Gerrit-GTi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:05:
[...]
Alvorens ik mijn zienswijze geef moet ik wat dingen voorop zeggen.
Ik heb zelf heel weinig ervaring met EV rijden en camperen.
Vorige zomer voor het eerst met mijn vorige leaseauto (Passat GTE) en een oude Rapido Klapcaravan naar Hermagor Oostenrijk gereden.
De klapcaravan weegt beladen rond de 750kg en doordat het een klapper is (zelfde als een vouwwagen) is die lager dan de auto zelf wat gunstiger uitvalt voor je aerodynamica.
Dit is de gegeven dat we hadden toen we opzoek gingen naar de huidige EV leaseauto.
Daarnaast zit in ons reisritme altijd een pauze om de 2 a 3uur en ook een overnachting.
Dit betekende dus dat de EV minimaal tussen de 200 en 250km moest halen op een enkele lading om te passen in onze reisritme.
Daarnaast moest de EV voldoende laadruimte hebben voor wat camping spullen naast de gebruikelijke kleren en boodschappen. Vanwege de klapcaravan moet bijv de koelbox en een klaptafel in de kofferbak.
De meest voor de hand liggende EV's wat betreft laadruimte waren dan de volgende modellen:
1) Ioniq 5
2) ID4
3) Enyaq
Dit werd dus onze shortlist.
Van deze modellen moesten we gaan kijken wat ze konden trekken.
Eerlijk gezegd kan elke EV met een trekhaak onze klapcaravan trekken, echter onze klapcaravan is al heel wat jaren oud en we hebben de EV voor 5jr. Ik hield er rekening mee dat we mogelijk iets anders zouden moeten nemen mocht de klapper met pensioen moeten.
Van de shortlist kunnen ze allemaal minimaal 1100kg trekken en de Ioniq 5 kan 1600kg trekken.
Dit zou dus voldoende moeten zijn voor de meeste combi's, van echte caravans tot de tegenwoordige vouwwagens.
Daarna was het van belang om te kijken hoever ze allemaal kwamen en wat de actieradius is met een caravan achterop. Hier moet ik eerlijk toegeven dat dit gewoon een enorme gok/aanname is geweest omdat er nog geen echte cijfers zijn. Denk dat we nu de eerste EV modellen zien die echt voor een groter publiek een caravan kunnen trekken.
Mijn rekensom was heel simpel en rigoureus. Pak de WLTP en deel dit door 2 ivm de gegokte 50% vermindering van de actieradius. Zolang dit nog past binnen onze reisritme van stoppen om de 200 a 250km dan is dit prima.
Alle shortlist modellen voldeden hier nog redelijk aan (in zomerse omstandigheden). De Enyak had hier de beste cijfers voor en de Ioniq5 de minste.
Maar alle 3 de modellen voldeden. Voor ons (vooral mij) was de doorslag de laadtijd.
Gemiddeld komen we met 5 a 7 laadbeurten op onze vakantiebestemmingen. Dus de laadtijd zou voor ons een niet verwaarloosbare onderdeel van de reistijd zijn.
De Ioniq 5 laad meer dan 2x zo snel als de ID4 en Enyak dus de keuze was voor mij heel simpel. 18min vs de 42min ofzo van de Enyak en ID4.
Ik offer een stuk laadruimte op voor kortere reistijden.
Zo is onze keuze gevallen op de Ioniq 5 als vakantieauto.
Voor onze aankomende zomervakantie gaan we naar Alpe d'Huez wederom met de klapcaravan. Mijn verwachting is dat we dit prima gaan halen. De klapcaravan steekt ook bij de Ioniq 5 niet boven de auto uit wat gunstig is voor de areodynamica. Dit zal enorm schelen verwacht ik in de actieradius. Met de Passat GTE vorig jaar reed ik tenslotte zuiniger met de klapcaravan achterop dan zonder. Maar dit was volgens mij voornamelijk vanwege het snelheidsverschil
Ik weet niet wat voor Caravan jullie moeten gaan trekken maar ik zelf zou er niet al te bang voor zijn. Zeker als je niet richting Frankrijk gaat. Denk dat het gene waar je het meest aan moet gaan toegeven is dat je langer onderweg zal zijn. Hoeveel langer zal afhangen van met name de grote van je Caravan (terugval in actieradius) en hoe dicht de HPC's bij elkaar liggen als je bijv rond de 150km actieradius komt per laadbeurt. Maar dit zou wel heel extreem zijn in een zomerse periode.
Hoop dat mijn besluitproces je enigszins helpt met de keuze!