cvanmansom schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:12:
[...]
Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken, maar mijn bezwaren waren vooral de prijs (plus trekhaak) en nog een extra box die ik ergens kwijt moet. Ik heb al een dakkoffer en kan voor een relatief laag bedrag de dakdragers kopen. Als ik nog tussen de 200-250 km kan rijden per etappe, bij bijvoorbeeld 100-110 km/uur, is het voor mij wel goed te doen. Ben benieuwd naar de wintersporters die met dakkoffer op de IONIQ 5 naar de sneeuw zijn gereden. Als dat kan, moet mijn zomervakantie ook gemakkelijk kunnen.
Ik was vorige week op wintersport, maar met 3 personen waarvan 1 die bijna 5 is. Wij hadden de bank rechts (40% gedeelte) plat en daar de ski's gelegd. Geen dakkoffer gebruikt dus. Verbruik op hoge snelheid (130-140 km/h) ging naar 280-300 Wh/km, dit was bij lage temperatuur (3°C), regen, wind. Dus echt heel slechte omstandigheden. Bereik is dan 250-275 km obv 100%.
Met een dakkoffer weet ik niet wat er precies zou gebeuren, maar dan ga je misschien wel richting de 350 Wh/km in dezelfde omstandigheden en is je bereik 200 km.
Maar zoals je schrijft: ga je langzamer rijden dan daalt het verbruik hard. Ga je in de zomer rijden en zijn de omstandigheden gunstiger, dan daalt het verbruik nog meer. Ik denk dus dat je die 200-250 km wel kunt halen met een dakkoffer in de winter als je de snelheid beperkt tot 100-110 km/h. In de zomer moet dat nog veel makkelijker lukken.
Als je met 3 grote pubers gaat (dus 5 personen met eigen koffer/tas, rugzakje etc) wordt het wel erg krap denk ik. Ik heb zelf de achterbank getest met mijn 1,80 en als het helemaal naar voren staat heb ik genoeg beenruimte. In/uitstappen is dan iets lastiger, maar wel te doen. Desondanks is met 5 personen in totaal een dakkoffer of andere oplossing eigenlijk wel nodig voor een langere reis denk ik.
EDIT:
Nog even ter verduidelijking over de kilometers. Onderweg rijd je meestal niet op 100% van de batterij. De meeste auto's laden na 80% erg langzaam, maar de Ioniq 5 kun je prima tot 90% laden (is alsnog sneller dan een ID.4 tot 80%). Dus als je plant om met 5% aan te komen bij de lader en dan laadt tot 90% heb je in totaal 85% van de batterij beschikbaar.
Maar het makkelijkst is om gewoon A Better Routeplanner te gebruiken en de route uit te laten rekenen. En dan de betreffende laadstop steeds in te voeren in de navigatie. Mijn ervaring is dat dit programma een beetje te conservatief is qua bereik (ik hield altijd wel meer over dan berekend). Dan hoef je ook niet vast te houden aan een bepaalde afstand tussen de stops; soms zal het iets korter zijn, soms iets langer.
[
Voor 17% gewijzigd door
bilgy_no1 op 16-12-2021 09:24
]