• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-03 17:36
Ik rij sinds september 2021 met de Hyundai Ioniq 5. In december 2023 is de ICCU vervangen.
Al een paar maanden (zo’n 4 à 5) hoor ik een afwijkend geluid tijdens het regenereren, onafhankelijk van het regeneratieniveau (1, 2 of 3). Ik dacht eerst dat het aan mijn banden lag, die na 67.000 kilometer inderdaad versleten waren. Maar sinds kort heb ik vier nieuwe banden, en het geluid blijft.
Ik nadert nu de vijf jaar met deze auto, en omdat het onze eigen auto is en ik al eens problemen heb gehad met de ICCU, baart dit me zorgen. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?[Video: https://imgur.com/a/dXjNs6K]

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 09:25
Is het jullie wel eens opgevallen dat wanneer je de auto (I5 uit 2024 in mijn geval), aan een ac-laadpunt, via de app voorverwarmt dat de auto ruim 10 kW trekt, ook als de accu vol is?

Als ik dan (via de carscanner app) de batterij temperatuur bekijk na het voorverwarmen van het interieur dan is deze duidelijk hoger dan de buitentemperatuur. De batterij wordt dus ook voorverwarmd tijdens het voorverwarmen van het interieur. Wegrijden met een warme accu scheelt weer wat energie die gebruikt kan worden om het interieur op temperatuur te houden (zou dit zo werken bij een I5?) en ook bij het snelladen in de kou.

De temperatuur van de accu gaat overigens niet omhoog, bij voorverwarmen via de app, als de auto niet aan een ac-laadpunt staat. Ook duurt het natuurlijk wel even voordat de accu echt lekker warm is, dus meerdere keren voorverwarmen aanzetten voordat je wegrijdt voor een lange rit bij een lage temperatuur... Ik ga het binnenkort eens proberen (zou de accu de 20+ graden halen bij voorverwarmen (4x een kwartier oid)? Blijft er nog wat van de warmte over bij de eerste keer snelladen na ~3 uur rijden?).

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:16
Dat de accutemperatuur wat oploopt bij het voorverwarmen aan een lader, kan ook komen doordat die accu de stroom moet leveren voor de verwarming, en tegelijkertijd geladen wordt.
Beide chemische processen waarbij warmte een gevolg is van die processen.
Ik heb wel gezien dat de auto laadstroom trekt tijdens het verwarmen, maar heb overigens nooit gekeken hoeveel, of naar de temperatuur van de accu.
Misschien toch eens doen..........als ik er op het juiste moment aan denk.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:27
Fidai schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:51:
Is het jullie wel eens opgevallen dat wanneer je de auto (I5 uit 2024 in mijn geval), aan een ac-laadpunt, via de app voorverwarmt dat de auto ruim 10 kW trekt, ook als de accu vol is?

Als ik dan (via de carscanner app) de batterij temperatuur bekijk na het voorverwarmen van het interieur dan is deze duidelijk hoger dan de buitentemperatuur. De batterij wordt dus ook voorverwarmd tijdens het voorverwarmen van het interieur. Wegrijden met een warme accu scheelt weer wat energie die gebruikt kan worden om het interieur op temperatuur te houden (zou dit zo werken bij een I5?) en ook bij het snelladen in de kou.

De temperatuur van de accu gaat overigens niet omhoog, bij voorverwarmen via de app, als de auto niet aan een ac-laadpunt staat. Ook duurt het natuurlijk wel even voordat de accu echt lekker warm is, dus meerdere keren voorverwarmen aanzetten voordat je wegrijdt voor een lange rit bij een lage temperatuur... Ik ga het binnenkort eens proberen (zou de accu de 20+ graden halen bij voorverwarmen (4x een kwartier oid)? Blijft er nog wat van de warmte over bij de eerste keer snelladen na ~3 uur rijden?).
ALs je instapt en de auto aanzet zie je dat bij lagere temperaturen het gloeispiraaltje rood oplicht, wat de exacte voorwaarden om de accu voor te verwarmen zijn weet ik niet maar het lijkt iets als <5 'C te zijn.
Als je drie uur gaat rijden is een snellader in je navi selecteren en voorverwarmen ws een zekerdere methode om snel te kunnen laden.
Ik meen dat de kachel al iets van 6KW trekt tbv het voorverwarmen.Of de accu 20'C haalt? Lijkt me een lastige opgave, maar je kunt het idd met carscanner uitlezen en volgen..

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Qua betere ruitenwissers zie ik vooral de Bosch voorbijkomen. Is dat 'the holy grail'? En dan nog een specifiek model?

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zo, even wat onaardige en hopeloos offtopic reacties weggehaald. Houd het vriendelijk en (zoveel als mogelijk) ontopic aub. Random apps of ervaringen over het importeren van $random auto, horen daar in ieder geval niet bij.

Xbox Live ID:Notna8310

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-03 08:12

2be

gwenrau schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:48:
[...]

Wat betreft Bluelink ben ik ook heel lang bezig geweest, (zie inderdaad mijn vorige posts) je krijgt bijna nooit reacties het is echt een gevalletje aanhouder wint... bedoel je met formulier van Hyundai Nederland een klacht? dat heeft naar mijn idee bij mij geholpen.

net even mijn mailreeks teruggekeken en mijn eerste verzoek was 03-11-2025 en de oplossing kwam 12-12-2025 dus dan weet je een beetje wat je kan verwachten van het Bluelink team :P
Succes!
Ik heb van Hyundai Nederland na telefonisch contact de volgende Link ontvangen:
https://forms.zohopublic....W3KL5jJHSDjeTLm2kMEyX8_LU
Ik heb dit formulier ingevuld, maar net als bij mailen of een klacht indienen 0,0% reactie helaas. De link kan mogelijk wel nuttig zijn voor toekomstige nieuwe eigenaren.
2be schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Ik heb van Hyundai Nederland na telefonisch contact de volgende Link ontvangen:
https://forms.zohopublic....W3KL5jJHSDjeTLm2kMEyX8_LU
Ik heb dit formulier ingevuld, maar net als bij mailen of een klacht indienen 0,0% reactie helaas. De link kan mogelijk wel nuttig zijn voor toekomstige nieuwe eigenaren.
@2be Heb je ook dit Bluelink contact formulier geprobeerd (kun je ook op Nederlands zetten). Die link stond in de topic start onder "Help, mijn gratis Bluelink periode is verlopen".

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-03 08:12

2be

ZuinigeRijder schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:00:
[...]

@2be Heb je ook dit Bluelink contact formulier geprobeerd (kun je ook op Nederlands zetten). Die link stond in de topic start onder "Help, mijn gratis Bluelink periode is verlopen".
Op dat formulier kom je uit als je via mijn link hebt aangegeven dat je de MyHyundai app gebruikt.

Inmiddels een mailtje van. het Bluelink Team:

Thank you for your message.
We have escalated your account issue to a higher level. Please be patient; we will contact you as soon as we have a solution.
We appreciate your understanding and wish you a good day.

Kan nog even duren ben ik bang....

[ Voor 24% gewijzigd door 2be op 09-02-2026 13:26 ]

• Marcel2020
Interessant initiatief om de ICCU duivel op het spoor te komen;
(korte omschrijving, data loggen dmv car scanner en OBD dongle om een data model te maken)

https://www.goingelectric...wtopic.php?f=531&t=100071

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08
stuffie123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Ik vraag me of het wel werkt als ik de aarde van de stekker van de CV verbindt met de aarde van het stopcontact aan de muur.
Ik heb dit zojuist geprobeerd en ook dat werkt niet. Zelfde foutmelding. Ik zou nog wel een V2L-adapter willen proberen, maar die heb ik niet.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:21
stuffie123 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Ik heb dit zojuist geprobeerd en ook dat werkt niet. Zelfde foutmelding. Ik zou nog wel een V2L-adapter willen proberen, maar die heb ik niet.
Dat zal heus dezelfde spanning zijn. Zelfde omvormer in de auto. Alleen ander stopcontact.
Wat je nog zou kunnen proberen is om de boel via een verhuistrafo te voeden. Dat werkt als een soort vliegwiel voor stroom. Ik weet trouwens niet of je dan bang moet zijn dat de auto daar tegen kan. Een bescheiden verhuistrafo van 100W zou voor de omvormer van 36x zo zwaar wel moeten kunnen lijkt me. Maar… eigen risico.
Zo’n ding moet ergens op een zolder cq marktplaats wel te vinden zijn.
Het verbaast me overigens dat het niet werkt. “Zo bijzonder is een cv volgens mij niet” wellicht de ontsteker of zo.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefannn schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:40:
[...]
Het verbaast me overigens dat het niet werkt. “Zo bijzonder is een cv volgens mij niet” wellicht de ontsteker of zo.
Precies ook mijn gedachte. Ik kan me niet zo voorstellen waarom je verwarming er niet op zou werken.
Het kan toch geen heel slechte golfvorm zijn en zelfs dan nog: een pomp is niet erg kritisch en de elektronica gebruikt een gelijkrichter. Daar zullen heel rare golfvormen (en harmonischen) aan te pas moeten komen wil dat niet werken.

Kan het niet zijn dat er wat anders aan de hand was/is?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-03 13:24
Hippe Lip schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Precies ook mijn gedachte. Ik kan me niet zo voorstellen waarom je verwarming er niet op zou werken.
Het kan toch geen heel slechte golfvorm zijn en zelfs dan nog: een pomp is niet erg kritisch en de elektronica gebruikt een gelijkrichter. Daar zullen heel rare golfvormen (en harmonischen) aan te pas moeten komen wil dat niet werken.

Kan het niet zijn dat er wat anders aan de hand was/is?
Ik weet nog van vroeger dat een CV de stekker verkeerd om kon hebben. De foutmelding was dan letterlijk iets van "doe de stekker andersom in het stopcontact". Dus blijkbaar maakt het uit waar L en N zitten. Iets met de ionisatiepen voor vlambewaking.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Stefannn
Rembooooo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:28:
[...]

Ik weet nog van vroeger dat een CV de stekker verkeerd om kon hebben. De foutmelding was dan letterlijk iets van "doe de stekker andersom in het stopcontact". Dus blijkbaar maakt het uit waar L en N zitten. Iets met de ionisatiepen voor vlambewaking.
@Hippe Lip , @stuffie123 ,
A,..ik heb de eerste post van @stuffie123 nog even gelezen, alles start op maar na een gegeven moment “mislukte branderstarts”.
Een verhuistrafo zal dan denk ik niet zomaar helpen.
Inderdaad iets met aarding.
En “N” is natuurlijk inderdaad “neutral”.
De V2L adapter heeft als enige extra op het binnen stopcontact een aarding. De omvormer is echt wel dezelfde.
Ik kan het met niet voorstellen (want 220V zweeft tov chassis neem ik aan) maar door die aarding zou de V2L dus eventueel kunnen functioneren.
Dat kan je ook zonder V2L adapter testen door de auto te aarden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Weet iemand of de achterklep hoger kan openklappen met andere “telescoopbevestigingen” ? Er is nog wat ruimte geloof ik. Ik ben 1.92 , dus zou fijn zijn als ik niet zo snel mijn hoofd stoot. My2023 versie.

[ Voor 3% gewijzigd door joezzt op 10-02-2026 08:51 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-03 08:10
joezzt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:50:
Weet iemand of de achterklep hoger kan openklappen met andere “telescoopbevestigingen” ? Er is nog wat ruimte geloof ik. Ik ben 1.92 , dus zou fijn zijn als ik niet zo snel mijn hoofd stoot. My2023 versie.
ik wil je niet onhandig noemen O-) , maar ik ben 1.97 en ik heb mijn hoofd nog niet gestoten in de 4,5 jaar dat ik de auto heb. het is iets waar je denk ik snel aan kunt wennen dat je even oplet. gaat de klep wel maximaal open? daar is een instelling voor om dat te beperken namelijk.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:12
Auto had niet geladen aan de paal vannacht. Toen ik het vanmorgen opnieuw wilde proberen bleef de laadpaal errors geven. Ik vreesde al voor wéér een ICCU maar na de 12v even losgekoppeld te hebben werkte het weer. Was de 1e keer voor dit symptoom, hoop niet dat de ICCU weer aan zn eind is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• joezzt
  • Niet online
Tiggy80 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:54:
[...]

ik wil je niet onhandig noemen O-) , maar ik ben 1.97 en ik heb mijn hoofd nog niet gestoten in de 4,5 jaar dat ik de auto heb. het is iets waar je denk ik snel aan kunt wennen dat je even oplet. gaat de klep wel maximaal open? daar is een instelling voor om dat te beperken namelijk.
Het gaat om bij het kamperen, achterklep helemaal open en gebruik als aanrecht en meer.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rembooooo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:28:
@Rembooooo
Ja, daar kan de crux wel eens zitten. Alles werkt behalve vlambewaking omdat die mogelijk steunt op het idee dat de N (neutral, de nul) als het goed is bijna op aardpotentiaal zit en alle metaal van de ketel geaard is. Als de meting van de ionisatiestroom (stroom door de vlam) dan niet goed gemeten kan worden lijkt dat deel van de elektronica niet geheel zwevend, gescheiden van van het net te zijn.

@stuffie123 Gaat het hier om een ouder model ketel misschien?

Als het daar inderdaad aan ligt, dan zou je misschien de ‘nul’ van de auto (en niet de aarde van de auto!) aan de aarde thuis kunnen leggen.
Theoretisch zou je ook de aarde van de auto aan de aarde van het huis moeten kunnen hangen, maar ik ken het schema van de omvormer van de auto niet en weet daardoor niet of dat kans op schade geeft.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:38:
[...]
Een verhuistrafo zal dan denk ik niet zomaar helpen.
Als je met een trafo gaat werken, kun je een van beide uitgangsdraden aan aarde hangen. Op die manier creëer je dan een ‘nul’. Dat is precies zoals ons elektriciteitsnet hier ook werkt.
Dan zou het zeker moeten werken.
En anders idd de stekker eens omkeren. :+

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:33:
Ik kreeg vanmorgen een OTA-fix aangeboden waar de CCU (Central Communication Unit) in beschreven stond. Is dat de ICCU waar we het hier over hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
inmiddels is er ook een infotainment update, ook voor 1 gen Ioniq 5 (ik heb nog niets gezien waar je hem snel voor zou moeten installeren)
https://update.hyundai.com/EU/NL/home

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:04
Marcel2020 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:30:
[...]

inmiddels is er ook een infotainment update, ook voor 1 gen Ioniq 5 (ik heb nog niets gezien waar je hem snel voor zou moeten installeren)
https://update.hyundai.com/EU/NL/home
Hoewel ik 'm op de website o.b.v. VIN nummer ook zie staan, heb ik de indruk dat driekwart van de inhoud voorbehouden is aan ccNC versies. Iets met een dode mus...

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:16
Die update zal heel waarschijnlijk ook 'verser kaartmateriaal' bevatten.
Hoe dood die mus is, zul je pas weten na installatie van die update.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• stuffie123
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:07:
[...]

@Rembooooo
Ja, daar kan de crux wel eens zitten. Alles werkt behalve vlambewaking omdat die mogelijk steunt op het idee dat de N (neutral, de nul) als het goed is bijna op aardpotentiaal zit en alle metaal van de ketel geaard is. Als de meting van de ionisatiestroom (stroom door de vlam) dan niet goed gemeten kan worden lijkt dat deel van de elektronica niet geheel zwevend, gescheiden van van het net te zijn.

@stuffie123 Gaat het hier om een ouder model ketel misschien?

Als het daar inderdaad aan ligt, dan zou je misschien de ‘nul’ van de auto (en niet de aarde van de auto!) aan de aarde thuis kunnen leggen.
Theoretisch zou je ook de aarde van de auto aan de aarde van het huis moeten kunnen hangen, maar ik ken het schema van de omvormer van de auto niet en weet daardoor niet of dat kans op schade geeft.
Ketel is vier jaar oud, dus dat valt mee. Stekker omdraaien heb ik ook al geprobeerd, zelfde probleem. Ik vraag me sterk af wat het probleem nu eigenlijk is.
Peter-036 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:08:
NE_E.EUR.S5W_L.001.001.250604
oude kaart versie:
- EUR.18.43.61.012.631.5

NE_E.EUR.S5W_L.001.001.251204
nieuwe kaart versie:
- EUR.18.49.56.023.631.5

• Ionikfünf
Peter-036 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:08:
Ik zie inderdaad een nieuwe kaartenset. De nieuwe A16 rondom Rotterdam doet er nog niet in mee, maar mogelijk is het op andere vlakken een flinke vernieuwing.

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10-03 11:16
Hoe moet die USB drive voor de update geformateerd zijn? Ik heb een Samsung T5 in NTFS maar daar wil de Navigation Updater niet naar schrijven.

• Stefannn
joezzt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:50:
Weet je zeker dat hij helemaal open gaat?
Er is ergens een instelling waarbij je de klep maar gedeeltelijk kan laten opengaan. Dat staat wellicht per ongeluk verkeerd.
Ik ben 1m91 en heb de hoogte nog niet als laag ervaren.

• Marcel2020
Ionikfünf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Hoewel ik 'm op de website o.b.v. VIN nummer ook zie staan, heb ik de indruk dat driekwart van de inhoud voorbehouden is aan ccNC versies. Iets met een dode mus...
Ik had toch vrij duidelijk aangegeven dat er wmb geen reden tot haast is....

• Room42
  • Niet online
DikkeDollie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:42:
Hoe moet die USB drive voor de update geformatteerd zijn? Ik heb een Samsung T5 in NTFS maar daar wil de Navigation Updater niet naar schrijven.
exFAT of FAT32 is altijd een veilige keuze.

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• Ionikfünf
Marcel2020 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:21:
[...]

Ik had toch vrij duidelijk aangegeven dat er wmb geen reden tot haast is....
Vergeef me mijn ongehoorzaamheid ;)

• Ionikfünf
Tijdens het uitvoeren van de navigatieupdate zat ik wat te pielen met de nieuwe myHyundai app. Voor mij was het géén ontdekking dat je vanuit de app een bestemming naar de auto kunt sturen, maar wél dat je er ook een route in kunt plannen. Nu brengt dat laatste niet per se iets extra's t.o.v. wat de auto zelf al kan, maar in de app kun je ook je gewenste laadniveau bij aankomst instellen én de minimale SOC waar je je nog comfortabel bij voelt bij laden tussendoor. Als ik me niet vergis kunnen de MY25 Ioniq's dat ook in het ccNC navigatiesysteem, maar deze functies ontbreken in de Gen5W systemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ionikfünf op 10-02-2026 19:57 ]

• joezzt
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Weet je zeker dat hij helemaal open gaat?
Er is ergens een instelling waarbij je de klep maar gedeeltelijk kan laten opengaan. Dat staat wellicht per ongeluk verkeerd.
Ik ben 1m91 en heb de hoogte nog niet als laag ervaren.
Ik heb de meest basic uitvoering zonder electrische klep. Helemaal open is 1.85 tot het laagste punt. Als ik ‘m ombouw naar electrisch gaat ie misschien verder open ? Past alleen niet zo bij mij 🤪

[ Voor 14% gewijzigd door joezzt op 10-02-2026 19:51 ]

• Room42
  • Niet online
joezzt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb de meest basic uitvoering zonder electrische klep. Helemaal open is 1.85 tot het laagste punt. Als ik ‘m ombouw naar electrisch gaat ie misschien verder open ? Past alleen niet zo bij mij.
Je kunt kijken waar de stop zit. Zit het in de luchtveren, dan kun je kijken of je langere luchtveren kunt krijgen. Zit er een fysieke stop, zoals een rubber, dan kun je kijken of je die in kunt korten.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:02
joezzt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb de meest basic uitvoering zonder electrische klep. Helemaal open is 1.85 tot het laagste punt. Als ik ‘m ombouw naar electrisch gaat ie misschien verder open ? Past alleen niet zo bij mij 🤪
Ik heb even gemeten bij mijn Lounge: 1m86 vanaf de grond tot de slothaak (laagste punt). Dat maakt dus niets uit vergeleken met jouw niet-elektrische klep, die ene centimeter zal wel meetonnauwkeurigheid zijn bij een van ons beide.

• joezzt
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Je kunt kijken waar de stop zit. Zit het in de luchtveren, dan kun je kijken of je langere luchtveren kunt krijgen. Zit er een fysieke stop, zoals een rubber, dan kun je kijken of je die in kunt korten.
Ik zie niet veel om in te korten. Er zijn wel wat bedrijven die gasveren op maat maken, ik ga eens vragen. Heb je tips ?

• Hippe Lip

Hippe Lip

stuffie123 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:44:
Ketel is vier jaar oud, dus dat valt mee. Stekker omdraaien heb ik ook al geprobeerd, zelfde probleem. Ik vraag me sterk af wat het probleem nu eigenlijk is.
@stuffie123
De controle van de waakvlam lijkt het probleem. Die werkt door een elektrisch stroompje door die vlam te leiden, zodat je kunt zien of er een vlam is (wel geleiding) of niet (geen geleiding).

Dat gaat tussen een meetpen en massa. Het zou wel eens kunnen dat als er geen stroom tussen aarde en de nul mogelijk is, dat het dan mis gaat. Maar dat blijft gokken.

Je zou er eens een mailtje aan de ketelfabrikant aan kunnen wagen. Nederlands product toevallig?
Schrijf er dan duidelijk bij dat de ketel prima lijkt te functioneren, inclusief de start, maar dat het bij de ontsteking (of het in stand houden?) van de waakvlam mis gaat. En dan vragen waarom dat niet goed gaat natuurlijk.
En ook niet vergeten waarom je dit wilt weten (in verband met mogelijkheden tijdens stroomuitval). :+

<John O`Mill>

@stuffie123 Dit schrijft ChatGPT o.a.:

Geen (echte) aardreferentie – grootste kans
Veel moderne gasketels gebruiken vlamdetectie via ionisatie.
Daarbij wordt gecontroleerd of er een kleine ionisatiestroom loopt via:

fase → brander → vlam → massa → nul/aarde

Dit werkt alleen als:
- fase en nul correct gedefinieerd zijn
- er een stabiele aardreferentie aanwezig is

Probleem bij V2L:
De IONIQ 5 levert meestal een zwevende uitgang (floating output).
Dat betekent:
- Geen vaste verbinding tussen nul en aarde
- Geen echte referentie t.o.v. aarde

Gevolg:
- De ontsteking werkt
- Vlam ontsteekt
- Maar de ketel “ziet” geen ionisatiestroom

-> Ketel gaat in storing en sluit gas af

Belangrijk (veiligheid!)
Een noodoplossing zoals:
- Nul aan aarde koppelen in een stekker
mag alleen als je exact weet wat je doet. Anders creëer je gevaarlijke situaties.
Een gasketel via V2L voeden kan, maar vereist correcte aardconfiguratie.

• haasrmc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-02 08:16
Goedemorgen beste forumleden,

Mijn dochter heeft afgelopen december haar Ioniq5 lease auto opgehaald en is er helemaal blij mee. En eerlijk gezegd, de auto rijd geweldig (afgezien van de grote draaicirkel). Maar nu het volgende, ze heeft de Style long range versie. Nu wil ze over een paar weken op wintersport en ze zat laatst te zoeken naar de functie die de accu preconditioneerd, zodat het laden bij een snellader beter gaat. Tot nu toe heeft ze nog niet de snellader nodig gehad. Maar wat ze ook probeert, het werkt niet. Nu is ze bij de garage geweest en die hebben gezegd dat die functie er niet opzit bij haar. Maar op internet lees je dat alle modellen van 2024-2025 het wel zouden hebben. Nu ben ik benieuwd of ik hier misschien definitief antwoord kan krijgen of het nu wel of niet op de auto zit? En als het er niet op zit, is het dan misschien wel (software-matig) in te schakelen?
Mvrgr. Rob
@haasrmc Alleen de Style met warmtepomp (optie in Nederland in modellen vóór 2025) kan preconditioneren, mits er een speciale software update is gedaan (modellen vóór 2023). Zonder warmtepomp kan het niet.

In de prijslijst van model 2025 in de topic start staat dat pas in de Connect uitvoering een warmtepomp in zit. Dus denk dat inderdaad preconditionering niet mogelijk is op model 2025.

Nu zal het snelheid van het snelladen wel meevallen, de eerste keer zal het in het begin langzamer gaan, maar de tweede keer zeker sneller, omdat de batterij beter op temperatuur is.

• haasrmc
@ZuinigeRijder Dank voor de snelle reactie. Dan is het nu in ieder geval duidelijk. Ze zal dan een iets langere koffiepauze moeten inlassen. Wij zijn door alle berichten en filmpjes op internet op het verkeerde been gezet. Iets met bomen en bos niet meer zien.

• stuffie123
ZuinigeRijder schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:33:
@stuffie123 Dit schrijft ChatGPT o.a.:

Geen (echte) aardreferentie – grootste kans
Veel moderne gasketels gebruiken vlamdetectie via ionisatie.
Daarbij wordt gecontroleerd of er een kleine ionisatiestroom loopt via:

fase → brander → vlam → massa → nul/aarde

Dit werkt alleen als:
- fase en nul correct gedefinieerd zijn
- er een stabiele aardreferentie aanwezig is

Probleem bij V2L:
De IONIQ 5 levert meestal een zwevende uitgang (floating output).
Dat betekent:
- Geen vaste verbinding tussen nul en aarde
- Geen echte referentie t.o.v. aarde

Gevolg:
- De ontsteking werkt
- Vlam ontsteekt
- Maar de ketel “ziet” geen ionisatiestroom

-> Ketel gaat in storing en sluit gas af

Belangrijk (veiligheid!)
Een noodoplossing zoals:
- Nul aan aarde koppelen in een stekker
mag alleen als je exact weet wat je doet. Anders creëer je gevaarlijke situaties.
Een gasketel via V2L voeden kan, maar vereist correcte aardconfiguratie.
Nul aan aarde koppelen ga ik maar niet doen.

• DikkeDollie
Ik volg de discussie over het knopen van een Ioniq 5 aan een verwarmingsketel. Of in het algemeen het voeden van een externe verbruiker.

De Ioniq 5 staat op rubber bandjes en is dus compleet zwevend. Er zit een inverter in die van de HV DC spanning een 230V AC signaal maakt op twee polen. Er is geen L of N. Dus welke hang je dan aan aarde? Hang je wel wat aan aarde? Hoe wordt dat gedaan met een generator op dinosap?

UIt electrisch oogpunt zou ik erg uitkijken met het zomaar dingen aan elkaar knopen als je niet weet hoe alles werkt met welke componenten. Voor je het weet blaas je componenten of mensen op.
Ik zou het bij een airfryer of een caravan houden.

And assumption is the mother of all f***kups.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DikkeDollie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:09:
Ik volg de discussie over het knopen van een Ioniq 5 aan een verwarmingsketel. Of in het algemeen het voeden van een externe verbruiker.

De Ioniq 5 staat op rubber bandjes en is dus compleet zwevend. Er zit een inverter in die van de HV DC spanning een 230V AC signaal maakt op twee polen. Er is geen L of N. Dus welke hang je dan aan aarde? Hang je wel wat aan aarde? Hoe wordt dat gedaan met een generator op dinosap?

UIt electrisch oogpunt zou ik erg uitkijken met het zomaar dingen aan elkaar knopen als je niet weet hoe alles werkt met welke componenten. Voor je het weet blaas je componenten of mensen op.
Ik zou het bij een airfryer of een caravan houden.

And assumption is the mother of all f***kups.
Dat is ook het probleem met zo'n V2L aansluiting. Bij V2H of V2G is tenminste duidelijk wat de nul is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-03 17:36
FunkStar_ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:47:
Ik rij sinds september 2021 met de Hyundai Ioniq 5. In december 2023 is de ICCU vervangen.
Al een paar maanden (zo’n 4 à 5) hoor ik een afwijkend geluid tijdens het regenereren, onafhankelijk van het regeneratieniveau (1, 2 of 3). Ik dacht eerst dat het aan mijn banden lag, die na 67.000 kilometer inderdaad versleten waren. Maar sinds kort heb ik vier nieuwe banden, en het geluid blijft.
Ik nadert nu de vijf jaar met deze auto, en omdat het onze eigen auto is en ik al eens problemen heb gehad met de ICCU, baart dit me zorgen. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

[Video]
Geen idee of dit toegelaten is, maar misschien is mijn post over het hoofd gezien. Na mijn bericht ontstond er immers een uitgebreide discussie waarbij de moderatoren moesten ingrijpen. Het kan natuurlijk ook dat er weinig reacties zijn omdat niemand anders een afwijkend motorgeluid ervaart tijdens het regenereren.

Ik breng de wagen binnenkort binnen in de garage, al verwacht ik eerlijk gezegd nu al de reactie: “Maar meneer, dat lawaai is normaal.” Toch is het geluid duidelijk anders dan vroeger. Onlangs reed er een vriend mee die spontaan dezelfde opmerking maakte over het lawaai, zonder dat ik hem vooraf iets had verteld over dit probleem.

Positief is dat de auto verder normaal rijdt en laadt. Maar door eerdere problemen (ICCU, een 12V-batterij die al onder garantie vervangen is, loskomende rubbers, …) is mijn vertrouwen toch wat aangetast.

• tvc15
Dat geluid is niet normaal, ik denk mogelijk veroorzaakt door de elektromotor of reductiebak. Ik neem aan dat je garage de klacht serieus neemt, het lijkt me niet moeilijk om een vergelijkbare auto te vinden die dit geluid niet produceert.

• klootwyk
  • Laatst online: 23:15
@haasrmc
@ZuinigeRijder

Ik heb een Style 2023 met optie warmtepomp, de functionaliteit is na levering via software update er bij gekomen. Helaas alleen via de navi aan te krijgen, geen handmatige knop.

Omdat mijn preconditionering een paar weken geleden niet meer werkte heb ik het verschil helaas moeten meemaken onderweg en retour wintersport.

Waarschijnlijk veroorzaakt na navi update van afgelopen najaar, ik heb preconditionering uiteindelijk een paar keer aan en uit gezet in het menu en nu werkt het weer.

Het is dag en nacht verschil, zonder blijft de auto lange tijd op 75kw laden om uiteindelijk op 150kw te pieken.

Toen het eenmaal weer werkte, gaat de auto snel naar 150kw om daarna gewoon de 235kw te halen.

De preconditionering gebeurd voor elke snellader, niet alleen voor de eerste keer.

Voor wintersport ritjes een must feature voor mij, gelukkig werkt t weer.

[ Voor 49% gewijzigd door klootwyk op 11-02-2026 16:43 ]

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-02 18:32
loon1001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Ik had toch verwacht dat Hyundai dit probleem inmiddels definitief had opgelost.
Verwacht niet dat dit probleem definitief zal worden opgelost voor de huidige bouwrijen waar het systeem wordt gebruikt. De huidige oplossing is de ICCU te vervangen, gratis tijdens de garantie, nadien helemaal of grotendeels voor rekening van de klant (coulans).
Dit is een gebruikelijke afweging en strategie bij veel producten, inclusief auto's. Als zodanig is daar niets mis mee, maar is natuurlijk slecht voor het imago van het merk.

Voor leaserijders, het leeuwendeel van de gebruikers, is dit geen probleem, zij zijn afgedekt en na 4-5 jaar gaat de auto de deur uit.
In een volgende incarnatie van dit systeem zullen er wel aanpassingen komen.

• Marcel2020
klootwyk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:32:
@haasrmc
@ZuinigeRijder

Ik heb een Style 2023 met optie warmtepomp, de functionaliteit is na levering via software update er bij gekomen. Helaas alleen via de navi aan te krijgen, geen handmatige knop.

Omdat mijn preconditionering een paar weken geleden niet meer werkte heb ik het verschil helaas moeten meemaken onderweg en retour wintersport.

Waarschijnlijk veroorzaakt na navi update van afgelopen najaar, ik heb preconditionering uiteindelijk een paar keer aan en uit gezet in het menu en nu werkt het weer.

Het is dag en nacht verschil, zonder blijft de auto lange tijd op 75kw laden om uiteindelijk op 150kw te pieken.

Toen het eenmaal weer werkte, gaat de auto snel naar 150kw om daarna gewoon de 235kw te halen.

De preconditionering gebeurd voor elke snellader, niet alleen voor de eerste keer.

Is de preconditionering niet van de HV accutemperatuur afhankelijk? (ipv voor elke snellader, wat ook in de zomer zou betekenen dat preconditionering actief word)

• klootwyk
  • Laatst online: 23:15
Marcel2020 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:08:
[...]

Is de preconditionering niet van de HV accutemperatuur afhankelijk? (ipv voor elke snellader, wat ook in de zomer zou betekenen dat preconditionering actief word)
Ja uiteraard.

Wat ik bedoelde te zeggen, met mijn recente voorbeeld een wintersport rit met temperatuur rond het vriespunt zie je in de praktijk dat voor elke laadbeurt de batterij voorverwarmd wordt.

In de meivakantie naar de Alpen geeft me niet tot nauwelijks voorverwarmen omdat de buitentemperatuur dan compleet anders is en het inderdaad niet meer nodig is.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:26
klootwyk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:32:
@haasrmc
@ZuinigeRijder

Dat had ik ook, gemeld een paar weken terug.

Dus om problemen te voorkomen, als je niet recent voorverwarming hebt gebruikt: probeer het een keer, zet eventueel het vinkje uit en weer aan.

• haasrmc
@klootwyk Ik snap dat het een heel verschil is, maar het zit er niet op bij haar, dus helaas. Gelukkig heeft ze wel de grote accu en met deze temperaturen haalt ze toch nog rond de 450 km (Geen 130 kmh). Relax en wat langer koffie en plaspauze dus.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-03 13:48
haasrmc schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:31:
@klootwyk Ik snap dat het een heel verschil is, maar het zit er niet op bij haar, dus helaas. Gelukkig heeft ze wel de grote accu en met deze temperaturen haalt ze toch nog rond de 450 km (Geen 130 kmh). Relax en wat langer koffie en plaspauze dus.
Je kan ook 10 km voor aankomst bij de laadpaal (in Duitsland) ff hard gaan rijden, 160 kmh ofzo, afremmen op de motor (recuperen maximaal) en dan weer hard acceleren, doe dit een paar keer en je accu wordt veel warmer. Niet comfortabel voor je passagiers waarschijnlijk maar het laden gaat veel harder dan.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Stefannn
haasrmc schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:31:
Zoals @klootwyk constateerde: start op 75kW laden zonder voor verwarming. Heel veel auto’s zouden daar al heel happy mee zijn.
En dan gaat het na een poosje naar 150kW.
Ik gok dat het ongeveer een kwartier op een laadbeurt scheelt.
NB op 75kW laad je de batterij in een uur vanaf 0% vol, op 150kW in 40 a 45 minuten. Je zal niet op 0% beginnen en ook niet op 100% stoppen.
Ik heb zelf wel verwarming, ik ben er super blij mee. Als ik het goed begrijp betekent dat ook dat de interieur verwarming over de warmtepomp gaat.
Maar… kwa tijdwinst is er toch echt wel zonder te leven. Het scheelt je dus 1 a 2 uur per jaar voor die wintersport. Als je regulier thuis kan laden heb je het verder nooit nodig. Als je niet kan thuis laden scheelt het wel heel veel. Dan tellen die kwartiertjes wel op.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54

YJB

Bovendien heb je niet altijd voordeel met voorverwarmen.
Bij -20C begint ie toch al gauw 1.5 uur van te voren, dat kost dan zo'n 6-8kWh. En als je dan pech hebt dat je niet gelijk kunt laden, dan kom je er achter dat het accu pack al weer behoorlijk afgekoeld is.
Of als je de laatste 20Km onder de 20% zakt, dan heeft het voorverwarmen uiteindelijk ook niet zoveel zin gehad.

Maar ja, die temperaturen heb je in Nederland niet gauw, maar hier in Zweden wel (nu ook weer -10C).

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:36
rvdgaag schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Je kan ook 10 km voor aankomst bij de laadpaal (in Duitsland) ff hard gaan rijden, 160 kmh ofzo, afremmen op de motor (recuperen maximaal) en dan weer hard acceleren, doe dit een paar keer en je accu wordt veel warmer. Niet comfortabel voor je passagiers waarschijnlijk maar het laden gaat veel harder dan.
Slecht advies, extra verwarming is minimaal, 10 minuten is al niet genoeg met batterijverwarming, laat staan met deze methode.

Batterijverwadming doet circa 4kw dus je moet evenveel extra warmteverlies in je accu ontwikkelen met deze rijmetbode. Dat ga je nooit redden.

De moeite dus niet waard om ronduit gevaarlijk rijgedrag uit te gaan voeren.

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:17
FunkStar_ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:47:
Ik nadert nu de vijf jaar met deze auto, en omdat het onze eigen auto is en ik al eens problemen heb gehad met de ICCU, baart dit me zorgen. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

[Video]
Dit geluid lijkt op wat ik heb gehad; dit bleek toen een brommende waterpomp. Die is toen gelijk vervangen.

• Marcel2020
Zonnekamp schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Dit geluid lijkt op wat ik heb gehad; dit bleek toen een brommende waterpomp. Die is toen gelijk vervangen.
Bij mij maakte de waterpomp herrie toen de HVAC condensor en dat was een heel ander geluid, dit klinkt mij meer in de oren als een electrische tram die regenereert...maar ook het optrekken lijkt een bijgeluid te hebben.....ik zou bij de garage langsgaan en eens vergelijken met een ander.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:26
Vorige week twee keer een flitser binnen een paar kilometer gehad op de A59 van en naar Breda. En prima getoond op de HUD. Geen Flatsmister nodig!

• joezzt
  • Niet online
Ik rij weer eens naar zuid frankrijk en heb een vraag. Welke route opties zetten de accu verwarming aan ?
1.Rechts een rustplek met snellader kiezen bij maps en als tussenstop toevoegen.
2. Zelfde maar dan als nieuwe bestemming
3. Bij poi een laadstation kiezen op de route en als tussenstop toevoegen
4. Zelfde maar dan als nieuwe bestemming
5. Opnieuw starten van route en dan zoeken naar laadstations en tussenstop toevoegen
6. Zelfde maar dan als nieuwe locatie
Nog meer opties ?
Totnutoe is nr 4 gelukt.

• Room42
  • Niet online
joezzt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:54:
[...]
Tot nu toe is nr 4 gelukt.
Dan heb je het niet over een MY25-model? Want daarin kun je ook handmatig de preconditioning inschakelen.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-03 15:34
Ik rij weer eens naar zuid frankrijk en heb een vraag. Welke route opties zetten de accu verwarming aan ?
1.Rechts een rustplek met snellader kiezen bij maps en als tussenstop toevoegen.
5. Opnieuw starten van route en dan zoeken naar laadstations en tussenstop toevoegen
Nog meer opties ?
Totnutoe is nr 4 gelukt.
Principe is heel eenvoudig. Het laadstation via de POIs zoeken en toevoegen als bestemming of tussenpunt, dat laatste maakt niet uit. De navi moet het als laadstation zien dus het adres handmatig invoeren, een restaurant, rustpunt of wat dan ook op hetzelfde terrein toevoegen heeft geen zin en zal ook niks doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rugby82 op 14-02-2026 16:03 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• tvc15
Nog meer opties ?
Totnutoe is nr 4 gelukt.
3. en 5. Werken ook goed, die gebruik ik regelmatig (MY22.5).

Als je dezelfde route vaker rijdt, dan kan je laadstations op die route ook als “favoriet” opslaan. Dat resulteert dan in optie 7:
7. Eindbestemming instellen, tussenpunt toevoegen kiezen, poi selecteren, laadstation selecteren en dan uit het keuzelijstje “favoriet” kiezen. Werkt snel en betrouwbaar.

• joezzt
  • Niet online
@Rugby82 @tvc15 jammer dat je niet bij kiezen van een rustplaats een 5de knop “laden” hebt dan. Is wel een inkopper. En als een rustplek met ionity van 2 jaar oud niet in de laadpaal lijst staat dan kan de batterijvoorverwarming dus ook niets , dus heb daar dan maar zonder voorverwarming geladen.

• Stefannn
joezzt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:48:
@Rugby82 @tvc15 jammer dat je niet bij kiezen van een rustplaats een 5de knop “laden” hebt dan. Is wel een inkopper. En als een rustplek met ionity van 2 jaar oud niet in de laadpaal lijst staat dan kan de batterijvoorverwarming dus ook niets , dus heb daar dan maar zonder voorverwarming geladen.
In dat geval lader in de buurt kiezen.
En daar dus niet naar toe rijden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Is er een manier om meer licht te krijgen van de achteruitrijverlichting?
Ik rij altijd achteruit de oprit op (veiliger bij het wegrijden), maar zie vrijwel nix; niet in mijn spiegels en niet in de camera. Te donker allemaal. Soms gebruik ik mijn remlichten om iets meer te zien, maar dan schiet dat rijden niet erg op… :+

<John O`Mill>

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:31
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:31:
Ik rij altijd achteruit de oprit op (veiliger bij het wegrijden), maar zie vrijwel nix; niet in mijn spiegels en niet in de camera. Te donker allemaal. Soms gebruik ik mijn remlichten om iets meer te zien, maar dan schiet dat rijden niet erg op… :+
Je oprit beter verlichten
spoiler:
:+

• Room42
  • Niet online
Interessant, want ik rijd nu nog de (4 jaar oude) Kona en daarmee heb ik juist altijd enorm goed zicht in de achteruitrijcamera. Is dat dus met de Ioniq 5 minder?

• Stefannn
Ik heb reflectors geplaatst zodanig dat ze bij correct rijden exact op de gele streep zitten en bij parkeren exact op een kruispunt daarvan.

• E-vteclover
  • Laatst online: 20:58
Ik lees hier al een maandje of 2 mee.
Na jaren 26 jaar honda zonder problemen ben ik in het hyundai avontuur gesprongen 😅😊

Ev verslaafd ben ik geworden door eerst als 2e wagen met een honda-E te rijden (en nu nog)
Heb ik nu 2,5 jaar en 34kkm verder buiten een 12V batterij nog geen problemen gekend.

Net zoals bij iccu en ioniq problemen bij hyundai las ik daarvan deurklink en brakebooster problemen maar al van gespaard gebleven.

Hoop dus ook v d iccu problemen gespaard te blijven 😊 het is een my 25 84kwh

On topic ,de cameras bij de honda-E zijn subliem tot nu toe .
Enkel de binnenspiegel als je achterruit aangedampt is dat is minder want de camera zit niet buiten

Ps De range van de ioniq is een verademing als je van een honda-e komt 🤣

[ Voor 5% gewijzigd door E-vteclover op 15-02-2026 08:35 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@erik91
Dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag. Ik heb er vaker last van bij achteruit parkeren in donkere omgeving.

<John O`Mill>

• joezzt
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:12:
[...]

In dat geval lader in de buurt kiezen.
En daar dus niet naar toe rijden.
Gedaan, als tussenpunt, maar er verwarmde niks voor, snif.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Room42 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 06:49:
Interessant, want ik rijd nu nog de (4 jaar oude) Kona en daarmee heb ik juist altijd enorm goed zicht in de achteruitrijcamera. Is dat dus met de Ioniq 5 minder?
@Room42
Met mijn vorige EV (e-Niro uit 2019, een neefje van je Kona) had ik er ook geen last van. De camera daarvan was niet bijster goed, maar ik kon tenminste zien waar ik heen ging.

Nu met de IONIQ zie ik werkelijk geen fluit. Ik kan zelfs vanaf de straat de ingang van de inrit heel slecht vinden tussen begroeiing links en rechts ervan, terwijl er nota bene 5 meter verder een straatlantaarn staat. Het lastige is dat het vanaf de straat begint met een groenstrook van de gemeente, waar ik dus weinig aan kan doen…

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 15-02-2026 10:04 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

joezzt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:48:
Gedaan, als tussenpunt, maar er verwarmde niks voor, snif.
@joezzt
Kan het zijn dat de accu al ongeveer op temperatuur was? Ik heb het onderweg ook meermaals gehad dat voorverwarming wel ingesteld stond (dus aan zou moeten springen indien nodig) maar uiteindelijk nix deed.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Stefannn
Een stuk verder naar achteren heb ik ook één reflectorpaaltje staan ter oriëntatie bij het rijden op de oprit. Misschien moet ik toch ook maar twee op de hoeken aan de straatkant zetten.
… zodanig dat ze bij correct rijden exact op de gele streep zitten en bij parkeren exact op een kruispunt daarvan.
Betekent dit dat je reflectoren in/op je oprit hebt geplakt op het oppervlak, of parkeer je kort bij een muur of einde oprit?

<John O`Mill>

• joezzt
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:55:
[...]

@joezzt
Kan het zijn dat de accu al ongeveer op temperatuur was? Ik heb het onderweg ook meermaals gehad dat voorverwarming wel ingesteld stond (dus aan zou moeten springen indien nodig) maar uiteindelijk nix deed.
Zou kunnen, maar door de laadsnelheid van 80-100 kw zou je zeggen van niet. Ik rij ook maar 104.
Het is nu zondag, op vakantie ;-)

• Hippe Lip

Hippe Lip

E-vteclover schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:33:
Ik lees hier al een maandje of 2 mee.
Na jaren 26 jaar honda zonder problemen ben ik in het hyundai avontuur gesprongen 😅😊
[…]
Heb ik nu 2,5 jaar en 34kkm verder buiten een 12V batterij nog geen problemen gekend.
[…]
Hoop dus ook v d iccu problemen gespaard te blijven 😊 het is een my 25 84kwh
@E-vteclover
Begrijp ik goed dat je sinds een maandje of twee in een gebruikte Ioniq 5, MY25 rijdt?
Welkom bij de club hier! :)F :)B

Dat is er dan kennelijk eentje van iemand die weer snel (na ca. een jaar?) afstand van z’n nieuwe wagen gedaan heeft.
Vreemd… :?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

joezzt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:06:
Zou kunnen, maar door de laadsnelheid van 80-100 kw zou je zeggen van niet. Ik rij ook maar 104.
@joezzt
Je weet dat de laadsnelheid ook afhankelijk is van de vullingsgraad van he accu? Bij 20% wil die veel sneller laden dan als er 50 of 60% in zit bij aankomst bij de paal.

<John O`Mill>

• tvc15
@Hippe Lip, ik herken je probleem met achteruitijden in het donker, ik worstelde daar laatst ook mee. Wat wonderwel bleek te helpen is het inschakelen van de alarmverlichting, dat hielp enorm.

• E-vteclover
  • Laatst online: 20:58
@Hippe Lip
Nee heb hem nieuw gekocht (stockwagen) aangezien ik na 26 jaar hetzelfde vertrouwelijke merk gereden heb.
December geleverd geweest.

Het is een N-line bussiness plus ,hier in belgie heeft deze versie geen digitale binnen of buitenspiegels dus kan ik hier niet over oordelen.

@E-vteclover
Begrijp ik goed dat je sinds een maandje of twee in een gebruikte Ioniq 5, MY25 rijdt?
Welkom bij de club hier! :)F :)B

Dat is er dan kennelijk eentje van iemand die weer snel (na ca. een jaar?) afstand van z’n nieuwe wagen gedaan heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door E-vteclover op 15-02-2026 10:46 ]

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:02:
[...]

@Stefannn
Een stuk verder naar achteren heb ik ook één reflectorpaaltje staan ter oriëntatie bij het rijden op de oprit. Misschien moet ik toch ook maar twee op de hoeken aan de straatkant zetten.

[...]

Betekent dit dat je reflectoren in/op je oprit hebt geplakt op het oppervlak, of parkeer je kort bij een muur of einde oprit?
Aldus.
Door te tegenzon niet super goed te zien maar als je er een beetje aan gewend bent gaat het super goed.
Als ik de auto parkeer zoals in de tweede foto staat hij netjes op 20cm van de rand van de oprit met de laadpaal exact bij de laadpoort.
Het is nu dag, ‘s nachts lichten die reflectors dus mooi op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfX4a6KpxPeRHhIUNpiB2IfURj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjg9fFfSrrbtumfyVafXQO3w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYppjupVB14i45VvK5CS3-p-Hk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukklLbgioF6FRTyPL2KEV8iW.jpg?f=fotoalbum_large

• Room42
  • Niet online
E-vteclover schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:45:
[...]
offtopic:
Welkom op het forum. Even een paar tips, voor de leesbaarheid: Als je een extra stukje wilt quoten, kun je de quote-tag gebruiken, dat is afgekort [q] en weer afgesloten met [/], of je kunt de quote-knop gebruiken in de knoppenbalk. Om een bestaande quote te onderbreken kun je de 'splits quote'-knop gebruiken, of gewoon de quote onderbreken met [/] <jouw tekst> [q]. Binnenkort krijgen we ook een WYSIWYG editor, maar die is nog niet live, geloof ik. Daarnaast, als je iemand quote, hoef je deze persoon niet ook nog te taggen, dat gaat automatisch. :)

• Marcel2020
joezzt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:06:
[...]

het activeren van de voorverwarming duurt soms (?) wel even, reken op een minuut of 5-8 (zo ingeschat)

Maar als het bij deze temperaturen niet actief word kan het zijn dat er iets aan je instellingen gemorreld moet worden. Heb je het preconditioneren al eens uit en weer aangezet, infotainment reset gedaan?

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-03 15:34
De vraag is ook wanneer je het tussenpunt hebt ingesteld. Als je al veel te laat bent en nog maar 10min van de lader verwijderd bent gaat de accuverwarming bij mij ook vaak niet aan. Op tijd instellen, zeker half uur van tevoren in de winter, en dan werkt het perfect.

En inderdaad als een lader niet in het rijtje staat kies je er eentje op nagenoeg gelijke afstand en werkt de voorverwarming ook gewoon. Ik vind het zelfs hee goed dat de accuverwarming niet aan gaat als je een rustplaats kiest ipv een laadstation want als je niet wilt laden maar gewoon even wilt stoppen staat dat ding voor niets enorm veel stroom te verbruiken. Ik vind wat ze bedacht hebben ontzettend logisch en heel goed werken.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Marcel2020
een softwareschakelaar voor handbediend preconditionen is wmb de enige misser....die moet te maken zijn ....mja

• TonvanS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-03 20:29
Ik ben net terug van wintersport in Zuid Frankrijk (2021 lounge, laatste updates) met navigatie. Ik had het volgende probleem: ik kreeg de accuverwarming niet uit. De navigatie stuurde ons ongevraagd naar elke laadpaal langs de snelweg (en dat zijn er veel) al was de accu nog 45% geladen. In feite reden we rond met een warm accupakket bij 4 graden celcius. Dat het verbruik dan richting 30KW/100 km gaat is niet verwonderlijk. Ik ben gestopt om het probleem te verhelpen. Navigatie stoppen en starten helpt niet. Het vinkje uitzetten bij accuverwarming wel. Inmiddels geleerd om bij elke navigatieopdracht routeopties aan te klikken en laadstations weg te vinken. Voor het laden maakte het niet veel uit. Je start bij 75KW en dat wordt uiteindelijk toch wel 125KW. Nog een raadsel wat ik fout doe.

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:03:
een softwareschakelaar voor handbediend preconditionen is wmb de enige misser....die moet te maken zijn ....mja
Dat is zeker makkelijk. En dat is dan ook precies wat ze hebben gedaan vanaf de MY25.

Het kan zelfs vanuit de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrBEuQpJxYtQE6xoMw7_HAkDeyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cebgJRhLxUWJI7siBmFrjqRk.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 00:13:
[...]

Dat is zeker makkelijk. En dat is dan ook precies wat ze hebben gedaan vanaf de MY25.

Het kan zelfs vanuit de app.

[Afbeelding]
errug fijn dat zoiets voor MY25 bestaat, maar het moet voor alle Ioniq 5 versies mogelijk zijn, of beter..mogelijk worden gemaakt.....het is niet iets waar ik een nieuw model voor ga kopen...een indestructable ICCU zou me dat laten overwegen, een software enabled functie niet ;-)

• DikkeDollie
Marcel2020 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 01:23:
[...]

errug fijn dat zoiets voor MY25 bestaat, maar het moet voor alle Ioniq 5 versies mogelijk zijn, of beter..mogelijk worden gemaakt.....het is niet iets waar ik een nieuw model voor ga kopen...een indestructable ICCU zou me dat laten overwegen, een software enabled functie niet ;-)
Nou , die indestructable ICCU zit ook niet in een MY25.

• De doorloper
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-02 14:37
Hippe Lip schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:15:
[...]Dat is er dan kennelijk eentje van iemand die weer snel (na ca. een jaar?) afstand van z’n nieuwe wagen gedaan heeft.
Zo vreemd hoeft dat niet te zijn. Leaseauto, bedrijf failliet? Leaseauto, werknemer peert 'm, kan allebei.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:03
De doorloper schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:03:
[...]

Zo vreemd hoeft dat niet te zijn. Leaseauto, bedrijf failliet? Leaseauto, werknemer peert 'm, kan allebei.
Ik heb mijn MY25 ook als occasion gekocht, hij werd daarvoor als demo auto bij de dealer gebruikt.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-03 10:12
TonvanS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:56:
Ik ben net terug van wintersport in Zuid Frankrijk (2021 lounge, laatste updates) met navigatie. Ik had het volgende probleem: ik kreeg de accuverwarming niet uit. De navigatie stuurde ons ongevraagd naar elke laadpaal langs de snelweg (en dat zijn er veel) al was de accu nog 45% geladen. In feite reden we rond met een warm accupakket bij 4 graden celcius. Dat het verbruik dan richting 30KW/100 km gaat is niet verwonderlijk. Ik ben gestopt om het probleem te verhelpen. Navigatie stoppen en starten helpt niet. Het vinkje uitzetten bij accuverwarming wel. Inmiddels geleerd om bij elke navigatieopdracht routeopties aan te klikken en laadstations weg te vinken. Voor het laden maakte het niet veel uit. Je start bij 75KW en dat wordt uiteindelijk toch wel 125KW. Nog een raadsel wat ik fout doe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mflE3ROqHCf4SF--Dkj4t5RAZgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBxJNcdl5maMdrugmyPSsPbe.jpg?f=fotoalbum_large
Vinkje "inclusief oplaadstations" weghalen rechtsboven bij plannen van de route, dan doet die geen laadpunten inplannen en kan je deze zelf toevoegen wanneer nodig. Als je dat meer dan een half uur van te voren doet en vinkje van accuverwarming weer aanzet, haal je vaak direct 200+ kW bij de juiste lader.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Vandaag eindelijk weer eens aan de snellader. Helaas wederom teleurstellende snelheid.
Fastned 400kW laadpaal Nieuwerbrug.
Opvallende terugval in snelheid halverwege.
Mogelijk door andere auto die aan kabel 2 ging laden. Of toch slechte accucel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB0yVspVRleUKfQztK-tgeNTEH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6DJzR0QCDjS5DPGfipnCwmI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us7D7PHso-8jq7JRI0x13Ib0lQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDmIFjKWscZIpxprtV6d54rc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ditbenikecht op 17-02-2026 19:50 ]

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-03 09:39

mdeiman

Projet 45

ditbenikecht schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:47:
Vandaag eindelijk weer eens aan de snellader. Helaas wederom teleurstellende snelheid.
Fastned 400kW laadpaal Nieuwerbrug.
Opvallende terugval in snelheid halverwege.
Mogelijk door andere auto die aan kabel 2 ging laden. Of toch slechte accucel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is een grote uitzondering dat ik langs de A28 bij Fastned hoge snelheden haal. Met voorverwarming en een lege batterij meestal starten met 65kW. Dat duurt dan een tijdje en dan een keer max 120kW.
In den beginnen zonder voorverwarming ongeveer dezelfde waarden.
Jammer, maar niet meer dan dat.

Shit happens.

• Marcel2020
de keren dat ik bij Fastned sta verwonder ik me ook meestal over de lage snelheid....heb je al eens ergens anders geprobeerd te laden? Bij Shell of Ionity zie ik wel snelheden tot het maximum of dicht daarbij (225KW)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:03
Is er iemand hier met een Ioniq 5 N? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen :-) Ik twijfel tussen de Tesla model Y Performance en de Ioniq 5 N (en nog andere auto's)..

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-03 09:39

mdeiman

Projet 45

turkeyhakan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:15:
Is er iemand hier met een Ioniq 5 N? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen :-) Ik twijfel tussen de Tesla model Y Performance en de Ioniq 5 N (en nog andere auto's)..
Misschien ook nog even wachten op de BMW iX3 60 xDrive of de Volvo EX60 P12. Wel ietjes duurder.
BMW iX3 50 en en Ex60 P10 zijn natuurlijk ook niet beroerd. Mooi dat er wat te kiezen valt!

Maar de N is ook een mooi monster.

Shit happens.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:03
mdeiman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Misschien ook nog even wachten op de BMW iX3 60 xDrive of de Volvo EX60 P12. Wel ietjes duurder.
BMW iX3 50 en en Ex60 P10 zijn natuurlijk ook niet beroerd. Mooi dat er wat te kiezen valt!

Maar de N is ook een mooi monster.
Bij Hyundai heb je het Continu Plan wat mij erg aanspreekt (en wij hebben al een Inster). Vandaar :-)
Pagina: 1 ... 288 ... 290 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic