Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

DeKoetsier schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:33:
Over snel laden gesproken.

Eergister even een testje gedaan, batterij was op zo'n 30%, ik had een half uurtje gereden (overdag) dus ik neem aan dat de accu redelijke opgewarmd was. Ik stekker hem aan een Fastned paal waar 300kW op staat en ging mijn eerste laadsessie waarnemen.

Ik heb 21 minuten aan de lader gehangen waarbij de eerste 5 minuten het vermogen rond de 70 - 80 kW bleef hangen, daarna ging deze omhoog tot 120-125 kW. En daar hield het wel mee op. De hele sessie zat hij rond dat vermogen en knalde hij geen één keer omhoog naar 200 of meer. Uiteindelijk net iets over de 80% (na 21 minuten laden) eraf getrokken en ik was lichtelijk teleurgesteld. Immers nog geen 50% geladen in meer dan 20 minuten in plaats van 80% in de geadverteerde 18%.

Iemand enig idee? Er hing verder ook niemand aan een andere lader. Hopelijk ligt de fout aan mijn kant.
Dit is niet een echt antwoord op je vraag, maar mijn ervaring, op 13 september begin van de avond heb ik hem ook aan een zelfde 300kW Fastned lader gehangen, start met 33% lading, maximale snelheid 141,2 kW, totaal geladen (tot 80%) 34,1 kWh, totale laadtijd 17:03 min. Na 3 minuten werd de max. snelheid bereikt welke langzaam minder werd tot uiteindelijk iets onder de 90 kW bij 79,9%. Op zich iets betere cijfers dan bij jou, oorzaak: ik denk toch de hogere temperatuur (was op 13 sept. 's avonds hoger dan nu overdag).
Wil je echt betere cijfers moet je je accu dieper ontladen tot zo'n 10% denk ik.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjezot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-03-2023
Sorry als het hier al gevraagd is, maar weet iemand hoe makkelijk je kan switchen tussen 19 en 20 inch velgen?

Ik sta op het punt een stockwagen te kopen met de 19 duimers maar ik zie de 20 duimers veel liever. Mijn plan was om de 19 inch te houden met winterbanden en op termijn in de zomer 20" te steken.

Dealer zei me dat de bandenmaat in de software van de wagen gecodeerd zou zitten, kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

jasjezot schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:57:
Sorry als het hier al gevraagd is, maar weet iemand hoe makkelijk je kan switchen tussen 19 en 20 inch velgen?

Ik sta op het punt een stockwagen te kopen met de 19 duimers maar ik zie de 20 duimers veel liever. Mijn plan was om de 19 inch te houden met winterbanden en op termijn in de zomer 20" te steken.

Dealer zei me dat de bandenmaat in de software van de wagen gecodeerd zou zitten, kan iemand dat bevestigen?
De banden 235/55 r19 en 255/45 r20 hebben bijna dezelfde omtrek dus wielen wisselen is geen probleem.

Ik zou trouwens de banden voor aflevering laten wisselen voor winterbanden dan krijg je tenminste nog iets terug voor de huidige banden.

[ Voor 9% gewijzigd door kor952 op 19-10-2021 12:27 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

kor952 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Ik zou trouwens de banden voor aflevering laten wisselen voor winterbanden dan krijg je tenminste nog iets terug voor de huidige banden.
Ik kreeg € 30 per 20 inch band terug want 'die gaan allemaal naar een opkoper en die biedt niet meer want deze banden worden gezien als tweedehands banden'

Michelin banden van € 330 retail....

Dus ja, je krijgt inderdaad 'iets' terug 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door de meester01 op 19-10-2021 12:49 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Via de verborgen "dealer mode/engineering mode" er achter gekomen dat de Wifi hardware van de IONIQ 5 de BCM8935 is. Screenshots van mijn auto in dit forum topic.

Wat informatie over de BCM89359 voor de mensen die zich afvragen of Wireless CarPlay of Android Auto in de toekomst ondersteund kunnen worden. Nu de software nog O-)

BCM89359 5G WiFi/Bluetooth Smart 2X2 MIMO Combo-chip met RSDB-ondersteuning

Geoptimaliseerd voor naadloze interactie met verbeterde draadloze applicaties en feature-rijke systemen zoals Apple CarPlay en Google Auto Link, is het BCM89359-apparaat de eerste WLAN-combo die speciaal is ontworpen voor gelijktijdige multi-band automotive infotainment en telematica.

RSDB-ondersteuning maakt gelijktijdige connectiviteit met de 5 GHz- en 2,4 GHz-banden mogelijk, waardoor de doorvoer en latentie bij gebruik van meerdere applicaties wordt verbeterd.

Geïntegreerde 5G WiFi-technologie biedt de bandbreedte die nodig is voor meerdere beeldschermen in de auto met hoge resolutie, waardoor niet-overbelaste 5GHz-video gelijktijdig kan bestaan ​​met Wi-Fi-internettoegang en 2,4GHz Bluetooth handsfree audio.

2x2 MIMO-technologie levert tweemaal de wifi-prestaties van elke andere oplossing die momenteel op de markt is, en biedt de hoogst mogelijke doorvoer in het autonetwerk voor meerdere gebruikerservaringen.

Een speciale Bluetooth-antenne maakt gelijktijdige werking van Bluetooth- en WLAN-toepassingen mogelijk en maakt gebruik van geavanceerde coëxistentie-algoritmen om de spraakkwaliteit en gegevenstoegangssnelheid bij gelijktijdig gebruik te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 12:27
jasjezot schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:57:

Wellicht dat hier nog iemand is die een setje 20" in de verkoop heeft voor je

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

Ik kreeg € 30 per 20 inch band terug want 'die gaan allemaal naar een opkoper en die biedt niet meer want deze banden worden gezien als tweedehands banden'

Michelin banden van € 330 retail....

Dus ja, je krijgt inderdaad 'iets' terug 8)7
ik wil die 4 banden wel overnemen voor 30 euro per band. Die sla ik wel zolang op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:11:
[...]
ik wil die 4 banden wel overnemen voor 30 euro per band. Die sla ik wel zolang op :+
Echt? oooh wat ben je een oprecht goed mens *O*

Dat was ook mijn idee, gouden handel op die manier >:)
Volgens mij hebben ze gewoon geen trek in het gezeik gezien het gegeven dat ze het ws druk genoeg hebben met afleveringen in het laatste kwartaal.

Even zien wat we doen. Ik denk erover om een setje all seasons op 19 inch velgen te kopen en de 20 inch in de zomer op te rijden. Als de prijzen tzt nog steeds € 330 voor een band zijn dan bedenk ik wel wat anders.

Vooralsnog heb ik de dealer gevraagd om iemand te vinden die de 20 inch wil ruilen voor zijn 19 inch. Dus de aflevering wordt nog een verrassing alhoewel ik tot nu toe weinig pro-actief handelen van de dealer verneem en ik lage verwachtingen heb op dit punt.

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 19-10-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:58

HollovVpo1nt

I like gadgets

GTCrugged schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:21:
Sinds ruim een week ben ik ook trotse eigenaar van een IONIQ 5 RWD Lounge Vision gravity gold met 20”. Besteld eerste week augustus, levering zou eigenlijk rond 1ste week december zijn. De enorme hyundai logo’s heb ik in de kleur van de auto laten spuiten en ioniq 5 is verwijderd.
De RWD versie heeft meer dan voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen of er juist vanaf te komen😂.
Opvallende zaken. Het gebruik van het rempedaal levertijd ook energie terug, dit in tegenstelling tot wat de verkoper vertelde. Achterklep gaat automatisch open wanneer je achter je auto blijft staan, loop je iets weg, blijft deze dicht. Auto moet overigens wel gesloten zijn. Loop je lang je gesloten auto met sleutel, klappen de spiegels open, deuren blijven gesloten. Deurhendels zijn niet automatisch, maar dat mis je echt niet.
Lang opzoek geweest naar de instelling voor snelheid/roodlicht camera’s en traject controle.
Ook de strip op de voorbumper is voorzien van vertikale ledstrips, integenstelling tot wat verteld is. Overdag kun je dit ook niet zien en lijkt het een alu strip.
Interieurverlichting (deuren en speakers) is ook aan te passen naar een andere kleur ipv lichtblauw.
[Afbeelding]
Al met al, zeer te vreden.
Ziet er goed uit! Heb je misschien meer foto's? Ook van de achterkant? En heb je dit allemaal bij de dealer laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeKoetsier schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:33:
Over snel laden gesproken.

Eergister even een testje gedaan, batterij was op zo'n 30%, ik had een half uurtje gereden (overdag) dus ik neem aan dat de accu redelijke opgewarmd was. Ik stekker hem aan een Fastned paal waar 300kW op staat en ging mijn eerste laadsessie waarnemen.

Ik heb 21 minuten aan de lader gehangen waarbij de eerste 5 minuten het vermogen rond de 70 - 80 kW bleef hangen, daarna ging deze omhoog tot 120-125 kW. En daar hield het wel mee op. De hele sessie zat hij rond dat vermogen en knalde hij geen één keer omhoog naar 200 of meer. Uiteindelijk net iets over de 80% (na 21 minuten laden) eraf getrokken en ik was lichtelijk teleurgesteld. Immers nog geen 50% geladen in meer dan 20 minuten in plaats van 80% in de geadverteerde 18%.

Iemand enig idee? Er hing verder ook niemand aan een andere lader. Hopelijk ligt de fout aan mijn kant.
Dit zag je ook in die film van Green Tea Leaf of zo. Bij lagere temperatuur precies hetzelfde laadpatroon als wat jij omschrijft.

Waarschijnlijk door te koude batterij. De warmtepomp onttrekt warmte aan de batterij om de cabine op te warmen. Duurt dan te lang om de batterij op temperatuur te krijgen, zodat de hele laadbeurt langer duurt.

Hopelijk komt er een pre heating optie oid als je naar een snellaadpaal rijdt (of dan laatste half uur geen warmte aan de batterij onttrekken).

Misschien helpt het als je gedurende de laatste kilometers voor het laden snel accelereert en afremt op de regeneratie.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-10-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassin88
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-06-2022
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Dit zag je ook in die film van Green Tea Leaf of zo. Bij lagere temperatuur precies hetzelfde laadpatroon als wat jij omschrijft.

Waarschijnlijk door te koude batterij. De warmtepomp onttrekt warmte aan de batterij om de cabine op te warmen. Duurt dan te lang om de batterij op temperatuur te krijgen, zodat de hele laadbeurt langer duurt.

Hopelijk komt er een pre heating optie oid als je naar een snellaadpaal rijdt (of dan laatste half uur geen warmte aan de batterij onttrekken).
Precies ik denk dat dat het is. Heb dat filmpje ook bekeken en daar was het ook het geval. Hij heeft dat wel mooi kunnen laten zien en fingers crossed voor the pre heating option (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De batterijtemperatuur is bepalend voor de laadsnelheid (en de lader natuurlijk).
Uit de video beschrijving van Car Scanner:

Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 hebben de beste laadsnelheid onder elektrische auto's, maar de werkelijke laadsnelheid hangt af van de temperatuur van het accupakket, deze daalt wanneer het accupakket koud is (onder 15°C, 20°C en 25°C) of te heet (max. moduletemperatuur hoger dan 45°C). Omdat de Ioniq 5 de batterij onderweg naar een CCS-lader niet voorverwarmt, duurt het opladen in de winter langer, maar het moet wel worden getest met batterijtemperaturen onder 10°C of 5°C. Nog niemand heeft zo'n test gedaan met Kia EV6.

Testresultaten door Bjorn Nyland en James Cheung:
wanneer de minimumtemperatuur van het batterijpakket is
onder 15°C - laadsnelheid 70kW
boven 15°C - laadsnelheid 115kW
meer dan 20°C - laadsnelheid 180kW (140W in de test van James Cheung)
boven 25°C - laadsnelheid 215kW

Video door James Cheung wanneer de IONIQ 5-batterij onder de 15°C is:
YouTube: Hyundai IONIQ 5 Project 45 AWD - 1°c/33°F Road Trip 425 miles/683 km...

Er is ook een vermogenslimiet van meer dan 45°C (rapidgate, powergate) ontdekt door Bjorn Nyland in Ioniq 5.

Als je het Ioniq 5-profiel kiest in Car Scanner, kijk dan naar het beschikbare laadvermogen (MaxREGEN) en het beschikbare ontlaadvermogen (MaxPOWER) en de min/max-temperatuur van het batterijpakket.

P.S. in de video beschrijving onderaan staat beschreven hoe je het getoonde dashboard en achtergrond in Car Scanner kan importeren, zodat je al heel veel schermen kant en klaar hebt, mocht je Car Scanner willen gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-10-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Hoelang doet de accu erover om met normaal rijden op 25 graden te komen dan met de accuverwarming? Ik neem aan dat bij koud weer de louvres dicht blijven tot de accu boven 35(oid) komt. Anders wordt een wintersportreisje nog een "drama" door minder range en langere laadtijden

Zijn die obd dongles echt maar 7 euro?

[ Voor 6% gewijzigd door Tiggy80 op 19-10-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Tiggy80 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:22:
Zijn die obd dongles echt maar 7 euro?
Nee, zie: https://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/

Deze wordt aangeraden en kost €27:
https://www.amazon.nl/dp/...3PX6?_encoding=UTF8&psc=1

(Heb er zelf nog geen ervaring mee, eerst maar eens auto in ontvangst nemen…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-09 21:50
Toch wel een opmerkelijke test op de vergelijkbare Bjørn Nyland methode met de Long range RWD ten opzichte van AWD, beiden op 19 inch wielen 201Wh/km vs 244Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 120km/u: YouTube: Ioniq 5 RWD LR range test 120km/h, Bjørn Nyland test method

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Klinkcent schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:22:
Toch wel een opmerkelijke test op de vergelijkbare Bjørn Nyland methode met de Long range RWD ten opzichte van AWD, beiden op 19 inch wielen 201Wh/km vs 244Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 120km/u: YouTube: Ioniq 5 RWD LR range test 120km/h, Bjørn Nyland test method
Die Jobart doet de test bij 23 graden, Nyland rond de 5 als ik het mij goed herinner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:22:
Hoelang doet de accu erover om met normaal rijden op 25 graden te komen dan met de accuverwarming? Ik neem aan dat bij koud weer de louvres dicht blijven tot de accu boven 35(oid) komt. Anders wordt een wintersportreisje nog een "drama" door minder range en langere laadtijden
Wellicht helpt het om een tijdje voordat je bij een laadpunt komt (hoe lang precies weet ik niet, misschien 30 minuten of zo) de cabinetemperatuur heel laag in te stellen en even de stoelverwarming te gebruiken. Dan zou de warmtepomp geen warmte meer aan de batterij moeten onttrekken. En dan zoals gezegd paar keer hard versnellen en vol regenereren.

Uiteindelijk idioot als je het zo handmatig moet oplossen, maar als het werkt is het wel beter.

En ik vraag me af wat dan de meerwaarde is van de optie 'batterijverwarming'. Ik ging er daardoor vanuit dat er geen cold-gating zou zijn.

Ze hebben nog wat werk te verzetten daar bij Hyundai. Ik krijg niet de indruk dat ze heel agile zijn. Ze zouden daar ook eens Elon Musk moeten uitnodigen voor een meeting van het top management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:01:
De batterijtemperatuur is bepalend voor de laadsnelheid (en de lader natuurlijk).
Uit de video beschrijving van Car Scanner:

[YouTube: ⚡Car Scanner - KIA EV6 motor sounds and sensors in Car Scanner ELM OBD2 app]

Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 hebben de beste laadsnelheid onder elektrische auto's, maar de werkelijke laadsnelheid hangt af van de temperatuur van het accupakket, deze daalt wanneer het accupakket koud is (onder 15°C, 20°C en 25°C) of te heet (max. moduletemperatuur hoger dan 45°C). Omdat de Ioniq 5 de batterij onderweg naar een CCS-lader niet voorverwarmt, duurt het opladen in de winter langer, maar het moet wel worden getest met batterijtemperaturen onder 10°C of 5°C. Nog niemand heeft zo'n test gedaan met Kia EV6.

Testresultaten door Bjorn Nyland en James Cheung:
wanneer de minimumtemperatuur van het batterijpakket is
onder 15°C - laadsnelheid 70kW
boven 15°C - laadsnelheid 115kW
meer dan 20°C - laadsnelheid 180kW (140W in de test van James Cheung)
boven 25°C - laadsnelheid 215kW

Video door James Cheung wanneer de IONIQ 5-batterij onder de 15°C is:
YouTube: Hyundai IONIQ 5 Project 45 AWD - 1°c/33°F Road Trip 425 miles/683 km...

Er is ook een vermogenslimiet van meer dan 45°C (rapidgate, powergate) ontdekt door Bjorn Nyland in Ioniq 5.
De gemene deler bij die vermogens verliezen na snelladen lijkt te liggen in het gegeven dat ze de auto afkoppelen op het moment of kort nadat het ding max staat te laden @220kwh. Oftewel als de accu knetter heet is. Normaal zie je dat na 55% de curve inkakt om langzamer -140 a 160 kwh - door te gaan om de accu's te koelen tussen 60 en 80%. Je ziet in meerdere video's de voorste kleppen openen voor de aanzuiging van de koeling.

Ik denk dat Bjørn dat ook wel doorheeft maar dat de clicks / views wel erg prettig zijn. Die zal na xx-duizend views wel ineens met de 'uitleg' op de proppen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-09 21:50
de meester01 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:44:
[...]

Die Jobart doet de test bij 23 graden, Nyland rond de 5 als ik het mij goed herinner?
Beiden zijn getest met 21 graden in het overzicht op het einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:28
Dat laden zouden ze in een toekomstige update prima kunnen oplossen door ervoor te zorgen dat de batterij wordt voorverwarmd als er een snellaadstation ia geselecteerd. Dit hebben ze ook bij Polestar en diverse andere recent toegevoegd. De gedachte is dat het verbruik omhoog gaat, maar de laadsnelheid behoorlijk stijgt. De totale reistijd zou dan korter moeten zijn.

Overigens vermoed ik dat de EV6/i5 ook een PTC warmer hebben. Onder de -10/-15 is de COP van de warmtepomp waarschijnlijk rond de 1. Dat zou betekenen dat opwarmen een pijnlijke affaire gaat worden ;). Onze E-Golf heeft ook een warmtepomp en PTC warmer. Je ziet goed dat het initiële afgenomen vermogen op een koude morgen ca 8kW bedraagt (WP en PTC) en vervolgens na een paar minuten terugzakt naar 1,5-2 kW.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:15
Op YouTube zijn 3 video's te vinden in het Duits met gedetailleerde, maar zakelijke info over de bediening van Ioniq 5 met de volgende onderwerpen:
  • Video 1: Bediening buiten de auto
  • Video 2: Bediening in de auto (behalve onderwerpen uit video 3)
  • Video 3: Mogelijkheden Infotainmentsysteem en verwarming.
Voor mij als toekomstig bestuurder van deze auto zeer informatief. Vooral video 3 gaat diep op de mogelijkheden in (duurt dan ook 1,5 uur).

Video 1

Video 2

Video 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Hehe de dakdragers zijn binnen (nu de auto nog O-) ) de Yakima wordt met 2 setjes rubber voetjes geleverd, het verschil zal ik wel merken met de auto eronder. Verwacht dat het te maken heeft met de dakkromming en de hoogte van de dakrand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRc-Kq7wcPWdPHJ-4IpcSsGABVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bCa6Wu9VJsADLH4MBBr46pH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLc8g4CfgsyY5fGskywaJmQ75Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HL4jsmsjB8ksnHF4oHl0buVc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yassin88
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-06-2022
Weet iemand of je ergens online orginele accesoires voor de Ioniq 5 kan bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
yassin88 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:56:
Weet iemand of je ergens online orginele accesoires voor de Ioniq 5 kan bestellen?
Ik weet alleen de Duitse site die al eerder genoemd is, die hebben best wat en zijn goed geprijsd. Hyundaizubehor.de is het uit mijn hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 17:16
-

[ Voor 100% gewijzigd door rvdgaag op 20-10-2021 16:12 . Reden: dubbel ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 17:16
Tiggy80 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:46:
Hehe de dakdragers zijn binnen (nu de auto nog O-) ) de Yakima wordt met 2 setjes rubber voetjes geleverd, het verschil zal ik wel merken met de auto eronder. Verwacht dat het te maken heeft met de dakkromming en de hoogte van de dakrand.
Heb je een auto met een metalen dak of zonnedakbesteld ?

Las een gerucht op een Duits forum dat de dakramen niet gebruikt kunnen worden met een zonnedak ??

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
Tiggy80 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Ik weet alleen de Duitse site die al eerder genoemd is, die hebben best wat en zijn goed geprijsd. Hyundaizubehor.de is het uit mijn hoofd
Het is https://hyundaizubehoer.de/de/386-ioniq-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Is deze link hier nu al gepasseerd?
https://hyundaizubehoer.d...dtraeger-alu-ioniq-5.html

Op de foto kan ik zien dat de auto een solar dak heeft. Dus met panorama zal het dan ook wel gaan.

Prijs komt overeen met de €200 die mijn dealer eerder vermeldde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Ik heb een gewoon stalen dak, Yakima beweerd dat deze dragers op alle daken kunnen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 17:45

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

Heeft iemand al ervaring met de impact van dakdragers en dakkoffers op het bereik? Waar moet ik aan denken? 20% minder, 25% minder of zelfs nog meer.... Wie heeft dit al uitgeprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Joris748 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:47:
Reactie gekregen over de dakdragers.

Thule

[...]

Yakima

[...]
Ik ben net even wat meer door de instructie heen gegaan en de voetjes lijken idd in de overgang van het dak (waar de kunststof strip zit) te vallen. Dus ik zie niet zo goed hoe dat icm het solardak of het panorama dak werkt. Mocht iemand met een dergelijk dak in de omgeving van Almere zijn kan die langskomen om eens te kijken hoe het uitkomt. Ik zie dan wel een PB verschijnen :*) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMzKChBmC29ZxgF2f4wLOJCu574=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT1oqwkw7wkwTUFj8D8tB9sS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMx7hZC3wFMGTZNDMLWh4obVzqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTeb65j9irZVg12k0sIcVNzE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Vandaag hebben we nog een proefrit gemaakt in de Kia EV6. De bevestiging gekregen dat we met de Hyundai de juiste auto hebben uitgezocht want de stoelen in de ev6 zaten echt een stuk minder goed voor ons beiden om niet te zeggen onacceptabel. Wel was het even leuk om met de vergelijkbare aandrijflijn op pad te zijn.

We hebben alleen een ioniq met een dual motor setup gereden en vandaag de ev6 in de single motor uitvoering. Rijd lekker vlot en is beleving genoeg qua acceleratie en tussensprint. Invoegen op de snelweg is een eitje :)

Verkoopster was alleen een beetje verbaasd dat we met kritiek op de stoelen kwamen. Kennelijk gewend aan het scenario: Proefrit -> Hoera fantastisch -> doe er maar 2

Maar de lendesteun zat echt te hoog - zo'n beetje ter hoogte van mijn onderste ribben - en de stoelen bieden nauwelijks zijdelingse steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cvanmansom schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:53:
Heeft iemand al ervaring met de impact van dakdragers en dakkoffers op het bereik? Waar moet ik aan denken? 20% minder, 25% minder of zelfs nog meer.... Wie heeft dit al uitgeprobeerd?
Het hangt uiteraard af van wat je op het dak vervoert. Dakdragers op zich leiden al tot meer weerstand, maar de box op het dak helemaal. En die komen in verschillende vormen en maten. Maar er is vast wel info te vinden over de invloed op het verbruik. Ik kom een ADAC onderzoek tegen met 2 liter extra benzine per 100 km. Bovenop een normaal verbruik van 6-8 liter is dat inderdaad 20-25% meer verbruik.

Een hoop kun je weer goedmaken door langzamer te rijden. Een bagagebox op de trekhaak zou ook moeten schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:01
de meester01 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:53:
Vandaag hebben we nog een proefrit gemaakt in de Kia EV6. De bevestiging gekregen dat we met de Hyundai de juiste auto hebben uitgezocht want de stoelen in de ev6 zaten echt een stuk minder goed voor ons beiden om niet te zeggen onacceptabel. Wel was het even leuk om met de vergelijkbare aandrijflijn op pad te zijn.

We hebben alleen een ioniq met een dual motor setup gereden en vandaag de ev6 in de single motor uitvoering. Rijd lekker vlot en is beleving genoeg qua acceleratie en tussensprint. Invoegen op de snelweg is een eitje :)

Verkoopster was alleen een beetje verbaasd dat we met kritiek op de stoelen kwamen. Kennelijk gewend aan het scenario: Proefrit -> Hoera fantastisch -> doe er maar 2

Maar de lendesteun zat echt te hoog - zo'n beetje ter hoogte van mijn onderste ribben - en de stoelen bieden nauwelijks zijdelingse steun.
Wij het zelfde, stoelen stuk minder, dak zat ongeveer tegen mijn hoofd aan, (1,88m). Waren verbaasd.
Gelijk naar de buren gereden en de Ioniq5 besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:49:
[...]

Ik ben net even wat meer door de instructie heen gegaan en de voetjes lijken idd in de overgang van het dak (waar de kunststof strip zit) te vallen. Dus ik zie niet zo goed hoe dat icm het solardak of het panorama dak werkt. Mocht iemand met een dergelijk dak in de omgeving van Almere zijn kan die langskomen om eens te kijken hoe het uitkomt. Ik zie dan wel een PB verschijnen :*) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Yakima heeft een systeem met verschillende voetjes. Ik denk dat je bij het glazen/PV dak andere voetjes nodig hebt.

Bij het systeem dat via Hyundai dealers leverbaar wordt (zie foto op hyundaizubehoer.de) zie je dat het voetje echt op de metalen daklijst steunt en dat is bij het PV dak. Het kan dus wel gewoon.

Ik wacht zelf nog even af. Ik zal het pas in de zomer nodig hebben voor de surfplanken, dus kijk tegen die tijd wat er beschikbaar is. Ik verwacht dat Thule ook wel met set komt.

Voor fietsen ga ik denk ik toch voor een drager op de trekhaak. Op sommige systemen kan daaarop ook een koffer worden geplaatst. Wel dure oplossingen, maar als het veel range scheelt is dat ook wat waard.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-10-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
bilgy_no1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Yakima heeft een systeem met verschillende voetjes. Ik denk dat je bij het glazen/PV dak andere voetjes nodig hebt.

Bij het systeem dat via Hyundai dealers leverbaar wordt (zie foto op hyundaizubehoer.de) zie je dat het voetje echt op de metalen daklijst steunt en dat is bij het PV dak. Het kan dus wel gewoon.

Ik wacht zelf nog even af. Ik zal het pas in de zomer nodig hebben voor de surfplanken, dus kijk tegen die tijd wat er beschikbaar is. Ik verwacht dat Thule ook wel met set komt.

Voor fietsen ga ik denk ik toch voor een drager op de trekhaak. Op sommige systemen kan daaarop ook een koffer worden geplaatst. Wel dure oplossingen, maar als het veel range scheelt is dat ook wat waard.
Ik had bij het bestellen geen keuze voor de voetjes/dak, dit was wat er voor de ioniq 5 bijgeleverd wordt.....maar als je de tijd hebt is het de moeite waard om nog even de kat uit de boom te kijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:17:
[...]

Ik had bij het bestellen geen keuze voor de voetjes/dak, dit was wat er voor de ioniq 5 bijgeleverd wordt.....maar als je de tijd hebt is het de moeite waard om nog even de kat uit de boom te kijken :*)
Dat voetjessysteem is algemeen bij Yakima. Ik denk dat Yakima nog moet uitvogelen welke voetjes bij welk model auto horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:08:
Via de verborgen "dealer mode/engineering mode" er achter gekomen dat de Wifi hardware van de IONIQ 5 de BCM8935 is. Screenshots van mijn auto in dit forum topic.

Wat informatie over de BCM89359 voor de mensen die zich afvragen of Wireless CarPlay of Android Auto in de toekomst ondersteund kunnen worden. Nu de software nog O-)

.......
Ben je al een beet je ingespeeld in de dealer/engineering mode? Vroeg me af gezien de S/W update icon of we op wat voor manier ook nu zelf systeem updates zouden kunnen doorvoeren.

Bedenk me dat één van de problemen is waar kan je die updates dan downloaden....

[ Voor 4% gewijzigd door kor952 op 21-10-2021 11:20 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@kor952 Nee, ik ben heel voorzichtig, voordat je het weet zijn er allemaal dingen die niet meer werken :+
En kan ik naar de dealer, die ook misschien meer kapot maakt dan repareert O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@ZuinigeRijder Ik heb ook jaren in de ICT gewerkt dus ben ook een ietwat voorzichtig v.w.b. dit soort zaken....

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:09
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:08:

BCM89359 5G WiFi/Bluetooth Smart 2X2 MIMO Combo-chip met RSDB-ondersteuning

Geoptimaliseerd voor naadloze interactie met verbeterde draadloze applicaties en feature-rijke systemen zoals Apple CarPlay en Google Auto Link, is het BCM89359-apparaat de eerste WLAN-combo die speciaal is ontworpen voor gelijktijdige multi-band automotive infotainment en telematica.

RSDB-ondersteuning maakt gelijktijdige connectiviteit met de 5 GHz- en 2,4 GHz-banden mogelijk, waardoor de doorvoer en latentie bij gebruik van meerdere applicaties wordt verbeterd.

Geïntegreerde 5G WiFi-technologie biedt de bandbreedte die nodig is voor meerdere beeldschermen in de auto met hoge resolutie, waardoor niet-overbelaste 5GHz-video gelijktijdig kan bestaan ​​met Wi-Fi-internettoegang en 2,4GHz Bluetooth handsfree audio.

2x2 MIMO-technologie levert tweemaal de wifi-prestaties van elke andere oplossing die momenteel op de markt is, en biedt de hoogst mogelijke doorvoer in het autonetwerk voor meerdere gebruikerservaringen.

Een speciale Bluetooth-antenne maakt gelijktijdige werking van Bluetooth- en WLAN-toepassingen mogelijk en maakt gebruik van geavanceerde coëxistentie-algoritmen om de spraakkwaliteit en gegevenstoegangssnelheid bij gelijktijdig gebruik te maximaliseren.
In de nieuwste IONIQ 5 folder bij de dealer staat gewoon dat Apple Carplay en Android Auto draadloos werkt. Dus dan zou je denken dat de software al ready moest zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AkakoMinami schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

In de nieuwste IONIQ 5 folder bij de dealer staat gewoon dat Apple Carplay en Android Auto draadloos werkt. Dus dan zou je denken dat de software al ready moest zijn.
Volgens de prijslijst niet:
Apple CarPlay & Android Auto (bedraad)
In de brochure staat inderdaad 8)7
Spiegel je smartphone zónder hem in te pluggen dankzij Apple CarPlay™
en Android Auto™.
Misschien dat je hem voor de spiegel moet houden, dat werkt inderdaad, maar daar heb ik geen Apple CarPlay™ of Android Auto™ voor nodig :+

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-10-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:18

-CJ

Not remastered

Werkt Android Auto inmiddels al fullscreen?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xenne
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-01-2022
ter informatie, net onderstaande info gekregen van mijn verdeler
V2L connector kan vanaf heden besteld worden voor elke versie van de Ioniq5, leverbaar eind 2021-begin 2022 voor €379,13 BTWi. Mvf
voor belgië is dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-CJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:08:
Werkt Android Auto inmiddels al fullscreen?
Nee, maar één-derde van het scherm kun je een van de Hyundai schermen tonen. Zie ook deze post.

[ Voor 17% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-10-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Hoe is jullie ervaring met gesproken opdrachten? Die van mij herkent geen enkele opdracht.
Op een Duits Forum las ik soortgelijke klachten.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:00:
Hoe is jullie ervaring met gesproken opdrachten? Die van mij herkent geen enkele opdracht.
Op een Duits Forum las ik soortgelijke klachten.
Bij mij werkt het verrassend goed, zoals "Open laadklep" en "Navigeer naar.....". Ook stoelverwarming en stoelkoeling via spraak lukt goed. Maar volgens mij moet je dan wel contact hebben via het ingebouwde mobiele netwerk en bluelink. Dus als het bereik daarvan niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
ZuinigeRijder schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:17:
[...]

Bij mij werkt het verrassend goed, zoals "Open laadklep" en "Navigeer naar.....". Ook stoelverwarming en stoelkoeling via spraak lukt goed. Maar volgens mij moet je dan wel contact hebben via het ingebouwde mobiele netwerk en bluelink. Dus als het bereik daarvan niet goed is?
Bij mij werkt het precies zo. Als er nog geen (mobiel) netwerk is dan werkt het niet.

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Weet iemand het aandraaimoment van de 20” wielen ? Er zijn allerlei tabellen maar Ioniq5 staat er nog niet tussen. Binnenkort krijg ik mijn winterbanden met velg en die verwissel ik zelf.

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• levdbas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 11:43
Nou, na een tijdje mee te hebben gelurked in dit topic hebben mijn partner en ik ook maar eens een proefritje gemaakt! En wat een auto zeg. Al een paar keer in een elektrische auto gereden maar dit is wel echt van een heel ander niveau. Nu eens bij de boekhouder te raden gaan wat fiscaal het meest aantrekkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrvdbos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 10:30
Vandaag even (met de P45) langs de dealer geweest. Volgens hem krijg ik binnen een week of twee een schriftelijke oproep van hem voor het updaten van de software en een aantal recall controles, zoals bv. voor de waterpomp. Er zit dus beweging in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:36
Ook ik heb de stap gemaakt en een proefrit gemaakt. Dit in de 2wheel versie. Rijdt echt heerlijk. En zat prima met mijn 1.92m. Heb nu ip een optie. Zou febr geleverd worden. Nu zat ik alleen te denken aan all season banden. Maar zou dat veel invloed op de range hebben. Kon daar weinig over vinden in oa kona topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Luft schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:03:
Weet iemand het aandraaimoment van de 20” wielen ? Er zijn allerlei tabellen maar Ioniq5 staat er nog niet tussen. Binnenkort krijg ik mijn winterbanden met velg en die verwissel ik zelf.
Hoofdstuk 2 van het manual, Banden en wielen oid, 125 Nm.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Luft schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:00:
[...]
Bij mij werkt het precies zo. Als er nog geen (mobiel) netwerk is dan werkt het niet.
Hoe weet ik of ik een mobiel netwerk verbinding heb (de auto dus)? Ik woon en rijd meestal toch in een omgeving met prima dekking (zo rond Amsterdam). Met de mobiele telefoon nooit problemen. Maar het gaat al fout als ik zeg "Navigeer".

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Hoofdstuk 2 van het manual, Banden en wielen oid, 125 Nm.
@Luft Volgens de Nederlandse handleiding die ik gedeeld heb (pagina 2-12):
Aanhaalmoment wielmoeren kgf·m (lbf·ft, N·m)
11~13 (79~94, 108~127)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:01
Changie schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:12:
Ook ik heb de stap gemaakt en een proefrit gemaakt. Dit in de 2wheel versie. Rijdt echt heerlijk. En zat prima met mijn 1.92m. Heb nu ip een optie. Zou febr geleverd worden. Nu zat ik alleen te denken aan all season banden. Maar zou dat veel invloed op de range hebben. Kon daar weinig over vinden in oa kona topic.
Dealer gaf aan dat dit een slechte keuze is. Minder actieradius, meer geluid. Rem weg enz.
Banden zouden ontwikkeld zijn voor elektrische auto’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Vermeer10 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

Dealer gaf aan dat dit een slechte keuze is. Minder actieradius, meer geluid. Rem weg enz.
Banden zouden ontwikkeld zijn voor elektrische auto’s
Er wordt wat af ge'beweerd' door dealers......om misselijk van te worden

Ik zou op YT op zoek gaan naar '9 of the best All season tires for 2021' oid, en ook meelezen in het Duitse forum
https://www.goingelectric...&t=66403&start=770#unread
Ik heb daardoor juist besloten om geen winterbanden meer te monteren maar Allseason Michelin CrossClimate 2, daar heb je volgens mij in ons land meer aan dan aan winterbanden. Morgen gaan ze samen met een set nieuwe velgen van CMS de C23 eronder.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Changie schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:12:
Banden kunnen zeker invloed hebben.

Er zijn ook mensen die aanraden om 's zomers met zomerbanden te rijden en 's winters met All Season. Als je dan toch al de zomerbanden krijgt zou ik die gewoon eerst oprijden in de zomer.

Bij EVs is het sowieso van belang om te letten op rolweerstand (ivm range) en geluid (bandengeluid wordt niet overstemd door motor). En daar kan veel verschil tussen merk en type zitten.

Een goede All Season als de Michelin Cross Climate 2 is zeer waarschijnlijk zuiniger dan de Michelin winterbanden die Hyundai NL aanraadt. Mogelijk zelfs zuiniger dan de zomerband. Maar voor andere merken geldt mogelijk wat anders.

Ik heb zelf een Duitse set winterbanden op velg besteld, daar zitten Hankook winterbanden op. Die rijd ik op en daarna komen er waarschijnlijk wel Cross Climates op (met sneeuwvlok, dus ook geschikt voor landen waar winterbanden verplicht zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 21-10-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Banden kunnen zeker invloed hebben.

Er zijn ook mensen die aanraden om 's zomers met zomerbanden te rijden en 's winters met All Season. Als je dan toch al de zomerbanden krijgt zou ik die gewoon eerst oprijden in de zomer.

Bij EVs is het sowieso van belang om te letten op rolweerstand (ivm range) en geluid (bandengeluid wordt niet overstemd door motor). En daar kan veel verschil tussen merk en type zitten.

Een goede All Season als de Michelin Cross Climate 2 is zeer waarschijnlijk zuiniger dan de Michelin winterbanden die Hyundai NL aanraadt. Mogelijk zelfs zuiniger dan de zomerband. Maar voor andere merken geldt mogelijk wat anders.

Ik heb zelf een Duitse set winterbanden op velg besteld, daar zitten Hankook winterbanden op. Die rijd ik op en daarna komen er waarschijnlijk wel Cross Climates op (met sneeuwvlok, dus ook geschikt voor landen waar winterbanden verplicht zijn).
Ik dacht in deze
video: Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 - 'Betaalbare' gamechangers met 800V en V2G
vergelijking gehoord te hebben dat een brede band (vanzelfsprekend) aanzienlijk minder zuinig is. Dus het zou zo maar kunnen dat een smallere all-season band even zuinig is als een brede zomerband..........

[ Voor 7% gewijzigd door nokiaan958GB op 21-10-2021 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nokiaan958GB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Ik dacht in deze
video: Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 - 'Betaalbare' gamechangers met 800V en V2G
vergelijking gehoord te hebben dat een brede band (vanzelfsprekend) aanzienlijk minder zuinig is. Dus het zou zo maar kunnen dat een smallere all-season band even zuinig is als een brede zomerband..........
Ja, dat zie je ook in de WLTP van de Ioniq 5 modellen: de bredere 20" wielen kosten 30 km bereik.

Maar dat staat los van de soort banden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:14:
[...]

Het hangt uiteraard af van wat je op het dak vervoert. Dakdragers op zich leiden al tot meer weerstand, maar de box op het dak helemaal. En die komen in verschillende vormen en maten. Maar er is vast wel info te vinden over de invloed op het verbruik. Ik kom een ADAC onderzoek tegen met 2 liter extra benzine per 100 km. Bovenop een normaal verbruik van 6-8 liter is dat inderdaad 20-25% meer verbruik.

Een hoop kun je weer goedmaken door langzamer te rijden. Een bagagebox op de trekhaak zou ook moeten schelen.
@cvanmansom
Na wat zoeken kwam ik het volgende tegen bij de ANWB:

Uit onderzoek van HAN Automotive & Engineering (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) met een schaalmodel auto en kleine windtunnel blijkt dat je met een dakkoffer zo’n 40% meer luchtweerstand hebt in vergelijking met een ‘kale’ auto. Met een trekhaakkoffer heb je slechts 5% meer luchtweerstand.

Dat is een enorm verschil een spreekt wel voor de trekhaakkoffer.

https://www.anwb.nl/auto/...eboxen-trekhaak-test-2021

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 21-10-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:40:
[...]

@cvanmansom
Na wat zoeken kwam ik het volgende tegen bij de ANWB:

Uit onderzoek van HAN Automotive & Engineering (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) met een schaalmodel auto en kleine windtunnel blijkt dat je met een dakkoffer zo’n 40% meer luchtweerstand hebt in vergelijking met een ‘kale’ auto. Met een trekhaakkoffer heb je slechts 5% meer luchtweerstand.

Dat is een enorm verschil een spreekt wel voor de trekhaakkoffer.

https://www.anwb.nl/auto/...eboxen-trekhaak-test-2021
Dat zijn significante verschillen! Ik ben me ook aan het oriënteren op een trekhaak koffer voor de wintersport ipv een dakkoffers die ik nu nog heb voor mijn huidige ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
Ik ben ook in voor een dergelijke bagagebox en indien mogelijk met uitbreiding voor een fiets.

https://www.dakdragerexpe...0yIgukEAQYFyABEgKddPD_BwE

Hier staat de fiets wel erg hoog op de drager, dit zal het verbruik ook weinig goeds doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
Woosh schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:50:
Ik ben ook in voor een dergelijke bagagebox en indien mogelijk met uitbreiding voor een fiets.

https://www.dakdragerexpe...0yIgukEAQYFyABEgKddPD_BwE

Hier staat de fiets wel erg hoog op de drager, dit zal het verbruik ook weinig goeds doen...
Klopt, toch lijkt me die weerstand minder groot dan een dakkoffer, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Ik overweeg ook deze Thule trekhaakkoffer, daar ik ook een fietsendrager voor 3 fietsen moet aanschaffen (en dan heb ik er 2-in-1).

Op Wintersport reis ik dan met alleen de trekhaakkoffer (weerstand lijkt me dan beperkt). In de zomervakantie zal ik dan de fietsendrager gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
Door een eerdere discussie ben ik toch wel nieuwsgierig. Wat is nou het effect van de warmtepomp en batterijverwarming bij kouder weer? Ik heb deze erbij besteld om zo bij koud weer (en wintersport) het bereik te vergroten. Zijn er ook vergelijkingscijfers van mét batterijverwarming en zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 08:16
GoodPeople schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:37:
Door een eerdere discussie ben ik toch wel nieuwsgierig. Wat is nou het effect van de warmtepomp en batterijverwarming bij kouder weer? Ik heb deze erbij besteld om zo bij koud weer (en wintersport) het bereik te vergroten. Zijn er ook vergelijkingscijfers van mét batterijverwarming en zonder?
Een pagina ( of een aantal pagina's terug) staan wat cijfers over het laden van de IONIQ 5 bij bepaalde temperaturen. Bij lage temperaturen van de accu is de laadsnelheid begrenst. De batterij verwarming zal daarbij dus helpen. Ik heb alleen geen idee hoe deze werkt? Ik heb geen batterijverwarming, maar ik neem aan dat de batterij sowieso opwarmt met laden. Wellicht dat het dan wel wat langer duurt voor je op de juiste temperatuur bent voor het laden. Voor zover ik begreep gaat de IONIQ 5 sowieso niet de batterij verwarmen als je navigeert naar een laadstation.

Een lage accu temperatuur zal impact hebben op je bereik, je batterijverwarmen kost uiteraard wat energie maar zou het dus alsnog beter moeten maken dan zonder. Maar ik weet niet hoe de batterijverwarming geregeld is. Ik ga ervan uit dat die ook op de project 45 zit, maar daar zie je dus ook dat mensen nog lage accu temperaturen hebben als ze gaan laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GoodPeople schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:37:
Er staan in het forum een paar posts met voorbeeldberekeningen wat de warmtepomp zou kunnen schelen. Die kun je makkelijk vinden door bovenin te zoeken met "warmtepomp bereik".

Batterijverwarming dient om de batterij te beschermen tegen zeer lage temperaturen. Het is mij nog niet duidelijk hoe dit precies gaat werken. Het lijkt vooralsnog niet voor te verwarmen wanneer je naar een DC snellader rijdt (zoals Tesla wel doet). Als dat via een update wel wordt ingevoerd, dan zou het logischerwijs iets aan rijbereik kosten wat zich terugbetaalt in sneller laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
Was dit nou de beste webcam om achteraf in te bouwen?, of raden mensen andere dashcams aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Wat zijn de ervaringen met de ingebouwde navigatie? Normaal zou ik Waze gebruiken, maar omdat deze geen EV modus heeft, waar de route via snelladers gepland wordt, ben ik wel benieuwd. Ik weet dat de ingebouwde navi dit ook niet doet, maar dan kun je wel de AR HUD gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hein66
  • Laatst online: 21-06 18:19
levdbas schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:53:
Nou, na een tijdje mee te hebben gelurked in dit topic hebben mijn partner en ik ook maar eens een proefritje gemaakt! En wat een auto zeg. Al een paar keer in een elektrische auto gereden maar dit is wel echt van een heel ander niveau. Nu eens bij de boekhouder te raden gaan wat fiscaal het meest aantrekkelijk is.
Het is inderdaad verstandig dit goed na te gaan. Ik zelf heb ook een Ioniq 5 besteld en na overleg met de accountant besloten deze in prive te kopen. Dat was toch voordeliger. In mijn geval om 3 redenen:
1) de kosten voor brandstof/onderhoud/wegenbelasting/verzekering e.d. vallen enorm mee ten opzichte van een "verbrenner"
2) Ik kan nogal wat kilometers declareren. En hoewel dit tegen 19 cent gaat. tikt het toch behoorlijk aan. Dit zou wegvallen als ik de auto zakelijk ga rijden
3) Het lease tarief is alweer 12% en een gedeelte zelfs 22%. Het echte voordeel van een electrische auto leasen nemen sterk af in vergelijking met de tijd van 4%

Succes met de afweging en de bestelling natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Hein66 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

Het is inderdaad verstandig dit goed na te gaan. Ik zelf heb ook een Ioniq 5 besteld en na overleg met de accountant besloten deze in prive te kopen. Dat was toch voordeliger. In mijn geval om 3 redenen:
1) de kosten voor brandstof/onderhoud/wegenbelasting/verzekering e.d. vallen enorm mee ten opzichte van een "verbrenner"
2) Ik kan nogal wat kilometers declareren. En hoewel dit tegen 19 cent gaat. tikt het toch behoorlijk aan. Dit zou wegvallen als ik de auto zakelijk ga rijden
3) Het lease tarief is alweer 12% en een gedeelte zelfs 22%. Het echte voordeel van een electrische auto leasen nemen sterk af in vergelijking met de tijd van 4%

Succes met de afweging en de bestelling natuurlijk :)
Heb je een BV of ben je 1-pitter / zzp'er ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Heb sinds vandaag CMS C23 velgen met Michelin CrossClimate 2 banden onder mijn P45. Maten van de velg zijn 8x19" ET45 5x114,3 ML 67,2 maat van de banden 235/55 R19 XL 105H VOL (van Volvo), uhh ja ik weet dat het geen snelheids indicatie W is maar die is in deze maat bij de CC2 niet te krijgen en daar ik niet harder dan 120-130 kmh rijd leek me een indicatie H van 210 kmh meer dan genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cQY3iFPmjfEHbJOuMVM_snSRz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tGhS7ZsOWai4f9XkTevpgOF.jpg?f=fotoalbum_large

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:34:
Heb sinds vandaag CMS C23 velgen met Michelin CrossClimate 2 banden onder mijn P45. Maten van de velg zijn 8x19" ET45 5x114,3 ML 67,2 maat van de banden 235/55 R19 XL 105H VOL (van Volvo), uhh ja ik weet het geen snelheids indicatie W maar die is in deze maat bij de CC2 niet te krijgen en daar ik niet harder dan 120-130 kmh rijd leek me een indicatie van 210 kmh meer dan genoeg.

[Afbeelding]
Netjes.

Die 4,5 mm ET waarde verschil zal er niet toe doen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein66
de meester01 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:12:
[...]

Heb je een BV of ben je 1-pitter / zzp'er ?
Ik heb een BV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Netjes.

Die 4,5 mm ET waarde verschil zal er niet toe doen denk ik?
Heb het uit getekend en de buiten kant van de velg (stel even dat het een schijf is) staat 3,5mm meer naar buiten dan de 20" velg maar de band staat weer ongeveer een 1mm minder naar buiten tov de originele 20" band. Tot nu is de CC2 stiller dan de originele EV band.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
ckoopmanschap schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Was dit nou de beste webcam om achteraf in te bouwen?, of raden mensen andere dashcams aan?
over de kwaliteit van de dashcams kan ik niets zeggen, er was een post hier dat iemand hem had laten inbouwen en ik zag hem toevallig bij kia in de shop staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ok dan snap ik het maar dan moet je wel heel veel zakelijke km's declareren?

Hier kun je nog eens checken of je accountant gelijk heeft 8)

https://www.berekenhet.nl...-of-in-prive.html#Calctop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

Heb het uit getekend en de buiten kant van de velg (stel even dat het een schijf is) staat 3,5mm meer naar buiten dan de 20" velg maar de band staat weer ongeveer een 1mm minder naar buiten tov de originele 20" band. Tot nu is de CC2 stiller dan de originele EV band.
Dat is te overzien qua wielstand.

Welke banden had je er origineel onder dan? Merk je nog iets qua verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:58:
[...]

Dat is te overzien qua wielstand.

Welke banden had je er origineel onder dan? Merk je nog iets qua verbruik?
Volgens mij zitten er standaard Michelin Pilot Sport EV banden op de 20" velgen, over het gebruik kan ik na een paar uur nog niets zeggen.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hein66
de meester01 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Ok dan snap ik het maar dan moet je wel heel veel zakelijke km's declareren?

Hier kun je nog eens checken of je accountant gelijk heeft 8)

https://www.berekenhet.nl...-of-in-prive.html#Calctop
Dat is grappig. Ik had die site eerst gedaan en toen het nog een keer door mijn account laten controleren. Zij hebben een eigen model. In beide gevallen was het voordeliger. En het verschil tussen de berekeningen was niet groot. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrvdbos
ckoopmanschap schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Ik heb deze een maand geleden door de dealer laten inbouwen, maar heb de set bij een Duitse dealer besteld. Was. daar 249 euro. Dat scheelt nogal. Voor de rest netjes ingebouwd en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
chrvdbos schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Ik heb deze een maand geleden door de dealer laten inbouwen, maar heb de set bij een Duitse dealer besteld. Was. daar 249 euro. Dat scheelt nogal. Voor de rest netjes ingebouwd en werkt prima.
En je hebt de auto gekocht bij een Nederlandse dealer? Was het 249 incl. inbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

chrvdbos schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Ik laat wel een usb kabel door de dealer trekken voor de voeding, kan ik er zelf een dashcam naar keuze in plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:58

HollovVpo1nt

I like gadgets

Het begint echt te kriebelen, ben de dagen aan 't aftellen tot ik in deze prachtbak mag rijden. Moet nog flink wat aftellen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:34:
Het begint echt te kriebelen, ben de dagen aan 't aftellen tot ik in deze prachtbak mag rijden. Moet nog flink wat aftellen xD
Haha hier ook hoor, als het goed is eind van de week hier oOo jij dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amersfoort
De risico's van het laden met een granny lader en een stopcontact zonder (goede) aarding zijn in onderstaande video te zien; mogelijk meer dan 100 volt op metalen onderdelen van een vochtige auto (bijv. na regen).
Moraal van de video: zorg voor een goede aarde van je elektrische verbindingen.

In deze video op 9:14 minuten is ook de Ioniq 5 te zien met 130 volt op een metalen contact, indien wordt geladen zonder goede aarding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amersfoort schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:16:
De risico's van het laden met een granny lader en een stopcontact zonder (goede) aarding zijn in onderstaande video te zien; mogelijk meer dan 100 volt op metalen onderdelen van een vochtige auto (bijv. na regen).
Moraal van de video: zorg voor een goede aarde van je elektrische verbindingen.

In deze video op 9:14 minuten is ook de Ioniq 5 te zien met 130 volt op een metalen contact, indien wordt geladen zonder goede aarding.
[YouTube: Stromschlag am E-Auto - die verdeckte Gefahr!]
De anti-EV bende gaat hier waarschijnlijk helemaal op los... Kom je op overal weer types tegen die gaan lopen verkondigen dat EVs levensgevaarlijk zijn en talloze mensen al zijn geëlektrocuteerd...

Maar het 'gevaar' is echt heel klein: sowieso is de stroomsterkte heel erg laag. Lijkt vergelijkbaar met schrikdraad. Verder zijn er nogal bijzondere omstandigheden, zoals dat je zelf ook op blote voeten in het natte gras (of iets wat geleidt) moet staan. En dat het alleen bij sommige onderdelen (die je eigenlijk nooit aanraakt) kan optreden. Met een wallbox of openbare lader is het risico afwezig.

De moraal van het verhaal is vooral: sluit niet aan op een ongeaard stopcontact. Oftewel: gebruik je gezonde verstand en houd je aan de richtlijnen van de fabrikant.

En ja, de granny charger van de fabrikant zou dit moeten detecteren en het laden niet opstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 23-10-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:17:
[...]

Vandaag weer geprobeerd kreeg uit eindelijk de melding geen netwerk. Zag ook geen 'groene/rode strepen' op de map/kaart. Hoe kan ik het netwerk controleren/testen? En hoe bedoel je dat ik verbinding met Bluelink moet hebben? Het is op mijn telefoon geïnstalleerd en het werkt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kor952 ik bedoel de bluelink server, als die niet bereikbaar is, doet ie het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrvdbos
ckoopmanschap schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

En je hebt de auto gekocht bij een Nederlandse dealer? Was het 249 incl. inbouw?
Met dealer (Doetinchem) bij het onderhandelen over de koop o.m. afgesproken dat hij voor mij een dashcam set zou inbouwen. Deze staat in de Duitse accessoire folder. Dus eentje bestelt bij de Duitse dealer in Bocholt en daar even opgehaald en naar mijn dealer gebracht.
Kabels e.d. ziijn uiterst netjes weggewerkt en er zit een camera boven in de voor- en achterruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrvdbos
ckoopmanschap schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl1Mp2DdpOMUiYW2DVbbQgiS72c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBxSvxc5v5F0g7QYllMj1Qtp.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X03I2fMZifTw59CB-TV-sOp_JsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqzdgx9ejE61O8aRIi7nd8eQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, best netjes weggewerkt inderdaad, maar toch zonde dat niet gewoon de al aanwezige hardware kan worden gebruikt. 1 USB-poortje en wat software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

chrvdbos schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Met dealer (Doetinchem) bij het onderhandelen over de koop o.m. afgesproken dat hij voor mij een dashcam set zou inbouwen. Deze staat in de Duitse accessoire folder. Dus eentje bestelt bij de Duitse dealer in Bocholt en daar even opgehaald en naar mijn dealer gebracht.
Kabels e.d. ziijn uiterst netjes weggewerkt en er zit een camera boven in de voor- en achterruit.
Waar is de derde kabel in de front camera voor? Ik snap 1) usb stroom aanvoer en 2) doorvoer/data naar achteren maar nummer 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

Damn, probleem is weer opgetreden dat de auto niet in de D of R wil. Alleen N en P.

Starten en stoppen, tijdje wachten, even weer aan stroom, etc, niets hielp.
Wel zoals ook anderen al hebben gemeld de 12V accu even loskoppelen.

Dopsleutel maar in de frunk gelaten....

Blijft toch wel erg slecht dit.

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@mdeiman toch maar even langs de dealer voor firmware updates. Een van die updates is namelijk voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrvdbos
de meester01 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:21:
[...]

Waar is de derde kabel in de front camera voor? Ik snap 1) usb stroom aanvoer en 2) doorvoer/data naar achteren maar nummer 3?
AV kabel naar 3 tulp connectoren voor aansluiting op bv. een externe monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Ik vind de lompe kabelaansluitingen best een afknapper, vooral achter snap ik niet dat er een rechte stekker IPV een haakse gebruikt is....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

mdeiman schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:49:
Damn, probleem is weer opgetreden dat de auto niet in de D of R wil. Alleen N en P.

Starten en stoppen, tijdje wachten, even weer aan stroom, etc, niets hielp.
Wel zoals ook anderen al hebben gemeld de 12V accu even loskoppelen.

Dopsleutel maar in de frunk gelaten....

Blijft toch wel erg slecht dit.
Ontzettend bedankt namens deze Spanjaard die je net weer op weg hebt geholpen (600km te gaan!)

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
chrvdbos schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Zo heb ik de mijn dascam zelf weg gewerkt. 1 kabel in 12 v outlet, achter dashboard en door A stijl en achter hemelbekleding. Gaat aan en uit bij starten en stoppen auto. Hij lijkt wat ver vanaf het midden te zitten maar toen ik hem er net naast monteerde kreeg ik in de hoek van het beeld ook de hoek van de regensensor in beeld. Ben het met jullie eens dat een haakse usb stekker netter is.

Op de usb aansluiting heb ik een 2 m lange apple-laadkabel gestoken, achter dasboard, onder mat en onder middenconsole door. Zo kan ik de iphone draadloos laden maar ook aansluiten voor apple car play (= dubbelop laden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmYywl5ns5H4Vj8SQSNn_u0YqZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wwnzDEn1t4MOf4NLXkNrGVJF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4Hrzd_ucByMe2kn1X_xxnW_CFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hogu3j4qkrdbUQF1sV7nzLab.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVVvTNH-uYIUtu3FTx-OiK_j0NU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qLXyeH8XB7M2YpVIjExty4Xr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzfRyr6wr0C735BupMPBsaJKTfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pmbmHXEQJNqgI1dlauEHz1UF.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 33 ... 271 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic