• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-03 17:15
Goedemorgen!

Ik overweeg een tweedehands ('21-'23) HI5 aan te schaffen. Andere optie is een Tesla MY. Een van de verschillen is natuurlijk de bagageruimte, die voor mij belangrijk is gezien onze autovakanties met 3 kids. Mijn vorige auto (VW ID.4) was precies goed, dus ik denk dat met de verschuifbare achterbank ook de HI5 voldoende ruimte biedt.

Maar... welke trims beschikken over die verschuifbare achterbank? Alleen de Lounge of ook de goedkopere trims?

Als ik op Autoweek kijk zou alleen de Lounge die optie hebben en ook de lokale dealer vertelde dat. Helaas heeft die ook alleen tweedehands Lounge staan, dus ik kon het niet checken bij een andere trim. Maar als ik de reviews lees/bekijk reppen ze allemaal over deze optie alsof het er standaard op zit. Ik las ook een comment van een gebruiker die de achterbank kon verschuiven en de goedkoopste Style-trim zou hebben.

Zou mij aanzienlijk meer zoekresultaten opleveren als ik niet alleen naar de Lounge hoef te kijken. :)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:35
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:15:
Goedemorgen!

Ik overweeg een tweedehands ('21-'23) HI5 aan te schaffen. Andere optie is een Tesla MY. Een van de verschillen is natuurlijk de bagageruimte, die voor mij belangrijk is gezien onze autovakanties met 3 kids. Mijn vorige auto (VW ID.4) was precies goed, dus ik denk dat met de verschuifbare achterbank ook de HI5 voldoende ruimte biedt.

Maar... welke trims beschikken over die verschuifbare achterbank? Alleen de Lounge of ook de goedkopere trims?

Als ik op Autoweek kijk zou alleen de Lounge die optie hebben en ook de lokale dealer vertelde dat. Helaas heeft die ook alleen tweedehands Lounge staan, dus ik kon het niet checken bij een andere trim. Maar als ik de reviews lees/bekijk reppen ze allemaal over deze optie alsof het er standaard op zit. Ik las ook een comment van een gebruiker die de achterbank kon verschuiven en de goedkoopste Style-trim zou hebben.

Zou mij aanzienlijk meer zoekresultaten opleveren als ik niet alleen naar de Lounge hoef te kijken. :)
Mijn connect+ MY2023 heeft een verschuifbare achterbank.
Maar ik weet natuurlijk niet wat ze nu doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• BrieJan
Stefannn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Mijn connect+ MY2023 heeft een verschuifbare achterbank.
Maar ik weet natuurlijk niet wat ze nu doen.
Dus toch wel? Kijk, dan zit de CarBase van Autoweek dus al fout. Links Connect+, rechts Lounge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Dm8mV6zeuUfaQbTerMl-AaG7E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K53wKBBpMWDV0fRRubE5KslJ.png?f=user_large

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:12
Goedemorgen!

Volgens mij is de achterbank altijd verschuifbaar, maar slechts bij Lounge (en misschien 1 of 2 andere uitvoeringen) electrisch. Zie dit filmpje : YouTube: This is What The Backseat Of The Hyundai IONIQ 5 Looks Like⚡️ #short... . Die achterbank is 100% zeker verstelbaar, maar net zo zeker is dat niét electrisch, want dat gaat veel langzamer.

• Stefannn
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Dus toch wel? Kijk, dan zit de CarBase van Autoweek dus al fout. Links Connect+, rechts Lounge:
[Afbeelding]
mijn connect+ MY2023 dus wel ja.
maar ik zou wel echt checken op het specifieke exemplaar dat je op het oog hebt. Het kan zomaar zo zijn dat uitrustingen wijzigen.

NB, het is trouwens wel handig.
Enerzijds gebruik ik het bijna nooit, altijd op achterste stand dus.
Maar een doodenkele keer gaat de stoel een klein stukje naar voren als ik veel bagage heb.
Afgelopen jaar nog vanuit manchester naar Nederland. Mijn dochter woont daar en had een enorme berg spullen mee naar Nederland. Het paste alleen met de bank een stukje naar voren en/maar ze kon zelf ook nog super goed zitten.
De ioniq5 is echt bizar groot.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• BrieJan
Ionikfünf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Volgens mij is de achterbank altijd verschuifbaar, maar slechts bij Lounge (en misschien 1 of 2 andere uitvoeringen) electrisch. Zie dit filmpje : YouTube: This is What The Backseat Of The Hyundai IONIQ 5 Looks Like⚡️ #short... . Die achterbank is 100% zeker verstelbaar, maar net zo zeker is dat niét electrisch, want dat gaat veel langzamer.
Ja, dat filmpje had ik ook al gezien. Maar ook daar wordt dus niet gezegd of het standaard is. Bovendien hanteren de Amerikanen weer andere uitvoeringen dat hier in NL. :)F

Als er iemand hier is met een Style-uitvoering die ook een verschuifbare achterbank heeft, dan weet ik vrijwel zeker dat ze het allemaal hebben. *O*

Handmatig verstelbaar is overigens prima, zie niet echt meerwaarde in elektrische bediening voor die paar keer per jaar dat ik het echt zal gebruiken.

• BrieJan
Stefannn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:24:
[...]
NB, het is trouwens wel handig.
Enerzijds gebruik ik het bijna nooit, altijd op achterste stand dus.
Maar een doodenkele keer gaat de stoel een klein stukje naar voren als ik veel bagage heb.
Precies dat dus. Bij gewone ritjes profiteren de achterpassagiers van de extra beenruimte. En dan heb je toch een fijnere auto (denk ik, moet er nog in rijden) dan bv. een ID.4 die permanent voldoende laadruimte heeft.

Snel maar eens een proefrit plannen.

• Ionikfünf
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Ja, dat filmpje had ik ook al gezien. Maar ook daar wordt dus niet gezegd of het standaard is. Bovendien hanteren de Amerikanen weer andere uitvoeringen dat hier in NL. :)F

Als er iemand hier is met een Style-uitvoering die ook een verschuifbare achterbank heeft, dan weet ik vrijwel zeker dat ze het allemaal hebben. *O*

Handmatig verstelbaar is overigens prima, zie niet echt meerwaarde in elektrische bediening voor die paar keer per jaar dat ik het echt zal gebruiken.
handmatig is handiger, want sneller. Als ik dat ding wil verschuiven zit ik zelden achter het stuur, maar sta ik naast de auto en wil ik NU en SNEL verschuiven, niet heel smooth en vooral langzaam...

• BrieJan
Ionikfünf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:33:
[...]

handmatig is handiger, want sneller. Als ik dat ding wil verschuiven zit ik zelden achter het stuur, maar sta ik naast de auto en wil ik NU en SNEL verschuiven, niet heel smooth en vooral langzaam...
Dat is ook mijn gedachte. Enige voordeel zou zijn dat je nauwkeurig kunt afstellen met elektrische bediening. Maar hoe vaak zou dat echt nodig zijn...

Wel bijzonder weer overigens dat de verkoper bij de officiele Hundai-dealer dus gewoon verkeerd informatie geeft. Weten wat je verkoopt is blijkbaar niet makkelijk... :X

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-01 08:21
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Heb ik en daarmee kan ik je bevestigen dat alle trims verschuifbaar zijn, althans zeker bij de jaren die je noemt en de NL modellen. Bijkomend voordeel van de "lagere trims" is dat er nog veel ruimte onder de laadvloer zit. Andere uitvoeringen hebben daar een subwoofer.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Goedemorgen!

Ik weet niet of of je import aan het overwegen bent, maar mijn ervaring met andere automerken dat de naam van de trim en de inhoud sterk afhankelijk is van het land en de importeur. Ik weet niet zeker of dit bij Hyundai het geval is, maar ik ben bij zowel Opel als VW tegen het fenomeen aangelopen, dat zowel de inhoud als de prijs van de paketten sterk kunnen afwijken. Voor Hyundai heb ik dit nog nooit gecontroleerd, maar wou het voor de zekerheid even meegeven.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:38
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Dat is ook mijn gedachte. Enige voordeel zou zijn dat je nauwkeurig kunt afstellen met elektrische bediening. Maar hoe vaak zou dat echt nodig zijn...

Wel bijzonder weer overigens dat de verkoper bij de officiele Hundai-dealer dus gewoon verkeerd informatie geeft. Weten wat je verkoopt is blijkbaar niet makkelijk... :X
Nog een voordeel is de geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen. Je kan 4 combinaties van alle stoelposities opslaan. Met 1 handeling kies je dus tussen standen voor bouwmarkt, vakantie, personenvervoer. Best handig in praktijk. En een belangrijk voordeel van de Lounge uitvoering is de mooiere LED verlichting, geen separate halogeen lampen voor richtingaanwijzers.Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar voor mij was dit de belangrijkste reden om voor een Lounge uitvoering te kiezen.

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-03 13:25
tvc15 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Nog een voordeel is de geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen. Je kan 4 combinaties van alle stoelposities opslaan. Met 1 handeling kies je dus tussen standen voor bouwmarkt, vakantie, personenvervoer. Best handig in praktijk. En een belangrijk voordeel van de Lounge uitvoering is de mooiere LED verlichting, geen separate halogeen lampen voor richtingaanwijzers.Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar voor mij was dit de belangrijkste reden om voor een Lounge uitvoering te kiezen.
Voor mij was het vooral de Heads up display, wat een verademing is dat zeg! Ik hoef gedurende een reis eigenlijk nooit mijn ogen van de weg te houden. Daarnaast verschillen de uitvoeringen in Duitsland qua prijs niet zo veel dus dan is de keuze ook wel snel gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door k0enf0rNL op 13-01-2026 14:05 ]

• BrieJan
osluis schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Ik weet niet of of je import aan het overwegen bent, maar mijn ervaring met andere automerken dat de naam van de trim en de inhoud sterk afhankelijk is van het land en de importeur.
Ja, dat is mijn ervaring ook. Toen ik nog een Kia e-Niro zag ik dat inderdaad. En dan is het extra irritant dat de adverteerder de advertenties niet goed of compleet aanmaken.

Ik heb voor de HI5 nog niet gekeken hoeveel het scheelt met NL. Het moet wel significant zijn, want behalve de moeite die je er voor moet doen (mits je het niet uitbesteedt) is de toekomstige verkoopprijs doorgaans ook lager voor importauto's. Dus in mijn beleving loont het zelden de moeite.

• k0enf0rNL
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Ja, dat is mijn ervaring ook. Toen ik nog een Kia e-Niro zag ik dat inderdaad. En dan is het extra irritant dat de adverteerder de advertenties niet goed of compleet aanmaken.

Ik heb voor de HI5 nog niet gekeken hoeveel het scheelt met NL. Het moet wel significant zijn, want behalve de moeite die je er voor moet doen (mits je het niet uitbesteedt) is de toekomstige verkoopprijs doorgaans ook lager voor importauto's. Dus in mijn beleving loont het zelden de moeite.
Zoals eerder hier vermeld scheelde het bij ons ongeveer 6000 euro incl de importkosten etc. ten opzichte van een Nederlandse Lounge. En bijkomend voordeel, er zaten al 19 inch wielen op ipv 20 inch. Ik heb thuis ergens op mijn schijf een PDF staan met alle opties die in de Dynamiq, Techniq en Uniq zitten in Duitsland. Er zitten inderdaad wat kleine verschillen in die wel even goed zijn om na te lopen, zo heb je bij de Dynamiq (Connect hier) standaard een warmtepomp wat hier nog een losse optie was geloof ik tot 2023.

• BrieJan
[...]
Ik snap het, als je heel vaak verschillende standen nodig hebt. Maar dat zal voor mij ongeveer 1% van de tijd zijn, dus dan kan ik prima de handjes gebruiken.

[...]
En een belangrijk voordeel van de Lounge uitvoering is de mooiere LED verlichting, geen separate halogeen lampen voor richtingaanwijzers.Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar voor mij was dit de belangrijkste reden om voor een Lounge uitvoering te kiezen.
[/quote]
Ja, ik vind de specs van de Lounge ook wel interessant. Maar de grote accu, betere SoH, lagere km-stand, later bouwjaar, garantie en AWD vind ik dan belangrijker. Dus als ik moet kiezen tussen een lagere trim dit dat allemaal heeft voor hetzelfde geld als een Lounge dit dat minder of niet heeft, dan kies ik toch de lagere trim.

Maar ik zal de trims nog eens zorgvuldig bestuderen en eerst maar eens proefrit maken. Misschien vind ik het rijden helemaal niks, dan hoef ik niet eens meer te vergelijken.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Zoals eerder hier vermeld scheelde het bij ons ongeveer 6000 euro incl de importkosten etc. ten opzichte van een Nederlandse Lounge.
Zo, dat scheelt inderdaad wel flink. Interessant. En die importkosten, bedoel je dan alleen de RWD-keuring? Of heb jij een importbedrijf ingeschakeld die deels/alles voor je heeft geregeld?

• k0enf0rNL
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Zo, dat scheelt inderdaad wel flink. Interessant. En die importkosten, bedoel je dan alleen de RWD-keuring? Of heb jij een importbedrijf ingeschakeld die deels/alles voor je heeft geregeld?
1650 euro via DASImport voor volledig ontzorgt, we hoefden hem alleen op te halen in Zaandam. Zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport, keuring en kenteken gedaan

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:34
Op basis van de ervaring van @k0enf0rNL ook maar eens de Duitse Autoscout24 uitgeplozen voor een Uniq (=Lounge) versie met 73kwh batterij. Maar kom helaas niet veel tegen met de veel lagere prijs :P

Edit: I stand corrected @k0enf0rNL .

[ Voor 11% gewijzigd door vinpower op 13-01-2026 16:16 ]

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-03 08:31
Ik heb onlangs mijn 2021 Ioniq 5 Style ingeruild voor een 2025 Ioniq connect+.
In de Style reed ik in het buitenland op ABRP navigatie icm een Veepeak dongle die 24/7 in de OBD poort zat.
In de nieuwe Ioniq is de navigatie beter en is ABRP geen noodzaak meer denk ik maar wilde ik voor Carscanner de dongle weer gebruiken.
Na 1,5 dag erin gezeten te hebben was mijn 12V accu leeg (het was ook erg koud en sneeuw).
Gelukkig de boel weer aan de praat gekregen met de booster die ik nog had uit de oude Ioniq.
Ik denk dus dat de dongle de oorzaak was aangezien ik daarna geen probelen meer heb gehad zonder dongle.
Gebruikt er iemand de Veepeak dongle en wat heeft diegene gedaan aan instellingen om een lege accu te voorkomen?

• k0enf0rNL
vinpower schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:03:
Op basis van de ervaring van @k0enf0rNL ook maar eens de Duitse Autoscout24 uitgeplozen voor een Uniq (=Lounge) versie met 73kwh batterij. Maar kom helaas niet veel tegen met de veel lagere prijs :P
Ik zie er genoeg op staan tussen de 25.000 en 27.000 euro met minder dan 60k kilometers. Als je dat vergelijkt met Nederland waar er maar 3 beschikbaar zijn die alle 3 rond de 30.000 euro zitten dan scheelt dat toch wel wat geld. Maar het grootste verschil zit hem nu toch wel in de 77.4 kWh variant, daar zie ik een paar Uniq's in Duitsland voor onder de 30.000 terwijl in Nederland de goedkoopste al 36.000 euro kost. En soms moet je een beetje geluk hebben, zo heb ik begin november een aantal Techniq's gezien uit 2024 die erop stonden voor rond de 30.000 met maar 15k kilometers.
Autoscout24 link voor 73kWh Uniq in Duitsland
Autoscout24 link voor 73kWh Lounge in Nederland
Autoscout24 link voor 77.4kWh Uniq in Duitsland
Autoscout24 link voor 77.4kWh Lounge in Nederland

En dan kan je ook nog kijken op mobile.de

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:54
Toevallig laatst de handelaar gesproken omdat ik me afvroeg of ze de koelvloeistof hadden vervangen bij aanschaf (stond toen op 54k kilometers en er was een beurt afgenomen) Hij blijkt dus naar een dealer te zijn geweest maar die schijnen alleen de Vloeistof te controleren? het vervangen zou puur een dingetje zijn ala de dealer wilt geld verdienen.. ik lees overal toch wel andere verhalen... iemand die een soortgelijk antwoord heeft gekregen?

Ik zit op en nabij de 60K wil ook niet voor 400 euro de auto aan gort laten gaan dus ik zal denk wel een afspraak maken bij een dealer maar vond het toch wel een opmerkelijk antwoord.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:47:
[...]

1650 euro via DASImport voor volledig ontzorgt, we hoefden hem alleen op te halen in Zaandam. Zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport, keuring en kenteken gedaan
Ja, die ken ik. Ik woon daar redelijk in de buurt, dus die had ik als optie. Maar dan was je dus evengoed nog 6000 euro goedkoper uit na aftrek van hun kosten? Heel netjes, dat dekt de lagere verkoopwaarde in NL wel.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:30:
[...]
En dan kan je ook nog kijken op mobile.de
Ja, de gebruik ik eigenlijk alleen maar. Nog niet aan Autoscout gedacht, zal ik eens doen.

Maar heb jij dan zelf een specifieke auto of dealer aangedragen en heeft DAS Import het overgenomen? Of heb je je zoekopdracht bij DAS import gelegd en kun je uit hun gevonden aanbod kiezen?

En... hoe zit het dan met onderhoud, garantie en support bij de dealers? Zijn zij meewerkend of ervaar je weerstand (wat ik elders lees) omdat de auto niet bij hen vandaan komt?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Nog een voordeel is de geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen. Je kan 4 combinaties van alle stoelposities opslaan. Met 1 handeling kies je dus tussen standen voor bouwmarkt, vakantie, personenvervoer. Best handig in praktijk.
@tvc15 Wat zeg je me daar nou? Waar heb jij die vier geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen? Dat heb ik nog nooit gezien. En dan hoop ik dat de MY25 die functie niet heeft weggelaten…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• tvc15
Hippe Lip schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:37:
[...]

@tvc15 Wat zeg je me daar nou? Waar heb jij die vier geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen? Dat heb ik nog nooit gezien. En dan hoop ik dat de MY25 die functie niet heeft weggelaten…
Bij mijn auto zit er in het hoofdscherm een icoontje “Opgeslagen stoelposities”.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WdL9374vc8EgEUEbiE28MkUI3c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6FYS3q0AAMNbg1Q2KPASRGP.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door tvc15 op 14-01-2026 09:05 ]

• tvc15
@Hippe Lip , de geheugenfunctie voor alle stoelen zou ook in de MY25 Lounge uitvoering moeten zitten, zie pagina 5-41 en 5-42 van je handleiding.

• k0enf0rNL
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Ja, de gebruik ik eigenlijk alleen maar. Nog niet aan Autoscout gedacht, zal ik eens doen.

Maar heb jij dan zelf een specifieke auto of dealer aangedragen en heeft DAS Import het overgenomen? Of heb je je zoekopdracht bij DAS import gelegd en kun je uit hun gevonden aanbod kiezen?

En... hoe zit het dan met onderhoud, garantie en support bij de dealers? Zijn zij meewerkend of ervaar je weerstand (wat ik elders lees) omdat de auto niet bij hen vandaan komt?
Ja DAS heeft op hun website al een flink aanbod van auto's die bij dealers staan waar ze vaker auto's ophalen en je kan ook zelf een link naar een advertentie doorsturen, zij beoordelen dan of ze de dealer/advertentie genoeg vertrouwen om de auto op afstand te kopen. Garantie is gewoon volledig overdraagbaar mits natuurlijk alle servicebeurten netjes volgens het schema zijn uitgevoerd, dat is niet anders dan in Nederland. Bij onze auto stonden de servicebeurten niet in het Hyundai systeem maar alleen in het boekje wat bij de auto zat, dat was allemaal geen enkel probleem bij de Hyundai dealer hier.

Ik zal het je nog sterker vertellen, als je een auto in Duitsland koopt bij een erkende Hyundai dealer dan heb je met een beetje geluk nog eens 3 jaar extra fabrieksgarantie. Helaas heb ik mijn auto niet bij een erkende Hyundai dealer gekocht dus heb ik die 3 jaar extra garantie niet, maar andere in dit topic hebben dat wel, ik geloof via RealGarant.

• k0enf0rNL
@BrieJan Ik heb ook nog even die PDF opgezocht met wat er allemaal in de verschillende uitvoeringen standaard zit in Duitsland. Dit is voor het modeljaar 2023, dus oudere of nieuwere modellen kunnen wat afwijken. https://www.autos-erleben...-5-Preisliste-09-2023.pdf
Hier staan overigens van alle modeljaren de prijslijsten: https://www.auto-preislis...2857-hyundai-ioniq-5-2021

[ Voor 21% gewijzigd door k0enf0rNL op 14-01-2026 10:45 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:43
tvc15 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:20:
@Hippe Lip , de geheugenfunctie voor alle stoelen zou ook in de MY25 Lounge uitvoering moeten zitten, zie pagina 5-41 en 5-42 van je handleiding.
Zit inderdaad in de Lounge van 25. Er is echter een listigheidje. Er zijn twee pictogramen voor Stoelen, beide geven andere instellingsopties.

1) via knop SETUP --> knop VOERTUIG --> knop STOELEN. Hier kan je Easy access regelen, stoelverwarming gebaseerd op klimaatinstellingen aan of uit zetten, plus aan- of uitzetten van de weergave op het scherm als een stoel (waar een persoon op zit?) wordt aangepast.

2) via knop HOME, 2e tab --> knop STOELEN. Hier kan je de posities van de bijrijderstoel en de achterbank aanpassen. Het gaat bij de bank natuurlijk alleen om het elektrisch verschuiven. De passagierstoel betreft voor-achter en het hellen van de rugleuning. Andere opties niet. Je kunt 3 groepsposities programmeren. Per gebruikersprofiel. De bestuurderstoel volgt altijd de instelling van het gebruikersprofiel.

Ik heb in mijn eigen gebruikersprofiel 1 groepspositie gemaakt waarbij de achterbank helemaal naar achteren staat (comfort inzittenden) en eentje waarbij de bank helemaal naar voren is (ruimte in kofferbak) Wisselen is dus slechts 1 druk op de knop.

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 14-01-2026 11:24 ]

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-03 17:17

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

k0enf0rNL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:40:
Wij willen graag een trekhaar eronder laten zetten. Ik krijg hier bij de Hyundai dealer een offerte voor 1475 voor een afneembare trekhaak en 2600 voor een inklapbare incl. montage. Zijn dat een beetje normale prijzen? Ze zeggen ook dat ze geen vaste kunnen monteren.
Stefannn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:36:
[...]

Vaste kan/kon wel maar is niet aan te raden.
Dat had ik eerst maar mijn fiets drager paste niet want de standaard vaste trekhaak zit erg dicht bij de bumper.
Ik heb het toen allemaal nagezocht en het zit op het absolute minimum van de standaards. Op zich passen andere fietsdragers wel maar ik heb een hele fijne dus dat wilde ik niet. Je kan ook problemen verwachten met caravan antislinger koppelingen.
Ze hebben hem bij mij met enige “coulance korting” vervangen voor een afneembare die er nu echt 100% van de tijd gewoon op zit. Ben ik blij mee.
Mijn ioniq stamt uit 2023, toen kon ik nog geen trekhaak elders zetten. Dat kan wellicht nu wel.
Inklapbaar vind/vond ik belachelijk duur.

[Afbeelding]
Voor het beeld; dit is een standaard Thule fietsendrager op een vaste 2023 trekhaak,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3vgk-ZdsuuDlOhqkbwLtiyvkm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6Jq0U872ZTRky6zZ7Q7eWuG.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lukt dus makkelijk, idem voor mijn aanhanger.

[ Voor 13% gewijzigd door FijneKnul op 14-01-2026 11:55 ]

• Ionikfünf
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb mijn Ioniq zelf uit Duitsland gehaald, waarbij Hyundai DE en Hyundai NL heel behulpzaam waren met het verstrekken van informatie. Ook de uitvoerder van de 3j aanvullende garantie, Real Garant, was uiterst vriendelijk en correct. Eenmaal in Nederland en gekentekend heb ik mezelf bij een Hyundai dealer gemeld voor toekomstig onderhoud (duurt nog even, ik kocht de auto met 000030 km op de teller...) en eventuele garantiedingetjes. Keurig ontvangen, geen moment het idee dat ik niet welkom ben. Inmiddels staat de eerste afspraak voor garantiedingetjes, dat verliep allemaal heel soepel.

Ik had eerder al twee auto's zelf uit Duitsland gehaald. Er is zeker een toegevoegde waarde voor een partij als DAS, zeker als je een auto koopt die qua BTW/BPM als 'nieuw' beschouwd wordt, zoals mijn Ioniq. Echter, DAS doet 'alles of niets' via haar pakket-systeem, je kunt geen opties schrappen, hetgeen betekende dat ik dan -voor mijn gevoel- best veel geld betaal voor een aantal diensten ik ook prima zelf kan doen. Dus, ook deze no.3 heb ik zelf gedaan, naar volle tevredenheid :*)

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-03 19:26
Hoe heeft jullie ioniq 5 de sneeuw doorstaan? Qua rijgedrag (winterbanden en AWD) niks te klagen, maar wel twee kleine problemen die zich hopelijk met wat geduld zelf oplossen. Achter de led-balk aan de voorzijde is wat vocht terecht gekomen. De linkerkant van de led-balk knippert als ik de portieren open, ik denk door het vocht. Gisteren na het rijden nog een tijdje naar staan kijken, maar toen zag ik het niet. Verder ging de luchtklep (ook links) niet meer goed open. Dat lijkt zich nu te hebben opgelost.

• Stefannn
StarC schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:16:
Hoe heeft jullie ioniq 5 de sneeuw doorstaan? Qua rijgedrag (winterbanden en AWD) niks te klagen, maar wel twee kleine problemen die zich hopelijk met wat geduld zelf oplossen. Achter de led-balk aan de voorzijde is wat vocht terecht gekomen. De linkerkant van de led-balk knippert als ik de portieren open, ik denk door het vocht. Gisteren na het rijden nog een tijdje naar staan kijken, maar toen zag ik het niet. Verder ging de luchtklep (ook links) niet meer goed open. Dat lijkt zich nu te hebben opgelost.
Niet gerelateerd aan winter, wel aan ledbalk.
Al sinds de zomer zat er condens aan de binnenkant van de ledbalk achter.
Die is bij mij onder garantie vervangen.

• osluis
  • Nu online
StarC schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:16:
Ik heb redelijk wat in de sneeuw mogen rijden. Ik heb de RWD versie en heb geen klachten over rijgedrag.
Waar ik minder van onder de indruk was is het zelfreinigend vermogen van de koplampen/oorbumper. Ik had het niet inde gaten omdat ik overdag aan het rijden was, maar feitelijk zag men mij niet eens meer rijden. Bij sneeuw, dus toch maar vaker stoppen en de boel schoonmaken. Het feit dat de cruisecontrol niet meer wil werken is een goede verklikker dan de voorkant volledig vol zit. Links op de foto had ik al even met de hand schoongemaakt. De volledige voorkant zat dichtgekoekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZvISSAyKcf-zYNRE6vGhuetQ6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxETBg9QpFbUKKFfxtQOWgaD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 14-01-2026 15:10 . Reden: typo's ]

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

joepie de p schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:20:
[...]
1) via knop SETUP --> knop VOERTUIG --> knop STOELEN. Hier kan je Easy access regelen, stoelverwarming gebaseerd op klimaatinstellingen aan of uit zetten, plus aan- of uitzetten van de weergave op het scherm als een stoel (waar een persoon op zit?) wordt aangepast.
@joepie de p Het blijkt dat de weergave van de verstelling van de stoel alleen over de bestuurdersstoel gaat. Net even geprobeerd, maar als de bijrijdersstoel verzet wordt zie je dat niet, of er nou iemand op die stoel zit of niet.

<John O`Mill>

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-03 13:51
osluis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Ik heb redelijk wat in de sneeuw mogen rijden. Ik heb de RWD versie en heb geen klachten over rijgedrag.
Waar ik minder van onder de indruk was is het zelfreinigend vermogen van de koplampen/oorbumper. Ik had het niet inde gaten omdat ik overdag aan het rijden was, maar feitelijk zag men mij niet eens meer rijden. Bij sneeuw, dus toch maar vaker stoppen en de boel schoonmaken. Het feit dat de cruisecontrol niet meer wil werken is een goede verklikker dan de voorkant volledig vol zit. Links op de foto had ik al even met de hand schoongemaakt. De volledige voorkant zat dichtgekoekt.

[Afbeelding]
Precies mijn ervaring ook.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:43:
@BrieJan Ik heb ook nog even die PDF opgezocht met wat er allemaal in de verschillende uitvoeringen standaard zit in Duitsland. Dit is voor het modeljaar 2023, dus oudere of nieuwere modellen kunnen wat afwijken. https://www.autos-erleben...-5-Preisliste-09-2023.pdf
Hier staan overigens van alle modeljaren de prijslijsten: https://www.auto-preislis...2857-hyundai-ioniq-5-2021
Ja, dit is top, dank! Nu weet ik dus dat stoelgeheugen niet standaard is in de duurste uitvoering, maar dat dat weer in extra Relax-pakket zit. Kan ik wat gerichter zoeken. d:)b

• BrieJan
Ionikfünf schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Ik heb mijn Ioniq zelf uit Duitsland gehaald, waarbij Hyundai DE en Hyundai NL heel behulpzaam waren met het verstrekken van informatie. Ook de uitvoerder van de 3j aanvullende garantie, Real Garant, was uiterst vriendelijk en correct.
Kijk, dat maakt het al wat laagdrempeliger voor mij. En even voor mijn begrijp: wat houdt aanvullend in? Is dat 3 jaar langer garantie, dus na 5 jaar fabrieksgarantie 8 jaar in totaal? Of gaat om aanvullende dekking voor zaken die de fabrieksgarantie niet dekt?

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

BrieJan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Ja, dit is top, dank! Nu weet ik dus dat stoelgeheugen niet standaard is in de duurste uitvoering, maar dat dat weer in extra Relax-pakket zit. Kan ik wat gerichter zoeken. d:)b
Als dat relaxpakket betekent dat je van die uitklapbare been-(kuit-)steunen aan je voorstoelen hebt, vergeet die functie dan. Ik heb ze, maar krijg die dingen op geen enkele manier ook maar enigszins in de buurt van mijn benen, laat staan dat ze die gaan steunen. Je moet (voor Nederlandse begrippen) wel verdomd korte beentjes hebben om daar iets aan te hebben. Mogelijk dat dit voor mensen uit het thuisland van Hyundai wel bruikbaar is?

<John O`Mill>

• Ionikfünf
BrieJan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Kijk, dat maakt het al wat laagdrempeliger voor mij. En even voor mijn begrijp: wat houdt aanvullend in? Is dat 3 jaar langer garantie, dus na 5 jaar fabrieksgarantie 8 jaar in totaal? Of gaat om aanvullende dekking voor zaken die de fabrieksgarantie niet dekt?
Verlengde garantie is de betere term 😊 De verlengde garantie, jaar 6 t/m 8 dus, heeft niet precies dezelfde dekking als de fabrieksgarantie, maar daar moet je maar even een studie van maken 😉. De voorwaarden zijn gemakkelijk te vinden en als je een beetje Duits begrijpt kom je een heel eind. De ICCU zit er in elk geval in.

• Ionikfünf
Hippe Lip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Als dat relaxpakket betekent dat je van die uitklapbare been-(kuit-)steunen aan je voorstoelen hebt, vergeet die functie dan. Ik heb ze, maar krijg die dingen op geen enkele manier ook maar enigszins in de buurt van mijn benen, laat staan dat ze die gaan steunen. Je moet (voor Nederlandse begrippen) wel verdomd korte beentjes hebben om daar iets aan te hebben. Mogelijk dat dit voor mensen uit het thuisland van Hyundai wel bruikbaar is?
De ‘hardware’ van het Relax pakket is inderdaad waardeloos, aan die steunen heb je echt niets. De software daarentegen is heerlijk : geheugen op de bestuurdersstoel, spiegels en de HUD. Dé reden voor ons om het pakket tot ‘must’ te verklaren.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:43
[...]

Ik ben niet zozeer klein, 1,86 cm (wel verhoudingsgewijs korte benen tov de romp) en heb op zich wel profijt van de beensteunen. Ik kantel de zitting op lange afstanden graag iets naar achter, dan hebben de bovenbenen meer steun en raak je de onderbeensteunen eerder. Ik vind het overigens ook prettig om zo nu en dan het linkerbeen in de ruimte tussen de stoel en het portier te plaatsen. Geeft een rechtere hoek vam de knie.
Meer de zit als in een busje bv. Bij het uitstappen is de onderbeensteun en de achterover gehelde zitting ongemakkelijk. Nadat de stoel bij het openen van het portier naar achteren gaat (easy access) zet ik de zitting handmatig voorover voordat ik uitstap. Maat dusnook vaak als ik even uitstap terwijl het contact nog aanstaat. Met de voorgeprogrammeerde stoelinstelling zit je na het instappen weer in no time volledig comfy.

@Hippe Lip Merci voor het testen van de stoelverstellingsmelding in het scherm. Ik had het getest toen ik alleen in de auto zat. Het nut van de vermelding van de stoelverstelling zie ik trouwens niet. Alsof je het niet merkt als je stoel wordt versteld. Ik heb het uit staan.

• osluis
  • Nu online
joepie de p schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Ik ben niet zozeer klein, 1,86 cm (wel verhoudingsgewijs korte benen tov de romp) en heb op zich wel profijt van de beensteunen. Ik kantel de zitting op lange afstanden graag iets naar achter, dan hebben de bovenbenen meer steun en raak je de onderbeensteunen eerder. Ik vind het overigens ook prettig om zo nu en dan het linkerbeen in de ruimte tussen de stoel en het portier te plaatsen. Geeft een rechtere hoek vam de knie.
Meer de zit als in een busje bv. Bij het uitstappen is de onderbeensteun en de achterover gehelde zitting ongemakkelijk. Nadat de stoel bij het openen van het portier naar achteren gaat (easy access) zet ik de zitting handmatig voorover voordat ik uitstap. Maat dusnook vaak als ik even uitstap terwijl het contact nog aanstaat. Met de voorgeprogrammeerde stoelinstelling zit je na het instappen weer in no time volledig comfy.

@Hippe Lip Merci voor het testen van de stoelverstellingsmelding in het scherm. Ik had het getest toen ik alleen in de auto zat. Het nut van de vermelding van de stoelverstelling zie ik trouwens niet. Alsof je het niet merkt als je stoel wordt versteld. Ik heb het uit staan.
Hier 1.91m. De steunen voor de benen gebruik ik vooral op de lange ritten als ik een power nap aan het maken ben en de stoel in de slaapstand staat. Onder het rijden vind ik ze meer in de weg zitten dan ik er plezier van heb, maar om een tukje te doen vind ik ze best lekker.

• BrieJan
[...]
Nou, laat ik nou net zo’n zeldzame kortbenige kaaskop zijn, haha! :)F Maar die beensteunen interesseren me niet. Ik laad 95% thuis en de openbare laders vooral onderweg naar de vakantiebestemming, dus dan wil ik er juist even uit.

Het gaat mij meer om de geheugenstanden van de voorstoel. Waarschijnlijk gaat mijn vrouw’s auto straks weg en delen we de EV. Dan is het wel lekker als je automatisch je eigen instellingen krijgt.

Weet iemand trouwens of je dat ook middels een profiel (zoals Tesla) of per sleutel (zoals Skoda) kan koppelen aan een bestuurder? Of heeft de HI5 alleen de memoryknoppen in de auto?

• BrieJan
Ionikfünf schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Verlengde garantie is de betere term 😊 De verlengde garantie, jaar 6 t/m 8 dus, heeft niet precies dezelfde dekking als de fabrieksgarantie, maar daar moet je maar even een studie van maken 😉. De voorwaarden zijn gemakkelijk te vinden en als je een beetje Duits begrijpt kom je een heel eind. De ICCU zit er in elk geval in.
Dat klinkt goed! En die 3 jaar verlenging kreeg je gratis bij de aankoop of heb je dat erbij gekocht/onderhandeld? Mijn onderhandelingsskills zwakken erg af namelijk als ik eenmaal iets graag wil hebben. 8)7

En mag ik vragen bij welke Duitse Hyundai dealer jij je auto hebt gekocht?

• Ionikfünf
BrieJan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:55:
[...]

Nou, laat ik nou net zo’n zeldzame kortbenige kaaskop zijn, haha! :)F Maar die beensteunen interesseren me niet. Ik laad 95% thuis en de openbare laders vooral onderweg naar de vakantiebestemming, dus dan wil ik er juist even uit.

Het gaat mij meer om de geheugenstanden van de voorstoel. Waarschijnlijk gaat mijn vrouw’s auto straks weg en delen we de EV. Dan is het wel lekker als je automatisch je eigen instellingen krijgt.

Weet iemand trouwens of je dat ook middels een profiel (zoals Tesla) of per sleutel (zoals Skoda) kan koppelen aan een bestuurder? Of heeft de HI5 alleen de memoryknoppen in de auto?
Zover ik weet heeft iedere HI5 profielen, daar kun je ook stoel- (en spiegel?) instellingen onder kwijt. Maar, ik heb op de meeste plekken gelezen dat net nogal eventjes kan duren voordat de auto (software) voldoende opgestart is en je een ander profiel kunt kiezen. Geen idee of ze aan een individuele sleutel gekoppeld kunnen worden, maar zijn hier vast mensen die daar wat over kunnen zeggen. Het lengteverschil tussen mij en mijn vrouw is zodanig dat ik niet kan instappen als haar profiel ingesteld is :P Vandaar dat de modus hier is: deur opentrekken, memoryknop indrukken en binnen een paar seconden instappen met je eigen instellingen.

• Ionikfünf
BrieJan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:06:
[...]

Dat klinkt goed! En die 3 jaar verlenging kreeg je gratis bij de aankoop of heb je dat erbij gekocht/onderhandeld? Mijn onderhandelingsskills zwakken erg af namelijk als ik eenmaal iets graag wil hebben. 8)7

En mag ik vragen bij welke Duitse Hyundai dealer jij je auto hebt gekocht?
Zit standaard bij iedere Duitse HI5, ik meen t/m modeljaar '24 (dus zonder achterwisser). Als je er eentje op het oog hebt, check dan de Duitse brochure voor het betreffende modeljaar, daar staat het namelijk in de kleine lettertjes.Het enige dat je vervolgens moet doen is vaststellen dat de garantie er (volgens de regels van de uitvoerder) nog op zit en dat je het certificaat erbij krijgt. Zover de dealer dat niet op jouw naam gezet heeft (die snappen daar zelf niet per se alles van), moet je dat even met de uitvoerder Real Garant regelen.

Mijn dealer zit in Duisburg, daar kon ik voor een mooie prijs kopen omdat die inmiddels afscheid van Hyundai had genomen en z'n voorraad moest ruimen. Daar word je dus niet veel wijzer meer van, tenzij je z'n laatste 5 wilt kopen, maar dat is een 58KW Uniq (Lounge) uitvoering.Leuk aanbod hoor, maar niet als je een grote batterij wilt.

Als je serieus verder wilt met de HI5 (en evt. import), dan raad ik je aan dit forum eens vanaf pagina 1 te doorworstelen. Heb ik ook zo gedaan; het is ff een klusje :o , maar dan kom je wel goed beslagen ten ijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Ionikfünf op 15-01-2026 10:31 ]

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ionikfünf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Zover ik weet heeft iedere HI5 profielen, daar kun je ook stoel- (en spiegel?) instellingen onder kwijt. Maar, ik heb op de meeste plekken gelezen dat net nogal eventjes kan duren voordat de auto (software) voldoende opgestart is en je een ander profiel kunt kiezen. Geen idee of ze aan een individuele sleutel gekoppeld kunnen worden, maar zijn hier vast mensen die daar wat over kunnen zeggen.
Om je profielkeuze te wijzigen bij het instappen heb je inderdaad wel even geduld nodig.
De truc is om met de app op je telefoon een minuutje (of langer) vóór het instappen de klimaatregeling te starten. Dan staat meteen jouw profiel ingesteld dacht ik (of was het nou bij het ingeven van je bestemmingsadres vanaf je app?).
Mijn vrouw komt dan in haar profiel terecht.

<John O`Mill>

• Ionikfünf
Hippe Lip schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Om je profielkeuze te wijzigen bij het instappen heb je inderdaad wel even geduld nodig.
De truc is om met de app op je telefoon een minuutje (of langer) vóór het instappen de klimaatregeling te starten. Dan staat meteen jouw profiel ingesteld dacht ik (of was het nou bij het ingeven van je bestemmingsadres vanaf je app?).
Mijn vrouw komt dan in haar profiel terecht.
Right.... Oké, het ís een oplossing.... Maar doe mij dan maar twee -voor mij- nutteloze beensteunen en memory-knopjes in de deur ;)

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-03 13:24
Ionikfünf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Right.... Oké, het ís een oplossing.... Maar doe mij dan maar twee -voor mij- nutteloze beensteunen en memory-knopjes in de deur ;)
Helaas heeft het ook invloed op spiegels, HUD, verlichting, bluetooth, opgeslagen bestemmingen, radio presets, en ik vergeet vast nog iets.

Overigens werkte het voorverwarmen met de app voorheen altijd wel om het juiste profiel voor te selecteren maar sinds een tijdje niet meer lijkt het..? Nu ik erover nadenk misschien wel sinds ik geswitcht ben naar de nieuwe app.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Ionikfünf
Rembooooo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Helaas heeft het ook invloed op spiegels, HUD, verlichting, bluetooth, opgeslagen bestemmingen, radio presets, en ik vergeet vast nog iets.

Overigens werkte het voorverwarmen met de app voorheen altijd wel om het juiste profiel voor te selecteren maar sinds een tijdje niet meer lijkt het..? Nu ik erover nadenk misschien wel sinds ik geswitcht ben naar de nieuwe app.
Das toch juist goed nieuws? Als ik op het knopje druk, dan gaan -in elk geval- HUD, spiegels en stoelen in de juiste stand. Daar gaat het mij om. Dit is mijn 3e of 4e auto met profielen, het zou de eerste zijn waarbij ik ze ook daadwerkelijk gebruik.

• Ionikfünf
Ionikfünf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Das toch juist goed nieuws? Als ik op het knopje druk, dan gaan -in elk geval- HUD, spiegels en stoelen in de juiste stand. Daar gaat het mij om. Dit is mijn 3e of 4e auto met profielen, het zou de eerste zijn waarbij ik ze ook daadwerkelijk gebruik.
Aha, nu begrijp ik wat je zegt. Jij ziet de meerwaarde van die extra zaken die je in een profiel opstaat wél. Tja, dat zal per gebruiker verschillen.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Rembooooo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:29:
Dat die profielen ook betekenen dat je aparte opgeslagen bestemmingen hebt vind ik nou weer jammer. Er zijn allerlei bestemmingen waar we zo nu en dan samen heen gaan en die moeten dan dus in beide profielen gezet worden, want de ene keer rijdt de een, de andere keer de ander.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ionikfünf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:38:
En zo verschillen de wensen en eisen her en der. Mijn vrouw wil bv geen HUD en ik wel. En zo zijn er meer instellingen (radio en nog wat) waarin we verschillen. Wij gebruiken die profielen dus wel.

Het zou een enorme upgrade zijn als met die knopjes op de deur ook de profielen gekozen kunnen worden.

<John O`Mill>

• brogast
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-03 18:22
Ik ben 203cm en mijn vrouw veel kleiner. Als de bestuurdersstoel nog op haar stand stond, dan moest ik me in het verleden opvouwen om op het dashboard mijn profiel te kunnen kiezen. De oplossing was om in haar profiel een geheugentoets in de deur op mijn stand te zetten. Dan druk ik die eerst in voor het instappen. En andersom ook: in mijn profiel staat een van die geheugentoetsen op haar stoelstand, anders kan ze moeilijk bij het dashboard om haar profiel te kiezen. Misschien heeft iemand hier iets aan.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

brogast schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:31:
Ik ben 203cm en mijn vrouw veel kleiner. Als de bestuurdersstoel nog op haar stand stond, dan moest ik me in het verleden opvouwen om op het dashboard mijn profiel te kunnen kiezen. De oplossing was om in haar profiel een geheugentoets in de deur op mijn stand te zetten. Dan druk ik die eerst in voor het instappen. En andersom ook: in mijn profiel staat een van die geheugentoetsen op haar stoelstand, anders kan ze moeilijk bij het dashboard om haar profiel te kiezen. Misschien heeft iemand hier iets aan.
Zoiets henne we hier ook, maar het gekke is dat die stan 1 en 2 van de knopjes op de deur binnen het ene profiel anders zijn dan binnen het andere profiel. Dus als mijn vrouw als laatste heeft gereden, dan druk ik eerst op ‘mijn’ knopje voordat ik instap. Kies ik daarna mijn eigen profiel, dan komt de stoel in een heel andere positie. Het lijkt wel alsof dan de positie van mijn vrouw weer ingesteld wordt. Ik ben er nog niet achter hoe het nou zit, welke positie (1 of 2) gekozen wordt als je het profiel omzet.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Hebben jullie ook dat de HA-integratie de gegevens van de auto niet goed bijwerkt?
Gisteravond met 17% thuisgekomen, vannacht weer geladen (zie grafiek onderin), maar de integratie laat nog steeds 17% zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1y0WLgUgwwf6NIqI03qxjM0o8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fa7QzsHUADOACElyWGbS0hBy.png?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
Hebben jullie ook dat de HA-integratie de gegevens van de auto niet goed bijwerkt?
Gisteravond met 17% thuisgekomen, vannacht weer geladen (zie grafiek onderin), maar de integratie laat nog steeds 17% zien.

[Afbeelding]
Heel soms komt blijkbaar bij het eindigen van de laadsessie dit niet altijd bij de server door. Waarschijnlijk laat de App dan dit ook niet goed zien en moet je een refresh forceren via de App in dit geval. Heb ook soms dat de 10% SOC laadmomenten helemaal niet doorkomen. Na een refresh komen dan wel de volgende 10% SOC door.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-01-2026 10:54 ]

• Ionikfünf
Hippe Lip schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Zoiets henne we hier ook, maar het gekke is dat die stan 1 en 2 van de knopjes op de deur binnen het ene profiel anders zijn dan binnen het andere profiel. Dus als mijn vrouw als laatste heeft gereden, dan druk ik eerst op ‘mijn’ knopje voordat ik instap. Kies ik daarna mijn eigen profiel, dan komt de stoel in een heel andere positie. Het lijkt wel alsof dan de positie van mijn vrouw weer ingesteld wordt. Ik ben er nog niet achter hoe het nou zit, welke positie (1 of 2) gekozen wordt als je het profiel omzet.
Je hebt per profiel dus 2 geheugens. Dus als jouw vrouw vóór jou rijdt en jij drukt op memory knop 1 bij het instappen, dan krijg je dus stand 1 onder háár profiel. Volgens mij los je dat alleen op door de stoel- en spiegelstanden onder hetzelfde nummer op te slaan onder beide profielen. Champagne problems 🤪

• k0enf0rNL
Hippe Lip schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:

[Afbeelding]
Ja echt heel irritant, ik ben teruggegaan naar 2.47.7 die werkt bij mij wel. En ik blijf daar voorlopig gewoon op totdat de issues gefixed zijn, iedere nieuwe versie komen wel weer nieuwe issues op github dat er dingen niet werken. Bij mij is het probleem dat een force reload wel werkt (in de MyHyundai app zie ik namelijk een bijgewerkte status) maar hij update de entities niet.

[ Voor 9% gewijzigd door k0enf0rNL op 16-01-2026 13:04 ]

• BrieJan
Ionikfünf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Als je serieus verder wilt met de HI5 (en evt. import), dan raad ik je aan dit forum eens vanaf pagina 1 te doorworstelen. Heb ik ook zo gedaan; het is ff een klusje :o , maar dan kom je wel goed beslagen ten ijs.
Ja, dat zal ik zeker gaan doen binnenkort. Ik was eraan begonnen op zoek naar antwoord op de verschuifbare achterbank. Nu maar eens een volledige checklist maken en alles uitzoeken.

Ik vind het veruit de mooiste e-SUV - samen met de Enyaq Coupé -, maar rationeel/praktisch gezien lijkt de Model Y beter bij mij te passen. Alleen die vind ik minder mooi en ‘iedereen’ heeft ‘m al. De HI5 zie je een stuk minder, maar lijkt ook wat meer issues te hebben wat ik zo lees. Als die te voorkomen of op te lossen, zou dat voor mij al een flinke zorg schelen.

Vorige zomer strandden we met onze ID.4 - met kids en bagage - midden in een berggebied in Zweden, vanwege een issue met de hv-accu. Ik had al gelezen dat sommige ID.4’s dergelijke issues hadden en door de dealer moesten worden gefixt. Dus het doemscenario schoot meteen door mijn hoofd. Uiteindelijk konden we gelukkig verder na een tijdje verder na herstart, maar dit wil ik liever niet nog een keer ervaren. En ik koop de e-SUV juist voor deze autovakanties.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-03 14:45
k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:21:
Zoals eerder hier vermeld scheelde het bij ons ongeveer 6000 euro incl de importkosten etc. ten opzichte van een Nederlandse Lounge. En bijkomend voordeel, er zaten al 19 inch wielen op ipv 20 inch. Ik heb thuis ergens op mijn schijf een PDF staan met alle opties die in de Dynamiq, Techniq en Uniq zitten in Duitsland. Er zitten inderdaad wat kleine verschillen in die wel even goed zijn om na te lopen, zo heb je bij de Dynamiq (Connect hier) standaard een warmtepomp wat hier nog een losse optie was geloof ik tot 2023.
Zo, dat is een flink bedrag dat de moeite waard is. Ben nu zelf net aan het oriënteren op een tweedehands auto. Ik wil naar een elektrische auto die we voor alles (ook wintersport) kunnen gebruiken. Ons budget is ongeveer €30.000 en de Ioniq 5 met de grote batterij zit soms onder die prijs en lijkt het beste aan de wensen te voldoen. Op Nederlandse websites voor import uit Duitsland zie ik op het eerste gezicht niet zoveel voordeel, maar ik moet me nog goed verdiepen. Zal me ook door dit topic heen gaan worstelen ;)

• Inferis1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-03 08:12
Stefannn schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:30:
[...]

Ik heb geen ervaring met type B maar als ik dit lees dan vraag ik me heel erg af of die minder kans heeft op eruit klappen. Voornaamste voordeel is dat die bij constante DC
Stroom beter werken maar ik geloof niet dat DC stroom het probleem is.
Om het probleem van het incidenteel trippen op te lossen heb ik vandaag mijn Chint type A aardlekautomaat laten vervangen door een ABB type B aardlekschakelaar met aparte installatieautomaat B20. Hiervoor gekozen omdat een betere type A (high immunity) net zo duur was als een type B en ik bij een ander merk gewone type A niet zeker was of het het trippen zou verhelpen. Niet goedkoop, maar nog altijd een stuk goedkoper dan een nieuwe ICCU als mijn garantie over 7 maanden verloopt.

2x laden gestart en gestopt op 11 kW zonder problemen. Maar goed we moeten even afwachten aangezien het trippen zich incidenteel voordeed. Overigens sinds de kerst nog een keer of 3 geladen met de oude setup lager vermogen (4, 8 en 9 kW) en dat ging wel goed. Anyway, hoop dat het trippen nu verleden tijd is 🤞

Ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen met dit probleem

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:24
osluis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:07:
[...]
Waar ik minder van onder de indruk was is het zelfreinigend vermogen van de koplampen/oorbumper. Ik had het niet inde gaten omdat ik overdag aan het rijden was, maar feitelijk zag men mij niet eens meer rijden. [...]
Qua verlichting bedoel je? Volgens mij valt dat wel mee hoor; ik heb in Duitsland 's avonds een behoorlijke sneeuwbui gehad met half-witte snelweg. Mijn koplampen verlichtten nog steeds de weg, alleen wat vlekkeriger (en minder fel, bleek toen ik na het schoonmaken het verschil zag). Door die vlekken dacht ik dat er wat ijspegels ofzo voor hingen, maar mijn auto zag er vergelijkbaar uit als de jouwe of wellicht erger (heel dof ijs in laag van kleine halve cm - was er niet zomaar af te vegen).

Betwijfel of andere auto's zoveel beter zelfreinigend zijn? Sneeuw plakt bijna overal tegenaan. Bij auto met halogeenlampen smelt het wellicht weg van het glas, en een ICE auto met radiator kan wellicht ook nog op andere plekken wat smelten. Maar verder? Of ze moeten het lampglas en radar gaan verwarmen, wat behoorlijk stroom zal kosten met die rijwind.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

k0enf0rNL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Ja echt heel irritant, ik ben teruggegaan naar 2.47.7 die werkt bij mij wel. En ik blijf daar voorlopig gewoon op totdat de issues gefixed zijn, iedere nieuwe versie komen wel weer nieuwe issues op github dat er dingen niet werken. Bij mij is het probleem dat een force reload wel werkt (in de MyHyundai app zie ik namelijk een bijgewerkte status) maar hij update de entities niet.
@k0enf0rNL
Net geupdate naar 2.48.4 en dat lijkt te werken.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ionikfünf schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Je hebt per profiel dus 2 geheugens. Dus als jouw vrouw vóór jou rijdt en jij drukt op memory knop 1 bij het instappen, dan krijg je dus stand 1 onder háár profiel. Volgens mij los je dat alleen op door de stoel- en spiegelstanden onder hetzelfde nummer op te slaan onder beide profielen. Champagne problems 🤪
Dat is ook waar ik in eerste instantie aan dacht. In beide profielen is stand 1 voor de een en stand 2 voor de ander. En tóch gaat dat niet (altijd) goed. Ik heb er nog geen studie van gemaakt om systematisch heen en weer te schakelen tussen de profielen om te zien wat de stoel dan precies doet, maar irritant vind ik het wel en mijn vrouw nog meer.

<John O`Mill>

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-03 20:02
Stefannn schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:21:
[...]

YESSS... ik heb de ledjes besteld. Nu wachten.
Kabeltje niet. Ik zet het wel gewoon parallel aan het lampje dat er nu al zit. dat de kabel daarbij wordt aangetast vind ik niet zo erg.

Vraag: heb jij 60 graden of 100 graden bundel?
Ik heb van beiden maar 2 besteld dan kan ik altijd wisselen.
De 100 graden lijkt me zo op het eerste gezicht prettiger.
Ik ben van plan deze lampjes te installeren, maar twijfel ook nog even:
- de kleur (koud wit of warm wit)
- 60 of 100 graden

Wat is jouw ervaring?

• Stefannn
Groene Jacob schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Ik ben van plan deze lampjes te installeren, maar twijfel ook nog even:
- de kleur (koud wit of warm wit)
- 60 of 100 graden

Wat is jouw ervaring?
Ik had zowel 60 als 100 graden gekocht omdat ik het niet wist. Beiden geprobeerd met een losse voeding voor ik ging inbouwen. Zeker de 100 doen. De 60 geeft geen mooie “wash” en is gevoelsmatig minder fel (lijkt wel of het niet “meer geconcentreerd” is maar in de breedte simpel weg gesneden).
Ik heb wit. Dan zie je alles zo natuurlijk mogelijk.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Ik had zowel 60 als 100 graden gekocht omdat ik het niet wist. Beiden geprobeerd met een losse voeding voor ik ging inbouwen. Zeker de 100 doen. De 60 geeft geen mooie “wash” en is gevoelsmatig minder fel (lijkt wel of het niet “meer geconcentreerd” is maar in de breedte simpel weg gesneden).
Oef, dat ziet er lekker uit! _/-\o_ Helaas ga ik hem leasen dus zelf boren gaat hem niet worden. Dat is weer het nadeel van lease, de auto is niet van mij.

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Room42 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:16:
Oef, dat ziet er lekker uit! _/-\o_ Helaas ga ik hem leasen dus zelf boren gaat hem niet worden. Dat is weer het nadeel van lease, de auto is niet van mij.
Daar zou ik me nou geen moment druk om maken. Ten eerste is het een upgrade, en bovendien zijn die dingen zó klein dat ik niet denk dat die opgemerkt worden bij inleveren van de auto.
En intussen heb jij dan wel zoveel jaar plezier ervan.

<John O`Mill>

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-03 20:02
Stefannn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Thanks! Heel waardevolle info.

• osluis
  • Nu online
Eddey schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Qua verlichting bedoel je? Volgens mij valt dat wel mee hoor; ik heb in Duitsland 's avonds een behoorlijke sneeuwbui gehad met half-witte snelweg. Mijn koplampen verlichtten nog steeds de weg, alleen wat vlekkeriger (en minder fel, bleek toen ik na het schoonmaken het verschil zag). Door die vlekken dacht ik dat er wat ijspegels ofzo voor hingen, maar mijn auto zag er vergelijkbaar uit als de jouwe of wellicht erger (heel dof ijs in laag van kleine halve cm - was er niet zomaar af te vegen).

Betwijfel of andere auto's zoveel beter zelfreinigend zijn? Sneeuw plakt bijna overal tegenaan. Bij auto met halogeenlampen smelt het wellicht weg van het glas, en een ICE auto met radiator kan wellicht ook nog op andere plekken wat smelten. Maar verder? Of ze moeten het lampglas en radar gaan verwarmen, wat behoorlijk stroom zal kosten met die rijwind.
Ik doelde idd op de verlichting. Ik kan mij voorstellen dat je overdag de lampen niet meer goed ziet door de laag sneeuw/ijs die erop zit.

Het viel mij op dat auto's waar van Ede lampen onder een lichte hoek geplaatst zijn, minder last hadden dat sneeuw op de koplamp bleef plakken. Bij de Ioniq is dat practisch een platte plaat haaks op de rijrichting. Dan hoopt het beeld sneller op.

Geen groot drama omdat we hier bijna nooit sneeuw hebben, mas rkan mij voorstellen dat in landen waar het vaker sneeuw het een pain in de ass kan zijn.

In de avond lijkt het mij helemaal vervelend aangezien ik de koplampen van de Ioniq heel erg tegen vind vallen als ik het gelijk met mijn Passat die ik hiervoor had. Daar zag ik in het donker veel beter waar ik aan het rijden was en dan heb ik het nog niet over de meesturende koplampen gehad die echt geweldig waren.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

GG85

.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtFajrBB8LG1uABlUEbdJB5uNJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vvtzVlrDJbLfB7ylsohb89t.jpg?f=fotoalbum_large

Damn, vrouw vergeten op te laden en we hebben 200km voor de boeg.
Ofwel, 40min langs de snelweg staan voor een hoop geld.

Eerste keer in 3 jaar tijd dat dit gebeurt maar toch.
Rond het vriespunt en geen tijd voor voorverwarming dus worst case situatie.
Eerste keer dat ik baal van een EV :-(

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

GG85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:20:
[Afbeelding]

Damn, vrouw vergeten op te laden en we hebben 200km voor de boeg.
Ofwel, 40min langs de snelweg staan voor een hoop geld.

Eerste keer in 3 jaar tijd dat dit gebeurt maar toch.
Rond het vriespunt en geen tijd voor voorverwarming dus worst case situatie.
Eerste keer dat ik baal van een EV :-(
@GG85 Dan toch maar zorgen dat je zo’n displaytje in huis hebt liggen 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pcua129ULfzYZ9ILwECU3XbrcSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlZH1Yr3sNq1gBimTlJYEpGX.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
Volgens mij moet je vooral balen van je vrouw

• k0enf0rNL
Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:25:
[...]

[Afbeelding]
Of hem volledig automatisch opladen met EVCC/Home Assistant. Zo bespaar je ook nog eens een hoop geld i.c.m een dynamisch contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6iMPeIpj0ZDP1p0rqu6BKmg_gY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5LBxvkMOXbekIFRGvQIcLSUl.png?f=user_large
Dit is aan de rechterkant alles sinds 1 januari 2026, de normale kosten is berekend met de gemiddelde energieprijs van de dag waarop hij oplaad, dus niet eens worst case (opladen van 17:00 tot 19:00).

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:25:
[Afbeelding]
Hé! Dat is leuk! Dat wil ik ook. :9 Maar dan niet voor een EV maar voor andere (domotica)zaken.
Waar koop je dit (hoe heet het?) en is er misschien ergens uitleg over hoe je dit aan kunt sturen? Topic hier op GoT wellicht?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

k0enf0rNL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:46:
Of hem volledig automatisch opladen met EVCC/Home Assistant. Zo bespaar je ook nog eens een hoop geld i.c.m een dynamisch contract.
Maar dan moet je de stekker wel in de auto steken en ik begreep dat het dáár nou juist mis ging... 8)7

<John O`Mill>

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:59
Super random vraag maar kan een Ioniq 5 een cv-ketel van stroom voorzien? Stel de stroom in je woonwijk valt uit, maar gas blijft stromen... Zou je dan je Ioniq kunnen gebruiken om je cv aan te zetten?

• Andrehj
  • Niet online
Barista schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:48:
Super random vraag maar kan een Ioniq 5 een cv-ketel van stroom voorzien? Stel de stroom in je woonwijk valt uit, maar gas blijft stromen... Zou je dan je Ioniq kunnen gebruiken om je cv aan te zetten?
Een CV-ketel verbruikt maar 100W oid, dus dat kan natuurlijk gemakkelijk, mits je een V2H adapter hebt, of en stopcontact ergens in je auto.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
de pomp van een cv ketel werkt heel slecht op een blokvorm, het is dus een beetje afhankelijk van hoe mooi de 50hz sinus uit de ioniq komt.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DaTimMan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:56:
De pomp van een CV-ketel werkt heel slecht op een blokvorm. Het is dus een beetje afhankelijk van hoe mooi de 50Hz-sinus uit de Ioniq komt.
Dat is wel een leuke om eens een oscilloscoop aan te hangen.

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• Stefannn
Barista schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:48:
Ik zou zeggen. Dikke kans van wel.
En probeer het eens met een verlengsnoer.

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 19:11
Ik heb een kennis, zit niet in dit forum, heeft het volgende probleem! Heeft iemand een oplossing?

🔋 🪫 Batterij probleem 🪫 🔋

Wie kan ons helpen? Wie weet een oplossing?

Wij hebben 2 ioniqs, gebruiken ze zakelijk. Wanneer we deze op vrijdag aan de laadpaal hangen en maandag/dinsdag eraf halen wanneer we de auto nodig hebben, is de 12v accu plat.
Meestal gebeurd het wanneer we de auto’s +-2/3 dagen niet gebruiken. De auto’s hangen dan aan de kabel.
Als de auto niet aan de kabel hangt, gaat het wel goed. Maar dat is geen oplossing omdat we in het weekend niet op het bedrijf komen.

Wij hebben 3 laadpalen. 2 op het bedrijf, 1 thuis.
We hebben de auto’s bij alle 3 de laadpalen getest, en bij alle 3 de palen lopen beide auto’s leeg.

We hebben al vanalles geprobeerd, maar komen er niet achter…

De garage heeft de accu doorgemeten, deze was ook goed.
Bij 1 auto is de ICCU module 1,5 jaar geleden vervangen, dat zal het ook niet zijn…

Volgens de laadpalen-boer vraagt de auto aan de laadpaal wanneer hij wil laden. Dus is de auto leidend en trekt de laadpaal niet de accu leeg.

Ter info: wij hebben Easee laadpalen.

Wie weet waar het probleem zit…..

PieterH

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Andrehj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Hé! Dat is leuk! Dat wil ik ook. :9 Maar dan niet voor een EV maar voor andere (domotica)zaken.
Waar koop je dit (hoe heet het?) en is er misschien ergens uitleg over hoe je dit aan kunt sturen? Topic hier op GoT wellicht?
@Andrehj
Ja, dat is zeker leuk speelgoed! Ik gebruik ze voor meer dan alleen de toestand van de auto.

Weet wel dat e-ink langzaam ververst: 5-10s.
Voordeel is dat het weinig stroom verbruikt (alleen tijdens verversen) en als je de batterijen eruit haalt blijft het beeld gewoon staan.

Kijk eens in het Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik topic hier op GoT.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Pieter Hermens schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:56:
Ik heb een kennis, zit niet in dit forum, heeft het volgende probleem! Heeft iemand een oplossing?

Wij hebben 2 ioniqs, gebruiken ze zakelijk. Wanneer we deze op vrijdag aan de laadpaal hangen en maandag/dinsdag eraf halen wanneer we de auto nodig hebben, is de 12v accu plat.
Meestal gebeurd het wanneer we de auto’s +-2/3 dagen niet gebruiken. De auto’s hangen dan aan de kabel.
Als de auto niet aan de kabel hangt, gaat het wel goed. Maar dat is geen oplossing omdat we in het weekend niet op het bedrijf komen.

We hebben de auto’s bij alle 3 de laadpalen getest, en bij alle 3 de palen lopen beide auto’s leeg.

Bij 1 auto is de ICCU module 1,5 jaar geleden vervangen, dat zal het ook niet zijn…

Volgens de laadpalen-boer vraagt de auto aan de laadpaal wanneer hij wil laden. Dus is de auto leidend en trekt de laadpaal niet de accu leeg.

@Pieter Hermens
De eerste gedachte die bij me opkomt is dat de auto tijdens het laden wellicht in de gaten gehouden wordt. Dat kan zijn via de app, maar dan moet je dat wel erg vaak (handmatig dus) doen om de accu plat te krijgen.
Eerder dat de auto door een geautomatiseerd systeen frequent gepold wordt. Bijvoorbeeld om de laadpaal aan/bij te sturen of zo?

Als het echt domme laadpalen zijn en de eigenaar geen hobbyist is die op de een of andere manier die auto uitleest, dan is het mss verstandig de garage om raad te vragen?

<John O`Mill>

• Stefannn

Ioniq als in “ioniq5”?
Anyway…
Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de communicatie tussen laadpaal en auto “wakker” blijft. Daardoor blijft de auto “wakker” en belast de 12v accu.

Heb je bluelink?
Kan je na een nacht laden vaststellen dat de auto klaar is met laden?
Ik zou dan proberen het laden via de bluelink expliciet uit te zetten.

Wat zou kunnen is dat de accu welliswaar “vol” is maar dat de auto de verbinding in stand houdt om bij te kunnen laden als de accu doordat het bijvoorbeeld koud wordt een procentje zakt.

De laadpaal is ook niet onschuldig. Die detecteert het “auto is klaar met laden” signaal van de auto wellicht ook niet goed en blijft stroom aanbieden. En wat erger is,… de loadbalancing functie biedt wellicht steeds andere vermogens aan zodat de communicatie met de auto wakker blijft. Dat kan een oorzaak zijn (ergens eerder in dit forum had ook iemand dat probleem). Daar is enkel wat aan te doen door een ander type laadpaal te nemen.

In principe zou dit niet moeten gebeuren maar het communicatie protocol tussen laadpaal en auto is extreem simplistisch. Het is met name voor “afschakelen” niet helemaal robust.

[edit] bovenstaande is op andere manier gezegd wat @ZuinigeRijder (bedankt) in meer detail in volgende post zegt.

Dit komt bij meer mensen voor, het heeft te maken met de combinatie auto en Wallbox merk. Bij het bereiken van de doel-SOC% gaat de auto niet in een diepe slaap (dit kun je soms zien aan het feit dat de laad-lampjes na ongeveer 20 minuten niet uit gaan) en zodoende wordt de 12 volt accu langzaam leeggetrokken.

Zie dit topic op goingelectric én dit topic.

quote:
Dit is geen wijdverbreid probleem, en het kan ook niet worden gecategoriseerd als "oude" voertuigen met het probleem of "nieuwe" voertuigen zonder. Sommige voertuigen, mogelijk in combinatie met bepaalde wallboxen, hebben het probleem wel, terwijl de meeste er geen last van hebben (anders zou dit forum niet zo vol staan ​​met reacties).
en deze post (vertaald):
Waargenomen gedrag met de Ioniq 5:
• Het voertuig heeft het tractieladen voltooid (80% bereikt)
• CP blijft actief (Status B met PWM)
• Het voertuig blijft in een halfactieve toestand.
• VCU/BCM bewaakt de 12V-accu niet langer betrouwbaar.
• De DC/DC-conversie wordt niet langer geactiveerd , ook al daalt de 12V-spanning.
=> Dit is een ontwerpfout in de software van Hyundai , geen standaardprobleem.
Andere fabrikanten:
• in slaap vallen na X uur of
• Blijf de 12V-spanning controleren
Hyundai (vroege softwareversies):
• Geen van beiden maakt schoon

Is Easee de schuldige? → Nee, maar het verergert het probleem wel.
Belangrijk en genuanceerd:
Easee doet niets dat tegen de regels ingaat.
• CP blijft actief → toegestaan
• PWM blijft aanwezig → toegestaan
• Geen CP-uitschakeling toegestaan
Maar:
• Easee heeft geen "slaapstand na opladen"-modus
• Geen automatische korte CP-reset
• Geen melding "laden voltooid = voertuig in slaapstand laten"
=> Easee activeert de Hyundai-bug , maar veroorzaakt deze niet.

[ Voor 52% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-01-2026 08:32 ]

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 01:05:
[...]

@Andrehj
Ja, dat is zeker leuk speelgoed! Ik gebruik ze voor meer dan alleen de toestand van de auto.

Weet wel dat e-ink langzaam ververst: 5-10s.
Voordeel is dat het weinig stroom verbruikt (alleen tijdens verversen) en als je de batterijen eruit haalt blijft het beeld gewoon staan.

Kijk eens in het Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik topic hier op GoT.
@Andrehj Heb je ook dit artikel gezien?

<John O`Mill>

• Andrehj
  • Niet online
offtopic:
Nu wel! Dankjewel!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@Andrehj
offtopic:
Quoten moet kennelijk buiten het ‘offtopicgebied’ blijven, want anders werkt het niet. :+

<John O`Mill>

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-03 08:07
Weet iemand of de Pure 84kWh versie (2026) echt geen warmtepomp heeft? Volgens de brochure niet maar volgens andere bronnen weer wel. De dealer zegt ook van niet maar als die dezelfde bronnen gebruikt... Is er een eenvoudige manier dat ik het zelf kan controleren bij een showroom model?

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:36
Luisteren onder de “motor”kap of de pomp draait als de auto aan staat en de verwarming in “heating” mode staat?

• Stefannn
zeezuiper schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:04:
Weet iemand of de Pure 84kWh versie (2026) echt geen warmtepomp heeft? Volgens de brochure niet maar volgens andere bronnen weer wel. De dealer zegt ook van niet maar als die dezelfde bronnen gebruikt... Is er een eenvoudige manier dat ik het zelf kan controleren bij een showroom model?
Ergens bij instellingen kan je het uit zetten.
Ik neem aan dat dat niet kan als het er niet is.

Bij de configurator staat bij "Bekijk alle details" alleen bij de Lounge en N-line Business "warmtepomp" genoemd......

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 09:25
Je kunt onder de motorkap kijken op een sticker die aangeeft hoeveel koelmiddel er in het systeem moet.

Met warmtepomp is dit 900-950 gram en zonder is dit 700-750 gram (R-1234yf of R-134a).

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Fidai schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:26:
Je kunt onder de motorkap kijken op een sticker die aangeeft hoeveel koelmiddel er in het systeem moet.

Met warmtepomp is dit 900-950 gram en zonder is dit 700-750 gram (R-1234yf of R-134a).
Hee, das een handig trucje!

Maar: een warmtepomp hebben ze feitelijk allemaal (=airco), maar die extra 200g zit dus in de omkeerinrichting.

<John O`Mill>

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 09:07
ZuinigeRijder schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Dit komt bij meer mensen voor, het heeft te maken met de combinatie auto en Wallbox merk. Bij het bereiken van de doel-SOC% gaat de auto niet in een diepe slaap (dit kun je soms zien aan het feit dat de laad-lampjes na ongeveer 20 minuten niet uit gaan) en zodoende wordt de 12 volt accu langzaam leeggetrokken.

Zie dit topic op goingelectric én dit topic.

quote:

[...]

en deze post (vertaald):

[...]
Heb je toevallig al eens gelezen over Easee + ioniq 5 waarbij na het laden soms de auto ontgrendeld? Ruw weg 1x per maand word ik s'ochtends wakker met een melding dat de auto niet op slot staat. En dan midden in de nacht is die melding gekomen. (normaal al je het vergeten op slot te doen, krijg je van de app al vrij snel een melding)

Ik meen dat ik het kan correleren met het afronden van de laad sessie, maar weet dat niet 100% zeker.
@Dala
Er zijn meer mensen met dit probleem.
Weet je zeker dat de auto vergrendeld was, toen het laden startte?
Heb je de instelling "ontgrendelen van de laadkabel na beëindigen laadsessie" aanstaan?
Heb je de laatste infotainment/navigatie update?

reddit1
reddit2
reddit3
ioniqforum
facebook
Pagina: 1 ... 285 ... 291 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic