Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• geertjb61
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:55
Iemand?
geertjb61 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:35:
Wat is de laatste versie van de voertuigsoftware voor de Ioniq 5 (MY 25)? Is dat versie 25.9.1 ?
Ik heb hier op het forum gezocht, maar kan het niet vinden.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:28

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

geertjb61 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:35:
Wat is de laatste versie van de voertuigsoftware voor de Ioniq 5 (MY 25)? Is dat versie 25.9.1 ?
Ik heb hier op het forum gezocht, maar kan het niet vinden.
@geertjb61
Heb op de site van hyundai gekeken? Daar is de laatste versie te vinden en downloaden?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:57
In dit topic zoeken op deze foutmelding 'fout in het motor controle systeem. Ga naar een erkende service partner voor controle' groot in beeld. levert nog geen hits op.

Melding kwam na afkoppelen van AC-laden (dat ook niet goed gegaan was, stekker net niet goed erin ws). 12v accu lamp brandde ook. Na een koude vorstnacht (zaterdagochtend)
Snelladen na 10km ging goed. Daarna geen storingen lampjes meer. Thuis AC laden ook geen probleem. 200km gereden, dag later weer melding. Na rit van 30km en tijd uit bij aanzetten geen lampjes of meldingen meer. Vandaag melding- en probleemloos.

Maandag 1-12 kunnen we, na wat soebatten, terecht bij de dealer voor een diagnose.
Wat zal het zijn, 12v accu (omdat het met kou begon en nu weer weg lijkt) of toch de iccu (ook al laad ie nog goed op AC)? Of toch nog iets anders? 92k op de teller sinds begin '22, alle serviceacties netjes uitgevoerd.
In Korea is de garantie op de ICCU verlengd:
❗️Hyundai ICCU-garantie-uitbreiding zojuist aangekondigd (alleen Korea)

Hyundai Motor Group heeft Koreaanse klanten officieel op de hoogte gesteld dat de ICCU-garantie (Integrated Charging Control Unit) wordt verlengd van 10 jaar / 160.000 km (≈ 99.400 mijl) naar 15 jaar / 400.000 km (≈ 248.500 mijl) voor voertuigen die onder de terugroepactie vallen.

Dit is zojuist in Korea verschenen.
🇰🇷 BELANGRIJK: Dit geldt op dit moment ALLEEN voor de binnenlandse Koreaanse markt. Er is nog geen officiële informatie over hoe en of deze garantie-uitbreiding zal worden toegepast op andere regio's in de wereld.

Let op:
• De Engelse tekst is een directe automatische vertaling van het officiële Koreaanse bericht dat naar klanten is verzonden.
• Dit bericht is GEEN officieel nieuws voor andere markten en het impliceert ook geen toekomstig wereldwijd beleid.
• Ik deel updates over Korea zodra ze beschikbaar zijn. Verwar dit niet met een wereldwijde aankondiging.

Toch is dit onmiskenbaar een gedurfde en directe zet van HMG om een ​​van de meest zorgwekkende problemen voor elektrische autobezitters aan te pakken. Ik blijf jullie op de hoogte houden naarmate er meer details binnenkomen.
De ICCU garantie was in Korea dus anders dan hier in Nederland (hier 5 jaar, onbeperkt aantal kilometers, tenminste alle IONIQ 5 van vóór model 2025). Maar ik denk dat je in Nederland aanspraak kunt maken op non-conformiteit, mocht die stuk gaan:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Hopen dat ze in Europa de garantie ook gaan verlengen op de ICCU.....zodat je geen aanspraak hoeft te maken op non-conformiteit of eventueel verlengde garantie tegen betaling van bijna 1000 euro moet nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-11-2025 11:32 ]

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:27

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

Met het oog op nieuwe berijders die zich oriënteren op een gebruikte IONIQ 5, leek het me goed om na vier jaar en (slechts) 80K kilometers een samenvatting te geven van mijn bevindingen. Mijn IONIQ 5 LR RWD Lounge is er één van een vroege lichting, geproduceerd in juni 2021 (dus MY21) en geleverd in december 2021 via Hyundai Wittenberg in Utrecht. Voordeel van MY21 ten opzichte van MY22 is dat mijn auto nog de automatische flush handles heeft, die later door een chiptekort weggelaten werden. De auto is geproduceerd met 19" velgen, maar deze zijn door de dealer vervangen door 20". Omdat de auto op voorraad was, kon ik er zeker van dat deze in december geleverd kon worden, maar ik kon de kleur (Galactic Grey) en uitvoering niet kiezen - de wisseling van de velgen nam ik op de koop toe. De 20" velgen hebben volgens mij nauwelijks effect op het comfort, maar drukken wel de range met circa 40 kilometer.

Rijbeleving
Ik ervaar het rijden met de IONIQ 5 nog steeds erg positief. Het is een comfortabele, stille auto met een goede acceleratie en een heel bruikbaar bereik. Het laden gaat eenvoudig en snel. Oorspronkelijk was snelladen in de winter wel een issue, omdat de accu niet voorverwarmd kon worden, maar dit is in 2022 door een update verholpen.
Bij het rijden - zeker in wat smallere straten - merk je wel dat je met een serieus grote auto op pad bent. De draaicirkel is fors en dat merk je ook in parkeergarages. Op één parkeergarage in Utrecht na, waar ik de draai niet kon maken zonder eerst achteruit een parkeerplaats in te rijden, heb ik echter nooit echt problemen gehad.
Mijn auto heeft nog de oorspronkelijke achtervering en dat betekent dat de auto wat kan nadeinen na drempels. Ik heb dit echter nooit echt als een probleem ervaren.
De auto stuurt licht en misschien wat ongevoelig, een beetje zoals de meeste SUV's denk ik. De lane assist kan soms abrupt ingrijpen, dus die schakel ik over het algemeen direct uit bij wegrijden. Het zelfstandig sturen gebruik ik bijna nooit. In de eerste twee jaar werkte het redelijk, maar na wat updates zorgt het er nu voor dat de auto continue aan het corrigeren is en je voor je gevoel tussen de lijnen aan het zwalken bent. Misschien dat dit met een calibratie van de camera's te verhelpen is.
De stoelen in de Lounge zitten prettig en laten zich goed verstellen. Wel merk ik dat ik bij langere ritten wat meer ondersteuning zou willen in mijn onderrug, de lendensteun zit voor mij dan net niet op de juiste plek. De Lounge setting - met de stoel in slaapstand - heb ik één keer voor de show gebruikt.
Het infotainment systeem start tegenwoordig akelig langzaam op, maar als het eenmaal draait gaat alles vlot en werkt het prettig. Wisselen van profiel kost soms een minuut of meer. Ik vind de navigatie over het algemeen prima werken, zeker in combinatie met de HUD. Ik heb een Bluelink Plus abonnement van EUR 2,99 per maand voor o.a. navigatie updates en live verkeer.
Twee zaken die verbeterd zijn vanaf MY25 (naast andere aanpassingen) zijn de verlichting voor en de toevoeging van een ruitenwisser op de achterruit. Mits goed afgsteld, valt er te leven met de handmatig in hoogte verstelbare LED verlichting voor, maar het is niet om over naar huis te schrijven. Met gewoon dimlicht zie je naar verhouding heel weinig op donkere wegen en heb je al snel groot licht nodig. Over de ruitenwisser achter kan ik kort zijn: Er zijn dagen dat ik deze mis, maar over het algemeen gaat het prima zonder.

Ruimte
Van buiten ziet de auto eruit als een hatchback, en ook van binnen - met name bij de kofferruimte - wordt je visueel een beetje in de maling genomen. De kofferbak lijkt namelijk veel kleiner dan deze in werkelijkheid is. Mijn vorige auto was een Volkswagen Touran (ok, 800 liter kofferbak daar kom je niet aan) en ik heb bij de IONIQ 5 direct dakdragers gekocht omdat ik dacht dat ik in de vakantie niet uit zou komen met de ruimte. Ik heb de dakdragers echter nooit gebruikt, want er gaan met gemak 6 forse reistassen in en dan heb je nog een beetje ruimte over voor kleine spullen. Ik zette de achterbank dan een centimeter of 5-10 naar voren en heb daar mijn achterpassagiers nooit over horen klagen.

Op de achterbank is de ruimte overdadig, zeker wanneer er maar twee volwassenen zitten. De beenruimte is enorm. Als alle drie mijn kinderen (>20 jaar) meegaan, merk ik wel dat de schouderruimte voor drie volwassenen wel wat beperkt is. Ook klaagt degene in het midden nog wel eens over de harde zitting in het midden.

Afwerking
Ik heb het licht grijze interieur en volgens mij ziet het er na vier jaar best nog netjes uit. Enig minpunt voor mij is dat bij hogere temperaturen er een vervelend rammeltje (resonantie) zit in het bestuurdersportier. Bemerkte dit voor het eerst dit voorjaar. Ben er voor naar de garage geweest, maar die kon het niet reproduceren. Dit doet wel wat afbreuk aan de rijbeleving.

Storingen
Ik heb in de afgelopen vier jaar drie storingen gehad:
  1. Bij aflevering is een update gedaan van het koelvloeistofsysteem. Hierbij was de koelvloeistof onvoldoende bijgevuld zodat ik na 1 dag alweer bij de garage stond met een kritieke foutmelding. Was echter snel verholpen.
  2. In januari 2022 begaf één van de parkeersensoren voor het na een bezoek aan de wasstraat, waardoor ik een constante piep had wanneer de parkeersensoren ingeschakeld stonden. Dit is in maart 2022 verholpen door het plaatsen van een nieuwe sensor.
  3. In juli 2023 begaf de front radar het tijdens de heenreis van mijn vakantie. Dit was vervelend omdat dan alle veiligheidssystem voor uitgeschakeld zijn en bijvoorbeeld de adaptieve cruise control niet werkt. In oktober 2023 is de front radar vervangen.
Ik heb nog de oorspronkelijke ICCU en nooit problemen gehad met laden.

Conclusie
De IONIQ 5 is een fijne auto, zeker voor op de snelweg. Zou ik de auto aanraden als vier jaar oude occasion? Ja, afhankelijk van de prijs. Het snelle 800V laden, de praktische range, de ruimte en het comfort maken dit tot een prettige auto. Afgezien van de ICCU problemen - die ik niet gehad heb - zijn volgens mij de kinderziekten eruit. Let wel op de accudegradatie, bij mij is de oorspronkelijke range van 420 km (WLTP 440 km) geslonken naar ongeveer 405 km in de zomer en dat valt wel te overzien maar ik weet niet hoe dit bij anderen is.

Ik hoop dat deze samenvatting toekomstige berijders helpt bij hun keuze! Omdat ik eigenlijk per definitie nooit dezelfde auto kies, ook al lonkte de N-Line wel, stap ik medio december 2025 over naar een Volkswagen ID 7 Tourer.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:17
@cvanmansom erg mooi beschreven en ook best wat mooi kilometers. Je geeft aan dat je gelukkig geen ICCU problemen hebt gehad. Mag ik vragen of je ook kan aangeven of je alleen DC hebt geladen of een combinatie van alles?

Alvast dank

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:53
Wij hebben inmiddels al heel wat jaren een Ioniq 5. Daar zit al sinds 60.000km een 'ster' in het frontpaneel tussen de voorlichten in. Zie ook de foto.

Nou hebben we sinds vorige week continu meldingen dat de lane keep assist en de adaptive cruise control niet werken. Volgens mij typische meldingen dat de 'radar' kapot is. Voordat ik de Ioniq naar de dealer breng om dit onder garantie te laten bekijken wil ik zeker weten dat er achter dit frontpaneel geen sensoren/radar's zitten waardoor de foutmeldingen kunnen onstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHnouKEvepGWO9EgIf0cQr_NxIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS0SX6mQKZE1e66w7ecK5j52.jpg?f=fotoalbum_large

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:39
saabfanatic schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:53:
Voordat ik de Ioniq naar de dealer breng om dit onder garantie te laten bekijken wil ik zeker weten dat er achter dit frontpaneel geen sensoren/radar's zitten waardoor de foutmeldingen kunnen ontstaan.
Er zit een radar achter :)

Maar @Xmoo heeft een hele mooie handleiding gemaakt met waar de radar zit en hoe je evt zelf het paneel kunt vervangen : Xmoo in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:27

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

rem_hopster schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:49:
@cvanmansom erg mooi beschreven en ook best wat mooi kilometers. Je geeft aan dat je gelukkig geen ICCU problemen hebt gehad. Mag ik vragen of je ook kan aangeven of je alleen DC hebt geladen of een combinatie van alles?

Alvast dank
Ik heb door het jaar heen vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van AC-laden aan publieke laadpalen. Ik heb geen eigen laadpaal. Bij hoge uitzondering - en op de heen- en terugreis tijdens vakanties - heb ik DC geladen. Tijdens de vakanties zelf gebruikte ik de laadpaal bij het vakantiehuis. Ik denk 98-99% AC en 1-2% DC door de jaren heen.

[ Voor 5% gewijzigd door cvanmansom op 25-11-2025 13:11 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:00

-CJ

Not remastered

Frontradar zit achter de bumper, niet achter dat paneel tussen de koplampen.

All I had to do was follow the damn train.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 25-11-2025 14:42 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

cvanmansom schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:25:
Voordeel van MY21 ten opzichte van MY22 is dat mijn auto nog de automatische flush handles heeft, die later door een chiptekort weggelaten werden.
Mooi verhaal! Mijn MY22 heeft ook de automatische deurhendels ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Nu online

MicheldeGoey

Project 45

@-CJ
Nope.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZ64E_fw7Naqymih-TBFMZ9uy-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r30Yc33T2rvS8RtzuE58e2Wz.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 278 279 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic