• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-01 19:38
Over een paar maanden loopt ons private lease contract van een kona ‘21 electric af. Ik was altijd al erg gecharmeerd van de Ioniq 5 en overweeg deze als occasion.

Nu ben ik wel met geschrokken van alle ICCU berichtgevingen. Natuurlijk is het een visibility bias, omdat mensen met problemen ook het meest berichtgeven online, maar ik dan nog twijfel ik nu wel enorm.

Deze zomer gaan we met de familie een autovakantie doen in Finland, en het lijkt me een ramp als de ICCU in de middle of nowhere popt.

Iemand die met mij zijn mening wilt delen over het risico van de Ioniq 5 en de iccu voor familie auto vakanties?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Guids schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:36:
Over een paar maanden loopt ons private lease contract van een kona ‘21 electric af. Ik was altijd al erg gecharmeerd van de Ioniq 5 en overweeg deze als occasion.

Nu ben ik wel met geschrokken van alle ICCU berichtgevingen. Natuurlijk is het een visibility bias, omdat mensen met problemen ook het meest berichtgeven online, maar ik dan nog twijfel ik nu wel enorm.

Deze zomer gaan we met de familie een autovakantie doen in Finland, en het lijkt me een ramp als de ICCU in de middle of nowhere popt.

Iemand die met mij zijn mening wilt delen over het risico van de Ioniq 5 en de iccu voor familie auto vakanties?
De ICCU, en hoe Stellantis ermee omging, was voor mij een reden om alle merken van Stellantis pertinent op mijn blacklist te zetten. Nu een Hyundai IONIQ 5 besteld om er daarna pas achter te komen dat Hyundai geen haar beter hierin is. :o Ja, het is bizar hoe klantonvriendelijk beide bedrijven hiermee omgaan.
Maar ja, ik heb al besteld. Ik ga me er met een nieuwe maar niet direct teveel zorgen over maken.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:29
Risico's hou je altijd, ik heb ooit in de middle of nowhere in midden Zweden op een grindweg gestaan met 2 kapotte velgen en een lekke band omdat ik in een bocht een heule diepe kuil net te laat zag ...geen mobiel bereik maakte het scenario compleet.

De ICCU gaat nou ook weer niet zo vaak kapot, te vaak is het zeker maar ik laat me er niet door tegenhouden de auto te gebruiken zoals dat zou moeten kunnen. Als je in Finland op voldoende plekken kunt laden is er vast ook hulp nabij of te regelen.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:15

mdeiman

Projet 45

De kans is in elk geval heeeeel erg klein dat je in Finland bent EN dat dan de ICCU kapot gaat. Maar niet nul.
Voor de rest een heerlijke ruime familie-auto.

Shit happens.

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:10
Room42 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:49:
[...]

De ICCU, en hoe Stellantis ermee omging, was voor mij een reden om alle merken van Stellantis pertinent op mijn blacklist te zetten. Nu een Hyundai IONIQ 5 besteld om er daarna pas achter te komen dat Hyundai geen haar beter hierin is. :o Ja, het is bizar hoe klantonvriendelijk beide bedrijven hiermee omgaan.
Maar ja, ik heb al besteld. Ik ga me er met een nieuwe maar niet direct teveel zorgen over maken.
Enkele weken ging mijn iccu ook stuk. Binnen 1 dag was de nieuwe iccu er en de volgende dag al gefixt. Dus Hyundai gaat hier best netjes mee om toch?

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:58
Changie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:56:
[...]

Enkele weken ging mijn iccu ook stuk. Binnen 1 dag was de nieuwe iccu er en de volgende dag al gefixt. Dus Hyundai gaat hier best netjes mee om toch?
nouja, gebasseerd op jouw ervaring kun je zeggen dat Hyundai/dealer er netjes mee omgaat, maar je zal ongetwijfeld ook de berichten hier hebben gelezen waarbij de auto gewoon 3-4 weken bij de dealer stond omdat de ICCu in backorder stond bij Hyundai.... je kunt dus met de actuele voorraad iccu's en je dealer geluk hebben of pech.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Changie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:56:
[...]

N=? ;) Dat is die 'visibility bias', want ik hoor ook verhalen waar het weken tot maanden duurde om het op te lossen. Maar ook daarvan is de N onbekend. Daarom ga ik me er vooralsnog niet druk over maken. Fijn dat ik weet van het probleem, dan weet ik waar ik op moet letten en rekening mee kan houden als het zich voor doet.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11

YJB

Tja, wat is de definitie van een ramp. De kans is niet zo groot en het is een geciviliseerd land met redelijk tot goed mobiel telefoon bereik.

Mijn ervaring is dat de scandinaviërs zich over het algemeen zich wat meer bewust zijn dat je het met elkaar moet redden, zeker op het platte land. Als je komt stil te staan, dan is er altijd iemand bereid om je te helpen.

Laden is geen enkel probleem, in Finland kan je bij veel ABC supermarkten voore 0.35C snelladen (150 Kw). Met een Ionity power abonnement laad je voor 0.24C. En verder zijn er genoeg AC laders.

Ik weet niet of het helpt, maar wij hebben de afgelopen 2.5 jaar met de Ioniq ik denk toch wel meer dan 30.000 km (vwb scandinavie) in voornamelijk Zweden afgelegd. En ook in de winter, bij -30C, hebben wij nog geen problemen ondervonden. Ideaal trouwens dat je geen ruiten hoeft te krabben :)

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:12
Room42 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:30:
[...]

N=? ;) Dat is die 'visibility bias', want ik hoor ook verhalen waar het weken tot maanden duurde om het op te lossen. Maar ook daarvan is de N onbekend.
Ja op die fiets :-)

Volgorde bias
Wat je eerst hoort of leest, vormt het anker in je geheugen.

Negativiteitsbias
Negatieve informatie weegt zwaarder dan positieve.
Oude overtuigingen zijn hardnekkig, zeker als ze emotioneel geladen waren.

• joepie de p
Marcel2020 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:31:
bij mij is de uitlijning gedaan na het monteren van de Eibach veren, bij plm 15.000 Km.
In dit geval snap ik het!

• joepie de p
Hippe Lip schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:29:
[...]

@joepie de p
Daar heb ik toen ook de boel laten uitlijnen, omdat ik hiervoor een e-Niro reed en die standaard, af fabriek dus, niet zo best uitgelijnd was. Dat bleek bij meer e-Niro’s niet zo best en dan kreeg je versneld last van cuppen.

Dus dacht ik toen ik daar toch was: voor die paar tientjes wil ik die zekerheid wel van mijn nieuwe wagen. Alles bleek perfect binnen de marges. Ze vroegen toen of ik een rapportje wilde. Nou, dat hoede niet, ik mocht foto’s maken van de meetwaardes op de monitor en toen hoefde ik er ook niet voor te betalen.
Ikke blij natuurlijk! 8)
We delen die achtergrond met de e-Niro, daar kwam ook mijn vraag voldaan. Na een prijzige les met voortijdige vervanging van cuppende banden laat ik de e-Niro zo om de 18 mnd ofzo even uitlijnen. Ook net weer gedaan en er was best wat afwijking.

Jouw uitijning op de Ioniq 5 was dus af fabriek best goed. Tot nu toe reageert nog niemand dat het nodig was dus voorzichtig oordeel: niet nodig.
ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Hierbij mijn ervaring met de Hyundai Pechhulp (die het doorstuurt naar de ANWB). Aangezien ik meteen zei dat de IONIQ 5 helemaal stuk was met waarschijnlijk een kapotte aandrijfas achter en dat er een bergingsbedrijf moest komen (ik stond in de berm langs de ringweg) om de elektrische AWD op te halen, werd het vrij snel doorgestuurd naar een bergingsbedrijf. Daar moest ik dan wel weer 90 minuten op wachten. Meteen ook een vervangingsauto geregeld (kon maar voor 4 dagen). Uiteindelijk was ik niet om 19:00 uur thuis, maar om 21:30. Jammer genoeg wordt de auto altijd naar de dichtstbijzijnde Hyundai garage gebracht en niet naar mijn eigen garage in Tilburg. Ik was wel bijna thuis, dus is nu een garage wel in de buurt (Den Bosch).

Vandaag rond 15:00 gebeld naar de garage, toen was deze nog niet aangekomen. Een half uur later teruggebeld, hij was er net 15 minuten. Verhaal uitgelegd, 100 meter na optrekken vanuit een stoplicht begaf er achter iets, waarschijnlijk de aandrijfas, met veel kabaal kwam ik tot stilstand onder een viaduct. Met alarmlichten aan, de auto in AWD gezet en stapvoets met veel kabaal toch 100 meter verder gereden en in het gras in de berm gezet.

Kreeg te horen dat er nog 18 wachtenden voor mij waren, dus waarschijnlijk kan er pas over anderhalve week een eerste diagnose gesteld worden 8)7 Vroeg nog naar vervangend vervoer na die 4 dagen, dat is niet geregeld met de Hyundai mobiliteitsgarantie, dus daar moet je zelf iets voor regelen.

Nog gevraagd of ik ook nog naar mijn eigen garage kon, omdat ze het zo druk hadden. Dat kon, zolang er nog niet naar gekeken was en er nog geen garantievraag gestart was. Morgen maar naar mijn eigen garage bellen of ze het druk hebben en of ze wel genegen zijn mijn auto op te halen en daar te repareren. Maar ja, dan moet de auto wel weer 36 km ver gehaald worden. Zullen ze ook niet happig op zijn.

En dat terwijl er al eens iets geweest is tussen de elektrische motor en aandrijfas achter. Zie ook deze post. En uiteindelijk de elektrische motor achter én wiellager linksachter vervangen zijn.

Mijn gok is dat de aandrijfas achter nu helemaal kapot is, wat een kabaal.

Wordt vervolgd.....
Update vanuit de garage waar de auto gebracht is. Ze hebben iets sneller dan eerst aangegeven een eerste diagnose gesteld. Dat kwam overeen met wat ik dacht.....
Goedemiddag,

De eerste diagnose aan uw Ioniq 5 is vandaag gesteld, de linker achter aandrijfas is afgebroken op de koppeling. We hebben een reparatie aanvraag gedaan bij onze garantie afdeling en wachten op hun reactie. Naar verwachting zal daarna een onderdeel besteld worden en de reparatie worden ingepland. Houdt u er rekening mee dat u de auto niet voor eind volgende week terug heeft, wij melden ons sowieso bij eventuele vertragingen, maar uiteraard ook als we weten wanneer de auto definitief gereed zal zijn.
Hopelijk is er niet nog meer stuk en wordt deze snel gemaakt. Nu maar weer afwachten :z

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023

Moeilijk te zeggen hoe groot het risico op ICCU falen nu precies is. Je hoort hier alle problemen, je hoort niks van de dingen die goed gaan.
Ik gok ook dat het risico bij een occasion groter is dan bij een nieuwe. Er is wel een en ander verbeterd over de tijd.

Mbt vakantie ben ik er toe over gegaan om niet meer AC te laden tijdens vakantie.
De problemen worden namelijk toch vrij zeker veroorzaakt door AC laden.
In eerste instantie leek me dat een vrij grote opoffering maar in werkelijkheid kwam ik tot de conclusie dat ik in vakanties eigenlijk nooit meer dan 2x de boel half vol laadde met AC. Het kost me dus 1x een half uur extra aan de DC lader en dat levert me dan een gigantische vakantie rust op.
Tja…
Het is niet wat je wil bij zo’n dure aankoop maar ik ben er toe overgegaan.
Verder een mega gave auto.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53
Een week of twee geleden had ik de vraag gesteld betreft garantie/ICCU failures etc. En zie momenteel twee wegen voor mij om een occassion te kopen:

1) 35k~ spenderen aan Duitse import met ongeveer 20k km op de teller uit 2024

2) 20-22k spendere en dan NL auto met ongeveer 150k km op de teller uit 2021

Beide is rijstijl: 35k km op jaarbasis, 95 km/h op de snelweg, niet veel snelladen etc.

Mijn idee voor optie 1 is de auto voor langere tijd te gebruiken totdat de accu het begeeft en dan een nieuwe (ioniq of dergelijks wat er dan is) te bestellen. SOH mag van mijn part tot 70% raken.

Voor optie 2 is het ook oprijden van de auto en dan een nieuw model kopen (2-4 jaar). Momenteel heeft dit mijn voorkeur omdat de wagen van 2025 atm te duur is, wel meer dingen heeft die ik wel graag zou willen hebben in de auto. En dat met 2-4 jaar tijd het nog een stuk verder door ontwikkeld is.

Enige waar ik bang voor ben met optie 2 is dat de accu het begeeft voor die tijd, want dat is gewoon een te dure reparatie voor die auto op dat moment. ICCU zit al meeberekend dat deze zou moeten worden vervangen + koelvloeistof en dergelijken.

Maar momenteel nog wel een beetje in dubio (heb zelfs getwijfeld over belgie).

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:54

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

joepie de p schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:36:
We delen die achtergrond met de e-Niro, daar kwam ook mijn vraag voldaan.
@joepie de p
Die indruk had ik al… :+
Na een prijzige les met voortijdige vervanging van cuppende banden laat ik de e-Niro zo om de 18 mnd ofzo even uitlijnen. Ook net weer gedaan en er was best wat afwijking.
Da’s dan weer nieuw voor mij, want ik heb mijn e-Niro na een tijd opnieuw laten uitlijnen (bij de 2e set banden), maar toen was alles nog prima binnen specs.
Jouw uitijning op de Ioniq 5 was dus af fabriek best goed. Tot nu toe reageert nog niemand dat het nodig was dus voorzichtig oordeel: niet nodig.
Zoals we beide weten zijn er ook e-Niro’s geleverd die af-fabriek (redelijk tot) goed uitgelijnd waren. Dat mijn IQ5 dus heel mooi binnen de lijntjes kleurde, wil nog niet zeggen dat het daar over het algemeen beter is.
Het is niet meer dan n=1…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
beldepinda schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:39:
Een week of twee geleden had ik de vraag gesteld betreft garantie/ICCU failures etc. En zie momenteel twee wegen voor mij om een occassion te kopen:

Beide is rijstijl: 35k km op jaarbasis, 95 km/h op de snelweg, niet veel snelladen etc.

Mijn idee voor optie 1 is de auto voor langere tijd te gebruiken totdat de accu het begeeft en dan een nieuwe (ioniq of dergelijks wat er dan is) te bestellen. SOH mag van mijn part tot 70% raken.

Voor optie 2 is het ook oprijden van de auto en dan een nieuw model kopen (2-4 jaar). Momenteel heeft dit mijn voorkeur omdat de wagen van 2025 atm te duur is, wel meer dingen heeft die ik wel graag zou willen hebben in de auto. En dat met 2-4 jaar tijd het nog een stuk verder door ontwikkeld is.

Enige waar ik bang voor ben met optie 2 is dat de accu het begeeft voor die tijd, want dat is gewoon een te dure reparatie voor die auto op dat moment. ICCU zit al meeberekend dat deze zou moeten worden vervangen + koelvloeistof en dergelijken.

Maar momenteel nog wel een beetje in dubio (heb zelfs getwijfeld over belgie).
My 2 cents….
22k is veel geld.
150.000km is 2 jaar verwijderd van 200.000 hetgeen ik als “planmatige max” beschouw.
2021 is “garantie op of bijna op”
Dat is een combinatie die ik niet zou doen.

Als de 35k voor de andere meer is dan je portemonnee kan of wil trekken is zou ik verder kijken.

Maar zoals gezegd…
“Just my 2 cents”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:29
die Duitse auto heeft hoogstwaarschijnlijk nog 3 jaar extra garantie (in een verzekering, dus niet op alles maar wel de ICCU eno)

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:15

mdeiman

Projet 45

Stefannn schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:48:
[...]

My 2 cents….
22k is veel geld.
150.000km is 2 jaar verwijderd van 200.000 hetgeen ik als “planmatige max” beschouw.
2021 is “garantie op of bijna op”
Dat is een combinatie die ik niet zou doen.

Als de 35k voor de andere meer is dan je portemonnee kan of wil trekken is zou ik verder kijken.

Maar zoals gezegd…
“Just my 2 cents”
Er kan toch 2 jaar extra garantie bijgekocht worden?

Shit happens.

• joepie de p
beldepinda schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:39:

Ik heb ook nog 2 centjes in mijn zak.

Andere gedachtengang.
Stel dat garantie van beide autos 5 jaar is. Auto 2 heeft garantie tot in 2026 en auto 1 tot in 2029.

Stel dat op 9 jarige leeftijd auto 2 nog € 7000 waard is. en auto 1 € 10.000 (lagere kmstand, zie hieronder). En dat je tot die leeftijd doorrijdt met 20.000 km per jaar. Dus auto 1, 4 jaar en auto 2, 7 jaar.

Auto 2 heeft dan in 2030 150.000 + 80.000= 230.000 km gehaald en auto 1 in 2033: 20.000+140.000 = 160.000 km

Dan is op auto 2 (€ 15.000/4=) € 3.750 pj afgeschreven en op auto 1 (€ 25.000/7=) €3.570 pj.

Daarbij heb je met auto 1, 3 jaar extra garantie genoten.

[ Voor 7% gewijzigd door joepie de p op 30-01-2026 09:10 . Reden: berekening iets aangepast. ]

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:13
ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:10:
[...]Hopelijk is er niet nog meer stuk en wordt deze snel gemaakt. Nu maar weer afwachten :z
FYI: bij mijn dealer was de achteras binnen een week na bestelling binnen. Vervanging zou anderhalf uur werk zijn. Maar goed, bij mij is hij niet afgebroken. Vervanging gepland op 19 februari. Ze hadden trouwens op dit moment nog een klant met hetzelfde probleem.

Ik heb een (niet zo heel goede) opname van het geluid gemaakt. Iemand een tip hoe ik hem hier het beste kan posten?

[ Voor 6% gewijzigd door IonniUnique op 30-01-2026 08:13 ]

@IonniUnique Ik heb een mp3 omgezet naar mp4 (bijvoorbeeld met dit gratis online tool, er zijn meerdere gratis tools) en deze op Youtube geupload. Dan kun je hier naar die youtube verwijzen via "video toevoegen" in een bericht.

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-01-2026 08:23 ]

Pagina: 1 ... 286 287 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic