Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimtim schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:12:
[...]

Op de usb aansluiting heb ik een 2 m lange apple-laadkabel gestoken, achter dasboard, onder mat en onder middenconsole door. Zo kan ik de iphone draadloos laden maar ook aansluiten voor apple car play (= dubbelop laden)
Dit is een goed idee! Waarom Hyundai dit niet gewoon bij de fabricage goed heeft geregeld, daar kan ik met mijn pet niet bij...

Maar hoe gaat dit samen met de verschuifbare middenconsole? Beschadigt de kabel dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
bilgy_no1 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Dit is een goed idee! Waarom Hyundai dit niet gewoon bij de fabricage goed heeft geregeld, daar kan ik met mijn pet niet bij...

Maar hoe gaat dit samen met de verschuifbare middenconsole? Beschadigt de kabel dan niet?
Ik heb de middenconsole altijd naar voren staan en verschuif hem niet. Als ik hem toch naar achteren verschuif, dan heeft hij nog voldoen lengte. Bij vaak heen en weer schuiven zou hij idd kunnen beschadigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

wimtim schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:23:
[...]

Ik heb de middenconsole altijd naar voren staan en verschuif hem niet. Als ik hem toch naar achteren verschuif, dan heeft hij nog voldoen lengte. Bij vaak heen en weer schuiven zou hij idd kunnen beschadigen
Dat is exact mijn idee. Hoe kreeg je de lightning kabel erdoor? Gewoon rubber matje aan de kant en de kabel er door friemelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
de meester01 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Dat is exact mijn idee. Hoe kreeg je de lightning kabel erdoor? Gewoon rubber matje aan de kant en de kabel er door friemelen?
Aan de voor kant onder de console door en dan aan aan de achterkant met een voerdraadje door een gat onder het rubber matje. Ik heb overwogen om een gat te boren in de richel aan de achterzijde van het rubber matje, zodat dit mooi vlak kan blijven liggen, maar wilde de auto uiteindelijk toch liever niet beschadigen.
Bij de console van de usb poort heb ik de kabel naar boven onder het dahboard gevoerd , dan onder usb console door , en dan onder de mat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
mdeiman schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:49:
Damn, probleem is weer opgetreden dat de auto niet in de D of R wil. Alleen N en P.

Starten en stoppen, tijdje wachten, even weer aan stroom, etc, niets hielp.
Wel zoals ook anderen al hebben gemeld de 12V accu even loskoppelen.

Dopsleutel maar in de frunk gelaten....

Blijft toch wel erg slecht dit.
Als dit het enige software probleem is mag ik je feliciteren.

Ik kan er nog wel een paar benoemen, als iemand interesse heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

Mooi koppel wel.

Het was vast een eer voor de meneer om met zijn Lamborghini URUS van € 384.0000 naast een mijn I5 te staan. Inderdaad, het was een meneer. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smspjbk2p4pHai-9WavyZ2b178M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deJ9nAAJ7HMySlCrA0Y9t75U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsT9KL42E7gkKV-yuWmjIhuLJCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEmDPSdbvGQslyJjXRijJh2p.jpg?f=fotoalbum_tile

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woosh
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
hunter3315nl schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

Zeker interesse hier! Wellicht zijn er dan weer (tijdelijke) oplossingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

hunter3315nl schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

Software bevat per definitie vele fouten. Je hoopt/verwacht niet van het kaliber dat je een auto niet in de P of R krijgt.

Maar altijd goed dat we andere fouten delen.

Schermpje dat je kunt zien bij een AWD hoe de krachten verdeeld worden over de 4 wielen is bij mij niet meer op te roepen. Zit normaliter onder het bandenspanning scherm.

Wisselen tussen profielen met de instellingen gaat ook lang niet altijd goed. Soms toch weer bepaalde instellingen 'kwijt'.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:35

-CJ

Not remastered

YouTube: IONIQ 5 BASE LINE SHORT RANGE 👉 reicht das?

In deze video worden de verschillen aan de buitenkant tussen (voor ons) de Lounge en niet-Lounge getoond.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppie35
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-07-2023
Leuk om alle ervaringen en vragen te lezen. Namens alle ''mee-lezers'' dankjulliewel :)

Een Ioniq 5 (Connect - 73 kwh RWD) behoort voor mij tot de lease-mogelijkheden ( :) ). Ik neig naar een Ioniq 5 t.o.v. bv. een Polestar 2 (met plus pakket).

Praktische vraagje aan de bezitters;

De Ioniq 5 is wel erg breed; incl. spiegels is de auto 2,15 m breed.Tijdens mijn testrit heb ik mezelf niet echt uitgedaagd met inparkeren e.d., maar ik ben wel benieuwd hoe de gebruikers deze maten ervaren.

Ik kan me voorstellen dat bv. parkeren, parkeergarages en wellicht ook wegversmallingen wel even een puntje van aandacht zijn. In hoeverre ervaren jullie dit als een minpuntje op het praktisch gebruikersgemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Eppie35 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:59:
Leuk om alle ervaringen en vragen te lezen. Namens alle ''mee-lezers'' dankjulliewel :)

Een Ioniq 5 (Connect - 73 kwh RWD) behoort voor mij tot de lease-mogelijkheden ( :) ). Ik neig naar een Ioniq 5 t.o.v. bv. een Polestar 2 (met plus pakket).

De Ioniq 5 is wel erg breed; incl. spiegels is de auto 2,15 m breed.Tijdens mijn testrit heb ik mezelf niet echt uitgedaagd met inparkeren e.d., maar ik ben wel benieuwd hoe de gebruikers deze maten ervaren.

Ik kan me voorstellen dat bv. parkeren, parkeergarages en wellicht ook wegversmallingen wel even een puntje van aandacht zijn. In hoeverre ervaren jullie dit als een minpuntje op het praktisch gebruikersgemak?
Hetzelfde zoals bij alle andere brede auto's: je leert er vanzelf mee omgaan. Na een week of 2 ken je de maten van je auto. Mijn Lounge (december) heeft een 360 graden camera. Dat is wel handig maar de auto is iets van 16 cm breder op de spiegelpunten dan wat ik nu rij dus het zal wel los lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Het is altijd leuk om laad strategieën te bespreken :P
bilgy_no1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:16:
[...]
<knip>
Het scheelt echter wel in de praktijk op een lange reis. Je rijdt immers op zo'n 70% van de batterij om zeer traag laden boven 80% te vermijden. 70% van 230 km is 161 km, dus net iets meer dan 1h15m rijden tussen iedere laadstop.

Met warmtepomp kom je dan 175km tussen iedere laadstop en daar zit dus een stukje winst. Wat hier niet is meegeteld is het opwarmen van de cabine na een tijdje stil te hebben gestaan. Dat kost veel meer energie en zou nog wat extra verschil kunnen maken. Misschien nog 5 km extra. Dus zeg dat je tussen iedere laadstop 20 km verder komt, dan scheelt het je op de hele rit misschien 1 laadstop.

Uiteraard is het ook afhankelijk van de locaties van de laadstations. Met 20 km extra haal je misschien net wél dat laadpunt en dan scheelt het enorm.

Er valt meer winst te behalen door minder hard te rijden. Zet je de HDA op 120 km/h ipv 130+, dan daalt het verbruik waarschijnlijk snel naar zo'n 275 Wh/km (en met warmtepomp misschien wel naar 255) onder koude omstandigheden. Dan heb je dus een range van 264 km resp. 285 km. En moet je om de 185-200 km laden. Inclusief verkeer/files, wegwerkzaamheden en 100 km/h zones is dat een prima afstand om 2 uur te rijden (gemiddeld zo'n 100 km/h is nog flink doorrijden). Obv die 285 km vanaf huis en 200 km etappes heb je dan maar 4 laadstops nodig. Scheelt overigens ook flink geld bij Ionity...

De Ioniq 5 is helaas niet zo efficiënt op hogere snelheid. Hij kan een lange afstand nog steeds snel afleggen, omdat hij snel laadt bij de juiste laders. Maar met een gezin op wintersport is het gewoon niet zo fijn om 6-8x te moeten stoppen. Ook al is het maar voor een minuut of 20. De warmtepomp maakt dus iets verschil en scheelt je misschien een laadstop, maar zoals gezegd kun je dat effect ook bereiken door wat tempo te minderen.

Mijn overweging was dus om wel de warmtepomp te willen en ik besef me dat ik waarschijnlijk op zo'n wintersport rit minder hard moet gaan rijden.

<knip>
Ik heb meerdere wintersportreizen met een Renault Zoe gedaan met het hele gezin. 2x Italië en 1x naar Val Thorens. De Zoe heeft een batterij van 41kWh en kan laden op max 43kW tot 55%. Daarna daalt het vermogen evenredig en vanaf 80% drastisch.

Mijn ervaring is dat de meeste tijdswinst hem inderdaad zit in voorkomen dat je harder rijdt dan 100km/h. Dit scheelt naar verhouding zoveel meer energie ten opzichte van die paar minuten reistijd die je ermee bespaart, dat dit echt een no-brainer is. Moet ik wel bijzeggen dat wij in de schoolvakanties gingen en het dus altijd erg druk was op de populaire vakantieroutes.

Wat betreft het vermijden van boven de 80% laden omdat dat zo traag gaat, dat zal bij de Ioniq in de praktijk lastig zijn. Een Zoe van 10 naar 80% laden duurt ongeveer een uur, in de winter is 70 min ook gebruikelijk. Bij de DC laadsnelheden van een Ioniq5 ben je zo snel bij die 80% dat het nog lastig wordt om op tijd de lading te stoppen en te vertrekken.

Zeker als je bijv. een HPC bij een supermarkt kiest, kan de stop zomaar *iets* langer uitvallen omdat er een gezinslid nog even naar het toilet moet dan zit je zomaar aan de 90% omdat de op 80% nog met bijna 100kW en op 90% nog met 50kW geladen kan worden. Als je een EV gewend bent die maximaal 43kW piekvermogen haalt is dat nog steeds erg snel. Niet dat je erop gaat wachten natuurlijk, maar 10 minuten zijn gewoon zó voorbij.

Stel dat je volgende stop een uitgebreide lunch wordt bij een restaurant naast een Ionity station, dan rijd je natuurlijk precies zo hard dat je bijvoorbeeld met 5% capaciteit daar aankomt. Als je lunch dan een half uurtje duurt in plaats van 18 minuten dan zit je al op 93% en duurt je lunch nog 10 minuten langer dan heb je al 98% (71kWh) bijgeladen en dat is serieus veel. Zie o.a. deze video van Battery Life.

Als je onderweg een overnachting hebt dan laadt je bij die stop natuurlijk tot 100% en ook de eerste etappe vanaf huis is er eentje van 100% lading. Hierdoor hoef je uiteindelijk ook minder laadstops te maken. Als je kunt laden bij de bestemming kun je ook wel wat meer risico nemen bij het leegrijden. Waar ik met Zoe tot 5% leeg reed (10km) zou deze 10km bij de Ioniq een laadpercentage van 3% vertegenwoordigen.

Je kunt door het grote batterijpakket dus aanzienlijk meer risico nemen. Dit zag ik ook in de review video's terug waarin ze de Ioniq5 helemaal leeg reden. De 'reserve' capaciteit als de auto al 0% aangeeft is best wel veel, zeker een km of 10. In deze test video nog een km of 12 voordat er echt geen puf meer in zat. Als je nog 40km moet rijden naar het volgende snellaadstation terwijl je nog 15% lading hebt gewoon niet te gek doen en rustig doorrijden naar dat laadstation want dat haal je dan gewoon.

Over het besparen bij Ionity, kijk eens naar &charge. Spaar je kilometers via elke thuisbezorgd bestelling, of aankoop bij booking.com, welkoop, Ali Express etc, en gebruik die kilometers via de Maingau laadpas bij Ionity. Thuis, op bestemming en bij de eventuele overnachting onderweg kan je uiteraard voordelig AC lurken. Die 2 of 3 stops per vakantie kun je dan met de gespaarde kilometers voldoen, dit bespaart je zomaar €100 tot €200 euro aan laadkosten bij Ionity.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Hachy schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:16:

[...]

Ik heb meerdere wintersportreizen met een Renault Zoe gedaan met het hele gezin. 2x Italië en 1x naar Val Thorens. De Zoe heeft een batterij van 41kWh en kan laden op max 43kW tot 55%. Daarna daalt het vermogen evenredig en vanaf 80% drastisch.
Moedig, heel moedig ;)

Respect. Ik zou het geduld nooit gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

'Dubbel' opladen gaat niet sneller, maar kan ook geen kwaad (heb ik een keer in een test gezien).
Een kort lightning kabeltje van 15cm vind ik persoonlijk ook een nette oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

de meester01 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Moedig, heel moedig ;)

Respect. Ik zou het geduld nooit gehad hebben.
Haha, je hebt weinig keus als je eenmaal onderweg bent :-) Ik heb elke reis uitgebreid geblogd op blogspot als je het leuk vind om terug te lezen.

In de loop van volgende week mag ik in de Ioniq5 plaatsnemen. Zal een redelijke cultuurshock worden, 8 jaar verschil in technologie-ontwikkeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Hachy schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Haha, je hebt weinig keus als je eenmaal onderweg bent :-) Ik heb elke reis uitgebreid geblogd op blogspot als je het leuk vind om terug te lezen.

In de loop van volgende week mag ik in de Ioniq5 plaatsnemen. Zal een redelijke cultuurshock worden, 8 jaar verschil in technologie-ontwikkeling :)
Ik deed tot nu toe de meeste reizen met een Lexus LS430 of een Mercedes E-klasse. Voor mij is het dus afschalen en resetten. Vandaar dat we tot nu toe een EV afgewezen hebben. Met name mijn vrouw zegt 'ik ga die accu toch niet 50 minuten vol staan kijken, het leven is te kort voor zulke onzin' :+

Maar nu de techniek voortschrijdt werd het tijd. Qua fiscale lol is 2021 eigenlijk het laatste leuke jaar.

Mijn vrouw gaat de meeste km zakelijk maken (20K), ik werk lekker vanuit huis. En hou mijn E-klasse nog even O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Eppie35 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:59:

Het zijn niet de afmetingen maar de grote draaicirkel waardoor de auto zich lastig laat in parkeren, Maar als zo vaak alles went als je het maar vaak genoeg doet.... >:)

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hachy schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:16:

[...]

Mijn ervaring is dat de meeste tijdswinst hem inderdaad zit in voorkomen dat je harder rijdt dan 100km/h. Dit scheelt naar verhouding zoveel meer energie ten opzichte van die paar minuten reistijd die je ermee bespaart, dat dit echt een no-brainer is. Moet ik wel bijzeggen dat wij in de schoolvakanties gingen en het dus altijd erg druk was op de populaire vakantieroutes.

Wat betreft het vermijden van boven de 80% laden omdat dat zo traag gaat, dat zal bij de Ioniq in de praktijk lastig zijn. Een Zoe van 10 naar 80% laden duurt ongeveer een uur, in de winter is 70 min ook gebruikelijk. Bij de DC laadsnelheden van een Ioniq5 ben je zo snel bij die 80% dat het nog lastig wordt om op tijd de lading te stoppen en te vertrekken.

Zeker als je bijv. een HPC bij een supermarkt kiest, kan de stop zomaar *iets* langer uitvallen omdat er een gezinslid nog even naar het toilet moet dan zit je zomaar aan de 90% omdat de op 80% nog met bijna 100kW en op 90% nog met 50kW geladen kan worden. Als je een EV gewend bent die maximaal 43kW piekvermogen haalt is dat nog steeds erg snel. Niet dat je erop gaat wachten natuurlijk, maar 10 minuten zijn gewoon zó voorbij.

Stel dat je volgende stop een uitgebreide lunch wordt bij een restaurant naast een Ionity station, dan rijd je natuurlijk precies zo hard dat je bijvoorbeeld met 5% capaciteit daar aankomt. Als je lunch dan een half uurtje duurt in plaats van 18 minuten dan zit je al op 93% en duurt je lunch nog 10 minuten langer dan heb je al 98% (71kWh) bijgeladen en dat is serieus veel. Zie o.a. deze video van Battery Life.

Als je onderweg een overnachting hebt dan laadt je bij die stop natuurlijk tot 100% en ook de eerste etappe vanaf huis is er eentje van 100% lading. Hierdoor hoef je uiteindelijk ook minder laadstops te maken. Als je kunt laden bij de bestemming kun je ook wel wat meer risico nemen bij het leegrijden. Waar ik met Zoe tot 5% leeg reed (10km) zou deze 10km bij de Ioniq een laadpercentage van 3% vertegenwoordigen.

Je kunt door het grote batterijpakket dus aanzienlijk meer risico nemen. Dit zag ik ook in de review video's terug waarin ze de Ioniq5 helemaal leeg reden. De 'reserve' capaciteit als de auto al 0% aangeeft is best wel veel, zeker een km of 10. In deze test video nog een km of 12 voordat er echt geen puf meer in zat. Als je nog 40km moet rijden naar het volgende snellaadstation terwijl je nog 15% lading hebt gewoon niet te gek doen en rustig doorrijden naar dat laadstation want dat haal je dan gewoon.

Over het besparen bij Ionity, kijk eens naar &charge. Spaar je kilometers via elke thuisbezorgd bestelling, of aankoop bij booking.com, welkoop, Ali Express etc, en gebruik die kilometers via de Maingau laadpas bij Ionity. Thuis, op bestemming en bij de eventuele overnachting onderweg kan je uiteraard voordelig AC lurken. Die 2 of 3 stops per vakantie kun je dan met de gespaarde kilometers voldoen, dit bespaart je zomaar €100 tot €200 euro aan laadkosten bij Ionity.
Allereerst: respect voor de lange reizen met de Zoé!!!

Ik heb in 2017 wel eens een tripje gemaakt naar Duitsland met de 24 kWh LEAF, maar dat was echt billenknijpen met een kleine baby achterin...

Ik snap je dus helemaal, waarbij wel de kanttekening geldt dat iedereen een andere risico-perceptie heeft. Ervaren EV rijders zullen niet zo schrikken van de 'Battery Low' waarschuwing en nog 20 km bereik op de GOM, maar er komen nu ook veel nieuwe EV rijders bij die vooral een betrouwbare rit willen plannen.

Daarnaast zijn er helaas nog regelmatig storingen bij de DC laadpalen, dus dan loont het als je nog een beetje energie over hebt om een andere paal te zoeken.

En je kunt de volgende laadpauze niet altijd precies tot op of onder de 5% SOC plannen. Ik denk inderdaad dat de Ioniq 5 prima tot 90% kan laden (doet ie nog altijd 10 minuten korter over dan een ID.4 of Enyaq), maar misschien ben je dan toch met 15-20% aangekomen.

Vandaar dat bovenstaande een soort richtlijn was, vooral om te berekenen of een warmtepomp nou veel zin heeft of niet.

Overigens is er sinds kort ook duidelijk geworden dat de Ioniq 5 pas snel laadt als de batterij op temperatuur heeft. Echter, de warmtepomp onttrekt warmte aan de batterij. Je wint dus misschien iets aan bereik, maar verliest dan weer wat snelheid bij het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Bedankt!

Ja, zoals altijd is het genuanceerder dan het lijkt. Dank voor je richtlijn :-)

De warmtepomp onttrekt warmte aan de batterij? Heb je daar een bron van? Lijkt me dat hij de warmte vooral uit de lucht haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
mdeiman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Software bevat per definitie vele fouten. Je hoopt/verwacht niet van het kaliber dat je een auto niet in de P of R krijgt.

Maar altijd goed dat we andere fouten delen.

Schermpje dat je kunt zien bij een AWD hoe de krachten verdeeld worden over de 4 wielen is bij mij niet meer op te roepen. Zit normaliter onder het bandenspanning scherm.

Wisselen tussen profielen met de instellingen gaat ook lang niet altijd goed. Soms toch weer bepaalde instellingen 'kwijt'.
Een paar software problemen, sommige komen weinig voor, andere meer
Handgrepen bij naderen niet automatisch naar buiten maar spiegels wel
Leest regelmatig geen verkeersborden, ook niet in standaard versie van AR
Werkt het wel dan info (rode cijfers in bord) dat ik te hard rijdt, wat niet het geval is, sta soms zelfs stil.
Heb zwarte displays, soms springt de rechtse op wit.
Slechte DAB+ ontvangst.
Ruitenwissers hebben een eigen leven, hendel in stand autom en zonder regen start er een program van 3x snel en 1x langzaam en dat voor ong 90 seconden, stopt wel vanzelf.
Na update navigatie was ineens de A15 Ridderkerk-Rozenburg met traject controle, was eenmalig maar
op andere locaties soms zelfde probleem.
Allerlei waarschuwing, soms 4 verschillende achter elkaar.

Maar niet kunnen laden bij HPC laders is zeer irritant, soms wel, soms niet laden.
Paal leest auto uit, ziet hoeveel % er nog aanwezig is maar weigert te laden, en dat op een rit buiten NL van 2700 km. Probleem al ontdekt in NL bij 3 verschillende providers.
Garage weet van de problemen maar heeft nog geen (afdoende) oplossing, tot zover.
Is wel een heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een vergelijkende range test tussen de AWD P45 en de 73 kWh RWD:

YouTube: Hyundai IONIQ 5 RWD vs AWD Efficiency Test- Which one is right for you?

Leuke vergelijking door Lemon Tea Leaf, met een aanzienlijk verschil in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hachy schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:34:
Bedankt!

Ja, zoals altijd is het genuanceerder dan het lijkt. Dank voor je richtlijn :-)

De warmtepomp onttrekt warmte aan de batterij? Heb je daar een bron van? Lijkt me dat hij de warmte vooral uit de lucht haalt?
Jazeker, hier bijvoorbeeld: https://www.greencarcongr.../20200610-hyundaikia.html
The heat pump system has now been developed further for new EVs from Hyundai and Kia. The new system scavenges significantly more energy by recycling additional waste heat not only from power electrics (PE) modules (such as drive motors, on-board chargers, and inverters), but also from the battery pack and slow charger. These innovations mean that Hyundai and Kia EVs offer more consistent range in temperatures where other EVs start to see a significant decline in the distance possible from a single charge.
Volgens mij doet Tesla dit ook met de Octovalve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

ah, "waste heat". Cool.

Aangezien er ook batterijverwarming op mijn versie zit zal dat effect wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hachy schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:25:
ah, "waste heat". Cool.

Aangezien er ook batterijverwarming op mijn versie zit zal dat effect wel meevallen.
In de zomer is het ook echt 'waste heat', maar dan gebruik je meestal de airco ipv de verwarming.
In de winter is het ook prima om die warmte af te vangen, als je aan het eind van de dag gewoon op een AC-lader aansluit.
Enige is in de winter op langere reizen, wanneer je én de verwarming wilt gebruiken én wilt snelladen. Dan zou je willen dat de batterijverwarming de batterij weer op temperatuur brengt op weg naar de snellader (hoewel dat ook een beetje het nut van de warmtepomp ontkracht). Helaas gebeurt dat (nog?) niet en blijkt er wel sprake te zijn van 'coldgating'.
Maar goed, dat is dus voor de meeste mensen waarschijnlijk minder dan 5% van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:52:
Een vergelijkende range test tussen de AWD P45 en de 73 kWh RWD:

YouTube: Hyundai IONIQ 5 RWD vs AWD Efficiency Test- Which one is right for you?

Leuke vergelijking door Lemon Tea Leaf, met een aanzienlijk verschil in verbruik.
Inderdaad informatief maar 20" AWD vs 19" RWD. Ik heb nog steeds hoop dat de dealer mijn 20" kan omruilen voor 19". Dat zou qua range het optimum zijn. Dan gooi ik er direct een setje CrossClimates oid onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

-Verkeerde topic, excuses-

[ Voor 192% gewijzigd door Freekers op 25-10-2021 23:52 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

bilgy_no1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

In de zomer is het ook echt 'waste heat', maar dan gebruik je meestal de airco ipv de verwarming.
In de winter is het ook prima om die warmte af te vangen, als je aan het eind van de dag gewoon op een AC-lader aansluit.
Enige is in de winter op langere reizen, wanneer je én de verwarming wilt gebruiken én wilt snelladen. Dan zou je willen dat de batterijverwarming de batterij weer op temperatuur brengt op weg naar de snellader (hoewel dat ook een beetje het nut van de warmtepomp ontkracht). Helaas gebeurt dat (nog?) niet en blijkt er wel sprake te zijn van 'coldgating'.
Maar goed, dat is dus voor de meeste mensen waarschijnlijk minder dan 5% van de gevallen.
Ja, dat heb ik ook in die video van Björn gezien. Uiteindelijk zag je in bijna alle gevallen dat na een tijdje laden, procentje of 10,11 de verwarming inkickte en de batterij op 25(-ish) graden celcius kwam, wat kennelijk voldoende was voor de ramp-up. Ik vond het niet echt heel schokkend eerlijk gezegd.

Maar idealiter verwarm je de batterij natuurlijk al tijdens het rijden, misschien komt daar nog wel een software update voor.

Er zijn trouwens een paar officiële Hyundai video's gepost zoals deze over o.a. HDA2

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 26-10-2021 00:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bastanl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-07-2023
Zelf een aantal lange reizen gemaakt met mn 40(36)kw leaf. o.a. naar pompei bijvoorbeeld. Maar de laadstrategiën en dergelijken die ik daarvoor aanhield zijn gewoon fundamenteel anders dan wat je met een ioniq 5 zou moeten doen denk ik.

ik had met de leaf 2 opties. OF je gaat voor max laad snelheid (ongeveer 43kwh) in zo kort mogelijke stops. Of je probeerd gewoon zo veel mogelijk te laden voordat je weer verder gaat. Groot nadeel met de leaf was dat na 2 of 3 snellaad stops de batterij zó warm wordt dat hij nog maar met 20-10 kwh kon laden.

Maar de range en het internationale laadnetwerk dwong af dat je toch voor max laden kiest. In het ergste geval heb ik 3 snelladers achter elkaar gehad die het niet deden. de 4e (ergens weg van de snelwegen in een dorpje) deed het gelukkig wel. maar ik kwam aan met nog zo'n 900 meter range. Berekend met hulp van leaf spy pro. Hij was echt leeg leeg. turtle mode was al een tijdje aan.

Met een ioniq 5 zou je denken je focussed op die max snelheid. Maar zoals je bij o.a. Björn ziet levert dat minder dan ideale reistijden op.
Juist als je hem zo vol mogelijk gooit, en lekker in bv frankrijk binnendoor gaat. (mooiere routes, minder stress, minder km, minder verbruik, whats not to like) dan kan je dusdanig lang weer je batt leeg rijden dat de temperatuur weer prima ideaal is als je weer gaat snelladen. Of je dan op 1 of 5 of 15 procent aankomt maakt minder uit dan.

En dan nog iets. Die wltp ranges die fabrikanten aanleveren wordt altijd flink op gehaat. Dan gaat zo'n youtuber lekker rondjes over de autobahn doen, of over de "snelweg" naar de poolcircle ofzo. Ja dan haal je de wltp niet nee. Wltp is een berekening van gemixed gebruik. x% snelweg x% stadsverkeer x% binnendoor wegen. Gebaseerd op wat mensen IRL doen met een auto.
Ik zou willen pleiten voor een dubbele statistiek die fabrikanten moeten aanleveren. WLTP range & GrandTour(road trip? cruise?) range. kijken bv naar mijn leaf 2018 zou het dan zijn.
WLTP: 220km, grand tour 175km....
Voor een Ioniq 5, WLTP 481km, Grand tour 400km

anyway. zin om als ik hem daadwerkelijk heb er weer lekker lange ritten mee te maken. Brabant-> finland... Brabant -> kroatie.... zin an :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Ik zat net nog even een filmpje te kijken over de warmtepomp en wat die nu eigenlijk doet, of juist niet. Ik had em eigenlijk aangeschaft voor de lange wintersport ritten. Maar ik begrijp nou niet of dit nu wel, of juist niet een voordeel is. Anyway, ik heb het er ook maar mee te doen :).

[YouTube: Heat Pump System Explained - How Heating and Cooling Works | IONIQ 5]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
En nog een leuke video van de ANWB waarin ze de Enyaq iV vergelijken met de Ioniq 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-02-2024
Hachy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:35:
[...]

Maar idealiter verwarm je de batterij natuurlijk al tijdens het rijden, misschien komt daar nog wel een software update voor.
Wat doet de Wintermodus precies?
Ik las dit in de handleiding en heb het idee dat dit de batterij verwarmt in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xkpcJ6KjgolHA-5hTYjCJs9hrA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xRqQuIwmacQliqFyKVvNba52.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 08:16
Als ik het goed begrijp stijgt de batterij temperatuur ook überhaupt al als je DC laad toch? Zou dit een stuk langer duren zonder batterijverwarming (dit heb ik niet besteld namelijk). De winter modus lijkt me inderdaad gewoon je batterij constant op een 'goede' temperatuur te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:25
Trivola schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:43:
[...]

Wat doet de Wintermodus precies?
Ik las dit in de handleiding en heb het idee dat dit de batterij verwarmt in de winter.
[Afbeelding]
de vraag is dan wel een beetje wat de definitie van " winter" is? bij een milde winter in zuid frankrijk lijkt het mij niet nodig, in tegenstelling tot een winter in noord finland.... zou handig zijn dat de functie aan de buiten temperatuursensor is gekoppeld.
maar goed ik zal wel weer te kort door de bocht denken 8)7

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Vraag is natuurlijk ook of deze functie standaard aan- of uitstaat, gezien ook de eerder besproken video met snelladen in de kou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zover het gelijk is aan de andere oudere EV's, zoals de Hyundai IONIQ en Kia gaat bij wintermodus de batterij verwarmd worden bij -5 graden Celcius. En volgens deze post doet deze niets boven de +5 graden Celcius bij rijden.

De strategie van Hyundai is momenteel dat de batterijverwarming buiten wintermodus alleen tijdens het snelladen actief is om de batterij op te warmen om zo later tijdens de laadsessie een hogere laadsnelheid te krijgen. Voordeel van de IONIQ 5 is dat ook bij hogere SOC ook dan een hoge laadsnelheid gehaald kan worden (tot 80%). Dus in de winter zal in de praktijk de eerste zoveel % met bijvoorbeeld 70 kW geladen worden, Wanneer de temperatuur van de batterijen boven de 15 graden komt (door snelladen en batterijverwarming), wordt er sneller geladen. Zie ook deze post.

Testresultaten door Bjorn Nyland en James Cheung:
wanneer de minimumtemperatuur van het batterijpakket is
onder 15°C - laadsnelheid 70kW
boven 15°C - laadsnelheid 115kW
meer dan 20°C - laadsnelheid 180kW (140W in de test van James Cheung)
boven 25°C - laadsnelheid 215kW

Voor de hoge laadsnelheid bij meer ideale temperaturen, zie deze post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f1ffa1fd2d84aeecb1e2bf4f62cdcb627b19ff96/?url=https%3A%2F%2Fcdn.motor1.com%2Fimages%2Fcustom%2Fimg-2021-tesla-model-3-lr-awd-v3-sc-dcfc-power-comparison-20210512.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GoodPeople schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:33:
Ik zat net nog even een filmpje te kijken over de warmtepomp en wat die nu eigenlijk doet, of juist niet. Ik had em eigenlijk aangeschaft voor de lange wintersport ritten. Maar ik begrijp nou niet of dit nu wel, of juist niet een voordeel is. Anyway, ik heb het er ook maar mee te doen :).

[YouTube: Heat Pump System Explained - How Heating and Cooling Works | IONIQ 5]
Een beetje van beiden... Een voordeel voor het behoud van range, maar een nadeel bij het snelladen.

Wat ik voor het snelladen ga proberen (auto zou binnenkort geleverd moeten worden) is een half uur voor aankomst bij de lader de verwarming laag zetten en dan alleen de stoelverwarming gebruiken. Als het goed is zal de warmtepomp dan geen warmte meer aan de batterij onttrekken en zou die bij aankomst toch wat warmer moeten zijn.

Maar, wat @Hachy ook aangeeft: voor veel pauzes (lunch, diner) maakt het niet zoveel uit als je effectief een paar minuten langer moet laden. En als het hele gezin even naar het toilet moet, koffie halen, benen strekken, dan is 18 minuten al snel te kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Gewoon uit nieuwsgierigheid: rijden jullie zoveel? Of onregelmatig weinig en veel? Als je in NL blijft dan zal je toch easy 350 snelweg kilometers halen op een 100% lading? Maar zelfs op 80% kom je nog aan 1.400 km per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:57:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: rijden jullie zoveel? Of onregelmatig weinig en veel? Als je in NL blijft dan zal je toch easy 350 snelweg kilometers halen op een 100% lading? Maar zelfs op 80% kom je nog aan 1.400 km per week.
Het is uiteraard heel persoonlijk. Ik zal voor mijn werk weer vaak naar België moeten rijden en heb verder ook veel ritten naar Noord-Frankrijk waar ik wel een laadstop zal moeten inpassen in de winter. En dan nog de wintersport wat ik minstens 2x per jaar doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 17:16
Er zijn 3 updates bij die dealer (only) te installeren die een aantal issues oplossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_2j7mwMy3s6xKqn0Er0shRGjfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6c128ks7ECP8p4BK6YVV1lSU.png?f=fotoalbum_large

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

rvdgaag schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:27:
Er zijn 3 updates bij die dealer (only) te installeren die een aantal issues oplossen:

[Afbeelding]
Zijn er ook changelogs oid? Wat doet bijvoorbeeld het updaten van de middelste, de MCU? Wordt de auto efficiënter of is dit een oplossing voor de lock in P ?

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 26-10-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wanneer ik op de Duitse site voor mijn VIN hier kijk, krijg ik de volgende service acties te zien (de eerste had ik al eens gepost):

Kühlmittelverlust prüfen und ggf. Kühlmittelpumpe erneuern, IONIQ 5 (NE)
Gültig bis: 02.02.2024
Kampagnencode: 10D122

Motor Control Unit (MCU) aktualisieren, IONIQ 5 (NE EV)
Gültig bis: 28.05.2024
Kampagnencode: 10D157

Spurhalte Assistent (LKA), Fahrer Assistenz System (ADAS) und Elektronische Lenk
Gültig bis: 07.06.2024
Kampagnencode: 10D154

In Engeland zouden er trouwens 4 software/firmware updates zijn, maar lijken een combinatie van hierboven (LKA, ADAS).

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/bvomzcxdgzzzxxz/UPDATES_UK_20211016_154039_376.jpg?raw=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De nieuwe kaart updates kun je in de nabije toekomst ook zelf downloaden in installeren via USB stick. Even los van Over The Air updates, lijkt me. Zie deze site (waar we tot nu toe de Russische kaartupdates die ook voor Europa gelden, gevonden hebben).
De volledig vernieuwde website voor kaarten en software-updates van Hyundai

Grote opening

Welkom op de vernieuwde website voor updates van software en kaarten van Hyundai
Download de laatste update GRATIS* vanuit het comfort van uw huis
De nieuwste kaart en software zullen binnenkort beschikbaar zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 17:16
DE MCU upgrade schijnt de oplossing te zijn voor het niet uit P willen van de auto na het DC laden.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

rvdgaag schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:53:
DE MCU upgrade schijnt de oplossing te zijn voor het niet uit P willen van de auto na het DC laden.
Mooi, tegen de tijd dat ik in december mijn auto krijg zijn alle problemen opgelost, hebben we V2G, 15% meer range, accu voorverwarming en wireless carplay _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Vraagje aan de praktijkervaringsdeskundigen hier,

Klopt het dat Apple carplay / Android auto alleen maar werkt via de 'data' USB poort voorin?
Je kunt er dus niet de 2 USB poortjes voor gebruiken boven het wireless charging pad?
bastanl schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:22:
Anyway. zin om als ik hem daadwerkelijk heb er weer lekker lange ritten mee te maken. Brabant-> finland... Brabant -> kroatie.... zin an :P
Wel bloggen / vloggen he. We willen alles weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 15:17
@Hachy Correct, alleen de data poort is te gebruiken naast de 12v aansluiting voor airplay/android auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Codeaction op 26-10-2021 15:38 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ah dan begrijp ik ook beter dat je daar een apart kabeltje voor aanlegt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWrAATsaIo-aAnfXBx0tWMUQu80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nn874peLQtGrpEPYsy7wMrdO.jpg?f=fotoalbum_large

De Duitse winterbanden zijn binnen hoor. Nu nog de auto...

Dit zijn dus 19" originele Hyundai velgen (uit de Duitse accessoirefolder) met Hankook Int*cept Evo 3 (ook conform de Duitse accessoirefolder). Complete set binnen voor nog geen €1400. En ik vind het nog mooie velgen ook; zeker bij de lichte plastic delen in de Lounge uitvoering staan ze denk ik erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:00:
[Afbeelding]

Dit zijn dus 19" originele Hyundai velgen (uit de Duitse accessoirefolder) met Hankook Int*cept Evo 3 (ook conform de Duitse accessoirefolder). Complete set binnen voor nog geen €1400. En ik vind het nog mooie velgen ook; zeker bij de lichte plastic delen in de Lounge uitvoering staan ze denk ik erg mooi.
Fraai hoor :)

Als je echte winterbanden nodig hebt dan is dit een sterke aanbieding. Ik wacht even wat de dealer voor elkaar krijgt met de omruil naar 19 inch en anders koop ik de velgen wel los. Ik hoef geen echte winterbanden, all season is genoeg hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Fraai hoor :)

Als je echte winterbanden nodig hebt dan is dit een sterke aanbieding. Ik wacht even wat de dealer voor elkaar krijgt met de omruil naar 19 inch en anders koop ik de velgen wel los. Ik hoef geen echte winterbanden, all season is genoeg hier.
Yep, terecht punt. Maar vergeleken met de NL prijzen voor de wintersets kan ik los nieuwe banden erbij kopen en nog goedkoper uit zijn... Ik ga hier eerst wel mee rijden en waarschijnlijk rijd ik ze gewoon op en vervang ik ze over een paar jaar door goede All-Season banden met sneeuwvlokje.

Ik kreeg het overigens ook met 3rd party velgen en (goede) banden niet scherper dan deze prijs. Had wat twijfel over verzendingsdatum, maar dat is toch keurig binnen de genoemde periode geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Yep, terecht punt. Maar vergeleken met de NL prijzen voor de wintersets kan ik los nieuwe banden erbij kopen en nog goedkoper uit zijn...
Ja bizar.

Ik las hier ergens meer dan 2 mille bij de NL dealers. Wel met Michelin rubber maar dat is geen € 700 prijsverschil met deze banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:00:
[Afbeelding]

Super, ik verwacht dezelfde set maar dan de zwarte uitvoering. Hopelijk ook deze week…

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• levdbas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 11:43
Well, de kogel is door de kerk. We hebben een 58kwh connect in digital teal aangeschaft. Waarschijnlijk rijden we er binnen een maand in! Dank voor alle geweldige info die jullie hier met elkaar bij elkaar schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Ja bizar.

Ik las hier ergens meer dan 2 mille bij de NL dealers. Wel met Michelin rubber maar dat is geen € 700 prijsverschil met deze banden.
Ik legde het voor aan de dealer, die begon over de hoge accijns... Nu is het wel zo dat je hier Michelin banden erop krijgt. Die zijn ongeveer €50 duurder per band dan de Hankooks en ook veel stiller (68 dB vs 72 dB).

Dezelfde velgen als de goedkoopste NL kosten €370 in Duitsland, oftewel €1500 inclusief verzenden. Daar komt evt nog de montage bij, plus het theoretisch prijsverschil is dus ongeveer €1750 voor de set, waar de NL dealer dan €2150 voor vraagt.

Het echte verschil is dus eerder €400, maar ik steek die €750 maar even in mijn zak. Da's bijna weer een Tesla aandeel op de beleggingsrekening... B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
Luft schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:48:
[...]
Super, ik verwacht dezelfde set maar dan de zwarte uitvoering. Hopelijk ook deze week…
ik zit ook op de zwarte set te wachten, fingers crossed ;) maar goed de auto is ook weer onbekend wanneer die daadwerkelijk gaat komen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luft
Tiggy80 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:59:
[...]

ik zit ook op de zwarte set te wachten, fingers crossed ;) maar goed de auto is ook weer onbekend wanneer die daadwerkelijk gaat komen....
Gelukkig heb ik dat probleem niet, rij al ruim 3 maanden met de P45 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiggy80
Luft schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

Gelukkig heb ik dat probleem niet, rij al ruim 3 maanden met de P45 😁
rub it in, rub it in :'( ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodPeople
levdbas schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:36:
Well, de kogel is door de kerk. We hebben een 58kwh connect in digital teal aangeschaft. Waarschijnlijk rijden we er binnen een maand in! Dank voor alle geweldige info die jullie hier met elkaar bij elkaar schrijven.
Gefeliciteerd! En hoop dat je er over een maand de eerste kilometers in kan rijden! 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dea.bakker
  • Laatst online: 11-05-2022
Ah top dat de wintersets uit DE bij jullie al binnen zijn. Ik ga ook maar bestellen, wss de zwarte variant voor onder de P45 Gravity Gold.

Laten jullie ze wel bij de H dealer monteren om zo ook de TPMS installeren.

Was vorige week bij dealer en idd een set van bijna 2300euro. Dacht dat zij alleen de standaard 19inch NL velgen hebben en niet zoals in DE een (speciale) winterset.

En het hoeft allemaal niet zo luxe en design, straks in de winter naar PL waar zand, pekel, en door sneeuw en slush geen goed op stoeprandjes wat sporen zal achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
dea.bakker schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:50:
Ah top dat de wintersets uit DE bij jullie al binnen zijn. Ik ga ook maar bestellen, wss de zwarte variant voor onder de P45 Gravity Gold.

Was vorige week bij dealer en idd een set van bijna 2300euro. Dacht dat zij alleen de standaard 19inch NL velgen hebben en niet zoals in DE een (speciale) winterset.

En het hoeft allemaal niet zo luxe en design, straks in de winter naar PL waar zand, pekel, en door sneeuw en slush geen goed op stoeprandjes wat sporen zal achterlaten.
tpms zit er al in en zijn zelflerend, dus je kunt de set gewoon zelf vervangen.

Hyundai NL heeft ook 2 andere velgen dan de standaard 19" velg (overigens ook 20" dacht ik), die kun je in de accessoire brochure zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
dea.bakker schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:50:

Ik monteer ze zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Laatst online: 11-09 21:15
VIJF sterren voor de Ioniq 5 in Euro NCAP bots test. Het complete NCAP verslag is te lezen op https://cdn.euroncap.com/...dai-ioniq-5-datasheet.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
Video van ADAC (Duitse ANWB) geeft nog aanvullende toelichting op NCAP resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
Ziet er toch altijd indrukwekkend uit. Ik krijg soms helemaal de kriebels bij die crashende auto’s en vooral de voetganger en fiets test. Maar lijkt allemaal behoorlijk goed in orde te zijn.

Zijn deze features standaard op de Ioniq aanwezig? Of heb ik met mijn bestelde Style bepaalde airbags niet. Kon het niet zo eenvoudig terugvinden op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 08:16
Erg indrukwekkend die autonome ingrepen, ook in het donker met die overstekende voetganger. Jammer dat snelheden er niet bij staan, maar zal 30/50 km/h zijn denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amersfoort
GoodPeople schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Ziet er toch altijd indrukwekkend uit. Ik krijg soms helemaal de kriebels bij die crashende auto’s en vooral de voetganger en fiets test. Maar lijkt allemaal behoorlijk goed in orde te zijn.

Zijn deze features standaard op de Ioniq aanwezig? Of heb ik met mijn bestelde Style bepaalde airbags niet. Kon het niet zo eenvoudig terugvinden op de site.
Op de Euro NCAP site is het volgende te lezen:
What Car Variant Does Euro NCAP Test ?
When a car has been nominated for testing, Euro NCAP asks the manufacturer for information about the best-selling variant and the fitment of safety equipment across Europe. From this information the test variant is derived. In general, the test variant must have safety equipment fitted as standard. In exceptional cases, Euro NCAP allows optional technology to be fitted on the test variant, but only if the option is available on a high number of cars sold and only for a short introduction period. From 2016, all cars have a basic rating, for which Euro NCAP uses a car fitted only with standard equipment. Some cars also have an optional, second star rating for which a car fitted with an additional ‘safety pack’ is used. For previous years, Euro NCAP tested cars which, in general, had only standard safety equipment. In exceptional cases, Euro NCAP allowed optional technology to be fitted on the test variant, but only if the option was available on a high number of cars sold and only for a short introduction period.
Over de airbags zegt NCAP:
Hyundai impresses with three new models in this publication, the all-electric IONIQ 5 and TUCSON, gaining 5-star ratings and Hyundai Bayon achieving 4 stars. Although the TUCSON only just clears the hurdle in Safety Assist to get into five-star territory, both IONIQ 5 and TUCSON display good all-round safety. The crossover SUV Bayon, fighting its way into an already overcrowded and highly competitive segment, lacks the centre airbag that is standard in IONIQ 5 and TUSCON.
Op de Hyundai site is het onderstaande te lezen. Doordat er verder in de prijslijst niet over wordt gesproken, neem ik aan, dat deze zeven airbags op alle uitvoeringen van toepassing zijn:
Nog veiliger dankzij 7 airbags.
De IONIQ 5 biedt optimale veiligheid aan zijn inzittenden dankzij zeven airbags, waaronder een airbag tussen de twee voorstoelen. Die moet voorkomen dat de bestuurder en bijrijder in geval van een aanrijding elkaar kunnen verwonden.

[ Voor 76% gewijzigd door Amersfoort op 27-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

GoodPeople schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Ja.

De extra veiligheidsopties die niet op het basismodel aanwezig zijn betreffen de HDA2 zaken die je alleen op de snelweg gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
Bedankt voor de antwoorden @Amersfoort en @de meester01! 👍👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Weet iemand of je de 2 schuko sockets ook tegelijk met 3,6kW kan belasten? Ik wil proberen 2 Zoe's tegelijk te gaan laden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
weet niet meer waar, maar heb in een YT filmpje gezien dat dat kan.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastanl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-07-2023
volgens mij kan je ze allebij tegelijk gebruiken, maar delen ze wel de zelfde 16amps. dus dan zou je met je zoe lader max 8amp moeten trekken. Ik weet iig dat de 220 lader van mijn leaf 10amps is. dus dan zou je hem overbelasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
chrvdbos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Ik heb dat ook uitvoerig nagevraagd tijdens de bestelling van mijn P45. Het antwoord was telkens dat dit alleen op de Koreaanse markt bestelbaar was en dat dit zo zou blijven.
Via Hyundai.de heb ik toen (die werd daar aangeboden) deze dashcam gekocht en bij de onderhandelingen met de dealer af kunnen spreken dat hij het na levering zou inbouwen.
Dat heeft hij gedaan, het werkt uitstekend en bezit ook de Sentry mode (onder andere).
ben er zeer tevreden over.
https://www.pioneer-car.eu/uk/products/vrec-dz700dc
Ben jij hier nog steeds tevreden over? De dealer is bereid hem tegen een kleine vergoeding (130) te installeren. Ik lees wel slechte reviews op YouTube, met name dat kentekens niet herkenbaar zijn. Hij is bij jou inderdaad wel netjes weg gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door ckoopmanschap op 27-10-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 16:49
Hachy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:22:
Weet iemand of je de 2 schuko sockets ook tegelijk met 3,6kW kan belasten? Ik wil proberen 2 Zoe's tegelijk te gaan laden >:)
Tegelijk 3,6kW over twee schuko's op dezelfde groep kan inderdaad. Twee keer 3,6kW kan niet, dan klapt je groep eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Thanks allemaal, ze delen dus dezelfde omvormer, check.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Apple CarPlay werkt weer als een zonnetje met de iPhone 13 en iOS 15.1.

Blij dat de bugs zijn opgelost.

Shit happens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
IONIQ 5 is auto van het jaar geworden in Duitsland in "New Energy" categorie en is geëindigd vóór BMW's iX en Mercedes-Benz EQS.

Afbeeldingslocatie: https://www.hyundai.com/content/hyundai/ww/data/news/data/2021/0000016745/image/newsroom-211027-gcoty-1120x745.jpg

En daarnaast ook in Engeland:
De IONIQ 5 werd verkozen tot 'Best Company Car' en 'Best Family Electric Car' tijdens de Best Car Awards van de Britse auto-evaluatiesite. Het won ook de titels van 'Best Design Car of the Year' en 'Car Innovation of the Year' bij de Automobile Awards van de British Press Group.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ze hebben de airbags ook nog voorzien van een leuke smiley :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YANxISL72nWaa-mgtlmSZ-DcGB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7V9SvRw7R9W0it13tEcWtVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
revo37 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:11:
Erg indrukwekkend die autonome ingrepen, ook in het donker met die overstekende voetganger. Jammer dat snelheden er niet bij staan, maar zal 30/50 km/h zijn denk ik?
Waar zie je dit? Ik zie nu je reactie maar kan het filmpje niet snel terugvinden in de laatste pagina's. Edit: gevonden. Was in de video van de botsproef.

[ Voor 6% gewijzigd door martwoutnl op 28-10-2021 09:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Er komt iets op gang... Vanochtend even langs de dealer om de winterbanden af te leveren. Stonden er twee Ioniq 5-en in de showroom. Zo te zien 2x Lounge zonder panoramadak 1x Mystic Olive, 1x Digital Teal. Allebei op 19" wielen. En op allebei een bordje 'Verkocht'.

Eigenlijk een post voor het Leveringen topic, maar wellicht ook hier interessant voor het kleurverschil zo naast elkaar. Ik ben wel erg content met de keuze voor Mystic Olive; die vind ik met de zilvergrijze delen wel erg mooi qua kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcNeWXQNiwf_jszb1mMoW6uCmaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4F61zTKfMpLS7txdiudqIMF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwR7okOPS9XvFqW4YAwLpfcjfOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lajxpnYxaO0m5foJBCrUB0cP.jpg?f=fotoalbum_large

Dealer had er gisteren 8 binnengekregen die komende weken worden uitgeleverd. Er zit daardoor een beetje een bottleneck in hun organisatie om al die auto's klaar te maken voor aflevering...

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 28-10-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

@bilgy_no1 Is dat de dealer in Hilversum, of zie ik dat verkeerd, ben er maar één keer geweest nl.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
bilgy_no1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:50:
Er komt iets op gang... Vanochtend even langs de dealer om de winterbanden af te leveren. Stonden er twee Ioniq 5-en in de showroom. Zo te zien 2x Lounge zonder panoramadak 1x Mystic Olive, 1x Digital Teal. Allebei op 19" wielen. En op allebei een bordje 'Verkocht'.

Eigenlijk een post voor het Leveringen topic, maar wellicht ook hier interessant voor het kleurverschil zo naast elkaar. Ik ben wel erg content met de keuze voor Mystic Olive; die vind ik met de zilvergrijze delen wel erg mooi qua kleur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dealer had er gisteren 8 binnengekregen die komende weken worden uitgeleverd. Er zit daardoor een beetje een bottleneck in hun organisatie om al die auto's klaar te maken voor aflevering...
bij beide zie ik trouwens wel de handgrepen naar buiten staan....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 09:52
Dag allen! Ik mag mij binnenkort trots eigenaar noemen van een zwarte Ioniq 5 Connect. Ook ik was lichtelijk teleurgesteld in de gloeilamp-knipperlichten in de bumpers. Heeft iemand toevallig al de gloeilampen vervangen door LED-lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Jbee81 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:31:
Dag allen! Ik mag mij binnenkort trots eigenaar noemen van een zwarte Ioniq 5 Connect. Ook ik was lichtelijk teleurgesteld in de gloeilamp-knipperlichten in de bumpers. Heeft iemand toevallig al de gloeilampen vervangen door LED-lampen?
Wat zou daar het voordeel van moeten zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 12:49
kor952 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:08:
@bilgy_no1 Is dat de dealer in Hilversum, of zie ik dat verkeerd, ben er maar één keer geweest nl.
Dit is volgens mij de dealer in Velserbroek, daar heb ik mijn Mystic Olive lounge ook besteld.
Dus hoop dat deze bij de levering zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbee81
Luft schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Mooier, meer één geheel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Luft schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Meer range natuurlijk door minder stroomgebruik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassin88
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-06-2022
Gefeliciteerd! Wat voor levertijd heb jij doorgekregen? Zelf had ik dat ook en daardoor ben toch voor de lounge gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbee81
yassin88 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Gefeliciteerd! Wat voor levertijd heb jij doorgekregen? Zelf had ik dat ook en daardoor ben toch voor de lounge gegaan.
Dank je! Leverdatum is nu 30 november. De lounge ging voor mij helaas boven het leasebudget. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Jbee81 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

Mooier, meer één geheel.
Je vervangt de heldere gloeilamp in de behuizing door een LED, dan verandert er niets aan de buitenkant. Dat is oranje plastic. De winst op bereik is nihil, niet meetbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Luft schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:41:
[...]

Je vervangt de heldere gloeilamp in de behuizing door een LED, dan verandert er niets aan de buitenkant. Dat is oranje plastic. De winst op bereik is nihil, niet meetbaar
misschien dat een LED wel minder snel stuk gaat dan een gloeilampje... maar of dat bij een knipperlichtje de moeite is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrvdbos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 10:30
ckoopmanschap schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Ben jij hier nog steeds tevreden over? De dealer is bereid hem tegen een kleine vergoeding (130) te installeren. Ik lees wel slechte reviews op YouTube, met name dat kentekens niet herkenbaar zijn. Hij is bij jou inderdaad wel netjes weg gewerkt.
Ja, ik ben er nog steeds tevreden over. Nu moet ik uiteraard ook toegeven dat ik de eerste keren de opnames heb bekeken maar dat je dat na die tijd niet meer doet. Het apparaat zit er, doet zijn werk en ik zal alleen maar weer eens naar de opnames kijken als daar reden toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
chrvdbos schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:13:
[...]

Ja, ik ben er nog steeds tevreden over. Nu moet ik uiteraard ook toegeven dat ik de eerste keren de opnames heb bekeken maar dat je dat na die tijd niet meer doet. Het apparaat zit er, doet zijn werk en ik zal alleen maar weer eens naar de opnames kijken als daar reden toe is.
Oke, maar het was wel goed te zien dus allemaal (nummerborden bijv)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Ik ben eigenlijk benieuwd of een en ander om te bouwen is naar zoals het in de Lounge zit, ofwel knipperlampen en achteruitrijlicht in de pixels. Misschien is het gewoon niet aangesloten?
Of zijn de lampjes los te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:08:
De winnaar is @Stephan_haarlem!

Dit is in Velserbroek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

bij beide zie ik trouwens wel de handgrepen naar buiten staan....
Ja, maar of dat is omdat ze automatisch zijn geopend omdat de sleutel in de buurt kwam, of omdat ze via een druk op de sleutel/deurknop zijn geopend... Dat is de vraag...

En het antwoord weet ik helaas nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 28-10-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:41:
[...]

Ja, maar of dat is omdat ze automatisch zijn geopend omdat de sleutel in de buurt kwam, of omdat ze via een druk op de sleutel/deurknop zijn geopend... Dat is de vraag...

En het antwoord weet ik helaas nog niet.
Uhm.... die handgrepen komen eruit of niet. In het eerste geval heb je dus de luxe uitvoering met actuatoren in de klink, in het tweede heb je de basisuitvoering zonder actuatoren waar iedereen nu zo boos over is omdat die beloofd was maar kennelijk niet geleverd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrvdbos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 10:30
ckoopmanschap schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Oke, maar het was wel goed te zien dus allemaal (nummerborden bijv)?
Daar overvraag je me nu even mee. Ik moet zodadelijk weg en ben pas laat terug.
Morgenochtend zal ik die rit eens bekijken en de evt. nummerborden checken.
Dat zal ik je laten weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
cooper_s1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Ik ben eigenlijk benieuwd of een en ander om te bouwen is naar zoals het in de Lounge zit, ofwel knipperlampen en achteruitrijlicht in de pixels. Misschien is het gewoon niet aangesloten?
Of zijn de lampjes los te verkrijgen?
De hele pixel-bar met Ioniq 5 er op is anders bij de lagere uitvoeringen dan de Lounge en P45. Naast elkaar zie je duidelijk verschil. Zal dus niet zo zijn dat je daar even een lampje aan toevoegt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI&#039;s rule

chaoscontrol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

De hele pixel-bar met Ioniq 5 er op is anders bij de lagere uitvoeringen dan de Lounge en P45. Naast elkaar zie je duidelijk verschil. Zal dus niet zo zijn dat je daar even een lampje aan toevoegt.
Balen...... het leek me wel een leuke klus om te doen...
Pagina: 1 ... 34 ... 271 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic