Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

In de VS software update wordt door Kyle Conner duidelijk gehint op voorverwarmen. Iemand al iets vernomen wanneer de (goede) Januari update eraankomt? Of ervaringen wellicht?

Mijn updater houdt het vooralsnog op

code:
1
NE.S5W_L.001.001.211214|HM|IONIQ5_EU|1489

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystici5
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-09 13:06
Superpioneer schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:31:
Heeft er iemand iets te melden over de montage van de afneembare trekhaak door de dealer? Ik heb op 1 maart een afspraak staan. Volgens degene van de garage die mij belde wordt er een uitsparing gemaakt in de bumber. Hebben meer mensen deze ervaring? Foto misschien?
Als ze het goed doen, dan zie je er niets van. Net zoals in de brochure. Er wordt wel een uitsparing gemaakt maar deze zit achter de lip. De lip hoeft niets uitgehaald te worden. Bij mij mogen ze het ook overnieuw als de skidplaat binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superpioneer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 31-05-2024
kor952 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:26:
[...]

Kijk hier kun je de 'fitting instructions' downloaden (onderaan de pagina), daar in kun je zien hoe de uitsparing er uit gaat zien en als het goed is er nieuwe steunen geplaatst worden om de achterbumper stevig op zijn plek te houden.

https://www.mobisparts.eu/accessories/detail/47
Bedankt iedereen voor alle feedback en foto's. Inderdaad maar even het plan van aanpak met de garage doorspreken als ik de auto aflever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kan het nog niet terugvinden hier in het topic: neemt het glazen dak extra ruimte in? Bij de Kia EV6 komt het schuifdak echt een centimeter of 4 naar binnen toe, en dat maakt de hoofdruimte onvoldoende voor mij.

De Ioniq 5 heeft echter een vast glazen panoramadak, dus ik kan me voorstellen dat die dunner is. Iemand heeft met een glazen dak die kan bevestigen dat hij niet verder naar binnen komt dan het stalen dak?

ls ik zo naar de reviews kijk, geen verschil, panoramadak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qptQZfvp2j4tm246g7g8oQwHZtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cc1wopG2J2mdoQuJwLR1Qznm.png?f=fotoalbum_large

Stalen dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq_dOPGWCCl5je-y5BNphEl4CPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RoO4FlcCxdu26eKF8rJet1eW.png?f=fotoalbum_large

Zelfde uitsparing voor de hendels voor enzo.

Zag dat ze ook camera spiegels in Korea hebben, en een mega mooi bruin/groen interieur. Jammer! :o

[ Voor 53% gewijzigd door _eLMo_ op 06-02-2022 14:28 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-09 10:13
Is er al iemand die bij Tesla heeft geladen?Ben benieuwd of dat betrouwbaar is;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
dvdj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:50:
Ook in Frankrijk (en Noorwegen) worden nu Superchargers open gesteld:

https://electrek.co/2022/...automakers-norway-france/

Maar gaan ze dan ook al beschikbaar zijn in ABRP en de Hyundai nav? Niet onmiddellijk gok ik.
Goed nieuws in combinatie met gratis laden: https://nl.pepper.com/aan...esla-superchargers-228039

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mystici5 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 02:36:
[...]

Als ze het goed doen, dan zie je er niets van. Net zoals in de brochure. Er wordt wel een uitsparing gemaakt maar deze zit achter de lip. De lip hoeft niets uitgehaald te worden. Bij mij mogen ze het ook overnieuw als de skidplaat binnen is.
Inderdaad. Na de foto's van diverse mensen hier heb ik die installatiehandleiding die @kor952 postte snel doorgekeken. En volgens die handleiding hoeft er helemaal niets te worden gezaagd in de bumper. Alleen in een afdekplaat in de bodem.

Als ze die bumper zo verkrachten zou ik ook zeer gaan twijfelen aan de deugdelijkheid van andere stappen in de installatie... Kennelijk kunnen ze nog geen handleiding lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

bilgy_no1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:31:
[...]

Inderdaad. Na de foto's van diverse mensen hier heb ik die installatiehandleiding die @kor952 postte snel doorgekeken. En volgens die handleiding hoeft er helemaal niets te worden gezaagd in de bumper. Alleen in een afdekplaat in de bodem.

Als ze die bumper zo verkrachten zou ik ook zeer gaan twijfelen aan de deugdelijkheid van andere stappen in de installatie... Kennelijk kunnen ze nog geen handleiding lezen.
Plaatje 4 geeft toch duidelijk aan dat er een uitsparing gezaagd moet worden in de onderzijde van de bumperhoes van 30 cm uitlopend naar 36 cm breed en 12 cm diep dus hoe jij dan bij jouw conclusie komt is mij even niet duidelijk. En de bodemplaat moet alleen losgemaakt worden om erbij te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 06-02-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

McRizzo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:18:
Is er al iemand die bij Tesla heeft geladen?Ben benieuwd of dat betrouwbaar is;)
3 keer in Meerkerk geprobeerd (3 verschillende zuilen) maar niet gelukt helaas. Het laden startte bij
mijn Ioniq 5 niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:37
cooper_s1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:46:
[...]

3 keer in Meerkerk geprobeerd (3 verschillende zuilen) maar niet gelukt helaas. Het laden startte bij
mijn Ioniq 5 niet ....
Ik heb dezelfde ervaring in Meerkerk.
Heb nog geen andere Tesla locatie geprobeerd.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLK63
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-06 12:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiPcnYz7QiM20UeIU7Cp48_PQKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BgjwCDOv1oUp3kF0Fuhi24h.jpg?f=fotoalbum_large. Ik zie geen 800 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Dat klopt, 165A x 580v is 95,7kW. De auto bepaalt hoeveel stroom het wil hebben en de laadpaal doet dat door stroom en/of voltage te variëren.

[ Voor 12% gewijzigd door Luft op 06-02-2022 21:46 ]

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
Spiller schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:27:
Vandaag 20.000km aangetikt. Deze week voor het eerst een andere Ioniq 5 op de weg zien rijden.
[Afbeelding]
lekker onderweg hoor :9 ik zag afgelopen zaterdag in haarlem een ioniq 5 als lesauto rijden, das toch anders dan de seat leon waarin ik het ooit geleerd heb 8)7

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Vermeer10 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Woensdag mogen ze het opnieuw proberen
Let goed op dat ze netjes werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je het bij een zuid amerikaanse dealer laten doen? alsof ze die uitsparing met een kapmes hebben gemaakt :( ziet er bij mij wel netter uit, zal straks even fotos maken. voelde bij mij stevig aan. moest wel even zoeken naar het veiligheids oogje voor de noodremkabel. In het aangezicht zie je de uitsparing bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trietment
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-08-2024
_eLMo_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:14:
Ik kan het nog niet terugvinden hier in het topic: neemt het glazen dak extra ruimte in? Bij de Kia EV6 komt het schuifdak echt een centimeter of 4 naar binnen toe, en dat maakt de hoofdruimte onvoldoende voor mij.

De Ioniq 5 heeft echter een vast glazen panoramadak, dus ik kan me voorstellen dat die dunner is. Iemand heeft met een glazen dak die kan bevestigen dat hij niet verder naar binnen komt dan het stalen dak?

ls ik zo naar de reviews kijk, geen verschil, panoramadak:
[Afbeelding]

Stalen dak:
[Afbeelding]

Zelfde uitsparing voor de hendels voor enzo.

Zag dat ze ook camera spiegels in Korea hebben, en een mega mooi bruin/groen interieur. Jammer! :o
Ik heb een glazendak. Kan me niet voorstellen dat ik ruimte inlever, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Het enige wat wellicht zou kunnen is dat je iets minder ruimte hebt wanneer je het scherm dicht maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 18:30
Werkt bij een van jullie die Duitse site nog waarbij je kan zien welke updates er voor je auto zijn obv VIN?
Zodra ik mijn VIN invoer krijg ik een mooie draaiende laadcircel in beeld, die blijft draaien tot ik duizelig ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
@amw82 Hier ook de blauwe draaiende laadcirkel. Ik denk dat de Nederlandse dealers geklaagd hebben dat we teveel van uitstaande acties weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 11:54
amw82 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:18:
Werkt bij een van jullie die Duitse site nog waarbij je kan zien welke updates er voor je auto zijn obv VIN?
Zodra ik mijn VIN invoer krijg ik een mooie draaiende laadcircel in beeld, die blijft draaien tot ik duizelig ben...
Sommige IP adressen hebben inderdaad geen toegang, via een VPN kan ik er wel bij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Supreme1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:24:
[...]

Sommige IP adressen hebben inderdaad geen toegang, via een VPN kan ik er wel bij. 8)7
Helaas, via VPN lukt het bij mij ook niet. |:(

Vandaag wordt de wegklapbare trekhaak gemonteerd bij mij. Toen ik bij de dealer aangaf dat ze ook meteen alle updates moeten installeren keken ze me een beetje glazig aan en gaven aan dat te doen :F
Kan het nu alleen niet via die site controleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
WilliamGeluk schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring in Meerkerk.
Heb nog geen andere Tesla locatie geprobeerd.
Dank je! Het is in verband met een tripje naar Frankrijk via Parijs. ABRP stuurt me nu via een Tesla locatie in Parijs, hartstikke leuk, maar dan moet het wel werken;)

De situatie Lille - Parijs is nu niet ideaal wat snelladers betreft :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
Tiggy80 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:13:
[...]

heb je het bij een zuid amerikaanse dealer laten doen? alsof ze die uitsparing met een kapmes hebben gemaakt :( ziet er bij mij wel netter uit, zal straks even fotos maken. voelde bij mij stevig aan. moest wel even zoeken naar het veiligheids oogje voor de noodremkabel. In het aangezicht zie je de uitsparing bijna niet.
Hierbij de foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EGKn3_gO3wx5xnN_w9m7RxggY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8iyuQVe967dO3EcVzC0C3z7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbWNSdEzxclrtTxdDIA7OIUoeDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5R2YQVTVEAS0QdrCFWpq9Hua.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
amw82 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:18:
Software updates gaat dit toch over, niet hardware? Ik kijk altijd op deze site: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/372/pop2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
https://www.ioniqforum.co...tesla-supercharger.39744/

Blijkbaar loopt het ook in Noorwegen en Frankrijk nog niet helemaal lekker met het laden op Tesla locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
Valt nog mee, ziet er beter uit dan vorige foto's. Het zaagwerk is niet te zien als je niet onder de auto ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Laatst online: 30-04-2023
korte vraag. Kon het via de zoekfunctie niet vinden, maar ik krijg mijn middenconsole niet meer in beweging.
Dit heeft het 100% gedaan toen ik de auto in ontvangst had genomen.
Van het weekend vroeg mijn vrouw mij hoe de middenconsole verschoven kon worden omdat zij het met geen mogelijkheid verschoven kreeg. Ik zelf kreeg hem ook niet meer van zijn plek.

Als ik de knop indruk en het probeert te verschuiven dan voelt het alsof iets het tegenhoudt. Het lijkt dan niet goed ontgrendeld te zijn.
Is er een instelling ofzo waarbij je het verschuiven kan uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

MatsSkoe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Software updates gaat dit toch over, niet hardware? Ik kijk altijd op deze site: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/372/pop2
Dat is voor de infotainment, die andere site die nu moeilijk dan wel niet te benaderen is gaat over het motor/accu/rij-deel firmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
cooper_s1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Dat is voor de infotainment, die andere site die nu moeilijk dan wel niet te benaderen is gaat over het motor/accu/rij-deel firmware...
Is er nog een andere manier om te controleren of alle updates zijn doorgevoerd / welke er nog openstaan voor je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

amw82 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Is er nog een andere manier om te controleren of alle updates zijn doorgevoerd / welke er nog openstaan voor je auto?
Misschien je dealer vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Stephan1337 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Valt nog mee, ziet er beter uit dan vorige foto's. Het zaagwerk is niet te zien als je niet onder de auto ligt :)
ik vond het best netjes gedaan bij mij, was er toch nog iets wat ze wel goed doen bij mijn dealer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Plaatje 4 geeft toch duidelijk aan dat er een uitsparing gezaagd moet worden in de onderzijde van de bumperhoes van 30 cm uitlopend naar 36 cm breed en 12 cm diep dus hoe jij dan bij jouw conclusie komt is mij even niet duidelijk. En de bodemplaat moet alleen losgemaakt worden om erbij te kunnen.
Ik had me beter moeten uitdrukken. Volgens dat plaatje wordt er alleen aan de onderzijde van de bumperhoes iets uitgesneden (wat ik bodemplaat noemde). Bij de foto's die hier werden gedeeld was er ook uit het zichtbare gedeelte van de bumperhoes (wat ik bumper noemde) van alles weggesneden. En dat is dus niet conform die handleiding.

Zoals je op plaatje 16 kunt zien zou er helemaal niets van een uitsparing te zien moeten zijn wanneer de bumperhoes weer gemonteerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 07-02-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Ik had me beter moeten uitdrukken. Volgens dat plaatje wordt er alleen aan de onderzijde van de bumperhoes iets uitgesneden (wat ik bodemplaat noemde). Bij de foto's die hier werden gedeeld was er ook uit het zichtbare gedeelte van de bumperhoes (wat ik bumper noemde) van alles weggesneden. En dat is dus niet conform die handleiding.

Zoals je op plaatje 16 kunt zien zou er helemaal niets van een uitsparing te zien moeten zijn wanneer de bumperhoes weer gemonteerd is.
Het ziet eruit alsof ze iets weggesneden hebben en waarbij de boel precies op de hoek overgang is afgebroken. Als je zaagt met een Fein oid krijg je niet zulke rafelige randen.

Niet acceptabel, dat ben ik wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

Damn.

Na een zombie modes gister, vandaag de auto zo dood als een pier.
De 12V accu zal wel leeg zijn. De Lidl accustarter is helaas nog niet binnen.

Maandenlang probleemloos gereden en nu dit.

Accustarter wordt ook een verplicht attribuut in de auto helaas.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 18:08
Stephan_haarlem schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:13:
Mijn problemen met de trillingen/continu vibratie krijgt een andere wending.
Nadat het allemaal werd afgedaan als product eigenschap en ik daarna ze in gebreke heb gesteld, mag ik maandag de auto komen brengen.
De dealer neemt de auto mee naar Hyundai zodat deze ernaar kunnen kijken.
Heb verder telefonisch geen vragen gesteld maar wel verrassend gezien het feit dat zowel Hyundai als de dealer het schriftelijk afdoen als product eigenschap.
Wordt volgende week vervolgd.
Auto is alweer terug van de importeur en volgens de monteurs van Hyundai is de auto volgens fabrieksspecificaties.
Ben dus echt geen stap verder gekomen, baal hier ontzettend van.
Heb de demo auto mee van de dealer en deze rijd zoveel malen comfortabeler dan mijn eigen auto.
Maar eens goed gaan overdenken wat ik nu ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

mdeiman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:15:
Damn.

Mijn (2e) accustarter wordt net voor de deur gelegd zie ik op de IP camera.

Wel Kaa U Thee voor je, even afkloppen maar hier nog geen enkel gezeik op een dronken LFA na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Stephan_haarlem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Auto is alweer terug van de importeur en volgens de monteurs van Hyundai is de auto volgens fabrieksspecificaties.
Heb de demo auto mee van de dealer en deze rijd zoveel malen comfortabeler dan mijn eigen auto.
Onafhankelijke deskundige inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
de meester01 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Onafhankelijke deskundige inschakelen?
Dat is inderdaad nu een optie. Zit er ook nog aan te denken om eventueel de Bovag in te schakelen voor bemiddeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystici5
  • Laatst online: 06-09 13:06
Stephan_haarlem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Dat is inderdaad nu een optie. Zit er ook nog aan te denken om eventueel de Bovag in te schakelen voor bemiddeling.
Ik heb destijds ivm trillingen contact gehad met mijn bijstandsverzekering en deze zou dan een onderzoek laten doen door dekra. Uit eigen middelen is dit waarschijnlijk niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
cooper_s1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Misschien je dealer vragen?
Ja, alleen heb ik daar gezien zijn reactie op mijn vraag niet al te veel vertrouwen in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
[...]

hebben z eook opgegeven wat die specifikaties zijn dan? ik ben wel benieuwd hoe ze dat hebben vastgesteld ook, hebben ze een test track waar ze op rijden?gewoon een rondje om het pand heen geeft natuurlijk geen eenduidige resultaten. statisch testen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerrit-GTi schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:06:
korte vraag. Kon het via de zoekfunctie niet vinden, maar ik krijg mijn middenconsole niet meer in beweging.
Dit heeft het 100% gedaan toen ik de auto in ontvangst had genomen.
Van het weekend vroeg mijn vrouw mij hoe de middenconsole verschoven kon worden omdat zij het met geen mogelijkheid verschoven kreeg. Ik zelf kreeg hem ook niet meer van zijn plek.

Als ik de knop indruk en het probeert te verschuiven dan voelt het alsof iets het tegenhoudt. Het lijkt dan niet goed ontgrendeld te zijn.
Is er een instelling ofzo waarbij je het verschuiven kan uitzetten?
Nee, vziw is er geen instelling dat je het kunt vastzetten.

Is er misschien misschien iets onder console geschoven? Als het mechanisme niet meer werkt zou ik verwachten dat de knop in ieder geval ook anders aanvoelt (of helemaal geen weerstand bij het indrukken, of dat hij juist vast zit en meer weerstand geeft).

Anders terug naar de dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Hmm daar heb je wel weer gelijk in, was mij nog niet bewust zo opgevallen; dan heb ik geen idee hoe ze het precies regelen 8)7 het verschil in snelheid bij dezelfde stand was mij wel opgevallen en somehow was deze verklaring in mijn hoofd opgekomen, maar je hebt gelijk, de auto begint gelijk te rollen als je het pedaal aanraakt in alle standen O-) wellicht hebben ze een config specifiek voor wegrijden....
Ik heb van het weekend nog eens goed gekeken naar wat er gebeurt bij het omschakelen van het regeneratieniveau.

Ik reed een constante snelheid in i-Pedal en ik hield met mijn voet het pedaal net zo ver ingedrukt. Ik verlaagde het regeneratieniveau naar "0" (snel 4x de rechter flipper indrukken).

De snelheid ging inderdaad snelheid omhoog
Daarnaast zag ik op de vermogensmeter in het instrumentcluster ook het vermogen stijgen.

Het lijkt er dus op dat het stroompedaal een andere instelling heeft bij de verschillende regenaratieniveaus.

Wat ik nog niet heb kunnen testen is wat het netto effect is bij dezelfde snelheid. Dus 2x hetzelfde rondje rijden in i-Pedal en in Regeneratie 0 met dezelfde snelheid. Punt is dat je dan allerlei andere effecten niet kunt isoleren (stoplichten, verkeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stephan_haarlem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Balen hoor. En bizar ook als het verschil met de wagen van de dealer zoveel anders rijdt. Ik weet niet of Bovag ook aan bemiddeling doet, of alleen een arbitragecommissie heeft. Beste kun je contact opnemen met je rechtsbijstand.

Ik ben inmiddels weer uit isolatie. Als een vergelijking nog zin voor je heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
bilgy_no1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Ik heb van het weekend nog eens goed gekeken naar wat er gebeurt bij het omschakelen van het regeneratieniveau.

Ik reed een constante snelheid in i-Pedal en ik hield met mijn voet het pedaal net zo ver ingedrukt. Ik verlaagde het regeneratieniveau naar "0" (snel 4x de rechter flipper indrukken).

De snelheid ging inderdaad snelheid omhoog
Daarnaast zag ik op de vermogensmeter in het instrumentcluster ook het vermogen stijgen.

Het lijkt er dus op dat het stroompedaal een andere instelling heeft bij de verschillende regenaratieniveaus.

Wat ik nog niet heb kunnen testen is wat het netto effect is bij dezelfde snelheid. Dus 2x hetzelfde rondje rijden in i-Pedal en in Regeneratie 0 met dezelfde snelheid. Punt is dat je dan allerlei andere effecten niet kunt isoleren (stoplichten, verkeer).
Dit herken ik. Als ik de snelweg er achter kom dat ik nog op Lvl2 sta en naar Lvl1 schakel, dan voelt het pedaal anders aan. Ik gok dat dit inderdaad te maken heeft dat elke regeneratiestand een andere reactie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Er vroeg laatst iemand of de bewaking van de achterbank passagiers uitgezet kan worden.....kwam net dit tegen, zie pag 3-29 van de handleiding, misschien kun je er iets mee.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:29:
Er vroeg laatst iemand of de bewaking van de achterbank passagiers uitgezet kan worden.....kwam net dit tegen, zie pag 3-29 van de handleiding, misschien kun je er iets mee.
Staat daar ook ergens hoe je de achtergrond van de kaart in Mokka en Latte etc veranderen kunt? Tijdens wat wacht momenten even zitten proberen in de auto maar heb het niet kunnen vinden. Ook later niet op de bank met de digitale handleiding erbij overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

mdeiman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:15:
Damn.

...causaal verband?

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
Ik rij nu een tijdje met level 1 ipv level / ipedal. Zo veel mogelijk remmen met de flippers. De eerste indruk is dat op de korte tripjes het verbruik toch echt lager ligt dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McRizzo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:24:
Ik rij nu een tijdje met level 1 ipv level / ipedal. Zo veel mogelijk remmen met de flippers. De eerste indruk is dat op de korte tripjes het verbruik toch echt lager ligt dan anders.
Die indruk heb ik zelf ook. Ik rijd zoveel mogelijk op Level 0, en dan al vroeg het stroompedaal loslaten (of SCC vroeg uitzetten). Maar ik weet niet of dat uitmaakt voor het verbruik op kruissnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Staat daar ook ergens hoe je de achtergrond van de kaart in Mokka en Latte etc veranderen kunt? Tijdens wat wacht momenten even zitten proberen in de auto maar heb het niet kunnen vinden. Ook later niet op de bank met de digitale handleiding erbij overigens.
Ik meen ergens (op een buitenlands forum) gelezen te hebben dat Mokka en Latte niet bij de Ioniq 5 in te stellen is.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
kor952 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Ik meen ergens (op een buitenlands forum) gelezen te hebben dat Mokka en Latte niet bij de Ioniq 5 in te stellen is.
Ik ben dan geen ervaringsdeskundige, maar ik dacht juist ooit gelezen te hebben op een Duits forum dat de kaartkleur in te stellen zou zijn via de Hyundai (smartphone) app. Geen idee of dat waar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcornet
  • Laatst online: 13-07-2023
hey, ik lees hier veel over korting met laden per kwh op de charge my hyundai app? maar die app vind ik nergens, ik ben overigens een belg, geld dat aanbod ook voor mij of niet? cheers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Tja zeg t maar.

Accu even aan de oplader en dan doet ie ut weer. Dealer geeft aan om het nog maar even aan te zien...

Op de zombie modes ook verder geen reactie van de dealer.

Dat de 12v accu leeg liep, hadden toch meer mensen last van? Is daar nog een oorzaak aan het licht gekomen?

Kun je eigenlijk ergens zien hoe vol de accu is?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mdeiman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Tja zeg t maar.

Accu even aan de oplader en dan doet ie ut weer. Dealer geeft aan om het nog maar even aan te zien...

Dat de 12v accu leeg liep, hadden toch meer mensen last van? Is daar nog een oorzaak aan het licht gekomen?

In de bluelink app enkel als een ok.
Met deze home assistant app krijg je ook een percentage:

https://github.com/fuatakgun/kia_uvo

Hmm zie dat die app nu wel even niet werkt door een update aan de kant van KIA / Hyundai

[ Voor 7% gewijzigd door itsme op 07-02-2022 15:59 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

[...]

Tja zeg t maar.

12v accu leeg hebben de meesten van ons meegemaakt en de meesten heel snel na ingebruikname van de auto. Volgens mij heeft niemand een écht aantoonbare oorzaak gevonden. Daarom denk ik dat het toch gewoon iets is als niet goed uitzetten via de aan/uit knop. Ik let er altijd op dat ik de "uitzet - tune" hoor bij het uitstappen.

Wat bij mij nog steeds niet goed gaat, is het op slot zetten van de auto. Na vele jaren keyless entry bij Renaults kan ik gewoon niet meer wennen aan het actief op slot moeten zetten van de auto. Gelukkig heb ik daarvoor de Bluelink app om op afstand de auto te kunnen vergrendelen.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
vandaag reactie op mijn vraag of de parkeersensoren en collision detectie niet automatisch uitgeschakeld kunnen/moeten worden bij gebruik van een aanhanger/fietsendrager, de reactie van HMNL:

De functie moet handmatig uitgezet worden dit heeft te maken met de veiligheid.
Wij willen u bedanken voor uw feedback wij geven het door aan de afdeling die hier over gaat.

Ik snap het niet, want als ik nu uit een potentieel gevaarlijk situatie moet komen, moet ik nu dus eerst op allerlei knoppen drukken alvorens ik achteruit kan........ dat heb ik dus op mijn c4 uit 2008 nog nooit hoeven doen. ik heb maar wat meer toelichting gevraagd hoe dit te maken heeft met (positive) veiligheid. als ik na het starten van de auto een vraag krijg of deze systemen moeten worden uitgeschakeld omdat er een aanhanger/fietsendrager is gedetecteerd, dan zou ik dit acceptabel vinden, maar elke keer nadat ik achteruit schakel een knoppen combi (uit mijn hoofd)..... das waanzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
jrk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:57:
[...]

12v accu leeg hebben de meesten van ons meegemaakt en de meesten heel snel na ingebruikname van de auto. Volgens mij heeft niemand een écht aantoonbare oorzaak gevonden. Daarom denk ik dat het toch gewoon iets is als niet goed uitzetten via de aan/uit knop. Ik let er altijd op dat ik de "uitzet - tune" hoor bij het uitstappen.

Wat bij mij nog steeds niet goed gaat, is het op slot zetten van de auto. Na vele jaren keyless entry bij Renaults kan ik gewoon niet meer wennen aan het actief op slot moeten zetten van de auto. Gelukkig heb ik daarvoor de Bluelink app om op afstand de auto te kunnen vergrendelen.
Bij mij was de oorzaak het laadklepje, daardoor accu leeg. Na modificatie geen probleem meer. Hebben wel een nieuw laadklepje besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
[...]

Heel bizar zeg...
Je kunt wellicht in de BlueLink app de ritjes terugkijken en zien of er inderdaad een stuk mee gereden is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
HJ92 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Heel bizar zeg...
Je kunt wellicht in de BlueLink app de ritjes terugkijken en zien of er inderdaad een stuk mee gereden is :)
Ze hebben er twee ritjes mee gemaakt volgens de app. Heb ze nu verzocht dat ik op papier wil hebben welke testen ze gedaan hebben en wat dan de specificaties zijn waaraan de auto moet voldoen.
Alleen twee ritjes van 15 minuten en dan kunnen beslissen dat alles volgens de eigenschappen is, lijkt mij niet genoeg om vast te stellen dat het ook daadwerkelijk zo is als er in proeven met andere auto's de vibratie/onrustig weggedrag niet aanwezig is.

Je krijgt totaal geen feedback op de klachten die ik nog extra op papier gezet had, dus als ze het niet zwart op wit kunnen zetten dan is er dus nog steeds helemaal niks aangetoond.
Iedereen kan zeggen dat iets aan de eigenschappen voldoet, echter in de eerste 6 maanden zal de dealer moeten aantonen dat het zo is.

[ Voor 19% gewijzigd door Stephan_haarlem op 07-02-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]

Tja zeg t maar.

Zie ook hierboven, laadklep die denk dat hij dicht zit terwijl hij open staat en blijft schakelen. Vaak getriggerd door het openen van de klep met de app ipv knop op de klep of vanuit de auto met stem opdracht.

Of een te diep ontladen accu tijdens transport. Gevoelsmatig heeft een Aygo een zwaardere accu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Vandaag is de wegklapbare trekhaak geplaatst. Gelukkig netter dan de eerdere foto's hier. Wel het gevoel dat de bumper aan de onderkant inderdaad minder vast zit.
Binnenkort eens kijken wat de sensoren bij mij doen bij het plaatsen van fietsendrager/aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superpioneer
Als het bij mij ook zo wordt uitgevoerd ben ik niet ontevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
de meester01 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Of een te diep ontladen accu tijdens transport. Gevoelsmatig heeft een Aygo een zwaardere accu :+
Of de Aygo accu zwaarder weegt weet ik niet 😁maar als je de capaciteit bedoeld dan heeft de i5 accu meer (60Ah tegen 44Ah) dan Aygo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:32

-CJ

Not remastered

itsme schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
[...]

In de bluelink app enkel als een ok.
Met deze home assistant app krijg je ook een percentage:

https://github.com/fuatakgun/kia_uvo

Hmm zie dat die app nu wel even niet werkt door een update aan de kant van KIA / Hyundai
Integratie is alweer gefixt, mooi snel!

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superpioneer
jrk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:57:
[...]

Bij Ali en Conrad wel eens van die 12V stekkers voor in de 12V aansluiting (de sigarettenaansteker zeg maar) met spanningaanduiding langs zien komen. Zou dat niet kunnen werken? Dan zie je in de auto wat het spanningsniveau is. Ik weet alleen niet wat dat dan zegt over de staat van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Kijkje onder de frunk met gedegen commentaar :
YouTube: Hyundai IONIQ 5 | Under the Hood

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Of wat er in het Dashboard zit…
https://youtu.be/-lePQkKpm7I

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inbouw van een of ander camerasysteem? Ik hoor ze ook Android zeggen, maar verder is het allemaal Chinees Koreaans voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 16:28
Tijdens het rijden vandaag, viel mij op dat het geluid van de boxen matig was. Ik dacht dat ik muziek luisterde via de iPhone. Ik had me echter vergist, het was de radio via DAB.

Meteen maar een CD gestreamd via Tidal (Diana Krall) en het geluid leek wel van een andere planeet. Zoveel beter was het.

Ik heb dus sterk de indruk dat (een deel van) de geluidservaring te maken heeft met de DAB ontvanger.

Ik ben trouwens een aantal weken terug van de draadloze wifi oplossing afgestapt. Dit omdat ABRP er dan na 10 minuten mee stopte. Ik heb nu de telefoon via een kort USB kabeltje aangesloten. Ik denk ook dat de switch van wifi naar vaste kabel, de geluidskwaliteit heeft verbeterd.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertJ65
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Sinds een week rij ik in een 73 kWh RWD. Het leasebedrijf heeft afgelopen najaar vanuit het buitenland -in mijn geval Belgie volgens zeggen- een aantal Ioniq5's geïmporteerd. Voor 31 december op kenteken gezet betekent dit voor mij nog de bijtelling uit 2021. Het gaat om een uitvoering met 20 inch wielen, zonnedak en de nodige andere extra's. (wellicht in Nederland de Lounge uitvoering)
Het op voorhand doorspitten van dit forum had me -naast de voorpret- toch wat kriebels gegeven.
Hoe zou het gaan met de 'trillingen', 'Ghost-modus' en 'de dode accu'? Na een week rijden zijn die kriebels weg, nou ja...bijna dan.
Allereerst : wat een rust, wat een stabiliteit, wat een zitcomfort, wat een power ook. Fijne auto!
Maar toch : tijdens de eerste dag met zakelijke afspraken verder dan 1 thuislading moest er onderweg geladen worden. Natuurlijk een snellader opgezocht : stekker er in, pasje aangeboden, laden werd vrijgegeven
maar stopte onmiddelijk : communicatiefout.
Lang verhaal kort : op 3 locaties 8 DC laders geprobeerd met hetzelfde negatieve resultaat. Uiteindelijk wel AC kunnen laden waardoor ik met een kleine marge thuis ben gekomen. Volgende dag nog 1 locatie DC geprobeerd : niks...
Desgevraagd heeft de dealer contact met Hyundai opgenomen. Zij geven aan dat meer bestuurders dit hebben gemeld en dat naar een oplossing wordt gezocht. Ik hoop in ieder geval dat het spoedig verholpen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo,

Wij zijn ons aan het oriënteren op het gebied van elektrisch rijden. Dit heeft te maken met het feit dat ik een leaseauto mag rijden maar elektrisch rijden verplicht is bij de volgende auto. Ik ben zeer geïnteresseerd of iemand op dit forum al eens gereden heeft met een beladen caravan achter de Hyundai Ionic 5? Ik ben benieuwd wat dat doet met de actieradius? Ik heb wel wat testen op YouTube gezien maar denk dat deze niet echt representatief zijn.

BVD
Heino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
GertJ65 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:39:
Sinds een week rij ik in een 73 kWh RWD. Het leasebedrijf heeft afgelopen najaar vanuit het buitenland -in mijn geval Belgie volgens zeggen- een aantal Ioniq5's geïmporteerd. Voor 31 december op kenteken gezet betekent dit voor mij nog de bijtelling uit 2021. Het gaat om een uitvoering met 20 inch wielen, zonnedak en de nodige andere extra's. (wellicht in Nederland de Lounge uitvoering)
Het op voorhand doorspitten van dit forum had me -naast de voorpret- toch wat kriebels gegeven.
Hoe zou het gaan met de 'trillingen', 'Ghost-modus' en 'de dode accu'? Na een week rijden zijn die kriebels weg, nou ja...bijna dan.
Allereerst : wat een rust, wat een stabiliteit, wat een zitcomfort, wat een power ook. Fijne auto!
Maar toch : tijdens de eerste dag met zakelijke afspraken verder dan 1 thuislading moest er onderweg geladen worden. Natuurlijk een snellader opgezocht : stekker er in, pasje aangeboden, laden werd vrijgegeven
Lang verhaal kort : op 3 locaties 8 DC laders geprobeerd met hetzelfde negatieve resultaat. Uiteindelijk wel AC kunnen laden waardoor ik met een kleine marge thuis ben gekomen. Volgende dag nog 1 locatie DC geprobeerd : niks...
Desgevraagd heeft de dealer contact met Hyundai opgenomen. Zij geven aan dat meer bestuurders dit hebben gemeld en dat naar een oplossing wordt gezocht. Ik hoop in ieder geval dat het spoedig verholpen kan worden.
Zo lang het niet is opgelost lukt snelladen probleemloos bij de 350-snelladers van Ionity en Fastned. Die met de witte plastic kap en de dunnere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleineheino schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:59:
Hallo,

Wij zijn ons aan het oriënteren op het gebied van elektrisch rijden. Dit heeft te maken met het feit dat ik een leaseauto mag rijden maar elektrisch rijden verplicht is bij de volgende auto. Ik ben zeer geïnteresseerd of iemand op dit forum al eens gereden heeft met een beladen caravan achter de Hyundai Ionic 5? Ik ben benieuwd wat dat doet met de actieradius? Ik heb wel wat testen op YouTube gezien maar denk dat deze niet echt representatief zijn.

BVD
Heino
Ik heb hier zelf geen ervaring mee en heb er ook nog geen video's van gezien.

Er is wel een test gedaan door Nextmove met aanhangers: YouTube: Diese Elektroautos haben eine AHK + VW ID.4 Reichweiten-Test mit Anh...

Dit was een test met een ID.4 die een iets hoger bereik heeft dan een Ioniq 5.
130 km/h, zonder aanhanger: 310 km bereik
80 km/h, lage aanhanger: 340 km bereik
80 km/h, hoge (en dichte) aanhanger: 250 km bereik

Die laatste is het meest in de richting van een caravan, maar met een grote caravan zal het bereik nog wel iets meer afnemen: wellicht iets van 200 km. Een vouwwagen is waarschijnlijk geschikter dan een volle caravan...

Deze test is wel in de winter gedaan bij 0-3°C, wind en nat wegdek. Het is dus een 'worst case' scenario. In de zomer en bij droog weer zal het bereik wel een stukje hoger zijn, misschien iets van 20% meer. Aan de andere kant rijd je meestal tussen 10 en 90% van de batterij (van 90 naar 100% laden kost veel tijd), dus reken niet met de volle 100% van de batterij.

Reken met een caravan op etappes van 2 à 2,5 uur en ongeveer 150-175 km tussen laadbeurten. Dan heb je ook nog het punt dat de meeste laadpalen niet toegankelijk zijn met de caravan aan de haak. Dan moet je dus de caravan loskoppelen voor iedere laadbeurt.

Om in 1x naar de Riviera te rijden is dit dus niet ideaal. Maar als je in meerdere dagen rijd zou je bij overnachtingen op een camping weer helemaal vol kunnen laden en dat scheelt ook een laadpauze.

Ik denk niet dat er nu al EVs zijn die dit veel beter doen. Het aërodynamische voordeel van bijv een Model 3 of Model Y verdwijnt als er een grote caravan achter hangt. Het gaat er met een caravan dus vooral om een zo'n groot mogelijke batterij te hebben (icm een efficiënte aandrijflijn). Dan kom je bijv bij een Tesla Model S of X met de grootste batterij uit, maar die kosten een bak geld.

Wellicht dan maar de leasebak rijden voor alledaags en alleen voor de vakantie een fossiele auto huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Hallo,

BVD
Heino
Had je deze al gezien?

200 km met een caravan van 1.500 kg. Niet heel erg praktisch als je naar Zuid-Frankrijk gaat maar prima te doen voor de camping in Zeeland of Drenthe.

[ Voor 7% gewijzigd door de meester01 op 07-02-2022 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
GertJ65 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:39:
Ik heb dit helaas ook al tweemaal gehad. Wat mij wel opviel (Fastned) is dat de lader na inpluggen een heel klein beetje naar beneden ging, dus minder strak erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Richard-I5 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:37:
Tijdens het rijden vandaag, viel mij op dat het geluid van de boxen matig was. Ik dacht dat ik muziek luisterde via de iPhone. Ik had me echter vergist, het was de radio via DAB.

Meteen maar een CD gestreamd via Tidal (Diana Krall) en het geluid leek wel van een andere planeet. Zoveel beter was het.

Ik heb dus sterk de indruk dat (een deel van) de geluidservaring te maken heeft met de DAB ontvanger.

Ik ben trouwens een aantal weken terug van de draadloze wifi oplossing afgestapt. Dit omdat ABRP er dan na 10 minuten mee stopte. Ik heb nu de telefoon via een kort USB kabeltje aangesloten. Ik denk ook dat de switch van wifi naar vaste kabel, de geluidskwaliteit heeft verbeterd.
Die DAB+ receiver is sowieso ruk. Ik luister voornamelijk Kink, en die heeft alleen DAB, geen FM. Heel vaak valt de verbinding weg, of gaat deze haperen. Bij mijn oude Skoda was dat alleen het geval als ik in een tunnel reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Hallo,

BVD
Heino
Hallo,

BVD
Heino
Ik ga het beleven deze zomer! Eerst nog wachten op de trekhaak....
Ik heb de 73Kw, van de 460km WLPT blijft daar deze dagen - in de winter, met mijn rijstijl - een goede 300km vanaf over. Veel minder dan beloofd, maar prima mijn dageleijkse praktijk. In de zomer reken ik op 400km actieradius. Met caravan erachter ga ik uit van iets meer dan 200km in de zomer. Met andere woorden: ik ga er niet mee de Alpen over trekken, maar blijf met de hut in NL of net daarbuiten. De ervaringen zullen er nog niet echt zijn, gezien het seizoen én gezien het feit dat het gros van de I5 rijders de trekhaak nog geïnstalleerd moeten krijgen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]
Ja, de grootste oorzaak lijkt het knopje voor open/dicht te doen zijn. Zie ook dit topic.

En een goedkope oplossing om dit op een Russische manier op te lossen.

Met een OBDII dongle en App wel. Maar na starten zal de grote accu de 12 Volt accu bijladen. Zelf heb ik een 12V accu voltmeter in de (sigarettenaansteker)aansluiting zitten, die ook de temperatuur aangeeft. Dat geeft echte 12V voltage weer, wanneer je de auto alleen op accessoires zet wordt de 12 Volt accu nog niet bijgeladen. Bij helemaal aan zie je ook wanneer de 12 Volt accu bijlaadt, die kan dan bijvoorbeeld 14.2 Volt aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51Yz8xdrWsL._SX522_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
Tiggy80 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:08:
vandaag reactie op mijn vraag of de parkeersensoren en collision detectie niet automatisch uitgeschakeld kunnen/moeten worden bij gebruik van een aanhanger/fietsendrager, de reactie van HMNL:

De functie moet handmatig uitgezet worden dit heeft te maken met de veiligheid.
Wij willen u bedanken voor uw feedback wij geven het door aan de afdeling die hier over gaat.

Ik snap het niet, want als ik nu uit een potentieel gevaarlijk situatie moet komen, moet ik nu dus eerst op allerlei knoppen drukken alvorens ik achteruit kan........ dat heb ik dus op mijn c4 uit 2008 nog nooit hoeven doen. ik heb maar wat meer toelichting gevraagd hoe dit te maken heeft met (positive) veiligheid. als ik na het starten van de auto een vraag krijg of deze systemen moeten worden uitgeschakeld omdat er een aanhanger/fietsendrager is gedetecteerd, dan zou ik dit acceptabel vinden, maar elke keer nadat ik achteruit schakel een knoppen combi (uit mijn hoofd)..... das waanzin
Zowel de kabelset van Mobis, alsook Jaeger schijnen de parkeersensoren automatisch uit te zetten (info van het duitse forum)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:11:
[...]

Ik heb dit helaas ook al tweemaal gehad. Wat mij wel opviel (Fastned) is dat de lader na inpluggen een heel klein beetje naar beneden ging, dus minder strak erin.
Dit is volgens mij precies de kern van het probleem: er zitten kleine toleranties in de CCS Combo 2 standaard, waardoor de stekker niet altijd even goed past. En als de kabel dan ook nog van het dikke type is maakt de stekker niet altijd goed contact tijdens de handshake. De oplossing hiervoor is: de stekker goed aandrukken (en eventueel een beetje omhoog uitlijnen) tijdens het proces van de handshake.

Daarnaast is het helaas ook zo dat sommige merken en typen snelladers nogal storingsgevoelig zijn. Er is dus regelmatig sprake van niet-functionerende laders. Dit is naar mijn gevoel wel al veel beter dan het 6 jaar geleden was, maar komt ook nog wel eens voor.

Als je nu, zoals @GertJ65, echt helemaal nergens succes hebt (ook niet met de stekker aandrukken tijdens de handshake en bij alle stations), dan is er inderdaad mogelijk iets aan de hand met de aansluiting in de auto. Dat zou de dealer inderdaad moeten kunnen uitzoeken.

Nog wel een flauwe vraag: misschien heb je voor het snelladen een pasje gebruikt dat pas net is geactiveerd? Soms duurt het een etmaal voordat een pas goed in het netwerk wordt herkend.

Ik heb zelf >10x bij Ionity geladen en dat was altijd probleemloos. Een paar keer bij BP (tijdens de gratis periode) ook zonder problemen. 1x bij Allego deed de 300 kW lader het niet. de 150 kW lader daarnaast zonder problemen. In geen van deze gevallen moest ik de stekker geforceerd aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Motorfret schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Zowel de kabelset van Mobis, alsook Jaeger schijnen de parkeersensoren automatisch uit te zetten (info van het duitse forum)
nou dan gaat er toch iets fout bij de nederlandse dealers, die geven namelijk hetzelfde antwoord als HMNL. de aanhanger wordt wel gedetecteerd (en het kapotte lampje ook), maar achteruit is een truukendoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Had al twee viltjes geplakt. Baat het niet, dan schaadt het niet ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Dit is volgens mij precies de kern van het probleem: er zitten kleine toleranties in de CCS Combo 2 standaard, waardoor de stekker niet altijd even goed past. En als de kabel dan ook nog van het dikke type is maakt de stekker niet altijd goed contact tijdens de handshake. De oplossing hiervoor is: de stekker goed aandrukken (en eventueel een beetje omhoog uitlijnen) tijdens het proces van de handshake.

Daarnaast is het helaas ook zo dat sommige merken en typen snelladers nogal storingsgevoelig zijn. Er is dus regelmatig sprake van niet-functionerende laders. Dit is naar mijn gevoel wel al veel beter dan het 6 jaar geleden was, maar komt ook nog wel eens voor.

Als je nu, zoals @GertJ65, echt helemaal nergens succes hebt (ook niet met de stekker aandrukken tijdens de handshake en bij alle stations), dan is er inderdaad mogelijk iets aan de hand met de aansluiting in de auto. Dat zou de dealer inderdaad moeten kunnen uitzoeken.

Nog wel een flauwe vraag: misschien heb je voor het snelladen een pasje gebruikt dat pas net is geactiveerd? Soms duurt het een etmaal voordat een pas goed in het netwerk wordt herkend.

Ik heb zelf >10x bij Ionity geladen en dat was altijd probleemloos. Een paar keer bij BP (tijdens de gratis periode) ook zonder problemen. 1x bij Allego deed de 300 kW lader het niet. de 150 kW lader daarnaast zonder problemen. In geen van deze gevallen moest ik de stekker geforceerd aandrukken.
Goed om te weten. Ik heb gelukkig niet overal problemen. Maar wellicht dat ik het volgende keer even film voor de dealer. Dan kan die oordelen of er wat aan gedaan kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Motorfret schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Volgens de gebruikershandleiding van Hyundai Mobis moet je wel zelf de 'Park Distance Control' uitzetten:

https://www.mobisparts.eu/accessories/detail/43

Zie p.9 van de User Manual PDF onderaan op deze site.

Best wel bizar als je ook de noodstop steeds uit moet zetten. Dat is toch echt wel een enorme ontwerpfout als je het mij vraagt. Achteruitrij-sensoren moeten gewoon uitgeschakeld worden als er iets op de kabelset wordt aangesloten en weer automatisch ingeschakeld wanneer de 13-polige stekker wordt verwijderd.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-02-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Goed om te weten. Ik heb gelukkig niet overal problemen. Maar wellicht dat ik het volgende keer even film voor de dealer. Dan kan die oordelen of er wat aan gedaan kan worden.
Als het dus aan de stekker ligt die de fabrikant van de laadpaal heeft gemaakt is er weinig aan te doen door Hyundai.

Tenzij er bijvoorbeeld een uitlijningsfoutje is gemaakt bij de assemblage van de auto. Als ik ook lees over scheve laadklepjes die 12V problemen veroorzaken zou ik dat niet op voorhand uitsluiten.

Misschien is het wel zo dat op een van de productielijnen iemand werkt die er een beetje met de pet naar gooit en dat alle auto's van zijn shifts deze problemen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Ja, de grootste oorzaak lijkt het knopje voor open/dicht te doen zijn. Zie ook dit topic.

En een goedkope oplossing om dit op een Russische manier op te lossen.

[YouTube: IONIQ 5 russisch repariert+SWU für jedermann]

[...]
Bedankt! Ik hoop dat dit het is.
12Volt accu weer leeg vanochtend..... :(

Wat gebeurt er dan daadwerkelijk? Gaat de klep dan steeds open en dicht? Zie je ook wat of is het een interne schakeling/druk die steeds actief wordt en de accu leeg trekt? Is mij niet duidelijk.

Kan ik de dealer even helpen...

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
MeelezerT schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Zo lang het niet is opgelost lukt snelladen probleemloos bij de 350-snelladers van Ionity en Fastned. Die met de witte plastic kap en de dunnere kabel.
Ben ik niet mee eens. Vorig jaar in Dld ong. 100km vóór de Poolse grens, 3 Ionity laders met communicatie problemen. Zuilen geven alle info maar weigeren te laden. Tenslotte in dichtstbijzijnde dorp aan 50kW lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdeiman schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Bedankt! Ik hoop dat dit het is.
12Volt accu weer leeg vanochtend..... :(

Wat gebeurt er dan daadwerkelijk? Gaat de klep dan steeds open en dicht? Zie je ook wat of is het een interne schakeling/druk die steeds actief wordt en de accu leeg trekt? Is mij niet duidelijk.

Kan ik de dealer even helpen...
Het ene mechanisme wil het dicht doen en het het knopje wordt aangeraakt door de laadklep en wil het open doen. Dat zou de oorzaak zijn. Sommige hebben ook het probleem dat drukken op de plaats waar het knopje zit, de laadklep ook niet open gaat. Met de Russische oplossing zou dit ook opgelost zijn.

Ander probleem is dat wanneer je de laadklep met Bluelink App dichtmaakt, dat er ook batterij-drain is. Dat is dus een ander (software) probleem. Gebruik je deze manier?

Ikzelf open de laadklep altijd met de sleutel en sluit deze met het knopje. Tot nu toe (knok-knok) geen problemen gehad sinds juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:28:
[...]

Het ene mechanisme wil het dicht doen en het het knopje wordt aangeraakt door de laadklep en wil het open doen. Dat zou de oorzaak zijn. Sommige hebben ook het probleem dat drukken op de plaats waar het knopje zit, de laadklep ook niet open gaat. Met de Russische oplossing zou dit ook opgelost zijn.

Ander probleem is dat wanneer je de laadklep met Bluelink App dichtmaakt, dat er ook batterij-drain is. Dat is dus een ander (software) probleem. Gebruik je deze manier?

Ikzelf open de laadklep altijd met de sleutel en sluit deze met het knopje. Tot nu toe (knok-knok) geen problemen gehad sinds juli.
Ik gebruik de app nooit op de klep de openen of te sluiten. Altijd handmatig op de klep drukken om te openen en op het knopje om te sluiten. Verder nooit een probleem dat de klep niet opengaat.

Misschien is er ook wel wat anders aan de hand bij mij. De wireless CarPlay Ottocast die aan de USB hangt kan toch niet het probleem zijn? Die heb ik al een tijdje.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Laatst online: 30-04-2023
Hallo,

BVD
Heino
Alvorens ik mijn zienswijze geef moet ik wat dingen voorop zeggen.
Ik heb zelf heel weinig ervaring met EV rijden en camperen.
Vorige zomer voor het eerst met mijn vorige leaseauto (Passat GTE) en een oude Rapido Klapcaravan naar Hermagor Oostenrijk gereden.
De klapcaravan weegt beladen rond de 750kg en doordat het een klapper is (zelfde als een vouwwagen) is die lager dan de auto zelf wat gunstiger uitvalt voor je aerodynamica.

Dit is de gegeven dat we hadden toen we opzoek gingen naar de huidige EV leaseauto.
Daarnaast zit in ons reisritme altijd een pauze om de 2 a 3uur en ook een overnachting.

Dit betekende dus dat de EV minimaal tussen de 200 en 250km moest halen op een enkele lading om te passen in onze reisritme.
Daarnaast moest de EV voldoende laadruimte hebben voor wat camping spullen naast de gebruikelijke kleren en boodschappen. Vanwege de klapcaravan moet bijv de koelbox en een klaptafel in de kofferbak.

De meest voor de hand liggende EV's wat betreft laadruimte waren dan de volgende modellen:
1) Ioniq 5
2) ID4
3) Enyaq

Dit werd dus onze shortlist.
Van deze modellen moesten we gaan kijken wat ze konden trekken.
Eerlijk gezegd kan elke EV met een trekhaak onze klapcaravan trekken, echter onze klapcaravan is al heel wat jaren oud en we hebben de EV voor 5jr. Ik hield er rekening mee dat we mogelijk iets anders zouden moeten nemen mocht de klapper met pensioen moeten.
Van de shortlist kunnen ze allemaal minimaal 1100kg trekken en de Ioniq 5 kan 1600kg trekken.
Dit zou dus voldoende moeten zijn voor de meeste combi's, van echte caravans tot de tegenwoordige vouwwagens.

Daarna was het van belang om te kijken hoever ze allemaal kwamen en wat de actieradius is met een caravan achterop. Hier moet ik eerlijk toegeven dat dit gewoon een enorme gok/aanname is geweest omdat er nog geen echte cijfers zijn. Denk dat we nu de eerste EV modellen zien die echt voor een groter publiek een caravan kunnen trekken.

Mijn rekensom was heel simpel en rigoureus. Pak de WLTP en deel dit door 2 ivm de gegokte 50% vermindering van de actieradius. Zolang dit nog past binnen onze reisritme van stoppen om de 200 a 250km dan is dit prima.
Alle shortlist modellen voldeden hier nog redelijk aan (in zomerse omstandigheden). De Enyak had hier de beste cijfers voor en de Ioniq5 de minste.
Maar alle 3 de modellen voldeden. Voor ons (vooral mij) was de doorslag de laadtijd.
Gemiddeld komen we met 5 a 7 laadbeurten op onze vakantiebestemmingen. Dus de laadtijd zou voor ons een niet verwaarloosbare onderdeel van de reistijd zijn.
De Ioniq 5 laad meer dan 2x zo snel als de ID4 en Enyak dus de keuze was voor mij heel simpel. 18min vs de 42min ofzo van de Enyak en ID4.
Ik offer een stuk laadruimte op voor kortere reistijden.

Zo is onze keuze gevallen op de Ioniq 5 als vakantieauto.
Voor onze aankomende zomervakantie gaan we naar Alpe d'Huez wederom met de klapcaravan. Mijn verwachting is dat we dit prima gaan halen. De klapcaravan steekt ook bij de Ioniq 5 niet boven de auto uit wat gunstig is voor de areodynamica. Dit zal enorm schelen verwacht ik in de actieradius. Met de Passat GTE vorig jaar reed ik tenslotte zuiniger met de klapcaravan achterop dan zonder. Maar dit was volgens mij voornamelijk vanwege het snelheidsverschil 8)

Ik weet niet wat voor Caravan jullie moeten gaan trekken maar ik zelf zou er niet al te bang voor zijn. Zeker als je niet richting Frankrijk gaat. Denk dat het gene waar je het meest aan moet gaan toegeven is dat je langer onderweg zal zijn. Hoeveel langer zal afhangen van met name de grote van je Caravan (terugval in actieradius) en hoe dicht de HPC's bij elkaar liggen als je bijv rond de 150km actieradius komt per laadbeurt. Maar dit zou wel heel extreem zijn in een zomerse periode.

Hoop dat mijn besluitproces je enigszins helpt met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Sinds deze week doet mijn Android Auto het niet. Hij zegt dat ik een goedgekeurde USB-kabel moet aansluiten, maar ik heb er 3 geprobeerd, en geen van allen werkt... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdeiman schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Misschien is er ook wel wat anders aan de hand bij mij. De wireless CarPlay Ottocast die aan de USB hangt kan toch niet het probleem zijn? Die heb ik al een tijdje.
Kan ik me niet voorstellen, die gebruikt maar 6 Watt en na ongeveer 20 minuten krijgt de USB aansluiting geen stroom meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Vielleicht schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:28:
Sinds deze week doet mijn Android Auto het niet. Hij zegt dat ik een goedgekeurde USB-kabel moet aansluiten, maar ik heb er 3 geprobeerd, en geen van allen werkt... Iemand een idee?
Ik heb dat met Apple Carplay. 3-4 x de kabel in de foon steken en uiteindelijk pakt hij hem.

Daarom een dual Carplay/ Android auto dongle besteld. Geneuzel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Kan ik me niet voorstellen, die gebruikt maar 6 Watt en na ongeveer 20 minuten krijgt de USB aansluiting geen stroom meer.
Het blijkt dat nu mij laadklep ook niet handmatig is te openen. Dus ik denk toch dat het daarmee te maken heeft. Bedankt voor je hulp. _/-\o_

Auto staat bij de dealer. Even een i10 mee. Aardig verschil.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
mdeiman schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Het blijkt dat nu mij laadklep ook niet handmatig is te openen. Dus ik denk toch dat het daarmee te maken heeft. Bedankt voor je hulp. _/-\o_

Auto staat bij de dealer. Even een i10 mee. Aardig verschil.
Gaat bij mij ook niet handmatig open maar absoluut geen accu problemen. Ik open altijd met de sleutel en sluit met het close knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Vielleicht schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:28:
nóg een betere gebruiken. Alles wat je 'overal' (Action, kruidvat, e.d.) kunt kopen is niet goed genoeg. Ik heb een speciale kabel (ook lekker kort) hiervoor gekocht. Daarnaast: kijk ook naar de oplaadpoort van je phone: ook die loopt vaak vol met pluisjes e.d. waardoor contact niet lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Luft schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Gaat bij mij ook niet handmatig open maar absoluut geen accu problemen. Ik open altijd met de sleutel en sluit met het close knopje.
Dan kan ook het zijn dat het uitstekend lipje op de klep bij jou te kort is. Die valt dan niet genoeg op de close knop bij sluiten. Dat komt ook voor lees ik op een Duits forum.

Bij indrukken voor openen op de klep maak je dan geen contact met de 'close' knop en gaat de klep niet open. De batterij gaat dan ook niet leeg, gelukkig (voor jou).

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Luft schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Mijn laadklep gaan enkel handmatig open als ik er hard met de palm van mijn hand op duw.
Duurde een paar maanden voordat ik daar achter was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
mdeiman schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Dan kan ook het zijn dat het uitstekend lipje op de klep bij jou te kort is. Die valt dan niet genoeg op de close knop bij sluiten. Dat komt ook voor lees ik op een Duits forum.

Bij indrukken voor openen op de klep maak je dan geen contact met de 'close' knop en gaat de klep niet open. De batterij gaat dan ook niet leeg, gelukkig (voor jou).

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :?
Jazeker, ik vind het verder prima zo. Het werkt voor mij en geen leegloop van de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Hallo,

BVD
Heino
Hi, hierbij nog een aardig filmpje over elektrisch rijden icm een caravan. Geen Ioniq5, maar wel 3 andere moderne EV's. Goed voor de beeldvorming.

https://youtu.be/rKd2ZLOfXng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
Misschien is het verbeelding maar het lijkt er op dat de LKA/LFA van de Ioniq 5 strakker op de snelweg rijdt met alle symbolen op groen en de afstand-knop rechtsonder op standje "2". Iemand ook deze ervaring?
Pagina: 1 ... 75 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic