Het is altijd leuk om laad strategieën te bespreken

bilgy_no1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:16:
[...]
<knip>
Het scheelt echter wel in de praktijk op een lange reis. Je rijdt immers op zo'n 70% van de batterij om zeer traag laden boven 80% te vermijden. 70% van 230 km is 161 km, dus net iets meer dan 1h15m rijden tussen iedere laadstop.
Met warmtepomp kom je dan 175km tussen iedere laadstop en daar zit dus een stukje winst. Wat hier niet is meegeteld is het opwarmen van de cabine na een tijdje stil te hebben gestaan. Dat kost veel meer energie en zou nog wat extra verschil kunnen maken. Misschien nog 5 km extra. Dus zeg dat je tussen iedere laadstop 20 km verder komt, dan scheelt het je op de hele rit misschien 1 laadstop.
Uiteraard is het ook afhankelijk van de locaties van de laadstations. Met 20 km extra haal je misschien net wél dat laadpunt en dan scheelt het enorm.
Er valt meer winst te behalen door minder hard te rijden. Zet je de HDA op 120 km/h ipv 130+, dan daalt het verbruik waarschijnlijk snel naar zo'n 275 Wh/km (en met warmtepomp misschien wel naar 255) onder koude omstandigheden. Dan heb je dus een range van 264 km resp. 285 km. En moet je om de 185-200 km laden. Inclusief verkeer/files, wegwerkzaamheden en 100 km/h zones is dat een prima afstand om 2 uur te rijden (gemiddeld zo'n 100 km/h is nog flink doorrijden). Obv die 285 km vanaf huis en 200 km etappes heb je dan maar 4 laadstops nodig. Scheelt overigens ook flink geld bij Ionity...
De Ioniq 5 is helaas niet zo efficiënt op hogere snelheid. Hij kan een lange afstand nog steeds snel afleggen, omdat hij snel laadt bij de juiste laders. Maar met een gezin op wintersport is het gewoon niet zo fijn om 6-8x te moeten stoppen. Ook al is het maar voor een minuut of 20. De warmtepomp maakt dus iets verschil en scheelt je misschien een laadstop, maar zoals gezegd kun je dat effect ook bereiken door wat tempo te minderen.
Mijn overweging was dus om wel de warmtepomp te willen en ik besef me dat ik waarschijnlijk op zo'n wintersport rit minder hard moet gaan rijden.
<knip>
Ik heb meerdere wintersportreizen met een Renault Zoe gedaan met het hele gezin. 2x Italië en 1x naar Val Thorens. De Zoe heeft een batterij van 41kWh en kan laden op max 43kW tot 55%. Daarna daalt het vermogen evenredig en vanaf 80% drastisch.
Mijn ervaring is dat de meeste tijdswinst hem inderdaad zit in voorkomen dat je harder rijdt dan 100km/h. Dit scheelt naar verhouding zoveel meer energie ten opzichte van die paar minuten reistijd die je ermee bespaart, dat dit echt een no-brainer is. Moet ik wel bijzeggen dat wij in de schoolvakanties gingen en het dus altijd erg druk was op de populaire vakantieroutes.
Wat betreft het vermijden van boven de 80% laden omdat dat zo traag gaat, dat zal bij de Ioniq in de praktijk lastig zijn. Een Zoe van 10 naar 80% laden duurt ongeveer een uur, in de winter is 70 min ook gebruikelijk. Bij de DC laadsnelheden van een Ioniq5 ben je zo snel bij die 80% dat het nog lastig wordt om op tijd de lading te stoppen en te vertrekken.
Zeker als je bijv. een HPC bij een supermarkt kiest, kan de stop zomaar *iets* langer uitvallen omdat er een gezinslid nog even naar het toilet moet dan zit je zomaar aan de 90% omdat de op 80% nog met bijna 100kW en op 90% nog met 50kW geladen kan worden. Als je een EV gewend bent die maximaal 43kW piekvermogen haalt is dat nog steeds erg snel. Niet dat je erop gaat wachten natuurlijk, maar 10 minuten zijn gewoon zó voorbij.
Stel dat je volgende stop een uitgebreide lunch wordt bij een restaurant naast een Ionity station, dan rijd je natuurlijk precies zo hard dat je bijvoorbeeld met 5% capaciteit daar aankomt. Als je lunch dan een half uurtje duurt in plaats van 18 minuten dan zit je al op 93% en duurt je lunch nog 10 minuten langer dan heb je al 98% (71kWh) bijgeladen en dat is serieus veel. Zie o.a.
deze video van Battery Life.
Als je onderweg een overnachting hebt dan laadt je bij die stop natuurlijk tot 100% en ook de eerste etappe vanaf huis is er eentje van 100% lading. Hierdoor hoef je uiteindelijk ook minder laadstops te maken. Als je kunt laden bij de bestemming kun je ook wel wat meer risico nemen bij het leegrijden. Waar ik met Zoe tot 5% leeg reed (10km) zou deze 10km bij de Ioniq een laadpercentage van 3% vertegenwoordigen.
Je kunt door het grote batterijpakket dus aanzienlijk meer risico nemen. Dit zag ik ook in de review video's terug waarin ze de Ioniq5 helemaal leeg reden. De 'reserve' capaciteit als de auto al 0% aangeeft is best wel veel, zeker een km of 10. In
deze test video nog een km of 12 voordat er echt geen puf meer in zat. Als je nog 40km moet rijden naar het volgende snellaadstation terwijl je nog 15% lading hebt gewoon niet te gek doen en rustig doorrijden naar dat laadstation want dat haal je dan gewoon.
Over het besparen bij Ionity, kijk eens naar
&charge. Spaar je kilometers via elke thuisbezorgd bestelling, of aankoop bij booking.com, welkoop, Ali Express etc, en gebruik die kilometers via de Maingau laadpas bij Ionity. Thuis, op bestemming en bij de eventuele overnachting onderweg kan je uiteraard voordelig AC lurken. Die 2 of 3 stops per vakantie kun je dan met de gespaarde kilometers voldoen, dit bespaart je zomaar €100 tot €200 euro aan laadkosten bij Ionity.