• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:26
BlackMesa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:56:
Ik zie al lange tijd geen meldingen meer over ICCU problemen? Als dit euvel opgelost lijkt te zijn (of sterk verminderd) is dat voor mij een reden om de komende winter weer met de I5 naar de Alpen te rijden. Bedankt!
Ik laat me er niet door tegenhouden. Vervelend… maar als ik me hierdoor laat tegenhouden had ik de auto beter niet kunnen kopen.
Als je je echt heel veel zorgen maakt: “ga dan niet AC laden in de Alpen” want het triggert alleen bij AC laden.
Dus voor je jouw dal in rijdt nog even volladen aan de DC lader aan de snelweg. En in de dalen zijn vaak ook 50kW snelladers te vinden.
(Nu ik dat zo zeg……. is voor mijzelf eigenlijk ook wel een goed idee.. ik heb afgelopen vakantie met caravan in Noorwegen 37 geladen waarvan 3x AC. Die had ik eigenlijk ook gewoon “niet” kunnen doen).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-12 19:38
Heeft iemand al succesvol het abonnement op Bluelink kunnen opzeggen. Ik krijg het maar niet voor elkaar. Heb al gemaild, de stappen in de store doorlopen maar ze blijven afschrijven.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:25
Marber schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:17:
Heeft iemand al succesvol het abonnement op Bluelink kunnen opzeggen. Ik krijg het maar niet voor elkaar. Heb al gemaild, de stappen in de store doorlopen maar ze blijven afschrijven.
Heb je wel een maand account genomen ipv een jaar abbonement?

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
Ik zie al lange tijd geen meldingen meer over ICCU problemen? Als dit euvel opgelost lijkt te zijn (of sterk verminderd) is dat voor mij een reden om de komende winter weer met de I5 naar de Alpen te rijden. Bedankt!
Laten we hopen. Wij hebben onze ICCU in mei dit jaar bij 20 000 km "mogen" laten vervangen. Ik moet wel zeggen dat de dealer er snel werk van gemaakt heeft. Er waren nog 5 ICCU gevallen voor ons, de ICCUs moesten besteld worden en het heeft toch slechts 18 calenderdagen geduurd. Chapeau voor onze dealer.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:05
@BlackMesa @Stefannn ik laad op vakantie alleen DC en dat is goed te doen. Thuis sluit ik de granny lader wel eens aan (een keer 67% naar 82%) geladen. Dan laad ik wel langzaam dus op 2.5 kwh. Ik heb thuis geen lader nodig, want er zijn 3 snelladers in de buurt. De auto is nog steeds super en ik hoop zelf dat de iccu het niet begeeft of dat er nog een keer een software update komt met een mogelijke fix om het probleem te voorkomen.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Stefannn schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Ik laat me er niet door tegenhouden. Vervelend… maar als ik me hierdoor laat tegenhouden had ik de auto beter niet kunnen kopen.
Als je je echt heel veel zorgen maakt: “ga dan niet AC laden in de Alpen” want het triggert alleen bij AC laden.
Dus voor je jouw dal in rijdt nog even volladen aan de DC lader aan de snelweg. En in de dalen zijn vaak ook 50kW snelladers te vinden.
(Nu ik dat zo zeg……. is voor mijzelf eigenlijk ook wel een goed idee.. ik heb afgelopen vakantie met caravan in Noorwegen 37 geladen waarvan 3x AC. Die had ik eigenlijk ook gewoon “niet” kunnen doen).
Maar als hij dan al klapt, dan kan je toch nog met de DC weer thuis komen. Als je dus maar op plaatsen blijft waar DC laden kan, dan komt het ook wel goed met een kapotte ICCU.

Fijn is het natuurlijk niet.

Edit: wat ik hierboven stelde klopt niet. Zie reacties hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door FijneKnul op 04-08-2025 14:44 ]

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:37
@FijneKnul Je kunt niet altijd met een kapotte iccu doorrijden. Soms komt hij in schildpad modus. Je krijgt dan wel vervangend vervoer.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

FijneKnul schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:12:
[...]
Maar als hij dan al klapt, dan kan je toch nog met de DC weer thuis komen.
@FijneKnul Die vlieger gaat helaas niet altijd op. Er zijn twee variaties in het kaduuk gaan van de ICCU:
  1. AC laden wil niet meer maar gelukkig kan DC nog wel en
  2. AC zowel als DC laden lukt niet meer
In dat laatste geval kun je niet zoveel meer. Niet alleen is je HV-accu niet meer bij te laden (maar kun je nog een heel eind rijden als daar toevallig nog veel in zit), maar erger is dat je 12V-accu niet meer wordt bijgehouden. En alles in de auto werkt op die 12V, uitgezonder de rijmotoren. Vergis je niet, je hebt het bij stilstand al over 500W, dus bij rijden met allerlei hulpsystemen kan dat zomaar een paar duizend Watt zijn en dat houdt die 12V-accu echt niet lang vol.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:06:
In dat laatste geval kun je niet zoveel meer. Niet alleen is je HV-accu niet meer bij te laden (maar kun je nog een heel eind rijden als daar toevallig nog veel in zit), maar erger is dat je 12V-accu niet meer wordt bijgehouden. En alles in de auto werkt op die 12V, uitgezonder de rijmotoren. Vergis je niet, je hebt het bij stilstand al over 500W, dus bij rijden met allerlei hulpsystemen kan dat zomaar een paar duizend Watt zijn en dat houdt die 12V-accu echt niet lang vol.
Gelukkig kun je die 12V accu met een simpele druppellader in een nachtje wel vol laden, dan kun je tenminste nog rijdend naar de garage (als die niet te ver weg zit).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Gelukkig kun je die 12V accu met een simpele druppellader in een nachtje wel vol laden, dan kun je tenminste nog rijdend naar de garage (als die niet te ver weg zit).
@Andrehj Heb jij zo’n druppellader altijd in je frunk liggen bij je granny lader of zo? Het gebeurt natuurlijk altijd als je niet thuis bent dat die ICCU het begeeft. Lekker tijdens vakantie of zo en dan heb je geen druppellader.

En zelfs met volle 12V-accu kom je niet ver, verwacht ik. Gaat te snel leeg… :?

<John O`Mill>

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:18

-CJ

Not remastered

Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

@Andrehj Heb jij zo’n druppellader altijd in je frunk liggen bij je granny lader of zo? Het gebeurt natuurlijk altijd als je niet thuis bent dat die ICCU het begeeft. Lekker tijdens vakantie of zo en dan heb je geen druppellader.

En zelfs met volle 12V-accu kom je niet ver, verwacht ik. Gaat te snel leeg… :?
Ik heb sinds de 12V-accu is vervangen na een heleboel gezeik inmiddels standaard een acculader, een kleinere 12V-accu (opgeladen, had ik over van een andere auto) en een set startkabels in de frunk liggen.

Niks zo irritant als stil komen te staan en te moeten wachten op pechhulp.

All I had to do was follow the damn train.

• Andrehj
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:27:
Nee. Geen druppellader in mijn frunk. Sterker nog, ik heb geen frunk, en (nog) niet eens een EV.... Maar als ik een EV of PHEV zou hebben zou een kleine startbooster het eerste zijn wat ik aan zou schaffen, gezien alle ellende die je overal in de EV en PHEV topics leest over lege 12V accu's.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:05
@-CJ wat voor kleinere accu? Heel benieuwd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Nee. Geen druppellader in mijn frunk. Sterker nog, ik heb geen frunk, en (nog) niet eens een EV.... Maar als ik een EV of PHEV zou hebben zou een kleine startbooster het eerste zijn wat ik aan zou schaffen, gezien alle ellende die je overal in de EV en PHEV topics leest over lege 12V accu's.
@Andrehj
  1. Hebben PHEV’s dan ook last van lege 12V-accu’s? Daar kan ik me namelijk niet zoveel bij voorstellen met een brandstofmotor aan boord.
  2. Die booster heb ik ook al jaren aan boord na mijn eerste accuperikelen 6 jaar geleden. Maar die gaat je niet helpen als je 12V-accu niet door de auto bijgeladen wordt vanwege een defecte ICCU, het onderwerp en context waar we het hier nu over hebben. Die gaat helpen als je niet kunt starten, maar er zit niet zoveel energie in zo’n ding. Die booster kan alleen kortstondig veel power leveren.

<John O`Mill>

• -CJ

-CJ

Not remastered

rem_hopster schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:20:
@-CJ wat voor kleinere accu? Heel benieuwd.
Een oude 12V accu van de auto van mijn vrouw, 35Ah. Niet heel bijzonder hoor, heb nog geen accubooster dus dit is een tijdelijke oplossing.

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:07
Hippe Lip schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

@BlackMesa Natuurlijk kan ik niet voor anderen spreken, maar met mijn MY25 heb ik tot nu toe (10k+ km) geen last 8)

N=1 :+
Ik zit inmiddels op de 72K, 4 keer mee naar zuid Frankrijk gereden, 3 keer naar Denemarken. Tot nu toe altijd zonder probleem. Heerlijk dat turbo snel laden onderweg, met 15 minuten vaak alweer on the road. Verder laad ik in Nederland altijd thuis.

Ik ga de mijne de 18e inleveren, medio september hoop ik de nieuwe I5 op te mogen halen. In de tussentijd maar even”afzien” in de ICE cabrio en als het nodig is voor een lange afstand, de T***a van vrienden. Is het daarna weer extra genieten in de nieuwe :D

[ Voor 3% gewijzigd door mh514452 op 05-08-2025 12:59 ]

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:37
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

@Andrehj
  1. Hebben PHEV’s dan ook last van lege 12V-accu’s? Daar kan ik me namelijk niet zoveel bij voorstellen met een brandstofmotor aan boord.
  2. Die booster heb ik ook al jaren aan boord na mijn eerste accuperikelen 6 jaar geleden. Maar die gaat je niet helpen als je 12V-accu niet door de auto bijgeladen wordt vanwege een defecte ICCU, het onderwerp en context waar we het hier nu over hebben. Die gaat helpen als je niet kunt starten, maar er zit niet zoveel energie in zo’n ding. Die booster kan alleen kortstondig veel power leveren.
het laadmechanisme van een ICE wagen is anders en de 12v batterijen zijn eigenlijk allemaal technologie die over de jaren heen geoptimaliseerd zijn voor ICE wagens.
Het 12v probleem is bij bijna alle EV wagens hetzelfde ... dat heeft puur te maken met de "zachte" manier van laden en de gebruikte batterijen die daar niet voor gemaakt zijn. tesla bvb. is afgestapt van standaard 12v batterijen en overgegaan naar eigen custom LifePo4 batterijen afegstemd op hun laadmechanisme, en sindsdien geen low voltage battery problems meer zoals wij die kennen ...

Dus - nothing new here ... en ook niet beperkt tot hyndai ...

PHEV laad de 12v batterij op eenzelfde mechanisme las EV (dus dc:dc van high voltage battery naar low voltage battery) enkennen deselfde problemen ... echter net iets minder.

Heeft ook te maken met de continue gebruikers van een EV (in uit-stand is dat nog steeds alarm, communicatie, ... die verbruiken) versus een PHEV (zelfde of iets minder) versus een ICE (zelfde of iets of net veel minder) die ook de batterij sneller slijtage aanbrengt ...

Tip die iemand me gaf - Een EV (en een HPEV) zouden af en toe eens een langere rit moeten maken (>20 a 30 minuten) om de 12v batterij terug "vol" te krijgen ... en dan zou je niet meer problemen dan een standaard ICE wagen moeten hebben ...

[ Voor 20% gewijzigd door vifra op 05-08-2025 16:54 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:58
vifra schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

Tip die iemand me gaf - Een EV (en een HPEV) zouden af en toe eens een langere rit moeten maken (>20 a 30 minuten) om de 12v batterij terug "vol" te krijgen ... en dan zou je niet meer problemen dan een standaard ICE wagen moeten hebben ...
Heeft die iemand ook uitgelegd waarom je moet rijden om de 12v Accu vol te krijgen?
Er is geen dynamo oid en de auto laad uit de HV de 12V Accu, ook in stilstand.

Is er anders misschien en verschil in de piekspanning die de 12v Accu bereikt bij laden in bedrijf en in rust?
(want als dat niet het geval is zie ik niet waarom rijden met een EV enig verschil maakt met het automatisch bijladen van de 12 v accu in rust)

[ Voor 11% gewijzigd door Marcel2020 op 05-08-2025 23:24 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Andrehj
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:29:
• Hebben PHEV’s dan ook last van lege 12V-accu’s? Daar kan ik me namelijk niet zoveel bij voorstellen met een brandstofmotor aan boord.
Ja. Vooral de Toyota's hebben daar nogal veel last van. Kijk maar in het Toyota topic. Probleem is dat de meeste hybrides de verbrandingsmotor niet meer op 12V starten, maar via het hybride systeem. Toen dachten veel fabrikanten dat er dan ook wel een kleinere accu in kon. Maar ze vergaten even dat door al die (connected) systemen het sluipverbruik ook veel hoger was. Met als gevolg een lege accu na een week of zo stilstand....
Edit: Skoda heeft er ook last van: https://www.briskoda.net/...4127-battery-discharging/
• Die booster heb ik ook al jaren aan boord na mijn eerste accuperikelen 6 jaar geleden. Maar die gaat je niet helpen als je 12V-accu niet door de auto bijgeladen wordt vanwege een defecte ICCU, het onderwerp en context waar we het hier nu over hebben. Die gaat helpen als je niet kunt starten, maar er zit niet zoveel energie in zo’n ding. Die booster kan alleen kortstondig veel power leveren.
Ik weet het. Maar het kan je redden als de 12V accu om een andere reden leeg is. En mocht je toch nog thuis zijn gekomen (of er thuis achter komen dat je ICCU stuk is), dan kan de 12V accu aan de druppellader, zodat je een dag later toch nog rijdend naar de dealer kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 06-08-2025 14:28 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:37
Marcel2020 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Heeft die iemand ook uitgelegd waarom je moet rijden om de 12v Accu vol te krijgen?
Er is geen dynamo oid en de auto laad uit de HV de 12V Accu, ook in stilstand.

Is er anders misschien en verschil in de piekspanning die de 12v Accu bereikt bij laden in bedrijf en in rust?
(want als dat niet het geval is zie ik niet waarom rijden met een EV enig verschil maakt met het automatisch bijladen van de 12 v accu in rust)
Zou te maken hebben met piekspanning ... maar zoals je aangeeft heeft dus veel te maken met hoe welk merk en model het systeem is opgesteld ...

AANVULLING: den uitleg voor dumies die ik kreeg - een ICE heeft hoge spanningspieken wanneer de alternator eens stevig opdraaid ... die heel kort spanningspieken zijn eigenlijk nuttig voor de batterij. Een batterij gaat bij normaal gebruik een beetje materiaal afzetten op de anode en kathode ... en dat materiaal maakt de batterij minder efficient. Bij die hoge pieken gaat dat even brusk afschudden waardoor de batterij terug als nieuw werkt (of toch langer als nieuw).
Alternatoren doen een 14 a 15 Volt en pak ampère 80 gerate - doet bij piek even kort zlefs +50% meer Ampère - dus peik 120 Ampère. heel kort ... typisch bij opstart van de wagen (eens de motor aanslaat en dus die eerste upspin van de alternator). Daarnaast als de motor draait draait ook de alternator en wordt de batterij (vol of niet) mooi aan die >14v spannign gehouden door de alternator - voor langere tijd.

Een EV (en PHEV) "trikkelt" de batterij steeds een beetje wanneer deze stil staat - dat is kort een niet zo hoge piek - namelijk juiste voltage maar ook juiste Ampèrage (net wat hoog genoeg) - en biedt minder onderhoud. Vanuit energie efficientie natuurlijk zeer begrijpelijk dat de 12v niet continue onder >14v gezet wordt - dat zou energie kosten van de grote batterij. Langer een hogere Ampère is wel mogelijk als je aan het rijden bent wat dus dat onderhoud net wat beter doet ... maar du afhankelijk van hoe de fabrikant ddat ingesteld heeft ...

[ Voor 52% gewijzigd door vifra op 07-08-2025 17:05 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Marcel2020
volgens mijn info laad de I5 tot 14.8 volt, ongeacht of dat nu tijdens het rijden of in stilstand is (daarom is een AGM accu een prima vervanging voor de ruk standaard Hyundai accu)

https://www.goingelectric...p?f=533&t=90410&start=860

• ThePianoman1331
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-12 11:10
Sinds deze week werkt zowel het knopje op stuur (rechts) en de knoppen onder scherm niet meer om een nummer naar volgende of vorige te laten gaan als deze op Android Auto (Spotify) draait.

Als ik in de radio modus zit van Ioniq 5 zelf dan werkt dit knopje wel om tussen de radiozenders te switchen.

Meer mensen hier last van? (Zal wel Android Auto issue zijn?)

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-12 16:48
Marcel2020 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:07:
volgens mijn info laad de I5 tot 14.8 volt, ongeacht of dat nu tijdens het rijden of in stilstand is (daarom is een AGM accu een prima vervanging voor de ruk standaard Hyundai accu)

https://www.goingelectric...p?f=533&t=90410&start=860
Iets preciezer geformuleerd, spanning bij een volledig geladen accu:
• 12,6 tot 12,8 volt – volledig vol
• 13,0 tot 13,2 volt – net van de lader af, nog oppervlakkige lading aanwezig
• 14,2 tot 14,8 volt – tijdens het laden door een dynamo of acculader

• Marcel2020
IonniUnique schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Iets preciezer geformuleerd, spanning bij een volledig geladen accu:
• 12,6 tot 12,8 volt – volledig vol
• 13,0 tot 13,2 volt – net van de lader af, nog oppervlakkige lading aanwezig
• 14,2 tot 14,8 volt – tijdens het laden door een dynamo of acculader
als we dan nog preciezer gaan zijn ;-)

een ander accu type heeft een andere behoefte v.w.b de laadspanning en een andere tolerantie voor ontladen.
Dus om zonder aanduiding van het type accu getallen te noemen die voor de meeste standaard lood/zuur accu's gelden maar niet voor andere types is in dit verband helemaal niet precies ;-)

NB Dat loodanker wat Hyundai inbouwt zakt in spanning enorm in elkaar bij een kleine belasting, ik gebruik het ding nu om middels een inverter een apparaat van plm 40 W te gebruiken....die inverter zal ms een 100 W verbruiken, het geheel moet na een uur al weer aan de lader. Inmiddels zit er al bijna 2 jaar een AGM in de Ioniq, nog nooit gedoe gehad.

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:14
Ik heb deze permanent in de sigarettenaansteker zitten. Kan ik de boel een beetje in de gaten houden.

https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B00I3ZGV9I

• IonniUnique
Marcel2020 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

als we dan nog preciezer gaan zijn ;-)

een ander accu type heeft een andere behoefte v.w.b de laadspanning en een andere tolerantie voor ontladen.
Ok. Dat wist ik niet. De waardes die ik gaf krijg ik terug bij zowel mijn dure AGM accu (voor een mover) als bij de standaard Hyundai loodzuur accu. Andere accu’s heb ik geen ervaring mee. Bedoel je dan dat bv. li-ion accu’s een ander spanningsprofiel hebben?

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12 22:10
ditbenikecht schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Kinderslot eraf halen? Handmatig per deur in te stellen als je geen automatische kinderslot met bedieningsknopje hebt.
Ik heb een automatisch kinderslot.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12 22:10
-CJ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:55:
[...]
Niks zo irritant als stil komen te staan en te moeten wachten op pechhulp.
Nou, ik denk dat stil komen te staan en geen pechhulp krijgen een stuk irritanter zou zijn.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:00
Nou, na 60.000 grotendeels probleemloze kilometers, kon ik vandaag niet meer verder. Kwam echter niet door de I5 zelf maar het busje dat zich in mijn achterkant boorde in de file :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrPenYbwcp4_vbEBnwC5ur7Ecaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1k05b4uS6HqCRvpxWcXHZRq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik wel via de verzekering recht op vervangend vervoer, maar dat geldt blijkbaar alleen tijdens de reparatie en niet terwijl we wachten op een plek in de agenda van de schadehersteller en/of vervangende onderdelen :( wie de logica ervan inziet bij een schade waar niet veilig verder mee te rijden is, mag het zeggen. Ik kan iets huren, daar *maximaal* 80% van vergoed krijgen van de verzekeraar van de tegenpartij, maar daar kan mijn verzekeraar geen enkele garantie voor geven totdat de declaratie is ingediend |:(

Klap op de vuurpijl hebben we 8 september een autovakantie geboekt staan, zul je zien dat de auto dan nog niet klaar is. Of nog beter: 1 dag na aankomst, zodat de eventuele autohuur vanaf dan volledig voor eigen rekening komt tot we weer thuis zijn.

Verder niks ten nadele van de I5 of de garage/schadehersteller overigens, die doen hun best. Moet gewoon even wat frustratie over de regels van autoverzekeringen kwijt denk ik..

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• -CJ

-CJ

Not remastered

Rembooooo schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:33:
Nou, na 60.000 grotendeels probleemloze kilometers, kon ik vandaag niet meer verder. Kwam echter niet door de I5 zelf maar het busje dat zich in mijn achterkant boorde in de file :-(

[Afbeelding]

Nu heb ik wel via de verzekering recht op vervangend vervoer, maar dat geldt blijkbaar alleen tijdens de reparatie en niet terwijl we wachten op een plek in de agenda van de schadehersteller en/of vervangende onderdelen :( wie de logica ervan inziet bij een schade waar niet veilig verder mee te rijden is, mag het zeggen. Ik kan iets huren, daar *maximaal* 80% van vergoed krijgen van de verzekeraar van de tegenpartij, maar daar kan mijn verzekeraar geen enkele garantie voor geven totdat de declaratie is ingediend |:(

Klap op de vuurpijl hebben we 8 september een autovakantie geboekt staan, zul je zien dat de auto dan nog niet klaar is. Of nog beter: 1 dag na aankomst, zodat de eventuele autohuur vanaf dan volledig voor eigen rekening komt tot we weer thuis zijn.

Verder niks ten nadele van de I5 of de garage/schadehersteller overigens, die doen hun best. Moet gewoon even wat frustratie over de regels van autoverzekeringen kwijt denk ik..
Balen zeg! Kun je de kosten van bv. autohuur eventueel verhalen op de tegenpartij? Heb er geen ervaring mee maar wellicht is het mogelijk.

• IonniUnique
Nu heb ik wel via de verzekering recht op vervangend vervoer, maar dat geldt blijkbaar alleen tijdens de reparatie en niet terwijl we wachten op een plek in de agenda van de schadehersteller en/of vervangende onderdelen :.
[/quote]

Poeh, echt balen!

Bij mijn verzekering regelt de schadehersteller het vervangende vervoer zodra de auto bij hem wordt afgeleverd. Vervolgens dekt de verzekering ((Centrasl Beheer) 30 dagen vervangend vervoer. Je auto is door de sleepdienst naar de schadehersteller gebracht, neem ik aan? Wat zegt de schadehersteller?

[ Voor 7% gewijzigd door IonniUnique op 09-08-2025 06:29 ]

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-12 12:05
Hier na een aanrijding (ook niet mijn schuld) ook gewoon recht gehad op vervangend vervoer. De sleepdienst bracht de auto naar de hersteller en kon meteen vervangend vervoer meenemen tot de dag dat de reperatie klaar was. Dat is dan toch wel heel slecht geregeld van je verzekering.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Rugby82 Welke verzekeraar?

En heb je daarbij ook de eis voor een extra alarm?
Ik vond er niet zoveel die dat alarm niet vereisen…

<John O`Mill>

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:00
Ben benieuwd waar jullie verzekerd zijn dan. Destijds was de enige optie die ik kon vinden zonder eis voor een extra alarm systeem Univé, dus daar zit ik nu all-risk. Goed om te weten dat er verzekeraars zijn die het beter geregeld hebben!

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Stefannn
Rembooooo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:24:
Ben benieuwd waar jullie verzekerd zijn dan. Destijds was de enige optie die ik kon vinden zonder eis voor een extra alarm systeem Univé, dus daar zit ik nu all-risk. Goed om te weten dat er verzekeraars zijn die het beter geregeld hebben!
Hyundai zelf.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-12 12:05
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:45:

Het is een leasebak (Ayvens) dus weet ik niet welke verzekering. De auto heeft zelfs 2 weken bij het depot gestaan omdat de complete voorwielophanging afgebroken was en ze geen heftruck hadden die hem vanuit daar op een trailer kon krijgen gezien het gewicht. Het heeft uiteindelijk ruim een maand geduurd voordat ik de auto weer terug had.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• PhilippeJoris
Vraagje: vroeger kon ik het verbruik per rit vinden in het Energy Information scherm, zie hieronder, maar nu vind ik het niet meer terug (of ik ben de weg kwijt, wat zeer goed mogelijk is).

Kan iemand me er naartoe leiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8debM1A_W-qV9-s_g7K5tdG064=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zggx2YVAZmhobwPHZuAHaVYJ.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Laat maar. Ge moet aan nogal wat voorwaarden voldoen om dat scherm te zien: auto aan, niet laden EN laadstekker uittrekken. 🥵 Maar goed, gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door PhilippeJoris op 09-08-2025 20:08 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Rembooooo Destijds (febr.25) vond ik er maar drie:
  • Hyundai zelf
  • Univé en
  • FBTO
Die laatste is het geworden.

Mijn vorige EV (e-Niro) had ik bij de ANWB verzekerd. Die bleef destijds (6 jaar geleden) nog nét onder de magische grens van 45k, waardoor dat alarm niet hoefde.
Ik probeerde de ANWB nu zover te krijgen dat ze me zouden accepteren zonder dat alarm, desnoods met eventueel andere voorwaarden, maar dat is helaas niet gelukt. Ik zie teveel risico’s zoals vals alarm midden in de nacht of vervelende storingen.
Ook FBTO doet de eerste jaren aan nieuwwaarderegeling en is niet eens duurder dan verzekeraars mét alarmeis.

<John O`Mill>

• PhilippeJoris
In België, KBC (Azurali), zonder alarm. Ook met de auto in de aangebouwde garage, geen wijziging in brandverzekering.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rugby82 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Het is een leasebak (Ayvens) dus weet ik niet welke verzekering.
Leasemaatschappijen zijn als ze groot genoeg zijn niet zelden eigen verzekeraars. Het WA-deel hebben ze in licentie van een grote verzekeraar en het All Risks-deel nemen ze voor eigen risico, zijn ze hun eigen verzekeraar. Als het volume groot genoeg is middelt dat vanzelf uit en zijn ze niet afhankelijk van een ander.
De staat doet dat overigens met alles. Die verzekert helemaal nix, dacht ik. Gewoon alles zelf, vanwege de hoeveelheid.

<John O`Mill>

• gemertp
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:41
De verzekering van ABN AMRO vereist geen alarm bij mij.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:15
Ben zelf al jaren bij Unive verzekerd, weliswaar met andere merken auto's. Bij jaarlijkse prijsvergelijk die ik doe komen ze elke keer weer goed uit de bus, voor zowel WA als All-Risk. Daarnaast een partij met een goede klantenservice, nooit moeilijk gedaan en niet een organisatie die gaat voor winstmaximalisatie.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• PhilippeJoris
Weet hier iemand of de dagelijkse verbruikshistoriek van de Ioniq 5 via OBD of Bluelink gedownload kan worden?

Dat manuel overschrijven is zo 1960...

• IonniUnique
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:45:

Bij Centraal Beheer voor All Risk geen eis voor extra alarm (sinds 2021)
PhilippeJoris schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:20:
Weet hier iemand of de dagelijkse verbruikshistoriek van de Ioniq 5 via OBD of Bluelink gedownload kan worden?

Dat manuel overschrijven is zo 1960...
Zie hier: Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 21:31
Wat mij opgevallen is dat, na de 60K onderhoudsbeurt in april, mijn aardlekautomaat er niet meer uitgaat aan het eind van het AC laadproces bij 11 Kw thuisladen. Tot dat moment was het in 80% van de gevallen prijs. Nu al 4 maanden niet meer met wekelijks AC laden. Bij het onderhoud is ook een ICCU update geïnstalleerd.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 21:24

mdeiman

Projet 45

Regelmatig de melding Controleer el. systeem voertuig. Auto even uit en aan en melding is weer weg. Nu "12V-accuvoltage laag. Breng uw voertuig veilig tot stilstand".

Als ik een druppellader op de accu zet, dan iets van 9,6V. Einde oefening lijkt me. Auto ging ook niet meer open of dicht. Na de jumpstart zat er weer wat leven in.

Rijden moet je dan ook echt niet meer doen? Met een jumpstart krijg je de auto wel weer aan de praat.

Moet de auto dan echt opgehaald worden? Zou een Kwikfit ook een nieuwe accu kunnen plaatsen of toch naar de Hyundai garage met oog op de garantie?

Shit happens.

• Stefannn
Anjos schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Wat mij opgevallen is dat, na de 60K onderhoudsbeurt in april, mijn aardlekautomaat er niet meer uitgaat aan het eind van het AC laadproces bij 11 Kw thuisladen. Tot dat moment was het in 80% van de gevallen prijs. Nu al 4 maanden niet meer met wekelijks AC laden. Bij het onderhoud is ook een ICCU update geïnstalleerd.
Ahh.. dat is heel relevante informatie.
Is duidelijk welke upgrade daarvoor op de ICCU is geweest?
Het "overlijden" van ICCU's wordt (voor zover we dat kunnen weten) veroorzaakt door pieken bij het uitschakelen. Hoe dat precies de aardlek doet trippen zijn wat verschillende gedachtes over. Maar.... "dat hij nu niet meer tript" lijkt dan toch wel echt erop te duiden dat die pieken verminderd zijn.
Software matig moet dat ook vrij goed te doen zijn door de laadstroom netjes af te bouwen voordat ze wordt afgeschakeld. (en dat hoeft niet lang te duren, binnen een hele of halve seconde is langzaam genoeg).
Dus: "enig idee welke upgrade hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn?"

• Marcel2020
mdeiman schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:54:
Regelmatig de melding Controleer el. systeem voertuig. Auto even uit en aan en melding is weer weg. Nu "12V-accuvoltage laag. Breng uw voertuig veilig tot stilstand".

Als ik een druppellader op de accu zet, dan iets van 9,6V. Einde oefening lijkt me. Auto ging ook niet meer open of dicht. Na de jumpstart zat er weer wat leven in.

Rijden moet je dan ook echt niet meer doen? Met een jumpstart krijg je de auto wel weer aan de praat.

Moet de auto dan echt opgehaald worden? Zou een Kwikfit ook een nieuwe accu kunnen plaatsen of toch naar de Hyundai garage met oog op de garantie?
na ontladen tot 9.6 V is de accu wel klaar idd....afhankelijk vd leeftijd zou je een nieuwe kunnen krijgen.

Bestel een nieuwe merk AGM accu, zit er in 10 minuten in (als je het langzaam aan doet), en contact aan voor je de elektrische achterklep bedient

• Hippe Lip

Hippe Lip

@mdeiman Als ik het zo inschat dan is rijden niet het probleem. De auto houdt de 12V wel op orde zolang de boel aan staat.

Het probleem zit ‘m in opstarten, zoals je zelf al zegt. Dan moet je niet ergens op een onhandig punt of moment met een dooie auto staan die je niet meer aan de praat krijgt.
Dan is het zaak dat je een (goed opgeladen!) jumpstarter bij je hebt die dan ook direct na elk gebruik weer volledig bijgeladen wordt, want anders zit je straks toch weer met de gebakken peren.

Accu vervangen kan door Kwikfit, maar kun je ook zelf. Let wel goed op dat je de juiste maat (afmetingen) kiest en liefst met een net wat grotere capaciteit (Ah’s).

En ik lees regelmatig dat een AGM-accu beter is in een EV wegens ander gebruikspatroon. De garage zal het ontkennen en Kwikfit mss ook, maar ik heb al van een aantal EV-rijders gelezen die het wel deden en daarmee van hun accuproblemen af waren.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:09:
[...] en contact aan voor je de elektrische achterklep bedient
Wat bedoel je hiermee, @Marcel2020?

<John O`Mill>

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-12 02:34
Het nadeel van de Hyundai verzekering is dat je na diefstal of een Total-loss weer een Hyundai terug moet kopen.
Dat is de reden dat ik voor Univé ben gegaan (hebben geen alarm-eis tot € 85.000 aanschafwaarde).

• Marcel2020
ik bedoel wat ik schreef ;-)
het contact aanzetten zodat de ICCU mede de 12V verzorgt en je niet het loodanker ontlaad agv de achterklep open/dicht doen

• Stefannn
CharlieBulldog schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Het nadeel van de Hyundai verzekering is dat je na diefstal of een Total-loss weer een Hyundai terug moet kopen.
Dat is de reden dat ik voor Univé ben gegaan (hebben geen alarm-eis tot € 85.000 aanschafwaarde).
In mijn geval vond ik dat geen nadeel. Voorlopig "wil ik gewoon deze auto". Op moment dat ik dat niet meer wil kan ik altijd nog wisselen.
voordeel vond ik dat je de eerste paar jaar "een volledig nieuwe auto" terug kreeg in geval van total loss dus zonder afschrijving.
(ik kan het mis hebben, ik heb dat sinds de aanschaf niet meer gecheckt).
Dat gezegd hebbende.... andere nadelen van mijn keuze?

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12 19:40
Rugby82 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Het is een leasebak (Ayvens) dus weet ik niet welke verzekering. De auto heeft zelfs 2 weken bij het depot gestaan omdat de complete voorwielophanging afgebroken was en ze geen heftruck hadden die hem vanuit daar op een trailer kon krijgen gezien het gewicht. Het heeft uiteindelijk ruim een maand geduurd voordat ik de auto weer terug had.
Dan ligt het gewoon aan het contract van je leaseauto/werkgever. Normaal gesproken als het langer dan 24 uur duurt heb je gewoon recht op vervangend vervoer (binnen 24 uur is prijstechnisch vaak niet rendabel als berijder).

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 21:31
Stefannn schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Ahh.. dat is heel relevante informatie.
Is duidelijk welke upgrade daarvoor op de ICCU is geweest?
Het "overlijden" van ICCU's wordt (voor zover we dat kunnen weten) veroorzaakt door pieken bij het uitschakelen. Hoe dat precies de aardlek doet trippen zijn wat verschillende gedachtes over. Maar.... "dat hij nu niet meer tript" lijkt dan toch wel echt erop te duiden dat die pieken verminderd zijn.
Software matig moet dat ook vrij goed te doen zijn door de laadstroom netjes af te bouwen voordat ze wordt afgeschakeld. (en dat hoeft niet lang te duren, binnen een hele of halve seconde is langzaam genoeg).
Dus: "enig idee welke upgrade hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn?"
Ik heb de bon erbij gehaald, maar daar staat helaas niet op welke updates/upgrades er zijn geïnstalleerd.
Ik had hier destijds gelezen dat er een update was voor de ICCU en daarom specifiek gevraagd of er een update was geïnstalleerd voor de ICCU. Dit was zo volgens de dealer.

Edit: nog even gekeken. Een terugroepactie van de dealer is in april gelijk uitgevoerd. Tekst in de terugroepbrief: Bij zware belasting kan het 12 voltsysteem de ondersteuning van het hoogvoltagesysteem verliezen. Hier werd op 3 maart 2025 de Referentiecode producent 41D033 voor genoemd. (rem_hopster in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic")

[ Voor 14% gewijzigd door Anjos op 10-08-2025 15:45 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

In mijn geval vond ik dat geen nadeel. Voorlopig "wil ik gewoon deze auto". Op moment dat ik dat niet meer wil kan ik altijd nog wisselen.
voordeel vond ik dat je de eerste paar jaar "een volledig nieuwe auto" terug kreeg in geval van total loss dus zonder afschrijving.
Daarin is hyundai niet uniek. Mijn FBTO-verzekering kent de eerste jaren ook geen afschrijving. En zo zijn er meer. Het was een van mijn selectiecriteria, boven de ‘geen-alarm-eis’.

<John O`Mill>

• Marcel2020
Anjos schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb de bon erbij gehaald, maar daar staat helaas niet op welke updates/upgrades er zijn geïnstalleerd.
Ik had hier destijds gelezen dat er een update was voor de ICCU en daarom specifiek gevraagd of er een update was geïnstalleerd voor de ICCU. Dit was zo volgens de dealer.

Edit: nog even gekeken. Een terugroepactie van de dealer is in april gelijk uitgevoerd. Tekst in de terugroepbrief: Bij zware belasting kan het 12 voltsysteem de ondersteuning van het hoogvoltagesysteem verliezen. Hier werd op 3 maart 2025 de Referentiecode producent 41D033 voor genoemd. (rem_hopster in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic")
41D033 is idd de juiste, de dealer moet het kunnen specificeren, er zijn nl al 3 updates voor de ICCU geweest.

• Lobsterd4wg
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-11 23:24
Ik heb sinds een paar maanden ook een Ioniq 5. Ik ben wel benieuwd welke V2L adapter julie hebben. Ik kan via de dealer een prijzige adapter komen maar zie ook dat via internet ook wel een aantal verschillende te bestellen zijn. Ik wil het 1a2 keer per jaar gebruiken als ik ga kamperen. Dus om nou (onnodig) een hele dure te kopen wil ik vermijden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Lobsterd4wg schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:04:
Ik heb sinds een paar maanden ook een Ioniq 5. Ik ben wel benieuwd welke V2L adapter julie hebben. Ik kan via de dealer een prijzige adapter komen maar zie ook dat via internet ook wel een aantal verschillende te bestellen zijn. Ik wil het 1a2 keer per jaar gebruiken als ik ga kamperen. Dus om nou (onnodig) een hele dure te kopen wil ik vermijden.
@Lobsterd4wg Die adapters van Hyundai (en Kia) zijn inderdaad idioot duur. En dat lijkt onnodig. Als je even op internet zoekt dan zie dat er veel klonen voor aanmerkelijk minder aangeboden worden en zelfs hoe je er eentje zelf kunt maken. Er zit niet zoveel in. Duurste component is de Mennekes-stekker die in je auto steekt. Daarna het stopcontact en dan nog wat klein spul in de vorm van een eenvoudig schakelaartje (paar euro), een weerstandje (10 cent) en een lampje (hooguit paar euro).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF-OdcTusdD7kYTVDcdfmQv4Dfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LbwfjagyedfnUEhmGItJl2mL.webp?f=fotoalbum_large

Ik heb er wel eens over gedacht om het zelf te bouwen met een flink verlengsnoer direct aan de autostekker en dan een spanningsslof aan het andere eind. Die laatste licht modificeren, zodat schakelaar en lampje in die slof dan werken zoals dat in een reguliere V2L-adapter gebeurt: schakelaar tussen CP en PP.
Zorg wel dat je 2,5 mm² snoer gebruikt (+2 signaaldraden), want de aansluiting kan tot 16A leveren.

Moet simpel te doen zijn en dan zit de bediening niet bij de auto maar binnen in je tent (of waar die dan ook ligt). Dan kan ook niemand buiten de boel uitschakelen of lostrekken. 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 11-08-2025 15:47 ]

<John O`Mill>

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:14
Check ook even dit filmpje, er zit verschil tussen de verschillende adapters.

YouTube: How To Use Vehicle to Load (V2L) to Charge Any EV from a Hyundai, Ki...

Het gaat hier over het laden van een andere auto, maar ik kan me voorstellen dat het bij andere apparaten, zoals een CV, ook speelt. Ik heb het dan over aarding.

[ Voor 21% gewijzigd door stuffie123 op 10-08-2025 18:10 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

stuffie123 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:07:
Check ook even dit filmpje, er zit verschil tussen de verschillende adapters.

YouTube: How To Use Vehicle to Load (V2L) to Charge Any EV from a Hyundai, Ki...

Het gaat hier over het laden van een andere auto, maar ik kan me voorstellen dat het bij andere apparaten, zoals een CV, ook speelt. Ik heb het dan over aarding.
Het filmpje laat zien dat het bij die ene kloon niet werkt. Dat zegt nix over andere klonen… 8)

<John O`Mill>

• PhilippeJoris
Hippe Lip schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Het filmpje laat zien dat het bij die ene kloon niet werkt. Dat zegt nix over andere klonen… 8)
Ik zal niet zeggen dat er geen werkende klonen zijn maar de twee, van Amazon.com.be, die ik heb geprobeerd komen inderdaad niet los, niet met de fob, niet met deuren open, gewoon niet. Ik moest de koffer induiken. Teruggestuurd.

Ik ga voor zelfbouw.

Update: deze vind ik nog terug en werkt niet.

GUWIEYG V2L Adapter Compatible... https://www.amazon.com.be...?ref=ppx_pop_mob_ap_share

[ Voor 13% gewijzigd door PhilippeJoris op 10-08-2025 18:39 ]

• ditbenikecht

Dit is waarschijnlijk complexer dan simpelweg een slechte accu. Doet je airco het wel als de melding komt? Lijkt wel op mijn probleem van een defecte DAS. Maar mogelijk heb je een andere oorzaak. Een bijna kapotte iccu wil dit ook wel veroorzaken.
Ik zou het door de Hyundai dealer laten uitlezen en vervangen want als het probleem blijft krijg je de accu waarschijnlijk gratis.

• Creokr
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:30
Zojuist een OTA update gehad (my2023):

Release 1/8 https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN

[ Voor 5% gewijzigd door Creokr op 12-08-2025 10:09 ]

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12 20:27

H12

Hmmm, nu staat er opeens dat (de informatie achterliggende aan) het navigatiesysteem via 'Google zoeken' gaat werken. Ik kan nergens terugvinden of er al iets van Google in zat en waar dat dan qua privacy en data dat in de voorwaarden staat.

Dat Hyundai zelf mijn locatie en vrijgegeven heeft vind ik al een nadeel. Ik vond het zelf een voordeel dat er geen Google-service in de auto zat.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Blijkbaar is het oplossen van security issues een nieuw verdienmodel voor Hyundai :|
Hyundai wants Ioniq 5 owners to pay to fix a keyless entry security hole

Hyundai is now offering an “optional” security upgrade for the Ioniq 5 in the UK that prevents the car being stolen with a Game Boy-like device. Hyundai wants some Ioniq 5 owners to pay £49 ($65) to upgrade hardware and software components to prevent thieves using handheld devices to unlock and start cars without needing a key.
bron: https://www.theverge.com/...x-game-boy-device-attacks

De link om te checken zou hier staan, maar mogelijk is die UK only? Mijn auto is de update niet voor beschikbaar volgens de website. https://ioniq5swcheck.hyundai.co.uk

De volgende is hopelijk niet van toepassing op de Ioniq 5, ik hoop van niet maar goed nieuws is t in elk geval niet, zie dit artikel van 8 augustus, met een flipper zero hoef je slechts 1 key press (dat mag ook afsluiten zijn) de sleutel van een Hyundai clonen, alle functies zijn daarna beschikbaar en de originele sleutel is meteen out-of-sync :|

YouTube: Flipper Zero DarkWeb Firmware Copies My Key Fob! I'll Explain How t...

bron: https://www.redhotcyber.c...mes-the-key-to-every-car/

[ Voor 36% gewijzigd door itsme op 11-08-2025 20:29 ]

Nothing to see here

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-12 02:34
Stefannn schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Dat gezegd hebbende.... andere nadelen van mijn keuze?
Bij Univé heb ik een verzekering met 3 jaar nieuwwaarde afgesloten.
Ik krijg binnen die 3 jaar bij diefstal of Total-loss dan de prijs die op de aankoopfactuur van mijn Ioniq 5 staat.
Ik kan daarmee dan een auto naar keuze kopen en hoef geen Hyundai terug te kopen.

Bij de Hyundai verzekering kun je in zo’n geval alleen een Hyundai terugkopen en die beperking wilde ik niet.
Volgens mij is dat gewoon diegene die al een tijd geleden via OTA geinstalleerd is:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Software: NE_E.EUR.S5W_L.001.001.250226
Kaart: EUR.17.50.49.026.631.5

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Volgens mij is dat gewoon diegene die al een tijd geleden via OTA geinstalleerd is:

Beetje raar:
De link die @Creokr stuurde: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN
Geeft in de titel: “augustus 2025, datum 1 augustus 2025”

Maar kijk je vervolgens in het meldingen scherm: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList
Dan is de meest recente update van 9 July 2025.
En dan is de link naar de augustus update nergens te vinden.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ditbenikecht schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Dit is waarschijnlijk complexer dan simpelweg een slechte accu. Doet je airco het wel als de melding komt? Lijkt wel op mijn probleem van een defecte DAS. Maar mogelijk heb je een andere oorzaak. Een bijna kapotte iccu wil dit ook wel veroorzaken.
Ik zou het door de Hyundai dealer laten uitlezen en vervangen want als het probleem blijft krijg je de accu waarschijnlijk gratis.
ANWB op de stoep gehad en geconstateerd dat de accu kapot is. Hij had een nieuwe accu bij zich maar mocht deze niet plaatsen. Zou dan in 10 5 minuten klaar zijn.

Dus auto zondag afgesleept en vandaag naar de dealer gebracht. Accu wordt vervangen, samen met nog een paar service calls. Alleen eerst accu kon/mocht niet. Accu valt niet meer onder de garantie. Een andere accu dan de originele hadden ze geen goede ervaringen mee. Bepaalde storingen die kon worden herleid tot een 'verkeerde' accu.

ICCU is al vervangen.

Shit happens.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 17:00

HollovVpo1nt

I like gadgets

In hoeverre is dit een issue bij Nederlandse modellen? Ik heb nog geen Nederlandse pagina gezien:

https://www.hyundai.com/u...-and-locking-systems.html

https://www.theverge.com/...x-game-boy-device-attacks
Hyundai is now offering an "optional" security upgrade for the Ioniq 5 in the UK that prevents the car from being stolen with a Game Boy-like device. Hyundai wants some Ioniq 5 owners to pay £49 ($65) to upgrade hardware and software components to prevent thieves using handheld devices to unlock and start cars without needing a key.

Kia, Hyundai, and Genesis EVs have been under attack in the UK and elsewhere in recent years thanks to a sophisticated Game Boy-like handheld device that cracks the wireless protocols used by Hyundai Motor Group on vehicles like the Ioniq 5, original Kia EV6, and Genesis GV60.

Hyundai is now offering a paid upgrade for Ioniq 5 owners in the UK, which it promises will address "evolving security threats" with improved software and hardware components for a "customer contribution of £49." You can check to see if your Ioniq 5 needs this upgrade here, but there hasn't been a similar bulletin for US vehicles yet.

It's not clear why Hyundai is asking customers to pay for the luxury of having their cars protected against a flaw in Hyundai's own security mechanisms, particularly as the car maker offers a five-year warranty on its vehicles. We've reached out to Hyundai to comment on this security upgrade.

The Drive reported in 2020 that the device can intercept the signal emitted when you touch a car's door handle, allowing it to crack the algorithm and send back a signal so the car thinks a legitimate key is present and unlocks the doors. The same manipulation technique then works to start the car and steal it, and it's as easy as hitting a button instead of performing a relay attack to amplify the signal of the legitimate key.
@HollovVpo1nt In USA is er ook zo een pagina: https://www.hyundaiantitheft.com/

Wanneer ik mijn VIN invul, kom ik op deze pagina uit:
The Software Upgrade is not available for your vehicle.

Some 2011-2022 model year vehicles without engine immobilizers cannot accommodate the software upgrade. As part of the proposed class action settlement, Hyundai will reimburse these owners for their purchase of steering wheel locks and other anti-theft devises, such as an alarm kit. For more information, click the "Hyundai Class Action Settlement" or "Contact Us" link at the top of this page.
Maar deze pagina geeft aan dat dit NIET voor de IONIQ 5 geldt én aangezien de IONIQ 5 dit "Immobilizer" (startonderbreking) icoontje heeft, deze deze diefstalbeveiling al heeft?

Vraag is of deze hardware/software update wel bedoeld is voor de game-boy like attack :?

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:33:
@HollovVpo1nt In USA is er ook zo een pagina: https://www.hyundaiantitheft.com/

Wanneer ik mijn VIN invul, kom ik op deze pagina uit:

[...]

Maar deze pagina geeft aan dat dit NIET voor de IONIQ 5 geldt én aangezien de IONIQ 5 dit "Immobilizer" (startonderbreking) icoontje heeft, deze deze diefstalbeveiling al heeft?

Vraag is of deze hardware/software update wel bedoeld is voor de game-boy like attack :?
Jouw link is gelinkt (no pun intended) aan een andere diefstal gevoeligheid in bepaalde Hyundai, Kia en Genesis modellen waar veel over te doen was, maar wat ik heb gelinkt is Ioniq 5 specifiek. Hyundai biedt dus de optie om je voor deze "gameboy" attack te beveiligen door wat hardware in je Ioniq 5 te vervangen, althans in het VK. Maar ik vraag mij af waarom de modelle op dat punt in het VK met EU modellen zouden verschillen.

Ik hwn mijn VIN niet zo bij de hand, maar via deze link zou je moeten kunnen checken of jouw Ioniq 5 deze beveiligingsupdate nodig zou hebben: https://ioniq5swcheck.hyundai.co.uk/

[ Voor 7% gewijzigd door HollovVpo1nt op 12-08-2025 08:58 ]

• usac085
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-10 11:12
Nvm

[ Voor 97% gewijzigd door usac085 op 12-08-2025 09:07 . Reden: Doublure ]

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Ik hwn mijn VIN niet zo bij de hand, maar via deze link zou je moeten kunnen checken of jouw Ioniq 5 deze beveiligingsupdate nodig zou hebben: https://ioniq5swcheck.hyundai.co.uk/
Die had ik al gechecked en kwam terug met:
The IONIQ 5 optional upgrade is not applicable to this vehicle
Ik heb een IONIQ 5 Project 45, de eerste batch van 200 IONIQ 5 in Nederland (Juli 2021).

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Ik heb een IONIQ 5 Project 45, de eerste batch van 200 IONIQ 5 in Nederland (Juli 2021).
Showoff :P Grapje, blijft een enroem vette limited edition!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:28

YJB

Mijn model 2023:
The IONIQ 5 optional upgrade is not applicable to this vehicle - Please call 0800 981 981 should you have any questions.

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Net ontvangen.
Notabene in de rij bij Calais voor de Kanaaltunnel
Wel een nieuwe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6S_bQ8weykVKXPIgiNEiDcX4tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDghg2ajj42Wx8vcOvPdZVKy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7RxE2d44-X3RJ5DqlzzPjxMlEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uqy6xSd3y4f64ZMNEfxruoVj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Stefannn op 12-08-2025 10:55 ]

@Stefannn En wat voor kaartversie?

P.S. Ik heb de laatste versie gedownload via de website en ik kreeg de oude versie/kaart:

Denk dat de nieuwe versie alleen nog maar via OTA beschikbaar is.

• PhilippeJoris
Stefannn schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Net ontvangen.
Notabene in de rij bij Calais voor de Kanaaltunnel
Wel een nieuwe.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yep, idem hier. In de car wash ontvangen 😁

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:15
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:57:

P.S. Ik heb de laatste versie gedownload via de website en ik kreeg de oude versie/kaart:

dat zou mooi zijn, dan kun je dus alleen je kaart updaten als je minimaal het medium bluelink abbo hebt..... best sneaky

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Marcel2020
het kan maar zo dat eerst de OTA downloads worden afgehandeld voor de manuele download werkt....

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tiggy80 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

dat zou mooi zijn, dan kun je dus alleen je kaart updaten als je minimaal het medium bluelink abbo hebt..... best sneaky
Is dat in het verleden niet al vaker voorgekomen dat de OTA er veel eerder is en dat het handmatige downloaden via een stikkie een paar maanden moet wachten?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:56:
[...]
Hier ook niet beschikbaar: “The IONIQ 5 optional upgrade is not applicable to this vehicle”.
MY25

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJTVvobYGJ3Fr9RdH8oq1RQdmE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csJNhOWMX8lrRcIEMGmmn6Kv.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Tiggy80
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Is dat in het verleden niet al vaker voorgekomen dat de OTA er veel eerder is en dat het handmatige downloaden via een stikkie een paar maanden moet wachten?
nee, juist andersom. de OTA liep vaak een paar weken achter op de download.

• Tiggy80
Marcel2020 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:10:
het kan maar zo dat eerst de OTA downloads worden afgehandeld voor de manuele download werkt....
wellicht dat met het verschijnen van de bluelink abbo's dit de werkwijze is geworden, maar in het verleden liep de OTA altijd ver achter de downloads aan, toen vroeg ik mij regelmatig af wat de meerwaarde van OTA updates was

• Marcel2020
Tiggy80 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:38:
[...]

wellicht dat met het verschijnen van de bluelink abbo's dit de werkwijze is geworden, maar in het verleden liep de OTA altijd ver achter de downloads aan, toen vroeg ik mij regelmatig af wat de meerwaarde van OTA updates was
het kan zomaar dat ze dit veranderd hebben, ik zou ws zelf altijd al de OTA eerst hebben uitgerold want dat is in blokken beheersbaar (via VIN nummers ofzo) en daarna pas de DIY downloaders hun gang laten gaan per land ofzo...

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:57:

Zie 2de foto. Die heb ik er bij gedaan.
Ik heb er nu zo’n 400km mee gereden en heb 0.0 verschil ontdekt met de voorjaars update. Het zal dan in de kaart zitten maar dat merk je alleen op stukken waar je het goed kent.

• ditbenikecht
mdeiman schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:29:
[...]

ANWB op de stoep gehad en geconstateerd dat de accu kapot is. Hij had een nieuwe accu bij zich maar mocht deze niet plaatsen. Zou dan in 10 5 minuten klaar zijn.

Dus auto zondag afgesleept en vandaag naar de dealer gebracht. Accu wordt vervangen, samen met nog een paar service calls. Alleen eerst accu kon/mocht niet. Accu valt niet meer onder de garantie. Een andere accu dan de originele hadden ze geen goede ervaringen mee. Bepaalde storingen die kon worden herleid tot een 'verkeerde' accu.

ICCU is al vervangen.
Heb je al gebruik gemaakt van de gratis 12V accu omwissel via de serviceactie?
Die heb ik dit jaar ook gedaan, terwijl de accu nog werkte. Daarna binnen 3 maanden nog 2 gratis accu's gekregen omdat ze volgens de dealer ook niet goed genoeg waren.
Met mijn p45 zit ik ook al over de standaard garantie termijn van de accu.
Dus wel gemeen dat ze jou er voor laten betalen.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

ditbenikecht schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Heb je al gebruik gemaakt van de gratis 12V accu omwissel via de serviceactie?
Die heb ik dit jaar ook gedaan, terwijl de accu nog werkte. Daarna binnen 3 maanden nog 2 gratis accu's gekregen omdat ze volgens de dealer ook niet goed genoeg waren.
Met mijn p45 zit ik ook al over de standaard garantie termijn van de accu.
Dus wel gemeen dat ze jou er voor laten betalen.
Nee, dat wist ik niet. Er zit/zat de originele nog in.
Dat klopt dan toch niet (?).
Is deze service-actie nog ergens terug te vinden?

Shit happens.

• ditbenikecht
mdeiman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Nee, dat wist ik niet. Er zit/zat de originele nog in.
Dat klopt dan toch niet (?).
Is deze service-actie nog ergens terug te vinden?
12V BATTERY INSPECTION AND REPLACEMENT Type: SERVICE Code: 40D112

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10243340-0001.pdf

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12 12:21

MicheldeGoey

Project 45

@mdeiman
Ik heb de accu voor eigen rekening preventief laten vervangen door een AGM-accu. Toen de service-actie kwam, kreeg ik de prijs van de standaard accu gecrediteerd.

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-12 20:41
Zojuist voor de zoveelste x een mail gestuurd naar Hyundai ivm mijn abonnement. Deze blijven ze afschrijven van een foutief rekeningnummer terwijl ik deze al 2x heb verwijderd en de juiste heb ingevoerd. Het juiste rekeningnummer is ook al 2x correct gevalideerd maar desondanks lukt het hen niet om dit ook als zodanig door te voeren. Nu zit ik al weken met een auto zonder bluelink en activeren werkt ook niet meer. Dus maar eens gebeld naar Hyundai maar die kunnen ook niks. Het is erg druk dus moet vooral geduld hebben. Nou deze Ioniq 5 gaat er over een paar maanden uit. Het is spijtig voor de garage waar ik hem gekocht heb, want uitstekende service, maar van Hyundai zelf sinds de aankoop weinig tot geen support mogen ontvangen. Het is zo knullig allemaal.

You can call me Al

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ijssgerb Goh, dat je de keuze voor je volgende auto dáár van af laat hangen! Ik heb nog nooit van doen gehad met Hyundai zelf, dus of hun service slecht is weet ik niet en ik heb daar tot nu toe dus ook geen last van.

Wel heb ik dagelijks het genot van een heerlijke reisauto en dat vind ik toch wel een heel belangrijk keuzeargument.

<John O`Mill>

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-12 20:41
@Hippe Lip Ik ben al een Ioniq 5 bezitter sinds deze werd geïntroduceerd. Ik heb alle kinderziektes meegemaakt en diverse ICCU, 12v accu's, frontradars etc. versleten. Stuk voor stuk vaak ook zaken waar Hyundai een aandeel in had ivm informatievoorziening en levering onderdelen richting de garages. En mijn garage was nogmaals top maar ook zij werden van het kastje naar de muur gestuurd. Dus nee, mijn keuze hangt niet uitsluitend af van dit knullig Bluelink euvel maar is een opsomming van problemen. En ja, dan kan je daar ook een standaard reactie op geven dat er overal wel iets aan de hand is. Maar na bovenstaande is het mijn persoonlijk besluit om mijn geluk eens elders te gaan proberen.

You can call me Al

Volgens deze video krijg je twee nieuwe sleutels. Het zou gelden voor alle IONIQ 5 modellen van vóór model 2025. Ik weet niet welk model sleutel ze daar terugkrijgen (van model 2025?).

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

ZuinigeRijder schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Volgens deze video krijg je twee nieuwe sleutels. Het zou gelden voor alle IONIQ 5 modellen van vóór model 2025. Ik weet niet welk model sleutel ze daar terugkrijgen (van model 2025?).

[YouTube: Hyundai - Stop Your Car Getting Stolen For An Optional Price]
Ik vind het een heel vaag verhaal. Volgens mij VIN geldt het niet voor mij, het is een eerste generatie model (december 2021). Wellicht dat het voor alle Briste modellen van voor 2025 geldt? Ik ga straks meer even de dealer bellen...
@HollovVpo1nt Denk dat de VIN check alleen controleert op VIN codes uit Engeland.
Pagina: 1 ... 268 ... 283 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic