Acties:
  • +1 Henk 'm!
de meester01 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:44:
[...]

Ik denk dat die stijging in verbruik ook veroorzaakt wordt door het 'opstoken' van de auto? Immers direct na je opdracht om naar 22 te gaan begint hij te stoken om 4 graden te klimmen.

Het is denk ik beter vergelijkbaar als de temp al 20 minuten op 22 staat?
Dit was binnen 1 minuut na het wegrijden met een koude auto. Dus ook op 18° was de auto nog aan het opwarmen. Maar opwarmen naar 22° verbruikt dus meer. Waarschijnlijk mikt de auto op dezelfde tijd voor opwarmen, maar moet hij dus harder werken om 22° te bereiken.

Wat me trouwens wel opvalt is dat ik de typische geur van een resistieve verwarmer ruik. Dit terwijl ik een Lounge heb en dus ook de warmtepomp heb. Zijn er meer bij wie het zo ruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbroekma
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-02-2023
vraagje, ik zie dat er heel antwoorden te vinden zijn als je je auto inruilt bij Hyundai voor een Ioniq 5, de inruil is niet altijd even best, maar ik zie eigenlijk niets terug over indien je besluit je auto NIET in te ruilen maar voor een aankoopkorting gaat. Op mijn offerte voor een nieuwe Ioniq 5 Style staat namelijk helemaal geen enkele korting voor het feit dat ik niets inruil. Wat is normaal binnen de Huyndai dealer als aankoop korting??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
jbroekma schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:24:
vraagje, ik zie dat er heel antwoorden te vinden zijn als je je auto inruilt bij Hyundai voor een Ioniq 5, de inruil is niet altijd even best, maar ik zie eigenlijk niets terug over indien je besluit je auto NIET in te ruilen maar voor een aankoopkorting gaat. Op mijn offerte voor een nieuwe Ioniq 5 Style staat namelijk helemaal geen enkele korting voor het feit dat ik niets inruil. Wat is normaal binnen de Huyndai dealer als aankoop korting??
Dat klopt inderdaad wel, aankoop korting lijkt verleden tijd helaas

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Nog een vraag voor de "veteranen". De memory knoppen in de deur voor de stoel settings. Ik lees in de manual dat je die pas kunt oproepen als de auto aan staat en in P. Maar dat vind ik niet echt handig aangezien ik niet in de auto kom als mijn vrouw heeft gereden (40cm lengte verschil). Het leek mij juist handig dat ik even op de knop kon drukken en dan in "mijn" stoel kon instappen, maar dat lijkt een droom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 08:16
Tiggy80 schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:30:
Nog een vraag voor de "veteranen". De memory knoppen in de deur voor de stoel settings. Ik lees in de manual dat je die pas kunt oproepen als de auto aan staat en in P. Maar dat vind ik niet echt handig aangezien ik niet in de auto kom als mijn vrouw heeft gereden (40cm lengte verschil). Het leek mij juist handig dat ik even op de knop kon drukken en dan in "mijn" stoel kon instappen, maar dat lijkt een droom?
Er is een functie voor instap assistentie, dat hij sowieso bij uitstappen de stoel achteruit zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTQpmK8TGWn99nR1HfOC7AThNpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgudKJ19TZhYs7nqDZRRZJin.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppscherm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 17:58
Superpioneer schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:34:
[...]

Nog even over die noodhamer. Ik vraag me af of je met zo'n ding uberhaupt de ruiten wel door krijgt. Ik heb vroeger eens een C5 gehad met gelamineerde zijruiten. Ik kwam eens terug van de winkel, had er iemand geprobeerd mijn tas op de achterbank mee te nemen. Een paar flinke butsen in de zijruit, maar niet door! ;w Ik had zijn gezicht wel eens willen zien. Daarna door naar de glasboer, binnen 10 minuten de oude kapotte ruit eruit en de nieuwe er weer in, geen scherven in de auto. Als iemand het uit wil proberen (niet op mijn auto), ik hoor graag of het dus mogelijk is om met zo'n hamer een zijruit door te slaan.
Ik mag hopen van wel zeg :) . Je moet met zo'n hamer vooral aan de rand van de ruit slaan. Niet middenop want daar veert hij het beste mee. Dit heb ik ook alleen 'van horen zeggen'. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
revo37 schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:34:
[...]

Er is een functie voor instap assistentie, dat hij sowieso bij uitstappen de stoel achteruit zet.
[Afbeelding]
Die functie had ik idd al wel gevonden, maar voor mijn vrouw hoeft hij niet mega ver achteruit om lekker uit te stappen, dus om hem nu zover naar achter te laten gaan voor het geval ik erna zou moeten rijden vond ik wat overbodig. Maar wellicht dat dit toch de enige oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppscherm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 17:58
ZuinigeRijder schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:28:
[...]

je moet deze ook niet als hamer gebruiken :+

op het raam drukken en dan op de knop drukken, zodat de pin eruit schiet en raam stukmaakt.

P.S. je kunt de autogordel er ook mee doorsnijden.
Nooit geweten, weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Nul gezien het feit dat er voor jou de spreekwoordelijke 10 anderen klaar staan om de betreffende auto te kopen. Na een beetje janken en ouweho#ren kreeg ik €500 meer op de inruil maar ik had een populaire auto (Toyota Auris station), volle hut met opties, dealer onderhouden, goede all seasons en uitermate netjes. 90% vd kilometers alleen de bestuurder in de auto, geen rooklucht, geen sporen van hond of kids.

Uiteindelijk nog eens €1.600 meer gebeurt via notabene wijkopenauto's. Die waren in het verleden altijd uitermate teleurstellend qua eindbod maar nu staken ze er met kop en schouders boven uit. Bod dealer 8500, bod ANWB / bca 8850 viabovag 9300 en wka 10.100. Tsja, tweedehands prijzen gaan door het dak met de huidige productie beperkingen. Ze staan voor 13K op marktplaats. De auto is inmiddels verkocht en nu doen we het even een maandje met 1 auto.

Ik had afgesproken inruil tenzij ik voor de aflevering de auto zelf verkocht krijg. Dus netjes even doorgegeven dat ik niets achterlaat behalve een reusachtige bak geld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit is een beetje een trend, zeker bij de elektrische auto's. Dealer zegt dat hij geen marge heeft op de auto. Dat zeiden ze ook bij VW, maar daar kon ik twee dealers een beetje tegen elkaar uitspelen en kreeg een klein beetje korting en iets meer inruil.

Dat was begin 2021. Nu is er volop chipekort en eindejaarsrally voor EVs (want bijtelling), dus sta je als koper niet zo sterk. Misschien dat je in januari/februari wat meer voor elkaar krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogmatix
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-01-2024
Kwam deze nog tegen; voor de liefhebbers :)
I5 vs EV6 van Autoblog. Wel aardig om te zien dat dit niet de meest luxe uitvoering is van de i5, was voor zover ik weet nog niet zoveel beeld van.

Ze gebruiken een eigen videplayer zo te zien, snap niet zo goed hoe je dat 'embed', maar zo werkt het ook.

Alleen fimpje: [Video: https://autoblog.bbvms.com/p/Autoblog%20YT/c/4463539.html]
Hele post: https://www.autoblog.nl/n...i-ioniq-5-rijtest-2950999

[ Voor 32% gewijzigd door Dogmatix op 23-11-2021 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dogmatix schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:12:
Kwam deze nog tegen; voor de liefhebbers :)
I5 vs EV6 van Autoblog.
Staat ook op youtube, zie deze post:

ZuinigeRijder in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"

[ Voor 23% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-11-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogmatix
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-01-2024
... laat ik het nou net juist een pré vinden dat niet echt alles alleen op youtube terechtkomt. Ik dacht dat ze er vast een reden voor hebben om het zo te doen. Anyway, thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:41

HollovVpo1nt

I like gadgets

Yes! Bericht gehad dat ik mijn i5 week 52 op mag halen!
Ik heb ook meteen doorgegeven dat de typeaanduiding 'Ionic 5' weg kunnen laten, net als bij @Sjoerdvt
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:59

mdeiman

Projet 45

Sjoerdvt schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:35:
[...]

Ik kom niet verder dan 290 km maar rij iets meer door.
Blijft bizar de extreem grote verschillen in bereik. Van 290km bereik, tot 330 tot meerdere ver boven de 400km... 8)7

Discussies over verwarming, en L2, L3 of AUTO kunnen toch niet de hoofdoorzaak zijn. Ook bij rustige rijders grote verschillen.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
mdeiman schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:55:
[...]

Blijft bizar de extreem grote verschillen in bereik. Van 290km bereik, tot 330 tot meerdere ver boven de 400km... 8)7

Discussies over verwarming, en L2, L3 of AUTO kunnen toch niet de hoofdoorzaak zijn. Ook bij rustige rijders grote verschillen.
Ik heb zelf een Connect, zonder warmte pomp. Gisteren met +-6 graden buiten had ik klimaat op auto en 20 graden, driver only. In het begin trekt de verwarming dan +- 3 kW, dat binnen 5 minuten wel afbouwt. Uiteindelijk om op temperatuur te blijven bleef het ergens tussen de 0.5-0.8kW hangen gedurende de rest van de rit. Dat is dus zelfs zonder warmtepomp niet echt hoog vind ik. In totaal 3% van het verbruik voor klimaat op een rit van 150km. Dat is dus een vermindering van 4,5-5,0 km aan range.
Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat er dit enorme verschil ontstaat, puur door klimaat instellingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik kom de Ioniq 5 Digital Owners Manual tegen op https://digitalownersmanu.../IONIQ5/2021/nl/nl/evtips vol met instructievideo's. Deze site wordt in 7 talen aangeboden, waaronder het Nederlands of NL ondertiteld.
Is dit de site die je met een QR code in de auto kunt bereiken, of is dit iets anders? Ik ben zelf nog in afwachting van de Ioniq 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-04-2023
Amersfoort schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:55:
Ik kom de Ioniq 5 Digital Owners Manual tegen op https://digitalownersmanu.../IONIQ5/2021/nl/nl/evtips vol met instructievideo's. Deze site wordt in 7 talen aangeboden, waaronder het Nederlands of NL ondertiteld.
Is dit de site die je met een QR code in de auto kunt bereiken, of is dit iets anders? Ik ben zelf nog in afwachting van de Ioniq 5.
handige link! :)

Alleen bij de hoogspanningsaccu management wordt aangegeven dat je hem pas moet laden onder de 20% en hem helemaal naar 100% moet laden. Volgens mij was dat toch juist niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Amersfoort schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:55:
Ik zie dat je de auto kunt openen met je smartphone Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghYOBuDhATzNd8RvaKjmtQFofwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vUAj07NITBi9DQCIuZru6TWv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
Mogelijk een hele stomme vraag. Maar ik ging er vanuit dat je het stopcontact onder de achterbank rijdend kon gebruiken. Echter begin ik nu toch te twijfelen ivm de digital owners manual.
https://digitalownersmanu.../nl/nl/evtips/utilitymode

Hier staat dat je om die stopcontact te gebruiken je de auto in Utility modus moet zetten. In utility modus kan de auto alleen in de parkeerstand... Als ik dit zo bekijk dan lijkt het erop dat die stopcontact dus niet rijdend gebruikt kan worden.

Kan iemand hier wat over kwijt?? Mijn huidige auto had een omvormer ingebouwd ivm de mediacenter voor mn kids. Als het stopcontact niet werkt dan heb ik een uitdaging.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik dacht dat de Utility modus er voor bedoelt was dat je als je de auto op 'OFF' zet toch stroom hebt....
Ik zal het straks eens testen, kijken of er spanning op staat als ik de auto in drive zet. Ik doe dat met een inplugbare digitale voltmeter, ik neem aan dat als die 230V aangeeft dat het dan ook werkt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Deze website heeft het ook over een digital key (smartphone als sleutel ala Tesla)

https://www.reliablehyund...-reviews/2022-ioniq-5.htm

Leatherette seating surfaces, a hands-free Smart Liftgate, and Hyundai Digital Key are also found on the SEL trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

mdeiman schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:55:
[...]

P45.
Niet om het in te wrijven, maar hierbij mijn verwachte bereik bij 90% opgeladen.
Ruimteverwarming uit, ventilatie auto, stoel- en stuurverwarming aan, ECO-modus, L3. Altijd CC waar het kan, zelfs in 30km-zones, overal toegestane snelheid plus 3%, HDA uit, standaard 20" wielen met Michelin EV, bandenspanning 2,6 bar.

Weet je zeker dat er bij jou niets aanloopt? Heb je de originele banden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P1DvGz9hyZ8u0iJ_DXbcguQlnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyJD4wXEmQEcWJGYmL5ujjob.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MicheldeGoey schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:47:
[...]

P45.
Niet om het in te wrijven, maar hierbij mijn verwachte bereik bij 90% opgeladen.
Ruimteverwarming uit, ventilatie auto, stoel- en stuurverwarming aan, ECO-modus, L3. Altijd CC waar het kan, zelfs in 30km-zones, overal toegestane snelheid plus 3%, HDA uit, standaard 20" wielen met Michelin EV, bandenspanning 2,6 bar.

Weet je zeker dat er bij jou niets aanloopt? Heb je de originele banden?

[Afbeelding]
Bij mij staat er 305 km range bij 72%. Omgerekend dus 423 km (vs omgerekend 431 bij jou, maar jij hebt dan ook wel alle verwarming en ventilatie uit staan).

LR RWD Lounge, verwarming op 18*C, Eco-modus, regeneratie aanpassen met paddles (waar nodig om uit te rollen), ventilatie en Airco op Auto-1, ook zoveel mogelijk CC en bijv. 72 km/h waar 70 staat aangegeven), HDA waar het werkt, 2,6 bar in de Hankook winterbanden 19" om de 'Duitse' velgen. Dit is met veel korte ritten waar de verwarming relatief hard werkt.

Het blijft heel lastig om te bepalen waarom het bij @mdeiman zoveel minder is. Die zaken als verwarming, korte/lange ritten, Eco/Sport, rij-omstandigheden, etc. maken wel degelijk verschil. Maar met 300-330 km denk je bijna dat de 58 kWh batterij erin zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
kor952 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:36:
Ik dacht dat de Utility modus er voor bedoelt was dat je als je de auto op 'OFF' zet toch stroom hebt....
Ik zal het straks eens testen, kijken of er spanning op staat als ik de auto in drive zet. Ik doe dat met een inplugbare digitale voltmeter, ik neem aan dat als die 230V aangeeft dat het dan ook werkt.
Ah kijk! heel erg bedankt voor de moeite! ben enorm benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Gerrit-GTi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
[...]

Volgens mij had Tesla Bjorn onderweg allerhande laadapparatuur en adapters in een stekkerblok aangesloten tijdens een 1.000 km test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
[...]

Bij mij staat er 305 km range bij 72%. Omgerekend dus 423 km (vs omgerekend 431 bij jou, maar jij hebt dan ook wel alle verwarming en ventilatie uit staan).

LR RWD Lounge, verwarming op 18*C, Eco-modus, regeneratie aanpassen met paddles (waar nodig om uit te rollen), ventilatie en Airco op Auto-1, ook zoveel mogelijk CC en bijv. 72 km/h waar 70 staat aangegeven), HDA waar het werkt, 2,6 bar in de Hankook winterbanden 19" om de 'Duitse' velgen. Dit is met veel korte ritten waar de verwarming relatief hard werkt.

Het blijft heel lastig om te bepalen waarom het bij @mdeiman zoveel minder is. Die zaken als verwarming, korte/lange ritten, Eco/Sport, rij-omstandigheden, etc. maken wel degelijk verschil. Maar met 300-330 km denk je bijna dat de 58 kWh batterij erin zit...
Op wat voor banden rijdt mdelman?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Gerrit-GTi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
[...]

Getest, Als je de auto 'aan' zet dan brand er naast het stopcontact een blauwe led prik je er wat in dan wordt ie eerst oranje en als alles ok is dan wordt ie groen en dan staat er bij mij (onbelast) 232V op. Zet je de auto 'uit' dan is de led ook direct uit, als je de 'kampeer modus' inschakelt blijft hij ook branden wanneer je de auto 'uit' zet.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
kor952 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:26:
[...]

Getest, Als je de auto 'aan' zet dan brand er naast het stopcontact een blauwe led prik je er wat in dan wordt ie eerst oranje en als alles ok is dan wordt ie groen en dan staat er bij mij (onbelast) 232V op. Zet je de auto 'uit' dan is de led ook direct uit, als je de 'kampeer modus' inschakelt blijft hij ook branden wanneer je de auto 'uit' zet.
Geweldig dat je dit wilde uittesten!! Stel het enorm op prijs. d:)b _/-\o_

Een hele geruststelling voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
[...]

...maar jij hebt dan ook wel alle verwarming en ventilatie uit staan).
Bij toeval ontdekt dat de auto dan Automatische ventilatie en ontwaseming inschakelt. Verschijnt een tekstregel bovenin het rechterscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
de meester01 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:28:
[...]

Ik zie dat je de auto kunt openen met je smartphone [Afbeelding]
dat moet ik dan ook maar eens onderzoeken, tot nu toe heb ik alleen ontdekt dat de L1 en L2 (en stoel configuraties) ook afhankelijk zijn van het actieve profiel. zou leuk zijn als je ook profielen gewoon kunt kopieren, scheelt een hoop knopjes duwen. ik had dus al een profiel voor mijn vrouw en mij aangemaakt (alleen de mijne aan bluelink gekoppeld) maar nu blijkt dat onder mijn profiel de L1 (stoel instellingen van mijn vrouw) "leeg" is en onder haar profiel de L2 (mijn stoel instelling) leeg is... zo ook de stoel posities in het infotainment scherm :? dat word dus nog een avondje in de auto verblijven om alles onder allebei de profielen in te stellen :F

Of heeft iemand nog een gouden tip hiervoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
ook apart dat ze op die manual website aanraden om toto 100% te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:13:
[...]

dat moet ik dan ook maar eens onderzoeken, tot nu toe heb ik alleen ontdekt dat de L1 en L2 (en stoel configuraties) ook afhankelijk zijn van het actieve profiel. zou leuk zijn als je ook profielen gewoon kunt kopieren, scheelt een hoop knopjes duwen. ik had dus al een profiel voor mijn vrouw en mij aangemaakt (alleen de mijne aan bluelink gekoppeld) maar nu blijkt dat onder mijn profiel de L1 (stoel instellingen van mijn vrouw) "leeg" is en onder haar profiel de L2 (mijn stoel instelling) leeg is... zo ook de stoel posities in het infotainment scherm :? dat word dus nog een avondje in de auto verblijven om alles onder allebei de profielen in te stellen :F

Of heeft iemand nog een gouden tip hiervoor :+
Wel interessant als dat betekent dat je twee stoelposities per profiel kunt vastleggen.

Het openen per smartphone is via de BlueLink app toch, via het tabblad 'Remote'. Het is voor zover ik weet toch niet zo dat de auto kan ontgrendelen wanneer je telefoon in de buurt komt, toch? Dat zou wel heel fijn zijn, zeker als de auto ook kan starten met de telefoon als sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:18:
[...]

Wel interessant als dat betekent dat je twee stoelposities per profiel kunt vastleggen.

Het openen per smartphone is via de BlueLink app toch, via het tabblad 'Remote'. Het is voor zover ik weet toch niet zo dat de auto kan ontgrendelen wanneer je telefoon in de buurt komt, toch? Dat zou wel heel fijn zijn, zeker als de auto ook kan starten met de telefoon als sleutel.
zo begrijp ik het wel ja, hoewel ik daar de meerwaarde niet zo van zie, met de sleutel opend hij zelf al. met bluelink moet je dan eerst weer je telefoon ontgrendelen, app starten, commando sturen naar de auto, wachten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
Tiggy80 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:20:
[...]

zo begrijp ik het wel ja, hoewel ik daar de meerwaarde niet zo van zie, met de sleutel opend hij zelf al. met bluelink moet je dan eerst weer je telefoon ontgrendelen, app starten, commando sturen naar de auto, wachten......
Dit is mogelijk een meerwaarde:
https://digitalownersmanu.../interior/ims/seat-memory

Vanaf 1:00 ofzo.

Als je via je smartphone de auto ontgrendelt dan stelt hij de stoelen direct in aan de settings dat hij was wanneer de bestuurder voor het laatst de auto verliet.

Ik vraag me dan af of hij dan dit ook profiel specifiek weet. Maw als ik met mijn smartphone instap dat hij dan naar mijn profiel settings gaat en als mijn vrouw instapt dat hij dan automatisch naar dat van haar gaat. En dit allemaal zonder knopjes in te drukken. Dat zou wel heel cool zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Gerrit-GTi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:25:
[...]

Dit is mogelijk een meerwaarde:
https://digitalownersmanu.../interior/ims/seat-memory

Vanaf 1:00 ofzo.

Als je via je smartphone de auto ontgrendelt dan stelt hij de stoelen direct in aan de settings dat hij was wanneer de bestuurder voor het laatst de auto verliet.

Ik vraag me dan af of hij dan dit ook profiel specifiek weet. Maw als ik met mijn smartphone instap dat hij dan naar mijn profiel settings gaat en als mijn vrouw instapt dat hij dan automatisch naar dat van haar gaat. En dit allemaal zonder knopjes in te drukken. Dat zou wel heel cool zijn 8)
als je via de app ontgrendeld lijkt het daar wel op ja..... moet alleen even kijken of de gereden ritten in de bluelink app gedeeld zijn of profiel afhankelijk.....iets met max gereden snelheden enzo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Tiggy80 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:18:
Waarom is dit perse apart? De batterij heeft waarschijnlijk over capaciteit, dus 100% zal niet daadwerkelijk 100% zijn. Daarnaast heeft Hyundai er zelf weinig aan om hier een risico te nemen door te zeggen : laden naar 100%. Als de accu degradatie dan enorm is zitten ze met een hoop slechte publiciteit. Als ze er niet zeker van zouden zijn zouden ze gewoon 90% zeggen toch? Dan vind elke EV rijder het nog steeds top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
revo37 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:36:
[...]

Waarom is dit perse apart? De batterij heeft waarschijnlijk over capaciteit, dus 100% zal niet daadwerkelijk 100% zijn. Daarnaast heeft Hyundai er zelf weinig aan om hier een risico te nemen door te zeggen : laden naar 100%. Als de accu degradatie dan enorm is zitten ze met een hoop slechte publiciteit. Als ze er niet zeker van zouden zijn zouden ze gewoon 90% zeggen toch? Dan vind elke EV rijder het nog steeds top.
nou ja er zijn natuurlijk diverse laad theorieen, waaronder de uitgebreid besproken post van zuinigerijder in dit topic. Ik had verwacht dat ze zouden adviseren de accu eens in de zoveel keer tot 100% te laden. in de settings is ook de mogelijkheid het laden in te stellen tot 60 en 80%, daar zie ik geen meerwaarde van als ze adviseren altijd tot 100% te laden......

het hoeft niet zo te zijn dat ze binnen de garantie onder het gegarandeerde percentage komen met altijd tot 100% laden, maar als we het hebben over op de meest verantwoordelijke manier met de accu omgaan.....

Ik vind het dus niet goed of slecht (daarvoor heb ik er te weinig sjoege van) maar opvallend

[ Voor 9% gewijzigd door Tiggy80 op 23-11-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

de meester01 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:22:
[...]

Op wat voor banden rijdt mdelman?
Eerst de Michelin's en al sinds een tijdje de Vredestein Quatrac Pro. Ik heb daar geen rangevesrchil op kunnen constateren bij de wissel. Ik heb 'in den beginne' ook nog nooit iets van 400km in beeld gezien.

Er waren meen ik nog meer lui met een P45 en deze banden. Ben wel benieuwd.

Zou wat zijn als ik per ongeluk een kleine accu heb... :?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Tiggy80 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:42:
[...]

nou ja er zijn natuurlijk diverse laad theorieen, waaronder de uitgebreid besproken post van zuinigerijder in dit topic. Ik had verwacht dat ze zouden adviseren de accu eens in de zoveel keer tot 100% te laden. in de settings is ook de mogelijkheid het laden in te stellen tot 60 en 80%, daar zie ik geen meerwaarde van als ze adviseren altijd tot 100% te laden......

het hoeft niet zo te zijn dat ze binnen de garantie onder het gegarandeerde percentage komen met altijd tot 100% laden, maar als we het hebben over op de meest verantwoordelijke manier met de accu omgaan.....

Ik vind het dus niet goed of slecht (daarvoor heb ik er te weinig sjoege van) maar opvallend
Ze adviseren ook in de handleiding als de ontlading regelmatig, dacht ik, onder de 20% komt om dan eens per maand tot 100% te laden ipv 80%.

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djanse
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06-2023
Hi, vraagje : Zie je bij de Connect ook de spiegels in je dashboard als je de richtingaanwijzer aanzet ? (of is dit alleen bij 360 graden view uitvoeringen)

[ Voor 13% gewijzigd door djanse op 23-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
djanse schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:42:
Hi, vraagje : Zie je bij de Connect ook de spiegels in je dashboard? (of is dit alleen bij 360 graden view uitvoeringen)
alleen bij de lounge idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Luft schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:39:
[...]
Ze adviseren ook in de handleiding als de ontlading regelmatig, dacht ik, onder de 20% komt om dan eens per maand tot 100% te laden ipv 80%.
dat dus anders dan altijd tot 100% zoals ze in de video zeggen (daar noemen ze overigens wel pas bij 20% of minder te gaan laden), dus vandaar ook mijn verwarring. ik dacht ook zoiets gelezen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
ppscherm schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:52:
[...]

Ik heb een Connect+ en mij is het gelukt en Ik durf niet te zeggen of het op alle modellen zit. Ik vind het een stuk rustiger voor mijn ogen. Ik ben benieuwd of het er bij jou ook op zit? Op de site staat 'if equipped' bij deze setting.

Je kunt de instelling hier vinden:
* Setup
* Screen Layout
* Graphic Themes
* Select 'Black Background'

Source:
http://webmanual.hyundai....reentheme.html#dd26e18778
Tis gelukt, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdeiman schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:16:
[...]

Eerst de Michelin's en al sinds een tijdje de Vredestein Quatrac Pro. Ik heb daar geen rangevesrchil op kunnen constateren bij de wissel. Ik heb 'in den beginne' ook nog nooit iets van 400km in beeld gezien.

Heb je een OBD dongle en CarScanner? Dan kun je het checken. Zal niet per se dat er een kleinere batterij in zit, maar misschien een paar slecht gecallibreerde cellen of zo. Anders toch even bij de dealer langs om te laten diagnosticeren. Dikke kans alleen dat je daar de boodschap krijgt dat het aan je rijgedrag ligt.

Maar met 72600 Wh en 330 km bereik zit je gemiddeld op 22,0 kWh/100 km verbruik. Dat is best ruim boven de normwaarden, zelfs van de P45 modellen en helemaal bij het rijgedrag dat je omschreef in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:18:
Waar zie/lees/hoor je dat dan 8)7

In de papieren manual staat alleen (pagina 1-8, 13):
Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt AC-laden aanbevolen.

Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20 % kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100 % op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.)
Je kunt dit natuurlijk op verschillende manieren lezen, maar wanneer je onder de 20% komt en je hebt die maand nog niet tot 100% geladen, wordt er geadviseerd om dan tot 100% te laden.

Het is onduidelijk of bedoelt wordt om altijd minimaal eenmaal per maand onder de 20% te rijden en dan tot 100% te laden.

Dit onder 20% tot 100% is om de cellen te balanceren. Ik heb het maar 1x gedaan in 4 maanden, want dat duurt me te lang om van onder 20% tot 100% te laden met de bijgeleverde thuislader :+

Wanneer je deze video bekijkt over het laden, wordt er verteld:
Het opladen van de accu zou moeten beginnen bij een niveau van 20% of lager en hij moet worden opgeladen tot 100%. Eén keer per maand traag opladen wordt aanbevolen.
Hiermee wordt bedoeld dat dan alleen balanceren (in optimale conditie krijgen) gebeurt, wanneer je start onder de 20% en door laadt tot 100%. En dan ook nog met een AC lader. Er wordt niet gezegd dat je dit altijd zo moet doen!

Daarnaast is het sowieso verstandig om de auto te gaan laden wanneer die onder de 20% komt. Maar nog beter is om deze tussen de 30% en 80% te houden en alleen tot 100% te laden net voor vertrek bij langere ritten. En ja, ook bij nergens naar kijken zul je best 200.000 km met de auto kunnen rijden, voordat deze 70% van de capaciteit heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-11-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:37
mdeiman schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:16:
[...]

Ik heb ook een P45 met de Michelin's
Bijna 15.000km mee gereden inmiddels.
De GOM staat bij mij na het opladen tot 100% ook zo rond de 300km de laatste tijd.
400km heb ik denk ik alleen op de GOM gezien toen ik mijn auto mocht ophalen.
Nu rij ik heel veel snelweg en niet altijd even economisch.
Met een hele economische rijstijl moet ik toch wel boven de 350km uitkomen schat ik in.

Als jij je zorgen maakt over de capaciteit van je accu. Rij hem dan helemaal leeg, laad hem op tot 100% en kijk hoeveel kWh erin is gegaan. Dan weet je waar je aan toe bent.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:31:
[...]

Waar zie/lees/hoor je dat dan 8)7

In de papieren manual staat alleen (pagina 1-8, 13):

[...]

Je kunt dit natuurlijk op verschillende manieren lezen, maar wanneer je onder de 20% komt en je hebt die maand nog niet tot 100% geladen, wordt er geadviseerd om dan tot 100% te laden.

Het is onduidelijk of bedoelt wordt om altijd minimaal eenmaal per maand onder de 20% te rijden en dan tot 100% te laden.

Dit onder 20% tot 100% is om de cellen te balanceren. Ik heb het maar 1x gedaan in 4 maanden, want dat duurt me te lang om van onder 20% tot 100% te laden met de bijgeleverde thuislader :+

Wanneer je deze video bekijkt over het laden, wordt er verteld:

[...]

Hiermee wordt bedoeld dat dan alleen balanceren (in optimale conditie krijgen) gebeurt, wanneer je start onder de 20% en door laadt tot 100%. En dan ook nog met een AC lader. Er wordt niet gezegd dat je dit altijd zo moet doen!

Daarnaast is het sowieso verstandig om de auto te gaan laden wanneer die onder de 20% komt. Maar nog beter is om deze tussen de 30% en 80% te houden en alleen tot 100% te laden net voor vertrek bij langere ritten. En ja, ook bij nergens naar kijken zul je best 200.000 km met de auto kunnen rijden, voordat deze 70% van de capaciteit heeft.
inderdaad die video, het kwam op mij over als zijnde om de optimale conditie te houden moet je laden tot 100%, je kunt het inderdaad ook anders uitleggen. maar het feit dat je hem op 2 manier kunt uitleggen is al een teken dat het niet een beste uitleg is :P

ik zou inderdaad het advies 20-80% wel verwachten bij een filmpje over het omgaan met de accu en dan de balans instructie er ook in vemelden

[ Voor 3% gewijzigd door Tiggy80 op 23-11-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
WilliamGeluk schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:35:
[...]

Ik heb ook een P45 met de Michelin's
Bijna 15.000km mee gereden inmiddels.
De GOM staat bij mij na het opladen tot 100% ook zo rond de 300km de laatste tijd.
400km heb ik denk ik alleen op de GOM gezien toen ik mijn auto mocht ophalen.
Nu rij ik heel veel snelweg en niet altijd even economisch.
Met een hele economische rijstijl moet ik toch wel boven de 350km uitkomen schat ik in.

Als jij je zorgen maakt over de capaciteit van je accu. Rij hem dan helemaal leeg, laad hem op tot 100% en kijk hoeveel kWh erin is gegaan. Dan weet je waar je aan toe bent.
Was laatst bij de dealer en hij vroeg me naar het bereik. Zijn demo model zat namelijk onder de 300km bereik bij 100% SoC. Komt door het ruige proef rijden, effe sportmode “intrappen” etc. Dus ja, het rechtervoetje heeft grote invloed net zoals bij verbrandingsmotoren.

Het bereik getoond is overigens een berekend bereik en gebaseerd op historisch verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 23-11-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
bilgy_no1 schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:07:
[...]

Wat me trouwens wel opvalt is dat ik de typische geur van een resistieve verwarmer ruik. Dit terwijl ik een Lounge heb en dus ook de warmtepomp heb. Zijn er meer bij wie het zo ruikt?
Ja, ik heb ook een typische geur van de verwarming. Het ruikt als een gloeiende spiraal/ gloeilamp/ schroeilucht. Niet logisch als ik een warmtepomp zou hebben 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• casacampo
  • Laatst online: 02-03-2023
Vandaag voor het eerst een langere rit gemaakt met mijn nieuwe Ioniq5 Style met warmtepomp. Door steden en dorpen, 80km wegen en autobaan gereden. Netjes aan de maximum snelheden gehouden.
Totaal 310km, verbruik tot 47,98 kWh, omgerekend 6,46 km/kWh. M.a.w. een bereik van ruim 450 km!
Verwarming 21,5 ventilator standje 1.
Recuperatie op automatisch, waar mogelijk met cruise control gereden.
Wielen 19" met Michelin banden.
Je kunt gerust stellen dat ik blij verrast ben gezien de vele berichten dat de 400km niet gehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
ditbenikecht schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:36:
[...]

Ja, ik heb ook een typische geur van de verwarming. Het ruikt als een gloeiende spiraal/ gloeilamp/ schroeilucht. Niet logisch als ik een warmtepomp zou hebben 8)7
Een warmtepomp gebruikt een warmtewisselaar met lamellen waar lucht door heen gaat. Die lamellen zijn “heet” om voldoende warmte te kunnen afgeven. Zoals bij veel nieuwe apparatuur die warm gestookt worden geeft dat geur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Vast wel iemand die hier ervaring mee heeft:
Als ik met ABRP een route plan. En ABRP plant voor mij een laadstop bij 10% SOC, waarna ik weer verder moet. Als ik thuis met 100% vertrek moet ABRP uiteraard een aanname doen van mijn verbruik. Grijpt ABRP automatisch in als blijkt dat ik die laadstop niet gaat halen? En komt er dan automatisch een nieuwe route?

Edit: in dit scenario heb ik uiteraard ABRP gekoppeld met mijn Ioniq 5 om live SOC op te halen

[ Voor 11% gewijzigd door revo37 op 23-11-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Luft schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:58:
[...]

Was laatst bij de dealer en hij vroeg me naar het bereik. Zijn demo model zat namelijk onder de 300km bereik bij 100% SoC. Komt door het ruige proef rijden, effe sportmode “intrappen” etc. Dus ja, het rechtervoetje heeft grote invloed net zoals bij verbrandingsmotoren.

Het bereik getoond is overigens een berekend bereik en gebaseerd op historisch verbruik.
Ik weet dat ik er zelf de oorzaak van ben. Ben niet altijd een even zuinige rijder :*)

Verbruik over de laatste 3000km is 22,5 kWh / 100km

Met een aangepaste rijstijl moet het een stukje zuiniger kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luft
WilliamGeluk schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:29:
[...]

Ik weet dat ik er zelf de oorzaak van ben. Ben niet altijd een even zuinige rijder :*)

Verbruik over de laatste 3000km is 22,5 kWh / 100km

Met een aangepaste rijstijl moet het een stukje zuiniger kunnen.
😂👍

Wat mij telkens weer verbaasd hoe men verwacht dat men altijd het opgegeven bereik als feit aanneemt. Dan gaat men los en dan blijkt het bereik niet haalbaar en dat ligt dan aan de auto. Bij een benzinemotor hoor je eigenlijk nooit dat soort dingen. Mijn oude auto reed 1:15 als ik erg mijn best deed, anders 1:10. Dat vind iedereen gewoon, maar bij EV’s is het schijnbaar anders.

Normaal rij ik relatief korte ritten en dan let ik niet op het verbruik maar zoals afgelopen weekend heen en weer naar Duitsland heb ik wel mijn best gedaan. Dan is het bereik boven de 400km

[ Voor 11% gewijzigd door Luft op 23-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Luft schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:52:
[...]

😂👍

Wat mij telkens weer verbaasd hoe men verwacht dat men altijd het opgegeven bereik als feit aanneemt. Dan gaat men los en dan blijkt het bereik niet haalbaar en dat ligt dan aan de auto. Bij een benzinemotor hoor je eigenlijk nooit dat soort dingen. Mijn oude auto reed 1:15 als ik erg mijn best deed, anders 1:10. Dat vind iedereen gewoon, maar bij EV’s is het schijnbaar anders.
Precies. Het door de fabrikant opgegeven verbruik bij een auto met verbrandingsmotor haal je ook enkel met een fluwelen rechtervoet en onder ideale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Laatst online: 26-08 03:28
Ik volg de markt niet helemaal, maar hoe kan het dat dit toch niet zo goedkope karretje nog zonder lichten rond rijdt in de stad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:36:
[...]

Ik ga er na enig nadenken vanuit dat het er alletwee op zit. Een resistieve verwarmer om snel op te warmen en de warmtepomp om het daarna over te nemen (een warmtepomp warmt niet zo heel snel op, zeker niet als de hele auto nog koud is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luft schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:47:
[...]

Een warmtepomp gebruikt een warmtewisselaar met lamellen waar lucht door heen gaat. Die lamellen zijn “heet” om voldoende warmte te kunnen afgeven. Zoals bij veel nieuwe apparatuur die warm gestookt worden geeft dat geur af.
Maar je ruikt dit eigenlijk vrijwel direct na het starten en dan kan de warmtepomp nog niet zoveel hitte hebben gecreëerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Luft schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:52:
[...]

😂👍

Normaal rij ik relatief korte ritten en dan let ik niet op het verbruik maar zoals afgelopen weekend heen en weer naar Duitsland heb ik wel mijn best gedaan. Dan is het bereik boven de 400km
Ik heb verder nog niet in dit forum gehoord dat het opgeven bereik als feit wordt aangenomen.

Alleen proberen we uit te vissen waar de relatief grote verschillen in praktisch verbruik vandaan komen. Daar kan een ieder weer zijn voordeel mee doen.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zojuist de update 20211117 gedraaid en hij was met half uurtje klaar. Opvallend was dat het scherm steeds op zwart bleef tijdens het updaten en dat er ergens in het proces een melding kwam "controleer rijstrookwisselassistent"... Ik stond gewoon stil met de auto...

Even een kort ritje gemaakt en het leek me dat de LFA wat rustiger is dan voorheen: iets minder fanatiek naar links en rechts aan het trekken. Verder ook geen foutmeldingen zoals hierboven gekregen tijdens het rijden.

Geen idee welke bugs verder geplet zijn en of er nieuwe features zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:43:
Ik heb zojuist de update 20211117 gedraaid en hij was met half uurtje klaar. Opvallend was dat het scherm steeds op zwart bleef tijdens het updaten en dat er ergens in het proces een melding kwam "controleer rijstrookwisselassistent"... Ik stond gewoon stil met de auto...

Even een kort ritje gemaakt en het leek me dat de LFA wat rustiger is dan voorheen: iets minder fanatiek naar links en rechts aan het trekken. Verder ook geen foutmeldingen zoals hierboven gekregen tijdens het rijden.

Geen idee welke bugs verder geplet zijn en of er nieuwe features zijn.
Is dat alleen een Navi update? Indien ja dan is het wel apart dat een ADAS onderdeel zijn gedrag aanpast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
anessie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:20:
Ik volg de markt niet helemaal, maar hoe kan het dat dit toch niet zo goedkope karretje nog zonder lichten rond rijdt in de stad?
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart
  • Laatst online: 18-08-2023
Het is mij ook opgevallen, indien lichtstand “0” de voorlampen (curve lampen) wel blijven branden maar achter is alles uit. Met de stand auto kan dit ook voorkomen in een verlichte tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart
  • Laatst online: 18-08-2023
Is er al een i5 rijder welke 19” inch zomerbanden heeft en ervaring in verbruik wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 21:40
Mart schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:11:
Het is mij ook opgevallen, indien lichtstand “0” de voorlampen (curve lampen) wel blijven branden maar achter is alles uit. Met de stand auto kan dit ook voorkomen in een verlichte tunnel.
Ik had hier ook wel een vraag over: branden in de auto-stand de achterlichten ook altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maax schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ik had hier ook wel een vraag over: branden in de auto-stand de achterlichten ook altijd?
In Auto stand zou overdag het stadslicht moeten branden, zowel voor als achter. Als de lichtsensor meet dat het donkerder wordt schakelt deze het dimlicht in.

Er staat in de handleiding wel de waarschuwing dat het raadzaam is om 's nachts, in de mist of in tunnels en parkeergarages de verlichting handmatig in te schakelen. Dat is natuurlijk een juridische cover-your-ass tekst, maar het kan kennelijk voorkomen dat de sensor het niet goed meet (bijv. de tunnel is heel goed verlicht) en dus niet overschakelt naar het dimlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

De p45 maar eens tot 100% opgeladen. In de app stond heel bemoedigend bij 100% een bereik van 360km.

Maar ja, eenmaal in de auto 328km (Normal). Daarna staat in app ook die 328km. Weird.

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revo37
Mart schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:24:
Is er al een i5 rijder welke 19” inch zomerbanden heeft en ervaring in verbruik wil delen?
Ik rijd sinds een week in de I5 RWD Connect, zonder warmtepomp. Bereik bij 100% is nu 450 km, gebaseerd op zo'n 540km rijden in de afgelopen week. Volgens de Bluelink app is mijn verbruik 6.15 km/kWh. Dit zijn 80-90% snelweg kilometers (104 op cruise control).

Winterbanden wissel staat pas 6 december gepland. Volgende week maak ik nog een lange rit op zomerbanden (600km retour ongeveer), dus zal dan ook laten weten hoe het met verbruik zit

[ Voor 16% gewijzigd door revo37 op 24-11-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Wellicht al aan de orde geweest, maar:
Weten jullie welke alarmklasse van toepassing is op Ioniq5?
En zijn er mensen die een bepaalde (zakelijke) autoverzekering adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:02:
[...]

In Auto stand zou overdag het stadslicht moeten branden, zowel voor als achter. Als de lichtsensor meet dat het donkerder wordt schakelt deze het dimlicht in.

Er staat in de handleiding wel de waarschuwing dat het raadzaam is om 's nachts, in de mist of in tunnels en parkeergarages de verlichting handmatig in te schakelen. Dat is natuurlijk een juridische cover-your-ass tekst, maar het kan kennelijk voorkomen dat de sensor het niet goed meet (bijv. de tunnel is heel goed verlicht) en dus niet overschakelt naar het dimlicht.
Net even gekeken, maar er brand bij mij geen licht icoon op de auto stand. Dagrij voor aan, achter nietsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlwfUtZDXYEwL0PwS126-v6jA2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek8I2b2KKE7ZoVGkSUbfBsFe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Tiggy80 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:56:
[...]

Net even gekeken, maar er brand bij mij geen licht icoon op de auto stand. Dagrij voor aan, achter niets[Afbeelding]
Is ook wettelijk niet verplicht, daar kijken fabrikanten hoofdzakelijk naar. Het is wel gewenst lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:09
Tiggy80 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:56:
[...]

Net even gekeken, maar er brand bij mij geen licht icoon op de auto stand. Dagrij voor aan, achter niets[Afbeelding]
Dit is standaard inderdaad voor dagrijverlichting.

Mijn huidige Hyundai uit 2019 heeft dat ook en die is ook elektrisch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
M'n e-Golf had ook de dagrijverlichting standaard uit. Maar via ODB een instelling aangepast (was geen menu-optie voor) zodat de dagrijverlichting altijd aan is, terwijl het dimlicht op automatisch blijft.

Is er voor Ioniq ook zo'n tweak? Want de dagrijverlichting achter is natuurlijk veel te mooi om niet aan te hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:02:
[...]

..
Overdag brand stadslicht nooit, dat heet dagrij-verlichting.
Stadslicht moet je echt handmatig inschakelen.

Zie ook
Stadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou 'standlicht' of 'parkeerlicht' zijn. De typering 'stadslicht' stamt nog uit de jaren '50, toen het gebruikelijk was binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren
Bron: https://www.anwb.nl/auto/...n/soorten-autoverlichting

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Luft schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:00:
[...]

Is ook wettelijk niet verplicht, daar kijken fabrikanten hoofdzakelijk naar. Het is wel gewenst lijkt me
dat inderdaad.
ik was in de veronderstelling dat achter ook brande aangezien ik die bij het uitstappen wel aan had zien staan, maar dat zal wel de welkom/followhome "weet ik hoe die optie heet" verlichting wel zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wanneer je aan het snelladen bij een 350 kW snellader is het verstandig om de Airco/warmtepomp niet aan te zetten. Lekker een ommetje maken. Sjjjjiiiiiiiiit, kan ik die relax stoelen nog niet gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:25:
Wanneer je aan het snelladen bij een 350 kW snellader is het verstandig om de Airco/warmtepomp niet aan te zetten. Lekker een ommetje maken. Sjjjjiiiiiiiiit, kan ik die relax stoelen nog niet gebruiken :+

[YouTube: Kia EV6 and Hyundai Ioniq 5 battery overheating explained]
Je kan toch altijd nog gewoon even het raam opendoen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

De auto heeft vannacht nog stiekem van de laadpaal gesnoept. Was 90% en 388 km, vanmorgen 91% en 396 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68dmYCv_Xyx5i_j_1-nZkq305DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJvPKVf2B2m8is54FPsErLrT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MicheldeGoey op 24-11-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:25:

[YouTube: Kia EV6 and Hyundai Ioniq 5 battery overheating explained]
Ik zie het alleen maar als een goeie tip om het snelladen nog meer te versnellen.
Voor de eerste 10 a 15% de HVAC aan doen zodat de accu lekker snel warm wordt en dus sneller op de 220kWh komt. Daarna uitzetten en genieten van eerder op de max laadspeed zitten O-)

mooiste zou zijn is als je dit kan instellen dat hij dat automatisch doet bij het laden B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 16:28
HJ92 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:01:
Ik zelf wil tzt een autoverzekering bij Univé afsluiten. Dat is een van de weinige die dat ook zakelijk (voor ZZP) doen. Al maakt het volgens mij weinig uit of je een zakelijke of privé autoverzekering hebt, zolang je ZZP-er bent. Als de auto van de BV is dan is dit wellicht anders, daar heb ik geen ervaring mee.
Independer schrijft Univé ook hoog aan, ook al verstrekken zij de verzekering niet.

De alarmklasse van de IONIQ 5 komt neer op klasse 2, al is dit niet gecertificeerd. Zie deze post, met blijkbaar een antwoord van Hyundai:
https://gathering.tweaker...message/69033028#69033028

Eventueel kun je de auto uitbreiden met zenders van MovingIntelligence:
https://movingintelligence.com/nl/mi01-peilzender/
De Mi50 is ook een optie.
De kennis hierover heb ik ook vanaf dit forum gehaald. Ik kan je er helaas niet meer over vertellen.

Wat nog wel een puntje van aandacht is, is de uitkering van de waarde van de auto op mocht deze gestolen worden. Even overleggen met de verzekeringsmaatschappij denk ik om dit duidelijk te krijgen.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cooper_s1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:46:
[...]

Je kan toch altijd nog gewoon even het raam opendoen.... :+
Het issue speelt vooral wanneer het koud is buiten. Dan onttrekt de warmtepomp warmte aan de batterij om de cabine te verwarmen, waardoor de batterijtemperatuur te laag is om op volle snelheid te laden.

Ik denk zelf dat het ook helpt om 20-30 minuten voor je bij de HPC lader aankomt de verwarming van de cabine minimaliseert (gebruik evt. de stoelverwarming voor comfort). Dan kom je met een warmere batterij aan bij de lader en kan hij sneller opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

HJ92 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:01:
Klasse 1

Een klasse 3 oplossing is in de maak maar die verwacht Hyundai pas medio 2022 aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Tiggy80 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:25:
[...]

dat inderdaad.
ik was in de veronderstelling dat achter ook brande aangezien ik die bij het uitstappen wel aan had zien staan, maar dat zal wel de welkom/followhome "weet ik hoe die optie heet" verlichting wel zijn geweest.
Vanmiddag nog onderweg geweest en het viel mij op dat de auto stand de lichten al wel snel aanzetten. Iets voor 16 uur was het blijkbaar al donker genoeg volgens de sensor..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

Tiggy80 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:10:
[...]

Vanmiddag nog onderweg geweest en het viel mij op dat de auto stand de lichten al wel snel aanzetten. Iets voor 16 uur was het blijkbaar al donker genoeg volgens de sensor..... :P
Gebeurt ook in mijn huidige lease auto (Seat Ateca) maar dat vind ik juist wel prettig, wordt je in elk geval beter gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Richard-I5 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:33:
[...]

Ik zelf wil tzt een autoverzekering bij Univé afsluiten. Dat is een van de weinige die dat ook zakelijk (voor ZZP) doen. Al maakt het volgens mij weinig uit of je een zakelijke of privé autoverzekering hebt, zolang je ZZP-er bent. Als de auto van de BV is dan is dit wellicht anders, daar heb ik geen ervaring mee.
Independer schrijft Univé ook hoog aan, ook al verstrekken zij de verzekering niet.

De alarmklasse van de IONIQ 5 komt neer op klasse 2, al is dit niet gecertificeerd. Zie deze post, met blijkbaar een antwoord van Hyundai:
https://gathering.tweaker...message/69033028#69033028

Eventueel kun je de auto uitbreiden met zenders van MovingIntelligence:
https://movingintelligence.com/nl/mi01-peilzender/
De Mi50 is ook een optie.
De kennis hierover heb ik ook vanaf dit forum gehaald. Ik kan je er helaas niet meer over vertellen.

Wat nog wel een puntje van aandacht is, is de uitkering van de waarde van de auto op mocht deze gestolen worden. Even overleggen met de verzekeringsmaatschappij denk ik om dit duidelijk te krijgen.
Dank voor je reactie en tip, helder.
Voor de zekerheid kan ik dan beter klasse 1 aanhouden, dat is denk ik standaard.
Het betreft inderdaad een bv dus dat zal dan even zoeken worden. Ik kwam die van Univé ook al tegen. Op basis van allrisk en 0 schade vrije jaren €140 ongeveer..
Maar of dat dus ook voor een bv kan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

HJ92 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:33:
[...]
Dank voor je reactie en tip, helder.
Voor de zekerheid kan ik dan beter klasse 1 aanhouden, dat is denk ik standaard.
Het betreft inderdaad een bv dus dat zal dan even zoeken worden. Ik kwam die van Univé ook al tegen. Op basis van allrisk en 0 schade vrije jaren €140 ongeveer..
Maar of dat dus ook voor een bv kan weet ik niet.
Ik heb mijn Hi5 uiteindelijk via Hyundai zelf verzekerd. Die stellen geen nadere beveiligings eisen. Ik betaal ongeveer €75 per maand met zakelijk 21 schadevrije jaren (privé jaren overgezet naar de BV). Daarvoor moest ook de youngtimer over naar Hyundai maar dat is maar €25 per jaar meer. Het voordeel is vele malen die €25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:06:
[...]

Het issue speelt vooral wanneer het koud is buiten. Dan onttrekt de warmtepomp warmte aan de batterij om de cabine te verwarmen, waardoor de batterijtemperatuur te laag is om op volle snelheid te laden.

Ik denk zelf dat het ook helpt om 20-30 minuten voor je bij de HPC lader aankomt de verwarming van de cabine minimaliseert (gebruik evt. de stoelverwarming voor comfort). Dan kom je met een warmere batterij aan bij de lader en kan hij sneller opladen.
Of de laatste kilometers even flink planken en recupereren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]
Ik zelf wil tzt een autoverzekering bij Univé afsluiten. Dat is een van de weinige die dat ook zakelijk (voor ZZP) doen. Al maakt het volgens mij weinig uit of je een zakelijke of privé autoverzekering hebt, zolang je ZZP-er bent.
Dat maakt wel degelijk een verschil als je btw kunt verrekenen. Mijn auto is ex btw verzekerd oftewel ik verzeker een risico van 47.000 ipv 57.000. Dat zie je echt wel terug in de premie.
[...]
Ik heb bij Hyundai een 5 jaar nieuwwaarde dekking 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revo37
Ik heb het gevoel dat het met name belangrijk is om met een laag percentage bij de snellader aan te komen (wat uiteraard ook bekend is). Van de week ging ik voor de eerste keer even snelladen, gewoon om te testen of laadpas werkte.
Ik had zo'n 45% SOC, en batterij was 13 graden. Laden begon met 60 KW, ging naar 50 KW bij 50% en zelfs naar 35 KW bij 58%. Op 67% (20 minuten later) sprong het vermogen naar 82 KW, batterij was namelijk over de 15 graden heen. In de resterende 8 minuten die ik heb geladen was de batterij naar 18 graden gestegen. Hoe hoger het vermogen (logisch natuurlijk) hoe sneller de batterij warm wordt. Bij een lagere SOC was ik op hoger vermogen gestart, en dus sneller ook boven de 15 graden gekomen.
Wat ik wel mooi vond om te zien was dat het dashboard wel perfect had ingeschat hoe lang het duurde tot 80%, dat vond ik wel bijzonder. Op 65% gaf hij namelijk aan dat er nog +- 12 minuten moest, maar had al berekend dat ik dat met de 35 KW die hij toen trok, nooit ging halen. Uiteindelijk klopte het precies omdat het vermogen dus omhoog ging.

Ter info: ik heb geen warmtepomp en batterijverwarming

Edit: Ga dit volgende week nog een keer testen, moet dan een lange trip maken dus dan kom ik ergens 10-15% aan bij snellader. Zal ook bijhouden hoe snel accu temperatuur stijgt tijdens het rijden, voorafgaand aan laden. Geeft wellicht een beetje inzicht!

[ Voor 11% gewijzigd door revo37 op 24-11-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-08 18:32
MicheldeGoey schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:57:
De auto heeft vannacht nog stiekem van de laadpaal gesnoept. Was 90% en 388 km, vanmorgen 91% en 396 km.

[Afbeelding]
Raar, je auto staat op "ECO" stand maar de look van je interface staat toch wel duidelijk op "normal".
Links en Rechts van de baan waar de auto op staat.

ECO = vlak
Normaal = kasseien (zoals op foto)
Sport = rode accenten + mini kasseien.

Misschien een bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyguy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:24
Je kan dit instellen.
Je kan kiezen welke look je wilt onafhankelijk van welke modus je hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revo37 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:05:
Ik heb het gevoel dat het met name belangrijk is om met een laag percentage bij de snellader aan te komen (wat uiteraard ook bekend is). Van de week ging ik voor de eerste keer even snelladen, gewoon om te testen of laadpas werkte.
Ik had zo'n 45% SOC, en batterij was 13 graden. Laden begon met 60 KW, ging naar 50 KW bij 50% en zelfs naar 35 KW bij 58%. Op 67% (20 minuten later) sprong het vermogen naar 82 KW, batterij was namelijk over de 15 graden heen. In de resterende 8 minuten die ik heb geladen was de batterij naar 18 graden gestegen. Hoe hoger het vermogen (logisch natuurlijk) hoe sneller de batterij warm wordt. Bij een lagere SOC was ik op hoger vermogen gestart, en dus sneller ook boven de 15 graden gekomen.
Wat ik wel mooi vond om te zien was dat het dashboard wel perfect had ingeschat hoe lang het duurde tot 80%, dat vond ik wel bijzonder. Op 65% gaf hij namelijk aan dat er nog +- 12 minuten moest, maar had al berekend dat ik dat met de 35 KW die hij toen trok, nooit ging halen. Uiteindelijk klopte het precies omdat het vermogen dus omhoog ging.

Ter info: ik heb geen warmtepomp en batterijverwarming

Edit: Ga dit volgende week nog een keer testen, moet dan een lange trip maken dus dan kom ik ergens 10-15% aan bij snellader. Zal ook bijhouden hoe snel accu temperatuur stijgt tijdens het rijden, voorafgaand aan laden. Geeft wellicht een beetje inzicht!
Toch heb ik ook eens in een review gezien dat de auto werd ingeplugd op 46% en toch nog de 220 kW haalde (heel kort weliswaar, maar toch).

Het is dus niet zo (zoals bij de meeste andere EVs) dat je per se tot onder 10% of zelfs 5% moet rijden om de maximale laadsnelheid te halen.

Vooral de batterij temperatuur lijkt het laadvermogen te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:56:
[...]

Of de laatste kilometers even flink planken en recupereren 8)
Ja, dat kan ook in theorie. Maar daar ben ik niet zo'n fan van. Je moet echt heel onrustig gaan rijden over best een grote afstand om hier veel effect mee te sorteren. En ondertussen haalt de warmtepomp de opgewekte warmte er weer uit, tenzij je de verwarming toch laag zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Laatst online: 16-06 16:28
de meester01 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:02:

Dat maakt wel degelijk een verschil als je btw kunt verrekenen. Mijn auto is ex btw verzekerd oftewel ik verzeker een risico van 47.000 ipv 57.000. Dat zie je echt wel terug in de premie.
Check, zo had ik 'm nog niet bekeken. Maar je hebt gelijk idd.
Ik heb bij Hyundai een 5 jaar nieuwwaarde dekking 8)
Goed geregeld. Ik ga toch maar eens aan de dealer vragen.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:22:
[...]

Toch heb ik ook eens in een review gezien dat de auto werd ingeplugd op 46% en toch nog de 220 kW haalde (heel kort weliswaar, maar toch).

Het is dus niet zo (zoals bij de meeste andere EVs) dat je per se tot onder 10% of zelfs 5% moet rijden om de maximale laadsnelheid te halen.

Vooral de batterij temperatuur lijkt het laadvermogen te bepalen.
Dit is wat fastned aangeeft met hun 350kW lader.
Mijn SOC was dus echt net na het eerste punt dat de snelheid af begint te nemen. Ik verwacht niet dat ik met lagere SOC ineens 150 kW laad met koude batterij (onder 15 graden). Maar wel sneller richting de 70-80 kW. Ik heb nu heel kort op 60 kW geladen, dus ik verwacht een aanzienlijke verbetering in toename batterij temperatuur op deze manier
https://support.fastned.n...-Charging-with-an-IONIQ-5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revo37 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:31:
[...]

Dit is wat fastned aangeeft met hun 350kW lader.
Mijn SOC was dus echt net na het eerste punt dat de snelheid af begint te nemen. Ik verwacht niet dat ik met lagere SOC ineens 150 kW laad met koude batterij (onder 15 graden). Maar wel sneller richting de 70-80 kW. Ik heb nu heel kort op 60 kW geladen, dus ik verwacht een aanzienlijke verbetering in toename batterij temperatuur op deze manier
https://support.fastned.n...-Charging-with-an-IONIQ-5
Ja, snap ik. Als je met lagere SOC inplugt heb je een grotere kans dat de batterij op temperatuur komt. En als je dan op snelheid bent heb je langer profijt van de hoge laadsnelheid. Dit speelt in koudere omstandigheden.

Maar het is in de zomer zo dat je ook met hogere SOC nog makkelijk de top laadsnelheid behaalt. Ik heb een maat met een wat oudere Tesla die neurotisch tot onder de 5% rijdt en dan tot max 55% laadt omdat het anders te lang gaat duren. Met de I5 kun je prima bij 30% inpluggen en tot 90% laden en heb je alsnog een korte laadtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Volgens Tesla Bjørn moet je de kachel/wp bij het laden uitzetten of in de zomer de airco om dips in de laad curve te beperken.

Zie video

[ Voor 8% gewijzigd door de meester01 op 24-11-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Laatst online: 08-04 12:08
crazyguy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:03:
Je kan dit instellen.
Je kan kiezen welke look je wilt onafhankelijk van welke modus je hebt ingesteld.
Owww, waar zit die instelling? Want ik rijd graag de sportmodus maar de “normal” dashboard indeling is voor mij prettiger.
Is het ook mogelijk om de sport modus standaard aan te hebben bij de start? Ik kan daar geen instelling voor vinden.

• anessie
  • Laatst online: 26-08 03:28
Mart schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:11:
Dit bedoel ik, in de avond in de stad achterkant volledig lichtloos. Bestuurder denkt waarschijnlijk dat hij zichtbaar is omdat er vanvoor toch wat licht uit komt. Ofwel doet die stand auto zijn werk niet omdat er deels led verlichting in de stad aanwezig is.

Ik vind dat een niet-basis auto anno 2021 vanaf een bepaalde klasse toch de attentie mag brengen aan een bestuurder in het donker dat de lichten uit zijn tijdens het rijden (lichtsensor + beweging).

[ Voor 6% gewijzigd door anessie op 25-11-2021 00:13 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic