Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:59

mdeiman

Projet 45

MicheldeGoey schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:33:
[...]

Snap ik niets van! Ook een P45 en zelfs nu, met lagere temperaturen, nog >400 km bereik. Van de zomer minimaal 430 km, soms tot 450 km.
Rij jij in i-Pedal modus?
Ja, standaard level 3.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Marcos45 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:04:
Hoi, weet iemand hoe je de lange assist uit kan zetten. Ja ik weet in het menu, maar na een keer opnieuw starten staat lange assist weer aan. Kan hem op het stuur weer uitschakelen, maar ik wil hem uit zodat hij uit blijft..

Heeft iemand hier al iets op gevonden
Knopje voor Lane assist op stuur ingedrukt houden totdat icoon in scherm niet meer groen zijn.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 08:16
mdeiman schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:46:
[...]

Geen verandering na de update.

100% vol dan circa 330km bereik.

Gaat om een P45 met 20 inch. De 400km nog nooit in zicht gehad, Rustige rijder. Max 103km.
Dit vind ik ook zeer vreemd. Ben afgelopen donderdag op en neer naar kantoor geweest (+- 160km) met een RWD Connect. Toen reed ik 17.0 kWh / 100 km, dat is bijna de WLTP waarde. Ga ik dus ruim de 400km mee over. Ik reed 104 km/h op cruise control, gemiddelde snelheid over hele rit was uiteindelijk ongeveer 80 km/h denk ik. Was buiten een graad of 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdeiman schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:46:
[...]

Geen verandering na de update.

100% vol dan circa 330km bereik.

Gaat om een P45 met 20 inch. De 400km nog nooit in zicht gehad, Rustige rijder. Max 103km.
Het is ook maar een inschatting obv je recente verbruik. Dus als je bijv veel kortere ritjes maakt dan zal het aangegeven bereik lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom783
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
Je hebt level 1,2,3 en dan nog I-pedal.

Wat mij opviel is dat hij de I-pedal stand niet onthoud. Dus iedere keer na een auto start moet je hem weer in i-pedal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WduAzwKlJAqogulURR014x6-vk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXY0KmWTSjWjwuHwj6K1KJ47.jpg?f=fotoalbum_large

Dit dus. Afgelopen tijd verandert dit niet echt. Nooit echt anders geweest.
Level 3 blijft bij mij altijd staan. Hoeft ik niet iedere keer in te stellen.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

mdeiman schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:54:
[Afbeelding]

Je gemiddeld verbruik is 22,9/100 dus ja, bij een accu van 72,6kwh kom je rond de 325 uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[Afbeelding]

Jij had toch een trekhaak? Misschien heb jij hetzelfde probleem als @Jan Treur dat AWD altijd actief is, omdat de auto denkt dat er een aanhanger achter hangt? Zie deze post:

Jan Treur in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

P.S. ik zit op een verbruik van 6.2 km/kWh (16.2 kWh/100 km = 446 km bereik) over iets meer dan 6000 km.

Range is 235 km bij 55%, zou rond de 430 km zijn bij 100%.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-11-2021 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:58:
[...]

Jij had toch een trekhaak? Misschien heb jij hetzelfde probleem als @Jan Treur dat AWD altijd actief is, omdat de auto denkt dat er een aanhanger achter hangt? Zie deze post:

Jan Treur in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Thx. Klopt dat ik een trekhaak heb, maar ik heb dat probleem niet. Kan ik in het schermpje zien.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

de meester01 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:57:
[...]

Je gemiddeld verbruik is 22,9/100 dus ja, bij een accu van 72,6kwh kom je rond de 325 uit.
Precies. En waarom is dit zo hoog is The question.

Veel rustigere rijden wil niet echt. Er lijkt toch iets aan de hand t.o.v. andere P45 rijders. Weird.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdeiman schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:02:
[...]

Precies. En waarom is dit zo hoog is The question.

Veel rustigere rijden wil niet echt. Er lijkt toch iets aan de hand t.o.v. andere P45 rijders. Weird.
Rijd je veel i-Pedal (=AWD meer actief)?
In welke mode rijd je (Sport, Normal, Eco)?
In welke stand staat de verwarming (temperatuur, Auto 1/2/3, Driver only, etc)
Rijd je veel korte stukken?
Hoe hard rijd je op de snelweg?
In de (nieuwe) Blue link App kun je ook het energieverbruik over de laatste maand zien, wat wordt daar getoond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

^^Hij bedoelt het goed hoor, hij is niet van de politie..... :+ ^^

[ Voor 6% gewijzigd door kor952 op 21-11-2021 11:16 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom783
[Afbeelding]

Klopt, level 3 lijkt hij idd te onthouden. Maar I-pedal hier niet. Weet niet hoe andere dat ervaren? Vind I-pedal wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tom783 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:18:
[...]

Klopt, level 3 lijkt hij idd te onthouden. Maar I-pedal hier niet. Weet niet hoe andere dat ervaren? Vind I-pedal wel fijn.
i-Pedal moet je bij iedere start handmatig instellen met de linker flipper, blijft niet onthouden. Ik gebruik de i-Pedal niet, omdat daar AWD bijna altijd actief is. Ik gebruik de AUTO stand (2 seconden aan rechter flipper) en dan remt deze sterker af wanneer er voorliggers langzamer rijden. In de AUTO stand kun je ook de recuperatie nog regelen (3 standen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Heeft iemand al eens een (uitgebreid) vergelijk gemaakt van de uitrustingsniveaus en pakketten tussen de ons omliggende landen? Dit is zo verschillend voor mijn gevoel, misschien nog wel meer dan ik bij eerdere auto's gewend was. Aangezien ik zelf met enige regelmaat een EV uit het buitenland haal, maar deze na een tijd zelf rijden ook weer doorverkoop, vind ik het lastig te bedenken hoe je dat hier vervolgens weer in de markt zet. Wellicht is dit ook specifiek bedoeld om import tegen te gaan, of heeft iedere importeur gewoon andere ideeën over wat er in de verschillende pakketten moet en zijn de mogelijkheden in de fabriek wat dat betreft toegenomen? Hoe dan ook kijk ik voor mijzelf wel met interesse naar een Ioniq 5. Momenteel nog een Kona, maar die is binnenkort weg. De keuze is dan om weer een Kona/Kia Soul/Niro te nemen of toch het budget wat op te rekken voor een Ioniq 5 of een Kia EV6. (Dit nog even los van de verkrijgbaarheid)
Hoe zijn de praktijkervaringen met het 'kleine' 58kWh pakket? Denk dat het voor NL prima uit kan, zeker als je eigen laadpaal hebt en dan occasioneel snelladen op langere ritten. Met mijn rijstijl red ik met de Kona 64kWh in de zomer 480+km en in de winter 380+km (veel snelweg 100km/u).

[ Voor 14% gewijzigd door Luiaard op 21-11-2021 11:28 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:11:
[...]

Rijd je veel i-Pedal (=AWD meer actief)?
In welke mode rijd je (Sport, Normal, Eco)?
In welke stand staat de verwarming (temperatuur, Auto 1/2/3, Driver only, etc)
Rijd je veel korte stukken?
Hoe hard rijd je op de snelweg?
In de (nieuwe) Blue link App kun je ook het energieverbruik over de laatste maand zien, wat wordt daar getoond?
Goede vragen.
Altijd Level 3 en Normal.
Verwarming staat op Auto 1 op 22 graden.
Weinig korte stukken en op de snelweg max 104. Ook wanneer je 130 mag. Een enkele keer uitgezonderd.
Afgelopen maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qLzVILmtrU4tDnhIu-_-LrclLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iI3ijpEZcMKytYTl3JGFGPs6.jpg?f=user_large

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Mag ik die van mij er naast zetten..ik rijd wel aanzienlijk veel minder kilometers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IL2KFvULcBOQf7xOx65qthRQHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XTo9o3d68PMSENot9QJTx4Lb.png?f=user_large

Ik gebruik Auto level 2
Auto stand airco: geen,
Temp 19 graden

Ik had op 24/10 een enorme piek in de grafiek wss omdat ik uren in de auto heb zitten pielen met app'jes als EV-Notify en Car Scanner. De auto staat dan 'aan' en alles werkt zoals verwarming en verlichting, vandaar dat mijn verbruik in dit overzicht wat hoog is maar op dit moment heb ik een verwachting van 296km bij een lading van 71% = 4,16 km/% dat schommelt altijd zo rond de 4,15 km/%.

[ Voor 46% gewijzigd door kor952 op 21-11-2021 12:04 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
kor952 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:44:
Mag ik die van mij er naast zetten..ik rijd wel aanzienlijk veel minder kilometers.

[Afbeelding]

Ik gebruik Auto level 2
Auto geen,
Temp 19 graden
Je hebt wel een absurd hoge recuperatie? Zo'n 25% van je totale verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

Met i-Pedal rij je naar verluidt permanent in AWD, dat verklaart het hoge gebruik tenminst voor een groot deel.
Ik rij in ECO-modus en L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
Hier mijn overzicht van de afgelopen maand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9zAs1awzSMmsZjxvGDYxNYa2qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SD1ObYeIjf9p0o49uLpLOqQf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ditbenikecht op 21-11-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

MicheldeGoey schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:52:
[...]

Met i-Pedal rij je naar verluidt permanent in AWD, dat verklaart het hoge gebruik tenminst voor een groot deel.
Ik rij in ECO-modus en L3.
i-Pedal gebruik ik nooit. Ik rij altijd level 3.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdeiman schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:28:
[...]

Goede vragen.
Altijd Level 3 en Normal.
Verwarming staat op Auto 1 op 22 graden.
Weinig korte stukken en op de snelweg max 104. Ook wanneer je 130 mag. Een enkele keer uitgezonderd.
Afgelopen maand:
[Afbeelding]
Ja, dat is een hoog verbruik voor die omstandigheden. Misschien dat de temperatuur iets lager zetten (20°C bijv) een stukje scheelt, Eco Modus proberen, en met regeneratie op 0 of 1 nog meer anticiperend rijden (eerder voet van pedaal en dan langer uitrollen voor een stoplicht). Maar dan nog is dit verbruik best hoog.

Zou kunnen zijn met heel slecht weer (veel regen en wind), maar je geeft aan dat het ook in de zomer al zo was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Guia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
Lees dagelijks mee, dank voor alle tips en tricks! Afgelopen woensdag is onze zwarte connect plus geleverd en donderdag ben ik van Friesland naar België gereden, de dag erna weer terug. Kom uit de Kona Electric en vind het een grote stap in comfort op allerlei fronten. Geluid, ruimte, schermen, snel laden (ok bleef steken op 180kW, maar goed). En vooral, de auto is gewoon veel mooier! Gebruik is wel fors hoger dan de Kona, nog niet goed getest maar verwacht ongeveer 20% meer verbruik. In verhouding met de Kona (door de grotere accu) verlies je dan ongeveer 10% aan range.

Rij met autorecuperatie en level 1 regeneratie (net als bij de Kona). I-Pedal is misschien nog even te veel wennen.

Een grote ergernis is de autopilot, daar is nogal wat aan te verbeteren. Je slinger als een dronkenman over de snelweg, blijft wel keurig tussen de lijntjes als de bochten niet te scherp zijn. Als je HDA en LKA uit zet i.c.m. sportstand, dan is het tot 115km/h nog redelijk. Hoe steviger je het stuur vasthoud hoe minder last je van het slingeren hebt. Maar dit kan echt niet, moet minimaal Kona niveau halen lijkt mij. Auto moet gewoon als een streep sturen in het midden tussen de twee lijnen. Heb overigens alle updates gehad die er tot nu toe zijn.

Twee dingen die mij opvielen bij de navigatie.

Bij herroutering vanwege file krijg je geen melding, dat was bij de Kona wel zo. Is dat ergens aan te passen? Ik kan het niet vinden in ieder geval.

Er wordt niet aangegeven hoe lang de vertraging nog duurt, is erg prettig om te weten vind ik.
Je kan wel op de situatie klikken, maar dan zie je volgens mij niet je actuele vertraging die jij nog te gaan hebt. Heeft iemand gevonden of en waar je dit wel kan zien? Dit zou toch gewoon in het rechter schermpje moeten staan?

Nog een aanvullende vraag, ik kan mijn achtergrond niet op zwart zetten. Kan dat alleen bij de lounge / 45? Ik zie wel kleur staan, maar dat is niet aan te klikken. Volgens mij doe ik hier iets fout, want bij uitzetten of laden is de achtergrond wel zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
bilgy_no1 schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:52:
[...]

Ja, dat is een hoog verbruik voor die omstandigheden. Misschien dat de temperatuur iets lager zetten (20°C bijv) een stukje scheelt, Eco Modus proberen, en met regeneratie op 0 of 1 nog meer anticiperend rijden (eerder voet van pedaal en dan langer uitrollen voor een stoplicht). Maar dan nog is dit verbruik best hoog.

Zou kunnen zijn met heel slecht weer (veel regen en wind), maar je geeft aan dat het ook in de zomer al zo was.
eco mode, level 3 recu en klimaat op auto 1 en 22 graden is het beste voor je bereik. Uiteraard wel aan de snelheid houden. Met die gegevens heen en weer naar Bonn gereden, tussen de 18 en 20kwh/100km gereden dit weekend. Veel recu is sowieso goed voor je bereik

[ Voor 8% gewijzigd door Luft op 21-11-2021 16:04 ]

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-02-2024
Luft schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:01:
[...]
eco mode, level 3 recu en klimaat op auto 1 en 22 graden is het beste voor je bereik.
Hoe werkt dit met de temperatuur en het bereik? Ik dacht altijd dat een lagere temperatuur (18-19C) met wat stoel-/stuurverwarming beter zou zijn voor het bereik van een EV (comfort daargelaten - dat is persoonlijke voorkeur).

Gebruikt iemand de AUTO recuperatie stand wel eens en hoe bevalt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Trivola schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:16:
[...]

Hoe werkt dit met de temperatuur en het bereik? Ik dacht altijd dat een lagere temperatuur (18-19C) met wat stoel-/stuurverwarming beter zou zijn voor het bereik van een EV (comfort daargelaten - dat is persoonlijke voorkeur).

in de handleiding staat dat auto 22 graden het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

[...]

Ik heb hem op Auto recu stand 2 staan, heb in het begin wel eens gewisseld maar dit bevalt mij het beste, zeker omdat hij behoorlijk remt als iemand voor je ook remt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guia
[...]

Ja ook altijd in de Kona, bevalt erg goed en nu weer zo ingesteld. Het lijkt mij trouwens logisch dat hoe minder je regenereert (en dus meer / langer uit laten rollen) des te minder het verbruik. Heb hem altijd op regeneratie 1 staan. Als er dan een auto voor je langzamer gaat dan past de auto zichzelf daarop aan. Remmen is uiteraard ook regenereren. Die 22 graden uit de handleiding slaat denk ik op de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tester35
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-04-2022
Dat verbruik van de i5 is wel schrikbarend.
Ik ben Belg rijd 2 jaar Kona met een 64Kw batterij
en rij gematigd (bijna nooit snelweg) en mijn verbruik
is 12 Kw/100Km dus kom ik in de zomer aan 600Km.
Ik heb een i5 besteld (Balance AWD 19 inch)waar ik
7 maanden moet opwachten, word normaal geleverd 02/2022.
Had ik dat eerder geweten dan had ik deze niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Guia schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:49:
[...]

Ja ook altijd in de Kona, bevalt erg goed en nu weer zo ingesteld. Het lijkt mij trouwens logisch dat hoe minder je regenereert (en dus meer / langer uit laten rollen) des te minder het verbruik. Heb hem altijd op regeneratie 1 staan. Als er dan een auto voor je langzamer gaat dan past de auto zichzelf daarop aan. Remmen is uiteraard ook regenereren. Die 22 graden uit de handleiding slaat denk ik op de buitentemperatuur.
Misschien dit eens bekijken ? https://youtu.be/xdTlyfB3d70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guia
Interessant, dank voor het delen en ook niet verwachtte resultaten. Maar dit gaat om heuvel op en is in Nederland niet echt relevant. Volgens mij is het onder aan de streep altijd zuiniger als je een auto laat uitrollen dan dat je (een deel) van de energie in stroom gaat omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luft schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:01:
[...]
eco mode, level 3 recu en klimaat op auto 1 en 22 graden is het beste voor je bereik. Uiteraard wel aan de snelheid houden. Met die gegevens heen en weer naar Bonn gereden, tussen de 18 en 20kwh/100km gereden dit weekend. Veel recu is sowieso goed voor je bereik
Stel dat je ziet dat het verkeet over 1000 meter vast begint te lopen. Met regen op 3 moet je eerst nog 950 meter doorrijden (wat dus energie kost). Als je uitrolt met niveau 0, hoef je alleen het laatste stukje af te remmen en heb je bijna een kilometer gratis gereden. Je regenereert iets minder, maar hebt ook veel minder energie in de beweging gestopt.

Qua binnen temperatuur is het zuinigste om het verschil met de buitentemperatuur zo klein mogelijk te houden. Dus als het buiten koud is kun je de temperatuur best wat lager instellen en dan de stoelverwarming gebruiken voor voldoende comfort.

Vandaag met buiten 11° en de Klima op 18°, stoelverwarming op 1, was het verbruik voor Airco ongeveer 400W. Ik zal binnenkort eens kijken naar het verschil met 22°C.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Tester35 schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:09:
Waarom is het een verrassing dat een auto uit een hoger segment meer verbruikt? Een Hi5 is bijna 400 kg zwaarder, een halve meter langer en bijna 20 cm breder tov je huidige auto.

Een Kodiaq is ook dorstiger dan een Fabia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tester35 schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:09:
Als je met de Kona op 120 Wh/km uitkomt, zul je met de I5 en dezelfde routes en rijgedrag waarschijnlijk op iets van 140 uitkomen, oftewel ruim boven 500 km. Dat klopt ook wel met het rijbereik in de stad volgens de WLTP. Zeker bij lagere snelheid speelt de grotere auto minder een rol (gewicht dan weer wel wat meer).

Overigens is het bereik van de Kona bij 120 Wh niet 600 km, maar 533 km.

Disclaimer: ik ga uit van de LR RWD en 19" wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Dit staat in de handleiding op pagina 1-53:

Tips voor het vergroten van de actieradius

• •
• • • •
Wanneer de bestemming is ingesteld
Wanneer de bestemming is ingesteld, kan de actieradius wijzigen. De actieradius wordt opnieuw berekend op basis van de informatie van
de bestemming. De actieradius
is echter sterk afhankelijk van de verkeersomstandigheden, de rijstijl van de bestuurder en de staat van de auto.

Als u veelvuldig gebruik maakt van de airconditioning/verwarming, wordt
er veel elektriciteit onttrokken aan
de hoogspanningsbatterij. Hierdoor kan de actieradius kleiner worden. Daarom wordt geadviseerd de temperatuur in het interieur in de AUTO-modus in te stellen op 22 °C. Uit verschillende tests is naar voren gekomen dat deze instelling resulteert in een optimaal energieverbruik bij een aangename temperatuur in het interieur.
Schakel de verwarming en airconditioning UIT als u ze niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luft schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:08:
Dit staat in de handleiding op pagina 1-53:

Tips voor het vergroten van de actieradius

• •
• • • •
Wanneer de bestemming is ingesteld
Wanneer de bestemming is ingesteld, kan de actieradius wijzigen. De actieradius wordt opnieuw berekend op basis van de informatie van
de bestemming. De actieradius
is echter sterk afhankelijk van de verkeersomstandigheden, de rijstijl van de bestuurder en de staat van de auto.

Als u veelvuldig gebruik maakt van de airconditioning/verwarming, wordt
er veel elektriciteit onttrokken aan
de hoogspanningsbatterij. Hierdoor kan de actieradius kleiner worden. Daarom wordt geadviseerd de temperatuur in het interieur in de AUTO-modus in te stellen op 22 °C. Uit verschillende tests is naar voren gekomen dat deze instelling resulteert in een optimaal energieverbruik bij een aangename temperatuur in het interieur.
Schakel de verwarming en airconditioning UIT als u ze niet nodig hebt.
Ja, hier wordt gesproken over airconditioning/verwarming. Die 22°C is dan een gemiddelde voor het hele jaar als je er nooit naar om wilt kijken. In de zomer, dus als het buiten bijv. 30°C is, kun je beter 22°C of zelfs hoger instellen dan 20°C.

Maar qua verbruik is het beter om de temperatuur in de winter wat lager in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Toevallig vandaag voor het eerst geprobeerd. Soms nog wat onwennig: bij rotondes en kruisingen weet ik nog niet of ik erop kan vertrouwen dat ie voldoende afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
bilgy_no1 schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:29:
[...]

Ja, hier wordt gesproken over airconditioning/verwarming. Die 22°C is dan een gemiddelde voor het hele jaar als je er nooit naar om wilt kijken. In de zomer, dus als het buiten bijv. 30°C is, kun je beter 22°C of zelfs hoger instellen dan 20°C.

Maar qua verbruik is het beter om de temperatuur in de winter wat lager in te stellen.
De airco/verwarming werkt samen met de warmtepomp en de batterij en restwarmte electronica. Warmtepomp is efficiënter dan 1 op 1 elektrische (stoel)verwarming. Hyundai schrijft dat niet voor niets lijkt me. Iedereen moet maar voor zichzelf uitzoeken wat hem of haar het beste lijkt, Ik heb dit weekend gezien dat het voor mij prima functioneert ivm het bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Luft schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:40:
[...]

De airco/verwarming werkt samen met de warmtepomp en de batterij en restwarmte electronica. Warmtepomp is efficiënter dan 1 op 1 elektrische (stoel)verwarming. Hyundai schrijft dat niet voor niets lijkt me. Iedereen moet maar voor zichzelf uitzoeken wat hem of haar het beste lijkt, Ik heb dit weekend gezien dat het voor mij prima functioneert ivm het bereik.
Ik betwijfel ten zeerste dat de hele cabine verwarmen met de warmtepomp minder verbruikt dan de stoelverwarming. Een elektrische deken trekt maximaal iets van 100W, en dat is meer oppervlak dan de verwarmde delen van de stoel. Stand 1 is misschien nog geen 50W per stoel.

Ik weet niet wat het vermogen van de Ioniq 5 warmtepomp is, maar er is een Bosch systeem van 1 kW dat 2-3 kW warmte oplevert.

Wanneer die warmtepomp even vol draait om de cabine op te warmen verbruikt dat dus 20x meer energie dan even de stoelverwarming gebruiken. Op temperatuur houden zal daarna minder energie kosten, maar zal toch een minimumverbruik hebben van waarschijnlijk iets van 200 W of zo.

Dus temperatuur hoog instellen:
- meer verbruik, want langer door verwarmen
- meer verbruik om die temperatuur vast te houden

En het maakt ook uit hoe lang je rit is. Op een korte rit heeft het opwarmen van de cabine niet zoveel zin en kost het juist veel energie (nog weinig warmte in de systemen).

Maar goed, ieder z'n ding. En als die instellingen voor jou goed werken, dan is dat hartstikke mooi.

Zelf vind ik 22°C veel te warm in de winter met lange kleding aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ik heb eigenlijk de temperatuur maar op 18 graden, eco, auto 1 en stoelverwarming aan. Met jas aan is dat warm genoeg. Jammer genoeg weet ik niet het spraakcommando om bestuurder- en bijrijdersstoelverwarming in een keer aan te zetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliseth
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-09-2022
Nu ik 3 weken met veel plezier in de i5 rijd heb ik eigenlijk maar één grote frustratie/irritatie; het navigatiesysteem.

Zelden zo vaak doodlopende straten, eenrichtingsverkeer, afgesloten wegen, verboden af te slaan, en weet ik het wat allemaal ingestuurd. Zowel voor als na de laatste update. Ongelofelijk wat slecht.

Ik hoop dat er snel een mogelijkheid komt voor 3rd party navigatie (bijv. Waze via CarPlay) om gebruik te maken van de HUD (want daarom gebruik ik nu de navigatie van de auto, ik vind de aanwijzingen in de HUD wel heel fijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Eliseth schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:30:
Nu ik 3 weken met veel plezier in de i5 rijd heb ik eigenlijk maar één grote frustratie/irritatie; het navigatiesysteem.

Zelden zo vaak doodlopende straten, eenrichtingsverkeer, afgesloten wegen, verboden af te slaan, en weet ik het wat allemaal ingestuurd. Zowel voor als na de laatste update. Ongelofelijk wat slecht.

Ik hoop dat er snel een mogelijkheid komt voor 3rd party navigatie (bijv. Waze via CarPlay) om gebruik te maken van de HUD (want daarom gebruik ik nu de navigatie van de auto, ik vind de aanwijzingen in de HUD wel heel fijn)
Eerste wat ik doe is CarPlay inschakelen en dan Waze gebruiken. Ik mis de aanwijzingen in de HUD helemaal niet. Heerlijk om Waze en bijvoorbeeld Spotify via CarPlay te gebruiken. Ook gebruik ik RadioNed ipv de slechte DAB van de I5.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:55:
ik heb eigenlijk de temperatuur maar op 18 graden, eco, auto 1 en stoelverwarming aan. Met jas aan is dat warm genoeg. Jammer genoeg weet ik niet het spraakcommando om bestuurder- en bijrijdersstoelverwarming in een keer aan te zetten :?
Niet voor niets ZuiningeRijder. :)

Ik heb nooit een jas aan in de auto en verwarming op 22. Maar dat verklaart toch niet het grote negatieve verschil in mijn rijbereik van de P45.

Afgelopen nacht nog gedroomd van een bereik van 400km en meer... :z

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:09
revo37 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:02:
Voor de mensen die benieuwd zijn hoe het two-tone Grey interieur er uit ziet bij Style en Connect versie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Minder lelijk dan in de configurator tbh. Het is geen straf om op de lagere versie het lichtere interieur te krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
Iemand al goede ervaringen met een bepaald merk autoshampoo voor matte lak (Gravity Gold)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcos45
  • Laatst online: 26-07-2022
Nogmaals de vraag, en ik weet dat ik hem op het stuur uit kan schakelen...

Maar weet iemand of ik dat irritante lane assist permanent uit kan schakelen ? zodat ik niet na elke rit opnieuw dat knopje op het stuur in moet drukken om lane assist uit te zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 15:20
Marcos45 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:36:

Maar weet iemand of ik dat irritante lane assist permanent uit kan schakelen ? zodat ik niet na elke rit opnieuw dat knopje op het stuur in moet drukken om lane assist uit te zetten ?
Volgens mij is, of wordt het verplicht dat deze niet meer permanent uit te schakelen is. Europese wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJCNL
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-03 14:41
Met de eerste vorst sinds de ingebruikname ook gemerkt dat de verzonken (manuele) handvaten redelijk snel aanvriezen. Flink moeten doordrukken voordat die loskwamen en de deur open kan. Die worden dus niet mee verwarmd ;) eenmaal binnen was het wel weer lekker behagelijk. Voorverwarmen scheelt ook zeker met het zicht / hoe snel je 's ochtends kan wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Laatst online: 30-04-2023
SJCNL schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:53:
Met de eerste vorst sinds de ingebruikname ook gemerkt dat de verzonken (manuele) handvaten redelijk snel aanvriezen. Flink moeten doordrukken voordat die loskwamen en de deur open kan. Die worden dus niet mee verwarmd ;) eenmaal binnen was het wel weer lekker behagelijk. Voorverwarmen scheelt ook zeker met het zicht / hoe snel je 's ochtends kan wegrijden.
helemaal niet bij stil gestaan... dit zal leuk zijn met de wintersport 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

SJCNL schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:53:
Scheelt dat je een föhn of verfstripper kunt gebruiken via de V2L >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de meester01 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:09:
[...]

Scheelt dat je een föhn of verfstripper kunt gebruiken via de V2L >:)
Moet je wel eerst in de auto zien te komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:43:
[...]

Moet je wel eerst in de auto zien te komen :+
O-)

Gewoon achter de auto gaan staan, piep piep piep en Sesam: open u :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ander vraagje: heeft iemand een tip hoe je de geluidsbron standaard op Bluetooth Media kunt zetten ipv Radio? Nu gaat standaard altijd de Radio aan, terwijl liever podcasts aanzet.

Bij mijn vorige auto uit 2013 bleef de laatste bron geselecteerd. Dus als ik niets aanzette op de telefoon was het stil en als ik iets aanzette begon dat automatisch te spelen. Als ik even kort stopte en daarna weer instapte ging de podcast weer verder spelen.

Nu dus altijd Radio en als ik niets wil horen moet ik het uitzetten. Als ik zelf iets aanzetten moet ik eerst Media selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:57:
Je kunt nu zelf je infotainment en navi updates downloaden en installeren, hier download je de 'updater', nieuwste versie is 21-11-10,

https://oem-setup.map-car...ationUpdaterInstaller.exe

Vanaf nu Binnenkort is de NaviUpdaterInstaller ook hier verkrijgbaar

https://update.hyundai.com/EU/NL/Main
Er is nu een nieuwere versie, 21-11-17, de kaartversie is hetzelfde, maar de software versie is een week later. Er zijn verschillende berichten dat de HDA2 niet zo goed zou werken bij sommigen met de 21-11-10 versie.

Zie dit overzicht:

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/372/pop2

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-11-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-08 16:57

tsk

Woosh schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:11:
Iemand al goede ervaringen met een bepaald merk autoshampoo voor matte lak (Gravity Gold)?
Nog niet, wacht nog op mijn lak (en de auto eronder :-) ) maar van wat ik heb gelezen wil je wel echt een speciale shampoo en sealant gebruiken. In ieder geval zonder wax er in want dat geeft ongelijkmatige glimmende vlekken. Er zijn diverse soorten verkrijgbaar en de A-merken zullen waarschijnlijk allemaal prima werken. Ik denk er persoonlijk over om de auto eerst met 3M Scotchgard Matte te beschermen, in ieder geval de voorkant en daarna met een matte sealant te behandelen. Maar ik laat dat ook een beetje van de prijs afhangen welk merk het wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Laatst online: 31-10-2024
tsk schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:26:
[...]

Nog niet, wacht nog op mijn lak (en de auto eronder :-) ) maar van wat ik heb gelezen wil je wel echt een speciale shampoo en sealant gebruiken. In ieder geval zonder wax er in want dat geeft ongelijkmatige glimmende vlekken. Er zijn diverse soorten verkrijgbaar en de A-merken zullen waarschijnlijk allemaal prima werken. Ik denk er persoonlijk over om de auto eerst met 3M Scotchgard Matte te beschermen, in ieder geval de voorkant en daarna met een matte sealant te behandelen. Maar ik laat dat ook een beetje van de prijs afhangen welk merk het wordt.
Ik wacht nog op mijn auto, maar ik heb de matte shampoo van Chemical Guys op mijn verlanglijstje staan. Deze krijg wel goede reviews. Ook heb ik een opschuimer, washandschoenen en velgenborstel gevraagd. Das het enige voordeel van jarig zijn op 5 december ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-08 16:57

tsk

Vielleicht schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:47:
[...]

Ik wacht nog op mijn auto, maar ik heb de matte shampoo van Chemical Guys op mijn verlanglijstje staan. Deze krijg wel goede reviews. Ook heb ik een opschuimer, washandschoenen en velgenborstel gevraagd. Das het enige voordeel van jarig zijn op 5 december ;)
Haha, ik dacht even: dan ben je vast heel oud maar de Sint is natuurlijk een dag later pas zelf jarig ;)
Maar dan is misschien de Jetseal Matte van hetzelfde merk ook nog een overweging, dat is een goede extra beschermer als je de reviews mag geloven. Vooral als de lak nog nieuw is heb je dan minder werk van het schoonmaken van de auto voordat je het aanbrengt, ik denk dat ontvetten dan genoeg is (want je kunt matte lak ook niet polijsten ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Laatst online: 31-10-2024
tsk schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:08:
[...]

Haha, ik dacht even: dan ben je vast heel oud maar de Sint is natuurlijk een dag later pas zelf jarig ;)
Maar dan is misschien de Jetseal Matte van hetzelfde merk ook nog een overweging, dat is een goede extra beschermer als je de reviews mag geloven. Vooral als de lak nog nieuw is heb je dan minder werk van het schoonmaken van de auto voordat je het aanbrengt, ik denk dat ontvetten dan genoeg is (want je kunt matte lak ook niet polijsten ofzo).
Ik overweeg de Glass Coat van Hyundai. Voor €395 wordt ook de hele auto gecoat. Ik wacht nog op extra info, aangezien de dealer niet uit zn hoofd wist of deze ook voor matte lak gebruikt mocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefdebruijn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-07 09:00
Ik wilde Gyeon Bathe+ gaan gebruiken met Gyeon Cure Matte voor de afwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Marcos45 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:36:

Lukt niet permanent, net als de snelheidsbordherkenning.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJCNL
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-03 14:41
Vielleicht schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:20:
[...]

Ik overweeg de Glass Coat van Hyundai. Voor €395 wordt ook de hele auto gecoat. Ik wacht nog op extra info, aangezien de dealer niet uit zn hoofd wist of deze ook voor matte lak gebruikt mocht worden.
De vaste detailer van Autopalace in Zwolle durfde het niet aan, na het bekijken van de matte lak. Ik heb uiteindelijk bij Car Care Center Elburg voor de Labocosmetica glascoating gekozen a 500 euro exc. BTW. Daar krijg je ook een onderhoudspakket incl. shampoo bij en een onderhoudsbeurt/check na 6 maanden.

Ik moet de auto nu zelf nog een eerste keer wassen hiermee. Als dit pakket op is ga ik denk ik voor:
https://www.amazon.nl/gp/product/B07S3WVJ6L/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
heeft iemand (met automatische grepen) misschien een methode gevonden om de greep uit te klappen van binnenuit de auto? stel dat je iemand ophaald bijv? of als je uitstapt; dan gaat je eigen deur hendel wel open, maar die van de achter portieren niet. onhandig als daar bijv je jas ligt (of kind...) dan sta je weer met een ingeklapte hendel te hannessen.

ja ik weet het; geneuzel in de marge, maar mischien mis ik een handigheidje :+

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Tiggy80 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:24:
heeft iemand (met automatische grepen) misschien een methode gevonden om de greep uit te klappen van binnenuit de auto? stel dat je iemand ophaald bijv? of als je uitstapt; dan gaat je eigen deur hendel wel open, maar die van de achter portieren niet. onhandig als daar bijv je jas ligt (of kind...) dan sta je weer met een ingeklapte hendel te hannessen.

ja ik weet het; geneuzel in de marge, maar mischien mis ik een handigheidje :+
Met je 'open' toets in de linker armsteun.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
kor952 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:08:
[...]

Met je 'open' toets in de linker armsteun.
ah, dadelijk even proberen _/-\o_

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppscherm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 17:58
kor952 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:02:
[...]

De dealer heeft hem in de beenruimte van de passagier gemonteerd, in de hoek van het 'kleine bakje' wat in het midden op de vloer staat (met oa. de 12v aansluiting) en de onderkant van de schuiflade. Heb er even geen foto van. Vond het in eerste instantie een rare plek maar we kunnen er alle twee bij en hij is inderdaad wat draaibaar.
Over het algemeen kun je beter bij het plafond. Maar dat moet je ook maar willen. Sommige vinden het lelijk.
Hier schrijven ze dat hij goed bereikbaar moet zijn met rechte rug:
https://www.centraalbehee...auto/noodhamer-beste-plek

Edit: @Sjoerdvt was me o.a. voor. Ik had eerst verder moeten lezen natuurlijk :P.

[ Voor 6% gewijzigd door ppscherm op 22-11-2021 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
Vandaag getest hoe Tronity in combinatie met ABRP werkt. Conclusie: niet echt lekker. Je hoeft Tronity niet eerst op je telefoon te openen, bij starten ABRP haalt hij vanzelf soc op via Tronity. Echter wordt dit tijdens de rit niet veelvuldig geüpdate. Hierdoor loopt het 'live soc' percentage in ABRP wel terug, maar dit klopt niet met de soc van de auto. Op een rit van 40 minuten zat er 3% verschil in. Als je in ABRP je route cancelt en weer opnieuw start krijg je wel de goede soc.
Niet echt een lekkere oplossing dus, als er dit verschil ontstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Laatst online: 16-06 16:28
revo37 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:06:
Vandaag getest hoe Tronity in combinatie met ABRP werkt. Conclusie: niet echt lekker. Je hoeft Tronity niet eerst op je telefoon te openen, bij starten ABRP haalt hij vanzelf soc op via Tronity. Echter wordt dit tijdens de rit niet veelvuldig geüpdate. Hierdoor loopt het 'live soc' percentage in ABRP wel terug, maar dit klopt niet met de soc van de auto. Op een rit van 40 minuten zat er 3% verschil in. Als je in ABRP je route cancelt en weer opnieuw start krijg je wel de goede soc.
@revo37 , klinkt alsof je ervaring hebt met ABRP en andere data bronnen (bv EVNotify) en/of andere auto's.
Wel apart dat als je ABRP cancelt en weer opstart, de SoC weer goed staat. Dat lijkt aan te geven dat het issue bij ABRP ligt. Tenzij Tronity in de tussentijd (tussen het cancelen en het opnieuw opstarten) nieuwe gegevens heeft ontvangen.

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen met ABRP.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:47
De 22-11 navi update is nu te downloaden.

https://update.hyundai.com/EU/NL/navigationUpdate

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
Richard-I5 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:38:
[...]

@revo37 , klinkt alsof je ervaring hebt met ABRP en andere data bronnen (bv EVNotify) en/of andere auto's.
Wel apart dat als je ABRP cancelt en weer opstart, de SoC weer goed staat. Dat lijkt aan te geven dat het issue bij ABRP ligt. Tenzij Tronity in de tussentijd (tussen het cancelen en het opnieuw opstarten) nieuwe gegevens heeft ontvangen.

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen met ABRP.
Volgens mij ligt het probleem bij frequentie waarop Tronity gegevens van Bluelink haalt. Ook in Tronity app is deze niet altijd up to date.
Heb verder niet veel ervaring hoor. Wel obdII met EVNotify geprobeerd, dat werkt goed. Enige probleem met de specifieke dongle die ik heb, is dat deze niet automatisch opstart als de auto start. Moet hem dan dus altijd in/uit pluggen.
Ik denk dat ik een andere dongle aanschaf, die wel aan gaat bij het starten van de auto. Zoals die van @ZuinigeRijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

revo37 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:57:
[...]

Volgens mij ligt het probleem bij frequentie waarop Tronity gegevens van Bluelink haalt. Ook in Tronity app is deze niet altijd up to date.
Heb verder niet veel ervaring hoor. Wel obdII met EVNotify geprobeerd, dat werkt goed. Enige probleem met de specifieke dongle die ik heb, is dat deze niet automatisch opstart als de auto start. Moet hem dan dus altijd in/uit pluggen.
Ik denk dat ik een andere dongle aanschaf, die wel aan gaat bij het starten van de auto. Zoals die van @ZuinigeRijder
Ik had ook een Konnwei met aan/uit schakelaar maar moest regelmatig deze schakelaar uit/aan zetten nadat ik opnieuw verbinding zocht. Heb nu sinds het weekend een VeePeak OBDCheck BLE+ die blijft aan, als je op nieuw start is er vrijwel direct verbinding.
De Car Scanner app werkt goed op mijn iPhone maar EV-Notify niet. EV-Notify draai ik op een Androïd telefoon, op mijn iPhone heb ik een persoonlijke hotspot.
De Androïd telefoon met EV-Notify gebruikt deze hotspot om via internet data uit te wisselen met ABRP. ABRP draait op de iPhone dan kan ik ABRP blijven gebruiken als ik de iPhone via Car Play aansluit.
Het is even een dingetje maar dan werkt ook alles real-time.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
kor952 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:17:
[...]

Ik had ook een Konnwei met aan/uit schakelaar maar moest regelmatig deze schakelaar uit/aan zetten nadat ik opnieuw verbinding zocht. Heb nu sinds het weekend een VeePeak OBDCheck BLE+ die blijft aan, als je op nieuw start is er vrijwel direct verbinding.
De Car Scanner app werkt goed op mijn iPhone maar EV-Notify niet. EV-Notify draai ik op een Androïd telefoon, op mijn iPhone heb ik een persoonlijke hotspot.
De Androïd telefoon met EV-Notify gebruikt deze hotspot om via internet data uit te wisselen met ABRP. ABRP draait op de iPhone dan kan ik ABRP blijven gebruiken als ik de iPhone via Car Play aansluit.
Het is even een dingetje maar dan werkt ook alles real-time.
Hmm goede suggestie, zal die Veepeak eens bekijken. Ik heb een Android, dus dat scheelt al een tussen stap in ieder geval.
Hij blijft echt aan zeg je? Of gaat hij gewoon aan als de auto aangaat? Verbruik zal minimaal zijn mits hij aanblijft lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als Tronity zonder hardware de SOC van de auto kan uitlezen en doorspelen naar ABRP... Waarom zou je dit dan niet rechtstreeks aan ABRP kunnen koppelen?

Kennelijk is er een API waar die data zijn uit te lezen. Zit dat dan in Bluelink? Ik weet dat ABRP ook rechtstreeks de data van Tesla kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Hij blijft aan omdat er altijd 12V op de OBD test poort staat ook als het contact op uit staat. Het stroom verbruik is echter heel gering dus weinig kans dat ie je accu leeg trekt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-08 18:32
Wow moet je met "Navigation Updater" telkens opnieuw de 25gb downloaden? Je kan in de updater trouwens niet zien welke versie je aan het downloaden bent.

Ik had de update in de eerste week dat de updater beschikbaar was gedownload, is er nu een nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nmolenbeek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:52
Heb met de nieuwe Ionic 5 nu twee fast chargers gebruikt 300kw en een 320kw. maar kwam niet hoger uit dan 120kw tijdens het laden. jammer duurde toch stuk langer dan verwacht. en dat terwijl ik de enige was bij het station... en alles stond op maximaal in het menu van de auto. was het dan toch te koud met 12 graden vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Met welke state of charge startte je de sessie? Bij welke laders heb je precies geprobeerd te laden?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunkStar_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:00:
Wow moet je met "Navigation Updater" telkens opnieuw de 25gb downloaden? Je kan in de updater trouwens niet zien welke versie je aan het downloaden bent.

Ik had de update in de eerste week dat de updater beschikbaar was gedownload, is er nu een nieuwe versie?
ja, 211117, vorige was 211110. In het bestand met extensie .ver kun je het versienummer zien, maar bij het checken laat deze ook even zien welke versie je gaat downloaden. Maar niet alle gerapporteerde bugs zijn opgelost en mogelijk dat er binnenkort nog een update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nmolenbeek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:52
Spiller schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:32:
Met welke state of charge startte je de sessie? Bij welke laders heb je precies geprobeerd te laden?
Bij een nieuwe allergo paal 300kw (van de valk veenenedaal) met 10% in de wagen. en met 35% bij een 320KW paal geen idee wat voor merk. maar kwam bij beiden niet boven de 120KW qua laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nmolenbeek schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:23:
Heb met de nieuwe Ionic 5 nu twee fast chargers gebruikt 300kw en een 320kw. maar kwam niet hoger uit dan 120kw tijdens het laden. jammer duurde toch stuk langer dan verwacht. en dat terwijl ik de enige was bij het station... en alles stond op maximaal in het menu van de auto. was het dan toch te koud met 12 graden vandaag?
zie deze post:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
nmolenbeek schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:35:
[...]

Bij een nieuwe allergo paal 300kw (van de valk veenenedaal) met 10% in de wagen. en met 35% bij een 320KW paal geen idee wat voor merk. maar kwam bij beiden niet boven de 120KW qua laden.
Gisteren op terugweg uit Duitsland bij een buitentemp. van uiteindelijk 8 graden en 9% SoC geladen bij Shell. Gestart met 60kW, vanaf 35% SoC ging ie vlot naar 120kW en even later door naar 175kw (is max bij Shell). Pasbij 70% ging het weer naar beneden om bij 100kW te stoppen op ingestelde 80%. Uiteindelijk 28 min. geladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superpioneer
  • Laatst online: 31-05-2024
ppscherm schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:01:
[...]

Over het algemeen kun je beter bij het plafond. Maar dat moet je ook maar willen. Sommige vinden het lelijk.
Hier schrijven ze dat hij goed bereikbaar moet zijn met rechte rug:
https://www.centraalbehee...auto/noodhamer-beste-plek

Edit: @Sjoerdvt was me o.a. voor. Ik had eerst verder moeten lezen natuurlijk :P.
Nog even over die noodhamer. Ik vraag me af of je met zo'n ding uberhaupt de ruiten wel door krijgt. Ik heb vroeger eens een C5 gehad met gelamineerde zijruiten. Ik kwam eens terug van de winkel, had er iemand geprobeerd mijn tas op de achterbank mee te nemen. Een paar flinke butsen in de zijruit, maar niet door! ;w Ik had zijn gezicht wel eens willen zien. Daarna door naar de glasboer, binnen 10 minuten de oude kapotte ruit eruit en de nieuwe er weer in, geen scherven in de auto. Als iemand het uit wil proberen (niet op mijn auto), ik hoor graag of het dus mogelijk is om met zo'n hamer een zijruit door te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppscherm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 17:58
Guia schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:53:
...

Nog een aanvullende vraag, ik kan mijn achtergrond niet op zwart zetten. Kan dat alleen bij de lounge / 45? Ik zie wel kleur staan, maar dat is niet aan te klikken. Volgens mij doe ik hier iets fout, want bij uitzetten of laden is de achtergrond wel zwart.
Ik heb een Connect+ en mij is het gelukt en Ik durf niet te zeggen of het op alle modellen zit. Ik vind het een stuk rustiger voor mijn ogen. Ik ben benieuwd of het er bij jou ook op zit? Op de site staat 'if equipped' bij deze setting.

Je kunt de instelling hier vinden:
* Setup
* Screen Layout
* Graphic Themes
* Select 'Black Background'

Source:
http://webmanual.hyundai....reentheme.html#dd26e18778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ik las deze opmerking op een Engelstalig Ioniq 5 forum:

If you request the status of the car in the Bluelink app it will update Tronity -> ABRP.

https://www.ioniqforum.co...te-planner-tronity.38162/

[ Voor 4% gewijzigd door de meester01 op 22-11-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
de meester01 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:01:
[...]

Ik las deze opmerking op een Engelstalig Ioniq 5 forum:

If you request the status of the car in the Bluelink app it will update Tronity -> ABRP.

https://www.ioniqforum.co...te-planner-tronity.38162/
Ja klopt, maar data in Bluelink is 10 minuten 'geldig'. Dan zou je dat dus elke 10 minuten moeten doen, niet echt ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revo37
Ik zie net in een ander topic dat je bij de Ioniq 5 op je linker scherm, een scherm kan instellen waarbij je andere auto's om je heen ziet. Net zoals Tesla op zijn dashboard heeft.
Weet iemand hoe je dit kan instellen? Ik heb het nog niet gevonden.

Edit:
En nog een vraag, weet iemand hoe je snel in het hoofd infotainment menu komt? Je hebt de knop map, nav, media en ster. Ik heb ster ingesteld voor telefoon projectie. Maar ik heb dus geen knop waarmee ik snel in het hoofdmenu kom? Of zie ik echt iets over het hoofd?
Ik klik nu vaak op map en dan in dit scherm op de homeknop, maar vind ik nogal omslachtig eigenlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door revo37 op 22-11-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom783
Ik had gisteren een mail gestuurd richting Hyundai omtrent de locatie van de snelheidsmeter op het linker scherm. Deze is idd niet instelbaar (maar daar waren we eigenlijk al achter) maar ze hebben het bericht doorgespeeld aan Hyundai zelf dus wellicht komt er ooit een software update voor. Laten we het hopen! En wellicht maken ze dan meteen het linker scherm wat meer bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

revo37 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:09:
[...]

Ja klopt, maar data in Bluelink is 10 minuten 'geldig'. Dan zou je dat dus elke 10 minuten moeten doen, niet echt ideaal.
Oké maar elke 3 kwartier tot een uur oid zou op langere ritten nog wel een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
de meester01 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:12:
[...]

Oké maar elke 3 kwartier tot een uur oid zou op langere ritten nog wel een optie zijn?
Ja dat is wel een optie lijkt me ja. Als gezegd, de soc loopt wel naar beneden. Ik denk dat ABRP voor mij een hogere waarde voor verbruik in had geschat dan ik daadwerkelijk verbruikte. Hierdoor liep soc op ABRP sneller terug dan werkelijk. Als die goed (of in ieder geval beter) overeenkomt zal het probleem ook minder groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superpioneer schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:34:
[...]

Nog even over die noodhamer. Ik vraag me af of je met zo'n ding uberhaupt de ruiten wel door krijgt. Ik heb vroeger eens een C5 gehad met gelamineerde zijruiten. Ik kwam eens terug van de winkel, had er iemand geprobeerd mijn tas op de achterbank mee te nemen. Een paar flinke butsen in de zijruit, maar niet door! ;w Ik had zijn gezicht wel eens willen zien. Daarna door naar de glasboer, binnen 10 minuten de oude kapotte ruit eruit en de nieuwe er weer in, geen scherven in de auto. Als iemand het uit wil proberen (niet op mijn auto), ik hoor graag of het dus mogelijk is om met zo'n hamer een zijruit door te slaan.
je moet deze ook niet als hamer gebruiken :+

op het raam drukken en dan op de knop drukken, zodat de pin eruit schiet en raam stukmaakt.

P.S. je kunt de autogordel er ook mee doorsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even over het verbruik van de verwarming. Na de discussie hier over hoevel trekt de warmtepomp eigenlijk bij 18*C vs. 22*C heb ik dat vanmiddag even getest.

Eerst de verwarming op 18*C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdTxQziVjufIYsUM1D2uLtqQBDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zu1Lrg18qrU3PobGygEzzkb5.jpg?f=fotoalbum_large
Ongeveer 2,2 kW. Dit was echt vlak na het wegrijden, dus de verwarming moest de auto nog opwarmen.

Direct na deze foto de temperatuur (alleen aan de bestuurderskant) opgehoogd naar 22*C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HImjHA09yqYlVb2nX_d09WLfRmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgX77p4Sb6j1pHoIRl0MpITF.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik direct omhoog naar 3,1 kW.

Toen ik hem daarna weer naar 18*C zette ging het verbruik omlaag naar 0,4 kW. Daar kon ik echter geen foto meer van nemen, want toen was het licht op groen en moest ik rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revo37 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:10:
Ik zie net in een ander topic dat je bij de Ioniq 5 op je linker scherm, een scherm kan instellen waarbij je andere auto's om je heen ziet. Net zoals Tesla op zijn dashboard heeft.
Weet iemand hoe je dit kan instellen? Ik heb het nog niet gevonden.

Edit:
En nog een vraag, weet iemand hoe je snel in het hoofd infotainment menu komt? Je hebt de knop map, nav, media en ster. Ik heb ster ingesteld voor telefoon projectie. Maar ik heb dus geen knop waarmee ik snel in het hoofdmenu kom? Of zie ik echt iets over het hoofd?
Ik klik nu vaak op map en dan in dit scherm op de homeknop, maar vind ik nogal omslachtig eigenlijk.
aan de rechterkant van stuur een aantal keer op de linksboven knop drukken en dan door de opties gaan. Je kunt dit ook in de HUD in normale modus laten tonen in combinatie met HDA2. Weet niet of dat in alle modellen zit.

Jammer genoeg maar 1 programmeerbare ster, dus keuzestress :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Laatst online: 08-04 12:08
MicheldeGoey schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:33:
[...]

Snap ik niets van! Ook een P45 en zelfs nu, met lagere temperaturen, nog >400 km bereik. Van de zomer minimaal 430 km, soms tot 450 km.
Rij jij in i-Pedal modus?
Ik kom niet verder dan 290 km maar rij iets meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revo37 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:25:
[...]

Ja dat is wel een optie lijkt me ja. Als gezegd, de soc loopt wel naar beneden. Ik denk dat ABRP voor mij een hogere waarde voor verbruik in had geschat dan ik daadwerkelijk verbruikte. Hierdoor liep soc op ABRP sneller terug dan werkelijk. Als die goed (of in ieder geval beter) overeenkomt zal het probleem ook minder groot zijn.
Je kunt bij ABRP ook de referentiewaarde voor het verbruik aanpassen. Misschien dat je het daarmee al voldoende nauwkeurig krijgt. Het hangt immers niet op een paar procent en je ziet onderweg wel of ABRP nog aan de veilige kant zit. Dan bij de volgende stop weer even de SOC updaten voor je wegrijdt.

Ik zit ook nog te puzzelen met die datalink en zie er eigenlijk tegenop om daar heel veel gedoe aan te hebben. Zeker als je dan onderweg nog moet gaan pielen in verschillende apps om er iets bruikbaars uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:28:
[...]

je moet deze ook niet als hamer gebruiken :+

op het raam drukken en dan op de knop drukken, zodat de pin eruit schiet en raam stukmaakt.

P.S. je kunt de autogordel er ook mee doorsnijden.
En als je toch gaat meppen sla dan zo dicht mogelijk bij de buitenspiegel. Daar veert het raam het minst bij een klap cq is de glasspanning het grootste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:34:
[...]

aan de rechterkant van stuur een aantal keer op de linksboven knop drukken en dan door de opties gaan. Je kunt dit ook in de HUD in normale modus laten tonen in combinatie met HDA2. Weet niet of dat in alle modellen zit.

Jammer genoeg maar 1 programmeerbare ster, dus keuzestress :(:)
Ik heb dat ook geprobeerd, maar nog nooit dat betreffende scherm gezien. Is een Lounge met HDA2 en alle camera's, dus zou hetzelfde moeten werken als de P45?

Of werkt dit alleen wanneer HDA2 actief is, dus op een snelweg? Weet even niet zeker of ik het onder die omstandigheden al heb geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:30:
Nog even over het verbruik van de verwarming. Na de discussie hier over hoevel trekt de warmtepomp eigenlijk bij 18*C vs. 22*C heb ik dat vanmiddag even getest.

Eerst de verwarming op 18*C:
[Afbeelding]
Ongeveer 2,2 kW. Dit was echt vlak na het wegrijden, dus de verwarming moest de auto nog opwarmen.

Direct na deze foto de temperatuur (alleen aan de bestuurderskant) opgehoogd naar 22*C:
[Afbeelding]

Verbruik direct omhoog naar 3,1 kW.

Toen ik hem daarna weer naar 18*C zette ging het verbruik omlaag naar 0,4 kW. Daar kon ik echter geen foto meer van nemen, want toen was het licht op groen en moest ik rijden.
Ik denk dat die stijging in verbruik ook veroorzaakt wordt door het 'opstoken' van de auto? Immers direct na je opdracht om naar 22 te gaan begint hij te stoken om 4 graden te klimmen.

Het is denk ik beter vergelijkbaar als de temp al 20 minuten op 22 staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:38:
[...]

Ik heb dat ook geprobeerd, maar nog nooit dat betreffende scherm gezien. Is een Lounge met HDA2 en alle camera's, dus zou hetzelfde moeten werken als de P45?

Of werkt dit alleen wanneer HDA2 actief is, dus op een snelweg? Weet even niet zeker of ik het onder die omstandigheden al heb geprobeerd.
ja alleen met HDA2 actief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
de meester01 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:44:
[...]

Ik denk dat die stijging in verbruik ook veroorzaakt wordt door het 'opstoken' van de auto? Immers direct na je opdracht om naar 22 te gaan begint hij te stoken om 4 graden te klimmen.

Het is denk ik beter vergelijkbaar als de temp al 20 minuten op 22 staat?
kijk gewoon hoeveel procent van de batterij gebruikt word voor klimaat. Dit weekend 730km gereden en klimaat verantwoordelijk voor 3% van het verbruik. Dus 23km bereik minder door verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
HDA2 actief is gewoon als je het stuurtje actief in je menu hebt toch? Dus actieve lane following en ACC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revo37 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:53:
[...]

HDA2 actief is gewoon als je het stuurtje actief in je menu hebt toch? Dus actieve lane following en ACC?
Nee, dan staat er ook HDA in beeld. Dit gaat vanzelf aan wanneer ik de snelweg op rijd.

Ik krijg ook een melding 'Druk op OK om rijstrookwissel assistant te activeren'.

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-11-2021 22:09 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic