Markprinsen schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:07:
Ik zit een beetje in dubio, ik vind de ioniq 5 de meest innovatieve en gewaagde EV op de markt en overweeg de aanschaf van een exemplaar. Hij komt op de zaak dus ik wil een model met minder dan 6k km die in 2021 op kenteken is gezet en die ik in 2022 krijg / definitief koop (ivm hogere MIA).
In NL is er bij geen enkele dealer voorraad dus ik wijk uit naar import, dus ook andere benamingen optie pakketten. Nou heb ik de keuze uit twee opties, een atlas White dynamiq met wp, electrische klep en lichtpakket. Of een zogenaamde uniq versie in Matt Gravity gold met alle opties erbij nog aangevinkt (o.a. Solar dak). Beiden 72kwh RWD. De uniq ca. 5000 euro duurder.
Wat mij doet twijfelen is het verschil in optiepakketten, zeker bij de uniq zitten wel leuke dingen (head up, 3d view, relax functie stoelen) die het andere exemplaar niet heeft maar ook de matte lak kleur. Op de foto's lijkt het mooi maar een krasje kan je er natuurlijk niet uit polijsten.
Wat zouden jullie doen?
Je zult zelf moeten beslissen, maar dit zijn misschien nog wat overwegingen:
- Matte lak is inderdaad lastiger te herstellen, maar in gravity gold valt het volgens mij niet zo snel op als er iets heel kleins op zit (in mat zwart heb je dat sneller denk ik).
- Met een matte lak zou ik eerder gaan handwassen (dus heb je die tijd/zin?). Het kan volgens Hyundai wel door de wasstraat, maar daar ben ik zelf wat huiverig voor.
- Ik zou ook een goede coating erop laten aanbrengen tegen vogelpoep en hars (reken nog zo'n €1500 extra, hoewel misschien de Hyundai Glass Coat ook kan), want als je die zooi even te lang laat zitten wordt het volgens mij heel lastig om er goed vanaf te krijgen. Er was hier geloof ik ook al iemand die iets te hard had gepoetst en een doffe plek eraan overhield.
- Opties: ja, ze zijn allemaal leuk. Echt noodzakelijk is het natuurlijk niet...
- Is er nog verschil in de interieur kleurstelling? Kan zijn dat je een voorkeur hebt voor de een of de ander.
- De Uniq (ik denk dat dat de Lounge is) heeft in ieder geval alle geluidwerende beglazing (voorruit, en alle portieren). Ik weet niet of dat ook bij de Dynamiq versie zo is.
- Gaan in Dynamiq ook de stoelen elektrisch? Geheugenfunctie? Dat vind ik zelf heel prettig werken. Heeft iemand anders gereden? Knopje indrukken en je hebt weer je perfecte stoelinstelling terug.
- Hebben beide versies V2L binnen onder de achterbank?
Hopelijk heb ik genoeg toegevoegd aan je verwarring...