• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-12 19:02
Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:45:
[...]

@iRenik En heeft die extra bult een specifieke functie, extra nut? Of is het alleen voor de mooi?
Nu moet je dus verder reiken als je dingen achterin de auto wil leggen?

En kan er dan geen trekhaak meer achter, als je dat zou willen? Want de standaard trekhaak lijkt dan ergens midden in die bumper te eindigen?
En dan lijkt er ook nog een rood lampje midden onder in de weg te zitten voor een trekhaak… :?
De ioniq5 N is niet gekeurd voor een trekhaak helaas. Anders had ik hem ook zelf graag overwogen.
Mede bevestigd door de dealer.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:22
Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:45:
[...]

@iRenik En heeft die extra bult een specifieke functie, extra nut? Of is het alleen voor de mooi?
Nu moet je dus verder reiken als je dingen achterin de auto wil leggen?

En kan er dan geen trekhaak meer achter, als je dat zou willen? Want de standaard trekhaak lijkt dan ergens midden in die bumper te eindigen?
En dan lijkt er ook nog een rood lampje midden onder in de weg te zitten voor een trekhaak… :?
Het is een functionele diffusor die voor extra druk (downforce) zorgt op hoge snelheid en het stevigere bochtenwerk op het circuit. Het verbetert simpelweg de luchtstroom onder de auto. Er zitten ook andere luchtinlaten (zowel voor als achter) die de banden en remmen extra koelen.

Trekhaak is inderdaad geen optie op de N.
Rode streep is een extra reflector. 3e remlicht zit in de driehoek bovenin de spoiler.

Zal eerdaags wat detail foto’s maken…

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
iRenik schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
[...]

Het is een functionele diffusor die voor extra druk (downforce) zorgt op hoge snelheid en het stevigere bochtenwerk op het circuit. Het verbetert simpelweg de luchtstroom onder de auto. Er zitten ook andere luchtinlaten (zowel voor als achter) die de banden en remmen extra koelen.

Trekhaak is inderdaad geen optie op de N.
Rode streep is een extra reflector. 3e remlicht zit in de driehoek bovenin de spoiler.

Zal eerdaags wat detail foto’s maken…
Ah!
Een soort redbull Floor dus :*)
(Sorry, ik kon het niet laten)
Gave bak!
Ehhh… ga je er het circuit mee op? Dat is ook wel gaaf.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• iRenik
Stefannn schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:19:
[...]

Ah!
Een soort redbull Floor dus :*)
(Sorry, ik kon het niet laten)
Gave bak!
Ehhh… ga je er het circuit mee op? Dat is ook wel gaaf.
Thanks haha, circuit is teveel risico qua verzekering. Je hoeft het nog niet eens zelf te doen maar als iemand anders even niet oplet... gelukkig ben ik meerdere keren per jaar in het buitenland en kan ik me onderweg op de Duitse autobahn ook nog uitleven :)

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:42
Autobahn en uitleven valt tegenwoordig reuze tegen vind ik, vroegah reed ik elke paar weken naar Innsbruck, eerst naar Kassel via de 44 en dan de A7, daar kon je toen nog een baksteen op je gaspedaal leggen....momenteel rijd je er met wat mazzel 130.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• iRenik
Ja het is zeker niet meer wat het was met alle werkzaamheden maar die afwisseling is wel lekker. Uit de 70 zone in 1x door naar 265 en niets wat je bijhoudt 🤪 (en dan idd vol in de remmen voor een gele kentekenplaat die naar links gaat haha)

• Marcel2020
iRenik schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:08:
Ja het is zeker niet meer wat het was met alle werkzaamheden maar die afwisseling is wel lekker. Uit de 70 zone in 1x door naar 265 en niets wat je bijhoudt 🤪 (en dan idd vol in de remmen voor een gele kentekenplaat die naar links gaat haha)
in mijn ervaring is sinds een jaar of 15 het contingent Duitsers dat zomaar naar links gaat zonder te kijken ook best alarmend groot geworden, bijna op het niveau van Nur Links-ers

• iRenik
Marcel2020 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:53:
[...]

in mijn ervaring is sinds een jaar of 15 het contingent Duitsers dat zomaar naar links gaat zonder te kijken ook best alarmend groot geworden, bijna op het niveau van Nur Links-ers
Helemaal waar haha…

• Marcel2020
@Stefannn

In het Duitse forum is een Koreaan/AI aktief die stug blijft roepen dat de ICCU failure rate voor 99% te wijten is aan AC laders.....de echte ICCU failure rate ligt bij 1 op de 100.000...dat is als je alle niet ICCU eigen oorzaken uit de cijfers filtert
Dat klinkt als de slager die zijn eigen vlees keurt....

Zijn er specifieke regels, certificeringen waar een AC charger aan moet voldoen? (jij hebt er toch zelf een gebouwd?)
Er word vooral naar het 1Khz pwm signaal gewezen, lijkt mij ridicuul dat je een ICCU ontwerpt die van de leg raakt als dat signaal door wat dan ook verstoord is....

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:25:
@Stefannn

In het Duitse forum is een Koreaan/AI aktief die stug blijft roepen dat de ICCU failure rate voor 99% te wijten is aan AC laders.....de echte ICCU failure rate ligt bij 1 op de 100.000...dat is als je alle niet ICCU eigen oorzaken uit de cijfers filtert

Zijn er specifieke regels, certificeringen waar een AC charger aan moet voldoen? (jij hebt er toch zelf een gebouwd?)
Er word vooral naar het 1Khz pwm signaal gewezen, lijkt mij ridicuul dat je een ICCU ontwerpt die van de leg raakt als dat signaal door wat dan ook verstoord is....
Ik had hier al een eerste reactie gegeven naar aanleiding van de post van @ZuinigeRijder.
Ik zal het Duitse forum (je bedoelt toch dat forum??) nog wat verder doorspitten.
Ik vind het inderdaad erg onwaarschijnlijk.

Ik heb inderdaad eigen laadpaal gebouwd zie dit forum. Niet alleen gebouwd, maar aangezien ik een oude meter heb die de P1 maar 1x/10sec verstuurt doe ik ook de hele loadbalancing zelf via de api en homebrew home automation systeem (stamt van 2008, VOOR home assistant bestond). Ik heb de protocollen derhalve ook heel aardig in de smiezen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:59:
[...]

Ik had hier al een eerste reactie gegeven naar aanleiding van de post van @ZuinigeRijder.
Ik zal het Duitse forum (je bedoelt toch dat forum??) nog wat verder doorspitten.
Ik vind het inderdaad erg onwaarschijnlijk.

Ik heb inderdaad eigen laadpaal gebouwd zie dit forum. Niet alleen gebouwd, maar aangezien ik een oude meter heb die de P1 maar 1x/10sec verstuurt doe ik ook de hele loadbalancing zelf via de api en homebrew home automation systeem (stamt van 2008, VOOR home assistant bestond). Ik heb de protocollen derhalve ook heel aardig in de smiezen.
Ja dat forum bedoelde ik idd

https://www.goingelectric...p?f=531&t=96899&start=840
https://www.goingelectric...hp?f=531&t=99452&start=30

Maar zo lang er niks in detail aan root cause wordt gedeeld is het wmb een red herring....veel gesnavel weinig wol....

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:25:
@Stefannn

zijn post hier
Geeft aan dat software het laden onderbreekt in geval van "raar gedrag".
En dat dat "rare gedrag" waarschijnlijk spikes zijn de de ICCU stukje bij beetje om zeep helpen.
>> Maar.... dan zou je af en toe een afgebroken laadsessie moet zien en dat heb ik persoonlijk niet (of hij moet bedoelen dat het na een poosje weer opstart)

- zijn eerste zorg betreft "hele goedkope laders" die zich NIET aan het protocol houden. De foutmodus die hij schetst is dat ene betreffende lader het relais in de laadpaal zomaar af en aan schakelt. DAT kan inderdaad wel een ICCU overlijden genereren.
- AANschakelen terwijl de auto er niet klaar voor is, of erger... AFschakelen zonder eerst de ICCU via de CP controlelijn te laten stoppen met laden... yep... DAT kan zeer zeker ICCU failures geven.
- Betrefffende laders is hij in Korea tegengekomen. Ik geloof echter niet dat dergelijke laders in Europa voorkomen.
Kortom: deze zorg deel ik, maar zal in Nederland niet voorkomen.

===
- zijn 2de zorg betreft wat hij noemt "mid level quality": PCB design zonder specifieke maatregelen voor doorspraak van schakelpulsen. Niet-symmetrische PCB, aansluitingen die dicht bij elkaar liggen.
- ALS zijn zorg terecht is Dan treft dat ook de Europese laders. Alle laders die ik gezien heb hebben geen specifiek "high frquency design".
- MAAR... ik vind dat erg onwaarschijnlijk... ik ben het met deze reactie eens
>> Als net relais van de lader eenmaal gesloten is dan hangt de auto gewoon aan het huis. De TV en magnetron hebben dan net zoveel impact als de lader.
>> wat :"eventueel" kan zijn is dat de storing dermate hoog is dat het relais gaat klapperen. Maar dan heb je het ook wel erg bont gemaakt. Geloof ik niet erg in.
>> inderdaad zijn vrijwel alle laders "niet specifiek hoog frequent ontworpen" maar de reden daarvoor is simpelweg "omdat het geen hoog frequent apparaten betreft".

deze reactie onderschrijf ik ook De laadpaal relais/controlboard setup is echt vele malen robuster dan dat waar betreffende Koreaan zich zorgen over maakt.

NB.. mbt zijn zorg over CP signaal vervorming....
CP signaal zal vrij zeker vervormd zijn. Het gaat typisch door een niet afgeschermde aders van 0.5mm2 direct naast de 3 power fases en de laadkabel mag volgens specificatie maximaal 10 meter zijn.
ICCU zal zeer zeker robuust moeten zijn voor CP signaal vervorming.
Maar het is een signaal van 9volt!..... Dat is zo extreem grofstoffelijk daar zal je niet zomaar storing op hebben.

=====
In deze post
Geeft hij aan dat de LDC failure wel degelijk is opgelost (met een van de software updates?? en wat is LDC??)
==> zoals @Hippe Lip opmerkte en ik later beantwoordde hier kan dat consistent zijn met een observatie dat het fail patroon de laatste tijd anders is dan een jaar geleden. Toen ploefde ze er steevast aan het eind van een AC laadsessie uit, nu steeds vaker een poosje na het wegrijden.
==> dat zou betekenen dat hij toch wel relevante insider knowledge heeft.

in zijn post hier
gaat hij wat mij betreft de mist in door de timing errors van de CP op 1 hoop te gooien met de timing avond laadcyclus. CP zal een een goed filter algoritme aan de kant van de ICCU moeten hebben. Zoals ik hierboven aangeef: de CP is absoluut geen goed afgeschermde signaal kabel en zal zeer zeker storing hebben.
De laadcyclus is als het goed is echter een compleet gescheiden software algoritme dat reageert op de gefilterde CP informatie.
ALS het hier al mis gaat dan zou ik de schuld bij de ICCU leggen vanwege onvoldoende filteren van CP signaal. Het goede nieuws... dat moet oplosbaar zijn met ene software update.

Maar ik geloof het niet... Je zou dan het relais in de laadpaal toch veelvuldig moeten horen klapperen.

NB: ik heb in een ver verleden zelf PWM gestuurde elektronica ontworpen en gebouwd. Met PWM is 1 ding zeker: "het signaal is verre van ideaal", je zal het altijd moeten filteren. Zijn claim dat het PWM signaal niet goed genoeg is snijdt echt geen hout

reactie hier
>> onderschrijft ook dat de software upgrade die we gehad hebben wel degelijk 1 foutmodus heeft opgelost. De fouten van nu zijn dus NIET dezelfde als van een jaar geleden

deze post vat het samen
het CP signaal is dermate simpel dat je het er echt de schuld niet aan kan geven.

========
IK STOP EVEN!!
holy cow... betreffende forum begon op pagina 69 afgelopen zaterdag en heeft inmiddels 84 pagina's. Ik ben in een uur tot pagina 74 gekomen.
Ik kijk later nog wel eens. "zo rond pagina 74" valt het in herhaling. De Koreaan houdt bij hoog en laag vol dat CP noise het probleem kan zijn maar velen "redelijk goed onderlegde contributors" (en ikzelf ook) zien dat absoluut niet zitten omdat het CP signaal compleet gescheiden is van het hoogspanning circuit, van zichzelf eigenlijk best robust is (hoge signaalsterktes, lage =frequentie), maar ook zeer zeker goede filtering nodig zal hebben aangezien het absoluut niet is afgeschermd in de laadkabel.

en na een uur heb ik er ongeveer 4 gelezen...

• Marcel2020
@Stefannn

Thanks! Het geheel valt idd in herhaling en die Koreaan onderbouwt nergens iets, zijn verwijzingen zijn niet te lezen en ik betwijfel of er überhaupt legitieme datasets buiten Hyundai , de Koreaanse overheid in de Amerikaanse NTSB zijn....de inhoud zal 'confidential' zijn (en terecht)

We gaan het zien, het lijkt ondenkbaar dat de levensduur vd ICCU afhankelijk is van een signaal waarvan je op voorhand kunt inschatten dat het aan allerlei storingen onderhevig is, dus ik zou zeggen dat de ICCU en de software daar op gemaakt moeten zijn.

• Stefannn
  • Nu online
@Marcel2020 & others...
Terug van de AH,
Ik ben het Duitse forum maar van achter naar voren aan het lezen.
Daarbij zie ik nog 2 toch wel relevante posts

deze post bevestigt in grote lijnen wat ik ook concludeerde
CP circuit is compleet gescheiden en kan de oorzaak niet zijn.
CP signaal moet wel fatsoenlijk gefilterd worden in de ICCU maar dat is een ICCU verantwoordelijkheid, niet de laadpaal, en dat is behoorlijk simpel.

Deze post van de koreaan vond ik toch interessant
Wat mij betreft slaat de Koreaan de plank mis door CP en power electronica op 1 hoop te gooien. Hij lijkt echter wel relevante insider informatie te hebben.
Step 3 — Failures appeared random → suspect external causes
Because failures appeared random and could not be reproduced internally, Hyundai assumed that the external charging environment might be responsible.
They disassembled and analyzed several hundred AC chargers from the Korean market and discovered design weaknesses and inconsistencies among many small-vendor chargers.
Dis is wellicht waar, maar slaat dan op de extreem goedkope laadpalen die inderdaad niet deugen (zie vorige post). Die hebben we hier in europa niet.
Government-held statistics also show:
.....
The intrinsic ICCU defect rate for Hyundai/Kia was:
1–2 per 100,000 units (current level)
5–6 per 100,000 units before the hardware improvements
Als dat waar is hebben we nog wel ICCU failures maar "echt niet veel".
Forum als dit geeft altijd vertekend beeld omdat enkel de "fails" posten en niet alle "non fails". Het zal bovendien nog een combinatie zijn van voor&na upgrade units en wellicht units die weliswaar ge-upgrade zijn maar daarvoor al heel erg aangetast waren.
1..2/100.000 is niet veel. Echter..... Korea is wel een land waar "dingen wat onder de tafel terecht kunnen komen". Op basis van wat hier voorbij komt zou ik (puur gevoelsmatig) meer richting 1..5/10.000 denken (er zullen toch niet meer dan 100.000 ioniq5's in Nederland rijden? en ik heb echt veel meer dan 2 fails gezien)
New logic:
If the CP signal is not perfectly clean or clearly synchronized,
the vehicle immediately terminates AC charging.
In practice, this means:
Chargers that strictly follow IEC standards → no issue
Chargers built at the borderline of IEC compliance → charging is now aggressively cut off
Dat kan je ook anders lezen.
Onze Koreaan geeft de laadpalen de schuld van CP vervorming.
Echter... je kan ook de ICCU de schuld geven van "onvoldoende robuustheid" (en dat moet voor zo'n vrij simpel signaal vrij eenvoudige te maken zijn).
Dan echter..... "charging is now aggressively cut off" is exact de foutmodus van voor de upgrade. Bij heel snel afschakelen genereert de ICCU een puls die de mosfet doet overlijden. Dat is een analyse van 2 jaar geleden van ik geloof (??) dezelfde Chris die nu de condensatie hypothese heeft. Die was gebaseerd op vrij goede analyse inclusief simulaties van afschakelgedrag. Die geloof ik wel.
Kortom... hij zou nog gelijk kunnen hebben in zijn "CP hypothese" alleen niet met dan de schuld aan de laadpaal geven.
Hyundai has announced that another logic update is planned before June 2026.
Dat zou dan toch weer mooi zijn

==
En hier laat ik het bij

• Marcel2020
Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:46:
@Marcel2020 & others...
Terug van de AH,
Ik ben het Duitse forum maar van achter naar voren aan het lezen.
Daarbij zie ik nog 2 toch wel relevante posts

deze post bevestigt in grote lijnen wat ik ook concludeerde
CP circuit is compleet gescheiden en kan de oorzaak niet zijn.
CP signaal moet wel fatsoenlijk gefilterd worden in de ICCU maar dat is een ICCU verantwoordelijkheid, niet de laadpaal, en dat is behoorlijk simpel.

Deze post van de koreaan vond ik toch interessant
Wat mij betreft slaat de Koreaan de plank mis door CP en power electronica op 1 hoop te gooien. Hij lijkt echter wel relevante insider informatie te hebben.

[...]

Dis is wellicht waar, maar slaat dan op de extreem goedkope laadpalen die inderdaad niet deugen (zie vorige post). Die hebben we hier in europa niet.

[...]

Als dat waar is hebben we nog wel ICCU failures maar "echt niet veel".
Forum als dit geeft altijd vertekend beeld omdat enkel de "fails" posten en niet alle "non fails". Het zal bovendien nog een combinatie zijn van voor&na upgrade units en wellicht units die weliswaar ge-upgrade zijn maar daarvoor al heel erg aangetast waren.
1..2/100.000 is niet veel. Echter..... Korea is wel een land waar "dingen wat onder de tafel terecht kunnen komen". Op basis van wat hier voorbij komt zou ik (puur gevoelsmatig) meer richting 1..5/10.000 denken (er zullen toch niet meer dan 100.000 ioniq5's in Nederland rijden? en ik heb echt veel meer dan 2 fails gezien)

[...]

Dat kan je ook anders lezen.
Onze Koreaan geeft de laadpalen de schuld van CP vervorming.
Echter... je kan ook de ICCU de schuld geven van "onvoldoende robuustheid" (en dat moet voor zo'n vrij simpel signaal vrij eenvoudige te maken zijn).
Dan echter..... "charging is now aggressively cut off" is exact de foutmodus van voor de upgrade. Bij heel snel afschakelen genereert de ICCU een puls die de mosfet doet overlijden. Dat is een analyse van 2 jaar geleden van ik geloof (??) dezelfde Chris die nu de condensatie hypothese heeft. Die was gebaseerd op vrij goede analyse inclusief simulaties van afschakelgedrag. Die geloof ik wel.
Kortom... hij zou nog gelijk kunnen hebben in zijn "CP hypothese" alleen niet met dan de schuld aan de laadpaal geven.

[...]

Dat zou dan toch weer mooi zijn

==
En hier laat ik het bij
Zijn 1 op 100.000 is alle ICCU failures die Hyundai aan de ICCU wijt....de slager die zijn eigen vlees keurt enzo

Dat is dus met aftrek waarvan men daar vind dat het externe oorzaken zijn, zonder die gegevens in te kunnen zien is daar niks van te vinden behalve dat ik zou zeggen dat een ICCU dermate robuust moet zijn ontworpen dat externe oorzaken hem niet kunnen vernietigen. 1 op 100.000 zou een fraaie score zijn, dat zouden een paar getroffen ioniq 5's over heel Europa zijn...

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:53:
[...]

Zijn 1 op 100.000 is alle ICCU failures die Hyundai aan de ICCU wijt....de slager die zijn eigen vlees keurt enzo

Dat is dus met aftrek waarvan men daar vind dat het externe oorzaken zijn, zonder die gegevens in te kunnen zien is daar niks van te vinden behalve dat ik zou zeggen dat een ICCU dermate robuust moet zijn ontworpen dat externe oorzaken hem niet kunnen vernietigen. 1 op 100.000 zou een fraaie score zijn, dat zouden een paar getroffen ioniq 5's over heel Europa zijn...
Ah...
"dat kan" (heb ik ooit beroepsmatig ook mee te maken gehad maar dat terzijde)
"eigenlijk" zou dat een mooie conclusie zijn:
- als ze alle gevallen van "slecht CP signaal" niet hebben meegeteld dan geven ze min of meer toe dat ze daar niet robuust voor zijn en dat de boel in dat geval kapot gaat.

Dat is in zekere zin goed nieuws want met een beetje mazzel krijgen we dan een software upgrade die de filtering van CP verbetert.
Het is een illusie om te denken dat de laadpaal een beter signaal moet leveren. Daarvoor is dit signaal "van nature" veel te grofstoffelijk. Aan de ontvangende kant kan je het detecteren ervan echter zeer zeker "slecht ontworpen" hebben (in de zin van "onvoldoende robust"). Op zich is het detecteren redelijk simpel maar er kan gemakkelijk een enigszins domme bug in zitten (iets dat bij imperfecties vrij snel hapert).
Dat zou met een beetje mazzel met een software upgrade oplosbaar moeten zijn.

Voor Nederland blijf ik het onwaarschijnlijk vinden. CP signaal is echt zo extreem simpel. Als je daar niet tegen kan dan zou dat al veel eerder in tests problemen hebben moeten geven.

We zullen zien.... misschien een upgrade in juni dus.

• zeren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-12 00:13
Hallo allemaal,

Ik heb wat advies en/of hulp nodig bij het kiezen van een auto. Ik heb mijn keuze beperkt tot twee opties: een IONIC 5 uit 2021-2022 of een Polestar 2 uit 2020-2021.

Mijn zorg met de IONIC 5 betreft het ICCU-probleem. Ik heb online gelezen dat dit niet onder de garantie van 8 jaar/160.000 km valt, maar onder de garantie van 5 jaar/onbeperkt aantal kilometers. Dus als ik nu een exemplaar uit 2021 koop, heb ik daar geen voordeel van, en als ik een exemplaar uit 2022 koop (dat iets duurder is), loop ik misschien een risico? Als de ICCU op 1-01-2027 besluit om defect te raken. Ik heb echter ook collega's die een IONIC 5 uit 2022 en 2021 hebben en die 57.000 km en 80.000 km hebben gereden zonder ICCU-problemen.

Aan de andere kant overweeg ik ook de Polestar 2, omdat ik daar geen grote problemen mee heb kunnen vinden en het een veiligere optie lijkt te zijn. Een buurman van mij heeft er een uit 2020 met 170.000 km op de teller en volgens hem geen problemen.

De IONIC 5 lijkt praktischer, maar het ICCU-probleem schrikt me af. Ik heb online gelezen dat iemand in de VS het buiten de garantie om moest laten repareren en dat het hem 4500 dollar heeft gekost. Ik kijk ook naar een aantal IONIC 5's uit Duitsland om naar Nederland te importeren. Die lijken meer functies te hebben en goedkoper te zijn, maar ik ben bang dat ze geen garantie hebben (omdat ze uit een ander land komen) en dat ze een twijfelachtige onderhoudsgeschiedenis hebben.

Het huidige budget is 25-26.000 euro, met als belangrijkste kenmerken die ik zoek: verwarmde stoelen, ACC en een elektrische achterklep.

Alle advies en/of hulp om een keuze te maken wordt op prijs gesteld.

• Marcel2020
Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:32:
[...]

Ah...
"dat kan" (heb ik ooit beroepsmatig ook mee te maken gehad maar dat terzijde)
"eigenlijk" zou dat een mooie conclusie zijn:
- als ze alle gevallen van "slecht CP signaal" niet hebben meegeteld dan geven ze min of meer toe dat ze daar niet robuust voor zijn en dat de boel in dat geval kapot gaat.

Dat is in zekere zin goed nieuws want met een beetje mazzel krijgen we dan een software upgrade die de filtering van CP verbetert.
Het is een illusie om te denken dat de laadpaal een beter signaal moet leveren. Daarvoor is dit signaal "van nature" veel te grofstoffelijk. Aan de ontvangende kant kan je het detecteren ervan echter zeer zeker "slecht ontworpen" hebben (in de zin van "onvoldoende robust"). Op zich is het detecteren redelijk simpel maar er kan gemakkelijk een enigszins domme bug in zitten (iets dat bij imperfecties vrij snel hapert).
Dat zou met een beetje mazzel met een software upgrade oplosbaar moeten zijn.

Voor Nederland blijf ik het onwaarschijnlijk vinden. CP signaal is echt zo extreem simpel. Als je daar niet tegen kan dan zou dat al veel eerder in tests problemen hebben moeten geven.

We zullen zien.... misschien een upgrade in juni dus.
Volgens mij is dit geen recente 'openbaring', ik verwacht niet dat HY er nogmaals aan gaat sleutelen....we gaan het zien

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:39
Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:21:
[...]

zijn post hier
Geeft aan dat software het laden onderbreekt in geval van "raar gedrag".
En dat dat "rare gedrag" waarschijnlijk spikes zijn de de ICCU stukje bij beetje om zeep helpen.
>> Maar.... dan zou je af en toe een afgebroken laadsessie moet zien en dat heb ik persoonlijk niet (of hij moet bedoelen dat het na een poosje weer opstart)

- zijn eerste zorg betreft "hele goedkope laders" die zich NIET aan het protocol houden. De foutmodus die hij schetst is dat ene betreffende lader het relais in de laadpaal zomaar af en aan schakelt. DAT kan inderdaad wel een ICCU overlijden genereren.
- AANschakelen terwijl de auto er niet klaar voor is, of erger... AFschakelen zonder eerst de ICCU via de CP controlelijn te laten stoppen met laden... yep... DAT kan zeer zeker ICCU failures geven.
- Betrefffende laders is hij in Korea tegengekomen. Ik geloof echter niet dat dergelijke laders in Europa voorkomen.
Kortom: deze zorg deel ik, maar zal in Nederland niet voorkomen.

===
- zijn 2de zorg betreft wat hij noemt "mid level quality": PCB design zonder specifieke maatregelen voor doorspraak van schakelpulsen. Niet-symmetrische PCB, aansluitingen die dicht bij elkaar liggen.
- ALS zijn zorg terecht is Dan treft dat ook de Europese laders. Alle laders die ik gezien heb hebben geen specifiek "high frquency design".
- MAAR... ik vind dat erg onwaarschijnlijk... ik ben het met deze reactie eens
>> Als net relais van de lader eenmaal gesloten is dan hangt de auto gewoon aan het huis. De TV en magnetron hebben dan net zoveel impact als de lader.
>> wat :"eventueel" kan zijn is dat de storing dermate hoog is dat het relais gaat klapperen. Maar dan heb je het ook wel erg bont gemaakt. Geloof ik niet erg in.
>> inderdaad zijn vrijwel alle laders "niet specifiek hoog frequent ontworpen" maar de reden daarvoor is simpelweg "omdat het geen hoog frequent apparaten betreft".

deze reactie onderschrijf ik ook De laadpaal relais/controlboard setup is echt vele malen robuster dan dat waar betreffende Koreaan zich zorgen over maakt.

NB.. mbt zijn zorg over CP signaal vervorming....
CP signaal zal vrij zeker vervormd zijn. Het gaat typisch door een niet afgeschermde aders van 0.5mm2 direct naast de 3 power fases en de laadkabel mag volgens specificatie maximaal 10 meter zijn.
ICCU zal zeer zeker robuust moeten zijn voor CP signaal vervorming.
Maar het is een signaal van 9volt!..... Dat is zo extreem grofstoffelijk daar zal je niet zomaar storing op hebben.

=====
In deze post
Geeft hij aan dat de LDC failure wel degelijk is opgelost (met een van de software updates?? en wat is LDC??)
==> zoals @Hippe Lip opmerkte en ik later beantwoordde hier kan dat consistent zijn met een observatie dat het fail patroon de laatste tijd anders is dan een jaar geleden. Toen ploefde ze er steevast aan het eind van een AC laadsessie uit, nu steeds vaker een poosje na het wegrijden.
==> dat zou betekenen dat hij toch wel relevante insider knowledge heeft.

in zijn post hier
gaat hij wat mij betreft de mist in door de timing errors van de CP op 1 hoop te gooien met de timing avond laadcyclus. CP zal een een goed filter algoritme aan de kant van de ICCU moeten hebben. Zoals ik hierboven aangeef: de CP is absoluut geen goed afgeschermde signaal kabel en zal zeer zeker storing hebben.
De laadcyclus is als het goed is echter een compleet gescheiden software algoritme dat reageert op de gefilterde CP informatie.
ALS het hier al mis gaat dan zou ik de schuld bij de ICCU leggen vanwege onvoldoende filteren van CP signaal. Het goede nieuws... dat moet oplosbaar zijn met ene software update.

Maar ik geloof het niet... Je zou dan het relais in de laadpaal toch veelvuldig moeten horen klapperen.

NB: ik heb in een ver verleden zelf PWM gestuurde elektronica ontworpen en gebouwd. Met PWM is 1 ding zeker: "het signaal is verre van ideaal", je zal het altijd moeten filteren. Zijn claim dat het PWM signaal niet goed genoeg is snijdt echt geen hout

reactie hier
>> onderschrijft ook dat de software upgrade die we gehad hebben wel degelijk 1 foutmodus heeft opgelost. De fouten van nu zijn dus NIET dezelfde als van een jaar geleden

deze post vat het samen
het CP signaal is dermate simpel dat je het er echt de schuld niet aan kan geven.

========
IK STOP EVEN!!
holy cow... betreffende forum begon op pagina 69 afgelopen zaterdag en heeft inmiddels 84 pagina's. Ik ben in een uur tot pagina 74 gekomen.
Ik kijk later nog wel eens. "zo rond pagina 74" valt het in herhaling. De Koreaan houdt bij hoog en laag vol dat CP noise het probleem kan zijn maar velen "redelijk goed onderlegde contributors" (en ikzelf ook) zien dat absoluut niet zitten omdat het CP signaal compleet gescheiden is van het hoogspanning circuit, van zichzelf eigenlijk best robust is (hoge signaalsterktes, lage =frequentie), maar ook zeer zeker goede filtering nodig zal hebben aangezien het absoluut niet is afgeschermd in de laadkabel.

en na een uur heb ik er ongeveer 4 gelezen...
Hmm. Beginnen toch wat zaken gerelateerd te zijn. Ik heb een keer een kapotte ICCU gehad vorig jaar. Daarvoor was een laadpaal op ons parkeerhof geïnstalleerd. Ik heb een paar keer gehad dat er afgebroken sessies waren (staat ook vast nog wel ergens op het forum). Daarna kon ik helemaal niet meer laden bij deze specifieke laadpaal en vlak daarna een kapotte ICCU. Veel contact gehad met Vattenfall die de Alflen-paal tot twee keer toe gerepareerd had en daarna compleet vervangen. Sindsdien nooit meer problemen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:21:
[...]
=====
In deze post
@Stefannn Mag ik je (en mezelf) nog even scherp houden:
Is het nu (‘de laatste tijd’) zo dat die plof pas een tijdje na het wegrijden is, of kan het zijn dat die plof nog steeds net als voorheen aan het eind van de AC-laadsessie is, maar dat je het effect ervan pas na een (kort) eindje rijden merkt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-12 07:29
@zeren
Lastige overweging, het gaat immers om best wat geld.

Ik ken de Polestar niet, dus ik kan daar niets zinnigs over zeggen. Ik ken de Ioniq 5 wel, maar dat is beeld is natuurlijk gekleurd positief.

Ik heb de Ioniq 5 nieuw privé gekocht. Voordat hij was geleverd was ik ook druk met de ICCU. Hoe meer je er over leest, des te groter het risico gevoelsmatig lijkt. Ik heb het losgelaten. Ik heb nog wel de luxe van bijna 5 jaar garantie, wat helpt met de gemoedsrust te bewaren.

Je zult nooit alle risico's kunnen mijden. Zo heeft mijn dochter recentelijk mijn 1 maand oude Ioniq 5 even langs een muurtje gezet. Schade € 4k (prive betaald want met terugval van no claim betaal je het uiteindelijk ook) een bedrag dat dus vergelijkbaar is met het bedrag wat in de US zou zijn betaald voor de ICCU (wat overigens gek is want toch garantie?).

Import uit Duitsland.... wat ik daarover hoor is dat het vaak schade auto's betreft . Je twijfelt zelf over onderhoudshistorie. Geen idee hoe erg dat is, als het al zo is. Maar voor mij niet een aantrekkelijk risico om te dragen.

Kortom, het is allemaal glazen bol en niemand weet iets zeker. Niet over incidentie, niet over historie, niet over kosten.

Wat ik als tips heb:
1) Ga uitgebreid proefrijden. Volg je gevoel daarbij. Is het bv zinnig om vele uren en kilometers een minder prettige zit te hebben, om een eventueel risico met een ICCU te voorkomen?
2) Kijk of de dealer 1 of 2 jaar extra garantie in de onderhandeling wil aanbieden.
3) Blijf rationeel. 1 buurman en 2 collega's zijn geen representatieve steekproef ;-).
4) Beeld in hoe erg je het vindt als er uiteindelijk toch iets met de ICCU zou gebeuren. Vind je dat dan onverteerbaar, of domme pech?

• Hippe Lip

Hippe Lip

.

[ Voor 100% gewijzigd door Hippe Lip op 03-12-2025 07:19 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@joepie de p Mooie relativering! d:)b

Ik ben er ook vol ingedoken en kocht dit jaar een nieuwe Lounge, wetende van het bestaan van de ICCU-issues. Je kunt niet alle problemen voor zijn.
En ja, het is een issue, maar als het werkelijk heel vaak voor zou komen (procentueel gezien), dan werd de auto nog nauwelijks of helemaal niet meer verkocht. Die indruk heb ik nou ook niet echt…

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:08:
[...]

@Stefannn Mag ik je (en mezelf) nog even scherp houden:
Is het nu (‘de laatste tijd’) zo dat die plof pas een tijdje na het wegrijden is, of kan het zijn dat die plof nog steeds net als voorheen aan het eind van de AC-laadsessie is, maar dat je het effect ervan pas na een (kort) eindje rijden merkt?
Voor zover ik me herinner waren de “fails” voorheen echt “op” het einde van een AC laadsessie.
Mijn ICCU leeft nog maar ik heb ook gehad dat aan het einde van een laadsessie de aardlek automaat er elke 2 weken uit knalde. Dat gebeurt inmiddels niet meer maarrrr….. ik heb betreffende aardlekautomaat vervangen van een 3x16A Chinees naar 3x20A AMAT. Daar bovenop heb ik de eigen software van mijn laadpaal aangepast zodat hij voordat hij afschakelt eerst terug regelt naar 3x6A.
Kortom… ik weet niet of ik het probleem nog heb.
Maar….. of het nu door de inferieure kwaliteit van de aardlekautomaat kwam of niet.. er was wel heel duidelijk danwel een stroom piek, danwel een aardlek piek die de aardlekautomaat deed trippen. Ik vermoed een aardlek piek want een stroom piek is moeilijk voor te stellen (dan zou de ICCU opeens meer dan 2x zoveel stroom moeten trekken en dat kan die eigenlijk niet).
En 1 ding is zeker… “een dergelijke piek die de aardlekautomaat doet trippen wordt veroorzaakt door stromen in de ICCU die er niet horen te zijn en die geheid voor overmatige slijtage zorgen”.

Ik vermoed dat de Hyundai software update die is uitgerold ook eerst naar een lager nivo terug regelt alvorens af te schakelen. Voor zover ik me herinner heeft @ZuinigeRijder dat ook geconstateerd, in ieder geval bij “naar 100% laden en sessie door auto laten beëindigen”.

Verder is alles een beetje “uit herinnering” van wat ik hier gelezen heb. Je zou alles nog een keer helemaal moeten doorspitten met een search op “ICCU” om een mooi overzicht te maken. Is echter veel werk en levert maar matig iets op. Ik zal het resultaat van iemand die de moeite neemt echter met belangstelling lezen.
NB @nietwijk heeft een tijd een overzicht bijgehouden maar @nietwijk lijkt verdwenen.

Wat ik denk ik wel ga doen na de informatie die @Marcel2020 van onze Koreaan heeft opgediept: “specifieke logging op stroom dips tijdens het laden”. Als het verhaal van de Koreaan klopt dan is de ICCU af en toe in de war van het CP signaal en schakelt dan kortstondig af. Dat moet als stroom dip te detecteren zijn. Ik lees de meter via de P1 met mijn home automation uit dus dat moet ik kunnen maken.

• Stefannn
  • Nu online
@Hippe Lip @Marcel2020
Ik zit er nog even over te denken.
1/ ik ga dus sowieso wel logging maken om stroom dips tijdens het laden te kunnen detecteren.
2/ als iemand een overzicht van ICCU fail wil maken: in ieder geval onderscheid maken tussen “thuis laden” en “publiek laden” (ik gok dat publieke palen gemiddeld wat robuuster zijn). En dus “hoe lang na het laden”.
3/ ALS het aan de CP ligt dan is de oplossing mega simpel: “gewoon een filter van een weerstand en een condensator a 1 euro in de stekker van het laad snoer zetten (helaas zijn de meeste stekkers aangegoten dus dat kost je toch een nieuwe stekker a ongeveer 100euro)

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
zeren schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:49:
Hallo allemaal,

Ik heb wat advies en/of hulp nodig bij het kiezen van een auto. Ik heb mijn keuze beperkt tot twee opties: een IONIC 5 uit 2021-2022 of een Polestar 2 uit 2020-2021.

Mijn zorg met de IONIC 5 betreft het ICCU-probleem. Ik heb online gelezen dat dit niet onder de garantie van 8 jaar/160.000 km valt, maar onder de garantie van 5 jaar/onbeperkt aantal kilometers. Dus als ik nu een exemplaar uit 2021 koop, heb ik daar geen voordeel van, en als ik een exemplaar uit 2022 koop (dat iets duurder is), loop ik misschien een risico? Als de ICCU op 1-01-2027 besluit om defect te raken. Ik heb echter ook collega's die een IONIC 5 uit 2022 en 2021 hebben en die 57.000 km en 80.000 km hebben gereden zonder ICCU-problemen.

Aan de andere kant overweeg ik ook de Polestar 2, omdat ik daar geen grote problemen mee heb kunnen vinden en het een veiligere optie lijkt te zijn. Een buurman van mij heeft er een uit 2020 met 170.000 km op de teller en volgens hem geen problemen.

De IONIC 5 lijkt praktischer, maar het ICCU-probleem schrikt me af. Ik heb online gelezen dat iemand in de VS het buiten de garantie om moest laten repareren en dat het hem 4500 dollar heeft gekost. Ik kijk ook naar een aantal IONIC 5's uit Duitsland om naar Nederland te importeren. Die lijken meer functies te hebben en goedkoper te zijn, maar ik ben bang dat ze geen garantie hebben (omdat ze uit een ander land komen) en dat ze een twijfelachtige onderhoudsgeschiedenis hebben.

Het huidige budget is 25-26.000 euro, met als belangrijkste kenmerken die ik zoek: verwarmde stoelen, ACC en een elektrische achterklep.

Bij ons stond de Polestar 2 ook op de shortlist samen met een Audi Q4, BMW i4, Volkswagen ID.4 en Kia EV6.
We hebben uiteindelijk besloten om een Ioniq 5 te kopen vanwege de ruimte (gezinsuitbreiding) en goede reviews.

We hebben heel veel rondgekeken naar verschillende uitvoeringen en bouwjaren zowel in Duitsland als in Nederland. We hebben daarbij ook besloten om een 77kwh model te kopen in plaats van de iets oudere 73kwh omdat we dat extra stukje range fijn vinden en prijs niet heel veel verschilde. Je hebt dan gelijk een auto van 2023 of nieuwer te pakken met ook de nieuwe schokdempers achter waar veel over geklaagd werd.

Dan nog het verschil in uitvoeringen. In Nederland zijn er 4 uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In Duitsland zijn er ook 4 uitvoeringen: (geen naam voor standaard), Dynamiq, Techniq en Uniq. De uitvoeringen zijn best wel vergelijkbaar (maar er zitten ook zeker verschillen in) echter is een warmtepomp in Duitsland standaard vanaf Dynamiq, in Nederland is deze afhankelijk van modeljaar niet standaard. Dus zeker iets om op te letten!

Dan de prijzen
de goedkoopste 77kWh Ioniq 5 in Nederland is ongeveer €30.000 als je geen ex import auto wil hebben. Je hebt dan een Style uitvoering, die al vrij goed is uitgerust maar heeft mogelijk niet alles wat je zou willen dus check heel goed de specsheet van het modeljaar wat je voor ogen hebt. Hij heeft bijvoorbeeld geen dode hoekdetectie en geen 230v stopcontact achterin.

In Duitsland ligt de vanaf prijs op ongeveer €27.000 en dan heb je afhankelijk van het moment best wat keuze in verschillende uitvoeringen. Daarnaast hebben Duitse Ioniq's ook extra garantie tot bouwjaar 2024 bovenop de standaard 5 jaar. Zie bericht hierover van een paar pagina's terug.

Wij hebben uiteindelijk zelf een Ioniq 5 Uniq gevonden via mobile.de en gevraagd aan DASImport of ze deze kunnen importeren. De totaalprijs was net iets boven €30.000, import was €1.650 voor volledig ontzorgt. Bouwjaar 12/2022 en 45.000km gereden. Volgens de advertentie is er nooit schade mee gereden en zitten alle boekjes erbij. Volgens mij heeft DAS dat ook gecheckt voordat ze verder gingen met de import van de auto. Er zaten wel wat krassen op waar DAS met de garage over heeft onderhandelt dat deze worden gefixed zonder meerprijs.

We gaan de auto a.s. vrijdag ophalen in Zaandam.

Dan nog even het ICCU probleem, daar hebben we natuurlijk ook aan gedacht, maar met een auto van 12/2022 die nog 2 jaar fabrieksgarantie heeft en dan nog de extra garantie van Duitsland of de 2 extra jaren die je kan kopen bij Hyundai zelf zitten we best wel safe. Tegen die tijd zitten we ook aan de 160.000km batterij garantie, we hopen de auto dan nog zeker een aantal jaar te kunnen rijden maar sparen wel genoeg dat we hem over 5 jaar kunnen vervangen indien nodig. En dan is een reparatie van een aantal duizend euro's echt wel te doen tegen die tijd, en wie weet is het allemaal opgelost over 4 jaar of veel goedkoper geworden. Zorg overigens wel voor een goede verzekering met vervangend vervoer binnen Nederland zodat je buiten een paar uurtjes geen verdere problemen hebt als je auto even bij de garage staat. Overigens is dat sowieso wel aan te raden als je je auto echt nodig hebt iedere dag.

[ Voor 9% gewijzigd door k0enf0rNL op 03-12-2025 16:02 ]

Op goingelectric is er een poll omtrent de ICCU (in het Duits) en ook over het laadgebruik:

Invullen
Resultaten

Deze is er nog maar kort, dus nog niet zoveel mensen die hem ingevuld hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-12-2025 09:37 ]

• Marcel2020
zeren schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:49:
Hallo allemaal,

Ga proefrijden, neem ze een uur of anderhalf mee op B wegen, de snelweg en in de stad.

Ik heb ze allebei uitgebreid proef gereden, de Polestar is veel meer een gewone personenauto (wel slecht zicht in de middenspiegel meen ik me te herinneren) en heeft een forse middenconsole, de Ioniq 5 veel meer een SUV met een ruimtelijk gevoel binnenin en qua rijgedrag en wegligging.
De Ioniq 5 is praktischer in gebruik, IMHO veel fraaier om te zien maar de polestar ....maar uiteindelijk is het gebruik en wat jij belangrijk vind doorslaggevend.

Ik heb voor de ioniq gekozen met een veerpootbrug en Eibach veren om het weggedrag wat strakker te maken, banden maken ook veul uit!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:50
Hippe Lip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:15:
Mijn MY25 heeft kuren met het laden. Mijn laadpaal (Zappi 2.0) staat op gewoon direct laden op 3x16A (FAST) en in de auto of in de Zappi heb ik geen laadschema of zoiets ingesteld.
Toch wil die niet gewoon in één ruk laden.

Na het inpluggen van de stekker gaat-ie eventjes laden, soms een paar keer achter elkaar kort, dan wacht-ie een paar uur om in de nacht het werkelijke laden uit te voeren. Soms in één ruk en soms zelfs ook in de nacht in delen.
Ik heb het gedrag van de Zappi gemonitord en die lijkt niet van invloed, oftewel: die biedt continu power aan aan de auto.

Wel is het laden in de ochtend volledig afgerond.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Voorbeeld 1 (afgelopen woensdag)
Dit is het totaalverbruik van het huis. Die basis die blijft lopen is het overig verbruik in huis.
[Afbeelding]

Voorbeeld 2 (afgelopen dinsdag)
Grafiek van alleen laadpaal.
[Afbeelding]
Heb je dit probleem kunnen oplossen? Staat dit los van de CP discussie hierboven?

• Marcel2020
Stefannn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:25:
[...]

Voor zover ik me herinner waren de “fails” voorheen echt “op” het einde van een AC laadsessie.
Mijn ICCU leeft nog maar ik heb ook gehad dat aan het einde van een laadsessie de aardlek automaat er elke 2 weken uit knalde. Dat gebeurt inmiddels niet meer maarrrr….. ik heb betreffende aardlekautomaat vervangen van een 3x16A Chinees naar 3x20A AMAT. Daar bovenop heb ik de eigen software van mijn laadpaal aangepast zodat hij voordat hij afschakelt eerst terug regelt naar 3x6A.
Kortom… ik weet niet of ik het probleem nog heb.
Maar….. of het nu door de inferieure kwaliteit van de aardlekautomaat kwam of niet.. er was wel heel duidelijk danwel een stroom piek, danwel een aardlek piek die de aardlekautomaat deed trippen. Ik vermoed een aardlek piek want een stroom piek is moeilijk voor te stellen (dan zou de ICCU opeens meer dan 2x zoveel stroom moeten trekken en dat kan die eigenlijk niet).
En 1 ding is zeker… “een dergelijke piek die de aardlekautomaat doet trippen wordt veroorzaakt door stromen in de ICCU die er niet horen te zijn en die geheid voor overmatige slijtage zorgen”.

Ik vermoed dat de Hyundai software update die is uitgerold ook eerst naar een lager nivo terug regelt alvorens af te schakelen. Voor zover ik me herinner heeft @ZuinigeRijder dat ook geconstateerd, in ieder geval bij “naar 100% laden en sessie door auto laten beëindigen”.

Verder is alles een beetje “uit herinnering” van wat ik hier gelezen heb. Je zou alles nog een keer helemaal moeten doorspitten met een search op “ICCU” om een mooi overzicht te maken. Is echter veel werk en levert maar matig iets op. Ik zal het resultaat van iemand die de moeite neemt echter met belangstelling lezen.
NB @nietwijk heeft een tijd een overzicht bijgehouden maar @nietwijk lijkt verdwenen.

Wat ik denk ik wel ga doen na de informatie die @Marcel2020 van onze Koreaan heeft opgediept: “specifieke logging op stroom dips tijdens het laden”. Als het verhaal van de Koreaan klopt dan is de ICCU af en toe in de war van het CP signaal en schakelt dan kortstondig af. Dat moet als stroom dip te detecteren zijn. Ik lees de meter via de P1 met mijn home automation uit dus dat moet ik kunnen maken.
Wat ook mogelij is, na het AC laden (wat ik bv meestentijds in de nacht doe) rij je weg, de ICCU is koud en bevat condens, je rijd weg en PAF een spanningsdoorslag en de HV zekering gaat eruit.

Ik kan op P1 een beetje (maar 24 uur terug) zien wat er tijdens het laden gebeurt en mijn lader (Zaptec Go) gaat in een ruk door naar de ingestelde target SOC)
Gedtailleerd loggen van P1 lijkt me een slimme!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Interessant ICCU leesvoer allemaal. Even los van wat "de Koreaan" allemaal vertelt, ik merk wel een beetje dat "de Duitser" erg "getrouwd" lijkt te zijn met z'n condensatie-hypothese. Dat terwijl hij zelf in het begin opmerkt dat de nieuwere ICCU's "dichtgezet" zijn bij de "valve", maar dat er nog steeds ICCU issues zijn met deze dichtgemaakte versie.

Dat is wel een klassieke fout, dat je niet meer open staat voor andere opties, of het feit dat je hypothese toch niet klopt.

De "slechte AC laders" hypothese is denk ik wat makkelijker te valideren, ik kan me goed voorstellen dat er wel eigenaren zijn die alleen maar 100% op DC laden, en nog nooit een AC hebben gebruikt. Als die wel ICCU problemen hebben gehad is deze theorie ook al ontkracht.

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:09:
[...]

Wat ook mogelij is, na het AC laden (wat ik bv meestentijds in de nacht doe) rij je weg, de ICCU is koud en bevat condens, je rijd weg en PAF een spanningsdoorslag en de HV zekering gaat eruit.

Ik kan op P1 een beetje (maar 24 uur terug) zien wat er tijdens het laden gebeurt en mijn lader (Zaptec Go) gaat in een ruk door naar de ingestelde target SOC)
Gedtailleerd loggen van P1 lijkt me een slimme!
de P1 logging zit er op.
>> Als ik met 3x10A of meer laad dan krijg ik een logging als de totale mains <27A is
Ik heb een oude meter, data per 10sec. Ik heb ook geen specifieke meter op de laadpaal.
We zullen zien.....

Het condens verhaal blijft enerzijds staan (het is een mogelijke hypothese) maar heeft anderzijds ook wel een hoop mitsen en maren. Je gaat het pas zeker weten als je het statistisch verantwoord hebt uitgezocht. En dat gaat "de community" vrees ik in minder dan 3 jaar niet lukken. Het heeft zeer zeker een hoog "baat het niet dan schaadt het niet" gehalte maar daar moet je dan behoorlijk veel moeite voor doen. Ik doe dat dus niet.
Met dezelfde "baat het niet dan schaadt het niet" motivatie heb ik mijn laadstroom beperkt tot 13A, schakelt mijn laadpaal altijd eerst naar 6A voordat hij afschakelt, en laad ik op vakanties geen AC meer (met als uitzondering sporadisch op de granny als ik in een laadwoestijn zit). "Vakanties geen AC" klinkt dramatischer dan het in praktijk is. Op mijn afgelopen 7000km trip naar Portugal heeft het me denk ik 1x snelladen extra gekost. Daarmee verlaag ik het risico om op vakantie stil te komen staan wel enorm.

• Stefannn
  • Nu online
tvc15 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:55:
[...]

Heb je dit probleem kunnen oplossen? Staat dit los van de CP discussie hierboven?
@tvc15 : scherp!!!
@Hippe Lip: een "nu toch wel enigszins urgente" reden om te kijken of je dit probleem bij andere AC laders ook hebt. Danwel bij publieke laders danwel bij een bevriende buurman.

Ik gok nog steeds op een "actief smart charging algoritme ergens" maar "het zal toch maar zo zijn......"

• Marcel2020
olafmol schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:23:
Interessant ICCU leesvoer allemaal. Even los van wat "de Koreaan" allemaal vertelt, ik merk wel een beetje dat "de Duitser" erg "getrouwd" lijkt te zijn met z'n condensatie-hypothese. Dat terwijl hij zelf in het begin opmerkt dat de nieuwere ICCU's "dichtgezet" zijn bij de "valve", maar dat er nog steeds ICCU issues zijn met deze dichtgemaakte versie.

Dat is wel een klassieke fout, dat je niet meer open staat voor andere opties, of het feit dat je hypothese toch niet klopt.

De "slechte AC laders" hypothese is denk ik wat makkelijker te valideren, ik kan me goed voorstellen dat er wel eigenaren zijn die alleen maar 100% op DC laden, en nog nooit een AC hebben gebruikt. Als die wel ICCU problemen hebben gehad is deze theorie ook al ontkracht.
klopt, maarrrrr als je verder leest zie je ook dat de stekkers aan de ICCU verre van luchtdicht zijn, dus er kan net zo makkelijk verse lucht met vocht binnenkomen als met passerbaar ventiel.
Dat is iemand die weet wat ie doet, hij heeft de ICCU zelf in een waterbak op lek getest.

• Marcel2020
[...]

heb je gepland laden ingesteld? Kan het de temp sensor in de laadcontactdoos zijn?
Is er sprake van load balancing?

ergens anders proberen lijkt me een goede tip om je laadpaal en thuisinstallatie uit te sluiten.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:17
Nog even een status update vanuit mijn kant: het is eindelijk gelukt om de oude eigenaar te verwijderen uit bluelink, hij staat nu onder mijn naam en ik kan er met de app bij! *O*

Ik had wel even een schrik moment laatst... de auto weigerde in D of R te gaan na meerdere pogingen en na een half uur proberen stond ik op het punt om de ANWB te bellen toen vrouwlief opmerkte dat de auto zichzelf leek uit te schakelen, dus welja nog een poging en zowaar kreeg ik hem in D!

Meer mensen die dit probleem gehad hebben?
Uiteraard heb ik goed het rempedaal ingetrapt even uit de auto gegaan op slot en een minuutje gewacht.
Met de sleutel start stop ingedrukt enz..
@gwenrau Zie topic start: Zombie mode (er is een service actie hiervoor, alhoewel ik de laatste tijd niet vaak meer iets van hoor.)

Tip 6 lijkt het beste te werken als remedie. En volgens mij heb je dit ook indirect gedaan als oplossing.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12 12:21

MicheldeGoey

Project 45

@gwenrau
Je ziet een amberkleurig symbool links in het display, dat is foutstatus.
Gebeurt mij altijd na snelladen.
Remedie: startknop indrukken zonder de voet op de rem, daarna gewoon starten met voet op de rem.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12 11:30
[...]
Ik zal het resultaat van iemand die de moeite neemt echter met belangstelling lezen.
Ik leef nog ;)
Maar ik moet bekennen dat ik de eerste 4 jaar geen bericht gemist heb en laatste maanden niet meer dagelijks meelees. :X
Dat overzicht heb ik inderdaad lange tijd bijgehouden, vervolgens aan een ander overgedragen.
Bij mij tripte de alamat in het verleden elke 1 a 2 maanden, maar ik denk dat het nu al een jaar geleden is. (Wallbox Pulsar Plus + ABB B20 30ma alamat)

Ik wilde me net weer even gaan roeren op dit medium, omdat ik zojuist mijn offerte voor de 60K beurt ontvangen heb 8)7 en over dit onderwerp heb ik ook best wat geschreven afgelopen jaren en ik ga zo zoeken of er inmiddels nieuwe inzichten zijn. Zeker de eCall batterij, remvloeistof en koelvloeistof HV batterij zijn kostbare zaken die ik liefst uitstel tot nodig, of beter nog.....zelf uitvoer. Al zie ik het ook als een soort verzekeringspremie voor eventuele duuuuuuuure garantiegevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door nietwijk op 03-12-2025 14:24 ]

• tvc15
@nietwijk , je kan de discussie over remvloeistof vervangen kortsluiten door de aanschaf van een remvloeistof-vochtmeter:
https://www.winparts.nl/r...ZdiZDDcRMlHBoCfTcQAvD_BwE

• nietwijk
edvanleeuwen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:47:
[...]

Hmm. Beginnen toch wat zaken gerelateerd te zijn. Ik heb een keer een kapotte ICCU gehad vorig jaar. Daarvoor was een laadpaal op ons parkeerhof geïnstalleerd. Ik heb een paar keer gehad dat er afgebroken sessies waren (staat ook vast nog wel ergens op het forum). Daarna kon ik helemaal niet meer laden bij deze specifieke laadpaal en vlak daarna een kapotte ICCU. Veel contact gehad met Vattenfall die de Alflen-paal tot twee keer toe gerepareerd had en daarna compleet vervangen. Sindsdien nooit meer problemen.
Herkenbaar, ik verdenk ook een Alphen / Vattenfall paal van mijn ICCU uitval een kleine 3 jaar geleden. Nadien nooit meer aan geladen.

• Stefannn
  • Nu online
nietwijk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:22:
[...]

Ik leef nog ;)
Maar ik moet bekennen dat ik de eerste 4 jaar geen bericht gemist heb en laatste maanden niet meer dagelijks meelees. :X
Dat overzicht heb ik inderdaad lange tijd bijgehouden, vervolgens aan een ander overgedragen.
Bij mij tripte de alamat in het verleden elke 1 a 2 maanden, maar ik denk dat het nu al een jaar geleden is. (Wallbox Pulsar Plus + ABB B20 30ma alamat)

Ik wilde me net weer even gaan roeren op dit medium, omdat ik zojuist mijn offerte voor de 60K beurt ontvangen heb 8)7 en over dit onderwerp heb ik ook best wat geschreven afgelopen jaren en ik ga zo zoeken of er inmiddels nieuwe inzichten zijn. Zeker de eCall batterij, remvloeistof en koelvloeistof HV batterij zijn kostbare zaken die ik liefst uitstel tot nodig, of beter nog.....zelf uitvoer. Al zie ik het ook als een soort verzekeringspremie voor eventuele duuuuuuuure garantiegevallen.
Heyy... leuk je terug te zien :)
Eruit klappen had ik dus ook met Chint B16 maar niet meer nadat ik hem verving door een EMAT B20 EN laadstroom beperkt naar 13A EN eerst terugregelen naar 6A voordat ik ga afschakelen.
Maar... Dus... jij had het eruit klappen met een ABB B20 (voor de mindere techneuten: een veel beter merk en 20A).
Dat het inmiddels niet meer optreed kan dus heel goed komen door de hyundai software upgrade. De geruchten zijn dat die eerst terugregelt voordat die afschakelt.=20 ampere voor de mindere techneuten).
Dat is dan wel een "echte" verbetering.

Ik zit nu op 58.180km en de auto begint te zeuren om een 60k beurt. Die houd ik ook liefst zo goedkoop mogelijk cq dat ik zelf dingen doe. Maar.... garantie en verzekering willen geloof ik dat je alles door de garage laat doen (toch??).

• Stefannn
  • Nu online
tvc15 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:35:
@nietwijk , je kan de discussie over remvloeistof vervangen kortsluiten door de aanschaf van een remvloeistof-vochtmeter:
Heeft dat serieus zin?
Remvloeistoef moet "toch een keer vervangen" en "met beetje fatsoenlijke kwaliteit rondrijden" is ook best prettig.
(NB, ik kom uit de machine wereld. Daar was altijd veel discussie over preventief onderhoud versus act-on-sensor. Preventief onderhoud was toch eigenlijk altijd wel het handigste)

• nietwijk
tvc15 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:35:
Thx, die heb ik nog niet in mijn gereedschapskar. Goedkoper dan ruim 160 euro voor vervanging van de vloeistof en vooral handig als bewijs dat eventuele storingen aan een ABS pomp niet komen door het niet vervangen van de vloeistof. Al toont het alleen vochtpercentage aan...sta je net wat sterker bij garantie... Al stelt het vervangen zelf ook niks voor. Ik overweeg het nu 1x te laten doen (na 3 jaar) en dan zing ik het wel uit tot einde garantieperiode.

• nietwijk
Stefannn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:39:
[...]

Eruit klappen had ik dus ook met Chint B16 maar niet meer nadat ik hem verving door een EMAT B20 EN laadstroom beperkt naar 13A EN eerst terugregelen naar 6A voordat ik ga afschakelen.
Maar... Dus... jij had het eruit klappen met een ABB B20 (voor de mindere techneuten: een veel beter merk en 20A).
Dat het inmiddels niet meer optreed kan dus heel goed komen door de hyundai software upgrade. De geruchten zijn dat die eerst terugregelt voordat die afschakelt.=20 ampere voor de mindere techneuten).
Dat is dan wel een "echte" verbetering.
In het begin gebruikte ik een ABB B16 omdat ik die nog had liggen, een jaar of 2 geleden de B20 er in gestoken, maar volgens mij heb ik toen ook nog wel enkele trips gehad. Dat het nu niet meer gebeurt kan aan de Hyundai firmware liggen, maar ook aan de firmware van mijn laadpaal. Het lijkt inmiddels geen toeval meer, maar juist opgelost.

• Marcel2020
Vls mij mag je conform EU recht de onderhoudsbeurten door elke 'kundige garage' laten uitvoeren mits je het schema aanhoud....maarrrr de aanvullende garantieverzekering eist dat al het onderhoud exact vls schema heeft uitgevoerd. Lijkt me niet dat de verzekeraar iets kan eisen wat in EU recht is vastgelegd maar z elijken het wel te proberen (al is een niet Hyundai handelaar ook 'Verkäufer')

Dat is zo even off the top of my mind dus check het vooreer je beslist!

edit; paragraaf 4 vd duitse (!) verzekeringstext, check de versie die voor jou van toepassing is!

§ 4 Abwicklung der Garantie
1. Pflichten des Käufers vor dem Garantiefall
a) ab Verkauf fristgemäße Durchführung der vom Verkäufer vorgeschriebenen Wartungsarbeiten sowie der vom Hersteller empfohlenen Inspektionsarbeiten
beim Verkäufer oder bei einem autorisierten Hyundai Service Partner nach Herstellervorgaben;
b) Beachtung der Hinweise des Herstellers in der Betriebsanleitung zum Betrieb des Fahrzeugs;
c) unverzügliche Anmeldung der am Kilometerzähler vorgenommenen Eingriffe, sonstigen Beeinflussungen, eines Defekts oder Austauschs beim Verkäufer

• nietwijk
Stefannn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:39:
[...]

Ik zit nu op 58.180km en de auto begint te zeuren om een 60k beurt. Die houd ik ook liefst zo goedkoop mogelijk cq dat ik zelf dingen doe. Maar.... garantie en verzekering willen geloof ik dat je alles door de garage laat doen (toch??).
Ik zit ook op 58.xxx, maar krijg nog geen meldingen. De verzekering stelt geen eisen, anders dan dat het een deugdelijk voertuig moet zijn, dat aan wettelijke bepalingen moet voldoen. En zelfs als je daar niet aan voldoet hoeft dat geen reden te zijn tot afwijzen van claims. Net zoals dat een geldige APK geen garantie is voor een veilige auto. De APK is gebaseerd op een meetmoment, maar als je vervolgens met kale banden gaat rondrijden heb je wel wat uit te leggen als je tegen een ander aanglijdt.

Voor garantie moet je je aan de onderhoudsvoorschriften houden. Men mag niet eisen dat je dat onderhoud bij een specifieke garage laat uitvoeren. Maar als je motor kapot loopt, terwijl je al 100.000 km gereden hebt zonder oliewissel (brandstofmotor) kan je weleens een lastig verhaal hebben als het om garantie gaat.

Aanvulling:
Ze kunnen niet zeggen dat de garantie op je batterij verloopt als je het pollenfilter niet volgens voorschrift hebt laten vervangen. Dat heeft niks met elkaar te maken.

Dat gezegd hebbende...mijn dealer heeft het werkplaats uurtarief met 22,7% verhoogd tussen vorig jaar zomer en nu. Dat is toch niet meer uit te leggen?
Ik heb een prijsopgave ontvangen voor de werkzaamheden die ze voorstellen. (vorig jaar ook gevraagd voor de 30k beurt), maar als ik dan vraag of het vervangen van de eCall batterij en de HV accu vloeistof nodig is dan zegt hij dat het geadviseerd wordt, maar niet moet. Maar dat ga ik vast niet zwart-op-wit krijgen... Vroeger kreeg je gewoon een onderhoudsboekje bij aanschaf van een auto en wist je waar je aan toe was.

Voor wie het interesseert:
  • Onderhoudsbeurt 211,60 euro
  • eCall batterij 201,56 euro
  • Remvloeistof 161,12 euro
  • Koelvloeistof HV batterij 460,30 euro
  • Pollenfilter 70,19 euro
Prijzen inclusief arbeid, materiaal en btw

[ Voor 30% gewijzigd door nietwijk op 03-12-2025 15:08 ]

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
Volgens mij is dit nog niet gedeeld hier: https://www.reddit.com/r/...ranty_extended_in_skorea/

In Korea is de garantie op de ICCU verlengd naar 15 jaar of 400.000km. Hopelijk komt dit ook naar Europa.

• Marcel2020
nietwijk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:55:
[...]

Ik zit ook op 58.xxx, maar krijg nog geen meldingen. De verzekering stelt geen eisen, anders dan dat het een deugdelijk voertuig moet zijn, dat aan wettelijke bepalingen moet voldoen. En zelfs als je daar niet aan voldoet hoeft dat geen reden te zijn tot afwijzen van claims. Net zoals dat een geldige APK geen garantie is voor een veilige auto. De APK is gebaseerd op een meetmoment, maar als je vervolgens met kale banden gaat rondrijden heb je wel wat uit te leggen als je tegen een ander aanglijdt.

Voor garantie moet je je aan de onderhoudsvoorschriften houden. Men mag niet eisen dat je dat onderhoud bij een specifieke garage laat uitvoeren. Maar als je motor kapot loopt, terwijl je al 100.000 km gereden hebt zonder oliewissel (brandstofmotor) kan je weleens een lastig verhaal hebben als het om garantie gaat.

Aanvulling:
Ze kunnen niet zeggen dat de garantie op je batterij verloopt als je het pollenfilter niet volgens voorschrift hebt laten vervangen. Dat heeft niks met elkaar te maken.

Dat gezegd hebbende...mijn dealer heeft het werkplaats uurtarief met 22,7% verhoogd tussen vorig jaar zomer en nu. Dat is toch niet meer uit te leggen?
Ik heb een prijsopgave ontvangen voor de werkzaamheden die ze voorstellen. (vorig jaar ook gevraagd voor de 30k beurt), maar als ik dan vraag of het vervangen van de eCall batterij en de HV accu vloeistof nodig is dan zegt hij dat het geadviseerd wordt, maar niet moet. Maar dat ga ik vast niet zwart-op-wit krijgen... Vroeger kreeg je gewoon een onderhoudsboekje bij aanschaf van een auto en wist je waar je aan toe was.

Voor wie het interesseert:
NB; 'de verzekering' in mijn post verwijst naar de verzekeraar die de aansluitende garantie na de 5 jaar regelt.

de eCall batterij en pollenfilter kunnen niet relevant zijn, overigens heb ik net een MAN carbon pollenfilter gekocht voor plm 30 euro, het inzetten duurt geen 5 minuten....die eCall batterij, lekker laten zitten tot er iets gaat zeuren.

Remvloeistof is hopelijk met verwisselen, anders is het duurder dan wat Mercedes rekent....je/de garage kan prima meten of de remvloeistof verwisseld moet worden.

Maar, je mag naar elke garage, probleem is alleen er een te vinden die ter zake kundig is op gebied van EV en het HV koelvloeistof vervangen is even een dingetje schat ik.

• zeren
@k0enf0rNL @joepie de p

Bedankt voor de informatie. Ik heb vandaag een proefrit van anderhalf uur gemaakt met de Ioniq 5. Alles was prima, behalve één groot probleem: de stoelen waren echt heel oncomfortabel voor mij en mijn partner. De stoel drukte steeds tegen mijn ribbenkast in het zijden en mijn partner kon haar schouders niet naar achteren houden omdat ze vrij klein is. Helaas moet ik de auto vanwege het comfort laten staan. We gaan waarschijnlijk voor een ID.4 vanwege het comfort en de grootte ervan.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:48
Ik heb een Ioniq 5 2023.

Vorige week las ik over de MyHyundai app die ook voor BlueLink gebruikt kan worden. Dat wist ik niet dus heb ik de app geïnstalleerd en de "oude" BlueLink app verwijderd.

De MyHyundai ziet er prima uit en heeft ook meer opties dan de oude app. Toegevoegd voordeel vond ik de app voor de smartwatch, echt handig.

Nu mis ik alleen een functie die in de vorige app heel handig was maar nu, na de installatie van de MyHyundai app niet meer werkt. En dat is het wisselen van het profiel als je het klimaat inschakelt via de app. Er zijn twee bestuurders aangemeld in BlueLink. Met de oude BlueLink app wisselde het bestuurdersprofiel (zodra je auto startte) naar het profiel van de bestuurder die het klimaat via zijn mobiel aangezet had. Maar tot onze grote ergernis werkt dit nu niet meer.

Ik heb in de auto en in de app de opties nagelopen maar kan geen optie vinden om dit uit of aan te zetten.

Ik kan er verder geen informatie over vinden dus mijn vraag is of er andere Tweakers zijn die dezelfde ervaring hebben (gehad) en of iemand eventueel een oplossing heeft gevonden om het profiel automatisch te wisselen.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

@wfveennl Je kunt gewoon beide Apps naast elkaar gebruiken. En dan (alleen) het klimaat inschakelen met de oude app.

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@tvc15 Helaas nee. Dat probleem speelt nog steeds. Wel heeft een bezoeker met een ID.3 hier geladen en dat ging gewoon in één ruk door. Het lijkt dus echt aan de auto te liggen.

Iemand hier (weet niet meer wie) stelde voor om de auto op straat aan een paal te hema gen om te zien of het laden dan ook tussendoor stopt, maar ik weet niet hoe im het laden dan kan monitoren.

En jij koppelt die interrupties van het laden nu aan de hier recent beschreven CP-perikelen. Die link had ik nog niet gelegd. Waarom denk je dat? Ik heb geen last van een uitschakelende zekeringautomaat en heb geen aardlek in de groepenkast voor de Zappi. Wel zou het de beveiliging in mijn Zappi kunnen zijn (je zet me aan het denken), maar ik zou niet weten hoe ik daar achter kan komen. Ik was niet van plan om buiten op een krukje een paar uur naar die laadpaal te gaan zitten staren…

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

[…]
@Stefannn Helaas reageer je alleen maar op de eerste helft van mijn vraag. Daarom nog eens:

Oftewel: wat is er nu anders, dat je na de ‘plof’ wél nog een stukje kon rijden en ‘vroeger’ niet?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:48:
[...]

heb je gepland laden ingesteld? Kan het de temp sensor in de laadcontactdoos zijn?
Is er sprake van load balancing?

ergens anders proberen lijkt me een goede tip om je laadpaal en thuisinstallatie uit te sluiten.
@Marcel2020 en @Stefannn
Hoe ga ik mijn laadproces dan monitoren als ik elders laad? Nu logt HA de tussenmeter van de Zappi. Die input (grafiek) heb ik dan niet…

<John O`Mill>

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12 09:43
Toch nog goed nieuws van mijn kant. Het blijkt dat het bij mij niet de iccu geweest is, maar de 12V batterij in de frunk. Ik ga hem vandaag weer bij de dealer ophalen en ga ze daar nog eens wat verder uithoren, want ik vind dit wel heel erg bijzonder. Kan de *plop* uit mijn 12V batterij zijn gekomen of was het toch een zekering die ergens *plop* zei?

Wat ik ook niet goed snap is dat de anwb een externe batterij aangesloten had en dat de iccu nog steeds errors bleef even. Is de batterij van de Ioniq zo speciaal dat een bypass met andere batterij niet voldoende is?

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:58:
[...]

@Marcel2020 en @Stefannn
Hoe ga ik mijn laadproces dan monitoren als ik elders laad? Nu logt HA de tussenmeter van de Zappi. Die input (grafiek) heb ik dan niet…
Goed punt :)
Handigste is elke uur op de app kijken hoeveel % je al geladen hebt en dat in een grafiek zetten.
Dat moet een rechte lijn zijn.
De “gaps” die je eerder zag ga je echt wel zien. Dan mis je zomaar 10..15% in een uur.
Wel tip om dat te doen als de dynamische prijzen erg hoog zijn. Meestal Tussen 17:00 en 20:00 bijvoorbeeld. Want “als” er dan toch iets van “smart laden” actief is dan zal je dat direct merken.
Prijzen vandaag zie hier

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 04-12-2025 07:29 ]

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:48:
[...]

@Stefannn Helaas reageer je alleen maar op de eerste helft van mijn vraag. Daarom nog eens:

Oftewel: wat is er nu anders, dat je na de ‘plof’ wél nog een stukje kon rijden en ‘vroeger’ niet?
Ah.. dat was wel zo bedoeld.
Om het zeker te weten zal je het forum opnieuw door moeten spitten. Over de laatste paar jaar zijn de nuances heel langzaam veranderd. Mijn geheugen kan me zomaar in de steek laten. En sowieso heeft er altijd spreiding op gezeten.
Maar…
Voor zover ik me kan herinneren waren de “fails” van 2 jaar geleden steevast aan het einde van een sessie. Dan direct een foutmelding dat er iets stuk was (dus niet pas na een stukje rijden). Maar…. In heel veel gevallen kon men gewoon nog rijden en kon men ook nog DC laden. Er zijn (naar ik me herinner) mensen die nog een paar weken met kapotte ICCU hebben rond gereden (want die waren toen heel schaars) en gedurende die tijd DC hebben geladen (en de kosten zelfs vergoed hebben gehad).

• tvc15
@Hippe Lip , kan je niet bij iemand met een privé laadpaal testen? Dat lijkt me de simpelste test om te kijken of het probleem in je Zappi zit of in je auto. Je mag het bij mij proberen, dan moet je wel naar Enschede komen, koffie staat klaar 😉

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Hmmm, eerste echte defect in 4,5 jaar. SCC doet het niet meer, radar defect. Valt nog onder garantie, maar die loopt over 6 maanden af. Ik ga 2 jaar verlengde garantie kopen.
Natuurlijk komt pech niet alleen, de gehandicapten parkeerplaats bij de dealer ligt onder een hoek die de Ioniq 5 niet haalt. Betonnen paaltje over het hoofd gezien. Balen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiHFchzzDvMqxA8oQucDfphmObU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNvqTT5PPyC5x5LTekUbh4K2.jpg?f=fotoalbum_large
@MicheldeGoey De radar valt NIET onder de verlengde garantie, een heleboel valt niet onder de verlengde garantie. Jammer genoeg is het dus een BEPERKTE verlengde garantie.

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:00

H12

H12 schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:15:
[...]
Zeker houd ik jullie op de hoogte.
De ANWB gaf aan dat het de ICCU was, maar dat was een beperkte controle op de 12V accu en uitlezen. De wagen staat nu bij de dealer en die komen er vandaar niet meer aan toe om een volwaardige diagnose te stellen. Dus morgen op zijn vroegst uitsluitsel.
Ik quote mezelf maar even.

Afgelopen maandag kon ik mijn Ioniq5 weer ophalen. na een week bij de dealer (Herwers Apeldoorn) is die weer zo goed als nieuw.
Volgens de behulpzame man achter de balie was de ICCU vervangen en de ICCU zekering. Deze opmerkingen stonden beide op de werkplaatsbon. Daarnaast hebben ze nog 2 updates doorgevoerd en de auto gezogen, hulde daarvoor.

Tijdslijn:
14-03-2023: Auto nieuw afgehaald
....standaard onderhoud per 20.000km (Bij Hyundai Oostendorp Den Bosch, ook altijd netjes geholpen)
11-11-2025: Standaard onderhoud 120.000km (teller 123.500 km), incl updates
20-11-2025: Laatste rit woon-werkverkeer, auto aan de lader
21-11-2025: Auto van de AC-lader gehaald (Thuis, Alfen single pro-line, 80% capaciteit, 60% laadsnelheid)
23-11-2025:
- Auto via Bluelink voorverwarmd
- Bij starten direct melding 'Controleer elektrische systeem', 500m gereden, uit-aan, terug en auto weer op oprit.
- ANWB concludeert dat 12V niet wordt bijgeladen en na uitlezen dat de omvormer kapot is
24-11-2025: Auto op transport naar dealer
28-11-2025: Er wordt bij de dealer weer mee gereden, maar controles nog niet compleet
01-12-2025: Gereed en auto weer in bezit

Wat mij opviel in alle berichtgeving hier, dit is recent n=2 voor een ICCU binnen 2 weken na onderhoud, zie
Het enige dat mij opvalt is dat door de reset het gemiddelde verbruik 'totaal' gereset is, maar het aantal kilometers en gereden uren niet.

Wel ben ik blij dat ik de Renault Austral, die ik als vervangend vervoer kreeg, weer in kan leveren. Niet mis mee, maar het enige dat ik 'objectief' beter vond was de verlichting aan de voorzijde.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@ZuinigeRijder
De ICCU wel en daar gaat het mij om.

Dit gevonden.
Ja, de radar van een Hyundai valt onder de verlengde garantie, omdat deze wordt gezien als een onderdeel van de auto dat onder de algemene garantievoorwaarden valt. De verlengde garantie dekt de meeste onderdelen van de auto na de standaard fabrieksgarantieperiode. De specifieke dekking kan afhankelijk zijn van het model en de gekozen garantietermijn, dus het is raadzaam om de volledige garantievoorwaarden te controleren voor de zekerheid.
Verlengde garantie: Hyundai biedt verlengde garantie aan om de garantietermijn uit te breiden tot maximaal 7 jaar.
Fabrieksgarantie: De verlengde garantie sluit naadloos aan op de standaard fabrieksgarantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking.
Radar: De radar wordt beschouwd als een onderdeel dat onder de garantie valt.
Controleer voorwaarden: Om zeker te zijn van de dekking, is het altijd aan te raden de specifieke garantievoorwaarden voor jouw model te raadplegen.

[ Voor 89% gewijzigd door MicheldeGoey op 04-12-2025 10:20 ]

• nietwijk
nietwijk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:55:
[...]
Laat ik dan ook mezelf quoten ;)
  • Onderhoudsbeurt laat ik doen, al is het maar om geen gezeur te krijgen rondom garantie en het zijn de kosten niet.
  • Koelvloeistof batterij laat ik ook doen, vooral omdat de auto nog binnen de garantie valt.
  • eCall batterij vervang, of laat ik vervangen als ik melding krijgt dat die leeg is. (ja, het is onderdeel van een veiligheidssysteem, maar Hyundai vervangt ook de radar niet preventief, waar veel veiligheidssystemen aan hangen.
  • Pollenfilter vervang ik uiteraard zelf. Het zijn de kosten niet, maar 50 euro besparen voor 2 minuten werk vind ik best wel lonen.
  • Remvloeistof doe ik zelf wel in het voorjaar, zodra ik overstap van winterbanden naar zomerbanden, dat neem je dan in 1 handeling mee als de wielen er toch al af liggen.
En nog een tip van flip: wissel de banden wel af en toe van positie (om de 20.000 km bijvoorbeeld). Ik heb de eerste keer iets te lang gewacht en die Michelins beginnen dan behoorlijk te cubben.

• Marcel2020
Vls mij waren er twee issues met de ICCU, en een is met een update (grotendeels?) verholpen maar de andere blijft en dat is het probleem waarbij je na wegrijden de plop hoort (of dus bij pre heaten het probleem optreed, dan is er wel een plop maar die hoor je niet)

• Stefannn
  • Nu online
H12 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:45:
[...]

Ik quote mezelf maar even.

Afgelopen maandag kon ik mijn Ioniq5 weer ophalen. na een week bij de dealer (Herwers Apeldoorn) is die weer zo goed als nieuw.
Volgens de behulpzame man achter de balie was de ICCU vervangen en de ICCU zekering. Deze opmerkingen stonden beide op de werkplaatsbon. Daarnaast hebben ze nog 2 updates doorgevoerd en de auto gezogen, hulde daarvoor.

Tijdslijn:
14-03-2023: Auto nieuw afgehaald
....standaard onderhoud per 20.000km (Bij Hyundai Oostendorp Den Bosch, ook altijd netjes geholpen)
11-11-2025: Standaard onderhoud 120.000km (teller 123.500 km), incl updates
20-11-2025: Laatste rit woon-werkverkeer, auto aan de lader
21-11-2025: Auto van de AC-lader gehaald (Thuis, Alfen single pro-line, 80% capaciteit, 60% laadsnelheid)
23-11-2025:
- Auto via Bluelink voorverwarmd
- Bij starten direct melding 'Controleer elektrische systeem', 500m gereden, uit-aan, terug en auto weer op oprit.
- ANWB concludeert dat 12V niet wordt bijgeladen en na uitlezen dat de omvormer kapot is
24-11-2025: Auto op transport naar dealer
28-11-2025: Er wordt bij de dealer weer mee gereden, maar controles nog niet compleet
01-12-2025: Gereed en auto weer in bezit

Wat mij opviel in alle berichtgeving hier, dit is recent n=2 voor een ICCU binnen 2 weken na onderhoud, zie

[...]

Het enige dat mij opvalt is dat door de reset het gemiddelde verbruik 'totaal' gereset is, maar het aantal kilometers en gereden uren niet.

Wel ben ik blij dat ik de Renault Austral, die ik als vervangend vervoer kreeg, weer in kan leveren. Niet mis mee, maar het enige dat ik 'objectief' beter vond was de verlichting aan de voorzijde.
Dank voor de nette tijdlijn.
In eerste instantie leek je fail een anomalie omdat de 12V niet wilde bijladen (ik kan het zeker mishebben maar dat hadden de meesten volgens mij niet).
Ik gok echter dat het doorklappen van de 12V zekering daar de oorzaak van is. Daarmee is dat "collateral damage" en niet echt een nieuwe failure.
Dit is daarmee dus een geval van "direct na AC laden kapot, direct bij wegrijden melding". Daarmee dus "AC laden gecorreleerd" (ik ga even geen nieuwe theorieën toevoegen aan alles dat al gezegd is).

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:48
ZuinigeRijder schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:20:
@wfveennl Je kunt gewoon beide Apps naast elkaar gebruiken. En dan (alleen) het klimaat inschakelen met de oude app.
Dat heb ik i.d.d. geprobeerd gisteren maar toen kreeg ik een foutmelding. Nu net opnieuw geprobeerd en nu warempel nu kan ik beide apps wél gelijktijdig gebruiken. Auto is nu niet thuis dus ga morgen weer opnieuw proberen.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
osluis schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:33:
Toch nog goed nieuws van mijn kant. Het blijkt dat het bij mij niet de iccu geweest is, maar de 12V batterij in de frunk. Ik ga hem vandaag weer bij de dealer ophalen en ga ze daar nog eens wat verder uithoren, want ik vind dit wel heel erg bijzonder. Kan de *plop* uit mijn 12V batterij zijn gekomen of was het toch een zekering die ergens *plop* zei?

Wat ik ook niet goed snap is dat de anwb een externe batterij aangesloten had en dat de iccu nog steeds errors bleef even. Is de batterij van de Ioniq zo speciaal dat een bypass met andere batterij niet voldoende is?
Ik zou bij de garage voor het wegrijden toch ff goed (laten) checken of de 12V accu goed opgeladen wordt. Als het toch een ICCU issue is, dan trekt ie de 12V accu binnen no-time leeg. Ook de error-codes mss nog een keer laten uitlezen, als daarin nog steeds ICCU related stuff staat moet je oppassen. Je zult helaas niet de eerste zijn die na zo'n "quick fix" wegrijdt en een paar uur later met een opgeblazen ICCU langs de weg staat, als ik het her en der zo lees.

Dus even goed kritisch navragen bij de garage, en controleren.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12 09:43
olafmol schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:22:
[...]

Ik zou bij de garage voor het wegrijden toch ff goed (laten) checken of de 12V accu goed opgeladen wordt. Als het toch een ICCU issue is, dan trekt ie de 12V accu binnen no-time leeg. Ook de error-codes mss nog een keer laten uitlezen, als daarin nog steeds ICCU related stuff staat moet je oppassen. Je zult helaas niet de eerste zijn die na zo'n "quick fix" wegrijdt en een paar uur later met een opgeblazen ICCU langs de weg staat, als ik het her en der zo lees.

Dus even goed kritisch navragen bij de garage, en controleren.
Bleek niet eens nodig te zijn om het te checken. Kwam hem vandaag ophalen en werd door de werkplaatsreceptie aangekeken alsof ze water zagen branden. Nee hoor mijnheer, hij is nog niet klaar. We wachten nog op een nieuwe iccu. Bleek dat de monteur de 12V batterij vervangen had en vervolgens de auto op "klaar" had gezet ipv op "wachten". Kon onverrichte zaken naar huis. Lekker nadat je met z'n tweeën 45 min uitgetrokken hebt om erom te rijden. Kon gelukkig nog een auto van het werk dat er vlakbij ligt meekrijgen want de tijdelijke leenauto van de pechhulp moest vandaag ook terug.

Weer een halve dag verspild :(

Ik heb zelf trouwens een obd dongel, dus ga het zelf wel even in de gaten houden of er gekke meldingen voorbij komen.

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 04-12-2025 12:41 ]

• joepie de p
MicheldeGoey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:57:
Natuurlijk komt pech niet alleen, de gehandicapten parkeerplaats bij de dealer ligt onder een hoek die de Ioniq 5 niet haalt. Betonnen paaltje over het hoofd gezien. Balen.

[Afbeelding]
Ik heb een paar weken terug een schade aan een rechterportier laten herstellen. Die twee plastic platen waar je nu krassen op hebt, kosten gezamenlijk €1500. Vond ik wat te gortig, een meewerkend schadebedrijf heeft in eerste instantie hersteld door het kunststof op te spuiten. Heb een heel licht kleurverschil, ben nog aan het nadenken wat ermee te doen.

• Stefannn
  • Nu online
nietwijk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:23:
[...]

• Onderhoudsbeurt laat ik doen, al is het maar om geen gezeur te krijgen rondom garantie en het zijn de kosten niet.
  • Koelvloeistof batterij laat ik ook doen, vooral omdat de auto nog binnen de garantie valt.
  • eCall batterij vervang, of laat ik vervangen als ik melding krijgt dat die leeg is. (ja, het is onderdeel van een veiligheidssysteem, maar Hyundai vervangt ook de radar niet preventief, waar veel veiligheidssystemen aan hangen.
  • Pollenfilter vervang ik uiteraard zelf. Het zijn de kosten niet, maar 50 euro besparen voor 2 minuten werk vind ik best wel lonen.
  • Remvloeistof doe ik zelf wel in het voorjaar, zodra ik overstap van winterbanden naar zomerbanden, dat neem je dan in 1 handeling mee als de wielen er toch al af liggen.
En nog een tip van flip: wissel de banden wel af en toe van positie (om de 20.000 km bijvoorbeeld). Ik heb de eerste keer iets te lang gewacht en die Michelins beginnen dan behoorlijk te cubben.
Ik herinnerde me iets van "om garantie zeker te stellen moet je het onderhoud bij hyundai laten doen". Ik heb de garantie bepalingen er op na geslagen: zie hier.

Relevant (voor zover ik inschat):
- De auto moet zijn onderhouden zoals voorgeschreven in het Onderhoudsschema van Hyundai (zoals vermeld op pagina 9 e.v.)
- verder geen kilometer beperking, dat is wel prettig
Vervolgens op pagina 9 een hele berg controle punten, voor het grootste deel controle dingen.
- Kwa "doe dingen" eigenlijk alleen: banden op spanning brengen, ruitenwisser vloeistof bijvullen, wassen en registratie in digitaal service paspoort.
- Remvloeistof, Koelvloeistof, pollenfilter en eCell staan wel als "extra werkzaamheden" met een eigen interval.

Tja... volgens de letter van de garantie moeten die zaken dus wel door een erkende hyundai garage worden gedaan.
- Remvloeistof en Koelvloeistof ga ik sowieso wel laten doen als dat blijkt te moeten. Ik gok zo dat je enorm gezeik krijgt als je een garantie claim hebt en deze zaken zijn niet op orde.
- eCell en pollenfliter moet ik even over denken. Ik sta er morgenochtend, ik zal het eens vragen.

• nietwijk
Stefannn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:48:
[...]
Tja... volgens de letter van de garantie moeten die zaken dus wel door een erkende hyundai garage worden gedaan.
De letter der garantie is leuk, maar als je het opspeelt moet ook Hyundai aan de letter der wet voldoen. Dat kan leiden tot discussie, maar die durf ik voor sommige zaken wel aan.

Daarnaast schrijven ze op pagina 3:
Wij adviseren u uw auto volgens de Hyundai onderhoudsvoorschriften te laten onderhouden door een
Hyundai-Erkend Reparateur.

• iRenik
Niet de beste foto maar geeft wel een goed beeld van de hoeveelheid licht dat de led trunklights afgeven 👌🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8VfyRwwggc-cUxUMHzcm51XRyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZZx0gBT7YN9OVLqP5ezPGTY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door iRenik op 04-12-2025 13:12 ]

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@joepie de p
Ik rij al sinds mensenheugenis schadevrij. Ik mag het laten repareren zonder eigen risico of hogere premie. Raak alleen wat schadevrije jaren kwijt.

• joepie de p
MicheldeGoey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:42:
@joepie de p
Ik rij al sinds mensenheugenis schadevrij. Ik mag het laten repareren zonder eigen risico of hogere premie. Raak alleen wat schadevrije jaren kwijt.
Gunstig!
Maar toch jammer. Schade voelt nooit lekker.

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:18
iRenik schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:10:
Niet de beste foto maar geeft wel een goed beeld van de hoeveelheid licht dat de led trunklights afgeven 👌🏻

[Afbeelding]
Ziet er wel erg mooi uit. In hoeverre is er nog voldoende licht als je als persoon in de kofferbak opening staat? Is er dan veel schaduwwerking?

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-12 02:34
nietwijk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:23:
[...]

Die € 70 betreft (voor zover ik heb begrepen) niet alleen het vervangen van het pollenfilter, maar ook het reinigen van de luchtkanalen.
In die kanalen komt in de loop van de tijd veel vuil, schimmels e.d.
Ik ben daar erg gevoelig voor en neem wat dat betreft geen risico.
Maar als er veel schimmels zijn, dan ruik je dat vanzelf…

• nietwijk
CharlieBulldog schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:49:
[...]

Die € 70 betreft (voor zover ik heb begrepen) niet alleen het vervangen van het pollenfilter, maar ook het reinigen van de luchtkanalen.
In die kanalen komt in de loop van de tijd veel vuil, schimmels e.d.
Ik ben daar erg gevoelig voor en neem wat dat betreft geen risico.
Maar als er veel schimmels zijn, dan ruik je dat vanzelf…
Het is 37,52 euro voor het filter en 32,67 euro arbeid. Reken er maar niet op dat ze meer doen dan klepje open, filter uit, filter in, klepje dicht en klaar. Het uurtarief bij Herwers is dit jaar met 22,7% verhoogd. Als je van schimmels af wilt moet je gewoon een uur een osmoseapparaat in je auto zetten. Kost je 50 euro en zelfs de meest smerige rokersauto is weer geurvrij na een uurtje. De aircobehandeling die de dealer voor 50 euro aanbiedt is pure diefstal. Dan zetten ze je kachel op recirculeren, spuiten ze een "deobus" leeg en laten de auto 15 minuten staan. Die deobussen koop je zelf voor een kleine 10 euro en op knopje drukken kan iedereen. Het haalt de bron van de luchtjes echter niet weg, maar maskeert ze.

[ Voor 16% gewijzigd door nietwijk op 04-12-2025 16:13 ]

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02:33
iRenik schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:10:

[Afbeelding]
Ik heb ze (ook) door de dealer laten installeren, erg blij mee op mijn donkere oprit

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• iRenik
edegroot1973 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:21:
[...]

Ziet er wel erg mooi uit. In hoeverre is er nog voldoende licht als je als persoon in de kofferbak opening staat? Is er dan veel schaduwwerking?
Zal dat nog eens testen 👍🏻

• zeren
Wat is een goede manier om de geschiedenis van een auto te bekijken aan de hand van het VIN-nummer? Bijvoorbeeld bij import uit Duitsland enz.

• Marcel2020
zeren schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:16:
Wat is een goede manier om de geschiedenis van een auto te bekijken aan de hand van het VIN-nummer? Bijvoorbeeld bij import uit Duitsland enz.
de verkoper een uitdraai uit het Hyundai systeem laten geven, of anders bij HY opvragen

• zeren
Marcel2020 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:18:
[...]

de verkoper een uitdraai uit het Hyundai systeem laten geven, of anders bij HY opvragen
Ja, dat ga ik doen, maar ik vroeg me ook af of Carvertical of soortgelijke diensten ook werken voor Europa/NL/DE?

Of is het niet de moeite waard om daarvoor te betalen?

• iRenik
iRenik schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:39:
[...]

Zal dat nog eens testen 👍🏻
Net getest en perfect zicht in de kofferbak als je onder de klep staat. Klein beetje schaduw valt voornamelijk op de wielkasten en daarbuiten.

• Marcel2020
zeren schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:20:
[...]

Ja, dat ga ik doen, maar ik vroeg me ook af of Carvertical of soortgelijke diensten ook werken voor Europa/NL/DE?

Of is het niet de moeite waard om daarvoor te betalen?
ik heb geen idee, maar ik zou een auto voor dat soort budget niet zonder volledige onderhoudshistorie kopen...aan de verkpoer om dat aan te leveren....zo niet is er vast een ander die me een auto MET wil verkopen.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-12 18:11

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

MicheldeGoey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:11:
@ZuinigeRijder
De ICCU wel en daar gaat het mij om.

Dit gevonden.
Ja, de radar van een Hyundai valt onder de verlengde garantie, omdat deze wordt gezien als een onderdeel van de auto dat onder de algemene garantievoorwaarden valt. De verlengde garantie dekt de meeste onderdelen van de auto na de standaard fabrieksgarantieperiode. De specifieke dekking kan afhankelijk zijn van het model en de gekozen garantietermijn, dus het is raadzaam om de volledige garantievoorwaarden te controleren voor de zekerheid.
Verlengde garantie: Hyundai biedt verlengde garantie aan om de garantietermijn uit te breiden tot maximaal 7 jaar.
Fabrieksgarantie: De verlengde garantie sluit naadloos aan op de standaard fabrieksgarantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking.
Radar: De radar wordt beschouwd als een onderdeel dat onder de garantie valt.
Controleer voorwaarden: Om zeker te zijn van de dekking, is het altijd aan te raden de specifieke garantievoorwaarden voor jouw model te raadplegen.
Is er ergens online een document te vinden over de dekking? Want niet uitsluiten is automatisch 'onder de garantie vallen' wat mij betreft.

• Marcel2020
de meester01 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:10:
[...]

Is er ergens online een document te vinden over de dekking? Want niet uitsluiten is automatisch 'onder de garantie vallen' wat mij betreft.
op de website van Hyundai toch?

• nietwijk
edegroot1973 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:21:
[...]

De achterklep gaat vooral omhoog en niet zozeer naar achter (scharnieren zitten naar voren geplaatst) en de lampjes zitten niet op het uiteinde van de achterklep, maar een stuk naar voren als je ze volgens de handleiding installeert. Je geeft zelf dus geen schaduw in de kofferbak, enkel als je ver voorover leunt, maar als je de lampen breed installeert als omschreven in de handleiding, dan schijnt altijd 1 van beide lampen nog op de plek.
de meester01 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:10:
[...]

Zie topic start: Extra garantie kopen

Probleem is dat er alleen genoemd wordt wat wél gedekt is, niet wat NIET gedekt is. Radar wordt niet genoemd.

Alleen maar:
Veiligheidssysteem
Elektronische units voor airbags en gordel-spanners, spiraalkabel airbag, airbagsensoren.

• Stefannn
  • Nu online
redah schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:33:
[...]

Dit kun jij. Tekst in de handleiding is er niet, want niet nodig. In essentie komt het neer op dit:
  • Je bestelt de ledspotjes, adapter, en speakerkabel of 12v kabel
  • Je knipt de kabels op lengte en soldeert aan het ene eind de ledspotjes, aan het andere eind breng je de kabels samen naar 1 kabel en daar soldeer je de adapter aan (soort Y-verbinding dus).
  • Je maakt de kunststof behuizing van de achterklep los. Zit vast met plugjes, maar je moet wel hard trekken (niet bang zijn iets kapot te maken). Je hoeft niets te schroeven. Begin met de bovenkant, dan 1 zijkant (waar de kabels komen) en vervolgens het grootste gedeelte waar het handvat aan zit.
  • Boor 2 gaatjes op de aangewezen plek volgens de handleiding (pagina 9), groot genoeg voor je ledspotjes
  • Fixeer de ledspotjes met de bijgeleverde metalen 'veertjes', zodat ze goed blijven zitten
  • Geleid de kabels zoals aangegeven op de handleiding (pagina 11) en klik al het kunststof weer terug in de achterklep
  • Geleid de kabel door het 'geribbelde rubbertje' tussen de achterklep en auto. Lijkt spannend, is het niet. Los trekken, kabel erdoor (er zitten al kabels in), terugduwen. Je auto is daarna weer net zo waterdicht als voorheen.
  • Trek het rubber van de auto aan de linkerzijde een klein beetje los. Wederom lijkt het misschien spannend, en is het het niet. Duw de kabel erachter zodat hij achter de kunststof onderdelen valt, en duw het rubber weer terug.
  • Vervang het originele lampje door jouw kabel met festoon adapter.
Geloof me, de rubbers zijn echt het minste werk van alles :)
YESSS... ik heb de ledjes besteld. Nu wachten.
Kabeltje niet. Ik zet het wel gewoon parallel aan het lampje dat er nu al zit. dat de kabel daarbij wordt aangetast vind ik niet zo erg.

Vraag: heb jij 60 graden of 100 graden bundel?
Ik heb van beiden maar 2 besteld dan kan ik altijd wisselen.
De 100 graden lijkt me zo op het eerste gezicht prettiger.

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:26:
[...]

Zie topic start: Extra garantie kopen

Probleem is dat er alleen genoemd wordt wat wél gedekt is, niet wat NIET gedekt is. Radar wordt niet genoemd.

Alleen maar:

[...]
er word ook genoemd wat NIET is gedekt
https://dmassets.hyundai....ngen_VerlengdeGarantiepdf

(niet alles hier geplakt)
Uitsluitingen
Hoewel de Hyundai Verlengde Garantie
vrijwel naadloos aansluit op de uitgebreide Hyundai-fabrieksgarantie, zijn er
toch diverse zaken waarvoor deze garantietoezegging niet van toepassing is. De
Hyundai Verlengde Garantie geldt onder
meer niet voor de volgende gebeurtenissen
en onderdelen:
Onderhoud
Het normale onderhoud dat een Hyundai
nodig heeft, wordt niet gedekt door de
Hyundai Verlengde Garantie. Het verversen
en vervangen van vloeistoffen wordt alleen
vergoed indien dit nodig is in verband met
een noodzakelijke reparatie van de auto en
deze reparatie door de Hyundai Verlengde
Garantie wordt gedekt.
Slijtage
Sommige onderdelen nemen door slijtage
geleidelijk in kwaliteit af. Deze slijtage kan
verband houden met de leeftijd van de
Hyundai of het aantal kilometers dat ermee
gereden is.
Onderdelen
• De Hyundai Verlengde Garantie geldt
niet voor de volgende onderdelen: filters,
bougies, ruitenwisserbladen, V-riemen,
multiriemen, uitlaat (inclusief katalysator),
remschoenen, remblokken, remschijven,
remtrommels, 12-volt accu, verlichting,
zekeringen, antennes, carrosseriedelen
(lak), aandrijfashoezen, velgen, banden,
raam- en deurrubbers, glas, sierlijsten,
bekleding en afwerking. Alle kabels
en slangen (elektriciteit, vloeistoffen,
smeermiddelen), voor zover deze niet
verbonden zijn met de onder hoofdstuk
Componenten benoemde onderdelen en
componenten of voor zover zij geïsoleerd
zijn van de beschreven componenten,
schade (kabelbreuk, scheuren) en resulterende gevolgschade.
• Voor zover een onderdeel dat onder deze
Verlengde Garantie-verzekering valt al is
vervangen of gerepareerd na een eerdere
claim op de verzekering, neemt de verzekerde, in het geval van een hernieuwd
verlies van of schade aan dit onderdeel,
allereerst de bestaande wettelijke garantie in acht. In het geval van een herhaalde
claim, is de Verlengde Garantie-verzekering in die mate slechts subsidiair. De
verzekeraar is gerechtigd om aanvullende
documenten bij de betrokken partijen op
te vragen om de onderhavige claims te
herstellen.
Hoogvoltagebatterij
De hoogvoltagebatterijmodulen.
Gewijzigde kilometerstand
Uiteraard kunt u geen aanspraak maken op
de garantie wanneer de kilometerstand is
gewijzigd of de kilometerteller is losgekoppeld. Dit geldt ook bij een defect aan de
kilometerteller dat u niet direct hebt laten

Het blijft een verzekering, hou er rekening mee dat er altijd naar redenen om NIET uit te betalen zal worden gezocht.

• Stefannn
  • Nu online
@Marcel2020
In het kader van potentiële CP gerelateerde ICCU fails;
Ik heb vannacht 7 uur lang geladen met de powerdip-logging
>> Geen enkele powerdip
De power dip logging werkt wel, hij staat wat "scherp" afgesteld en triggerde af en toe wel bij het omhoog regelen (maar niet als dip, enkel als "traag volgend"). Hij krijgt momenteel een trigger als de P1 meterstroom 1A kleiner is dan de totale 3-fase-laadpaal-toegestane-laadstroom. (NB, volgens protocol communiceert de laadpaal een toegestane stroom en staat het de auto vervolgens vrij om tussen de 0 & toegestaan af te nemen. Dit betekent dus ook dat de auto de toegestane stroom dus eigenlijk altijd heel goed volgt)

Het is wel zo dat ik waarschijnlijk een "best goed CP signaal" heb.
Mijn controller is een zelfbouw smartevse (zie elders op tweakers), en daarmee niet de "super high frequency standard" die onze Koreaan noodzakelijk acht.
Maarrr... de CP gaat vervolgens door 14 meter afgeschermde kabel van de meterkast naar een lasdoos op de oprit en vandaar met een vaste "niet afgeschermde" standaard laadkabel van slechts 1.5 meter naar de auto.

• Marcel2020
@Stefannn

Thanks!

Ik geloof er inmiddels niet meer in dat die Koreaan er iets van weet, hij heeft in een PB aan een bonafide technische expert op het Duitse forum een verhaal opgehangen dat het PP signaal schuld is aan de iccu failures....maar dat PP 'signaal' is gewoon een weerstand

• Crocidolite
  • Laatst online: 09:41
Vanochtend iets raars meegemaakt.
Ik starte de auto, zette de auto in de R, liet de rem los maar de auto bleef staan. Toen in de D gezet maar de auto bleef wederom staan. Je voelde alleen een lichte beweging zowel in de D en in de R. Auto weer op de P gezet en daarna weer de R maar de auto bleef weer staan.

Uiteindelijk weer in de D gezet, een beetje gas gegeven en toen schoot de auto ineens los met een harde klonk. Net alsof de handrem vastgevroren zat en losschoot. Alleen was het 10 graden boven 0 deze ochtend dus van vastvriezen kan geen sprake geweest zijn.

Iemand enig idee wat hier aan de hand geweest kan zijn? Gister nog mee gereden dus vastgeroest zitten lijkt mij ook uitgesloten.

• Marcel2020
corrosie agv vocht en met recuperatie rijden waarschijnlijk....met recuperatie gebruik je de rem amper, zet recuperatie een tijdje uit om de remschijven schoon te maken.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@Crocidolite
Dat is het vastroesten van de remblokken aan de schijven. Heb ik altijd als ik de auto nat wegzet.

Gewoonte van gemaakt om via de Hold-knop de remmen vrij te maken voordat ik de auto uitschakel.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:24
Ik gebruik de MyHyundai app om in de goedkopere uren te laden. Afgelopen nacht was de prijs vanaf 0:00 laag, dus stelde ik dit in. Het viel me op dat de auto echter om 23u al begon te laden. Het is me nog niet eerder opgevallen, maar meestal stel ik hem ook 's nachts in. Heeft iemand dit ook gemerkt, of is het een tijdzone-instelling oid die ik heb gemist?

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@Takenzo
Zomer/wintertijd goed ingesteld?

• geertjb61
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-12 15:58
Sinds afgelopen week heeft ook onze MY25 (ruim 8 maanden oud) dit probleem met het laadklepje. De dealer zal blij met ons zijn. In oktober hebben ze de ICCU al mogen vervangen, nu klop ik ook aan met probleem laadklepje. Overigens hebben wij geen rode i5, maar een groene. :)
JerryVR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:20:
Mijn Laadklep staat niet echt meer netjes na 9 maanden.. garage kan niks anders dan hele nieuw unit bestellen onder garantie..
[Afbeelding]
Pagina: 1 ... 280 ... 283 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic