Acties:
  • 0 Henk 'm!
-CJ schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:24:
[...]

Even een crosspost uit het EV6 topic daar wordt ook geklaagd over het probleem dat laden met lage accu-temperaturen tegenvalt. Weet iemand of de Ioniq 5 ook zo'n wintermodus heeft of kan iemand het checken?

Zou mooi zijn als dit de oplossing is.
De Wintermodus treedt pas in werking bij zeer lage temperatuur en dan alleen om de batterij iets te verwarmen om schade te voorkomen. Het is niet hetzelfde als baterrijverwarming om sneller te kunnen laden.

Maar de Ioniq 5 heeft wel een Batterijverwarmer (als optie bij Lounge en Connect, daarboven standaard). Wat die dan precies doet is mij nog onduidelijk, maar in ieder geval niets tijdens het rijden.

Oplossing is een software update waardoor je de baterrijverwarming aan kunt zetten als je naar een HPC rijdt.

Tot die tijd: verwarming laag in de laatste 20-30 minuten (gokje) voor je bij de HPC bent en de stoelverwarming aan voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

niz schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:59:
[...]

Mag ik vragen waarom je de Wintermodus hebt uitgezet?
Het kost een stuk van je range, c.q. het kost energie.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdeiman schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:10:
[...]

Het kost een stuk van je range, c.q. het kost energie.
Maar alleen onder - 5°C of zoiets. En dan dient het om de batterij te beschermen tegen beschadiging en om power loss te voorkomen:
Handleiding p. 1-21.

Batterijverwarming werkt dus alleen tijdens het laden om de laadtijd te verkorten:
Handleiding pagina 1-9.

[ Voor 22% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-11-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 07:42

cooper_s1

MINI's rule

En als je de accu nou gewoon even opwarmt voordat je gaat snelladen door even flink een paar stoplicht dragraces doen? Daar wordt ie echt wel warm genoeg van vermoed ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33
Het hele batterij verwarmen en opladen is wel een drama volgens mij op het E-GMP platform.

Snap niet hoe ze zo'n opeenstapeling van fouten hebben kunnen maken. Hoop dat ze het gaan oplossen anders ga ik heel veel spijt hebben dat ik voor het eerst een auto nieuw heb gekocht.

Dat je de batterij niet kunt voorverwarmen en alleen tijdens ideale situaties een beetje fatsoenlijk snel kunt laden zou ik toch wel een farce noemen. Hét selling point van deze auto's is juist het snelle laden, en dat werkt klaarblijkelijk voor geen meter.

[ Voor 31% gewijzigd door Phusebox op 29-11-2021 19:37 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:34:
Het hele batterij verwarmen en opladen is wel een drama volgens mij op het E-GMP platform.

Snap niet hoe ze zo'n opeenstapeling van fouten hebben kunnen maken. Hoop dat ze het gaan oplossen anders ga ik heel veel spijt hebben dat ik voor het eerst een auto nieuw heb gekocht.
Waar baseer je dat op ? Je moet het wel in de goede context zien. Ten eerste zijn de 300kw laders dun gezaaid, meestal zijn ze 175kw of veel minder. Dan geldt de hoge snelheid sowieso al niet. Ik heb zelf laatst bij 4 graden bij een 175kW laadstation geladen met gewoon de maximale waarde. Ja, er kunnen situaties zijn dat het laden langzamer gaat zoals op youtube getoond wordt maar omdat dan gelijk als groot drama te noemen en spijt te hebben ? Hyundai gaat dat echt wel verbeteren of oplossen.

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Luft schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:47:
[...]

Waar baseer je dat op ? Je moet het wel in de goede context zien. Ten eerste zijn de 300kw laders dun gezaaid, meestal zijn ze 175kw of veel minder. Dan geldt de hoge snelheid sowieso al niet. Ik heb zelf laatst bij 4 graden bij een 175kW laadstation geladen met gewoon de maximale waarde. Ja, er kunnen situaties zijn dat het laden langzamer gaat zoals op youtube getoond wordt maar omdat dan gelijk als groot drama te noemen en spijt te hebben ? Hyundai gaat dat echt wel verbeteren of oplossen.
Misschien is het bij de Ioniq 5 beter dan, heb zelf een EV6 besteld maar ik lees overal alleen maar ellende. 18 min van 10 naar 80% lijkt in de praktijk eerder 45 min wat ik zo lees en zie op YouTube.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luft
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:49:
[...]

Misschien is het bij de Ioniq 5 beter dan, heb zelf een EV6 besteld maar ik lees overal alleen maar ellende. 18 min van 10 naar 80% lijkt in de praktijk eerder 45 min wat ik zo lees en zie op YouTube.
Tsja, Youtube heeft altijd gelijk. Wat kan ik daar tegen inbrengen…. Van 9% naar 80% bij 4 graden in 28 minuten. Inderdaad geen 18 minuten, maar ja het was ook maar een 175kW lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Luft schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:57:
[...]
Tsja, Youtube heeft altijd gelijk. Wat kan ik daar tegen inbrengen…. Van 9% naar 80% bij 4 graden in 28 minuten. Inderdaad geen 18 minuten, maar ja het was ook maar een 175kW lader.
Niet alleen YouTube, ook diverse forums en andere media staan er vol mee. Uiteraard zijn het altijd de klachten die eerder gepost worden dan de positieve verhalen maar waar rook is...

Dat er ook succesverhalen zijn geloof ik best, maar dan is het snelladen op zijn minst dus wisselvallig te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:00:
[...]

Niet alleen YouTube, ook diverse forums en andere media staan er vol mee. Uiteraard zijn het altijd de klachten die eerder gepost worden dan de positieve verhalen maar waar rook is...

Dat er ook succesverhalen zijn geloof ik best, maar dan is het snelladen op zijn minst dus wisselvallig te noemen.
Aan de andere kant, hoe zijn de ervaringen met andere recente EV's?
Hoe lang sta je met een ID3 of 4 bij een laadpaal?
Voor wat mij betreft is het zo dat het gewoon bruikbaar moet zijn, als je niet lang wilt laden kan dat ook natuurlijk, gewoon 10 minuten en dan kan je echt wel weer 100km oid verder komen denk ik zo...
Vwb woon-werk en ritjes in de buurt is dat meer dan zat... en als je op vakantie gaat wil je toch na een uurtje of 2 wel even rust nemen... dan is hij echt wel weer genoeg opgeladen om de volgende 2 uur verder te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

voor mijzelf sprekende; een zeer snelle batterijlaadsessie voorzie ik alleen voor een ritje op de Route du Soleil medio juli. Dan zal het met de temperatuur wel loslopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:49:
[...]

Het is denk ik geen fout, maar een ontwerpkeuze.

De batterij koelt tijdens het rijden af, omdat de warmtepomp de restwarmte van de elektronica en het batterij pakket gebruikt om de cabine efficiënter op te warmen.

Dat kan tot cold gating leiden, maar het voordeel is minder range verlies.

En in bijna alle gevallen is de volgende laadstop een thuis- of straatlader van 11 kW. Dan maakt die koudere batterij niets uit voor de laadsnelheid.

Mocht je wel onderweg gaan laden in koud weer, dan zou je de verwarming laag kunnen zetten de laatste 20-30 minuten voor aankomst bij de HPC. Voor comfort dan even de stoelverwarming gebruiken. Er wordt dan minder warmte onttrokken aan de batterij.

Ook moet je in dat geval zorgen dat je met een lage batterij SOC aankomt. De batterijwarmer gaat dan met stroom van de laadpaal de batterij opwarmen en uiteindelijk bereik je toch hogere laadsnelheden. Dat lukt niet als je bijv bij 40% inplugt.

Tot slot dan niet tijdens het laden alsnog de verwarming aanzetten terwijl de batterij nog moet opwarmen. Tegen het einde van de laadsessie is dat juist wel weer goed om oververhitting te voorkomen.

Idealiter brengt Hyundai/Kia een update uit met een instelling om bij het navigeren naar een HPC en bij een lage batterij temperatuur, de warmtepomp uit te schakelen en dan tijdelijk alleen de PTC/resistieve verwarming te gebruiken voor de cabine. Dan is het denk ik opgelost.

Hebben we alleen nog een slimme navigatie nodig die automatisch de beste laadpalen in plant op een lange route...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
bilgy_no1 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:09:
[...]

Het is denk ik geen fout, maar een ontwerpkeuze.

De batterij koelt tijdens het rijden af, omdat de warmtepomp de restwarmte van de elektronica en het batterij pakket gebruikt om de cabine efficiënter op te warmen.

Dat kan tot cold gating leiden, maar het voordeel is minder range verlies.

En in bijna alle gevallen is de volgende laadstop een thuis- of straatlader van 11 kW. Dan maakt die koudere batterij niets uit voor de laadsnelheid.

Mocht je wel onderweg gaan laden in koud weer, dan zou je de verwarming laag kunnen zetten de laatste 20-30 minuten voor aankomst bij de HPC. Voor comfort dan even de stoelverwarming gebruiken. Er wordt dan minder warmte onttrokken aan de batterij.

Ook moet je in dat geval zorgen dat je met een lage batterij SOC aankomt. De batterijwarmer gaat dan met stroom van de laadpaal de batterij opwarmen en uiteindelijk bereik je toch hogere laadsnelheden. Dat lukt niet als je bijv bij 40% inplugt.

Tot slot dan niet tijdens het laden alsnog de verwarming aanzetten terwijl de batterij nog moet opwarmen. Tegen het einde van de laadsessie is dat juist wel weer goed om oververhitting te voorkomen.

Idealiter brengt Hyundai/Kia een update uit met een instelling om bij het navigeren naar een HPC en bij een lage batterij temperatuur, de warmtepomp uit te schakelen en dan tijdelijk alleen de PTC/resistieve verwarming te gebruiken voor de cabine. Dan is het denk ik opgelost.

Hebben we alleen nog een slimme navigatie nodig die automatisch de beste laadpalen in plant op een lange route...
Sorry maar dan is het m.i. toch een domme ontwerpkeuze. Dus stel mijn vrouw moet een keer ver weg en onderweg willen laden in de winter moet ik haar eerst een handboek schrijven voor alle stappen die ze moet doen om maar in de buurt te komen van de beloofde laadsnelheid.

Ach ja. Ik moet nog een half jaar wachten en hopelijk hebben ze het dan beter gemaakt of opgelost. En anders na een jaar maar inruilen op wat anders als het niet werkbaar blijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 29-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-07 14:26
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:14:
[...]

Sorry maar dan is het m.i. toch een domme ontwerpkeuze. Dus stel mijn vrouw moet een keer ver weg en onderweg willen laden in de winter moet ik haar eerst een handboek schrijven voor alle stappen die ze moet doen om maar in de buurt te komen van de beloofde laadsnelheid.

Ach ja. Ik moet nog een half jaar wachten en hopelijk hebben ze het dan beter gemaakt of opgelost. En anders na een jaar maar inruilen op wat anders als het niet werkbaar blijkt.
Of gewoon weer over op fossiele brandstof🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
maax schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:24:
[...]

Of gewoon weer over op fossiele brandstof🙄
Tweede keuze was Tesla, dus dan wordt het dat. Qua laden en bereik zit dat in ieder geval wel goed. Ach ja. Hoop nog steeds dat ze het fixen. Ze moeten haast wel als ze hier hun toekomst op willen bouwen qua EV's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:32:
[...]

Tweede keuze was Tesla, dus dan wordt het dat. Qua laden en bereik zit dat in ieder geval wel goed. Ach ja. Hoop nog steeds dat ze het fixen. Ze moeten haast wel als ze hier hun toekomst op willen bouwen qua EV's.
Ah, nu komt de aap uit de mouw ! Je zocht gewoon een excuus om een Tesla te kopen 😂

Gelukkig staan daar alleen positieve dingen over op youtube en fora.

[ Voor 7% gewijzigd door Luft op 29-11-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:14:
[...]

Ik probeer het ook zeker niet te vergoeilijken... Zoals gezegd zou een simpele update dit moeten kunnen fixen. Alle hardware zit al aan boord. Alleen is dit waarschijnlijk iets dat een dealer-update vereist, niet de navi/infotainment updates die je zelf kunt doen.

Maar goed, in de praktijk zal dit zelden spelen voor de meeste mensen. Sowieso niet in de zomer en in de winter alleen als je dus lang onderweg bent en een HPC lader wilt gebruiken.

Overigens vind ik wel dat we kritisch moeten zijn op Hyundai om zaken te verbeteren. En als het me niet €14.000 had gescheeld zou er nu toch echt een Model Y voor de deur staan ipv een Ioniq 5. Wat betreft efficiëntie en gebruiksgemak op lange ritten ben je daarmee echt beter uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:32:
[...]

Hmm ik heb (ook) al jarenlang een Tesla. Zelden (lang) hoge snelheden gehaald. Vaak ook nog van paal verwisselen omdat een paal problemen heeft of amper snelheid heeft.

Maar goed, niet al te druk om maken. Zijn ergere dingen.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zit een beetje in dubio, ik vind de ioniq 5 de meest innovatieve en gewaagde EV op de markt en overweeg de aanschaf van een exemplaar. Hij komt op de zaak dus ik wil een model met minder dan 6k km die in 2021 op kenteken is gezet en die ik in 2022 krijg / definitief koop (ivm hogere MIA).

In NL is er bij geen enkele dealer voorraad dus ik wijk uit naar import, dus ook andere benamingen optie pakketten. Nou heb ik de keuze uit twee opties, een atlas White dynamiq met wp, electrische klep en lichtpakket. Of een zogenaamde uniq versie in Matt Gravity gold met alle opties erbij nog aangevinkt (o.a. Solar dak). Beiden 72kwh RWD. De uniq ca. 5000 euro duurder.

Wat mij doet twijfelen is het verschil in optiepakketten, zeker bij de uniq zitten wel leuke dingen (head up, 3d view, relax functie stoelen) die het andere exemplaar niet heeft maar ook de matte lak kleur. Op de foto's lijkt het mooi maar een krasje kan je er natuurlijk niet uit polijsten.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Markprinsen schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:07:
Ik zit een beetje in dubio, ik vind de ioniq 5 de meest innovatieve en gewaagde EV op de markt en overweeg de aanschaf van een exemplaar. Hij komt op de zaak dus ik wil een model met minder dan 6k km die in 2021 op kenteken is gezet en die ik in 2022 krijg / definitief koop (ivm hogere MIA).

In NL is er bij geen enkele dealer voorraad dus ik wijk uit naar import, dus ook andere benamingen optie pakketten. Nou heb ik de keuze uit twee opties, een atlas White dynamiq met wp, electrische klep en lichtpakket. Of een zogenaamde uniq versie in Matt Gravity gold met alle opties erbij nog aangevinkt (o.a. Solar dak). Beiden 72kwh RWD. De uniq ca. 5000 euro duurder.

Wat mij doet twijfelen is het verschil in optiepakketten, zeker bij de uniq zitten wel leuke dingen (head up, 3d view, relax functie stoelen) die het andere exemplaar niet heeft maar ook de matte lak kleur. Op de foto's lijkt het mooi maar een krasje kan je er natuurlijk niet uit polijsten.

Wat zouden jullie doen?
Ikzelf ben nogal een gadget iemand en zou voor die Uniq gaan, geen idee hoe/wat met die matte lak en dat bijwerken indien een krasje erin zit. Als het iets (heel) kleins zou zijn zou ik dan alsnog voor de Uniq gaan en proberen af te dingen door de kras..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
cooper_s1 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:32:
[...]

Ikzelf ben nogal een gadget iemand en zou voor die Uniq gaan, geen idee hoe/wat met die matte lak en dat bijwerken indien een krasje erin zit. Als het iets (heel) kleins zou zijn zou ik dan alsnog voor de Uniq gaan en proberen af te dingen door de kras..
Hij bedoelt denk ik dat een matte lak een hel is om te onderhouden en elke kleine schade al snel in de papieren loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:34:
[...]

Hij bedoelt denk ik dat een matte lak een hel is om te onderhouden en elke kleine schade al snel in de papieren loopt.
Das inderdaad een dingetje denk ik ja...
Daar had ik zelf nog niet over nagedacht eerlijk gezegd met een Lounge in Gravity Gold op komst.. :-(

[ Voor 15% gewijzigd door cooper_s1 op 29-11-2021 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat zouden jullie doen?
Je zult zelf moeten beslissen, maar dit zijn misschien nog wat overwegingen:

- Matte lak is inderdaad lastiger te herstellen, maar in gravity gold valt het volgens mij niet zo snel op als er iets heel kleins op zit (in mat zwart heb je dat sneller denk ik).
- Met een matte lak zou ik eerder gaan handwassen (dus heb je die tijd/zin?). Het kan volgens Hyundai wel door de wasstraat, maar daar ben ik zelf wat huiverig voor.
- Ik zou ook een goede coating erop laten aanbrengen tegen vogelpoep en hars (reken nog zo'n €1500 extra, hoewel misschien de Hyundai Glass Coat ook kan), want als je die zooi even te lang laat zitten wordt het volgens mij heel lastig om er goed vanaf te krijgen. Er was hier geloof ik ook al iemand die iets te hard had gepoetst en een doffe plek eraan overhield.
- Opties: ja, ze zijn allemaal leuk. Echt noodzakelijk is het natuurlijk niet...
- Is er nog verschil in de interieur kleurstelling? Kan zijn dat je een voorkeur hebt voor de een of de ander.
- De Uniq (ik denk dat dat de Lounge is) heeft in ieder geval alle geluidwerende beglazing (voorruit, en alle portieren). Ik weet niet of dat ook bij de Dynamiq versie zo is.
- Gaan in Dynamiq ook de stoelen elektrisch? Geheugenfunctie? Dat vind ik zelf heel prettig werken. Heeft iemand anders gereden? Knopje indrukken en je hebt weer je perfecte stoelinstelling terug.
- Hebben beide versies V2L binnen onder de achterbank?

Hopelijk heb ik genoeg toegevoegd aan je verwarring... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

*knip*

Wat zouden jullie doen?
Wachten tot de storm is gaan liggen en toeslaan in januari. Elke keer zie je dat er dealers zijn die auto's met de bijtelling van vorig jaar aanbieden. Er zijn altijd bestellingen die afketsen, demo auto's die vrijkomen etc.

Dat is natuurlijk wel een risico maar bij een dermate schaars actueel aanbod misschien wel de juiste strategie.

Wel op tijd je MIA melding doen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door de meester01 op 29-11-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

bilgy_no1 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:09:
[...]
Vooral dat lijkt voorlopig de oplossing totdat Hyundai met een voorverwarm-knop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
bilgy_no1 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:59:
[...]

Je zult zelf moeten beslissen, maar dit zijn misschien nog wat overwegingen:

- Matte lak is inderdaad lastiger te herstellen, maar in gravity gold valt het volgens mij niet zo snel op als er iets heel kleins op zit (in mat zwart heb je dat sneller denk ik).
- Met een matte lak zou ik eerder gaan handwassen (dus heb je die tijd/zin?). Het kan volgens Hyundai wel door de wasstraat, maar daar ben ik zelf wat huiverig voor.
- Ik zou ook een goede coating erop laten aanbrengen tegen vogelpoep en hars (reken nog zo'n €1500 extra, hoewel misschien de Hyundai Glass Coat ook kan), want als je die zooi even te lang laat zitten wordt het volgens mij heel lastig om er goed vanaf te krijgen. Er was hier geloof ik ook al iemand die iets te hard had gepoetst en een doffe plek eraan overhield.
- Opties: ja, ze zijn allemaal leuk. Echt noodzakelijk is het natuurlijk niet...
- Is er nog verschil in de interieur kleurstelling? Kan zijn dat je een voorkeur hebt voor de een of de ander.
- De Uniq (ik denk dat dat de Lounge is) heeft in ieder geval alle geluidwerende beglazing (voorruit, en alle portieren). Ik weet niet of dat ook bij de Dynamiq versie zo is.
- Gaan in Dynamiq ook de stoelen elektrisch? Geheugenfunctie? Dat vind ik zelf heel prettig werken. Heeft iemand anders gereden? Knopje indrukken en je hebt weer je perfecte stoelinstelling terug.
- Hebben beide versies V2L binnen onder de achterbank?

Hopelijk heb ik genoeg toegevoegd aan je verwarring... :*)
Nou jazeker! haha. Er zitten dus terdege voordelen aan de uniq.

Zo is de bekleding volledig leer (en geventileerd) wat mooier is (vind ik)
De Uniq heeft 220v stopcontacten onder de achterbank, volgens mij hebben ze allemaal V2L via de oplaad stekker aan de zijkant van de auto (behalve de instapversie in NL)
Ook heeft de Uniq de elektrische handgrepen (nerd alert).
de meester01 schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:22:
[...]

Wachten tot de storm is gaan liggen en toeslaan in januari. Elke keer zie je dat er dealers zijn die auto's met de bijtelling van vorig jaar aanbieden. Er zijn altijd bestellingen die afketsen, demo auto's die vrijkomen etc.

Dat is natuurlijk wel een risico maar bij een dermate schaars actueel aanbod misschien wel de juiste strategie.

Wel op tijd je MIA melding doen ;)
Tja, de storm gaan liggen zie ik nog niet zo gebeuren eigenlijk. Ik denk dat er nog steeds veel vraag blijft bestaan voor dit model (en voor de EV6) ook omdat ze vermoedelijk in januari 1500-2000 euro duurder worden en auto's op 2021 kenteken er nu al niet meer zijn (en de vraag is of ze dit jaar nog vrijkomen).

In dit geval zijn het duitse auto's die dan na 6 maanden uit de BAFA lopen en dan beschikbaar komen voor export. De gespecialiseerde bedrijven leggen er dan nu al een claim op, de dealer in DLD zet ze in de loods en na 6 maanden gaan ze op transport naar NL.

Een volledig nieuwe Uniq (Lounge in NL) staat voor ca. 54000 euro incl BTW voor de deur op NL kenteken (met 10km op de teller). In Nederland staan deze nu op de prijslijst voor 57000 euro dus er is een licht prijsvoordeel maar met name: er is nu niks in NL te koop.

Een activ (Connect in NL) kost ca. 49.000 eur incl. BTW. Een vergelijkbare in NL kost 52.000 eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Markprinsen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:52:
[...]

Nou jazeker! haha. Er zitten dus terdege voordelen aan de uniq.

Zo is de bekleding volledig leer (en geventileerd) wat mooier is (vind ik)
De Uniq heeft 220v stopcontacten onder de achterbank, volgens mij hebben ze allemaal V2L via de oplaad stekker aan de zijkant van de auto (behalve de instapversie in NL)
Ook heeft de Uniq de elektrische handgrepen (nerd alert).

[...]

Tja, de storm gaan liggen zie ik nog niet zo gebeuren eigenlijk. Ik denk dat er nog steeds veel vraag blijft bestaan voor dit model (en voor de EV6) ook omdat ze vermoedelijk in januari 1500-2000 euro duurder worden en auto's op 2021 kenteken er nu al niet meer zijn (en de vraag is of ze dit jaar nog vrijkomen).

In dit geval zijn het duitse auto's die dan na 6 maanden uit de BAFA lopen en dan beschikbaar komen voor export. De gespecialiseerde bedrijven leggen er dan nu al een claim op, de dealer in DLD zet ze in de loods en na 6 maanden gaan ze op transport naar NL.

Een volledig nieuwe Uniq (Lounge in NL) staat voor ca. 54000 euro incl BTW voor de deur op NL kenteken (met 10km op de teller). In Nederland staan deze nu op de prijslijst voor 57000 euro dus er is een licht prijsvoordeel maar met name: er is nu niks in NL te koop.

Een activ (Connect in NL) kost ca. 49.000 eur incl. BTW. Een vergelijkbare in NL kost 52.000 eur.
Ja, mooie business waarbij van de in totaal €9000 subsidie (€3000 'korting' van de fabrikant en €6000 subsidie van de Duitse overheid) er uiteindelijk 1/3e terecht komt bij iemand die hem ook echt gaat rijden...

Maar uiteindelijk is het alsnog flink voordeliger en snap ik dat je het zo doet.

En het voordeel dat je in Duitsland dus bij Uniq wel die elektrische handgrepen krijgt, maar dat onze NL importeur ze uit de Lounge configuratie heeft gegooid om een of andere reden. Ook heb je in NL voor die €57000 nog niet het panoramadak of zonnedak erbij, dus die €54.000 is echt een goede prijs. Daarvoor heb je in NL net de Connect+ (incl. afleverkosten).

En inderdaad verwacht ik dat de prijzen en beschikbaarheid van elektrische auto's nog wel even problematisch blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dea.bakker
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-05-2022
Beste winterbandenrijders, ik heb bij de Duitse site de originele 19inch Hyundai met Dunlops besteld. Echter worden deze pas in week 51-52 geleverd... Nu gaan (moeten) wij met kerst naar familie in Polen. De vraag: Heeft iemand zn zelfde set nog niet gemonteerd en wil met mij ruilen? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dea.bakker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:05:
Beste winterbandenrijders, ik heb bij de Duitse site de originele 19inch Hyundai met Dunlops besteld. Echter worden deze pas in week 51-52 geleverd... Nu gaan (moeten) wij met kerst naar familie in Polen. De vraag: Heeft iemand zn zelfde set nog niet gemonteerd en wil met mij ruilen? Dank!
Kun je niet in Duitsland langs de betreffende dealer rijden? Misschien liggen ze op de route?

Bij mij zitten ze er al onder gemonteerd en ik heb ze ook nodig in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-07 03:54

MicheldeGoey

Project 45

Lees net over een P45 met een lekke band. Aardig problematische reparatie omdat de banden schuimgevuld blijken te zijn.

Ik kan daar niet zomaar iets over vinden.
Hier bij iemand bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:28
dea.bakker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:05:
Ik heb sinds begin oktober de originele 19" velgen in bestelling staan als winterset met allseason banden.
De velgen staan helaas nog in backorder in Korea.
Nu heb ik nog wel een maand of twee speling tot de wintersport, maar met de huidige weersomstandigheden zou ik liever vlot de winterset eronder hebben.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
MicheldeGoey schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:09:
Lees net over een P45 met een lekke band. Aardig problematische reparatie omdat de banden schuimgevuld blijken te zijn.

Hier bij iemand bekend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4cgU8AD4P2q8FlGq9zn8NCO1ys=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RSfs8V1mMuVO88KgzXQ26F5w.jpg?f=user_large

Zit inderdaad een foamlaag in om bandgeruis te verminderen zodat het nog stiller is in je EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Laatst online: 10-07 18:18
MicheldeGoey schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:09:

Hier bij iemand bekend?
was dit een problematische reparatie (ik veronderstel een prop erin?) na de thuiskom vulset? of echt vanwege de geluidsdempende laag in de band?
ik heb alleen ervaring met lekke banden op de oude auto die niet gerepareerd konden worden, maar de thuiskom schuimset geeft wel extra kosten ivm het schoonmaken van de velg heb ik ervaren. dat kan als lastig worden ervaren

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:49:
[...]

was dit een problematische reparatie (ik veronderstel een prop erin?) na de thuiskom vulset? of echt vanwege de geluidsdempende laag in de band?
ik heb alleen ervaring met lekke banden op de oude auto die niet gerepareerd konden worden, maar de thuiskom schuimset geeft wel extra kosten ivm het schoonmaken van de velg heb ik ervaren. dat kan als lastig worden ervaren
De dealer gaf mij het advies om bij een lekke band gewoon de pechservice te bellen en niet aan de gang te gaan met de bandenvulset. Precies om de reden die je omschrijft. Het maakt een reparatie of vervanging lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

bilgy_no1 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:07:
[...]

De dealer gaf mij het advies om bij een lekke band gewoon de pechservice te bellen en niet aan de gang te gaan met de bandenvulset. Precies om de reden die je omschrijft. Het maakt een reparatie of vervanging lastiger.
Lijkt me dat je die bandenvul troep nooit meer uit dat schuim krijgt? Die band is niet meer te balanceren nog afgezien van de mogelijkheid dat je een dure TPMS sensor misschien verziekt met die smurrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
bilgy_no1 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:07:
[...]

in het geval van mijn oude auto had ik geen problemen met TPMS sensoren :*) helaas ook geen pechservice bij de auto toen dus was de reparatie set de enige optie om snel thuis te komen midden in de nacht :+

maar in geval van de ioniq 5 zal ik ik eraan denken.... vraag mij wel af waarom die set dan wordt bijgeleverd. is dan echt een last resort dingetje blijkbaar.

op mijn 19" velgen zitten overigens primacy banden en die hebben volgens mij niet die schuimlaag, maar kan het mis hebben (dacht dat die alleen in de pilot ev zitten)

[ Voor 10% gewijzigd door Tiggy80 op 30-11-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

Tiggy80 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:23:
[...]

in het geval van mijn oude auto had ik geen problemen met TPMS sensoren :*) helaas ook geen pechservice bij de auto toen dus was de reparatie set de enige optie om snel thuis te komen midden in de nacht :+

maar in geval van de ioniq 5 zal ik ik eraan denken.... vraag mij wel af waarom die set dan wordt bijgeleverd. is dan echt een last resort dingetje blijkbaar.

op mijn 19" velgen zitten overigens primacy banden en die hebben volgens mij niet die schuimlaag, maar kan het mis hebben (dacht dat die alleen in de pilot ev zitten)
Inderdaad voor als alle andere hulplijnen gebruikt zijn of niet opnemen.

Je hebt toch Hyundai assistance oid? Dan komt in de praktijk gewoon de ANWB zonder dat je daar lid van hoeft te zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Tiggy80 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:49:
[...]

Ik begreep dat de dealer er niet uit kwam en de auto daar moest blijven. Een nieuwe identieke band was niet leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJ92
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
kor952 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:58:
[...]

Me too.

Maar pas op als je te snel over gaat naar een ander ga je pas echt voelen dat je voorschotten in het Welkom gat verdwenen zijn.
Inderdaad een aandachtspunt.
Heb nu een overstap gemaakt naar Vattenfall variabel contract. Dan gaan we in ieder geval weer iets vooruit:
Zo'n 37 cent per Kwh en 1,53 per m3 gas.
Is alweer iets beter en wanneer tarieven weer omlaag gaan kunnen we dan weer eens vastzetten.
(1 januari gaat gas 2 cent omhoog en energie zo'n 7 cent omlaag dacht ik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-04-2023
Misschien een domme vraag maar is die Charge myHyundai met de Ionity aanbieding wel zo interessant voor iemand die alleen in het buitenland zal laden?

Ben leaserijder dus in NL gaat alles via de laadpas behorende bij de leaseauto. Zowel AC als DC.
Alleen in het buitenland zijn de laadsessies voor eigen rekening.

Zaken als abo's etc zijn zeer waarschijnlijk niet terug te verdienen met enkel een zomervakantie en heel af en toe een wintersport.

Was van plan om voor de vakanties een gratis pas te zoeken en dan maar voor die paar keren de premium prijs te betalen.

Ik neem aan dat er meer zijn die in dezelfde situatie zitten als ik toch? Hoe zijn jullie dat van plan te doen?
Dit zal mijn eerste volledige elektrische auto zijn dus geen ervaring hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Gerrit-GTi schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:14:
Misschien een domme vraag maar is die Charge myHyundai met de Ionity aanbieding wel zo interessant voor iemand die alleen in het buitenland zal laden?

Ben leaserijder dus in NL gaat alles via de laadpas behorende bij de leaseauto. Zowel AC als DC.

Zaken als abo's etc zijn zeer waarschijnlijk niet terug te verdienen met enkel een zomervakantie en heel af en toe een wintersport.

Was van plan om voor de vakanties een gratis pas te zoeken en dan maar voor die paar keren de premium prijs te betalen.

Ik neem aan dat er meer zijn die in dezelfde situatie zitten als ik toch? Hoe zijn jullie dat van plan te doen?
Misschien dan het Flex contract van Charge myHyundai dat kost eenmalig 2 nog wat maar dan heb je wel het Ionity gedoe er gratis voor een jaar bij, om gewoon te laden binnen NL ben je er bijna altijd duurder mee uit.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

Het eerste jaar is gratis en je betaalt normaal € 0,79 per kWh bij Ionity (plus opslag van de pas uitgever). Maar als je een abbo moet betalen dan zal een gratis pas al snel voordeliger zijn tenzij je heel veel laadt in het buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
de meester01 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:37:
[...]

Inderdaad voor als alle andere hulplijnen gebruikt zijn of niet opnemen.

Je hebt toch Hyundai assistance oid? Dan komt in de praktijk gewoon de ANWB zonder dat je daar lid van hoeft te zijn. :)
ja die assistance zit nu wel bij de auto ja :+

mijn pechgeval met de oude auto was rond 1 uur snachts en had toen niet zoveeel zin om met de kinderen te wachten op een anwb-er (zo van dit kan ik toch zelf wel ff oplossen ;) ), dus toen de smurrie maar in de band; bleek achteraf dus wel een dure beslissing te zijn geweest :X

overigens heb ik die ANWB nog steeds aangezien de Hyundai assistance niet gaat komen mocht ik eens met de motorfiets stilvallen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

Tiggy80 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:24:
[...]
overigens heb ik die ANWB nog steeds aangezien de Hyundai assistance niet gaat komen mocht ik eens met de motorfiets stilvallen.....
Idem hier, alleen geen brommert maar een 19 jaar oude Benz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dea.bakker
Ik heb de Hyundai-pas Easy met Ionity net besteld. Na de aanmelding zie ik dat ik (als P45 rijder) hier op straat in Amsterdam AC 0,25 betaal, dat is voordeliger dan de €0,33 bij Vattenfal.

Wij rijden aantal keer per jaar naar Polen en zag dat het Ionity netwerk goed over onze route valt. In de kaart staat dat je daar dan voor €0,29 DC laad. Dat is vele malen voordeliger dan wat ik eerst met Maingau op €0,54 deed of de hogere tarieven die ik tegenkom langs de autobahn.

Ja, het abonnement is 10euro per maand, maar met een enkeltje Polen heb ik er dan al 4 maanden uit. En op straat laden is het voor mij naar 3 laadbeurten per maand al terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

dea.bakker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:47:
Ik heb de Hyundai-pas Easy met Ionity net besteld. Na de aanmelding zie ik dat ik (als P45 rijder) hier op straat in Amsterdam AC 0,25 betaal, dat is voordeliger dan de €0,33 bij Vattenfal.

Wij rijden aantal keer per jaar naar Polen en zag dat het Ionity netwerk goed over onze route valt. In de kaart staat dat je daar dan voor €0,29 DC laad. Dat is vele malen voordeliger dan wat ik eerst met Maingau op €0,54 deed of de hogere tarieven die ik tegenkom langs de autobahn.

Ja, het abonnement is 10euro per maand, maar met een enkeltje Polen heb ik er dan al 4 maanden uit. En op straat laden is het voor mij naar 3 laadbeurten per maand al terug verdiend.
1e 24 maanden gratis toch voor een P45 eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:51:
[...]

1e 24 maanden gratis toch voor een P45 eigenaar?
Vlgs mij is het Ionity abonnement twee jaar gratis voor een P45 rijder maar betaal je ook de eerste 2 jaar gewoon 10 Euro per maand voor de pas. Ik zou willen dat jij gelijk hebt.....

[ Voor 4% gewijzigd door kor952 op 30-11-2021 15:59 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-07 09:17
Heeft iemand een idee hoe je op de website van Hyundai (de VIN check) kan zien of je een elektrische trunk of handmatige hebt? Ik heb inmiddels 4x de liijst doorgekeken en kom er niet uit. Reden dat ik het vraag is dat bij Leaseplan stond dat het erbij zat, maar ik wel de versie Style heb. Dus of het is erbij gekomen bij de importeur.. of het is een fout van Leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Tweakx schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:59:
Heeft iemand een idee hoe je op de website van Hyundai (de VIN check) kan zien of je een elektrische trunk of handmatige hebt? Ik heb inmiddels 4x de liijst doorgekeken en kom er niet uit. Reden dat ik het vraag is dat bij Leaseplan stond dat het erbij zat, maar ik wel de versie Style heb. Dus of het is erbij gekomen bij de importeur.. of het is een fout van Leaseplan.
Kijk hier staat het utgelegd

https://gathering.tweaker...message/69613104#69613104

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Dank voor je hulp. Echter lukte dat al. Ik probeer uit die lijst alleen op te maken of de trunk elektrisch of handmatig is. Dat kan ik alleen niet vinden. Het ontbreken ervan kan ook het antwoord zijn, ik weet alleen niet waar ik naar op zoek ben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
Ok dus als ik het goed begrijp is het standaard bedrag €0,89 per kWh bij Ionity en met de Charge myHyundai is dit dan €0,79 per kWh.

Verschil van +/- €5,50 per laadbeurt? Maar dit is natuurlijk alleen als ik bij Ionity laad.
Daarnet even gekeken naar onze normale vakantiebestemming in Oostenrijk. Voor de heen rit laad ik 7x waarvan alleen 3x bij Ionity volgens ABRP. Ben dus dan zo'n +/- €16,50 goedkoper uit voor een enkeltje en een retour dan +/- €33,-.

Zolang de Ionity premium gratis is, is dit mooi meegenomen maar na die 12maanden niet meer rendabel als ik een abo moet gaan betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Tweakx schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:05:
[...]

Dank voor je hulp. Echter lukte dat al. Ik probeer uit die lijst alleen op te maken of de trunk elektrisch of handmatig is. Dat kan ik alleen niet vinden. Het ontbreken ervan kan ook het antwoord zijn, ik weet alleen niet waar ik naar op zoek ben :?
Is een elektrische achterklep niet standaard op alle modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Vielleicht schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:14:
[...]

Is een elektrische achterklep niet standaard op alle modellen?
Pas vanaf connect helaas (aldus de folder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

[...]

Sorry verkeerd begrepen, ik heb in mijn gegevens gezocht en kan ook niets vinden over de bagageklep.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
kor952 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:17:
[...]

Sorry verkeerd begrepen, ik heb in mijn gegevens gezocht en kan ook niets vinden over de bagageklep.
Helaas. Dan is het gewoon afwachten. Ik ga er maar vanuit dat het een foutje is van Leaseplan. Zo niet, een meevaller. Dank je wel in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Tweakx schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:22:
[...]

Helaas. Dan is het gewoon afwachten. Ik ga er maar vanuit dat het een foutje is van Leaseplan. Zo niet, een meevaller. Dank je wel in ieder geval!
ik heb het denk ik wel gevonden in mijn specs:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsUeYctn7c39hCME88NdEztZ9b4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0xrY85DHpcMghAFFLzhPoTWw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:58:
[...]

Vlgs mij is het Ionity abonnement twee jaar gratis voor een P45 rijder maar betaal je ook de eerste 2 jaar gewoon 10 Euro per maand voor de pas. Ik zou willen dat jij gelijk hebt.....
Niet als je de Flex pas neemt, IONITY Premium abonnement van 13 euro is 24 maanden gratis voor P45 bezitters en 12 maanden voor andere IONIQ 5 eigenaren. Je betaalt dus 0,29 euro per kWh bij IONITY HPC zolang je IONITY Premium abonnement hebt:
Hachy in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Flex is niet interessant voor gebruik bij andere aanbieders:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
Tiggy80 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:23:
[...]

ik heb het denk ik wel gevonden in mijn specs:[Afbeelding]
T/GATE OPEN'G DEVICE GAS LIFT

Bij mij. Klinkt niet automatisch maar ook niet handmatig.. Maar waarschijnlijk wordt het ''smooth'' openen bedoelt met een ''gas lift'' als ik er zo over nadenk. Wel handmatig dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Tweakx op 30-11-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dea.bakker
Gerrit-GTi schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:05:
Ok dus als ik het goed begrijp is het standaard bedrag €0,89 per kWh bij Ionity en met de Charge myHyundai is dit dan €0,79 per kWh.

Verschil van +/- €5,50 per laadbeurt? Maar dit is natuurlijk alleen als ik bij Ionity laad.
Daarnet even gekeken naar onze normale vakantiebestemming in Oostenrijk. Voor de heen rit laad ik 7x waarvan alleen 3x bij Ionity volgens ABRP. Ben dus dan zo'n +/- €16,50 goedkoper uit voor een enkeltje en een retour dan +/- €33,-.

Zolang de Ionity premium gratis is, is dit mooi meegenomen maar na die 12maanden niet meer rendabel als ik een abo moet gaan betalen toch?
Met de Ionity premium die je 'erbij' krijgt het DC laden 0,29euro. Dat is toch best een groot verschil met de 'losse' tarieven van HPC langs de snelweg.

Ik zou het abonnement zelf ook niet zo afsluiten. Met 10euro + 13euro maandelijks is het voor mij dan ook niet rendabel, maar aangezien de premium (in mijn geval 24 maanden) gratis is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppscherm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 21:36

Ik zit in diezelfde situatie. Ik weet ook niet of ik de Ionity aanbieding aanneem. Vooralsnog lijkt me een Tesla abbo voor die ene maand wel interessant - mits de laadstations ook in het buitenland geschikt zijn voor non-Tesla's. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dea.bakker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:27:
[...]
Ik zou het abonnement zelf ook niet zo afsluiten. Met 10euro + 13euro maandelijks is het voor mij dan ook niet rendabel, maar aangezien de premium (in mijn geval 24 maanden) gratis is...
Ik heb gewoon Flex besteld met 24 maanden Ionity HPC laden voor 0,29 euro per kWh. Dus het pasje gebruik ik alleen maar wanneer ik bij Ionity moet laden :+ Dan heb ik geen abonnementskosten.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-11-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
Ah ok.. volgens mij begint nu het muntje te vallen.

Met het flex abo kan ik nog steeds een ionity premium abo afsluiten en krijg ik die 12maanden gratis. De Flex heeft ook geen abo kosten los van de activatiekosten (€2,49)
Dan kan ik HPC laden voor €0,29 per kWh. Dat is inderdaad heel erg voordelig. Staat op de site van Charge myHyundai wel dat je in het buitenland andere tarieven kan hebben. Maar voor die eenmalige €2,49,- voor dat jaar wil ik die gok wel wagen.

Na 11 maanden zeg ik dan de Ionity premium abo op en zit ik nergens meer aan vast toch?

Wat hebben jullie voor passen in het buitenland voor niet Ionity HPC's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gerrit-GTi schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:58:

Na 11 maanden zeg ik dan de Ionity premium abo op en zit ik nergens meer aan vast toch?
Opzeggen bij mij is zelfs niet nodig, bij mijn Ionity premium abonnement staat expliciet:
De duur van dit abonnement is 24 maanden en eindigt automatisch
Wat hebben jullie voor passen in het buitenland voor niet Ionity HPC's?
Ik heb nog een heleboel andere gratis passen. Maingau, Shell recharge, Vattenfall InCharge. De laatste is goedkoop in Limburg voor AC laden bij Vattenfall aangesloten laders (0.2178 euro/kWh).

Nog lang niet zoveel als @Hachy :+

Maar ik moet zeggen, met een bereik van rond de 400 km laad ik vooral thuis met de bijgeleverde stopcontactlader (lekker langzaam :Z om eigenverbruik te vergroten overdag). En soms gratis bij LIDL laders om even iets bij te toppen. Dus gebruik de pasjes bijna niet meer ;w

[ Voor 19% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-11-2021 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dea.bakker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkz3YAo6lGh-XCcbb0iDhUlvTrM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8KYnvwIowrRwLqFcukin3vBc.png?f=fotoalbum_large

Ook die staat op €0,29.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:05:
[...]

Opzeggen bij mij is zelfs niet nodig, bij mijn Ionity premium abonnement staat expliciet:
De duur van dit abonnement is 24 maanden en eindigt automatisch

[...]

Ik heb nog een heleboel andere gratis passen. Maingau, Shell recharge, Vattenfall InCharge. De laatste is goedkoop in Limburg voor AC laden bij Vattenfall aangesloten laders (0.2178 euro/kWh).

Nog lang niet zoveel als @Hachy :+

Maar ik moet zeggen, met een bereik van rond de 400 km laad ik vooral thuis met de bijgeleverde stopcontactlader (lekker langzaam :Z om eigenverbruik te vergroten overdag). En soms gratis bij LIDL laders om even iets bij te toppen. Dus gebruik de pasjes bijna niet meer ;w
In NL heb ik een pas de werkgever dus dat is geen probleem. De gratis passen zullen eigenlijk alleen gebruikt worden op vakantie. Vandaar dat ze dus ook geen abo kosten moeten hebben of anders maandelijks opzegbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

ppscherm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:37:
[...]

Ik zit in diezelfde situatie. Ik weet ook niet of ik de Ionity aanbieding aanneem. Vooralsnog lijkt me een Tesla abbo voor die ene maand wel interessant - mits de laadstations ook in het buitenland geschikt zijn voor non-Tesla's. >:)
Dat is nu nog een lokale proef in Hollanda. Maar zou wel mooi zijn. Elon moet centjes gaan op een andere manier gaan verdienen nu de andere fabrikanten allemaal afhaken met het betalen van CO2 rechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 16:28
[...]

Oeps, je had je antwoord al. Bij deze dubbelop:

Bij mij in de lijst kom ik de volgende gegevens tegen:
T/GATE OPEN'G DEVICE : HEIGHT ADJUSTABLE POWER T/GATE

Aanname is dat T/GATE staat voor Tail Gate, de trunk. Links (voor de ':') staat de veld naam, rechts de waarde in het betreffende veld. Ik verwacht dat het woord POWER aangeeft dat de trunk bij mij gemotoriseerd is.

Dit is volgens verwachting, mijn auto is een Lounge model.

Als iemand anders een beter idee heeft, dan hoor ik het graag. Dit is wat ik er in zo snel in 2 minuten uithaalde.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gerrit-GTi schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:05:

Nog een tip: je kunt in ABRP een voorkeur instellen voor een of meerdere netwerken. Dus als je voor €0,29 laadt bij Ionity, kun je routes laten plannen die uitsluitend daarvan gebruik maken (tenzij het zonder dat netwerk niet lukt). Dan loopt het voordeel nog meer op. Kan zo zijn dat je volgens de planning iets langer onderweg bent, maar soms scheelt het haast geen tijd, maar wel veel geld.

---

Dat Easy abonnement is overigens wel interessant als je geen eigen laadpunt hebt, of als je tarief thuis hoger is dan €0,25.

Het Ionity Premium abonnement is in NL zelf voor veel mensen niet zo interessant (want niet zo'n indrukwekkend netwerk). Het is ook jammer dat je het per jaar moet afsluiten. Maar goed, een gegeven paard...

In het jaar daarna hoop ik vooral op verdere openstelling van het Tesla netwerk. Dat abonnement kun je per maand afsluiten (dus perfect voor de vakantie) en het netwerk is gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:29:
[...]

Dat is nu nog een lokale proef in Hollanda. Maar zou wel mooi zijn. Elon moet centjes gaan op een andere manier gaan verdienen nu de andere fabrikanten allemaal afhaken met het betalen van CO2 rechten.
Tesla maakt ook zonder die inkomsten al het hele jaar lang dikke winsten. De hoogste brutomarge per auto van de markt en de vraag is veel groter dan het aanbod.

Ik denk eerder dat al die autofabrikanten en benzineboeren zitten te slapen. Dat Ionity netwerk is natuurlijk een lachtertje als je bedenkt dat ze de steun hebben van de hele VW-groep, Hyundai/Kia, Mercedes en BMW en dan nog niet eens 400 stations hebben door heel Europa.

Tesla bouwt razendsnel het grootste snellaad-netwerk ter wereld nog eens verder uit en pakt straks niet alleen een groot deel van de automarkt, maar ook van wat nu de markt is voor brandstoffen langs de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Iemand al eens een ioniq 5 met massagestoelen tegen gekomen? Ik krijg nu een ioniq 5 aangeboden (import)met massagestoelen als optie. Ik kan dat niet echter terugvinden dus weet niet of het nou een foutje is in de beschrijving of daadwerkelijk een functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMm1e
  • Laatst online: 13:47
revo37 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:11:
[...]

Ik krijg dit niet voor elkaar in de Connect versie. Alle verschillende combinaties geprobeerd maar het draait niet naar beneden. Handmatig kan ik het prima ver genoeg afstellen. Dus snap niet waarom het niet automatisch mogelijk is
Mij lukt dit ook niet in een Connect+. Dus waarschijnlijk alleen Lounge en P45…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Markprinsen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:51:
Iemand al eens een ioniq 5 met massagestoelen tegen gekomen? Ik krijg nu een ioniq 5 aangeboden (import)met massagestoelen als optie. Ik kan dat niet echter terugvinden dus weet niet of het nou een foutje is in de beschrijving of daadwerkelijk een functie.
Misschien dat ze denken dat 'Relaxfunctie' hetzelfde is als 'Massagestoel', maar het is de stoel die bijna helemaal vlak kan voor een hazenslaapje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

bilgy_no1 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:44:
[...]

Tesla maakt ook zonder die inkomsten al het hele jaar lang dikke winsten. De hoogste brutomarge per auto van de markt en de vraag is veel groter dan het aanbod.
Het afgelopen fiscale jaar voor het eerst. T/m fiscaal jaar 2019/2020 draaiden ze per kwartaal rond de nul of eronder zonder de omzet uit co2 credits. Ze zullen wel moeten diversificeren want als de concurrentie toeneemt plonst je marge. Je geld zetten op autoverkoop (die pas sinds 1 jaar winstgevend is) alleen is niet verstandig.

Had ik al gezegd dat ik Elon een eik#l vind O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Richard-I5 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:35:
[...]

Oeps, je had je antwoord al. Bij deze dubbelop:

Bij mij in de lijst kom ik de volgende gegevens tegen:
T/GATE OPEN'G DEVICE : HEIGHT ADJUSTABLE POWER T/GATE

Aanname is dat T/GATE staat voor Tail Gate, de trunk. Links (voor de ':') staat de veld naam, rechts de waarde in het betreffende veld. Ik verwacht dat het woord POWER aangeeft dat de trunk bij mij gemotoriseerd is.

Dit is volgens verwachting, mijn auto is een Lounge model.

Als iemand anders een beter idee heeft, dan hoor ik het graag. Dit is wat ik er in zo snel in 2 minuten uithaalde.
Van mij mag je die optie in je kontzak steken. Ik schuifel in mijn garage met mijn wandelstok achterlangs de auto en krijg die achterklep regelmatig bijna in mijn smoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOMm1e
  • Laatst online: 13:47
MicheldeGoey schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:57:
[...]

Van mij mag je die optie in je kontzak steken. Ik schuifel in mijn garage met mijn wandelstok achterlangs de auto en krijg die achterklep regelmatig bijna in mijn smoel.
Het automatisch openen van de achterklep bij detectie van de sleutel aan achterzijde van de Ioniq 5 is uit te schakelen in het algemene instellingen menu.
Ik vind het ook bloedirritant en heb dit uit gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de meester01 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:18:
[...]

Het afgelopen fiscale jaar voor het eerst. T/m fiscaal jaar 2019/2020 draaiden ze per kwartaal rond de nul of eronder zonder de omzet uit co2 credits. Ze zullen wel moeten diversificeren want als de concurrentie toeneemt plonst je marge. Je geld zetten op autoverkoop (die pas sinds 1 jaar winstgevend is) alleen is niet verstandig.

Had ik al gezegd dat ik Elon een eik#l vind O-) O-)
Los van wat we van Musk vinden... Ik denk niet dat ze bij Tesla erg bang zijn voor de concurrentie. Ja, sommig auto's zijn wel een goede waardepropositie. Zelf heb ik ook de i5 gekozen ipv een Model Y. Maar het punt is ook dat ze in kleine aantallen worden gemaakt. En dat blijft nog wel even zo.

Als je alle plannen van alle bestaande fabrikanten (zonder Tesla en de nieuwe Chinezen) bij elkaar optelt kom je misschien op 20-30 miljoen EVs in 2030. Hyundai mikt op 560.000 EVs in 2025 (wat Tesla al verkocht in 2020). Kia mikt op 1 miljoen EVs in 2030 (waar Tesla dit jaar al in de buurt komt). Tesla heeft per eind dit jaar al een capaciteit voor 2 miljoen en na uitbreiding van de de bestaande fabrieken kunnen ze in 2025 5-6 miljoen auto's produceren. De ambitie van Tesla is om in 2030 20 miljoen auto's te kunnen produceren. En China zet er ook vol op in. Die willen vast nog wel zo'n markt naar zich toe trekken als wat ze ook met zonnecellen, mobiele telefoons, laptops en andere elektronica hebben gedaan. Ik ben heel benieuwd hoeveel er overblijft van de oude fossiele fabrikanten als ze niet heel snel vol inzetten op elektrisch rijden.

Kijk als Hyundai en Kia nou een fabriek voor 500.000 Ioniq 5's en EV6'en hadden gebouwd die dit jaar in bedrijf was gekomen, dan was er echt druk op Tesla geweest. Nu komen ze misschien tot 90.000 I5's in 2021 en waarschijnlijk nog minder EV6'en; zoveel auto's verkoopt Tesla al zowat per maand. En de Berlijn en Austin fabrieken zijn nog niet eens open...

Nee, de verstandige CEO's zoals die van VW en Ford erkennen dat ze hebben zitten slapen tot nu toe en dat ze keihard aan de bak moeten om te overleven in het aankomende geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Is er iemand die mij even kan helpen?

Gisteren is mijn auto bij de dealer geweest voor een aantal updates.
Ik ben echter vergeten vooraf even een screenshot te maken de versienummers van de software om na de update te kunnen zien wat er wel of niet een update heeft gehad.

Nu heb ik namelijk het idee dat de software in mijn auto niet op alle punten is bijgewerkt. Punten waarvan ik wel het idee had dat er updates voor klaar stonden.

Ik zit namelijk ook nog steeds met een bug waarbij met het zwarte thema ingeschakeld de navigatie met enige regelmaat op het witte thema blijft hangen.

Hierbij de screenshots van de actuele software versies waarbij bovenaan te zien is dat de software voor het laatst is bijgewerkt op 26.03 ... en dan denk ik 'is het updaten wel helemaal goed gegaan / compleet gedaan?
Maar misschien zit ik er compleet naast en is alles helemaal up to date.

Hierbij de screenshots van de versies na de updates:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFOg8GuQT7i3EUqTBLsvVDJtF3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YluYDb68P8Me46z976Zyvqym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsmJq_gub-jHhva8kkZBYyLBQr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBx6XFvoQNGFyeZMbpwJ0mRk.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superpioneer
  • Laatst online: 31-05-2024
Nu we het toch over laadpassen hebben... Ik heb niet veel verstand van geld en de fiscus vandaar mijn vraag;
Als ik in de straat bij een openbare lader voor bijvoorbeeld 30 cent incl btw / kWh laad en ik krijg hiervan een btw bonnetje, dan is dat als ZZP-er toch gunstiger dan zonder bonnetje thuis voor 20 cent/kWh met de granny-lader? Ik kan immers bij de openbare paal de btw terugvragen en het bedrag van mijn bruto omzet halen. De energie die ik overdag eventueel met zonnepanelen overhoud, kan ik via de salderingsregeling aan Eneco verkopen (zolang het duurt). Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WilliamGeluk schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:56:
Is er iemand die mij even kan helpen?

Gisteren is mijn auto bij de dealer geweest voor een aantal updates.
Ik ben echter vergeten vooraf even een screenshot te maken de versienummers van de software om na de update te kunnen zien wat er wel of niet een update heeft gehad.

Nu heb ik namelijk het idee dat de software in mijn auto niet op alle punten is bijgewerkt. Punten waarvan ik wel het idee had dat er updates voor klaar stonden.

Ik zit namelijk ook nog steeds met een bug waarbij met het zwarte thema ingeschakeld de navigatie met enige regelmaat op het witte thema blijft hangen.

Hierbij de screenshots van de actuele software versies waarbij bovenaan te zien is dat de software voor het laatst is bijgewerkt op 26.03 ... en dan denk ik 'is het updaten wel helemaal goed gegaan / compleet gedaan?
Maar misschien zit ik er compleet naast en is alles helemaal up to date.

Hierbij de screenshots van de versies na de updates:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben benieuwd naar de reacties!
waarschijnlijk hebben ze alleen de service acties gedaan en zeker geen map/infotainment updates. We zitten al aan 211117. Kun je trouwens zelf updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

Superpioneer schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:57:
Nu we het toch over laadpassen hebben... Ik heb niet veel verstand van geld en de fiscus vandaar mijn vraag;
Als ik in de straat bij een openbare lader voor bijvoorbeeld 30 cent incl btw / kWh laad en ik krijg hiervan een btw bonnetje, dan is dat als ZZP-er toch gunstiger dan zonder bonnetje thuis voor 20 cent/kWh met de granny-lader? Ik kan immers bij de openbare paal de btw terugvragen en het bedrag van mijn bruto omzet halen. De energie die ik overdag eventueel met zonnepanelen overhoud, kan ik via de salderingsregeling aan Eneco verkopen (zolang het duurt). Of zie ik dit verkeerd?
Heb je wel een adviseur of een boekhouder die de belastingzaken voor je regelt als je zelf beperkt kennis van zaken hebt? Wat zegt die?

In principe zijn de kosten van thuisladen gewoon aftrekbaar en kun je de BTW daarop gewoon terugvragen. Stel 24 cent per kwh dan trek je 20 cent af als autokosten en 4 cent als voordruk voor de BTW (afgerond).

Maar dan moet je de verbruikte stroom wel kunnen meten met bijvoorbeeld een tussen meter of een laadpaal die het aantal geladen kwh's bijhoudt.

De zonnepanelen zorgen alweer voor een extra smaakje in de mix : zijn die ondernemingsvermogen of privé?

Ik zou een goede boekhouder of administratie kantoor zoeken met kennis van de fiscale zaken rondom deze thema's vooropgesteld dat je die nog niet hebt. Dat kost éenmalig een paar duiten en kan je heel veel geld en kopzorgen besparen.

Ik zou ZEKER NIET op inhoudelijke internet adviezen leunen. Dat is vaak advies van wannabe's die nooit voor de gevolgen van hun kletskoek opdraaien maar bovenal nooit toegespitst op jouw persoonlijke situatie.

Regel het goed. Vooraf kun je alles regelen, achteraf doorgaans alleen puin ruimen.

[ Voor 5% gewijzigd door de meester01 op 01-12-2021 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Behalve dan dat je voor € 2,49 een jaar cq 2 jaar (voor P45) een Ionity Premium abonnement gratis hebt. Je hoeft je Charge MyHyundai kaart nergens anders te gebruiken, dus blijf je AC laden zoals je gewent bent. Als je één keer bij Ionity langs de snelweg laad heb je die € 2,49 al terug verdient.

Het Easy abonnement is voor mij net niet interessant genoeg omdat ik te weinig rijd en dus de kosten van het abonnement van 10 Euro per maand er niet uit haal.

[ Voor 13% gewijzigd door kor952 op 01-12-2021 00:35 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:31:
[...]

Behalve dan dat je voor € 2,49 een jaar cq 2 jaar (voor P45) een Ionity Premium abonnement gratis hebt. Je hoeft je Charge MyHyundai kaart nergens anders te gebruiken, dus blijf je AC laden zoals je gewent bent. Als je één keer bij Ionity langs de snelweg laad heb je die € 2,49 al terug verdient.

Het Easy abonnement is voor mij net niet interessant genoeg omdat ik te weinig rijd en dus de kosten van het abonnement van 10 Euro per maand er niet uit haal.
Ja het is heel persoonlijk. Easy is denk ik interessant voor mensen:

- die geen eigen oprit hebben en niet 'over de stoep' kunnen/willen/mogen laden. Tarief op straat is al snel €0,35. Dan ben je vanaf 100 kWh per maand op straat laden (ongeveer 500 km per maand rijden) goedkoper uit.
- mensen die nu naar een zeer hoog tarief thuis gaan. Als je bij de energieleverancier al meer dan €0,37 gaat betalen, dan heb je het abonnement er ook snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcornet
  • Laatst online: 13-07-2023
Hey, iemand die problemen heeft met de elektrische zetels? Sinds vanmorgen werkte de zetelverwarming niet meer op beide voorstoelen, koeling wel. Verwarmd stuur ook, en de zetelverstelling links voor werkt ook niet meer, rechts nog wel, ik hoor wel telkens iets kortsluiten, zo het geluid van een zekering dat springt precies…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Markprinsen

Wat zouden jullie doen?
Inmiddels was de matt gravity gold alweer verkocht....maar goed ook want ik was toch niet overtuigd van de matte lak. Nog even met de dealer gebeld, helaas niks in de voorraad vrijgekomen door annuleringen maar ik kon wel op de wachtlijst komen ergens op plekje 100....

Inmiddels de concept koopovereenkomst binnen voor een demo uit DLD met een paar km er op, levering 2022 (bouwjaar 2021). Ca. 4000eur onder de huidige prijs uit de folder (lang leve de BAFA).

Wat mij betreft één van de betere samenstellingen: Phantom Black Mica, Panorama dak, LED pakket, 20", stoelpakket (dus volledig leer en koeling/verwarming), elektrische kofferklep, warmtepomp, etc.

Het enig wat ik geloof ik mis zijn de relax stoelen (vind ik niet zo'n probleem), de HUD, Bose geluid en het inparkeren met afstandsbediening. Van dat laatste heb ik filmpjes gezien en dat gaat wel zo traag dat ik zelf al 4 keer in het vak sta in de tijd dat de auto het zelf doet.

Nou 5 lange maanden wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

tomcornet schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:02:
Hey, iemand die problemen heeft met de elektrische zetels? Sinds vanmorgen werkte de zetelverwarming niet meer op beide voorstoelen, koeling wel. Verwarmd stuur ook, en de zetelverstelling links voor werkt ook niet meer, rechts nog wel, ik hoor wel telkens iets kortsluiten, zo het geluid van een zekering dat springt precies…
Klinkt alsof er een stekker onder de stoel los zit.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomcornet schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:02:
Misschien iets te maken met een van de service acties?

zie deze bijdrage:
FunkStar_ in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArtiKing
  • Laatst online: 10-02-2022
Sjoerdvt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:51:
IK heb een vraag aan de i5 rijders. Ik heb de auto sinds een paar dagen als opvolger van de Kona electric. De HDA in die auto beviel mij altijd erg goed. Met LKA aan was de auto erg stabiel en het stuurwiel bij een rechte weg idem. Zat nagenoeg geen beweging in. Met de i5 is nu mijn ervaring met HDA 2 dat de LKA bloednerveus is. Continue stuurreacties bij een rechte weg en lijn, totaal niet comfortabel en deze ervaring staat haaks op die van de Kona LKA. Die was minder geavanceerd en probeerde niet continue het exacte midden tussen de witte strepen te houden maar dat was geen enkel probleem. Maar deze voortdurende stuurcorrecties in de I5 en het wiebelende stuur verpesten echt de ervaring en zo hoeft het voor mij niet. Nu hoop ik eigenlijk dat het bij mij een storing is. Ik kan het mij ook niet van de demo P45 herinneren. Wat zijn jullie ervaringen met LKA?
Ik heb dezelfde ervaring. Wiebelend stuur en continu zoekend. Rijd echt waardeloos. De Kona waar ik hiervoor in reed stuurde echt strak. Ik ben toch bang dat we moeten wachten op een software update. Dit is ongelofelijk slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystici5
  • Laatst online: 22-06 13:43
Hallo,
Vandaag voor het eerst met een aanhanger achter HI5. Bij het achteruit rijden gaat mijn auto op de rem (noodingreep).
Is er iets dat ik moet instellen als ik met een aanhanger rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcornet
  • Laatst online: 13-07-2023
@ZuinigeRijder bedankt voor de info! zekering is inderdaad gesprongen ben ik nu achter gekomen, maar waarom weet ik nog niet, stoel werkt nu wel gewoon na een andere erin te steken. Morgen een ritje naar de dealer maken om het service bulletin even te bekijken en te zien of het op mijn wagen ook zo is dat er iets scheelt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mystici5 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:56:
Hallo,
Vandaag voor het eerst met een aanhanger achter HI5. Bij het achteruit rijden gaat mijn auto op de rem (noodingreep).
Is er iets dat ik moet instellen als ik met een aanhanger rijdt?
P knop van parkeren (de meeste rechtse P knop onder het infotainment, niet de P van de versnellingen) uitzetten (eenmaal drukken) en daarna deze knop een paar seconden inhouden.

Zie deze post.

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 16:31
Whoohoo, vandaag mijn Lounge Cyber Grey 19" mogen ophalen. Wát een fijne wagen :)

In het kort mijn eerste ervaringen (van Hilversum naar Utrecht gereden en vanuit Utrecht op en neer naar Amersfoort). Mijn referentiekader is een Nissan Leaf uit 2018 (Tekna, dus alles er op en er aan).

- HDA vind ik erg goed werken. Merk niets van de "ping pong" of het zwabberen waar ik veel over lees. Zou dit dan toch per exemplaar verschillen? Vergeleken met de Leaf vind ik zowel LFA als ACC soepeler en natuurlijker werken.
- Geluid: ik ben geen audiofiel en vind het meer dan prima klinken, kan hiermee zeker wel van mijn muziek genieten. Volume ook prima, wel wat gek dat 75 de max is, of mis ik een instelling?
- Vandaag ongeveer 2/3 autoweg en 1/3 bebouwde kom gereden met een verbruik van 18kwh/100km waar ik best tevreden mee ben. In de Leaf was dat heel gortig, nu ben ik blij met alles onder de 20 :)
- Erg tevreden met de zit en het zicht rondom. Zeker vergeleken met de Leaf, waar het zicht eigelijk best slecht is imho.
- Nog geen echte nadelen kunnen ontdekken, behalve dat ik de kofferbak toch wel behoorlijk shallow (ondiep?) vind en dat ik even moet wennen aan de draaicirkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
lackaday schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:35:
Whoohoo, vandaag mijn Lounge Cyber Grey 19" mogen ophalen. Wát een fijne wagen :)

In het kort mijn eerste ervaringen (van Hilversum naar Utrecht gereden en vanuit Utrecht op en neer naar Amersfoort). Mijn referentiekader is een Nissan Leaf uit 2018 (Tekna, dus alles er op en er aan).

- HDA vind ik erg goed werken. Merk niets van de "ping pong" of het zwabberen waar ik veel over lees. Zou dit dan toch per exemplaar verschillen? Vergeleken met de Leaf vind ik zowel LFA als ACC soepeler en natuurlijker werken.
- Geluid: ik ben geen audiofiel en vind het meer dan prima klinken, kan hiermee zeker wel van mijn muziek genieten. Volume ook prima, wel wat gek dat 75 de max is, of mis ik een instelling?
- Vandaag ongeveer 2/3 autoweg en 1/3 bebouwde kom gereden met een verbruik van 18kwh/100km waar ik best tevreden mee ben. In de Leaf was dat heel gortig, nu ben ik blij met alles onder de 20 :)
- Erg tevreden met de zit en het zicht rondom. Zeker vergeleken met de Leaf, waar het zicht eigelijk best slecht is imho.
- Nog geen echte nadelen kunnen ontdekken, behalve dat ik de kofferbak toch wel behoorlijk shallow (ondiep?) vind en dat ik even moet wennen aan de draaicirkel.
Gefeliciteerd! Nog een met een Cyber Grey!

Geniet van de wagen en lees graag nog meer ervaringen als voorpret voor ik die van mijzelf mag ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
lackaday schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:35:

gefeliciteerd! Heb je standaard geluid of BOSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:33

-CJ

Not remastered

Markprinsen schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:42:
[...]

gefeliciteerd! Heb je standaard geluid of BOSE?
Lounge is altijd het duurdere Bose-systeem.

Edit: Connect en Connect+ ook.

[ Voor 7% gewijzigd door -CJ op 01-12-2021 16:29 ]

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 08:40
-CJ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:43:
[...]

Lounge is altijd het duurdere Bose-systeem.
Komende vanuit een Volkswagen Passat (comfort line) moet ik zeggen dat het BOSE systeem in de IONIQ 5 tijdens mijn testrit tegenviel in volume en bass. Morgen mag ik mijn auto (Style met warmtepomp en V2L) ophalen waar ik erg naar uit kijk! Geen hoge verwachtingen van het geluid, dan valt het nooit tegen ;). Binnenkort eens orienteren voor een update van de speakers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 16:31
Gerrit-GTi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:40:
[...]

Gefeliciteerd! Nog een met een Cyber Grey!

Geniet van de wagen en lees graag nog meer ervaringen als voorpret voor ik die van mijzelf mag ophalen.
Zal ik doen, volgende week mag hij mee op road trip naar Zuid Frankrijk. Fiets mee en een deel van de vakantie kamperen ín de IONIQ 5 (luchtbed achterin, gordijntjes voor de ramen, inductieplaatje+Waterkoker+nespresso mee 8). Zal zorgen wat ervaringen te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
lackaday schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:00:
[...]

Zal ik doen, volgende week mag hij mee op road trip naar Zuid Frankrijk. Fiets mee en een deel van de vakantie kamperen ín de IONIQ 5 (luchtbed achterin, gordijntjes voor de ramen, inductieplaatje+Waterkoker+nespresso mee 8). Zal zorgen wat ervaringen te delen!
Gaaf! Wil ik ook gaan doen volgend jaar. Ben heel benieuwd naar je ervaringen.
Dit filmpje inspireerde mij oOo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de meester01
  • Nu online

de meester01

Vandaag had ik een afspraak met mede-tweaker Gijs bij mijn dealer voor het ruilen van de velgen. Ik heb nu het financiële voordeel van de 19" velgen (banden zijn goedkoper) en hij de stoere looks van de 20" 8)

Gelijk even een sneak peek gekregen van mijn auto die we maandag kunnen ophalen. Digital teal green is grijs groen blauw, afhankelijk van de lichtinval :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_4pHg66YzjrccZ26CUczZUBe-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rufxOXC5izdPkfTTZNrnh1BY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
de meester01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:15:
Vandaag had ik een afspraak met mede-tweaker Gijs bij mijn dealer voor het ruilen van de velgen. Ik heb nu het financiële voordeel van de 19" velgen (banden zijn goedkoper) en hij de stoere looks van de 20" 8)

Gelijk even een sneak peek gekregen van mijn auto die we maandag kunnen ophalen. Digital teal green is grijs groen blauw, afhankelijk van de lichtinval :)

[Afbeelding]
Mooie wagen!
Mooi dat jullie dat zo konden regelen. Van Mossel Leeuwarden ook gevraagd of ze een setje 19" hadden liggen die ze konden ruilen voor mijn 20" maar dat had de dealer niet staan. Enige oplossing was iemand vinden die de 19" wil verruilen voor mijn 20" en zijn auto ook samen met mijn auto binnen komt....

Hij gaf me niet zoveel kans en snapte eigenlijk ook niet waarom ik voor de 19" zou willen gaan. (Ook aantrekkelijker in de lease voor bij de bandenwissel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:33

-CJ

Not remastered

art-core schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:47:
[...]

Komende vanuit een Volkswagen Passat (comfort line) moet ik zeggen dat het BOSE systeem in de IONIQ 5 tijdens mijn testrit tegenviel in volume en bass. Morgen mag ik mijn auto (Style met warmtepomp en V2L) ophalen waar ik erg naar uit kijk! Geen hoge verwachtingen van het geluid, dan valt het nooit tegen ;). Binnenkort eens orienteren voor een update van de speakers.
Met welke uitvoering had je gereden?

Ik had overigens hier ook ergens gelezen dat speakers ook ingespeeld moeten worden en dat dit invloed heeft op de klankweergave.

All I had to do was follow the damn train.

Pagina: 1 ... 46 ... 266 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic