ZuinigeRijder schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:04:
Pech onderweg, bij wegrijden stoplicht lijkt de achteras en/of motor achter het begeven te hebben. Ratelend/schurend geluid, alsof er geen wielen meer achter onder zaten. Onder het viaduct kon ik niet stoppen, dus nog 100 metrr verder geteden, ondanks het bonkende geluid. Nu aan het wachten op de wegsleepdienst en vervangende auto......
In eerste instantie wilde deze zelfs niet meer in P, uutzetten lukte ook niet, omdat ik de auto eerst in P moest zetten

Pas na 30 minuten lukte dat wel.
Hierbij mijn ervaring met de Hyundai Pechhulp (die het doorstuurt naar de ANWB). Aangezien ik meteen zei dat de IONIQ 5 helemaal stuk was met waarschijnlijk een kapotte aandrijfas achter en dat er een bergingsbedrijf moest komen (ik stond in de berm langs de ringweg) om de elektrische AWD op te halen, werd het vrij snel doorgestuurd naar een bergingsbedrijf. Daar moest ik dan wel weer 90 minuten op wachten. Meteen ook een vervangingsauto geregeld (kon maar voor 4 dagen). Uiteindelijk was ik niet om 19:00 uur thuis, maar om 21:30. Jammer genoeg wordt de auto altijd naar de dichtstbijzijnde Hyundai garage gebracht en niet naar mijn eigen garage in Tilburg. Ik was wel bijna thuis, dus is nu een garage wel in de buurt (Den Bosch).
Vandaag rond 15:00 gebeld naar de garage, toen was deze nog niet aangekomen. Een half uur later teruggebeld, hij was er net 15 minuten. Verhaal uitgelegd, 100 meter na optrekken vanuit een stoplicht begaf er achter iets, waarschijnlijk de aandrijfas, met veel kabaal kwam ik tot stilstand onder een viaduct. Met alarmlichten aan, de auto in AWD gezet en stapvoets met veel kabaal toch 100 meter verder gereden en in het gras in de berm gezet.
Kreeg te horen dat er nog 18 wachtenden voor mij waren, dus waarschijnlijk kan er pas
over anderhalve week een eerste diagnose gesteld worden 
Vroeg nog naar vervangend vervoer na die 4 dagen, dat is niet geregeld met de Hyundai mobiliteitsgarantie, dus daar moet je zelf iets voor regelen.
Nog gevraagd of ik ook nog naar mijn eigen garage kon, omdat ze het zo druk hadden. Dat kon, zolang er nog niet naar gekeken was en er nog geen garantievraag gestart was. Morgen maar naar mijn eigen garage bellen of ze het druk hebben en of ze wel genegen zijn mijn auto op te halen en daar te repareren. Maar ja, dan moet de auto wel weer 36 km ver gehaald worden. Zullen ze ook niet happig op zijn.
En dat terwijl er al
eens iets geweest is tussen de elektrische motor en aandrijfas achter. Zie
ook deze post. En uiteindelijk
de elektrische motor achter én
wiellager linksachter vervangen zijn.
Mijn gok is dat de aandrijfas achter nu helemaal kapot is, wat een kabaal.
Wordt vervolgd.....