Helemaal mee eens, echter...ik zou even heel goed naar de voorwaarden kijken...ik meen dat dingen als koplampen en veel meer uitgesloten zijn van garantie...wim1955 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:40:
[...]
Ja, het klopt wel een beetje. Maar je moet het ook zien als een soort verzekering.
Een verzekering koop je ook bij de volgende afwegingen:
1. Kan ik de schade die ontstaat zonder problemen aan, en ook met weinig pijn betalen?
2. Wat is het risico op schade?
3. Wat is de kans op schade?
Een brandverzekering op je huis neem je eigenlijk altijd...immers, je kan het niet betalen als daadwerkelijk je huis in de fik staat. Maar wat ios de kans? Als je verhuist kun je ook wel denken, "zonde van mijn geld, niets gebeurd", maar niemand denkt zo.
Alle verzekeringen neem je met deze 3 punten in overweging.
Deze extra 2 jaren garantie is niet duur.....bijna alle zaken kost al meer dan de premie van rond de € 750, denk niet alleen aan de ICCU, maar ook aan alleen het display, koplamp, airco etc. Alles aan een EV is al bijna de hoofdprijs, zelfs al simpele dingen als stoelverstelling, schokbrekers, raam kan niet meer open, met een arbeidsloon iets van € 130/uur zit je er al gauw aan.
Plus.... hoe ouder en meer gebruik van de auto, meer kans op defecten.
Voor mij is het duidelijk, deze garantie verlenging neem ik, ondanks dat ik nog helemaal niets met de auto heb al die 3 jaar met 80.000 km. Geen ICCU problemen, terwijl ik alleen met zomervakantie naar Oostenrijk DC laad (misschien net totaal 10 keer/jaar), en verder thuis AC, (altijd van 20-40 naar 90%). Ik ben super tevreden met de I5.
1 keer een terugroep actie: slingergedrag opgelost, met nieuwe 12V accu.
schokbrekers, draagarmen, LED lampen, lichtmiddelen, sleutels, enzomeer, de lijst is lang en bevat dingen die heel vanzelfsprekend zijn zoals banden maar toch ook een heel aantal zaken waar extra garantie wel leuk was geweest (hydrauliek en koelmiddelslangen etc)
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW