• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:07
ZuinigeRijder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:41:

Weet je zeker dat de auto vergrendeld was, toen het laden startte?
Ja, anders had ik hier niet durven posten, dit speelt al jaren.
Heb je de instelling "ontgrendelen van de laadkabel na beëindigen laadsessie" aanstaan?
Nee, die staat uit, en dat zou wel een heel vreemde interpretatie van die feature zijn ;)
Heb je de laatste infotainment/navigatie update?
Yup.

Sommige van die links had ik ok al eens gezien ja. Helaas geen oplossingen. Ik heb het maar eens bij de dealer gevraagd, en eerst kwamen ze met een verhaal van, ja kom maar langs als het weer is gebeurd, maar ze snapte ook wel dat het eigenlijk niet werkbaar was, dus ze zouden intern in DB van issues gaan zoeken en wat laten weten..
@Dala Inderdaad geen oplossingen in de links. En omdat het maar heel sporadisch voorkomt (ongeveer 1x per maand), is het moeilijk om daar een oorzaak voor te vinden. Laadt jij met 11 kW op? Misschien eens proberen om met een lager vermogen te laden (via de Easee of via de auto het vermogen knijpen)? Of heb je dat al geprobeerd?

En tot hoever laad je de auto op (100%?), misschien maar opladen tot lager SOC%?

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-01 15:01
Dala schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Ja, anders had ik hier niet durven posten, dit speelt al jaren.

[...]

Nee, die staat uit, en dat zou wel een heel vreemde interpretatie van die feature zijn ;)

[...]

Yup.

Sommige van die links had ik ok al eens gezien ja. Helaas geen oplossingen. Ik heb het maar eens bij de dealer gevraagd, en eerst kwamen ze met een verhaal van, ja kom maar langs als het weer is gebeurd, maar ze snapte ook wel dat het eigenlijk niet werkbaar was, dus ze zouden intern in DB van issues gaan zoeken en wat laten weten..
Er bestaat wel een oplossing, niet voor de oorzaak, maar wel voor het gevolg, nl dat de auto open staat. Een Ioniq 5 eigenaar uit de USA biedt op Etsy een module aan waarmee de auto automatisch na 10 seconden gesloten wordt als de auto uit staat en de deuren en de achterklep dicht zijn. Met een beetje handigheid is dit zelf gemakkelijk te monteren. Ik heb het een paar jaar geleden aangeschaft omdat ik, gewend aan auto's die automatisch afsluiten als je wegloopt, steeds vergat om de auto af te sluiten. Het werkt al die tijd foutloos en het was het geld (ongeveer € 200 icl. porto en invoerrechten) dubbel en dwars waard. De leverancier was ook zeer goed in aftersales: gaf mij steeds snel antwoord op mijn vragen. Zie link hieronder
https://www.etsy.com/nl/l...976bdcdc6178%3A1642478214

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:54
ZuinigeRijder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:51:
@Dala Inderdaad geen oplossingen in de links. En omdat het maar heel sporadisch voorkomt (ongeveer 1x per maand), is het moeilijk om daar een oorzaak voor te vinden. Laadt jij met 11 kW op? Misschien eens proberen om met een lager vermogen te laden (via de Easee of via de auto het vermogen knijpen)? Of heb je dat al geprobeerd?

En tot hoever laad je de auto op (100%?), misschien maar opladen tot lager SOC%?
@Dala
Ik heb het ook gehad met onze auto, het is mij niet opgevallen of het altijd tijdens een laadsessie was, dat zou kunnen. ik laad doorgaans met minder dan 11kw, alleen als het nodig is om optijd vol(genoeg) te zijn. ik heb zelfs de sleutel opnieuw laten programmeren om interferentie op de frequentie uit te sluiten. het vreemde is dat wanneer je de auto met de sleutel per ongeluk opend en de auto verder niet aanraakt, dan gaan ze weer op slot. in mijn geval (en zoals ik het nu ook weer lees) gebeurd dat dus niet en stat de auto rustig een dag van slot. bij kwam de bleulink melding overigens ook niet of heel laat pas binnen

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:07
ZuinigeRijder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:51:

Al deze hypotheses zijn heel moeilijke te testen, omdat het dus ook soms een maand goed gaat. Maar ik laad eigenlijk altijd op 11kW ik, behalve als er een hoge load in huis was, dan schakelt ie terug natuurlijk. Meestal accu tot 80--90, en alleen voor een lange reis de nacht ervoor tot 100.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:06
Mhh…
Met betrekking tot “zomaar niet op slot”
Als dat met bluelink zichtbaar is dan kan dat via een remote bluelink commando dus wel teniet worden gedaan.
En op zich moet dat dus wel automatisch kunnen.
Dan moet de auto dat echter wel uit zichzelf melden en dat doet hij kennelijk niet volgens @Tiggy80 al gebeurt het dermate zelden dat dat wellicht niet 100% zeker is.
Op zich kan je de bluelink status van de auto wel wat vaker ophalen maar dat gaat dan weer ten koste van de 12v accu.
Ik kijk het nog even aan.
Ik heb een enkele keer dat ik mijn auto van het slot aantref. Tot nu toe heb ik altijd gedacht dat we hem zelf vergeten waren op slot te zetten. Het wordt nog lastig om die 2 oorzaken te onderscheiden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-03 10:09
@Takenzo ?
Takenzo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:
Na lang twijfelen heb ik 18" velgen met all season banden laten monteren. Ik was bang dat ze misschien een beetje lullig zouden ogen, maar de voordelen van comfort/geluid/gewicht van kleinere velg met grotere band vond ik toch erg interessant.

Ik ben tevreden met het resultaat, geluid is anders dan de 20" zomerbanden, maar lijkt wel wat minder luid. Kleine oneffenheden worden merkbaar gemakkelijker geabsorbeerd.

De dikkere band vind ik persoonlijk ook goed passen bij de retro stijl van de auto.

Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Wat voor maat banden zitten hier om 235/55? R18 natuurlijk

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:43
Mijn proefabbo op Bluelink Pro loopt af. Ik maak niet gek veel gebruik van de functionaliteiten van de app. Meestal voorverwarmen of een enkele keer de portieren sluiten. Wel hebben mijn vrouw en ik allebei een app op de mob. Wat zijn jullie overwegingen om wel/geen Pro te houden?
@joepie de p Er zijn weinig redenen om Bluelink Pro af te sluiten, Bluelink Plus heeft alles wat je nodig hebt, je moet wel de kaarten/infotainment updates dan zelf via USB stick installeren (wat ik toch al altijd deed). En 29 euro per jaar voor Bluelink Plus t.o.v. Bluelink Pro van 99 euro per jaar, is het meer geld van Bluelink Pro voor mij niet waard.

• Tiggy80
ZuinigeRijder schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:32:
@joepie de p Er zijn weinig redenen om Bluelink Pro af te sluiten, Bluelink Plus heeft alles wat je nodig hebt, je moet wel de kaarten/infotainment updates dan zelf via USB stick installeren (wat ik toch al altijd deed). En 29 euro per jaar voor Bluelink Plus t.o.v. Bluelink Pro van 99 euro per jaar, is het meer geld van Bluelink Pro voor mij niet waard.
kun je in die nieuwe app eigenlijk checken of je kaartmateriaal verouderd is? (of iig wat de laatste versie is?)

@Tiggy80 Dat kun je zelf checken op de Officiële Hyundai Motors Navigatie-updatewebsite. En wanneer er een nieuwe update is, dan wordt dat ook in dit topic gemeld.

• Tiggy80
ZuinigeRijder schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:58:
@Tiggy80 Dat kun je zelf checken op de Officiële Hyundai Motors Navigatie-updatewebsite. En wanneer er een nieuwe update is, dan wordt dat ook in dit topic gemeld.
dat weet ik, maar dit zou dus handige info in de app zijn, in tegenstelling tot een button "stel uw hyundai samen" of " vraag een proefrit aan" om maar wat te noemen

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:18
Tiggy80 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:44:
[...]

kun je in die nieuwe app eigenlijk checken of je kaartmateriaal verouderd is? (of iig wat de laatste versie is?)
Nou, daar heb ik geen nieuwe app voor nodig hoor.... Iedere keer dat ik op de 'nieuwe A16' zit en uit die ene bocht richting Delft kom, dan gooit de cruise control de ankers even uit, omdat de navi even helemaal in de war raakt... :D

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-03 17:39
E.D. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:09:
@Takenzo ?

[...]

Wat voor maat banden zitten hier om 235/55? R18 natuurlijk
235/60R18, dit levert een omtrek op die het dichtste bij OEM ligt, om snelheid en odometer gelijk te houden.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Was het hier dat er een discussie ontstond over wie bepaalt hoeveel stroom de EV afneemt tijdens het laden (en balancing)? Ik kwam net een fraaie pagina tegen waar het hele proces uitgebreid beschreven staat, met plaatjes erbij die weinig aan de verbeelding overlaten. Echt heel duidelijk:

MVW Autotechniek - Laden elektrische voertuigen/

N.B.
Er staan her en der wat kleine (maar soms essentiële) foutjes in, maar in grote lijnen is dit zo’n mooi stuk dat het een link in de OP hier waard is!

[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 23-01-2026 14:50 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:14
Barista schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:48:
Super random vraag maar kan een Ioniq 5 een cv-ketel van stroom voorzien? Stel de stroom in je woonwijk valt uit, maar gas blijft stromen... Zou je dan je Ioniq kunnen gebruiken om je cv aan te zetten?
Wij hebben momenteel een stroomstoring en kan bij deze bevestigen dat mijn Remeha Tzerra het NIET doet op mijn Ioniq 5, via het stopcontact onder de achterbank.

De CV start wel op, maar geeft na een tijdje foutcode "E.04.10: 5 mislukte branderstarts gedetecteerd".

Zelf vermoed ik een probleem met aarding. Mogelijk dat het wel werkt met een adapter op de laadpoort, maar die heb ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door stuffie123 op 24-01-2026 07:17 ]

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-03 20:04
stuffie123 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Wij hebben momenteel een stroomstoring en kan bij deze bevestigen dat mijn Remeha Tzerra het NIET doet op mijn Ioniq 5, via het stopcontact onder de achterbank. Ik heb geen adapter voor op de laadpoort, maar ik ga ervanuit dat dit ook niet werkt.

De CV start wel op, maar geeft na een tijdje foutcode "E.04.10: 5 mislukte branderstarts gedetecteerd".

Op internet lees ik twee mogelijke oorzaken: aardingsproblemen of geen mooie sinusgolf.
Hopelijk is de stroomstoring snel verholpen voor je. Bedankt voor het testen.

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:20
[...]

Wij hebben momenteel een stroomstoring en kan bij deze bevestigen dat mijn Remeha Tzerra het NIET doet op mijn Ioniq 5, via het stopcontact onder de achterbank. Ik heb geen adapter voor op de laadpoort, maar ik ga ervanuit dat dit ook niet werkt.

Op internet lees ik twee mogelijke oorzaken: aardingsproblemen of geen mooie sinusgolf.
Heb dit onlangs wat uitgezocht. Je kunt een thuisbatterij er tussen plaatsen. Die moet wel opgeladen kunnen worden via V2L (bv Anker Solix F380). Mogelijk moet je nog wel een aarding aanbrengen. Wat ik vond is dat er 50% kans is dat dat niet nodig is.
Nog mooier is een omschakelaar in de meterkast (Transfer Switch): Om de batterij veilig op je huisinstallatie aan te sluiten zonder dat er stroom naar het publieke net lekt (aan laten leggen door electricien)
Je kunt dan zowel de cv als de keukengroep van stroom voorzien.
Voor het maken van een aardebrug (indien nodig) zou ik ook een electricien inschakelen
Je bent dan wel tussen de €4000-4500 kwijt incl batterij. Maar dan heb je wel een volledige noodstroom oplossing en thuisbatterij

Ik heb het zelf nog niet gedaan. Hij aan tegen de investering en heb de afgelopen 30 jaar in Utrecht nog nooit een grote stroomstoring gehad.

Misschien heeft iemand hier er al ervaring mee

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• stuffie123
Een noodaggregaat is dan een stuk goedkoper. Maar ja, zo'n ding ga ik echt niet kopen voor dit risico.

[ Voor 43% gewijzigd door stuffie123 op 24-01-2026 00:05 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Slinnenb schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:11:
Heb dit onlangs wat uitgezocht. Je kunt een thuisbatterij er tussen plaatsen. Die moet wel opgeladen kunnen worden via V2L (bv Anker Solix F380). Mogelijk moet je nog wel een aarding aanbrengen. Wat ik vond is dat er 50% kans is dat dat niet nodig is.
Nog mooier is een omschakelaar in de meterkast (Transfer Switch): Om de batterij veilig op je huisinstallatie aan te sluiten zonder dat er stroom naar het publieke net lekt (aan laten leggen door electricien)
Je kunt dan zowel de cv als de keukengroep van stroom voorzien.
@Slinnenb
Vergeet niet dat die V2L maar één fase levert, hè.

Alhoewel, ik las kort geleden dat iemand die V2L heeft getest en daarbij ook L2 en L3 heeft aangesloten. Die bleken ook spanning te geven!
Het was alleen nog niet duidelijk of die L1, L2 en L3 parallel geschakeld zijn (en dus samen maar één keer 16A leveren) of dat er werkelijk 3 omvormers zijn die elk 16A (damen 3 x 16A) kunnen leveren, onafhankelijk van elkaar. Er is dan hws geen sprake van 120° fasedraaiïng helaas.

Ik heb hier inmiddels wat onderdelen liggen om dat te gaan testen, maar weet nog niet wanneer ik daaraan toe kom. Elektrotechniek is mijn vak, dus ik (denk dat) ik weet wat ik doe… O-)
Voor het maken van een aardebrug (indien nodig) zou ik ook een electricien inschakelen
De PE van de auto zou ik dan ook als aarde gebruiken. Maar let op: altijd in eilandbedrijf, hè!

<John O`Mill>

• joepie de p
In mijn redelijk goed geisoleerd huis kunnen we best een dag of twee zonder actieve cv zonder dat het dramatisch wordt. Bij een heel grote stroomstoring zal er ook geen gasdruk zijn op het net stel ik me voor. Mijn 'plan' is om vanuit de Ioniq 5 een haspeltje uit te rollen en daar wat domme apparaten op aan te sluiten. Radiatorkacheltje, koelkast, vriezer, radio, led verlichting, accuopladers etc. Voor het koken heb ik een campinggaz stelletje liggen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:18:
Alhoewel, ik las kort geleden dat iemand die V2L heeft getest en daarbij ook L2 en L3 heeft aangesloten. Die bleken ook spanning te geven!
Het was alleen nog niet duidelijk of die L1, L2 en L3 parallel geschakeld zijn (en dus samen maar één keer 16A leveren) of dat er werkelijk 3 omvormers zijn die elk 16A (damen 3 x 16A) kunnen leveren, onafhankelijk van elkaar. Er is dan hws geen sprake van 120° fasedraaiïng helaas.
Jammer dat diegene niet even de spanning tussen de fasen heeft gemeten, dan weet je direct of het een echte driefasen stroomvoorziening is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:51
De V2L adapter heeft alleen een randaarde 2 polige 'contrastekker'.
Hoe, en waar, meet je dan de 2 andere fasen?
Kun je daar wel bij komen met de adapter in de laadpoort?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• MT88
  • Laatst online: 18-02 16:45
snip: kan in vraag en aanbod

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 16:41 ]

• Stefannn
Peter-036 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:29:
De V2L adapter heeft alleen een randaarde 2 polige 'contrastekker'.
Hoe, en waar, meet je dan de 2 andere fasen?
Kun je daar wel bij komen met de adapter in de laadpoort?
kwestie van de boel zelf bedraden in een eigen losse stekker

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Peter-036
Stefannn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:30:
[...]

kwestie van de boel zelf bedraden in een eigen losse stekker
Waarschijnlijk bedoel je dat de adapter aangepast moet worden, is dat de 'losse stekker' die je bedoelt?
Dan zul je ook naar een CEE 5 polige adapter moeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 24-01-2026 13:33 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Peter-036 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Waarschijnlijk bedoel je dat de adapter aangepast moet worden, is dat de 'losse stekker' die je bedoelt?
Nee, gewoon zelf een Type 2 stekker aanschaffen en bedraden op dezelfde manier als in de adapter: daar zit alleen een weerstandje, een schakelaar en een lampje in. Stelt echt nix voor.
Daar kun je dan ook de pinnen van L2 en L3 aansluiten.

<John O`Mill>

• Stefannn
Peter-036 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:32:
[...]

je kan gewoon een losse laadplug kopen met schroef aansluiting aan de binnenkant. Dan kan je zelf een V2L adapter maken en heb je alle polen te beschikking

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:11:
Jammer dat diegene niet even de spanning tussen de fasen heeft gemeten, dan weet je direct of het een echte driefasen stroomvoorziening is.
@Andrehj Je denkt net iets te simpel :+ . Als het werkelijk drie inverters zijn dan zijn het alleen drie losse inverters. Die delen weliswaar de nuldraad, maar zijn niet noodzakelijkerwijs 120 graden in fase verschoven. Dus of (en wat) je dan tussen twee fases meet… ?

Hierop kun je dan wel zoiets als een kookplaat aansluiten, want die wil gewoon drie fases hebben om meer vermogen aan te krijgen. Met een 3-fase (draaistroom) motor daarentegen gaat het dan mis.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:46:
je kan gewoon een losse laadplug kopen met schroef aansluiting aan de binnenkant. Dan kan je zelf een V2L adapter maken en heb je alle polen te beschikking
@Stefannn
Ik ben er nog geen met schroefaansluiting tegengekomen. Het zijn allemaal bussen, dus soldeeraansluitingen.

Ik heb er hier eentje liggen en hoop er binnenkort tijd voor te vinden om te experimenteren.

<John O`Mill>

• stuffie123
[...]

Wij hebben momenteel een stroomstoring en kan bij deze bevestigen dat mijn Remeha Tzerra het NIET doet op mijn Ioniq 5, via het stopcontact onder de achterbank.

Zelf vermoed ik een probleem met aarding. Mogelijk dat het wel werkt met een adapter op de laadpoort, maar die heb ik niet.
Ik vraag me of het wel werkt als ik de aarde van de stekker van de CV verbindt met de aarde van het stopcontact aan de muur.

[ Voor 115% gewijzigd door stuffie123 op 24-01-2026 14:10 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

stuffie123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:06:
Ik vraag me of het wel werkt als ik de aarde van de stekker van de CV verbindt met de aarde van het stopcontact aan de muur.
Verbind de aarde van de auto dan ook nog met de aarde van je aansluitingen thuis. Zolang je alleen die aarde verbind is er geen risico en zou het inderdaad kunnen dat de boel dan wel werkt?

En is er hier iemand net V2L en een oscilloscoop? Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de golfvorm (onder belasting; niet onbelast).

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:49:
[...]

@Andrehj Je denkt net iets te simpel :+ . Als het werkelijk drie inverters zijn dan zijn het alleen drie losse inverters. Die delen weliswaar de nuldraad, maar zijn niet noodzakelijkerwijs 120 graden in fase verschoven. Dus of (en wat) je dan tussen twee fases meet… ?
0V --> zelfde fase
460V --> 180graden fase verschil
400V --> 120graden fase verschil

• Andrehj
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:49:
Dat klopt, maar ik schat de Koreaanse engineers toch wat hoger in. Overigens heb ik recent ook ergens iets gelezen over een auto die al min of meer voorbereid was op V2G, en daarom dus netjes een 3-fasen stroomvoorziening op die aansluiting had, incl de 120° faseverdraaiing.
Bovendien krijg je hele hoge nulstromen als die verdraaiing er niet is. Dat weten ze in Korea ook echt wel.
Dus als er op alle drie de fasen spanning staat, dan kan het volgens mij bijna niet anders dan dat er ook netjes 120° tussen zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:44:
0V --> zelfde fase
460V --> 180graden fase verschil
400V --> 120graden fase verschil
@Stefannn
Bij 0V weet je nix. Het kunnen 2 circuits in fase zijn, maar ook dat ze allemaal op dezelfde bron zitten. Dan is er dus helemaal geen 3x16A beschikbaar maar slechts 1x16A.

<John O`Mill>

• Andrehj
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:18:
@Stefannn
Bij 0V weet je nix. Het kunnen 2 circuits in fase zijn, maar ook dat ze allemaal op dezelfde bron zitten. Dan is er dus helemaal geen 3x16A beschikbaar maar slechts 1x16A.
Dat laatste zou betekenen dat er ergens intern een (verbreekbare) verbinding is tussen de fasen. Dat lijkt me een totaal onnodige mogelijke foutbron, en dan een recipe for disaster. Ik kan me dus niet voorstellen dat die er is.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:22

Gallus

Cheesy

Ik rijd in een 73kWh-model uit september 2022. Er staat nu precies 95.000km op de teller. In september loopt het leasecontract (4 jaar) af. Op zich ben ik zeer tevreden over de auto en zou ik het zeker geen straf vinden om er nog even mee door te rijden. Ik zou het leasecontract met een jaar kunnen verlengen, maar ik overweeg ook om de auto zelf over te nemen. De SOH is nu 94,2%. Dat valt me wel wat tegen gezien de huidige kilometerstand, als ik een beetje vergelijk. Ik laad eigenlijk altijd thuis tot 80%. En zet hem nooit weg onder de 20%. Alleen met vakanties laad ik snel tot boven de 90%. Het eerste halfjaar heeft de auto een andere eigenaar gehad, wellicht is hij er anders mee omgesprongen. Vandaag nu wel even tot 10% gereden en opgeladen tot 100%. Dat had geen effect op de SOH.

Ik heb nog even de tijd om het aan te kijken. Kan ik ook de SOH in de tijd terugzien? Of wordt dit niet bijgehouden door de auto?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-03 13:24
ZuinigeRijder schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Ik heb 15 december een afneembare trekhaak met 13-polige kabelset laten monteren bij trekhaakcentrum. Via ANWB lid en kortingscode ANWBTHC25 (weet niet of deze nog geldig is), kostte deze 945 euro met gratis extra's t.w.v. 75 euro. Hier is de link naar de ANWB pagina. Normale prijs is 975 euro, inclusief witte kentekenplaat en verloopstekker 13 naar 7 polig,

ANWB-leden ontvangen de volgende voordelen bij de montage van een trekhaak:
- Gratis leenauto met 100 gratis kilometers.
- Gratis kniemat/bumperbeschermer.
- Gratis witte kentekenplaat.
- Een gratis TowBag* met hierin:
-- 2 x spanbanden van 3 meter
-- Verloopstekker
-- WD40 100 ml
-- Sleutelhouder
-- Handschoenen
-- Rembreekkabel
-- Trekhaakdop
* zolang de voorraad strekt

P.S. ben nog wel aan het wachten op de TowBag.

Bij de afspraak opmerkingen én het afgeven van de auto heb ik de volgende opmerking geplaatst:

Bij sommige IONIQ 5 is er in de zichtdelen van de bumper gezaagd. De handleiding is blijkbaar niet duidelijk genoeg, aangezien dit niet nodig is. Ik heb een voorbeeld waarbij er niet in het zichtdeel gezaagd is:
nietwijk in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Bij het ophalen werd er nog bedankt voor deze opmerking, aangezien de handleiding inderdaad verwarrend was.
Dankjewel voor deze info! Ik heb ook maar een planverzoek ingediend daar met jouw opmerking erbij.

Ze zijn ietjes duurder nu, 1083 incl caravanpakket. Kun je voor mij bevestigen dat het trekhaak-menu ook geactiveerd wordt in de auto? Dus dat ik niks mis tov installatie bij de dealer?

Over de dealer gesproken, ik schrok wel een beetje van de offerte voor een afneembare haak daar:
* Vaste trekhaak € 579,=
* Afneembare trekhaak € 1039,=
* 13-polige kabelset € 409,=
Dat is bijna 1500eu incl kabelset.. en gek genoeg scheelt een vaste haak dan weer niet zo veel met trekhaakcentrum. Waar Hyundai een meerprijs van bijna 500eu rekent voor een afneembare, scheelt het bij trekhaakcentrum maar ~100eu..?

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:29:
Dat laatste zou betekenen dat er ergens intern een (verbreekbare) verbinding is tussen de fasen. Dat lijkt me een totaal onnodige mogelijke foutbron, en dan een recipe for disaster. Ik kan me dus niet voorstellen dat die er is.
@Andrehj
Dat kan ik me wel voorstellen. En jij ook als ik je help herinneren aan het feit dat veel EV’s die op 3 fasen met 11kW (3x16A) kunnen laden, op één fase met 32A kunnen laden. Dat doen ze door twee laadcircuits (bv van L1 en L2) parallel te schakelen.
Zo’n doorverbinding (ws relais) is er dus al.

<John O`Mill>

• Peter-036
Gallus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:27:
Ik rijd in een 73kWh-model uit september 2022. Er staat nu precies 95.000km op de teller. In september loopt het leasecontract (4 jaar) af. Op zich ben ik zeer tevreden over de auto en zou ik het zeker geen straf vinden om er nog even mee door te rijden. Ik zou het leasecontract met een jaar kunnen verlengen, maar ik overweeg ook om de auto zelf over te nemen. De SOH is nu 94,2%. Dat valt me wel wat tegen gezien de huidige kilometerstand, als ik een beetje vergelijk. Ik laad eigenlijk altijd thuis tot 80%. En zet hem nooit weg onder de 20%. Alleen met vakanties laad ik snel tot boven de 90%. Het eerste halfjaar heeft de auto een andere eigenaar gehad, wellicht is hij er anders mee omgesprongen. Vandaag nu wel even tot 10% gereden en opgeladen tot 100%. Dat had geen effect op de SOH.

Ik heb nog even de tijd om het aan te kijken. Kan ik ook de SOH in de tijd terugzien? Of wordt dit niet bijgehouden door de auto?
Hoe is die SoH vastgesteld?
Mijn '22 rapporteert middels CarScanner nu met ~65000km nog altijd 100% SoH (ook 73kWk).
Ik laad 'm wel met enige regelmaat op tot 100% en laat 'm dan een paar uur extra aan de lader hangen om de cellen te balanceren. Of dat echt helpt? geen idee, maar kennelijk schaadt het ook niet.
Edit: de voortgang van de degradatie kan ik niet zien met CarScanner.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:22

Gallus

Cheesy

Peter-036 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:01:
[...]

Hoe is die SoH vastgesteld?
Mijn '22 rapporteert middels CarScanner nu met ~65000km nog altijd 100% SoH (ook 73kWk).
Ik laad 'm wel met enige regelmaat op tot 100% en laat 'm dan een paar uur extra aan de lader hangen om de cellen te balanceren. Of dat echt helpt? geen idee, maar kennelijk schaadt het ook niet.
Edit: de voortgang van de degradatie kan ik niet zien met CarScanner.
Ik heb de SOH ook via Car Scanner uitgelezen. Zal hem nu periodiek even uitlezen om te zien of het (snel) verder terugloopt of niet.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• tvc15
  • Laatst online: 13:39
@Gallus , Als je zorgen hebt over de SOH voor aanschaf, dan kan je een Aviloo premium test doen. Je rijdt dan met een meetkastje je batterij leeg van 100% naar 10%, Aviloo berekent dan de SOH. Dit is een nauwkeurigere schatting van de werkelijke de SOH, vergeleken met de BMS waarde die je via OBD uitleest. Op Autoweek.nl wordt regelmatig zo’n test uitgevoerd.
https://aviloo.com/nl/aviloo-voor-particulieren

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
tvc15 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:07:
@Gallus , Als je zorgen hebt over de SOH voor aanschaf, dan kan je een Aviloo premium test doen. Je rijdt dan met een meetkastje je batterij leeg van 100% naar 10%, Aviloo berekent dan de SOH. Dit is een nauwkeurigere schatting van de werkelijke de SOH, vergeleken met de BMS waarde die je via OBD uitleest. Op Autoweek.nl wordt regelmatig zo’n test uitgevoerd.
https://aviloo.com/nl/aviloo-voor-particulieren
En waar moet je de prijs van die test vinden? Zowel op die productpagina als de bestelpagina is geen prijs te vinden. Zal vast komen nadat ik al mijn gegevens ingevuld heb, maar dat is illegaal. (Volgens het consumentenrecht moet een aanbieder in een B2C-webshop de prijs vooraf tonen zonder onnodige inspanningen van de consument.)

Ok, even het model selecteren. Dat hadden ze nog even iets beter kunnen beschrijven maar dan kom ik inderdaad ook op 99 euro. Thanks @tvc15!

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 25-01-2026 11:41 ]

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• tvc15
  • Laatst online: 13:39
@Room42, Dat hoeft niet, selecteer een type auto,, dan zie je dat het voor de Ioniq 5 99 Euro kost.

• Hippe Lip

Hippe Lip

tvc15 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:55:
@Room42, Dat hoeft niet, selecteer een type auto,, dan zie je dat het voor de Ioniq 5 99 Euro kost.
… en dat het laatste model nu zelfs maar 49 euro kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRy1kbN0Q4J89taWahMdHccF2YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQzFJOCjcEMHT8JAEl7Hfzhp.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Pech onderweg, bij wegrijden stoplicht lijkt de achteras en/of motor achter het begeven te hebben. Ratelend/schurend geluid, alsof er geen wielen meer achter onder zaten. Onder het viaduct kon ik niet stoppen, dus nog 100 metrr verder geteden, ondanks het bonkende geluid. Nu aan het wachten op de wegsleepdienst en vervangende auto......

In eerste instantie wilde deze zelfs niet meer in P, uutzetten lukte ook niet, omdat ik de auto eerst in P moest zetten |:( Pas na 30 minuten lukte dat wel.

[ Voor 19% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-01-2026 20:08 ]

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-03 17:15
gwenrau schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:41:
Wederom een kleine status update: het ticket om BlueLink om te zetten is geëscaleerd!

ik had eindelijk antwoord gehad vrijdag eind van de dag en daar op gereageerd, toevallig net te horen gekregen dat het dus geëscaleerd is.

Hopelijk hoef ik niet al te lang meer te wachten dus :)
@gwenrau Hoe is dit afgelopen? Ik vond ik de reacties erna geen nieuwe update meer, maar misschien heb ik ‘m gemist.

Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem als jij met mijn met aangeschafte HI5. Alle opties al geprobeerd, maar ik blijf de ‘ontbrekend netwerk’ melding krijgen.

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01 11:05
SixFo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:13:
Sinds dit weekend gaat mijn climate control continu op de hardste stand blazen, werken de (blauwe) "knoppen" op het dashboard niet meer en gaat soms de ruitenwisser volle bak aan (op de auto-stand).

Vooral die blazer is heel irritant en niet tegenop te boksen.

Heb zelf de infotainment gereset en meerdere keren geprobeerd om de settings in de menu's aan te passen, maar zonder resultaat. Iemand hier ervaring mee?
Naast bovenstaand probleem, is mijn 12 volt accu afgelopen week twee keer leeg geweest. De dealer heeft geen fouten in de accu aangetroffen dus "kom de auto maar halen". Je kunt er van opuit gaan dat het dan ook een derde keer voor gaat komen dus heb gezegd dat ze verder moeten zoeken. Ben benieuwd...

Ervaringen?

• Room42
  • Niet online
SixFo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Naast bovenstaand probleem, is mijn 12 volt accu afgelopen week twee keer leeg geweest. De dealer heeft geen fouten in de accu aangetroffen dus "kom de auto maar halen". Je kunt er van opuit gaan dat het dan ook een derde keer voor gaat komen dus heb gezegd dat ze verder moeten zoeken. Ben benieuwd...

Ervaringen?
Is dat niet het bekende ICCU-probleem?

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:04:
Pech onderweg, bij wegrijden stoplicht lijkt de achteras en/of motor achter het begeven te hebben. Ratelend/schurend geluid, alsof er geen wielen meer achter onder zaten. Onder het viaduct kon ik niet stoppen, dus nog 100 metrr verder geteden, ondanks het bonkende geluid. Nu aan het wachten op de wegsleepdienst en vervangende auto......

In eerste instantie wilde deze zelfs niet meer in P, uutzetten lukte ook niet, omdat ik de auto eerst in P moest zetten |:( Pas na 30 minuten lukte dat wel.
Ouch!
Sterkte. Dat klinkt helemaal niet goed.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Oh jeetje, dit klinkt wel héél erg dramatisch, @ZuinigeRijder !
We hangen aan je lippen om te horen wat er aan de hand was. :X

<John O`Mill>

• joepie de p
@ZuinigeRijder
Dat klinkt heftig. Ben benieuwd wat het is.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:54
BrieJan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:56:
[...]

@gwenrau Hoe is dit afgelopen? Ik vond ik de reacties erna geen nieuwe update meer, maar misschien heb ik ‘m gemist.

Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem als jij met mijn met aangeschafte HI5. Alle opties al geprobeerd, maar ik blijf de ‘ontbrekend netwerk’ melding krijgen.
Het heeft echt heel lang geduurd maar uiteindelijk hebben ze hem omgezet... dit gebeurde pas voor mijn gevoel nadat ik een klacht had ingediend via de Hyundai Europa pagina.

Gewoon blijven volhouden het komt goed! zodra je toegang krijgt kan het nog een paar uur/ een dag duren voordat je er ook daadwerkelijk een abbonement aan kan hangen dus dan weet je dat ook alvast ;P

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-03 13:23

MicheldeGoey

Project 45

@ZuinigeRijder
Oef! Dat klinkt niet goed. Nog net binnen de garantie. Welke kilometerstand? Onze kentekens schelen maar één cijfer.

• gwenrau
SixFo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Ervaringen?
2 dingetjes die het voornamelijk zijn: 12 Volt accu is aan het eind van zijn leven of de ICCU heeft het begeven maar ze zouden dat makkelijk kunnen doormeten.
had de ANWB bij mij destijds ook gedaan toen ik stilstond met een lege 12 Volt batterij.

• gwenrau
@ZuinigeRijder Sterkte! hopelijk is het redelijk snel gefixt...

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01 11:05
gwenrau schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:44:
[...]

2 dingetjes die het voornamelijk zijn: 12 Volt accu is aan het eind van zijn leven of de ICCU heeft het begeven maar ze zouden dat makkelijk kunnen doormeten.
had de ANWB bij mij destijds ook gedaan toen ik stilstond met een lege 12 Volt batterij.
Die accu is doorgemeten, maar ze konden niks vinden. Raar. De auto is ook nog geen drie jaar oud, dus mag ook hopen dat ie langer mee kan.

Ik heb de garage getipt over de ICCU.

• gwenrau
SixFo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Die accu is doorgemeten, maar ze konden niks vinden. Raar. De auto is ook nog geen drie jaar oud, dus mag ook hopen dat ie langer mee kan.

Ik heb de garage getipt over de ICCU.
Hopelijk vinden ze het probleem snel!

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-03 17:15
gwenrau schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:11:
[...]
Het heeft echt heel lang geduurd maar uiteindelijk hebben ze hem omgezet... dit gebeurde pas voor mijn gevoel nadat ik een klacht had ingediend via de Hyundai Europa pagina.

Gewoon blijven volhouden het komt goed! zodra je toegang krijgt kan het nog een paar uur/ een dag duren voordat je er ook daadwerkelijk een abbonement aan kan hangen dus dan weet je dat ook alvast ;P
Dank voor je vlotte reactie! Oke, dan ga ik dat maar doen. Vandaag bij de dealer geweest (moest toch heen voor aanmelden onderhoud), maar zij verwezen me inderdaad ook naar BlueLink. :N

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mag ik hier eens vragen naar de ervaring van anderen. Mijn auto staat hier soms twee of drie dagen ongebruikt op de oprit. Als ik dan wil voorverwarmen vanaf de app, dan krijg ik een melding dat ik mijn Remote Control niet kan gebruiken. Dat was een fikse tegenvaller toen de auto ingesneeuwd stond ik die wel even dacht te ontdooien door 20 minuten tevoren de klimaatregeling aan te zetten.
Dat ging dus niet. Auto hing wel aan de laadpaal. Ik moest echt eerst de auto open doen en starten, dan weer uitzetten en pas dan kon ik die klimaatregeling starten.

Kennen jullie dat?
Is er een truukje om dat te omzeilen? Want hier baal ik toch wel heel erg van!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf7LQJ7tGg2nSCVgHzf8NNrTauk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2fpYiRNVJjjRfADv9viteaO.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:20
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:48:
Mag ik hier eens vragen naar de ervaring van anderen. Mijn auto staat hier soms twee of drie dagen ongebruikt op de oprit. Als ik dan wil voorverwarmen vanaf de app, dan krijg ik een melding dat ik mijn Remote Control niet kan gebruiken. Dat was een fikse tegenvaller toen de auto ingesneeuwd stond ik die wel even dacht te ontdooien door 20 minuten tevoren de klimaatregeling aan te zetten.
Dat ging dus niet. Auto hing wel aan de laadpaal. Ik moest echt eerst de auto open doen en starten, dan weer uitzetten en pas dan kon ik die klimaatregeling starten.

Kennen jullie dat?

[Afbeelding]
Ik heb die melding wel eens gehad. Maar dat was na een week. Drie is wel erg snel inderdaad, geen idee vanaf hoeveel dagen het in gaat. Gok dat je dicht bij de drempel zat.

[ Voor 3% gewijzigd door sander121 op 26-01-2026 20:29 ]

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
@Hippe Lip Ik heb het idee dat het ene commando de auto wel mag wakker maken en een ander niet. Of het is zo dat meerdere verschillende commando's achter elkaar de auto wel wakker maakt.
Ik heb met gepland laden soms dat ik handmatig het laden wil activeren. Maar omdat eerst een x aantal minuten de laadpaal geen laadopdracht krijgt van de auto, gaan de laadpaal en de auto slapen. De auto wordt vervolgens niet wakker bij het laad commando, of kan de laadpaal niet wakker maken. Dus moet ik handmatig de laadstekker eruit halen en er opnieuw insteken, of de laadpaal uitschakelen via de groepenkast of nog wat andere commando's proberen en dan ineens wil hij wel remote opdracht van laden accepteren.
Ik heb vandaag het Bleulink team daarover gemaild, dat de opdrachten dus niet altijd werken. Zij reageren wel netjes. Laatst had ik gevraagd of ze de 12V accupercentage zouden willen vermelden in de app. Vervolgens hebben ze het doorgegeven aan het ontwikkelteam. Ben benieuwd of het op de backlog komt.

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:31
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:48:

Kennen jullie dat?

[Afbeelding]
Kei vervelend als dat niet werkt, gebeurt hier om de haverklap maar dan doordat de Vodafone dekking hier ruk is....

BTW; de klimaatregeling werkt toch geen 20 minuten? Vls mij iets van 5 minuten

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Hierbij mijn ervaring met de Hyundai Pechhulp (die het doorstuurt naar de ANWB). Aangezien ik meteen zei dat de IONIQ 5 helemaal stuk was met waarschijnlijk een kapotte aandrijfas achter en dat er een bergingsbedrijf moest komen (ik stond in de berm langs de ringweg) om de elektrische AWD op te halen, werd het vrij snel doorgestuurd naar een bergingsbedrijf. Daar moest ik dan wel weer 90 minuten op wachten. Meteen ook een vervangingsauto geregeld (kon maar voor 4 dagen). Uiteindelijk was ik niet om 19:00 uur thuis, maar om 21:30. Jammer genoeg wordt de auto altijd naar de dichtstbijzijnde Hyundai garage gebracht en niet naar mijn eigen garage in Tilburg. Ik was wel bijna thuis, dus is nu een garage wel in de buurt (Den Bosch).

Vandaag rond 15:00 gebeld naar de garage, toen was deze nog niet aangekomen. Een half uur later teruggebeld, hij was er net 15 minuten. Verhaal uitgelegd, 100 meter na optrekken vanuit een stoplicht begaf er achter iets, waarschijnlijk de aandrijfas, met veel kabaal kwam ik tot stilstand onder een viaduct. Met alarmlichten aan, de auto in AWD gezet en stapvoets met veel kabaal toch 100 meter verder gereden en in het gras in de berm gezet.

Kreeg te horen dat er nog 18 wachtenden voor mij waren, dus waarschijnlijk kan er pas over anderhalve week een eerste diagnose gesteld worden 8)7 Vroeg nog naar vervangend vervoer na die 4 dagen, dat is niet geregeld met de Hyundai mobiliteitsgarantie, dus daar moet je zelf iets voor regelen.

Nog gevraagd of ik ook nog naar mijn eigen garage kon, omdat ze het zo druk hadden. Dat kon, zolang er nog niet naar gekeken was en er nog geen garantievraag gestart was. Morgen maar naar mijn eigen garage bellen of ze het druk hebben en of ze wel genegen zijn mijn auto op te halen en daar te repareren. Maar ja, dan moet de auto wel weer 36 km ver gehaald worden. Zullen ze ook niet happig op zijn.

En dat terwijl er al eens iets geweest is tussen de elektrische motor en aandrijfas achter. Zie ook deze post. En uiteindelijk de elektrische motor achter én wiellager linksachter vervangen zijn.

Mijn gok is dat de aandrijfas achter nu helemaal kapot is, wat een kabaal.

Wordt vervolgd.....
Marcel2020 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:13:

15 minuten.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03:59
ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:18:
[...]

….
En dat terwijl er al eens iets geweest is tussen de elektrische motor en aandrijfas achter. Zie ook deze post. En uiteindelijk de elektrische motor achter én wiellager linksachter vervangen zijn.

Wordt vervolgd.....
Heel veel sterkte. Wat een pech. Gelukkig nog altijd garantie toch? Ik heb de vorige week maandag de diagnose gekregen van een (ik meen) getordeerde achteras voor mijn Lounge uit april 2021 (110.000 km nu). De monteur had het al eens aan de hand gehad. Van linksachter komt een tikkend geluid dat je alleen hoort bij zwaardere belasting van de as (bij harder optrekken met zwaardere belading, pittig genomen bocht naar rechts). Het ritme van het tikken versnelt bij acceleratie. Het klonk niet zoals het meer brommende geluid dat jij eerder hebt opgenomen (waarvoor dank).

Affjn, een nieuwe achteras zou worden besteld. Ik zou gebeld worden als ze een levertijd wisten. Een week later nog geen bericht gehad. Ik laat de auto even wat vaker staan nu als ik jou zo hoor. Tot de nieuwe as er is.

Ps De monteur was verbaasd dat ik de originele ICCU nog had.
@IonniUnique Inderdaad nog onder de garantie van 5 jaar (juli 2026), ik heb ongeveer 56000 km gereden. Ik had ook een tikkend geluid achter, dacht dat het de achterklep was. Maar misschien is dat precies hetzelfde wat jij nu hebt (getordeerde aandrijfas) en is deze nu bij mij dus helemaal stuk/los gegaan.

Ik heb ook nog de originele ICCU.

• Marcel2020
[...]

Hierbij mijn ervaring met de Hyundai Pechhulp (die het doorstuurt naar de ANWB). Aangezien ik meteen zei dat de IONIQ 5 helemaal stuk was met waarschijnlijk een kapotte aandrijfas achter en dat er een bergingsbedrijf moest komen (ik stond in de berm langs de ringweg) om de elektrische AWD op te halen, werd het vrij snel doorgestuurd naar een bergingsbedrijf. Daar moest ik dan wel weer 90 minuten op wachten. Meteen ook een vervangingsauto geregeld (kon maar voor 4 dagen). Uiteindelijk was ik niet om 19:00 uur thuis, maar om 21:30. Jammer genoeg wordt de auto altijd naar de dichtstbijzijnde Hyundai garage gebracht en niet naar mijn eigen garage in Tilburg. Ik was wel bijna thuis, dus is nu een garage wel in de buurt (Den Bosch).

Vandaag rond 15:00 gebeld naar de garage, toen was deze nog niet aangekomen. Een half uur later teruggebeld, hij was er net 15 minuten. Verhaal uitgelegd, 100 meter na optrekken vanuit een stoplicht begaf er achter iets, waarschijnlijk de aandrijfas, met veel kabaal kwam ik tot stilstand onder een viaduct. Met alarmlichten aan, de auto in AWD gezet en stapvoets met veel kabaal toch 100 meter verder gereden en in het gras in de berm gezet.

Kreeg te horen dat er nog 18 wachtenden voor mij waren, dus waarschijnlijk kan er pas over anderhalve week een eerste diagnose gesteld worden 8)7 Vroeg nog naar vervangend vervoer na die 4 dagen, dat is niet geregeld met de Hyundai mobiliteitsgarantie, dus daar moet je zelf iets voor regelen.

Nog gevraagd of ik ook nog naar mijn eigen garage kon, omdat ze het zo druk hadden. Dat kon, zolang er nog niet naar gekeken was en er nog geen garantievraag gestart was. Morgen maar naar mijn eigen garage bellen of ze het druk hebben en of ze wel genegen zijn mijn auto op te halen en daar te repareren. Maar ja, dan moet de auto wel weer 36 km ver gehaald worden. Zullen ze ook niet happig op zijn.

Wordt vervolgd.....
Pfff vervelend zeg!

Ik weet niet hoe jij de service in Tilburg ervaart maar ik ben er niet erg van onder de indruk tot nu toe.

Er is vast wel iets mogelijk via het autotransport tussen (Hyundai) dealers, er rijden transporteurs met nieuwe en oude auto's door heel Nederland van en naar dealers, het moet gek gaan willen ze jouw auto op een route niet kunnen meenemen.....als 'het systeem' aankan. Ik zou eerst even checken hoe de workload in Tilburg is....

Aha 15 minuten duurt het voorklimatiseren, dan heb ik me daar atijd in vergist ;-)

• IonniUnique
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:41:
@IonniUnique Inderdaad nog onder de garantie van 5 jaar (juli 2026), ik heb ongeveer 56000 km gereden. Ik had ook een tikkend geluid achter, dacht dat het de achterklep was. Maar misschien is dat precies hetzelfde wat jij nu hebt (getordeerde achteras) en is deze nu bij mij dus helemaal stuk/los gegaan.

Oh kijk. Oppassen dus. Varieerde de frequentie van het geluid ook met de snelheid? Het is klinkt meestal maar heel kort bij acceleratie. De garage zei me dat er een TSB van bestond. Het nummer dat ze gaven klopte echter niet.

• IonniUnique
IonniUnique schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Oh kijk. Oppassen dus. Varieerde de frequentie van het geluid ook met de snelheid? Het klinkt meestal maar heel kort bij acceleratie. De garage zei me dat er een TSB van bestond. Het nummer dat ze gaven klopte echter niet.

• Tiggy80
IonniUnique schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:48:
[...]

Heel veel sterkte. Wat een pech. Gelukkig nog altijd garantie toch? Ik heb de vorige week maandag de diagnose gekregen van een (ik meen) getordeerde achteras voor mijn Lounge uit april 2021 (110.000 km nu). De monteur had het al eens aan de hand gehad. Van linksachter komt een tikkend geluid dat je alleen hoort bij zwaardere belasting van de as (bij harder optrekken met zwaardere belading, pittig genomen bocht naar rechts). Het ritme van het tikken versnelt bij acceleratie. Het klonk niet zoals het meer brommende geluid dat jij eerder hebt opgenomen (waarvoor dank).

Affjn, een nieuwe achteras zou worden besteld. Ik zou gebeld worden als ze een levertijd wisten. Een week later nog geen bericht gehad. Ik laat de auto even wat vaker staan nu als ik jou zo hoor. Tot de nieuwe as er is.

Ps De monteur was verbaasd dat ik de originele ICCU nog had.
ik hoop dat ze beide assen hebben besteld, ik had namelijk precies hetzelfde (staat hier ook ergens op het forum vermeld) en aangegeven dat het geluid van de ene kant kwam, uiteindelijk bleken beide achterassen krom te zijn, uiteraard werd de 2e pas geconstateerd nadat eerst de ene was vervangen. dus dubbele levertijd |:( . het geluid was inderdaad beter hoorbaar als er wat gewicht in de kofferbak lag (in mijn geval kwam ik erachter toen ik wat zandzakken moest halen)

@IonniUnique Het begon bij mij inderdaad ook met bochten naar rechts, het geluid van tikken van metaal op metaal. Dus ik dacht dat het de sluiting van de achterklep was, die tegen elkaar aantrilde. Heb er ook geprobeerd tape omheen te draaien, maar dat hielp niet met het geluid. Het tikken was er sinds een paar weken ook bij het accelereren, dus niet alleen in een rechter bocht. Bij een linkerbocht weer net niet. Ik was er nog niet toegekomen om hiermee langs de garage te gaan, maar een afspraak duurt ook weer even. Maar had ik dat misschien toch eerder moeten doen :o

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:36
Pff wat een vervelende situatie,

@ZuinigeRijder
Ik zou misschien zelf wel de kosten maken van transport naar een garage welke wel tijd en energie in je auto willen steken.

Even ter informatie/vergelijking;

Afgelopen week last gehad van een totale 'kerstboom' aan lampjes (Check ESC, Airbags, BSD, Lane Assist) icm een uitvallende kachel en buitentemperatuursensor.

Ik was 100km van huis, de dealer in de buurt zei dat de auto, als deze bij hun kwam via de mobiliteitsgarantie bij hun “achteraan in de rij” kwam te staan. Vervangend vervoer kon ik via hun wel vergeten.
Ik kon (nog) rijden dus heb de gok genomen om naar huis te rijden. Daar had mijn eigen dealer een i10 voor me klaar staan die ik mocht gebruiken tot de auto gerepareerd was.

Oorzaak:
Corrosie in de stekker van de kabelboom naar de BSD radarmodule (Blind Spot Detection).

Technisch:
De corrosie veroorzaakte kortsluiting/ruis op de CAN-bus. Hierdoor klapten ook ongerelateerde systemen zoals de klimaatregeling en airbags eruit.

Fix:
Onder garantie de linker radarmodule achter + deel kabelboom achter de bumper vervangen.

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:41:
@GoEV6 Daar is niets over te zeggen, want zelfs bij een model 2025 gaat deze soms kapot na een paar maanden. Een nieuwe ICCU kan dus ook kapot gaan binnen een paar maanden.

Deze verlengde garantie van 2 jaar, ik zit daar een beetje dubbel in. Na die 2 jaar, kan die net kapot gaan, heb je bijna 1000 euro uitgegeven voor niets.

Daarnaast ben ik van mening, wanneer de ICCU kapot gaat, is dat een non-conformiteit, deze moet langer meegaan. Omdat dit een bekend probleem is en bij vele Hyundai en Kia modellen voorkomt.
Gokje… je gaat verlengen.

Voor mij is jouw ervaring in ieder geval een reden om dat te gaan doen (maar ik hoef pas over 2 jaar te beslissen op mijn my23).

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:27

mdeiman

Projet 45

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:41:
@IonniUnique Inderdaad nog onder de garantie van 5 jaar (juli 2026), ik heb ongeveer 56000 km gereden. Ik had ook een tikkend geluid achter, dacht dat het de achterklep was. Maar misschien is dat precies hetzelfde wat jij nu hebt (getordeerde aandrijfas) en is deze nu bij mij dus helemaal stuk/los gegaan.

Echt balen, dat verwacht je allemaal niet.
Ik hoop niet dat dit net zo'n drama gaat worden als de ICCU problematiek bij 'veel' auto's. Ik hoop dat het om incidenten gaat, maar ben er echt niet gerust op. Dat zoiets kapot gaat...

Gelukkig wel garantie, maar je wil al die gedoe niet.

Shit happens.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:13:
[...]
@Marcel2020
Die klimaatregeling is (bij mij) in de app instelbaar tot 30 minuten:
Beheer-tab > Klimaatinstellingen > Duur van klimaatregeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaFEBnDPN1TDj-BEnQ_D_F-RwSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtjO8dXl8tft8PGgmcBuahHG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2026 11:29 ]

<John O`Mill>

• klootwyk
  • Laatst online: 11-03 08:57
Vraagje, zijn er meer mensen waarbij de preconditionering niet tot nauwelijks meer werkt?

Vorige winter prima, in de tussentijd wel updates gehad, zeker de navi, maar nu heen en terug van wintersport doet hij eigenlijk geen preconditionering. Temp rond het vriespunt, dus lang ca 70kw en max 150kw naar huis, terwijl het dus vorig jaar prima ging…

Net met max DC percentage en preconditioning vinkje uit/aan zitten spelen, toen ging die op gegeven moment wel weer spiraaltje laten zien, maar natuurlijk veel te kort waardoor de snelheid alsnog ruk is.

Ben beniewd of iemand een tip/ervaring heeft, alvast bedankt!

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:27:
[...]

@Marcel2020
Die klimaatregeling is (bij mij) in de app instelbaar tot 30 minuten:
Beheer-tab > Klimaatinstellingen > Duur van klimaatregeling

[Afbeelding]
interessant, die optie heb ik niet...ik denk dat het brein van de VOOR cCNC modellen te dom is om verder dan een paar minuten te tellen ;-)

• Marcel2020
klootwyk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:31:
Vraagje, zijn er meer mensen waarbij de preconditionering niet tot nauwelijks meer werkt?

Vorige winter prima, in de tussentijd wel updates gehad, zeker de navi, maar nu heen en terug van wintersport doet hij eigenlijk geen preconditionering. Temp rond het vriespunt, dus lang ca 70kw en max 150kw naar huis, terwijl het dus vorig jaar prima ging…

Net met max DC percentage en preconditioning vinkje uit/aan zitten spelen, toen ging die op gegeven moment wel weer spiraaltje laten zien, maar natuurlijk veel te kort waardoor de snelheid alsnog ruk is.

na de eerste paar honderd km rijden zou preconditionering eigenlijk ook niet meer heel hard nodig moeten zijn tenzij het echt flink koud is....mijn laatste verre rit zo rond de 0 graden buitentemp werkte het prima, plm 60km van te voren een lader kiezen en afhankelijk van het laadstation 'vol gas' laden

• klootwyk
  • Laatst online: 11-03 08:57
Klopt maar ben weggereden met onder nul de auto een paar dagen ongebruikt dus wat verwarming was wel handig. Ben er inmiddels achter dat als ik preconditioning uit zet, uit menu ga en vervolgens aanzet dat het vrij kort daarna gaat werken.
Nu 200+kw zoals ik gewend was. Lijkt wel een bug.

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:36
Ook lekker: ik kan de nieuwe myHyundai app niet installeren op mijn GrapheneOS telefoon met een melding in de trant van "vanwege veiligheidsoverwegingen mag de app niet draaien op een jail-borken/bricked device". 8)7

Vanuit puur technisch standpunt klopt hun standpunt: om GrapheneOS op een Google Pixel geinstalleerd te krijgen zul je 1 instelling moeten 'jail-breaken' om een alternatief OS te kunnen draaien.

In dit specifieke geval is dat standpunt natuurlijk belachelijk: de belangrijkste reden om GrapheneOS te draaien is natuurlijk dat je een hogere privacy en veiligheid wilt dan wat een standaard Pixel kan bieden.

Hoe dan ook, ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar de app manager waarin ik e.e.a. uitgelegd heb, en heb hen verzocht om GrapheneOS dat draait op een Google Pixel te whitelisten.

Nu maar afwachten en hopen dat er een oplossing is voordat bluelink stopt....

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• gwenrau
[...]

Wordt vervolgd.....
Vervelende situatie hoor... hopelijk zetten ze er toch wat vaart achter.

Heb je heel toevallig het geluid ook opgenomen dat gemaakt wordt bij die problemen?
mijn P45 zit rond dezelfde KM stand en ik zou dit soort dingen graag voor willen zijn....

• Room42
  • Niet online
zwakie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:06:
Ook lekker: ik kan de nieuwe myHyundai app niet installeren op mijn GrapheneOS telefoon met een melding in de trant van "vanwege veiligheidsoverwegingen mag de app niet draaien op een jail-borken/bricked device". 8)7 [...]
Dit had/heb ik met Bluelink ook, op mijn gerootte Pixel 6. Maar ik heb daar Magisk op draaien en daar zit een DenyList in, waarmee je Magisk uitschakelt voor die apps. Daarmee werken beide apps (Bluelink en myHyundai) wel weer.

gwenrau schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Vervelende situatie hoor... hopelijk zetten ze er toch wat vaart achter.

Heb je heel toevallig het geluid ook opgenomen dat gemaakt wordt bij die problemen?
mijn P45 zit rond dezelfde KM stand en ik zou dit soort dingen graag voor willen zijn....
Nee, jammer genoeg niet. Het lijkt op een tikkend geluid van metaal op metaal komende vanuit de achterkant. In eerste instantie in een bocht naar rechts van linksachter, maar later meer gewoon van achter. Daarom dacht ik aan de achterklepsluiting.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-03 20:31
Met P45 loopt dit jaar uit de garantie. "Gelukkig" ging de ICCU voor de 2e keer kapot en is deze na een week bij de (Spaanse) dealer te hebben gestaan weer gerepareerd, inclusief een nieuwe 12V accu (ook al de 2e vervangen onder garantie).

Ik was voornemens om hem lekker door te rijden maar als er elke 2 jaar een nieuwe ICCU in moet vraag ik me af of dat een slimme keus is. De tijd zal het leren.

Ioniq 5 P45

• IonniUnique
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Nee, jammer genoeg niet. Het lijkt op een tikkend geluid van metaal op metaal komende vanuit de achterkant. In eerste instantie dacht ik van rechtsachter, maar later meer gewoon van achter. Daarom dacht ik aan de achterklepsluiting.
Ik ga proberen of ik opgenomen krijg. Hopelijk houd ik mijn as nog even heel. Maar het is voor het hogere doel, hè? 😬

• lkolkman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-03 14:47
klootwyk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:31:

Niet dat ik veel van snelladers gebruik maak, maar de laatste keren dat ik aan een snellader hing deed hij echter niet of toevallig gisteren zeer matig. (kan misschien ook aan de FastNed liggen; die was redelijk bezet) De preconditioning was op tijd aan gegaan, maar de laadsnelheid startte ook met 70 kw en op laatst ook pas 140/150kw.

8300Wp oost/west Enphase | Weheat sparrow | Ioniq 5

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 16:14

GG85

.......

Hoe lang doen jullie met je banden?
Heb een MY2023 AWD en gisteren grote beurt met 65k op de teller. Ging er van uit dat mijn eerste set Quatrac Pro (?) all-seasons aardig op zouden zijn maar nog 5mm all round vlgns de garage...

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52
106k op de teller, en ik rouleer nog steeds op mijn eerste setjes zomer en winter

• IonniUnique
De Michelin e-primacy 235/55/r19 achterbanden (zomer) onder mijn AWD lounge (2021) zijn na 85.000 km vervangen. Ik wissel niet tussen zomer en winterbanden.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-03 13:24
lkolkman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Niet dat ik veel van snelladers gebruik maak, maar de laatste keren dat ik aan een snellader hing deed hij echter niet of toevallig gisteren zeer matig. (kan misschien ook aan de FastNed liggen; die was redelijk bezet) De preconditioning was op tijd aan gegaan, maar de laadsnelheid startte ook met 70 kw en op laatst ook pas 140/150kw.
Ik heb ook nog nooit in de winter met 240kW geladen, en heb aardig wat verschillende Fastneds en Ionitys gehad. Bij zowel mijn vorige (MY2022 lounge) als de vervanger (MY2022.5 "lounge", maar Duitse import) niet. Bij de laatste wel onlangs voor het eerst het gloeispiraaltje gezien. Bij de vorige auto was dat nog een sneeuwvlokje geloof ik, maar het leek in beide gevallen niet veel uit te halen.

Nu ik erover nadenk, bij Fastned überhaupt nooit >200kW gehaald. Bij Ionity wel, in de zomer.

[ Voor 5% gewijzigd door Rembooooo op 28-01-2026 09:21 ]

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-03 20:31
GG85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:27:
Heb een MY2023 AWD en gisteren grote beurt met 65k op de teller. Ging er van uit dat mijn eerste set Quatrac Pro (?) all-seasons aardig op zouden zijn maar nog 5mm all round vlgns de garage...
80k km met de originele 20" Michelin Pilot Sport EV banden (rijd nog door) en heb geen winterbanden.

Ioniq 5 P45

• Marcel2020
Banden verbruik je met; hoge snelheid, volle belading, fors optrekken, hard remmen, met lage snelheid manouvreren enz. Bij 100 km/h op de snelweg met rustige rijstijl gaan banden veel langer mee dan bij Autobahnsnelheden, ik heb een keer in nog geen 3000km een set gloednieuwe Goodyear Eagle F1 (lekker grippy) naar 3mm profiel gereden , door enthousiast een paar (mij bekende) bergpassen te rijden en met 200+ heen en terug naar de Alpen. Een andere bandenset ging 65K km mee.

Het heeft m.i. weinig zin te vergelijken hoe lang banden meegan zonder genormaliseerde slijtage omstandigheden zoals bij een banden test.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:27

mdeiman

Projet 45

110.000km met de Vredestein Quatrac all-seasons.

Shit happens.

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 19:11
Spiller schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:33:
[...]

80k km met de originele 20" Michelin Pilot Sport EV banden (rijd nog door) en heb geen winterbanden.
70.000 km achter, vervangen, maar niet goed opgelet, banden het zelfde maar zonder de letters EV. NA 30.000 km nog maar 3 mm over. Voorbanden nog steeds de zelfde, 110.000 km.

PieterH

• joepie de p
Heeft iemand wel eens uitlijning overwogen? Waarom en hoe frequent?

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:40:
Heeft iemand wel eens uitlijning overwogen? Waarom en hoe frequent?
@joepie de p Ja, ikke. Ik heb de standaard banden meteen laten vervangen (ingeruild): direct vanaf aflevering naar de bandenboer en daarna naar huis.

Daar heb ik toen ook de boel laten uitlijnen, omdat ik hiervoor een e-Niro reed en die standaard, af fabriek dus, niet zo best uitgelijnd was. Dat bleek bij meer e-Niro’s niet zo best en dan kreeg je versneld last van cuppen.

Dus dacht ik toen ik daar toch was: voor die paar tientjes wil ik die zekerheid wel van mijn nieuwe wagen. Alles bleek perfect binnen de marges. Ze vroegen toen of ik een rapportje wilde. Nou, dat hoede niet, ik mocht foto’s maken van de meetwaardes op de monitor en toen hoefde ik er ook niet voor te betalen.
Ikke blij natuurlijk! 8)

<John O`Mill>

• Marcel2020
bij mij is de uitlijning gedaan na het monteren van de Eibach veren, bij plm 15.000 Km.

Pagina: 1 ... 286 ... 290 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic