTube: Ioniq 5/EV6 US April 2022 Software Update - Widescreen Android Auto and Split Screen CarPlay!]
Kan niet wachten, heb nog nooit handmatig een update gedaan maar deze is wel de moeite waard.

All I had to do was follow the damn train.

• PollenR
  • Laatst online: 19-11-2023

PollenR

RWD 58KW Lounge 19"

[YouTube: Ioniq 5/EV6 US April 2022 Software Update - Widescreen Android Auto and Split Screen CarPlay!]
Een aantal zaken (of allemaal?) hebben wij al in de februari update gehad, toch?

• de meester01

de meester01

PollenR schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:52:
[...]

Een aantal zaken (of allemaal?) hebben wij al in de februari update gehad, toch?
Ja, dat zag ik ook al.

• Eppie35
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-07-2023
Ruuddie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:39:
Ik heb deze week een 73 kWh Lounge besteld. Deze had de dealer nog in de pijplijn zitten en komt juli al 😁

Mijn angst zat erin dat de 73 kWh variant straks een soort oud modelletje zou zijn, en dat nieuwe features enkel voor de 77 kWh variant (modeljaar 2023) zouden worden uitgebracht.

De dealer heeft via mail bevestigd dat concreet enkel de volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
- Accu 77 kWh i.p.v. 73 kWh
- Smart Frequency Dampers
Gefeliciteerd! Goed geregeld ook!

Ik blijf het vaag vinden dat er allerlei verschillende geluiden over die 77 kWh versie lijken te zijn. Veel mensen hebben een 73 kWh besteld en zouden dan nu een 77 kWh versie met pre-heat mogelijkheid ontvangen?

Mijn Connect (73kwh) is in december besteld en zou nu per half juni moeten arriveren. Los van de vraag of de levertijd nog klopt, ben ik ook benieuwd welke versie ik nou eigenlijk zal ontvangen :*)

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
Versie van april 2022.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb3hmDdYMtXMzFiPnp-Gr6vuDUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHLKESTJsyyjqdsKUR1eXc99.jpg?f=fotoalbum_large
@hunter3315nl haha, ja, 16 april geïnstalleerd, maar de versie is van 11 februari 2022. We moeten nog even geduld hebben.

• Ruuddie
Eppie35 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:59:
[...]

Gefeliciteerd! Goed geregeld ook!

Ik blijf het vaag vinden dat er allerlei verschillende geluiden over die 77 kWh versie lijken te zijn. Veel mensen hebben een 73 kWh besteld en zouden dan nu een 77 kWh versie met pre-heat mogelijkheid ontvangen?

Mijn Connect (73kwh) is in december besteld en zou nu per half juni moeten arriveren. Los van de vraag of de levertijd nog klopt, ben ik ook benieuwd welke versie ik nou eigenlijk zal ontvangen :*)
De dealer vertelde mij dat alle bestaande 73 kWh bestellingen nog worden gemaakt tot juni/juli en dat ze daarna de fabriek gaan aanpassen om vanaf augustus/september de 77 kWh variant te maken. Ik heb ergens gelezen dat ze auto's in batches bouwen, dus 1/2 weken 58 kWh en dan 1/2 weken 73 kWh. Dus dat verhaal van de dealer past daar opzich wel bij.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-11 08:50

MicheldeGoey

Project 45

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:19:
@hunter3315nl haha, ja, 16 april geïnstalleerd, maar de versie is van 11 februari 2022. We moeten nog even geduld hebben.
Geduld? Die versie heb ik al sinds half februari.

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Ik heb net mijn softwareversie gecontroleerd en die is nog van 210603.
Heeft het zin om nu te updaten of kan ik beter wachten op een echte grote update?
@PeMo1965 gewoon nog 1 tot 2 weekjes wachten......

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:23
Ruuddie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:30:
[...]

De dealer vertelde mij dat alle bestaande 73 kWh bestellingen nog worden gemaakt tot juni/juli en dat ze daarna de fabriek gaan aanpassen om vanaf augustus/september de 77 kWh variant te maken. Ik heb ergens gelezen dat ze auto's in batches bouwen, dus 1/2 weken 58 kWh en dan 1/2 weken 73 kWh. Dus dat verhaal van de dealer past daar opzich wel bij.
-

[ Voor 22% gewijzigd door maax op 30-04-2022 18:01 ]

• bour12
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:18
Voorverwarmen.MZag een filmpje van Car Maniac waarbij hij heeft gezien dat als hij zijn mercedes EQS in sportstand zet voordat hij gaat snel laden de accu opgewarmd word zodat deze de max performance kan leveren bij Sport stand.
Hij heeft zelf een Ioniq 5 gehad en vemoed dat dit bij Ioniq 5 ook werkt.
Misschien kan iemand een proberen met een OBD2 scanner of dit in sport stand zetten voor snel laden werkt
YouTube: Entdeckung: Nie wieder Probleme beim Elektroauto laden?

• Naaldhak
  • Laatst online: 04-11 12:38
Is er bij iemand nog via de dealer iets gedaan aan de HDA2, want vindt het niet kunnen dat dit zo lang duurt voor een auto in deze prijsklasse. De mijne blijft gewoon zwabberen en ik probeer het steeds opnieuw in de hoop dat er wat Machine Learning in zou zitten. Ook vreemd dat alle andere Hyundai modellen die ik heb gereden er totaal geen last van hebben, het is knap irritant.

Ik weet dat sommigen er geen last van hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Naaldhak op 01-05-2022 09:52 ]

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
Naaldhak schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:49:
Is er bij iemand nog via de dealer iets gedaan aan de HDA2, want vindt het niet kunnen dat dit zo lang duurt voor een auto in deze prijsklasse. De mijne blijft gewoon zwabberen en ik probeer het steeds opnieuw in de hoop dat er wat Machine Learning in zou zitten. Ook vreemd dat alle andere Hyundai modellen die ik heb gereden er totaal geen last van hebben, het is knap irritant.

Ik heb van deze de “silicone for Toyota” gekocht en het apparaat rijdt zo strak als een snaar. Probleem van af en toe een bocht te kort nemen waardoor hij zichzelf over de lijnen manoeuvreert (en begint te piepen dat je buiten de lijnen gaat) wordt er niet mee verholpen, maar het slingeren wel. Dealer doet vrij veel af als standaard. Gebruik vanzelfsprekend op eigen risico.

€ 19,15 33% Off | Stuurbediening Booster Contragewicht Ring Automatische Fsd Rijden Lane Houden Voor Tesla Model 3Y Xs Voor Toyota Audi Vw
https://a.aliexpress.com/_voYJh9
bour12 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:29:
Voorverwarmen.MZag een filmpje van Car Maniac waarbij hij heeft gezien dat als hij zijn mercedes EQS in sportstand zet voordat hij gaat snel laden de accu opgewarmd word zodat deze de max performance kan leveren bij Sport stand.
Hij heeft zelf een Ioniq 5 gehad en vemoed dat dit bij Ioniq 5 ook werkt.
Misschien kan iemand een proberen met een OBD2 scanner of dit in sport stand zetten voor snel laden werkt
YouTube: Entdeckung: Nie wieder Probleme beim Elektroauto laden?
Nee, een broodje aap. In de commentaren staat dat dit niet werkt met de IONIQ 5 en ook niet met de EV6:
Ik heb het net geprobeerd met mijn Ioniq5. Accutemperatuur bleef over 40 km constant op 12 graden (buitentemperatuur 11 graden). Toch bedankt Chris
We reden ongeveer 200 km op de Autobahn in sportmodus met onze EV6 (bij 5°C) en hadden een laadvermogen van ~ 100 kW bij 25% SoC bij een Ionity-station. Na een paar minuten hadden we maximaal 130KW. Ik zou zeggen dat het niet werkt op de Kia.
.

Ook bij een Audi Q4 etron 50 doet dit niets.

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-11 20:59
Als je een waarschuwing krijgt (botsing melding: wanneer bijvoorbeeld een auto heel laat remt om een parking op te rijden of auto nog vlug de baan op vliegt wanneer deze geparkeerd staat naast de weg) zou er normaal een trilling in het stuur moeten zijn. Maar persoonlijk "hoor" ik deze trilling meer dan ik ze voel. Is dit bij iedereen het geval of zou de trilmotor niet correct geïnstalleerd zijn?

In plaats van de trilling te voelen hoor ik de trilling duidelijker uit de stuurkolom komen.

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
FunkStar_ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:34:
Als je een waarschuwing krijgt (botsing melding: wanneer bijvoorbeeld een auto heel laat remt om een parking op te rijden of auto nog vlug de baan op vliegt wanneer deze geparkeerd staat naast de weg) zou er normaal een trilling in het stuur moeten zijn. Maar persoonlijk "hoor" ik deze trilling meer dan ik ze voel. Is dit bij iedereen het geval of zou de trilmotor niet correct geïnstalleerd zijn?

In plaats van de trilling te voelen hoor ik de trilling duidelijker uit de stuurkolom komen.
Jazeker, hier ook. Daarom heb ik haptische feedback maar uitgezet: heeft geen meerwaarde tov de auditieve waarschuwing.

• MB1962
  • Laatst online: 03-11 22:31
Naaldhak schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:49:

Twee weken geleden kwam ik onderstaand bericht tegen op een Duits EV kanaal (op 01:02:29). Het zou aan een software update van eind 2021 moeten liggen en alleen via de werkplaats op te lossen zijn. Ik weet niet wat er van waar is.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

MeelezerT schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Ik heb van deze de “silicone for Toyota” gekocht en het apparaat rijdt zo strak als een snaar. Probleem van af en toe een bocht te kort nemen waardoor hij zichzelf over de lijnen manoeuvreert (en begint te piepen dat je buiten de lijnen gaat) wordt er niet mee verholpen, maar het slingeren wel. Dealer doet vrij veel af als standaard. Gebruik vanzelfsprekend op eigen risico.

€ 19,15 33% Off | Stuurbediening Booster Contragewicht Ring Automatische Fsd Rijden Lane Houden Voor Tesla Model 3Y Xs Voor Toyota Audi Vw
https://a.aliexpress.com/_voYJh9
Dit onderstreept de noodzaak om het stuur licht tegendruk te geven. Rijd zo een paar 1000 km en het zwabberen wordt al minder. Dat is althans mijn ervaring.

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

bilgy_no1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Dit onderstreept de noodzaak om het stuur licht tegendruk te geven. Rijd zo een paar 1000 km en het zwabberen wordt al minder. Dat is althans mijn ervaring.
Dus jij hebt ook het idee dat het een 'self-learning' gebeuren is dat HDA2? Bij mij gaat hij in iedergeval steeds strakker rijden in HDA2, met en zonder tegendruk, met alleen de 'stuurhulp' en SCC ingeschakeld op bv. N wegen rijdt hij nog niet echt strak, hij zig-zagt dan nog behoorlijk van links naar rechts en omgekeerd.

3000Wp op 't dak

kor952 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Dus jij hebt ook het idee dat het een 'self-learning' gebeuren is dat HDA2? Bij mij gaat hij in iedergeval steeds strakker rijden in HDA2, met en zonder tegendruk, met alleen de 'stuurhulp' en SCC ingeschakeld op bv. N wegen rijdt hij nog niet echt strak, hij zig-zagt dan nog behoorlijk van links naar rechts en omgekeerd.
Self learning, of een soort programma om de bestuurder aan te leren het stuur wel vast te houden. Op snelwegen is het systeem wel zekerder inderdaad, maar op N-wegen gaat het redelijk.

• cooper_s1
  • Laatst online: 31-10 13:45

cooper_s1

MINI's rule

Vandaag eindelijk de GOM boven de 400 km uit bij 100% volgeladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIXe86oD37cAghGzKebBfpIYcGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvvaJ9y2oaoAR9SMKANTnsmw.jpg?f=fotoalbum_large

• de meester01

de meester01

cooper_s1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:02:
[Afbeelding]
Hier vergelijkbaar, haast tot op de kilometer gelijk. 380 op 90% ~ 422

• Henri2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04 23:08
AWD , 19 inch, airco af.
Waarschijnlijk vorige periode vooral stadsritjes ,vandaar laag gemiddeld verbruik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZODAaV1RugXVZF_aP2o_gSCYV9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr5Z4tH70A1eeEXPmPAL20K7.jpg?f=fotoalbum_large

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:36
bilgy_no1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Self learning, of een soort programma om de bestuurder aan te leren het stuur wel vast te houden. Op snelwegen is het systeem wel zekerder inderdaad, maar op N-wegen gaat het redelijk.
Ik hoop wel dat het signaleren dat je je handen op het stuur houdt sterk verbetert. Nu moet ik iedere keer iets doen.

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-11 21:28
cooper_s1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:02:
[Afbeelding]
58 of 73 KwH?

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

edvanleeuwen schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Ik hoop wel dat het signaleren dat je je handen op het stuur houdt sterk verbetert. Nu moet ik iedere keer iets doen.
Ja, dat is dat gaat wel snel met die waarschuwing. Ik houd het stuur lichtjes vast en geef een hele lichte draaiende kracht. Het detectiesysteem lijkt niet capacitief, maar zoekt naar een beetje kracht. Vandaar dat gewichtjes van een paar posts terug.

• edvanleeuwen
bilgy_no1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:16:
[...]

Ja, dat is dat gaat wel snel met die waarschuwing. Ik houd het stuur lichtjes vast en geef een hele lichte draaiende kracht. Het detectiesysteem lijkt niet capacitief, maar zoekt naar een beetje kracht. Vandaar dat gewichtjes van een paar posts terug.
Ah, ik dacht dat dat bedoeld was om het zwabberen tegen te gaan.
edvanleeuwen schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Ah, ik dacht dat dat bedoeld was om het zwabberen tegen te gaan.
Mogelijk werkt dat dus indirect daartegen.

Maar dat is bedoeld als hack om zonder handen aan het stuur te kunnen rijden. Andere merken werken nl met dezelfde soort detectie, alleen gaan die niet wiebelen als je het stuur helemaal loslaat.

• PollenR

PollenR

RWD 58KW Lounge 19"

Waar kun je zo'n OBD-adapter kopen? En Carscanner is gewoon een app?

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

PollenR schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:46:
Denk bv aan Amazon.nl. ABRP werkt ook met de OBD-dongle dus ik zou op hun site even kijken voor de aanbevelingen. Ik heb een VeePeak die werkt zowel met Car Scanner Pro als ABRP prima zonder dat je hem iedere keer moet resetten oid. Zorg in iedergeval dat hij Bluetooth LE (4.0) aan kan, zeker voor IOS. De goedkoopste kun je beter links laten liggen. En ja Car Scanner is net als ABRP een app.

3000Wp op 't dak

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:28
PollenR schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:46:
Ik heb deze OBD2 to Ethernet kabel gekocht. Werkt perfect i.c.m. mijn iPad Pro en USB-C naar Ethernet adapter.

https://www.bol.com/nl/nl...om/9300000009836890/?s2a=

Weet echter niet of deze ook echt enkel op een BMW werkt, of dat OBD2 kabels gewoon universeel zijn.
Voordeel van een Ethernet kabel is dat deze vele malen sneller zijn dan een Bluetooth variant.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 08:54

Killemall

Can you say Moooh !!??

kor952 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Denk bv aan Amazon.nl. ABRP werkt ook met de OBD-dongle dus ik zou op hun site even kijken voor de aanbevelingen. Ik heb een VeePeak die werkt zowel met Car Scanner Pro als ABRP prima zonder dat je hem iedere keer moet resetten oid. Zorg in iedergeval dat hij Bluetooth LE (4.0) aan kan, zeker voor IOS. De goedkoopste kun je beter links laten liggen. En ja Car Scanner is net als ABRP een app.
Is die VeePeak een aanrader? Prijstechnisch erg interessant namelijk vanuitgaande dat ik naar de juiste versie kijk; 39,99 (Amazon) vs 123 (Bol.com) :?

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Deze heb ik....

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik weet niet of andere Veepeak modellen het ook goed doen.

[ Voor 20% gewijzigd door kor952 op 02-05-2022 12:27 ]

3000Wp op 't dak

• PollenR

PollenR

RWD 58KW Lounge 19"

Dank jullie wel voor de snelle reacties weer!

• Hengelo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05-2024
Hoe zit het eigenlijk met de "knipperende" voor en achterlichten in video's?
Zie https://www.youtube.com/watch?v=lb5IrV9sjFk waar rond de minuut 20.44 je wat beelden ziet van verlichting die schijnt te knipperen. Zelfde trouwens bij de Kia eerder in het filmpje.
Is dat een instelling van de verlichting of heeft het te maken met de refresh rate van de video?

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Hengelo schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:04:
Hoe zit het eigenlijk met de "knipperende" voor en achterlichten in video's?
Zie https://www.youtube.com/watch?v=lb5IrV9sjFk waar rond de minuut 20.44 je wat beelden ziet van verlichting die schijnt te knipperen. Zelfde trouwens bij de Kia eerder in het filmpje.
Is dat een instelling van de verlichting of heeft het te maken met de refresh rate van de video?
Dat heeft volgens mij te maken met interferentie van de refresh rate van de video opname en de frequentie waar mee de led lampen worden aan gestuurd.

3000Wp op 't dak

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:28
Ik sta op het punt een Lounge te bestellen, met 19 inch en wellicht de digitale binnenspiegel. Er zijn een paar losse eindjes waar ik geen antwoord op kan vinden in dit topic of elders, en ook de dealer is niet overtuigend in zijn antwoorden. Dus als iemand het weet...

1. Stoel/Spiegel/HUD instellingen. Ik weet dat er 2 fysieke knoppen zijn om deze op te slaan.
1a. Zijn dat 2 posities per profiel? Of 2 in totaal? Want we hebben 4 bestuurders in dit huis...
1b. Worden deze automatisch ingesteld op basis van een sleutel, profiel en/of app?
2. Is het mogelijk de auto te gebruiken zonder sleutel, dus alleen de Bluelink app? Of kun je met de app alleen openen en sluiten, niet starten? Ik lees dat de "digital key" niet in Europa werkt?
3. Wat wordt er verder nog opgeslagen per profiel? Alleen "cosmetische" (display) instellingen, of ook rijhulp instellingen? In dit huishouden wordt er nogal verschillend gedacht over deze systemen...
4. Weet iemand of bij de digitale binnenspiegel de fysieke spiegel "vervalt"? Of is het en/en (schakelbaar)?

Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door stefxx op 02-05-2022 16:02 ]

• ezi70
  • Niet online
Henri2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:09:
AWD , 19 inch, airco af.
Waarschijnlijk vorige periode vooral stadsritjes ,vandaar laag gemiddeld verbruik.
73kwh-19inch-RWD lounge
Vanmorgen gestart met 100% - 483km op de teller, voornamelijk snelweg (gewoon aan de snelheid gehouden) en beetje 80-weg, beter dan de WLTP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPqGa4SOxoffU9kYoDSpJ-XI1m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18e9h7tRffHNgkuaMpB2rzLe.jpg?f=fotoalbum_large

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:37
stefxx schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:01:
Ik sta op het punt een Lounge te bestellen, met 19 inch en wellicht de digitale binnenspiegel. Er zijn een paar losse eindjes waar ik geen antwoord op kan vinden in dit topic of elders, en ook de dealer is niet overtuigend in zijn antwoorden. Dus als iemand het weet...

1. Stoel/Spiegel/HUD instellingen. Ik weet dat er 2 fysieke knoppen zijn om deze op te slaan.
1a. Zijn dat 2 posities per profiel? Of 2 in totaal? Want we hebben 4 bestuurders in dit huis...
1b. Worden deze automatisch ingesteld op basis van een sleutel, profiel en/of app?
2. Is het mogelijk de auto te gebruiken zonder sleutel, dus alleen de Bluelink app? Of kun je met de app alleen openen en sluiten, niet starten? Ik lees dat de "digital key" niet in Europa werkt?
3. Wat wordt er verder nog opgeslagen per profiel? Alleen "cosmetische" (display) instellingen, of ook rijhulp instellingen? In dit huishouden wordt er nogal verschillend gedacht over deze systemen...
4. Weet iemand of bij de digitale binnenspiegel de fysieke spiegel "vervalt"? Of is het en/en (schakelbaar)?

Alvast dank!
'

4 bestuurders... help, je wil je mooie speeltje toch niet delen :9 ?

1.het zijn volgens mij 2 profielen, maar ik heb er niet meer mee gespeeld dan nodig was. ze zijn niet gekoppeld aan een app of sleutel, alleen aan de 2 knoppen in de deur/profielkeuze na starten.

2 nee, sleutel is noodzakelijk

3 ook rijhulp systemen

4 geen idee, ik zou willen dat ik hem had O-) maar ik neem aan dat het een spiegel met beeldscherm erachter is voor de digitale "spiegel". dit zou de dealer toch moeten kunnen vertellen.

succes met je keuze ;)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• PeMo1965
kor952 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:24:
Deze heb ik....

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik weet niet of andere Veepeak modellen het ook goed doen.
besteld, ben benieuwd wat ABRP kan optimaliseren op basis van werkelijk verbruik. Tijdens mijn reis naar Milaan was de routeplanner veel te behoudend en kwam ik ondanks hard rijden met veel hoger % bij de laders dan berekend.

• PeMo1965
ezi70 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:06:
[...]

73kwh-19inch-RWD lounge
Vanmorgen gestart met 100% - 483km op de teller, voornamelijk snelweg (gewoon aan de snelheid gehouden) en beetje 80-weg, beter dan de WLTP.
[Afbeelding]
Dan heb ik toch echt een te zware rechter voet :(

• BobDeRooy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-09-2024
Na 3 mnd voor het eerst op de snelweg gereden, super fijn dat HDA!
Wel vind ik de plaats op de weg iets te veel links, zelf rijd ik strak tegen de rechterlijn als ik niet ga/wil inhalen.
Kun je die positie aanpassen?
ezi70 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:06:
[...]

73kwh-19inch-RWD lounge
[Afbeelding]
Keurig bereik zo!

Wat ik dan vreemd vind is dat ik laatst tot 463 km kwam (444 gereden met nog 19 op de GOM). Maar mijn verbruik was zelfs lager (144 Wh/km 'Na het laden') dan dat van jou (148 Wh/km).

En op basis van 144 Wh/km en 72,6 kWh zou 504 km mogelijk moeten zijn. Ik heb ergens het gevoel dat ik niet de volledige capaciteit ter beschikking heb.

• de meester01

de meester01

PeMo1965 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Dan heb ik toch echt een te zware rechter voet :(
Wil je je daar druk om maken dan? Als de prik op is ga je laden :+
bilgy_no1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:46:
En op basis van 144 Wh/km en 72,6 kWh zou 504 km mogelijk moeten zijn. Ik heb ergens het gevoel dat ik niet de volledige capaciteit ter beschikking heb.
De GuessOMeter (GOM) gebruikt gewoon de gemiddelde data van een heleboel laatste ritten en gebruikt dan ook nog de temperatuur buiten/batterij en verwarming/koeling en Sport/Normal/Eco stand, goochelt hiermee, en tada daar komt een bereik uit.

Mijn bereik was vanmorgen 466 km bij 100% voor mijn PROJECT45 met 20 inch wielen AWD met 72.6 kWh batterij. De IONIQ 5 was net tot 100% opgeladen via stopcontact lader en het was buiten 8 graden. Temperatuur Batterij minimum was 11 graden, maximum 18 graden en gemiddeld 14 graden.

Mijn totaalverbruik sinds juli 2021 is 5.9 km/kWh.
stefxx schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:01:

Alvast dank!
1a de 2 fysieke knoppen zijn onafhankelijk van het profiel. Dus 2 in totaal.
1b deze moet je zelf instellen, door de stoel, buitenspiegels en HUD af te stellen en dan knop 1 of 2 een aantal seconden vasthouden om op te slaan.

2. Nee. Bluelink alleen open en sluiten, maar deze kun je ook gebruiken om te starten om remote zonder bestuurder de auto te parkeren als die optie erop zit.

3. Dit is niet altijd duidelijk, soms zijn instellingen profiel overschrijdend, soms niet. Dus gewoon uitproberen.

4. Ik denk dat de fysieke spiegel vervalt

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-11 16:26
Ik sta op het punt de ioniq 5 connect 77kwh te bestellen, maar ik vraag mij af hoeveel de warmtepomp en pre heating toevoegd, optie van 1200 euro maar als ik het hier lees werkt het niet?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Oggy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:44:
Ik sta op het punt de ioniq 5 connect 77kwh te bestellen, maar ik vraag mij af hoeveel de warmtepomp en pre heating toevoegd, optie van 1200 euro maar als ik het hier lees werkt het niet?
Warmtepomp is om efficiënter te verwarmen van het interieur, dus in winter minder bereik verlies. Preheating is dat de optie om de auto aan de laadpaal of remote voor te verwarmen voor vertrek? Of bedoel je hier de batterij wintermodus mee (die nu niet veel doet) of het verwarmen van de batterij op weg naar de snelllader?
ZuinigeRijder schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:34:
[...]

De GuessOMeter (GOM) gebruikt gewoon de gemiddelde data van een heleboel laatste ritten en gebruikt dan ook nog de temperatuur buiten/batterij en verwarming/koeling en Sport/Normal/Eco stand, goochelt hiermee, en tada daar komt een bereik uit.

Mijn bereik was vanmorgen 466 km bij 100% voor mijn PROJECT45 met 20 inch wielen AWD met 72.6 kWh batterij. De IONIQ 5 was net tot 100% opgeladen via stopcontact lader en het was buiten 8 graden. Temperatuur Batterij minimum was 11 graden, maximum 18 graden en gemiddeld 14 graden.

Mijn totaalverbruik sinds juli 2021 is 5.9 km/kWh.
Ik kijk alleen niet naar de GOM, maar naar de daadwerkelijk gereden kms en daadwerkelijk gerapporteerd verbruik. Temperatuur ed doen er dus niet toe.

Ik heb een lager verbruik 'Na het laden', maar geen hoger werkelijk bereik.

@ezi70 reed 293,6 km met 59% van de batterij. Dat is
498 km obv 100% (niet helemaal, want percentage is niet lineair). En dat met een verbruik van 148 Wh/km.

Mijn verbruik was 144 Wh/km, met 444,1 gereden kilometers obv 95% van de batterij. Obv 100% zou dat 467 km zijn.

Oftewel: 2,7% lager verbruik, en toch 31 minder werkelijke kilometers (6,2% minder).

En ik kan het ook niet rijmen met de nominale netto capaciteit van de batterij. 72600 Wh / 144 Wh/km = 504 km. Nu is een paar procent verlies door interne weerstand kennelijk normaal (ook al betaal je voor een netto capaciteit), maar ik kom 7,3% tekort. Of anders gezegd: 444,1 km * 144 Wh/km is 63,5 kWh / 0,95 = 66,9 kWh totaal ipv 72,6 kWh.

Ik dacht dat er nog een flink deel onder de 0% zou zitten wat dit verklaart, maar als ik die cijfers zie van ezi70 vermoed ik dat er iets anders aan de hand is.

Ik ga dit maar eens aanhangig maken bij de dealer.

Edit: ik ga nog wel de kilometers checken tegen Google Maps. Daar kan ook iets van een afwijking in zitten (maar zou nooit meer dan een 1-2% mogen zijn).

[ Voor 25% gewijzigd door bilgy_no1 op 02-05-2022 22:31 ]

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-11 16:26
ZuinigeRijder schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Warmtepomp is om efficiënter te verwarmen van het interieur, dus in winter minder bereik verlies. Preheating is dat de optie om de auto aan de laadpaal of remote voor te verwarmen voor vertrek? Of bedoel je hier de batterij wintermodus mee (die nu niet veel doet) of het verwarmen van de batterij op weg naar de snelllader?
Ja ik bedoel dat hele pakket, batterij verwarming vooraf conditioneren van accu pakket voor het laden. Werkt dat? wat is het effect?

Laad je dan iets sneller op, maar je verliest ook range door het voorverwarmen?

Hoeveel range verlies verminderd een warmtepomp tov normale verwarming?

Het is een vrij duur pakket, maar ik kan nergens documentatie vinden hoeveel het nou helpt.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Oggy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Ja ik bedoel dat hele pakket, batterij verwarming vooraf conditioneren van accu pakket voor het laden. Werkt dat? wat is het effect?

Laad je dan iets sneller op, maar je verliest ook range door het voorverwarmen?

Hoeveel range verlies verminderd een warmtepomp tov normale verwarming?

Het is een vrij duur pakket, maar ik kan nergens documentatie vinden hoeveel het nou helpt.
Er is best eea in dit forum geschreven over de warmtepomp en het nut (meer bereik). Echte harde cijfers hebben we niet, maar hier deed ik wat grove schattingen:

bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Voorverwarmen helpt bij het laden in de winter. Er komt een update (huidige modellen, vanaf volgend jaar standaard) dat de batterij verwarmd wordt wanneer je naar een HPC lader navigeert. Daardoor kan de auto sneller laden. Kost inderdaad wat bereik, maar scheelt je ook tijd bij de lader.

• PeMo1965
de meester01 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:05:
[...]

Wil je je daar druk om maken dan? Als de prik op is ga je laden :+
Nee dus. Het boeit mij niet echt hoe zuinig de auto is. Ik geniet van de mogelijkheden van de auto en dus is mijn verbruik aanzienlijk hoger dan die van de zuinigheidskampioenen hier. Ik vind het alleen knap dat ze zo zuinig kunnen rijden. Vraag me wel af of dat nog leuk is. Valt mij trouwens op dat op de snelweg heel veel auto's met 85/90 op de rechterbaan sukkelen. Zal wel met de benzineprijs te maken hebben. Is toch wel lekker dat je dan met 130 langs komt zoeven. In Duitsland heb ik optimaal de potentie van de auto gebruikt en dan ervaar je pas wat een heerlijke stille en snelle reis auto het is. En met dat sneller dan gemiddeld laden wordt het helemaal een feestje. Ben zo blij dat mijn Enyaq niet op tijd geleverd kon worden, en ik dus naar de Ioniq geswitcht ben. Wel een hoop jaloerse collega's met Model 3, Nissan Leaf, Kona, etc ;)

• Ruuddie
Oggy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:44:
Wil je hem leasen of zelf aanschaffen? Ik heb begrepen dat een warmtepomp op 90% van de geleverde auto's zit, dus zonder warmtepomp heb je straks een special als je hem nog wil verkopen.

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

PeMo1965 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Nee dus. Het boeit mij niet echt hoe zuinig de auto is. Ik geniet van de mogelijkheden van de auto en dus is mijn verbruik aanzienlijk hoger dan die van de zuinigheidskampioenen hier. Ik vind het alleen knap dat ze zo zuinig kunnen rijden. Vraag me wel af of dat nog leuk is. Valt mij trouwens op dat op de snelweg heel veel auto's met 85/90 op de rechterbaan sukkelen. Zal wel met de benzineprijs te maken hebben. Is toch wel lekker dat je dan met 130 langs komt zoeven. In Duitsland heb ik optimaal de potentie van de auto gebruikt en dan ervaar je pas wat een heerlijke stille en snelle reis auto het is. En met dat sneller dan gemiddeld laden wordt het helemaal een feestje. Ben zo blij dat mijn Enyaq niet op tijd geleverd kon worden, en ik dus naar de Ioniq geswitcht ben. Wel een hoop jaloerse collega's met Model 3, Nissan Leaf, Kona, etc ;)
Hier het zelfde. Heerlijk reisauto, wat een comfort en stilte tijdens rijden. Laatst meegereden in een model 3, nou geen haar om m'n hoofd die zou willen ruilen hoor!
Ik ben ook geen kampioen zuinig rijden. Bij vol (LR) zit ik nu nog (maar) op 365km. Als dat straks in de zomer 400-420 wordt, dan dikke prima.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 09:56
Ruuddie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Wil je hem leasen of zelf aanschaffen? Ik heb begrepen dat een warmtepomp op 90% van de geleverde auto's zit, dus zonder warmtepomp heb je straks een special als je hem nog wil verkopen.
Tenzij de meerderheid van de klanten liever de warmtepomp hebben om zo het laden te optimaliseren. En dan is er juist minder vraag naar deze variant zonder die warmtepomp.

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-11 13:57

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:44
ZuinigeRijder schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:43:
[...]

1a de 2 fysieke knoppen zijn onafhankelijk van het profiel. Dus 2 in totaal.
1b deze moet je zelf instellen, door de stoel, buitenspiegels en HUD af te stellen en dan knop 1 of 2 een aantal seconden vasthouden om op te slaan.

2. Nee. Bluelink alleen open en sluiten, maar deze kun je ook gebruiken om te starten om remote zonder bestuurder de auto te parkeren als die optie erop zit.

3. Dit is niet altijd duidelijk, soms zijn instellingen profiel overschrijdend, soms niet. Dus gewoon uitproberen.

4. Ik denk dat de fysieke spiegel vervalt
Ad. 4) Ik denk niet dat de fysieke spiegel vervalt maar 2 standen heeft (net als mijn huidige Toyota RAV4 Executive uit 2019).
Door het "omklappen" zoals je normaal doet naar de antiverblindingstand wordt het LCD scherm geactiveerd.
Ik hoop ook niet dat je alléén een digitale spiegel krijgt omdat ik (vanwege mijn contactlenzen voor veraf) steeds moet focussen als het LCD scherm aan staat.
Ik gebruik het alleen als ik door 3 man op de achterbank beperkt zicht naar achteren heb.

• Ruuddie
GoodPeople schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Tenzij de meerderheid van de klanten liever de warmtepomp hebben om zo het laden te optimaliseren. En dan is er juist minder vraag naar deze variant zonder die warmtepomp.
Sorry, ik had mezelf niet goed uitgedrukt. Met special bedoelde ik het ook negatief; voor jouw auto zonder warmtepomp zijn er 9 te koop met warmtepomp. Dan kopen mensen 2e hands liever een variant met warmtepomp, dus zal je met je prijs moeten zakken om hem alsnog interessant te maken.

• ezi70
  • Niet online
PeMo1965 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Nee dus. Het boeit mij niet echt hoe zuinig de auto is. Ik geniet van de mogelijkheden van de auto en dus is mijn verbruik aanzienlijk hoger dan die van de zuinigheidskampioenen hier. Ik vind het alleen knap dat ze zo zuinig kunnen rijden. Vraag me wel af of dat nog leuk is. Valt mij trouwens op dat op de snelweg heel veel auto's met 85/90 op de rechterbaan sukkelen.....
je hoeft echt geen moeite te doen om een goede range te halen. De truc is om relaxed te rijden, niet als een gestoorde tot op de bumper van je voorligger rijden en dan vol op de rem moeten trappen (dat zijn er echt veel die zo rijden). Ik rijd gewoon met het verkeer mee en ga niet achter een vrachtauto cruisen, ik trap niet het pedaal tot de bodem in om door te rijden en ik rijd bewust met de flippers zonder de rem te gebruiken. En als ik tijd heb rij ik via de toeristische route, 80 wegen binnendoor, gisteren bijvoorbeeld een stukje door de Veluwe in plaats van de A50, vooral niet opwinden tijdens het rijden dan ga je opgefokt rijden en dat is zeer slecht voor je verbruik. (en nee ik ben geen gepensioneerde... 8) )

• zetten
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-11 12:30
ezi70 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:12:
[...]

je hoeft echt geen moeite te doen om een goede range te halen. De truc is om relaxed te rijden, niet als een gestoorde tot op de bumper van je voorligger rijden en dan vol op de rem moeten trappen (dat zijn er echt veel die zo rijden). Ik rijd gewoon met het verkeer mee en ga niet achter een vrachtauto cruisen, ik trap niet het pedaal tot de bodem in om door te rijden en ik rijd bewust met de flippers zonder de rem te gebruiken. En als ik tijd heb rij ik via de toeristische route, 80 wegen binnendoor, gisteren bijvoorbeeld een stukje door de Veluwe in plaats van de A50, vooral niet opwinden tijdens het rijden dan ga je opgefokt rijden en dat is zeer slecht voor je verbruik. (en nee ik ben geen gepensioneerde... 8) )
Sinds december afgelopen jaar de berijder van een 73 kWh Lounge met 20" wielen, en kijk ook met bewondering naar de verbruikstatistieken die hier voorbij komen.

Ondertussen ruim 11.000 km gereden (grotendeels winterbanden) met gemiddelde snelheid van 67 km/h.
Gemiddeld verbruik daarover zit op 21,9 kWh/100km.

60% van onze ritten is snelweg, gemiddelde snelheid ook met verkeer mee, = 100 - 120 km/h overdag.
Verder N-wegen of stadsverkeer (= maximaal regenereren).

Rijden altijd in eco, normaal optrekken, tijdig uitrollen (lvl3), regenereren met de flippers waar mogelijk en sporadisch bijremmen.
Vaak ook alleen de bestuurder of evt. 1 passagier aan boord, en geen bagage. Bandenspanning 40-42 psi.
Rij ook motor, probeer ver vooruit te kijken en verkeer om me heen te 'lezen' om zo smooth mogelijk te versnellen/af te remmen.
Zou verder niet goed weten wat er nog te optimaleren valt, behalve kleinere wielen of terugbrengen van de snelheid.

Range bij 100% lading is afgelopen weken 400-420 km. Met de wintersport in februari was dit ca. 290-300 km, rond het vriespunt destijds buiten.

Mijn gevoel is dat de condities/buitentemperatuur ook debet zijn aan de onderlinge verschillen. Zelf werk ik in de bouw/infra en ben daarom vaak vroeg op pad. Tussen een rit om 7 uur 's morgens of 9/10 uur 's morgens zit soms zomaar 5-10 graden verschil. Dat dat doorwerkt in de range is voor een ieder hier ondertussen wel duidelijk :)
Overigens ook vaak 'tegenwind' in de ochtend, in westelijke richting.
Kan me voorstellen dat je - wanneer je het merendeel van je ritten overdag doet - wat knappere gemiddeldes haalt.

Ook heb ik zo'n twee keer per maand 's avonds laat een afspraak waarbij ik na afloop zo'n 70 km met de ACC op 130-145 naar huis af leg. Dit hakt er natuurlijk altijd wel in, ik heb het gevoel dat ik vaak nog even 'last' heb van deze rit omdat die het gemiddelde gebruik natuurlijk flink omhoog haalt. Zeker bij weinig opladen/veel korte ritjes blijft de voorspelde range dan nog wat lager.

In het buitenland wel meerdere keren de 200+ kW laadsnelheid aangetikt, vooral bij Ionity. (Fastned wisselende ervaringen). Voor de laadstop goed doorrijden en met 5-10% batterij aankomen bij de snellader werkt goed in mijn geval.

Al met al een fantastische auto, tank qua wegligging, prettige stoelen, veel ruimte binnen, laadsnelheid waar al m'n collega's alleen maar van dromen en uniek qua design.

Grootste ergernis, het zwabberen/zig-zaggen op de snelweg is vrijwel verdwenen, met lichte tegendruk op stuur rijdt het heerlijk vloeiend. Enkele keer een bug met de profielen/instellingen, maar mag geen naam hebben. Achterruitenwisser mis ik nog steeds, was wel welkom geweest om op donkere regenachtige dagen het zicht door een smerige ruit wat te verbeteren.

Heb nog geen vergelijkbaar of betere wagen voorbij zien komen in de afgelopen maanden (die ook nog eens leverbaar is), dus nog elke dag tevreden met de keus voor de I5! :)

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-11 21:15

ibrator

ondertitel

ibrator schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:18:
[...]

Voor mij was het maximum aanhangergewicht ook bepalend. De Enyaq en ID4 mogen maar 1.000kg tot 1.100kg trekken bij de zwaarste uitvoering.

De Ioniq mag 1.600kg trekken. Ik haal elk jaar 10m3 brandhout op met een grote tandemasser en ik ga met de caravan weekendjes weg binnen Nederland. Begin mei van Groningen naar Noord-Brabant met 1.500kg caravan (250km), ik zal mijn ervaring hier later delen.
Ben benieuwd, morgenavond rijden we naar het zuiden met de caravan.

https://imotion.hyundai.n...niq-5-als-caravantrekker/

signature

• PeMo1965
ibrator schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:16:
[...]

Ben benieuwd, morgenavond rijden we naar het zuiden met de caravan.

https://imotion.hyundai.n...niq-5-als-caravantrekker/
Ik ben net terug van mijn eerste vakantie met de caravan, in ons geval een kleine Kip 345 van 890 kg. Echter wel met de fietsen op het dak. Het verhaal van de ANWB kan ik geheel onderschrijven. Wat een heerlijke caravantrekker is de Ioniq. Rijbereik was na 138 km nog 70 km en gestart met 90% lading. In de praktijk dus 180 km goed haalbaar. Wat echter wel een dingetje is dat er nagenoeg geen snelladers zijn waar je met caravan aan kan staan net zoals bij het benzine tanken. Je moet dus bijna altijd afkoppelen. In het buitenland is er vaak ruimte genoeg rondom de snelladers, maar in NL is het vaak krap of eenrichtingsverkeer en wordt het dus een hachelijke onderneming. Ons verbruik kwam ongeveer uit op 34 kW/100 km bij een snelheid van 93 op de ACC.

Ben benieuwd hoe ver je komt op 1 dag. Met de diesel reden we op 1 dag naar Toulon met de caravan. Maar dat lijkt met de EV niet echt realistisch.

Maar suc6 met je reis naar het zuiden en hoor graag je bevindingen

• stefxx
Vergeten tijdens de proefrit... Maar klopt het dat je maar 2 gebruikersprofielen hebt, plus 1 guest? Kun je geen extra profielen toevoegen?

Dank!
@stefxx klopt, maar 2 gebruikersprofielen. En het guest profiel blijven volgens mij de settings niet van bewaard.
zetten schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Sinds december afgelopen jaar de berijder van een 73 kWh Lounge met 20" wielen, en kijk ook met bewondering naar de verbruikstatistieken die hier voorbij komen.

Ondertussen ruim 11.000 km gereden (grotendeels winterbanden) met gemiddelde snelheid van 67 km/h.
Gemiddeld verbruik daarover zit op 21,9 kWh/100km.

60% van onze ritten is snelweg, gemiddelde snelheid ook met verkeer mee, = 100 - 120 km/h overdag.
Verder N-wegen of stadsverkeer (= maximaal regenereren).

Rijden altijd in eco, normaal optrekken, tijdig uitrollen (lvl3), regenereren met de flippers waar mogelijk en sporadisch bijremmen.
Vaak ook alleen de bestuurder of evt. 1 passagier aan boord, en geen bagage. Bandenspanning 40-42 psi.
Rij ook motor, probeer ver vooruit te kijken en verkeer om me heen te 'lezen' om zo smooth mogelijk te versnellen/af te remmen.
Zou verder niet goed weten wat er nog te optimaleren valt, behalve kleinere wielen of terugbrengen van de snelheid.

Range bij 100% lading is afgelopen weken 400-420 km. Met de wintersport in februari was dit ca. 290-300 km, rond het vriespunt destijds buiten.

Mijn gevoel is dat de condities/buitentemperatuur ook debet zijn aan de onderlinge verschillen. Zelf werk ik in de bouw/infra en ben daarom vaak vroeg op pad. Tussen een rit om 7 uur 's morgens of 9/10 uur 's morgens zit soms zomaar 5-10 graden verschil. Dat dat doorwerkt in de range is voor een ieder hier ondertussen wel duidelijk :)
Overigens ook vaak 'tegenwind' in de ochtend, in westelijke richting.
Kan me voorstellen dat je - wanneer je het merendeel van je ritten overdag doet - wat knappere gemiddeldes haalt.

Ook heb ik zo'n twee keer per maand 's avonds laat een afspraak waarbij ik na afloop zo'n 70 km met de ACC op 130-145 naar huis af leg. Dit hakt er natuurlijk altijd wel in, ik heb het gevoel dat ik vaak nog even 'last' heb van deze rit omdat die het gemiddelde gebruik natuurlijk flink omhoog haalt. Zeker bij weinig opladen/veel korte ritjes blijft de voorspelde range dan nog wat lager.

In het buitenland wel meerdere keren de 200+ kW laadsnelheid aangetikt, vooral bij Ionity. (Fastned wisselende ervaringen). Voor de laadstop goed doorrijden en met 5-10% batterij aankomen bij de snellader werkt goed in mijn geval.

Al met al een fantastische auto, tank qua wegligging, prettige stoelen, veel ruimte binnen, laadsnelheid waar al m'n collega's alleen maar van dromen en uniek qua design.

Grootste ergernis, het zwabberen/zig-zaggen op de snelweg is vrijwel verdwenen, met lichte tegendruk op stuur rijdt het heerlijk vloeiend. Enkele keer een bug met de profielen/instellingen, maar mag geen naam hebben. Achterruitenwisser mis ik nog steeds, was wel welkom geweest om op donkere regenachtige dagen het zicht door een smerige ruit wat te verbeteren.

Heb nog geen vergelijkbaar of betere wagen voorbij zien komen in de afgelopen maanden (die ook nog eens leverbaar is), dus nog elke dag tevreden met de keus voor de I5! :)
Je rijdt zo te lezen stevig door (100-120 overdag, 's avonds 130-145), dus dat ga je zeker merken in je verbruik. Dan is die 219 Wh/km over het geheel gemeten misschien niet eens zo gek, zeker niet aangezien dit vooral wintermaanden zijn geweest.

Wat me wel opvalt is dat je het hebt over maximaal regenereren en uitrollen op Level 3. Je zou kunnen proberen om nog veel eerder te anticiperen en dan uit te rollen op Level 0. Bijv op een provinciale weg zie je een stoplicht al vele 100-en meters van tevoren op rood gaan. Uitrollen op Level 0 betekent paar 100 meter 'gratis' en als je dan toch nog af moet remmen (vaak is het licht dan ondertussen al weer op groen gesprongen) kun je met de flippers verder remmen op de motor.

Als je op Level 3 uitrolt zul je pas veel later kunnen uitrollen en dan mis je dus die paar 100 gratis meters. Je regenereert iets meer bij het remmen, maar hebt ook over langere afstand verbruikt.

Kortom, meer/max regeneratie is niet de zuinigste manier van rijden.

Anyway, eens met je conclusie als reisauto. Lange afstanden zijn heel goed te doen.

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-11 15:17
Lijkt het nou maar of hebben ze alle basis prijzen 1500 euro omhoog geschroeft op de hyundai website?

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-11 13:46

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Gisteren was ik bij de dealer als voorbereiding voor een keuze van nieuwe leaseauto.
Ik schrok nogal van de offerte. Ging voor een Connect met WP en trekhaak en zonder de twee opties die tijdelijk zijn te schrappen. Lijkt erop dat deze nu onhaalbaar is tov. mijn leasebedrag. Moet dan wel erg veel gaan bijbetalen.

• cooper_s1
  • Laatst online: 31-10 13:45

cooper_s1

MINI's rule

Dropje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:04:
Gisteren was ik bij de dealer als voorbereiding voor een keuze van nieuwe leaseauto.
Ik schrok nogal van de offerte. Ging voor een Connect met WP en trekhaak en zonder de twee opties die tijdelijk zijn te schrappen. Lijkt erop dat deze nu onhaalbaar is tov. mijn leasebedrag. Moet dan wel erg veel gaan bijbetalen.
Het is natuurlijk wel zo dat wat jij betaald aan eigen bijdrage weer van de bijtelling afgetrokken mag worden...
Zo had ik eerst een Connect+ besteld vorig jaar maar die kon niet op tijd geleverd worden en kreeg als alternatief een Lounge aangeboden. Netto kost me dat maar heel weinig meer dan de Connect...

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-11 13:46

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Goed punt. Had ik even (nog) niet aan gedacht.

• stefxx
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:43:
@stefxx klopt, maar 2 gebruikersprofielen. En het guest profiel blijven volgens mij de settings niet van bewaard.
Dat is wel jammer zeg. Een onnodige beperking lijkt me zo.

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

stefxx schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Dat is wel jammer zeg. Een onnodige beperking lijkt me zo.
Ik denk dat voor de meeste gevallen 2 genoeg is. Lijkt me een gevalletje: Moeten we er meer maken en kosten in steken of niet?

PJvI

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:56
Haodeyoude schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 03:46:
Lijkt het nou maar of hebben ze alle basis prijzen 1500 euro omhoog geschroeft op de hyundai website?
Ja… ik ging deze week bestellen..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Hier details over wat je met battery pre-conditioning kan verwachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVA_Ns3NON8UEkh8sm8J0CPqrLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9Ma0xYfUelnWu92CacgvBYK.png?f=fotoalbum_large

Dus 20 min. verschil tov enkel met Winter Mode. Maar daarvoor moet je wel het volle uur de pre-conditioning laten draaien. Dat zal wel een impact hebben op het verbruik. Saldo zal wel positief zijn uiteindelijk.
Haodeyoude schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 03:46:
Dus je betaalt 1500 euro voor de 5 kWh extra batterij (77.4 kWh). Alhoewel, de 58 kWh is ook 1500 euro duurder geworden...... 8)7

• PeMo1965
dvdj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:38:
Hier details over wat je met battery pre-conditioning kan verwachten:
[Afbeelding]

Dus 20 min. verschil tov enkel met Winter Mode. Maar daarvoor moet je wel het volle uur de pre-conditioning laten draaien. Dat zal wel een impact hebben op het verbruik. Saldo zal wel positief zijn uiteindelijk.
De grote vraag wordt dan of eerdere modellen met WP ook de battery pre heating krijgen met terugwerkende kracht, want dat is wel de reden waarom ik de WP genomen heb.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
aight adaptieve suspensie, dacht dat het een 5N only zou zijn.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• de meester01

de meester01

Simply1337 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:42:
aight adaptieve suspensie, dacht dat het een 5N only zou zijn.
Nee, geen adaptive

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-11 15:30
PeMo1965 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:37:
[...]

De grote vraag wordt dan of eerdere modellen met WP ook de battery pre heating krijgen met terugwerkende kracht, want dat is wel de reden waarom ik de WP genomen heb.
Hoop het wel toch? Bedoel het stond er letterlijk bij als "Batterijverwarming" in de folder destijds. En ook een van de redenen waarom ik ook de warmtepomp erbij had genomen...

• MB1962
  • Laatst online: 03-11 22:31
Voor wie wil weten wat er in die V2L adapter zit en hoe hij met de auto praat:

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

• Makkelijk
ZuinigeRijder schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Dus je betaalt 1500 euro voor de 5 kWh extra batterij (77.4 kWh). Alhoewel, de 58 kWh is ook 1500 euro duurder geworden...... 8)7
Vanmiddag een 77.4kwh lounge rwd in teal green met panoramadak, trekhaak en kofferbak verlichting besteld *O*. Trekhaak ook 150 duurder geworden. Dealer vertelde dat ze het vrijdag onaangekondigd door hun strot kregen. Verschil kon gecompenseerd worden, maar verder ben ik geen onderhandelaar.

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30
Grappig. Vanmorgen opeens een veel grotere range dan normaal na het opladen. Was meestal tussen de 290 en 320. Komt zeker omdat ik de 10k kilometers gepasseerd ben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6oOHXluvKY_SMwCoILIMxf_oxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzitbbDNVMjmLyIBQwY690CL.jpg?f=fotoalbum_large

• edvanleeuwen
GLK63 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:52:
Grappig. Vanmorgen opeens een veel grotere range dan normaal na het opladen. Was meestal tussen de 290 en 320. Komt zeker omdat ik de 10k kilometers gepasseerd ben :)
Ik heb de afgelopen week een paar keer sprongen gehad.in het verbruik. Voorbeeld: gestopt met 223 km, volgende dag starten met 190 km. Na 10 minuten rijden weer (ongeveer) terug.

Iemand dat al gehad?
MB1962 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:50:
Voor wie wil weten wat er in die V2L adapter zit en hoe hij met de auto praat:
[YouTube: Hyundai/Kia Vehicle to Load (V2L) Adapter Stripdown]
Dus voor rond 155 euro heb je een V2L kabel uit UK exclusief verzendkosten.

• spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-11 23:24
Makkelijk schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Vanmiddag een 77.4kwh lounge rwd in teal green met panoramadak, trekhaak en kofferbak verlichting besteld *O*. Trekhaak ook 150 duurder geworden. Dealer vertelde dat ze het vrijdag onaangekondigd door hun strot kregen. Verschil kon gecompenseerd worden, maar verder ben ik geen onderhandelaar.
Bedoel je met 'gecompenseerd' dat de dealer een uitzondering heeft gemaakt en de oude prijs voor verhoging heeft gehanteerd in jouw specifiek geval? En wat is er als levertijd meegegeven als ik vragen mag?

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 09:56
AkakoMinami schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Hoop het wel toch? Bedoel het stond er letterlijk bij als "Batterijverwarming" in de folder destijds. En ook een van de redenen waarom ik ook de warmtepomp erbij had genomen...
Exact. Ik ook!

• Makkelijk
spetzje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Bedoel je met 'gecompenseerd' dat de dealer een uitzondering heeft gemaakt en de oude prijs voor verhoging heeft gehanteerd in jouw specifiek geval? En wat is er als levertijd meegegeven als ik vragen mag?
Nouja, de dealer gaf korting. Of ik die korting ook had kunnen krijgen zonder prijsverhoging is natuurlijk de vraag, waarschijnlijk wel. Alleen zou ik normaal niet snel afdingen. Nu had ik een goede reden om mijn teleurstelling te uiten.

Levertijd jan/feb 2023, bij de proefrit 3 weken terug was het nog najaar 22..

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Dus voor rond 155 euro heb je een V2L kabel uit UK exclusief verzendkosten.
Ik kom uit op 175 pond dus €205 inclusief shipping voor de goedkoopste 0,5m versie. Maar da's dan nog de helft van de Hyundai stekker. Tempting!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:37
BobDeRooy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:16:
Na 3 mnd voor het eerst op de snelweg gereden, super fijn dat HDA!
Wel vind ik de plaats op de weg iets te veel links, zelf rijd ik strak tegen de rechterlijn als ik niet ga/wil inhalen.
Kun je die positie aanpassen?
ik heb tijdens onze rit vanuit italie wel een andere mening gekregen over de HDA, het wiegen was al hinderlijk, maar nu de auto mij op een aantal momenten probeerde te executeren is de maat wel vol. de auto probeerde dat op de autobahn door met 160 op SCC te ver de bocht in te sturen (bocht naar links op de linker rijstrook) en dan over de witte lijn heen willen ondanks dat de LKA waarschuwd dat de witte lijn geraakt wordt. gevolg is dat je gaat tegensturen wat een bijzondere ervaring wordt als de LFA het uiteindelijk opgeeft en de tegendruk in het stuur in 1 klap wegvalt. een andere situatie is ook leuk; de SCC op 160 en dan gaat er een groen icoontje branden (NAV) waarbij de auto gezellig 15 a 20km/u afremt omdat er een zogenoemd "scherpe" bocht aankomt in de autobahn; wat denk je dat die audi rijder achter mij op dat moment dacht? het gaat ook niet echt subtiel namelijk.

intelligente rijhulpsystemen zijn leuk, maar niet als ze dit soort dronkemansacties uithalen.

voor men nu gaat roepen "dan zet je dat toch uit", die NAV heb ik niet kunnen vinden hoe dat uit zo moeten en zodra je de CC aanzet gaat het hele circus van de HDA aan. En snelheidopmerkingen; ja 160 is stevig, maar daar is de duitse autobahn ook wel op uitgelegd, de auto houd zich ook prima bij deze snelheid, behalve in de bovengenoemde situaties.

ik ben van mening dat de LFA en LKA samenwerking (of het gebrek eraan) een serieus veiligheidsissue is van de auto en ga dit ook als zodanig naar de dealer en HMNL communiceren, er is namelijk geen peil op te trekken wanneer het wel en niet functioneerd.

verder en ik het 100% eens dat de auto voor langere ritten zeer geschikt is, de heenweg naar italie was super, toen hebben we het wat rustiger aan gedaan omdat dit de 1e lange rit was, de terugweg was een stuk minder door bevengenoemde issues.we hebben overigens maar 1x moeten wachten op een vrije laadpaal, maar dat was omdat BMW met een testrit bezig was en er dus 4 autos tegelijk moesten laden....

een andere ionity laadplek (illertissen) had 6 defecte palen van de 8, maar er was er gelukig 1 vrij, een week eerder deden ze het nog wel allemaal.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dvdj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Ik kom uit op 175 pond dus €205 inclusief shipping voor de goedkoopste 0,5m versie. Maar da's dan nog de helft van de Hyundai stekker. Tempting!
Na het filmpje gezien te hebben krijg ik wel de indruk dat er technisch niet zo veel zit in die stekker, dat moet goedkoper kunnen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GyHTFPYpD2AzA4RgfC2Zg0qinU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tIm6VM41Y2YFOwJ7mrc7vSaI.png?f=fotoalbum_large

de 470 ohm weerstand is voor een MG, die is niet van toepassing in dit schema.

Paar draadjes, een 62 ohm weerstand, een schakelaar met inline een temperatuurgevoelige zekering (geen idee hoe dat heet overigens)

Dat moet toch door een handige tweaker zelf te maken zijn :X

Nothing to see here

Pagina: 1 ... 94 ... 277 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic