k0enf0rNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:29:
[...]
Je gebruikt al HomeAssistant toch? Kijk dan vooral naar
EVCC. Je kan daarin aangeven wanneer je hoeveel % van de batterij wil hebben en hij zorgt er voor dat je auto op de goedkoopste momenten van de dag oplaad. Ik heb dit allemaal zelf gedaan in homeassistant omdat ik dat leuk vind en het aan mijn agenda wilde koppelen.
Ja, die EVCC heb ik naar gekeken, maar daar zie ik toch van af. Mijn laadpaal is een Zappi en je moet nogal wat toeren uithalen om die met EVCC aan te sturen. Feitelijk draag je de hele controle van die Zappi dan over aan EVCC en kun je die dan niet langer zelf direct aansturen. Ook alle opties die er standaard op de paal zitten zijn dan niet meer te gebruiken.
Bovendien is het draaien van EVCC op mijn Home Assistant nogal complex. Ik ben eraan begonnen, maar liep tegen van alles aan. Ik ben een tevreden gebruiker van HA, maar mijn skills zijn wellicht niet zo diepgaand als van een heleboel anderen hier die het hebben over 'even' iets installeren of programmeren.
Daarom kijk ik of ik het op een andere manier voor elkaar kan krijgen. Ik kan mijn Zappi vanuit HA redelijk goed aansturen, dus zoek ik het langs die weg. Misschien niet zo uitgebreid en nauwkeurig als via EVCC, maar zolang ik de grote lijnen kan volgen ben ik tevreden.