Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Helaas uit ervaring weet ik dat de wielrand standaard zwart is en grijs gespoten moet worden. Nieuwe wielrand, montage, spuiten en een hele kleine beschadiging naast de wielrand was totaal €1200 schade.GG85 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:45:
Weet iemand of de grijze "wielkappen" van de Limited (my2023) gespoten moeten worden of al in grijs af fabriek komen bij vervanging?
[Afbeelding]
Ik had ook zo'n soort schade.GG85 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:45:
Weet iemand of de grijze "wielkappen" van de Limited (my2023) gespoten moeten worden of al in grijs af fabriek komen bij vervanging?
[Afbeelding]
Via Hyundai Hilversum naar de spuiter gebracht en hersteld (gerepareerd en gespoten) en niets vervangen.
Je ziet er niets meer van.
Kosten € 742
Om de kleur aan te passen (wrappen, spuiten of wat dan ook) zou ik ze eruit willen halen. Weet iemand of dat eenvoudig te doen is?
Alternatief is om ledverlichting achter de deurhendels te maken dat dan langs de randen een fraaie contour laat zien. Eigenlijk snap ik niet dat dit niet al bestaat, want het is zo’n eenvoudige oplossing voor de vindbaarheid. De led’s zouden dan aan kunnen gaan als je met sleutel in de zak aan komt lopen. Net zoals spiegels uit kunnen klappen als je de auto nadert.
Ook dáárvoor moet ik de deurhendels demonteren. Hoe?
<John O`Mill>
instagram: ioniq5nline
Sowieso lijkt jouw grafiek zeer weinig metingen te bevatten, of mijn accu schommelt veel meer dan die van jou.JerryVR schreef op zondag 21 december 2025 @ 05:18:
@Hippe Lip als ik in home assistent kijk zie ik in de accu geschiedenis dat mijn (AGM ) accu in november ineens van rond de 81% naar rond de 69% is gezakt, qua tempertuur is er eigenlijk nog niet echt veel veranderd, hoe is dat bij jou, aangezien die van jou ongeveer net zo oud is als die van mij?[Afbeelding]
Die vlakke lijn bij mij is toen ik de token van home assistant nog niet had ingesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door Takenzo op 21-12-2025 08:11 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
@JerryVRJerryVR schreef op zondag 21 december 2025 @ 05:18:
@Hippe Lip als ik in home assistent kijk zie ik in de accu geschiedenis dat mijn (AGM ) accu in november ineens van rond de 81% naar rond de 69% is gezakt, qua tempertuur is er eigenlijk nog niet echt veel veranderd, hoe is dat bij jou, aangezien die van jou ongeveer net zo oud is als die van mij?[Afbeelding]
Hmm, die 12V-accu heb ik eigenlijk nooit naar gekeken en zeker niet echt in de gaten gehouden. Naar aanleiding van je vraag heb ik de grafiek maar eens gemaakt, maar daar zie ik weinig bijzonders op.
Het enige dat ik zie, als ik er echt iets van moet zeggen, is dat de accu rond de 85% leek te zwabberen en ergens eind september dat naar rond de 80% wijzigde.
Geen grote sprong zoals bij jou dus.
:strip_exif()/f/image/SSZXSPt9lo33sU1hlxLq0fge.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
:strip_exif()/f/image/Tyahku7Ists0e9KktFV7KZwR.jpg?f=fotoalbum_large)
@JerryVR Kun jij zo’n grafiek ook eens maken en hier laten zien?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| chart_type: line period: week type: statistics-graph entities: - sensor.ioniq_5_car_battery_level stat_types: - mean days_to_show: 365 title: IQ5 12V-accu |
[ Voor 20% gewijzigd door Hippe Lip op 21-12-2025 11:10 ]
<John O`Mill>
Ik heb net gezien dat ik op mijn rechterachtervelg in het staal twee diepe krassen heb. Kan dit gerappareerd worden en zou ik dat zelf kunnen? Kras is niet helemaal recht en ruim 2 cm lang en niet heel diep.
Dank alvast
<John O`Mill>
Ik heb ook maar eens een 12 volt percentage grafiek gemaakt van de data van Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV ConnectHippe Lip schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:06:
Dat waren grafieken met dagwaardes. Als ik de grafiek met weekgemidddeldes bekijk zie je de ‘sprong’ (verloop) iets duidelijker, al gaat die dan van 90% naar 85%.
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 chart_type: line period: week type: statistics-graph entities: - sensor.ioniq_5_car_battery_level stat_types: - mean days_to_show: 365 title: IQ5 12V-accu
Je ziet duidelijk wanneer de standaard 12 maanden oude loodaccu is vervangen door een AGM accu
/f/image/UqoFZmXgoAJdckerCoGRmGzR.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: dat was dus oktober 2024
[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-12-2025 12:11 ]
dat is vls mij geen staal, maar aulminium.rem_hopster schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:25:
@Hippe Lip ja, stalen velgen. Dit is de schade [Afbeelding]
Is ook zelf te fixen, zie op YT allerlei filmpjes...niet bang zijn, goede spuitbussen kopen en gronderen, beginnen met ontvetten (isopropylalcohol)
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
@ZuinigeRijder Opvallend in die laatste grafiek van je is de dip rond eind ‘24, begin ‘25. Wat is daar gebeurd?ZuinigeRijder schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:59:
[...]
Ik heb ook maar eens een 12 volt percentage grafiek gemaakt van de data van Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect
Je ziet duidelijk wanneer de standaard 12 maanden oude loodaccu is vervangen door een AGM accu
[Afbeelding]
Kan het zijn dat de accu daar flink op z’n donder heeft gehad en daarom daarna bergafwaarts ging? Zo ziet het er in die grafiek namelijk wel uit.
<John O`Mill>
Ik heb even gekeken, er is een dip van 90% naar 69%, waarbij de auto 7 dagen stil gestaan heeft. SOC van de HV batterij was 68%.
Even gekeken in de batterij monitor, op dag 1 heeft deze bijgeladen, op dag 2 ook, maar na bijladen is deze nog maar 12.69 Volt. dag 3 kort bijgeladen, dag 4 kort bijgeladen, dag 5 bijgeladen. Dag 6 en 7 echter niet, de laatste dag voor het bijladen (opladen HV batterij) is het nog maar 12.43 Volt. Het lijkt er gewoon op dat de 12 volt accu ineens slechter is geworden in de winter en/of dat de 12 volt batterij gewoon niet lang genoeg bijgeladen is.
Met dank aan @redahredah schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:33:
[...]
Dit kun jij. Tekst in de handleiding is er niet, want niet nodig. In essentie komt het neer op dit:Geloof me, de rubbers zijn echt het minste werk van alles
- Je bestelt de ledspotjes, adapter, en speakerkabel of 12v kabel
- Je knipt de kabels op lengte en soldeert aan het ene eind de ledspotjes, aan het andere eind breng je de kabels samen naar 1 kabel en daar soldeer je de adapter aan (soort Y-verbinding dus).
- Je maakt de kunststof behuizing van de achterklep los. Zit vast met plugjes, maar je moet wel hard trekken (niet bang zijn iets kapot te maken). Je hoeft niets te schroeven. Begin met de bovenkant, dan 1 zijkant (waar de kabels komen) en vervolgens het grootste gedeelte waar het handvat aan zit.
- Boor 2 gaatjes op de aangewezen plek volgens de handleiding (pagina 9), groot genoeg voor je ledspotjes
- Fixeer de ledspotjes met de bijgeleverde metalen 'veertjes', zodat ze goed blijven zitten
- Geleid de kabels zoals aangegeven op de handleiding (pagina 11) en klik al het kunststof weer terug in de achterklep
- Geleid de kabel door het 'geribbelde rubbertje' tussen de achterklep en auto. Lijkt spannend, is het niet. Los trekken, kabel erdoor (er zitten al kabels in), terugduwen. Je auto is daarna weer net zo waterdicht als voorheen.
- Trek het rubber van de auto aan de linkerzijde een klein beetje los. Wederom lijkt het misschien spannend, en is het het niet. Duw de kabel erachter zodat hij achter de kunststof onderdelen valt, en duw het rubber weer terug.
- Vervang het originele lampje door jouw kabel met festoon adapter.
Yesss!!!! Gelukt.
de 100graden versie van de ledspots.
Echt mega gaaf.
Vooral omdat we nogal wat tochtjes met de caravan maken waarbij de achterbak een klerenkast is is dit helemaal super. Aangezien het 2 spotjes zijn heb je weinig schaduw.
Heeft me alles bij elkaar 12 euro gekost en 2 uurtjes knutselen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Netjes werk!Stefannn schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:30:
[...]
Met dank aan @redah
Yesss!!!! Gelukt.
de 100graden versie van de ledspots.
Echt mega gaaf.
Vooral omdat we nogal wat tochtjes met de caravan maken waarbij de achterbak een klerenkast is is dit helemaal super. Aangezien het 2 spotjes zijn heb je weinig schaduw.
Heeft me alles bij elkaar 12 euro gekost en 2 uurtjes knutselen.
[Afbeelding]
En verdient die post (en deze erbij) van @redah niet een vermelding in de lijst Handleidingen en Tips in de OP?
Wie kan dat verzorgen, bijwerken?
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 21-12-2025 17:27 ]
<John O`Mill>
@Hippe LipHippe Lip schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:06:
Dat waren grafieken met dagwaardes. Als ik de grafiek met weekgemidddeldes bekijk zie je de ‘sprong’ (verloop) iets duidelijker, al gaat die dan van 90% naar 85%.
ik heb even een screenshot gemaakt van de grafiek van het afgelopen jaar( heb home assistent niet meteen gebruikt, laat staan dat ik precies weet hoe en wat met H.A😜)
daarbij moet ik wel even vermelden dat het aantal killometers wat ik reed aardig is veranderd:
dus misschien dat dat er ook nog wat mee te maken heeft?
:strip_exif()/f/image/El6KEPJq2L7FYBmOtYPymbux.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door JerryVR op 22-12-2025 03:09 ]
instagram: ioniq5nline
Toegevoegd aan topic start.Hippe Lip schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:23:
[...]
Netjes werk!
En verdient die post (en deze erbij) van @redah niet een vermelding in de lijst Handleidingen en Tips in de OP?
Wie kan dat verzorgen, bijwerken?
POC17 power train error
U0594 network error
Als ik deze codes Google is het niet veel goeds… het motor management lampje branden niet…. Heb de fouten gereset maar na geringe tijd waren ze weer terug…
De verkoper heeft met dealer gesproken en volgens hem was het allemaal niet zo spannend… maar oplossen ging hij ze niet…
De auto heeft nog Hyundai garantie, maar het staat mij tegen om 30K+ te betalen en dan direct afspraak te kunnen maken bij de dealer…
Wat zijn jullie ervaringen/meningen hiermee/over…?
ervaringen geen, maar ik zou de auto bij de handelaar zetten en hem het laten oplossen met de HY dealer of de koop ongedaan maken (OBD uitlezen is wel het minste wat ze hadden mogen doen, dan had je de fouten gekend en een afweging kunnen maken).E.D. schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:54:
Lange gewacht en websites in de gaten gehouden en eindelijk vorige week een mooie volledige ioniq 5 bekeken, echter toch maar even mijn OBD eleven dongle erin gestopt en helaas 2 foutmeldingen
POC17 power train error
U0594 network error
Als ik deze codes Google is het niet veel goeds… het motor management lampje branden niet…. Heb de fouten gereset maar na geringe tijd waren ze weer terug…
De verkoper heeft met dealer gesproken en volgens hem was het allemaal niet zo spannend… maar oplossen ging hij ze niet…
De auto heeft nog Hyundai garantie, maar het staat mij tegen om 30K+ te betalen en dan direct afspraak te kunnen maken bij de dealer…
Het is niet dat er geen keuze is in gebruikte EV's
Het is niet netjes. Het hoort niet.E.D. schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:54:
Lange gewacht en websites in de gaten gehouden en eindelijk vorige week een mooie volledige ioniq 5 bekeken, echter toch maar even mijn OBD eleven dongle erin gestopt en helaas 2 foutmeldingen
POC17 power train error
U0594 network error
Het kan zijn dat er een probleem is. Groot probleem.
Of het is niet gereset cq gearchiveerd bij het vervangen van een onderdeel…..dan is er niks aan de hand.
Zelf zou het voor mij een no go zijn. Want 3keer raden voor wie het probleem is.
@JerryVRJerryVR schreef op maandag 22 december 2025 @ 03:05:
[...]
@Hippe Lip
ik heb even een screenshot gemaakt van de grafiek van het afgelopen jaar( heb home assistent niet meteen gebruikt, laat staan dat ik precies weet hoe en wat met H.A😜)
daarbij moet ik wel even vermelden dat het aantal killometers wat ik reed aardig is veranderd:
dus misschien dat dat er ook nog wat mee te maken heeft?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe ik die grafiek lees: eind september een rare dip (negatieve piek), oktober zijn de gemiddelden redelijk als voorheen en in november zie je de daling inzetten naar het eindpunt. Maar of dat nou in die tijd (in november dus) als voorbode voor het einde van de accu af te lezen zou zijn gewest, dat betwijfel ik. Daarvoor zou je de grafieken van meer auto’s tot en met ‘einde accu’ moeten hebben.
Wat me erg opvalt is dat er in augustus en na oktober veel minder waarnemingen zijn in je grafieken. Komt dat door het mindere gebruik van de auto?
<John O`Mill>
Dit is dus koop van een particulier? Dan liggen de (aansprakelijkheids- en garantie-)zaken anders dan bij een handelaar of garage.E.D. schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:54:
POC17 power train error
U0594 network error
Het voelt inderdaad niet fijn, dus je zou kunnen overwegen om een koopovereenkomst op te stellen waarbij de verkoper het op laat lossen en als het opgelost is, dat de koop dan doorgaat?
<John O`Mill>
Koop bij een handelaar, dat was ook zijn voorstel dat de gebreken in koopovereenkomst neergezet werden en dat ik er dan mee naar HY dealer ga om ze op te lossen als dat niet lukt zijn de kosten voor de handelaar…Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:42:
[...]
Dit is dus koop van een particulier? Dan liggen de (aansprakelijkheids- en garantie-)zaken anders dan bij een handelaar of garage.
Het voelt inderdaad niet fijn, dus je zou kunnen overwegen om een koopovereenkomst op te stellen waarbij de verkoper het op laat lossen en als het opgelost is, dat de koop dan doorgaat?
P0C17 [0x0C17] Archive (inactive)
Drive motor A position sensor - calibration not learned
Status: Permanent
Volgens een medewerker van de dealer hier in Twente mogelijk het gevolg van een “hobby”protocol, oorspronkelijk opgezet voor een andere powertrain. Op de tester van de dealer treedt die fout niet op en is volgens hun dus geen werkelijke fout.
Wel interessant om te zien of deze melding ook opkomt bij andere, pre 2025, RWD Ioniq 5’s
Voor wat het waard is, hier het relevante deel van de uitdraai van mijn ('22) Ioniq 5 die inmiddels boven de 62000 km staat:E.D. schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:54:
POC17 power train error
U0594 network error
OBD-IIOBD-II
DTCs: 2
----------------------------
----------------------------
U0594 [0xC594] Archive (inactive)
Invalid data received from hybrid powertrain control module
Waar bij die laatste DTC sprake is van een 'hybrid power train' negeer ik die sowieso,
en ook die eerste geeft geen problemen.
Deze melding was bij een AWD, OBDeleven dus vroeg me af of dit aan de dongle lag aangezien hij voornamelijk voor VAG auto’s is?tvc15 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:44:
Met Carscanner krijg ik die POC17 fout ook, al vanaf het moment dat ik mijn dongle de eerste keer in de OBD-poort stak (auto nieuw gekocht):
Volgens een medewerker van de dealer hier in Twente mogelijk het gevolg van een “hobby”protocol, oorspronkelijk opgezet voor een andere powertrain. Op de tester van de dealer treedt die fout niet op en is volgens hun dus geen werkelijke fout.
Wel interessant om te zien of deze melding ook opkomt bij andere, pre 2025, RWD Ioniq 5’s
Heb trouwens wel andere AWD aan de dongle gehad zonder fouten…
Wellicht open deur: maar het moet ergens in de settings wel aan staan.edvanleeuwen schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:52:
Vandaag twee keer vanaf 35% naar een snellader gereden zonder dat de voorverwarming aanging. Iemand een idee waarom dat zou kunnen zijn?
Daarnaast… het duurt een paar minuten voordat hij bedacht heeft dat het moet. Dus voor een snellader op 3 minuten rijden zal het niet op tijd reageren.
Verder weet ik het ook niet. Het is koud genoeg.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Nog een open deur misschien: wist de auto dat je naar een snellader ging, of had je alleen een adres ingegeven waar ‘toevallig’ ook een snellader staat? Je geeft over de omstandigheden bijzonder weinig info.edvanleeuwen schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:52:
Vandaag twee keer vanaf 35% naar een snellader gereden zonder dat de voorverwarming aanging. Iemand een idee waarom dat zou kunnen zijn?
Als je ergens heen gaat en de auto (lees: de navi van de auto) heeft die snellader uitgekozen als tussenstop om bij te tanken, dan zal er ca. 10 minuten vóór de verwachte aankomst bij die lader begonnen worden met voorverwarmen.
Zonder dat proces weet ik nog niet zo zeker of dat voorverwarmen überhaupt automatisch gebeurt.
Je kunt het ook handmatig starten.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 22-12-2025 23:03 ]
<John O`Mill>
Maar hoe start je voorverwarmen handmatig?
In het menu, onder EV?edvanleeuwen schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:11:
Allemaal niet aan de hand.
In mijn MY25 kan dat ergens anders zijn dan in jouw auto.
[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 23-12-2025 00:00 ]
<John O`Mill>
Pre MY25 kan dat niet handmatigHippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:58:
[...]
In het menu, onder EV?
In mijn MY25 kan dat ergens anders zijn dan in jouw auto.
zoals al vermeld, voor MY 25 niet handmatig maar de workaround is eenvoudig...je kiest een in je navigatie een laadstation vlakbij waar je wil gaan laden en navigeert daar naartoe...reken op een 70km verderop.edvanleeuwen schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:11:
YouTube: Battery Conditioning Mode | Hyundaiedvanleeuwen schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:11:
Dus vooral eerst naar het home menu, en daar naar dat rare EV menu met het plantje.
In de blue link app zie je geen alarmen? En ook niet op dashboard?tvc15 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:44:
Met Carscanner krijg ik die POC17 fout ook, al vanaf het moment dat ik mijn dongle de eerste keer in de OBD-poort stak (auto nieuw gekocht):
error meldingen in carscanner zie ik ook, dus de dongle samen met carscanner zijn niet zaligmakend....bij de dealer niets te zien, in Buelink ook niet (nieuw gekocht ook)...dus je lijkt een paar opties te hebbenE.D. schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:54:
POC17 power train error
U0594 network error
- Andere auto vinden, bij voorkeur in het dealernetwerk
- op naar de dealer en laten uitlezen op kosten vd handelaar en het rapport bij je koopcontract stoppen.
- korting bedingen, en naar de dealer gaan om eventuele issues onder garantie te laten oplossen.
Helemaal geen meldingen of lampjes. Zoals gezegd, uitlezen bij de dealer laat die meldingen niet zien.E.D. schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:17:
[...]
In de blue link app zie je geen alarmen? En ook niet op dashboard?
Dat had ik gedaan, maar dus zonder effect.Marcel2020 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:04:
[...]
zoals al vermeld, voor MY 25 niet handmatig maar de workaround is eenvoudig...je kiest een in je navigatie een laadstation vlakbij waar je wil gaan laden en navigeert daar naartoe...reken op een 70km verderop.
Nee, op een MY22 kun je het niet handmatig starten.usac085 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:32:
[...]
YouTube: Battery Conditioning Mode | Hyundai
Dus vooral eerst naar het home menu, en daar naar dat rare EV menu met het plantje.
De eerste indrukken zijn goed, de auto is nog stiller en lijkt nog soepeler te rijden. Stoel en stuurverwarming zijn in dit seizoen echt heerlijk.
Maar ik heb ook wat kanttekeningen:
1. Ik wordt helemaal leip van alle piepjes. Je kan natuurlijk de snelheid signalering uitzetten, maar dan zie je de toegestane snelheid ook niet meer. Weet iemand hoe je wel de toegestane snelheid in je head-up display kan zien maar geen piepjes krijgt bij elke wisseling?
2. De Myhyundai app werkte exact 3 dagen. In de abonnementen staat dat ik Pro heb tot juni 2026, maar bij elk commando fir ik wil versturen krijg ik de melding "deze functie is niet beschikbaar in uw huidige abonnement" Iemand suggesties hoe dit op te lossen?
3. Ik reed altijd in de stand "auto regeneratie" en met de linker flipper remde ik dan zelf bij. In de nieuwe auto is er maar 1 "auto" stand en die reageert redelijk laat op voorliggers. Ik vond de andere stand fijner omdat je ook nog kon kiezen uit autio 1,2 of 3
Verder is en blijft het een geweldige auto.
[ Voor 10% gewijzigd door PeMo1965 op 24-12-2025 11:22 ]
1. Kun je het geluidsniveau van de piepjes niet heel laag instellen? In het model vóór 2025 kon je de navigatiestem en de systeemgeluiden geluidsterkte apart regelen.
2. Ik neem aan dat je al eens geprobeerd hebt om het een en ander te resetten (Bluelink problemen), eventueel zelfs de 12 volt accu een paar minuten los te koppelen. En is het mogelijk dat je andere auto nog geregistreerd is bij Bluelink en dus de verkeerde auto gekoppeld is?
Ik heb inderdaad alles al op laagste geluidsniveau gezet. Radio hard aan help ookZuinigeRijder schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:16:
@PeMo1965
1. Kun je het geluidsniveau van de piepjes niet heel laag instellen? In het model vóór 2025 kon je de navigatiestem en de systeemgeluiden geluidsterkte apart regelen.
2. Ik neem aan dat je al eens geprobeerd hebt om het een en ander te resetten (Bluelink problemen), eventueel zelfs de 12 volt accu een paar minuten los te koppelen. En is het mogelijk dat je andere auto nog geregistreerd is bij Bluelink en dus de verkeerde auto gekoppeld is?
Ik heb in de app nu 2 auto's geregistreerd staan omdat ik een foutmelding krijg bij het verwijderen van de oude auto. De nieuwe staat wel als primair voertuig. Ik heb inmiddels een melding gemaakt via de Bluelink site. Even afwachten maar of ze reageren.
Je kan de piepjes van snelheidswaarschuwingen uitzetten door de mute knop (volume wiel op het stuur) ingedrukt te houden. Dit moet iedere keer als de auto uit is geweest opnieuw maar dan piept hij niet bij snelheidsoverschrijdingen en dergelijk en kan je wel de snelheid in de HUD zien.
het moet wel aan staan in een van de menu's , en het duurt echt wel even voor preconditioning aan gaat.edvanleeuwen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 04:43:
[...]
Nee, op een MY22 kun je het niet handmatig starten.
Beide weet ik. Ik heb het ook al vaak genoeg kunnen gebruiken. Maar daarom viel het me nu op dat het niet werkte en ik vroeg me af of er nog nieuwe zaken (van de afgelopen maanden) zijn die hier plots invloed op hebben.Marcel2020 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:32:
[...]
het moet wel aan staan in een van de menu's , en het duurt echt wel even voor preconditioning aan gaat.
6TdV schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:37:
@PeMo1965
Je kan de piepjes van snelheidswaarschuwingen uitzetten door de mute knop (volume wiel op het stuur) ingedrukt te houden. Dit moet iedere keer als de auto uit is geweest opnieuw maar dan piept hij niet bij snelheidsoverschrijdingen en dergelijk en kan je wel de snelheid in de HUD zien.
Dank u, ga ik proberen
vls mij is daar niks in veranderd de laatste tijd ...als in jarenedvanleeuwen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:45:
[...]
Beide weet ik. Ik heb het ook al vaak genoeg kunnen gebruiken. Maar daarom viel het me nu op dat het niet werkte en ik vroeg me af of er nog nieuwe zaken (van de afgelopen maanden) zijn die hier plots invloed op hebben.
Stukje historie:
- Maart '25 Model 3 omgeruild voor Ioniq 5 MY21
- Sinds dien ongeveer 1x per 8-10 laadsessies een trip
- Mijn ICCU van mijn MY21 Ioniq 5 is vorige week vervangen onder garantie (defect een week na een laadsessie zonder trip en geen fouten in de log van het laadpunt)
- Einde eerste laadsessie met nieuwe ICCU weer een trip
- 2x geladen bij een publieke paal en bij een ander thuislaadpunt zonder problemen.
Ik overweeg nu een type B aardlekschakelaar te installeren (bv de Chint 2015TB63 NL210 63A, 30mA Type B of EMAT aardlekschakelaar 4-polig 63A 30mA type B (85002012)), of eventueel een beter type A dan de huidige.
Mijn vraag: Zijn er mensen die het probleem van het trippen hebben opgelost door het installeren van een betere aardlekschakelaar (een beter merk type A, een type A High Immunized /Special Immunized/AP-R, of een type B )? Ik kwam tot dusver alleen iemand tegen die resultaten hebben behaald met van B16 naar B20 gaan en met minder ampere te laden.
[ Voor 3% gewijzigd door Inferis1 op 25-12-2025 14:25 ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik had een 4polige Chint B16 en exact het probleem wat jij beschrijft.Inferis1 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:23:
Ik zie velen die een trippende aardlek hebben gemeld. Omdat de logging van mijn Alfen Eve geen foutmelding geeft is mijn analyse van het probleem dat mijn aardlekautomaat (Chint NB310L B20 0.03A) te gevoelig is voor de hoogfrequente vervuiling die de Ioniq 5 genereert bij het beëindigen van een laadsessie.
Stukje historie:
- Mijn ICCU van mijn MY21 Ioniq 5 is vorige week vervangen onder garantie (defect een week na een laadsessie zonder trip en geen fouten in de log van het laadpunt)
- 2x geladen bij een publieke paal en bij een ander thuislaadpunt zonder problemen.
Ik overweeg nu een type B aardlekschakelaar te installeren (bv de Chint 2015TB63 NL210 63A, 30mA Type B of EMAT aardlekschakelaar 4-polig 63A 30mA type B (85002012)), of eventueel een beter type A dan de huidige.
Mijn vraag: Zijn er mensen die het probleem van het trippen hebben opgelost door het installeren van een betere aardlekschakelaar (een beter merk type A, een type A High Immunized /Special Immunized/AP-R, of een type B )? Ik kwam tot dusver alleen iemand tegen die resultaten hebben behaald met van B16 naar B20 gaan en met minder ampere te laden.
Vervangen door een Hagar B20 en nu al 1.5 jaar geen enkele trip.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik de laadstroom tegenwoordig ook terug regel naar 6A voordat ik afschakel. Maar... als de loadbalancing ingrijpt schakelt hij soms sneller af.
Het feit dat ik het probleem eerst inderdaad 1x/week had en nu al 1.5 jaar letterlijk nul keer doet mij vermoeden dat het echt wel aan de Chint lag.
Vandaag even gekeken met 78%. Nu werkt het wel. Nog maar eens kijken op een lager percentage. En anders was het een hikje.Marcel2020 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:43:
[...]
vls mij is daar niks in veranderd de laatste tijd ...als in jaren
Kan het zijn dat van 35% naar 20% de temperatuurstijging < resterende tijd (zie batterij conditionering handleiding), dat deze er daardoor niet aan begintedvanleeuwen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:11:
[...]
Vandaag even gekeken met 78%. Nu werkt het wel. Nog maar eens kijken op een lager percentage. En anders was het een hikje.
Hmmm, dat zou kunnen. Vind ik lastig na te gaan, maar is wel de meest logische keuze, vooral omdat het erg koud was.ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:08:
[...]
Kan het zijn dat van 35% naar 20% de temperatuurstijging < resterende tijd (zie batterij conditionering handleiding), dat deze er daardoor niet aan begint
Wel toevallig dat ik dit nu lees. Ik heb mij Ioniq 5 sinds maart 2023 icm een ABB aardlek automaat en heb nooit problemen gehad met het trippen daarvan. Recent heb ik een nieuwe ICCU geïnstalleerd gekregen ivm de bekende uitval daarvan en nu heb ik in 2 weken tijd al twee keer gehad dat aan het eind van de laadsessie de aardlek automaat eruit vliegt.Inferis1 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:23:
Ik zie velen die een trippende aardlek hebben gemeld. Omdat de logging van mijn Alfen Eve geen foutmelding geeft is mijn analyse van het probleem dat mijn aardlekautomaat (Chint NB310L B20 0.03A) te gevoelig is voor de hoogfrequente vervuiling die de Ioniq 5 genereert bij het beëindigen van een laadsessie.
Stukje historie:
Ben ik een beetje paranoia als ik de ICCU ervan verdenk?
Edit
Maak er maar drie van. Ik zie net dat hij weer uitgesprongen is.
Ik heb een ABB DS203NC B20 icm een Alfen Pro line singel laadpaal.
Af en toe springt hij eruit bij afbreken van een laadsessie (1 op de 10-20 keer).
Alfen oplader (weet het type niet meer)
Laadstroom staat op 60% (ca 6.4kW laadvermogen).
[ Voor 11% gewijzigd door Superbert225 op 26-12-2025 23:03 ]
Interessant. Welke Hager B20 heb je exact? Ik heb met kerst 2x bij mijn schoonvader in Duitsland geladen op 11 kW met een Solax wallbox met Hager CDS440D A-type aardlekschakelaar en MCN 320 C20 (C-kar) installatieautomaat zonder problemen.Stefannn schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:52:
[...]
Ik had een 4polige Chint B16 en exact het probleem wat jij beschrijft.
Vervangen door een Hagar B20 en nu al 1.5 jaar geen enkele trip.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik de laadstroom tegenwoordig ook terug regel naar 6A voordat ik afschakel. Maar... als de loadbalancing ingrijpt schakelt hij soms sneller af.
Het feit dat ik het probleem eerst inderdaad 1x/week had en nu al 1.5 jaar letterlijk nul keer doet mij vermoeden dat het echt wel aan de Chint lag.
Ik heb afgelopen nacht op 4.2 kW geladen op mijn huidige setup (zonder wijzigingen) en dat ging ook goed zonder trippen. Met minder vermogen (eindigen met) laden lijkt dus ook een positieve werking te hebben.
Dus wat ik tot nu toe kan opmaken uit de reacties is dat dit probleem (ook met nieuwe ICCU) zich in ten minste twee gevallen heeft voorgedaan met Chint en twee gevallen met ABB. En wat ik dus ook zie is dat de twee gevallen met Hager A-type het wel goed doen. Wat verder opvalt is dat de installatie bij mijn schoonvader met een 40A aardlek (ruim bemeten) is en een C-kar installatieautomaat (meestal wordt B-kar gemonteerd in Nederland).
Stefannn, ik ben wel benieuwd of jouw setup met de Hager ook niet meer tript als je niet meer het automatisch terugschakelen op het einde instelt, heb je dat al eens geprobeerd?
Al met al neig ik nu toch wel naar Hager (hoewel nog niet gebaseerd op heel veel ervaringen). En dan heb ik de keus uit:
- Simpele oplossing: alamat A-type 20A B-kar ADM420G. (148 EUR, Past in mijn huidige kast)
- De (bij 2 laadsessies bewezen) werkende setup van mijn schoonvader: aardlekschakelaar A-type 40A CDS440D met krachtgroep 20A C-kar MCN320E (140 EUR, uitbreiding kast nodig)
- de kwalitatief beter 'High Immunity' variant: CDH440G + krachtgroep (330 EUR, uitbreiding kast nodig)
Heeft hier iemand nog gedachten over of ervaringen mee?
Gisteren ook “plop” en waarschuwingen gehad. Net op weg naar een kerstoptreden, nog 3 km naartoe gereden , met verwarming uit kon ik nog wel 60 km/u rijden. Na optreden nog 4 km naar huis gereden en voor de deur gezet. Pechhulp gebeld en de auto is op de trailer van de berger gereden, alles werkte nog. Geluk gehad ! Ik fiets naar m’n werk en hoef nergens naartoe, of anderen kunnen rijden, dus vervanging hoefde ook niet.ibrator schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:50:
Ik ben 2 weken geleden gestrand met de IONIQ 5 (2021 73kW RWD), en ik wil even mijn ervaringen delen. Ik heb gezocht in dit forum op 'converter', 'omvormer' en 'ICCU' maar ik ben hetzelfde issue hier nog niet tegengekomen.
Ik kreeg de volgende medlingen binen 3 kilometer:
- Oranje melding: 'Controleer elektrisch systeem wagen'
- Oranje melding: 'Beperkt vermogen'
- Rode melding: 'Stop voertuig en controleer voeding'
- Rode melding: '12V-accuvoltage laag. Breng uw voertuig veilig tot stilstand'
De hoogspanningsaccu van de auto was voor 78% geladen. De 12 Volt-accu bleek compleet leeggetrokken te zijn in slechts 3 kilometer.
Je kunt dan echt niet meer rijden, zelfs de raambediening werkte niet meer net als de automatische vergrendeling.
Diagnose van de ANWB was: ade DC-DC converter kapot. Deze converter zet 400V DC om naar 12V DC voor de bediening van de auto. Hier wordt alles mee bedient: motoraandrijving, stuurbekrachtiging, airco en verder alles wat in de auto aanwezig is.
Ik heb inmiddels begrepen dat dit al een bekend issue is bij Hyundai en KIA.
Het onderdeel is besteld en staat in back-order, er schijnt een tekort te zijn...
Volgens mij bevindt het onderdeel zich in de ICCU die onder de achterbank zit.
Hier is meer informatie te vinden over problemen met de ICCU: https://www.theautopian.c...eps-stranding-its-owners/
[Afbeelding]
Dit was ‘s ochtends vroeg , na geladen tot 100%, ruitenblazers aan en na 1 km dus “plop”.
Lijkt erop dat de Dc/dc omvormer voor de 12v accu kapot is.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
ga er maar vanuit de ICCU defect is !joezzt schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:54:
[...]
Gisteren ook “plop” en waarschuwingen gehad. Net op weg naar een kerstoptreden, nog 3 km naartoe gereden , met verwarming uit kon ik nog wel 60 km/u rijden. Na optreden nog 4 km naar huis gereden en voor de deur gezet. Pechhulp gebeld en de auto is op de trailer van de berger gereden, alles werkte nog. Geluk gehad ! Ik fiets naar m’n werk en hoef nergens naartoe, of anderen kunnen rijden, dus vervanging hoefde ook niet.
Dit was ‘s ochtends vroeg , na geladen tot 100%, ruitenblazers aan en na 1 km dus “plop”.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Wij hadden een vergelijkbare scenario, de 12v accu werd niet meer opgeladen. Maar de oplossing was om de ICCU te vervangen, ik ben bang dat jij ook het haasje bentjoezzt schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:54:
[...]
Gisteren ook “plop” en waarschuwingen gehad. Net op weg naar een kerstoptreden, nog 3 km naartoe gereden , met verwarming uit kon ik nog wel 60 km/u rijden. Na optreden nog 4 km naar huis gereden en voor de deur gezet. Pechhulp gebeld en de auto is op de trailer van de berger gereden, alles werkte nog. Geluk gehad ! Ik fiets naar m’n werk en hoef nergens naartoe, of anderen kunnen rijden, dus vervanging hoefde ook niet.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Er gingen hier de laatste tijd wat berichten over hoge luchtvochtigheid wat zou zorgen voor kapotte ICCU's, ook dit is er weer eentje voor in dat rijtje. Je hebt namelijk niet voor niets de ontwaseming aan dat komt door een hoge luchtvochtigheid in de auto. Ik ga toch eens een (absolute) luchtvochtigheid sensor in de auto leggen.joezzt schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:54:
[...]
De luchtvochtigheid was niet zo hoog, maar een klein beetje rijp op de ruiten die ik weg wilde hebben. Ik heb wel 10x erger meegemaakt met deze auto.k0enf0rNL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:05:
[...]
Er gingen hier de laatste tijd wat berichten over hoge luchtvochtigheid wat zou zorgen voor kapotte ICCU's, ook dit is er weer eentje voor in dat rijtje. Je hebt namelijk niet voor niets de ontwaseming aan dat komt door een hoge luchtvochtigheid in de auto. Ik ga toch eens een (absolute) luchtvochtigheid sensor in de auto leggen.
Wat wel was, ook voor anderen misschien interessant, op de snelweg de avond tevoren heb ik bij fastned geladen, maar kwam niet verder dan 45 tot 70 kw. Ik vond dat ook al verdacht, ook al had ik geen laadstation ingepland, dat doe ik nooit.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dus je cijfers verbazen me niet @joezzt .
Dus wacht maar tot morgenochtend 😂Peter-036 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:37:
Met de temperatuur zoals die vanmiddag was, begon ik bij Fastned op 65kW, en pas tegen het einde van de sessie kwam de 100kW in zicht. Geladen van 19% tot 60% met een Ioniq 5 (72kWh).
Dus je cijfers verbazen me niet @joezzt .
Maar alle gekheid op een stokje, heb ik nog niet eerder zo laag gezien, maar ik moet ook bekennen dat ik nog nooit vergeten was de auto de afgelopen 2 jaar op te laden voor een lange rit in de winter, dus het zal dan normaal zijn.
Hoi,Inferis1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:09:
[...]
Interessant. Welke Hager B20 heb je exact? Ik heb met kerst 2x bij mijn schoonvader in Duitsland geladen op 11 kW met een Solax wallbox met Hager CDS440D A-type aardlekschakelaar en MCN 320 C20 (C-kar) installatieautomaat zonder problemen.
Ik heb afgelopen nacht op 4.2 kW geladen op mijn huidige setup (zonder wijzigingen) en dat ging ook goed zonder trippen. Met minder vermogen (eindigen met) laden lijkt dus ook een positieve werking te hebben.
Dus wat ik tot nu toe kan opmaken uit de reacties is dat dit probleem (ook met nieuwe ICCU) zich in ten minste twee gevallen heeft voorgedaan met Chint en twee gevallen met ABB. En wat ik dus ook zie is dat de twee gevallen met Hager A-type het wel goed doen. Wat verder opvalt is dat de installatie bij mijn schoonvader met een 40A aardlek (ruim bemeten) is en een C-kar installatieautomaat (meestal wordt B-kar gemonteerd in Nederland).
Stefannn, ik ben wel benieuwd of jouw setup met de Hager ook niet meer tript als je niet meer het automatisch terugschakelen op het einde instelt, heb je dat al eens geprobeerd?
Al met al neig ik nu toch wel naar Hager (hoewel nog niet gebaseerd op heel veel ervaringen). En dan heb ik de keus uit:
- Simpele oplossing: alamat A-type 20A B-kar ADM420G. (148 EUR, Past in mijn huidige kast)
- De (bij 2 laadsessies bewezen) werkende setup van mijn schoonvader: aardlekschakelaar A-type 40A CDS440D met krachtgroep 20A C-kar MCN320E (140 EUR, uitbreiding kast nodig)
- de kwalitatief beter 'High Immunity' variant: CDH440G + krachtgroep (330 EUR, uitbreiding kast nodig)
Heeft hier iemand nog gedachten over of ervaringen mee?
Ik heb de bestelling even nagezocht, het is deze.
Ik heb hem sinds afgelopen maart, ik dacht al langer maar dat is dus niet zo.
Sindsdien geen enkele trip meer gehad. Ik denk dus wel dat dit een grote reden van het niet meer trippen is.
Ik schakel inderdaad zoveel mogelijk terug naar lage stroom voordat ik de laadsessie onderbreek. Dat ga ik ook niet disablen want ik wil mijn ICCU zo min mogelijk belasten.
Maar…. De gridstroom beveiliging schakelt de boel toch met enige regelmaat “enigszins ongecontroleerder” uit. Ook die heb ik zelf gemaakt en regelt zoveel mogelijk eerst naar een lagere stroom maar als er een heel erg grote andere belasting bij komt schakelt hij toch vaak nog “vanaf een hogere stroom uit”.
Het is uiteindelijk allemaal een beetje wazig, maar aangezien ik echt geen enkele trip meer heb gehad sinds de nieuwe Hager heb ik toch het idee dat dat een flinke verbetering was.
Wat je sowieso nog kan proberen met je huidige relais is “met lagere stroom laden”.
Het hele trip fenomeen is zeer zeer waarschijnlijk erger naarmate de laadstroom hoger is. Het is immers een “piek” die ontstaat bij het abrupt stoppen van de ICCU lader. Laden op lagere stroom geeft dan sowieso minder energie in de “piek”.
Laden 6A is wel extreem langzaam en ook niet efficiënt. Op 13A laad je de auto nog steeds in een nacht vol en is de efficiëntie nog behoorlijk goed.
Bij mij was het ook in de eerste km bij het ontwasemen. Maar ik denk dat dit eenvoudigweg veel vraagt van de 12V accu en hij er dan achter komt dat deze leeg raakt zonder op te laden. Denk niet dat het specifiek met ontwaseming of luchtvochtigheid heeft te makenk0enf0rNL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:05:
[...]
Er gingen hier de laatste tijd wat berichten over hoge luchtvochtigheid wat zou zorgen voor kapotte ICCU's, ook dit is er weer eentje voor in dat rijtje. Je hebt namelijk niet voor niets de ontwaseming aan dat komt door een hoge luchtvochtigheid in de auto. Ik ga toch eens een (absolute) luchtvochtigheid sensor in de auto leggen.
Precies die Hager hebben ik ook op mijn lijstje staan. De G op het einde staat voor stroomstootvast (10 ms vertraging) en helpt tegen korte pieken. Of dat het dan is of gewoon simpelweg de hogere kwaliteit? Maar iig bemoedigend dat het voor jou werkt. Dit is in mijn lijstje de goedkopere optie, niet zo goed als type A HI of type B. Maar het is de vraag of die extra investering echt nodig is.Stefannn schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:26:
[...]
Hoi,
Ik heb de bestelling even nagezocht, het is deze.
Ik heb hem sinds afgelopen maart, ik dacht al langer maar dat is dus niet zo.
Sindsdien geen enkele trip meer gehad. Ik denk dus wel dat dit een grote reden van het niet meer trippen is.
Ik schakel inderdaad zoveel mogelijk terug naar lage stroom voordat ik de laadsessie onderbreek. Dat ga ik ook niet disablen want ik wil mijn ICCU zo min mogelijk belasten.
Maar…. De gridstroom beveiliging schakelt de boel toch met enige regelmaat “enigszins ongecontroleerder” uit. Ook die heb ik zelf gemaakt en regelt zoveel mogelijk eerst naar een lagere stroom maar als er een heel erg grote andere belasting bij komt schakelt hij toch vaak nog “vanaf een hogere stroom uit”.
Het is uiteindelijk allemaal een beetje wazig, maar aangezien ik echt geen enkele trip meer heb gehad sinds de nieuwe Hager heb ik toch het idee dat dat een flinke verbetering was.
Wat je sowieso nog kan proberen met je huidige relais is “met lagere stroom laden”.
Het hele trip fenomeen is zeer zeer waarschijnlijk erger naarmate de laadstroom hoger is. Het is immers een “piek” die ontstaat bij het abrupt stoppen van de ICCU lader. Laden op lagere stroom geeft dan sowieso minder energie in de “piek”.
Laden 6A is wel extreem langzaam en ook niet efficiënt. Op 13A laad je de auto nog steeds in een nacht vol en is de efficiëntie nog behoorlijk goed.
Ik heb idd op 4,2 kW zonder problemen geladen.
[ Voor 58% gewijzigd door Inferis1 op 28-12-2025 11:39 ]
Ik heb geen ervaring met type B maar als ik dit lees dan vraag ik me heel erg af of die minder kans heeft op eruit klappen. Voornaamste voordeel is dat die bij constante DCInferis1 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:32:
[...]
Bij mij was het ook in de eerste km bij het ontwasemen. Maar ik denk dat dit eenvoudigweg veel vraagt van de 12V accu en hij er dan achter komt dat deze leeg raakt zonder op te laden. Denk niet dat het specifiek met ontwaseming of luchtvochtigheid heeft te maken
[...]
Precies die Hager hebben ik ook op mijn lijstje staan. De G op het einde staat voor stroomstootvast (10 ms vertraging) en helpt tegen korte pieken. Of dat het dan is of gewoon simpelweg de hogere kwaliteit? Maar iig bemoedigend dat het voor jou werkt. Dit is in mijn lijstje de goedkopere optie, niet zo goed als type A HI of type B. Maar het is de vraag of die extra investering echt nodig is.
Ik heb idd op 4,2 kW zonder problemen geladen.
Stroom beter werken maar ik geloof niet dat DC stroom het probleem is.
[ Voor 53% gewijzigd door Marcel2020 op 28-12-2025 19:43 ]
Bij mij begint-ie met laden, stopt dan een tijdje en gaat dan daarna weer verder. Soms gaat dat zelfs in meerdere blokken.
Waar kan dat aan liggen? Zijn er instellingen in de auto die hiervoor kunnen zorgen?
[ Voor 30% gewijzigd door Hippe Lip op 28-12-2025 18:27 ]
<John O`Mill>
Zo te zien laad je met 11Kw. Lade de ID.3 ook op 11Kw op?Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:26:
Waar kan dat aan liggen? Zijn er instellingen in de auto die hiervoor kunnen zorgen?
Je zou eens kunnen proberen om jouw laadvermogen op 90% (of lager) in te stellen, om te kijken of het gedrag dan anders word. Als dat zo is dan weet je in iedergeval waar je moet zoeken.
@canonball Jazeker, zelfde instellingen. Ook 3 x 16A. Zelfde laadpaal met zelfde instellingen.canonball schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:28:
[...]
Zo te zien laad je met 11Kw. Lade de ID.3 ook op 11Kw op?
Vanwaar de vraag?
Die vat ik niet helemaal.Je zou eens kunnen proberen om jouw laadvermogen op 90% (of lager) in te stellen, om te kijken of het gedrag dan anders word. Als dat zo is dan weet je in iedergeval waar je moet zoeken.
- 90%
Waarom denk je dat er een verschil is tussen op 100% of 90% power laden? Ik wil het zeker proberen, maar vraag me af waarom de auto het laden onderbreekt op 100%? - Waar ik moet zoeken?
En je opmerking “ dan weet je in iedergeval waar je moet zoeken” kan ik ook niet helemaal volgen. Helemaal niet eigenlijk. Waar zou ik het dan moeten zoeken?
<John O`Mill>
Volgens deze post: Er is een oplossing waarbij de sensor en de interne kabelboom vervangen moeten worden. Ook wordt genoemd dat het verlagen van het laadvermogen ook (soms) zou helpen.
Maar ik denk dat dit vooral in Amerika is, waar met 40A geladen wordt. Zie reddit.
Is de laadpoort/laadcontacten wel goed schoon of beschadigd?
[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-12-2025 22:56 ]
@ZuinigeRijder Dat van die oververhitting zou me hogelijk verbazen, gezien het feit dat er werkelijk uren kunnen liggen tussen de blokken van het laden.ZuinigeRijder schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:17:
@Hippe Lip Misschien is het een probleem van oververhitting van de laadpoort of een temperatuursensor fout.
Een sensorfout zou kunnen, maar hoe toon ik dat aan? Ik kan naar de garage gaan, maar dan?
Klopt die link? Ik zie daar nix dat ook maar érgens lijkt te raken aan dit onderwerp.Volgens deze post: Er is een oplossing waarbij de sensor en de interne kabelboom vervangen moeten worden.
Kijk ik verkeerd, mis ik iets?
Het is het proberen waard, je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt. Inmiddels staat het laadvermogen hier op 90%. We gaan het zien!Ook wordt genoemd dat het verlagen van het laadvermogen ook (soms) zou helpen.
Maar ik denk dat dit vooral in Amerika is, waar met 40A geladen wordt. Zie reddit.
Daar zal ik morgen bij daglicht naar gaan kijken. Vuil zou kunnen, maar beschadigd lijkt me vreemd voor een auto van nog geen jaar oud. Maar ook daar: je weet maar nooit, dus ga ik controleren.Is de laadpoort/laadcontacten wel goed schoon of beschadigd?
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 28-12-2025 22:56 ]
<John O`Mill>
Thnx.ZuinigeRijder schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:57:
@Hippe Lip Ik heb de link in de originele post verbeterd
Daar wordt gesproken over het verlagen van de power tijdens het laden. Dan kan ik me goed voorstellen dat dit (mogelijk) iets met temperatuur te maken heeft.
In mijn geval is het echt 100% naar 0% en een tijd later weer opeens 100%.
En daar kunnen uren tussen zitten.
[ Voor 32% gewijzigd door Hippe Lip op 28-12-2025 23:09 ]
<John O`Mill>
Toen bij ons op de openbare parkeerplaats een Alflenpaal werd geplaatst, was dit ook het gedrag bij mijn I5. En zelfs dat mijn auto als enige niet kon laden. Dat is uiteindelijk gerepareerd met een nieuwe laadpaal (en misschien nog andere zaken). Dus het kan wel voorkomen dat de ene auto bij een laadpaal kan laden en de andere niet.Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:26:
Ik blijf maar problemen hebben met het laden van mijn I5 (MY25). Inmiddels weet ik zeker dat het niet aan mijn laadpaal ligt, want als hier bezoek komt (recent een ID.3), dan gaat het laden in één ruk door.
Bij mij begint-ie met laden, stopt dan een tijdje en gaat dan daarna weer verder. Soms gaat dat zelfs in meerdere blokken.
[Afbeelding]
Je zou kunnen proberen bij een andere laadpaal, alhoewel je dan niet zo een mooie grafiek krijgt en je op een andere manier moet controleren of deze stopt/start met laden. Krijg je via Bluelink wel notificaties dat het laden gestopt is en weer gestart?Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:26:
Ik blijf maar problemen hebben met het laden van mijn I5 (MY25). Inmiddels weet ik zeker dat het niet aan mijn laadpaal ligt, want als hier bezoek komt (recent een ID.3), dan gaat het laden in één ruk door.
[Afbeelding]
Zou het dan helpen om de luchtvochtigheid in de auto zelf, waar de iccu indirect mee verbonden is, zo laag mogelijk te houden? E.g. door bijvoorbeeld regelmatig de temperatuur wat te verhogen en dan de raampjes even open te zetten tijdens het rijden (als het droog is)?Marcel2020 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:08:
ontwasemen heeft er niets mee te maken, de relatieve vochtigheid in de ICCU zelf is vermoedelijk het issue...de ICCU word actief en nogal heftig gekoeld (zodra je gaat rijden), vochtige lucht in de ICCU koelt af, koude lucht kan minder vocht bevatten, condens onstaat en zorgt voor kortsluiting...althans dat is de huidige hypothese (die in mijn oren plausibel klinkt)
deze keer kwam het wel voornamelijk door het verkeer was erg glad op de weg...
Laden ging op sommige plekken als een speer en op andere plekken weer niet, heeft ongetwijfeld te maken met de laadpalen zoals eerder al aangegeven door mede-tweakers hier
Al met al veel meer vertrouwen gehad op de terugweg dan op de heenweg en het blijft een super fijne reis auto!
ik ga denk een uitgebreide post maken in het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa,
zag nog niet zoveel mensen die naar Polen zijn geweest dus misschien leuk om dat te delen.
Nu weer even contact opnemen met de handelaar waar ik de auto gekocht heb ivm de 12 volt batterij (deze had vervangen moeten worden bij aanschaf de recall stond namelijk nog open en dit zouden ze verholpen moeten hebben.) en met de vraag of ze bij het onderhoud voor de aankoop van de auto ook de koelvloeistof van de batterij vervangen hebben (dat zal wel niet het geval zijn) anders even afspraak maken bij een dealer voor dat dure grapje
Na 14 dagen vandaag ineens toch een TPMS foutmelding: Check TPMS groot oranje cirkel en bovenin het tpms symbool. E.a. niet uit te zetten. De 2025 Ioniq5 heeft dus toch TPMS sensoren in de velgen! Nog niet besloten wat ik ga doen met de Bosch TPMS sensoren die nu in mijn velgen zitten. Wie weet waar ik die kan laten inleren?Jwjg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:30:
Op MP begin dit jaar 4 nieuwe 19’ Hyunday Ionic5 model 2024 velgen gekocht. Er zaten 4 nieuwe Bosch TPMS sensoren bij. Even later 4 bijna nieuwe Continental winterbanden gevonden. Gisteren zijn de banden op de velgen met de Bosch sensoren gemonteerd en zijn de wielen op mijn Ioniq5 Lounge 2025 geplaatst. De garage waar dat is gedaan heeft geen TPMS uitlees / instel apparatuur. Ik krijg geen TPMS foutmelding ook niet na een paar ritten. Blijkbaar werkt het Ioniq5 2025 TPMS systeem zoals bij veel huidige auto’s via de ABS.
niet echt, de airco kan wel ontvochtigen maar een auto is bij lange na geen gesloten doos...in de nacht laden, er zijn veel manieren waarop warmere lucht die dan meer vocht kan bevatten zal afkoelen en er kondens vormt dan je niet voorkomenFidai schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:00:
[...]
Zou het dan helpen om de luchtvochtigheid in de auto zelf, waar de iccu indirect mee verbonden is, zo laag mogelijk te houden? E.g. door bijvoorbeeld regelmatig de temperatuur wat te verhogen en dan de raampjes even open te zetten tijdens het rijden (als het droog is)?
Heb je de app Hyundai SmartCharging weleens gebruikt? Alleen de app verwijderen zorgt er niet voor dat het slimme laden stopt. Je moet ook echt in de app je auto ontkoppelen. Anders blijft deze dus slim laden en dat lijkt erop wat ik bij jou zie.Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:01:
[...]
Thnx.
Daar wordt gesproken over het verlagen van de power tijdens het laden. Dan kan ik me goed voorstellen dat dit (mogelijk) iets met temperatuur te maken heeft.
In mijn geval is het echt 100% naar 0% en een tijd later weer opeens 100%.
En daar kunnen uren tussen zitten.
[Afbeelding]
ehhhh..HOI
@ZuinigeRijderZuinigeRijder schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:05:
[...]
Je zou kunnen proberen bij een andere laadpaal, alhoewel je dan niet zo een mooie grafiek krijgt en je op een andere manier moet controleren of deze stopt/start met laden. Krijg je via Bluelink wel notificaties dat het laden gestopt is en weer gestart?
Ja, die notificaties krijg ik wel door via dd app.
Misschien moet ik het dan toch ook eens via een openbare paal proberen.
Edit: eerst kijken of het SnartCharging was; zie hieronder.
Met welk doel eigenlijk? Om vast te stellen dat het niet aan de paal maar wel aan de auto kigt?
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 29-12-2025 23:48 ]
<John O`Mill>
@krizzzizkrizzziz schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:19:
[...]
Heb je de app Hyundai SmartCharging weleens gebruikt? Alleen de app verwijderen zorgt er niet voor dat het slimme laden stopt. Je moet ook echt in de app je auto ontkoppelen. Anders blijft deze dus slim laden en dat lijkt erop wat ik bij jou zie.
Goh, ik kon me niet herinneren dat ik die app ooit gebruikt heb. Maar bij nazoeken blijkt die wel op mijn telefoon te staan. En het ‘slim laden’ stond ingeschakeld (nu inmiddels niet meer).
Nu naar eens kijken of dat het was, want dit klinkt het plausibelste.
En verder: is die ‘SmartCharging’ app de app die ik moet gebruiken als je een dynamisch tarief hebt? Want ik sta begin januari voor het eerst over van energue met vaste prijs (jaarcontract) op dynamisch. Het is nu dus zaak om uit te zoeken hoe ik dat ga aanpakken. Die app zou kunnen helpen, als dat is wat die doet?
<John O`Mill>
Ik ben vorig jaar naar Porto gereden. Bijna 2000km in twee dagen tijd. Is uitstekend bevallen kan ik zeggen.gwenrau schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:57:
ik ga denk een uitgebreide post maken in het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa,
zag nog niet zoveel mensen die naar Polen zijn geweest dus misschien leuk om dat te delen.
Alleen laden in Portugal was wel een dingetje. Wist je dat je bij de laadpalen van ionity niet eens met je ionity app en abonnement kunt betalen in Portugal? Ik kon met mijn internationale laadpas van Q8 zelfs nergens terrecht. Dat moet via een app van een derde partij. Is het is echt raar geregeld daar.
Inderdaad. Wanneer het aan een andere laadpaal hetzelfde gedrag vertoont, ligt het aan de auto. Is het Smartcharging, is het ook indirect een probleem van de auto: user errorHippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:24:
[...]
@ZuinigeRijder
Ja, die notificaties krijg ik wel door via dd app.
Misschien moet ik het dan toch ook eens via een openbare paal proberen.
Edit: eerst kijken of het SnartCharging was; zie hieronder.
Met welk doel eigenlijk? Om vast te stellen dat het niet aan de paal maar wel aan de auto kigt?
Je kunt een vergoeding krijgen met smartcharging, maar alleen bij bepaalde energieleveranciersHippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:46:
[...]
@krizzziz
Goh, ik kon me niet herinneren dat ik die app ooit gebruikt heb. Maar bij nazoeken blijkt die wel op mijn telefoon te staan. En het ‘slim laden’ stond ingeschakeld (nu inmiddels niet meer).
En verder: is die ‘SmartCharging’ app de app die ik moet gebruiken als je een dynamisch tarief hebt? Want ik sta begin januari voor het eerst over van energue met vaste prijs (jaarcontract) op dynamisch. Het is nu dus zaak om uit te zoeken hoe ik dat ga aanpakken. Die app zou kunnen helpen, als dat is wat die doet?
Met dynamisch kun je het beter zelf sturenHyundai SmartCharging vergoeding.
Met Hyundai SmartCharging balanceren we samen het elektriciteitsnet. Maar hoe haal je nu precies voordeel uit slim laden?
- Besparen op je energiekosten – na het invoeren van je daltarief laadt Hyundai SmartCharging optimaal en zoveel mogelijk tijdens daluren. Zo heb je inzicht en bespaar je op je energiekosten. Nadat je jouw tarieven in de Hyundai SmartCharging-app hebt ingevoerd, zullen we jouw laadplan optimaliseren om zoveel mogelijk tijdens daluren te laden. Na elke laadsessie heb je direct inzicht in hoeveel je hebt bespaard op je energierekening.
- Je krijgt een vergoeding doordat we jouw auto in kunnen zetten om het elektriciteitsnet te balanceren. Deze vergoeding hangt af van het aantal slim geladen kWh’s en jouw energieleverancier. De vergoeding die wij ontvangen zetten wij door naar jou en start vanaf 0,5 cent per kWh. Deze beloning kun je vanaf € 5,- naar jezelf uitbetalen. Deze vergoeding is alleen van toepassing wanneer je een energiecontract hebt afgesloten bij onze hoofdpartner Vattenfall of andere partners Oxxio, OM, Eneco en Greenchoice.
@Hippe Lip , heb je die Smart Charging app dan na 27 november geïnstalleerd? @Stefannn heeft je toen de meest waarschijnlijke oplossing al aangedragen…..Hippe Lip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:52:
[...]
@Stefannn
Dan ben ik toch erg benieuwd wáár dat ingesteld staat, want ik heb nix in die richting ergens kunnen vinden.
[...]
Nee, nooit gebruikt. Voor zover ik weet hèb ik die app niet eens. Heb er even over gelezen toen ik de auto net had en het leek voor mij niet interessant. Ik heb geen dynamisch energiecontract, dus zie geen heil in dat soort laden.
Ik puzzel dus nog steeds wat het kan zijn.
Ik neem aan dat je universele (after market) Bosch TPMSen bij je velgen gekregen hebt, zoals deze:Jwjg schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:10:
[...]
Na 14 dagen vandaag ineens toch een TPMS foutmelding: Check TPMS groot oranje cirkel en bovenin het tpms symbool. E.a. niet uit te zetten. De 2025 Ioniq5 heeft dus toch TPMS sensoren in de velgen! Nog niet besloten wat ik ga doen met de Bosch TPMS sensoren die nu in mijn velgen zitten. Wie weet waar ik die kan laten inleren?
https://www.autodoc.nl/bo...rp67k2qb-9nQaAqQtEALw_wcB
Als dat het geval is kan je het beste naar een bandenbedrijf gaan dat Bosch sensoren gebruikt (Kwikfit, Euromaster misschien) en vragen of ze de settings van je sensors kunnen checken of opnieuw programmeren.
Wel vreemd dat je pas na 2 weken een foutmelding krijgt, dat zou binnen een uur moeten gebeuren. Het is dus niet uit te sluiten dat er een sensor kapot gegaan is. Met Carscanner en een OBD2 dongle moet je wel meer info kunnen vinden over de status van je TPMSen in je auto.
[ Voor 4% gewijzigd door tvc15 op 30-12-2025 08:45 ]
In theorie: JAHippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:46:
In praktijk: NEE
Althans, 2 jaar geleden haalde iedereen die betreffende app gebruikte die er binnen een week weer vanaf omdat het alleen maar ellende gaf. Maar goed… wellicht is het verbeterd.
Laden starten en stoppen doet hij dus in ieder geval uitmuntend. Dat heb je al flink kunnen testen
Meeste mensen sturen het via de laadpaal aan. Tibber en Frank kunnen het zelfs direct aansturen met extra rewards.
Je gebruikt al HomeAssistant toch? Kijk dan vooral naar EVCC. Je kan daarin aangeven wanneer je hoeveel % van de batterij wil hebben en hij zorgt er voor dat je auto op de goedkoopste momenten van de dag oplaad. Ik heb dit allemaal zelf gedaan in homeassistant omdat ik dat leuk vind en het aan mijn agenda wilde koppelen.Hippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:46:
[...]
@krizzziz
Dat is inderdaad wel Bizar zeg! gelukkig geen last van gehad anders sta je daar te klungelen....osluis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 03:09:
[...]
Ik ben vorig jaar naar Porto gereden. Bijna 2000km in twee dagen tijd. Is uitstekend bevallen kan ik zeggen.
Alleen laden in Portugal was wel een dingetje. Wist je dat je bij de laadpalen van ionity niet eens met je ionity app en abonnement kunt betalen in Portugal? Ik kon met mijn internationale laadpas van Q8 zelfs nergens terrecht. Dat moet via een app van een derde partij. Is het is echt raar geregeld daar.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, dus laat maar weten als je daar gepost hebt.gwenrau schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:57:
Afgelopen zaterdag avond weer veilig thuisgekomen! de terugrit was iets korter met 16 uur aan reistijd.
deze keer kwam het wel voornamelijk door het verkeer was erg glad op de weg...
Laden ging op sommige plekken als een speer en op andere plekken weer niet, heeft ongetwijfeld te maken met de laadpalen zoals eerder al aangegeven door mede-tweakers hier
Al met al veel meer vertrouwen gehad op de terugweg dan op de heenweg en het blijft een super fijne reis auto!
Mijn plan is om komend jaar naar Polen te gaan (Katowice) maar was tot nu toe wat huiverig vanwege de beperkte infrastructuur
HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic