Luft schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:40:
[...]
De airco/verwarming werkt samen met de warmtepomp en de batterij en restwarmte electronica. Warmtepomp is efficiënter dan 1 op 1 elektrische (stoel)verwarming. Hyundai schrijft dat niet voor niets lijkt me. Iedereen moet maar voor zichzelf uitzoeken wat hem of haar het beste lijkt, Ik heb dit weekend gezien dat het voor mij prima functioneert ivm het bereik.
Ik betwijfel ten zeerste dat de hele cabine verwarmen met de warmtepomp minder verbruikt dan de stoelverwarming. Een elektrische deken trekt maximaal iets van 100W, en dat is meer oppervlak dan de verwarmde delen van de stoel. Stand 1 is misschien nog geen 50W per stoel.
Ik weet niet wat het vermogen van de Ioniq 5 warmtepomp is, maar er is een Bosch systeem van 1 kW dat 2-3 kW warmte oplevert.
Wanneer die warmtepomp even vol draait om de cabine op te warmen verbruikt dat dus 20x meer energie dan even de stoelverwarming gebruiken. Op temperatuur houden zal daarna minder energie kosten, maar zal toch een minimumverbruik hebben van waarschijnlijk iets van 200 W of zo.
Dus temperatuur hoog instellen:
- meer verbruik, want langer door verwarmen
- meer verbruik om die temperatuur vast te houden
En het maakt ook uit hoe lang je rit is. Op een korte rit heeft het opwarmen van de cabine niet zoveel zin en kost het juist veel energie (nog weinig warmte in de systemen).
Maar goed, ieder z'n ding. En als die instellingen voor jou goed werken, dan is dat hartstikke mooi.
Zelf vind ik 22°C veel te warm in de winter met lange kleding aan.