De rest van de wereld lost dat op met een verlengsnoerbilgy_no1 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:22:
[...]
Ik heb zo'n mini Nespresso en die past inderdaad net niet lekker. En het snoer komt maar net tot de contactdoos onder de achterbank. En het is daar enorm gehannes om het volle waterreservoir erin te krijgen.
Ik heb inmiddels mijn nieuwe Ioniq 5 Connect+ 73kwh ontvangen. Nu kan ik als ik ‘m volledig oplaad niet verder laden dan 380km? Ik was in de veronderstelling dat dit ding minimaal 430 zou moeten aantikken als ‘ie vol is?
Waarom 430km?Karel91 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:17:
Ik heb inmiddels mijn nieuwe Ioniq 5 Connect+ 73kwh ontvangen. Nu kan ik als ik ‘m volledig oplaad niet verder laden dan 380km? Ik was in de veronderstelling dat dit ding minimaal 430 zou moeten aantikken als ‘ie vol is?
Misschien in de zomer.
Ik kom nu tot 330km. Paar weken terug met kouder weer 300km.
Shit happens.
Het bereik in het instrumentencluster is niet absoluut. Het is een richtlijn obv historisch verbruik (rijstijl) en temperatuur. Staar je dus niet blind op dat getal, maar leer vooral de auto kennen en ook hoe je zuinig kunt rijden.Karel91 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:17:
Het WLTP bereik is gebaseerd op een standaard testcyclus waar relatief weinig snelweg in wordt gesimuleerd. Bovendien is die test onder ideale omstandigheden, oftewel bij 23°C en geen wind+regen, en op een vlakke ondergrond. Het is wel te halen, maar niet op de snelweg bij 100+ km/h en 10°C. Eerder in rustig lenteweer, niet harder dan 80 km/h heel zuinig rijden.
Reken ongeveer WLTP x 0,8 voor bereik op 100 km/h en onder goede omstandigheden. Dan in de winter nog eens x 0,8.
Dus 481 WLTP > 380 km snelweg goede omstandigheden > 300 km snelweg winter. NB dit is bij 100 km/h. Vooral in de winter kan je verbruik enorm oplopen met lage temperatuur, nat wegdek, wind tegen, heuvel op en 130 km/h... Dan haal je 'worst case' misschien maar de helft van de WLTP...
Eigenlijk had de dealer je dit moeten vertellen, maar what do they know...
En nu niet te hard schrikken... Want zelfs met dat worst case bereik kun je nog prima lange ritten maken.
Mwah vind ik niet ideaal in de auto. Zeker niet naar die middenconsole. Echt een beetje gemiste kans dat er niet in de koffer een 230V outlet naast die 12V zit.de meester01 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:43:
[...]
De rest van de wereld lost dat op met een verlengsnoer
Ik vogel nog wel wat uit. Kleine koffiebar achterin timmeren en een snoertje wegwerken naar de outlet onder de achterbank. Staat nog in de planning.
De temperatuur stijgt weer, mijn laatste laadsessie ging tot 403 km. Afgelopen zomer tussen de 430 en 460 km. Die prognose baseert op jouw rechtervoet tijdens de laatste rit.Karel91 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:17:
Nou, de kogel is door de kerk. Mijn Ioniq 5 Connect+ is ook besteld. Lease.
Zijn er nog zo bijzonderheden welke ik moet weten wat betreft de auto? Lees heel veel verschillende verhalen overal. En waar ik ook niet heel duidelijk een antwoord op kan krijgen van de dealer is of de knipperlichten achter nou LED of hallogeen zijn lol..
Zijn er nog zo bijzonderheden welke ik moet weten wat betreft de auto? Lees heel veel verschillende verhalen overal. En waar ik ook niet heel duidelijk een antwoord op kan krijgen van de dealer is of de knipperlichten achter nou LED of hallogeen zijn lol..
Als ik alle 'gemiste kansen' uit dit topic op een hoop veeg dan was de auto ws duizenden euro's duurder geweest.bilgy_no1 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:07:
[...]
Mwah vind ik niet ideaal in de auto. Zeker niet naar die middenconsole. Echt een beetje gemiste kans dat er niet in de koffer een 230V outlet naast die 12V zit.
Ik vogel nog wel wat uit. Kleine koffiebar achterin timmeren en een snoertje wegwerken naar de outlet onder de achterbank. Staat nog in de planning.
Het 'probleem' van je koffiezetapparaat - hoezo eerste wereld probleem
Kun je naast een bakkie zetten gelijk de zonnebank, de mini-bar en de vaatwasmachine laten draaien onderweg
Lees de handleiding eens door, die is online te vinden. Na een paar weken heeft de auto waarschijnlijk geen geheimen meer en zit je niet meer elke rit neurotisch naar de bereik-meter te glurendjmelvee schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:27:
Laat de dealer vast de laatste updates installeren, hoef je zelf niet te klieren.
De IONIQ tips die ik geef is dat je de laadklep kennelijk niet met de app moet openen en sluiten. Dat kan gezeik geven met de 12V accu (zelf niet gehad overigens). Wel dat de drukknop vd laadklep daarna zegt: zie maar hoe je mij opent... Daar sta je dan als een aap op de klep te duwen en hoor je je buurman met een Tesla keihard lachen

En kijk even hoe je de zombie mode kunt opheffen voor het zeldzame geval dat het je treft. En als je gaat pielen in de auto op je oprit zet hem dan in Ready zodat de12V accu niet plat gaat. Maar dat werkte bij de brandstof auto's ook al zo. Ik heb voor mijn gemoedsrust een 12V start hulp gekocht die in de frunk ligt en mijn vrouw uitgelegd hoe het ding te gebruiken.
Hmmm...de zwakke plek van een 800V systeem is kennelijk een 12V accu
En ga een keer snelladen als het niet nodig is, dan heb je het een keer gedaan. Als het dan echt een keer noodzakelijk is om thuis te komen hoef je op dat moment het wiel niet meer uit te vinden.
De knipperlichten op Style/Connect/Connect+ zijn gloeilampen. Deze bevinden zich in de bumpers. Niet de fancy LEDs in de lampunits dus.djmelvee schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:27:
Het is absoluut een gevalletje van 1st World problems, maar dat neemt niet weg dat dingen beter kunnen. En die hoeven niet per se veel meer te kosten. Maar goed, ik vogel wel wat uit...de meester01 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 01:32:
[...]
Als ik alle 'gemiste kansen' uit dit topic op een hoop veeg dan was de auto ws duizenden euro's duurder geweest.
Het 'probleem' van je koffiezetapparaat - hoezo eerste wereld probleem- snap ik niet. Je kunt de V2L stekker gewoon gebruiken. Tenmiste: ik ga er vanuit dat je niet tijdens het rijden op de snelweg met de achterklep open koffie probeert te zetten? Het lijkt erop dat de basis van je 'probleem' de lengte van het netsnoer is. En dan is de cirkel weer rond en komen we uit bij een verlengsnoer.
Kun je naast een bakkie zetten gelijk de zonnebank, de mini-bar en de vaatwasmachine laten draaien onderweg
Is er al enige kennis van de Hager Witty Flow laadpaal in combinatie met Ioniq 5?
De Hager is een laadpaal die V2G/V2H zou ondersteunen op basis van ISO 15118. Mogelijk is de Ioniq 5 dan als thuisaccu in combinatie met zonnepanelen te gebruiken.
De Hager is een laadpaal die V2G/V2H zou ondersteunen op basis van ISO 15118. Mogelijk is de Ioniq 5 dan als thuisaccu in combinatie met zonnepanelen te gebruiken.
De Ioniq 5 ondersteunt geen V2G of V2H dus dat brengt je niks.Amersfoort schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:38:
Is er al enige kennis van de Hager Witty Flow laadpaal in combinatie met Ioniq 5?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Best een bijzondere keuze om daar op te "besparen". Jammer hoor.Vielleicht schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:14:
[...]
De knipperlichten op Style/Connect/Connect+ zijn gloeilampen. Deze bevinden zich in de bumpers. Niet de fancy LEDs in de lampunits dus.
Ik had dit artikel gelezen waar Hyundai als partner wordt genoemd. Maar realiseer me ook dat de Ioniq 5 niet specifiek genoemd wordt. Hoop dat dit mogelijk later met een software update geactiveerd kan worden? Of vereist dit additionele technologie?rvdgaag schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:35:
[...]
De Ioniq 5 ondersteunt geen V2G of V2H dus dat brengt je niks.
https://www.wedrivesolar....iesysteem-van-de-toekomst
Het zullen de kosten ook niet zijn, maar voor sommigen wel een impuls om een duurdere versie te kopen.djmelvee schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:53:
[...]
Best een bijzondere keuze om daar op te "besparen". Jammer hoor.
De Ioniq 5 wordt in een pilot in Utrecht (volgens mij) wel gebruikt als V2G EV. In principe moet het kunnen, maar voordat het compleet ingevoerd wordt ben je zo weer een paar jaar verder.GoodPeople schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:34:
[...]
Ik had dit artikel gelezen waar Hyundai als partner wordt genoemd. Maar realiseer me ook dat de Ioniq 5 niet specifiek genoemd wordt. Hoop dat dit mogelijk later met een software update geactiveerd kan worden? Of vereist dit additionele technologie?
Je gem. Verbruik is hoog. En jouw Lounge AWD met 20” doet volgens WLTP 430km op een volle accu. Met kouder weer en jouw verbruik vind ik 330km niet gek (-25%).roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[Afbeelding]
Onze lounge editie met pano dak afneembare trekhaak zwaarste accu laad niet meer dan 330km. Het is een awd overigens. De dealer meldt dat dit komt door het seizoen en door rijgedrag hoger wordt de komende tijd.
Wie herkent bovenstaande?
ehhhh..HOI
Ik begrijp wat je zegt maar vandaag was het 16c en tevens zou ik dan denken dat hij 430 km aangeeft maar er maar 330 haalt.
Dat is niet logisch. Sowieso geeft de auto aan wat deze verwacht te doen met alle omstandigheden ( rijstijl en temp).roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:51:
Ik begrijp wat je zegt maar vandaag was het 16c en tevens zou ik dan denken dat hij 430 km aangeeft maar er maar 330 haalt.
Als je wat rustiger rijdt zal je zien dat het aantal km’s omhoog gaat.
Het is niet handig als Hyundai zou aangeven wat je maximaal kan halen (430km) op het dash en er dan opeens bij 330km mee ophoudt. Daarom toont de auto 330km als realistisch bereik.
ehhhh..HOI
Als het leasetechnisch zou kunnen zeker. Maar dat paste niet. Luxeprobleem...Vielleicht schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:09:
[...]
Het zullen de kosten ook niet zijn, maar voor sommigen wel een impuls om een duurdere versie te kopen.
Al vind ik halogene knipperlichten sowieso niet meer van deze tijd...
Heeft iemand foto's? Op internet amper een foto te vinden van non-lounge modellen.Vielleicht schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:14:
[...]
De knipperlichten op Style/Connect/Connect+ zijn gloeilampen. Deze bevinden zich in de bumpers. Niet de fancy LEDs in de lampunits dus.
Stephan1337 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:16:
[...]
Heeft iemand foto's? Op internet amper een foto te vinden van non-lounge modellen.
:strip_exif()/f/image/P62XgD7IYqaMhSqkJzxTqiHa.jpg?f=fotoalbum_large)
Style versie
de ondersteuning staat iig niet aan, ik heb bij we drive solar navraag gedaan en daar lieten ze doorschemeren dat het een software aanpassing vereist. het zou dus zeker kunnen dat in de (nabije) toekomst deze mogelijkheid wel beschikbaar komt. de vraag is even wat de hager laadpaal kost (heb ik nog niet opgezocht), de bidirectionele laadpalen die ik tot nu to heb gezien zaten rond de 8k ex btw; dan wordt de terugverdien tijd wel een dingetje, zeker omdat we nu nog kunnen salderen met zonneenergie. maar als er genoeg vragen binnen komen bij HMNL, wie weet krijgen we antwoord wanneer deze functie zou komenrvdgaag schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:35:
[...]
De Ioniq 5 ondersteunt geen V2G of V2H dus dat brengt je niks.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Hier 400km, je rechtervoet is de grootste boosdoener. Daarnaast zijn klimaatinstellingen, regeneratie en korte of lange ritten ook van grote invloed. Gebruik overigens de zoek functie van dit forum. Er is meer dan genoeg over dit onderwerp geschreven.roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[Afbeelding]
Onze lounge editie met pano dak afneembare trekhaak zwaarste accu laad niet meer dan 330km. Het is een awd overigens. De dealer meldt dat dit komt door het seizoen en door rijgedrag hoger wordt de komende tijd.
9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2
En, naast alle voorgaande opmerkingen, hij laadt niet op tot 330 km. Hij laadt gewoon op tot 100% (of welk percentage je dan ook ingesteld hebt, om te proberen de batterij in optimale conditie te houden).roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[Afbeelding]
En op basis van gemiddelde verbruik (rijstijl, klimaatinstellingen, regeneratie etc) afgelopen periode en weersomstandigheden berekent hij dan de actieradius. Heel blij dat hij inderdaad niet 430 aangeeft en dan maar 330 haalt, maar in het begin 330 aangeeft en wellicht wel 350/380 haalt
[ Voor 3% gewijzigd door amw82 op 14-03-2022 09:12 ]
[...]
Heeft iemand foto's? Op internet amper een foto te vinden van non-lounge modellen.
:strip_exif()/f/image/i6yOU1CAhHVHI3ahczizeFby.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de Style, Mystic Olive
Helemaal. Ik heb een RWD en kom in deze tijd van het jaar ook niet hoger dan 330km. Het is de zware rechtervoet i.c.m. het koude weer. Zou mooi zijn als het straks weer wat stijgt, maar ik stoor me er trouwens überhaupt niet aan. In de praktijk is het voor mij altijd genoeg. Laatst zat ik een keer wat krap (nog 10km rijden en voor 20km actieradius) en dan stop ik ff voor 4 minuten bij een fastned voor weer 40/50 km erbij. No big deal. Snel laden is zó véél belangrijker dan actieradius!!!! Ik heb een collega met een vroege Kia Nero die maar op 1-fase kan laden. Die kan zo'n trucje onderweg dus niet doen hè?roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[Afbeelding]
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Weet niet of je al een beetje terug hebt gelezen, maar vlak voor jou stelde iemand een soortgelijke vraag en dit was mijn antwoord daarop: bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[Afbeelding]
Verder nog wat tips voor zuinig rijden in een EV en zo je bereik te vergroten:
YouTube: Driving EVs efficiently - 5 Tips by Ecodriver
Dit alles is overigens niet per se anders bij een fossiele auto. Ook daar haalt geen enkele auto het normverbruik en zijn afwijkingen van 25-40% meer verbruik standaard. Alleen bij een EV wordt altijd gerekend in 'bereik' en bij een fossiele auto letten (de meeste) mensen onderweg niet echt op het verbruik. Wellicht dat dit met de huidige benzineprijzen verandert...
Voordeel van de Ioniq 5 is dat het laden zo snel gaat dat je ook met het verbruik in het slechtste geval nog prima lange ritten kunt maken met een korte laadpauze om de 2-2,5 uur.
[...]
:strip_exif()/f/image/KQ5XkH1DKMjkmWBmtGOUUwmK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/huQnPUiC9QBIYYHeiccBHYZn.jpg?f=fotoalbum_large)
Connect+ en Gravity Gold
[ Voor 34% gewijzigd door Vielleicht op 14-03-2022 14:42 ]
Correct, met mijn huidige fossiele auto zou ik in theorie 5.6 liter op 100KM moeten kunnen rijden op de snelweg... In de meeste gevallen... eigenlijk altijd, is het verbruik veel meer! Het gebruik is vaak rond 9 liter op 100KM. Met een kleine tank a 40 liter, red ik amper 500 KM mee.bilgy_no1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:02:
[...]
Weet niet of je al een beetje terug hebt gelezen, maar vlak voor jou stelde iemand een soortgelijke vraag en dit was mijn antwoord daarop: bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Verder nog wat tips voor zuinig rijden in een EV en zo je bereik te vergroten:
YouTube: Driving EVs efficiently - 5 Tips by Ecodriver
Dit alles is overigens niet per se anders bij een fossiele auto. Ook daar haalt geen enkele auto het normverbruik en zijn afwijkingen van 25-40% meer verbruik standaard. Alleen bij een EV wordt altijd gerekend in 'bereik' en bij een fossiele auto letten (de meeste) mensen onderweg niet echt op het verbruik. Wellicht dat dit met de huidige benzineprijzen verandert...
Voordeel van de Ioniq 5 is dat het laden zo snel gaat dat je ook met het verbruik in het slechtste geval nog prima lange ritten kunt maken met een korte laadpauze om de 2-2,5 uur.
Elektrisch is dan nog nieteens zo slecht
Omdat de discussie hier mij triggerde, heb ik de "target state of charge range" van de afgelopen twee maanden in een grafiekje gezet van mijn RWD LR connect+. Deze waarde is wat volgende de auto (via de api) de range in kilometers zou zijn als op dat moment de batterij 100% is. Ik heb het geverifieerd: deze waarde komt inderdaad overeen met wat de GOM aangeeft als de batterij daadwerkelijk 100% is.
Ik rijd hoofdzakelijk snelweg, zelden harder dan 105km/h, altijd op SCC (ook in de stad) en heb een vederlichte rechtervoet. Optrekken bij het stoplicht doet SCC voor mij.
Als ik dan nog wat berekingen doe uit de losse pols, dan lijkt het erop dat voor mij in de praktijk 90% van de GOM range haalbaar is: deze maand 380km ipv 420km.
Overigens merk ik dat met het mooie weer (lees: geen verwarming) in de stad rijden opvallend efficient is in combinatie met recuperatie (155W/km).
:fill(white):strip_exif()/f/image/jrOdWnJrblqpMNf8P92hcIrh.png?f=user_large)
(data lineage: api > Home Assistant > InfluxDB > Excel > hier)
Ik rijd hoofdzakelijk snelweg, zelden harder dan 105km/h, altijd op SCC (ook in de stad) en heb een vederlichte rechtervoet. Optrekken bij het stoplicht doet SCC voor mij.
Als ik dan nog wat berekingen doe uit de losse pols, dan lijkt het erop dat voor mij in de praktijk 90% van de GOM range haalbaar is: deze maand 380km ipv 420km.
Overigens merk ik dat met het mooie weer (lees: geen verwarming) in de stad rijden opvallend efficient is in combinatie met recuperatie (155W/km).
:fill(white):strip_exif()/f/image/jrOdWnJrblqpMNf8P92hcIrh.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Astronaut op 14-03-2022 15:17 ]
hoe doe je dat optrekken met SCC bij het stoplicht dan? je komt aan bij het stoplicht, laat hem uitrollen/remt (ingeval van geen voorlegger dan, met voorligger snap ik het wel, dan remt hij zelf mee met de voorligger) en bij groen druk je de SCC weer van pause af? of doe je nog iets anders?Astronaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:06:
Omdat de discussie hier mij triggerde, heb ik de "target state of charge range" van de afgelopen twee maanden in een grafiekje gezet van mijn RWD LR connect+. Deze waarde is wat volgende de auto (via de api) de range in kilometers zou zijn als op dat moment de batterij 100% is. Ik heb het geverifieerd: deze waarde komt inderdaad overeen met wat de GOM aangeeft als de batterij daadwerkelijk 100% is.
[Afbeelding]
Nice die grafiek! Nu nog een correlatie-analyse met de dagelijkse temperatuur ;-)Astronaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:06:
[Afbeelding]
Inderdaad kun je super zuinig rijden met de Ioniq. Ik had gisteren een rit Amsterdam-Haarlem, meest binnendoor met een klein stukje snelweg A200 waar ik max. 90 km/h heb gereden. Rest binnen de steden en N200 met 80 km/h. Gemiddeld verbruik over 21 km kwam op 136 Wh/km uit.
Geheim is om vooral heel veel uit te rollen met 0 regeneratie. Stoplicht over 800 meter al op rood? Stroom eraf en uitrollen maar... Dan pak je steeds honderden meters zonder enig verbruik en je houdt best momentum. Dus als je toch helemaal tot stilstand moet komen kun je alsnog de regeneratie naar iPedal zetten zoveel mogelijk terugwinnen.
Dit is wel een rijstijl waar de gemiddelde oma zich voor zou schamen overigens...

Maar goed. Op deze basis zou je dus ruim 530 km moeten kunnen halen (72,6 kWh). Oftewel 50 km meer dan WLTP (ondanks winterbanden met Zuinigheidsklasse C). En op deze manier heb ik met de oude Megane nog nooit de beloofde 3,6 liter per 100 km behaald, laat staan significant lager.
In geval geen voorligger:Tiggy80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:32:
[...]
hoe doe je dat optrekken met SCC bij het stoplicht dan? je komt aan bij het stoplicht, laat hem uitrollen/remt (ingeval van geen voorlegger dan, met voorligger snap ik het wel, dan remt hij zelf mee met de voorligger) en bij groen druk je de SCC weer van pause af? of doe je nog iets anders?
- tikje met stroompedaal
- SCC pauze knopje 1x indrukken
- Auto versnelt weer naar de laatst ingestelde snelheid
Echter niet altijd een kwestie van impuls, maar kwestie van wat is het max leasebedrag.Vielleicht schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:09:
[...]
Het zullen de kosten ook niet zijn, maar voor sommigen wel een impuls om een duurdere versie te kopen.
In mijn geval maakt het me gelukkig niet veel uit, zie die knipperlichten zelf toch niet
Voor m'n vorige auto heb ik dat gedaan, maar dat was gebaseerd op bijna twee jaar en 60.000km data: https://gathering.tweaker...message/56954949#56954949bilgy_no1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Nice die grafiek! Nu nog een correlatie-analyse met de dagelijkse temperatuur ;-)
Deze staat bij mij inderdaad uit, maar dit is toch die melding die je krijgt als je de auto uitzet? Dat er potentieel nog iemand op de achterbank zit?
Yep, hier ook met de RWD 52kw accu. Ook veel minder dan opgegeven. De laadsnelheid is trouwens ook veel trager. Ben benieuwd als het nu langzaam Wormer wordt.roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[Afbeelding]
Afgelopen zondag voor het eerst 220 kw gehaald bij een fastned snellader. Het coldgate seizoen is voorbij
Misschien domme vraag, maar is de auto dan ook tot 100% opgeladen? (Anders staat de maximale laadlimiet te laag).roel van aarle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:51:
De omvormer in de auto zal dan vervangen moeten worden en andere software. Nieuwe auto kopen denk ik.GoodPeople schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:34:
[...]
Ik had dit artikel gelezen waar Hyundai als partner wordt genoemd. Maar realiseer me ook dat de Ioniq 5 niet specifiek genoemd wordt. Hoop dat dit mogelijk later met een software update geactiveerd kan worden? Of vereist dit additionele technologie?
Er is nog niet echt een duidelijke standaard dus de tijd zal het zeggen, je moet overigens wel veel PV hebben liggen om je auto een beetje te kunnen laden. Ik heb 8000Wpiek liggen en kan dan redelijk overschot in de auto schieten nu maar 60kWh krijg je er op een zonnige dag niet in.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Waarom zou de inverter in de auto vervangen moeten worden? Hij kan al stroom leveren via de laadpoort. De hardware kan al ten minste 11 kW aan, dus waarom zou dat niet ook gewoon de andere kant op kunnen?rvdgaag schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:29:
[...]
De omvormer in de auto zal dan vervangen moeten worden en andere software. Nieuwe auto kopen denk ik.
Er is nog niet echt een duidelijke standaard dus de tijd zal het zeggen, je moet overigens wel veel PV hebben liggen om je auto een beetje te kunnen laden. Ik heb 8000Wpiek liggen en kan dan redelijk overschot in de auto schieten nu maar 60kWh krijg je er op een zonnige dag niet in.
Overigens hoeft er geen 60 kWh op een dag in. Wat kWh overdag bijladen en in het donker terug leveren aan het huis, zou niet zoveel stroom betreffen. Gemiddeld huishouden verbruikt ongeveer 10 kWh per etmaal, dus alleen de nacht is maar een deel daarvan.
als ik het zo lees op de hagerwebsite is het gewoon een normale laadpaal met loadbalancing, ik kan zosnel niet vinden dat hij ook V2G ondersteuning heeft. de prijs van 1600,- doet mij ook niet vermoeden dat er V2G in zit. zoals ik al eerder aangaf zijn die wel echt duurder (bijv https://www.venematech.sh...em-10kw.html?id=218961150). zodra er een laadpaal komt voor 1600,- met V2G dan bestel ik hem en ga ik bij HMNL voor de deur liggen tot ze de teruglever functionaliteit hebben unlockt bij mijn wagenAmersfoort schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:38:
Edit; de ISO 15118 ready opmerking doet anderzijds wel weer vermoeden dat hij kan terugleveren.... beetje wazig. eens een mailtje naar hager sturen
[ Voor 7% gewijzigd door Tiggy80 op 14-03-2022 20:55 ]
Er zou nog wel eens een garantie dingetje aan kunnen zittenTiggy80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:35:
[...]
als ik het zo lees op de hagerwebsite is het gewoon een normale laadpaal met loadbalancing, ik kan zosnel niet vinden dat hij ook V2G ondersteuning heeft. de prijs van 1600,- doet mij ook niet vermoeden dat er V2G in zit. zoals ik al eerder aangaf zijn die wel echt duurder (bijv https://www.venematech.sh...em-10kw.html?id=218961150). zodra er een laadpaal komt voor 1600,- met V2G dan bestel ik hem en ga ik bij HMNL voor de deur liggen tot ze de teruglever functionaliteit hebben unlockt bij mijn wagen(zoals ze bij wedrive solar ook hebben gedaan).
de meester01 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:28
ik denk dat dat wel meevalt, ik kan mij niet voorstellen dat de garantie bij de 50 ioniq5 van we drive solar is vervallen. daar speelt natuurlijk wel mee dat het een samenwerking is met hyundai, maar ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat het garantie in de weg zou zitten. nu heeft het door het salderen natuurlijk nog geen haast, maar hyundai heeft nu ook niet echt laten zien dat ze echt snel zijn (HDA2 oplossing bijv)de meester01 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:53:
[...]
Er zou nog wel eens een garantie dingetje aan kunnen zitten
de meester01 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:28
al met al, de tijd zal het leren
Deze week ben ik op wintersport. Afgelopen vrijdag ben ik naar Oostenrijk gereden. Hiervoor ben ik gaan lader bij een drietal Ionity laders. Helaas ging dit niet erg goed. De eerste keer heb ik er bijna 20 min over gedaan om de auto verbonden te krijgen. Ik deed gewoon zoals het zou moeten, kabel erin en laadpas ervoor, eerst laadpas dan kabel, via qr code kabel aandrukken, advies gevraagd aan anderen enz. Helaas leek niets te helpen. Later voelde ik dat de kabel een beetje gaat trillen, op dat moment moet ik hem erg hard aandrukken en dan kan hij toch koppelen. De tweede keer helaas hetzelfde alleen wist ik iets beter wat te doen . De 3e keer ging het nog iets beter, maar het duurde alsnog 10 min om te koppelen. Het lijkt erop dat de auto geen communicatie heeft met de laadpaal. Ik heb het in Nederland een keer eerder bij Fastned gedaan, dit ging gewoon goed. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik heb nog geen contact gehad met de dealer en wil dit gaan doen als ik terug ben. Heeft iemand nog tips?
De garantie zal niet vervallen maar Hyundai is geen filantropische instelling. Meer laadcycli is in potentie meer 'slijtage' van de cellen en dus de mogelijkheid dat Hyundai vaker een garantie claim moet honoreren.Tiggy80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:58:
[...]
ik denk dat dat wel meevalt, ik kan mij niet voorstellen dat de garantie bij de 50 ioniq5 van we drive solar is vervallen. daar speelt natuurlijk wel mee dat het een samenwerking is met hyundai, maar ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat het garantie in de weg zou zitten. nu heeft het door het salderen natuurlijk nog geen haast, maar hyundai heeft nu ook niet echt laten zien dat ze echt snel zijn (HDA2 oplossing bijv)
al met al, de tijd zal het leren
Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen op dit vlak, het is wel erg interessante materie
Ik heb (bij Recharge) gemerkt dat er geen enkele druk op de connector mag zijn. Gisteren daarom de slang van de paal ernaast gepakt, omdat die dichterbij de aansluiting zat en daardoor los hing.slvans schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:59:
Deze week ben ik op wintersport. Afgelopen vrijdag ben ik naar Oostenrijk gereden. Hiervoor ben ik gaan lader bij een drietal Ionity laders. Helaas ging dit niet erg goed. De eerste keer heb ik er bijna 20 min over gedaan om de auto verbonden te krijgen. Ik deed gewoon zoals het zou moeten, kabel erin en laadpas ervoor, eerst laadpas dan kabel, via qr code kabel aandrukken, advies gevraagd aan anderen enz. Helaas leek niets te helpen. Later voelde ik dat de kabel een beetje gaat trillen, op dat moment moet ik hem erg hard aandrukken en dan kan hij toch koppelen. De tweede keer helaas hetzelfde alleen wist ik iets beter wat te doen . De 3e keer ging het nog iets beter, maar het duurde alsnog 10 min om te koppelen. Het lijkt erop dat de auto geen communicatie heeft met de laadpaal. Ik heb het in Nederland een keer eerder bij Fastned gedaan, dit ging gewoon goed. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik heb nog geen contact gehad met de dealer en wil dit gaan doen als ik terug ben. Heeft iemand nog tips?
Meerdere keren bij Ionity geladen in NL, B en F. Nooit een probleem gehad tot nu toe.slvans schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:59:
Bij mij is het contactpunt van de auto vervangen. Probleem lijkt opgelost. Contactpunten lagen wat te diep zo leek het. Bij Recharge lukte het koppelen eerder alleen wanneer ik de stekker aandrukte totdat er connectie was met de auto. De kabel plaatste ik dan op de paal voor het laadstation om de stekker in een bepaalde hoek te houden. Dat werkte…slvans schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:59:
Heb wel vaker gehoord dat indien de houder van de kabel erg langwerpig is, de connector erg gaat hangen in de laadpoort van de auto waardoor geen connectie gemaakt kan worden. Bij Fastned is dit bij bepaalde laadstations ook een probleem geloof ik, maar dus niet allemaal.slvans schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:59:
ehhhh..HOI
Ja, klopt. Vooral als de kabel op de grond ligt trekt die de connector naar beneden.krizzziz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:51:
[...]
Heb wel vaker gehoord dat indien de houder van de kabel erg langwerpig is, de connector erg gaat hangen in de laadpoort van de auto waardoor geen connectie gemaakt kan worden. Bij Fastned is dit bij bepaalde laadstations ook een probleem geloof ik, maar dus niet allemaal.
Het heeft ook te maken met toleranties in de ISO standaard heb ik wel eens ergens gezien in een video die hierover ging.
Maar bij Ionity hangt de kabel in de lucht en hebben anderen helemaal geen problemen.
Wie weet wat een nieuwe sleutel kost?
De exacte prijs weet ik niet, de dealer zei bij overhandiging dat ik zeker moest reken op zo'n 300 euro (met daarbij de boodschap, raak ze niet kwijt!).MeelezerT schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:15:
400euro P.s., te horen gekregen bij levering van de auto. De sleutels waren bij ontvangst een beetje beschadigdMeelezerT schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:15:
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Nog een aanvullende vraag: kun je ook in Bluelink zien waar de auto heeft gereden?amw82 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:47:
[...]
1. Ja Op de kaart kan je gewoon zien waar je auto staat.
[...]
Dus de route net als bij een tracker?
Zover ik weet niet.BobDeRooy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:59:
[...]
Nog een aanvullende vraag: kun je ook in Bluelink zien waar de auto heeft gereden?
Nee, per rit alleen de afstand, duur, gemiddelde snelheid en topsnelheidBobDeRooy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:59:
[...]
Nog een aanvullende vraag: kun je ook in Bluelink zien waar de auto heeft gereden?
Vraagje, hoe krijg ik de ventilatie/verwarming fans dicht? Als de stand van de ventilatie helemaal op 0 /uit zet, komt er nog behoorlijk wat wind door mijn dashboard
Circulatie stand ?HollovVpo1nt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 06:35:
Vraagje, hoe krijg ik de ventilatie/verwarming fans dicht? Als de stand van de ventilatie helemaal op 0 /uit zet, komt er nog behoorlijk wat wind door mijn dashboard
ik heb dit topic niet helemaal gevolgd, maar vind dit niet direct via search: wat is de beste manier om met de regen braking om te gaan? (beste als in: meeste kilometers tussen laadbeurten)
is dat simpelweg zoveel mogelijk op I-pedal, of hangt dat wat af van omstandigheden,.... .
is dat simpelweg zoveel mogelijk op I-pedal, of hangt dat wat af van omstandigheden,.... .
Ik heb de ventilatie ook uitgezet en na een tijdje verschijnt de melding "Automatische ventilatie ingeschakeld" en dan blaast het vrolijk verder. Gaat volgens mij op basis van de luchtvochtigheid in de auto.HollovVpo1nt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 06:35:
Consensus lijkt dat op de snelweg Level 0 het zuinigst rijdt en Level 3 overal elders. Als je een AWD-drive hebt, is i-Pedal zinloos, omdat dan permanent 4 wielen worden aangedreven.sensory schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:34:
ik heb dit topic niet helemaal gevolgd, maar vind dit niet direct via search: wat is de beste manier om met de regen braking om te gaan? (beste als in: meeste kilometers tussen laadbeurten)
Ik rij altijd level 3. Ook op de snelweg want daar maakt het level niets uit, regenereren gebeurt alleen bij afremmen en dat doe je juist heel weinig op de snelweg… Maar goed dat is mijn ervaring!MicheldeGoey schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:16:
[...]
Consensus lijkt dat op de snelweg Level 0 het zuinigst rijdt en Level 3 overal elders. Als je een AWD-drive hebt, is i-Pedal zinloos, omdat dan permanent 4 wielen worden aangedreven.
Level 0 ook in de bebouwde kom is wat mij betreft zuiniger. MAAR, het niet fijn/moeilijk rijden. Level 3 is zo veel makkelijker en comfortabeler. En op de snelweg cruise control aan en dan wordt de regen voor je bepaald.
Ik gebruik zelf de automatische instelling, vooral voor het comfort. Het niveau wordt dan automatisch aangepast aan de afstand tot de auto voor je (hij regenereert maximaal als een auto afremt) en standaard is het dan volgens mij niveau 1 als er niets voor je zit. Licht de rem indrukken leidt ook tot regeneratie dus het is volgens mij meer een kwestie van wat je prettiger vindt dan dat het echt tot grote verschillen in verbruik leidt. Maar ik kan het fout hebben ;-).Luft schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Ik rij altijd level 3. Ook op de snelweg want daar maakt het level niets uit, regenereren gebeurt alleen bij afremmen en dat doe je juist heel weinig op de snelweg… Maar goed dat is mijn ervaring!
Belangrijkst is om te onthouden dat uitbollen altijd efficiënter is dan regenereren. En regenereren is uiteraard weer efficiënter dan de schijfremmen. Met i-Pedal ben je altijd maximaal aan het regenereren dus dat gaat nooit het meest efficiënt zijn.
Op de snelweg maakt het level uiteraard wel iets uit want met Level 3 ga je nooit kunnen uitbollen.
Hou dat in het achterhoofd, voor de rest is het vooral persoonlijke voorkeur.
Ik rij zelf altijd in Auto op het middelste niveau. Op de snelweg kan je dan de rechterflipper gebruiken om het regenereren op minimum te zetten. Dan ben je quasi aan het uitbollen, niet 100% zoals in Level 0 maar het scheelt niet veel. Voordeel is wel dat het rempedaal in Auto blijft regenereren. In Level 0 bedient het rempedaal enkel de schijfremmen. Dus dan moet je constant bij de pinken zijn en zelf beslissen of je gaat remmen met het pedaal of de flippers.
Op de snelweg maakt het level uiteraard wel iets uit want met Level 3 ga je nooit kunnen uitbollen.
Ik rij zelf altijd in Auto op het middelste niveau. Op de snelweg kan je dan de rechterflipper gebruiken om het regenereren op minimum te zetten. Dan ben je quasi aan het uitbollen, niet 100% zoals in Level 0 maar het scheelt niet veel. Voordeel is wel dat het rempedaal in Auto blijft regenereren. In Level 0 bedient het rempedaal enkel de schijfremmen. Dus dan moet je constant bij de pinken zijn en zelf beslissen of je gaat remmen met het pedaal of de flippers.
[ Voor 3% gewijzigd door dvdj op 17-03-2022 10:36 ]
In de praktijk gaat dat niet echt veel verschil maken denk ik, die paar kilometer die je daar mee bespaart. Je rechtervoet doet er meer toe.dvdj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:34:
Belangrijkst is om te onthouden dat uitbollen altijd efficiënter is dan regenereren. En regenereren is uiteraard weer efficiënter dan de schijfremmen. Met i-Pedal ben je altijd maximaal aan het regenereren dus dat gaat nooit het meest efficiënt zijn.
Ik ook, want dat gedoe met telkens andere instellingen is niets voor mij.Luft schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Ik rij altijd level 3. Ook op de snelweg want daar maakt het level niets uit, regenereren gebeurt alleen bij afremmen en dat doe je juist heel weinig op de snelweg… Maar goed dat is mijn ervaring!
Op de snelweg zet ik voordat de SCC aangezet wordt de re-gen op 1 zodat de auto niet vol in de ankers gaat als ik de SCC er zelf afhaal. Voor het overige level 3 of i-pedalMcRizzo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:31:
Level 0 ook in de bebouwde kom is wat mij betreft zuiniger. MAAR, het niet fijn/moeilijk rijden. Level 3 is zo veel makkelijker en comfortabeler. En op de snelweg cruise control aan en dan wordt de regen voor je bepaald.
[ Voor 3% gewijzigd door de meester01 op 17-03-2022 11:50 ]
Ik rijd altijd level 3. Als I-Pedal bij start aan zou kunnen staan en minder chimes zou produceren, zou ik daarmee rijden.
Uitrollen kan ook prima met level 3: gewoon rustig je gaspedaal loslaten.
Recuperen op max door de flipper in te houden heb ik mezelf proberen aan te leren, maar het is gewoon onhandig.
Uitrollen kan ook prima met level 3: gewoon rustig je gaspedaal loslaten.
Recuperen op max door de flipper in te houden heb ik mezelf proberen aan te leren, maar het is gewoon onhandig.
ik ook.....
3000Wp op 't dak
Ik dan weer niet...?
#metoo
Laadklep update dus
Vorige week kreeg mijn vrouw de klep niet open met de drukknop. Dus met de app gedaan. Later kreeg ik hem wel open met de knop.
Laadklep update dus
Vorige week kreeg mijn vrouw de klep niet open met de drukknop. Dus met de app gedaan. Later kreeg ik hem wel open met de knop.
VIN wel met hoofdletters ingevoerd?cooper_s1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:01:
Ik dan weer niet...?
Ik wel. Ook de kabelboom van de stoelverstelling staat er bij.
Ik denk dat iedereen hier eigen ervaringen mee heeft. Sowieso denk ik dat het effect niet meetbaar zal zijn, aangezien andere zaken veel belangrijker zijn voor het verbruik. Als je dus op twee dagen twee verschillende instellingen gebruikt, krijg je ongetwijfeld verschillen in verbruik, nog los van het effect van regen. Daarbij is je rijstijl van belang, want als je gewend ben om veel uit te laten rollen, dan heeft level 3 totaal averechts effect.sensory schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:34:
Uiteindelijk ga je kiezen voor een niveau waar je het comfortabelst in rijdt. Ik rij zelf op level 1. Hierin vind ik de afweging tussen uitrollen en regeneratie het prettigst.
Yep, ook met kleine letters geprobeerd... misschien scheelt het model nog, ik heb een lounge..
Ik ook en mijn auto is wel aan de beurt.cooper_s1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Yep, ook met kleine letters geprobeerd... misschien scheelt het model nog, ik heb een lounge..
Bijzonder wazig weer...de meester01 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:59:
[...]
Ik ook en mijn auto is wel aan de beurt.
Kan iemand me nog even wijzen naar waar ik dat VIN moet invoeren?
https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen/#/MicheldeGoey schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:24:
[...]
Kan iemand me nog even wijzen naar waar ik dat VIN moet invoeren?
Bij de mijne hetzelfde dus zal door de dealer wel worden bestempeld als standaard.HJ92 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:41:
Bij mij ook een serviceactie m.b.t. laadklepje.
Hoe ziet bij jullie de bodemplaat eruit? Is die goed vastgezet of staat die ook zo 'open' als bij mij?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij staat alleen de motorkap open.HJ92 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:41:
Hoe ziet bij jullie de bodemplaat eruit? Is die goed vastgezet of staat die ook zo 'open' als bij mij?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/xTzaxyf32N5aPvzlMS5kyGIB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is idd standaard, ziet er wel wat gek uit, ben ik met je eensezi70 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:20:
[...]
Bij mij staat alleen de motorkap open.
[Afbeelding]
Ik speel in de auto vaak muziek vanaf USB af en zet hem dan op 'shuffle'. Nu is het probleem dat de auto wel heel erg vaak dezelfde nummers afspeelt. De shuffle functie is dus bepaald niet willekeurig. Vaak komen dezelfde nummers weer in dezelfde volgorde voorbij, en als je dan een paar nummers doorspoelt komen er ineens weer paar 'nieuwe' nummers.
Hebben meer mensen hier last van?
Dat is natuurlijk alleen als je het pedaal niet indrukt. Maar daar kan je prima mee spelen, waardoor je ook de auto over langere afstand snelheid kunt laten minderen. Je kunt het uitrollen daarmee vergelijken.dvdj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:34:
Met i-Pedal ben je altijd maximaal aan het regenereren dus dat gaat nooit het meest efficiënt zijn.
Sinds gisteren werkt mijn USB poort voorin niet meer. Dus helaas geen Android Auto (en navi/info updates) meer. Met dezelfde (en andere) kabeltjes op de overige poorten laadt mn telefoon wel gewoon op, dus ligt echt aan de poort. Maar weer eens langs de dealer 
Kan die wel mooi meteen de service actie met laadklepje uitvoeren, die er voor mij ook klaar staat.
Kan die wel mooi meteen de service actie met laadklepje uitvoeren, die er voor mij ook klaar staat.
Gebruik 'shuffle' niet, omdat dit maar per folder gaat. Wat ik doe is meerdere CD's in 1 folder kopiëren, zodat er genoeg tracks in 1 folder zit en dan gewoon sequentieel afspelen. Er wordt onthouden bij welk nummer je was en gaat de volgende rit gewoon daar verder (of zelfs na USB muziek erbij te zitten in andere folders). Zo kun je verschillende genres in verschillende folders zetten. Heel extreem is alles in 1 folder kopiëren, shuffle by designSupreme1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:13:
Ik speel in de auto vaak muziek vanaf USB af en zet hem dan op 'shuffle'. Nu is het probleem dat de auto wel heel erg vaak dezelfde nummers afspeelt. De shuffle functie is dus bepaald niet willekeurig. Vaak komen dezelfde nummers weer in dezelfde volgorde voorbij, en als je dan een paar nummers doorspoelt komen er ineens weer paar 'nieuwe' nummers.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-03-2022 08:32 ]
Dat gebeurt af en toe. Vaak lost het zichzelf op. Wat helpt is het resetten van de headunit door het pinnetje met een potloodje in te drukken.ijssgerb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:03:
Vandaag wil mijn datum en tijd niet synchroniseren. Meer mensen last van?
[Afbeelding]
Ik heb dit ook bij de mijne die 3 weken geleden is afgeleverd.ezi70 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:20:
[...]
Bij mij staat alleen de motorkap open.
[Afbeelding]
Bij mij zit de bodemplaat aan de achterkant net zo. Aan de voorkant zit er nog netjes een strip voor die vermoedelijk de kier afdekt.HJ92 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic