• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-01 15:36
geertjb61 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:45:
Sinds afgelopen week heeft ook onze MY25 (ruim 8 maanden oud) dit probleem met het laadklepje. De dealer zal blij met ons zijn. In oktober hebben ze de ICCU al mogen vervangen, nu klop ik ook aan met probleem laadklepje. Overigens hebben wij geen rode i5, maar een groene. :)

[...]
Hé apart, dit heb ik ook met relatief nieuwe laadpoort (6 maanden oud). Iemand enig idee hoe dit komt? Ik dacht aan per ongeluk verkeerd belast of gebruikt...

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-01 10:32
MicheldeGoey schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:27:
@Crocidolite
Dat is het vastroesten van de remblokken aan de schijven. Heb ik altijd als ik de auto nat wegzet.

Gewoonte van gemaakt om via de Hold-knop de remmen vrij te maken voordat ik de auto uitschakel.
Hoe doe je dat precies? Het is mij niet gelukt om de remmen vrij te zetten. Ik heb ook de enorme knal meegemaakt en daarna tijdens het rijden bleef de auto bonken Op advies van de dealer ergens op een grote parkeerplaats enkele keren hard remmen (in P0 uiteraard) en na enkele keren was het OK.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:11
BlackMesa schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:01:
[...]

Hoe doe je dat precies? Het is mij niet gelukt om de remmen vrij te zetten. Ik heb ook de enorme knal meegemaakt en daarna tijdens het rijden bleef de auto bonken Op advies van de dealer ergens op een grote parkeerplaats enkele keren hard remmen (in P0 uiteraard) en na enkele keren was het OK.
Je zet de auto in 'P', en drukt even aan de linkerkant op de 'hold' knop op het dashboard links onder het stuur.
(Je hoort dan even de servomotor van de parkeerrem, net als wanneer je de auto in 'Park' zet of wanneer je vertrekt.)
Pas dan kun je de auto helemaal uitzetten met de startknop.
Overigens heeft 'hard remmen' niet vlug het beoogde effect (= de remschijven roestvrij maken), licht remmen in regen level 0 werkt beter, in het begin hoor je een schurend geluid, wanneer dat veel minder geworden is, zijn de remmen weer schoon.

[ Voor 14% gewijzigd door Peter-036 op 08-12-2025 11:10 . Reden: aanvulling ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Peter-036 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:07:
[...]

Je zet de auto in 'P', en drukt even aan de linkerkant op de 'hold' knop op het dashboard links onder het stuur.
(Je hoort dan even de servomotor van de parkeerrem, net als wanneer je de auto in 'Park' zet of wanneer je vertrekt.)
Overigens heeft 'hard remmen' niet vlug het beoogde effect (= de remschijven roestvrij maken), licht remmen in regen level 0 werkt beter, in het begin hoor je een schurend geluid, wanneer dat veel minder geworden is, zijn de remmen weer schoon.
Volgens mij werkt het regenereren ook als je dat op lv0 instelt. Het systeem van het rempedaal is zodanig ontworpen dat je bij normaal remmen altijd regenereert. Alleen bij een forse noodstop zullen de remblokken in actie komen.

Ale je je remblokken met zekerheid wil gebruiken, dan zet je de auto tijdens het rijden in z'n vrij (niet in P natuurlijk 8)7 maar in 0) en dan rem je rustig. Dan regenereert de auto niet. Je hoort aan het schurende geluid wel wanneer de schijven schoon zijn. ik doe dat binnen de bebouwde kom op een rustige weg soms.
Je kunt de auto gewoon weer in D zetten, ook als je nog vaart hebt en zonder je rem aan te raken.

Overigens weet ik van mijn e-Niro destijds dat die zodanig geprogrammeerd is dat de remschijven zo nu en dan echt gebruikt worden om vliegroest eraf te poetsen en echte roestvorming dus te voorkomen. Ik ga ervan uit dat dit bij Hyundai (zelfde concern) niet anders is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Peter-036
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:13:
[...]

Volgens mij werkt het regenereren ook als je dat op lv0 instelt. Het systeem van het rempedaal is zodanig ontworpen dat je bij normaal remmen altijd regenereert. Alleen bij een forse noodstop zullen de remblokken in actie komen.
.......
De eerste paar keer dat je remt met regeneratie op level 0, spreekt mijn auto de regeneratie echt niet aan, dat is te zien op het dashboard.
Nu kan dat bij recentere modellen anders zijn....mijne is van '22

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Afgelopen vrijdag hebben we onze Ioniq 5 opgehaald bij DASImport in Zaandam. Wat een geweldige auto! Alle boekjes zaten erbij (natuurlijk wel in het Duits) en service is netjes op tijd uitgevoerd. Er zat geen certificaat bij voor verlengde garantie via Realgarant, dus deze week even contact formuliertje invullen en kijken of we dat ook nog krijgen en anders kopen we het zelf.

Ik ben afgelopen weekend ook behoorlijk druk geweest met het inrichten een laadstrategie met Home Assistant. Daar heb ik nu het volgende voor ingericht:
0 - 25%: Emergency: altijd laden zodra de auto wordt ingeplugd zodat we altijd wat stroom erin hebben zitten
25% - X%: Slim: X is afhankelijk van het eerst volgende event in Google Calendar en de andere events op die dag. Ik pak de location van alle events van die dag en bepaal het aantal kilometers die de auto totaal moet afleggen die dag (heen en terug naar huis per event). Op basis daarvan bereken ik het benodigde percentage + 25% to be sure.
X% - 80%: Goedkoop: Laden wanneer de stroom goedkoop is
80% - 100%: Alleen zonnestroom

Als er op een moment niet geladen wordt staat op de Peblar Home de puur zonnestroom laden ingeschakeld, mochten we dan gaan terugleveren dan gaat dat de auto in.

Hardware:
Hyundai ioniq 5 MY23 77kWh RWD
Peblar Home 11kw
HomeWizard P1 meter

Integrations:
Google Calendar
Peblar
Hyundai / Kia Connect
Restful (Google Routes API, Google integration heeft geen losse action om meerdere locations te doen)

Helpers:
Auto batterij target voor eerstvolgende dag waar we de auto nodig hebben (number)
Auto oplaad strategie (input_select)
Events van volgende dag dat auto nodig is (template sensor, via yaml met trigger op calendar entity)
Totaal kilometers eerstvolgende dag dat auto nodig is (input_number, geset via automation dat over alle events loopt uit template sensor)

Automations:
Auto oplaadstrategie bepalen (aan de hand van EV batterij status)
Totaal aantal kilometers berekenen van alle events volgende dag dat auto nodig is (voert per event een Google Router API request uit en zet het totaal in die input helper)

Automations voor uitwerking strategieën:
Alleen zonnestroom laden (Zet Peblar op puur zonne-laden)
Emergency laden (Zet Peblar op nu maximaal laden)
Slim/goedkoop laden (Aan de hand van de stroomprijzen en benodigde batterij wordt bepaald of er nu geladen moet worden of later)

Script:
Find cheapest price window (Aan de hand van de dynamische prijzen van Tibber, de gewenste duur, voor welke datumtijd het afgerond moet zijn en of het een aaneengesloten window moet zijn een lijst van kwartieren teruggegeven waarin de prijs het goedkoopste is)

In de praktijk hoeven we dus alleen maar een calendar invite te maken voor de auto met daarin een locatie waar we heen willen en Home Assistant zal dan volledig automatisch de auto zo goedkoop mogelijk opladen om voldoende batterij te hebben voor dat event. En dan gewoon altijd de stekker in de auto als we thuis zijn.

Zijn er meer mensen die iets soortgelijks hebben opgezet? Misschien zelfs wel met de dezelfde hardware en integrations. Als er behoefte is om de exacte implementatie te krijgen van de scripts, automations of helpers laat het vooral weten dan zal ik kijken hoe ik die het beste kan delen.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:57
Peter-036 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:34:
[...]

De eerste paar keer dat je remt met regeneratie op level 0, spreekt mijn auto de regeneratie echt niet aan, dat is te zien op het dashboard.
Nu kan dat bij recentere modellen anders zijn....mijne is van '22
@Hippe Lip @Peter-036 @BlackMesa
Mijn ioniq5 is van 2023 maar bij mij regenereert hij op 0 ook de eerste ongeveer 10x niet. Volgens mij is dit juist bedacht om de remmen te ontroesten dus ik gok toch dat dat bij de latere modellen nog steeds zo is.
Kortom… 1x in de 2 maanden even een stadsritje op 0 rondrijden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
k0enf0rNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:28:
Zijn er meer mensen die iets soortgelijks hebben opgezet? Misschien zelfs wel met de dezelfde hardware en integrations. Als er behoefte is om de exacte implementatie te krijgen van de scripts, automations of helpers laat het vooral weten dan zal ik kijken hoe ik die het beste kan delen.
Ik heb zoiets nog niet, maar het staat wel al een tijdje om mijn todo lijstje, dus ik ben zeer geïnteresseerd. Mijn situatie lijkt ontzettend veel op de jouwe, ook Tibber / Peblar home / Home Assistant / Ioniq 5 / zonnepanelen.

Ik zou wel willen toevoegen dat de lader uit staat als de ioniq 5 niet eraan verbonden is, zodat niemand mijn stroom zou kunnen stelen. Overigens is dat nog nooit gebeurd, maar het is in theorie wel mogelijk, en ik wil liever niet met pasje authenticeren.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 12:23
Stefannn schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:07:
[...]

Mijn ioniq5 is van 2023 maar bij mij regenereert hij op 0 ook de eerste ongeveer 10x niet. Volgens mij is dit juist bedacht om de remmen te ontroesten dus ik gok toch dat dat bij de latere modellen nog steeds zo is.
Bij de Ioniq6 en dus ik gok ook bij de nieuwe Ioniq5 modellen moet je "auto hold" drie seconden ingedrukt houden, om de remmen-reinigen-modus aan te zetten. Heeft hetzelfde effect als level 0 bij de oude, de eerste tien keer remmen is zonder regen.

• k0enf0rNL
Takenzo schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb zoiets nog niet, maar het staat wel al een tijdje om mijn todo lijstje, dus ik ben zeer geïnteresseerd. Mijn situatie lijkt ontzettend veel op de jouwe, ook Tibber / Peblar home / Home Assistant / Ioniq 5 / zonnepanelen.

Ik zou wel willen toevoegen dat de lader uit staat als de ioniq 5 niet eraan verbonden is, zodat niemand mijn stroom zou kunnen stelen. Overigens is dat nog nooit gebeurd, maar het is in theorie wel mogelijk, en ik wil liever niet met pasje authenticeren.
Je hebt ook een device tracker bij de Hyundai integratie waarmee je kan checken of de auto thuis is voordat de lader aan gaat.

• Stefannn
k0enf0rNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:28:
Zijn er meer mensen die iets soortgelijks hebben opgezet?
en @Takenzo,
Ik heb:
In de zomer strict op PV.
Voor de winter:
- tussen 01:00 en 06:00 altijd laden tot (instelbaar) 45% want ik wil wel altijd iets kunnen rijden.
- verder houd ik de laagste dynamische uurprijs per dag bij als "dagwaarde"
- ik negeer de allerlaagste dagwaarde over afgelopen 14 dagen
- ik neem gemiddelde van op 1 na en op 2 na laagste dagwaardes over afgelopen 14 dagen
- en ga vervolgens zover mogelijk vol laden als actuele uurprijs lager of gelijk is aan dit gemiddelde.
- Ik neem uurprijzen, geen kwartierprijzen om het laden enigszins "rustig" te houden

Dat triggerde de laadpaal om de nacht van afgelopen zaterdag op zondag a 0.20...0.22 euro/kWh vol te laden en toen werd de stroom afgelopen nacht 0.17euro/kWh. Een prijs die nog niet bekend was tijdens de nacht ervoor.
Ik ga het algorithme uitbreiden met "niet laden als het later vandaag na 23:00 goedkoper kan". Want in praktijk is de (nog niet gepubliceerde) prijs de volgende dag tussen 0:00 en 6:00 0.00 tot 0.02 euro/kWh lager dan tussen 23:00 en 24:00 daarvoor.

Aan agenda koppelen zit er voor mij niet in. Dat zou betekenen dat ik mijn agenda moet bijhouden en dat is echt veel te geavanceerd voor mijn denkraam ;) .

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:00
joepie de p schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:12:
Mijn oog viel gisteren op een symbool in het dashboard dat waarschijnlijk hoort bij de verkeersdetectie en dat ik niet kan thuisbrengen. Het gaat om een (ja dit is de snelle interpretatie) een flatscreen tv met aan de rechterzijde, deels bedekt door, een ijsco. Ik heb het boekje doorgepluisd maar daar staat-ie niet in. Iemand een idee?
Vandaag weer het mij-niet-bekende symbooltje op de dashboard gehad. Foto is niet superscherp want het moest ff snel ihkv de veiligheid. Bij nader studeren is het geen ijsco, maar een man met baard met een warmtestralende telefoonhoorn op het hoofd.
De upload naar hier maakt de resolutie helaas nog wat slechter dan de foto al is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP6zpL-2Wq7IROovJe5bgi0LkR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyn3q13RIYfUaqDZWJJb4XT4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Yd_UIM6zemrYUfPVrFbr8wm2UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHAlIUyRO3fXPW3JpFr5SCys.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door joepie de p op 08-12-2025 19:55 ]

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 19:20
[...]

Werkt dit wel zo? Moet je niet daarna gaan rijden om de remmen te reinigen? Volgens bronnen zet deze functie de regeneratie uit en kun je mechanisch remmen. De functie schakelt uit als je 10 keer hebt geremd of als je de auto uitzet (!).

Bron: hier en hier.

• Henri2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:26
Traject controle ???

• joepie de p
Denk het niet. Heb hem 1x eerder gezien vlak voor een rotonde op een gemeentelijke randweg. Melding leeft ook maar kort.

Deze plek was op A12, Utrecht naar Gouda, net voorbij Reewijk (dus voor splitsing A12 A20).

[ Voor 16% gewijzigd door joepie de p op 08-12-2025 19:48 ]

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:48
joepie de p schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:45:
[...]

Denk het niet. Heb hem 1x eerder gezien vlak voor een rotonde op een gemeentelijke randweg. Melding leeft ook maar kort.

Deze plek was op A12, Utrecht naar Gouda, net voorbij Reewijk (dus voor splitsing A12 A20).
is het niet gewoon het symbool voor een mobiele flitser?

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:59
@joepie de p Haha dat is toch duidelijk een politieagent met een lasergun? Dus mobiele controle, geen mobiele flitspaal en ook geen trajectcontrole. Is gewoon door iemand gemeld via TomTom.

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 19:20
ditbenikecht schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:54:
@joepie de p Haha dat is toch duidelijk een politieagent met een lasergun? Dus mobiele controle, geen mobiele flitspaal en ook geen trajectcontrole. Is gewoon door iemand gemeld via TomTom.
Een verbodsbord voor snelheidscontrole?

• ditbenikecht
@stuffie123 Goed punt, daar is niet over nagedacht. Het gaat erom dat het opvalt. Mocht je gepakt worden kun je altijd tegen de politie vertellen dat ze daar niet hadden mogen flitsen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:07:
[...]

@Stefannn en @jouwheld
Al die functies en knopjes waarmee je je remschijven zou moeten kunnen poetsen zijn misschien wel leuk, maar kunnen nooit essentieel, echt noodzakelijk zijn. Ik bedoel dat als je dat niet doet, zoals 99,9% (of nog veel meer) van de rijders, dan zullen je remschijven echt niet zomaar gaan roesten.

Kia en hyundai (en alle andere EV-fabrikanten die een beetje nadenken) bouwen in de software iets in zodat je hoe dan ook zo nu en dan die schijven poetst. Of je daar nou aan denkt of niet.

Ik meen dat dit bij de eerste Tesla’s mis kon gaan omdat die functie er niet op zat. Ik las destijds dat er daar soms remschijven vervangen moesten worden na een veel kortere tijd dan de wildste rijder in een ICE. Maar het voordeel van Tesla is dat zodra ze dat beseffen, ‘een dag later’ alle Tesla’s hun schijven vanzelf poetsen.

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:31:
[...]

@Stefannn en @jouwheld
Al die functies en knopjes waarmee je je remschijven zou moeten kunnen poetsen zijn misschien wel leuk, maar kunnen nooit essentieel, echt noodzakelijk zijn. Ik bedoel dat als je dat niet doet, zoals 99,9% (of nog veel meer) van de rijders, dan zullen je remschijven echt niet zomaar gaan roesten.

Kia en hyundai (en alle andere EV-fabrikanten die een beetje nadenken) bouwen in de software iets in zodat je hoe dan ook zo nu en dan die schijven poetst. Of je daar nou aan denkt of niet.

Ik meen dat dit bij de eerste Tesla’s mis kon gaan omdat die functie er niet op zat. Ik las destijds dat er daar soms remschijven vervangen moesten worden na een veel kortere tijd dan de wildste rijder in een ICE. Maar het voordeel van Tesla is dat zodra ze dat beseffen, ‘een dag later’ alle Tesla’s hun schijven vanzelf poetsen.
Helaas….
Misschien bij de nieuwe wel, maar bij de oudere (en zeker mijn 2023 model) niet dus.
Ik rijd altijd op auto-regen-1. Na verloop van tijd “begint het weer vast te zitten” en moet ik een ritje op 0.
In dit forum ook het nodige over gezegd. Maar het was 1 of 2 jaar geleden wel “hotter”.
Ik herinner me iemand die full speed de garage uit schoot omdat hij flink stroom moest geven om de geblokkeerde auto de garage uit te krijgen,

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:40:
[...]

Helaas….
Misschien bij de nieuwe wel, maar bij de oudere (en zeker mijn 2023 model) niet dus.
Ik rijd altijd op auto-regen-1. Na verloop van tijd “begint het weer vast te zitten” en moet ik een ritje op 0.
In dit forum ook het nodige over gezegd. Maar het was 1 of 2 jaar geleden wel “hotter”.
Ik herinner me iemand die full speed de garage uit schoot omdat hij flink stroom moest geven om de geblokkeerde auto de garage uit te krijgen,
Hmm, dan heeft (of in elk geval hád) Kia dat bij de e-Niro toch beter voor elkaar. Daar heb ik écht nooit last gehad van vastzittende remmen of iets dat er in de verste verte ook maar op leek. En omdat ik zo nu en dan voor de zekerheid tóch wel eens naar de schijven keek (en die altijd blinkend schoon waren), weet ik zeker dat die remmen altijd gepoetst werden.
Na ca. 6 jaar en ruim 115.000 km geen problemen en vrijwel nooit op regen 0 gereden. Dat schoonpoetsen ging echt vanzelf.
Vreemd dan dat Hyundai dat niet heeft. Óf daar speelt (ook) een ander probleem met die remmen?

<John O`Mill>

• joepie de p
Marcel2020 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:05:
[...]

is het niet gewoon het symbool voor een mobiele flitser?
Nee volgens mij niet, want dan krijg je echt een weergave van een camera. Nu twijfel ik trouwens of die ook niet in een rode rand zit.

Ben ik de enige die deze melding krijgt btw?

• joepie de p
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:55:
[...]

Hmm, dan heeft (of in elk geval hád) Kia dat bij de e-Niro toch beter voor elkaar. Daar heb ik écht nooit last gehad van vastzittende remmen of iets dat er in de verste verte ook maar op leek. En omdat ik zo nu en dan voor de zekerheid tóch wel eens naar de schijven keek (en die altijd blinkend schoon waren), weet ik zeker dat die remmen altijd gepoetst werden.
Na ca. 6 jaar en ruim 115.000 km geen problemen en vrijwel nooit op regen 0 gereden. Dat schoonpoetsen ging echt vanzelf.
Vreemd dan dat Hyundai dat niet heeft. Óf daar speelt (ook) een ander probleem met die remmen?
Bij de e-Niro rem je vanaf ongeveer 5 km/u af tot nul via de frictieremmen. Dat is zeker in stedelijk verkeer heel regelmatig.

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:57:
[...]

Bij de e-Niro rem je vanaf ongeveer 5 km/u af tot nul via de frictieremmen. Dat is zeker in stedelijk verkeer heel regelmatig.
Nee, zeker niet. Als dat wel is kun je dat horen. De auto gebruikt die remblokken wel als je SCC aan staat en de auto voor je tot stilstand komt. Maar niet als je gewoon zelf remt. En dan rem ik ook nog eens vaak met de linker flipper. Dan komen de rempblokken ook niet in actie. Zelfs niet als je op een helling stil staat. Ik heb dat eens getest op een echt steile helling van een particuliere parkeergarage. Je voelt gewoon dat-ie op magneetkracht blijft hangen. Heel gek gevoel is dat.

<John O`Mill>

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-01 11:57

JerryVR

ioniq5 N-Line

[...]

Dit doe ik 1 keer per maand.
Auto Hold even lang ingedrukt houden totdat op je dashboard"remschijven reinigen aan" in beeld komt. Na 10 minuten schakelt dit automatisch weer uit.

instagram: ioniq5nline

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-01 21:06
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:13:
[...]

Je kunt de auto gewoon weer in D zetten, ook als je nog vaart hebt en zonder je rem aan te raken.
Verschilt dit per model want ik kan de auto niet van N in D zetten als deze nog beweegt zonder de rem in te trappen (en nagenoeg stil te staan).

Laatste stukje uit de wasstraat en dan in D willen zetten gaat niet zonder op de rem te trappen. En ook van D naar R moet de auto echt helemaal stilstaan. Dit ging bij de P2 wel een stuk smoother…

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02:54

MicheldeGoey

Project 45

@Stefannn
Dat was ik die met een harde knal achteruit de garage uit schoot.
Inmiddels schakel ik met de Hold-knop de remmen vrij voordat ik de auto uit zet. Verder heb ik gemerkt dat bij achteruit rijden de remblokken direct tegen de schijven kunnen komen. Mijn oprit is vrij steil en daar maak ik dan gebruik van door te remmen en een beetje stroom te geven.

• ThePianoman1331
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-12-2025
Vraagje over loopvlak sneeuwketting en de moer / bout. Heb een ioniq 5 N line met R20 inch velgen.

Heb loopvlaksneeuwkettingen gekocht voor de komende wintersport. Alleen dit moet bevestigd worden per achterband op 1 bout. Echter de moeder zijn dopmoeren dus een moer met een dopuitsteking. Hyundai dealer zegt zelf dat ze geen andere moeren erop kunnen zetten, maar daardoor kan je de loopvlaksneeuwketting niet bevestigen.

Mensen ervaring mee hoe ze dat wel doen? Of andere moer of een systeem dat wel over de dopmoer kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZskcoN1qsoXQsebnsaJ2DdFzs38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91cWaNQV4JLLGwqReI0YT9XD.jpg?f=fotoalbum_large

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:22

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

In mijn BlueLink (en MyHyundai) app staat dat er een waarschuwing zou zijn voor de electrische motor van mijn auto. In de auto zelf krijg ik geen melding hiervan.
Ik heb contact opgenomen met de dealer om hier navaag over te doen. Volgens de dealer gebeurt dit wel eens vaker en kan ik BlueLink support benaderen om te verzoeken dit recht te zetten.

Meldingen in de auto gaan vóór meldingen die zijn gegeven in de app. Ik hoef me er geen zorgen over te maken, aldus de dealer.

Ik weet niet of jullie dit ook al mee hebben gemaakt, daarom deel ik het ook maar met jullie.

• joepie de p
ThePianoman1331 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:10:
Vraagje over loopvlak sneeuwketting en de moer / bout. Heb een ioniq 5 N line met R20 inch velgen.

Heb loopvlaksneeuwkettingen gekocht voor de komende wintersport. Alleen dit moet bevestigd worden per achterband op 1 bout. Echter de moeder zijn dopmoeren dus een moer met een dopuitsteking. Hyundai dealer zegt zelf dat ze geen andere moeren erop kunnen zetten, maar daardoor kan je de loopvlaksneeuwketting niet bevestigen.

Mensen ervaring mee hoe ze dat wel doen? Of andere moer of een systeem dat wel over de dopmoer kan?
Geen ervaring, maar waarom zou een gewone moer op de velg niet kunnen? Om een open moer met geintegreerde flens. Het is metrische maat? Misschien kan je eens navraag doen bij een bandenboer.

• Marcel2020
joepie de p schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:54:
[...]

Nee volgens mij niet, want dan krijg je echt een weergave van een camera. Nu twijfel ik trouwens of die ook niet in een rode rand zit.

Ben ik de enige die deze melding krijgt btw?
vls mij zijn er twee flitser symbolen, een voor vaste en een voor mobiele, maar ik let er eigenlijk nooit op omdat alleen de waarschuwingen voor de vaste flitsers redelijk betrouwbaar zijn.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-01 13:26
@Stefannn @Hippe Lip Ik weet niet hoe jullie rijden en in welk verkeer, maar in het reguliere verkeer in nederland red ik het echt niet met alleen maar regeneratief remmen, al is het alleen al omdat er weleens een stoplicht op rood gaat waarbij ik toch iets harder moet remmen en dus de schijven al schoonmaak. ik heb nog nooit een bewuste actie uit moeten halen om de schijven te reinigen en ze zijn nog niet krokant aan het opprevlak. ik moet wel zeggen dat ik (zeker in de winter met gepekelde wegen) de "klonk" wel hoor nadat de auto een nacht (of meerdere) heeft staan sudderen in een pekel papje. dus het vastroesten van de blokken kan vrij snel gaan, maar zoals gezegd alleen in de koude periode (en die hebben we tegenwoordig niet veel meer)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Stefannn
Tiggy80 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:56:
@Stefannn @Hippe Lip Ik weet niet hoe jullie rijden en in welk verkeer, maar in het reguliere verkeer in nederland red ik het echt niet met alleen maar regeneratief remmen, al is het alleen al omdat er weleens een stoplicht op rood gaat waarbij ik toch iets harder moet remmen en dus de schijven al schoonmaak. ik heb nog nooit een bewuste actie uit moeten halen om de schijven te reinigen en ze zijn nog niet krokant aan het opprevlak. ik moet wel zeggen dat ik (zeker in de winter met gepekelde wegen) de "klonk" wel hoor nadat de auto een nacht (of meerdere) heeft staan sudderen in een pekel papje. dus het vastroesten van de blokken kan vrij snel gaan, maar zoals gezegd alleen in de koude periode (en die hebben we tegenwoordig niet veel meer)
Ik rijd standaard op auto-regen-1.
- De [1] zorgt dat je al wat regenererend afremt als je het stroompedaal loslaat
- De [auto] zorgt dat dat "heftiger" is als hij verkeer voor je ziet

Verder ben ik een vrij rustige rijder. Ik rem dus redelijk veel regenererend maar het laatste stukje "geheid" op de remmen. De eerste 9 maanden heb ik nergens last van gehad, daarna "zat hij toch af en toe vast".
Inmiddels zit hij ongeveer elke 3 maanden een beetje vast. Zodra ik het merk ga ik even "ontroesten", ik laat het niet erger worden want ik wil het "extreem vast" zoals bij @MicheldeGoey voorkomen.

Tja... het is wat het is.

• Marcel2020
joepie de p schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:45:
[...]

je zou eens in de navigatie instellingen kunnen kijken of daar bij waarschuwingen een symbool staat...bij mij is dat stuk grijs en uitgevinkt na de infotainmanet update en ik kan het niet zien (maar de meldingen werken gewoon)

• Stefannn
nietwijk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:23:
[...]
  • Pollenfilter vervang ik uiteraard zelf. Het zijn de kosten niet, maar 50 euro besparen voor 2 minuten werk vind ik best wel lonen.
Oei..... aangespoord door @nietwijk "uiteraard" had ik me wel een enorme sul gevoeld als ik het filter niet zelf vervangen had.
Besteld hier
Instructie hier
Dit was werkelijk binnen 3 minuten gefixt.
Mooi weer 30euro verdiend.

• Tiggy80
Stefannn schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:34:
[...]

Ik rijd standaard op auto-regen-1.
- De [1] zorgt dat je al wat regenererend afremt als je het stroompedaal loslaat
- De [auto] zorgt dat dat "heftiger" is als hij verkeer voor je ziet

Verder ben ik een vrij rustige rijder. Ik rem dus redelijk veel regenererend maar het laatste stukje "geheid" op de remmen. De eerste 9 maanden heb ik nergens last van gehad, daarna "zat hij toch af en toe vast".
Inmiddels zit hij ongeveer elke 3 maanden een beetje vast. Zodra ik het merk ga ik even "ontroesten", ik laat het niet erger worden want ik wil het "extreem vast" zoals bij @MicheldeGoey voorkomen.

Tja... het is wat het is.
die auto regen 1 heb ik inderdaad ook als default, doorgaans (inmiddels) een rustigere rijder (ja een ev heeft zeker invloed op je rijstijl). wat ik al zei, met pekel heb ik er weleens last van gehad, maar verder niet. een "fijne" file-medemobilist of een stoplicht zorgt er wel voor dat ik eens harder moet remmen dan de regen aankan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

iRenik schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:38:
Verschilt dit per model want ik kan de auto niet van N in D zetten als deze nog beweegt zonder de rem in te trappen (en nagenoeg stil te staan).

Laatste stukje uit de wasstraat en dan in D willen zetten gaat niet zonder op de rem te trappen. En ook van D naar R moet de auto echt helemaal stilstaan. Dit ging bij de P2 wel een stuk smoother…
Vanmiddag nog eens getest in mijn I5 Lounge MY25 omdat we het er hier over hadden.
Met 25km/h draaien aan de knop (NIET indrukken!), even remmen en weer vooruit draaien aan de knop en hij staat weer in D.
No problems.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tiggy80 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:56:
Maar @Tiggy80, denk je dat als je je rempedaal gebruikt dat je dan meteen ook de remschijven gebruikt? Dat is echt niet zo hoor. Kia/Hyundai heeft het systeem onder het rempedaal zodanig gemaakt dat je met het rempedaal harder regenereert. Pas bij een echte noodstop (die maak ik hooguit 1x per jaar, schat ik), worden je remblokken werkelijk gebruikt. De rest is afremmen op de motor, wat in een EV betekent dat je regenereert.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sinds gistermiddag doet mijn HA-integratie met de auto het niet meer. De myHyundai-app werkt wel prima.

Werkt die bij jullie wel?
En wat kan ik doen? In de log zie ik geen vermeldingen, maar alle waardes in HA staan op 'unavailable'.

<John O`Mill>

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:22

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:16:
Sinds gistermiddag doet mijn HA-integratie met de auto het niet meer. De myHyundai-app werkt wel prima.

En wat kan ik doen? In de log zie ik geen vermeldingen, maar alle waardes in HA staan op 'unavailable'.
Volgens mij verwijs jij graag anderen naar de zoekbalk in dit topic, of heb ik dat fout onthouden?
Het is in ieder geval een aantal keer al besproken. Het is wel te fixen, maar je moet ergens tokens op een (voor mij) ongebruikelijke wijze opvragen.

[ Voor 14% gewijzigd door FijneKnul op 09-12-2025 23:18 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

FijneKnul schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:17:
[...]

Volgens mij verwijs jij graag anderen naar de zoekbalk in dit topic, of heb ik dat fout onthouden?
Het is in ieder geval een aantal keer al besproken. Het is wel te fixen, maar je moet ergens tokens op een (voor mij) ongebruikelijke wijze opvragen.
@FijneKnul Is dat niet een wijziging die al een tijdje geleden noodakelijk was? Was dat niet op 16 oktober?
En die aanpassing heb ik doorgevoerd.

Ik heb het specifiek over sinds gistermiddag (08-12-2025 voor de duidelijkheid) dat alle verbinding verbroken is. Sinds gisteren heb ik daarover nix gelezen hier. Daar heb ik geen zoekfunctie voor nodig. Of heb ik iets gemist?
Ook op Github heb ik daaarover nix kunnen vinden, vandaar mijn vraag hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 09-12-2025 23:45 ]

<John O`Mill>

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:02

DJN

Bij mij ook na update van de app in HA. Ik heb de voorlaatste versie teruggezet en daarmee werkt het weer

• Stefannn
Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:38:
[...]

@FijneKnul Is dat niet een wijziging die al een tijdje geleden noodakelijk was? Was dat niet op 16 oktober?
En die aanpassing heb ik doorgevoerd.

Ik heb het specifiek over sinds gistermiddag (08-12-2025 voor de duidelijkheid) dat alle verbinding verbroken is. Sinds gisteren heb ik daarover nix gelezen hier. Daar heb ik geen zoekfunctie voor nodig. Of heb ik iets gemist?
Voor wat het waard is,
Ik heb geen HA maar eigenbouw homeautomation (gestart in 2008, toen was er nog geen HA).
Ik gebruik wel dezelfde api naar bluelink.
Die heeft het vannacht nog gewoon gedaan. Inclusief "update push" om tijdens het laden de SOC te verversen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DJN schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:12:
[...]

Bij mij ook na update van de app in HA. Ik heb de voorlaatste versie teruggezet en daarmee werkt het weer
@DJN Je bedoelt dat je een backup hebt teruggezet? Als ik dat nu doe heb ik een gat van een paar dagen in mijn registraties van alles wat aan HA gekoppeld is…

Of is er een andere manier om terug te gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 10-12-2025 09:17 ]

<John O`Mill>

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:57

YJB

Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:38:
[...]

Ik draai HA 2025.11.3 met Hyundai / Kia Connect Versie 2.46.2 en krijg nog steeds verbinding (incl de rit statistieken van 09/12/2025)

• Hippe Lip

Hippe Lip

YJB schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:34:
[...]

Ik draai HA 2025.11.3 met Hyundai / Kia Connect Versie 2.46.2 en krijg nog steeds verbinding (incl de rit statistieken van 09/12/2025)
Ik draai nu op HA 12.x. Is er een manier om terug te gaan naar die 11.3?

<John O`Mill>

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 12:38
FijneKnul schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:31:
In mijn BlueLink (en MyHyundai) app staat dat er een waarschuwing zou zijn voor de electrische motor van mijn auto. In de auto zelf krijg ik geen melding hiervan.
Ik heb contact opgenomen met de dealer om hier navaag over te doen. Volgens de dealer gebeurt dit wel eens vaker en kan ik BlueLink support benaderen om te verzoeken dit recht te zetten.

Meldingen in de auto gaan vóór meldingen die zijn gegeven in de app. Ik hoef me er geen zorgen over te maken, aldus de dealer.

Ik weet niet of jullie dit ook al mee hebben gemaakt, daarom deel ik het ook maar met jullie.
wel even support.bluelink@hyundai-europe.com gebruiken. Ik mailde laatst not bluelink@hyundai-europe.com en daar gebeurde niks.

ehhhh..HOI

• da_grum
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-01 15:13
Hippe Lip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:21:
[...]

Ik draai nu op HA 12.x. Is er een manier om terug te gaan naar die 11.3?
Het probleem zit niet perse in de versie van HA, ik draai momenteel 12.2, en had hetzelfde probleem, op de issues pagina zien we echter dat een rollback naar de plugin versie 2.46.2 de fix is.
HACS ==> KIA repo ==> 3 puntjes rechtsboven ==> redownload ==> release 2.46.2 selecteren ==> HA herstarten

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-01 13:46
Goedemiddag, heeft iemand nog een tip of goede ervaring met nieuwe all season banden. Na 73000 km ben ik nl. toe aan een nieuwe set. De huidige all season band die erom zitten zijn Michelin Cross Climate 2.

PS. graag geen discussie over de voor- en nadelen van diverse soorten banden, die staan al in het topic.

• Hippe Lip

Hippe Lip

da_grum schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:23:
[...]

Het probleem zit niet perse in de versie van HA, ik draai momenteel 12.2, en had hetzelfde probleem, op de issues pagina zien we echter dat een rollback naar de plugin versie 2.46.2 de fix is.
HACS ==> KIA repo ==> 3 puntjes rechtsboven ==> redownload ==> release 2.46.2 selecteren ==> HA herstarten
Jaa, hij doet het weer! d:)b
Dank @da_grum. Ik was even vergeten dat het een HACS-dinges was en dacht alleen aan core-integratie. Dat het dat laatste niet is, is ook wel logisch zodra je je hersens weer aan zet. :+

Fijn in elk geval dat dit weer goed gaat.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

maax schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:50:
Goedemiddag, heeft iemand nog een tip of goede ervaring met nieuwe all season banden. Na 73000 km ben ik nl. toe aan een nieuwe set. De huidige all season band die erom zitten zijn Michelin Cross Climate 2.

PS. graag geen discussie over de voor- en nadelen van diverse soorten banden, die staan al in het topic.
@maax Ik rijd naar volle tevredenheid op mijn Cross Climates. Zijn ze inmiddels niet op versie 3 aangeland?
Deze banden kan ik dus in elk geval aanraden.

<John O`Mill>

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-01 21:06
Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:26:
[...]

Vanmiddag nog eens getest in mijn I5 Lounge MY25 omdat we het er hier over hadden.
Met 25km/h draaien aan de knop (NIET indrukken!), even remmen en weer vooruit draaien aan de knop en hij staat weer in D.
No problems.
Dat is dan echt anders, bij mij lukt dat niet. Moet echt stilstaan…
Geen wereldprobleem maar vond het bij de P2 smoother gaan.

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
nietwijk schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:23:
De MY2025 IONIQ5 heeft andere blokjes bij de achterlichten, wellicht biedt dat soelaas?
Mijn MY2025 heeft helaas na 9 maanden ook gerammel van de achterklep (handmatig bediende klep). Van de ene op de andere dag. Slecht dat Hyundai dat nog steeds niet definitief heeft opgelost.

Enfin, ik ga met de tips uit dit topic aan de slag, hopelijk biedt dat soelaas in elk geval tot de eerste beurt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eddey schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:27:
[...]

Mijn MY2025 heeft helaas na 9 maanden ook gerammel van de achterklep (handmatig bediende klep). Van de ene op de andere dag. Slecht dat Hyundai dat nog steeds niet definitief heeft opgelost.

Enfin, ik ga met de tips uit dit topic aan de slag, hopelijk biedt dat soelaas in elk geval tot de eerste beurt.
Nou, mijn MY25 van februari dit jaar heeft al maanden last van die achterklep. Op de hoeken van de klep zitten ronde rubber pilaartjes die versteld kunnen worden door eraan te draaien. Eerst heb ik die een stukje uitgedraaid zodat de klep strak zat. Dat merkte je bij het openen van de klep, die dan met een sprongetje losschoot uit de sluiting bij het openen. Maar dan kraakte de boel, kennelijk omdat er beweging zit tussen achterklep nabij de bumper en het chassis daar onder.

Dus dan die pilaartjes maar een beetje meer ingedraaid zodat het niet meer onder spanning staat. Maar nu rammelt de sluiting. Het klinkt alsof er iets achterin de auto los ligt te rammelen. Ik weet gelukkig beter: dat is de achterklep.

Het is dus kennelijk het punt dat die klep heen en weer (links-rechts) kan bewegen als die dicht is. Daar is dus ruimte voor en dat zou niet moeten. Ergens moeten er rubber blokken komen die de ruimte opvullen zodat de klep 'opgesloten' zit als die dicht is. De hardplastic haken die er ook bij mij zitten kunnen de boel niet goed opvangen. Hard plastic doet dat toch echt anders dan een rubber blokje.

Geen idee hoe en waar dat blokje dan zou moeten zitten. Misschien eens met een bolletje klei links en rechts ertussen proberen om uit te vinden waar er ruimte zit voor zo'n blokje?

<John O`Mill>

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-01 11:25
Hippe Lip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:53:
[...]

Nou, mijn MY25 van februari dit jaar heeft al maanden last van die achterklep. Op de hoeken van de klep zitten ronde rubber pilaartjes die versteld kunnen worden door eraan te draaien. Eerst heb ik die een stukje uitgedraaid zodat de klep strak zat. Dat merkte je bij het openen van de klep, die dan met een sprongetje losschoot uit de sluiting bij het openen. Maar dan kraakte de boel, kennelijk omdat er beweging zit tussen achterklep nabij de bumper en het chassis daar onder.

Dus dan die pilaartjes maar een beetje meer ingedraaid zodat het niet meer onder spanning staat. Maar nu rammelt de sluiting. Het klinkt alsof er iets achterin de auto los ligt te rammelen. Ik weet gelukkig beter: dat is de achterklep.

Het is dus kennelijk het punt dat die klep heen en weer (links-rechts) kan bewegen als die dicht is. Daar is dus ruimte voor en dat zou niet moeten. Ergens moeten er rubber blokken komen die de ruimte opvullen zodat de klep 'opgesloten' zit als die dicht is. De hardplastic haken die er ook bij mij zitten kunnen de boel niet goed opvangen. Hard plastic doet dat toch echt anders dan een rubber blokje.

Geen idee hoe en waar dat blokje dan zou moeten zitten. Misschien eens met een bolletje klei links en rechts ertussen proberen om uit te vinden waar er ruimte zit voor zo'n blokje?
Zoek eens in het forum op “ducttape”. Een makkelijke oplossing, bij mij hielp het.

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:05
Voordeel van het volgen van dit forum is dat als je een onbekende plop hoort dat je gelijk weet dat het de ICCU is die stuk is. “Stop voertuig en controleer voeding”. Vermogen nam vrij snel af, dat ik dat merkte had ik de mazzel dat ik een vluchthaven kreeg. 21000 km, volgende week plannen naar Oostenrijk. Ben benieuwd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

L.Hou schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:05:
Zoek eens in het forum op “ducttape”. Een makkelijke oplossing, bij mij hielp het.
Ik ken het.
Maar dat is symptoombestrijding, geen oplossing.

<John O`Mill>

• Tiggy80
Maar @Tiggy80, denk je dat als je je rempedaal gebruikt dat je dan meteen ook de remschijven gebruikt? Dat is echt niet zo hoor. Kia/Hyundai heeft het systeem onder het rempedaal zodanig gemaakt dat je met het rempedaal harder regenereert. Pas bij een echte noodstop (die maak ik hooguit 1x per jaar, schat ik), worden je remblokken werkelijk gebruikt. De rest is afremmen op de motor, wat in een EV betekent dat je regenereert
Nee dat denk ik niet. je hoeft mij niet te vertellen hoe de auto werkt, ik heb hem al even. er komt een moment tijdens het remmen dat die schijven wel aangesproken worden, dat zal gebeuren als je het pedaal verder intrapt dan de regen meter kan; meer dan 100% regen gaat niet. ook als je met de linkerflipper remt en dan het pedaal gebruikt om harder te remmen omdat je het met de flipper alleen niet haalt. zeker als het koud is en/of de accu nog vol is, dan werkt regenereren minder stevig en heb je dus eerder de schijven nodig. Ik gaf ook al aan dat je vaak zat een stoplicht hebt op een 80 weg bijv waarbij je hard genoeg remt dat het zeker met de schijven gebeurt en dat is echt geen noodstop situatie. dat blijkt ook wel uit het feit dat mijn schijven niet knetterhard geroest zijn, dan zullen ze dus worden aangesproken.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:00
@Sander en andere

Ik hoorde een harde tik vanachtend. Leek van buiten te komen ter hoogte achterbank / achterbak, maar kan ook binnen bij achterbank omgeving zijn geweest. Ik schrok en dacht iccu. Maar lees dat het een harde plof is. Dus onterecht zorgen? Ik heb nog 10 min gereden en heb een dongle bij me.

[ Voor 22% gewijzigd door rem_hopster op 11-12-2025 09:53 ]

• Marcel2020
rem_hopster schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:51:
@Sander en andere

Ik hoorde een harde tik vanachtend. Leek van buiten te komen ter hoogte achterbank / achterbak, maar kan ook binnen bij achterbank omgeving zijn geweest. Ik schrok en dacht iccu. Maar lees dat het een harde plof is. Dus onterecht zorgen? Ik heb nog 10 min gereden en heb een dongle bij me.
een harde tik kan ook een gordelgesp tegen de achterstijl zijn....

je merkt snel genoeg of het de HV zekering was, dan gaat er nl vlot een alarm melding in de display te zien zijn.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:49

mdeiman

Projet 45

Kun je de lokatie van je auto ook nog ergens zien in de nieuwe myHyundai app?
In de oude makkelijk te vinden maar...

Shit happens.

• kachun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:15
mdeiman schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:48:
Kun je de lokatie van je auto ook nog ergens zien in de nieuwe myHyundai app?
In de oude makkelijk te vinden maar...
Ja, zit bij het kaartje.

Eerst naar Map: Home > Plan your next destination > [Huidige locatie icon drukken]
Je ziet nu een kaartje met rechts onder een icon van een auto. Klik hierop. Hij maakt nu verbinding met de auto om de locatie op te halen. Locatie van Auto icon in de kaart is dan bijgewerkt.

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:05
rem_hopster schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:51:
@Sander en andere

Was het maar onterechte zorgen. Vanochtend 1,5 uur buiten gestaan omdat de auto niks meer deed.

Wel opmerkelijk, de 12 volt accu was leeg geraakt. Om de auto op de takel te rijden heeft hij extern een voeding geplaatst. Bij het er af rijden heeft de meneer de auto op een stoep gezet in zijn achteruit. Tijdens het rijden op de stoep viel de externe voeding weg of stopte ermee. Hij stapt uit, zet de voeding opnieuw aan en vervolgens begint de auto direct verder met achteruit rijden. Hij was net op tijd voordat er een andere auto geraakt werd.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:00
@sander121 wat een verhaal en vervelend hoor.
Hoop dat het allemaal snel verholpen wordt.

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 10:25
Sinds dit weekend gaat mijn climate control continu op de hardste stand blazen, werken de (blauwe) "knoppen" op het dashboard niet meer en gaat soms de ruitenwisser volle bak aan (op de auto-stand).

Voor die blazer is heel irritant en niet tegenop te boksen.

Heb zelf de infotainment gereset en meerdere keren geprobeerd om de settings in de menu's aan te passen, maar zonder resultaat. Iemand hier ervaring mee?

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:25
SixFo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:13:
Sinds dit weekend gaat mijn climate control continu op de hardste stand blazen, werken de (blauwe) "knoppen" op het dashboard niet meer en gaat soms de ruitenwisser volle bak aan (op de auto-stand).

Voor die blazer is heel irritant en niet tegenop te boksen.

Heb zelf de infotainment gereset en meerdere keren geprobeerd om de settings in de menu's aan te passen, maar zonder resultaat. Iemand hier ervaring mee?
Ik had hetzelfde probleem, de dealer heeft onder garantie het airco-besturing-paneel vervangen.

Moest wel 2 maanden wachten, maar na een week werkte bijna geen enkele knop meer, dus het steeds harder blazen ging vanzelf over. Gelukkig kan je het klimaatsysteem ook via het scherm bedienen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vanavond reden we in lichte (dus niet dichte) mist in het buitengebied en had ik de kans om de functie van automatisch groot licht eens te testen (lees: zichtbaar te maken) op mijn MY25 Lounge. Ik had al eerder het vermoeden dat de auto beschikte over pixelverlichting, maar dat had ik nergens in enige documentatie ooit gelezen en twijfelde daar dus wel aan.

Nu heb ik er een filmpje van gemaakt waaruit heel duidelijk blijkt dat er pixelverlichting op de auto zit. Je ziet goed dat de auto voor ons niet verblind wordt en dat bij elke opkomende tegenligger netjes vlak voor ‘m de grootlicht-bundel pixel voor pixel uit gaat. Een heel mooi gezicht, vind ik.
.

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 13-12-2025 09:35 ]

<John O`Mill>

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-01 10:32
Hippe Lip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:22:
Vanavond reden we in lichte (dus niet dichte) mist in het buitengebied en had ik de kans om de functie van automatisch groot licht eens te testen op mijn MY25 Lounge. Ik had al eerder het vermoeden dat de auto beschikte over pixelverlichting, maar dat had ik nergens in enige documentatie ooit gelezen en twijfelde daar dus wel aan.

Nu heb ik er een filmpje van gemaakt waaruit heel duidelijk blijkt dat er pixelverlichting op de auto zit. Je ziet heel duidelijk dat de auto voor ons niet verblind wordt en dat bij elke opkomende tegenligger netjes vlak voor ‘m de grootlicht-bundel pixel voor pixel uit gaat. Een heel mooi gezicht, vind ik.
.
[YouTube: Pixelverlichting van IONIQ 5 (MY25)]
Is dat alleen modeljaar 25, of hebben alle lounge met HUD dit?

• Hippe Lip

Hippe Lip

BlackMesa schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:30:
Is dat alleen modeljaar 25, of hebben alle lounge met HUD dit?
Geen idee. Daar probeer ik nu ook achter te komen via reacties hier.
Maar is die pixelverlichting niet iets nieuws? Dan zou dat kunnen betekenen dat die sowieso niet op oudere modellen zit?

<John O`Mill>

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 10:25
KnarfX schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:08:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, de dealer heeft onder garantie het airco-besturing-paneel vervangen.

Moest wel 2 maanden wachten, maar na een week werkte bijna geen enkele knop meer, dus het steeds harder blazen ging vanzelf over. Gelukkig kan je het klimaatsysteem ook via het scherm bedienen.
Bedankt voor je reactie. Via het scherm is er ook geen beginnen aan. Zodra ik op de min druk, gaat ie zelf weer omhoog...

Kan dit ICCU zijn? Google geeft hier geen eenduidig antwoord op

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:25
SixFo schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 06:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Via het scherm is er ook geen beginnen aan. Zodra ik op de min druk, gaat ie zelf weer omhoog...

Nee het paneel is defect. Die moet vervangen worden. Met een week is het knopje om de ventilatie harder te zetten helemaal defect (bij mij was dat zo).

Ik heb zelf geprobeerd diverse zekeringen te trekken om alleen het paneel uit te schakelen, maar als je dat doet dan doet het gehele klimaatsysteem het niet meer.

Dus ik zou me de komende week flink irriteren en direct bij de garage langs gaan voor een afspraak.

• Marcel2020
SixFo schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 06:41:
[...]

climate control heeft niets met de ICCU te maken...behalve wanneer je 12V accu leeg is, dan doet ook de CC het niet meer ;-)

• rob_38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-01 12:39
Hi allemaal,

Ik heb wat hulp / advies nodig. Op dit moment rijden we een lease I5 Connect uit 2023. Per februari start ik met een nieuwe baan en gaat de auto dus weg. Ik vind de I5 echter zo'n fijne auto dat ik deze graag ook privé wil rijden (nieuwe werkgever heeft geen lease).
Wij wonen in Twente dicht bij de Duitse grens dus zit er aan te denken om zelf een I5 uit West Duitsland te importeren.
De Dynamiq uitvoering heeft de minimale uitrusting die we graag willen. Kilometerstand max 50k. ±€25k inclusief invoeren. Maar dan de hamvraag:
- bouwjaar?
- 58/72 kWh (of nieuwere varianten)

Ik ben wel gecharmeerd van de 8 jaar garantie (ook ivm ICCU), dus hoe jonger hoe beter, maar ook weer duurder..
Qua batterij zou voor ons 58kwh voldoende moeten zijn, hebben we nu ook. Maar een grotere batterij geeft meer restwaarde (?) maar ook over een aantal jaar als de SOH lager is nog steeds een goede range. Maar is dat die meerprijs waard?
- woon werk ±100km per dag
- familie ±200km retour
- 30k km per jaar (dus na ± 4 jaar ook op 160k km als je een I5 met ±50k km loopt).

Dus de vraag. Wat zouden jullie adviseren? Een I5 uit 2021 met 58kwh -> want goedkoper, of toch minimaal 2022/2023 of grotere batterij?

Alvast bedankt!

• Hippe Lip

Hippe Lip

rob_38 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:38:
[…]
Dus de vraag. Wat zouden jullie adviseren? Een I5 uit 2021 met 58kwh -> want goedkoper, of toch minimaal 2022/2023 of grotere batterij?
@rob_38 De grootste, belangrijkste vraag die ik hieruit destilleer is: hoe lang blijf je erin rijden (gesteld dat die voldoet natuurlijk).
Als je gewoonlijk/ gemiddeld na zo’n 4 jaar door stapt naar de opvolger, dan is de kleinere accu (en dus goedkopere auto) prima voor je, want die voldoet, zeg je.

Denk je daarentegen dat je er wel eens 10 jaar in zou kunnen blijven rijden (ik heb eens 13 jaar in dezelfde auto gereden omdat die prima voldeed), dan zou ik voor de grotere accu gaan om de redenen die je al noemde plus wat meer toekomstbestendigheid. Dat wat je meer daaraan betaalt smeer je dan over zó veel jaren uit dat dit niet echt veel meer uitmaakt.
En het geeft een wat comfortabeler gevoel, wat ook wel fijn is.

Tweede punt: ben je ascetisch ingesteld, dan kies je de eenvoudigste uitvoering. Maar ik denk dat dat niet opgaat, gezien je modelkeuze. Daarmee lijk je te zeggen dat een zekere luxe gewaardeerd wordt. In dat geval lijkt de grotere accu ook meer bij je passen.

Heb je hier wat aan?

<John O`Mill>

• rob_38
@Hippe Lip hier kan ik zeker wat mee, dank!
Als de I5 blijft voldoen, dus geen mankementen e.d. dan wil ik hier best 5-10 jaar in rijden. Deze auto heeft de luxe die ik wil, snelladen en vind hem mooi. Dus hoef niet per se tegen einde garantie een andere. Wat ik aan m'n Connect nu mis is de batterij preconditioning. In de winter laad hij (snelladen) erg traag. Heb het niet vaak nodig, want laadpaal thuis. Maar richting wintersport is het fijn als je niet een uur hoeft te staan laden als het koud is...

Ik neig nu zelf naar grote batterij. Een en ander natuurlijk ook afhankelijk van het aanbod in West Duitsland de komende weken. Daar ben ik dan wel aan gebonden..

• Stefannn
rob_38 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:04:
Maar richting wintersport is het fijn als je niet een uur hoeft te staan laden als het koud is...
Heb je handson ervaring?
Ik heb zelf grote batterij en batterijverwarming en daar ben ik super happy mee.
Maar... "dat kost natuurlijk ook wat".
Ik heb sterk het gevoel dat die batterijverwarming eigenlijk hooguit 2x 30 a 60min per jaar oplevert.
Alleen de wintersport.
En alleen de eerste 15minuten van de laadbeurt.
En ik vraag me af of het ook veel nut heeft als je "direct laadt na 250km snelweg rijden".
Maar ik heb dus geen handson ervaring.
Ik zou het wel willen weten want met enige regelmaat vragen mensen mij toch "hoe zo'n EV nu is en of die batterijverwarming echt nodig is"

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:15:
[...]

Heb je handson ervaring?
Ik heb zelf grote batterij en batterijverwarming en daar ben ik super happy mee.
Maar... "dat kost natuurlijk ook wat".
Ik heb sterk het gevoel dat die batterijverwarming eigenlijk hooguit 2x 30 a 60min per jaar oplevert.
Alleen de wintersport.
En alleen de eerste 15minuten van de laadbeurt.
En ik vraag me af of het ook veel nut heeft als je "direct laadt na 250km snelweg rijden".
Maar ik heb dus geen handson ervaring.
Ik zou het wel willen weten want met enige regelmaat vragen mensen mij toch "hoe zo'n EV nu is en of die batterijverwarming echt nodig is"
Ben ook wel benieuwd naar het netto voordeel in tijd. Batterij voorverwarmen kost ook weer energie. Maak je dat goed omdat je eerder sneller kan laden?

• Stefannn
GoEV6 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:40:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar het netto voordeel in tijd. Batterij voorverwarmen kost ook weer energie. Maak je dat goed omdat je eerder sneller kan laden?
Voorverwarmen kost ongeveer 2kWh. Dat is 1 minuut bij een 120kW lader. Die 'extra laadtijd' zit altijd aan het begin want de batterijverwarming zorgt dat je met minder % aankomt, niet dat je met meer % wegrijdt dus je zit in het super snelle deel van de laadcurve.
Ik heb het afgelopen najaar met caravan in spanje/portugal uit gezet. Met de caravan verdubbelt het verbruik dus vergeleken met zonder caravan kan de voorverwarming aanspringen tot boven SOC=40%. Dat was dus niet handig want ik reed tot onder de 10% en dan is "3% extra verbruik" niet handig. Bovendien waren de laadpalen altijd 50..100kW dus dan is het voordeel van voorverwarmen sowieso beperkt.

• k0enf0rNL
Wij wonen in Twente dicht bij de Duitse grens dus zit er aan te denken om zelf een I5 uit West Duitsland te importeren.
Dat is zeker goed te doen, wij hebben de import via DASImport gedaan en ben daar erg tevreden over. Je hebt bij hun ook de keuze om zelf de auto te gaan ophalen en onderhandelingen te doen. Zij zorgen dan voor de inschrijving in Nederland, de keuring bij het RDW en een kenteken.
De Dynamiq uitvoering heeft de minimale uitrusting die we graag willen. Kilometerstand max 50k. ±€25k inclusief invoeren. Maar dan de hamvraag:
- bouwjaar?
- 58/72 kWh (of nieuwere varianten)
Onze Ioniq 5 koste in Duitsland €28k zonder importkosten, wij hebben een 77.4kWh Uniq met panoramisch dak uit december 2022 met 45k kilometer. Als je een beetje goed zoekt in Duitsland kan je hele mooie Ioniq 5's vinden met Techniq of Uniq uitvoeringen.
Ik ben wel gecharmeerd van de 8 jaar garantie (ook ivm ICCU), dus hoe jonger hoe beter, maar ook weer duurder..
Qua batterij zou voor ons 58kwh voldoende moeten zijn, hebben we nu ook. Maar een grotere batterij geeft meer restwaarde (?) maar ook over een aantal jaar als de SOH lager is nog steeds een goede range. Maar is dat die meerprijs waard?
- woon werk ±100km per dag
- familie ±200km retour
- 30k km per jaar (dus na ± 4 jaar ook op 160k km als je een I5 met ±50k km loopt).

Alvast bedankt!
Ik zou persoonlijk met het aantal kilometers wat je rijdt en de afstanden toch wel voor een 72 of 77.4kWh batterijpakket kiezen. Je zorgt er daarmee voor dat je op duurdere momenten niet hoeft te laden en je niet bij een klein beetje kou meteen aan een publieke lader moet staan. Daarnaast als je met de auto op vakantie wil is een grotere batterij ook erg prettig.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
Welke uitvoeringen hebben allemaal ' dubbelglas'? Ik dacht alleen lounge maar lees hierboven over uitvoeringen die ik niet kende

• ditbenikecht
Het snelladen viel vandaag qua snelheid erg tegen. Na anderhalf uur rijden was de batterij wel warm neem ik aan. Nog nooit eerder meegemaakt dat de snelheid terugvalt.
Dit bij een fastned 350kW paal.
Ik heb mijn twijfels bij de accu, maar de dealer zegt geen garantieclaim te kunnen doen zonder foutmelding. Actieradius is ook nog maar 300km ipv 430km, terwijl het buiten nog 10 graden is.
Soh uitlezen met odb geeft 100 procent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rGIe5yzrtKeKnI_IhEmwr4zuNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyFxZi8rnBTB5ncTIRV9aLvs.jpg?f=fotoalbum_large

• Peter-036
Anderhalf uur rijden is bij de toegestane snelheid in Nederland niet genoeg om de HV accu voldoende op te warmen.
Ik heb ook regelmatig dat Fastned laders (veel) minder leveren dan ze op de typeplaatjes beweren.
Als je alleen aan die lader stond, vind ik deze waarden wel heel erg laag bij het laden van 7 tot 50%.
Een 2e auto aan dezelfde lader zou dit wel kunnen veroorzaken.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:04
ditbenikecht schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:53:
Het snelladen viel vandaag qua snelheid erg tegen. Na anderhalf uur rijden was de batterij wel warm neem ik aan.
vast wel iets warm, maar met 7%soc zal het in iedergeval niet voorverwarmen en ook nog even niet heel hard (los van de temp).
Nog nooit eerder meegemaakt dat de snelheid terugvalt.Dit bij een fastned 350kW paal.
Kan het zijn dat op het eind iemand bij de zelfde paal kwam staan, zodat jullie de 350Kw moesten delen?

• Stefannn
Mijn eigen ervaring met "vanaf koud laden" hier
"noodgedwongen" afgelopen vakantie smorgens met 13 graden bij vertrek aan de snellader omdat er de komende 2 uur geen lader was te verwachten.
Met 4 km gereden en bij 13graden meteen al 62kW.
10 minuten later al op 101kW

Ik weet dus niet hoe het bij temperaturen rond het vriespunt is.
Natuurlijk is batterij verwarming "top" maar de tijdswinst die je koopt is waarschijnlijk maximaal 1 a 2 uur per jaar. Ieder de eigen afweging of je dat er aan uit wilt geven.

• ditbenikecht
@Peter-036 @canonball Deze 350kW paal heeft 1 ccs stekker. Misschien dat het vermogen over alle 8 palen heen niet voldoende is, soort van overboeking. Alle palen op 1 na waren bezet.
Station Fastned Lepelaar, Lelystad.

• rob_38
Ja, afgelopen jaar op wintersport geweest. Heenweg temperaturen rond of onder 0. Ik heb bij Tesla (2 vd 16 bezet) en Ionity (6 vd 12 bezet) traag geladen. Zeker op de route naar de Tesla supercharger heb ik winterse omstandigheden gehad. Sneeuw en onder vriespunt. Snelheid van laden lag rond de 35kwh... Dan duurt het wel even voordat je van 20% naar 80% gaat.
Terugweg lagen de temperaturen rond de 10 graden en zonnig. Toen ging het laden vaak rond de 100kwh, en daarna terug zakken. Dat is prima.
Dus ik denk dat batterijverwarming bij temperaturen rond het vriespunt zeker het verschil kan maken. Dat maak je wel goed qua tijd vs verbruik voorverwarmen. Blijft natuurlijk wel staan: wil je die investering doen voor die 2x per jaar dat je het nodig hebt?
Het voordeel van de I5's uit Duitsland is dat vanaf Dynamiq (wat ik minimaal zou willen), de batterijverwarming er standaard opzit, dus geen extra investering. De basis versie is voor mij no go.

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 10:20
ditbenikecht schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:53:
Het snelladen viel vandaag qua snelheid erg tegen. Na anderhalf uur rijden was de batterij wel warm neem ik aan. Nog nooit eerder meegemaakt dat de snelheid terugvalt.
Dit bij een fastned 350kW paal.
Ik heb mijn twijfels bij de accu, maar de dealer zegt geen garantieclaim te kunnen doen zonder foutmelding. Actieradius is ook nog maar 300km ipv 430km, terwijl het buiten nog 10 graden is.
Soh uitlezen met odb geeft 100 procent.

[Afbeelding]
Ik heb met mijn vorige Ioniq 5 een probleem met de accu gehad, toen was er een deel van het accu pakket kapot. Mijn dealer gaf initieel ook aan dat dat wel zou komen door de kou...
Toen heb ik hem netjes uitgelegd dat er nog maar zo'n 55 kWh i.p.v. 73 kWh in de accu ging, en toen keken ze wel serieus.

Als ik kijk naar hoeveel kWh en % dat je hebt geladen -> 31,62 kWh en van 7->49%. Dan kom ik op 75,3 kWh bij 100%. Ik weet niet hoe die laadpaal de geladen kWh berekend (is dit ook werkelijk alles wat in de auto komt of zitten er nog verliezen in). Ik zou dat in de gaten houden en monitoren, geeft je in ieder geval een beetje beeld van accu capaciteit. De radius die de auto aangeeft gaat bij mij wel vaker alle kanten op maar uiteindelijk kom je dan toch verder dan er initieel stond.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:24
GoEV6 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:40:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat onder 20% voorverwarming niet werkt en dat je verplicht op de navigatie van de auto moet rijden wil hij er zelf rekening mee houden.

Ik ben met de auto maar Portugal gereden en ivm een laadpas van de zaak gebonden aan bepaalde laadpunten. Ik heb ABRP gebruikt om alle stops in te plannen en de routeplanner laten praten met de ODB poort om live de batterij status uit te laten lezen. In ABRP kan je aangeven van welk netwerk je gebruik wilt maken en hij hield ook netjes rekening met de beschikbaarheid van de laadpalen. Scheelde mij veel laadstress.

Voor de hele lange ritten maken die paar minuten dat je met voorverwarmen bespaart weinig meer uit. Ik ben in 1 dag van Nederland tot aan Biarritz weten te snorren (ongeveeer 1200km) en dan ben je blij dat je tussendoor powernapjes kunt doen tijdens het laden en is 5 of 10 minuten langer tukken geen enkel probleem, maar juist een pluspunt. Nu waren de temperaturen tijdens mijn rit overigens wel fors boven nul. Wintersport heb ik er nog niet mee gedaan.

Voor woonwerkverkeer gebruik ik de voorverwarming letterlijk nooit. Ik denk ook niet dat ik er extra voor zou betalen mocht ik voor die keus staan.

[ Voor 9% gewijzigd door osluis op 12-12-2025 16:39 ]

• rob_38
Dacht ik de perfecte auto gevonden te hebben: https://autohaus-siemon.d...sf=prices.SalePrice.value
55 km vanuit m'n huis, Uniq met alles erop en eraan. Trekhaak, winterbanden...
Net even gebeld. De auto blijkt niet bij 30.000km een beurt te hebben gehad, maar bij 40.000km. Dus geen garantie meer zei de verkoper. Zij willen zelf nog wel garantie geven op de auto zelf, maar niet op de batterij. Dus blijkt maar weer: als iets te mooi lijkt om waar te zijn...

• Marcel2020
osluis schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:37:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat onder 20% voorverwarming niet werkt en dat je verplicht op de navigatie van de auto moet rijden wil hij er zelf rekening mee houden.

Ik ben met de auto maar Portugal gereden en ivm een laadpas van de zaak gebonden aan bepaalde laadpunten. Ik heb ABRP gebruikt om alle stops in te plannen en de routeplanner laten praten met de ODB poort om live de batterij status uit te laten lezen. In ABRP kan je aangeven van welk netwerk je gebruik wilt maken en hij hield ook netjes rekening met de beschikbaarheid van de laadpalen. Scheelde mij veel laadstress.

Voor de hele lange ritten maken die paar minuten dat je met voorverwarmen bespaart weinig meer uit. Ik ben in 1 dag van Nederland tot aan Biarritz weten te snorren (ongeveeer 1200km) en dan ben je blij dat je tussendoor powernapjes kunt doen tijdens het laden en is 5 of 10 minuten langer tukken geen enkel probleem, maar juist een pluspunt. Nu waren de temperaturen tijdens mijn rit overigens wel fors boven nul. Wintersport heb ik er nog niet mee gedaan.

Voor woonwerkverkeer gebruik ik de voorverwarming letterlijk nooit. Ik denk ook niet dat ik er extra voor zou betalen mocht ik voor die keus staan.
Kleine Kanttekening...je kunt prima zonder de Hyundai navigatie rijden...allleen moet je dan even plm 100 km voor je moet laden de HY navigatie inschakelen en een laadstation kiezen.....dan werkt de preheating prima. Overigens houd ook de HY navi rekening met beschikbaarheid van laadpalen....al is die info niet altijd even up to date (3 uit 8 beschikbaar en dan blijken er 5 vd 8 defect en de laaste 3 DUS net bezet bij aankomst...maar dat zal ABRP ook hebben)

Verder helemaal mee eens, voor echt lange ritten maakt voorverwarmen niet zoveel uit, maar voor de ritten met 1 a 2 laadstops eigenlijk genoeg om het interessant te maken.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:24
Marcel2020 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:57:
[...]

Kleine Kanttekening...je kunt prima zonder de Hyundai navigatie rijden...allleen moet je dan even plm 100 km voor je moet laden de HY navigatie inschakelen en een laadstation kiezen.....dan werkt de preheating prima. Overigens houd ook de HY navi rekening met beschikbaarheid van laadpalen....al is die info niet altijd even up to date (3 uit 8 beschikbaar en dan blijken er 5 vd 8 defect en de laaste 3 DUS net bezet bij aankomst...maar dat zal ABRP ook hebben)

Verder helemaal mee eens, voor echt lange ritten maakt voorverwarmen niet zoveel uit, maar voor de ritten met 1 a 2 laadstops eigenlijk genoeg om het interessant te maken.
Ik kan het mis hebben, maar bij mij kreeg ik het niet voor elkaar om navigatie van android auto gelijktijdig naast die van Hyundai te laten werken. Het trukje van jou werkt wel, maar dan moet je alsnog even vantevoren het correcte adres van je laadpaal inkloppen, of android even los trekken van de kabel en alleen op stem navigatie via bluetooth verder gaan. Het is alweer even geleden dat ik het aan de hand heb gehad, dus misschien is dat met een update verbeterd?

• k0enf0rNL
Marcel2020 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:56:
[...]

Als je hem al hebt geimporteerd zou je het certificaat al moeten hebben....vls mij moet het alsnog op de nieuwe eigenaar worden overgeschreven.

Het is heul simpel, ik heb het contactformulier op de site van Realgarant gebruikt om in mijn fraaiste Duits ovv het VIN nummer te vragen of ze me het certificaat kunnen opsturen, ik kreeg vrijwel meteen antwoord met het verzoek om factuur en kentekenpapieren, ik stuurde factuur en voor en achterkant van kentekenbewijs en de volgende dag had ik het in huis.
Afgelopen vrijdag hebben we de auto opgehaald in Zaandam en een paar dagen geleden hadden we ook het kentekenbewijs binnen. Dus ik heb gelijk het contact formulier ingevuld van RealGarant maar ik kreeg een bericht terug dat ze direct van de dealer in Duitsland de gegevens moeten hebben. Heb er ook bij vermeld dat ik de factuur, kentekenbewijs en afschrijvingen kan opsturen maar ze willen het perse van de dealer in Duitsland horen. Ik heb het bij DAS neergelegd om dat na te vragen maar ik heb er een hard hoofd in. Ik zal nog wel even een mailtje terugsturen dat de dealer in Duitsland niets weet van de extra garantie, wie weet willen ze dan wel kijken naar mijn documenten...

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-01 11:32
Hippe Lip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:22:
Vanavond reden we in lichte (dus niet dichte) mist in het buitengebied en had ik de kans om de functie van automatisch groot licht eens te testen (lees: zichtbaar te maken) op mijn MY25 Lounge. Ik had al eerder het vermoeden dat de auto beschikte over pixelverlichting, maar dat had ik nergens in enige documentatie ooit gelezen en twijfelde daar dus wel aan.
Volgens mij had nog niemand hierop gereageerd. Dus dan zal ik dat eens doen.
Ik heb een N-line Business (MY26) en die heeft het ook erop zitten. In jouw filmpjes is het wel erg goed te zien, maar ook in een boomrijke omgeving en een tegenligger werkt het. Het is ook erg prettig

Ik ben dan zelf wel nieuwsgierig hoeveel andere typen deze lichtgevende voorbumper hebben. Ik zie sowieso niet veel Ionig5's rijden en al helemaal niet met een dergelijke voorbumper. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l61Z5LYVCmjBKJgOlcWCiqs2vxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQZg4QfMHpktPmjgK0Pfjh6k.jpg?f=fotoalbum_large

• ditbenikecht
@Mr. W De lounge 21 /p45 heeft verticale strepen in de voorbumper. Die gaan niet aan of uit met groot licht.

• Marcel2020
osluis schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:03:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar bij mij kreeg ik het niet voor elkaar om navigatie van android auto gelijktijdig naast die van Hyundai te laten werken. Het trukje van jou werkt wel, maar dan moet je alsnog even vantevoren het correcte adres van je laadpaal inkloppen, of android even los trekken van de kabel en alleen op stem navigatie via bluetooth verder gaan. Het is alweer even geleden dat ik het aan de hand heb gehad, dus misschien is dat met een update verbeterd?
ik zoek vooraf even wat opties op em tijdens de rit selecteer ik er een op de HY navi....old school maar het werkt prima

• Marcel2020
k0enf0rNL schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:23:
[...]

Afgelopen vrijdag hebben we de auto opgehaald in Zaandam en een paar dagen geleden hadden we ook het kentekenbewijs binnen. Dus ik heb gelijk het contact formulier ingevuld van RealGarant maar ik kreeg een bericht terug dat ze direct van de dealer in Duitsland de gegevens moeten hebben. Heb er ook bij vermeld dat ik de factuur, kentekenbewijs en afschrijvingen kan opsturen maar ze willen het perse van de dealer in Duitsland horen. Ik heb het bij DAS neergelegd om dat na te vragen maar ik heb er een hard hoofd in. Ik zal nog wel even een mailtje terugsturen dat de dealer in Duitsland niets weet van de extra garantie, wie weet willen ze dan wel kijken naar mijn documenten...
byzonder, ik kreeg meteen antwoord dat ik het kentekenbewijs en de factuur moest opsturen, dat gedaan had ik een dag later het certificaat. Afschrijvingen gaan ze niks aan...ms scheelt het wie het daar verwerkt....ms gewoon even bellen

• Marcel2020
ditbenikecht schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:51:
@Mr. W De lounge 21 /p45 heeft verticale strepen in de voorbumper. Die gaan niet aan of uit met groot licht.
mijn 2022.5 lounge heeft die LED verlichting in de bumper ook

• k0enf0rNL
Marcel2020 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:06:
[...]

byzonder, ik kreeg meteen antwoord dat ik het kentekenbewijs en de factuur moest opsturen, dat gedaan had ik een dag later het certificaat. Afschrijvingen gaan ze niks aan...ms scheelt het wie het daar verwerkt....ms gewoon even bellen
We gaan het zien, ik heb zojuist een prachtig mailtje teruggestuurd in vloeibaar Duits met het kentekenbewijs, factuur en bewijs van betaling. Hopelijk sturen ze hem volgende week op en kan ik genieten van 3 jaar extra garantie.

• Marcel2020
k0enf0rNL schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:01:
[...]

We gaan het zien, ik heb zojuist een prachtig mailtje teruggestuurd in vloeibaar Duits met het kentekenbewijs, factuur en bewijs van betaling. Hopelijk sturen ze hem volgende week op en kan ik genieten van 3 jaar extra garantie.
ook de achterkant vh kentekenbewijs? (met het VIN nummer)

Pagina: 1 ... 281 ... 285 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic