Hé apart, dit heb ik ook met relatief nieuwe laadpoort (6 maanden oud). Iemand enig idee hoe dit komt? Ik dacht aan per ongeluk verkeerd belast of gebruikt...geertjb61 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:45:
Sinds afgelopen week heeft ook onze MY25 (ruim 8 maanden oud) dit probleem met het laadklepje. De dealer zal blij met ons zijn. In oktober hebben ze de ICCU al mogen vervangen, nu klop ik ook aan met probleem laadklepje. Overigens hebben wij geen rode i5, maar een groene.![]()
[...]
Hoe doe je dat precies? Het is mij niet gelukt om de remmen vrij te zetten. Ik heb ook de enorme knal meegemaakt en daarna tijdens het rijden bleef de auto bonken Op advies van de dealer ergens op een grote parkeerplaats enkele keren hard remmen (in P0 uiteraard) en na enkele keren was het OK.MicheldeGoey schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:27:
@Crocidolite
Dat is het vastroesten van de remblokken aan de schijven. Heb ik altijd als ik de auto nat wegzet.
Gewoonte van gemaakt om via de Hold-knop de remmen vrij te maken voordat ik de auto uitschakel.
Je zet de auto in 'P', en drukt even aan de linkerkant op de 'hold' knop op het dashboard links onder het stuur.BlackMesa schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:01:
[...]
Hoe doe je dat precies? Het is mij niet gelukt om de remmen vrij te zetten. Ik heb ook de enorme knal meegemaakt en daarna tijdens het rijden bleef de auto bonken Op advies van de dealer ergens op een grote parkeerplaats enkele keren hard remmen (in P0 uiteraard) en na enkele keren was het OK.
(Je hoort dan even de servomotor van de parkeerrem, net als wanneer je de auto in 'Park' zet of wanneer je vertrekt.)
Pas dan kun je de auto helemaal uitzetten met de startknop.
Overigens heeft 'hard remmen' niet vlug het beoogde effect (= de remschijven roestvrij maken), licht remmen in regen level 0 werkt beter, in het begin hoor je een schurend geluid, wanneer dat veel minder geworden is, zijn de remmen weer schoon.
[ Voor 14% gewijzigd door Peter-036 op 08-12-2025 11:10 . Reden: aanvulling ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Volgens mij werkt het regenereren ook als je dat op lv0 instelt. Het systeem van het rempedaal is zodanig ontworpen dat je bij normaal remmen altijd regenereert. Alleen bij een forse noodstop zullen de remblokken in actie komen.Peter-036 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:07:
[...]
Je zet de auto in 'P', en drukt even aan de linkerkant op de 'hold' knop op het dashboard links onder het stuur.
(Je hoort dan even de servomotor van de parkeerrem, net als wanneer je de auto in 'Park' zet of wanneer je vertrekt.)
Pas dan kun je de auto helemaal uitzetten met de startknop.
Overigens heeft 'hard remmen' niet vlug het beoogde effect (= de remschijven roestvrij maken), licht remmen in regen level 0 werkt beter, in het begin hoor je een schurend geluid, wanneer dat veel minder geworden is, zijn de remmen weer schoon.
Ale je je remblokken met zekerheid wil gebruiken, dan zet je de auto tijdens het rijden in z'n vrij (niet in P natuurlijk
Je kunt de auto gewoon weer in D zetten, ook als je nog vaart hebt en zonder je rem aan te raken.
Overigens weet ik van mijn e-Niro destijds dat die zodanig geprogrammeerd is dat de remschijven zo nu en dan echt gebruikt worden om vliegroest eraf te poetsen en echte roestvorming dus te voorkomen. Ik ga ervan uit dat dit bij Hyundai (zelfde concern) niet anders is.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic