Zoals eerder gezegd heb ik net een wat langere reis achter de rug: retourtje Franse Alpen. Dit was onze eerste langere reis sinds dat we de auto in november hebben opgehaald. Hier wat observaties:
Om maar met de conclusie te beginnen:
De Ioniq 5 is een prima auto om lange ritten mee te maken en ook in de winter is het prima te doen qua afstanden en laden. We zijn er erg blij mee, hoewel we even wat nerveus werden van de bug aan het begin van de terugreis (
bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"). Gelukkig was dat opgelost en hebben we verder een hele goede reis gehad. Veel rustiger, comfortabeler dan met welke ICE dan ook. En qua totale reissnelheid ging het ook heel goed.
Verbruik:
Het verbruik is enorm afhankelijk van de omstandigheden en snelheid. Vooral boven de 120 gaat het rap. Wij hebben als hoogste verbruik op een etappe de 300 Wh/km aangetikt. Dat was met wind, regen, iets bergop rijdend, 3*C (verwarming op 19*C) en gemiddeld een hoge snelheid (stukken 140 waar 130 was toegestaan en op andere punten 110, paar tunnels met 90). Maximaal bereik is dan ongeveer 250 km.
Laatste stuk in Nederland reden we van Geleen naar Haarlem, 219 km met verbruik van ongeveer 53% van de batterij. Oftewel 413 km bereik op 100%. Dit was bij temperatuur oplopend van 5*C tot 12*C, af en toe een lichte bui. Snelheid meest op 105 ingesteld, gemiddeld 93 km/h. Hij gaf een verbruik aan van 180 Wh/km of zo.
Etappe daarvoor (Metz - Geleen) was 258 km, vertrokken met 100% en zouden volgens ABRP met 5% aankomen. Dat werd 19%. Dit stuk was met flinke stukken 120 km/h en gemiddeld 100 km/h. Regen, heuvels, temperatuur van 3*C - 6*C en wat wind tegen. Gemiddeld verbruik dus iets van 228 Wh/km.
NB ik heb de LR RWD Lounge.
Laden:
We hebben bijna uitsluitend Ionity gebruikt onderweg. Dit is heel goed bevallen: betrouwbaar starten van het laadproces. De laadsnelheid was meestal niet het maximaal haalbare, maar ook in de kou tikten we de 180 kW aan. Zo waren de laadpauzes vaak nog best kort: net genoeg tijd om allemaal even te gaan plassen.
Ik had een Nespresso mee, maar die uiteindelijk niet gebruikt. Tijdens het laden werkt de V2L niet en als de auto opgeladen is wil je weer door. Althans ik wil dan weer door.
Reis plannen
Een van de meestgenoemde minpunten van de Ioniq 5 is dat deze geen slimme route plant met laadbeurten en optimaliseren van het verbruikt. En dat blijft ook wel overeind. Van een moderne elektrische auto verwacht ik dat deze de route dynamisch voor je plant, rekening houdend met verkeer, SOC en aanwezigheid van laadpunten.
Desondanks ging het nu goed. Op de mobiel de route gepland met ABRP en dan steeds het volgende laadpunt ingevoerd. We hielden eigenlijk steeds iets meer over dan ABRP had berekend, dus we hebben geen enkele range anxiety ervaren. Wij maakten het onszelf ook erg makkelijk door alleen Ionity te gebruiken ivm de 12 maanden lage tarief.
Maar als je onderweg toch met een omleiding te maken krijgt of je rijdt ergens verkeerd, waardoor je misschien toch een ander laadpunt moet invoeren dan is dit niet de beste manier. Je kunt gelukkig wel via de navigatie zoeken naar een laadpunt (inclusief filteren op HPC) en dan zoeken langs de route, maar eigenlijk wil je toch gewoon dat de auto het voor je uitrekent, de alternatieven aanbiedt en je keuze overneemt.
Dus ja, het werkt, maar het kan nog beter.
Rij-assistenten
Gedurende deze reis hebben we de auto ook echt beter leren kennen. Ik ben eigenlijk best tevreden met de LFA. Ja, hij trekt wel een beetje om de middellijn van de rijbaan heen, maar als je een beetje tegendruk geeft valt dat wel mee en wordt de auto rustiger.
HDA2 met de rijstrook wissel assistent heb ik nu ook onder de knie: je moet een beetje het gevoel krijgen van hoe je een wissel initieert en onder welke omstandigheden hij het wel/niet doet. Dit werkt vooral fijn op langere stukken waar het niet te druk is. Je moet ook op tijd de wissel initiëren met de richtingaanwijzer, zodat de auto niet begint te remmen ivm de voorganger.
Wat mij betreft mag het systeem ook wel iets 'agressiever' ingesteld worden. Nu laat ie echt auto's voorgaan die nog een flink eind achter je zitten, terwijl er naar mijn inschatting ruim voldoende afstand is om naar links te gaan en te versnellen.
Ik snap nu ook de NAV en dat die alleen activeert als je op de aangegeven snelheid zit. Dit houdt in dat de auto automatisch de toegestande snelheid gaat volgen obv de Navigatiekaarten en Snelheidsbord herkenning. Deels is dit een fijne functie, want als je een snelheidsbord mist loop je minder kans op een bekeuring. Maar het wordt een beetje teniet gedaan door het niet goed herkennen van de borden die bij de snelheidsborden horen. Dus rijd je ergens 130 km/h en passeer je een bord met 80 km/h en daaronder een auto met caravan, dan gaat hij toch afremmen naar 80, ook al rijd je zonder aanhanger. En dat doet hij ook nog eens best abrupt, wat potentieel gevaarlijk is.
Dit is makkelijk uit te schakelen door 1 km/h boven of onder de limiet te gaan rijden.
Al met al dus goed te doen en doet het wel wat ik er van verwacht had: relaxt rijden en vooral het verkeer in de gaten houden.
Comfort:
Prima en niets te klagen.
De Zero Gravity stoelen zijn erg fijn en geven over de lengte van je lichaam overal ondersteuning. Ik heb twee standen van de bestuurdersstoel voor mezelf ingesteld, zodat ik makkelijk kan wisselen. Een stand iets meer naar achteren gekanteld, een andere iets meer rechtop.
Ruimte:
We zijn met z'n drieën gaan rijden en hadden allemaal voldoende plaats. Skispullen mee; waardoor het rechterdeel van de achterbank plat moest. In de rest van de achterbak ruimte zat voor 2x AH krat met boodschappen, 2x koffer (formaat max. handbagage), Grote backpack, Koelbox, 2 paar ski's, skischoenen, 2 tassen met speelgoed/boeken, nog wat tassen met eten voor onderweg, laadkabel in tas en sneeuwkettingen in tas, etc.
Het paste allemaal prima. We hadden de achterbank niet eens helemaal naar voren.
Het zou wel beter zijn geweest als de achterklep wat minder vlak was geweest, maar uiteindelijk zal dit voor ons wel afdoende zijn denk ik.