bilgy_no1 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:39:
Even verbruiksupdate met het mooie weer... En een vraag.
Nu met 49% van de batterij 235 km gereden. Resterende 51% geeft 215 km bereik aan. Totaal dus ongeveer 450 km.
Verbruik 'na het laden' staat op 142 Wh/km. Dit maal 450 km impliceert een batterijcapaciteit van ongeveer 64 kWh. Waar is de resterende 8,6 kWh gebleven???
Nu vermoed ik dat Hyundai een deel van de netto capaciteit onder 0 op de GOM heeft. Diverse tests laten zien dat de Ioniq 5 voorbij dat punt nog tientallen kilometers verder komt. Als dat er met dit verbruik 30 km zijn, zou daar nog 4,3 kWh zitten oftewel de helft van de missende capaciteit.
Iemand een idee?
Ik ga proberen zo zuinig mogelijk te blijven rijden tot zo dicht mogelijk bij 0%. Dan maar eens kijken hoeveel kWh er daadwerkelijk in gaan.
Zo. Even een update...
Ik heb uiteindelijk 444,1km gereden en had nog 5% over. Verbruik volgens de boordcomputer was 144 Wh/km. Ik had tot 100% geladen, dus 95% verbruikt.
444,1 * 144 = 64 kWh
Maar dit is obv 95%, dus 100% van de batterij zou dan 67,3 kWh zijn. Dan zou er dus inderdaad een flinke buffer van 5 kWh onder de 0% zitten (je kunt nog zo'n 35 km door kunnen rijden als je op 0% bent. Is er iemand die dat ff wil uitproberen om te bevestigen?🤔)
Maar goed. Ik heb van 5-100% geladen en dat was volgens de laadpaal app 73 kWh (Charge My Hyundai). En op basis van het gerapporteerde verbruik van de auto zou dit dus 64 kWh moeten zijn. Dat is wel een heel groot verschil met 73 kWh, maar dit lijkt het laadverlies te betreffen.
Het laadverlies is dus behoorlijk hoog: 14% bovenop de bij geladen energie. Dit is echter in lijn met de cijfers van de Kona in deze test van Autoweek:
https://www.autoweek.nl/a...volledig-opladen-van-evs/
(Kona : netto capaciteit 64 kWh, 73,3 laadverbruik 0-100%). Er zijn auto's die dat efficiënter doen.
EDIT:
nog even opgezocht naar zo'n 'helemaal leegrijden' test. Autoblog kwam dan nog 12 km ver vanaf 0%. Dat is dus zo'n 2 - 2,5 kWh. Maar dan 'mis' ik dus alsnog 2,5 - 3 kWh van de 72,6 kWh die er netto zou moeten zijn. Nu weet ik dat je niet alles eruit krijgt, maar dit is 3-4% minder dan de specificatie. Ik zit nu op iets meer dan 7000 km.
Hoe is de ervaring van anderen?
EDIT 2:
Björn Nyland geeft aan dat de EV6 ook maar 72,4 kWh werkelijk geeft vs de specificatie van 77,4. Oftewel ook 5 kWh onder de opgegeven waarde.
Ik denk dat ik een andere opvatting heb van 'netto' capaciteit...
[
Voor 12% gewijzigd door
bilgy_no1 op 22-04-2022 23:16
]