• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:36
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:10:
[...]

Je kunt een vergoeding krijgen met smartcharging, maar alleen bij bepaalde energieleveranciers 8)7

[...]

Met dynamisch kun je het beter zelf sturen :+
Ik heb de app gebruikt met dynamisch contract. Werkte vrij goed. Die vergoeding kan je alleen binnen harken als je bij de juiste leverancier zit en een "regulier" contract hebt.

Auto neerzetten, in app aangeven wanneer je weg wilt met hoeveel SoC en de app regelt het. Prima dus,

[ Voor 9% gewijzigd door krizzziz op 30-12-2025 12:15 ]

ehhhh..HOI

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

k0enf0rNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:29:
[...]
Je gebruikt al HomeAssistant toch? Kijk dan vooral naar EVCC. Je kan daarin aangeven wanneer je hoeveel % van de batterij wil hebben en hij zorgt er voor dat je auto op de goedkoopste momenten van de dag oplaad. Ik heb dit allemaal zelf gedaan in homeassistant omdat ik dat leuk vind en het aan mijn agenda wilde koppelen.
Ja, die EVCC heb ik naar gekeken, maar daar zie ik toch van af. Mijn laadpaal is een Zappi en je moet nogal wat toeren uithalen om die met EVCC aan te sturen. Feitelijk draag je de hele controle van die Zappi dan over aan EVCC en kun je die dan niet langer zelf direct aansturen. Ook alle opties die er standaard op de paal zitten zijn dan niet meer te gebruiken.

Bovendien is het draaien van EVCC op mijn Home Assistant nogal complex. Ik ben eraan begonnen, maar liep tegen van alles aan. Ik ben een tevreden gebruiker van HA, maar mijn skills zijn wellicht niet zo diepgaand als van een heleboel anderen hier die het hebben over 'even' iets installeren of programmeren.

Daarom kijk ik of ik het op een andere manier voor elkaar kan krijgen. Ik kan mijn Zappi vanuit HA redelijk goed aansturen, dus zoek ik het langs die weg. Misschien niet zo uitgebreid en nauwkeurig als via EVCC, maar zolang ik de grote lijnen kan volgen ben ik tevreden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:56
Vandaag een proefritje gemaakt in een Ioniq 5. Wat een ervaring! Nog niet eerder in een elektrische auto gereden. Het was de lounge versie met 73Kwh, fijn al die opties. Alleen de inruil viel tegen, en dat in combinatie met 88% SOH en 150k op de teller, en lichte fluittoon van achteren bij een snelheid van 100-110km/h toch niet meteen besloten om hem aan te schaffen :+

Maar het was wel een dermate fijne ervaring dat ik waarschijnlijk komende tijd het internet in de gaten houd.
Kreeg alleen het midden 'console' niet verder naar voren, wat volgens mij wel vrij instelbaar is dacht ik.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:08
Slinnenb schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:07:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, dus laat maar weten als je daar gepost hebt.
Mijn plan is om komend jaar naar Polen te gaan (Katowice) maar was tot nu toe wat huiverig vanwege de beperkte infrastructuur
ik heb hem vrij recent gepost: gwenrau in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Ik vond de Infra vrij goed qua snelwegen en er waren ook zeker opties in Warschau zelf!

Katowice durf ik niet te zeggen maar een snelle check in je laad app naar keuze zou wel snel duidelijkheid moeten geven, mocht je nog vragen hebben stuur gewoon een dm! :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:10:
[...]
Je kunt een vergoeding krijgen met smartcharging, maar alleen bij bepaalde energieleveranciers 8)7
[...]
Met dynamisch kun je het beter zelf sturen :+
@ZuinigeRijder
Ik ga het eens proberen en kijken in hoeverre er tijdens de goedkope uren geladen wordt. Mijn energieleverancier OM staat in het lijstje.

Maar het uitschakelen van dat smart charging is nog wel een dingetje. Telkens als ik die app open, dan zegt die dat de 'Slimme sessie' actief is. Dan tik ik op de regelaartjes rechtsboven en kies 'Uitschakelen totdat ik het weer aanzet' en sluit de app af (niet uitloggen). Maar als ik de app dan even later weer open, dan (b)lijkt die 'Slimme sessie' weer aan te staan.

Hoe schakel ik dat slimme laden nu écht en 'definitief' uit tot het moment dat ik het zelf weer aan zet?

Ik kies voor uitschakelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK2wjxrqHBQIWu_9jeHOHMuaSOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmHfWQsclZf2p1unLN3CcJTg.jpg?f=fotoalbum_large

Dan lijkt het uit te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLDjgWf2-k-4ytQS7bNt2dnjqUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AIMBPfb9ApslnICNOzq69OI.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik tien minuten later kijk, dan staat het weer aan??? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou6dI2BG7kfjPPqGNqXzdNCp_Vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCpcRnqoSbTJSJcCIndqx65G.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:58:
[...]

@ZuinigeRijder
Ik ga het eens proberen en kijken in hoeverre er tijdens de goedkope uren geladen wordt. Mijn energieleverancier OM staat in het lijstje.

Maar het uitschakelen van dat smart charging is nog wel een dingetje. Telkens als ik die app open, dan zegt die dat de 'Slimme sessie' actief is. Dan tik ik op de regelaartjes rechtsboven en kies 'Uitschakelen totdat ik het weer aanzet' en sluit de app af (niet uitloggen). Maar als ik de app dan even later weer open, dan (b)lijkt die 'Slimme sessie' weer aan te staan.

Hoe schakel ik dat slimme laden nu écht en 'definitief' uit tot het moment dat ik het zelf weer aan zet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
gokje... de auto hangt aan de laadpaal en moet er eerst vanaf voordat je het kan uitschakelen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

tvc15 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:30:
[...]
@Hippe Lip , heb je die Smart Charging app dan na 27 november geïnstalleerd? @Stefannn heeft je toen de meest waarschijnlijke oplossing al aangedragen….. :|
@tvc15 Nee, ik denk dat ik die app heb geïnstalleerd in de wachttijd tussen order en levering van de auto en daarna gewoon vergeten.

Nu eerst eens uitvinden hoe ik dat smart charging werkelijk uit kan zetten... (zie mijn post hierboven).

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:02:
[...]

gokje... de auto hangt aan de laadpaal en moet er eerst vanaf voordat je het kan uitschakelen?
@Stefannn
Goed gegokt! :)

Los gekoppeld, via de app uitgezet, weer aan de paal gehangen. Nu lijkt het uit te blijven.
Ik ga er eens mee spelen en zal hier laten weten of dit bruikbaar is met een dynamisch energiecontract.

<John O`Mill>

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:36
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:58:
[...]

@ZuinigeRijder

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij blijft het slimme laden uit, als ik het zo doe als jij. Vreemd

ehhhh..HOI

• Hippe Lip

Hippe Lip

krizzziz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:53:
[...]
Bij mij blijft het slimme laden uit, als ik het zo doe als jij. Vreemd
@krizzziz Zag je de opmerking van @Stefannn hierboven? Dat was waarom het bij mij niet bewaard bleef.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 283 284 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic