Toon posts:

Het grote Hyundai Ioniq 5 topic

Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste
Acties:

• de meester01
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10:30

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

anessie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 00:12:
[...]

Dit bedoel ik, in de avond in de stad achterkant volledig lichtloos. Bestuurder denkt waarschijnlijk dat hij zichtbaar is omdat er vanvoor toch wat licht uit komt. Ofwel doet die stand auto zijn werk niet omdat er deels led verlichting in de stad aanwezig is.

Ik vind dat een niet-basis auto anno 2021 vanaf een bepaalde klasse toch de attentie mag brengen aan een bestuurder in het donker dat de lichten uit zijn tijdens het rijden (lichtsensor + beweging).
Daar is de 'auto' stand voor op de lichtstengel.

9620wp op ut dakkie

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:55
anessie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 00:12:
[...]
Ik vind dat een niet-basis auto anno 2021 vanaf een bepaalde klasse toch de attentie mag brengen aan een bestuurder in het donker dat de lichten uit zijn tijdens het rijden (lichtsensor + beweging).
De Ioniq 5 doet precies dat. Als je in het donker zonder lichten rijdt krijg je een bong met een bericht in het je cluster.

Ioniq5 EV

• bilgy_no1
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10:38
de meester01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 00:41:
[...]

Daar is de 'auto' stand voor op de lichtstengel.
Maar kennelijk gaat in die stand de dagrijverlichting alleen aan de voorkant aan. Ik was er heilig van overtuigd dat er dan ook aan de achterkant iets aan gaat, maar van wat ik hier begrijp is dat niet zo bij de I5?

En ik ben extreem lui. In de vorige auto uit 2013 had ik altijd alleen maar de stand 'Auto' en dan brandde er achter wel een licht. Als ik 'Auto' selecteer is het een beetje tegenstrijdig als ik daarna nog moet nadenken of ik aan de achterkant wel voldoende zichtbaar ben.

En het is ook niet zo alsof die paar Watt aan LED-achterlichten een enorm verschil maken op het bereik...

• crazyguy
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10:28
bilgy_no1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:07:
[...]

Maar kennelijk gaat in die stand de dagrijverlichting alleen aan de voorkant aan. Ik was er heilig van overtuigd dat er dan ook aan de achterkant iets aan gaat, maar van wat ik hier begrijp is dat niet zo bij de I5?

En ik ben extreem lui. In de vorige auto uit 2013 had ik altijd alleen maar de stand 'Auto' en dan brandde er achter wel een licht. Als ik 'Auto' selecteer is het een beetje tegenstrijdig als ik daarna nog moet nadenken of ik aan de achterkant wel voldoende zichtbaar ben.

En het is ook niet zo alsof die paar Watt aan LED-achterlichten een enorm verschil maken op het bereik...
Die vorige auto moet een volvo geweest zijn.
Ik ken geen ander merk dat de achterlichten standaard aan heeft bij dagrijverlichting. Puur omdat het niet verplicht is volgens europeese wetgeving. Enkel voor is dagrijverlichting verplicht.

• Amersfoort
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
crazyguy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:32:
Ik ken geen ander merk dat de achterlichten standaard aan heeft bij dagrijverlichting. Puur omdat het niet verplicht is volgens europeese wetgeving. Enkel voor is dagrijverlichting verplicht.
De Peugeot 3008 heeft ook altijd de achterverlichting aan staan in de stand Auto.

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:24
[...]

Sommige VAG modellen kunnen dit laten omprogrammeren. Volvo heeft dit inderdaad wel, even als onze Polestar.

Het is eigenlijk raar dat dit niet verplicht wordt, die paar ledjes zullen het stroomverbruik niet zijn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• HJ92
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 09:33
de meester01 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:38:
[...]

Ik heb mijn Hi5 uiteindelijk via Hyundai zelf verzekerd. Die stellen geen nadere beveiligings eisen. Ik betaal ongeveer €75 per maand met zakelijk 21 schadevrije jaren (privé jaren overgezet naar de BV). Daarvoor moest ook de youngtimer over naar Hyundai maar dat is maar €25 per jaar meer. Het voordeel is vele malen die €25.
Inderdaad ook maar eens navragen bij Hyundai wat de verzekering daar gaat kosten.
Als je Google gebruikt kom je via Hyundai bij Bovenmij terecht, klopt dat?

• kor952
  • Laatst online: 10:06

kor952

Ioniq 5 Project 45

HJ92 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:57:
[...]

Inderdaad ook maar eens navragen bij Hyundai wat de verzekering daar gaat kosten.
Ja dat klopt. Ik heb mijn I5 daar daar ook verzekerd, evenals mijn vorige auto een MB ook via een 'merk' verzekering, Ik vind de condities prima het enige waar je wat op tegen kunt hebben is dat je om in aanmerking te komen voor de nieuw waarde uitkering je weer een Hyundai moet kopen.

3000Wp op 't dak

• Gerrit-GTi
  • Registratie: september 2021
  • Nu online
Rene schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:54:
[...]

Sommige VAG modellen kunnen dit laten omprogrammeren. Volvo heeft dit inderdaad wel, even als onze Polestar.

Het is eigenlijk raar dat dit niet verplicht wordt, die paar ledjes zullen het stroomverbruik niet zijn.
Mijn huidige Passat GTE doet zover als ik weet ook zowel voor als achter aan overdag als ik hem op AUTO stand heb. Hij gaat bij mij overigens nooit van de AUTO stand af. Is zowat de eerste instelling die ik doe wanneer ik in een nieuwe auto stap.

• bilgy_no1
HJ92 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:57:
[...]

Ik kreeg via Hyundai een verzekering die bijna €20 per maand duurder was dan het goedkoopste alternatief ANWB (dit is zonder de tracking van het rijgedrag). En bij ANWB heb ik dan de 3-jaar nieuwwaarde aangevinkt. Overige voorwaarden zijn vergelijkbaar.

Je kunt de ANWB ook even bellen om te vragen wat ze kunnen betekenen. In de FAQ staat een opmerking waaruit ik opmaak dat ze zakelijk gebruik niet uitsluiten.

• maax
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 10:51
[...]

Mijn 10 jaar oude Landrover Freelander heeft dit ook! ik vind dit ook een slechte zaak. Goede zichtbaarheid voor en achter kan van levensbelang zijn. Ben trouwens wel erg blij met mijn bestelde Ioniq 5 (levering ½ maart, hoop ik).

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:56
Gerrit-GTi schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:24:
Hij gaat bij mij overigens nooit van de AUTO stand af.
Bij mij ook niet (meer)! Maar de 1e keer savonds rijden vond ik wel dat veel mensen naar me seinden met hun groot licht. Eerst geloof je nog dat ze mn auto zo mooi vonden O+ maar snel was duidelijk dat ik gewoon zonder licht reed. :z

Inventaris - Koop mijn meuk!

• sayguy
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-11 14:54
Met veel interesse dit forum al een tijdje aan het volgen en morgen gaan wij onze Lounge editie in Cyber Grey ophalen. Hier genoeg tips & tricks opgedaan om de komende tijd in de gaten te houden en te proberen.

Nu probeer ik zuinig te zijn op mijn spulletjes en zocht ik naar een screen protector voor het display. Ik zie in onze huidige auto ook al de nodige krasjes op de cockpit displays. Met name veroorzaakt door schoonmaakacties met een niet al te schoon schoonmaakdoekje.

Ik kwam op Amazon deze tegen:
Amazon.nl - LFOTPP Hyundai Ioniq 5 displaybeschermfolie

Amazon.nl - SHAOHAO Hyundai Ioniq 5 displaybeschermfolie

Heeft iemand toevallig hier al ervaring mee?

• mdeiman
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 10:45

mdeiman

Projet 45

bilgy_no1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:07:
[...]

Verlichting verbruikt vast weinig stroom. Standaard heb ik altijd de verlichting op Aan staan. Geen Auto.

• Astronaut
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
mdeiman schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:38:
[...]

Verlichting verbruikt vast weinig stroom. Standaard heb ik altijd de verlichting op Aan staan. Geen Auto.
Gaat in die stand de verlichting dan wel aan en uit met de auto? Of moet je dat handmatig doen?

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Astronaut schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:39:
[...]

Gaat in die stand de verlichting dan wel aan en uit met de auto? Of moet je dat handmatig doen?
Ja hoor. Dwz geen omkijken naar.

[Voor 4% gewijzigd door mdeiman op 25-11-2021 11:46]

• bilgy_no1
mdeiman schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:38:
[...]

Ja, maar dan moet je hem wel aan- en uitzetten. Zeker als je de auto overdag wegzet en dan een paar dagen niet rijdt. Of gaan de I5 lichten dan toch uit na een tijdje (anders dan door de lege 12V batterij... ;) )?

Er zit toch niet voor niets een Auto functie op en gemak dient de mens...

• anessie
  • Laatst online: 01-12 17:20
[...]Die vorige auto moet een volvo geweest zijn.
Merk weet ik niet, maar wel elke Renault Mégane (in auto stand).

[Voor 22% gewijzigd door anessie op 25-11-2021 12:08]

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

bilgy_no1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:46:
[...]

Er zit toch niet voor niets een Auto functie op en gemak dient de mens...
Dat dus. Dan hoef je alleen bij mist overdag na te denken over je verlichting. Mijn huidige Benz uit 2003 kan ik zo instellen dat de hoofdverlichting altijd aan is. Dat wordt alleen overruled met de lichtschakelaar als ik er voor kies om alleen mistlicht te voeren zonder hoofdverlichting. Anders is het altijd aan, ongeacht de stand van de lichtschakelaar. Hoef je er nooit aan te denken.
bilgy_no1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:46:
[...]

Ja, maar dan moet je hem wel aan- en uitzetten. Zeker als je de auto overdag wegzet en dan een paar dagen niet rijdt. Of gaan de I5 lichten dan toch uit na een tijdje (anders dan door de lege 12V batterij... ;) )?
Hmm wel even handig om te weten anders is dat nog handiger dan de Auto stand :)

[Voor 35% gewijzigd door de meester01 op 25-11-2021 11:53]

9620wp op ut dakkie

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Wanneer je de verlichting altijd op "Aan" laat staan, gaat deze vanzelf uit na een aantal seconden na het afsluiten/uitstappen.

Dit zegt het instructieboekje (pagina 5-64, p258).
Follow me home-functie
Als u het de toets Start/Stop in stand ACC of OFF zet terwijl de koplampen zijn ingeschakeld, blijven de koplampen (en/ of parkeerlichten) ongeveer 5 minuten branden. Als het bestuurdersportier echter wordt geopend en gesloten, wordt het dimlicht na 15 seconden uitgeschakeld. Als het bestuurdersportier wordt geopend en gesloten terwijl de auto is uitgeschakeld, wordt het dimlicht (en/of stadslicht) na 15 seconden uitgeschakeld. Het dimlicht (en/of stadslicht) kan worden uitgeschakeld door de vergrendelingsknop op de Smart Key tweemaal in te drukken of door de verlichtingsschakelaar in de stand OFF of AUTO te draaien.

U kunt de koplamp vertragen functie inschakelen door
‘Setup → Vehicle Settings (voertuiginstellingen) → Lights (lichten) → Headlight Delay (koplampen vertragen)' te selecteren op het scherm van het infotainmentsysteem.
AANWIJZING
Als de bestuurder de auto verlaat via een ander portier dan het bestuurdersportier, wordt de
energiebesparingsfunctie niet geactiveerd en wordt de Follow me home functie niet automatisch
uitgeschakeld. Hierdoor kan de accu ontladen raken. Om het ontladen van de accu te voorkomen, moet u de koplampen handmatig uitschakelen met de koplampschakelaar voordat u de auto verlaat.
sjiiiiiiiiit, hebben we weer niets aan dat "verschuifbare middenconsole" om rechts uit te stappen :+

[Voor 18% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-11-2021 13:14]

• dgb
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01-12 14:38
Mijn ioniq 5 staat nu bij de detailer voor een glascoating en hij zei het volgende.
"Persoonlijk vind ik de lak echt boterzacht. En is ook vrij schraal gespoten als ik de lak dikte meet."

Een coating is niet voor niks bij deze auto ;-)

• emcore
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:49:
sjiiiiiiiiit, hebben we weer niets aan dat "verschuifbare middenconsole" om rechts uit te stappen :+
Ik vind dat zo'n verrekte handige functie. Ik heb hem bijna onmiddellijk nodig gehad, want inparkeren is toch nog wel even wennen met zo'n grote auto. Ik had hem zo dicht tegen een ander aangezet dat ik er in mijn vorige auto niet meer uit had gekund, maar die middenconsole naar achter en hoppa, zo via het andere portier er uit :+
Moet zeggen dat ik niet gemerkt heb dat het licht daarna aan bleef.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

emcore schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:01:
[...]
Dat ging na een uurtje of 4-5 vanzelf uit toch? :+

9620wp op ut dakkie

• ZuinigeRijder
  • Niet online

In AUTO stand gaat deze inderdaad uit, in AAN stand na 5 minuten.

• emcore
  • Nu online
de meester01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:02:
[...]

Dat ging na een uurtje of 4-5 vanzelf uit toch? :+
Volgens mij eerder binnen 4-5 seconden ;)
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:03:
[...]
In AUTO stand gaat deze inderdaad uit, in AAN stand na 5 minuten.
Ik heb hem volgens mij in AUTO stand staan, dus dat verklaart het. Weer een mysterie de wereld uit :)

• ZuinigeRijder
  • Niet online
IONIQ 5 is auto van het jaar geworden in Duitsland. VW speelt niet meer in de eredivisie, alleen Audi en Porsche haalden de shortlist.

Uiteindelijk presteerde de Hyundai Ioniq 5 beter dan concurrenten zoals de Porsche 911 GT3, de Audi E-Tron GT, een Peugeot 308 of het Ioniq-zustermodel, de Kia EV6.

P.S. Hyundai in Nederland maakt dit natuurlijk ook bekend.

[Voor 14% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-11-2021 14:27]

• Tiggy80
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 10:57
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:19:
IONIQ 5 is auto van het jaar geworden in Duitsland. VW speelt niet meer in de eredivisie, alleen Audi en Porsche haalden de shortlist.

Uiteindelijk presteerde de Hyundai Ioniq 5 beter dan concurrenten zoals de Porsche 911 GT3, de Audi E-Tron GT, een Peugeot 308 of het Ioniq-zustermodel, de Kia EV6.

P.S. Hyundai in Nederland maakt dit natuurlijk ook bekend.
ik snap alleen nog niet hoe de EV6 dan het premium segment domineert... is dat dan door de vormgeving? of is het een sub categorie waarbij de ioniq 5 dan de overall winnaar is? die verdeling is mij niet helemaal duidelijk geworden...

• cooper_s1
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:13

cooper_s1

MINI's rule

Tiggy80 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:40:
[...]

ik snap alleen nog niet hoe de EV6 dan het premium segment domineert... is dat dan door de vormgeving? of is het een sub categorie waarbij de ioniq 5 dan de overall winnaar is? die verdeling is mij niet helemaal duidelijk geworden...
Al dat soort verkiezingen van de auto van het jaar enzo zijn volgens mij toch allemaal
enigzins fake.... boeit mij ook niet zo eerlijk gezegd.

• Tiggy80
cooper_s1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:59:
[...]

Al dat soort verkiezingen van de auto van het jaar enzo zijn volgens mij toch allemaal
enigzins fake.... boeit mij ook niet zo eerlijk gezegd.
juist daarom probeer ik de spelregels nog enigzins te begrijpen.... maar blijbaar was de ioniq 5 in de new energy beter dan de ev6 (zelfde tech, maar goed) en de ev6 in premium dus beter... overall dan weer de ioniq 5 :? het zal wel :+

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:55
[...]

Ik vind dat zo'n verrekte handige functie. Ik heb hem bijna onmiddellijk nodig gehad, want inparkeren is toch nog wel even wennen met zo'n grote auto. Ik had hem zo dicht tegen een ander aangezet dat ik er in mijn vorige auto niet meer uit had gekund, maar die middenconsole naar achter en hoppa, zo via het andere portier er uit :+
Je moet alleen wel de bestuurdersdeur openen om de infotainment uit te laten gaan. Althans ik merkte dat het scherm anders niet uit ging.

Ioniq5 EV

• Zandje06
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 09:55
kor952 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:16:
[...]

Ja dat klopt. Ik heb mijn I5 daar daar ook verzekerd, evenals mijn vorige auto een MB ook via een 'merk' verzekering, Ik vind de condities prima het enige waar je wat op tegen kunt hebben is dat je om in aanmerking te komen voor de nieuw waarde uitkering je weer een Hyundai moet kopen.
Let bij Hyundai verzekering ook op als je met 0 schadevrije jaren instapt. Als je schade rijdt in je eerste jaren ga je gigantisch veel meer betalen (ook vergeleken met andere verzekeringen).

• emcore
  • Nu online
Wel jammer dat volgens Euro NCAP de IONIQ5 er slechts 'oké' uit komt als het om de hulpsystemen gaat:
https://www.euroncap.com/...lpsystemen?ratingId=44212 (even een stukje naar beneden scrollen)

Assistance Competence komt er met 77% nog wel goed vanaf, maar Safety Backup haalt hij maar 50%. Van wat ik begrijp voornamelijk om het gebrek aan waarschuwingen als het systeem niet goed werkt.

• cooper_s1
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:13

cooper_s1

MINI's rule

Tiggy80 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:02:
[...]

juist daarom probeer ik de spelregels nog enigzins te begrijpen.... maar blijbaar was de ioniq 5 in de new energy beter dan de ev6 (zelfde tech, maar goed) en de ev6 in premium dus beter... overall dan weer de ioniq 5 :? het zal wel :+
Inderdaad, als je zelf maar blij bent met je Ioniq 5 tóch? :)

• Tiggy80
emcore schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:31:
Wel jammer dat volgens Euro NCAP de IONIQ5 er slechts 'oké' uit komt als het om de hulpsystemen gaat:
https://www.euroncap.com/...lpsystemen?ratingId=44212 (even een stukje naar beneden scrollen)

Assistance Competence komt er met 77% nog wel goed vanaf, maar Safety Backup haalt hij maar 50%. Van wat ik begrijp voornamelijk om het gebrek aan waarschuwingen als het systeem niet goed werkt.
"Unresponsive Driver Intervention" ik las daar dus gewoon "irresponsible Driver intervention" :+ dacht dus nog gewoon onverantwoord te kunnen wijden met de ioniq 5 8)7 maar er stond wat anders.....

maar er zit toch een "in slaap val" detectie op? doet die niets dan?

• Tiggy80
cooper_s1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:58:
[...]

Inderdaad, als je zelf maar blij bent met je Ioniq 5 tóch? :)
dat ben ik zeker :*)

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

de meester01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:50:
[...]

Dat dus. Dan hoef je alleen bij mist overdag na te denken over je verlichting. Mijn huidige Benz uit 2003 kan ik zo instellen dat de hoofdverlichting altijd aan is. Dat wordt alleen overruled met de lichtschakelaar als ik er voor kies om alleen mistlicht te voeren zonder hoofdverlichting. Anders is het altijd aan, ongeacht de stand van de lichtschakelaar. Hoef je er nooit aan te denken.

[...]

Hmm wel even handig om te weten anders is dat nog handiger dan de Auto stand :)
Lampen gaan gewoon uit, met een kleine ingestelde vertraging bij sluiten.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Tiggy80 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:40:
[...]

Volgens deze site:

COMPACT: includes all new cars with an entry-level price of under EUR 25K.
PREMIUM: includes all new cars with an entry-level price between EUR 25K and EUR 50K.
LUXURY: includes all new cars, except for extremely low-volume cars, with an entry-level price over EUR 50K.

NEW ENERGY: includes all new cars and all new derivatives of existing cars with a fully electric or hydrogen-fueled powertrain.

PERFORMANCE: includes all new sports cars and roadsters, as well as new high-performance derivatives of existing cars.

• Luft
  • Registratie: augustus 2019
[...]

Daar gebruik ik de afstandsbediening voor. Parkeren, als blijk dat ik er niet uit kan dan rij ik iets terug zodat ik kan uitstappen, daarna met de keyfob op zijn plek zetten. 👍
Die verbaasde blikken van omstanders zijn goud waard 😂

[Voor 4% gewijzigd door Luft op 25-11-2021 20:11]

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

• Richard-I5
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 01-12 22:38
Op dit moment ben ik de apps / dongles / kabels aan het uitzoeken voor de ideale setup van mijn iPhone 12 met de Ioniq 5.

Nu zijn er oplossingen voor draadloze apple CarPlay via Wifi met een USB stick. Alleen heb ik dan ook live internet verbinding op mijn telefoon?

Aangezien de 5G (voor zover ik weet) weg valt op het moment dat ik naar Wifi switch. En ik niet weet of de auto mijn privé internetverkeer ook doorgeeft. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Wellicht is dit ook de reden waarom draadloze CarPlay in de auto ontbreekt.

Besteld: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

• WilliamGeluk
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:18
Vandaag was het het 'knopje' voor de stuurverwarming ineens verdwenen op het scherm.
Toen maar aangezet via voice control.
Bij een volgende rit was het knopje er opeens weer.

Verder heb ik het zwarte thema op de schermen altijd aanstaan. Met enige regelmaat doet de navigatie daar niet aan mee, dan knallen de kleuren en het licht van het scherm af, heel irritant als het buiten donker is.

Maar goed, komende week naar de dealer voor de updates. Dan zal er daarna best het e.e.a. verholpen zijn.

En mijn Hyundai laadpas binnen gekregen met goedkoop laden bij Ionity. Een beetje op het zelfde moment kreeg ik van Shell Recharge het bericht dat het laadtarief bij de Shell snelladers van € 0,35 naar € 0,59 gaat, dus de timing is prima :-)

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• lackaday
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09:03
Richard-I5 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:52:
Op dit moment ben ik de apps / dongles / kabels aan het uitzoeken voor de ideale setup van mijn iPhone 12 met de Ioniq 5.

Nu zijn er oplossingen voor draadloze apple CarPlay via Wifi met een USB stick. Alleen heb ik dan ook live internet verbinding op mijn telefoon?

Aangezien de 5G (voor zover ik weet) weg valt op het moment dat ik naar Wifi switch. En ik niet weet of de auto mijn privé internetverkeer ook doorgeeft. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Wellicht is dit ook de reden waarom draadloze CarPlay in de auto ontbreekt.
Wanneer je op een WiFi-netwerk zonder internetverbinding zit, vraagt je telefoon of je je mobiele verbinding wilt gebruiken voor internettoegang. Je verbindt dan dus met WiFi voor CarPlay en met cellular voor internet.

• Richard-I5
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 01-12 22:38
lackaday schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:30:
[...]

Wanneer je op een WiFi-netwerk zonder internetverbinding zit, vraagt je telefoon of je je mobiele verbinding wilt gebruiken voor internettoegang. Je verbindt dan dus met WiFi voor CarPlay en met cellular voor internet.
Bedankt.
Ik dacht dat de telefoon in dat geval zou switchen naar mobiel netwerk. Blijkbaar blijft de WiFi toch behouden. Top.

Besteld: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

• ZuinigeRijder
  • Niet online
WilliamGeluk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:24:
....
En mijn Hyundai laadpas binnen gekregen met goedkoop laden bij Ionity. Een beetje op het zelfde moment kreeg ik van Shell Recharge het bericht dat het laadtarief bij de Shell snelladers van € 0,35 naar € 0,59 gaat, dus de timing is prima :-)
jammer genoeg zijn er in Nederland maar een paar ionity snelladers.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

Oh, dat is maar een prijsstijging van 69%..... |:(

9620wp op ut dakkie

• Superpioneer
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 01-12 22:19
de meester01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:58:
[...]

Oh, dat is maar een prijsstijging van 69%..... |:(
Ik denk dat er bij Shell nog steeds dik geld bij moet.

• bilgy_no1
Superpioneer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:15:
[...]

Ik denk dat er bij Shell nog steeds dik geld bij moet.
Nee, ze hebben een dure verhuizing van het hoofdkantoor die ook ergens van betaald moet worden.

Gelukkig kun je met Charge MY Hyundai voordelig snelladen, maar ook op straat. En het Tesla abonnement is ook erg voordelig voor snelladen, zeker wanneer er meer locaties bijkomen. Dan betaal je daar €0,24-0,28 en die hebben het grootste netwerk.

Van mijn geld gaat liever niets naar Shell.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

bilgy_no1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:37:
[...]

Nee, ze hebben een dure verhuizing van het hoofdkantoor die ook ergens van betaald moet worden.

Gelukkig kun je met Charge MY Hyundai voordelig snelladen, maar ook op straat. En het Tesla abonnement is ook erg voordelig voor snelladen, zeker wanneer er meer locaties bijkomen. Dan betaal je daar €0,24-0,28 en die hebben het grootste netwerk.

Van mijn geld gaat liever niets naar Shell.
Bij Tesla betaal je de door jou genoemde prijzen alleen als je een abbo neemt toch? Anders is het iets van 59 cent.

Gezien het rijbereik zullen we maximaal 10 x per jaar buiten de deur laden + de vakantie ritten. Thuisladen kost me volgend jaar een dubbeltje per kWh 8)7

Edit: het abbo van Tesla heb je er al uit na 37 kWh laden zie ik.

[Voor 4% gewijzigd door de meester01 op 25-11-2021 23:59]

9620wp op ut dakkie

• WilliamGeluk
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:40:
[...]

jammer genoeg zijn er in Nederland maar een paar ionity snelladers.
Dat is zeker jammer. Al denk ik dat ik er in NL wel prima mee weg kom. Zo vaak hoef ik in NL niet te snelladen. Ik hang met regelmaat in het buitenland aan een snellader, dus de Hyundai Ionity deal is voor mij perfect.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

WilliamGeluk schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:26:
[...]

Dat is zeker jammer. Al denk ik dat ik er in NL wel prima mee weg kom. Zo vaak hoef ik in NL niet te snelladen. Ik hang met regelmaat in het buitenland aan een snellader, dus de Hyundai Ionity deal is voor mij perfect.
Ik ga hem na de kerst ook maar eens aanvragen. Vanaf januari kunnen we privé rijden met de Hi5 :)

9620wp op ut dakkie

• Tiggy80
de meester01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:47:
[...]

Bij Tesla betaal je de door jou genoemde prijzen alleen als je een abbo neemt toch? Anders is het iets van 59 cent.

Gezien het rijbereik zullen we maximaal 10 x per jaar buiten de deur laden + de vakantie ritten. Thuisladen kost me volgend jaar een dubbeltje per kWh 8)7

dubbeltje per kwh???? Wow, bij wie is dat dan? is de gasprijs dan ook een beetje leuk?

• bilgy_no1
de meester01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:47:
[...]

Yep, het Abo heb je er al in minder dan 1 laadbeurt uit (10-80% = 51 kWh). Bovendien kun je het abonnement per maand aan/uit zetten. Bij Ionity loopt het altijd een jaar.

===
Wat ik even niet snap van de Ionity prijzenstructuur:
Als je Ionity Easy neemt, betaal je €0,25 per kWh voor AC laden. Dat is een heel gunstig tarief dat ik graag vastleg voor volgend jaar (ivm de prijsstijging voor elektra thuis).

Maar bij Ionity premium staat bij AC laden €0,29.

Dus ga je dan meer betalen voor AC laden als je het Premium abonnement erbij afsluit? Of geldt nog steeds het tarief van €0,25?

Update:
Gebeld met Charge My Hyundai: het tarief van €0,29 dat bij Ionity Premium staat geldt alleen bij Ionity palen. Ik denk dat dit dus gaat over de eventuele 43 kW AC laders van Ionity (die eigenlijk alleen voor Renault Zoé's relevant zijn). Voor laden aan de openbare laadpalen geldt dus gewoon €0,25 in Nederland op basis van ChargeMyHyundai Easy abonnement.

[Voor 39% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-11-2021 08:44]

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:43
Vandaag was het het 'knopje' voor de stuurverwarming ineens verdwenen op het scherm.

Verder heb ik het zwarte thema op de schermen altijd aanstaan. Met enige regelmaat doet de navigatie daar niet aan mee, dan knallen de kleuren en het licht van het scherm af, heel irritant als het buiten donker is.

Maar goed, komende week naar de dealer voor de updates. Dan zal er daarna best het e.e.a. verholpen zijn.

Hoe lang duurde het voordat je de pas binnen had na aanvragen? Was dit snel?

ehhhh..HOI

• Tweakx
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:35
Weet iemand of er bij de achteruitkijkspiegel een usb zit voor een dashcam? Lijkt mij wel fijn, maar niet als deze kabel naar beneden moet.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

Tiggy80 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:46:
[...]

dubbeltje per kwh???? Wow, bij wie is dat dan? is de gasprijs dan ook een beetje leuk?
Eind 2020 afgesloten via collectieve inkoop van de Ver. Eigen Huis bij Oxxio. Piek 19.4, dal 17,6 en daar krijgen we allemaal volgend jaar 8,4 energiebelasting korting op van de overheid. Dan kan ik de BTW ook nog terugvragen oOo oOo

Maar zelfs als die korting er niet zou zijn is het nog steeds super voordelig.

Gas is overigens iets van 72c per m3

[Voor 3% gewijzigd door de meester01 op 26-11-2021 08:51]

9620wp op ut dakkie

• bilgy_no1
de meester01 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:44:
[...]

Eind 2020 afgesloten via collectieve inkoop van de Ver. Eigen Huis. Piek 19.4, dal 17,6 en daar krijgen we allemaal volgend jaar 8,4 energiebelasting korting op van de overheid. Dan kan ik de BTW ook nog terugvragen oOo oOo

Ja, het is bizar wat een verschillen er gelden volgend jaar. Sommige mensen gaan €0,50 betalen per kWh...

Ik zit met een postcoderoosproject vast aan een bepaalde leverancier. Daaraan verkopen we onze kWh-tjes voor €0,075 en nu mogen we ze voor €0,40 terug gaan kopen... Ik heb bij de cooperatie een ledenvergadering opgeroepen om hier wat aan te gaan doen. Ik snap dat het voor zo'n bedrijf ook lastig is, maar dit is haast niet uit te leggen...

• bilgy_no1
krizzziz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:40:
[...]

Tijdens het aanvraag proces staat dat de pas binnen 2-3 werkdagen wordt verzonden.

Maar als je contract al eerder ingaat kun je volgens mij met de app direct al gaan laden.

• WilliamGeluk
krizzziz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:40:
[...]

Binnen een dag of 3
Dus ging vlot.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:49:
[...]

Ja, het is bizar wat een verschillen er gelden volgend jaar. Sommige mensen gaan €0,50 betalen per kWh...

Ik zit met een postcoderoosproject vast aan een bepaalde leverancier. Daaraan verkopen we onze kWh-tjes voor €0,075 en nu mogen we ze voor €0,40 terug gaan kopen... Ik heb bij de cooperatie een ledenvergadering opgeroepen om hier wat aan te gaan doen. Ik snap dat het voor zo'n bedrijf ook lastig is, maar dit is haast niet uit te leggen...
Ja de verschillen kunnen enorm oplopen qua contractprijs. Stom toeval dat ik eens dacht: 3 jaar is ook wel leuk. Normaal hobbelde ik van jaar tot jaar maar nu kreeg ik via de collectieve inkoop voor 3 jaar de prijs die ik zelf via het internet voor 1 jaar kon krijgen. Daarbij riep iedereen: het heeft nog nooit zo laag gestaan.

Off-topic: het wordt nog wel een drama voor veel mensen. Mijn vrouw is bewindvoerder en die ziet nu al de eerste tekenen van energie-armoede :|

9620wp op ut dakkie

• bilgy_no1
de meester01 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:55:
[...]

Ja de verschillen kunnen enorm oplopen qua contractprijs. Stom toeval dat ik eens dacht: 3 jaar is ook wel leuk. Normaal hobbelde ik van jaar tot jaar maar nu kreeg ik via de collectieve inkoop voor 3 jaar de prijs die ik zelf via het internet voor 1 jaar kon krijgen. Daarbij riep iedereen: het heeft nog nooit zo laag gestaan.

Off-topic: het wordt nog wel een drama voor veel mensen. Mijn vrouw is bewindvoerder en die ziet nu al de eerste tekenen van energie-armoede :|
Ja, wat dat betreft is die regeling voor de compensatie natuurlijk ook schrikbarend slecht.

Zelf ga ik wel flink meer betalen, maar het is niet zo dat ik daardoor in huize bilgy_no1 ook maar 1 boterham minder hoeft te worden gegeten. En anderen zoals jij hebben vorig jaar een super gunstig tarief vast kunnen klikken en hebben dus helemaal geen last van de hogere prijzen die nu gelden (tenzij je aanbieder over de kop gaat en je alleen ergens terecht kunt voor €0,50...).

Ondertussen zijn er zat huishoudens die het niet zo breed hebben en de volle pond moeten gaan betalen waarvoor die €0,08 lang niet voldoende is.

• Tiggy80
de meester01 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:55:
[...]

ja wordt echt een probleem voor veel mensen. ik schrok zelf wel een beetje van de gasprijs verhoging (0,84 naar 1.25 ofzo), maar ik raak er gelukkig niet door in de problemen. verrassend genoeg ging mijn electra 0.02 naar beneden naar 0.19....... nou ja we zien het wel. gelukkig tank ik geen gas (meer) maar kw :+

• Franzzie
  • Laatst online: 30-11 10:38
Tweakx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:43:
Weet iemand of er bij de achteruitkijkspiegel een usb zit voor een dashcam? Lijkt mij wel fijn, maar niet als deze kabel naar beneden moet.
Nop, ik laat a.s. dinsdag mijn dashcam weer inbouwen, ze halen achter de binnenverlichting de stroom vandaan, zetten er een sigarettenplug tussen en kabeltje naar beneden is dan niet nodig (wordt door een audiobedrijf gedaan, gespecialiseerd in alles wat op wielen staat :*)

• Franzzie

Ben benieuwd hoe je het knopje er gekregen hebt! En ik heb gebruiker 1 ingesteld en nu blijft hij wel donker. Alleen lane assist blijft aangaan :P .

En updates? Is er al een nieuwe beschikbaar?

• bilgy_no1

Je kunt in het menu van het scherm ook het blauwlichtfilter instellen; dat helpt enorm met het witte thema in het donker.

• The__Virus
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:47
de meester01 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:44:
[...]

Eind 2020 afgesloten via collectieve inkoop van de Ver. Eigen Huis bij Oxxio. Piek 19.4, dal 17,6 en daar krijgen we allemaal volgend jaar 8,4 energiebelasting korting op van de overheid. Dan kan ik de BTW ook nog terugvragen oOo oOo

Gas is overigens iets van 72c per m3
Je hebt het over bijna een kwartje, niet een dubbeltje dus ;). Maar zo kan ik me ook rijk rekenen :P. Desondanks: spekkoper met zo'n contract. Ik zit wel wat hoger :(.

[Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 26-11-2021 09:51]

• Franzzie
Mogguh allemaal, woensdag mijn RWD Lounge opgehaald! Via Fb hier op dit mooie forum terecht gekomen, gaaf!

De auto is t.o.v. mijn Kona Electric een grote stap voorwaarts! Kwaliteit materiaal en algehele luxe uitstraling is overweldigend. Sidenote: de auto drift goed!

Wat tot op heden opvalt:
- Het meesturen is onrustig en de auto corrigeert zichzelf continu.
- Laneassist uitzetten moet elke keer lijkt het
- Geen achterruitenwisser, wie heeft dat bedacht!
- 19 inch wielen i.p.v. de 20 inch versie
- Deurhendels gaan niet automatisch open bij benaderen auto (hoort er op te zitten, in donker nu echt zoeken naar de hendel).
- Kofferbakhoes is irritant vast te zetten, een harde klep zoals in de Kona werkt beter.

Verder op alle fronten beter dan de Kona!

• bilgy_no1
Franzzie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:55:
Mogguh allemaal, woensdag mijn RWD Lounge opgehaald! Via Fb hier op dit mooie forum terecht gekomen, gaaf!

De auto is t.o.v. mijn Kona Electric een grote stap voorwaarts! Kwaliteit materiaal en algehele luxe uitstraling is overweldigend. Sidenote: de auto drift goed!

Wat tot op heden opvalt:
- Het meesturen is onrustig en de auto corrigeert zichzelf continu.
- Laneassist uitzetten moet elke keer lijkt het
- Geen achterruitenwisser, wie heeft dat bedacht!
- 19 inch wielen i.p.v. de 20 inch versie
- Deurhendels gaan niet automatisch open bij benaderen auto (hoort er op te zitten, in donker nu echt zoeken naar de hendel).
- Kofferbakhoes is irritant vast te zetten, een harde klep zoals in de Kona werkt beter.

Verder op alle fronten beter dan de Kona!
Gefeliciteerd met de auto! Ik kan me helemaal voorstellen dat het een enorme plus is tov de Kona; zeker de Lounge.

Het meesturen is inderdaad wat onrustig; ik houd het stuur zelf wat steviger vast daardoor, zodat ie wat vaster de lijn vasthoudt. Ik heb na de laatste software update het idee dat het iets rustiger is geworden, maar dat is op basis van een heel kort ritje.

19" wielen ipv 20": had je wel met 20" besteld? Dan klopt het uiteraard niet. Met 19" heb je wel meer bereik, dus heeft wel voordelen.

Deurhendels: wanneer heb je besteld? Op enig moment zijn de folders en prijslijsten in Nederland wel aangepast (ergens in juli). Mocht je voor die tijd besteld hebben, dan is er mogelijk een grondslag om een compensatie te eisen. Zie: Het Hyundai Ioniq 5 Automatische Handgrepen topic

• Luft
The__Virus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:49:
[...]

Je hebt het over bijna een kwartje, niet een dubbeltje dus ;). Maar zo kan ik me ook rijk rekenen :P. Desondanks: spekkoper met zo'n contract. Ik zit wel wat hoger :(.
Dan durf ik bijna niet mijn kWH prijs te noemen. Ik laad praktisch alleen maar zonnepanelen overschot, daar krijg ik maar 6 ct voor. Nu gaat dat in de P45 😂👍

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

The__Virus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:49:
[...]

Nee, ik krijg op die 17,6 nog de energiebelasting korting. 17,6 is mijn 'vandaag' prijs. Vanaf 1 januari daalt dat dus tot 9,2 cent per kWh.

9620wp op ut dakkie

• Tiggy80
Luft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:31:
[...]

Dan durf ik bijna niet mijn kWH prijs te noemen. Ik laad praktisch alleen maar zonnepanelen overschot, daar krijg ik maar 6 ct voor. Nu gaat dat in de P45 😂👍
met de dagen van afgelopen week zal je toch niet veel overschot hebben? of je moet een paneeltje of 50 hebben liggen, maar met mijn 7200wp systeem komt er niet genoeg binnen met dit weer hoor :+

• Luft
Tiggy80 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:41:
[...]

met de dagen van afgelopen week zal je toch niet veel overschot hebben? of je moet een paneeltje of 50 hebben liggen, maar met mijn 7200wp systeem komt er niet genoeg binnen met dit weer hoor :+
Toch deze week al 12kW overschot gehad. Je vergeet echter het salderen, ik heb normaal gesproken jaarlijks zo’n 2000kW over, daar moet ik 10.000km mee kunnen rijden

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

Tiggy80 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:41:
[...]

Hier ook niet. Gisteren nog geen 4 kWh

9620wp op ut dakkie

• Franzzie
bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:24:
[...]

Gefeliciteerd met de auto! Ik kan me helemaal voorstellen dat het een enorme plus is tov de Kona; zeker de Lounge.

Het meesturen is inderdaad wat onrustig; ik houd het stuur zelf wat steviger vast daardoor, zodat ie wat vaster de lijn vasthoudt. Ik heb na de laatste software update het idee dat het iets rustiger is geworden, maar dat is op basis van een heel kort ritje.

19" wielen ipv 20": had je wel met 20" besteld? Dan klopt het uiteraard niet. Met 19" heb je wel meer bereik, dus heeft wel voordelen.

Deurhendels: wanneer heb je besteld? Op enig moment zijn de folders en prijslijsten in Nederland wel aangepast (ergens in juli). Mocht je voor die tijd besteld hebben, dan is er mogelijk een grondslag om een compensatie te eisen. Zie: Het Hyundai Ioniq 5 Automatische Handgrepen topic
Ik zou de connect+ krijgen en i.o.m. importeur de Lounge gekozen i.v.m. levering in 2021, ben bang dat dit gewoon pech is.

Update zelf uitgevoerd? Of laten doen?

• bilgy_no1
Franzzie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:57:
[...]

Ik zou de connect+ krijgen en i.o.m. importeur de Lounge gekozen i.v.m. levering in 2021, ben bang dat dit gewoon pech is.

Update zelf uitgevoerd? Of laten doen?
Aha, ja dan was het op dat moment waarschijnlijk al niet meer in de uitrusting van de Lounge inbegrepen.

Updates voor navigatie en infotainment kun je zelf doen:
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Diepere systeem updates gaan via de dealer.

[Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-11-2021 11:18]

• Tiggy80
Luft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:50:
[...]

Toch deze week al 12kW overschot gehad. Je vergeet echter het salderen, ik heb normaal gesproken jaarlijks zo’n 2000kW over, daar moet ik 10.000km mee kunnen rijden
salderen doet ook niet veel, deze week is er 1.4kwh geexporteerd:

maar goed in de zomer zijn de cijfers uiteraard beter, dan zoveel mogelijk overdag laden zodat het salderen al binnen de erfgrens gebeurd O-)

over het jaar bekijken geeft ook een vertekend beeld vanaf 2023, dan wordt salderen natuurlijk afgebouwd. maar voor nu is het nog wat ja

[Voor 7% gewijzigd door Tiggy80 op 26-11-2021 11:44]

• Luft
Tiggy80 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:39:
[...]

salderen doet ook niet veel, deze week is er 1.4kwh geexporteerd: [Afbeelding]

maar goed in de zomer zijn de cijfers uiteraard beter, dan zoveel mogelijk overdag laden zodat het salderen al binnen de erfgrens gebeurd O-)

over het jaar bekijken geeft ook een vertekend beeld vanaf 2023, dan wordt salderen natuurlijk afgebouwd. maar voor nu is het nog wat ja
Precies ! Hopelijk is Hyundai dan ook verder met een slimmere laadpaal zodat we V2G of V2H kunnen doen zoals nu in Utrecht al gebeurt. Dan is de auto ineens een huis-batterij geworden. We gaan het zien, voor nu is salderen prima. Na 2023 wordt het langzaam afgebouwd, het verdwijnt niet gelijk helemaal.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

Luft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:02:
[...]
Precies ! Hopelijk is Hyundai dan ook verder met een slimmere laadpaal zodat we V2G of V2H kunnen doen zoals nu in Utrecht al gebeurt. Dan is de auto ineens een huis-batterij geworden. We gaan het zien, voor nu is salderen prima. Na 2023 wordt het langzaam afgebouwd, het verdwijnt niet gelijk helemaal.
Zou dat niet ten koste gaan van de accu garantie van 8 jaar?

9620wp op ut dakkie

• bilgy_no1
Luft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:02:
[...]
Yep... Eigenlijk is een auto een heel goedkope thuisbatterij die ook nog eens kan rijden. Een Tesla Powerwall heeft 13,5 kWh bruikbaar en kost €8.500. Voor ongeveer dezelfde prijs per kWh heb je een 72,6 kWh batterij met daar bovenop een ioniq 5 Style die je er gratis bij krijgt.

• Luft
de meester01 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:04:
[...]

Zou dat niet ten koste gaan van de accu garantie van 8 jaar?
Lijkt me niet, waarom zou Hyundai anders er in meewerken ?

Eigenlijk kan het nu al, zij het beperkt, met de V2L adapter.

[Voor 11% gewijzigd door Luft op 26-11-2021 12:13]

• ckoopmanschap
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 29-11 07:18
de meester01 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:37:
[...]

Hier de actuele stand van zaken: https://www.tyrereviews.c...view-Winter-Tyre-Test.htm

De Conti's lijken een mooi compromis tussen range en geluidsproductie
ik zat hier nog even naar te kijken, welke continental bedoel je? Onderstaande staat op 1.

https://www.profile.nl/au...-5-suv/235-55-r19-105v-el

• Matdehaas
  • Laatst online: 01-12 20:58
Sinds een week bezitter van een Ioniq 5 73kWh Connect+ . Inmiddels al 2x afgesleept omdat de auto niet meer in de D dan wel de R wilde. Diverse updates gedraaid bij de dealer en hoop dat het probleem nu is opgelost. Geen beste start dus.

Net voor de 1e keer naar de snellader van Fastned geweest. Zo'n 300kw lader. De accu was nog 55% vol. Het laden ging echter traag. Tussen 55% en 80% met een snelheid van 38kw, boven de 80% met een snelheid van 74kw, boven de 85% zakte de laadsnelheid terug naar 57kw. Tijdens het laden contact gezocht met Fastned. Zij hebben de snellader gereset, maar dat bracht geen soelaas. Ik ben toen doorgereden naar eenzelfde snellader van Fastned verderop, maar dat was geen verbetering.

Iemand eenzelfde ervaring dan wel enig idee waar de oplossing in zit?

Alvast dank!
Maarten

• bilgy_no1
Matdehaas schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:26:
Sinds een week bezitter van een Ioniq 5 73kWh Connect+ . Inmiddels al 2x afgesleept omdat de auto niet meer in de D dan wel de R wilde. Diverse updates gedraaid bij de dealer en hoop dat het probleem nu is opgelost. Geen beste start dus.

Net voor de 1e keer naar de snellader van Fastned geweest. Zo'n 300kw lader. De accu was nog 55% vol. Het laden ging echter traag. Tussen 55% en 80% met een snelheid van 38kw, boven de 80% met een snelheid van 74kw, boven de 85% zakte de laadsnelheid terug naar 57kw. Tijdens het laden contact gezocht met Fastned. Zij hebben de snellader gereset, maar dat bracht geen soelaas. Ik ben toen doorgereden naar eenzelfde snellader van Fastned verderop, maar dat was geen verbetering.

Alvast dank!
Maarten
Hi! Ja, dat niet in de versnelling willen gaan is een bekend probleem bij sommigen. Hopelijk helpen de updates. Er schijnt ook een oplossing voor te zijn met even loskoppelen van de 12V batterij; kun je hier in het forum opzoeken.

Vwb het snelladen: Je gaat sowieso niet de maximale laadsnelheid halen als je op 55% inplugt bij een snellader. De laadcurve begint al te minderen vanaf 54%. Zie bijvoorbeeld hier: https://support.fastned.n...-Charging-with-an-IONIQ-5

NB dit is de laadcurve in de zomer bij een optimale temperatuur van de batterij. Waarom het in jouw geval dus waarschijnlijk ook langzamer ging is dat de batterij koud was. De warmtepomp onttrekt tijdens het rijden warmte aan de batterij om de cabine te verwarmen. Daar heb je dus last van als je wilt snelladen, maar is in de meeste gevallen wel efficiënter (als je thuis of op straat gaat laden met 11 kW doet de batterijtemperatuur er minder toe).

Dus eigenlijk pas gebruik maken van een High Power Charger als je rond (of liefst onder) 20% bent. De batterij gaat dan ook opwarmen tijdens het laden en dan zou de snelheid veel hoger moeten uitkomen.

Verder kun je als het koud is proberen om de verwarming uit te zetten voordat je bij de lader aankomt, zodat de warmtepomp er geen warmte meer uithaalt). De cabine blijft nog wel even warm en je kunt ook de stoelverwarming gebruiken om comfortabel te blijven.

Idealiter gaat Hyundai een update maken waardoor de batterij wordt opgewarmd wanneer je naar een HPC lader rijdt.

[Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-11-2021 12:36]

• Matdehaas
Dank voor je antwoord. Klinkt logisch. Ik ga het proberen.

• de meester01

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

Luft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:09:
[...]

Er draait voor zover mij bekend een pilot ergens bij Utrecht maar dat wil niet zeggen dat het zonder meer beschikbaar komt voor iedere Hi5 eigenaar.

Waar baseer je die verwachting op?

9620wp op ut dakkie

• Franzzie
Luft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:09:
[...]

Eigenlijk kan het nu al, zij het beperkt, met de V2L adapter.
Effectief kan er 24kW van de accu gebruikt worden voor V2L bij de Ioniq5 :*)

• HJ92
  • Laatst online: 09:33
Schrik niet, ik ben helaas een ex Welkom-Energie klant...
En betaal nu bij Eneco:
48 cent overdag per Kwh, 42 cent in de nacht.
Gas: € 1,80!!! per m3

Hopelijk kan ik weer snel naar iets goedkopers....

• Franzzie

Alvast dank!
Maarten
Accu denk ik te koud, als je de wintermodus aanzet gaat de auto na een paar minuten de accu verwarmen als je aan het laden bent.

Hamvraag is: heb je in de auto gezeten tijdens het laden en had je de kachel aan staan? Zo ja: zoek even video van Teslabjorn op. De Ioniq5 en de EV6 hebben dit probleem. Lage laadsnelheid als je tijdens het laden de kachel gebruikt, de auto kan nl niet de cabine + de accu gelijktijdig verwarmen is het verhaal.. En Ionity levert normaal meer kW dan Fastned is mijn gevoel na 3 jaar laden met de Kona. (sinds woensdag de HI5 in bezit)

• Guia
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 07:43
bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:24:
[...]

Het meesturen is inderdaad wat onrustig; ik houd het stuur zelf wat steviger vast daardoor, zodat ie wat vaster de lijn vasthoudt. [/TOPIC]
Doe ik idd ook, stuur iets steviger vasthouden en dan gaat het wel. I.c.m. sportstand wordt het (net als bij de Kona) iets minder met het slingeren. Daarbij HDA2 uit.

Vind dit echt wel een groot gemis op dit moment en ook zeker reden tot indienen van een klacht. Moet minimaal Kona niveau kunnen halen (in ieder geval zonder HDA2). Maar verder een hele grote verbetering t.o.v. de Kona!

• Matdehaas
Franzzie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:53:
[...]

Accu denk ik te koud, als je de wintermodus aanzet gaat de auto na een paar minuten de accu verwarmen als je aan het laden bent.

Hamvraag is: heb je in de auto gezeten tijdens het laden en had je de kachel aan staan? Zo ja: zoek even video van Teslabjorn op. De Ioniq5 en de EV6 hebben dit probleem. Lage laadsnelheid als je tijdens het laden de kachel gebruikt, de auto kan nl niet de cabine + de accu gelijktijdig verwarmen is het verhaal.. En Ionity levert normaal meer kW dan Fastned is mijn gevoel na 3 jaar laden met de Kona. (sinds woensdag de HI5 in bezit)
Auto stond uit. Kreeg net ook al de tip om ipv de kachel de stoelverwarming te gebruiken wanneer je wat comfort wil houden. Wat is de functie van de wintermodus? Is er wellicht ook een digitale handleiding in het Nederlands beschikbaar? Dat zoekt net ff wat handiger dan de meegeleverde papieren versie.

• Tiggy80
Guia schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:00:
[...]

Doe ik idd ook, stuur iets steviger vasthouden en dan gaat het wel. I.c.m. sportstand wordt het (net als bij de Kona) iets minder met het slingeren. Daarbij HDA2 uit.

Vind dit echt wel een groot gemis op dit moment en ook zeker reden tot indienen van een klacht. Moet minimaal Kona niveau kunnen halen (in ieder geval zonder HDA2). Maar verder een hele grote verbetering t.o.v. de Kona!
ik heb op de snelweg vaak het stuur met 1 hand vast, als ik dan dor het gewicht van mijn hand het stuur een beetje "tegen de lijn" aan trek, dan is de singer eigenlijk weg. da nrijd het behoorlik goed vind ik. wat ik wel licht irritant vind is dat ik vrij snel de meldig krijg dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.... terwijl ik dus het stuur gewoon vast heb... ben benieuwd hoe de detectie wordt uitgevoerd

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Matdehaas schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:13:
[...]

Auto stond uit. Kreeg net ook al de tip om ipv de kachel de stoelverwarming te gebruiken wanneer je wat comfort wil houden. Wat is de functie van de wintermodus? Is er wellicht ook een digitale handleiding in het Nederlands beschikbaar? Dat zoekt net ff wat handiger dan de meegeleverde papieren versie.
zoek eens op "Nederlandse handleiding" in dit topic O-)
of kijk op MijnHyundai.nl

• Matdehaas
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:16:
[...]

zoek eens op "Nederlandse handleiding" in dit topic O-)
of kijk op MijnHyundai.nl
forumleek, thanks.

• Escape2Dawn
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 14:17
Goedemiddag allen,

ik heb mijn IONIQ 5 Connect+ RWD in matt gold opgehaald. Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze auto. Ik ga nog veel ontdekken en leren, maar ik heb alvast 1 vraag.

- Is het mogelijk om de radiozenders te ordenen? Ik heb immers een tiental favorieten aangemaakt, maar deze staan willekeurig door elkaar heen. Lang indrukken van de knop werkt niet, dus wellicht doe ik iets verkeerd.

Alvast bedankt voor de hulp.

• kor952
  • Laatst online: 10:06

kor952

Ioniq 5 Project 45

HJ92 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:51:
Schrik niet, ik ben helaas een ex Welkom-Energie klant...
En betaal nu bij Eneco:
48 cent overdag per Kwh, 42 cent in de nacht.
Gas: € 1,80!!! per m3

Hopelijk kan ik weer snel naar iets goedkopers....
Me too.

Maar pas op als je te snel over gaat naar een ander ga je pas echt voelen dat je voorschotten in het Welkom gat verdwenen zijn.

3000Wp op 't dak

• emcore
  • Nu online
Dit maakt me een beetje huiverig om ermee op stap te gaan. Ik heb die van mij nu ook een week, maar dit probleem nog niet gehad (ook alleen maar kleine stukjes mee gereden).
Je zou toch mogen verwachten dat die updates al gedraaid worden voor aflevering? Ik vind het maar bizar.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Voor zover ik gelezen heb, kan het probleem zich ook na de service updates voordoen, voornamelijk na het laden :(

Er is een workaround, via de bluelink App, wanneer dit optreedt (moet er wel mobiel bereik zijn natuurlijk).

De volgende keer dat het gebeurt:

1. auto uitzetten
2. uitstappen en op slot doen
3. gebruik app om auto te klimatiseren
4. zodra de airco/verwarming start - openen, instappen, starten en wegrijden

P.S. ook EV6 heeft last van die zombie mode.

Andere mogelijkheid is om even de 12 volt batterij los te koppelen (steeksleutel 10 in de auto leggen) O-)

[Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-11-2021 14:17]

• Franzzie
Matdehaas schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:13:
[...]

Geen idee of die digitaal er is! Volgens mij is wintermodus dat de accu verwarmd wordt bij het laden, kost dus ook weer energie :D

• Luft
de meester01 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:45:
[...]

Er draait voor zover mij bekend een pilot ergens bij Utrecht maar dat wil niet zeggen dat het zonder meer beschikbaar komt voor iedere Hi5 eigenaar.

Waar baseer je die verwachting op?
Zowel in NL als in DE is Hyundai bezig met dit soort initiatieven. De Ioniq5 heeft het nodige al
aan boord. Google op “Hyundai V2G”

[Voor 3% gewijzigd door Luft op 26-11-2021 14:42]

• Franzzie
Tiggy80 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:14:
[...]

ik heb op de snelweg vaak het stuur met 1 hand vast, als ik dan dor het gewicht van mijn hand het stuur een beetje "tegen de lijn" aan trek, dan is de singer eigenlijk weg. da nrijd het behoorlik goed vind ik. wat ik wel licht irritant vind is dat ik vrij snel de meldig krijg dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.... terwijl ik dus het stuur gewoon vast heb... ben benieuwd hoe de detectie wordt uitgevoerd
Niet door sensor in stuurwiel zelf maar door het stuur wat te bewegen, tikje er tegenaan is voldoende (zodat die dus heel klein beetje naar links/ rechts stuurt)

• Tiggy80
Franzzie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:52:
[...]

Niet door sensor in stuurwiel zelf maar door het stuur wat te bewegen, tikje er tegenaan is voldoende (zodat die dus heel klein beetje naar links/ rechts stuurt)
toch gek dat als ik dus eigenlijk constant tegenstuur om het slingeren tegen te gaan, dat niet als "handen aan het stuur" wordt geregistreerd.
Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee