Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:59

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Gerrit-GTi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:22:
[...]

Mooie wagen!
Mooi dat jullie dat zo konden regelen. Van Mossel Leeuwarden ook gevraagd of ze een setje 19" hadden liggen die ze konden ruilen voor mijn 20" maar dat had de dealer niet staan. Enige oplossing was iemand vinden die de 19" wil verruilen voor mijn 20" en zijn auto ook samen met mijn auto binnen komt....

Hij gaf me niet zoveel kans en snapte eigenlijk ook niet waarom ik voor de 19" zou willen gaan. (Ook aantrekkelijker in de lease voor bij de bandenwissel).
Gijs had zijn auto al een paar weken terug opgehaald dus de 19" banden hebben al wat kilometers gehad. Bij mijn dealer was er ook geen optie om e.e.a. te regelen, ook niet toen ik aangaf dat ik er niets voor hoefde te hebben.

Uiteindelijk was dit een top oplossing met een win-win uitkomst. Voor de kosten van een uurtje werkplaats tarief is het geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-07 09:17
Gerrit-GTi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:22:
[...]

Mooie wagen!
Mooi dat jullie dat zo konden regelen. Van Mossel Leeuwarden ook gevraagd of ze een setje 19" hadden liggen die ze konden ruilen voor mijn 20" maar dat had de dealer niet staan. Enige oplossing was iemand vinden die de 19" wil verruilen voor mijn 20" en zijn auto ook samen met mijn auto binnen komt....

Hij gaf me niet zoveel kans en snapte eigenlijk ook niet waarom ik voor de 19" zou willen gaan. (Ook aantrekkelijker in de lease voor bij de bandenwissel).
Wat is de reden dat je wil wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Gerrit-GTi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:10:
[...]

Gaaf! Wil ik ook gaan doen volgend jaar. Ben heel benieuwd naar je ervaringen.
Dit filmpje inspireerde mij oOo
[YouTube: HYUNDAI IONIQ 5 1000 KM ROAD TRIP CHALLENGE PART 2!]
Geweldig filmpje! Dank voor het delen.

En ik hoor graag de ervaringen. Lijkt mij geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

-CJ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:30:
[...]

Met welke uitvoering had je gereden?

Ik had overigens hier ook ergens gelezen dat speakers ook ingespeeld moeten worden en dat dit invloed heeft op de klankweergave.
Precies, na een maand of drie klaag je niet meer over te weinig bas, heb inmiddels de bas in de equalizer terug geschroefd.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomcornet
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-07-2023
kor952 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:45:
[...]

Precies, na een maand of drie klaag je niet meer over te weinig bas, heb inmiddels de bas in de equalizer terug geschroefd.
Die bose muziekinstallatie is wel het meest jammere van heel de auto.

Achteraan in de portieren worden nog steeds de originele speakers gebruikt ipv de upgrade bose zoals vooraan in de portieren, ook de achter speakers hebben geen eigen klankkast en zorgt voor veel gerammel, vooraan is dit wel.

De crossoverpunten van alle speakers en sub slaan gewoon nergens op, de woofer in de koffer komt maar tot leven onder de 37hz ongeveer, al de rest van de bass komt van de voorste speakers, wat zeker niet slecht klinkt maar goed.
Een aparte gain knop op de sub is niet te vinden helaas.

Eigenlijk betaal je dus voor 2 voorste speakers, middendriver in dashboard, sub en amp, DSP is zelfs niet gecorrigeerd voor deze cabine durf ik vrij zeker zeggen.

Resultaat: wil je iets of wat deftige klank moet je de eq op treble en bass op plus 10 zetten en de mid plus 2, dan begint er iets of wat leven in te komen, maar zelfs op volume 65 voel je de kick vrij weinig bij bvb the jack van ACDC, als ik die op m'n home cinema van teufel zet thuis nou dan gaat dat wel stevig :P

gelukkig gaat het wel hard zonder te vervormen (tot ong 70, daarna is het op na een 10min, koeling amp??).

Jammer, ik had er zoveel van verwacht, maar goed de rest van de auto is dan weer top, behalve de achterruitenwisser :)

[ Voor 3% gewijzigd door tomcornet op 01-12-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
ArtiKing schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:34:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Wiebelend stuur en continu zoekend. Rijd echt waardeloos. De Kona waar ik hiervoor in reed stuurde echt strak. Ik ben toch bang dat we moeten wachten op een software update. Dit is ongelofelijk slecht.
Heb hierover een klacht ingediend bij klantenservice@hyundai-motor.nl En in ieder geval in het onderwerp klacht gezet, anders wordt het soms niet als klacht behandeld bij klantenservices. Ga ook bij de dealer klagen , wie weet helpt het als we dat allemaal gaan doen?
lackaday schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:35:
- HDA vind ik erg goed werken. Merk niets van de "ping pong" of het zwabberen waar ik veel over lees. Zou dit dan toch per exemplaar verschillen? Vergeleken met de Leaf vind ik zowel LFA als ACC soepeler en natuurlijker werken.
Begint er inderdaad op te lijken dat het erg per auto verschilt. Zijn er meer rijders die absoluut geen gezwabber ervaren? Misschien is het wel kalibratie van de camera's die apart per auto ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Guia schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:32:
[...]

Heb hierover een klacht ingediend bij klantenservice@hyundai-motor.nl En in ieder geval in het onderwerp klacht gezet, anders wordt het soms niet als klacht behandeld bij klantenservices. Ga ook bij de dealer klagen , wie weet helpt het als we dat allemaal gaan doen?

[...]

Begint er inderdaad op te lijken dat het erg per auto verschilt. Zijn er meer rijders die absoluut geen gezwabber ervaren? Misschien is het wel kalibratie van de camera's die apart per auto ingesteld worden?
Geen gezwabber hier….niet op de 20” en ook niet met de 19” winterbanden

[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 01-12-2021 19:36 ]

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-07 16:30
Mijn stuur beweegt redelijk veel ja. Heb alleen geen andere referentie, dus vind het nog steeds wel een toevoeging ten opzichte van zelf sturen. Ik durf ook best stukken zonder mijn handen aan het stuur, behalve als er scherpe bochten zijn. Stuur corrigeert wel licht de hele tijd, maar ping pong vind ik dan weer overdreven.
Het zou wat secuurder en strakker in bochten mogen, maar verder ben ik wel tevreden. Behalve dat hij soms express ver links of rechts zit, ik begreep dat dit was als je in gehaald werd/in ging halen. Maar in de ochtendspits mag hij hem gewoon best in het midden houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 20:25
Het stuur zoekt soms weerstand op om te controleren of je het nog vast hebt. Houd je het stuur tegen /tegendruk geven, dan houdt het stuur zichzelf daarna weer rustig. Laat je langere tijd los, dan gaat het zwabberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
ditbenikecht schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:00:
Het stuur zoekt soms weerstand op om te controleren of je het nog vast hebt. Houd je het stuur tegen /tegendruk geven, dan houdt het stuur zichzelf daarna weer rustig. Laat je langere tijd los, dan gaat het zwabberen.
Is dit echt zo? Dit herken ik niet namelijk, zou ook gewoon gevaarlijk zijn als het expres gaat zwabberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannes63
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-03-2024
Goede avond,
Niemand heeft tot nu toe iets laten horen van, ik zeg wel geruchten, maar waar rook is, is meestal ook vuur, omtrent dit https://english.etnews.com/20211102200002.

De lang verwachte batterij update voor de Ioniq 5 voor Koreaanse en overzeese markten, gelanceerd begin 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Wannes63 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:27:
Goede avond,
Niemand heeft tot nu toe iets laten horen van, ik zeg wel geruchten, maar waar rook is, is meestal ook vuur, omtrent dit https://english.etnews.com/20211102200002.

De lang verwachte batterij update voor de Ioniq 5 voor Koreaanse en overzeese markten, gelanceerd begin 2022.
Was al bekend en de auto’s die naar de VS gaan hebben/krijgen al een grotere batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannes63
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-03-2024
Goede avond,

Wel de update van vandaag zet toch al veel meer, en ik bedoelde met overzeese markten, niet de USA vanuit ons standpunt gezien, maar vanaf Zuid Korea.

2022 Hyundai Ioniq 5 could get extra range with bigger battery – Report [Update]
December 1, 2021 9:54 am by Sagar Parikh
The long-range variant of the Hyundai Ioniq 5 in the U.S. and Canada gets a bigger, 77.4 kWh battery pack compared to the 72.6 kWh unit in other markets. A report from etnews.com suggests that Hyundai will start offering the Ioniq 5 long-range with the bigger battery in new markets in 2022.

The report says that South Korea and the overseas markets will get the Ioniq 5 long-range with a 77.5 kWh battery pack (rounded figure of the 77.4 kWh) in early 2022. The 58 kWh battery pack consists of 24 modules/288 cells, while the 72.6 kWh battery pack has 30 modules/360 cells. The 77.4 kWh battery pack available in the U.S. and Canada, presumably the same unit as the reported 77.5 kWh battery pack, should be a 32-module/384-cell unit.

In South Korea, the Ioniq 5 range figure could rise from 429 km (267 miles) to 480-490 km (298-304 miles) with the new battery, as per the report. In Europe, the maximum possible WLTP range may increase from 481 km (299 miles) to around 525 km (326 miles) in 2022 with the introduction of the bigger battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tomcornet schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:10:
[...]

Achteraan in de portieren worden nog steeds de originele speakers gebruikt ipv de upgrade bose zoals vooraan in de portieren, ook de achter speakers hebben geen eigen klankkast en zorgt voor veel gerammel, vooraan is dit wel.

De crossoverpunten van alle speakers en sub slaan gewoon nergens op, de woofer in de koffer komt maar tot leven onder de 37hz ongeveer, al de rest van de bass komt van de voorste speakers, wat zeker niet slecht klinkt maar goed.
Goed om te weten. Ik overweeg een Style om onder de 45K fiscale waarde te blijven. Een Lounge is natuurlijk super nice maar eigenlijk vind ik de standaard uitrusting ook wel prima, maar ik hecht ook waarde aan een beetje goed geluid. Als het Bose-systeem dat niet biedt zou ik idd ook wel zelf wat kunnen gaan prutsen met aftermarket speakers.

We hadden voor onze huidige Kona een Volva V60 D6 met alle toeters en bellen, waaronder een Dynaudio audiosysteem dat in theorie best goed was. De deurpanelen gingen alleen enorm resoneren zodra er een beetje bass geproduceerd moest worden. Dat was echt super kansloos. Auto van € 86K nieuwwaarde en het geluid mocht niet hard. Ik moet zeggen dat de Kona wat dat betreft wel erg goed in elkaar zit. Geen gekraak en gerammel. Ik heb wat dure BMW's gehad waarbij dit wel altijd een issue was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Iemand al met zijn Ioniq 5 door automatisch wasstraat gegaan? Er zit er bij mij eentje met geloof ik max. breedte van 2 meter. Met ingeklapte spiegels moet dat lukken toch?
Verder gewoon auto in N zetten en dan is het goed toch? Of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:20:
Iemand al met zijn Ioniq 5 door automatisch wasstraat gegaan? Er zit er bij mij eentje met geloof ik max. breedte van 2 meter. Met ingeklapte spiegels moet dat lukken toch?
Verder gewoon auto in N zetten en dan is het goed toch? Of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Ja, heb ik eenmaal gedaan. Spiegels inklappen. Volgens mij had ik hem ook in de speciale N mode gezet (weet het niet zeker). Moet je even opzoeken in de handleiding.

Tegenwoordig was ik hem met de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 01-12-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Luft schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:25:
[...]

Ja, heb ik eenmaal gedaan. Spiegels inklappen. Volgens mij had ik hem ook in de speciale N mode gezet. Moet je even opzoeken in de handleiding.

Tegenwoordig was ik hem met de hand.
Weet je toevallig wat toen de maximale breedte was van de straat? Ik geloof dat de auto 1.955mm breed is met ingeklapte spiegels. Je gaat natuurlijk wel met je band in zo'n rails, dus dat zou moeten passen zou je zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJCNL
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-03 14:41
dea.bakker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:05:
Beste winterbandenrijders, ik heb bij de Duitse site de originele 19inch Hyundai met Dunlops besteld. Echter worden deze pas in week 51-52 geleverd... Nu gaan (moeten) wij met kerst naar familie in Polen. De vraag: Heeft iemand zn zelfde set nog niet gemonteerd en wil met mij ruilen? Dank!
Ik heb een set op Black Friday gekocht met dezelfde leverindicatie en heb gisteren deze update gekregen via DHL:

We, 01.12.2021, 11:35, Neumünster, Germany
The international shipment has been processed in the parcel center of origin

Mo, 29.11.2021, 17:56
The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically

Betreft dit set:
4x Hyundai IONIQ 5 Winter complete wheel, HMD04EV Black 7,5x19 ET49,5 + Dunlop WInter Sport 5 + TPMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:56:
[...]

Weet je toevallig wat toen de maximale breedte was van de straat? Ik geloof dat de auto 1.955mm breed is met ingeklapte spiegels. Je gaat natuurlijk wel met je band in zo'n rails, dus dat zou moeten passen zou je zeggen?
Breedte wasstraat is 2mtr. Het past

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-04-2023
Tweakx schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:54:
[...]

Wat is de reden dat je wil wisselen?
Reden voor de wissel is dat de 19" velgen de auto niet misstaan maar vooral omdat bij bandenwissel (winter/zomer) scheelt het in de bijtelling of je 19"of 20"hebt.

Had bij bestelling niet gekozen voor de 19" uit angst dat het niet op tijd geleverd zou kunnen worden.

Maar goed. Prijs verschil is maar een paar € per maand dus ik ga dr geen boterham minder om eten dus geen einde van de wereld situaties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• art-core
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 08:40
-CJ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:30:
[...]

Met welke uitvoering had je gereden?

Ik had overigens hier ook ergens gelezen dat speakers ook ingespeeld moeten worden en dat dit invloed heeft op de klankweergave.
Dit was een Lounge.

Gisteren 'het telefoontje' van de dealer gehad: Mijn auto staat klaar om opgehaald te worden :*) . Vanmiddag vanaf 16.00 uur ben ik ook een van de gelukkigen die een IONIQ 5 mag rijden. Ik ben heel benieuwd hoe mijn eerste EV gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Mijn verwarming doet vreemd. Deze staat standaard op 22° en auto 1.
Het is buiten 5° en ik doe een rit van ongeveer een half uur. Na 10s heb ik al warme lucht en het is al snel aangenaam warm in de auto. Ik heb de indruk dat het zelfs te warm is. De blazer lijkt mij ook harder te gaan dan normaal voor stand 1. Verbruik ligt gemiddeld rond de 1,9 kwh tijdens deze volledige rit.

Ik stop 10 min. en vang de terugreis aan. Blazer gaat duidelijk minder hard, en het is ook minder warm, maar wel correct 22° denk ik. Gemiddeld verbruik: onder de 1 kwh. Omstandigheden zijn dus exact hetzelfde.

Nog iemand die zoiets al heeft voorgehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
dvdj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:35:
Het is buiten 5° en ik doe een rit van ongeveer een half uur. Na 10s heb ik al warme lucht en het is al snel aangenaam warm in de auto. Ik heb de indruk dat het zelfs te warm is. De blazer lijkt mij ook harder te gaan dan normaal voor stand 1. Verbruik ligt gemiddeld rond de 1,9 kwh tijdens deze volledige rit.

Ik stop 10 min. en vang de terugreis aan. Blazer gaat duidelijk minder hard, en het is ook minder warm, maar wel correct 22° denk ik. Gemiddeld verbruik: onder de 1 kwh. Omstandigheden zijn dus exact hetzelfde.

Was e.e.a. beslagen ? Of te vochtig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
SJCNL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:21:
[...]

Ik heb een set op Black Friday gekocht met dezelfde leverindicatie en heb gisteren deze update gekregen via DHL:

We, 01.12.2021, 11:35, Neumünster, Germany
The international shipment has been processed in the parcel center of origin

Mo, 29.11.2021, 17:56
The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically

Betreft dit set:
4x Hyundai IONIQ 5 Winter complete wheel, HMD04EV Black 7,5x19 ET49,5 + Dunlop WInter Sport 5 + TPMS
Deze dus maar dan met Hankook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjWLeeLX8dUjk44lJUZvJM9fCak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5uL2lxF3oid5jqb38srzRo7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJCNL
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-03 14:41
Ja, exact. De zwarte velgen, voor onder een Lounge Shooting Star Grey. Waar ik er overigens nog maar weinig van voorbij zie komen in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Gerrit-GTi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:34:
[...]

Reden voor de wissel is dat de 19" velgen de auto niet misstaan maar vooral omdat bij bandenwissel (winter/zomer) scheelt het in de bijtelling of je 19"of 20"hebt.

Had bij bestelling niet gekozen voor de 19" uit angst dat het niet op tijd geleverd zou kunnen worden.

Maar goed. Prijs verschil is maar een paar € per maand dus ik ga dr geen boterham minder om eten dus geen einde van de wereld situaties.
Kun je dat verhaal van de bijtelling even toelichten? Welke uitvoering heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het blazen zal te maken hebben met het ontwasemen en als het op Auto staat wordt het aangestuurd adhv luchtvochtigheid.

De temperatuur instelling kan per auto enorm verschillen. Zelf heb ik hem meestal op 18 graden staan en dan wordt het al snel warm. Ik denk voor een langere rit eerder aan 19 of 20 graden, maar 22 zie ik mezelf niet snel gebruiken in de winter. Andere auto's/merken kunnen echter pas bij 22 graden comfortabel zijn. Wat ook speelt is dat je tijdens het opwarmen in de warme luchtstroom zit. Als de cabine van 5 graden naar 22 graden moet worden verwarmd zal de verwarmde lucht wat warmer zijn dan 22 graden, omdat het anders heel lang duurt voor je de ingestelde temperatuur bereikt.

Het hoge verbruik van de verwarming is tijdens een korte rit verhoudingsgewijs enorm. De auto begint snel op te warmen (want je wil comfort) en gebruikt in het begin vooral de PTC/resistieve verwarming (want een warmtepomp heeft meer tijd nodig om het warm te maken). Nadat de cabine op temperatuur is gekomen wordt de warmtebehoefte lager en bovendien is dan ook de drivetrain meer opgewarmd en begint de warmtepomp daar ook warmte uit te halen voor meer efficiëntie.

Ik weet niet precies hoe lang het duurt voor je die staat bereikt, maar dat zou zomaar 15-30 minuten kunnen zijn. Als je dus op de terugreis een veel lager verbruik hebt klopt dat, want de cabine is nog niet helemaal afgekoeld en belangrijker: de drivetrain zal veel warmer zijn dan aan het begin van de heenreis.

Voor een korte rit kun je dus de temperatuur wat lager instellen om het verbruik te beperken en dan de stoelverwarming gebruiken. Alternatief kun je het hogere verbruik accepteren. Of als je de mogelijkheid hebt: voorverwarmen aan de laadpaal zodat je die energie voor het opwarmen niet uit de batterij haalt.

Ik heb zelf door de omstandigheden bijna alleen nog maar korte ritjes gemaakt en het verbruik zit nu op 20,0 kWh/100km. Dit zijn dus veel ritjes van een paar kilometer waarin de verwarming vol draait en nog niet eens op temperatuur is voordat ik stop.

Ik zag wel tijdens de wat langere ritten die ik heb gemaakt dat het gemiddelde verbruik dan snel zakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Had toevallig net de dealer aan de lijn. Hij gaf aan dat er een speciale ontvanger voor wireless car play / Android auto nodig is, en dat die niet beschikbaar zou zijn in de Ioniq 5. Nu hebben we natuurlijk van @ZuinigeRijder begrepen dat dit er juist wel in zou zitten, dus ik heb geen idee meer wat nou waar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke stand rij je? Bij Eco kun je instellen dat de warmtepomp zuiniger is. Maar bij mij is in het begin ook meer dan 2 kW verwarmingsverbruik, maar na een tiental minuten gaat deze steeds minder verbruiken. Trouwens, bij mij staat de temperatuur op het minimum (17 graden), Eco, Auto stand 1 en stoelverwarming aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
revo37 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:18:
Had toevallig net de dealer aan de lijn. Hij gaf aan dat er een speciale ontvanger voor wireless car play / Android auto nodig is, en dat die niet beschikbaar zou zijn in de Ioniq 5. Nu hebben we natuurlijk van @ZuinigeRijder begrepen dat dit er juist wel in zou zitten, dus ik heb geen idee meer wat nou waar is
Ja, de hardware (BCM89359) zit er in. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Maar het kan zijn dat de hardware teveel beperkingen heeft (die is ook al van 2015) in combinatie met wide-screen/android/carplay, zodat dit niet software matig geactiveerd kan worden. Dat weten we niet, maar de dealer weet dat al helemaal niet :+
We moeten gewoon maar even afwachten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:29:
[...]

Welke stand rij je? Bij Eco kun je instellen dat de warmtepomp zuiniger is. Maar bij mij is in het begin ook meer dan 2 kW verwarmingsverbruik, maar na een tiental minuten gaat deze steeds minder verbruiken. Trouwens, bij mij staat de temperatuur op het minimum (17 graden), Eco, Auto stand 1 en stoelverwarming aan.
Brrr...koud. ;)

Standaard bij mij 22 graden. Maar ja, ik ben dan ook geen Zuinige Rijder. Ik zit nu op 310km bereik bij 100% vol bij mijn P45. Ben wel een Rustige Rijder.

Maar nog even dank voor al je input in dit forum. Klasse. _/-\o_

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Luft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:38:
[...]

Was e.e.a. beslagen ? Of te vochtig ?
Nee, niks van gemerkt. Automatisch ontwasemen staat wel aan.
bilgy_no1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:14:
[...]

Het blazen zal te maken hebben met het ontwasemen en als het op Auto staat wordt het aangestuurd adhv luchtvochtigheid.

De temperatuur instelling kan per auto enorm verschillen. Zelf heb ik hem meestal op 18 graden staan en dan wordt het al snel warm. Ik denk voor een langere rit eerder aan 19 of 20 graden, maar 22 zie ik mezelf niet snel gebruiken in de winter. Andere auto's/merken kunnen echter pas bij 22 graden comfortabel zijn. Wat ook speelt is dat je tijdens het opwarmen in de warme luchtstroom zit. Als de cabine van 5 graden naar 22 graden moet worden verwarmd zal de verwarmde lucht wat warmer zijn dan 22 graden, omdat het anders heel lang duurt voor je de ingestelde temperatuur bereikt.

Het hoge verbruik van de verwarming is tijdens een korte rit verhoudingsgewijs enorm. De auto begint snel op te warmen (want je wil comfort) en gebruikt in het begin vooral de PTC/resistieve verwarming (want een warmtepomp heeft meer tijd nodig om het warm te maken). Nadat de cabine op temperatuur is gekomen wordt de warmtebehoefte lager en bovendien is dan ook de drivetrain meer opgewarmd en begint de warmtepomp daar ook warmte uit te halen voor meer efficiëntie.

Ik weet niet precies hoe lang het duurt voor je die staat bereikt, maar dat zou zomaar 15-30 minuten kunnen zijn. Als je dus op de terugreis een veel lager verbruik hebt klopt dat, want de cabine is nog niet helemaal afgekoeld en belangrijker: de drivetrain zal veel warmer zijn dan aan het begin van de heenreis.

Voor een korte rit kun je dus de temperatuur wat lager instellen om het verbruik te beperken en dan de stoelverwarming gebruiken. Alternatief kun je het hogere verbruik accepteren. Of als je de mogelijkheid hebt: voorverwarmen aan de laadpaal zodat je die energie voor het opwarmen niet uit de batterij haalt.

Ik heb zelf door de omstandigheden bijna alleen nog maar korte ritjes gemaakt en het verbruik zit nu op 20,0 kWh/100km. Dit zijn dus veel ritjes van een paar kilometer waarin de verwarming vol draait en nog niet eens op temperatuur is voordat ik stop.

Ik zag wel tijdens de wat langere ritten die ik heb gemaakt dat het gemiddelde verbruik dan snel zakt
Het was echt het volle half uur stevig doorblazen en extra warm. Op die tijd zou die warmtepomp het toch al wel moeten overgenomen hebben. Ik zou verwachten dat het verbruik langzaamaan zakt. Geen probleem dat het in het begin veel verbruikt hoor, maar bij mij leek het eerder op een bug. De auto aan- en uitzetten leek het op te lossen. Op zich geen drama, maar als je op vakantie vertrekt en van plan bent om de batterij volledig leeg te rijden, kan het wel vervelend zijn natuurlijk.
[...]

Ja, dat staat op Eco.

Weet iemand trouwens wat hier technisch gezien het gevolg van is? Op goingelectric las ik dat dan de PTC wellicht niet gebruikt wordt. Maar dat kan niet, want ik heb altijd quasi onmiddellijk warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
de meester01 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:02:
[...]

Kun je dat verhaal van de bijtelling even toelichten? Welke uitvoering heb je?
Ik heb de Lounge dus met 20". Als ik kies voor de zomer/winterbanden ipv de all season dan brengt de leasemaatschappij mij daar extra geld voor in rekening. Komt neer op iets van €7 a €9,- per maand. Geen idee hoe ze dat berekenen. Als ik 19" heb dan zijn de kosten voor de zomer/winterbanden lager.

Het is dus voordeliger voor mij om 19" te hebben ipv de 20" als ik voor zomer/winterbanden ga ipv de all-season.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Gerrit-GTi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb de Lounge dus met 20". Als ik kies voor de zomer/winterbanden ipv de all season dan brengt de leasemaatschappij mij daar extra geld voor in rekening. Komt neer op iets van €7 a €9,- per maand. Geen idee hoe ze dat berekenen. Als ik 19" heb dan zijn de kosten voor de zomer/winterbanden lager.

Het is dus voordeliger voor mij om 19" te hebben ipv de 20" als ik voor zomer/winterbanden ga ipv de all-season.
Ik kan het even niet plaatsen omdat de bijtelling gebaseerd is op de catalogusprijs en 19 of 20 inch geen minder-/meerprijs kennen. Als je een hogere eigen bijdrage betaalt aan je werkgever dan gaat je bijtelling omlaag maar als je eigen bijdrage lager wordt dan stijgt de bijtelling juist.

Het verhaal van de euro's begrijp ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03 17:53

tsk

de meester01 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:45:
[...]

Ik kan het even niet plaatsen omdat de bijtelling gebaseerd is op de catalogusprijs en 19 of 20 inch geen minder-/meerprijs kennen. Als je een hogere eigen bijdrage betaalt aan je werkgever dan gaat je bijtelling omlaag maar als je eigen bijdrage lager wordt dan stijgt de bijtelling juist.

Ik denk dat het komt omdat de 20" banden nogal wat duurder zijn (meer rubber en minder vraag). Dus dat wordt doorberekend. Ook als je zelf het onderhoud moet betalen zijn die kosten hoger. Maar ja... ze zien er dan wel weer prachtig uit dus ik heb zelf ook gekozen voor de 20", die meerprijs is het mij wel waard.

Update: sorry, slecht gelezen... 8)7 bijtelling is het sleutelwoord hier. Die mag inderdaad niet uitmaken, alleen het maandbedrag van de lease zou anders moeten worden

[ Voor 9% gewijzigd door tsk op 02-12-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

tsk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat het komt omdat de 20" banden nogal wat duurder zijn (meer rubber en minder vraag). Dus dat wordt doorberekend. Ook als je zelf het onderhoud moet betalen zijn die kosten hoger. Maar ja... ze zien er dan wel weer prachtig uit dus ik heb zelf ook gekozen voor de 20", die meerprijs is het mij wel waard.
Dat is mij duidelijk maar als je in loondienst bent is je bijtelling is niet gebaseerd op de werkelijke kosten maar op de cataloguswaarde van de auto. Meerkosten voor banden zijn daar niet van invloed op vandaar mijn vraag.

Als ZZP'er zou dat anders kunnen zijn maar het is wat veel werk om dat uit te schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
de meester01 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:45:
[...]

Ja mijn fout... de bijtelling zelf is niet hoger inderdaad. Het betreft mijn eigen bijdrage die omhoog gaat.
Excuses voor de verwarring 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Gerrit-GTi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:05:
[...]

Ja mijn fout... de bijtelling zelf is niet hoger inderdaad. Het betreft mijn eigen bijdrage die omhoog gaat.
Excuses voor de verwarring 8)7
No probs, ik vermoedde al zoiets :+

Maar het zou ook een truc kunnen zijn geweest die ik niet ken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:14:
[...]

Bjorn Nyland geeft aan dat bij Hyundai/KIA de verwarming pas na 5 minuten warme lucht gaat produceren in tegenstelling tot andere merken die binnen een minuut al warme lucht blazen. Ik kan dat volgende week pas bevestigen of ontkrachten maar jij misschien nu al ? Het is nu immers goed koud aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
de meester01 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:19:
[...]

Bjorn Nyland geeft aan dat bij Hyundai/KIA de verwarming pas na 5 minuten warme lucht gaat produceren in tegenstelling tot andere merken die binnen een minuut al warme lucht blazen. Ik kan dat volgende week pas bevestigen of ontkrachten maar jij misschien nu al ? Het is nu immers goed koud aan het worden.
Nooit echt op gelet maar volgens mij heb ik altijd direct warmte ondanks dat alles op eco staat. Je moet sowieso YouTube niet zomaar geloven. Deze zelfbenoemde experts zitten er vaker naast. 😂😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Luft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:29:
[...]

Nooit echt op gelet maar volgens mij heb ik altijd direct warmte ondanks dat alles op eco staat. Je moet sowieso YouTube niet zomaar geloven. Deze zelfbenoemde experts zitten er vaker naast. 😂😩
Ja snap ik maar dat is toch wel een soort van autoriteit op EV gebied? Ik ervaar hem iig niet als iemand met kletskoek vulling van zijn kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik heb binnen een minuut warme lucht. Precies dezelfde tijd die nodig is om een PTC element op temperatuur te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:43:
[...]

Ik heb binnen een minuut warme lucht. Precies dezelfde tijd die nodig is om een PTC element op temperatuur te krijgen...
No worries dus. Bovendien: standkachel. _/-\o_

Mijn vrouw zit zich nu al te verheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:40:
[...]

Ja snap ik maar dat is toch wel een soort van autoriteit op EV gebied? Ik ervaar hem iig niet als iemand met kletskoek vulling van zijn kanaal.
De beweringen van Bjørn zijn inmiddels ontkracht door CarManiac, de auto gaat niet beter laden als de verwarming (HVAC) uitgezet wordt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03:54

MicheldeGoey

Project 45

[...]

Net een rit achter de rug van 2 uur. Verwarming op 19,5 °C Auto 1, stoelverwarming op 1.
Instant warmte uit de roosters. Even de blower aan omdat mijn garage warmer is dan buiten en de boel meteen beslaat. Na een paar minuten de ruimteverwarming uit en stuurverwarming aan. Meteen 20 km bereik erbij.
Die instelling uit het instructieboekje van 22 °C en Auto 1 heeft imo betrekking op de airco in de zomer, niet op verwarmen in de winter.
Ik ga die lagere instelling van 17 °C ook eens uitproberen.

Ook HDA weer eens getest. Valt niet mee te rijden, het stuur is geen moment in rust. De auto stuitert niet meer tussen de lijnen zoals in het begin, maar het is nog steeds veel te onrustig. Heb het nu weer standaard uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 12:25
kor952 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:56:
[...]

De beweringen van Bjørn zijn inmiddels ontkracht door CarManiac, de auto gaat niet beter laden als de verwarming (HVAC) uitgezet wordt.
Car Maniac heeft zijn test niet goed gedaan. Hij zette de verwarming pas uit toen hij begon te laden. Op dat moment was de accu nog koud. Na het uitschakelen van de warmtepomp duurt het een tijd voordat de accu de temperatuur van 25 graden bereikt had, waarbij het laden optimaal is. Hij had de verarming al een half uur eerder op de autobaan uit moeten zetten om effect te kunnen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
wimtim schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:05:
[...]

Car Maniac heeft zijn test niet goed gedaan. Hij zette de verwarming pas uit toen hij begon te laden. Op dat moment was de accu nog koud. Na het uitschakelen van de warmtepomp duurt het een tijd voordat de accu de temperatuur van 25 graden bereikt had, waarbij het laden optimaal is. Hij had de verarming al een half uur eerder op de autobaan uit moeten zetten om effect te kunnen merken.
Ik las dit inderdaad ook, maar ben benieuwd hoe effectief dit is. Wellicht tijdens het snelladen niet aan zetten, maar kan me niet voorstellen dat het tijdens het rijden (20/30 minuten voor je bij paal bent uitzetten) veel effect heeft. Ik vertrok gisterenochtend met een batterij temperatuur van 6 graden, na een dikke 90 km was hij 10 graden. Toen ik bij paal aankwam (totaal 240km ofzo) was de batterij 13 graden. Aangezien de batterijverwarming volgens mij niet in werking is tijdens het rijden (alleen als het echt heel koud is, als gezegd ik heb het überhaupt niet), lijkt het me weinig effect hebben. Zo snel stijgt de temperatuur van de batterij dus namelijk niet tijdens het rijden.

Dus 20/30 minuten van te voren uitzetten, ik betwijfel de impact aangezien het niet veel tijd geeft voor de batterij om weer in temperatuur te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Klopt. Maar dat is ook niet wat Nyland heeft getest. Hij had het ook over het niet aanzetten van de verwarming tijdens het laden. Niet over het ervan uitzetten op weg naar de lader toe.

De handleiding adviseert overigens ook om de auto uit te zetten (dus ook de verwarming) tijdens het laden. Ik denk mede hierdoor ingegeven.

Ik denk dat je hiermee de beste resultaten behaalt, ook in de winter:
- Verwarming laag/uit, 20-30 minuten voor je bij de HPC lader bent: geen warmte onttrekken aan de batterij
- Sneller rijden op het laatste stuk, af en toe krachtig regenereren voor je bij de lader bent.
- Aankomen met een lagere SOC: hoe lager, hoe meer tijd er is om de batterij op te warmen. De batterijverwarming werkt alleen tijdens het laden, dus die heeft tijd nodig om z'n werk te doen.
- Verwarming uit tijdens het laden

Misschien zijn niet alle punten wenselijk en/of haalbaar, maar dan weten we waar we het moeten zoeken.

Overigens zal dit voor de meeste mensen (bijna) nooit een probleem zijn. Als je thuis of op straat laadt en nauwelijks lange ritten in de winter is dit niet relevant. Al die YouTubers leggen heel erg de nadruk op lange afstanden rijden, terwijl dit maar voor 5% van de kilometers speelt en dan meestal alleen in de zomer.

Neemt niet weg dat Hyundai moet werken aan:
- integratie van laadpunten in de routeplanning
- indien naar een >100 kW lader wordt genavigeerd: op tijd overschakelen van warmtepomp naar het elektrische verwarmingselement, afhankelijk van de batterijtemperatuur.

Wie kan dit in het Koreaans vertalen en aan het software team bij Hyundai mailen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-07 19:09
bilgy_no1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:34:
[...]

Klopt. Maar dat is ook niet wat Nyland heeft getest. Hij had het ook over het niet aanzetten van de verwarming tijdens het laden. Niet over het ervan uitzetten op weg naar de lader toe.

De handleiding adviseert overigens ook om de auto uit te zetten (dus ook de verwarming) tijdens het laden. Ik denk mede hierdoor ingegeven.

- Verwarming laag/uit, 20-30 minuten voor je bij de HPC lader bent: geen warmte onttrekken aan de batterij
- Sneller rijden op het laatste stuk, af en toe krachtig regenereren voor je bij de lader bent.
- Aankomen met een lagere SOC: hoe lager, hoe meer tijd er is om de batterij op te warmen. De batterijverwarming werkt alleen tijdens het laden, dus die heeft tijd nodig om z'n werk te doen.

Misschien zijn niet alle punten wenselijk en/of haalbaar, maar dan weten we waar we het moeten zoeken.

Overigens zal dit voor de meeste mensen (bijna) nooit een probleem zijn. Als je thuis of op straat laadt en nauwelijks lange ritten in de winter is dit niet relevant. Al die YouTubers leggen heel erg de nadruk op lange afstanden rijden, terwijl dit maar voor 5% van de kilometers speelt en dan meestal alleen in de zomer.

- indien naar een >100 kW lader wordt genavigeerd: op tijd overschakelen van warmtepomp naar het elektrische verwarmingselement, afhankelijk van de batterijtemperatuur.

Wie kan dit in het Koreaans vertalen en aan het software team bij Hyundai mailen???
ik snap wat je bedoeld met je idee om krachtig te regenereren, maar het lijkt mij voor de medeweggebruikers toch wel even een hartverzakking momentje als jij op de snelweg ineens even öp de rem"gaat om je accu iets te verwarmen door regenereren 8)7 ik neem de iets langere laadtijd in de winter (wintersport rit ofzo) wel voor lief

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

[...]

Precies dat bedacht ik me ook nadat ik bovenstaand bericht had in gevoerd.....je kunt het niet in 1 minuut test.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revo37 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:25:
[...]

Ik las dit inderdaad ook, maar ben benieuwd hoe effectief dit is. Wellicht tijdens het snelladen niet aan zetten, maar kan me niet voorstellen dat het tijdens het rijden (20/30 minuten voor je bij paal bent uitzetten) veel effect heeft. Ik vertrok gisterenochtend met een batterij temperatuur van 6 graden, na een dikke 90 km was hij 10 graden. Toen ik bij paal aankwam (totaal 240km ofzo) was de batterij 13 graden. Aangezien de batterijverwarming volgens mij niet in werking is tijdens het rijden (alleen als het echt heel koud is, als gezegd ik heb het überhaupt niet), lijkt het me weinig effect hebben. Zo snel stijgt de temperatuur van de batterij dus namelijk niet tijdens het rijden.

Dus 20/30 minuten van te voren uitzetten, ik betwijfel de impact aangezien het niet veel tijd geeft voor de batterij om weer in temperatuur te stijgen.
Je geeft aan dat je de batterijwarmer niet hebt en dus ook niet de warmtepomp. De batterij is in jouw geval 7 graden in temperatuur gestegen. Uitgaande van sommige filmpjes die ik heb gezien zou het met de warmtepomp waarschijnlijk op 6 graden zijn gebleven of zelfs iets in temperatuur zijn gedaald.

Ik denk dat dit precies de reden is waarom ze Warmtepomp en Batterijverwarmer in hetzelfde pakket hebben gestopt. Maar goed, hoeveel je wint door de verwarming eerder uit te zetten weet ik niet. Dat zouden de bloggers eens moeten testen.

NB er zijn twee verschillende zaken die in veel discussies hierover door elkaar worden gehaald:

- Wintermodus: beschermt de batterij bij extreem lage temperatuur. Deze gaat voor zover ik weet pas werken bij -5*C oid en moet voorkomen dat het vermogen te laag wordt en dat de batterij beschadigt. Claims dat mensen de Wintermodus moeten aanzetten om het 'Coldgating' te voorkomen zijn dus niet juist. Ik dacht dat alle modellen deze functie hebben (aangezien de Kona en e-Niro het ook hebben, maar dit weet ik niet zeker).

- Batterijverwarmer: brengt de batterij op temperatuur om snel laden mogelijk te maken. Werkt alleen wanneer de auto op een lader is aangesloten en is een optie behorende bij de Warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:40:
[...]

ik snap wat je bedoeld met je idee om krachtig te regenereren, maar het lijkt mij voor de medeweggebruikers toch wel even een hartverzakking momentje als jij op de snelweg ineens even öp de rem"gaat om je accu iets te verwarmen door regenereren 8)7 ik neem de iets langere laadtijd in de winter (wintersport rit ofzo) wel voor lief
Vandaar ook mijn opmerking dat misschien niet alle punten wenselijk en/of haalbaar zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
Laatst bij koud weer <4 graden, lang stuk gereden en geladen bij 175kW lader. Geen cold gating gehad. Wel de auto uitgezet tijdens laden.

Ik neem de “experts” maar met een korreltje zout, zelf testen geeft meer inzicht.

[ Voor 24% gewijzigd door Luft op 02-12-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:08

-CJ

Not remastered

Voor wat betreft het regeneratief remmen; doe je dit met gas los en regeneratie (via de flippers) aan of kun je met de voetrem ook op de motor afremmen?

Heb geen ervaring met EV's dus vandaar de vraag.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
bilgy_no1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:44:
[...]

Je geeft aan dat je de batterijwarmer niet hebt en dus ook niet de warmtepomp. De batterij is in jouw geval 7 graden in temperatuur gestegen. Uitgaande van sommige filmpjes die ik heb gezien zou het met de warmtepomp waarschijnlijk op 6 graden zijn gebleven of zelfs iets in temperatuur zijn gedaald.
Ja precies, maar het punt van mijn post is dat de batterij 7 graden stijgt over 240 km, ongeveer 2.5 uur rijden. Als je een half uur voor je gaat laden pas je warmtepomp uitzet, zou je dus misschien 2 graden stijgen? Dat zal het verschil ook niet echt maken. Dus die suggesties van Bjorn is hartstikke leuk, maar ik zie niet in hoe dat nou echt een impact kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
-CJ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:54:
Voor wat betreft het regeneratief remmen; doe je dit met gas los en regeneratie (via de flippers) aan of kun je met de voetrem ook op de motor afremmen?

Heb geen ervaring met EV's dus vandaar de vraag.
Met de level die je instelt, dus de flippers. Bij mij staat deze altijd op level 3 en verander ik nooit. Niet met de voetrem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Luft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:00:
[...]

Met de level die je instelt, dus de flippers. Bij mij staat deze altijd op level 3 en verander ik nooit. Niet met de voetrem
Check, de voetrem activeert dus altijd de reguliere schijfremmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
-CJ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:02:
[...]

Ja. Beste resultaat voor bereik is : geen autohold en i-pedal. Level 3 regenereren. Voetrem alleen gebruiken als het echt nodig is en natuurlijk om stil te blijven staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Luft op 02-12-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Luft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:48:
Laatst bij koud weer <4 graden, lang stuk gereden en geladen bij 175kW lader. Geen cold gating gehad. Wel de auto uitgezet tijdens laden.

Ik neem de “experts” maar met een korreltje zout, zelf testen geeft meer inzicht.
Wat was je laadsnelheid dan bij specifieke SoC? Hoeveel had je gereden en hoe warm was je batterij? Daarnaast is het bij 175 ook niet echt een goede test, daar haal je sowieso niet de maximale laadsnelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:08:
[...]

Wat was je laadsnelheid dan bij specifieke SoC? Hoeveel had je gereden en hoe warm was je batterij? Daarnaast is het bij 175 ook niet echt een goede test, daar haal je sowieso niet de maximale laadsnelheid?
Van 9% naar 80% in 28 minuten. Hoogste waarde was 175kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blawax
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-02-2024
Luft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:02:
[...]

Ja. Beste resultaat voor bereik is : geen autohold en i-pedal. Level 3 regenereren. Voetrem alleen gebruiken als het echt nodig is en natuurlijk om stil te blijven staan.
Goh, geen autohold gebruiken heeft resultaat voor het maximale bereik? Dat wist ik niet, hoe is dat te verklaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03:54

MicheldeGoey

Project 45

-CJ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:02:
[...]

Nee, afhankelijk van de pedaaldruk wordt eerst geregenereerd voordat de remschijven worden gebruikt. Kan je ook zien op het display. Bij het intrappen van de rem gaat het stromingssymbool lopen over beide assen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Ik heb die vraag lang geleden ook eens gesteld ivm regenereren. Toen werd gezegd dat er wel degelijk geregenereerd wordt met de voet:
Jan Treur schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:22:
Inderdaad zijn de paddles niet echt nodig. Maar het gaat allemaal om de rijervaring. Sommigen willen het liefst one-pedal-driving (of iets in die richting) zodat ze hun voet (veelal) op hetzelfde pedaal kunnen houden. Anderen hebben dat juist liever niet en willen het via het rempedaal regelen. Regeneratie vindt in beide gevallen plaats, dus dat is het verschil niet, het is alleen maar een persoonlijke voorkeur van bediening die je kunt instellen.
Volgens mij klopt dat ook, behalve in Level 0. Als je dan remt, is het 100% met de schijven.

Neemt niet weg dat ik het ook verwarrend vind dat er verschillende manieren zijn om hetzelfde te bereiken. Als je aan een rood licht bijna tot stilstand komt door regeneratie, en je wilt echt helemaal tot stilstand komen, dan kan je ofwel de voetrem gebruiken ofwel aan de linker flipper blijven trekken. Maar er gebeurt volgens mij exact hetzelfde. Dan is het handiger om de voetrem te gebruiken want die kan je perfect moduleren. Maar waarom dan die functie aanbieden met de linker flipper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Luft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:12:
[...]

Van 9% naar 80% in 28 minuten. Hoogste waarde was 175kW
Maar wat voor waarde had je op 9% of 20%? Dat is het moment waarop je batterij het koudst is geweest. Als je daar 70-80 kW had, dan heb je ook gewoon last gehad hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
tomcornet schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:10:
[...]

Eigenlijk betaal je dus voor 2 voorste speakers, middendriver in dashboard, sub en amp, DSP is zelfs niet gecorrigeerd voor deze cabine durf ik vrij zeker zeggen.

Resultaat: wil je iets of wat deftige klank moet je de eq op treble en bass op plus 10 zetten en de mid plus 2, dan begint er iets of wat leven in te komen, maar zelfs op volume 65 voel je de kick vrij weinig bij bvb the jack van ACDC, als ik die op m'n home cinema van teufel zet thuis nou dan gaat dat wel stevig :P

gelukkig gaat het wel hard zonder te vervormen (tot ong 70, daarna is het op na een 10min, koeling amp??).

Jammer, ik had er zoveel van verwacht, maar goed de rest van de auto is dan weer top, behalve de achterruitenwisser :)
Ik vind dit wel apart. Ben nogmaals over de online brochure geweest en daar staat dat de Bose premium systeem vanaf de Connect bestaat uit 7 speakers + 1 subwoofer.

Het zou toch wel heel apart zijn als een Bose premium systeem bestaande uit 7 speakers + 1 subwoofer dan enkel uit 2 daadwerkelijk Bose speakers zou bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 12:23

Had je de voorruit verwarming functie aanstaan?
In dit geval wordt de gewenste temperatuur genegeerd.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Codeaction schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:16:
[...]

Had je de voorruit verwarming functie aanstaan?
In dit geval wordt de gewenste temperatuur genegeerd.
Nee, stond niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik moet mij zelf corrigeren, net getest. Buiten 4 graden, binnen in de auto 5 graden. Met stand Eco, Auto 1, temperatuur 17 gebruikt de airco maar 700 Watt, meteen vanaf het begin. Blijkbaar heb ik die meer dan 2 kW gezien bij een hogere temperatuur instelling (19 graden volgens mij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Je gaat toch niet zitten blauwbekken in de auto om 11 km verder te komen op een acculading?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de meester01 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:27:
Je gaat toch niet zitten blauwbekken in de auto om 11 km verder te komen op een acculading?
ik ga toch niet zweten in de auto met de jas aan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:28:
[...]

ik ga toch niet zweten in de auto met de jas aan :+
Ik doe nooit een jas aan in de auto, die trek ik uit. Zeker dikke jassen zijn onveilig.

https://www.anwb.nl/verke...oratoriumproef%20hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Gerrit-GTi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:10:
[...]

Ik vind dit wel apart. Ben nogmaals over de online brochure geweest en daar staat dat de Bose premium systeem vanaf de Connect bestaat uit 7 speakers + 1 subwoofer.

Het zou toch wel heel apart zijn als een Bose premium systeem bestaande uit 7 speakers + 1 subwoofer dan enkel uit 2 daadwerkelijk Bose speakers zou bestaat?
Ongeacht wat het merk is: ik heb de fader eens volledig naar achteren gezet, je gelooft je oren niet. Precies een AM radio geluid wat eruit komt. Het verschil tussen de speakers voor- en achteraan is héél groot.

Als je enkel die 2 zou upgraden, moet je toch al een veel beter geluid hebben denk ik. Niet dat ik het geheel slecht vind eigenlijk, maar ik zet graag de fader 40% vooraan en 60% achteraan, maar dat is nu geen optie.

Hier een Koreaanse video waar ze speakers vervangen:

Het gaat om speakers van het merk AVI model FRC-25. Je vindt over dit bedrijf amper iets terug. Hun "website" is de naam niet waardig: http://www.avisound.com

Maar goed, er zullen wel bekende alternatieven zijn die erin passen, ik ken er te weinig van. Suggesties altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Die blauwe balk: dat is toch het momentaan verbruik? Moet dat (ongeveer 50 kWh) dan niet overeenkomen met de optelsom van hetgeen rechts in de kader (ongeveer 14 kWh) staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWKfZ4EnBQgcP3ImN4s6NSZPNso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOI5S3BdoqctcVDW43LI3poS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-02 16:18
Iemand enig idee hoe je de laadtijd in beeld kan houden wanneer je in de auto zit te wachten met alle systemen uit. De melding op het dashboard blijft maar even staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzpMlAN2KltVu1lzXHM6S275fDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuLT8V5SS0bPx0l0FuAgnZO1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
bilgy_no1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:34:
[...]

“overschakelen van warmtepomp naar het elektrische verwarmingselement, afhankelijk van de batterijtemperatuur.”

Gaat dit automatisch, dan wel…waar kan ik dit handmatig inschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Matdehaas bestuurdersdeur op kiertje open doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matdehaas
Hahaha, dat is wel heel letterlijk, maar het werkt inderdaad👍🏻.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:27:
[...]

Maar wat voor waarde had je op 9% of 20%? Dat is het moment waarop je batterij het koudst is geweest. Als je daar 70-80 kW had, dan heb je ook gewoon last gehad hiervan.
Hyundai geeft op dat je van 10% naar 80% gaat in 18 minuten met een 300kW lader. Als ik dan 10 minuten er langer over doet bij 4 graden, 9% soc en een 175kW lader dan is dat totaal normaal lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Luft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:46:
[...]

Hyundai geeft op dat je van 10% naar 80% gaat in 18 minuten met een 300kW lader. Als ik dan 10 minuten er langer over doet bij 4 graden, 9% soc en een 175kW lader dan is dat totaal normaal lijkt me.
Je hoort mij ook nergens stellen dat het abnormaal is. Het enige wat ik vraag is je laadsnelheden. Jij geeft aan dat je geen last had van coldgating, dus dan ben ik wel benieuwd hoe dat komt. Je zegt dat je beter zelf kan testen dan luisteren naar 'experts'. Maar blijkbaar heb je niet op je laadsnelheden gelet op het moment dat je accu op zijn koudst was, wat verder geen probleem is. Maar dan moet je niet zo zeker stellen dat je geen last van coldgating hebt gehad. Daarnaast haal je bij 20 graden + al de 170 kW ongeveer, maar nog steeds niet de 230 kW vanaf 25 graden +. Dus je kan er nog steeds last van hebben gehad maar niet door hebben gehad door dat je een 175 kW lader had.

Nogmaals, geen aanval. Maar je eigen test is nou ook weer niet zo nauwkeurig als je stelt, en levert dus ook niet heel veel 'inzichten' op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:51:
[...]

Je hoort mij ook nergens stellen dat het abnormaal is. Het enige wat ik vraag is je laadsnelheden. Jij geeft aan dat je geen last had van coldgating, dus dan ben ik wel benieuwd hoe dat komt. Je zegt dat je beter zelf kan testen dan luisteren naar 'experts'. Maar blijkbaar heb je niet op je laadsnelheden gelet op het moment dat je accu op zijn koudst was, wat verder geen probleem is. Maar dan moet je niet zo zeker stellen dat je geen last van coldgating hebt gehad. Daarnaast haal je bij 20 graden + al de 170 kW ongeveer, maar nog steeds niet de 230 kW vanaf 25 graden +. Dus je kan er nog steeds last van hebben gehad maar niet door hebben gehad door dat je een 175 kW lader had.

Nogmaals, geen aanval. Maar je eigen test is nou ook weer niet zo nauwkeurig als je stelt, en levert dus ook niet heel veel 'inzichten' op
Was ook geen test, maar het is beter dan de 60kW die bijvoorbeeld in een video te zien is. Ik constateer dat ik 71% geladen heb in 28 minuten Wat gewoon prima is.

Ter aanvulling: laden na 150km gereden te hebben, verwarming op auto, 22 graden, windkracht 3 tegen en regen.

[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 02-12-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
Blawax schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:14:
[...]

Goh, geen autohold gebruiken heeft resultaat voor het maximale bereik? Dat wist ik niet, hoe is dat te verklaren?
Autohold gebruikt de elektrische rem. Als je wegrijdt druk je het stroompedaal in waardoor de rem er af gaat en de auto op gang komt, dat kost meer stroom. Zonder autohold rolt de auto met minimale stroom al weg voordat je het stroompedaal indrukt. En komt de auto makkelijker en rustiger op gang. Scheelt misschien niet veel maar alle beetjes helpen. i-pedal is vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
  • Laatst online: 10-05 17:30
Toen ik net naar de auto liep viel me op dat de luchthappers aan de voorkant open waren. Er was maar een kort ritje aan vooraf gegaan en warm is het natuurlijk niet nu. Staat ook niet aan de lader.

Net weer een kort ritje gehad en daarna waren ze 'dicht'. Weet iemand wanneer deze precies worden geactiveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
roelvandew schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:29:
Toen ik net naar de auto liep viel me op dat de luchthappers aan de voorkant open waren. Er was maar een kort ritje aan vooraf gegaan en warm is het natuurlijk niet nu. Staat ook niet aan de lader.

Net weer een kort ritje gehad en daarna waren ze 'dicht'. Weet iemand wanneer deze precies worden geactiveerd?
Juist op korte ritjes is het verbruik hoog en dat geeft temperatuur verhoging in de batterij, elektronica en motoren

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Laatst online: 31-10-2024
Gisteren mijn Gravity Gold Ioniq 5 73 kWh RWD Connect+ op mogen halen: wat een auto! Ik heb nog nooit zo comfortabel een rit van 100 km gemaakt. De stoelen zijn perfect, de vering is heerlijk comfortabel afgesteld, wat een verademing!

Het viel mij op dat ik nog prima zicht had door mijn achterruit, ondanks het slechte weer. Er was geen druppel te bekennen. Blijkbaar is het van belang om een schone ruit te hebben bij vertrek.

Ik heb veel gelezen over het schokkerige karakter van de LKA. Ik heb mij hier totaal niet aan gestoord. Je merkt dat hij continue corrigeert, maar omdat hij dat zo vaak doet blijven dat ook kleine correcties. Hij hield hem niet altijd perfect binnen de lijntjes, maar dat viel te wijten aan het donker en slechte weer.

Los van het feit dat de knipperlichten (zowel voor als achter) niet geïntegreerd zijn in de hoofdunits kan ik momenteel geen enkel negatief punt ontdekken. Geweldige auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:17:
[...]

Aha, ja dan was het op dat moment waarschijnlijk al niet meer in de uitrusting van de Lounge inbegrepen.

Updates voor navigatie en infotainment kun je zelf doen:
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Diepere systeem updates gaan via de dealer.
Ik krijg bij het dl van de Installer voor Mac deze melding, enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD5mnUePxCbj7-eLKRaPnBJ1v6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0v5I6aIV78hL8H4bUYyw3R0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 16:31
Matdehaas schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:12:
[...]

Ik krijg bij het dl van de Installer voor Mac deze melding, enig idee?

[Afbeelding]
En als je rechter muisklik en dan “Open” doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
lackaday schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:14:
[...]

En als je rechter muisklik en dan “Open” doet?
yep, thanks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-07 14:37
Vandaag uit nieuwsgierigheid maar eens de laadsnelheid getest met een koude accu.
Dit bij een 350kw Ionity lader.

Met een koude accu thuis vertrokken. Circa 25 snelwegkilometers gereden op normaal tempo (overdag) en de verwarming op 21 graden.

Hierbij de uitslag van de laadsessie van 9% tot 80%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDD_UhoyUUGUzKZ6kJlNY8ySNJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMbtTr5lj61DsY5lJfDp2g85.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is circa 14 minuten langer dan een vergelijkbare sessie die ik afgelopen zomer deed.
De pieksnelheid die ik haalde was 140 kW.
Tijdens het laden heb ik de climat control uitgelaten en enkel de stoelverwarming op standje 1 aangehad.

Tussen een zomers en een winters ritje naar de Alpen kan dan zomaar eens een uur verschil zitten door extra laadtijd. Al ben ik wel benieuwd of je de temperatuur nog een beetje in de accu kunt houden na de eerste laadstop om bij je volgende laadstops wel sneller te kunnen laden. Of dat de warmtepomp alle opgebouwde warmte onttrekt. Eerdaags mijn test nog maar eens overdoen inclusief een tweede laadsessie er achteraan. Het is tenslotte geen straf om wat in je Ioniq rond te toeren :)

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
  • Laatst online: 08-07-2024
Wat het LKA/LFA "gezwabber" betreft, heeft iemand al eens een test gedaan of je bij een dubbele doorgetrokken lijn er ook last van hebt? Vanochtend had ik toch echt het idee dat het gezwabber ontstaat door de onderbreking van de tussenlijn. Dus auto ziet geen lijn en trekt naar het midden, ziet weer wel de lijn en corrigeert...

Ik kom uit een Tesla en die stuurt gewoon snaarstrak t.o.v. de Hyundai. Mocht bovenstaande het probleem zijn, dan heb ik goed hoop dat dit met een update te verhelpen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimtim
  • Laatst online: 26-01 12:25
Woosh schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:19:
Wat het LKA/LFA "gezwabber" betreft, heeft iemand al eens een test gedaan of je bij een dubbele doorgetrokken lijn er ook last van hebt? Vanochtend had ik toch echt het idee dat het gezwabber ontstaat door de onderbreking van de tussenlijn. Dus auto ziet geen lijn en trekt naar het midden, ziet weer wel de lijn en corrigeert...

Ik kom uit een Tesla en die stuurt gewoon snaarstrak t.o.v. de Hyundai. Mocht bovenstaande het probleem zijn, dan heb ik goed hoop dat dit met een update te verhelpen moet zijn.
Mijn ervaring is dat de I5 bij een dubbele doorgetrokken lijn zich richt op de voor de bestuurder meest linkse, dus buitenste lijn. Hij blijft daar wel strak tegen aan rijden, zonder gezwabber, maar je rijdt dan wel gevaarlijk dicht op je tegenliggende (vracht)wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Matdehaas schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:39:
[...]

“overschakelen van warmtepomp naar het elektrische verwarmingselement, afhankelijk van de batterijtemperatuur.”

Gaat dit automatisch, dan wel…waar kan ik dit handmatig inschakelen?
Ik zou niet de deur opendoen, zoals iemand later suggereert, dat heeft juist een averechts effect: de warmtepomp gaat dan alleen maar harder werken...

Je kunt dit helaas niet handmatig instellen; daarom het idee dat Hyundai een update uit gaat brengen die dit regelt.

Het enige wat je zelf kunt doen is dat je de verwarming laag zet en de stoelverwarming gebruikt voor comfort. De warmtepomp haalt dan minder warmte uit de batterij, want hij gaat niet draaien als de temperatuur in de cabine boven de ingestelde temperatuur is gekomen.

Alleen is deze 'strategie' nog door geen enkele YouTuber gestest volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 03-12-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WilliamGeluk schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:21:
Vandaag uit nieuwsgierigheid maar eens de laadsnelheid getest met een koude accu.
Dit bij een 350kw Ionity lader.

Met een koude accu thuis vertrokken. Circa 25 snelwegkilometers gereden op normaal tempo (overdag) en de verwarming op 21 graden.

Hierbij de uitslag van de laadsessie van 9% tot 80%

[Afbeelding]

Dat is circa 14 minuten langer dan een vergelijkbare sessie die ik afgelopen zomer deed.
De pieksnelheid die ik haalde was 140 kW.
Tijdens het laden heb ik de climat control uitgelaten en enkel de stoelverwarming op standje 1 aangehad.

Tussen een zomers en een winters ritje naar de Alpen kan dan zomaar eens een uur verschil zitten door extra laadtijd. Al ben ik wel benieuwd of je de temperatuur nog een beetje in de accu kunt houden na de eerste laadstop om bij je volgende laadstops wel sneller te kunnen laden. Of dat de warmtepomp alle opgebouwde warmte onttrekt. Eerdaags mijn test nog maar eens overdoen inclusief een tweede laadsessie er achteraan. Het is tenslotte geen straf om wat in je Ioniq rond te toeren :)
Dat is goed om te weten. Dank hiervoor.

Kun je ook testen wat er gebeurt als je een half uur voor je bij de lader aankomt de verwarming op 17*C zet en de stoelverwarming gebruikt tijdens het rijden?

Ik ga zelf komende week een langere rit langs meerdere Ionity's maken (fingers crossed qua reisbeperkingen O-) ) en dan ga ik dit ook proberen. Ik denk dat het tijdens het laden zelf niet zoveel uithaalt, maar als de batterij bij aankomst een paar graden warmer is kan het wel wat schelen, omdat je eerder de drempels haalt (5*, 10*, 15*, 20* en 25*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:12:
[...]

Ik zou niet de deur opendoen, zoals iemand later suggereert, dat heeft juist een averechts effect: de warmtepomp gaat dan alleen maar harder werken...
Even rechtzetten :Y
Mijn opmerking "bestuurdersdeur op kiertje open doen" was een reactie op deze post (zonder verwarming aan):
Iemand enig idee hoe je de laadtijd in beeld kan houden wanneer je in de auto zit te wachten met alle systemen uit. De melding op het dashboard blijft maar even staan.
Het advies had niets te maken om sneller te snelladen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woosh schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:19:

Ik ervaar het zelf niet als 'gezwabber', meer als hele korte rukjes aan het stuur. Die sturen nauwelijks van/naar het midden van de rijstrook, maar het zijn wel telkens merkbare bewegingen. Best een onaangenaam gevoel en ik denk dat als je een kind hebt dat wagenziek is de zakjes na de eerste kilometer op HDA al zijn volgekotst.

Het helpt wel om het stuur wat steviger vast te houden en op zijn plek in de baan te houden. Dan rijdt het eigenlijk wel OK, maar dat druist een beetje in tegen het idee van het gemak dat de mens moet dienen.

Mijn (beperkte) ervaring met een Tesla uit 2017 was ook dat het veel soepeler en vloeiender werkte. Ik denk dat een nieuwe Tesla de vloer aanzwabbert met de concurrentie, in ieder geval op autonoom gebied...

Wat ik niet snap is dat ze dit bij het testen niet hebben ondervangen. Tenzij het 'by design' is om de bestuurder alert te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 10:24
bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:26:
[...]Het helpt wel om het stuur wat steviger vast te houden en op zijn plek in de baan te houden. Dan rijdt het eigenlijk wel OK, maar dat druist een beetje in tegen het idee van het gemak dat de mens moet dienen.
Ik heb hem inmiddels gewoon uit staan (of althans, ik zet hem elke keer meteen uit) want het is heel vermoeiend om telkens tegendruk te blijven geven.
Ze kunnen dit vast wel met een software update fixen. Hoop ik O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-07 19:09
heeft iemand met de roze deurpanelen al een reactie gehad van de dealer? bij mij blijft het stil. nu zit ik ook nog te wachten op een trekhaak en wellicht heeft de dealer al nieuws over de panelen maar combineert hij dat met de installatie van de trekhaak.... updatemailtje zou ik dan wel op zijn plek vinden, maar het zou mij niet verbazen......

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Hier nog een fotootje om wat mensen hier jaloers te maken....
Vannacht bij de AC lader ( op ong.15 meter van mijn voordeur verwijderd) opgeladen van 16%-100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38RkU2Q8pWH56SnRnNgjOE2gRaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oTiKcIumK7uv8gyQyTJy30Yx.jpg?f=user_large

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
  • Laatst online: 08-07-2024
bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:26:
[...]

Wat ik niet snap is dat ze dit bij het testen niet hebben ondervangen. Tenzij het 'by design' is om de bestuurder alert te houden.
Mocht dit bij design zijn, dan mag de ontwerper wat mij betreft worden ontslagen 8)7

emcore schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:42:

[...]

Ik heb hem inmiddels gewoon uit staan (of althans, ik zet hem elke keer meteen uit) want het is heel vermoeiend om telkens tegendruk te blijven geven.
Ze kunnen dit vast wel met een software update fixen. Hoop ik O-)
Ik heb hem ook altijd uitstaan, maar dacht na de navigatie update eens zien of e.e.a. is opgelost. Beetje vreemd een optie te hebben, die je eigenlijk zo snel mogelijk wenst uit te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakx
Het liefst nog in de navigatie... Maar:

https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6

[ Voor 105% gewijzigd door Tweakx op 03-12-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Alleen in de navigatie is ook niet ideaal, die gebruikt ook niet iedereen altijd.

Pagina: 1 ... 47 ... 265 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic