Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:14

-CJ

Not remastered

bilgy_no1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Ja, letterlijk twee posts terug voor jouw post nog iemand die hiermee zit...
Weet ik, ik lees al even mee. Maar ik vraag me vooral af of er ook berichten vanuit dealers komen die de problemen opbossen en naar Hyundai NL sturen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeMo1965 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Misschien een domme vraag maar ben een Newbie Ioniq 5 eigenaar.
Waar haal je de bestanden vandaan?
Is er een download pagina?
https://update.hyundai.com/EU/NL/Main

Programma voor Windows/Mac downloaden en de instructies volgen. Je hebt een USB stick van minstens 64GB nodig (gebruik zelf een externe SSD en dat werkt ook).

[ Voor 21% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-02-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:57
-CJ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Weet ik, ik lees al even mee. Maar ik vraag me vooral af of er ook berichten vanuit dealers komen die de problemen opbossen en naar Hyundai NL sturen.
Mijn dealer heeft alles naar Hyundai NL gestuurd en de auto is ook al bij Hyundai NL geweest.
Ze doen het voorlopig af als eigenschap van de auto en dat de trillingen veroorzaakt worden door het afrollen van de band.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
-CJ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Even los van de precieze issues vind ik de service en klantgerichtheid van Hyundai bar slecht. Ze duwen je bij de aflevering een evaluatieformulier onder de neus met een lulverhaal over hoe Koreanen naar cijfers kijken. Dat interesseert ze allemaal meer dan de klant echt een goede ervaring geven. Ze willen dus gewoon niet leren of leveren. Opvallend, ik wilde de klanttevredenheidsenquete gaan invullen met een 6, maar de hele enquete komt dan niet eens tevoorschijn. Je gaat haast denken dat het alleen maar opent als je begint met een 9... 8)7

Ik heb zelf na een hoop gedoe een compensatie gekregen voor de ontbrekende automatische handgrepen, maar de uitkomst is voor iedereen anders. De ene dealer doet meer dan de andere, maar Hyundai NL doet helemaal niets (terwijl het 100% hun schuld is). Geef gewoon toe dat je een fout hebt gemaakt en kom zelf met een oplossing; dat scheelt een hoop frustraties.

I.d. met de trillingen. Daar willen ze ook niet echt induiken om te zorgen dat hun klanten tevreden zijn. Nu zijn er altijd wel zeikerds die je nooit tevreden krijgt, maar in dit geval is er echt iets aan de hand met de combinatie van banden en chassis. Als dealer van @Stephan_haarlem al heeft erkend dat er een enorm verschil is tussen de demo-auto en zijn exemplaar, dan moet je het als importeur toch echt wel serieus nemen.

Ik ben wel blij dat er heel regelmatig updates zijn en dat bekende issues (coldgating) worden erkend en opgelost. Maar dat is de centrale organisatie in Korea (en wellicht de EU hoofdorganisatie). Op andere punten laat met name Hyundai NL het toch echt wel liggen.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Hein66 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Niet iedereen zit op dit forum. Het geeft geen volledig overzicht.
Vandaar mijn inschatting op 2,5%

• HJ92
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
de meester01 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Ik wil het geenszins bagetelliseren (het is zwaar Ka met Pee als je er last van hebt) maar het probleem is dan in absolute zin niet zo groot. Er rijden inmiddels iets van 2.000 Hi5's rond in NL, als daar eens 40 last hebben van dit probleem dan is het wellicht niet zo'n enorm probleem als je denkt?

En dus ook niet zo'n groot issue dat Hyundai daar gelijk veel resources op gaat zetten. Tenzij je het extra vervelend voor ze maakt. Maar dat doe je niet op een forum.
Sterker nog, ik denk dat Hyundai al wel weet dat er eigenlijk een probleem is. En daarom doen ze andere dempers onder modeljaar 2023 zetten.
Staat ook op Autoweek in het artikel over de vernieuwde Ioniq5:
''Hyundai levert voortaan op elke Ioniq 5 namelijk nieuwe Smart Frequency Dampers (SFD) die kleine oneffenheden beter kunnen gladstrijken.''

• de meester01

de meester01

HJ92 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:45:
[...]

Sterker nog, ik denk dat Hyundai al wel weet dat er eigenlijk een probleem is. En daarom doen ze andere dempers onder modeljaar 2023 zetten.
Staat ook op Autoweek in het artikel over de vernieuwde Ioniq5:
''Hyundai levert voortaan op elke Ioniq 5 namelijk nieuwe Smart Frequency Dampers (SFD) die kleine oneffenheden beter kunnen gladstrijken.''
Klopt. Alleen is daarmee het probleem van de huidige eigenaren met klachten niet opgelost. Tenzij ze met een terugroepactie komen maar dat zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd. Maar wie weet krijg ik wel ongelijk :)

Dus zagen en volharden bij de dealers. Aan de andere kant zullen er veel in de lease rijden. Benieuwd of die ook afgescheept worden?

• Trietment
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-08-2024
bilgy_no1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Even los van de precieze issues vind ik de service en klantgerichtheid van Hyundai bar slecht. Ze duwen je bij de aflevering een evaluatieformulier onder de neus met een lulverhaal over hoe Koreanen naar cijfers kijken. Dat interesseert ze allemaal meer dan de klant echt een goede ervaring geven. Ze willen dus gewoon niet leren of leveren. Opvallend, ik wilde de klanttevredenheidsenquete gaan invullen met een 6, maar de hele enquete komt dan niet eens tevoorschijn. Je gaat haast denken dat het alleen maar opent als je begint met een 9... 8)7

Ik heb zelf na een hoop gedoe een compensatie gekregen voor de ontbrekende automatische handgrepen, maar de uitkomst is voor iedereen anders. De ene dealer doet meer dan de andere, maar Hyundai NL doet helemaal niets (terwijl het 100% hun schuld is). Geef gewoon toe dat je een fout hebt gemaakt en kom zelf met een oplossing; dat scheelt een hoop frustraties.

I.d. met de trillingen. Daar willen ze ook niet echt induiken om te zorgen dat hun klanten tevreden zijn. Nu zijn er altijd wel zeikerds die je nooit tevreden krijgt, maar in dit geval is er echt iets aan de hand met de combinatie van banden en chassis. Als dealer van @Stephan_haarlem al heeft erkend dat er een enorm verschil is tussen de demo-auto en zijn exemplaar, dan moet je het als importeur toch echt wel serieus nemen.

Ik ben wel blij dat er heel regelmatig updates zijn en dat bekende issues (coldgating) worden erkend en opgelost. Maar dat is de centrale organisatie in Korea (en wellicht de EU hoofdorganisatie). Op andere punten laat met name Hyundai NL het toch echt wel liggen.
Mag ik vragen wat voor compensatie?

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:49:
[...]

Klopt. Alleen is daarmee het probleem van de huidige eigenaren met klachten niet opgelost. Tenzij ze met een terugroepactie komen maar dat zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd. Maar wie weet krijg ik wel ongelijk :)

Dus zagen en volharden bij de dealers. Aan de andere kant zullen er veel in de lease rijden. Benieuwd of die ook afgescheept worden?
Klopt niet, de EV6 is vanaf het eerste begin uitgeleverd met deze dempers. En wat blijkt sommige EV6 eigenaren hebben hetzelfde probleem met trillingen.

3000Wp op 't dak

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:08
Smart Frequency Dampers zijn waarschijnlijk dempers voor de motor ophanging, niet voor de schokdempers voor de wielophanging

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trietment schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Mag ik vragen wat voor compensatie?
de kosten van de afneembare trekhaak zijn gerestitueerd (en de trekhaak wordt nog wel geleverd).
rvdgaag schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:55:
Smart Frequency Dampers zijn waarschijnlijk dempers voor de motor ophanging, niet voor de schokdempers voor de wielophanging
Incorrect. Dit wordt in sommige EV6 reviews toegelicht. Afhankelijk van de trilfrequentie van het wegdek zit er meer/minder olie in waardoor de demping van de wielophanging zich aanpast.

Bijvoorbeeld hier: YouTube: Kia EV6: Macht fast alles anders als die Konkurrenz - aber auch bess...

Op 18:58 laat hij zo'n demper zien in de wielkast.

[ Voor 29% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-02-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:08
Ben toevallig afgestudeerd in actieve dempers in Japan dus weet er wel wat van :-) Olie snel verplaatsen in een demper om hem aan te passen is kul. Magnetische deeltjes in de olie werkt goed die kun je electronisch sturen echter daarmee pas je het gedrag aan van de demper, meer/minder comfort en dit leent zich niet voor "snelle" wisselingen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

rvdgaag schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:55:
Nee ook niet juist deze dempers zitten gewoon op de plek waar de gewone schokdempers ook zitten nl in de wielophanging.

3000Wp op 't dak

rvdgaag schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:05:
Ben toevallig afgestudeerd in actieve dempers in Japan dus weet er wel wat van :-) Olie snel verplaatsen in een demper om hem aan te passen is kul. Magnetische deeltjes in de olie werkt goed die kun je electronisch sturen echter daarmee pas je het gedrag aan van de demper, meer/minder comfort en dit leent zich niet voor "snelle" wisselingen.
Kijk of het echt werkt weet ik niet, want ik heb er niet in gereden. Maar het is dus duidelijk dat het wel gaat over dempers in de wielophanging, niet in de motorophanging.

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:09
Als het een terugroepactie wordt, dan kan je wel rekenen op goede service. Bij mijn Hyundai IONIQ Electric 38,3kWh moest de main accu (38,3kWh) vervangen worden, omdat iets net over de foutmarges ging.

Duidelijke communicatie en duur van oplossing. Kon zelf een afspraak inplannen en kreeg een andere EV als leenauto én bol.com bon van 75 euro als extra compensatie.

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Klopt niet, de EV6 is vanaf het eerste begin uitgeleverd met deze dempers. En wat blijkt sommige EV6 eigenaren hebben hetzelfde probleem met trillingen.
Niet inzetbaar als argument bij de Ionig 5 dus :|

• cvanmansom
  • Laatst online: 12-09 14:59

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

de meester01 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Niet inzetbaar als argument bij de Ionig 5 dus :|
Ben geen expert, maar zou de trilling dan niet vanuit de motor kunnen komen? Vooral omdat een aantal mensen aangeeft het bij bepaalde snelheden (toerental?) te voelen. Om dat te verhelpen is waarschijnlijk wat kostbaarder....

• de meester01

de meester01

cvanmansom schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Ben geen expert, maar zou de trilling dan niet vanuit de motor kunnen komen? Vooral omdat een aantal mensen aangeeft het bij bepaalde snelheden (toerental?) te voelen. Om dat te verhelpen is waarschijnlijk wat kostbaarder....
Ik ben ook geen expert, verdien mijn brood achter een stapel wetboeken en een PC. Maar het zou wel degelijk uit de motor kunnen komen of - zoals ik al eens suggereerde - uit de warmtepomp want tijdens de eerste update die ik uitvoerde stond mijn auto stil tijdens het wachten en de middenconsole kwam tot leven (schudden/trillen).

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
de meester01 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Ik ben ook geen expert, verdien mijn brood achter een stapel wetboeken en een PC. Maar het zou wel degelijk uit de motor kunnen komen of - zoals ik al eens suggereerde - uit de warmtepomp want tijdens de eerste update die ik uitvoerde stond mijn auto stil tijdens het wachten en de middenconsole kwam tot leven (schudden/trillen).
De middenconsole is, dacht ik, geventileerd ivm de draadloze oplader ?

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

• de meester01

de meester01

Luft schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:17:
[...]
De middenconsole is, dacht ik, geventileerd ivm de draadloze oplader ?
Dit kwam dieper uit de auto. En beetje warme lucht zou m.i. niet voor zoveel trillingen mogen zorgen. Het was niet de spreekwoordelijke ouderwetse centrifuge die als een puppy door de keuken huppelt qua vibraties maar echt wel forse trillingen alsof je over slecht wegdek rijdt. En dat in stilstand.

Het enige 'draaiende' op dat moment was de blowerfan en de WP.

Daarna niet meer waar genomen overigens.

• cvanmansom
  • Laatst online: 12-09 14:59

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

de meester01 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:21:
[...]

Dit kwam dieper uit de auto. En beetje warme lucht zou m.i. niet voor zoveel trillingen mogen zorgen. Het was niet de spreekwoordelijke ouderwetse centrifuge die als een puppy door de keuken huppelt qua vibraties maar echt wel forse trillingen alsof je over slecht wegdek rijdt. En dat in stilstand.

Het enige 'draaiende' op dat moment was de blowerfan en de WP.

Daarna niet meer waar genomen overigens.
Ik herinner me dat er iemand op dit forum ook klaagde over lawaai van de warmtepomp en dat deze vervangen moest worden. Klinkt niet onlogisch dus.

• de meester01

de meester01

cvanmansom schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Ik herinner me dat er iemand op dit forum ook klaagde over lawaai van de warmtepomp en dat deze vervangen moest worden. Klinkt niet onlogisch dus.
Dat was de enige keer.

Voor de rest is mijn auto - afkloppen - klachtenvrij op het slechte product dat LFA heet na. Alles werkt zoals het moet / in het boekje staat.

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Doelen jullie wellicht op hetgeen al een keer eerder is benoemd? Namelijk dat er iemand opmerkte dat bij de ‘oudere’ Ioniq de EPCU de boosdoener was van trillingen bij sommigen. (Electric Power Control Unit)
Link: https://www.ioniqforum.com/threads/small-vibrations-big-problems-officially-repaired-after-56-days-thanks-hyundai.34340/page-6

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
HJ92 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:37:
Doelen jullie wellicht op hetgeen al een keer eerder is benoemd? Namelijk dat er iemand opmerkte dat bij de ‘oudere’ Ioniq de EPCU de boosdoener was van trillingen bij sommigen. (Electric Power Control Unit)
Link: https://www.ioniqforum.com/threads/small-vibrations-big-problems-officially-repaired-after-56-days-thanks-hyundai.34340/page-6
Ja dat was ik. Ben benieuwd of iemand hier al iets mee gedaan heeft richting zijn haar dealer. De mijne heeft die trillingen niet dus was alleen informatie tbv diegene die dat wel hebben.
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken en misschien spelen ze wel in verschillende mate bij verschillende exemplaren:

1. Banden: er lijkt toch iets te zijn met die Michelins, vooral de 19". Vervangen van banden leidt tot een afname van de trillingen of zelfs helemaal oplossen ervan.
2. EPCU: als er een foutje zit in de synchronisatie van rotor en stator kan dat ook tot trillingen leiden.
3. Demping van het chassis. Zie het filmpje 'On the Hoist' van Sandy Munro waar te zien is dat er dempers op het chassis zijn gemonteerd om vibraties buiten de cabine te houden.
4. Loszittende onderdelen (bijv. middenconsole). Ik hoor zelf een irritante resonantie uit de achterportieren komen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de gordijntjes, maar kan het nog niet echt pinpointen. Anderen hebben het over deurpanelen gehad. Weer anderen hadden een stoel die naar achteren kantelt bij hard optrekken; misschien dat een net niet goed bevestigde stoel ook meer resoneert.

En er zijn gewoon auto's waar niets mee aan de hand is. Het is dus helemaal niet zeker dat alle gevallen te maken hebben met dezelfde oorzaak, of dat er maar één oorzaak voor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

bilgy_no1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:16:
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken en misschien spelen ze wel in verschillende mate bij verschillende exemplaren:

1. Banden: er lijkt toch iets te zijn met die Michelins, vooral de 19". Vervangen van banden leidt tot een afname van de trillingen of zelfs helemaal oplossen ervan.
2. EPCU: als er een foutje zit in de synchronisatie van rotor en stator kan dat ook tot trillingen leiden.
3. Demping van het chassis. Zie het filmpje 'On the Hoist' van Sandy Munro waar te zien is dat er dempers op het chassis zijn gemonteerd om vibraties buiten de cabine te houden.
4. Loszittende onderdelen (bijv. middenconsole). Ik hoor zelf een irritante resonantie uit de achterportieren komen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de gordijntjes, maar kan het nog niet echt pinpointen. Anderen hebben het over deurpanelen gehad. Weer anderen hadden een stoel die naar achteren kantelt bij hard optrekken; misschien dat een net niet goed bevestigde stoel ook meer resoneert.

En er zijn gewoon auto's waar niets mee aan de hand is. Het is dus helemaal niet zeker dat alle gevallen te maken hebben met dezelfde oorzaak, of dat er maar één oorzaak voor is.
Ik mis nog een evt. onbalans in de aandrijfassen....in bovenstaand lijstje. Dat zou een vibrerend gevoel geven waarvan de heftigheid en de frequentie toeneemt naarmate je harder rijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door kor952 op 17-02-2022 16:35 ]

3000Wp op 't dak

• igor4all
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-01 21:11
MeelezerT schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Ja dat was ik. Ben benieuwd of iemand hier al iets mee gedaan heeft richting zijn haar dealer. De mijne heeft die trillingen niet dus was alleen informatie tbv diegene die dat wel hebben.
Dit lijkt te gaan over de Ioniq en niet de Ioniq 5?

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

igor4all schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Maar het principe is hetzelfde....

Heeft iemand hier ooit op zijn elektrische fiets het verschil gevoeld tussen een controller die de motor met een blokgolf aanstuurt of één die dat met een sinus doet? Met een sinus controller hoor je de motor nauwelijks en met een blokgolf controller hoor je met name bij het versnellen een rauw geluid wat je hele voorvork laat trillen (bij een een voorwiel motor uiteraard)...... Ik kan me voorstellen dat wanneer er iets niet helemaal deugt in de motor-controller dat dat heftige trillingen kan veroorzaken.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suffuhrt
  • Laatst online: 02-06-2023
Kratos schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:25:
Had voor 11:00 vandaag de afleverafspraak met de dealer, word ik een uur voor de afspraak gebeld door Autopalace Zwolle, dat ze de kentekenplaten nog niet binnen hebben... Dit is echt zo enorm slecht....
Ik heb ook al mijn oude auto ingeleverd, dus ik kan nu ook gewoon niets. Leenauto's hebben ze pas vanaf volgende week weer beschikbaar... Ik heb echt nog nooit zo'n slechte ervaring gehad met het bestellen van een auto van 62k... de afleverdatum is nu naar volgende week woensdag verplaatst.
Auto huren en de kosten aan de dealer toekennen. Dit is echt superslecht.

• suffuhrt
bilgy_no1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Ja, dat is erg netjes gedaan. Ze zijn mooi van de rand weggebleven waardoor je er helemaal niets van ziet. Ik ben 2 maart aan de beurt en als ze het bij mij ook zo doen ben ik tevreden, hoewel ik liefst heb dat ze ook de juiste vorm en afmetingen van de uitsparing maken.

Wel benieuwd of die opening nog significante invloed heeft op de aerodynamica (die al niet fantastisch is) en dus op het verbruik.
Valt toch wel mee dacht ik?
stukje tekst:
As a result, the drag coefficient of the IONIQ 5 was 0.288, which reduced the air resistance by about 11% to 18% compared to a car with an internal combustion engine of the same class (drag coefficient: 0.32 to 0.34). This is similar to the drag coefficient (0.28~0.31) of other electric SUVs, and it makes the excellent competitiveness of IONIQ 5. Let's take a look at the aerodynamic elements of IONIQ 5, from its design development process.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 09:57
Blijkbaar hebben ze de Gen5W software al gehackt ...

https://www.ioniqforum.co...r-hkmc-root-access.39935/

You can call me Al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 23:03
suffuhrt schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Auto huren en de kosten aan de dealer toekennen. Dit is echt superslecht.
Heb nu van de leasemaatschappij een opel huur auto gekregen, kosten zijn voor autopalace zwolle… ben echt echt zwaar teleurgesteld.

• MeelezerT
igor4all schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Klopt maar als dat de oorzaak is....

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

Erg gaaf, ben benieuwd wat ze nog meer gaan hacken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

Voor wat betreft OTA updates, ik had een melding: (Abonnement voor optionele functies vereist)
Nu heeft mijn dealer dat gevraagd aan Hyundai Nederland en ik kreeg aan het eind van de middag dit antwoord:

“De melding “geen update beschikbaar (Abonnement voor optionele functies vereist)” komt omdat er op dit moment nog geen OTA update vrijgegeven is door Hyundai. De verwachting is dat medio mei-juni 2022 de eerste OTA update beschikbaar komt.

Het andere deel van de melding heeft te maken met Bluelink. Het Bluelink abonnement (waar OTA onderdeel van uit maakt) is voor de eerste drie jaar gratis. Daarna is het mogelijk om van deze dienst gebruik te blijven maken middels een abonnementenstructuur. Dit zal medio 2024 gaan spelen. Meer info hierover volgt medio 2023.

De klant kan dus de komende 3 jaar (in zijn geval tot 19-11-2024) gebruik maken van Bluelink en OTA zonder aanvullend abonnement of kosten.”

Wel handig om te weten in elk geval

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Gaaf!!

Ik heb alvast een paar dingen op m'n verlanglijstje staan:
- De 100 chimes bij het starten van de auto uitschakelen (zelfs met "welcome sound" uit)
- Het rij veilig scherm bij opstarten verwijderen
- Ontgrendelen van alle portieren bij het openen van de bestuurdersportier (de optie ontgrendelen bij P werkt stomweg alleen als je echt zelf schakelt naar P)
- Het scherm met rij-info na het uitschakelen langer laten staan in plaats van die 3 seconden nu
- Als je naar Reverse schakelt de sensoren vóór zachter laten piepen dan de sensoren achter (en andersom)
- Het gevoeliger maken van keyless entry voor druk
- Automatisch ontgrendelen als je aan komt lopen (waaaaaaroommmm kunnen de spiegels wél automatisch uitklappen??? |:( |:( )
- LKA automatisch aanzetten bij SCC oid
- I-Pedal status behouden na uitschakelen I5 en geen chime bij overschakelen naar SCC
- De achterlichten altijd aan in 'auto'-verlichtingsstand
- Misschien vindt iemand wel de switch voor wireless CarPlay _/-\o_
- CarPlay navigatie-info in HUD

Zo maar een paar frustaties die elke rit weer terugkomen :9 Verder een fantastische auto O+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kevink78
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sszigWkY5js0t-kJjK1nlXqM2lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbc21tkyRRrEOHdHYkCKqxbN.jpg?f=fotoalbum_large

• Tiggy80
  • Laatst online: 12-09 07:25
Astronaut schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Gaaf!!

Ik heb alvast een paar dingen op m'n verlanglijstje staan:
- De 100 chimes bij het starten van de auto uitschakelen (zelfs met "welcome sound" uit)
- Het rij veilig scherm bij opstarten verwijderen
- Ontgrendelen van alle portieren bij het openen van de bestuurdersportier (de optie ontgrendelen bij P werkt stomweg alleen als je echt zelf schakelt naar P)
- Het scherm met rij-info na het uitschakelen langer laten staan in plaats van die 3 seconden nu
- Als je naar Reverse schakelt de sensoren vóór zachter laten piepen dan de sensoren achter (en andersom)
- Automatisch ontgrendelen als je aan komt lopen (waaaaaaroommmm kunnen de spiegels wél automatisch uitklappen??? |:( |:( )
- LKA automatisch aanzetten bij SCC oid
- I-Pedal status behouden na uitschakelen I5 en geen chime bij overschakelen naar SCC
- De achterlichten altijd aan in 'auto'-verlichtingsstand
- Misschien vindt iemand wel de switch voor wireless CarPlay _/-\o_
- CarPlay navigatie-info in HUD

Zo maar een paar frustaties die elke rit weer terugkomen :9 Verder een fantastische auto O+
Die achterlichten aan lijkt mij idd ook erg fijn.

Overigens net ook weer heftig teleurgesteld door de bleulink app (ja hij deed het tussen alle netwerkstoringen van de afgelopen dagen door), wilde even een vakantie adres opzoeken en naar de auto sturen. Geen weg in het hele dorp te vinden via de app ..... Gelukkig kon ik het in de auto wel vinden, maar blijft toch opmerkelijk

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
150 km/u.. je hebt hem lekker warm gereden.. ;)
suffuhrt schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Valt toch wel mee dacht ik?
stukje tekst:
As a result, the drag coefficient of the IONIQ 5 was 0.288, which reduced the air resistance by about 11% to 18% compared to a car with an internal combustion engine of the same class (drag coefficient: 0.32 to 0.34). This is similar to the drag coefficient (0.28~0.31) of other electric SUVs, and it makes the excellent competitiveness of IONIQ 5. Let's take a look at the aerodynamic elements of IONIQ 5, from its design development process.
Ik weet niet waar ze referentie 0.28 ~ 0.31 vandaan halen, maar dat is zeker niet super goed.

De ID.4 heeft 0.28. Dat zel wel de ondergrens zijn. Ik weet niet welke elektrische SUV 0.31 heeft. Misschien de Volvo XC40 of zo.

Meer aërodynamische auto's hebben 0.257 (Enyaq) of 0.23 (Model Y).

De impact hiervan is best groot. Door hoe luchtweerstand wordt berekend is het effect evenredig met die coefficient.

Dus de ID.4 heeft al 3% minder luchtweerstand.
De Enyaq heeft al 11% minder luchtweerstand
De Model Y heeft 20% minder luchtweerstand

Dit merk je nog sterker op hogere snelheid, omdat de luchtweerstand evenredig is met het kwadraat van de snelheid.

Het effect is dat de Model Y op hogere snelheid veel minder range verliest dan de Ioniq 5. Waar de Ioniq 5 bijv 250 Wh/km nodig heeft zal de Model Y meer richting 200 Wh/km nodig hebben (gaat niet precies op, doordat er ook verschillen zijn in frontaal oppervlak, rolweerstand en efficiency van de aandrijflijn).

Nu zal het effect van die uitsparing wel meevallen, maar ik ben wel benieuwd of en wat het doet.
bilgy_no1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:15:
[...]

De ID.4 heeft 0.28. Dat zel wel de ondergrens zijn. Ik weet niet welke elektrische SUV 0.31 heeft. Misschien de Volvo XC40 of zo.
De Kia Soul EV heeft een CW waarde van een koekblik, namelijk 0.35 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
[...]

Het coldgating probleem moet nog opgelost worden toch? Eerst zien dan geloven.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 13:57
LuPo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 06:03:
[...]

Het coldgating probleem moet nog opgelost worden toch? Eerst zien dan geloven.
Er is iets geroepen dat er in Q2 van dit jaar eventueel een firmware update voor de huidige auto's met batterijverwarming zou komen. Dus nog afwachten of deze ook inderdaad komt en niet alleen op de geüpdate versie gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
  • Laatst online: 20-08 14:27
Wat ik niet begrijp is dat er nog geen update is voor dat gezwabber, het is gewoon erg irritant dat je dat systeem niet kunt gebruiken en ook telkens moet uitzetten (reactivatie cruise control).
Alle andere auto's zelfs die van Hyundai hebben een goed werkende HDA feature.

Het is juist de bedoeling dat je lekker relaxed rijd en het systeem de auto mooi in het midden houd en met de weg mee stuurt. Mijn Mercedes van 2016 kon dat ook gewoon goed en dat reed heel relaxed.

Steeds wordt er door de dealers maar wat geroepen maar tot nu toe totaal geen verandering, ben het aardig zat.

Ben blij voor de rijders die het zwabberen niet kennen want het is een voortdurende ergernis als je het wel hebt. Wat mij betreft heeft dit, naast het trillen de hoogste prioriteit want het is een echte faal. Een waardeloze situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Naaldhak op 18-02-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
[...

Ik verwacht dat Hyundai NL afhankelijk is van de EU organisatie/Korea. Als Hyundai NL een terugroepactie zou starten voor de trillingen heeft dat wereldwijd gevolgen. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze dat mogen starten of erkennen zonder toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Tweakx schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Ik verwacht dat Hyundai NL afhankelijk is van de EU organisatie/Korea. Als Hyundai NL een terugroepactie zou starten voor de trillingen heeft dat wereldwijd gevolgen. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze dat mogen starten of erkennen zonder toestemming.
voor een terugroepactie zal er ook een oplossing bekend moeten zijn, die gaat HMNL niet aandragen, dat moet sowieso uit korea komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
nog een andere vraag, bij verschilende snelheidsborden maakt de auto een keuze welke hij laat zien in de HUD/main display. met de down knop kun je ook de verschillende borden zien, maar kun je dan vervolgens ook nog een keuze maken in het geval dat de auto de verkeerde keuze maakt?? de A27 bijvoorbeeld gaat standaard verkeerd (120km/u ipv de geldende 100km/u). grappig is om te zien dat hij dan de keuze heeft uit 120, 120 met onderschrift en 100 met onderschrift, helaas kiest het systeem dan voor de 120.....

helemaal mooi zou een zelf lerend systeem zijn dat correcties onthoud, maar ja dat zal teveel gevraagd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:18:
nog een andere vraag, bij verschilende snelheidsborden maakt de auto een keuze welke hij laat zien in de HUD/main display. met de down knop kun je ook de verschillende borden zien, maar kun je dan vervolgens ook nog een keuze maken in het geval dat de auto de verkeerde keuze maakt??
Die heb ik ook nog niet gevonden. En in Nederland met onze verschillende snelheden kiest de IONIQ 5 meestal de verkeerde snelheid. Misschien iets in een toekomstige update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:35:
Wat ik niet begrijp is dat er nog geen update is voor dat gezwabber, het is gewoon erg irritant dat je dat systeem niet kunt gebruiken en ook telkens moet uitzetten (reactivatie cruise control).
Alle andere auto's zelfs die van Hyundai hebben een goed werkende HDA feature.

Het is juist de bedoeling dat je lekker relaxed rijd en het systeem de auto mooi in het midden houd en met de weg mee stuurt. Mijn Mercedes van 2016 kon dat ook gewoon goed en dat reed heel relaxed.

Steeds wordt er door de dealers maar wat geroepen maar tot nu toe totaal geen verandering, ben het aardig zat.

Ben blij voor de rijders die het zwabberen niet kennen want het is een voortdurende ergernis als je het wel hebt. Wat mij betreft heeft dit, naast het trillen de hoogste prioriteit want het is een echte faal. Een waardeloze situatie.
Heb jij daar ook last van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Er is iets geroepen dat er in Q2 van dit jaar eventueel een firmware update voor de huidige auto's met batterijverwarming zou komen. Dus nog afwachten of deze ook inderdaad komt en niet alleen op de geüpdate versie gaat komen.
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Die heb ik ook nog niet gevonden. En in Nederland met onze verschillende snelheden kiest de IONIQ 5 meestal de verkeerde snelheid. Misschien iets in een toekomstige update?
Dat zou toch te fixen moeten zijn in de navigatie? Ze gebruiken NB TomTom uit Nederland... Koppelen aan de tijd hadden ze allang kunnen hebben gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:35:
Je kunt het in het menu uitzetten, zodat je het systeem moet inschakelen als je het wilt gebruiken.
Het gewicht van jouw hand op één kant van het stuur onderdrukt dat gezwabber effectief. Ik overweeg om een gewicht aan het stuur te hangen zoals velen al doen bij Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• suffuhrt
bilgy_no1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Ik weet niet waar ze referentie 0.28 ~ 0.31 vandaan halen, maar dat is zeker niet super goed.

Meer aërodynamische auto's hebben 0.257 (Enyaq) of 0.23 (Model Y).

De impact hiervan is best groot. Door hoe luchtweerstand wordt berekend is het effect evenredig met die coefficient.

Dus de ID.4 heeft al 3% minder luchtweerstand.
De Enyaq heeft al 11% minder luchtweerstand
De Model Y heeft 20% minder luchtweerstand

Dit merk je nog sterker op hogere snelheid, omdat de luchtweerstand evenredig is met het kwadraat van de snelheid.

Het effect is dat de Model Y op hogere snelheid veel minder range verliest dan de Ioniq 5. Waar de Ioniq 5 bijv 250 Wh/km nodig heeft zal de Model Y meer richting 200 Wh/km nodig hebben (gaat niet precies op, doordat er ook verschillen zijn in frontaal oppervlak, rolweerstand en efficiency van de aandrijflijn).

Nu zal het effect van die uitsparing wel meevallen, maar ik ben wel benieuwd of en wat het doet.
Zal allemaal best maar de ioniq 5 is veel mooier >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
[...]
Frustreerde mij ook enorm. Ik heb de andere optie genomen, nl. ontgrendelen bij uitzetten wagen. Als je de wagen dan uitzet via de zwarte ronde start knop, dan staat hij ook ineens in P én worden alle deuren ontgrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
[...]
FYI: hij herkent je vinger op dat vierkant meestal onmiddellijk, maar reageert pas na 2s. Wellicht omdat je anders met je vinger het uitklappen zou tegenhouden. Dan stelt zich natuurlijk de vraag wat er mis is met een gewone klink. Want de cool factor is hier belangrijker dan het aerodynamisch voordeel. Maar goed, da's een ander discussie ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MicheldeGoey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Je kunt het in het menu uitzetten, zodat je het systeem moet inschakelen als je het wilt gebruiken.
Het gewicht van jouw hand op één kant van het stuur onderdrukt dat gezwabber effectief. Ik overweeg om een gewicht aan het stuur te hangen zoals velen al doen bij Tesla.
Aangezien je toch je handen aan het stuur moet houden met dit systeem (en eigenlijk ieder systeem dat vooralsnog beschikbaar is) doe ik dat gewoon. Ik leg mijn handen op schoot en houdt tussen duim en wijsvingers het stuur vast. Een klein beetje tegendruk houdt het systeem dan in rustig. Heel af en toe is er een kneepje nodig om de 'Handen aan het stuur' waarschuwing weg te krijgen. En ik zit gewoon relaxt.

De filmpjes die ik heb gezien van gebruikers hier, waarin ze het stuur helemaal loslaten, zijn ook te karakteriseren als gebruikersfout. Het systeem is immers helemaal niet bedoeld om zonder handen te gebruiken. En wat ik in die filmpjes zie is niet erger dan wat ik zie gebeuren als ik het stuur los zou laten, dus dan denk ik dat de oplossing van het stuur een vasthouden met een beetje tegendruk ook voor anderen zou werken.

Maar dat neemt allemaal niet weg dat er iets met dat systeem aan de hand is waardoor het die kleine correcties blijft uitoefenen. We mogen best verwachten dat het systeem een vloeiende lijn volgt op de rijbaan en niet een waar je zeeziek van wordt als je het niet tegen corrigeert. Als er een gedachte achter zit, bijvoorbeeld om de bestuurder bij de les te houden, dan moet Hyundai dat beter toelichten. Maar beter zorgen ze dat het zonder gezwabber werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
  • Laatst online: 16-02 16:18
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Heb ik ook gehoord. Hoor echter net bij dealer dat zij hebben gehoord dat dat niet gaat gebeuren. Hyundai geeft aan dat dat ten koste van de actieradius zou gaan. En die heeft prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Matdehaas schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Heb ik ook gehoord. Hoor echter net bij dealer dat zij hebben gehoord dat dat niet gaat gebeuren. Hyundai geeft aan dat dat ten koste van de actieradius zou gaan. En die heeft prioriteit.
ik vertrouw dealers niet zo heel erg op dit soort kennis. op internet was volgens mij te lezen dat het verzoek op de wishlist wordt gehonoreerd........ volgens mij is de laadsnelheid van de ioniq5 het unique selling point, dus die zou dan prio moeten hebben op range.... hoeveel range zou het immers schelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Tiggy80 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:50:
[...]

ik vertrouw dealers niet zo heel erg op dit soort kennis. op internet was volgens mij te lezen dat het verzoek op de wishlist wordt gehonoreerd........ volgens mij is de laadsnelheid van de ioniq5 het unique selling point, dus die zou dan prio moeten hebben op range.... hoeveel range zou het immers schelen?
Die functie gebruikt alleen maar stroom als je actief naar een HPC station navigeert dus het lijkt erop dat ze bij de dealer uit hun nek kletsen. Dat voorverwarmen op stroom gebeurt immers ook bij de '23 modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Serieus? Dit is door Hyundai EU (of Duitsland) toegezegd aan bijv. Carmaniac.

En we hebben betaald voor een pakket met Batterijverwarming en een laadsnelheid 10-80% in 18 minuten. Dit wordt dus allemaal niet waargemaakt. Ik ga het wel alvast als gebrek melden bij de dealer als voorbereiding op eventuele vervolgstappen. Als dit echt niet wordt geleverd, dan komt de volgende claim eraan. En ik vermoed dat dit een massaclaim wordt, want dit betreft alle tot nu toe uitgeleverde I5's (behalve misschien instapversies zonder batterijverwarming).

Overigens zou ik niet direct alles geloven wat een dealer zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
  • Laatst online: 16-02 16:18
Kent iemand het probleem dat bij laden de laadpaal zegt dat hij op de auto wacht, vervolgens komt er een foutmelding op de app, en…nu komt het: achter de laatklep knipperen er 4 lampjes verticaal (de eerste rij). De dealer had geen flauw idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
MicheldeGoey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Met alle respect en dat heb ik natuurlijk geprobeerd om tegenwicht te geven maar dat is toch niet te doen, dan zit je de hele tijd dat ding in bedwang te houden. Ben bang dat een gewicht niet gaat helpen het is bij mij vrij heftig. Ook kun je het niet uitzetten want als je de op cruise control klikt terwijl je op de snelweg rijd gaat dat ding gewoon weer aan, of heb jij een andere I5? Bij mij kan ik het nooit helemaal uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
bilgy_no1 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Aangezien je toch je handen aan het stuur moet houden met dit systeem (en eigenlijk ieder systeem dat vooralsnog beschikbaar is) doe ik dat gewoon. Ik leg mijn handen op schoot en houdt tussen duim en wijsvingers het stuur vast. Een klein beetje tegendruk houdt het systeem dan in rustig. Heel af en toe is er een kneepje nodig om de 'Handen aan het stuur' waarschuwing weg te krijgen. En ik zit gewoon relaxt.

De filmpjes die ik heb gezien van gebruikers hier, waarin ze het stuur helemaal loslaten, zijn ook te karakteriseren als gebruikersfout. Het systeem is immers helemaal niet bedoeld om zonder handen te gebruiken. En wat ik in die filmpjes zie is niet erger dan wat ik zie gebeuren als ik het stuur los zou laten, dus dan denk ik dat de oplossing van het stuur een vasthouden met een beetje tegendruk ook voor anderen zou werken.

Maar dat neemt allemaal niet weg dat er iets met dat systeem aan de hand is waardoor het die kleine correcties blijft uitoefenen. We mogen best verwachten dat het systeem een vloeiende lijn volgt op de rijbaan en niet een waar je zeeziek van wordt als je het niet tegen corrigeert. Als er een gedachte achter zit, bijvoorbeeld om de bestuurder bij de les te houden, dan moet Hyundai dat beter toelichten. Maar beter zorgen ze dat het zonder gezwabber werkt.
Jij hebt een andere auto hoor die van mij trekt vrij agressief aan dat stuur en maakt er een kermis rit van. Een vriend zij al tegen me, elektrisch rijden doen we op de kermis, en inderdaad dat is uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
bilgy_no1 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Kneepje werkt niet. Rukje wel. Maak niet uit welke kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
  • Laatst online: 10-09 08:16
Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Met alle respect en dat heb ik natuurlijk geprobeerd om tegenwicht te geven maar dat is toch niet te doen, dan zit je de hele tijd dat ding in bedwang te houden. Ben bang dat een gewicht niet gaat helpen het is bij mij vrij heftig. Ook kun je het niet uitzetten want als je de op cruise control klikt terwijl je op de snelweg rijd gaat dat ding gewoon weer aan, of heb jij een andere I5? Bij mij kan ik het nooit helemaal uitzetten.
Natuurlijk kun je het uit zetten.. Als je cruise control aan hebt gaat hij inderdaad automatisch aan, als je dan op je stuurwiel op de knop met het stuursymbool klikt gaat het gewoon uit. Je weet dat er gewoon een handleiding bijzit waar dit soort dingen ook in staan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]

HDA2 uitzetten. Dan kun je de LFA (zwabberfunctie) permanent uitzetten. Alleen de LKA die voorkomt dat je de berm instuurt (over de lijnen gaat) is niet permanent uit te zetten. Die klik je aan het begin van de rit uit door even een paar seconden op de knop te drukken. Dan komt hij niet meer terug tot de volgende start.

Op de snelweg zet ik LKA wel aan. Je zult dat ene moment van onoplettendheid die hulp wel een keer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
revo37 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Natuurlijk kun je het uit zetten.. Als je cruise control aan hebt gaat hij inderdaad automatisch aan, als je dan op je stuurwiel op de knop met het stuursymbool klikt gaat het gewoon uit. Je weet dat er gewoon een handleiding bijzit waar dit soort dingen ook in staan toch?
Dat bedoel ik toch ook, dat is toch irritant. Je kunt hem gewoon niet uitzetten als je weg gaat net zoals de LKA. & DAW. Steeds maar weer aan het stuur dat ding uit drukken, je moet wel een geweldige fan zijn dat je dat allemaal normaal kan vinden. Ik heb misschien een kleine 3,5 miljoen kilometers gereden in mijn leven maar vindt het niet normaal dat ik aldoor dingen moet uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revo37
  • Laatst online: 10-09 08:16
Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Dat bedoel ik toch ook, dat is toch irritant. Je kunt hem gewoon niet uitzetten als je weg gaat net zoals de LKA. & DAW. Steeds maar weer aan het stuur dat ding uit drukken, je moet wel een geweldige fan zijn dat je dat allemaal normaal kan vinden. Ik heb misschien een kleine 3,5 miljoen kilometers gereden in mijn leven maar vindt het niet normaal dat ik aldoor dingen moet uitzetten.
Je schrijft letterlijk dat je hem niet kan uitzetten? Moet ik daar uit kunnen interpreteren dat je bedoelt dat je het wel kan uitzetten maar het niet wil uitzetten? Het is misschien niet ideaal, maar het is er bij mij in no time ingeslepen om bij het starten die knop in te houden zodat LKA/LFA uit gaat. Het is letterlijk 1 klik op de knop om dan na het activeren van cruise control het uit te zetten. Je kunt mijns inziens ook overdrijven. Ik vind het dan weer persoonlijk namelijk wel handig dat het automatisch aangaat bij activeren van cruise control.

Als je niet veel last van dingen aan/uit zetten wil hebben, moet je misschien niet dit soort auto's kopen. Deze zitten bomvol functies, meer dan eigenlijk noodzakelijk. Je koopt toch ook niet de allernieuwste iPhone om vervolgens te klagen over alle meldingen/opties/instellingen etc. omdat je er eigenlijk alleen mee wil bellen?

[ Voor 12% gewijzigd door revo37 op 18-02-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Ik moet toch echt het automatisch sturen (LFA) aanzetten wanneer ik dat wil. En dat doe ik eigenlijk altijd wel zodra de weg het maar enigszins toelaat. Ik ben er niet mee in gevecht. Het is meer dat waar het systeem wil gaan wiebelen, ik hem op zijn plek houd. Dat vergt alleen een lichte tegendruk. En na een flink aantal kilometers lijkt het systeem ook rustiger te zijn geworden.

De LKA laat ik standaard aan staan. Ik heb nog nergens gemerkt dat het iets geks/gevaarlijk doet. Ik reed laatst op zo'n weg met onderbroken strepen (geen middenlijn) en ook daar geen probleem.

Zoals ik eerder schreef: het moet wel gefixt, want dat wiebelen hoort gewoon niet. Maar met de tegendruk oplossing kan ik er wel mee leven tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

[...]
Ook kun je het niet uitzetten want als je de op cruise control klikt terwijl je op de snelweg rijd gaat dat ding gewoon weer aan, of heb jij een andere I5? Bij mij kan ik het nooit helemaal uitzetten.
Zucht. Bij mij werkt CC onafhankelijk van HDA2. Ik heb in het menu dat laatste niet aangevinkt en ik kan het naar wens inschakelen op het stuur.
Als dat bij jou niet kan dan heb ik idd een andere i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07
Vandaag heeft de auto mij laten staan. Toen de ANWB aankwam was het probleem spontaan weer verdwenen.
Ik wilde vanochtend wegrijden en de auto wilde niet schakelen, met gepiep en onderstaande waarschuwing dat de versnellingsbak oververhit is.
De ANWB had de Ioniq 5 als model nog niet in zijn OBD2 plug staan. Maar uitlezen ging voor een groot deel wel goed met als type Kona.
Vanmiddag naar de dealer gereden en moest direct mijn auto inleveren. Doorrijden kon schade opleveren. Ze gaven aan dat er mogelijk een update was voor de versnellingsbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFZAxYVW2DLRYmrqJbped2e5ELg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ght3W36j4M05CzEgTnZEqvXJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-98lm693SIPyz0C0ndZpQzze33g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8rJkCEaDOf40N1BzLSNMImWX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
MicheldeGoey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Zucht. Bij mij werkt CC onafhankelijk van HDA2. Ik heb in het menu dat laatste niet aangevinkt en ik kan het naar wens inschakelen op het stuur.
Als dat bij jou niet kan dan heb ik idd een andere i5.
Inderdaad als ik op de snelweg rijdt, en ik wil cruise control krijg ik ook de pilot meteen mee. Die moet ik vervolgens weer uitzetten op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
revo37 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Tja dat is het nu juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Kan je ergens aan de hand van het vin nummer controleren van welke opties de auto voorzien is. Ik heb grote twijfels of ik een aantal opties wel heb gekregen die door LM zijn aangegeven namelijk.

Kan een andere Style eigenaar bevestigen of de spiegels bij het inschakelen van de achteruitversnelling naar beneden kantelen, of zit dit alleen bij duurdere modellen?
Tevens benieuwd of bij de Style de dodehoek camera aanwezig hoort te zijn of niet?

[ Voor 39% gewijzigd door PeMo1965 op 18-02-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeMo1965 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:36:
Kan je ergens aan de hand van het vin nummer controleren van welke opties de auto voorzien is. Ik heb grote twijfels of ik een aantal opties wel heb gekregen die door LM zijn aangegeven namelijk.
Ja, zie deze post:

ZuinigeRijder in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
revo37 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:40:
[...]

Je schrijft letterlijk dat je hem niet kan uitzetten? Moet ik daar uit kunnen interpreteren dat je bedoelt dat je het wel kan uitzetten maar het niet wil uitzetten? Het is misschien niet ideaal, maar het is er bij mij in no time ingeslepen om bij het starten die knop in te houden zodat LKA/LFA uit gaat. Het is letterlijk 1 klik op de knop om dan na het activeren van cruise control het uit te zetten. Je kunt mijns inziens ook overdrijven. Ik vind het dan weer persoonlijk namelijk wel handig dat het automatisch aangaat bij activeren van cruise control.

Als je niet veel last van dingen aan/uit zetten wil hebben, moet je misschien niet dit soort auto's kopen. Deze zitten bomvol functies, meer dan eigenlijk noodzakelijk. Je koopt toch ook niet de allernieuwste iPhone om vervolgens te klagen over alle meldingen/opties/instellingen etc. omdat je er eigenlijk alleen mee wil bellen?
Weet je Revo je vergelijking slaat nergens op, je koopt dus een Iphone met een niet werkende GPS en jij vindt dat prima, nou ik niet. Je kunt wel alles even simpel wegzetten maar misschien maakt het jou allemaal niks uit, ik heb 60K eigen geld in de auto en vindt dat ik mag verwachten dat het deugdelijk is en niet vol zit met issues. Ik had een MB C350E uit 2016 voor deze auto die ook loaded was met alle opties, maar alles werkte wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Naaldhak op 18-02-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

Uit betrouwbare bron dat dat onzin is en het zeker wel gaat gebeuren. Precies dezelfde implementatie als op het nieuwe model Ioniq 5.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Hachy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:43:
[...]

Uit betrouwbare bron dat dat onzin is en het zeker wel gaat gebeuren. Precies dezelfde implementatie als op het nieuwe model Ioniq 5.
Kun je die bron delen want anders heeft het geen waarde, we willen allemaal dat deze feature komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft

Kan een andere Style eigenaar bevestigen of de spiegels bij het inschakelen van de achteruitversnelling naar beneden kantelen, of zit dit alleen bij duurdere modellen?
Tevens benieuwd of bij de Style de dodehoek camera aanwezig hoort te zijn of niet?
Heb je de spiegel L/R schakelaar op L of R staan ? Anders werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:47:
[...]

Kun je die bron delen want anders heeft het geen waarde, we willen allemaal dat deze feature komt.
Nee, anders had ik dat meteen wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Hachy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Okay jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja sorry, gaat helaas echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
Hachy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:54:
Ja sorry, gaat helaas echt niet.
Hier een screenshot van de BlueLink App in Azië:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6NwFtz6i13GoL8JVBoxgEgtUn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHvx3VU7vZmgwcXbthhkcxpn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Luft schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Heb je de spiegel L/R schakelaar op L of R staan ? Anders werkt het niet
Het lijkt er op dat deze functie niet op de Style uitvoering zit :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
PeMo1965 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Heb het net ook getest maar mijn Belgische Balance (wordt als lounge verkocht) heeft het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:00:
[...]

Heb het net ook getest maar mijn Belgische Balance (wordt als lounge verkocht) heeft het ook niet.
Hier een Lounge (NL) en deze heeft deze functies.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOMm1e
  • Laatst online: 27-08 10:06
PeMo1965 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Deze functie is alleen beschikbaar op Lounge en P45 modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30

Beide behoren niet bij de Style uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:55
ditbenikecht schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:18:
Vandaag heeft de auto mij laten staan. Toen de ANWB aankwam was het probleem spontaan weer verdwenen.
Ik wilde vanochtend wegrijden en de auto wilde niet schakelen, met gepiep en onderstaande waarschuwing dat de versnellingsbak oververhit is.
De ANWB had de Ioniq 5 als model nog niet in zijn OBD2 plug staan. Maar uitlezen ging voor een groot deel wel goed met als type Kona.
Vanmiddag naar de dealer gereden en moest direct mijn auto inleveren. Doorrijden kon schade opleveren. Ze gaven aan dat er mogelijk een update was voor de versnellingsbak.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
O jee - dat verwacht je niet.
Was je koelvloeistofniveau misschien laag? Bij mij vandaag laten bijvullen, stond ver onder het minimale niveau na 2600 km..
Ben wel benieuwd naar de mogelijke update voor de versnelling/tandwielbak… kan me er eigenlijk niet veel bij voorstellen bij een EV, behalve een vaste overbrenging en differentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ImreD schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:09:
[...]

O jee - dat verwacht je niet.
Was je koelvloeistofniveau misschien laag? Bij mij vandaag laten bijvullen, stond ver onder het minimale niveau na 2600 km..
Ben wel benieuwd naar de mogelijke update voor de versnelling/tandwielbak… kan me er eigenlijk niet veel bij voorstellen bij een EV, behalve een vaste overbrenging en differentieel..
Tussen de motor en de aandrijfas zit inderdaad een vertragingskast (Reduction gear) die het toerental naar de juiste range brengt. Dit zijn best high tech dingen tegenwoordig en een kleine misalignment kan veel problemen veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QwueVo9Q3LMiAuG7jzr497TvXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozkHHpBZpxyYs6QIkIZdOYJC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeelezerT
M'n Car Scanner schermen die matchen met het lichte en het donkere thema.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eWArovkGH6XO4H_U2oP_BsuoSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2O4k28XAADaiVPDKUqzxJmfG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uaI56JUdl_zlKeCFQOxJjMBX0k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gDlHOrTEXVyW5fsDd19rpjA5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-09 21:26

Killemall

Can you say Moooh !!??

Iemand al ervaring met deze dashcam power adapter ?

YouTube: 2022 Hyundai Ioniq 5 Dash Cam Adapter - No More Need to Run Feet of ...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Voor het eerst voor lange rit onderweg met de Style 58 KW naar Oostenrijk vanuit het Noorden van Nederland. Afgezien van heel veel vertraging (4 uur helemaal stil gestaan ) door files, afgesloten wegen en gekantelde vrachtwagens, is het rijden met de Ioniq 5 heel erg prettig. Hij ligt stevig op de weg, rijdt heel soepel door verkeer en ook in heuvelachtig terrein heeft ie genoeg power om de volgestouwde auto, incl 4 volwassenen en 1 kind met trekhaak koffer omhoog te brengen. Ook het zitcomfort achterin is goed (genoeg). Momenteel hebben we een pitstop in midden van Duitsland. Later volgen de ervaringen in de Bergen.

Mijn eerste ervaringen:
- er past veel bagage in: 4 grote koffers passen achterin met de bank ietsje naar voren en de laadbodem eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmbD9SQYNRDgjdH3B3QpCj2HfN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssXYd2PVxhOrsZu7uGCPkftK.jpg?f=fotoalbum_large
- De Frunk is super handig. Alle losse laadkabels, reserve kit, hesjes, sneeuwkettingen etc kunnen daarin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qkg-w1c2Iy17m0IR-pGUL1YD-jM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gziSHeTLkO7dZzhwglNIS3We.jpg?f=fotoalbum_large
- De Towbox is een solide box met veel extra plek voor koffers. Ook in de storm geen last van gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdzAXOK3JpWCjkM-qscYV1H89sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoM4Lm2Tc5kmRG2AjOMsOX1l.jpg?f=fotoalbum_large
-De route plannen met ABRP icm Dongle is super handig. Dat de laadpunten beschikbaarheid ook meteen bijgewerkt wordt en daar de route op aangepast werkt prima.
- af en toe crasht de app icm CarPlay.
- Nog niet uit kunnen vogelen of ik ABRP ook op split screen op dashboard krijg.
- Ik vind wel dat Hyundai dit op termijn de ABRP functionaliteiten zelf dient aan te bieden, dit hoort gewoon standaard te zijn voor een volwaardige elektrisch auto fabrikant.
- voor het eerst heb ik gedacht dat een 73 Kw versie fijn zou zijn: de range was in het onstuimige regenachtige en stormachtige weer zo’n 220km, 28 - 34 KW/100km was geen uitzondering.
- Laadsnelheid is OK. In zo’n 18-20 minuten weer 80%.
- Het is relaxed rijden. De stops zijn een prima rustpunt en ik stap toch fitter achter het stuur. Na 2 uur verslapt je aandacht toch.
- ook meegemaakt: in de regen en wind uitzoeken hoe je in godsnaam een willekeurige snellader moet starten met een QR code is echt k*t. Hoezo kan er niet een RFID kaartlezer worden toegevoegd?
- soms zitten laders op gekke plekken, waarbij je je afvraagt, zitten we wel goed? Zoals hier bij Diemelstadt (hier was ook dat gedoe met de QR)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8epBSgBaPFIlEOLnD73gf_ZgVt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvfFqqHp72M4ionGXmQ6JP3t.jpg?f=fotoalbum_large
- en hoezo is er geen standaard voor laders. Ik moest vannacht, toen ik niet helemaal scherp meer was best zoeken waar de RFID lezer op deze paal zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSH-NK_-mdWRxrkNj0BSnVgB8ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LyxmldyzoHwlvwFoqBaWzcY.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk zat ie aan de zijkant ergens, maar vanwege de QR codes dacht ik dat ik weer een app oid nodig had. En de vermoeidheid zal ook hebben meegespeeld 😅 (en hoezo is er geen standaard?!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLvn-yaZ-IXM0pWOP6bM5dNz5b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmlnhCBrD6hNC3yIlgLMQCZ8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie uit naar het vervolg van de reis richting de Alpen zometeen en deel naderhand mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Zo te zien is dit een Amerikaanse I5 en die hebben meestal een iets andere spiegel (Homelink) dus weet niet of dat mogelijk is bij Europese versies ?

https://dongar.tech/products/hyundaikia

[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 19-02-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Luft schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Zo te zien is dit een Amerikaanse I5 en die hebben meestal een iets andere spiegel (Homelink) dus weet niet of dat mogelijk is bij Europese versies ?
Ik zou wel een spiegel met homelink willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hein66
  • Laatst online: 21-06 18:19
Hachy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Hier is de bron. Ik hoop dat je het Duits machtig bent :)

YouTube: Nach Car Maniac Ladeflop-Video: Hyundai HAT REAGIERT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Naaldhak schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Ik zou wel een spiegel met homelink willen.
Heb ik naar gevraagd, want Hyundai heeft ook in Nederland modellen met zo'n spiegel. Gaat niet, omdat de kabelboom er niet ligt en de zender in de neus van de auto schijnt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
MicheldeGoey schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Heb ik naar gevraagd, want Hyundai heeft ook in Nederland modellen met zo'n spiegel. Gaat niet, omdat de kabelboom er niet ligt en de zender in de neus van de auto schijnt te zitten.
Ja logisch
Pagina: 1 ... 80 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic